https://de.wikipedia.org/wiki/Schluss-squote:Op vrijdag 21 juli 2023 16:16 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik bedoel niet de letter maar de term ringel-S, die gebruiken we in Nederland maar niet in het Duits.
https://www.dwds.de/wb/dwb/unheimischquote:Op vrijdag 21 juli 2023 15:10 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
In het Duits heet het 'Eszet' (sz), dat hele ringel-S is blijkbaar een Nederlands idee.
Net als dat wij Nederlanders denken dat 'unheimisch' een Duits woord is
Oh gelukkigquote:Op vrijdag 21 juli 2023 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://www.dwds.de/wb/dwb/unheimisch
Is in het Duits nogal in ongebruik geraakt, maar wel degelijk goed Duits
Vervoeging heeft er weinig mee te maken toch? Punt is dat de term komt van Clue en Ludo en de uitspraak dus inderdaad Clu-do is oorspronkelijk.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 14:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ludo is latijns voor spelen. Hoe dat verder vervoegd moet worden weet ik ook niet. 'Homo ludens' is de spelende mens bijvoorbeeld. En ik heb een kajak met 'Ludo et emergo' op de bodem staan. Vandaar deze kennis.
Ik denk dat hier vooral telt wat de productontwikkelaars en / of marketeers voor ogen hadden. En als Clu-edo als uitspraak in de reclames zat dan is clu-edo de naam van het spel.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 17:21 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Vervoeging heeft er weinig mee te maken toch? Punt is dat de term komt van Clue en Ludo en de uitspraak dus inderdaad Clu-do is oorspronkelijk.
Dat is de Nederlandse reclame, ik had over de (Britse) oorsprong van de naam. Of het dan 'fout' is of gewoon de 'Nederlandse' uitspraak is een tweede inderdaadquote:Op vrijdag 21 juli 2023 17:26 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik denk dat hier vooral telt wat de productontwikkelaars en / of marketeers voor ogen hadden. En als Clu-edo als uitspraak in de reclames zat dan is clu-edo de naam van het spel.
Cluedo met de uitspraak op z'n NL valt een beetje in de categorie 'boxen' (luidsprekers) , "wiefie" en 'airco' als iets Engels waar een Engelstalige niets van begrijpt.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 17:41 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat is de Nederlandse reclame, ik had over de (Britse) oorsprong van de naam. Of het dan 'fout' is of gewoon de 'Nederlandse' uitspraak is een tweede inderdaad
Volgens mij is het een beetje te vergelijken met die pudding/pizza fabrikant die hier wel eens langs komt, werd in Nederlandse reclames eerst ook altijd als OEtker uitgesproken.
Als een Duitser wil uitdrukken wat wij als 'unheimisch' benoemen, zal hij 'unheimlich' zeggen.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://www.dwds.de/wb/dwb/unheimisch
Is in het Duits nogal in ongebruik geraakt, maar wel degelijk goed Duits
Het zijn dus inderdaad twee verschillende letters. Wat wij een ringel-S noemen, heet een Eszett of doppel /Squote:Op vrijdag 21 juli 2023 16:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://de.wikipedia.org/wiki/Schluss-s
"Das Schluss-s, Auslaut-s, runde s oder Ringel-s ist eine typographische Variante des Buchstabens s"
Het wordt in het Nederlands verkeerd gebruikt, geen idee trouwens waar dat begonnen is. Waarschijnlijk ooit een fout in een boek voor leraren Duits, die daarna klakkeloos generatie op generatie is overgenomen.
Klopt. Mijn moeder was een Duitse, ze kwam uit Bremen, en vond het maar raar dat ik op school leerde dat de letter ß hier een Ringel-S wordt genoemd.... Ze kende dat hele woord niet. Zij kende het alleen als 'Eszett'.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 19:08 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Het zijn dus inderdaad twee verschillende letters. Wat wij een ringel-S noemen, heet een Eszett of doppel /S
Grappig dat hele generaties dat zo geleerd is.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:51 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Klopt. Mijn moeder was een Duitse, ze kwam uit Bremen, en vond het maar raar dat ik op school leerde dat de letter ß hier een Ringel-S wordt genoemd.... Ze kende dat hele woord niet. Zij kende het alleen als 'Eszett'.
Larix is ook erg geliefd als giek materiaal en voor rompen op houten zeilschepen. Het is erg mooi hout en van alle naaldhout soorten het meest resistent en zwaarst. Eigenlijk vreemd dat de houtplantages meestal den is.quote:Op woensdag 26 juli 2023 16:18 schreef Beathoven het volgende:
Dat die graan- of roggeschuurtjes die je overal in de Alpen ziet best oud kunnen zijn. Onderstaand de oudste
[ afbeelding ]
These barns were built in the 13th and 14th century. The building on the hiking trail dates back to 1313 and the barn behind it from 1261.
This is the oldest barn in Europe. That’s incredibly impressive, but there's more to it than just its age. It seems that as long as the roof remains intact, larch timber can last for several centuries.
The log construction method is so sturdy that it can withstand anything and this hamlet remained untroubled by even devastating fires and military campaigns. We therefore have in front of us a building that stretches back 750 years to the end of the High Middle Ages and the beginning of the Late Middle Ages, a time from which there are hardly surviving documents about Zermatt. We only know that at that time, around 1260, this area was already settled and farmed and that farmers wanted to grow their own grain.
https://www.zermatt.ch/en/Media/Attractions/Europe-s-oldest-barn
Het kan best dat het meerendeel geen eigenaar meer heeft of dat het niet meer bekend is wie de eigenaar is.
quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Grappig dat hele generaties dat zo geleerd is.
Ook wel passend voor dit topic dat ik nog nooit van Eszett gehoord heb en ik hem (in het Duits) ken als "scharfes S".quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:51 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Klopt. Mijn moeder was een Duitse, ze kwam uit Bremen, en vond het maar raar dat ik op school leerde dat de letter ß hier een Ringel-S wordt genoemd.... Ze kende dat hele woord niet. Zij kende het alleen als 'Eszett'.
Moest gelijk hier aan denken.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Larix is ook erg geliefd als giek materiaal en voor rompen op houten zeilschepen. Het is erg mooi hout en van alle naaldhout soorten het meest resistent en zwaarst. Eigenlijk vreemd dat de houtplantages meestal den is.
Het meest interessante aan die schuurtjes vond ik (als kind) de platte stenen tussen de schuur en de "poten", toen m'n vader vertelde dat het diende om knaagdieren (muizen, ratten) buiten te houden. Dat vond ik zo'n geniaal idee.quote:Op woensdag 26 juli 2023 16:18 schreef Beathoven het volgende:
Dat die graan- of roggeschuurtjes die je overal in de Alpen ziet best oud kunnen zijn. Onderstaand de oudste
[ afbeelding ]
These barns were built in the 13th and 14th century. The building on the hiking trail dates back to 1313 and the barn behind it from 1261.
This is the oldest barn in Europe. That’s incredibly impressive, but there's more to it than just its age. It seems that as long as the roof remains intact, larch timber can last for several centuries.
The log construction method is so sturdy that it can withstand anything and this hamlet remained untroubled by even devastating fires and military campaigns. We therefore have in front of us a building that stretches back 750 years to the end of the High Middle Ages and the beginning of the Late Middle Ages, a time from which there are hardly surviving documents about Zermatt. We only know that at that time, around 1260, this area was already settled and farmed and that farmers wanted to grow their own grain.
https://www.zermatt.ch/en/Media/Attractions/Europe-s-oldest-barn
Het kan best dat het meerendeel geen eigenaar meer heeft of dat het niet meer bekend is wie de eigenaar is.
En hoe kwam je hier achter?quote:Op zondag 30 juli 2023 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat je eendjes geen brood moet voeren wist ik, maar dat ze gek zijn op (ontdooide) diepvrieserwten en dat dit goed voor ze is, is nieuw voor mij.
Meerdere vogelaars spraken daaroverquote:
kortom, erwten, niet per se diepvrieserwten.quote:Op zondag 30 juli 2023 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat je eendjes geen brood moet voeren wist ik, maar dat ze gek zijn op (ontdooide) diepvrieserwten en dat dit goed voor ze is, is nieuw voor mij.
Uit blik zit er vaak zout bij, das niet zo tofquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 12:20 schreef Tokus het volgende:
[..]
kortom, erwten, niet per se diepvrieserwten.
Zou dat niet iets streek- of regiogebonden kunnen zijn? Want ik ken de term Ringel-S wel vanuit het Duitse deel van mijn familie (regio Aken/Keulen). En dan in de betekenis van ß.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Grappig dat hele generaties dat zo geleerd is.
Mais werkt ook goed. Wij wonen zeker 100 meter van een sloot vandaan maar soms komen eenden langs. Als je ze wat mais geeft vanuit het raam, komen ze een dag later weer langs, kloppend op het raam met hun snavel. Geen domme beesten.quote:Op zondag 30 juli 2023 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
In Azie eten ze rijst of krijgen ze de oude gekookte rijst, net als de rest.quote:Op zondag 30 juli 2023 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Tamme eenden die op de boerderij gevoerd wordenquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 14:34 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
In Azie eten ze rijst of krijgen ze de oude gekookte rijst, net als de rest.
Eenden onthouden echt goed wie ze waar en wanneer voert. Er woonde een oude man bij mij in de buurt en als hij het parkje in liep kwamen alle eenden gelijk op hem afgerend, voordat hij het voer uit zijn tas gehaald had. Dat veranderde mijn beeld van die beesten best wel.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 14:18 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Mais werkt ook goed. Wij wonen zeker 100 meter van een sloot vandaan maar soms komen eenden langs. Als je ze wat mais geeft vanuit het raam, komen ze een dag later weer langs, kloppend op het raam met hun snavel. Geen domme beesten.
Ash (Pokemon), en Bart (Simpsons) ook. Kleine jongetjes klinken blijkbaar als vrouwen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 14:35 schreef GwanGwaa het volgende:
Dat Nils Holgersson door een vrouw is ingesproken.
Good omens seizoen 2 gekeken?quote:Op zondag 30 juli 2023 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Marketingquote:Op zondag 6 augustus 2023 17:35 schreef Geerd het volgende:
Wat is verschil tussen gebleekte en ongebleekte koffiefilers
1quote:Op zondag 6 augustus 2023 18:33 schreef littlemindy het volgende:
Hier daalt het nu pas in dat de term 'uniform' uit het Engels komt
Frans eigenlijk "uniforme" en die hebben het uit het Latijn "uniformis."quote:Op zondag 6 augustus 2023 18:33 schreef littlemindy het volgende:
Hier daalt het nu pas in dat de term 'uniform' uit het Engels komt
Verschil tussen een serie 2 jaar te kunnen draaien of 30 jaar.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:08 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ash (Pokemon), en Bart (Simpsons) ook. Kleine jongetjes klinken blijkbaar als vrouwen.
Ay Carambaquote:Op zondag 6 augustus 2023 19:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Verschil tussen een serie 2 jaar te kunnen draaien of 30 jaar.
Je lijm verbinding is ook veel sterker door eerst te laten drogen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 00:39 schreef crystal_meth het volgende:
De droge lijmlagen zijn niet kleverig en zullen niet aan andere voorwerpen hechten, wat mogelijkheden biedt, zo zag ik een filmpje waarin een groot blad fineer op een plank gekleefd werd door er eerst bakpapier tussen te leggen. Dat kleefde niet aan de lijmlagen, men kon het fineer verschuiven tot het goed lag en volledig glad strijken, waarna het bakpapier voorzichtig weggetrokken werd.
Blijkbaar kan je de lijmlagen ook enkele dagen laten liggen, en ze dan weer "reactiveren" door te verhitten. Enkel het verhitte deel zou kleven, dus je kan stukje per stukje werken, zonder dat de rest per ongeluk vastkleeft. Geen idee of dat met elke contactlijm werkt, en het materiaal moet de temperatuur ook aankunnen, maar lijkt me het proberen waard. Zag het in deze video:quote:Op maandag 7 augustus 2023 09:53 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je lijm verbinding is ook veel sterker door eerst te laten drogen.
Maar die tip van het bakpapier kende ik niet en ik ben er erg blij mee. Het plakken van nek en pols seals aan droogpakken is altijd lastig, Je moet dan gebogen lagen op elkaar plakken en je hebt inderdaad maar een kans. Misschien kan dat bakpapier de zaak wat eenvoudiger maken. Dank dus.
Honderdtwaalf, daar red je levens mee.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 09:16 schreef qajariaq het volgende:
Als een Belg honderdtwaalf rijd dat ie het dan niet over snelheid heeft maar dat ie een blauw zwaailicht op zn dak heeft.
In Nl zeggen we steevast één één twee, in België is dat honderdtwaalf. In Nl noem je iemand ambulance- of brandweerchauffeur, een Belg rijdt dan honderdtwaalf.
Dit zal vrijwel niemand verder uitgelegd hoeven te worden maar het is wel even knipperen als je er mee geconfronteerd wordt.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:11 schreef Sjoerd102 het volgende:
De vlaamse taal is zoveel mooier dan het hollands
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |