abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206089467
Ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik lieg. Om de kleinste dingen. Als een collega vraagt wat ik in het weekend heb gedaan en ik heb de hele dag op de bank gehangen verzin ik toch iets wat ik zogenaamd gedaan heb. Als ik te laat ben ergens voor verzin ik een 'goede' reden waarom ik te laat was etc.
Nu merk ik dat het liegen me zo makkelijk af gaat dat ik soms al een leugen heb verteld zonder er uberhaupt overna te hebben gedacht. Het rolt gewoon zo van mijn tong.

Nu heb ik de analyse op mezelf losgelaten dat ik meestal lieg over iets wat me interessanter zou maken. Hoe kan ik dit stoppen?
pi_206089488
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:29 schreef Anoniem275 het volgende:
Ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik lieg. Om de kleinste dingen. Als een collega vraagt wat ik in het weekend heb gedaan en ik heb de hele dag op de bank gehangen verzin ik toch iets wat ik zogenaamd gedaan heb. Als ik te laat ben ergens voor verzin ik een 'goede' reden waarom ik te laat was etc.
Nu merk ik dat het liegen me zo makkelijk af gaat dat ik soms al een leugen heb verteld zonder er uberhaupt overna te hebben gedacht. Het rolt gewoon zo van mijn tong.

Nu heb ik de analyse op mezelf losgelaten dat ik meestal lieg over iets wat me interessanter zou maken. Hoe kan ik dit stoppen?
Even de OP quoten voordat die verdwijnt en dit:

pi_206089508
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:31 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Even de OP quoten voordat die verdwijnt en dit:

Ik heb hem juist vanuit een anoniem account gepost omdat ik er echt vanaf wil, dus ik hoop dat er gewoon normale reacties op komen :)
Maar ik merk ook aan mezelf dat ik steeds vaker in bed weer lig na te denken over wat ik dan verteld heb en hoe stom dat wel niet is. Ik krijg er gewoon echt stress van dus ik wil er mee stoppen. Alleen gaat het zo automatisch dat ik er gewoon echt moeite mee heb.
pi_206089543
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:29 schreef Anoniem275 het volgende:

Nu heb ik de analyse op mezelf losgelaten dat ik meestal lieg over iets wat me interessanter zou maken. Hoe kan ik dit stoppen?
De meeste mensen liegen over zichzelf, dus ik zou me er niet te druk over maken. Maar besef je ook dat het mensen geen reet boeit of jij iets interessants hebt gedaan dit weekend of alleen op de bank hebt gelegen. Ook zij zijn vooral met zichzelf bezig.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2022 20:36:48 ]
  Moderator zaterdag 24 september 2022 @ 21:53:49 #5
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_206090561
Liegen lijkt me zo vermoeiend. Dan moet je echt enorm veel onthouden.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_206092007
Wel goed dat je het herkent bij jezelf iig en ook ziet dat dit problemen op kan gaan leveren. Ik zou er denk ik wel wat hulp bij zoeken. Nu zijn t misschien nog wat kleine dingetjes maar vroeg of laat gaat t sowieso grote problemen opleveren.
pi_206092038
Stoppen met liegen. Simpel.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  VIVA zondag 25 september 2022 @ 00:03:20 #8
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206092063
Minder een mongool in het leven zijn helpt enigzins...


Niet dat de rest van de wereld wel eerlijk is, dus als je je er goed bij voelt who gives a fuck!
What lies behind makes no sense in my mind
pi_206092087
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:29 schreef Anoniem275 het volgende:
Ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik lieg. Om de kleinste dingen. Als een collega vraagt wat ik in het weekend heb gedaan en ik heb de hele dag op de bank gehangen verzin ik toch iets wat ik zogenaamd gedaan heb. Als ik te laat ben ergens voor verzin ik een 'goede' reden waarom ik te laat was etc.
Nu merk ik dat het liegen me zo makkelijk af gaat dat ik soms al een leugen heb verteld zonder er uberhaupt overna te hebben gedacht. Het rolt gewoon zo van mijn tong.

Nu heb ik de analyse op mezelf losgelaten dat ik meestal lieg over iets wat me interessanter zou maken. Hoe kan ik dit stoppen?
Je kwetsbaarder durven opstellen. De behoefte proberen los te laten om interessanter over te willen komen dan je je voelt naar anderen toe. De behoefte los te laten sociaal gezien te willen 'kloppen' voor 'de buitenwereld'. Onderzoek eens waaróm je dat doet in die situaties.

Veroordeel jezelf hier verder trouwens niet om. Zo veel mensen doen dit. Uiteindelijk zijn we allemaal maar gewoon het product van onze hersentjes, en die zoeken nu eenmaal de weg van veiligheid en niet buiten de boot vallen. Dus die antwoorden vallen je in om te zeggen op die momenten, en de zelfkritiek komt pas daarna.
Eens kijken
pi_206092105
Je bent waarschijnlijk ontevreden over je echte leven. Daarom lieg je. Pak het bij de bron aan.
  VIVA zondag 25 september 2022 @ 00:10:26 #11
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206092129
Mensen liegen omdat ze zich voor willen doen komen anders dan dat ze zijn. Als het je echt boeit (het grootste percentage van de samenleving houdt vast aan kleine leugentjes) dan moet je jezelf te rade gaan waarover je liegt en waarom je dat doet... Meestal boeit de buitenwereld het je niet eens dat je je beter doet voorkomen maar is het meer onzekerheid vanuit jezelf...Vraag jezelf af waar dat vandaan komt en waarom je je anders moet voordoen dan je bent...

What lies behind makes no sense in my mind
pi_206092272
Ga even na waarom je liegt. Is het uit schaamte of wil je interessanter overkomen?
En bedenk ook dat er niks mis is met lekker lui voor de tv hangen in het weekend.
pi_206093247
Of accepteren dat je weinig interessante dingen doet. En dat hoeft ook helemaal niet. Als jij het hele weekend op de bank tv wilt kijken, dan mag dat. Alsof elke collega elk weekend allerlei wilde avonturen beleeft.

Of je gaat interessantere dingen doen, als daar je behoefte ligt. Maar je kunt je dan wel afvragen of je die behoefte hebt omdat je dat zelf wilt of omdat je op een bepaalde manier over wilt komen op je omgeving.
pi_206094003
Er is een (groot!) verschil tussen leugentje om bestwil, kleine overdrijving, en voortdurend liegen.

TS doet dat laatste, volgens de OP.
En daar moet je echt vanaf, TS. Want het breekt je op, vroeg of laat. Op een gegeven moment zien te veel mensen te veel dingen die niet kloppen, en dan sta je algemeen te boek als onbetrouwbaar, en dat voor lullige leugentjes die helemaal niet nodig zijn.

Mijn advies; geef minder snel antwoord op een vraag. Bouw heel even een pauze in, bedenk dat je NIET wat wil verzinnen en beantwoord dan de vraag. Saai en waarheidsgetrouw, of eventueel wat aangedikt en overdreven, maar niet op de automatische piloot gelogen.

Succes!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206096127
quote:
7s.gif Op zondag 25 september 2022 08:46 schreef sigme het volgende:
Mijn advies; geef minder snel antwoord op een vraag. Bouw heel even een pauze in, bedenk dat je NIET wat wil verzinnen en beantwoord dan de vraag. Saai en waarheidsgetrouw, of eventueel wat aangedikt en overdreven, maar niet op de automatische piloot gelogen.
Dank je. Dit ga ik zeker eens proberen.

Ik moet zeggen ik weet ook niet zo goed waarom ik het doe. Ik denk voor een deel sociale verwachtingen. Want ik ben zelf best tevreden met mijn leven, dus zie daarin niet direct de urge om dat aan te pakken.

Maar het gaat ook regelmatig om dingen zoals ik gehoopt had misschien te handelen. Bijv. toen ik laatst in een restaurant zat en iemand stikte in een stukje eten. Toen heeft een vriendin de Heimlich greep toegepast en alles is goed afgelopen. Maar op de een af andere manier vertel ik dat verhaal dan niet zoals het was tegen andere (die die vriendin toch niet kennen) maar ben ik dan weer degene die zogenaamd de 'held' was.
pi_206100860
quote:
7s.gif Op zondag 25 september 2022 08:46 schreef sigme het volgende:
Mijn advies; geef minder snel antwoord op een vraag. Bouw heel even een pauze in, bedenk dat je NIET wat wil verzinnen en beantwoord dan de vraag. Saai en waarheidsgetrouw, of eventueel wat aangedikt en overdreven, maar niet op de automatische piloot gelogen.
Goeie tip dit.
Eens kijken
pi_206106467
Herkenbaar, ja. Toen ik nog puber was....
pi_206107508
Dat je het van jezelf onderkent is al heel wat en daar ben je al half op weg mee... :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:29 schreef Anoniem275 het volgende:
Nu heb ik de analyse op mezelf losgelaten dat ik meestal lieg over iets wat me interessanter zou maken.
Het zit dus in je gevoel, je eigenbeeld dat je niet interessant genoeg bent en daarom heb je dus een sterke aandrang om verhalen te verzinnen om daarmee beter voor de dag te komen? Dat is dan ook geen liegen maar fantaseren... :)

Nu hebben liegen en fantaseren wel een correlatie en liggen in elkaars verlengde maar toch is er een significant verschil.

In de psychologie werd zoiets ooit Pseudologia fantastica genoemd. Het werd toen inderdaad ook wel onder het pathologisch liegen geschaard maar dat is een nogal verouderde en erg drastische benadering. In de dagelijkse omgang blijft dit anders nog wel bestaan, fantaseren staat gelijk aan leugens en je valt er altijd eens mee door de mand en zul je bij bekenden met de stempel ziekelijke leugenaar door het leven gaan. Dit gaat ten koste van het krijgen van begrip en hulp wat alleen maar verder tegenwerkt en het gevoel in stand houd.

Tegenwoordig kun je dit fenomeen ook terugvinden in bepaalde persoonlijkheidsstoringen en met name in de Histrionische ook wel Theatrale persoonlijkheidsstoornis genoemd. De oorzaak ligt vaak heel erg diep en kan zelfs genetisch bepaald zijn. Dat je dus de aanleg hebt een minderwaardigheidsgevoel te ontwikkelen en voor anderen dus niet interessant te zijn en daarom alles uit de kast trekt dit te compenseren. De een doet dit met gedrag en uiterlijk en de ander met verhalen en of alles tegelijk.

Er zijn uiteraard verschillende gradaties en iedereen is wel begaan met kleine trekjes van alle bekende persoonlijkheidsstoornissen. Dus het kan beslist zo zijn dat de beschrijving niet voledig aansluit. Zo zal iedereen zonder zich hiermee volledig te kunnen identificeren ooit wel eens en verhaaltje aandikken om het interessanter te maken dan het werkelijk was. Laten we het visserslatijn noemen, waarbij in de herhaling van het verhaal de gevangen vis steeds maar groter wordt. Dus het komt vaker voor dan je zou denken en ben je daar zeker niet alleen.

Het wordt pas een storing, ziekelijk of pathalogisch wanneer je in deze zucht naar aandacht en erkenning doorslaat, de rem niet meer weet te vinden, te lang en teveel doorgaat en niet door hebt dat je jezelf voor lul zet met overduidelijke fantasieverhalen en of grootspraak. Zo kunnen mensen die hier aan lijden zelfs verslaafd raken aan die aandacht en gevoel van waardering en vallen zoveel in herhaling dat ze in hun eigen fantasieverhalen gaan geloven. En zo wordt je in je sociale kringen met zwetserij steeds minder serieus genomen. En dan weet iedereen het behalve jij...

Afijn, wanneer je bij jezelf al herkend dat je de aandrang hebt om verhalen te verzinnen. Probeer dan ook eens voor jezelf te bepalen of je misschien met een minderwaardigheidsgevoel rond loopt. Beiden gaan vaak hand in hand.

Kom er niet alleen maar anoniem maar ook bij vertrouwde mensen mee uit de kast en praat erover. Zodat je misschien leert inzien dat je minderwaardigheidsgevoel nergens op gefundeerd is en dat je ook zonder te fantaseren interessant genoeg bent. Of misschien wel ergens op gefundeerd, iets uit je verleden wat je als kind hebt meegemaakt. Praat er desnoods eens met een professional over... Alleen vragende mensen zijn te helpen... :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 26-09-2022 12:43:00 ]
pi_206107657
quote:
7s.gif Op zondag 25 september 2022 08:46 schreef sigme het volgende:
Er is een (groot!) verschil tussen leugentje om bestwil, kleine overdrijving, en voortdurend liegen.
ook onder pathologische leugenaars zijn er verschillende vormen ervan..

bv bepaalde zeer creatieve beroemde mensen zijn wel vaker als pathologische leugenaar aangeduid: Karl May, Boudewijn Büch, de griekse geschiedschrijver Herodotus, Han van Meegeren..
mensen die een zer grote fantasie en een grote gedrevenheid hebben, hebben wel vaker ook een sterke creatieve en schepende neiging delen van hun leven bij te verzinnen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206114227
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 12:29 schreef Watuntrik het volgende:
Dat je het van jezelf onderkent is al heel wat en daar ben je al half op weg mee... :)
[..]
Het zit dus in je gevoel, je eigenbeeld dat je niet interessant genoeg bent en daarom heb je dus een sterke aandrang om verhalen te verzinnen om daarmee beter voor de dag te komen? Dat is dan ook geen liegen maar fantaseren... :)
Deze lijn is inderdaad dun.

quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 12:29 schreef Watuntrik het volgende:
Het wordt pas een storing, ziekelijk of pathalogisch wanneer je in deze zucht naar aandacht en erkenning doorslaat, de rem niet meer weet te vinden, te lang en teveel doorgaat en niet door hebt dat je jezelf voor lul zet met overduidelijke fantasieverhalen en of grootspraak. Zo kunnen mensen die hier aan lijden zelfs verslaafd raken aan die aandacht en gevoel van waardering en vallen zoveel in herhaling dat ze in hun eigen fantasieverhalen gaan geloven. En zo wordt je in je sociale kringen met zwetserij steeds minder serieus genomen. En dan weet iedereen het behalve jij...
Doorslaan is denk ik gelukkig nog niet aan de orde. Ik doe het ook echt niet in die mate dat ik mezelf in leugens vaststrik (bijv. verzinnen dat een familielid/ik ernstig ziek zou zijn of iemand overlijdt ofzo, dan lees je namelijk ook wel eens). Meestal zijn het eigenlijk kleine onschuldige leugentjes.
Eigenlijk doe/heb ik dit al vanaf vrij jongs af aan. Ik kan me ook wel als kind herinneren dat ik lang niet altijd eerlijk was, maar er eigenlijk altijd wel mee weg kwam. Ik vraag me ook oprecht af of iemand het doorheeft. Er heeft me nog nooit iemand ermee geconfronteerd in ieder geval (ook niet voorzichtig gehint naar wat ik weet).
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 12:29 schreef Watuntrik het volgende:
Kom er niet alleen maar anoniem maar ook bij vertrouwde mensen mee uit de kast en praat erover. Zodat je misschien leert inzien dat je minderwaardigheidsgevoel nergens op gefundeerd is en dat je ook zonder te fantaseren interessant genoeg bent. Of misschien wel ergens op gefundeerd, iets uit je verleden wat je als kind hebt meegemaakt. Praat er desnoods eens met een professional over... Alleen vragende mensen zijn te helpen... :)
Dit vind ik dus oprecht een lastige. Want ik zou oprecht niet weten met wie ik het erover zou moeten hebben. Ik schaam me er ook behoorlijk voor.
Gewoon eens mijn verhaal kwijt kunnen bij een psycholoog zou inderdaad ook niet verkeerd zijn. Echter moet je dan óf langs de huisarts (en vanwege schaamte zie ik dit mezelf op korte termijn nog niet doen) óf jezelf blauw betalen aan een professional. Overigens vraag ik me uberhaupt af of zoiets door je verzekering gedekt wordt?

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide verhaal! Fijn dat mensen het serieus nemen.
  maandag 26 september 2022 @ 23:53:01 #21
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_206114645
Over wat ik doe in vrije tijd enzo lieg ik nooit. Als ik geen ene flikker heb gedaan zeg ik dat gewoon, want soms is een pyjama dag gewoonweg perfect. Ik hou ervan om regelmatig echt niets nuttigs te doen.

Ik heb wel gehad dat ik een kutsmoes verzon omdat ik voor de tweede dag te laat was (auto wilde niet starten) op mijn werk. Terwijl ik me gewoon voor de tweede opvolgende dag had verslapen omdat ik veelste laat naar bed was gegaan en vroege diensten mijn ding niet zijn.

Maar ik voel me echt slecht om die kutsmoes. Volgens mij geloofde ook echt niemand het, maar hebben ze uit beleefdheid maar niets ervan gezegd.
Ik krijg ook opvallend weinig vroege diensten. Heb ik ook wel aangegeven (al vanaf het begin), maar sinds dien is het nog minder.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_206115520
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:53 schreef Cause_Mayhem het volgende:


Ik heb wel gehad dat ik een kutsmoes verzon omdat ik voor de tweede dag te laat was (auto wilde niet starten) op mijn werk. Terwijl ik me gewoon voor de tweede opvolgende dag had verslapen omdat ik veelste laat naar bed was gegaan en vroege diensten mijn ding niet zijn.


Da's wel wat anders dan op de automatische piloot liegen, ook al is daar helemaal geen aanleiding voor, zoals bv. te laat zijn op je werk.
pi_206115533
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:50 schreef Anoniem275 het volgende:
Ik vraag me ook oprecht af of iemand het doorheeft. Er heeft me nog nooit iemand ermee geconfronteerd in ieder geval (ook niet voorzichtig gehint naar wat ik weet).
Ik had eens een collega die over grote zaken niet speciaal loog, maar wel over kleine. Op een dag merkte ik op dat hij zei met de chip te betalen omdat hij geen muntgeld had, terwijl ik wist dat 'ie een zak vol munten had. Toen ging ik er op letten. Hij loog op de automatische piloot en zonder blikken of blozen juist bij onbenulligheden.
Ik heb daar nooit op gehint of iets van gezegd - maar ik ben het ook nooit vergeten en ik zou 'm nooit vertrouwen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206115627
De professionele hulp krijg je idd eventueel via de huisarts en de bij hun aangesloten psycholoog die je doorverwijst naar een geschikte praktijk en dan ga je meestal een traject van een aantal sessies/behandelingen in. En die weten hun prijsjes tegenwoordig ook wel, waarvan je altijd het eigen risico zelf moet lappen.

Door er over te praten met vertrouwde mensen, broer, zus, ouders of een vriend die je al heel lang kent daarmee zou je kunnen ervaren dat ze het mogelijk allang doorhebben, dat je soms of vaak lulverhalen verkoopt die niet (kunnen) kloppen. Het is een mens eigen daarover niets te zeggen en te denken laat maar lullen. Of de ene fantaseert lekker tegen je terug en dan zitten jullie samen een domme act aan elkaar op te hangen waarvan de ene constant de ander probeert te overtreffen.

Je kunt je maar beter een ding realiseren... En dat is dat je iedereen tegen wie je liegt onderschat en denkt dat ze het niet door hebben. En daarmee alleen al belieg je jezelf. En hoe langer dit spelletje duurt hoe dieper je hiermee de mist ingaat. Want om goed te kunnen liegen moet je over een fenomenaal geheugen beschikken en elke leugen en wie je het hebt verteld tot in detail onthouden en kunnen herhalen. Simpel sommetje, hang je 4 x per week een lulverhaal bij 4 verschillende mensen op dan zijn dat 52 x 4 leugentjes per jaar. En die kun je niet allemaal tot in detail onthouden maar voor degene bij wie je ze ophangt is de som veel kleiner en die onthouden daar wel een deel van. En ook die mensen kunnen met elkaar praten over wat jij ze hebt verteld en vinden zo de inconsistenties in je verhalen en dat je maar wat loopt te lullen. En het is mens eigen om de confrontatie te ontwijken, ze laten je dan maar lullen en lachen je achter de rug uit. Dat terwijl jij in je dwang en drang beter te zijn en te voelen denkt 'ze hebben me toch niet door'. Gevaarlijke gedachte en een behoorlijke blinde vlek waarmee je schepjes er bovenop gaat gooien en de verhalen nog sterker gaat maken. Dat sluipt erin zonder het zelf te beseffen omdat je denkt er steeds mee weg te komen. (Zie de post van Sigme)

En op het eind van de rit en al is het verhaal onschuldig wanneer het niet waar is dan gaat het op den duur ten koste van je integriteit. En zo onschuldig is dat nog niet, denk hierbij aan het metafoor "om de wolf huilen' onder de streep, de mensen die jou door hebben geloven jou niet meer en nemen alles wat je zegt met een korreltje zout. En die zullen zeggen wanneer er over word gepraat 'Ach die lult maar wat.' Zoals ik al zei, iedereen weet het behalve jij!

Dus kort door de bocht, met die domme fantastische act sta je alleen maar jezelf wat wijs te maken.

Het lastige in dit realisatieproces is, wanneer je al moeite hebt om eerlijk tegen je medemens te zijn dan begint dat bij niet eerlijk tegen jezelf te zijn. Je weet dat je liegt en of fantaseert en blijft het doen en vraagt je af waarom. Er is maar 1 iemand die dit zou kunnen beantwoorden en dat ben jijzelf. Immers je kunt een mens alleen maar voor de kop kijken en niet erin.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 27-09-2022 10:20:17 ]
  dinsdag 27 september 2022 @ 08:53:14 #25
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206115654
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 10:59 schreef DjVero het volgende:
Herkenbaar, ja. Toen ik nog puber was....
Ik ook, toen ik puber, late tiener en zelfs nog twintiger was loog ik er op los, ook omdat ik kennelijk graag interessanter wilde zijn. Was ook wel handig dat ik relatief vaak verhuisde en dan dus in een nieuwe kring kwam waar ik weer nieuwe interessante verhalen kon verzinnen over mezelf.
Nu, in de 40, boeit het me geen reet meer wat mensen van me vinden en voel ik dus ook niet meer de neiging om te liegen (tenzij leugentje om bestwil natuurlijk.)
Hier heeft TS niks aan, dat realiseer ik me.
pi_206116478
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:29 schreef Anoniem275 het volgende:
Nu heb ik de analyse op mezelf losgelaten dat ik meestal lieg over iets wat me interessanter zou maken. Hoe kan ik dit stoppen?
Je bent er nu bewust van geworden dus gewoon stoppen. Het klopt dat liegen leidt tot meer liegen, want je amygdala welke verantwoordelijk is voor je emoties, neemt af iedere keer dat je liegt.

Je kan best wel eens een keer liegen voor eigen bestwil (en ervan bewust zijn dat je dit doet en dit niet al te vaak kunt doen!) om bijvoorbeeld een keer niet te hoeven werken, maar het lijkt mij helemaal niks om te liegen met het doel je leven mooier te laten overkomen dan het is.

Vanwaar die enorme behoefte naar bevestiging van anderen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Medusa666 op 27-09-2022 10:56:02 ]
pi_206116834
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:29 schreef Anoniem275 het volgende:
Ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik lieg. Om de kleinste dingen. Als een collega vraagt wat ik in het weekend heb gedaan en ik heb de hele dag op de bank gehangen verzin ik toch iets wat ik zogenaamd gedaan heb. Als ik te laat ben ergens voor verzin ik een 'goede' reden waarom ik te laat was etc.
Nu merk ik dat het liegen me zo makkelijk af gaat dat ik soms al een leugen heb verteld zonder er uberhaupt overna te hebben gedacht. Het rolt gewoon zo van mijn tong.

Nu heb ik de analyse op mezelf losgelaten dat ik meestal lieg over iets wat me interessanter zou maken. Hoe kan ik dit stoppen?
Daar zul je toch iets aan moeten veranderen want dit gaat van vervelend tot kwaad uiteindelijk.
Als ik jou was zou ik misschien even een praatje maken met je dokter, echt neem dat nou van mij aan!
pi_206117666
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 08:53 schreef herverwijderd het volgende:
Hier heeft TS niks aan, dat realiseer ik me.
Ik denk het wel... :) En dat is dat dit fenomeen best veel voorkomend is en dat hij hier niet alleen in staat.

quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 10:50 schreef Medusa666 het volgende:
Vanwaar die enorme behoefte naar bevestiging van anderen?
Als buitenstaander kun je hier alleen maar op een minderwaardigheidscomplex uitkomen.

Ik herken het omdat mijn oudste broer hier ook mee te kampen heeft en die heeft het in een behoorlijk excessieve vorm. Maar hij is hier dan ook nooit in gestuurd en stamt uit een tijd dat het maatschappelijk nog niet werd onderkent. Hij was gewoon de fantast en of leugenaar, naar gelang hoe het werd geïnterpreteerd. Hij moet alles theatraal doen en in zijn jongere jaren altijd de duurste en mooiste kleren, mooie cabriolet en door het land de dandy uithangen en overal de grootste verhalen ophangen. Hij was gewoon een wandelende Live One Man Show. Geef 'm een microfoon en dan krijgt ie een stijve. Na 20 jaar al de verhalen bij elkaar optellen kom je met 150 jaar levenservaring nog te kort om het af te werken. Dat deerde en boeide hem niet, de drang om aandacht en interessant gevonden te worden was vele male groter. Eigenlijk bizar dat iemand dit niet door heeft of niet door wil hebben. Dat is een rare verslaving...

En dan via via kwamen de mensen met zijn verhalen bij mij terecht waarmee naar bevestiging werd gevraagd. En dan zakte mij soms de broek af met te horen wat hij nu weer verteld heeft. 8)7 _O- Geen zin in de discussie en om hem in bescherming te nemen lulde ik dan ook maar wat met het verhaal. Dat ie jaren eerder uit huis is gegaan en ik niet zoveel contact meer met men heb en niet weet wat hij al die tijd heeft uitgespookt. Maar de cirkel gaat ooit eens rond en mensen lullen over elkaar vooral als je mooie grote verhalen verteld vraag je erom dat er over je geluld wordt. Dus ik moest zelf ook goed opletten met wat ik erover zei. Want ben jij de broer van die? Dan zal de appel wel niet ver van de boom vallen!? En kreeg ik wel eens gekscherend de vraag 'En wat heb jij dan allemaal in je leven gedaan?" :')

Later kreeg ik verkering met een vrouwtje die dezelfde theatrale trekjes vertoonde, kon wel zusje van mijn broer zijn.
Ik denk de rede waarom ik op haar viel. De herkennig en het zijn en blijven kunstenaars. Superlieve en intelligente meid, maar kon het niet laten in haar gedraag alles zo theatraal mogelijk neer te zetten, tot het belachelijke toe. En hierdoor werd ze niet door iedereen serieus genomen. Dat zag ze niet en ging ook allemaal achter de rug om maar het boeide haar ook niet. Gaf je het aan dan was het met wat je ook zei gewoon in een bijna hysterische reactie niet waar en heel anders. Ook daar zag ik mijn broer weer in terug.

Hiermee was wel mijn interesse en nieuwsgierigheid gewekt en ben toen eens me wat mensen uit de psychologie in gesprek gegaan. Die verwezen naar de persoonlijkheidsvormen (stoornissen) en gaven me daar wat boeken over.
En zo kwam ik tot de conclusie dat mijn broer en ex vriendin beide zo Histrionisch als de neten moeten zijn en waarschijnlijk met een behoorlijk diepgeworteld minderwaardigheidscomplex te kampen hebben en de act die ze opvoeren om dit te compenseren niet kunnen bedwingen.

Dan ga je daar wat meer op letten en zul je ervaren dat het best veel voorkomt in zeer veel verschillende gradaties.

Kort door de bocht en ongenuanceerd het zijn "Aandachtshoeren" en sommige ten koste van alles...

Inmiddels was mijn broer al getrouwd en had kinderen gemaakt en op een dag stond zijn oudste zoon van 20 bij mij op de stoep met het verhaal 'Mijn vader is gek! En ik durf hem niet aan mijn schoonfamilie voor te stellen.' Toen heb ik hun vader maar onder de bus geflikkerd en die jongens dezelfde info onder de neus geduwd die ik had gekregen. En verteld dat hun pa alles behalve gek is. Hij is superlief en slimmer dan je denkt en doet alles voor je, immers je bent nooit wat tekort gekomen. Maar hij is net niet slim genoeg om te weten tegen wie hij moet fantaseren en tegen wie niet en heeft daarom dus een probleem, waarmee hij geholpen dient te worden. En wanneer jullie dat niet doen, dan doet niemand dat. Zijn oudste zoon geadviseerd zijn schoonouders in te lichten en te vertellen wat er aan de hand is en aan te geven wanneer mijn Pa begint te vertellen het niet al te serieus te nemen. Zo bespaar je al een hoop achter de rug gelul en vooroordelen. Zijn jongste zoon zei, nou 16 jaar geloofd dat mijn vader bij de commando's heeft gezeten :') en nu hoor ik pas dat het niet waar is? Dat is wel een heftige teleurstelling!?

Ik heb ze de boeken gegeven en geadviseerd hun pa alles onder de neus te wrijven zodat hij zich misschien eindelijk eens realiseert wat hij naar de kloten heeft geholpen en nog gaat helpen met zijn gelul als dit zo door blijft gaan.

Nou dat blijkt gebeurd te zijn en het heeft zich verbeterd voor zover ik heb begrepen. De prijs die ik betaald heb is echt lang minder contact met mijn broer gehad, waarschijnlijk omdat ik hem onder de bus heb geflikkerd bij zijn zoons. Maar ook dit heeft zich weer wat verbeterd, denk dat zijn schaamtegevoel langzaam weggetrokken is. En wanneer we samen zijn lult hij al stukken minder en voorzichtiger. Nu weet ik niet wat hij doet wanneer hij alleen is met onbekenden, maar laat hem daar maar lekker gaan. Zolang hij deze shit maar achterwege laat bij familie en zijn vaste sociale kringen kan ie lullen wat ie wil. O+

Dus TS bezint eer ge begint... En lukt het je niet om jezelf hier mee te helpen dan ge je mogelijk nog een leuk traject tegemoet. Want mensen die dit begrijpen en je helpende hand daarin willen bieden, bieden zich niet vanzelfsprekend aan. Het grootste gros zal in dat dunne lijntje denken dat je wappie bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 27-09-2022 14:16:29 ]
pi_206122741
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:52 schreef Watuntrik het volgende:
<knip>
Dé film bij dit verhaal:
Big Fish (Tim Burton)

Maar volgens mij is TS geen fantastische fantast met Grote Verhalen, maar gewoon een luie leugenaar met Kleine Lulligheden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206125599
Zou leuke film kunnen zijn... :) Al heb ik 'm al gezien. _O-
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 september 2022 20:52 schreef sigme het volgende:
Maar volgens mij is TS geen fantastische fantast met Grote Verhalen, maar gewoon een luie leugenaar met Kleine Lulligheden.
Maakt eigenlijk niet zoveel uit, de gevolgen van door de mand vallen kunnen van een lulligheidje een zware langdurige last maken.

Als ik al lees dat TS de hele dag op de bank ligt en bij de vraag wat wat heb je gisteren gedaan een mooi avontuurlijk en stoer verhaal ophangt. Wat in principe totaal onschuldig is en geen kwaadwillendheid achter zit. Maar komt ditzelfde lulverhaal terecht bij iemand die toevallig weet dat hij eigenlijk gewoon op de bank heeft gelegen. Dan begint het balletje te rollen en is het kwaad reeds geschied. Al is de leugen nog zo snel... :') En wanneer je eenmaal als zwetser te boek staat kom je er zo snel niet meer vanaf, of je moet al verhuizen en opnieuw beginnen. Mensen hebben niet de behoefte om te laten merken dat ze het wel weten maar zullen eerder achter de rug erover doorlullen.

Ts geeft aan 'Ik lieg veel' en vraagt zich af of mensen hem doorhebben, maar denkt van niet. Dus hij waant zichzelf nogal slim en onderschat zijn slachtoffers zonder zich te realiseren dat vaak liegen alles behalve slim is. Je kunt niet op een slimme manier met domme dingen bezig zijn, dat gaat niet samen en altijd wel eens fout. Liegen en of fantaseren gaat uiteindelijk ten koste van betrouwbaarheid en relaties en leidt tot een eenzaam leven waarin weinig begrip getoont zal worden.

Afijn, alleen TS kan dit voor zichzelf beantwoorden, hoe vaak dit gebeurd, bij wie en in welke mate. Of iemand met zulke aandrang eerlijk genoeg tegen zichzelf kan zijn is nog maar de vraag. Ik zou zeggen ga het eens voor jezelf afturven hoe vaak en kijk na een weekje of je de eerste 5 nog levendig kunt terughalen. Is dat niet het geval dan zul je beslist al eens door de mand gevallen zijn.

Hulp hebben deze mensen in ieder geval wel nodig en het is zeker geen ziekte en ook geen manie. Het is een verslaving aan een bepaald gevoel en dit zou je kunnen omdenken. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 28-09-2022 08:23:43 ]
pi_206132142
Ik ben deze week aan het proberen om overal eerlijk in te zijn. Het kost me soms wel wat moeite, puur omdat het soms zo automatisch ging, maar tot nu toe gaat het me best redelijk af.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 08:16 schreef Watuntrik het volgende:
Als ik al lees dat TS de hele dag op de bank ligt en bij de vraag wat wat heb je gisteren gedaan een mooi avontuurlijk en stoer verhaal ophangt. Wat in principe totaal onschuldig is en geen kwaadwillendheid achter zit. Maar komt ditzelfde lulverhaal terecht bij iemand die toevallig weet dat hij eigenlijk gewoon op de bank heeft gelegen. Dan begint het balletje te rollen en is het kwaad reeds geschied. Al is de leugen nog zo snel... :') En wanneer je eenmaal als zwetser te boek staat kom je er zo snel niet meer vanaf, of je moet al verhuizen en opnieuw beginnen. Mensen hebben niet de behoefte om te laten merken dat ze het wel weten maar zullen eerder achter de rug erover doorlullen.
Een avontuurlijk en stoer verhaal maak ik er meestal niet van hoor. Gewoon iets als, ja zaterdag leuk feestje gehad van een vriend en zondag bij mijn ouders gegeten. Dus geen hele onrealistische of grote dingen. Ik denk ook meer dat ik het dan zeg om een soort van aan de sociale norm te voldoen om in ieder geval ‘iets leuks’ te doen in het weekend. Want het is ook echt niet dat ik ieder weekend niks doe, ik heb sportwedstrijden, regelmatig een feestje of een drankje doen met vrienden etc. Dus het is ook weer niet zo dat ik nooit iets doe en dat altijd maar verzin.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 08:16 schreef Watuntrik het volgende:

Ts geeft aan 'Ik lieg veel' en vraagt zich af of mensen hem doorhebben, maar denkt van niet. Dus hij waant zichzelf nogal slim en onderschat zijn slachtoffers zonder zich te realiseren dat vaak liegen alles behalve slim is. Je kunt niet op een slimme manier met domme dingen bezig zijn, dat gaat niet samen en altijd wel eens fout. Liegen en of fantaseren gaat uiteindelijk ten koste van betrouwbaarheid en relaties en leidt tot een eenzaam leven waarin weinig begrip getoont zal worden.

Afijn, alleen TS kan dit voor zichzelf beantwoorden, hoe vaak dit gebeurd, bij wie en in welke mate. Of iemand met zulke aandrang eerlijk genoeg tegen zichzelf kan zijn is nog maar de vraag. Ik zou zeggen ga het eens voor jezelf afturven hoe vaak en kijk na een weekje of je de eerste 5 nog levendig kunt terughalen. Is dat niet het geval dan zul je beslist al eens door de mand gevallen zijn.
Hmm ik weet niet of ik het hier helemaal mee eens ben. Zoals hier ook al aangegeven bij andere zijn er ook mensen die alles bij elkaar verzinnen en in een soort fantasiewereld leven. Zo ver gaat het bij mij gelukkig niet. Maar wil uiteraard ook koste wat kost voorkomen dat dat wel ooit het geval gaat zijn.
pi_206133971
Wie zegt dat TS daadwerkelijk veel liegt? :@

Oh noes, infinite loopz ;(
-
  woensdag 28 september 2022 @ 20:43:47 #33
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_206134035
Door de waarheid te vertellen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_206134140
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:37 schreef Anoniem275 het volgende:
Ik ben deze week aan het proberen om overal eerlijk in te zijn. Het kost me soms wel wat moeite, puur omdat het soms zo automatisch ging, maar tot nu toe gaat het me best redelijk af.
^O^

Het is gewoon even de gewoonte afleren (en vervangen met een andere gewoonte). Het gaat je prima lukken, want als je jezelf er even bewust van bent en mee bezig bent, dan is het al snel heel veel makkelijker om geen onwaarheden te verzinnen.

En niet gaan overdrijven he, je mag best een tikje overdrijven als dat zo uitkomt of een leugentje om bestwil vertellen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206136691
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:37 schreef Anoniem275 het volgende:
Hmm ik weet niet of ik het hier helemaal mee eens ben.
Zachte heelmeesters maken stinkenden wonden. Dus trek 't je niet te zeer aan maar net genoeg.

Maar dat is wel wat de meeste mensen van je zullen denken bij wie je door de mand valt. En dat moet je niet willen.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:37 schreef Anoniem275 het volgende:
Ik ben deze week aan het proberen om overal eerlijk in te zijn. Het kost me soms wel wat moeite, puur omdat het soms zo automatisch ging, maar tot nu toe gaat het me best redelijk af.
^O^
pi_206139909
Lijkt mij extreem vermoeiend omdat de kans vrij groot is dat je jezelf op een later moment verlult. Je moet dan echt in elk gesprek opletten en op je woorden letten.
pi_206140900
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:29 schreef Anoniem275 het volgende:
Ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik lieg. Om de kleinste dingen. Als een collega vraagt wat ik in het weekend heb gedaan en ik heb de hele dag op de bank gehangen verzin ik toch iets wat ik zogenaamd gedaan heb. Als ik te laat ben ergens voor verzin ik een 'goede' reden waarom ik te laat was etc.
Nu merk ik dat het liegen me zo makkelijk af gaat dat ik soms al een leugen heb verteld zonder er uberhaupt overna te hebben gedacht. Het rolt gewoon zo van mijn tong.

Nu heb ik de analyse op mezelf losgelaten dat ik meestal lieg over iets wat me interessanter zou maken. Hoe kan ik dit stoppen?
Dit geloof ik niet.
  vrijdag 30 september 2022 @ 21:47:12 #38
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_206158468
Narcisme
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_206158930
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 september 2022 20:52 schreef sigme het volgende:

[..]
Dé film bij dit verhaal:
Big Fish (Tim Burton)

Maar volgens mij is TS geen fantastische fantast met Grote Verhalen, maar gewoon een luie leugenaar met Kleine Lulligheden.
Super mooie film trouwens!!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_206160743
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:29 schreef Anoniem275 het volgende:
Ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik lieg. Om de kleinste dingen. Als een collega vraagt wat ik in het weekend heb gedaan en ik heb de hele dag op de bank gehangen verzin ik toch iets wat ik zogenaamd gedaan heb. Als ik te laat ben ergens voor verzin ik een 'goede' reden waarom ik te laat was etc.
Nu merk ik dat het liegen me zo makkelijk af gaat dat ik soms al een leugen heb verteld zonder er uberhaupt overna te hebben gedacht. Het rolt gewoon zo van mijn tong.

Nu heb ik de analyse op mezelf losgelaten dat ik meestal lieg over iets wat me interessanter zou maken. Hoe kan ik dit stoppen?
Perfect dat je dat ontdekt hebt bij jezelf en het wilt verbeteren! ^O^

Je wil interessanter overkomen. Waarom wil je interessant overkomen/ zijn? Wat is de onderliggende reden? Interessanter worden is een maatschappelijk of sociaal opgelegde norm. Je hoeft niet interessant te zijn. Is het misschien zo dat je geaccepteerd wil worden? Is het misschien dat je erbij wil horen? Mensen zullen je waarderen en accepteren als je de waarheid zegt. Als je liegt dan zullen ze je waarschijnlijk minder snel vertrouwen en misschien zelfs bedrogen voelen. Dat is eigenlijk nog erger. Als je gewoon op je werk zegt dat je op de bank gehangen hebt. Dan is dat niet zo erg. Sterker nog het kan een interessanter gesprek worden als je gewoon zegt wat je dan gedaan hebt toen je op de bank zat. Over welke onderwerpen dacht je? Of wat keek je op TV toen je op de bank zat? Wat hield je bezig? Zo kunnen ze je wat beter leren kennen. En kom je nader tot elkaar.

Ik zou een gewoonte maken door elke keer de waarheid te vertellen. Overal waar je komt kun je iets echt over je zelf vertellen. Na een tijdje gaat dat automatisch en rolt de waarheid over je tong. Je kan beginnen door te zeggen dat je dit weekend op de bank hebt gehangen. Volgend weekend kan je meer over jezelf onthullen. Zo ga je vanzelf een goede gewoonte aanleren. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes! :)
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:50:10 #41
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_206161010
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:36 schreef Heph844 het volgende:

[..]
De meeste mensen liegen over zichzelf, dus ik zou me er niet te druk over maken. Maar besef je ook dat het mensen geen reet boeit of jij iets interessants hebt gedaan dit weekend of alleen op de bank hebt gelegen. Ook zij zijn vooral met zichzelf bezig.
Het laatste: mee eens. Maar dat de meeste mensen (veel) liegen: niet perse op de manier die TS beschrijft.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:28:50 #42
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206163435
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 00:06 schreef Cockwhale het volgende:
Je bent waarschijnlijk ontevreden over je echte leven. Daarom lieg je. Pak het bij de bron aan.
Dit dus. Exact dit.
pi_206171042
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:29 schreef Anoniem275 het volgende:
Ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik lieg. Om de kleinste dingen. Als een collega vraagt wat ik in het weekend heb gedaan en ik heb de hele dag op de bank gehangen verzin ik toch iets wat ik zogenaamd gedaan heb. Als ik te laat ben ergens voor verzin ik een 'goede' reden waarom ik te laat was etc.
Nu merk ik dat het liegen me zo makkelijk af gaat dat ik soms al een leugen heb verteld zonder er uberhaupt overna te hebben gedacht. Het rolt gewoon zo van mijn tong.

Nu heb ik de analyse op mezelf losgelaten dat ik meestal lieg over iets wat me interessanter zou maken. Hoe kan ik dit stoppen?
Gewoon doorgaan, doen heel veel mensen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')