BRONquote:Hoe moet je de Tilburgse missionaris Peerke Donders zien: als een held van zijn tijd of als een racist? De discussie kwam deze week tot een nieuw hoogtepunt, nadat tegenstanders stelden dat een beeld van Donders weg moet het Wilhelminapark. De Stichting Petrus Donders hing dinsdag op haar beurt een citaat van hem op, waaruit moet blijken dat hij zijn hart op de goede plek had.
“De discussie over slavernij die moet je voeren. Maar niet over de rug van Peerke Donders. Die heeft zich juist altijd met afschuw uitgesproken over de slavernij." Hein van Oorschot, voorzitter van de stichting Petrus Donders Tilburg, windt er geen doekjes om. Dat het Ubuntu Connected Front (UCF) Tilburg maandag een ingezonden brief op Tilburgers.nl plaatste, waarin ze zich uitspreekt tegen Donders, is niet goed gevallen.
In het Wilhelminapark staat een beeld van de Tilburgse missionaris die in de 19e eeuw in Suriname werkte. Hij staat en houdt zijn hand op het hoofd van een knielende Afrikaan. “Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?”, zo refereert Kenneth Cuvalay van UCF aan de Black Lives Matter discussie.
In brieven die hij naar Nederland schreef, stelde Donders dat de Afrikanen halve wilden waren, zonder echt geloof. Van Oorschot: “Je moet dat zien in die tijdsgeest. Peerke ging daarheen als missionaris om het christelijk geloof te verspreiden.”
“Het is ook een verkeerde interpretatie van het standbeeld”, zo stelt Van Oorschot verder. Dat moet blijven waar het staat, vindt hij. Hij krijgt bijval van medebestuurslid Paul Spapens: “Peerke heeft zich in 1846 in een brief aan monseigneur van Someren uitgesproken tegen de slavernij. Dat was voor die tijd heel bijzonder. Hij liep het risico dat de Nederlandse gemeenschap zich tegen hem zou keren.”
In de brief stond onder meer: “O, had men hier zooveel zorg voor het behoud en welzijn der slaven, als men in Europa voor de lastdieren heeft, dan zou het er beter uitzien. …… Ongelukkig zij, die zich met het zweet en bloed verrijken van die arme slaven, die geen verdedigers vinden dan God!"
Die tekst is op borden gezet die dinsdag bij het Peerke Donders paviljoen zijn opgehangen. De missionaris bestreed de slavernij echter niet actief. “Donders was ook geen politiek activist", verdedigt Van Oorschot de missionaris. “Het was niet iemand die op de barricades ging staan.”
Het beeld in het Wilhelminapark is geen eigendom van de stichting Petrus Donders, benadrukt Spapens. “We vragen de gemeente al vier jaar om een uitleg bij het beeld te plaatsen over wie Peerke nu eigenlijk was. Maar dat wordt niet gedaan.” Van Oorschot voegt toe: “Dan hadden we dit gekut niet gehad."
Kenneth Cuvalay van UCF blijft echter bij zijn standpunt: "Donders heeft één keer gezegd dat hij tegen slavernij is. Maar die man heeft toch meegewerkt en leefde in de structuur die kolonisatie en slavernij hebben vertegenwoordigd. Kinderen wordt geleerd dat Donders een held zou zijn. Dat is een misleidende vorm van indoctrinatie.”
Hij wijst naar het beeld. “Alleen al hoe hij kijkt, het is een uitstraling van superioriteit. Ik sta hoog verheven boven jou. Hij kijkt op de man neer, doet alsof die Afrikaan inferieur is, hulpeloos, zonder kracht en is overgelaten aan zijn christelijke barmhartigheid.”
Het was ook helemaal niet nodig om de Surinamers het christelijke geloof op te leggen, vindt Cuvalay. “Die mensen hadden een eigen cultuur en beschaving. Wat was daar mis mee? Donders heeft meegewerkt aan de onderdrukking en vernietiging van de cultuur van inheemse en Afrikaanse mensen, alsof hun cultuur niet van betekenis was.”
Het minderwaardigheidscomplex zit wel diepquote:Hij wijst naar het beeld. “Alleen al hoe hij kijkt, het is een uitstraling van superioriteit. Ik sta hoog verheven boven jou. Hij kijkt op de man neer, doet alsof die Afrikaan inferieur is, hulpeloos, zonder kracht en is overgelaten aan zijn christelijke barmhartigheid.”
Zelfde pak.quote:
Duidelijk.quote:“Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?”, zo refereert Kenneth Cuvalay van UCF aan de Black Lives Matter discussie.
Tijd te veel. Wat dat betreft kunnen we beter terug naar de slavernij.quote:Op zaterdag 17 september 2022 17:48 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Zo ontzettend klaar met al dat jankvolk dat in vanalles alleen maar racisme ziet
Silvana Simons voorop.quote:Op zaterdag 17 september 2022 17:32 schreef Cupfighter het volgende:
Veel van die racisme roepers zijn zelf de grootste racisten
Volgens mij is de discussie 'Peerke un held, Peerke un klootzak' al bijna net zo oud als Peerke zelf zou zijn nu.quote:Op zaterdag 17 september 2022 17:54 schreef PotjeSambal het volgende:
Vorig jaar ook al een nieuwsbericht over. https://www.omroepbrabant(...)g-uit-wilhelminapark
Volgend jaar weer?
Ja dat is een van de ergste, gelukkig gaat het erg goed met haar partij Bij1, wat een puinhoop datquote:Op zaterdag 17 september 2022 17:56 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Silvana Simons voorop.
Hij werd ook maar gestuurd. De discussie (als je zou moeten discussiëren daarover) zou over zijn bazen moeten gaan die nu ook nog bestaan.quote:Op zaterdag 17 september 2022 18:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Volgens mij is de discussie 'Peerke un held, Peerke un klootzak' al bijna net zo oud als Peerke zelf zou zijn nu.
Ja.quote:“Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?”
Punt is dat zwarte piet op precies dezelfde manier (herhalen herhalen herhalen) gecanceld is. Even los van of dat onterecht was of nietquote:Op zaterdag 17 september 2022 17:54 schreef PotjeSambal het volgende:
Vorig jaar ook al een nieuwsbericht over. https://www.omroepbrabant(...)g-uit-wilhelminapark
Volgend jaar weer?
Ook gelul De slavenhandel was al meer dan 30 jaar verboden en dat was ook niet voor niks.quote:“Peerke heeft zich in 1846 in een brief aan monseigneur van Someren uitgesproken tegen de slavernij. Dat was voor die tijd heel bijzonder. Hij liep het risico dat de Nederlandse gemeenschap zich tegen hem zou keren.”
Blijkbaar vond je het de moeite waard om te reageren , missie geslaagdquote:Op zaterdag 17 september 2022 18:08 schreef Waldorf22 het volgende:
TS moet zich echt helemaal scheel lopen te trekken als hij weer een artikel over vermeend racisme tegenkomt.
De makkelijkste manier om goedkoop te scoren in NWS.
Met andere woorden: een soort standje (van de) missionaris?quote:Op zaterdag 17 september 2022 17:28 schreef Enchanter het volgende:
Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?
Die man had een vooruitziende blik. Geen wonder dat je dan een standbeeld krijgtquote:In brieven die hij naar Nederland schreef, stelde Donders dat de Afrikanen halve wilden waren, zonder echt geloof.
Dat soort mensen zouden zich echt eens af moeten vragen of ze het leven wel aan kunnen of dat ze niet beter voor de eerst voorbij denderende trein moeten springen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 17:43 schreef vosss het volgende:
Die mensen die hier aanstoot aan nemen
Echt, gooi jezelf weg gewoon
Toen ik het bericht las , dacht ik eerst dat het weer zo een blanke was die dacht te moeten denken voor mensen met een donkere huidskleur , dat zag je ook bij dat standbeeld van die gast in Hoorn. (ben ff z'n naam kwijt )quote:Op zaterdag 17 september 2022 18:25 schreef Haags het volgende:
[..]
Dat soort mensen zouden zich echt eens af moeten vragen of ze het leven wel aan kunnen of dat ze niet beter voor de eerst voorbij denderende trein moeten springen.
Wat maakt het uit welke kleurquote:Op zaterdag 17 september 2022 19:02 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Toen ik het bericht las , dacht ik eerst dat het weer zo een blanke was die dacht te moeten denken voor mensen met een donkere huidskleur , dat zag je ook bij dat standbeeld van die gast in Hoorn. (ben ff z'n naam kwijt )
Deze keer zat ik er naast
Dit is sowieso een prima punt natuurlijk, al die Europeanen die over de hele wereld naar allerlei mensen zijn gegaan om ze te bekeren (tot het christendom), ook al hadden ze al hun eigen eeuwenoude gebruiken en geloven Ongetwijfeld doorgaans met goede bedoelingen, maar dat blijkt een vieze vlek op de Europese geschiedenis.quote:Het was ook helemaal niet nodig om de Surinamers het christelijke geloof op te leggen, vindt Cuvalay. “Die mensen hadden een eigen cultuur en beschaving. Wat was daar mis mee? Donders heeft meegewerkt aan de onderdrukking en vernietiging van de cultuur van inheemse en Afrikaanse mensen, alsof hun cultuur niet van betekenis was.”
Bij Tilburg denk ik altijd aan de grap: waarom doet in Tilburg het internet niet?quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:44 schreef Harvest89 het volgende:
En het is ook nog eens een ontzettend lelijk standbeeld. Hoe kun je dit als gemeente zo laten verpauperen? Ziet toch niet uit? Past eigenlijk wel goed bij Tilburg.
Of maak het goed schoon, of breek het af en zet het in een museum waar er wel aandacht aan wordt geschonken.
Eenieder die de brieven van Donders leest - en dat kan, want die zijn al enige tijd samengebundeld en gedrukt in boekvorm - en hem alsnog weg wil zetten als voorstander dan wel in stand houder van blanke suprematie, kolonialisme en slavernij, handelt niet meer vanuit historische feiten maar vanuit ideologie.quote:Op zaterdag 17 september 2022 17:29 schreef Enchanter het volgende:
@:Ettovanbelgie even jouw mening graag als hardcore katholiek en voorzitter van de Peerke Donders fanclub
Ik heb weleens het idee dat er mensen zijn die de hele dag bezig zijn met zoeken naar-in hun ogen- racisme. En dan bijna jubelend er over komen janken en drammen. Dat maakt hun dag helemaal geweldig.quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:21 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Wat maakt het uit welke kleur
quote:Op zaterdag 17 september 2022 17:28 schreef Enchanter het volgende:
Hij staat en houdt zijn hand op het hoofd van een knielende Afrikaan. “Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?”, zo refereert Kenneth Cuvalay van UCF aan de Black Lives Matter discussie.
quote:Op zaterdag 17 september 2022 17:28 schreef Enchanter het volgende:
Hij wijst naar het beeld. “Alleen al hoe hij kijkt, het is een uitstraling van superioriteit. Ik sta hoog verheven boven jou. Hij kijkt op de man neer, doet alsof die Afrikaan inferieur is, hulpeloos, zonder kracht en is overgelaten aan zijn christelijke barmhartigheid.”
Compleet geradicaliseerd.quote:Op zaterdag 17 september 2022 20:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De mensen die dit soort standbeelden weg willen hebben zijn net als de Taliban of het Moslimbroederschap die monumenten uit het verleden willen opblazen omdat het niet in hun wereldbeeld past.
Ja volmongool, de beste man riskeerde zijn eigen leven om de mensen te redden, man man man.quote:Op zaterdag 17 september 2022 23:16 schreef rutger05 het volgende:
Is de hand van de missionaris op het hoofd van de naamloze geknielde zwarte man feitelijk anders dan de knie van de politieagent in de nek van George Floyd?”, zo refereert Kenneth Cuvalay van UCF aan de Black Lives Matter discussie'
Je moet iets te doen hebben als je een werkloze sloeber bent die zelf geen verantwoordelijkheid wil nemen voor eigen falen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 17:48 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Zo ontzettend klaar met al dat jankvolk dat in vanalles alleen maar racisme ziet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |