abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:13:43 #226
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206393147
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Staat verder niet in het artikel waarom dat zo lang zou moeten duren. Het is hier geen Duitsland ofzo, waar door een berg bureaucratie zo’n project tientallen jaren in beslag zou nemen :')
Uiteindelijk zijn er in de Randstad maar weinig mensen die het nut van zo'n lijn inzien. En dus komt ie er niet, ook niet in 2040.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206393180
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:55 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Decennia. Ze willen hem in 2040 openen maar dat is veel te laat, die lijn moet veel sneller aangelegd kunnen worden.

Al denk ik dat we meer profijt hadden gehad van een HSL parallel aan de Rhijnspoorweg (of een ombouw daarvan) en verder naar Keulen.
2040 is toch best redelijk voor een dusdanig project? 18 jaar vanaf nu. Niet heel gek (en mogelijk zelfs enigszins ambitieus) als je het met vergelijkbare projecten vergelijkt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206393214
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Sjezus, dat kan echt niet :N
Beetje raar ja. Klinkt alsof ze er zelf bij was.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_206393240
Ik wil alleen een Lelylijn als er ook vrachtverkeer over heen mag
pi_206393273
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Uiteindelijk zijn er in de Randstad maar weinig mensen die het nut van zo'n lijn inzien. En dus komt ie er niet, ook niet in 2040.
Toch denk ik dat de aanleg van meer infrastructuur onvermijdelijk is. De bevolkingsgroei gaat gewoon door en het land raakt anders letterlijk verstopt. Voor zover dat niet al het geval was.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:25:42 #231
346939 Janneke141
pi_206393281
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:24 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Toch denk ik dat de aanleg van meer infrastructuur onvermijdelijk is. De bevolkingsgroei gaat gewoon door en het land raakt anders letterlijk verstopt. Voor zover dat niet al het geval was.
Er komt ook wel meer infrastructuur. Alleen niet ten oosten van de A27.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 oktober 2022 @ 22:27:40 #232
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206393292
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is het probleem van rupsje-nooit-genoeg. Die denkt dat de rest van Nederland het wel met kruimels kan doen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_206393348
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Dat is het probleem van rupsje-nooit-genoeg. Die denkt dat de rest van Nederland het wel met kruimels kan doen.
Uiteindelijk zijn het gewoon de kille cijfers van een MKBA: Wat kost het, wat levert het aan welvaart op.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 oktober 2022 @ 22:45:32 #234
Maffe Fries
pi_206393461
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:33 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Uiteindelijk zijn het gewoon de kille cijfers van een MKBA: Wat kost het, wat levert het aan welvaart op.
Daarmee krijg je dat je alles in een heel klein gebied gaat plempen en je voor tweedeling in het land gaat zorgen
pi_206393515
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Daarmee krijg je dat je alles in een heel klein gebied gaat plempen en je voor tweedeling in het land gaat zorgen
Maar dat is wel hoe het werkt in Nederland. MKBA>1: Project gaat door. MKBA<1: Project gaat niet door. Economisch volledig rationeel en in lijn met het jaren '00-beleid van sterke regio's versterken.

De andere keuze is een niet-rationele van prestige projecten doorzetten en de welvaart verlagen. Tenzij we een andere vorm van welvaart definiëren. Maar dat is meer een politieke kwestie dan eentje die in PTA thuis hoort.

Bottom-line is dat het doortrekken van de NZL naar Hoofddorp of het sluiten van de kleine ring op dit moment meer kans van slagen heeft dan de Lelylijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 20-10-2022 22:57:10 ]
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 oktober 2022 @ 23:05:03 #236
Maffe Fries
pi_206393664
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:50 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Maar dat is wel hoe het werkt in Nederland. MKBA>1: Project gaat door. MKBA<1: Project gaat niet door. Economisch volledig rationeel en in lijn met het jaren '00-beleid van sterke regio's versterken.

De andere keuze is een niet-rationele van prestige projecten doorzetten en de welvaart verlagen. Tenzij we een andere vorm van welvaart definiëren. Maar dat is meer een politieke kwestie dan eentje die in PTA thuis hoort.

Bottom-line is dat het doortrekken van de NZL naar Hoofddorp of het sluiten van de kleine ring op dit moment meer kans van slagen heeft dan de Lellylijn.
Daar ga je mij ook niet over horen, maar wel over die onzinnige ideeën van RWS en het kabinet over de A27 bij Amelisweerd, terwijl voor een fatsoenlijke N50 tussen Zwolle en Emmeloord geen geld is of een stukgevaren brug op een drukke fietsroute in Groningen niet snel vervangen kan worden.

Op spoorgebied zijn er in de afgelopen jaren een paar knelpunten aangepakt, maar onderzoeken om bijvoorbeeld 1800V te vervangen door 3300V zijn een stille dood gestorven.
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 23:26:23 #237
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206393883
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Oh die is er al lang...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 06:57:26 #238
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206395372
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 23:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Op spoorgebied zijn er in de afgelopen jaren een paar knelpunten aangepakt, maar onderzoeken om bijvoorbeeld 1800V te vervangen door 3300V zijn een stille dood gestorven.
Daar wordt bij mijn weten nog steeds over gediscussieerd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:00:10 #239
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206395381
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:33 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dit alleen van een MKBA laten afhangen is in mijn ogen kortzichtig. Sowieso kun je de input redelijk manipuleren: als je iets niet wil is het prima te doen om een negatieve MKBA te maken (of een positieve, maar beleidsmakers komen uit de Randstad dus liever een negatieve MKBA voor de Lelylijn). Daarbij is het economisch nut van een spoorlijn gewoon slecht te berekenen, je zou gewoon willen dat iemand gewoon zegt: we doen het want we willen het.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_206396461
quote:
9s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 17:19 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Stukje Westerbork
[ twitter ]
Ik heb veel gelezen hier maar wth, dit kan echt niet.
pi_206396478
quote:
3s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 07:00 schreef Duvel het volgende:

[..]
Dit alleen van een MKBA laten afhangen is in mijn ogen kortzichtig. Sowieso kun je de input redelijk manipuleren: als je iets niet wil is het prima te doen om een negatieve MKBA te maken (of een positieve, maar beleidsmakers komen uit de Randstad dus liever een negatieve MKBA voor de Lelylijn). Daarbij is het economisch nut van een spoorlijn gewoon slecht te berekenen, je zou gewoon willen dat iemand gewoon zegt: we doen het want we willen het.
Ik heb het gisteravond al gezegd maar ik denk dat de aanleg van meer spoorinfra van randstad naar periferie op korte termijn onvermijdelijk is. ProRail wil liever bestaande lijnen oplappen maar ik denk dat er geen alternatief is. Elk jaar komen er 100k inwoners bij, die kan je niet allemaal in het westen huisvesten. Nederland verstopt gewoon zo.

Maar zoals gebruikelijk in Nederland is er geen enkele langetermijnvisie en doen we slechts aan brandjes blussen.
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:41:58 #242
346939 Janneke141
pi_206396523
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 09:37 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik heb het gisteravond al gezegd maar ik denk dat de aanleg van meer spoorinfra op korte termijn onvermijdelijk is. ProRail wil liever bestaande lijnen oplappen maar ik denk dat er geen alternatief is. Elk jaar komen er 100k inwoners bij, Nederland verstopt gewoon zo.
Maar het aantal treinreizigers zal dalen, gezien de uitkleding van het spoorboekje. Zeker in de periferie wordt het OV steeds minder aantrekkelijk en zal men de noodzaak voor aanvulling van de infrastructuur niet als heel hoog beschouwen. Afschalen van OV in de buitengebieden wordt op die manier een beetje een selffullfilling prophecy.
pi_206396548
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 09:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar het aantal treinreizigers zal dalen, gezien de uitkleding van het spoorboekje. Zeker in de periferie wordt het OV steeds minder aantrekkelijk en zal men de noodzaak voor aanvulling van de infrastructuur niet als heel hoog beschouwen. Afschalen van OV in de buitengebieden wordt op die manier een beetje een selffullfilling prophecy.
Die mensen worden allemaal de auto in gejaagd nu, maar dat kan het wegennet alsnog niet aan. Dus dan krijg je vanzelf weer de beweging om die mensen het OV in te krijgen.
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:08:42 #244
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206396765
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 09:37 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik heb het gisteravond al gezegd maar ik denk dat de aanleg van meer spoorinfra van randstad naar periferie op korte termijn onvermijdelijk is. ProRail wil liever bestaande lijnen oplappen maar ik denk dat er geen alternatief is. Elk jaar komen er 100k inwoners bij, die kan je niet allemaal in het westen huisvesten. Nederland verstopt gewoon zo.

Maar zoals gebruikelijk in Nederland is er geen enkele langetermijnvisie en doen we slechts aan brandjes blussen.
Klopt helemaal.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_206397395
quote:

[..]

Hier in Nederland iets tot stand brengen qua infrastructuur, wegenaanleg of spooruitvreiding is gewoon onbegonnen werk.

Ik heb het in mijn gemeente gezien waar het College van B&W iets probeert op het gebied van nieuwbouwplannen en voetbalvelden. IS al > 10 jaar een status quo. Schiet gewoon niet op.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206397495
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 11:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Hier in Nederland iets tot stand brengen qua infrastructuur, wegenaanleg of spooruitvreiding is gewoon onbegonnen werk.

Ik heb het in mijn gemeente gezien waar het College van B&W iets probeert op het gebied van nieuwbouwplannen en voetbalvelden. IS al > 10 jaar een status quo. Schiet gewoon niet op.
Er lijkt vooral geen wilskracht te zijn om het echt tot een succes te maken. De bediening van de HSL is al meer dan 10 jaar een bende zonder dat er adequaat is ingegrepen en nu die afschaling weer.

De mensen die hier over gaan worden allemaal in een auto met chauffeur het land doorgereden dus een fatsoenlijk spoornet zal ze een zorg zijn. Het is echt triest.
pi_206399666
quote:

[..]

Het is een puur politieke keuze, die moet de knoop doorhakken maken we hier geld voor vrij of niet. De rest is bijzaak.
pi_206399780
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 14:28 schreef b2py het volgende:

[..]
Het is een puur politieke keuze, die moet de knoop doorhakken maken we hier geld voor vrij of niet. De rest is bijzaak.
Dat is ook waarom ik vrees dat het de aankomende tijd niet echt gaat veranderen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:16:34 #249
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206400074
Ach ja, gelukkig gaan we wel voor miljarden boeren uitkopen. Veel beter voor het milieu en de leefbaarheid dan wat spoorwegen.

Ik wil geen discussie starten of dat wel of niet nodig is, maar de hoeveelheid geld vind ik abnormaal als je vergelijkt wat voor andere dingen bevindt is.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:27:51 #250
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206400166
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 15:16 schreef derLudolf het volgende:
Ach ja, gelukkig gaan we wel voor miljarden boeren uitkopen. Veel beter voor het milieu en de leefbaarheid dan wat spoorwegen.

Ik wil geen discussie starten of dat wel of niet nodig is, maar de hoeveelheid geld vind ik abnormaal als je vergelijkt wat voor andere dingen bevindt is.
Klopt je kunt ze beter gewoon opheffen zonder compensatie. Ze terroriseren de boel toch wel, ook als je compenseert. Dus hou het geld in je zak en ram die trekkers van de weg met een stel javelins. Problem solved.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')