abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 14 september 2022 @ 20:10:58 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205977296
quote:
Wilma (61) is noodgedwongen van het gas af: 'Ik moest wel, anders kom ik in de schulden'

Jezelf wassen vanuit een emmer en de woonkamer verwarmen met waxinelichtjes. Dat is het nieuwe ‘normaal’ voor de 61-jarige Wilma Maree, die noodgedwongen in haar huis het gas liet afsluiten.

“Ik kan geen 700 euro per maand aan gas betalen”, vertelt ze aan het AD.
Gas

Maree liet vorige week haar gaskraan helemaal dichtdraaien. Ze kwam op het idee via een buurtgenoot die al naar de voedselbank ging en óók nog een energierekening van 700 euro op de mat kreeg. “Ze vertelde me dat ze het gas maar had laten afsluiten en ik dacht: dat lijkt mij ook een heel goed idee.” Een bezoekje van een Stedin-monteur later en ¤ 81,30 armer was Maree van het gas af.

Wilma vertelt aan het AD dat ze geen keus had. “Ik moest wel, anders kom ik in de schulden. Ik kan geen 700 euro betalen voor gas.” Ze houdt momenteel een opheffingsuitverkoop voor haar kledingwinkel en is op zoek naar een andere baan. “Als ik in de schulden kom, kom ik daar nooit meer uit. Daarom bescherm ik mezelf op deze manier.”
Washandje

Wilma's dag ziet er anders uit sinds het gas is afgesloten. Douchen doet ze bijvoorbeeld niet meer, ze wast zichzelf met een washandje uit een emmer. Ze twijfelt om een zwemabonnement te nemen.

“Dat kost ook wel weer wat, dus daar moet ik over nadenken, maar dan kan ik daar douchen. Vooralsnog vind ik de emmer wel oké, ik voel me eigenlijk schoner dan in de douche. Met een washandje was je veel bewuster.”

Eten en verwarming

Zuinig met de boodschappen was Wilma al. “Ik leef minimaal. ’s Avonds heb ik niet altijd een warme hap, maar eet ik bijvoorbeeld een broodje pindakaas. Eens in de twee weken eet ik eens vlees, dat maak ik in de airfryer. Aardappeltjes en groenten maak ik in de magnetron.” Ook maakt ze sapjes in een sapcentrifuge. “Zo krijg ik toch alle voedingsstoffen binnen, denk ik.”

Ook heeft Wilma samen met haar buurtgenote een manier bedacht om hun huizen te verwarmen door middel van terracotta-potten en waxinelichtjes. “Als ik drie van die constructies in de woonkamer zet, heb ik het van de winter warm genoeg.”



Eén jaar

Netbeheerder Stedin zag begin dit jaar een verhoging van verzoeken tot het afsluiten van gas. Maar dat kan volgens de woordvoerder voor maximaal een jaar. Er kunnen anders gevaarlijke situaties ontstaan, doordat er wel gasdruk op de leiding blijft staan, aldus het AD.

https://www.linda.nl/nieu(...)ongen-gas-afsluiten/
Nou een poging van Wilma dus om geld te besparen. Ze houdt een opheffingsuitverkoop voor haar kledingwinkel en is op zoek naar een andere baan zegt het artikel. Het lijkt er dus op dat ze ondernemer is en zegt op haar 61ste dat ze nog een andere baan gaat zoeken.

Ergens begrijp ik ook wel dat mensen dit slim vinden, maar er is nog een verschil vind ik tussen minimaal gas verbruiken en helemaal geen toegang meer tot gas hebben. Dat laatste lijkt mij onwenselijk en onpraktisch.

En ik zie dat een zwembadkaartje hier bij mij 4,25 kost. Daar kun je volgens mij thuis ook wel even van douchen. En overigens zou het voor haar nu al luxe zijn als ze bij haar thuis 1x in de maand warm zou kunnen douchen, wat nu niet meer kan. En die ene keer per maand is nog wel te betalen.

Daarnaast kan ze nu in haar woning niet meer stoken. Maar daar had ze ook voor kunnen kiezen als ze nog wel een gasaansluiting had.

En een airfryer en een magnetron verbruiken ook energie. En het zal nog steeds zo zijn dat electriciteit qua calorische waarde duurder is dan gas. Immers electriciteit wordt opgewekt uit onder andere gas waarbij verlies optreedt en het brengt bovendien kosten met zich mee om dat gas om te zetten naar stroom. Koken op gas is daarom altijd goedkoper geweest en dat zal wss nog steeds zo zijn. En gebuik dan vooral een snelkookpan voor je bereiding. (Zie is efficienter in het gebruik vanwege het hogere kookpunt zodat je bereiding minder lang duurt) Breng die op druk en temperatuur en zet die daarna weg in een hooikist. Dan heb je wel de middelen om voor jezelf te zorgen maar danwel met een minimum aan inzet qua energieverbruik.

En Wilma heeft nu geinvesteerd en geld uitgegeven voor de afsluiting terwijl ze mogelijk binnenkort al een baan zou kunnen hebben. Dat lijkt me dan toch ook best lastig als je dan thuis niet kunt douchen.
Tenzij je een koude douche neemt natuurlijk :X

Maar Wilma is ondernemer en is blijkbaar niet te trots om op haar keuzes terug te komen, dus wellicht komt ze nog op andere gedachten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 15-09-2022 08:10:07 ]
  woensdag 14 september 2022 @ 20:15:57 #2
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205977378
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 20:05 schreef TargaFlorio het volgende:
Vastrecht vs afsluitkosten vind ik dan verwaarloosbaar.
Klopt. Ze betaalt dus nu 81,30 om af te sluiten. Dat betekent dat ze over 7 maanden (met een vastrechttarief van E 11,68) op break-even zit, en daarna iedere maand op dat vast tarief gaan 'verdienen' omdat ze het niet meer betaalt.

Maar mocht ze er achter komen dat het toch niet zo'n slimme keuze was, dan betaalt ze nog eens 120 euro aansluitkosten.
En om dat 'kosteloos' (zonder financieel verlies) te kunnen doen moet ze dus eigenlijk eerst [(81,30 + 120) / 11,68] =17 maanden zonder gas zitten.

Dat is in totaal dus 17 maanden zonder gas zitten en dan heeft ze haar leergeld betaald dat dit niet zo'n slimme keuze was.

Als ze drie keer in de maand naar het zwembad gaat om daar te douchen (zoals ze insinueert) dan was ze thuis met haar vastrecht al goedkoper uit geweest.

En als Wilma niet in de schulden wil komen, zoals ze zegt, dan is er in haar maandbudget vast nog wel een andere post waar ze E 11,68 in de maand op kan besparen. En dan kan ze tenminste af en toe nog douchen, wat zelfs ik :+ nog een minimale levensbehoefte vind.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 14-09-2022 20:55:31 ]
pi_205977929
POLL
  woensdag 14 september 2022 @ 20:58:20 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205977952
Wilma is geen act. Wilma doet een act. Ze doet gewoon zielig zoals zoveel mensen dat doen. Aandacht trekken omdat je vindt dat je 'tekort' komt. Het wordt op dit forum ook wel aandachtshoer genoemd. Zeker als je met je KLB issue in kranten, tijdschriften en op TV wilt komen.

Die andere vrouw was net zo. Die had een eigen huis en die zegt tegen die reporter dat ze maar een suicidepilletje neemt omdat ze er niet meer tegenkan. Dat zijn gewoon intens zielige onvolwassen mensen. Maar Wilma pakt wel een platform om andere mensen mee te trekken in haar idee en de media helpt haar nog een handje.

#droeftoeters

[ Bericht 19% gewijzigd door Tengano op 15-09-2022 08:18:42 ]
pi_205977984
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 20:58 schreef Tengano het volgende:
Wilma is geen act. Wilma doet een act. Ze doet gewoon zielig zoals zoveel mensen doen. Aandacht trekken omdat je vind dat je 'tekort' komt. Het wordt op dit forum ook wel aandachtshoer genoemd. Zeker als je met je KLB issue in kranten, tijdschriften en op TV wilt komen.
Als mensen een stap terug moeten doen en ineens minder kunnen, dan komt dat vaak hard aan. Het kaartenhuis stort in elkaar.
  woensdag 14 september 2022 @ 21:02:31 #6
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205978015
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 21:01 schreef christmastsunami het volgende:
Als mensen een stap terug moeten doen en ineens minder kunnen, dan komt dat vaak hard aan. Het kaartenhuis stort in elkaar.
Als mensen in het nauw komen, dan kom je er pas achter met wie je werkelijk te maken hebt.

Dan leer je iemand pas echt kennen.

Vind er zelfs een quote van, maar het lijkt mij op zich ook logisch. En Wilma is gewoon een slachtoffertype, dat werd me al duidelijk in dat filmpje. Met haar bedrijfje een paar jaar aan het infuus tijdens de corona en nu is de corona voorbij en laat ze die tent uit haar handen vallen. En nu gaat ze op andere manieren weer in haar victim rol. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die het echt moeilijk hebben itt Wilma met haar Calimero act.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 14-09-2022 21:27:16 ]
  woensdag 14 september 2022 @ 21:11:08 #7
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_205978143
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  donderdag 15 september 2022 @ 00:54:20 #8
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205980499
Wilma had gewoon bij haar eigen ding moeten blijven. Dan had ze er nu warmpjes bij gezeten.



[ Bericht 5% gewijzigd door Tengano op 15-09-2022 01:02:25 ]
pi_205981000

Ze heeft bezoek gehad.

En die andere droeftoeter en echtgenoot zijn afgekeurd, geen geld, maar wel twee kinderen...

Wilma :')

Sarah :9~ (daar krijg je het wel warm van _O_ )
  donderdag 15 september 2022 @ 08:05:07 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205981113
En ook de Gelderlander en het AD hebben blijkbaar lucht gekregen van dit topic.
quote:
Experts reageren op Wilma, die haar gaskraan volledig dicht liet draaien: ‘Onverstandig’

Kun je verder leven zonder centrale verwarming in je huis? En hoe verantwoord is dat voor je gezondheid? Het verhaal van Wilma Maree, die haar gaskraan helemaal dicht liet draaien na het zien van de energierekening, maakt de tongen los. Experts reageren op haar creatieve oplossing om de winter door te komen.

https://www.gelderlander.(...)verstandig~a6246f53/
https://www.ad.nl/utrecht(...)verstandig~a6246f53/

[ Bericht 3% gewijzigd door Tengano op 15-09-2022 08:15:39 ]
pi_205981138
De Swiffer van Wilma staat nog steeds in de hoek te wachten om eens gebruikt te worden. :')
  donderdag 15 september 2022 @ 08:23:58 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205981245
En ook hier pist Wilma door haar eigen toedoen nog een keer naast de pot. En dat gaat ze niet grappig vinden.
quote:
Jetten belooft: niemand deze winter in de kou in Nederland

Het kabinet vindt dat niemand deze winter mag worden afgesloten van gas en elektriciteit omdat ze de energierekening niet meer kunnen betalen. "Voor mij staat één ding echt voorop: niemand mag in Nederland in de kou komen te zitten", zegt energieminister Rob Jetten in talkshow Op1. Dat 'is voor de komende winter de belofte', aldus de bewindsman.

Het kabinet overlegt momenteel met energiebedrijven over manieren om afsluitingen te voorkomen. Het zou volgens Jetten extra wrang zijn als mensen door betalingsproblemen zonder gas en elektra komen te zitten, 'terwijl we weten dat er vanaf 2023 een goede structurele oplossing komt'.
Pijn verzachten

Op Prinsjesdag trekt het kabinet miljarden uit om de pijn van de hoge prijzen te verzachten. Intussen wordt gewerkt aan een oplossing voor de korte termijn: het kabinet overlegt vandaag verder met energieleveranciers. Ook de energiebedrijven zijn het erover eens dat afsluitingen uit den boze zijn, zegt Jetten.

Eerder lekte al uit dat het kabinet werkt aan een fonds voor mensen die de energienota niet kunnen betalen. Momenteel wordt nog besproken wie er bijvoorbeeld voor in aanmerking zou komen voor steun uit het fonds.

Kredieten verstrekken

De Telegraaf meldde gisteravond dat het kabinet overweegt kredieten te verstrekken aan energieleveranciers. Mensen die dan in de betalingsproblemen komen, zouden via een lening hun energiebedrijf kunnen afbetalen. Ingewijden benadrukken dat dit een van de vele opties is die op tafel liggen. Wanneer het uiteindelijke plan precies wordt gepresenteerd, is nog onduidelijk.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)nergie-hoge-rekening
  donderdag 15 september 2022 @ 09:12:18 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205981648
En zie hier hetzelfde recalcitrante gedrag wat Wilma dus al eerder vertoonde toen ze nog aan het coronainfuus lag met haar zaakje. Alles is dus blijkbaar altijd de schuld van Den Haag volgens Wilma. Let ook hier nog even op die zure smoel en haar protesterende lichaamshouding die Wilma bij dit type statements vergezelt. Geen wonder dat je daar als klant geen nieuwe kekke kleren wilt kopen.

Confusius: "Hij die niet kan lachen, moet geen winkel beginnen."
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Deze Utrechtse ondernemers openen hun zaak tóch: ‘Ik vind het doodeng, maar ben het ook zat’

De ongehoorzaamheid onder Utrechtse ondernemers neemt toe nu de lockdown langer duurt. Het water staat ze aan de lippen en ze zien geen andere optie ( 'noodgedwongen' dus weer) dan tegen de regel open gaan, zeggen ze.

https://www.ad.nl/utrecht(...)et-ook-zat~ae123903/
Dus nogmaals Wilma is geen act, maar doet een act. Haar hele leven lang al. Maar Wilma vindt dat vooral Den Haag zich moet schamen en niet Wilma zelf.

#slachtoffergedrag
#busted



[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 15-09-2022 09:25:58 ]
  donderdag 15 september 2022 @ 09:24:44 #14
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205981778
2022 Een random Fok!er gedurende de energie-armoede op zijn zolderkamer.



[ Bericht 71% gewijzigd door Tengano op 15-09-2022 14:55:27 ]
pi_205984757
Eerst maar even reageren, het tussenliggende deel van het topic moet ik nog lezen.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 13:28 schreef Tengano het volgende:

[..]
Wat fijn ^O^ dat jij zo'n mantel hebt en er iets over kan vertellen! Ik had al naar die uitvouw gekeken die op internet stond en zag inderdaad dat vooral de voorkant dicht is. Eigenlijk trek je zeg maar de deken die over je heen zit aan. (1) Kun je hem dan wel op de een of andere manier 'dicht' maken, net als een badjas zeg maar? Zodat je nog even naar de keuken kunt lopen voor een kop koffie om moet je hem dan uitdoen omdat je hem eigenlijk niet als een echte mantel kunt dragen?

En (2) waar zijn de verwarmingselementen precies geplaatst? Ik vermoed alleen aan de voorkant toch? En in de mouwen niet en achter wss ook niet. Dan zou je dus een electrische deken op je hebben liggen, maar dat is mijn aanname. Ik hoor dat graag van je :)

En nog een andere vraag. Er zijn verschillende types. (3) Heb jij die Navaris XXL? of een andere?

En voor de andere mensen, electrische dekens zijn zwakstroom dekens. De verwarmings elementen die er in zitten worden dus geactiveerd door daar een zeer lage en volkomen ongevaarlijke spanning op te zetten.Ik heb het even opgezocht en de standaards spanning voor electrische dekens is 12 Volt; niks aan de hand dus. In heb bedieningspaneeltje zit dan de omvormer en de schakelaar om hem in 6 standen te kunneen zetten. Op de een of andere manier geelectrocuteerd kunnen worden is dus niet aan de orde.
Kwa veiligheid, het ding heeft gewoon de vereiste keurmerken en zal inderdaad zeer waarschijnlijk op lagere spanning werken. Bovendien is (droog) polyester ook nog een isolator. Daar maak ik me niet druk om voorlopig. De aansluiting is een viervoudige stekker dus neem ik aan dat er twee parallelle circuits in zitten. De stekker zit er echt degelijk in. De deken mag gewassen worden maar dat ga ik dus nooit doen, Als ie echt te vies is gaat ie gewoon weg. Wassen (in de machine) lijkt mij voor de elektrische isolatie en de bevestiging van de weerstandsdraad gewoon te belastend.

De uitvoering is dus een rechthoekige deken van 190 cm bij 115 cm met twee mouwen, een verlaging voor de hals en een borstzak ala een hoodie. Aan de bovenkant wat drukknopen om rond de nek te kunnen sluiten.

De verwarming is een zigzagdraad verticaal en ongeveer 10 cm naast elkaar. De invoer is 15 cm van de onderkant en dat is dan ook het laagste verwarmde punt. Aan de bovenkant stopt de verwarming ruim onder de armen, in de breedte gaat het wel weer door tot bijna de randen.

De deken is te smal en heeft geen voorzieningen om het achter dicht te maken behalve dan die drukknopen bij de hals.

Achteraf denk ik dus dat de deken zonder elektra bijna net zo warm is. De warmte gaat in ieder geval meer naar buiten dan naar je zelf. Dus moet je er voor het mooie dan nog een deken overheen doen en dat lijkt me dan wel weer eng voor oververhitting. De lengte is wel prettig omdat je voeten ook onder dek zijn maar er mee lopen gaat alleen als je de stekker er uit trekt en het ding voor een groot deel om hoog trekt anders is de kans op struikelen wel groot. Even uitrekken als je een volgen wijntje wilt inschenken is slimmer denk ik.

Mogelijk ga ik het ding wel inzetten als bed voorverwarmer want eigenlijk heeft het voor in de huiskamer niet heel erg veel toegevoegde waarde. Vooral door de lengte en het snoer is het als woonmantel niet praktisch.
  donderdag 15 september 2022 @ 13:51:59 #16
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205984899
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 13:39 schreef qajariaq het volgende:
Eerst maar even reageren, het tussenliggende deel van het topic moet ik nog lezen.
[..]
Kwa veiligheid, het ding heeft gewoon de vereiste keurmerken en zal inderdaad zeer waarschijnlijk op lagere spanning werken. Bovendien is (droog) polyester ook nog een isolator. Daar maak ik me niet druk om voorlopig. De aansluiting is een viervoudige stekker dus neem ik aan dat er twee parallelle circuits in zitten. De stekker zit er echt degelijk in. De deken mag gewassen worden maar dat ga ik dus nooit doen, Als ie echt te vies is gaat ie gewoon weg. Wassen (in de machine) lijkt mij voor de elektrische isolatie en de bevestiging van de weerstandsdraad gewoon te belastend.

De uitvoering is dus een rechthoekige deken van 190 cm bij 115 cm met twee mouwen, een verlaging voor de hals en een borstzak ala een hoodie. Aan de bovenkant wat drukknopen om rond de nek te kunnen sluiten.

De verwarming is een zigzagdraad verticaal en ongeveer 10 cm naast elkaar. De invoer is 15 cm van de onderkant en dat is dan ook het laagste verwarmde punt. Aan de bovenkant stopt de verwarming ruim onder de armen, in de breedte gaat het wel weer door tot bijna de randen.

De deken is te smal en heeft geen voorzieningen om het achter dicht te maken behalve dan die drukknopen bij de hals.

Achteraf denk ik dus dat de deken zonder elektra bijna net zo warm is. De warmte gaat in ieder geval meer naar buiten dan naar je zelf. Dus moet je er voor het mooie dan nog een deken overheen doen en dat lijkt me dan wel weer eng voor oververhitting. De lengte is wel prettig omdat je voeten ook onder dek zijn maar er mee lopen gaat alleen als je de stekker er uit trekt en het ding voor een groot deel om hoog trekt anders is de kans op struikelen wel groot. Even uitrekken als je een volgen wijntje wilt inschenken is slimmer denk ik.

Mogelijk ga ik het ding wel inzetten als bed voorverwarmer want eigenlijk heeft het voor in de huiskamer niet heel erg veel toegevoegde waarde. Vooral door de lengte en het snoer is het als woonmantel niet praktisch.
Je hebt toch wel zo'n rolkabelhaspel van 25 of 50m dan kan je er gewoon in naar de bakker
  donderdag 15 september 2022 @ 15:11:06 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205985569
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 13:39 schreef qajariaq het volgende:
Eerst maar even reageren, het tussenliggende deel van het topic moet ik nog lezen.
/docs/genoeg_95_compleet/40]woonmantel[/url] niet praktisch.
Wow! dankjewel voor je antwoord. Dat geeft een hoop verduidelijking. Dat betekent dus dat het eigenlijk niet meer is dan een electrische deken die je over jezelf heen gooit en waar twee mouwen in gemaakt zijn. Het is dus geen mantel zoals ik zelf dacht.

De uitslag van die electrische snuggle deken is dus vergelijkbaar met de niet verwarmde snuggle dekens zoals in de spoiler te zien is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vermoed trouwens wel dat verwarming bovenop je lichaam minder goed werkt dan dat je de warmte van onderaf aanbiedt. En dit komt vooral doordat als je er op zit dat je dan meer contactwarmte hebt. Ik zei al dat ik zelf op een verwarmingsmat zit in mijn stoel en dan voel je echt dat je op iets warms zit en die warmte wordt ook in je lichaam opgenomen. Je warmt er dus letterlijk door op en dat is eigenlijk wat je wilt als je stilzit in een koude ruimte.

Ik heb wel redelijk goed nieuws want die verwarmingskussens zijn er dus in diverse modellen en maten te krijgen en kosten niet zo heel veel geld. Tussen de 20 en de 30 euro heb je al zo'n ding. Dit is een groot kussen van 60 x 40 en die heb je al voor 27 euro. En als je daar op zit heb je niets extra's meer aan verwarmingselementen nodig. Wel moet je nog steeds iets over je heen slaan om je warmte vast te houden. Maar daar zou je dan zo'n gewone snuggle voor kunnen gebruiken, liefst zo groot mogelijk en dan krijg je het niet meer koud. Maar een gewone fleece deken of een grote slaapzak kan natuurlijk ook.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 15-09-2022 18:52:38 ]
  vrijdag 16 september 2022 @ 16:55:39 #18
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205998516
quote:
Verzoeken tot afsluiten gas nemen toe: ‘Onwense­lij­ke situatie’

Netbeheerder Stedin, die gas en elektriciteit levert aan miljoenen klanten in Nederland, krijgt steeds vaker het verzoek om de gaskraan dicht te draaien. Een ‘onwenselijke situatie’, zeggen ze zelf.

De netbeheerder krijgt gemiddeld zeventig keer per kwartaal het verzoek om vrijwillig tijdelijk het gas af te sluiten. Vorig jaar lag dat cijfer een stuk lager: zo’n 45 keer. Stedin vraagt niet naar de reden van deze aanvragen en is wettelijk verplicht om afsluitverzoeken vanuit de leverancier uit te voeren. Stedin verwacht een verviervoudiging van het aantal mensen met betalingsproblemen door de stijgende energiekosten en oplopende inflatie.

Begin deze week werd Wilma Maree (61) uit Driebergen een landelijke bekendheid toen zij vertelde de gaslevering van Stedin vrijwillig te hebben stopgezet. ,,Ik moest wel, anders kom ik in de schulden. Ik kan geen 700 euro betalen voor gas.” Haar woonkamer verwarmt ze met waxinelichtjes in terracottapotten.

Schrijnende situaties

Afsluiten als gevolg van de huidige marktprijzen is een zeer onwenselijke ontwikkeling, stelt de netbeheerder in een reactie. Naast dat dit voor klanten uitermate schrijnende situaties zijn, zijn dit voor de monteurs geen leuke klussen om uit te voeren.

Stedin benadrukt dan ook dat het toenemende aantal effecten van de huidige marktsituatie een maatschappelijk probleem is waar snel een oplossing voor moet komen.

Tijdelijk afsluiten van gas is toegestaan voor maximaal één jaar. Doorgaans maken klanten die tijdelijk niet in hun woning zijn, bijvoorbeeld vanwege een verbouwing, daar gebruik van. Het uitvoeren hiervan kost 98,37 euro. Het na een jaar opnieuw aansluiten van de gasaansluiting kost net zoveel.

Slecht idee

Deskundigen schrikken zich een hoedje van het idee om het gas te laten afsluiten. Zo’n afsluiting kan namelijk voor behoorlijk wat problemen zorgen, van gezondheidsklachten tot ruzie met de buren.

Netbeheerders Enexis en Liander ontvangen dergelijke signalen vooralsnog niet.

https://www.bd.nl/binnenl(...)e-situatie~a5fb611d/
Ruzie met de buren :? Waar slaat dat op dan.
  vrijdag 16 september 2022 @ 16:56:48 #19
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205998532
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 16 september 2022 @ 16:58:44 #20
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205998560
quote:
Het ‘Wilma-effect’: run op elektrische verwarmingen en ondernemers verkopen ineens potkachels

Elektrische kachels zijn niet aan te slepen en terracotta potkachels gaan voor meer dan het dubbele over de toonbank. Wie geen gas wil of kan gebruiken, moet inventief zijn. Het verhaal van Wilma Maree in het AD kreeg een hoop aandacht én navolging. En natúúrlijk zijn er mensen die hier brood in zien.

https://www.ad.nl/utrecht(...)potkachels~a51bfabf/
pi_205998723
Nou ja de energie in een waxinelichtje is nihil. En ook niet graties. Maar of je er nou een terracotta pot overheen zet of niet, het blijft nihil. Je moet er ook niet aan denken wat het voor de luchtkwaliteit en vochtgehalte gaat doen in huis. We gaan terug naar de jaren 50 zo. Verder hoef je je gas helemaal niet af te laten sluiten. Het opzeggen van het gascontract is voldoende. De netbeheerder mag zelf weten of ie het afsluit of niet maar daar hoeft de consument niet voor te betalen. Zie Tweakers.

Elektrische kachels zijn COP 1. Dat wordt pas "rendabel" als 1m3 gas meer dan 9 keer zo duur is als 1 KWh stroom. En goedkoop en goed voor het milieu wordt het nooit omdat heel veel van de stroom in NL wordt opgewekt met... gas :). Dat is dus ook al geen goede oplossing. Om over petroleum maar te zwijgen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205998932
Inmiddels is het bedrag van mijn kacheltje opgelopen tot 229,99 euro. :')
  vrijdag 16 september 2022 @ 17:29:49 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205998952
Maar waarom zou je jezelf in godsnaam afsluiten als je de kraan dicht kan doen :?
pi_205998998
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:29 schreef Hexagon het volgende:
Maar waarom zou je jezelf in godsnaam afsluiten als je de kraan dicht kan doen :?
om aandacht te trekken
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 16 september 2022 @ 17:33:28 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205999006
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
om aandacht te trekken
Dure manier van aandacht zoeken dan.
pi_205999013
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dure manier van aandacht zoeken dan.
sommigen hebben dat er gewoon voor over.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 16 september 2022 @ 17:47:03 #27
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205999193
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:11 schreef Bart2002 het volgende:
Elektrische kachels zijn COP 1. Dat wordt pas "rendabel" als 1m3 gas meer dan 9 keer zo duur is als 1 KWh stroom. En goedkoop en goed voor het milieu wordt het nooit omdat heel veel van de stroom in NL wordt opgewekt met... gas :). Dat is dus ook al geen goede oplossing. Om over petroleum maar te zwijgen.
In het eerste deel van dit topic hebben we een berekening gemaakt van de prijs per Kwh of de calorische waarde van gas en stroom gerelateerd aan de prijs. Toen kwamen we tot de conclusie dat stroom 2,19 keer zo prijzig is dan gas voor dezelfde hoeveelheid Joules/calorieen/energie.

Met een electrische kachel verwarm je daardoor 2,19 maal zo prijzig in vergelijking met gas was onze conclusie.

Dit om voor het moment de discussie achter ons te laten dat gas en electriciteit net zo veel kost of dat electriciteit net zo duur is etc.

Dus waar komt jouw factor 9 nu vandaan :? Wat bedoel je nou precies?
pi_205999250
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:47 schreef Tengano het volgende:

[..]
In het eerste deel van dit topic hebben we een berekening gemaakt van de prijs per Kwh of de calorische waarde van gas en stroom gerrlateerd aan de prijs. Toen kwamen we tot de conclusie dat stroom 2,19 keer zo prijzig is dan gas voor dezelfde hoeveelheid Joules.

Met een electrische kachel verwarm je daardoor 2,19 maal zo prijzig in vergelijking met gas was onze conclusie.

Dus waar komt jouw factor 9 nu vandaan :? Wat bedoel je nou?
1 m3 gas is ongeveer 9 KWh stroom. En het is COP 1. Dat bedoel ik. Dus als je meer dan 9 KWh kunt kopen voor de prijs van 1 m3 gas wordt het pas goedkoper. Geen idee waar die 2,19 vandaan komt. Misschien heb je een linkje naar die discussie.

Als het over een airco ging die kan verwarmen met COP 4 ofzo zou het kunnen kloppen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 september 2022 @ 17:54:56 #29
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205999273
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:51 schreef Bart2002 het volgende:
1 m3 gas is ongeveer 9 KWh stroom. En het is COP 1. Dat bedoel ik. Dus als je meer dan 9 KWh kunt kopen voor de prijs van 1 m3 gas wordt het pas goedkoper. Geen idee waar die 2,19 vandaan komt. Misschien heb je een linkje naar die discussie.

Als het over een airco ging die kan verwarmen met COP 4 ofzo zou het kunnen kloppen.
Dat hebben 'we' hier uitgerekend. Daar hebben meerdere mensen naar gekeken en die berekening zou moeten kloppen.
Tengano in NWS / Wilma (61) heeft zelf haar gas af laten sluiten
Tengano in NWS / Wilma (61) heeft zelf haar gas af laten sluiten

Wat is een COP1 of een COP4 trouwens?
pi_205999294
Wilma zal straks een moord willen plegen voor een heerlijke hete douche als het buiten al weken vriest. Sta je daar met je emmertje in de vrieskou op de ijskoude stenen vloer. :') De arme honten doodgevroren of vergiftigd door de vele vele waxinekaarsjes. ;(

Wilma lijkt me ook wel het type dat graag op andermans kosten wil douchen als het aangeboden wordt.
  vrijdag 16 september 2022 @ 18:01:08 #31
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205999341
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:56 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Wilma zal straks een moord willen plegen voor een heerlijke hete douche als het buiten al weken vriest. Sta je daar met je emmertje in de vrieskou op de ijskoude stenen vloer. :') De arme honten doodgevroren of vergiftigd door de vele vele waxinekaarsjes. ;(

Wilma lijkt me ook wel het type dat graag op andermans kosten wil douchen als het aangeboden wordt.
Tja het punt is dat Wilma ook nogal recalcitrant/eigenwijs van aard is zo blijkt wel. Die zal vanuit haar trots niet gauw zeggen dat ze een verkeerde keuze gemaakt heeft en daarop terug komen. Het komt immers door Den Haag dat zij 'gedwongen' was om deze beslissing te nemen.

In zo'n situatie 1 keer in de drie weken onder je eigen warme douche staan is gewoon goud en de kosten daarvan zijn de moeite niet. Maar er is vast wel iemand die haar financieel wil toeschieten om haar keuze weer ongedaan te kunnen maken, als ze maar langgenoeg zielig blijft doen en door blijft jengelen.
pi_205999347
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:54 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dat hebben 'we' hier uitgerekend. Daar hebben meerdere mensen naar gekeken en die berekening zou moeten kloppen.
Tengano in NWS / Wilma (61) heeft zelf haar gas af laten sluiten
Tengano in NWS / Wilma (61) heeft zelf haar gas af laten sluiten

Wat is een COP1 of een COP4 trouwens?
Dat is de efficiency factor. Een elektrisch kacheltje produceert voor 1 KWh gebruik 1000 watt aan warmte dat is COP 1. Een lucht-lucht airco heeft daar maar 0,25 KWh (b.v.) voor nodig en dat is dus 4 keer (COP 4) zo voordelig.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 september 2022 @ 18:03:49 #33
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205999362
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:01 schreef Bart2002 het volgende:
Dat is de efficiency factor. Een elektrisch kacheltje produceert voor 1 KWh gebruik 1000 watt aan warmte dat is COP 1. Een lucht-lucht airco heeft daar maar 0,25 KWh (b.v.) voor nodig en dat is dus 4 keer (COP 4) zo voordelig.
Dus jij hebt het over een apparaat waar je 0,25 KWh aan energie instopt en dan komt er 1 KWh uit.

Heb je daar al patent op aangevraagd?
pi_205999381
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:03 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dus er bestaan apparaten waar je 0,25 KWh aan energie instopt en dan komt er 1 KWh uit.

Heb je daar al patent op aangevraagd?
Dat bestaat gewoon. Dat is het principe van een warmtepomp. Die haalt de warmte uit de omgevingslucht. Als je dat niet eens weet.. :{ Een airco die ook kan verwarmen is tevens een warmtepomp.

quote:
1 standaard kubieke meter gas (m3(n) heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ.
Jouw tekst. Daar heb je gewoon de factor 9 a 10 en dat geldt ook voor de prijs. Dus die factor 2,19 is onzin.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205999393
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:03 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dus er bestaan apparaten waar je 0,25 KWh aan energie instopt en dan komt er 1 KWh uit.

Heb je daar al patent op aangevraagd?
Zoek eens op wat een warmtepomp is. Er is een reden dat de overheid graag wil dat we erop overstappen.
  vrijdag 16 september 2022 @ 18:07:50 #36
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205999403
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:05 schreef Bart2002 het volgende:
Dat bestaat gewoon. Dat is het principe van een warmtepomp. Die haalt de warmte uit de omgevingslucht. Als je dat niet eens weet.. :{
[..]
Jouw tekst. Daar heb je gewoon de factor 9 a 10 en dat geldt ook voor de prijs. Dus die factor 2,19 is onzin.
Ik heb wel eens van een warmtepomp gehoord, maar ik ken de werking daar niet van. Maar het verbaast mij wel dat die warmte uit de lucht kan halen die koud is en die ik graag wil verwarmen. Ik zal er toch eens in moeten duiken dan.
  vrijdag 16 september 2022 @ 18:09:24 #37
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205999423
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:05 schreef Bart2002 het volgende:
Dat bestaat gewoon. Dat is het principe van een warmtepomp. Die haalt de warmte uit de omgevingslucht. Als je dat niet eens weet.. :{ Een airco die ook kan verwarmen is tevens een warmtepomp.
[..]
Jouw tekst. Daar heb je gewoon de factor 9 a 10 en dat geldt ook voor de prijs. Dus die factor 2,19 is onzin.
Nee, die factor 2,19 is geen onzin. Dan maak je de nodige users hier voor idioot uit, want naar deze berekening is met meerdere mensen bekeken.
pi_205999437
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:07 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik heb wel eens van een warmtepomp gehoord, maar ik ken de werking daar niet van. Maar het verbaast mij wel dat die warme uit de lucht kan halen die koud is en die ik graag wil verwarmen. Ik zal er toch eens in moeten duiken dan.
Nou mooi dat je dat durft toe te geven. Ja het zijn mooie apparaatjes. :) Wegens de "COP". Waar direct stroom in warmte omzetten altijd COP 1 heeft en vandaar de rekensom met die factor 9 a 10.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205999455
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:09 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nee, die factor 2,19 is geen onzin. Dan maak je de nodige users hier voor idioot uit, want naar deze berekening is met meerdere mensen bekeken.
Die factor 2.19 ging niet over een elektrisch kacheltje dan. Want dat kan niet. Je geeft zelf al aan dat het verschil in Joules ongeveer een factor 10 is. Dan kan je toch nooit op 2,19 uitkomen?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 september 2022 @ 18:12:14 #40
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205999458
Alles goed en wel maar die factor 2,19 klopt gewoon. Iig met de actuele prijzen.

Check die berekening maar. Hij klopt gewoon.
pi_205999480
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:12 schreef Tengano het volgende:
Alles goed en wel maar die factor 2,19 klopt gewoon. Iig met de actuele prijzen.
Eigenwijs... Wat je nu zegt is dus dat de prijs van 1 m3 gas / 1 KWh stroom = 2,19. Verdere conclusies kun je daar niet aan verbinden. Je kunt mijn stelling van die factor 9 daarmee niet weerleggen. Je wist zelf al dat het verschil in Joules tussen gas en stroom een factor 9 a 10 is. Dan geldt toch precies hetzelfde voor de verhouding in kosten van verwarmen met gas of stroom? Dus als je meer dan 9 KWh kunt inkopen voor de prijs die je voor 1m3 gas betaalt wordt het goedkoper (met een COP 1 elektrische kachel).

[ Bericht 9% gewijzigd door Bart2002 op 16-09-2022 18:22:39 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 september 2022 @ 18:18:27 #42
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205999508
Ik zal je iig vertellen wat ik voor beeld van die warmtepomp heb. Ik heb nooit meegekregen hoe zo'n ding functioneert, maar in mijn beleving zou het een apparaat zijn wat warmte oppompt uit een leiding die diep in de grond wordt gegraven en waar water zou worden verwarmt. En dat warme water wordt dan op de een of andere manier gebruikt als energie in een warmtewisselaar die in de pomp zit.

Ik dacht dat het uitsluitend bedoelt was om je huis voordelig te verwarmen want de pomp loopt op electriciteit en de warmte komt uit de aarde.

Maar vooralsnog heb ik mij er nooit in verdiept en was dit mijn eigen fantasie :D
pi_205999543
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:18 schreef Tengano het volgende:
Ik zal je iig vertellen wat ik voor beeld van die warmtepomp heb. Ik heb nooit meegekregen hoe zo'n ding functioneert, maar in mijn beleving zou het een apparaat zijn wat warmte oppompt uit een leiding die diep in de grond wordt gegraven en waar water zou worden verwarmt. En dat warme water wordt dan op de een of andere manier gebruikt als energie in een warmtewisselaar die in de pomp zit.

Ik dacht dat het uitsluitend bedoelt was om je huis voordelig te verwarmen want de pomp loopt op electriciteit en de warmte komt uit de aarde.

Maar vooralsnog heb ik mij er nooit in verdiept en was dit mijn eigen fantasie :D
Die variant bestaat ook. Die haalt het temperatuurverschil uit de diepe aarde. Dat is veruit het mooiste maar ook veruit het duurste systeem. Aardwarmte is onuitputtelijk in principe. Maar je moet wel heel diep. En dat kost een vermogen. Je moet dan denken aan een "investering" die begint bij 30.000 euro. Maar kan ook veel duurder worden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 september 2022 @ 18:34:06 #44
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205999677
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:15 schreef Bart2002 het volgende:
Eigenwijs... Wat je nu zegt is dus dat de prijs van 1 m3 gas / 1 KWh stroom = 2,19. Verdere conclusies kun je daar niet aan verbinden. Je kunt mijn stelling van die factor 9 daarmee niet weerleggen. Je wist zelf al dat het verschil in Joules tussen gas en stroom een factor 9 a 10 is. Dan geldt toch precies hetzelfde voor de verhouding in kosten van verwarmen met gas of stroom? Dus als je meer dan 9 KWh kunt inkopen voor de prijs die je voor 1m3 gas betaalt wordt het goedkoper (met een COP 1 elektrische kachel).
1 m3 gas kost E 3,94 en daar krijg je 9,769 kW aan energie voor

en 9 Kw aan stroom kost 9 x 88,5 cent = E 7,96
en 10 Kw aan stroom kost 10 x 88,5 cent = E 8,85

en 9,769 kW aan stroom, exact dezelfde hoeveelheid die 1 m3 gas levert kost 9,769 x88,5 cent = E 8,65

Stroom is dus duurder dan gas per kW, en wel een factor 2,19 op dit moment, om precies te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 16-09-2022 18:39:43 ]
pi_205999746
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:34 schreef Tengano het volgende:

[..]
1 m3 gas kost E 3,94 en daar krijg je 9,769 kW aan energie voor

en 9 Kw aan stroom kost 9 x 88,5 cent = E 7,96
en 10 Kw aan stroom kost 10 x 88,5 cent = E 8,85

en 9,769 kW aan stroom, exact dezelfde hoeveelheid die 1 m3 gas levert kost 9,769 x88,5 cent = E 8,65

Stroom is dus duurder dan gas per kW, en wel een factor 2,19 op dit moment, om precies te zijn.
ik heb totaal andere tarieven, mijn buurman weer andere tarieven en tante truus om de hoek weer andere
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 16 september 2022 @ 18:41:37 #46
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205999772
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb totaal andere tarieven, mijn buurman weer andere tarieven en tante truus om de hoek weer andere
Klopt. Per leverancier zal het verschillen. Deze prijzen heb ik gisteren van internet afgehaald. Maar het zal ook niet de helft schelen met jouw prijzen of die van je buurman tenzij je een contract met vaste prijzen hebt.

Die Prisewise sites zijn er ook niet voor niks.

Volgens mij heb ik de actuele prijzen van Eneco gehanteerd trouwens.

Ik wilde gewoon eindelijk nou eens weten of gas nou echt goedkoper was dan electriciteit, ook in deze tijd nog, en zo ja hoeveel goedkoper dan. En ik had geen zin meer in verhaaltjes van die zegt dat, en daar het ik dit gehoord etc.
pi_205999805
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:41 schreef Tengano het volgende:

[..]
Klopt. Per leverancier zal het verschillen. Deze prijzen heb ik gisteren van internet afgehaald. Maar het zal ook niet de helft schelen met jouw prijzen of die van je buurman tenzij je een contract met vaste prijzen hebt.

Die Prisewise sites zijn er ook niet voor niks.

Volgens mij heb ik de actuele prijzen van Eneco gehanteerd trouwens.
mijn elektra kost overdag 36 ct/kwh en gas als ik dat afneem 4 euro per m3.
Innova heeft momenteel 78 ct/kwh en 2,70 euro per m3

Mijn buurman heeft momenteel 2,nog wat euro per m3 en elektra weet ik even niet. Ik sprak mijn collega 2 dagen geleden en hij heeft gas voor 1,6 per m3.

die factor 2,nogwat is echt random willekeurig berekend.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 16 september 2022 @ 18:49:13 #48
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205999863
Gebruikte bron voor de berekening:

quote:
Momenteel betreft de gasprijs gemiddeld 3,94 euro per m3. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en 9% BTW.

https://www.overstappen.nl/energie/gasprijzen/
quote:
Wat is de actuele kWh prijs?

Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,885 euro per kWh. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en 9% BTW. In augustus 2021 was dit nog gemiddeld ¤0,2403 per kWh.

https://www.overstappen.nl/energie/stroomprijs/
pi_205999877
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:18 schreef Tengano het volgende:
Ik zal je iig vertellen wat ik voor beeld van die warmtepomp heb. Ik heb nooit meegekregen hoe zo'n ding functioneert, maar in mijn beleving zou het een apparaat zijn wat warmte oppompt uit een leiding die diep in de grond wordt gegraven en waar water zou worden verwarmt. En dat warme water wordt dan op de een of andere manier gebruikt als energie in een warmtewisselaar die in de pomp zit.

Ik dacht dat het uitsluitend bedoelt was om je huis voordelig te verwarmen want de pomp loopt op electriciteit en de warmte komt uit de aarde.

Maar vooralsnog heb ik mij er nooit in verdiept en was dit mijn eigen fantasie :D
Maar een airco kan een huis koelen ondanks het buiten warmer is. Op de zelfde manier kan je in de winter dus buiten gaan koelen en dus binnen warmer maken. Dat is het hele idee van een warmtepomp.

Die dingen zijn dus zo efficiënt dat je vaak met een kilowatt elektra vier kilowatt warmte kan verplaatsen. Naar keuze dus in of uit je huis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')