abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206022695
Zes jaar geleden heb ik een zware depressie gehad. Dat was een once in a lifetime experience. Met de juiste behandeling hebben ik nooit weer depressieve gevoelens gehad. Bij een depressie denk ik aan een persoonlijk welbevinden. Met andere woorden: je ziet geen uitweg meer voor je leven, hebt er geen zin meer in en dergelijke.

Dat alles heb ik niet. Over het algemeen kan ik tegenwoordig alles goed relativeren. Men stapt veel te snel naar een psycholoog zodra het even tegenzit. Alsof men permanent blij, vrolijk en positief moet zijn en je niet bezorgd of even verdrietig mag zijn. Terwijl dat wat mij betreft ook emoties zijn die er ook mogen zijn, zolang ze niet de overhand nemen.

Tegenwoordig schrijf ik mijn gedachtes van me af. Dat ga ik deze keer doen in dit topic. Ik hecht genoeg waarde aan mijn leven. Maar er zijn wel eens momentjes dat je je zorgen maakt over de toekomst. Dat is nu zeker even het geval.

Situatie: chronische zieke zzp'er. Afgestudeerd journalist (en volgt dus regelmatig het nieuws). Met de zaken gaat het prima, heb een leuke hobby en het gaat verder prima. Alleen zie ik mezelf cirkeltjes draaien in één situatie. Zo onderhand loop ik tegen de 30 en woon ik - helaas - nog steeds bij mijn ouders. Dat is noodgedwongen. Net als vele anderen in Nederland valt het leven als alleenstaande zeker niet mee. Gezien mijn situatie werk ik waar ik kan, maar zal ik toch onder de sociale huur vallen. Voor mij geen ramp. Ik voel me zeker niet 'kansloos' en schaam me er ook niet voor.

Ik ben juist trots op het feit dat ik als chronisch zieke als nog aan het werk ben, werk heb wat ik leuk vind om te doen, dat het qua onderneming ieder jaar beter gaat. Het inkomen stijgt met het jaar. Hartstikke mooi. En toch heb ik het gevoel dat het voor Nederland 'niet genoeg' is. Zelfs mensen die al 15 jaar alleen wonen (of zelfs 4 kinderen hebben) kunnen de kar niet meer trekken. Ze gaan noodgedwongen weer bij hun ouders of vrienden moeten wonen.

Oorzaak: de torenhoge energieprijzen, kosten van boodschappen. Gierende inflatie. Alle verschillende crises die het land kent. Alles is nu een crisis. Klimaat. Energie. Asielzoekers. Aardbevingen. Jeugdzorg, ga zo maar door. Voor mijn gevoel is dit land naar de kloten aan het gaan. Mijn ouders stellen bezorgd de vraag of ik er wel bij stil heb gestaan dat het ook mogelijk is dat "je niet op jezelf kan, door deze situatie."

Dat is een onheilspellend gevoel. Ik wil heel graag een plekje voor mezelf en mijn eigen leven beginnen. Daar ben ik aan toe. Maar ik ben niet zo gek dat ik 1800 euro in de maand voor alleen al gas en elektra ga betalen. Dat houdt niemand vol. En daar komt die bezorgdheid van mij vandaan. Ik voel me soms bezorgd en verdrietig. Het gevoel alsof ik vastzit. Als ik kijk naar andere landen, dan vraag ik me af waarom het daar wél kan en hier niet. Alsof ons land moedwillig wordt stukgemaakt.

Eigenlijk zou ik hier wel weg willen, als ik gezond was geweest had ik het ook al gedaan. Maar ik zit vast aan één KNO-arts, omdat ik problemen met mijn oren heb die andere artsen tot nu toe nog steeds niet kunnen oplossen. En daardoor is het uitzicht nu nog uitzichtlozer. Ik weet niet wat ik ermee aan moet.

En dan het laatste stukje. De minister van Volksgezondheid wil met het Integraal Zorgakkoord graag de basiszorg inperken. Dan krijg ik geen dexamethason meer voor mijn Ménière, maar gentamycyne. Een middel waar veel patiënten doof van worden. Dan mag ik niet meer bij oorpijn naar de KNO-arts als ik weer eens omkom van de pijn, want ja, er zit dan een maximum aan. Dan kan ik door fibromyalgie niet meer bij de fysio terecht. Want de fysio is dan alleen voor gevallen waarbij de situatie beter wordt. Newsflash: chronisch zieken worden niet meer beter. Daarom is het chronisch.

Is het dan zo gek dat ik geen toekomst meer voor mezelf in Nederland zie? Wat kan ik eraan doen? Hoe krijg ik mijn positieve ik weer terug. Als de zorg straks toch hartstikke ontoegankelijk is, overweeg ik serieus een ander land te gaan zoeken. Probleem is namelijk ook dat ik gewoon niet goed samenga met de cultuur in ons land. En nee, ik ben niet extreem rechts of extreem links. Ik wil gewoon graag een plek voor mezelf en een mooie toekomst. Blijkbaar is dat te veel gevraagd.

Any thoughts?
pi_206022747
Ga van Fok!
Ik zwaai naar dieren.
pi_206022875
R&P / geen goeie toekomst meer zien

Je bent niet enige die zoiets overdenkt.
Misschien kunnen jullie beiden samen emigreren.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  Spellchecker zondag 18 september 2022 @ 20:20:19 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206022921
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:17 schreef Captain_Ghost het volgende:
R&P / geen goeie toekomst meer zien

Je bent niet enige die zoiets overdenkt.
Misschien kunnen jullie beiden samen emigreren.
KAA / Ik ben Nederland zat. Wie helpt me met emigreren?
pi_206022970
quote:
Ik ben Nederland niet zat, ik ben bezorgd. En dat topic is echt totaal niet realistisch van de TS.
pi_206023558
En waar vind je het beter?
pi_206023747
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:22 schreef Cockwhale het volgende:
En waar vind je het beter?
Nou, ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van hoe men in Spanje de problematiek aanpakt. :)
pi_206025116
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 19:58 schreef Dennisweb het volgende:
Ze gaan noodgedwongen weer bij hun ouders of vrienden moeten wonen.

Oorzaak: de torenhoge energieprijzen, kosten van boodschappen. Gierende inflatie. Alle verschillende crises die het land kent. Alles is nu een crisis. Klimaat. Energie. Asielzoekers. Aardbevingen. Jeugdzorg, ga zo maar door. Voor mijn gevoel is dit land naar de kloten aan het gaan. Mijn ouders stellen bezorgd de vraag of ik er wel bij stil heb gestaan dat het ook mogelijk is dat "je niet op jezelf kan, door deze situatie."

[...]

Any thoughts?
Waarom relativeer je hier niet? Welk deel van deze opsomming raakt jou op dit moment persoonlijk zo hard? De huidige economische en maatschappelijke ontwikkelingen zijn zeker zorgelijk, maar in elk land spelen problemen in meer of mindere mate wel. (Jeugdzorg in Nederland; in Spanje is corruptie een groter probleem bijv.)

Voorkom in elk geval vluchtgedrag. Emigreren is een net zo goed zeer ingrijpend proces. Het land van bestemming moet jou en vice versa wel echt wat bieden. Onderschat de uitdagingen die samenhangen met een andere taal, cultuur en de vervreemding (vereenzaming) niet. Dat Spanje een aantal selectieve zaken in jouw ogen goed aan pakt, maakt er nog geen topland van. Tunnelvisie ligt op de loer.

Als je echt weg wil, kan je wel een veiligere tussenstap pakken en bijv. max een maand of 3 in Spanje gaan werken en vertoeven en daarna de beslissing voor de langere termijn maken.

quote:
Is het dan zo gek dat ik geen toekomst meer voor mezelf in Nederland zie?
Dat is niet gek, maar houd er rekening mee dat veel kan veranderen en dat niet alle problemen jouw situatie daadwerkelijk raken. Oja, als je vakgebied journalistiek is, is het niet zo gek om eens in de zoveel tijd neerslachtig te worden van de negatieve prikkels waar je mee dealt. ;)
pi_206025216
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:26 schreef Justinn het volgende:

[..]
Waarom relativeer je hier niet? Welk deel van deze opsomming raakt jou op dit moment persoonlijk zo hard? De huidige economische en maatschappelijke ontwikkelingen zijn zeker zorgelijk, maar in elk land spelen problemen in meer of mindere mate wel. (Jeugdzorg in Nederland; in Spanje is corruptie een groter probleem bijv.)

Voorkom in elk geval vluchtgedrag. Emigreren is een net zo goed zeer ingrijpend proces. Het land van bestemming moet jou en vice versa wel echt wat bieden. Onderschat de uitdagingen die samenhangen met een andere taal, cultuur en de vervreemding (vereenzaming) niet. Dat Spanje een aantal selectieve zaken in jouw ogen goed aan pakt, maakt er nog geen topland van. Tunnelvisie ligt op de loer.

Als je echt weg wil, kan je wel een veiligere tussenstap pakken en bijv. max een maand of 3 in Spanje gaan werken en vertoeven en daarna de beslissing voor de langere termijn maken.
[..]
Dat is niet gek, maar houd er rekening mee dat veel kan veranderen en dat niet alle problemen jouw situatie daadwerkelijk raken. Oja, als je vakgebied journalistiek is, is het niet zo gek om eens in de zoveel tijd neerslachtig te worden van de negatieve prikkels waar je mee dealt. ;)
Waarschijnlijk het feit dat je zonder een stevige dosis geluk en/of bestaand vermogen en/of twee fantastische inkomens en/of vermogende ouders gedoemd bent om tot je 50e bij je ouders te blijven wonen of genoegen moet nemen met een studio acht hoog tussen de sissende parels.

En dat was voor de 20% jaarlijkse inflatie van de afgelopen twee jaar.
pi_206025282
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:37 schreef Grems het volgende:

[..]
Waarschijnlijk het feit dat je zonder een stevige dosis geluk en/of bestaand vermogen en/of twee fantastische inkomens en/of vermogende ouders gedoemd bent om tot je 50e bij je ouders te blijven wonen of genoegen moet nemen met een studio acht hoog tussen de sissende parels.

En dat was voor de 20% jaarlijkse inflatie van de afgelopen twee jaar.
Jij beschrijft geen feiten, maar pessimisme; overigens om terechte reden. Maar wat doe jij er mee dan?
pi_206025330
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:26 schreef Justinn het volgende:

[..]

[..]
Daar leg je wel de vinger op de zere plek. In ieder geval kan ik me een kabinet herinneren dat bij het uitbreken van de coronacrisis er als de kippen bij was: 1,5 meter afstand en mondkapjes dragen zou ‘het nieuwe normaal’ worden. Het ‘oude normaal’ zou nooit meer terugkomen. We zijn nu twee jaar verder en ik vind de huidige manier van met corona dealen toch wel heel erg lijken op het oude normaal. ;) Op diezelfde manier zou je ook naar de huidige situatie kunnen kijken qua bijvoorbeeld de energiegekte.

Ik ben me ervan bewust dat ieder land zijn eigen problemen heeft. Maar feit is wel dat Nederland de kroon spant qua energiekosten. Volgens mij kan dat een stuk minder hoog zijn, als bijvoorbeeld de energiebelasting verder verlaagd wordt. Maar dat zie ik niet gebeuren. Als de energiekosten een stuk betaalbaarder waren geweest, had ik wel een plekje voor mezelf gehad.

Dat is één van die dingen mij persoonlijk raakt. Het is gewoon niet leuk om mensen te moeten vertellen dat je bij je ouders woont. Het wordt gezien als ‘mislukken’ of ‘je zaakjes niet voor elkaar hebben.’ Terwijl er heel wat mensen weer gedwongen op elkaar aangewezen zijn omdat ze het niet meer op kunnen brengen.

Het andere wat mij heel erg raakt, is de ideeën van het kabinet om flink te bezuinigen op de zorg. Die zorg heb ik echt nodig. Zonder medicatie voor mijn Ménière zal ik in een rolstoel komen te zitten, omdat lopen niet langer verantwoord is. Ik heb last van drop attacks en daardoor kan ik gemakkelijk lelijk ten val komen. Het gaat nu goed en dat wil ik graag zo houden.

Ik geloof er niet in dat er toplanden zijn. Nederland is geen topland, Spanje niet en ook al ziet iedereen Scandinavië als het toppunt van rijkdom, ook Noorwegen is geen topland. Kijk eens naar Zweden, dat gebukt gaat onder bendegeweld door falend immigratie- en justitiebeleid.

Een paar maanden elders wonen wil ik in de toekomst nog wel eens proberen. Maar ik denk ook dat het een journalistending is. Ik ben bovenmatig geïnteresseerd in politiek en daar word je nu wel even verdrietig van.
  zondag 18 september 2022 @ 23:57:58 #12
451005 Grems
Clown World
pi_206025340
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:47 schreef Justinn het volgende:

[..]
Jij beschrijft geen feiten, maar pessimisme; overigens om terechte reden. Maar wat doe jij er mee dan?
Ik verkeer in de fortuinlijke positie dat ik ruim voor de oogwaterende prijsstijgingen van de afgelopen jaren heb kunnen kopen, veel geluk gehad heb met de opkomst van crypto, mee heb kunnen liften op de geldpers gerelateerde beursexplosie, relatief vermogende ouders heb en altijd een goed inkomen heb genoten.

Niet dat ik blij ben met de huidige situatie maar ik kan zat pijn lijden voordat ik er noemenswaardig last van zou krijgen. Als ik nu net zou beginnen zou ik afstuderen en zo snel mogelijk vertrekken.
pi_206025385
@Grems: daar maak je het niet echt gezelliger van en bovendien ook niet helemaal van toepassing op mij. Zouden de energieprijzen zakken, dan zou ik een huurwoning prima kunnen betalen. Ik woon niet in de Randstad, maar in de regio van Groningen. Er staan zelfs nieuwbouwwoningen in de sociale verhuur.

Natuurlijk zijn er hier ook wijken waar je liever niet wilt wonen. Je gaat me niet vertellen dat het fijn is om in de Bijlmer te gaan wonen. ;) Maar er zijn genoeg leuke plekjes in mijn woonplaats waar ik graag zou wonen. Ook in de sociale huur. Het is puur de ‘cost of living’ op dit moment.

Even relativeren: ook al zouden Oekraïne en Rusland nog 50 jaar oorlog voeren, dan nog zal dat niet zo lang gevolgen hebben voor onze energieprijzen. We hebben gezien dat afhankelijk zijn van Rusland dit soort gevolgen kan hebben, dus worden er nu andere oplossingen gezocht. Over een paar jaar is dat vast weer iets beter.

Wat wel raakt: in de regio Groningen stikt het van de asielzoekers. En nee, dat zijn geen mooie Oekraïense dames, maar vooral Afrikanen die bovengemiddeld crimineel gedrag vertonen. Feit is dat de buurt er behoorlijk van achteruit gaat. Mensen zullen het racisme noemen, maar het is echt niet leuk als ze opeens bij je in de achtertuin kamperen, je koelkast leegroven en hem dan ook nog meenemen, of je gewoon beroven.

Heb er al eens aan gedacht om wellicht ook in te schrijven voor een regio verder weg van Ter Apel. Dan is dat een zorg minder.
pi_206025407
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 00:06 schreef Dennisweb het volgende:
@:Grems: daar maak je het niet echt gezelliger van en bovendien ook niet helemaal van toepassing op mij. Zouden de energieprijzen zakken, dan zou ik een huurwoning prima kunnen betalen. Ik woon niet in de Randstad, maar in de regio van Groningen. Er staan zelfs nieuwbouwwoningen in de sociale verhuur.

Natuurlijk zijn er hier ook wijken waar je liever niet wilt wonen. Je gaat me niet vertellen dat het fijn is om in de Bijlmer te gaan wonen. ;) Maar er zijn genoeg leuke plekjes in mijn woonplaats waar ik graag zou wonen. Ook in de sociale huur. Het is puur de ‘cost of living’ op dit moment.

Even relativeren: ook al zouden Oekraïne en Rusland nog 50 jaar oorlog voeren, dan nog zal dat niet zo lang gevolgen hebben voor onze energieprijzen. We hebben gezien dat afhankelijk zijn van Rusland dit soort gevolgen kan hebben, dus worden er nu andere oplossingen gezocht. Over een paar jaar is dat vast weer iets beter.

Wat wel raakt: in de regio Groningen stikt het van de asielzoekers. En nee, dat zijn geen mooie Oekraïense dames, maar vooral Afrikanen die bovengemiddeld crimineel gedrag vertonen. Feit is dat de buurt er behoorlijk van achteruit gaat. Mensen zullen het racisme noemen, maar het is echt niet leuk als ze opeens bij je in de achtertuin kamperen, je koelkast leegroven en hem dan ook nog meenemen, of je gewoon beroven.

Heb er al eens aan gedacht om wellicht ook in te schrijven voor een regio verder weg van Ter Apel. Dan is dat een zorg minder.
Met alle respect en vooral mijn medeleven, als je aangewezen blijft op een sociale huurwoning dan is dat zeker van toepassing en anders zal het dat absoluut worden de komende ~5-10 jaar. Als je een beetje locatieonafhankelijk je journalistieke werk kunt uitvoeren dan zou ik emigratie zeker overwegen, hoewel je gezondheid één en ander natuurlijk wel lastiger maakt.

Ik wens je hoe dan ook het beste, extra vervelende tijd om in zo'n situatie te zitten.
pi_206025461
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 00:13 schreef Grems het volgende:

[..]
Met alle respect en vooral mijn medeleven, als je aangewezen blijft op een sociale huurwoning dan is dat zeker van toepassing en anders zal het dat absoluut worden de komende ~5-10 jaar. Als je een beetje locatieonafhankelijk je journalistieke werk kunt uitvoeren dan zou ik emigratie zeker overwegen, hoewel je gezondheid één en ander natuurlijk wel lastiger maakt.

Ik wens je hoe dan ook het beste, extra vervelende tijd om in zo'n situatie te zitten.
Dat is inderdaad het probleem. Ik werk als zzp copywriter en heb een computer of laptop en internet nodig. Dan kan ik m’n werk al doen. :) Mijn gezondheid maakt het inderdaad lastig. Geen enkel land is perfect. Je kan ook heel goedkoop in Roemenië of Hongarije gaan wonen. Maar dat gaat natuurlijk niet door, met zulke slechte gezondheidsvoorzieningen als daar. ;)

Het is inderdaad heel vervelend om in deze situatie te zitten. Ook al ben ik meestal positief, begin in steeds meer het gevoel te krijgen dat ik zo niet verder kom.
pi_206026659
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:35 schreef Dennisweb het volgende:

[..]
Nou, ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van hoe men in Spanje de problematiek aanpakt. :)
Spanje, het land met zo'n beetje de grootste jeugdwerkloosheid van West Europa. Okee het gaat iets beter dan een paar jaar geleden, maar er waren / zijn juist een heleboel afgestudeerde Spaanse jongeren die daar wegtrokken omdat er simpelweg geen werk was. Zo heeft elk land wel iets. Nou hoef jij daar misschien geen last van te hebben hoor, dus als je daar wel een fijne woning kan vinden in een lekker klimaat zou ik het zeker doen.
PWBF
  maandag 19 september 2022 @ 12:53:08 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206028721
Wat een sneeuwvlokjes tegenwoordig. Het is een keerje moeilijk en meteen "hEel NeDuRlANd NaaR DeKlOtHuHH"

Pffff
pi_206028822
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 12:53 schreef Hexagon het volgende:
Wat een sneeuwvlokjes tegenwoordig. Het is een keerje moeilijk en meteen "hEel NeDuRlANd NaaR DeKlOtHuHH"

Pffff
Ik zie niet in hoe je hier iets toevoegt aan de discussie. Als het allemaal zo gemakkelijk is, mag je best een huis voor me kopen, m'n energierekening betalen en nog een gulle gift doen.
pi_206028892
quote:

[..]
Is dat geen gevalletje van dat 'het gras groener bij de buren lijkt'? Want wat weet je daar nou werkelijk van? Van Nederland weet je in ieder geval zeker dat er een vangnet is voor mensen met jouw problematiek. Ik zou dat van Spanje nog niet zo snel denken. Maar ook daar weer, wat weet ík er nou van?
  maandag 19 september 2022 @ 13:06:45 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206028904
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:01 schreef Dennisweb het volgende:

[..]
Ik zie niet in hoe je hier iets toevoegt aan de discussie. Als het allemaal zo gemakkelijk is, mag je best een huis voor me kopen, m'n energierekening betalen en nog een gulle gift doen.
Nee dat hoef ik niet, het is mijn verantwoordelijkheid niet.

Maar er zijn wel vaker moeilijke tijden geweest de afgelopen 80 jaar. Meteen gaan brullen dat er geen toekomst meer is dat is nogal lachwekkend en getuigt ook niet van enig historisch besef.
pi_206029097
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:05 schreef DjVero het volgende:

[..]
Is dat geen gevalletje van dat 'het gras groener bij de buren lijkt'? Want wat weet je daar nou werkelijk van? Van Nederland weet je in ieder geval zeker dat er een vangnet is voor mensen met jouw problematiek. Ik zou dat van Spanje nog niet zo snel denken. Maar ook daar weer, wat weet ík er nou van?
Het zou kunnen. Binnen 5 jaar is 80% van de emigranteb weer terug. Er zal ze dan toch wel iets tegenstaan aan hun nieuwe land.

Het zal vast een stuk beter worden als we over een paar jaar eens een ander kabinet hebben. :)
pi_206029185
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:18 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Het zal vast een stuk beter worden als we over een paar jaar eens een ander kabinet hebben. :)
ik heb gratis een heel goed advies voor je; laat je geluk niet afhangen van de huidige regering en al helemaal niet van mogelijke toekomstige regeringen. zelfs als er een kabinet komt waar je je wellicht wel in kan vinden, zul je zien dat dat echt heel weinig tot niets doet voor je geluksgevoel.
PWBF
  maandag 19 september 2022 @ 13:36:49 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206029314
quote:
6s.gif Op maandag 19 september 2022 13:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]
ik heb gratis een heel goed advies voor je; laat je geluk niet afhangen van de huidige regering en al helemaal niet van mogelijke toekomstige regeringen. zelfs als er een kabinet komt waar je je wellicht wel in kan vinden, zul je zien dat dat echt heel weinig tot niets doet voor je geluksgevoel.
Sowieso, ieder Europees land heeft nu last van het gedoe met energie. Wonderlijk hoe sommigen denken dat het aan de regering ligt.
pi_206036189
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Sowieso, ieder Europees land heeft nu last van het gedoe met energie. Wonderlijk hoe sommigen denken dat het aan de regering ligt.
Een deel van deze situatie ligt wel degelijk aan de regering. Dat we de effecten voelen van een oorlog in Oekraïne, daar kan het kabinet weinig aan doen. Maar het kabinet kan wel degelijk wat doen aan de steeds maar stijgende zorgpremie.

Het eigen risico gaat waarschijnlijk naar 500 euro. Dan vraag ik me af: “waarom precies nu? Nu mensen het al zo moeilijk hebben?” En er zijn vast meer mensen die zo denken, gezien de beoordeling van een 3,3 voor dit kabinet. Maar goed, er zijn natuurlijk ook mensen die juist nu een feestje vieren. Als je D66 stemt en diehard aanhanger bent, is dit wel alles wat je je kan wensen.

Vandaar mijn opmerking. Waarschijnlijk krijgen we de volgende ronde wel iets beters en worden we ook wat meer uit die situatie getrokken. Geluk hangt niet af van een kabinet, maar als alles je extreem moeilijk wordt gemaakt, zal het je stemming zeker beïnvloeden.

Maar ik zal hier wel gewoon blijven uiteindelijk. Mij krijg je niet zomaar klein. Alle landen worden fors duurder.
pi_206036209
quote:

[..]
Het probleem is dat spanje vanuit nederlqnd een perfect land is, maar ook spanje heeft zn eigen problemen. Maar die ga je pas meemaken als je daar woont en ingeburgerd bent.
pi_206036239
'het zijn de buitenlanders'
'het komt door d66'
'spanje is beter'

Ik weet niet hoor. Maar misschien moet je je te tevredenheid niet zo extern zoeken. En niet meteen van alles buiten jezelf de schuld geven.

Je leeft nu. En het beste kun je gelukkig met jezelf leren te zijn. Want ook als je naar Spanje gaat, zit je nog steeds met jezelf opgescheept.

Leer relativeren. Deze crises gaan wel weer voorbij, en dan is er vast wel weer een nieuwe crisis. Want die zijn er altijd.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 19 september 2022 @ 23:56:46 #27
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206036252
Ik zou verkassen naar Bali

Het is dat ik al een koophuis heb en van het gas af anders gaf ik dit land al de vinger
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206036281
Je beeld is niet realistisch. Spanje is niet geweldig en Scandinavië is nog lang niet naar de kloten.

Verder zijn er amper landen waar de zorg veel beter is geregeld dan hier. Of zijn er bepaalde delen, voor bepaalde mensen beter, maar voor andere weer slechter.

Iemand met een laag inkomen of ziekte heeft het niet best. Maar dat was in 1985 ook niet anders.

En huur anders een klein appartement met internet in Spanje. Stap in het vliegtuig met je laptop en voldoende medicijnen en blijft er een tijdje, zolang je kan blijven zonder bezoek aan een arts.
.
pi_206036431
Lijkt me nogal een slecht plan om zoiets te overwegen gezien je gezondheidstoestand.
pi_206036449
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 23:54 schreef capricia het volgende:
'het zijn de buitenlanders'
'het komt door d66'
'spanje is beter'

Ik weet niet hoor. Maar misschien moet je je te tevredenheid niet zo extern zoeken. En niet meteen van alles buiten jezelf de schuld geven.

Je leeft nu. En het beste kun je gelukkig met jezelf leren te zijn. Want ook als je naar Spanje gaat, zit je nog steeds met jezelf opgescheept.

Leer relativeren. Deze crises gaan wel weer voorbij, en dan is er vast wel weer een nieuwe crisis. Want die zijn er altijd.
Hij heeft erg concrete zaken waar hij last van heeft of het niet mee eens is. Als je op Svalbard woont en je hebt een godsgruwelijke hekel aan kou dan is verhuizen naar het zuiden een prima oplossing. Als je in Molenbeek woont en het zat bent dat je dochter van 8 uitgemaakt wordt voor kankerkech omdat ze haar enkels onbedekt heeft dan is verhuizen naar een gehucht in Twente een uitstekende oplossing. Als je in Alabama woont en van mening bent dat je kind zichzelf moet kunnen steriliseren is het een geweldig idee om naar Californië te verhuizen.
pi_206036955
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 23:41 schreef Dennisweb het volgende:

[..]
Een deel van deze situatie ligt wel degelijk aan de regering. Dat we de effecten voelen van een oorlog in Oekraïne, daar kan het kabinet weinig aan doen. Maar het kabinet kan wel degelijk wat doen aan de steeds maar stijgende zorgpremie.

Het eigen risico gaat waarschijnlijk naar 500 euro. Dan vraag ik me af: “waarom precies nu? Nu mensen het al zo moeilijk hebben?” En er zijn vast meer mensen die zo denken, gezien de beoordeling van een 3,3 voor dit kabinet. Maar goed, er zijn natuurlijk ook mensen die juist nu een feestje vieren. Als je D66 stemt en diehard aanhanger bent, is dit wel alles wat je je kan wensen.

Vandaar mijn opmerking. Waarschijnlijk krijgen we de volgende ronde wel iets beters en worden we ook wat meer uit die situatie getrokken. Geluk hangt niet af van een kabinet, maar als alles je extreem moeilijk wordt gemaakt, zal het je stemming zeker beïnvloeden.

Maar ik zal hier wel gewoon blijven uiteindelijk. Mij krijg je niet zomaar klein. Alle landen worden fors duurder.
Uhm, het verhogen van het eigen risico = de stijging dempen. Eigen risico heeft een dempend effect op de premie.

Zorgkosten gieren de pan uit natuurlijk. Nederland vergrijst behoorlijk. Dat zal allemaal betaald moeten worden.

Ga in Spanje maar eens naar een privaat ziekenhuis. Betaalde er ¤ 250 voor een simpel consult voor mijn dochter, omdat ze oorpijn had. :')
pi_206037140
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 01:31 schreef Grems het volgende:

[..]
Hij heeft erg concrete zaken waar hij last van heeft of het niet mee eens is. Als je op Svalbard woont en je hebt een godsgruwelijke hekel aan kou dan is verhuizen naar het zuiden een prima oplossing. Als je in Molenbeek woont en het zat bent dat je dochter van 8 uitgemaakt wordt voor kankerkech omdat ze haar enkels onbedekt heeft dan is verhuizen naar een gehucht in Twente een uitstekende oplossing. Als je in Alabama woont en van mening bent dat je kind zichzelf moet kunnen steriliseren is het een geweldig idee om naar Californië te verhuizen.
Of gewoon niet zoveel van die mensen laten huisvesten in Europa..zou dat geen betere oplossing zijn :')
Ik zwaai naar dieren.
pi_206037174
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:23 schreef Geerd het volgende:

[..]
Of gewoon niet zoveel van die mensen laten huisvesten in Europa..zou dat geen betere oplossing zijn :')
Ja, want die lui zitten echt niet meer enkel in de grote steden.
pi_206037180
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, want die lui zitten echt niet meer enkel in de grote steden.
Uuh...dat zeg ik toch ook niet.
Ik zwaai naar dieren.
pi_206037282
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:30 schreef Geerd het volgende:

[..]
Uuh...dat zeg ik toch ook niet.
Jij niet, degene op wie je reageert denkt blijkbaar dat het opgelost is als je in een gehucht gaat wonen.
pi_206038463
quote:
Ik ben juist trots op het feit dat ik als chronisch zieke als nog aan het werk ben, werk heb wat ik leuk vind om te doen, dat het qua onderneming ieder jaar beter gaat. Het inkomen stijgt met het jaar. Hartstikke mooi. En toch heb ik het gevoel dat het voor Nederland 'niet genoeg' is.
ehm .. Als ik het goed lees, kun je gewoon als ZZPér werken en gaat dit zelf volgens je eigen inschatting 'succesvol' en je 'inkomen stijgt met het jaar'...

Je klacht is echter dat je stelt "dat het niet genoeg is" ...

Nuja, dan is het heel simpel, denk je werkelijk dat je inkomen meer zou stijgen ergens anders, of dat men daar geen inflatie zou hebben?

Helaas, het gras is zeker niet zo groen aan de andere kant van de heuvel..
Alhoewel je gelijk hebt dat de inflatie in nedeland zeker extreem hoog ligt en de inflatie in andere europese gebieden een paar procentpunt lager, zou ik inschatten dat de kans dat je daar een net zo sterk groeiend inkomen als zelfstandige kunt ontwikkelen eerder laag is.

Hooguit als je je inkomen met remote werk kan doen kan het misschien een optie zijn, maar zelfs dan zou ik oppassen jezelf te verliezen in romanticisme en ideeen dat je problemen plots minder zouden worden als je migreert.
De kans is groot dat je problemen dan juist zwaarder worden.

Ik vermoed dat een migratie je enorm veel energie en moeite zal kosten en met je huidige gezondheidstoestand zelfs bepaalde risico's.
Ik zou je eerder aanraden een klein deel van die energie te steken naar het zetten van kleine stappen vanuit je positie nu en een kleiner maar realistisch doel jezelf voor te leggen, lokaal en vanuit je situatie nu.
Bv de kans dat je op jezelf zou kunnen gaan wonen, ik neem aan dat je ingeschreven bent voor een sociale huurwoning? Hoe zouden je kansen daarop zijn en zijn er misschien mogelijkheden dat je die kansen wat kunt vergroten?

[ Bericht 8% gewijzigd door RM-rf op 20-09-2022 12:35:23 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator dinsdag 20 september 2022 @ 12:29:46 #37
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_206039002
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:18 schreef Dennisweb het volgende:

[..]
Het zou kunnen. Binnen 5 jaar is 80% van de emigranteb weer terug. Er zal ze dan toch wel iets tegenstaan aan hun nieuwe land.

Naja ding met Spanje is dat er sowieso een heul stuk minder sociaal vangnet is dan Nederland. Tevens is de werkgelegenheid, buiten de grote steden deplorabel. Het is in dat opzicht dus een minder aantrekkelijk land voor veel "veiligelanders".

Het is gewoon een feit dat veel van die kansenparels hierheen komen omdat wij ze de beste voorzieningen geven. Al is dat inmiddels met de situatie in Ter Apel ook wel een beetje een farce aan het worden...
Maar ja, Nederland zou eigenlijk zo onaantrekkelijk mogelijk moeten worden, met ook flink hardere wetten op gebied van deportatie. Maar we zijn soft, en dat zullen we blijven tot het bittere eind :)
pi_206043118
Hi allemaal,

Ik zie dat jullie flink gereageerd hebben. Dank daarvoor. Ik wil jullie laten weten dat ik jullie reacties absoluut serieus neem en er ook echt iets mee doe. De oorzaak van mijn treurigheid is ook redelijk gevonden. Het zijn de zorgen over mijn medische situatie en het voornemen van de overheid om mijn behandeling flink te versoberen. Gelukkig had ik vandaag controle bij de KNO-arts. Ik heb mijn zorgen bij hem voorgelegd. Hij geeft aan dat ik aanvullend verzekerd ben en dat de kans groot is dat de behandeling aanvullend gewoon gedekt blijf. Niet voor niets betaal ik maandelijks meer dan 200 euro aan zorgverzekering (basis, aanvullend en tand). Ik heb nu eenmaal veel zorg nodig.

Dat opent mij ook meteen de ogen dat ik waarschijnlijk hier in Nederland zal blijven. Dat is niet erg, want dankzij jullie reacties zie ik ook wel in dat deze extreme situatie tijdelijk is. En duidelijk ben ik niet de enige die zich zorgen maakt, als zelfs de Koning het al aanhaalt in zijn troonrede. En ook een paar van jullie geeft al aan dat we in een vrij extreme situatie zitten. Maar Nederland heeft wel erger meegemaakt en het is altijd weer goed gekomen.

Mijn idee is dan ook dat ik voor nu even met de situatie moet leren dealen. Ja, het is niet tof om bij je ouders te wonen, maar het is altijd nog beter dan dakloos zijn. De overburen hebben twee kinderen van dezelfde leeftijd en ook die wonen weer bij hun ouders, vanwege de situatie. Ik zie het nu maar zo: ik heb mooi nog even de tijd om te sparen. Dan heb ik straks wat meer geld over en kan ik vooruit zodra ik wel een woning voor mezelf vind.

Sociaal huren is absoluut geen schaamte. En ja, ik maak me wel degelijk zorgen over de hierboven aangehaalde 'kansparels'. Nu is het hier ook wel extreem. Ik woon in de regio waar de asielzoekers binnenkomen en de overlast wordt daardoor flink merkbaar. Heb wel eens overwogen om me ook in een ander deel van Nederland in te schrijven voor sociale huur. Zodat als het hier echt niet uit te houden valt over tien jaar, ik nog een back-up plan heb.

Misschien moet ik mijn geluk maar iets minder laten afhangen van het nieuws. Vandaag keek ik even naar de financiële rapportage van mijn bedrijf en het is een topjaar. Dat was ook wel even besef dat ik het eigenlijk heel goed doe. Mijn opdrachtgevers sturen mails over hoe tevreden ze zijn en hoe ze me meer opdrachten gaan geven. Eigenlijk heb ik helemaal niet zoveel reden om zo kritisch op mezelf te zijn. Tuurlijk, nuchter naar jezelf kijken is altijd goed, maar je hoeft jezelf ook niet de grond in te boren.

De KNO-arts vertelde vanmiddag dat er met mijn situatie altijd wel een mouw aan te passen valt. Ik krijg medicijnen die nu nog vergoed worden, maar waarschijnlijk volgend jaar uit het basispakket verdwijnen. In België zijn die medicijnen goedkoop op doktersrecept verkrijgbaar. Hetzelfde merk, zelfde dosis, zelfde medicijn. Maar dan voor de helft goedkoper. Je medicijnen daar vandaan halen is natuurlijk ook prima. Dat doe ik al jaren met andere medicijnen die niet op voorschrift zijn.

Lang verhaal kort: ik probeer wat optimistischer te zijn. Het komt zoals het komt. Is er helemaal geen toekomst voor Nederland? Vast wel. Is het nu even lastig? Jazeker. Komt er straks een tijd dat ook ik mijn plekje vind en voor mij het zonnetje ook weer gaat schijnen? Absoluut. Het is alleen even geduld hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')