ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zondag 9 oktober 2022 19:55 schreef James1988 het volgende: Heel comfortabele treinstellen wel, hopelijk geldt dat ook voor de Talgo's die ervoor in de plaats komen
Op zondag 9 oktober 2022 19:58 schreef Erno-BE het volgende: Het is ook niet heel handig dat de DSB vrijwel geen rijtuigen in hun materieelbestand hebben. Exploitatie van grensoverschrijdende treindiensten is dan altijd lastig. De voormalige Oostbloklanden hebben het nog niet zo slecht bekeken met een materieelbestand vol met rijtuigen. Bijbehorend voordeel: bij onverwacht hogere reizigersvraag is verlenging van een getrokken trein veel makkelijker dan bij een trein die uit één of meer treinstellen bestaat.
Het operationeel model van DSB leent zich niet echt goed voor getrokken materieel - in hun langeafstandsverkeer wordt veel gebruik gemaakt van vleugeltreinen. Dat is met treinstellen veel makkelijker te doen dan met getrokken materieel.
Het gebruik van getrokken materieel zou ook bij de verbinding Hamburg-Kopenhagen niet veel verschil hebben gemaakt, de lengtebeperking op de boot blijft. De bruikbare lengte daar was zo'n 120 meter, twee IC3-stellen gebruiken dat vrijwel volledig. Als daar getrokken materieel zou zijn gebruikt zou de capaciteit niet veel hoger zijn geweest.
Reken maar mee: een Eurofimarijtuig (het standaardontwerp van de jaren 70) is 26,4 meter lang. Daarvan zou je er dus maar 4 op de boot kwijt kunnen - en dan heb je geen plek meer voor een locomotief (is te ondervangen door aan beide kanten te rangeren). Uitgaande van de IC Berlijn-rijtuigen betekent dat: 54 plaatsen 1e klas, 229 plaatsen 2e klas, 2 plaatsen voor mensen met beperkte mobiliteit = 285 plaatsen totaal.
Dat is maar 15 plaatsen meer dan wat er in een dubbel stel IC3 past, maar is operationeel wel veel lastiger. Je moet dan aan beide kanten gaan rangeren, schuiven met rijtuigen enzo).
Een oplossing voor iets meer capaciteit zou de inzet van kortere rijtuigen zijn (bakken van 24 meter) maar het logistieke gehannes blijf je dan houden. Locomotief afkoppelen en wegrangeren, met een rangeerbakkie de rijtuigen in de boot krijgen, aan de andere kant weer loc aankoppelen en verder rijden.
[..] Tot een paar jaar geleden reden de treinen Hamburg-Kopenhagen over de "Vogelfluglinie", de route via Puttgarden en Rřdby. Om het water over te steken ging de trein op de ferry, en reed aan de andere kant weer verder. 6 bakken IC3 is het maximale wat er in die ferry paste, en dat paste dan ook maar precies.
Net alsof het er precies op gekocht is. Oh wacht!!
[..] Het operationeel model van DSB leent zich niet echt goed voor getrokken materieel - in hun langeafstandsverkeer wordt veel gebruik gemaakt van vleugeltreinen. Dat is met treinstellen veel makkelijker te doen dan met getrokken materieel.
Het gebruik van getrokken materieel zou ook bij de verbinding Hamburg-Kopenhagen niet veel verschil hebben gemaakt, de lengtebeperking op de boot blijft. De bruikbare lengte daar was zo'n 120 meter, twee IC3-stellen gebruiken dat vrijwel volledig. Als daar getrokken materieel zou zijn gebruikt zou de capaciteit niet veel hoger zijn geweest.
Reken maar mee: een Eurofimarijtuig (het standaardontwerp van de jaren 70) is 26,4 meter lang. Daarvan zou je er dus maar 4 op de boot kwijt kunnen - en dan heb je geen plek meer voor een locomotief (is te ondervangen door aan beide kanten te rangeren). Uitgaande van de IC Berlijn-rijtuigen betekent dat: 54 plaatsen 1e klas, 229 plaatsen 2e klas, 2 plaatsen voor mensen met beperkte mobiliteit = 285 plaatsen totaal.
Dat is maar 15 plaatsen meer dan wat er in een dubbel stel IC3 past, maar is operationeel wel veel lastiger. Je moet dan aan beide kanten gaan rangeren, schuiven met rijtuigen enzo).
Een oplossing voor iets meer capaciteit zou de inzet van kortere rijtuigen zijn (bakken van 24 meter) maar het logistieke gehannes blijf je dan houden. Locomotief afkoppelen en wegrangeren, met een rangeerbakkie de rijtuigen in de boot krijgen, aan de andere kant weer loc aankoppelen en verder rijden.
Waarom blijft die lengtebeperking van twee setjes IC3 op de IC Hamburg-Kopenhagen, ondanks dat deze IC niet meer op de boot komt?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Waarom blijft die lengtebeperking van twee setjes IC3 op de IC Hamburg-Kopenhagen, ondanks dat deze IC niet meer op de boot komt?
Er is gewoon niet genoeg materieel. Slechts een deel van de IC3-vloot (17 van 96 treinstellen) is met PZB uitgerust.
En dat was heel lang ook ruim voldoende: de Vogelfluglinie was niet heel snel (door o.a. de oversteek per boot) en in het laagseizoen was het niet ongebruikelijk dat één stel voldoende capaciteit leverde voor de hele verbinding.
De capaciteitsproblemen van afgelopen zomer kwamen enigszins als een verrassing. Ineens wilde iedereen weer op vakantie (begrijpelijk na 2 jaar coronabeperkingen) en er was ineens een flinke vraag naar CO2-vriendelijk reizen. Dat had men een paar jaar geleden echt niet verwacht.
Die verbinding puilt in de zomer al vijftien jaar uit. Diverse keren moeten staan van Hamburg tot Vordingborg. Zelfs met reservering om de een of andere manier.
Internationale verbindingen zijn al jaren een ondergeschoven kindje, daar is weinig nieuws aan. Maar daar zal, om het vliegverkeer te ontmoedigen, toch echt verandering in moeten komen. Hopelijk schiet het een beetje op, zowel qua comfort en reistijd als met het boekingsproces.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zondag 9 oktober 2022 21:04 schreef Janneke141 het volgende: Internationale verbindingen zijn al jaren een ondergeschoven kindje, daar is weinig nieuws aan. Maar daar zal, om het vliegverkeer te ontmoedigen, toch echt verandering in moeten komen. Hopelijk schiet het een beetje op, zowel qua comfort en reistijd als met het boekingsproces.
Als je goed zoekt en een beetje op tijd boekt zijn er echt wel koopjes te vinden, maar het is echt nog niet straightforward genoeg inderdaad.
Op zondag 9 oktober 2022 20:58 schreef DeaDLocK2K het volgende: Die verbinding puilt in de zomer al vijftien jaar uit. Diverse keren moeten staan van Hamburg tot Vordingborg. Zelfs met reservering om de een of andere manier.
Dan had ik iets verkeerd begrepen, ik was onder de indruk dat het eerdere jaren wel meeviel.
Deze zomer was denk ik wel de eerste keer dat er een reserveringsplicht was voor internationale reizigers, ipv een advies?
Op zondag 9 oktober 2022 21:04 schreef Janneke141 het volgende: Internationale verbindingen zijn al jaren een ondergeschoven kindje, daar is weinig nieuws aan. Maar daar zal, om het vliegverkeer te ontmoedigen, toch echt verandering in moeten komen. Hopelijk schiet het een beetje op, zowel qua comfort en reistijd als met het boekingsproces.
Het zou al veel schelen als er betere en vooral snellere verbindingen zijn naar belangrijke knooppunten over de grens zodat je het netwerkeffect beter kunt benutten. Een strakke uurdienst IC Amsterdam - Düsseldorf bijvoorbeeld.
ICE en de RE Arnhem - Düsseldorf zijn ook leuk maar beiden maken het op hun eigen manier toch weer net onhandig om echt voor de trein te kiezen. Of ze zijn te duur, of te populair, of gewoon te traag.
Hetzelfde geldt voor de RE Venlo - Düsseldorf - Hamm, dat ding is ontzettend traag tussen Venlo en Mönchengladbach en heeft daar ook nog eens een veel te lange kering.
Op zondag 9 oktober 2022 20:58 schreef DeaDLocK2K het volgende: Die verbinding puilt in de zomer al vijftien jaar uit. Diverse keren moeten staan van Hamburg tot Vordingborg. Zelfs met reservering om de een of andere manier.
Hamburg-Kopenhagen is met omgerekend 5 rijtuigen wel één van de internationale langeafstandsverbindingen met lage capaciteit.
Misschien is er ergens in Europa een internationale langeafstandstrein met nog minder capaciteit dan de IC Hamburg-Kopenhagen, maar dan zou ik heel diep in alle treinsamenstellingen moeten duiken.
[ Bericht 1% gewijzigd door Erno-BE op 09-10-2022 21:53:16 ]
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Om zinvol te vergelijken moet je eigenlijk ook de frequentie van die verbindingen meenemen. Ieder uur 5 rijtuigen is nog altijd meer dan drie keer per dag acht.
Maar goed, wat James al zegt: als je een internationaal spoorboekje optuigt met vlotte en enigszins betaalbare (als in concurrerend met de vliegroutes) verbindingen in een vaste uurdienst tussen steden op bereikbare afstand, dan wordt het allemaal al zo veel haalbaarder dan dat het nu is.
Als je in drie uur naar Rome vliegt en een etmaal in de trein zit dan gaat er niemand, behalve de verstokte treinhobbyist. Maar omdat je sneller van het Paleis op de Dam bij de Eiffeltoren of de Big Ben bent met de trein dan met het vliegtuig, is het daar dus wel een uitstekend alternatief. Dat moet het gewoon voor meer routes worden, en snel ook.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Misschien is er ergens in Europa een internationale langeafstandstrein met nog minder capaciteit dan de IC Hamburg-Kopenhagen, maar dan zou ik heel diep in alle treinsamenstellingen moeten duiken.
De Wawel (EC Wroclaw Hamburg) had destijds drie Poolse rijtuigen meen ik.
Op zondag 9 oktober 2022 21:44 schreef Janneke141 het volgende: Om zinvol te vergelijken moet je eigenlijk ook de frequentie van die verbindingen meenemen. Ieder uur 5 rijtuigen is nog altijd meer dan drie keer per dag acht.
Maar goed, wat James al zegt: als je een internationaal spoorboekje optuigt met vlotte en enigszins betaalbare (als in concurrerend met de vliegroutes) verbindingen in een vaste uurdienst tussen steden op bereikbare afstand, dan wordt het allemaal al zo veel haalbaarder dan dat het nu is.
Als je in drie uur naar Rome vliegt en een etmaal in de trein zit dan gaat er niemand, behalve de verstokte treinhobbyist. Maar omdat je sneller van het Paleis op de Dam bij de Eiffeltoren of de Big Ben bent met de trein dan met het vliegtuig, is het daar dus wel een uitstekend alternatief. Dat moet het gewoon voor meer routes worden, en snel ook.
De IC Berlijn heeft als IR buiten het hoogseizoen regelmatig met 4 bakken van Bad Bentheim naar Amsterdam (misschien Zandvoort toen?) gezwalkt, 3 tot 4 keer per dag ofzo. En 3 is ook wel voorgekomen.
Ik ben vandaag de hele middag en een deel van de avond per trein onderweg geweest, en ik heb geen enkele conducteur gezien. En ik heb zelfs één trein gehad waar de automatische omroep het niet deed en het treinpersoneel ook te beroerd was om dan maar zelf om te roepen.
De beroepsgroep HC maakt zichzelf zo toch compleet overbodig?
[..] Nijmegen-Kleef was een getrokken internationale trein met één rijtuig
Als je ziet hoeveel mensen er iedere ochtend uit die NIAG-bus komen rollen blijft het me toch verbazen dat die treinverbinding niet levensvatbaar zou zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Als je ziet hoeveel mensen er iedere ochtend uit die NIAG-bus komen rollen blijft het me toch verbazen dat die treinverbinding niet levensvatbaar zou zijn.
Dat komt omdat Kranenburg nu een Nederlandse kolonie is. Zelfs mensen die in Utrecht werken die gaan daar wonen omdat 't betaalbaar is. Dat was tegen de tijd dat de verbinding opgeheven werd wel anders.
Trouwens, het is wel een interessant verhaal, want rendabel kon dat ding nooit zijn destijds, dat kwam gewoon door de economische malaise van de tijd en omdat grenzen buiten de Benelux ook echt nog impact hadden. De DB gebruikte voor heel veel onrendabele spoorlijnen een sterfhuisconstructie maar dat was voor deze echt niet nodig. Vijf retourritten per dag sinds WO2 ofzo en daar zat twee man en een paardekop in gemiddeld.
Als het ding nog zou bestaan zou het inderdaad nu weleens een zeer succesvolle grensoverschrijdende regionale verbinding kunnen zijn.
Op zondag 9 oktober 2022 17:20 schreef Janneke141 het volgende: Er staat een of ander bejaard rijtuig op Maarn Goederen. Helaas op de terugweg vergeten te kijken wat het nu was . Iemand een idee?
Ik las dat de VSM vrijdag een rijtuig uitgezet heeft op weg naar de SSN.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Als je ziet hoeveel mensen er iedere ochtend uit die NIAG-bus komen rollen blijft het me toch verbazen dat die treinverbinding niet levensvatbaar zou zijn.
Probleem is vooral de hoge kosten voor de heraanleg van de spoorlijn.
Ze hebben nu wel een fietspad langs de spoorlijn aangelegd. Interessant om de hele lijn Nijmegen-Kleve langs de oude spoorlijn te fietsen. Oude armseinen en dergelijke zijn ook nog aanwezig.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zondag 9 oktober 2022 22:10 schreef James1988 het volgende: Ik ben vandaag de hele middag en een deel van de avond per trein onderweg geweest, en ik heb geen enkele conducteur gezien. En ik heb zelfs één trein gehad waar de automatische omroep het niet deed en het treinpersoneel ook te beroerd was om dan maar zelf om te roepen.
De beroepsgroep HC maakt zichzelf zo toch compleet overbodig?
Ik was drie weken geleden even naar het spoorwegmuseum, maar bij vertrek uit Hengelo (we reden misschien 2 seconden) stond de conducteur al bij me voor een kaartcontrole. Nou is dat ook meteen de enige die ik gezien heb, maar goed
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven