quote:
Op dinsdag 20 september 2022 11:44 schreef Tocadisco het volgende:De voornaamste vooruitgang lijkt toch te zitten in een doelstelling ergens in de verte poneren en af en toe eens een zak geld ter beschikking stellen, dat kan een demissionair kabinet eigenlijk net zo goed doen. Echt knopen doorhakken lijkt er ook nu niet meer in te zitten. Alleen op het stikstofdossier zag het er even naar uit dat er daadwerkelijk iets ging gebeuren maar dat is ondertussen ook alweer dood gebloed.
Op stikstof is niks dood gebloed. Van alle provincies hoor je dat er plannen aan komen om te voldoen aan de opdracht.
En een demissionair kabinet kan dat niet net zo goed, zeker niet met een rechtse meerderheid in de kamer. Dan komt de boel pas echt stil te liggen, waarschijnlijk voor jaren. Geen extra klimaatmaatregelen, niks het aanjagen van isoleren. En met plannen rondom bouw waarschijnlijk niks gedaan krijgen omdat ze steeds tegen de rechter aan lopen omdat ze niks met stikstof willen doen. En waarschijnlijk was de verhoging van het minimumloon en de uitkeringen ook geen optie geweest.
Ja, dit kabinet is verre van perfect. Maar het kan ook echt nog wel vele malen erger en ik ben bang dat dat ergere werkelijkheid wordt als dit kabinet nu op zou stappen.
Mocht het bijvoorbeeld zo zijn dat Aboutaleb of Timmermans al was aangewezen als nieuwe lijsttrekker en dat de PvdA op de positie stond om de nieuwe premier te leveren, dan zou ik de val van het kabinet wellicht nog wel een optie vinden. Of desnoods Omtzigt. Ik ben geen fan van die man, maar hij wil zich wel aan door rechters opgelegde grenzen houden en hij wil ook echt wel kijken naar de armeren, de mensen met een uitkering. Maar zoals het er nu voor staat? Een nieuwe kamer met alsnog VVD de grootste, maar dan met een enorme rechtse meerderheid? Grote winnaars BBB en JA21? Nee, alsjeblieft niet.