abonnement Unibet Coolblue
  Spellchecker dinsdag 13 september 2022 @ 15:24:46 #201
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205960562
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 14:44 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Wel mooi ergens dat ze de contributie niet verhogen maar andere middelen zoeken.
Dan kan iedereen blijven sporten, ook al stinken ze erna wat meer.
Dan gaat niemand nog naar de kantine.
Benieuwd of ze dat volhouden.
  dinsdag 13 september 2022 @ 16:42:08 #202
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_205961173
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 15:24 schreef maily het volgende:

[..]
Dan gaat niemand nog naar de kantine.
Benieuwd of ze dat volhouden.
Vers zweet stinkt niet
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  dinsdag 13 september 2022 @ 17:59:32 #203
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205961956
@JohhdMol @Talpa

twitter
pi_205962055
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 17:59 schreef Tengano het volgende:
@:JohhdMol @:Talpa

Een leuke prijs voor in het koffertje bij tante Lin.

pi_205962101
Je huis verwarmen met waxinelichtjes en/of kaarsen is niet alleen duurder, het is ook nog eens slecht voor je.
kaarsvet is een bijproduct van petroleum, er komen giftige gassen van.

maargoed ze staat er wel mee in de Linda, de AD en ze mocht op tv haar kutverhaal vertellen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_205962143
Helaas wel achter een betaalmuur.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ttheorieen~a36d3c3c/

Wilma (van de gaskraan) overweldigd door plotselinge bekendheid én complottheorieën
Van Humberto tot Jinek, iedereen wil haar voor de camera. Zelfs Tweede Kamerleden spreken over haar constructie met waxinelichtjes. Wilma Maree (61) is een bekendheid sinds ze haar gaskraan liet afsluiten uit angst voor een torenhoge energierekening. Ze krijgt een hoop enthousiaste reacties van mensen die overwegen haar voorbeeld te volgen. Minder fraai zijn de complottheorieën die haar achtervolgen.

Daar heb je het al.
Wat een dom volk loopt er toch rond. :') _O-
Heb met zulke mensen ook echt geen medelijden als ze er straks erger voorstaan dan ze nu al doen.
pi_205962236
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
Je huis verwarmen met waxinelichtjes en/of kaarsen is niet alleen duurder, het is ook nog eens slecht voor je.
kaarsvet is een bijproduct van petroleum, er komen giftige gassen van.


maargoed ze staat er wel mee in de Linda, de AD en ze mocht op tv haar kutverhaal vertellen.
Voor huisdieren is het ook ongezond. Ik hoop dat de waxinewappies dat ook beseffen.
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:13:40 #208
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205962773
Ik zie dat er diverse filmpjes van die bloempot kachel op Youtube staan.

Dat idee is blijkbaar dus al jaren bekend. Zelf had ik er nog nooit iets van meegekregen.

Als je geinteresseerd bent, zoek in Youtube op 'waxine light heater'.


En ze zijn ook nog eens overal te koop. Hier bijvoorbeeld een exemplaar op Bol.com

https://www.bol.com/nl/nl(...)EY21GnBoC_LEQAvD_BwE
pi_205962910
Ik vind dat echt terug naar het stenen tijdperk, die troep moet ik niet in huis.

Morgen komt mijn ventilatorkachel, heb hem toch besteld. *O*
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:31:54 #210
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_205963033
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:13 schreef Tengano het volgende:
Ik zie dat er diverse filmpjes van die bloempot kachel op Youtube staan.

Dat idee is blijkbaar dus al jaren bekend. Zelf had ik er nog nooit iets van meegekregen.

Als je geinteresseerd bent, zoek in Youtube op 'waxine light heater'.


En ze zijn ook nog eens overal te koop. Hier bijvoorbeeld een exemplaar op Bol.com

https://www.bol.com/nl/nl(...)EY21GnBoC_LEQAvD_BwE
In een héél klein kamertje zou het misschien nog een beetje behaaglijk kunnen worden met een stuk of 8 van die dingen, maar dan moet je wel goed ventileren (daar gaat je warmte).

Hier hoe ik zoiets niet te proberen met een kamer van 105m3 inhoud. Wat ik wél heb gedaan is de aanvoertemperatuur van de CV-ketel op 35 graden gezet. Bij een (zeer) goed geïsoleerde woning is de standaard ingestelde temperatuur van soms wel 80 graden veel te hoog en kost je een hoop rendement.
Installateurs doen dat vaak omdat ze geen telefoontjes willen van klanten dat het huis zo traag warm wordt.

Het tapwater hou ik wel op 60 graden i.v.m. legionella.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:35:54 #211
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205963096
Misschien hier intussen al gepost, maar moest stiekem toch een beetje lachen naar aanleiding van het rigoureuze besluit van mevrouw om het gas totaal op te doeken.
Wat dat mens nu gedaan heeft, blijkt gelet op dit artikel van RTL zelfs nog erg onverstandig en niet geheel ongevaarlijk te zijn. https://www.rtlnieuws.nl/(...)-elektrische-kachels
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:36:51 #212
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205963113
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:13 schreef Tengano het volgende:
Ik zie dat er diverse filmpjes van die bloempot kachel op Youtube staan.

Dat idee is blijkbaar dus al jaren bekend. Zelf had ik er nog nooit iets van meegekregen.

Als je geinteresseerd bent, zoek in Youtube op 'waxine light heater'.


En ze zijn ook nog eens overal te koop. Hier bijvoorbeeld een exemplaar op Bol.com

https://www.bol.com/nl/nl(...)EY21GnBoC_LEQAvD_BwE
Het wordt gedaan om fruit tegen nachtvorst te beschermen. Men plaatst dan die dingen onder de fruitbomen
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:48:58 #213
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205963351
Aha, weer allemaal nieuwe informatie ^O^ Ik zat vandaag te denken om het eens een keer uit te rekenen wat nou eigenlijk echt slim is. Informatie die je her en der kunt vinden is vaak biased omdat het de bedoeling is om over te gaan op aardgas. We worden dus gestuurd cq gemanipuleerd.

Ik zou zelf wel eens willen weten wat de calorische waarde van 1 kuub gas is en van een waxinelichtje en 1 Kwh stroom. Als je die waarden deelt door de kostprijs van die verschillende produkten dan weet je al vrij snel of iets nou echt slim is om voor te kiezen als je wilt besparen.

Met waxinelichtjes heb je maximaal rendement van je verbranding. Alles komt qua warmte in je huiskamer, maar ook de tyfuszooi van alle restprodukten. Gewoon laten vallen dus, maar wel interessant om te zien of het nou echt zo goedkoop is, wat ik niet direct zo geloof. Maar dat hangt af wat je voor die waxinelichtjes betaalt. Maar meten (en rekenen) is weten. Overigens zit er op waxinelichtjes geen vastrecht bedenk ik nu; dat scheelt natuurlijk wel.

1Kwh stroom in een electrische kachel stoppen is eveneens 100% rendement. Alles wordt omgezet in warmte.
1Kwh stroom voor inductie zal ongeveer maximaal 87% rendement opleveren in verband met het verlies van de electronica in je kookplaat.

1 kuub gas voor het verwarmen van een pan geeft ook een percentage verlies. Niet alle warmte van je gas komt uiteindelijk in je pan wat bij die 87% efficiency van inductie weer wel gebeurt.

Maar als je dus die calorische prijzen hebt van die energiebronnen dan kun je zelf onbevoordeeld vaststellen of je nou echt slim bezig bent. En nu is het vooral een gevoel, intuitie, van horen zeggen en wat er overal geroepen wordt.
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:51:30 #214
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205963388
Wilma laat het gas afsluiten om niet in de schulden te komen en zoekt een nieuwe baan.
Bep Bukgraag, de bijstandsmoeder die de hele winter doorgaat met stoken krijgt het straks betaald
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:52:02 #215
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_205963401
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:48 schreef Tengano het volgende:
Aha, weer allemaal nieuwe informatie ^O^ Ik zat vandaag te denken om het eens een keer uit te rekenen wat nou eigenlijk echt slim is. Informatie die je her en der kunt vinden is vaak biased omdat het de bedoeling is om over te gaan op aardgas. We worden dus gestuurd cq gemanipuleerd.

Ik zou zelf wel eens willen weten wat de calorische waarde van 1 kuub gas is en van een waxinelichtje en 1 Kwh stroom. Als je die waarden deelt door de kostprijs van die verschillende produkten dan weet je al vrij snel of iets nou echt slim is om voor te kiezen als je wilt besparen.

Met waxinelichtjes heb je maximaal rendement van je verbranding. Alles komt qua warmte in je huiskamer, maar ook de tyfuszooi van alle restprodukten. Gewoon laten vallen dus, maar wel interessant om te zien of het nou echt zo goedkoop is, wat ik niet direct zo geloof. Maar dat hangt af wat je voor die waxinelichtjes betaalt. Maar meten (en rekenen) is weten. Overigens zit er op waxinelichtjes geen vastrecht bedenk ik nu; dat scheelt natuurlijk wel.

1Kwh stroom in een electrische kachel stoppen is eveneens 100% rendement. Alles wordt omgezet in warmte.
1Kwh stroom voor inductie zal wellicht maximaal 87% rendement opleveren in verband met het verlies van de electronica in je kookplaat.

1 kuub gas voor het verwarmen van een pan geeft ook een percentage verlies. Niet alle warmte van je gas komt uiteindelijk in je pan wat bij die 87% efficiency van inductie weer wel gebeurt.

Maar als je dus die calorische prijzen hebt van die energiebronnen dan kun je zelf onbevoordeeld vaststellen of je nou echt slim bezig bent. En nu is het vooral een gevoel, intuitie, van horen zeggen en wat er overal geroepen wordt.
Een theelichtje levert ongeveer 30 watt warmte op, wat voor vier theelichtjes dus overeenkomt met 120 watt – ongeveer evenveel als wat een menselijk lichaam in rust aan warmte produceert. Stel dat we een piepklein huis (4 x 4 x 2,5 meter) willen verwarmen tot 20 graden bij een buitentemperatuur van nul graden. Daar is, bij een gemiddelde isolatiewaarde van het gebouw, bijna 8.700 BTU of 2.550 watt voor nodig. Dat zijn dus 85 theelichtjes.

Gezellig, maar daarbij moet wel worden beseft dat deze “open haard” van theelichtjes niet op hout maar op petroleum werkt (de grondstof waaruit de meeste theelichtjes zijn gemaakt) en dat er een schoorsteen ontbreekt. Een schoorsteenloze open haard is erg efficiënt, maar niet bepaald gezond. Sluiten we ons “lowtech” verwarmingstoestel aan op een schoorsteen, dan is het probleem van ongezonde binnenlucht opgelost. Helaas verdwijnt nu 90 procent van de warmte via de schoorsteen.

Dat betekent dat we 10 keer zoveel theelichtjes nodig hebben om dezelfde temperatuur te bereiken: 850 theelichtjes dus. Bij Albert Heijn kosten 100 theelichtjes met een brandduur van 4 uur ongeveer 3 euro. Dat komt neer op 25 euro verwarmingskosten per 4 uur. Toch maar dat thermisch ondergoed uit de kast halen.

https://downtoearthmagazi(...)met-een-theelichtje/
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_205963467
De combi-ketel terugzetten tot onder de 60 graden is ook zo iets. dat is vragen om om een legionella besmetting.

[ Bericht 2% gewijzigd door spectrumanalyser op 13-09-2022 20:07:19 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:55:27 #217
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205963474
Ja, ik neem die oplossing van die waxinelichtjes ook niet serieus en zou het voor je gezondheid niemand aanraden. Maar ik zou graag exact de prijs per KJoule willen weten van al drie verschillende energiebronnen.

Iig van gas en electriciteit dus. Gas was namelijk altijd goedkoper en dat schijnt nog steeds zo te zijn. Alleen doen ze er nu zo over dat het maar een paar euro per jaar scheelt. En dat geloof ik niet.
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:58:31 #218
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205963536
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
De cv-ketel terugzetten tot onder de 60 graden is ook zo iets. dat is vragen om om een legionella besmetting.
Maar een legionella besmetting kan je overleven en wordt betaald door ons allemaal.

= profit
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:58:41 #219
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_205963541
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
De cv-ketel terugzetten tot onder de 60 graden is ook zo iets. dat is vragen om om een legionella besmetting.
Dat geldt voor het tapwater. Niet voor het gesloten CV-systeem. Die kun je rustig op 35/40 graden zetten.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:58:54 #220
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205963546
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:55 schreef Tengano het volgende:
Ja, ik neem die oplossing van die waxinelichtjes ook niet serieus en zou het voor je gezondheid niemand aanraden. Maar ik zou graag exact de prijs per KJoule willen weten van al drie verschillende energiebronnen.

Iig van gas en electriciteit dus. Gas was namelijk altijd goedkoper en dat schijnt nog steeds zo te zijn. Alleen doen ze er nu zo over dat het maar een paar euro per jaar scheelt. En dat geloof ik niet.
Kuub gas is ongeveer 10-11 kWh aan Energie

Een goede split unit airco levert 3,5-4 kWh aan warmte per kWh stroom. Gemiddeld, ligt ook aan je buitentemperatuur
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:05:33 #221
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205963680
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Kuub gas is ongeveer 10-11 kWh aan Energie

Een goede split unit airco levert 3,5-4 kWh aan warmte per kWh stroom. Gemiddeld, ligt ook aan je buitentemperatuur
Een gewoon ouderwets ventilatorkachtje van zeg 1000 Watt die draait 1 uur en kost dan circa 60 cent? Ik weet niet wat de huidige Kwh prijs is. Al je electriciteit wordt omgezet in warmte; 100% rendement.

En stel (hypothetisch!!!!!) ik zet zo'n bloempot op mijn gasfornuis, zet hem op een klein pitje zonder te ventileren (geeft problemen ivm met H2O en CO2, maar als voorbeeld dus). Ik verstook een kuub gas (ook 100% rendement op deze manier en je steekt de moord) en tik dan 4 euro af?

Wat is in beide gevallen dat de prijs per Joule of calorie van die twee energietoepassingen. Dat wil ik precies weten.

Ik heb een heel sterk vermoeden dat gas qua calorische energie nog steeds goedkoper is namelijk. En dat komt om dat de groene electriciteit nog niet de helft is van wat er op het net gezet wordt. Behalve in Augustus dan. Toen hadden we gruwelijk zonnig weer. Zie plaatje.



De linkerhelft van de energie moet dus opgewekt worden met turbines die oa op aargas draaien. Dus de linkerkant van die schijf bepaalt uiteindelijk waar ze het totaalpakket! (al die taartpunten bij elkaar) voor verkopen. En dat is een transitie van gas naar electriciteit met verleis en verwerkingskosten. Daarom moet 'kaal' gas altijd goedkoper zijn.

Plus dat het transport van electriciteit ook nog eens verlies oplevert. De weerstand in de kabels is verlies aan energie en het omhoog en omlaag transformeren van de spanning levert ook verlies op. Terwijl als ik 1 kuub gas in de pijpleiding in slochteren stop er ook precies 1 kuub in Maastrict uitkomt. Minder verlies dus, hoewel ik wel vermoed dat er overal pompen staan om de druk overal op het net te houden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 13-09-2022 20:19:01 ]
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:23:34 #222
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205963972
https://www.energieconsul(...)g-van-m3-n-naar-kwh/

1 standaard kubieke meter gas (m3(n) heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ.

Deze regel is niet relevant: 1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH

Eigenlijk heb je al genoeg aan die eerste twee regeltjes dus:

1 kuub gas vertegenwoordigt dus 35,17 MJ, prijs gemiddeld 3,94 euro per kuub (prijs gevonden op internet)
1KWh stroom vertegenwoordigt dus 3,6 MJ, prijs gemiddeld 88,5 cent per KWh (prijs gevonden op internet)


Nou nog de kostprijzen laten delen door bovengenoemde waarden:

Prijs per MJ voor de navolgende energiebronnen:

Aardgas 0,112027 Euro per MJ
Electriciteit 0,2458333 Euro per MJ

[ Bericht 5% gewijzigd door Tengano op 13-09-2022 20:42:37 ]
pi_205964191
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:23 schreef Tengano het volgende:

Aardgas 0,112027 Euro per MJ
Electriciteit 0,2458333 Euro per MJ

Meestal word het in kWh gerekend maar dat maakt uiteindelijk niet uit.

Met een warmtepomp of airco verplaats je vier keer meer warmte naar binnen dan je aan elektra gebruikt. Dat is dus veruit het goedkoopste. Daarna kortstondig en plaatselijk elektrisch verwarmen, dan gas. Hoofdverwarming op elektra is gewoon dom.
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:46:16 #224
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205964229
Maar kun je hier nog achterstaan? Er vanuit gaande dat je inductietoestel een rendement levert van hooguit 87%

quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:27 schreef qajariaq het volgende:
De site van een gaskooktoestelfabrikant.

Bij gass gaat vaak meer dan de helft tot zelfs twee derde van de warmte langs de pan terwijl met inductie de warmte in de pan wordt gemaakt. Veel minder verlies dus.

Gas verbranden in huis levert heel veel waterdamp en co2 op als verbrandingsgassen. Die moet je ook weg ventileren, de afzuigkap moet dus hoger met gas. De vervangingslucht moet je verwarmen.

Inductie is dus gewoon goedkoper, energetisch gezien. Voor de duidelijkheid, het blijft relatief weinig tov douchen en vooral verwarmen.

Die Wilma spoort gewoon niet.
pi_205964308
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:46 schreef Tengano het volgende:
Maar kun je hier nog achterstaan?
[..]

Dat gaat over koken en dat is peanuts ten opzichte van verwarmen. Maar ik sta nog geheel achter mijn redenering. Hooguit kan je nog nuanceren dat je in de zomer ongestraft kan ventileren dus dan is gas waarschijnlijk ietsjes goedkoper, in de winter is inductie weer veel voordeliger. Sowieso vind ik inductie aan alle kanter comfortabeler.

Maar ik zou concentreren op verwarmen en korter en koeler douchen met een spaardouche.

Edit na toevoeging 87%:
Uitgaande dat bij gas meer dan de helft langs de pan gaat kom je bruto ongeveer hetzelfde uit (huidige prijzen). Maar dan nog steeds moet je meer ventileren.

[ Bericht 9% gewijzigd door qajariaq op 13-09-2022 20:57:01 ]
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:56:03 #226
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205964376
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:50 schreef qajariaq het volgende:
Dat gaat over koken en dat is peanuts ten opzichte van verwarmen. Maar ik sta nog geheel achter mijn redenering. Hooguit kan je nog nuanceren dat je in de zomer ongestraft kan ventileren dus dan is gas waarschijnlijk ietsjes goedkoper, in de winter is inductie weer veel voordeliger. Sowieso vind ik inductie aan alle kanter comfortabeler.

Maar ik zou concentreren op verwarmen en korter en koeler douchen met een spaardouche.
Een rekensommetje wat je nu kunt maken leert dat electriciteit volgens de bovenstaande berekening dus 2,194 keer zo prijzig is dan gas. En dat wilde ik eigenlijk graag uitgerekend zien.

En als ik ergens een foute aanname heb gedaan of een verkeerde berekening heb gemaakt dan hoor ik het graag. De bronnen en de rekenmethode is vermeld. Maar ik sta er dus van te kijken. Ik had wel verwacht dat gas iets goedkoper zou zijn, maar niet in die orde. Naar mijn idee maakt dat ook dat als je je gas CV toestel inschakelt je dus aanzienlijk voordeliger stookt dan met een electrisch verwarmingstoestel.

En ik schrik zelfs een beetje van dat grote verschil. Het is gewoon meer dan het dubbele in prijs dus.
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:01:13 #227
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205964461
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:50 schreef qajariaq het volgende:
Uitgaande dat bij gas meer dan de helft langs de pan gaat kom je bruto ongeveer hetzelfde uit (huidige prijzen). Maar dan nog steeds moet je meer ventileren.
Als je de helft van je warmte onder de pan verloren laat gaan dan staat je pan op een te grote brander. Dan moet je dus een kleinere pit nemen of een grotere pan. Iedere kok weet dat. Vlammen langs een pan heb je niks aan.

Dus ik vind wel dat als je de helft van je warmte zou verliezen bij het verhitten van een pan dat dat een te royale aanname is.

Maar dat verlies is er weldegelijk. Daar wordt over gesproken op internet. Echter in een CV ketel is dat rendement natuurlijk wel aanzienlijk hoger.
pi_205964523
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:56 schreef Tengano het volgende:

[..]
Een rekensommetje wat je nu kunt maken leert dat electriciteit volgens de bovenstaande berekening dus 2,194 keer zo prijzig is dan gas. En dat wilde ik eigenlijk graag uitgerekend zien.

En als ik ergens een foute aanname heb gedaan of een verkeerde berekening heb gemaakt dan hoor ik het graag. De bronnen en de rekenmethode is vermeld. Maar ik sta er dus van te kijken. Ik had wel verwacht dat gas iets goedkoper zou zijn, maar niet in die orde. Naar mijn idee maakt dat ook dat als je de gas CV toestel inschakelt je dus aanzienlijk voordeliger stookt dan met een electrisch verwarmingstoestel.

En ik schrik zelfs een beetje van dat grote verschil.
Prijzen veranderen dagelijks en snel. Je kan nu ongeveer stellen dat elektra per kWh iets meer dan het dubbele kost dan gas. Dat was altijd een factor drie.

Een elektrakachel is uiteindelijk altijd 100% rendement. Een gas ketel claimt wel 104 % te zijn maar realistisch is dat rond de 90/95% hoorde ik maar daar bovenop staat de3 ketel vaak op zolder en lopen er leidingen door ruimtes die geen verwarming nodig hebben. Dat laat het rendement nog iets dalen. Maar als hoofdverwarming blijft gas goedkoper dan een ventilatorkachel, convectorkachel of een straalkachel. IR paneel is ook een straal kachel. Een WP (of airco) is wel weer veel goedkoper.

Een klein elektrisch kacheltje, een elektrische deken of voetverwarmer kan voordeliger zijn omdat je dan veel lager gaat stoken. Maar dan moet je het wel beperkt inzetten anders is het de achterdeur uit zoals ze hier zeggen.
pi_205964590
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:01 schreef Tengano het volgende:
Als je de helft van je warmte onder de pan verloren laat gaan dan staat je pan op een te grote brander. Dan moet je dus een kleinere pit nemen of een grotere pan. Iedere kok weet dat. Vlammen langs een pan heb je niks aan.

Ook als je de pan op een kleine pit zet gaat het meeste langs je pan. Je kan je handen niet naast de pan houden als die op het gas staat. Campingbranders/pannetjes hebben soms een warmtewisselaar daarvoor om dat te verminderen.

pi_205964600
@Tenago

Hartelijk dank voor je berekeningen/inzichten!

Het verschil elec vs. gas word aan allerlei kanten beinvloedt:

Ruimtes elektrisch verwarmen is altijd al relatief duur geweest, maar kan tegenwoordig goedkoper, ook qua beschikbare techniek.
Gas-Stook-verbuik is altijd een veelvoud van Gas-koken-verbuik. Dat koken-verbuik is niets vergeleken met de rest (ik vergelijk mijn wintergasverbuik met mijn zomergasverbuik -nog tijdens vaste contracten- , alleen gaskoken en kort gas-douchen is echt peanuts. Ik betaal altijd meer aan vaste kosten dan aan variabelekosten.

Kortom: Met gas is het verwarmen van ruimtes het probleem. Dit word natuurlijk uitvergroot door de idiote gasprijzen, maar daar zijn we allemaal wel achter. :P

(mijn situatie: 1 persoon, 3 kamer huur-appartement, geen gekke verbuikers, maar ook geen zonnepanelen)

En wat @quajariaq zegt, een ruimte van top tot bodem verwarmen met gas is nu gewoon prijzen (en wellicht wat inefficient)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205964646
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:07 schreef Het_Bokje het volgende:
En wat @quajariaq zegt, een ruimte van top tot bodem verwarmen met gas is nu gewoon prijzen (en wellicht wat inefficient)
Ik neem aan dat je elektriek bedoelt :)
pi_205964647
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ook als je de pan op een kleine pit zet gaat het meeste langs je pan. Je kan je handen niet naast de pan houden als die op het gas staat. Campingbranders/pannetjes hebben soms een warmtewisselaar daarvoor om dat te verminderen.

[ afbeelding ]
Gas-kook kosten zijn toch wel minder dan 10% van de totale Gas-stookkosten? OK, op gas koken is relatief inefficient, maar qua besparing is het toch veeeel lonender om je op de Gas-stookkosten te richten? (even er vanuit gaande dat je niet van het gas af kunt)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205964757
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je elektriek bedoelt :)
ehh,... ja... :D

Maargoed, de oude vergelijkingen (zoals 20+jr. geleden: warmte met elektra=duur) gaan nu vaak niet meer op, vanwege allerlei redenen. Techniek, marktprijzen. (duh) Lastig vergelijken allemaal, daarom goed dat je je even op de essentiele kengetallen richtte. :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205964789
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:10 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Gas-kook kosten zijn toch wel minder dan 10% van de totale Gas-stookkosten? OK, op gas koken is relatief inefficient, maar qua besparing is het toch veeeel lonender om je op de Gas-stookkosten te richten? (even er vanuit gaande dat je niet van het gas af kunt)
Dat heb ik diverse keren aangegeven. Op inductie overgaan doe je niet voor de kosten van het gas. Het is echter wel iets goedkoper in gebruik maar om die reden over te stappen kan echt nooit uit. Er zijn echt wel meer redenen waarom je inductie wilt maar dat moet je doen als je toch een andere keuken of een ander kooktoestel wilt. Niet omdat het goedkoop is.

Verwarmen is de grote bulk van je gasrekening. Douchen kan uit de hand lopen als je veel en lang douche en niet let op hoeveel er uit die kop komt. Een regendouche kan wel zes tot acht keer meer kosten dan een spaardouche.
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:17:02 #235
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205964793
@Het_Bokje

Mijn eigen verbruik qua gas is ongeveer 3 kuub per maand. Ook in de winter. Zelf stook ik sinds vier jaar niet meer wat werd veroorzaakt door een toevallige omstandigheid. En sindsdien ben ik dat blijven doen vanwege redenen die ik hierboven al in dit topic heb genoemd.

En als ik mijn Fok! kamertje even wil verwarmen zet ik dus tijdelijk een ventilator kachelltje aan. Maar dat doe ik echt maar heel af en toe en dan voor iets van 20 minuten. En de hele CV aangooien van mijn appartement ga ik dan ook niet doen.

Ik gebruik dus gas vooral om te douchen en ik kan op inductie en op gas koken. Ik kan voor het koken dus een keuze maken. En ik wilde graag weten wat nou eigenlijk voordeliger is. En met de hulp en inzichten van hier @qajariaq kom ik er dus achter dat het op gas koken ook vrij inefficient is, waar ik te weinig rekening mee had gehouden.
pi_205964821
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:17 schreef Tengano het volgende:
Mijn eigen verbruik qua gas is ongeveer 3 kuub per maand. Ook in de winter.
Dat lijkt me dan wel een reden om op inductie en een boilertje over te gaan en het gas geheel weg te doen.
pi_205965036
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:17 schreef Tengano het volgende:
@:Het_Bokje

Mijn eigen verbruik qua gas is ongeveer 3 kuub per maand. Ook in de winter. Zelf stook ik sinds vier jaar niet meer wat werd veroorzaakt door een toevallige omstandigheid. En sindsdien ben ik dat blijven doen vanwege redenen die ik hierboven al in dit topic heb genoemd.

En als ik mijn Fok! kamertje even wil verwarmen zet ik dus tijdelijk een ventilator kachelltje aan. Maar dat doe ik echt maar heel af en toe en dan voor iets van 20 minuten. En de hele CV aangooien van mijn appartement ga ik dan ook niet doen.

Ik gebruik dus gas vooral om te douchen en ik kan op inductie en op gas koken. Ik kan voor het koken dus een keuze maken. En ik wilde graag weten wat nou eigenlijk voordeliger is. En met de hulp en inzichten van hier@qajariaq kom ik er dus achter dat het op gas koken ook vrij inefficient is, waar ik te weinig rekening mee had gehouden.
Ik heb sinds 3 jaar exact herzelfde. 's winters is hard stoken hier niet nodig en met een infraroodlamp on/off achter de PC gaat t prima. (PC is een mooie hittebron) :D
En: Inductie is een prima alternatief als je toch van het gas af kan.

Gas-koken is inefficient, maar Gas-stoken toch ook? Alle warmte die niet in de radiatoren gaat zitten (leidingen!) is ook grotendeels voor Jan Lul, net als de warmte die langs de pan gaat.

Maargoed: Stel je komt om 19:00 thuis, zet de verwarming aan tot 22:00, naar je nest om 23:00. 2.5-3 uur overleven zonder CV? Kan wel toch? Dan maar een bloempot in de kamer! :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:31:31 #238
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205965253
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:25 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik heb sinds 3 jaar exact herzelfde. 's winters is hard stoken hier niet nodig en met een infraroodlamp on/off achter de PC gaat t prima. (PC is een mooie hittebron) :D
En: Inductie is een prima alternatief als je toch van het gas af kan.

Gas-koken is inefficient, maar Gas-stoken toch ook? Alle warmte die niet in de radiatoren gaat zitten (leidingen!) is ook grotendeels voor Jan Lul, net als de warmte die langs de pan gaat.

Maargoed: Stel je komt om 19:00 thuis, zet de verwarming aan tot 22:00, naar je nest om 23:00. 2.5-3 uur overleven zonder CV? Kan wel toch? Dan maar een bloempot in de kamer! :')
Ja klopt. Het is prima te doen zonder CV. Ik ben er al jaren aan gewend nu en ik vind het wel weer positief spannend om de winter in te gaan :)

Maar een CV kethel heb je tegenwoordig in de smaak HR. Een hoog rendement kethel dus. Daar zitten ook veel efficientere warmtewisselaars in, vraag me niet alles svp :{w waardoor de uitstroomlucht niet zo heet is als van een oude gasboiler bijvoorbeeld. Daardoor ontstaat ook weer mogelijke erosie in de afvoerpijp omdat die niet goed heet wordt en er wel vocht in terecht komt agv de verbranding.

Anyway die HR CV kethels zijn gewoon zeer efficient. En omdat de gasprijs dus aanzienlijk lager ligt dan die van electriciteit, conform de berekening van dit topic, is mijn conclusie dat met een HR CV kethel, die hier zit, het efficienter stoken is dan met electrische kachels ALS!!!!!!!!!! ik het hele huis zou willen verwarmen.
pi_205965314
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:31 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja klopt. Het is prima te doen zonder CV. Ik ben er al jaren aan gewend nu en ik vind het wel weer positief spannend om de winter in te gaan :)

Maar een CV kethel heb je tegenwoordig in de smaak HR. Een hoog rendement kethel dus. Daar zitten ook veel efficientere warmtewisselaars in, vraag me niet alles, waardoor de uitstroomlucht niet zo heet is als van een oude gasboiler bijvoorbeeld. Daardoor ontstaat ook weer mogelijke erosie in de afvoerpijp omdat die niet goed heet wordt en er wel vocht in terecht komt agv de verbranding.

Anyway die HR CV kethels zijn gewoon zeer efficient. En omdat de gasprijs dus aanzienlijk lager ligt dan die van electriciteit, conform de berekening van dit topic, is mijn conclusie dat met een HR CV kethel, die hier zit, efficienter stoken is dan met electrische kachels ALS!!!!!!!!!! ik het hele huis zou willen verwarmen.
Nou, mooi. ik heb van de Weuningbouw 4/5 maanden geleden een nieuwe kkachel gehad, tapwater uitgezet en verder geen klagen over dat ding hoor. (oude ketel was van 2002, viel ook best mee, is altijd goed onderhouden door de weinigbouw :') )

Edit: Een HEEL huis met gas verwarmen, daar zit een gedeelte van de clou (en besparing)? (ik verwarm ook niet meer dan nodig, slaapkamerwarmte is vies)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:37:55 #240
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205965395
Ik zei ook ALS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Alleen als ik in mijn Fok! kamertje zit en alleen daar de radiator aangooi en de thermostaat zit in de huiskamer (is standaard) dan gaat dat niet goed werken :+
pi_205965438
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:37 schreef Tengano het volgende:
Ik zei ook ALS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Alleen als ik in mijn Fok! kamertje zit en daar de radiator aangooi en de thermostaat zit in de huiskamer (is standaard) dan gaat dat niet goed werken :+
Das ook leuk. En: gaat dan het rendement van je nieuwe kk HR kachel niet ontzetten achteruit, omdat je maar 1 radiator gebruikt, en zo de flow verneukt in t kkkachelsysteem?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:40:20 #242
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205965456
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:39 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Das ook leuk. En: gaat dan het rendement van je nieuwe kk HR kachel niet ontzetten achteruit, omdat je maar 1 radiator gebruikt, en zo de flow verneukt in t kkkachelsysteem?
Nee, want die andere loops staan dan gewoon dicht. Alle radiatoren hebben hier een separate aan en afvoer naar de kethel. Leidingen zitten in de vloer en komen er bij de CV kethel uit.

Maar het probleem is dus dat hij alleen de temperatuur kan meten in de huiskamer en die als thermostaat waarde hanteert. En daar heb ik niks aan.
pi_205965495
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:40 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nee, want die andere loops staan dan gewoon dicht.
Ja, maar kan die kachel met 1 radiator optimaal zijn warmte kwijt? Of is de modulering zo goed, dat dat helemaal goed gaat?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:44:03 #244
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205965548
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:42 schreef Het_Bokje het volgende:
Ja, maar kan die kachel met 1 radiator optimaal zijn warmte kwijt? Of is de modulering zo goed, dat dat helemaal goed gaat?
Jawel, daar zorgt die kachel zelf voor. Die moet alleen het CV water op temperatuur houden. En de pomp blijft dan gewoon lopen. En afhankelijk van hoever ik de kraan op de radiator open draai zo hard is de flow en de emissie van de warmte van het CV water wat bij retour weer wordt opgewarmd.

Dit zijn trouwens wel mijn aannames en met wat ik er ongeveer van weet hoor. Maar volgens mij klopt dit verhaal.

Ik weet alleen niet wat er nou gebeurt als ik de thermostaat op 25 graden zet en alle radiatoren dichtdraai? Die pomp blijft volgens mij altijd draaien en die moet wel ergens zijn water kwijt kunnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 13-09-2022 21:49:41 ]
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:50:00 #245
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205965712
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:05 schreef Tengano het volgende:

[..]
Een gewoon ouderwets ventilatorkachtje van zeg 1000 Watt die draait 1 uur en kost dan circa 60 cent? Ik weet niet wat de huidige Kwh prijs is. Al je electriciteit wordt omgezet in warmte; 100% rendement.

En stel (hypothetisch!!!!!) ik zet zo'n bloempot op mijn gasfornuis, zet hem op een klein pitje zonder te ventileren (geeft problemen ivm met H2O en CO2, maar als voorbeeld dus). Ik verstook een kuub gas (ook 100% rendement op deze manier en je steekt de moord) en tik dan 4 euro af?

Wat is in beide gevallen dat de prijs per Joule of calorie van die twee energietoepassingen. Dat wil ik precies weten.

Ik heb een heel sterk vermoeden dat gas qua calorische energie nog steeds goedkoper is namelijk. En dat komt om dat de groene electriciteit nog niet de helft is van wat er op het net gezet wordt. Behalve in Augustus dan. Toen hadden we gruwelijk zonnig weer. Zie plaatje.

[ afbeelding ]

De linkerhelft van de energie moet dus opgewekt worden met turbines die oa op aargas draaien. Dus de linkerkant van die schijf bepaalt uiteindelijk waar ze het totaalpakket! (al die taartpunten bij elkaar) voor verkopen. En dat is een transitie van gas naar electriciteit met verleis en verwerkingskosten. Daarom moet 'kaal' gas altijd goedkoper zijn.

Plus dat het transport van electriciteit ook nog eens verlies oplevert. De weerstand in de kabels is verlies aan energie en het omhoog en omlaag transformeren van de spanning levert ook verlies op. Terwijl als ik 1 kuub gas in de pijpleiding in slochteren stop er ook precies 1 kuub in Maastrict uitkomt. Minder verlies dus, hoewel ik wel vermoed dat er overal pompen staan om de druk overal op het net te houden.
Een kuub gas geeft je, bij 100% rendement ca 10kWh aan warmte, dus 40cent per kWh
1 kWh is 3600 kJ
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:51:47 #246
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205965764
Klopt. Dat stond hier ook.

https://www.energieconsul(...)g-van-m3-n-naar-kwh/

1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH

3,94 euro / 9,769 kWh is dus inderdaad 40,3 cent per KWh.

Prijs per KWh voor de navolgende energiebronnen:

Aardgas 40,3 cent per KWh.
Electriciteit 88,5 cent per KWh.

En natuurlijk is hier de electriciteit nog steeds dezelfde factor 2,194 duurder per KWh dan gas.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tengano op 13-09-2022 23:02:43 ]
pi_205965812
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:44 schreef Tengano het volgende:

[..]
Jawel, daar zorgt die kachel zelf voor. Die moet alleen het CV water op temperatuur houden. En de pomp blijft dan gewoon lopen. En afhankelijk van hoever ik de kraan op de radiator open draai zo hard is de flow en de emissie van de warmte van het CV water wat bij retour weer wordt opgewarmd.

Dit zijn trouwens wel mijn aannames en met wat ik er van weet hoor. Maar volgens mij klopt dit verhaal.

Ik weet alleen niet wat er nou gebeurt als ik de thermostaat op 25 graden zet en alle radiatoren dichtdraai? Die pomp blijft volgens mij altijd draaien en die moet wel ergens zijn water kwijt kunnen.
Wat ik ooit ook begrepen heb, is dat het (misschien bij oudere type kachels) niet altijd even efficient is om radiatoren dicht te zetten, maar dat zal inmiddels ook wel achterhaald zijn. En wat je niet opwarmt, hoef je niet te betalen. En vergeleken met de gasprijzen van vroeger is iedere besparing momenteel de moeite. 10 jaar geleden boeide het niet zo. :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:56:56 #248
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205965886
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:51 schreef Tengano het volgende:
Klopt. Dat stond hier ook.

https://www.energieconsul(...)g-van-m3-n-naar-kwh/

1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH
Maar, zoals ik zei, met een goede split unit airco/warmte pomp haal je uit 1 kWh stroom 3,5 -4 kWh warmte, ga je uit van 3,5 kost je een kWh warmte dan 17,4 cent. Bij 4 is het 15 cent.
  dinsdag 13 september 2022 @ 22:00:30 #249
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205965961
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar, zoals ik zei, met een goede split unit airco/warmte pomp haal je uit 1 kWh stroom 3,5 -4 kWh warmte, ga je uit van 3,5 kost je een kWh warmte dan 17,4 cent. Bij 4 is het 15 cent.
Ja, maar in feite speel je dan een beetje vals omdat je gratis energie oplepelt en die in je berekening van je KwH prijs verwerkt. Maar zo'n warmtepomp is dus blijkbaar wel interessant inderdaad.
  dinsdag 13 september 2022 @ 22:07:09 #250
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205966101
Overigens kreeg ik ergens nog een rare brainwave toen ik zag dat BEP zo'n ventilator kacheltje had besteld. Zelf heb ik twee van die ouderwetse ventilator kacheltjes uit de kringloop en die voldoen voor mij prima. Maar stel nou dat je geen van beide hebt. Dan kun je uiteindelijk ook nog je airfryer aanzetten, mits je hem goed hebt schoongemaakt :D

Die dingen zijn gemiddeld 1500 tot 2000 watt en er zit een thermostaat in.
  dinsdag 13 september 2022 @ 22:14:03 #251
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205966234
En dit is nog slimmer. Met een paar Texelse sloffen en een verbruik van 35-40? Watt zul je het dan geenzins koud meer hebben als je TV kijkt of aan het gamen cq Fok!en bent. 63 piek :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.amazon.nl/Nav(...)a-1605388410379&th=1

Als dat hele ding 60 Watt zou verbruiken gebruikt hij aan stroomgebruik dan 5,5 cent per uur ^O^

(60/1000) * 88 cent = 5,2 cent

En bij 120 Watt kost het dus een dubbeltje per uur want meer verbruikt zo'n electrische deken niet.

Nou Wilma ik zou die waxinelichtjes maar de deur uitflikkeren :W

[ Bericht 16% gewijzigd door Tengano op 13-09-2022 23:05:11 ]
  dinsdag 13 september 2022 @ 23:40:08 #252
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205967671
Je valt ook nog eens af van een lagere temperatuur in je huis.

quote:
Een gezond gewicht is goed tegen hart- en vaatziekten. Maar bruin vet doet nog meer voor het hart. Het verlaagt het slechte cholesterol en verhoogt het gezonde cholesterol. Dat is goed tegen slagaderverkalking, de oorzaak van veel hart- en vaatziekten. De Hartstichting adviseert daarom om de verwarming laag te zetten, bijvoorbeeld op 17 graden.

https://www.ikwoonleefzor(...)-huis-gezond-of-niet
  Miss 200.000.000! woensdag 14 september 2022 @ 06:35:31 #254
367000 roos94
pi_205968333
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:40 schreef Tengano het volgende:
Je valt ook nog eens af van een lagere temperatuur in je huis.
[..]

Bij een kamertemperatuur van 18 graden functioneren de meeste mensen goed en loopt u de minste kans op gezondheidsklachten. Voor jonge kinderen en ouderen kan een iets hogere temperatuur misschien beter zijn, zegt de WHO

Voor jonge kinderen omdat? Geen uitleg, topsite
pi_205968338
Kinderen verliezen veel warmte via hun hoofd. Mutsje opdoen.
En oudjes zitten veel stil worden daar koud van.
  woensdag 14 september 2022 @ 08:34:45 #256
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205968919
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:07 schreef Tengano het volgende:
Overigens kreeg ik ergens nog een rare brainwave toen ik zag dat BEP zo'n ventilator kacheltje had besteld.
Ho ho, niet zo min over mijn kachel, zeg. Het is niet zomaar een kacheltje, in de zomer kan ik hem ook gebruiken als gewone ventilator voor een heerlijk fris briesje.
En, niet onbelangrijk, hij ziet er ook nog eens sjiek uit. *)
pi_205970631
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:14 schreef Tengano het volgende:
En dit is nog slimmer. Met een paar Texelse sloffen en een verbruik van 35-40? Watt zul je het dan geenzins koud meer hebben als je TV kijkt of aan het gamen cq Fok!en bent. 63 piek :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.amazon.nl/Nav(...)a-1605388410379&th=1

Als dat hele ding 60 Watt zou verbruiken gebruikt hij aan stroomgebruik dan 5,5 cent per uur ^O^

(60/1000) * 88 cent = 5,2 cent

En bij 120 Watt kost het dus een dubbeltje per uur want meer verbruikt zo'n electrische deken niet.

Nou Wilma ik zou die waxinelichtjes maar de deur uitflikkeren :W

Ik heb ook zo'n mantel gekocht. Het is echter een deken met mouwen en de achterkant is dus gewoon open. De verwarming zit tussen twee even dikke lagen fleece dus zal de meeste energie niet naar je lichaam gaan maar naar de kamer. Verder denk ik dat je met alleen die deken, zonder in te pluggen ongeveer het zelfde effect zult hebben. Maar goed, we gaan het zien van de winter maar ik denk dat het niet de slimste koop van het jaar is geweest. Met twee of drie fleecedekentjes van vijf euro kon je wel eens net zoveel effect hebben.
  woensdag 14 september 2022 @ 11:50:11 #259
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_205971036
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 14:03 schreef the-eye het volgende:

[..]
Ga jij het ook doen?
Niet hetzelfde, maar ik ben met mijn vriend wel al aan het plannen om het energieverbruik zo ver mogelijk terug te schroeven.
With love :*
pi_205971158
Die mantels.. :D
Ik zou als de dood zijn dat er kortsluiting ontstaat ergens en vervolgens geëlektrocuteerd als een hoopje as op de bank of bed zal liggen.
  woensdag 14 september 2022 @ 12:00:09 #261
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205971189
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 15:10 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Je betaalt in de zomermaanden doorgaans vooruit om in de wintermaanden niet opeens enorme bedragen te moeten dokken - zo betaal je elke maand precies evenveel, en kom je aan het einde van het jaar niet voor verrassingen te staan!

Tenminste, zo doe ik dat.
Ja dat snap maar op watvoor maandbedrag zit je dan wel niet als je met 3000 netto per maand moet kiezen tussen stoken of boodschappen? Nog even daar gelaten dat we al maanden niet hoeven stoken maar eerder bezig zijn de warmte uit ons huis te krijgen
pi_205971212
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 12:00 schreef the-eye het volgende:

[..]
Ja dat snap maar op watvoor maandbedrag zit je dan wel niet als je met 3000 netto per maand moet kiezen tussen stoken of boodschappen? Nog even daar gelaten dat we al maanden niet hoeven stoken maar eerder bezig zijn de warmte uit ons huis te krijgen
Ik denk een hippe vloerverwarming door het hele huis incl wc en badkamer. :')
pi_205971473
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:25 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb ook zo'n mantel gekocht. Het is echter een deken met mouwen en de achterkant is dus gewoon open. De verwarming zit tussen twee even dikke lagen fleece dus zal de meeste energie niet naar je lichaam gaan maar naar de kamer. Verder denk ik dat je met alleen die deken, zonder in te pluggen ongeveer het zelfde effect zult hebben. Maar goed, we gaan het zien van de winter maar ik denk dat het niet de slimste koop van het jaar is geweest. Met twee of drie fleecedekentjes van vijf euro kon je wel eens net zoveel effect hebben.
Ben je niet bang dat je geëlektrocuteerd gaat worden? :X
pi_205971482
quote:
10s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:58 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Die mantels.. :D
Ik zou als de dood zijn dat er kortsluiting ontstaat ergens en vervolgens geëlektrocuteerd als een hoopje as op de bank of bed zal liggen.
Inderdaad.
  woensdag 14 september 2022 @ 12:28:02 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205971535
quote:
3s.gif Op woensdag 14 september 2022 12:02 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Ik denk een hippe vloerverwarming door het hele huis incl wc en badkamer. :')
Die kans is klein want vloerverwarming is LTV en het gas (je zult nog gas hebben met zo'n maandbedrag) hoeft dus tot een veel minder hoge temperatuur te verwarmen, en dat scheelt enorm, of het verwarmingswater naar de 45 of 90 graden verwarmd moet worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205971811
quote:
3s.gif Op woensdag 14 september 2022 12:02 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Ik denk een hippe vloerverwarming door het hele huis incl wc en badkamer. :')
Een vloerverwarming is vaak efficiënter dan het alternatief, dus hoezo denk je dat?
  woensdag 14 september 2022 @ 12:50:28 #267
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205971863
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:50 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]
Niet hetzelfde, maar ik ben met mijn vriend wel al aan het plannen om het energieverbruik zo ver mogelijk terug te schroeven.
Nou..... ik heb net koud gedoucht maar aan het eind van de rit stond ik toch wel op het punt om Putin te bellen om namens ons allen de overgave aan hem bekend te maken in ruil voor goedkoop gas
  woensdag 14 september 2022 @ 13:28:06 #268
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205972316
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:25 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb ook zo'n mantel gekocht. Het is echter een deken met mouwen en de achterkant is dus gewoon open. De verwarming zit tussen twee even dikke lagen fleece dus zal de meeste energie niet naar je lichaam gaan maar naar de kamer. Verder denk ik dat je met alleen die deken, zonder in te pluggen ongeveer het zelfde effect zult hebben. Maar goed, we gaan het zien van de winter maar ik denk dat het niet de slimste koop van het jaar is geweest. Met twee of drie fleecedekentjes van vijf euro kon je wel eens net zoveel effect hebben.
Wat fijn ^O^ dat jij zo'n mantel hebt en er iets over kan vertellen! Ik had al naar die uitvouw gekeken die op internet stond en zag inderdaad dat vooral de voorkant dicht is. Eigenlijk trek je zeg maar de deken die over je heen zit aan. (1) Kun je hem dan wel op de een of andere manier 'dicht' maken, net als een badjas zeg maar? Zodat je nog even naar de keuken kunt lopen voor een kop koffie om moet je hem dan uitdoen omdat je hem eigenlijk niet als een echte mantel kunt dragen?

En (2) waar zijn de verwarmingselementen precies geplaatst? Ik vermoed alleen aan de voorkant toch? En in de mouwen niet en achter wss ook niet. Dan zou je dus een electrische deken op je hebben liggen, maar dat is mijn aanname. Ik hoor dat graag van je :)

En nog een andere vraag. Er zijn verschillende types. (3) Heb jij die Navaris XXL? of een andere?

En voor de andere mensen, electrische dekens zijn zwakstroom dekens. De verwarmings elementen die er in zitten worden dus geactiveerd door daar een zeer lage en volkomen ongevaarlijke spanning op te zetten.Ik heb het even opgezocht en de standaards spanning voor electrische dekens is 12 Volt; niks aan de hand dus. In heb bedieningspaneeltje zit dan de omvormer en de schakelaar om hem in 6 standen te kunneen zetten. Op de een of andere manier geelectrocuteerd kunnen worden is dus niet aan de orde.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 14-09-2022 13:40:27 ]
pi_205972421




Nah, geef mijn portie maar aan Fikkie. _O-
  woensdag 14 september 2022 @ 13:40:13 #270
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205972456
quote:
11s.gif Op woensdag 14 september 2022 13:36 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nah, geef mijn portie maar aan Fikkie. _O-
Dat is misschien van mensen die in bed hebben liggen roken want je ziet niet het spiraal waarin de draden in je elektrische deken zitten in het verbrandde motief
pi_205972469
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 13:40 schreef the-eye het volgende:

[..]
Dat is misschien van mensen die in bed hebben liggen roken?
Nee. Elektrische deken. Google staat er vol mee.
  woensdag 14 september 2022 @ 13:50:32 #272
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205972555
Jeetje, gisteren hadden ze ze nog bij Bol en nu zijn ze allemaal uitverkocht -O-
  woensdag 14 september 2022 @ 13:58:32 #273
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205972648
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 13:50 schreef Tengano het volgende:
Jeetje, gisteren hadden ze ze nog bij Bol en nu zijn ze allemaal uitverkocht -O-
Snuggle Deken Met Mouwen
https://nl.aliexpress.com(...)00017893339634%22%7D

https://nl.aliexpress.com(...)%22%3A%2230050%22%7D

[ Bericht 15% gewijzigd door the-eye op 14-09-2022 14:09:04 ]
  woensdag 14 september 2022 @ 14:08:23 #274
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205972740
quote:
10s.gif Op woensdag 14 september 2022 13:58 schreef the-eye het volgende:

[..]
Verwarmingspads. Die kan je in elke kleding uit je garderobe stoppen

https://nl.aliexpress.com(...)00001728048445%22%7D
Oh wow! dat is ook niet verkeerd. Zeker als je een keer er op uit gaat van de winter en het zit tegen het vriespunt aan. Ik heb zo'n batterypack van 30 mAh dus dan kun je wel een dagje lekker warm blijven. Topidee ^O^
  woensdag 14 september 2022 @ 14:10:00 #275
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205972760
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 14:08 schreef Tengano het volgende:

[..]
Oh wow! dat is ook niet verkeerd. Zeker als je een keer er op uit gaat van de winter en het zit tegen het vriespunt aan. Ik heb zo'n batterypack van 30 mAh dus dan kun je wel een dagje lekker warm blijven. Topidee ^O^
Kijk even bij m'n vorige reactie. Ik heb een andere link er in gezet. Op Ali verkopen ze die snuggle dingen nog gewoon

  woensdag 14 september 2022 @ 14:11:36 #276
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205972789
Ja die hebben zo ook bij Bol. Maar deze zijn niet electrisch. Daar zit geen verwarming in en dat scheelt echt gigantisch als je in een koud huis zit. Dan moet je dus zelf voor kachel spelen om het warm te krijen en dat is absoluut onvergelijkbaar weet ik uit ervaring.

Ik maak namelijk in de winter gebruik van zo'n verwarmingsdekentje van 37 x 25 cm (even nagemeten) en die leg ik in de onderkant van mijn stoel. Op het zitvlak dus. En dan iets eroverheen om niet direct contact te maken en dat werkt echt fantastisch! Dan krijg je het dus niet koud. Zeker niet als je dan nog een dekentje over je heen doet. Dan maakt de buitentemperatuur niet meer uit. Net als in een slaapkamer; daar kan het heel koud zijn, maar als jij in je warme bedje ligt is er niks aan de hand :z

Dat verwarmingselement heb ik uit zo'n voetenwarmer gehaald die ik ergens voor 50ct op een rommelmarkt had gescoord. Dat dekentje van 37 x 25 zat er dus los in en kan ik dus ook in het zitkussen van mijn makkelijke stoel/fautteul plaatsen zeg maar. En ook die kun je op 3 verschillende standen zetten. Werkt echt top *)

En vanuit die ervaring ben ik best wel enthousiast over zo'n mantel want ik weet hoe goed het werkt.

[ Bericht 27% gewijzigd door Tengano op 14-09-2022 14:24:05 ]
pi_205974257
Heb m'n kacheltje binnen!

Mijn eerste bevindingen.

-Als eerste valt me op dat er geen batterijen bijgeleverd zijn voor de afstandsbediening, voor de prijs van de kachel mag dat er best bij inbegrepen zijn!

-Het blaast goed en snel warmte af in de korte tijd dat ik hem uitprobeerde. Omdat het nog lang niet koud genoeg is kan ik nu nog niet zeggen of het ook echt zijn geld waard is. Ik denk van wel omdat ik weet hoeveel [of weinig] warmte ik nodig heb en voor welk gedeelte van de woning. Waarschijnlijk zal het nooit langer aanstaan dan een half uur want dan krijg ik het spaans benauwd.

-Uiterlijk is gewoon mooi. Extra fijn is dat het kan roteren. Overigens doet de normale ventilator weinig dus in de zomer zal ik er weinig aan hebben. Geen punt, daarvoor heb ik grondventilator van 100 W. _O_

150 euro is best veel geld, voor mij althans. Aan de andere kant komt het uit het potje van de energietoeslag en zie ik het ook als een kans voor een kleine investering om de kosten in de winter drastisch te kunnen minderen. Win-win dus. Toch? Of niet? |:)
pi_205974279
quote:
10s.gif Op woensdag 14 september 2022 16:32 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Heb m'n kacheltje binnen!

Mijn eerste bevindingen.

-Als eerste valt me op dat er geen batterijen bijgeleverd zijn voor de afstandsbediening, voor de prijs van de kachel mag dat er best bij inbegrepen zijn!

-Het blaast goed en snel warmte af in de korte tijd dat ik hem uitprobeerde. Omdat het nog lang niet koud genoeg is kan ik nu nog niet zeggen of het ook echt zijn geld waard is. Ik denk van wel omdat ik weet hoeveel [of weinig] warmte ik nodig heb en voor welk gedeelte van de woning. Waarschijnlijk zal het nooit langer aanstaan dan een half uur want dan krijg ik het spaans benauwd.

-Uiterlijk is gewoon mooi. Extra fijn is dat het kan roteren. Overigens doet de normale ventialtor weinig dus in de zomer zal ik er weinig aan hebben. Geen punt, daarvoor heb ik grondventilator van 100 W. _O_

150 euro is best veel geld, voor mij althans. Aan de andere kant komt het uit het potje van de energietoeslag en zie ik het ook als een kans voor een kleine investering om de kosten in de winter drastisch te kunnen minderen. Win-win dus. Toch? Of niet? |:)
Hangt van het verbruik af natuurlijk :)
pi_205974358
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 16:34 schreef DW457 het volgende:

[..]
Hangt van het verbruik af natuurlijk :)
Tuurlijk, maar dat kan ik nu nog niet weten.
  woensdag 14 september 2022 @ 16:56:47 #280
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205974498
Ik vond deze nog even op Aliexpress. Welk een beetje een commericeel onhandig plaatje :o

https://nl.aliexpress.com(...)gatewayAdapt=glo2nld



#quick heat :X
pi_205974546
quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2022 16:42 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Tuurlijk, maar dat kan ik nu nog niet weten.
Zeker wel, staat er gewoon op.
pi_205974579
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 16:56 schreef Tengano het volgende:
Ik vond deze nog even op Aliexpress. Welk een beetje een commericeel onhandig plaatje :o

https://nl.aliexpress.com(...)gatewayAdapt=glo2nld

[ afbeelding ]

#quick heat :X
:')
Een goede reden om hem sowieso niet bij Ali te bestellen.

Ook leuk, dezelfde kachelventilator staat nu ineens voor 179 ipv 149. _O-
  woensdag 14 september 2022 @ 17:05:33 #283
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205974606
Ow wacht ff, je had hem goedkoper dus :D ^O^ Ik dacht trouwens dat je voor deze ging. Daar had je een link van geplaatst.

https://www.kabelshop.nl/(...)IDOm79hoCgDoQAvD_BwE

pi_205974625
quote:
2s.gif Op woensdag 14 september 2022 17:00 schreef DW457 het volgende:

[..]
Zeker wel, staat er gewoon op.
2000 W. Is dat watt je bedoeld?
pi_205974630
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 17:05 schreef Tengano het volgende:
Ow wacht ff, je had hem goedkoper dus :D ^O^ Ik dacht trouwens dat je voor deze ging. Daar had je een link van geplaatst.

https://www.kabelshop.nl/(...)IDOm79hoCgDoQAvD_BwE

[ afbeelding ]
Nee bah. :{w

Deze> https://www.bol.com/nl/nl(...)A.2_6.8.ProductTitle
pi_205974675
quote:
10s.gif Op woensdag 14 september 2022 17:07 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
2000 W. Is dat watt je bedoeld?
Fijn dat je me niet te lang in spanning houdt, maar inderdaad: daar doelde ik op. Dat is trouwens wel veel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2022 17:10:57 ]
  woensdag 14 september 2022 @ 17:12:19 #287
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205974695
quote:
2s.gif Op woensdag 14 september 2022 17:10 schreef DW457 het volgende:
Fijn dat je me niet te lang in spanning houdt, maar inderdaad: daar doelde ik op. Dat is trouwens wel veel.
Dat is de maximum stand. Zo'n apparaat heeft altijd 3 tot 5 standen oid.
  woensdag 14 september 2022 @ 17:14:23 #288
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205974715
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 16:56 schreef Tengano het volgende:
Ik vond deze nog even op Aliexpress. Welk een beetje een commericeel onhandig plaatje :o

https://nl.aliexpress.com(...)gatewayAdapt=glo2nld

[ afbeelding ]

#quick heat :X
110 volt ook... kun je hier dus niet zomaar even inpluggen, wat ik sowieso niet zou doen met AliExpress meuk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205974721
quote:
2s.gif Op woensdag 14 september 2022 17:10 schreef DW457 het volgende:

[..]
Fijn dat je me niet te lang in spanning houdt, maar inderdaad: daar doelde ik op. Dat is trouwens wel veel.
:D
Ja nou, ik zie het allemaal wel. Ik moet toch iets..
Straks in de winter zal ik kunnen bijhouden wat gunstiger zal uitpakken en daarmee keuzes maken.
Alles beter dan de adviezen van Wilma. :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Bep-Vetklep op 14-09-2022 18:03:04 ]
pi_205975287
Bij Blokker voor 319.98. Koekoek! _O-
https://www.blokker.nl/elektrische-kachel/3576879.html

Heb maar snel betaald. Ik zit goed deze winter. ^O^
  woensdag 14 september 2022 @ 18:10:45 #291
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205975386
quote:
16s.gif Op woensdag 14 september 2022 18:02 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Bij Blokker voor 319.98. Koekoek! _O-
https://www.blokker.nl/elektrische-kachel/3576879.html

Heb maar snel betaald. Ik zit goed deze winter. ^O^
Is dat dezelfde kachel? OMG :|W
pi_205975391
quote:
11s.gif Op woensdag 14 september 2022 18:10 schreef Tengano het volgende:

[..]
Is dat dezelfde kachel?
Ja.
  woensdag 14 september 2022 @ 18:14:04 #293
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205975431
quote:
10s.gif Op woensdag 14 september 2022 18:11 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Ja.
Is niet alleen een seizoensartikel, maar nu de gasprijzen alsmaar stijgen kunnen ze voor dit soort artikelen veel meer vragen. Helaas zijn bij Bol die electrische snuggle mantels ook al uitverkocht. Daar wil ik er graag een van hebben. En dan een grijze want die donkerblauwe is niet zo mijn kleur.
pi_205975479
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 18:14 schreef Tengano het volgende:

[..]
Is niet alleen een seizoensartikel, maar nu de gasprijzen alsmaar stijgen kunnen ze voor dit soort artikelen veel meer vragen. Helaas zijn bij Bol die electrische snuggle mantels ook al uitverkocht. Daar wil ik er graag een van hebben. En dan een grijze want die donkerblauwe is niet zo mijn kleur.
Ja reken er maar op dat de prijzen de pan uit gaan rijzen. Ik ben blij dat ik in één dag al 30 euro heb bespaard. Lol.

Wat betreft de mantels, mocht ik ze tegenkomen laat ik wel iets weten. ^O^
  woensdag 14 september 2022 @ 18:20:44 #295
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205975525
quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2022 18:17 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Ja reken er maar op dat de prijzen de pan uit gaan rijzen. Ik ben blij dat ik in één dag al 30 euro heb bespaard. Lol.

Wat betreft de mantels, mocht ik ze tegenkomen laat ik wel iets weten. ^O^
Ik heb nog een paar vragen aan die user uitstaan die er een heeft. Ik zou het liefst nog wat details hebben voor ik hem bestel, maar ik ben er op zich al wel redelijk uit. Ze zijn alleen bij Amazon en Bol te koop jammergenoeg. Maar nu we de 25 en 20 graden buiten gepaseerd zijn komen veel meer mensen nu op dit idee. Wordt mss toch lastig om aan zo'n ding te komen in deze tijden.
pi_205976750
Wat is het voordeel van afsluiten versus cv-ketel uitschakelen en gasfornuis niet gebruiken? Afsluiten kost sowieso geld, ook later het aansluiten kost weer geld.
  woensdag 14 september 2022 @ 19:45:14 #297
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205976794
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 19:43 schreef TargaFlorio het volgende:
Wat is het voordeel van afsluiten versus cv-ketel uitschakelen en gasfornuis niet gebruiken? Afsluiten kost sowieso geld, ook later het aansluiten kost weer geld.
Het vastrecht tarief kan best aanzienlijk zijn. 21 - 27 euro per maand bijvoorbeeld waar je eigenijk geen reet voor terugkrijgt.
pi_205976927
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 19:45 schreef Tengano het volgende:

[..]
Het vastrecht tarief kan best aanzienlijk zijn. 21 - 27 euro per maand bijvoorbeeld waar je eigenijk geen reet voor terugkrijgt.
Nee, maar je bent wel flexibeler en kunt af en toe alsnog eten koken.
  woensdag 14 september 2022 @ 19:58:44 #299
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205977059
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 19:52 schreef TargaFlorio het volgende:
Nee, maar je bent wel flexibeler en kunt af en toe alsnog eten koken.
Ja klopt.

Ik zit nog even te kijken en het is wel aanzienlijk lager. Ze geven het bij mij op als netwerkbeheerkosten. En dat bedrag is 11,68 euro per maand. Ik had wss een dergelijk vast tariefbedrag gezien van gas en electra samen.
pi_205977187
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 19:58 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja klopt.

Ik zit nog even te kijken en het is wel aanzienlijk lager. Ze geven het bij mij op als netwerkbeheerkosten. En dat bedrag is 11,68 euro per maand. Ik had wss een dergelijk vast tariefbedrag gezien van gas en electra samen.
Vastrecht vs afsluitkosten vind ik dan verwaarloosbaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')