abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 17 september 2022 @ 17:28:35 #1
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_206008864
quote:
Hoe moet je de Tilburgse missionaris Peerke Donders zien: als een held van zijn tijd of als een racist? De discussie kwam deze week tot een nieuw hoogtepunt, nadat tegenstanders stelden dat een beeld van Donders weg moet het Wilhelminapark. De Stichting Petrus Donders hing dinsdag op haar beurt een citaat van hem op, waaruit moet blijken dat hij zijn hart op de goede plek had.

“De discussie over slavernij die moet je voeren. Maar niet over de rug van Peerke Donders. Die heeft zich juist altijd met afschuw uitgesproken over de slavernij." Hein van Oorschot, voorzitter van de stichting Petrus Donders Tilburg, windt er geen doekjes om. Dat het Ubuntu Connected Front (UCF) Tilburg maandag een ingezonden brief op Tilburgers.nl plaatste, waarin ze zich uitspreekt tegen Donders, is niet goed gevallen.

In het Wilhelminapark staat een beeld van de Tilburgse missionaris die in de 19e eeuw in Suriname werkte. Hij staat en houdt zijn hand op het hoofd van een knielende Afrikaan. “Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?”, zo refereert Kenneth Cuvalay van UCF aan de Black Lives Matter discussie.

In brieven die hij naar Nederland schreef, stelde Donders dat de Afrikanen halve wilden waren, zonder echt geloof. Van Oorschot: “Je moet dat zien in die tijdsgeest. Peerke ging daarheen als missionaris om het christelijk geloof te verspreiden.”

“Het is ook een verkeerde interpretatie van het standbeeld”, zo stelt Van Oorschot verder. Dat moet blijven waar het staat, vindt hij. Hij krijgt bijval van medebestuurslid Paul Spapens: “Peerke heeft zich in 1846 in een brief aan monseigneur van Someren uitgesproken tegen de slavernij. Dat was voor die tijd heel bijzonder. Hij liep het risico dat de Nederlandse gemeenschap zich tegen hem zou keren.”

In de brief stond onder meer: “O, had men hier zooveel zorg voor het behoud en welzijn der slaven, als men in Europa voor de lastdieren heeft, dan zou het er beter uitzien. …… Ongelukkig zij, die zich met het zweet en bloed verrijken van die arme slaven, die geen verdedigers vinden dan God!"

Die tekst is op borden gezet die dinsdag bij het Peerke Donders paviljoen zijn opgehangen. De missionaris bestreed de slavernij echter niet actief. “Donders was ook geen politiek activist", verdedigt Van Oorschot de missionaris. “Het was niet iemand die op de barricades ging staan.”

Het beeld in het Wilhelminapark is geen eigendom van de stichting Petrus Donders, benadrukt Spapens. “We vragen de gemeente al vier jaar om een uitleg bij het beeld te plaatsen over wie Peerke nu eigenlijk was. Maar dat wordt niet gedaan.” Van Oorschot voegt toe: “Dan hadden we dit gekut niet gehad."

Kenneth Cuvalay van UCF blijft echter bij zijn standpunt: "Donders heeft één keer gezegd dat hij tegen slavernij is. Maar die man heeft toch meegewerkt en leefde in de structuur die kolonisatie en slavernij hebben vertegenwoordigd. Kinderen wordt geleerd dat Donders een held zou zijn. Dat is een misleidende vorm van indoctrinatie.”

Hij wijst naar het beeld. “Alleen al hoe hij kijkt, het is een uitstraling van superioriteit. Ik sta hoog verheven boven jou. Hij kijkt op de man neer, doet alsof die Afrikaan inferieur is, hulpeloos, zonder kracht en is overgelaten aan zijn christelijke barmhartigheid.”

Het was ook helemaal niet nodig om de Surinamers het christelijke geloof op te leggen, vindt Cuvalay. “Die mensen hadden een eigen cultuur en beschaving. Wat was daar mis mee? Donders heeft meegewerkt aan de onderdrukking en vernietiging van de cultuur van inheemse en Afrikaanse mensen, alsof hun cultuur niet van betekenis was.”

BRON



Het gaat om dit standbeeld

:') kunnen die mensen die in elk standbeeld , straatnaam of weet ik veel racisme zien , zichzelf niet opsluiten , want dan zien ze het ook niet.
Wat een volk :')
Ik ben inmiddels overleden
  zaterdag 17 september 2022 @ 17:29:23 #2
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_206008872
@EttovanBelgie even jouw mening graag als hardcore katholiek en voorzitter van de Peerke Donders fanclub
Ik ben inmiddels overleden
pi_206008882
Familie van Roy?
pindazakje
pi_206008889
Veel van die racisme roepers zijn zelf de grootste racisten
  zaterdag 17 september 2022 @ 17:32:11 #5
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206008890
quote:
11s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:31 schreef Hyaenidae het volgende:
Familie van Roy?
Donders dat zou wat zijn! :o
pi_206008891
"Bekend als 'Apostel der Indianen en Melaatsen' werd hij in 1982 zalig verklaard door paus Johannes Paulus II."

Ja, dit mag.
pi_206008936
quote:
Hij wijst naar het beeld. “Alleen al hoe hij kijkt, het is een uitstraling van superioriteit. Ik sta hoog verheven boven jou. Hij kijkt op de man neer, doet alsof die Afrikaan inferieur is, hulpeloos, zonder kracht en is overgelaten aan zijn christelijke barmhartigheid.”
Het minderwaardigheidscomplex zit wel diep :')
pi_206008965
quote:
11s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:31 schreef Hyaenidae het volgende:
Familie van Roy?
Zelfde pak.

Je moet dit ook zien als "ontwikkelingshulp". Dat heeft een hoop schade aangericht. De kerkelijke organisaties die dat wilden zijn de voorloper van de EU. 1 wereldwijde happy family. In het kader van de geschiedenis vraag je je af waar die zendingsdwang die de EU nu ook nog heeft vandaan kwam. :{

De mensen die het uitvoerden zoals Peerke en ook Pater Dirk (op Flores, zie Kees van Kooten) waren argeloos van goede wil en hadden geen kwaad in de zin.

Maar het waren wel de uitvoerders van een kwalijke beweging zonder dat zelf te weten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 17-09-2022 17:48:23 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206008991
Die mensen die hier aanstoot aan nemen :')

Echt, gooi jezelf weg gewoon :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_206008995
Hoogstens een bordje erbij met wat informatie, wie was hij wat deed hij etc.
pi_206009023
Zo ontzettend klaar met al dat jankvolk dat in vanalles alleen maar racisme ziet :r
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_206009027
Het is wel een pre-pijp positie. Klap in het gezicht van de slachtoffertjes van de katholieke kerk.
  zaterdag 17 september 2022 @ 17:49:28 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_206009033
quote:
“Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?”, zo refereert Kenneth Cuvalay van UCF aan de Black Lives Matter discussie.
Duidelijk.

Ordinaire aandachtshoer zoekt rechtvaardiging voor al het subsidiegeld dat zijn diversiteitsclubje vangt.

Al deze clubjes gaan niks oplossen, want dan raken ze hun bestaansrecht-dus geld - kwijt.

Beter kunnen ze dan wat lamenteren op Fok.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_206009034
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:48 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Zo ontzettend klaar met al dat jankvolk dat in vanalles alleen maar racisme ziet :r
Tijd te veel. Wat dat betreft kunnen we beter terug naar de slavernij.
pi_206009040
Ik zie hier een knielende Afrikaan die de missionaris aankijkt met zaadvragende ogen. Geil!

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2022 17:51:23 ]
pi_206009068
Vorig jaar ook al een nieuwsbericht over. https://www.omroepbrabant(...)g-uit-wilhelminapark

Volgend jaar weer?
pi_206009086
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:32 schreef Cupfighter het volgende:
Veel van die racisme roepers zijn zelf de grootste racisten
Silvana Simons voorop.
Plaats hier uw advertentie
  zaterdag 17 september 2022 @ 17:57:18 #18
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206009107
Ik ga even @Dries4Ever mentionen. Zodat hij iets te klikken heeft als hij terug komt na zijn ban.
pindazakje
pi_206009111
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:54 schreef PotjeSambal het volgende:
Vorig jaar ook al een nieuwsbericht over. https://www.omroepbrabant(...)g-uit-wilhelminapark

Volgend jaar weer?
Volgens mij is de discussie 'Peerke un held, Peerke un klootzak' al bijna net zo oud als Peerke zelf zou zijn nu.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_206009123
Hoe zit het met de tetten mentions btw, @Nine. en @Modus ik krijg die nooit meer
pindazakje
  Spellchecker zaterdag 17 september 2022 @ 18:02:46 #22
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206009133
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:57 schreef RedFever007 het volgende:
#flophef dus

(c) @:maily
Die is ook mooi _O_

Ik had fophef :+
pi_206009136
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:56 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Silvana Simons voorop.
Ja dat is een van de ergste, gelukkig gaat het erg goed met haar partij Bij1, wat een puinhoop dat
  Spellchecker zaterdag 17 september 2022 @ 18:03:46 #24
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206009155
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 september 2022 18:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Volgens mij is de discussie 'Peerke un held, Peerke un klootzak' al bijna net zo oud als Peerke zelf zou zijn nu.
Hij werd ook maar gestuurd. De discussie (als je zou moeten discussiëren daarover) zou over zijn bazen moeten gaan die nu ook nog bestaan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206009158
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 18:03 schreef maily het volgende:

[..]
Wat?
Sorry is hersteld, hopelijk nu duidelijker
pi_206009161
'Ophef'

Niks aan de hand dus. En door.
  zaterdag 17 september 2022 @ 18:06:56 #28
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206009177
quote:
“Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?”
Ja.
pi_206009187
TS moet zich echt helemaal scheel lopen te trekken als hij weer een artikel over vermeend racisme tegenkomt.

De makkelijkste manier om goedkoop te scoren in NWS.
You need to be cold to be queen.
  zaterdag 17 september 2022 @ 18:09:20 #30
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206009193
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:54 schreef PotjeSambal het volgende:
Vorig jaar ook al een nieuwsbericht over. https://www.omroepbrabant(...)g-uit-wilhelminapark

Volgend jaar weer?
Punt is dat zwarte piet op precies dezelfde manier (herhalen herhalen herhalen) gecanceld is. Even los van of dat onterecht was of niet
pi_206009216
Ik neem ontzettende aanstoot aan wat er indertijd allemaal in Westerbork gebeurd is, weg met deze geschiedenis en dus het kamp.
pi_206009228
quote:
“Peerke heeft zich in 1846 in een brief aan monseigneur van Someren uitgesproken tegen de slavernij. Dat was voor die tijd heel bijzonder. Hij liep het risico dat de Nederlandse gemeenschap zich tegen hem zou keren.”
Ook gelul De slavenhandel was al meer dan 30 jaar verboden en dat was ook niet voor niks.

"De discussie over slavernij die moet je voeren " Hoezo? Alleen omdat wat laaggeletterde drammers moeilijk doen over een beeld wil je ze weer aan de ketting leggen? Die discussie is gesloten, niemand wil de slavernij terug.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 17 september 2022 @ 18:14:49 #33
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_206009237
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 18:08 schreef Waldorf22 het volgende:
TS moet zich echt helemaal scheel lopen te trekken als hij weer een artikel over vermeend racisme tegenkomt.

De makkelijkste manier om goedkoop te scoren in NWS.
Blijkbaar vond je het de moeite waard om te reageren , missie geslaagd :W
Ik ben inmiddels overleden
  zaterdag 17 september 2022 @ 18:22:05 #34
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_206009301
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:28 schreef Enchanter het volgende:
Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?
Met andere woorden: een soort standje (van de) missionaris?
  zaterdag 17 september 2022 @ 18:24:20 #35
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206009320
quote:
In brieven die hij naar Nederland schreef, stelde Donders dat de Afrikanen halve wilden waren, zonder echt geloof.
Die man had een vooruitziende blik. Geen wonder dat je dan een standbeeld krijgt :)
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 17 september 2022 @ 18:25:11 #36
186611 Haags
pi_206009326
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:43 schreef vosss het volgende:
Die mensen die hier aanstoot aan nemen :')

Echt, gooi jezelf weg gewoon :')
Dat soort mensen zouden zich echt eens af moeten vragen of ze het leven wel aan kunnen of dat ze niet beter voor de eerst voorbij denderende trein moeten springen.
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 17 september 2022 @ 19:02:26 #37
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_206009746
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 18:25 schreef Haags het volgende:

[..]
Dat soort mensen zouden zich echt eens af moeten vragen of ze het leven wel aan kunnen of dat ze niet beter voor de eerst voorbij denderende trein moeten springen.
Toen ik het bericht las , dacht ik eerst dat het weer zo een blanke was die dacht te moeten denken voor mensen met een donkere huidskleur , dat zag je ook bij dat standbeeld van die gast in Hoorn. (ben ff z'n naam kwijt :@ )
Deze keer zat ik er naast
Ik ben inmiddels overleden
  zaterdag 17 september 2022 @ 19:21:39 #38
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206009967
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 19:02 schreef Enchanter het volgende:

[..]
Toen ik het bericht las , dacht ik eerst dat het weer zo een blanke was die dacht te moeten denken voor mensen met een donkere huidskleur , dat zag je ook bij dat standbeeld van die gast in Hoorn. (ben ff z'n naam kwijt :@ )
Deze keer zat ik er naast
Wat maakt het uit welke kleur
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 17 september 2022 @ 19:31:52 #39
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_206010085
quote:
Het was ook helemaal niet nodig om de Surinamers het christelijke geloof op te leggen, vindt Cuvalay. “Die mensen hadden een eigen cultuur en beschaving. Wat was daar mis mee? Donders heeft meegewerkt aan de onderdrukking en vernietiging van de cultuur van inheemse en Afrikaanse mensen, alsof hun cultuur niet van betekenis was.”
Dit is sowieso een prima punt natuurlijk, al die Europeanen die over de hele wereld naar allerlei mensen zijn gegaan om ze te bekeren (tot het christendom), ook al hadden ze al hun eigen eeuwenoude gebruiken en geloven :N Ongetwijfeld doorgaans met goede bedoelingen, maar dat blijkt een vieze vlek op de Europese geschiedenis.

Wat verder natuurlijk totaal geen reden is om zo'n beeld te verwijderen, laat dat lekker (terecht) staan.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 17 september 2022 @ 19:34:39 #40
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206010114
Een racisitisch standbeeld zie je wel vaker. Hart van steen, kan die man ook weinig aan doen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 17 september 2022 @ 19:38:13 #41
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206010150
Ik kan er geen nacht wakker van liggen als dat standbeeld weg gaat. Christelijke missionarissen hadden vaak dezelfde hobbies als IS'ers die oude ruïnes opblazen omdat het niet in hun geloof past. Alles wat heidens is moest vernietigd of gekerstend worden. :r

Aan de andere kant is het ook weer vermoeiend dat beroepsdemonstraten zich weer in slaap huilen vanwege een of ander standbeeld.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 17 september 2022 @ 19:43:30 #42
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206010214
Al die linkse blanke pc mensen die zich hier zo over opwinden zijn zo racistisch als de pest, immers, ze menen dat de Afrikaan zich hier zelf niet over kan uiten en doen dat voor hen.
  zaterdag 17 september 2022 @ 19:44:33 #43
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206010228
En het is ook nog eens een ontzettend lelijk standbeeld. Hoe kun je dit als gemeente zo laten verpauperen? Ziet toch niet uit? Past eigenlijk wel goed bij Tilburg. :')

Of maak het goed schoon, of breek het af en zet het in een museum waar er wel aandacht aan wordt geschonken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 17 september 2022 @ 19:46:23 #44
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206010248
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 19:44 schreef Harvest89 het volgende:
En het is ook nog eens een ontzettend lelijk standbeeld. Hoe kun je dit als gemeente zo laten verpauperen? Ziet toch niet uit? Past eigenlijk wel goed bij Tilburg. :')

Of maak het goed schoon, of breek het af en zet het in een museum waar er wel aandacht aan wordt geschonken.
Bij Tilburg denk ik altijd aan de grap: waarom doet in Tilburg het internet niet?
Ze komen niet verder dan WW
  Beste debater 2022 zaterdag 17 september 2022 @ 19:58:34 #45
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206010404
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:29 schreef Enchanter het volgende:
@:Ettovanbelgie even jouw mening graag als hardcore katholiek en voorzitter van de Peerke Donders fanclub
Eenieder die de brieven van Donders leest - en dat kan, want die zijn al enige tijd samengebundeld en gedrukt in boekvorm - en hem alsnog weg wil zetten als voorstander dan wel in stand houder van blanke suprematie, kolonialisme en slavernij, handelt niet meer vanuit historische feiten maar vanuit ideologie.

Dit heerschap heeft ongetwijfeld de verwijdering van monumenten ter ere van de Confederatie in de V.S. voor ogen, want zoals altijd bij woke Nederlanders wordt inspiratie gezocht en gevonden in Amerika. Nu hebben we in Nederland echter geen standbeelden van generaals en soldaten die letterlijk streden voor de zaak van blanke suprematie en slavernij (lees de Confederale Constitutie en de secessieprotollen van ettelijke Zuidelijke staten, de Amerikaanse Burgeroorlog was het gevolg van Zuidelijke vrees dat slavernij afgeschaft zou worden), we hebben wel een beeld van een straatarme textielwever die priester werd en besloot zijn leven in dienst te stellen van de verzorging van leprozen in Suriname. Een man die overigens door enorm veel Surinamers nog altijd op handen gedragen wordt.

"Goed genoeg" zal dit heerschap gedacht hebben, erbij vergetend natuurlijk dat in datzelfde Tilburg onlangs op een pontificale plek een slavernijmonument is geplaatst - ook al is de link slaverij/VOC met deze ploeterende industriestad vol arme schoenlappers, boeren en fabriekswerkers nog onduidelijk - waardoor dit heerschap wellicht zou kunnen denken dat die stad probeert verantwoordelijkheid te nemen en meerdere geluiden wil laten zien. Dat zal echter dan weer "niet goed genoeg" zijn. Nee, een beeld van een priester in een verscholen hoekje in een park - waar waarschijnlijk het gros der mensheid gewoon langsloopt - moet thans verdwijnen want het is een symbool van racisme.

Ik weet ook al wel hoe dit af gaat lopen. Dat beeld gaat verdwijnen, gegarandeerd. En de wil om me daar nog druk om te maken begint eerlijk gezegd af te nemen: allereerst vanwege de kennelijk totale desinteresse van bewoners van Tilburg (en elders) voor hun eigen cultuur, tradities en historie, maar vooral omdat we weten dat wat in de V.S. gebeurt, binnen een paar jaar ook hier gebeurt. Met als gevolg dat dankzij een enorm klein aantal schreeuwers en beleidsmakers met het historisch besef van een pinda er een culturele kaalslag gaat plaatshebben die vervangen moet worden met een door de woke goegemeente goedgekeurde 'diverse' aankleding van de omgeving.

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat binnenkort de in Brabant nog overal aanwezige wegkruizen en kapellen onder vuur komen te liggen: symbolen van onderdrukking en racisme, in de publieke ruimte, artefacten van een gruwelijk verleden. Dat moeten we niet willen in een moderne samenleving.

Maar goed: zolang het Nederlanders ook niets interesseert wat er met hun cultureel erfgoed gebeurt, is een grijs maar oh zo 'divers' en politiek correct cultuurlandschap het onvermijdelijke toekomstscenario.

PS: aangaande het slavernijmonument: https://www.omroepbrabant(...)et-verleden-betreurt

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 17-09-2022 20:12:26 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 17 september 2022 @ 20:00:34 #46
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206010419
Vraag me af of er nog eens een monument komt voor de slachtoffers van het collectivisme
  zaterdag 17 september 2022 @ 20:03:38 #47
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206010455
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 18:02 schreef maily het volgende:

[..]
Die is ook mooi _O_

Ik had fophef :+
Oh ja :D die bedoel ik ook :') ;)
pi_206010467
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 19:21 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Wat maakt het uit welke kleur
Ik heb weleens het idee dat er mensen zijn die de hele dag bezig zijn met zoeken naar-in hun ogen- racisme. En dan bijna jubelend er over komen janken en drammen. Dat maakt hun dag helemaal geweldig.
pi_206010471
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:28 schreef Enchanter het volgende:
Hij staat en houdt zijn hand op het hoofd van een knielende Afrikaan. “Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?”, zo refereert Kenneth Cuvalay van UCF aan de Black Lives Matter discussie.
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:28 schreef Enchanter het volgende:
Hij wijst naar het beeld. “Alleen al hoe hij kijkt, het is een uitstraling van superioriteit. Ik sta hoog verheven boven jou. Hij kijkt op de man neer, doet alsof die Afrikaan inferieur is, hulpeloos, zonder kracht en is overgelaten aan zijn christelijke barmhartigheid.”
_O-

Niet serieus te nemen dit :')
  zaterdag 17 september 2022 @ 20:08:42 #50
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206010504
Is George Floyd de broer van Pink Floyd?

*wegduik*
  zaterdag 17 september 2022 @ 20:11:28 #51
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206010528
De mensen die dit soort standbeelden weg willen hebben zijn net als de Taliban of het Moslimbroederschap die monumenten uit het verleden willen opblazen omdat het niet in hun wereldbeeld past.
pi_206010580
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 20:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De mensen die dit soort standbeelden weg willen hebben zijn net als de Taliban of het Moslimbroederschap die monumenten uit het verleden willen opblazen omdat het niet in hun wereldbeeld past.
Compleet geradicaliseerd.

Niet goed in het bolletje.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 17 september 2022 @ 21:28:42 #53
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_206011620
Uhh, ik kende dit gezemel van die zwerver met z'n haarnetje voor m'n gevoel al en inderdaad: dit is een bericht uit april 2021 (mei in de OP, maar ik kan hem hier bijvoorbeeld uit april vinden).

Waarom ga je hier nu opeens over zitten schuimbekken? Dit is geen nieuws.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zaterdag 17 september 2022 @ 22:14:47 #54
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_206012259
Waarschijnlijk heeft die Donders nooit een flikker gedaan,
Je zou hem met zijn eigen bordje voor zijn Peerke Donder slaan o|O

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_206012827
Doorgeslagen gekte over wat wel of niet rascistich zou zijn. De halve wereld staat in brand en hier maakt men zich druk over een standbeeld dat naar mijn mening totaal geen rascisitsch oogmerk heeft.
pi_206013080
'In het Wilhelminapark staat een beeld van de Tilburgse missionaris die in de 19e eeuw in Suriname werkte. Hij staat en houdt zijn hand op het hoofd van een knielende Afrikaan. “Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?”, zo refereert Kenneth Cuvalay van UCF aan de Black Lives Matter discussie'

Die Peerke Donders heeft heel veel voor zijn medemens betekend en zijn leven in dienst gesteld van andere mensen. Het is een belangrijke Tilburger en ligt in Suriname begraven in een kathedraal en is dus ook voor Surinaamse katholieken van belang.

Die Kenneth Cuvalay daarentegen is een naar stuk vreten dat alleen maar voor ellende en polarisatie zorgt. Weerzinwekkende vergelijking die hij maakt overigens. Nog erger dan figuren als Kenneth Cuvalay zijn mensen die dit soort walgelijke figuren hun zin geven en hen zo in hun waanzin bevestigen.
pi_206013147
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 23:16 schreef rutger05 het volgende:
Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?”, zo refereert Kenneth Cuvalay van UCF aan de Black Lives Matter discussie'
Ja volmongool, de beste man riskeerde zijn eigen leven om de mensen te redden, man man man.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206014158
quote:
11s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:31 schreef Hyaenidae het volgende:
Familie van Roy?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_206014235
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:48 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Zo ontzettend klaar met al dat jankvolk dat in vanalles alleen maar racisme ziet :r
Je moet iets te doen hebben als je een werkloze sloeber bent die zelf geen verantwoordelijkheid wil nemen voor eigen falen.
pi_206014438
Alles is racisme.

Dit stop je pas als je het gaat negeren, go kick rocks.
pi_206014871
Gezeik, koningen en edelen en gewone mensen zijn ook in die tijd en nog vroeger zo door de priesters gezegend. Die knielde ook voor een priester, bisschop, kardinaal, paus.
Het geloof aan andere culturen opdringen is fout maar het gebeurt tot op de dag van vandaag nog steeds.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')