quote:Op zondag 14 september 2014 15:00 schreef Viv het volgende:
Hoi, ik ga dit topic volgen. Mijn man en ik weten al heel lang dat we naar het noorden (als in: lapland) willen verhuizen. Eerst waren we vooral op Zweden gericht, maar bij de meest recente vakantie hebben we ontdekt hoe mooi Noorwegen is: de combinatie van bergen én zee. We zijn ons aan het oriënteren op de mogelijkheden in beide landen.
...en inmiddels heb ik die baan, en wonen we er alweer bijna 9 maanden!quote:Op dinsdag 28 september 2021 00:39 schreef Viv het volgende:
Schopje omhoog!
Ik heb me (járen geleden alweer) in dit topic gemeld met:
[..]
Inmiddels hebben we definitief gekozen voor Zweden. En zijn we dichter bij emigreren dan ooit: ik ben in de running voor een baan in Uppsala* en behoor tot de laatste twee kandidaten. Zó spannend!
*Inderdaad geen Lapland. Dat idee hebben we laten varen heb ik uit zijn hoofd gepraat, sneeuw is leuk maar de andere seizoenen hebben ook hun charme.
En wat is er allemaal gebeurd in dat jaar joh, waanzinnigquote:Op maandag 26 september 2022 00:51 schreef Viv het volgende:
Zo begon het:
[..]
[..]
...en inmiddels heb ik die baan, en wonen we er alweer bijna 9 maanden!
Eerste kerst! We kwamen op 3 januari hier aan.quote:Op maandag 26 september 2022 08:04 schreef Molo het volgende:
[..]
En wat is er allemaal gebeurd in dat jaar joh, waanzinnig
Op naar jullie tweede kerst daar alweer
Ik zat te twijfelen, maar toch mis dusquote:Op maandag 26 september 2022 08:15 schreef Viv het volgende:
[..]
Eerste kerst! We kwamen op 3 januari hier aan.
Ook eerste keer november trouwens. @:Jagärtrut waarschuwde daar al ooit voor, en mijn collega's zeiden laatst hetzelfde. Dat het dan koud en donker is, zonder de gezelligheid van feestdagen en kerstverlichting in december/januari/februari/maart.
En vooral ook afdingen op de Zweedse vlaggetjes die in de kerstboom moetenquote:Op maandag 26 september 2022 23:31 schreef Molo het volgende:
Kun je straks mooi in het Zweeds afdingen op een kerstboom
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Nederland, roadtrip Europa
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
Ja, we zijn ons er ook absoluut van bewust dat wij de luxe hebben om dit alternatief te kiezen. Genoeg mensen die het ermee zullen moeten doen, of die dan maar stoppen.quote:Op maandag 26 september 2022 23:31 schreef Molo het volgende:
Lekker elitair joh!
Goeie keuze, ergernis is klote en tijd kun je maar één keer benutten. Is een goede financiële investering zo te horen
Ik vond SFI ook de tijd en energie niet waard inderdaad, destijds. Hoop dat het nu beter gaat!quote:Op maandag 26 september 2022 23:25 schreef Evenstar het volgende:
Ik ben ondertussen maar gestopt met SFI. Ik kan er heel slecht tegen als er geen structuur in de lessen zit en organisatorisch was het ook een bende. Ik had bijvoorbeeld meerdere keren gevraagd om de lestijden van na de introductieweken en die kreeg ik maar niet. Nu kwamen ze een paar dagen van te voren met een schema wat absoluut niet uitkwam i.v.m. de schooltijden van ons dochtertje. Het was ook gewoon vijf dagen in de week ....
Daarnaast is het bij SFI zo dat er veel in- en uitstroom is. Er zit geen structuur in de lessen en je herhaalt veel, omdat er dus constant nieuwe mensen binnen komen waaien. Dat ging ik echt niet trekken.
Uiteindelijk besloten om dan maar betaalde lessen te nemen en nu ben ik begonnen aan een cursus bij Folksuniversitetet. Alles is online, 3x per week 1.5u les en voor de rest zelfstudie. Van te voren al duidelijk wat je gaat doen, wat je gaat leren en wat je moet kunnen na 5 weken. Maximaal 12 mensen per groep.
Kost even wat, maar zoveel fijner. Vandaag eerste les gehad, fijne docent, lekker duidelijk en nu al wat nieuwe dingen geleerd die ik in 6 weken SFI niet heb gehad
Ging prima met Finnlines. Zeer ruime hut en prima bedden. Goed geslapen dus, maar wel kort want het ontbijt was rond 6 uur. Zeer schappelijke prijzen voor eten en drinken vond ik.quote:
Ga je ook Sint Pannekoek introduceren?!quote:Op zondag 9 oktober 2022 20:50 schreef Viv het volgende:
Zoals het op 25 maart Våffeldagen (wafeldag) was, vierden ze hier afgelopen dinsdag (4 oktober) Kanelbullens dag (kaneelbroodjesdag).
Op mijn werk hadden ze daarom voor iedereen een grote kanelbulle besteld.
Zweden en hun tradities.
De brug namen wij wel altijd toen we nog in Nederland woonden en in het zuiden van Zweden moesten zijn.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:20 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
Las dat jullie voor het reizen de boot pakken.... Zelf was ik voor twee weken terug weer even in Zweden en tot nu toe pak ik iedere keer de brug en rij dan via Denemarken. Heb een broBizz (inclusief abbo) en dan is het (vind ik iig) ideaal.
Nu zelfs het hele stuk in 1x gereden (iets meer dan 1500km), maar hou dan ook van autorijden (en je moet goed weer hebben, anders verdient het wel de aanbeveling om ergens te overnachten)
Dus misschien ook een optie?
Dat vierde ik in Nederland al niet.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:40 schreef Geckoo het volgende:
[..]
Ga je ook Sint Pannekoek introduceren?!
Ideaal deze verbinding.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 18:58 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ook bij deze ferry val je vol in de prijzen met het vrijdagavond verkeer rond hamburg. Volgende week reis ik terug vanuit malmo naar travemunde, verkeer zal dan wel een stuk beter zijn in de vroege ochtend.
En we hebben sneeuw!quote:Op dinsdag 15 november 2022 20:27 schreef Evenstar het volgende:
Verder afgelopen dagen geïnvesteerd in cross-country ski gear. Jaren (maar dan ook echt jaaaaren) geleden ooit gedaan. Leuke manier om wat meer beweging te krijgen en te trainen om die verdomde Vasaloppet een keer te doen (gekkenwerk, I know). Je moet wat
Let is snow, let it snow
Ja, als je 10cm in verse sneeuw wegzakt waardoor je je ski's niet eens meer ziet is het te vers ja Die dingen zijn niet echt gemaakt voor dat soort sneeuwquote:Op maandag 21 november 2022 23:10 schreef Viv het volgende:
[..]
En we hebben sneeuw!
[ afbeelding ]
Afgelopen donderdag vielen de eerste voorzichtige vlokjes, en in het weekend kwam een heel pak naar beneden.
@:evenstar heeft net al even op de latten gestaan, maar "de sneeuw was te vers".
Ook leuk was de file bij de plaatselijke garage op zaterdagmiddag, iedereen wilde halsoverkop naar winterbanden switchen.
Ik ga er vanuit dat het langlaufen is, dat gebeurt veel in de omgeving rond Uppsala.quote:Op maandag 21 november 2022 23:55 schreef Molo het volgende:
Heb je bij jullie in de omgeving skibare plekken qua hoogteverschillen?
Tot nu toe valt november best mee moet ik zeggen. Eerste week was best zonnig en nog prima weer. Nu ligt er al dagen sneeuw en nog maar een klein weekje te gaan en wij zitten al in december, dus prima Ik wil vooral meer sneeuw nuquote:Op dinsdag 22 november 2022 08:51 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat het langlaufen is, dat gebeurt veel in de omgeving rond Uppsala.
Wel fijn voor jullie, de eerste sneeuw zo vroeg, dat maakt november draagbaarder!
Dat laatste, én ze zijn nogal van de tradities. Dus als de eerste zondag van Advent de dag is om je kerstster neer te zetten, dan blijft dat zo. Ook als de oorspronkelijke aanleiding steeds minder relevant wordt.quote:Op maandag 28 november 2022 02:36 schreef flipsen het volgende:
Zijn ze zo katholiek in Zweden of is het vooral licht in de duisternis?
Ja het is al weken actief, maar ook al weken bewolkt, nu kan het eindelijk weer.quote:Op woensdag 30 november 2022 21:11 schreef Knutknuttsson het volgende:
[ link | afbeelding ]
Foto komt van een oud-collega, een uurtje geleden vanuit Storvreta (Bij Uppsala) genomen.
Lijken wel rendieren.quote:Op woensdag 30 november 2022 21:11 schreef Knutknuttsson het volgende:
[ link | afbeelding ]
Foto komt van een oud-collega, een uurtje geleden vanuit Storvreta (Bij Uppsala) genomen.
Wie durft? 24/7 camera('s) en er loopt constant een bewaker omheen. Geniaalquote:The Gävle Goat (Swedish: Gävlebocken, Swedish pronunciation: [ˈjɛ̌ːvlɛbɔkːɛn]) is a traditional Christmas display erected annually at Slottstorget (Castle Square) in central Gävle, Sweden. It is a giant version of a traditional Swedish Yule Goat figure made of straw. It is erected each year by local community groups at the beginning of Advent over a period of two days.[1][2] It has been the subject of repeated arson attacks, and, despite security measures and a nearby fire station, the goat has been burned to the ground most years since its first appearance in 1966. As of December 2021, 38 out of 56 goats have been destroyed or damaged in some way. Burning or destroying the goat in some way is illegal, and the Svea Court of Appeal has stated that the offence should normally carry a 3-month prison sentence; in 2018, it sentenced a 27-year-old man to a suspended sentence and day fines for aggravated property damage for burning the goat.[3]
quote:On the night of 2 December, arsonists made an unsuccessful attempt to burn the Natural Science Club's goat.[43] On 17 December, a Swedish news site reported that one of the guards tasked with protecting the Southern Merchants' goat had been offered payment to leave his post so that the goat could be stolen via helicopter and transported to Stockholm.[44] Both goats survived and were dismantled and returned to storage in early January 2011.[45]
https://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4vle_goatquote:The goat was stolen by a man, who then placed it in his backyard. He was later sentenced to two years in prison for aggravated theft.[30]
Toevallig! Leuke foto ook! Kan zo een tijdschrift inquote:Op vrijdag 9 december 2022 13:27 schreef AnneX het volgende:
Feli met de administratieve verhuizing. Insert Zweeds vlaggetje.
Gister de mini geit gekocht, omdat ik die grappig vond.
En nu lees ik het verhaal.
[ link | afbeelding ]
Het mag wat kostenquote:Op zondag 11 december 2022 11:51 schreef Evenstar het volgende:
Komen er net achter dat de luchtmacht ieder jaar rond kerst in een kerstboom formatie fly-overs doet in vele steden.
Dinsdag komen ze ook hier langs
Wat zijn de kosten hiervoor?quote:Op maandag 26 september 2022 23:25 schreef Evenstar het volgende:
Ik ben ondertussen maar gestopt met SFI. Ik kan er heel slecht tegen als er geen structuur in de lessen zit en organisatorisch was het ook een bende. Ik had bijvoorbeeld meerdere keren gevraagd om de lestijden van na de introductieweken en die kreeg ik maar niet. Nu kwamen ze een paar dagen van te voren met een schema wat absoluut niet uitkwam i.v.m. de schooltijden van ons dochtertje. Het was ook gewoon vijf dagen in de week ....
Daarnaast is het bij SFI zo dat er veel in- en uitstroom is. Er zit geen structuur in de lessen en je herhaalt veel, omdat er dus constant nieuwe mensen binnen komen waaien. Dat ging ik echt niet trekken.
Uiteindelijk besloten om dan maar betaalde lessen te nemen en nu ben ik begonnen aan een cursus bij Folksuniversitetet. Alles is online, 3x per week 1.5u les en voor de rest zelfstudie. Van te voren al duidelijk wat je gaat doen, wat je gaat leren en wat je moet kunnen na 5 weken. Maximaal 12 mensen per groep.
Kost even wat, maar zoveel fijner. Vandaag eerste les gehad, fijne docent, lekker duidelijk en nu al wat nieuwe dingen geleerd die ik in 6 weken SFI niet heb gehad
Kerstcadeau voor het volk én militaire oefening in één. Hier viel het nogal tegen trouwens, de "kerstformatie" bestond uit een driehoek van drie vliegtuigen, en het waren niet eens straaljagers.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Protège moi de mes désirs.
quote:Op maandag 19 december 2022 11:03 schreef arvensis het volgende:
[ afbeelding ]
Dit lieve kaartje viel op de deurmat Super lief.
God Jul voor jullie allen.God Jul! Kaartje komt vast ook goedSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb afgelopen weekend voor het eerst geprobeerd of "hot sauna to cold plunge" wat voor mij is. Die gekken Zweden en Finnen zweren er bij en ik moet toegeven dat ik het ook best lekker vond.quote:Op zondag 18 december 2022 20:40 schreef Molo het volgende:
Oh wat klinkt dat heerlijk zeg! Lekkere voorbereiding op de kerst, met rituelen omringd, zalig
Eerst warm worden in de sauna en dan in een mini zwembad van een paar graden springen. Zij hadden ook nog een sauna aan het water (Baltische Zee). Opwarmen in de sauna en dan een sprongetje in 0C zeewater Het is echt een heel gek, maar ook wel weer fijn gevoel. Daarna meteen weer sauna in rennen
Ow yes!quote:Op maandag 19 december 2022 11:19 schreef Evenstar het volgende:
[..]
God Jul! Kaartje komt vast ook goed
[..]
Heb afgelopen weekend voor het eerst geprobeerd of "hot sauna to cold plunge" wat voor mij is. Die gekken Zweden en Finnen zweren er bij en ik moet toegeven dat ik het ook best lekker vond.
Eerst warm worden in de sauna en dan in een mini zwembad van een paar graden springen. Zij hadden ook nog een sauna aan het water (Baltische Zee). Opwarmen in de sauna en dan een sprongetje in 0C zeewater Het is echt een heel gek, maar ook wel weer fijn gevoel. Daarna meteen weer sauna in rennen
Ziet er vet uit!quote:Op maandag 19 december 2022 11:37 schreef Molo het volgende:
[..]
Ow yes!
Het Kallbadet in Skanör (links onder Malmö, puntje van het land) staat nog steeds op mijn wishlist
Zo vanuit de teringhete sauna de zee in jumpen en dan weer terug de sauna in, met panoramazicht trouwens
Lijkt me zooooo tof en is zo'n fijne plek dat
[ afbeelding ]
https://kallbadet.com/racken-och-avdelningar/
Maar dan dus met ijs en sneeuw.quote:Op maandag 19 december 2022 11:46 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ziet er vet uit!
Hier was het een klein gebouwtje, eigenlijk een soort van vlonder op zee Mooi uitzicht over de eilandjes verder ook
[ afbeelding ]
Episch!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |