Ik zie dat je opmerking over een isoleerkamertje als grapje, maar zo gek is dat helemaal niet hoor. Vroeger werd hiervoor de 'Zweedse Band' gebruikt. Dat mag niet meer, maar er zijn wel allemaal alternatieven bedacht.quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:04 schreef ZombieQueen het volgende:
[..]
En in de nacht is hij gemiddel 1-3 uur wakker. Gewoon aan het spelen, zijn kamer slopen, in zijn vensterbank klimmen... We overwegen bijna een isoleerkamertje voor hem.![]()
Welkom bij de club, Kyara. Waren er al langer vermoedens?quote:Op zondag 9 juli 2023 10:08 schreef Kyara het volgende:
Wij weten sinds vorige week ook dat we een ASS-er in huis hebben. Zeer waarschijnlijk 2. Tweelingzus gaan we ook laten testen.
Vermoedens van ASS niet, wel dat er "iets" niet helemaal lekker zit. Nu vallen wel veel puzzelstukjes op hun plek zeg maar.quote:Op zondag 9 juli 2023 11:16 schreef trui het volgende:
[..]
Welkom bij de club, Kyara. Waren er al langer vermoedens?
Ik weet even niet hoeveel te vroeg geboren ze ook alweer zijn, maar er is inderdaad bekend dat het risico op een ASS 4-12 keer hoger ligt bij prematuur geboren kinderen (verschilt tussen studies een beetje, ook naar hoe premature kinderen ze hebben gekeken etc). Ik ken twee wetenschappelijke studies die oa naar ASS na vroeggeboorte hebben gekeken (een follow-up op 11 jaar van een cohort extreem te vroeg geboren kinderen en een overzichtsstudie van de literatuur), als je daarin geïnteresseerd bent let me know, dan stuur ik je die linkjes toe. Ik heb zelf onderzoek gedaan naar lange termijn gevolgen van (<32wk) vroeggeboorte, vandaar dat ik nog een beetje in de literatuur zit.quote:Op zondag 9 juli 2023 11:49 schreef Kyara het volgende:
[..]
Vermoedens van ASS niet, wel dat er "iets" niet helemaal lekker zit. Nu vallen wel veel puzzelstukjes op hun plek zeg maar.
Ik moet me nu nog een beetje inlezen. Ook omdat ik niet beter weet dat het iets genetisch is, maar therapeut had het er over dat vroeggeboorte ook van invloed kon zijn.
Hopelijk laten ze zich niet te veel van hun stuk brengen door de diagnose, dat vond ik zelf toch wel wat ingewikkeld. Onze Cato heeft er (behalve voordeel) ook wel wat last van gehad (bang om gehandicapt te zijn, een behoorlijk laag zelfbeeld) en ook hebben we wel meegemaakt dat docenten soms te snel hun verwachtingen van haar capaciteiten naar beneden bijstelden. Ze had bijv. wel meer tijd en wat vereenvoudigde instructies nodig voor bepaalde taken, maar bleek achteraf echt wel meer in haar mars te hebben dan de leerkracht dacht. Ondervraagd worden heeft ook echt nadelen.quote:Op zondag 9 juli 2023 13:33 schreef Kyara het volgende:
Ze zijn nu 10, na de zomer naar groep 7. Het is ook fijn dat we nu handvatten krijgen om ze te begeleiden. Nu zijn ze oud genoeg om het zelf te begrijpen maar jong genoeg om ze nog te kunnen begeleiden voordat ze straks naar de middelbare gaan en echt gaan puberen.
Ze zijn trouwens niet extreem prematuur, geboren met 33 weken maar wel lastige start (we hebben ook al een emdr traject met haar doorlopen voor geboortetrauma),
Mijn inmiddels 15 jarige laat zich nog steeds prima begeleiden gelukkig. En nu op de middelbare school is het meer nodig dan op de basisschool. Jammer is ook dat de school beter luistert naar onze begeleiding/behandelaar dan naar mij wanneer ik hetzelfde zeg...quote:Op zondag 9 juli 2023 13:33 schreef Kyara het volgende:
Ze zijn nu 10, na de zomer naar groep 7. Het is ook fijn dat we nu handvatten krijgen om ze te begeleiden. Nu zijn ze oud genoeg om het zelf te begrijpen maar jong genoeg om ze nog te kunnen begeleiden voordat ze straks naar de middelbare gaan en echt gaan puberen.
Ze zijn trouwens niet extreem prematuur, geboren met 33 weken maar wel lastige start (we hebben ook al een emdr traject met haar doorlopen voor geboortetrauma),
Ik heb de indruk dat het nu juist een positief effect op haar zelfbeeld heeft. Stukje erkenning van hoe zij zich/voelt en gedraagt zeg maar. Dat kan natuurljik ook wel anders worden. Ik heb in elk geval het boek Lifehacks voor meiden met autisme op aanraden van de therapeut voor haar besteld.quote:Op zondag 9 juli 2023 15:14 schreef trui het volgende:
[..]
Hopelijk laten ze zich niet te veel van hun stuk brengen door de diagnose, dat vond ik zelf toch wel wat ingewikkeld. Onze Cato heeft er (behalve voordeel) ook wel wat last van gehad (bang om gehandicapt te zijn, een behoorlijk laag zelfbeeld) en ook hebben we wel meegemaakt dat docenten soms te snel hun verwachtingen van haar capaciteiten naar beneden bijstelden. Ze had bijv. wel meer tijd en wat vereenvoudigde instructies nodig voor bepaalde taken, maar bleek achteraf echt wel meer in haar mars te hebben dan de leerkracht dacht. Ondervraagd worden heeft ook echt nadelen.
Gelukkig is er nu ook steeds meer kennis over 'neurodivergente breinen', en dat zo'n alternatieve bedrading ook voordelen heeft, hopelijk helpt dat bij jullie meiden te voorkomen dat hun zelfbeeld er teveel onder lijdt. Blijft natuurlijk ook zaak om per persoon goed uit te vogelen waar diegene het meest bij gebaat is.
Hoeveel begeleiding krijgt zij zelf? Wel fijn dat de school ervoor open staat maar beetje jammer dat ze dat niet van jou aannemen.quote:Op zondag 9 juli 2023 15:39 schreef Nijna het volgende:
[..]
Mijn inmiddels 15 jarige laat zich nog steeds prima begeleiden gelukkig. En nu op de middelbare school is het meer nodig dan op de basisschool. Jammer is ook dat de school beter luistert naar onze begeleiding/behandelaar dan naar mij wanneer ik hetzelfde zeg...
Oudste heeft ongeveer een uur (echt contacttijd) begeleiding/week, ik krijg begeleiding van dezelfde organisatie. Voor een deel ook voor dingen waar we met de oudste tegenaan lopen, maar ook een deel voor mijzelf (ook ass). Mijn oorspronkelijke begeleidster is ziek en we hebben nu 1 begeleidster, in overleg met oudste. Want die moest daar ook mee akkoord zijn. Wel prettig, want nu hebben we 1 iemand die het geheel overziet.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:31 schreef Kyara het volgende:
[..]
Hoeveel begeleiding krijgt zij zelf? Wel fijn dat de school ervoor open staat maar beetje jammer dat ze dat niet van jou aannemen.
Onze begeleidster ging ook dingen met haar doen, zelf naar de bibliotheek en dan iets vragen, ijsje halen en zelf bestellen.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:02 schreef Kyara het volgende:
Hier is het vooralsnog ouderbegeleiding en als zij concreet ergens tegenaan loopt dat ook begeleiding voor haar.
acceptatie is en blijft altijd lastig. En qua medicatie: je kunt ook weer stoppen he? Het is geen 'doodvonnis' dat je niet meer ongedaan kunt maken.quote:Op maandag 10 juli 2023 10:28 schreef Schanu het volgende:
Bedank voor jullie reacties! Ik zal ook eens op Facebook gaan kijken.
@:Troel, de onrust is hier normaliter het grootst tijdens veranderingen, dan moet ze zich opnieuw aanpassen aan de nieuwe situatie. Bijvoorbeeld begin school na een vakantie, begin van de vakantie na school, feestdagen. De moeilijkste periode is hier vaak november (haar verjaardag) en december (kerst, sinterklaas en het feit dat dit ook op school wordt gevierd en de school dan bijvoorbeeld versierd is, dan durft ze niet eens naar binnen toe). Nu zitten we aan het einde van het schooljaar, de koek is op, ze zijn op school al heel erg bezig met de overgang naar de nieuwe klassen (meekijken enzo) en Jewel gaat naar groep 3 wat voor haar ook voelt als een hele grote stap. Allemaal spanningen dus. Het is opzich niet vreemd dat het nu dus slechter gaat, maar haar gedrag wordt wel steeds heftiger op die momenten. Vorig jaar toen we in dezelfde periode zaten was ze vooral heel moe, kon en wilde ze niets meer, sloeg het echt naar binnen toe (veel buikpijn en hoofdpijn ook). Nu slaat het naar binnen en naar buiten en duren de periodes ook langer. Het begint eerder en houdt langer aan. Dit jaar werd het pas weer rustiger in de maand maart bijvoorbeeld, vorig jaar hield de onrust van de feestdagenperiode aan tot januari ofzo.
We zijn vorig jaar al door de psycholoog doorverwezen naar de psychiaterpraktijk waar we nu lopen, omdat hij ook al aangaf dat er wellicht een punt zou komen waarop medicatie nodig was. Daarvoor vonden wij het toen echter nog te vroeg, omdat we voor ons gevoel nog niet alles hadden geprobeerd. Het zou dus voor ons niet als een hele grote verrassing moeten komen, mijn vrouw staat er ook wel heel erg voor open. En ik ook hoor, als het moet dan moet het. Maar ergens ben ik nog steeds bang dat er later niets aan de hand blijkt, dat we veel te voortvarend te werk zijn gegaan en dat ze voor niets aan de medicatie wordt gezet. Want als het goed gaat, dan gaat het gewoon goed. En bij anderen gedraagt ze zich meestal prima. En ze is nog maar 6, wie zegt wat er verder nog aan leeftijd meespeelt. En, en en....
Ik denk dat er vooral bij mij dus ook nog steeds acceptatie plaats moet vinden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |