Uiteindelijk zijn er in de Randstad maar weinig mensen die het nut van zo'n lijn inzien. En dus komt ie er niet, ook niet in 2040.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Staat verder niet in het artikel waarom dat zo lang zou moeten duren. Het is hier geen Duitsland ofzo, waar door een berg bureaucratie zo’n project tientallen jaren in beslag zou nemen
2040 is toch best redelijk voor een dusdanig project? 18 jaar vanaf nu. Niet heel gek (en mogelijk zelfs enigszins ambitieus) als je het met vergelijkbare projecten vergelijkt.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 21:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Decennia. Ze willen hem in 2040 openen maar dat is veel te laat, die lijn moet veel sneller aangelegd kunnen worden.
Al denk ik dat we meer profijt hadden gehad van een HSL parallel aan de Rhijnspoorweg (of een ombouw daarvan) en verder naar Keulen.
Beetje raar ja. Klinkt alsof ze er zelf bij was.quote:
Toch denk ik dat de aanleg van meer infrastructuur onvermijdelijk is. De bevolkingsgroei gaat gewoon door en het land raakt anders letterlijk verstopt. Voor zover dat niet al het geval was.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uiteindelijk zijn er in de Randstad maar weinig mensen die het nut van zo'n lijn inzien. En dus komt ie er niet, ook niet in 2040.
Er komt ook wel meer infrastructuur. Alleen niet ten oosten van de A27.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Toch denk ik dat de aanleg van meer infrastructuur onvermijdelijk is. De bevolkingsgroei gaat gewoon door en het land raakt anders letterlijk verstopt. Voor zover dat niet al het geval was.
Dat is het probleem van rupsje-nooit-genoeg. Die denkt dat de rest van Nederland het wel met kruimels kan doen.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uiteindelijk zijn er in de Randstad maar weinig mensen die het nut van zo'n lijn inzien. En dus komt ie er niet, ook niet in 2040.
Uiteindelijk zijn het gewoon de kille cijfers van een MKBA: Wat kost het, wat levert het aan welvaart op.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat is het probleem van rupsje-nooit-genoeg. Die denkt dat de rest van Nederland het wel met kruimels kan doen.
Daarmee krijg je dat je alles in een heel klein gebied gaat plempen en je voor tweedeling in het land gaat zorgenquote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:33 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Uiteindelijk zijn het gewoon de kille cijfers van een MKBA: Wat kost het, wat levert het aan welvaart op.
Maar dat is wel hoe het werkt in Nederland. MKBA>1: Project gaat door. MKBA<1: Project gaat niet door. Economisch volledig rationeel en in lijn met het jaren '00-beleid van sterke regio's versterken.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Daarmee krijg je dat je alles in een heel klein gebied gaat plempen en je voor tweedeling in het land gaat zorgen
Daar ga je mij ook niet over horen, maar wel over die onzinnige ideeën van RWS en het kabinet over de A27 bij Amelisweerd, terwijl voor een fatsoenlijke N50 tussen Zwolle en Emmeloord geen geld is of een stukgevaren brug op een drukke fietsroute in Groningen niet snel vervangen kan worden.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:50 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Maar dat is wel hoe het werkt in Nederland. MKBA>1: Project gaat door. MKBA<1: Project gaat niet door. Economisch volledig rationeel en in lijn met het jaren '00-beleid van sterke regio's versterken.
De andere keuze is een niet-rationele van prestige projecten doorzetten en de welvaart verlagen. Tenzij we een andere vorm van welvaart definiëren. Maar dat is meer een politieke kwestie dan eentje die in PTA thuis hoort.
Bottom-line is dat het doortrekken van de NZL naar Hoofddorp of het sluiten van de kleine ring op dit moment meer kans van slagen heeft dan de Lellylijn.
Oh die is er al lang...quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Daarmee krijg je dat je alles in een heel klein gebied gaat plempen en je voor tweedeling in het land gaat zorgen
Daar wordt bij mijn weten nog steeds over gediscussieerd.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 23:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Op spoorgebied zijn er in de afgelopen jaren een paar knelpunten aangepakt, maar onderzoeken om bijvoorbeeld 1800V te vervangen door 3300V zijn een stille dood gestorven.
Dit alleen van een MKBA laten afhangen is in mijn ogen kortzichtig. Sowieso kun je de input redelijk manipuleren: als je iets niet wil is het prima te doen om een negatieve MKBA te maken (of een positieve, maar beleidsmakers komen uit de Randstad dus liever een negatieve MKBA voor de Lelylijn). Daarbij is het economisch nut van een spoorlijn gewoon slecht te berekenen, je zou gewoon willen dat iemand gewoon zegt: we doen het want we willen het.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:33 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Uiteindelijk zijn het gewoon de kille cijfers van een MKBA: Wat kost het, wat levert het aan welvaart op.
Ik heb het gisteravond al gezegd maar ik denk dat de aanleg van meer spoorinfra van randstad naar periferie op korte termijn onvermijdelijk is. ProRail wil liever bestaande lijnen oplappen maar ik denk dat er geen alternatief is. Elk jaar komen er 100k inwoners bij, die kan je niet allemaal in het westen huisvesten. Nederland verstopt gewoon zo.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 07:00 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dit alleen van een MKBA laten afhangen is in mijn ogen kortzichtig. Sowieso kun je de input redelijk manipuleren: als je iets niet wil is het prima te doen om een negatieve MKBA te maken (of een positieve, maar beleidsmakers komen uit de Randstad dus liever een negatieve MKBA voor de Lelylijn). Daarbij is het economisch nut van een spoorlijn gewoon slecht te berekenen, je zou gewoon willen dat iemand gewoon zegt: we doen het want we willen het.
Maar het aantal treinreizigers zal dalen, gezien de uitkleding van het spoorboekje. Zeker in de periferie wordt het OV steeds minder aantrekkelijk en zal men de noodzaak voor aanvulling van de infrastructuur niet als heel hoog beschouwen. Afschalen van OV in de buitengebieden wordt op die manier een beetje een selffullfilling prophecy.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 09:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik heb het gisteravond al gezegd maar ik denk dat de aanleg van meer spoorinfra op korte termijn onvermijdelijk is. ProRail wil liever bestaande lijnen oplappen maar ik denk dat er geen alternatief is. Elk jaar komen er 100k inwoners bij, Nederland verstopt gewoon zo.
Die mensen worden allemaal de auto in gejaagd nu, maar dat kan het wegennet alsnog niet aan. Dus dan krijg je vanzelf weer de beweging om die mensen het OV in te krijgen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 09:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar het aantal treinreizigers zal dalen, gezien de uitkleding van het spoorboekje. Zeker in de periferie wordt het OV steeds minder aantrekkelijk en zal men de noodzaak voor aanvulling van de infrastructuur niet als heel hoog beschouwen. Afschalen van OV in de buitengebieden wordt op die manier een beetje een selffullfilling prophecy.
Klopt helemaal.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 09:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik heb het gisteravond al gezegd maar ik denk dat de aanleg van meer spoorinfra van randstad naar periferie op korte termijn onvermijdelijk is. ProRail wil liever bestaande lijnen oplappen maar ik denk dat er geen alternatief is. Elk jaar komen er 100k inwoners bij, die kan je niet allemaal in het westen huisvesten. Nederland verstopt gewoon zo.
Maar zoals gebruikelijk in Nederland is er geen enkele langetermijnvisie en doen we slechts aan brandjes blussen.
Hier in Nederland iets tot stand brengen qua infrastructuur, wegenaanleg of spooruitvreiding is gewoon onbegonnen werk.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 09:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik heb het gisteravond al gezegd maar ik denk dat de aanleg van meer spoorinfra van randstad naar periferie op korte termijn onvermijdelijk is. ProRail wil liever bestaande lijnen oplappen maar ik denk dat er geen alternatief is. Elk jaar komen er 100k inwoners bij, die kan je niet allemaal in het westen huisvesten. Nederland verstopt gewoon zo.
Maar zoals gebruikelijk in Nederland is er geen enkele langetermijnvisie en doen we slechts aan brandjes blussen.
Er lijkt vooral geen wilskracht te zijn om het echt tot een succes te maken. De bediening van de HSL is al meer dan 10 jaar een bende zonder dat er adequaat is ingegrepen en nu die afschaling weer.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 11:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Hier in Nederland iets tot stand brengen qua infrastructuur, wegenaanleg of spooruitvreiding is gewoon onbegonnen werk.
Ik heb het in mijn gemeente gezien waar het College van B&W iets probeert op het gebied van nieuwbouwplannen en voetbalvelden. IS al > 10 jaar een status quo. Schiet gewoon niet op.
Het is een puur politieke keuze, die moet de knoop doorhakken maken we hier geld voor vrij of niet. De rest is bijzaak.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 09:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik heb het gisteravond al gezegd maar ik denk dat de aanleg van meer spoorinfra van randstad naar periferie op korte termijn onvermijdelijk is. ProRail wil liever bestaande lijnen oplappen maar ik denk dat er geen alternatief is. Elk jaar komen er 100k inwoners bij, die kan je niet allemaal in het westen huisvesten. Nederland verstopt gewoon zo.
Maar zoals gebruikelijk in Nederland is er geen enkele langetermijnvisie en doen we slechts aan brandjes blussen.
Dat is ook waarom ik vrees dat het de aankomende tijd niet echt gaat veranderen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 14:28 schreef b2py het volgende:
[..]
Het is een puur politieke keuze, die moet de knoop doorhakken maken we hier geld voor vrij of niet. De rest is bijzaak.
Klopt je kunt ze beter gewoon opheffen zonder compensatie. Ze terroriseren de boel toch wel, ook als je compenseert. Dus hou het geld in je zak en ram die trekkers van de weg met een stel javelins. Problem solved.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 15:16 schreef derLudolf het volgende:
Ach ja, gelukkig gaan we wel voor miljarden boeren uitkopen. Veel beter voor het milieu en de leefbaarheid dan wat spoorwegen.
Ik wil geen discussie starten of dat wel of niet nodig is, maar de hoeveelheid geld vind ik abnormaal als je vergelijkt wat voor andere dingen bevindt is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |