Je kunt je christelijke geloof alleen onderbouwen met de Bijbel en de Bijbel is geen betrouwbaar document.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 23:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als God puur en heilig is, en geen evenbeeld van onzelf met al onze mankementen, dan zijn veel van onze gedachten, gevoelens en daden ook verwerpelijk. Dat is geen kwestie van angst, maar accepteren wat wij werkelijk zijn als mensen, en dat is verre van heilig en puur zoals God zelf.
Klopt, maar reïncarnatie en karma kan ook een feit zijn. Materialisme of atheïsme kan ook een feit zijn. Als het om de universele waarheid gaat gaan we alles op alles zetten om uit te vinden wat dat is, nietwaar? Volgens mij kom je dan niet bij het christelijke geloof uit.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 23:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het kan ook simpelweg een feit zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat de bijbel wel degelijk betrouwbaar is. En vele mensen met mij, al duizenden jaren lang. Verder heb ik geen idee waarom je dit punt maakt, het is absoluut geen inhoudelijke reactie.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 23:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt je christelijke geloof alleen onderbouwen met de Bijbel en de Bijbel is geen betrouwbaar document.
Het is jouw mening dat het op angst was gebaseerd.quote:Klopt, maar reïncarnatie en karma kan ook een feit zijn. Materialisme of atheïsme kan ook een feit zijn. Als het om de universele waarheid gaat gaan we alles op alles zetten om uit te vinden wat dat is, nietwaar? Volgens mij kom je dan niet bij het christelijke geloof uit.
Ik geloof alleen wat ik zelf kan verifieren (zoals wetenschap) of ervaren (zoals meditatie). Het christelijke geloof zit vol met dingen die je niet zelf kunt verifieren, je moet het puur en alleen geloven op basis van de Bijbel of de autoriteit van de kerk.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 00:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zelf ben ik wel bij het christelijke geloof uitgekomen. En ik was jarenlang een fervent aanhanger van de filosofie die je hier verkondigt. Ik geloofde bijna woord voor woord hetzelfde. Daarom kan ik je ook vertellen dat wat je gelooft onbewuste zelfmisleiding is. Waarschijnlijk om onderliggend leed dragelijk te maken.
Wat doe je dan in een topic over de bijbel?quote:Op donderdag 13 oktober 2022 00:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik geloof alleen wat ik zelf kan verifieren (zoals wetenschap) of ervaren (zoals meditatie). Het christelijke geloof zit vol met dingen die je niet zelf kunt verifieren, je moet het puur en alleen geloven op basis van de Bijbel of de autoriteit van de kerk.
De christelijke waarheidsclaim krijgt derhalve een dikke onvoldoende
Ik heb gezegd wat volgens mij gezegd moet worden. De Bijbel is een onbetrouwbaar document en de christelijke waarheidsclaim is onvoldoende. Dat, mijn vriend, is de waarheid.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 00:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat doe je dan in een topic over de bijbel?
Wil je ons onwetende christenen redden van onze onwetendheid?
Maar niemand zat te wachten op wat je te zeggen hebt. Ik heb nadrukkelijk in de OP gezet:quote:Op donderdag 13 oktober 2022 00:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb gezegd wat volgens mij gezegd moet worden. De Bijbel is een onbetrouwbaar document en de christelijke waarheidsclaim is onvoldoende. Dat, mijn vriend, is de waarheid.
Veel succes dan, dit is een discussieforum. Dan krijg je juist tegengestelde meningen voor je kiezen. Oftewel, klacht aan de OP.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 00:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar niemand zat te wachten op wat je te zeggen hebt. Ik heb nadrukkelijk in de OP gezet:
Dit topic is niet bedoeld:
1) Om gelovigen te vertellen dat het idioten/dwazen en dergelijke zijn
2) Om te bewijzen dat de bijbel niet/wel betrouwbaar is
3) Om andere religies/filosofieen te bespreken
Is het nou echt zo moeilijk om dat te respecteren?
De OP verbiedt geen tegengestelde meningen, zolang die maar binnen de kaders van het topic zijn. Je hebt echter totaal geen belangstelling voor het topiconderwerp, dus verspreid je denkbeelden dan ergens anders waar dat wel binnen de kaders is.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 00:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Veel succes dan, dit is een discussieforum. Dan krijg je juist tegengestelde meningen voor je kiezen. Oftewel, klacht aan de OP.
Ga niet op mij in als je vindt dat het offtopic is.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 01:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De OP verbiedt geen tegengestelde meningen, zolang die maar binnen de kaders van het topic zijn. Je hebt echter totaal geen belangstelling voor het topiconderwerp, dus verspreid je denkbeelden dan ergens anders waar dat wel binnen de kaders is.
Het is een feit dat je alleen maar offtopic post.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 01:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ga niet op mij in als je vindt dat het offtopic is.
Gelovigen zijn dus beter dan niet-gelovigen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 23:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat citeer je verkeerd.
Johannes 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
Wat vind je ervan dat Jezus dat zegt? Dat niemand tot God komt, dan via geloof in Hem? Want hij zegt ook:
Johannes 3:18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.
Dus volgens Jezus ben je 'al veroordeeld' als je niet in Hem gelooft. En als je niet in Hem gelooft, kun je ook niet tot God komen.
Dat is wel even andere koek dan 'wij zijn allemaal god' en 'ons werkelijke ik is goddelijk'. Jezus claimt hier dat je zonder geloof in Hem niet eens tot God kan komen, maar dat je veroordeeld bent voor je slechte daden.
Wat vind je daarvan?
Gelovigen zijn alleen beter dankzij de goedheid van Jezus die aan hen wordt toebedeeld. Dat is wat rechtvaardiging uit het geloof betekent: de onschuld van Jezus wordt jouw onschuld. Als je die onschuld niet hebt, draag je de schuld van je eigen zonden, en ben je dus ook automatisch al veroordeeld. Als je gelooft, draagt Jezus jouw schuld, en ontvang jij Jezus' onschuld.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Gelovigen zijn dus beter dan niet-gelovigen.
En als je niet kunt geloven? Het is niet even een keuze he?quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Gelovigen zijn alleen beter dankzij de goedheid van Jezus die aan hen wordt toebedeeld. Dat is wat rechtvaardiging uit het geloof betekent: de onschuld van Jezus wordt jouw onschuld. Als je die onschuld niet hebt, draag je de schuld van je eigen zonden, en ben je dus ook automatisch al veroordeeld. Als je gelooft, draagt Jezus jouw schuld, en ontvang jij Jezus' onschuld.
Ik heb er vertrouwen in dat iedereen de gelegenheid krijgt om tot geloof te komen, of in ieder geval de genade van God te krijgen als het geloof zelf echt ontoegankelijk is.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En als je niet kunt geloven? Het is niet even een keuze he?
Ik heb lang geloofd maar ben het kwijt zoals je weet. En volgens Hebreeën 6 kan ik niet nogmaals tot geloof komen. Als je de letter volgt loop je dus vast. Maar wie weet heb je gelijk.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb er vertrouwen in dat iedereen de gelegenheid krijgt om tot geloof te komen, of in ieder geval de genade van God te krijgen als het geloof zelf echt ontoegankelijk is.
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik heb lang geloofd maar ben het kwijt zoals je weet. En volgens Hebreeën 6 kan ik niet nogmaals tot geloof komen. Als je de letter volgt loop je dus vast. Maar wie weet heb je gelijk.
Ah, de True Scotchman. Het favoriete wapen bij cognitieve dissonantiequote:Op donderdag 13 oktober 2022 11:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ben je daadwerkelijk opnieuw geboren geweest?
Wat een verschil van dag en nacht was ten opzichte van voordat je dat was?
En ben je na een periode, waarin God je heeft getransformeerd, weer teruggevallen en een slecht mens geworden?
Ik heb niet die indruk als ik je lees.
Dat is ook zo aardig bij het christendom: het ego lijkt te sterven samen met Christus...maar komt vervolgens weer door de achterdeur naar binnen door de exclusieve claim van het christendom. Laat het grote veroordelen maar weer beginnenquote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Gelovigen zijn dus beter dan niet-gelovigen.
Johannes 10:30quote:Op woensdag 12 oktober 2022 23:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat citeer je verkeerd.
Johannes 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
Wat vind je ervan dat Jezus dat zegt? Dat niemand tot God komt, dan via geloof in Hem? Want hij zegt ook:
Johannes 3:18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.
Dus volgens Jezus ben je 'al veroordeeld' als je niet in Hem gelooft. En als je niet in Hem gelooft, kun je ook niet tot God komen.
Dat is wel even andere koek dan 'wij zijn allemaal god' en 'ons werkelijke ik is goddelijk'. Jezus claimt hier dat je zonder geloof in Hem niet eens tot God kan komen, maar dat je veroordeeld bent voor je slechte daden.
Wat vind je daarvan?
Johannes is een fantast. De borstklopperij die Jezus hier tentoonspreid vind je in geen enkel ander evangelie. Daar is Jezus eerder terughoudend over zijn status. Ongeloofwaardig dus.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 15:11 schreef CharlesKinbote het volgende:
De vader en ik zijn één.
Oh ik was geen echte gelovige of ik heb niet echt gebeden? Deze kant gaan we toch niet op hoop ik?quote:Op donderdag 13 oktober 2022 11:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.
8 Maar die doornen en distelen draagt, die is verwerpelijk, en nabij de vervloeking, welker einde is tot verbranding.
Geldt dit ook voor jou?
Ben je daadwerkelijk opnieuw geboren geweest?
Wat een verschil van dag en nacht was ten opzichte van voordat je dat was?
En ben je na een periode, waarin God je heeft getransformeerd, weer teruggevallen en een slecht mens geworden?
Ik heb niet die indruk als ik je lees.
Volgens mij ben je nog niet zo ver heen dat er niks meer omkeerbaar is.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 15:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oh ik was geen echte gelovige of ik heb niet echt gebeden? Deze kant gaan we toch niet op hoop ik?
Dan moet er wel een (Gods)wonder gebeuren.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 09:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij ben je nog niet zo ver heen dat er niks meer omkeerbaar is.
Het is mij bekend dat de schrift zichzelf op zeer veel plekken tegenspreekt. Hebreeën 6 staat inderdaad lijnrecht tegenover de parabel van de verloren zoon. Kwestie van exegese.quote:Je kent de parabool van de verloren zoon?
Nou dat ben ik niet met je eens. De verloren zoon was blijkbaar nog niet zo verloren als een geval in Hebreeën 6.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 09:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan moet er wel een (Gods)wonder gebeuren.
[..]
Het is mij bekend dat de schrift zichzelf op zeer veel plekken tegenspreekt. Hebreeën 6 staat inderdaad lijnrecht tegenover de parabel van de verloren zoon. Kwestie van exegese.
Ja, waarom?quote:Je kent de parabel van de Koning en de drachmen?
Blijkbaar is dat blijkbaar omdat het anders niet klopt he? Dan wordt de cognos dissonant.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 09:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou dat ben ik niet met je eens. De verloren zoon was blijkbaar nog niet zo verloren als een geval in Hebreeën 6.
Ook uit jouw woorden blijkt dat een goddeloos leven synoniem staat voor een slecht leven. Dus zo erg ben je al gehersenspoeld. Goddelozen zijn slecht en doen niets dan kwaad.quote:Hebreeën 6 is wat mij betreft het uiterste geval, dat je echt volledig terugvalt in een goddeloos leven, zelfs nog erger dan je eerst was.
De vergelijking van de koning en de drachmen hanteert ongeveer dezelfde methode: "Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn (lees ongelovigen) , brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood."quote:Het mooie eraan is, dat Paulus na deze waarschuwing ook onmiddellijk zegt dat dit niet het geval was voor het publiek waaraan hij schreef:
9 Maar, geliefden! wij verzekeren ons van u betere dingen, en met de zaligheid gevoegd, hoewel wij alzo spreken.
10 Want God is niet onrechtvaardig dat Hij uw werk zou vergeten, en den arbeid der liefde, die gij aan Zijn Naam bewezen hebt, als die de heiligen gediend hebt en nog dient.
11 Maar wij begeren, dat een iegelijk van u dezelfde naarstigheid bewijze, tot de volle verzekerdheid der hoop, tot het einde toe;
12 Opdat gij niet traag wordt, maar navolgers zijt dergenen, die door geloof en lankmoedigheid de beloftenissen beërven.
13 Want als God aan Abraham de belofte deed, dewijl Hij bij niemand, die meerder was, had te zweren, zo zwoer Hij bij Zichzelven,
14 Zeggende: Waarlijk, zegenende zal Ik u zegenen, en vermenigvuldigende zal Ik u vermenigvuldigen.
15 En alzo, lankmoediglijk verwacht hebbende, heeft hij de belofte verkregen.
God is uiterst genadevol en laat ons niet zomaar vallen.
Ik zou zelfs willen zeggen dat dit gesprek wat wij hier voeren (en al vaker hebben gevoerd) een gebaar van genade van God naar je is om je terug te roepen.
Als je echt zo ver heen zou zijn als hierboven beschreven, zouden wij dit gesprek niet eens meer voeren.
[..]
Ja, waarom?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |