SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html
Bepaalde industrieën zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter
(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik
Stroomopslag tegen stroomtekorten-geen capaciteitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.
https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F
Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficiënt werken vervangen.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101
Een tweet uit Nederland:
Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar
https://i.ibb.co/Kw3mQyh/Screenshot-20220804-144521.png
Heden:
Spanje
Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezieën omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privésector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen
Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023
https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886
https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise
Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafés en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.
https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter
Oostenrijk
Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.
Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.
https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown
Zwitserland
Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland
Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.
https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid
België
De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook díe prijs - van dát hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)
https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726
UK
In het VK verwacht 70% van de pubs dat ze deze winter failliet gaan door de energiekosten.
https://www.theguardian.c(...)er-energy-costs-soar
Fish and chips-winkels worden met "uitsterven" bedreigd door stijgende kosten.
https://www.bbc.com/news/uk-england-somerset-62650572
Britse voedings- en drankensector slaat alarm over CO₂-tekort terwijl fabriek productie stopzet.
De fabriek in Teesside is goed voor een derde van de Britse gasvoorraden die worden gebruikt in tal van industrieën en in ziekenhuizen.
https://www.theguardian.c(...)uction-energy-prices
Nederland
Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar 9 cent
Drie Nederlandse energiemaatschappijen verlagen vanaf begin september de terugleververgoeding die klanten met zonnepanelen ontvangen. Eneco, Oxxio en Woonenergie vergoeden dan nog maar 9 cent per kWh (was 0,56 bij Eneco).
.....
Staat er toch ook gewoonquote:
Ja, bij mij is het ook niet heel veel meer, maar ik heb 2x een DS216 en 1x een DS214 maar 2 daarvan hebben alleen maar films en series er op staan en dat ding stond 24/7 aan, maar ik deed er niets (meer) mee. Dan kan ik ze net zo goed uitzetten, want grofweg zo'n 12W x24 x365 = 105,12 kWh. Tegen 21ct is dat maar 22,08 euro op een heel jaar, waar hebben we het over, maar goed, net zo goed onnodig.quote:Op woensdag 14 september 2022 00:25 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Mijn oude NAS (Synology DS213J) verbruikt stand-by 6W en idle/in gebruik zo'n 19W. Komt in de praktijk neer op zo'n 70 kWh per jaar. Niet echt de moeite om daarvoor te gaan lopen kloten met slimme stekkers enzo
Elke reden om een nieuwere TV te kopen is een goede redenquote:Op woensdag 14 september 2022 00:42 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb al zo'n 7 jaar een mooie plasma TV (Panasonic 55ST60) die nog altijd perfect bevalt en zo'n 280 watt verbruikt. Een nieuwe OLED tv verbruikt ongeveer de helft.
140 watt * 4 uur per dag * 365 dagen per jaar = ca. 200 kW besparing.
Dat is nu zo'n 50 euro per jaar. Bij een aanschafprijs van Eur 1500,- is dat een terugverdientijd van 30 jaar![]()
Zelfs bij een verdubbeling van de energieprijs is de terugverdientijd waarschijnlijk korter dan de levensduur van de tv.
Dan kun je toch beter wachten tot het beestje de geest geeft? Of hebben jullie daar een andere mening over?
Nou, in de winter dan wel in de dagen zoals vandaag, waar het weer gewoon ruk is en je tóch niet in de tuin zit (nou ja, ik niet in ieder gevalquote:Op woensdag 14 september 2022 06:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zodra het ten koste gaat van mijn plezier, zoals tuinverlichting uit (al scheelt dan bij mij niets, LED op basis van sensor en tijdschakelaar), dan word ik wel terughoudender. Sowieso verwacht ik niet dat ze ooit aan mensen die al meer opwekken dan verbruiken gaan vraag om nog meer terug te gaan leveren. Eerst maar eens naar de mensen die veel vragen, logischerwijs.
Ja kijk, dat is dus niet de situatie die voor de meeste mensen geldtquote:Op woensdag 14 september 2022 10:22 schreef VEM2012 het volgende:
Bij mij staan ze maar een uur aan nadat het donker wordt. Ik vind het wel mooi om te zien. Als ik niet thuis ben staat het uit. Dat gaat met geolocation bij mij. Geen idee wat dat ding trekt als de lampen uit staan trouwens. Toch eens meten voor de grap.
Oftewel, volgens dit zinnetje zou ik straks maar 18ct per kWh mogen gaan betalen, want het was 21ct.quote:Als klant van ENGIE Nederland Retail ontvang
je groene stroom, opgewekt uit natuurlijke bronnen zoals zon, wind en biomassa
Hoe werkt dat geolocation? Op basis van je telefoon ofzo?quote:Op woensdag 14 september 2022 10:22 schreef VEM2012 het volgende:
Bij mij staan ze maar een uur aan nadat het donker wordt. Ik vind het wel mooi om te zien. Als ik niet thuis ben staat het uit. Dat gaat met geolocation bij mij. Geen idee wat dat ding trekt als de lampen uit staan trouwens. Toch eens meten voor de grap.
Bewegingssensor er aan? Dat hebben we hier bij de buitenlampen die aan de voor en zijkant van de woning zitten. Ze gaan enkel aan als je er langs loopt. Achter het huis zitten drie vaste buitenlampen op een schakelaar die we van binnenuit bedienen. Als het donker wordt zetten we ze aan, als we naar bed gaan dan zetten we ze uit.quote:Op woensdag 14 september 2022 10:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, bij mij is het ook niet heel veel meer, maar ik heb 2x een DS216 en 1x een DS214 maar 2 daarvan hebben alleen maar films en series er op staan en dat ding stond 24/7 aan, maar ik deed er niets (meer) mee. Dan kan ik ze net zo goed uitzetten, want grofweg zo'n 12W x24 x365 = 105,12 kWh. Tegen 21ct is dat maar 22,08 euro op een heel jaar, waar hebben we het over, maar goed, net zo goed onnodig.
[..]
Elke reden om een nieuwere TV te kopen is een goede redenMaar inderdaad, voor de besparing hoef je het met de 'oude' prijzen niet te doen, en in die zin is er dus niets mis met wachten tot ie kapot gaat. Maar als jij straks 80ct moet gaan betalen voor een kWh, of nog meer, maak het rekensommetje dan nog eens? Ik weet dat het nu de bedoeling is dat de prijzen voor stroom een max bedrag krijgen, maar, eerst zien hoe dat in de praktijk uitwerkt, dus daarom zeg ik, reken eens met een hogere kWh prijs?
[..]
Nou, in de winter dan wel in de dagen zoals vandaag, waar het weer gewoon ruk is en je tóch niet in de tuin zit (nou ja, ik niet in ieder geval), laat staan als ik in bed lig en slaap en dan de hele nacht de tuinverlichting aan is, is gewoon zonde.
Ik heb ook LED, en ik heb ook een schemerschakelaar etc, maar die gebruikt als ie uit is nog steeds iets van 8 watt continue, want die schemersensor moet stroom hebben om te werken, en als de lampen aan zijn is het ongeveer 40 watt per uur, maar dat is dus de hele nacht door, vanaf dat het donker wordt tot het licht wordt, waarbij ik het grootste deel in bed lig.
Nou, zeg even dat het minstens per nacht, ook de kortste, zo'n 7 uur donker is, maar in de winter natuurlijk veel langer, maar minstens 7 uur, waarvan ik nooit tot 02.00u in de tuin zit eigenlijk, dus laten we rekenen met 5 uur per nacht (is meer want in de winter zijn de nachten veel langer) dat maakt dus 5 * 365 * 40 watt / 1000 * 21ct = 15,33.
In realiteit gaat dat misschien wel x2, misschien wel 2,5. Is nog steeds niks natuurlijk, want dan kom je bij 2,5x op 38,33 euro uit. Gaat nergens over. Maar als je 80ct moet gaan betalen, dan worden die 15,33 ineens 58,40 euro. Dat x 2,5 = 146 euro. Voor lampen die aan zijn als ik of niet in de tuin zit of al lang slaap.
Daarom had (had, want tussenstekker is kapot) ik daar een tussenstekker op zitten, zodat die 8 watt standby er niet is, en ik gewoon bv om 02u snachts ofzo het licht weer uit kon zetten door de stekker uit te zetten. Toegegeven, ik betaal nog steeds maar 21 cent, dus het gaat nergens over, maar dit gaat meer om het domotica verhaal dat het kán, en dus heb ik het gemaakt, maar nu, met de prijzen, wordt het wel wat meer de moeite waard om er over na te denken.
Van de andere kant, 1 zo'n stekker (die ik heb) kost rond de 55 euro, dus bij de prijsverhoging kost die stekker min of meer hetzelfde als een heel jaar aan energie voor die lampen, dus het is met oude prijzen 0,0 zinnig.
Maar het kán...dat is wel vaker een prima beweegreden voor mij
Dat is een dochter van Essent. Die wijzigt zijn variabele tarieven elke zes maanden. Dus ik vermoed dat dit voor energiedirect ook geldt. Dan krijg je de nieuwe per 1 januari.quote:Op woensdag 14 september 2022 10:49 schreef junkiesietze het volgende:
Waar vind ik wanneer energiedirect weer zn tarieven wijzigt?
Ik kreeg 2 juni een mail dat per juli de tarieven gingen wijzigen, die vielen nog wel mee en betaal amper meer aan stroomkosten. Maar om me heen hoor ik steeds meer mensen die belachelijke maandtarieven voorgesteld krijgen, vraag me af wanneer ik die krijg.
Dat is nu zinloos daar ik de stekker automatisch aan en uit laat gaan.quote:Op woensdag 14 september 2022 10:50 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Bewegingssensor er aan? Dat hebben we hier bij de buitenlampen die aan de voor en zijkant van de woning zitten. Ze gaan enkel aan als je er langs loopt. Achter het huis zitten drie vaste buitenlampen op een schakelaar die we van binnenuit bedienen. Als het donker wordt zetten we ze aan, als we naar bed gaan dan zetten we ze uit.
Kan nog geen reden vinden, wij hebben nog zo'n beeldbuis lekker netflixen door de SCART kabelquote:Op woensdag 14 september 2022 10:17 schreef CoolGuy het volgende:
Elke reden om een nieuwere TV te kopen is een goede reden
Maar jij bent dan ook een beetje een geval apartquote:Op woensdag 14 september 2022 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Kan nog geen reden vinden, wij hebben nog zo'n beeldbuis lekker netflixen door de SCART kabelik wacht wel totdat die de geest geeft.
Was het het afdankertje van de oma (rip) van mijn vriendin die al een nieuwere beeldbuis hadquote:Op woensdag 14 september 2022 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Kan nog geen reden vinden, wij hebben nog zo'n beeldbuis lekker netflixen door de SCART kabelik wacht wel totdat die de geest geeft.
Mijn halve huishouden stamt uit de jaren 70 maar is wel prima spul. Ik heb geloof ik ook nog een 2000W stofzuiger (zijn die niet illegaal tegenwoordig). Ik ben niet zo van het weggooien als het het nog doet en blijkbaar wel zuinig op mijn spullen. Helaas zijn goede electriciens wel steeds lastiger te vinden om dingen te laten repareren.quote:Op woensdag 14 september 2022 10:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar jij bent dan ook een beetje een geval apart![]()
(bedoel ik niet flauw he)
Held.quote:Op woensdag 14 september 2022 10:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Was het het afdankertje van de oma (rip) van mijn vriendin die al een nieuwere beeldbuis hadAl dat geweggooi zonder reden.
Ja zelfde hier maar geen idee van wanneer onze tv is zou me niets verbazen eind vorige eeuwquote:Op woensdag 14 september 2022 11:00 schreef Isdatzo het volgende:
De enige reden om een nieuwe TV te kopen is wanneer de oude de geest geeft. En zelfs dan nog niet direct: doe al sinds 2012 met mijn LG 42", maar vorig jaar hield 'ie er ineens mee op. Bleek het voedingsbord er geen zin meer in te hebben. Voor ¤20 of zo een nieuw printplaatje op de kop getikt en erin geschroefd. Hoop dat 'ie het nog 10 jaar volhoudt.
Met chromecast prima smart. Wat wil een mens nog meer?
Moet wel zeggen dat lettertypes wel verrekte klein zijn geworden, het puzzel gedeelte bij de slimste mens is niet meer leesbaar en voetbal standen ook maar amperquote:
Djezus ik ben wel blij dat oude apparatuur nog gewoon uitknoppen die ook echt gewoon uit betekenen.quote:Op woensdag 14 september 2022 11:05 schreef monkyyy het volgende:
Ik schrok wel van het sluimerverbruik van een tv + soundbar. Ruim 30 watt hier
Daar zijn oplossingen voor zoals speciale stekkerdozen overigens.quote:Op woensdag 14 september 2022 11:05 schreef monkyyy het volgende:
Ik schrok wel van het sluimerverbruik van een tv + soundbar. Ruim 30 watt hier
Maar dat is met een OLED TV niet aan te raden. Overigens hoef je het voor het standby verbruik van een OLED TV niet te doen. Die draait zijn pixel refresh programma direct nadat je hem hebt uitgezet, en daarna valt het verbruik terug naar 1 watt ofzo.quote:Op woensdag 14 september 2022 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Daar zijn oplossingen voor zoals speciale stekkerdozen overigens.
Ja, de kwaliteit was vroeger wel beter ja. Ik heb TV's van LG, maar geen enkele TV die ik heb gehad was zo snel kapot dan de eerste LG OLED die ik kocht. Daar is binnen een jaar het scherm van vervangen, en nu is ie weer 'stuk' als in dat ik een verticale baan rechts heb die duidelijk donkerder is dan de rest van het scherm. Dat zie je alleen bij hele heldere kleuren. Bij normale bewegen tv beelden zie je het niét, want als dat zo was was dit al lang een reden geweest om een nieuwe te kopenquote:Op woensdag 14 september 2022 11:00 schreef Isdatzo het volgende:
De enige reden om een nieuwe TV te kopen is wanneer de oude de geest geeft. En zelfs dan nog niet direct: doe al sinds 2012 met mijn LG 42", maar vorig jaar hield 'ie er ineens mee op. Bleek het voedingsbord er geen zin meer in te hebben. Voor ¤20 of zo een nieuw printplaatje op de kop getikt en erin geschroefd. Hoop dat 'ie het nog 10 jaar volhoudt.
Met chromecast eraan prima smart. Wat wil een mens nog meer?
Ik heb een 85 inch gekocht genotquote:Op woensdag 14 september 2022 11:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, de kwaliteit was vroeger wel beter ja. Ik heb TV's van LG, maar geen enkele TV die ik heb gehad was zo snel kapot dan de eerste LG OLED die ik kocht. Daar is binnen een jaar het scherm van vervangen, en nu is ie weer 'stuk' als in dat ik een verticale baan rechts heb die duidelijk donkerder is dan de rest van het scherm. Dat zie je alleen bij hele heldere kleuren. Bij normale bewegen tv beelden zie je het niét, want als dat zo was was dit al lang een reden geweest om een nieuwe te kopen
Ja dat is lekker. Ik kom niet verder dan 77 inch, maar, als ik nóg groter ga dan passen er geen schemerlampjes meer op het tv-dressoir links en rechts naast de tv, dan staan ze gewoon voor de tv, dat belemmert het kijkplezier nogalquote:Op woensdag 14 september 2022 11:20 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik heb een 85 inch gekocht genot
Heb een muur van 14 meter.kleine tv zou helemaal wegvallen.quote:Op woensdag 14 september 2022 11:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat is lekker. Ik kom niet verder dan 77 inch, maar, als ik nóg groter ga dan passen er geen schemerlampjes meer op het tv-dressoir links en rechts naast de tv, dan staan ze gewoon voor de tv, dat belemmert het kijkplezier nogal
Ja, de muur is lang genoeg hier, maar dat tv-dressoir is...ik denk 2,5 meter breed ofzo? Daar hangt dan in het midden de TV boven, en dan is er links en rechts nog precies plek voor 2 schemerlampjes, Bij een 85 inch TV zou dat niet meer kunnen, al is dat, als het er op aankomt, géén reden om niet een nog grotere TV te kopen want de plek heb ik er wel voorquote:Op woensdag 14 september 2022 11:22 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Heb een muur van 14 meter.kleine tv zou helemaal wegvallen.
100 inch UST hierquote:Op woensdag 14 september 2022 11:20 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik heb een 85 inch gekocht genot
Maar die verbruiken in standby stand dan ook vrijwel niets (1 watt).quote:
Ik ook, maar ik mocht ze afgelopen maand niet bewateren vanwege een hosepipe-ban. Dus toen maar de regenton een dag voor de ban gevuld met de hosepipe...quote:Op woensdag 14 september 2022 11:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb planten in de tuin, die verbruiken water en zonlicht. (en nog een beetje stikstof, fosfor en kalium en andere spore elementen)
Nou ja, ik heb achter in de tuin zo'n schuurtje, waar zo'n overkapping aan vast zit, waar je onder kunt zitten, weet je wel. En in de zomer is het dan wel fijn om daar te kunnen zitten, beetje F1 kijken of gewoon wat TV ofzo.quote:Op woensdag 14 september 2022 11:34 schreef Isdatzo het volgende:
Een TV in de tuin?!
Het moet niet gekker worden.
Regenton staat op mijn verlanglijstje.quote:Op woensdag 14 september 2022 11:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik ook, maar ik mocht ze afgelopen maand niet bewateren vanwege een hosepipe-ban. Dus toen maar de regenton een dag voor de ban gevuld met de hosepipe...
Afhankelijk van je gemeente krijg je daar nog subsidie voor ook.quote:Op woensdag 14 september 2022 11:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Regenton staat op mijn verlanglijstje.
Behalve dat de energiecrisis voor mensen die een tv in de tuin kunnen veroorloven niet zo heel groot is. En dat mensen met veel apparaten ook meer mogelijkheden tot bezuinigen en verbruik minderen hebben.quote:Op woensdag 14 september 2022 11:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb achter in de tuin zo'n schuurtje, waar zo'n overkapping aan vast zit, waar je onder kunt zitten, weet je wel. En in de zomer is het dan wel fijn om daar te kunnen zitten, beetje F1 kijken of gewoon wat TV ofzo.
Maar dit is allemaal wel maximaal off-topic natuurlijk.
Dat is correct, voor mij is de crisis ook niet zo heel groot, maar dat komt omdat ik geen gas heb, en ik heb mijn prijzen nog vast staan. Maar, dat gezegd hebbende had ik die TV in mijn vorige huis ook al, en dat was ver voor de oorlog, want die heb ik al een paar jaar.quote:Op woensdag 14 september 2022 11:37 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Behalve dat de energiecrisis voor mensen die een tv in de tuin kunnen veroorloven niet zo heel groot is. En dat mensen met veel apparaten ook meer mogelijkheden tot bezuinigen en verbruik minderen hebben.
quote:Op woensdag 14 september 2022 11:43 schreef CoolGuy het volgende:
dat was ver voor de oorlog, want die heb ik al een paar jaar
Waarom zou je een regenton willen? Om te besparen op regulier water? Want ik zit te zoeken op internet, en dan zie ik echt dingen in de vorm van een ton, maar ik zie ook dit soort dingen:quote:Op woensdag 14 september 2022 11:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Regenton staat op mijn verlanglijstje.
quote:Op woensdag 14 september 2022 11:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]met wie heb jij al een paar jaar oorlog
![]()
Omdat ik houten regentonnen mooi vind staan en omdat het praktisch is om de planten uit water te gevenquote:Op woensdag 14 september 2022 11:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom zou je een regenton willen? Om te besparen op regulier water? Want ik zit te zoeken op internet, en dan zie ik echt dingen in de vorm van een ton, maar ik zie ook dit soort dingen:
https://voertonnen.nl/groene-muur-regenton-320-liter-brick/
En dat ga ik dus niet in de tuin zetten. Maar je kunt hier toch niet de tuin mee besproeien, want daar staat toch geen druk op? Of begrijp ik het niet?
Ja, een gieter, maar ik ga niet steeds met 10 liter water in een gieter op en neer lopen door de hele tuin heen. Maar dan heb je daar dus water in zitten die er alleen maar inkomt als het regent, en als we zo'n zomer hebben als we dit jaar hadden is die ton leeg en er komt ook geen water meer bij op het moment dat de tuin het water het hardste nodig heeft.quote:Op woensdag 14 september 2022 11:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Omdat ik houten regentonnen mooi vind staan en omdat het praktisch is om de planten uit water te geven
En er bestaat ook zoiets als een gieter.
Die ton gaat natuurlijk vol in de lente en het accumuleert en alle drinkwater die je kunt vervangen voor regenwater is mooi meegenomen. Planten lusten ook prima ongezuiverd waterquote:Op woensdag 14 september 2022 11:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, een gieter, maar ik ga niet steeds met 10 liter water in een gieter op en neer lopen door de hele tuin heen. Maar dan heb je daar dus water in zitten die er alleen maar inkomt als het regent, en als we zo'n zomer hebben als we dit jaar hadden is die ton leeg en er komt ook geen water meer bij op het moment dat de tuin het water het hardste nodig heeft.
En als het hard regent hoef ik de tuin geen water te geven. Nee, ik ben nog niet helemaal overtuigd van het nut
Dat snap ik, maar dan heb ik dus op een zomer als dit jaar dus maximaal 320 liter water bespaard? Is helemaal goed natuurlijk, maar daar ik kunstgras in de hele tuin heb en ik dus alleen maar de planten in de plantenbakken water hoef te geven + de heg(gen) zou ik wel even toe kunnen met zo'n ton.quote:Op woensdag 14 september 2022 11:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Die ton gaat natuurlijk vol in de lente en het accumuleert en alle drinkwater die je kunt vervangen voor regenwater is mooi meegenomen. Planten lusten ook prima ongezuiverd water
15 liter gieter gaat best hard hoorquote:Op woensdag 14 september 2022 11:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dan heb ik dus op een zomer als dit jaar dus maximaal 320 liter water bespaard? Is helemaal goed natuurlijk, maar daar ik kunstgras in de hele tuin heb en ik dus alleen maar de planten in de plantenbakken water hoef te geven + de heg(gen) zou ik wel even toe kunnen met zo'n ton.
Maar ik ga niet de heg water geven met een gietertje, dan ben ik veel meer tijd kwijt dan gewoon met de tuinslang.
Jawel, maar ik ken mezelf, dan heb ik daar een regenton staan met 320 liter water en dan kan ik OF de gieter pakken en heel lang bezig zijn of de tuinslang, en dan weet ik wel wat ik doe, dus dan heb ik zo'n ton voor niks gekocht.quote:Op woensdag 14 september 2022 12:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
15 liter gieter gaat best hard hoor
douchen in drollenwater?quote:Op woensdag 14 september 2022 12:07 schreef KingRadler het volgende:
Water opvangen van de Douche en de WC.
Kan je ook veel op bespraren.
Áls je dat water dan ook gebruikt. Daar gaat het dan dus bij mij mis. Maar, ik gebruik op een jaar met een gezin van 3 minder dan gemiddeld als ik internet mag geloven. Daar staatquote:Op woensdag 14 september 2022 12:05 schreef Isdatzo het volgende:
Je bespaart er drinkwater mee. Daarom is het de moeite waard.
Verder zijn lege regentonnen een buffer in het geval van zware regenval: in het buitengebied niet zo'n issue, maar binnen de bebouwing is dat in veel gemeentes wel een dingetje.
Nou, als ik kijk dat wij in het afgelopen jaar volgens mijn afrekening 117 kuub water hebben verbruikt, dan is dat 117 / 3 / 365 = 106,85 liter per persoon per dag, dus ik voel me nog niet heel erg schuldig.quote:Hoe meer mensen in een huis wonen, hoe lager het waterverbruik per persoon. In 2020 was het gemiddeld waterverbruik per persoon 134 liter per dag (CBS). Voor een huishouden van 4 personen is dit meer dan 500 liter per dag!
Ik zit op 93 liter per dag mét tuin (34 kuub, alleenstaand), dus ook ik denk niet dat ik nog veel kan besparen.quote:Op woensdag 14 september 2022 12:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Áls je dat water dan ook gebruikt. Daar gaat het dan dus bij mij mis. Maar, ik gebruik op een jaar met een gezin van 3 minder dan gemiddeld als ik internet mag geloven. Daar staat
[..]
Nou, als ik kijk dat wij in het afgelopen jaar volgens mijn afrekening 117 kuub water hebben verbruikt, dan is dat 117 / 3 / 365 = 106,85 liter per persoon per dag, dus ik voel me nog niet heel erg schuldig.
Wat maakt het uit hoe jouw waterverbruik zich verhoudt tot het gemiddelde voor het nut van een regenton? Elke liter is er één.quote:Op woensdag 14 september 2022 12:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Áls je dat water dan ook gebruikt. Daar gaat het dan dus bij mij mis. Maar, ik gebruik op een jaar met een gezin van 3 minder dan gemiddeld als ik internet mag geloven. Daar staat
[..]
Nou, als ik kijk dat wij in het afgelopen jaar volgens mijn afrekening 117 kuub water hebben verbruikt, dan is dat 117 / 3 / 365 = 106,85 liter per persoon per dag, dus ik voel me nog niet heel erg schuldig.
Zo'n tussenstuk in de regenpijp maken is zo gedaan. Ik heb een paar jaar geleden 5 regentonnen bij m'n ouders neergezet en dat was binnen een uur gepiept. Waarom niet even overleggen? Het lijkt me niet dat de verhuurder daar een groot probleem van gaat maken.quote:Op woensdag 14 september 2022 12:24 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik zit op 93 liter per dag mét tuin (34 kuub, alleenstaand), dus ook ik denk niet dat ik nog veel kan besparen.
Wil overigens best een regenton, maar het is een huurhuis, dus ik ga echt zelf niet de regenpijp laten mollen om zo'n ding neer te kunnen zetten. Huis is in 2019 opgeleverd, ik snap echt daadwerkelijk niet dat er geen regels zijn om zulk soort woningen standaard met een regenton, of in ieder geval de mogelijkheid tot het plaatsen van, op te leveren.
Voor jou misschien, maar ik moet daar dus iemand voor laten komen. Dat wordt een dure grap, want de verhuurder zal ook niet willen dat Beun de Haas de regenpijp van het appartementengebouw gaat zitten bewerken.quote:Op woensdag 14 september 2022 12:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zo'n tussenstuk in de regenpijp maken is zo gedaan. Ik heb een paar jaar geleden 5 regentonnen bij m'n ouders neergezet en dat was binnen een uur gepiept. Waarom niet even overleggen? Het lijkt me niet dat de verhuurder daar een groot probleem van gaat maken.
Zulke wc's overal neerzetten ookquote:Op woensdag 14 september 2022 12:37 schreef Zelva het volgende:
[..]
Voor jou misschien, maar ik moet daar dus iemand voor laten komen. Dat wordt een dure grap, want de verhuurder zal ook niet willen dat Beun de Haas de regenpijp van het appartementengebouw gaat zitten bewerken.
En ik vind dus gewoon echt dat de gemeente én de woningbouwvereniging hier vantevoren rekening mee moeten houden en gefaald hebben. Grote mond hebben over dit en dat, we moeten allemaal besparen en zo, maar dat dan ook omzetten in nuttig en effectief beleid ho maar.
Vraag me af hoe dat praktisch werkt. Ik heb het wel eens gezien boven urinoirs dan is het logische gewoon doorspoelen en handen wassen tegelijk. Maar hier heb je een resevoir dat sowieso al gevuld moet worden wat gebeurt er dan met het extra water, komt dat bij op het resevoir dat al vol is. Is er dan ook een overloop? als je te lang de handen wast. En hoeveel water spoelt eruit is dat een vaste hoeveelheid of is dat de hele bak. In het geval van dat laatste bespaart het dus niets. Daarnaast krijg je ook nog een zeepresten etc in je toiletbak. Ik vraag me af hoe praktisch het is maar het idee is wel mooi. Wmb installeren ze het in publieke plaatsen bij elk urinoir.quote:Op woensdag 14 september 2022 12:38 schreef maily het volgende:
[..]
Zulke wc's overal neerzetten ook
https://sanitairkamer.nl/(...)oEAQYASABEgLo_fD_BwE
Reservoir vullen duurt ca een minuut, in die tijd kun je je handen prima gewassen hebben.quote:Op woensdag 14 september 2022 12:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vraag me af hoe dat praktisch werkt. Ik heb het wel eens gezien boven urinoirs dan is het logische gewoon doorspoelen en handen wassen tegelijk. Maar hier heb je een resevoir dat sowieso al gevuld moet worden wat gebeurt er dan met het extra water, komt dat bij op het resevoir dat al vol is. Is er dan ook een overloop? als je te lang de handen wast. En hoeveel water spoelt eruit is dat een vaste hoeveelheid of is dat de hele bak. In het geval van dat laatste bespaart het dus niets. Daarnaast krijg je ook nog een zeepresten etc in je toiletbak. Ik vraag me af hoe praktisch het is maar het idee is wel mooi. Wmb installeren ze het in publieke plaatsen bij elk urinoir.
Ohja natuurlijk je wast tijdens het vullenquote:Op woensdag 14 september 2022 12:50 schreef PS. het volgende:
[..]
Reservoir vullen duurt ca een minuut, in die tijd kun je je handen prima gewassen hebben.
quote:Op woensdag 14 september 2022 12:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vraag me af hoe dat praktisch werkt. Ik heb het wel eens gezien boven urinoirs dan is het logische gewoon doorspoelen en handen wassen tegelijk. Maar hier heb je een resevoir dat sowieso al gevuld moet worden wat gebeurt er dan met het extra water, komt dat bij op het resevoir dat al vol is. Is er dan ook een overloop? als je te lang de handen wast.
De overloop zit dus op het reservoir van de wc.quote:Doordat de fontein op het reservoir is geplaatst, stroomt het water in het reservoir tot deze gevuld is. Daarna zal het water via de wc wegstromen.
Niet, maar het maakt wel uit dat dat wel de reden is dat ik me niet echt schuldig voel over het feit dat ik geen regenton in de tuin heb. Simpel zat.quote:Op woensdag 14 september 2022 12:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat maakt het uit hoe jouw waterverbruik zich verhoudt tot het gemiddelde voor het nut van een regenton? Elke liter is er één.
Linksom of rechtsom blijft het een beetje onzinnig om met kostbaar drinkwater je plantjes te bewateren wanneer die plantjes net zo lief regenwater krijgen (sommige planten hebben trouwens liever regenwater).
Ben benieuwd of ze in de tweede kamer ook gewoon truiendag gaan invoeren.quote:Op woensdag 14 september 2022 13:01 schreef Garfield1985 het volgende:
Een goed moment voor overheidsinstellingen om zélf eens het goede voorbeeld te geven en verlichting uit te schakelen na kantoortijd. Niet normaal hoeveel kantoren ik in deze (crisis)tijd nog volop zie branden voor Jan met de korte achternaam. Would it kill you to install a couple of movement sensors on it??
Dat is tegenwoordig met led schieten met de aardbol op een beerdiertjequote:Op woensdag 14 september 2022 13:01 schreef Garfield1985 het volgende:
Een goed moment voor overheidsinstellingen om zélf eens het goede voorbeeld te geven en verlichting uit te schakelen na kantoortijd. Niet normaal hoeveel kantoren ik in deze (crisis)tijd nog volop zie branden voor Jan met de korte achternaam. Would it kill you to install a couple of movement sensors on it??
Ja, in principe kan dat. Met magneetjes achter op de radiator. Hoef je ze ook niet voor van de muur te halen ofzo.quote:
Die gaat niet op individueel niveau zijn.quote:Op woensdag 14 september 2022 14:07 schreef stinkie het volgende:
Iemand al iets voorbij zien komen over hoe ze die 10% stroom besparing gaan afdwingen / controleren?
Ik had het idee dat er ook redelijk specifiek naar individueel niveau werd gekeken voor de piekbelasting. Ook in de uitleg: iedereen komt thuis om 1700, wasmachine aan, douchen, koken, tv kijken etc.quote:Op woensdag 14 september 2022 14:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die gaat niet op individueel niveau zijn.
Maar dan weet je dat de meeste mensen om 17u thuis komen, wasmachine aan etc etc etc, maar dan weten ze nog niet of stinkie daar wel of niet bij zit.quote:Op woensdag 14 september 2022 14:13 schreef stinkie het volgende:
[..]
Ik had het idee dat er ook redelijk specifiek naar individueel niveau werd gekeken voor de piekbelasting. Ook in de uitleg: iedereen komt thuis om 1700, wasmachine aan, douchen, koken, tv kijken etc.
Wollen spencerdag.quote:Op woensdag 14 september 2022 13:09 schreef maily het volgende:
[..]
Ben benieuwd of ze in de tweede kamer ook gewoon truiendag gaan invoeren.
En kraanwater.
Klopt, gevraagd wordt om 10% totale reductie en 5% reductie tijdens de piekmomenten.quote:Op woensdag 14 september 2022 14:13 schreef stinkie het volgende:
[..]
Ik had het idee dat er ook redelijk specifiek naar individueel niveau werd gekeken voor de piekbelasting. Ook in de uitleg: iedereen komt thuis om 1700, wasmachine aan, douchen, koken, tv kijken etc.
dus blijft de vraag: hoe gaan ze dat afdwingen / controleren?quote:Op woensdag 14 september 2022 14:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dan weet je dat de meeste mensen om 17u thuis komen, wasmachine aan etc etc etc, maar dan weten ze nog niet of stinkie daar wel of niet bij zit.
Nietquote:Op woensdag 14 september 2022 15:40 schreef stinkie het volgende:
[..]
dus blijft de vraag: hoe gaan ze dat afdwingen / controleren?
stinkie heeft dan ook nog eens PV panelen en een ferraris meter, dus dat is ook niet de oplossing
In de toekomst kan je denk ik geld verdienen door je elektrische auto of thuisaccu in te zetten om het net te balanceren, maar dat duurt nog wel even.quote:Op woensdag 14 september 2022 15:40 schreef stinkie het volgende:
[..]
stinkie heeft dan ook nog eens PV panelen en een ferraris meter, dus dat is ook niet de oplossing
Niet, dat gaan ze niet doen want het kan niet. Dan moet je van iedereen het gemiddelde nemen van het afgelopen jaar of jaren, en daar 5% van aftrekken, en dan aan het eind berekenen of dat gelukt is en zo niet een boete geven ofzo.quote:Op woensdag 14 september 2022 15:40 schreef stinkie het volgende:
[..]
Yep. Heel handig.quote:Op woensdag 14 september 2022 10:44 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hoe werkt dat geolocation? Op basis van je telefoon ofzo?
Mag een oled niet van de stroom af? Waarom dat dan?quote:Op woensdag 14 september 2022 11:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat is met een OLED TV niet aan te raden. Overigens hoef je het voor het standby verbruik van een OLED TV niet te doen. Die draait zijn pixel refresh programma direct nadat je hem hebt uitgezet, en daarna valt het verbruik terug naar 1 watt ofzo.
Het mág wel, maar een OLED draait een pixel refresh programma. Daarom valt het verbruik van de TV ook niet terug naar (nagenoeg) 0 op het moment dat je hem uitzet. Hij draait dat programma.quote:Op woensdag 14 september 2022 16:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mag een oled niet van de stroom af? Waarom dat dan?
Met de slimme meters weten ze exact of stinkie daarbij zit en als stinkie teveel gebruikt gaat bij stinkie de stroom er via de slimme meter gewoon even afquote:Op woensdag 14 september 2022 14:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dan weet je dat de meeste mensen om 17u thuis komen, wasmachine aan etc etc etc, maar dan weten ze nog niet of stinkie daar wel of niet bij zit.
Als je gewoon tv kijkt met bewegend beeld 'refreshen' de pixels toch ook vanzelf? Ik heb dat nooit begrepen met oled. CRT's konden ook inbranden evenals plasma tv's maar alleen als je heel lang hetzelfde beeld in beeld had bv een logo. Pixels refreshen gaat daar toch niets aan helpen volgens mij.quote:Op woensdag 14 september 2022 16:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het mág wel, maar een OLED draait een pixel refresh programma. Daarom valt het verbruik van de TV ook niet terug naar (nagenoeg) 0 op het moment dat je hem uitzet. Hij draait dat programma.
Als je hem uitzet en daarna de stekker er uit trekt, en je doet dat een paar keer, dan krijg je daarna de melding dat hij dat programma moet draaien. Anders gezegd, het is niet geweldig voor je TV om te verhinderen dat ie dat kan doen.
Wat lul je nou flarus?quote:Op woensdag 14 september 2022 06:33 schreef XSbig het volgende:
[..]
Omdat je constant platte, populistische retoriek zonder onderbouwing post en zodra iemand je daar op aanspreekt krijgen we het standaard ‘mag ik geen mening hebben’-riedeltje.
Onderbouw je posts is met keiharde feiten en bronnen ipv onderbuikgezwets, dat scheelt al een hoop.
daarom Ferraris meter :’)quote:Op woensdag 14 september 2022 17:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Met de slimme meters weten ze exact of stinkie daarbij zit en als stinkie teveel gebruikt gaat bij stinkie de stroom er via de slimme meter gewoon even af
Het gedeelte dat de EU wisselt tussen Brussel en Straatsburg is waar, ik snap alleen niet zo goed waarom dat in dit topic thuishoort, buiten dat het gewoon weer een mogelijkheid voor je was om retoriek te spuien. Dus als je zo graag interessant wilt doen, zou ik weleens een bron willen zien wat het aan stroom/gas kost allemaal.quote:Op woensdag 14 september 2022 17:31 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Wat lul je nou flarus?
Wat moet ik onderbouwen?
Het was toch bekend dat de EU Straatsburg niet wil laten vallen?
Ofwel,
Elke maand! Die verhuizing van Brussel naar Straatsburg...
En dan tegen de EU-burger zeggen dat wij moeten minderen...
Met je interessante geneuzel...
Wat dat kost?quote:Op woensdag 14 september 2022 17:47 schreef XSbig het volgende:
[..]
Het gedeelte dat de EU wisselt tussen Brussel en Straatsburg is waar, ik snap alleen niet zo goed waarom dat in dit topic thuishoort, buiten dat het gewoon weer een mogelijkheid voor je was om retoriek te spuien. Dus als je zo graag interessant wilt doen, zou ik weleens een bron willen zien wat het aan stroom/gas kost allemaal.
Er staat inderdaad dat het tussen de 196 en 204 miljoen euro kost, uiteraard een absurd bedrag. Echter is dat voor de hotelovernachtingen, treinreizen en de kosten voor het transporteren van dossiers. Er staat ook dat de uitstoot hiervan een schrikbarende 19.000 ton CO2 is.quote:Op woensdag 14 september 2022 17:51 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Wat dat kost?
Hier pipo, heb je je retoriek..
https://decorrespondent.n(...)urg/8673192-915a240d
200 Miljoen, and counting wrs..
Idd, snap echt niet wat dit in dit topic doet, echt niet....
quote:Op woensdag 14 september 2022 18:01 schreef XSbig het volgende:
[..]
Er staat inderdaad dat het tussen de 196 en 204 miljoen euro kost, uiteraard een absurd bedrag. Echter is dat voor de hotelovernachtingen, treinreizen en de kosten voor het transporteren van dossiers. Er staat ook dat de uitstoot hiervan een schrikbarende 19.000 ton CO2 is.
Helaas staat er niet bij wat het aan gas en licht kost, en laten we hier nou toevallig in het ‘energiecrisis’ topic zitten. Vandaar dat ik ook niet snapte waarom je de link legde met dat er vanuit de EU gezegd wordt dat we zuinig aan moeten doen, terwijl zij heel de tijd heen en weer gaan. (Post 277 en 296 vorige topic.)
Je zit in het verkeerde topic te spuien ‘pipo’.
In België hebben heel veel huizen tegenwoordig in de kelder een reservoir om regenwater op te vangen, dat dan weer gebruikt wordt voor het spoelen van het toilet of het bewateren van de tuin. Met wat filtering kun je het water ook gebruiken voor je wasmachine.quote:Op woensdag 14 september 2022 12:37 schreef Zelva het volgende:
[..]
Voor jou misschien, maar ik moet daar dus iemand voor laten komen. Dat wordt een dure grap, want de verhuurder zal ook niet willen dat Beun de Haas de regenpijp van het appartementengebouw gaat zitten bewerken.
"vrachtwagens vol dossierkisten"...quote:Op woensdag 14 september 2022 17:51 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Wat dat kost?
Hier pipo, heb je je retoriek..
https://decorrespondent.n(...)urg/8673192-915a240d
200 Miljoen, and counting wrs..
Moet ik nog vertellen dat vrachtwagens op diesel rijden? Dat is ook energie hoor. En al die dienstwagens die op en neer rijden, die rijden niet op lucht hoor.quote:Op woensdag 14 september 2022 18:06 schreef XSbig het volgende:
[..]
Uitstekende inhoudelijke reactie.
Dit was me eerlijk gezegd nog geen eens opgevallen. Scherp!quote:Op woensdag 14 september 2022 18:16 schreef RetepV het volgende:
[..]
"vrachtwagens vol dossierkisten"...
* RetepV kijkt naar de datum van het artikel.
Oh, 16 oktober 2013.
Ja, toen was er vrijwel nog niks gedigitaliseerd en stonden centrale documentbeheersystemen nog in de kinderschoenen. Nu, 10 jaar later, hebben we de Cloud uitgevonden hoor, en hebben we ook de security voor elkaar. Die electronisch opgeslagen documenten zijn vele malen beter beveiligd tegen ongewenst inzien dan die dossierkisten uit 2013.
De verhuizing is tegenwoordig een stuk goedkoper en milieuvriendelijker.
Een stuk goedkoper zegt ie....quote:Op woensdag 14 september 2022 18:16 schreef RetepV het volgende:
[..]
"vrachtwagens vol dossierkisten"...
* RetepV kijkt naar de datum van het artikel.
Oh, 16 oktober 2013.
Ja, toen was er vrijwel nog niks gedigitaliseerd en stonden centrale documentbeheersystemen nog in de kinderschoenen. Nu, 10 jaar later, hebben we de Cloud uitgevonden hoor, en hebben we ook de security voor elkaar. Die electronisch opgeslagen documenten zijn vele malen beter beveiligd tegen ongewenst inzien dan die dossierkisten uit 2013.
De verhuizing is tegenwoordig een stuk goedkoper en milieuvriendelijker.
Terecht.quote:Op woensdag 14 september 2022 18:01 schreef XSbig het volgende:
[..]
Er staat inderdaad dat het tussen de 196 en 204 miljoen euro kost, uiteraard een absurd bedrag. Echter is dat voor de hotelovernachtingen, treinreizen en de kosten voor het transporteren van dossiers. Er staat ook dat de uitstoot hiervan een schrikbarende 19.000 ton CO2 is.
Helaas staat er niet bij wat het aan gas en licht kost, en laten we hier nou toevallig in het ‘energiecrisis’ topic zitten. Vandaar dat ik ook niet snapte waarom je de link legde met dat er vanuit de EU gezegd wordt dat we zuinig aan moeten doen, terwijl zij heel de tijd heen en weer gaan. (Post 277 en 296 vorige topic.)
Je zit in het verkeerde topic te spuien ‘pipo’.
Plasma tv’s hebben ook een white wash programma, als ik die niet trouw elke dag even gedraaid had na het gamen, dan had ik nu gegarandeerd voor altijd geweten hoeveel health ik meestal had tijdens het spelen van diverse games.quote:Op woensdag 14 september 2022 17:27 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je gewoon tv kijkt met bewegend beeld 'refreshen' de pixels toch ook vanzelf? Ik heb dat nooit begrepen met oled. CRT's konden ook inbranden evenals plasma tv's maar alleen als je heel lang hetzelfde beeld in beeld had bv een logo. Pixels refreshen gaat daar toch niets aan helpen volgens mij.
Als zo'n ding 30w trekt kan je met de huidige energietarieven die tv beter gewoon na een paar jaar bij het grofvuil zetten en een nieuwe kopen van het geld dat je aan stroom hebt bespaart.
Stel dat je 4 uur per dag kijkt, dan staat hij dus 20 uur lang 30w te trekken om zijn 'pixels te refreshen' () , dat is 219 Kwh per jaar. Tegen de huidige tarieven dus 219 euro per jaar. Na 5 jaar heb je dus al bijna 1100 euro bespaard en mocht op magische wijze er toch iets ingebrand zijn dan kan je een kekke nieuwe oled tv kopen.
Ik begrijp je punt heus wel hoor, die verplaatsing is ook nonsens. Maar volgens mij ging dit topic over andere vormen van energie dan die diesel. Welk punt trouwens al weerlegt is door een andere user.quote:Op woensdag 14 september 2022 18:16 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Moet ik nog vertellen dat vrachtwagens op diesel rijden? Dat is ook energie hoor. En al die dienstwagens die op en neer rijden, die rijden niet op lucht hoor.
En die treinen, worden die met de hand voortgeduwd?
En al die verlichting wat continue brandt daar en om de zoveel tijd alle kranen laten lopen daar, ook zoiets.
Met dat geld konden ze sowieso genoeg mensen compenseren danwel gebruiken voor verduurzamen.
Gewoon totale energieverspilling.
Net als jou dat duidelijk maken, energieverspilling...
Ach, ik ben eigenlijk nog gek dat ik er tegenin ga, alles is de schuld van de EU en van D66, en dan Rob Jetten om iets specifieker te zijn.quote:Op woensdag 14 september 2022 18:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Terecht.
In elk topic roeptoeteren over Straatsburg en regering en blablabla is niet relevant als het nu gaat over wat mensen doen om wat te besparen. Het is niet meer dan een excuus om weer even het stokpaardje naar buiten te laten maar meer ook niet.
Om over de gebruikte bewoordingen nog maar niet te beginnen.
Correct. Dat draait maar een paar minuten, minder dan 5 als ik mijn stroom metertje mag geloven.quote:Op woensdag 14 september 2022 18:28 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Plasma tv’s hebben ook een white wash programma, als ik die niet trouw elke dag even gedraaid had na het gamen, dan had ik nu gegarandeerd voor altijd geweten hoeveel health ik meestal had tijdens het spelen van diverse games.
Ik gok trouwens dat dat pixelprogramma ook niet constant draait als je tv niet in gebruik is…
Ja zou je zeggen, maar tóch doet zo'n tv dat zodra ie uit staat. Maar hij staat niet 20 uur per dag 30 watt te trekken. Het is hoogstens 5 min en daarna is het verbruik in standby misschien 1 watt.quote:Op woensdag 14 september 2022 17:27 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je gewoon tv kijkt met bewegend beeld 'refreshen' de pixels toch ook vanzelf? Ik heb dat nooit begrepen met oled. CRT's konden ook inbranden evenals plasma tv's maar alleen als je heel lang hetzelfde beeld in beeld had bv een logo. Pixels refreshen gaat daar toch niets aan helpen volgens mij.
Als zo'n ding 30w trekt kan je met de huidige energietarieven die tv beter gewoon na een paar jaar bij het grofvuil zetten en een nieuwe kopen van het geld dat je aan stroom hebt bespaart.
Stel dat je 4 uur per dag kijkt, dan staat hij dus 20 uur lang 30w te trekken om zijn 'pixels te refreshen' () , dat is 219 Kwh per jaar. Tegen de huidige tarieven dus 219 euro per jaar. Na 5 jaar heb je dus al bijna 1100 euro bespaard en mocht op magische wijze er toch iets ingebrand zijn dan kan je een kekke nieuwe oled tv kopen.
Wie zegt dat het hun schuld is dan?quote:Op woensdag 14 september 2022 18:30 schreef XSbig het volgende:
[..]
Ach, ik ben eigenlijk nog gek dat ik er tegenin ga, alles is de schuld van de EU en van D66, en dan Rob Jetten om iets specifieker te zijn.
Nou, vertel, wat strookt er niet met hun eigen gang van zaken zoals jij dat noemt?quote:Op woensdag 14 september 2022 18:52 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Wie zegt dat het hun schuld is dan?
Dat heb ik nooit beweerd.
Maar een beetje minder EU mag wel, zeker als ze de burger ook vragen om te minderen.
Als je zelf met eisen komt, zorg dan dat je zelf het goede voorbeeld geeft, toch?
Ze komen met voorstellen die niet stroken met hun eigen gang van zaken.
Misschien een beetje verkeerd verwoord, niet per se in dit topic maar volgens mij heb ik jou wel vaker zien ageren tegen die partijen in het algemeen.quote:Op woensdag 14 september 2022 18:52 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Wie zegt dat het hun schuld is dan?
Dat heb ik nooit beweerd.
Maar een beetje minder EU mag wel, zeker als ze de burger ook vragen om te minderen.
Als je zelf met eisen komt, zorg dan dat je zelf het goede voorbeeld geeft, toch?
Ze komen met voorstellen die niet stroken met hun eigen gang van zaken.
Miljarden in klimaatplannen steken bijv terwijl tig burgers straks mss hun energierekening niet meer kunnen betalen. Ja hoe dan?quote:Op woensdag 14 september 2022 18:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou, vertel, wat strookt er niet met hun eigen gang van zaken zoals jij dat noemt?
we moeten gewoon niet afhankelijk zijn van onbetrouwbaar rusland. Dat doet idd pijn. Op de lange termijn komen we hier sterker uit, daar geloof ik gewoon in.quote:Op woensdag 14 september 2022 19:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Miljarden in klimaatplannen steken bijv terwijl tig burgers straks mss hun energierekening niet meer kunnen betalen. Ja hoe dan?
Sancties die, wat ik zie, alleen maar ons geld kost. Als straks de gaskraan nog verder dicht gaat, liggen straks industrieën in vooral Duitsland stil. Nou, de gevolgen hoef ik niet uit te tekenen toch?
Ja, maar Oekraïne....Ja zal wel maar dat boeit de EU-burger niet meer hoor als ze moeten kouwkleumen in de winter.
Ik zie maar 1 verliezer van deze sancties, en dat is op lange termijn de EU zelf ben ik bang.
Benieuwd hoe lang de burger dit nog pikt.
Het is even de vraag hoe men daadwerkelijk gaat reageren. Er is een verschil tussen het moeten denken aan het doorbrengen van de winter in een koud huis en de praktijk van het urenlang in een huis van 14 graden zitten.quote:Op woensdag 14 september 2022 19:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Miljarden in klimaatplannen steken bijv terwijl tig burgers straks mss hun energierekening niet meer kunnen betalen. Ja hoe dan?
Sancties die, wat ik zie, alleen maar ons geld kost. Als straks de gaskraan nog verder dicht gaat, liggen straks industrieën in vooral Duitsland stil. Nou, de gevolgen hoef ik niet uit te tekenen toch?
Ja, maar Oekraïne....Ja zal wel maar dat boeit de EU-burger niet meer hoor als ze moeten kouwkleumen in de winter.
Ik zie maar 1 verliezer van deze sancties, en dat is op lange termijn de EU zelf ben ik bang.
Tientjeswerk, zelfs hier hebben ze al meer gegeven.quote:Op vrijdag 16 september 2022 07:04 schreef asco het volgende:
Ondertussen in België:
https://www.hln.be/geld/k(...)rugbetalen~adb9d4a0/
En boven de 2500 netto ben je schijnbaar rijk genoeg en krijg je waarschijnlijk die tientjes niet eens.quote:Op vrijdag 16 september 2022 07:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tientjeswerk, zelfs hier hebben ze al meer gegeven.
De streamingdiensten zullen wel meevallen, die kosten zitten vooral in Edge hosting, en dat is relatief stroomarm, bare metal hosting zal wel flink duurder worden verwacht ik, vooral in de onderkant van de markt.quote:Op woensdag 14 september 2022 18:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
over datacenters gesproken; het datacenter rekent nog tot op heden 0,20 euro per kilowatt/uur. Er is al gesproken over mogelijk tariefverhoging maar dat zal nu nog niet ingaan. vermoedelijk volgend jaar pas met de inflatiecorrectie.
met andere woorden; alle online diensten zullen duurder worden. Netflix, viaplay, noem alles maar op. De kosten voor de hosting van dit fok-forum ook.
Dit ja. En wel verwachten dat je ff een warmtepomp en zonnepanelen aanschaft want subsidiequote:Op vrijdag 16 september 2022 07:30 schreef asco het volgende:
[..]
En boven de 2500 netto ben je schijnbaar rijk genoeg en krijg je waarschijnlijk die tientjes niet eens.
En dan individueel de stroom er af draaien? Een slimme meter is helemaal niet zo slim, enige wat het doet is wat gedetaileerder het verbruik per minuut doorgeven.quote:Op woensdag 14 september 2022 14:13 schreef stinkie het volgende:
[..]
Je hoeft inderdaad niks te verwachten van deze slapjanus. Überhaupt ijdele hoop om wat van deze regering te verwachten.quote:Op vrijdag 16 september 2022 08:18 schreef Pleun2011 het volgende:
Weldenkende mensen: 'Er moet een prijsplafond komen'
Jetten: 'Volgens de energiebedrijven is dit lastig te realiseren'
Dit ene zinnetje zegt mij voldoende. Daar hoef je niks van te verwachten.
niet op doorgetrokken geschat jaarverbruik laten berekenen maar dichter tegen t werkelijke verbruik op de vorige jaarnota . (mits deze uit werkelijke metingen bestaat natuurlijk). Kan al een slok op een borrel schelen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 07:24 schreef alpeko het volgende:
Mijn vriendin werkt ambulant in de hulpverlening en had deze week een client die per maand 750 euro aan energie moest betalen. Iemand die leeft van de bijstand. Bleef met het oude bedrag iets van 250 euro per maand over om van te leven. Dat kan dus niet. Ja welk advies moet je zo iemand dan geven. Die staat heel veel mensen te wachten natuurlijk.
quote:Op vrijdag 16 september 2022 07:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Jetten is een incompetent zachtgekookt ei. Een beroepspoliticus die nog nooit iets anders heeft gedaan. Die heeft niet de wil en de competentie om voor de burger op te komen maar laat zich gewoon aan het handje nemen door de lobby van de energiebedrijven.
Mongooltjequote:Op vrijdag 16 september 2022 08:42 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
PleunGodin
@:wereldgozer
@:de_boswachter
Mij boeit het wel. Gelukkig zijn er mensen waarvan hun moraal kompas wel verder gaat dan hun portomonnee. Het is mooi dat we nu versneld van de Russische afhankelijkheid verlost worden. Een wintertje in de kou is niks vergeleken met de oorlogsmisdaden waar miljoenen Oekrainers dagelijks mee te maken hebben. Ik tel mijn zegeningen.quote:Op woensdag 14 september 2022 19:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Klinkt stoer maar als we daardoor oudjes in de kou gaan zetten schieten we vooral in onze eigen voet.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:15 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Mij boeit het wel. Gelukkig zijn er mensen waarvan hun moraal kompas wel verder gaat dan hun portomonnee. Het is mooi dat we nu versneld van de Russische afhankelijkheid verlost worden. Een wintertje in de kou is niks vergeleken met de oorlogsmisdaden waar miljoenen Oekrainers dagelijks mee te maken hebben. Ik tel mijn zegeningen.
Overheid moet gewoon inderdaad prijsplafond instellen deze winter en daarboven gewoon zelf dokken. Daar is iedereen binnen de maatschappelijke economie bij gebaat. Het huidige voorstel is een draak.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:22 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Klinkt stoer maar als we daardoor oudjes in de kou gaan zetten schieten we vooral in onze eigen voet.
Dat zou moeten inderdaad maar ik heb gisteren het commissiedebat gezien met Rob Jetten en de Kamerleden werden een beetje moedeloos van de fase waar het Kabinet nu in zit met de energiebedrijven. Het ontbreekt weer eens aan urgentiegevoel en daadkracht.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:24 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Overheid moet gewoon inderdaad prijsplafond instellen deze winter en daarboven gewoon zelf dokken. Daar is iedereen binnen de maatschappelijke economie bij gebaat. Het huidige voorstel is een draak.
Het boeit ze gewoon niet. En ons blijkbaar ook niet zo erg want er komt geen duidelijk signaal vanuit t volk * wij pikken dit geklungel niet langer* wij pikken t wel dus.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:33 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat zou moeten inderdaad maar ik heb gisteren het commissiedebat gezien met Rob Jetten en de Kamerleden werden een beetje moedeloos van de fase waar het Kabinet nu in zit met de energiebedrijven. Het ontbreekt weer eens aan urgentiegevoel en daadkracht.
Nou ja, Prinsjesdag is komende dinsdag al dus ik denk dat de urgentie inmiddels wel gevoeld wordtquote:Op vrijdag 16 september 2022 09:33 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat zou moeten inderdaad maar ik heb gisteren het commissiedebat gezien met Rob Jetten en de Kamerleden werden een beetje moedeloos van de fase waar het Kabinet nu in zit met de energiebedrijven. Het ontbreekt weer eens aan urgentiegevoel en daadkracht.
Prijsplafond is geen goed idee. Het positieve van de hoge prijzen is dat iedereen zeer gemotiveerd is om te bezuinigen. En bezuinigen op energieverbruik is nodig. Want er zijn ook tekorten.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:24 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Overheid moet gewoon inderdaad prijsplafond instellen deze winter en daarboven gewoon zelf dokken. Daar is iedereen binnen de maatschappelijke economie bij gebaat. Het huidige voorstel is een draak.
Persoonlijk ben ik voor een prijsplafond voor de eerste X m3, zodat je basisvoorzieningen betaalbaar blijven.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Prijsplafond is geen goed idee. Het positieve van de hoge prijzen is dat iedereen zeer gemotiveerd is om te bezuinigen. En bezuinigen op energieverbruik is nodig. Want er zijn ook tekorten.
Beter verhoog je de teruggaaf energiebelasting.
Generieke teruggaaf vind ik maar een matige maatregel eigenlijk. De mensen die hard geraakt worden compenseer je niet genoeg en de mensen die het niet nodig hebben krijgen toch cadeautjes.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Prijsplafond is geen goed idee. Het positieve van de hoge prijzen is dat iedereen zeer gemotiveerd is om te bezuinigen. En bezuinigen op energieverbruik is nodig. Want er zijn ook tekorten.
Beter verhoog je de teruggaaf energiebelasting.
Dit zou een mooie oplossing zijn jaquote:Op vrijdag 16 september 2022 09:46 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik voor een prijsplafond voor de eerste X m3, zodat je basisvoorzieningen betaalbaar blijven.
Het ging specifiek over wat ze dit jaar nog kunnen doen. Samsom zei gisteren ook bij Nieuwsuur dat Nederland langzaam is vergeleken met de ons omringende landen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:44 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nou ja, Prinsjesdag is komende dinsdag al dus ik denk dat de urgentie inmiddels wel gevoeld wordt
Dat eerste hangt ervanaf hoe hoog het is en dat tweede is toch niet erg?quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:48 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Generieke teruggaaf vind ik maar een matige maatregel eigenlijk. De mensen die hard geraakt worden compenseer je niet genoeg en de mensen die het niet nodig hebben krijgen toch cadeautjes.
Waarom is dat laatste boeiend?quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:48 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Generieke teruggaaf vind ik maar een matige maatregel eigenlijk. De mensen die hard geraakt worden compenseer je niet genoeg en de mensen die het niet nodig hebben krijgen toch cadeautjes.
Dat gebeurt ook wel als de mensen die het niet nodig hebben géén cadeautjes krijgen dus dat verklaart niet waarom dat laatste zo boeiend is.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:11 schreef BertV het volgende:
[..]
inflatie... die hele euro gaat in rook op.
Ja, maakt inderdaad allemaal niet meer uit. vooruit met de geit.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat gebeurt ook wel als de mensen die het niet nodig hebben géén cadeautjes krijgen dus dat verklaart niet waarom dat laatste zo boeiend is.
Het geld zal toch ergens vandaan moeten komen, ofwel van andere posten of vanuit een begrotingstekort.quote:
Dat werkt een beetje hetzelfde als de teruggaaf energiebelasting verhogen. Terwijl je alsnog zuinigheid bevordert vanaf de eerste kuub.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:46 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik voor een prijsplafond voor de eerste X m3, zodat je basisvoorzieningen betaalbaar blijven.
Nee, ik heb het inderdaad ook niet nodig. Sterker nog (door de saldering) lever ik netto gewoon energie op in een jaar, in plaats van dat ik energie 'kost'. Dus nee, ik heb geen compensatiegeld nodig, dat is dus niet anders dan bij jou.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:54 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het geld zal toch ergens vandaan moeten komen, ofwel van andere posten of vanuit een begrotingstekort.
De overheid hoeft mij bijvoorbeeld geen geld te geven ter compensatie. Ik neem het aan als ze het geven hoor, maar het is gewoon verspilling van overheidsgeld.
Kost ook tijd en bouwmaterialen zijn energie-intensief en in korte tijd ook veel duurder geworden.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat werkt een beetje hetzelfde als de teruggaaf energiebelasting verhogen. Terwijl je alsnog zuinigheid bevordert vanaf de eerste kuub.
En ik mis heel erg in alle maatregelen het mogelijk maken voor iedereen om zo snel mogelijk het huis te verduurzamen. Niet meteen van het gas af, maar gewoon zorgen dat je binnen afzienbare tijd je hele voorraad met label C of beter hebt. Dat is prima mogelijk.
Het is helemaal niet mogelijk om te differentiëren daarin. Want leuk als jij X kuub goedkoop maakt. Maar er zijn goedkope huurwoningen waar helemaal geen gas is en toch voor een godsvermogen aan energie wordt verbruikt. Ik meen dat dat stel dat hun woning in Veldhoven moest verlaten vanwege de energierekening dat ook had.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:48 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Wat raad jij aan? qua investeringen etc.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:58 schreef Confetti het volgende:
Het is wel weer duidelijk dat politici en het volk in sinterklaas geloven.
De weg naar hyperinflatie is ingezet. Koopkrachtverlies wordt niet geduld en men probeert met iets waardeloos als papieren biljetten fysieke tekorten op te lossen.
In de 2e wereldoorlog rechte men de rug en werden we bevrijdt door de geallieerdenquote:
Het schijnt dat het heel slecht is als je mensen die de afgelopen jaren veel geld hebben geïnvesteerd in verduurzaming daar nu voor beloont. Ook al moet je ze eigenlijk op je blote knietjes bedanken, omdat daardoor het risico op tekorten veel lager is.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat gebeurt ook wel als de mensen die het niet nodig hebben géén cadeautjes krijgen dus dat verklaart niet waarom dat laatste zo boeiend is.
Je moet het uitsmeren over jaren. Maar ik heb het hier in een rudimentaire vorm uitgeschreven:quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:01 schreef skrn het volgende:
[..]
Kost ook tijd en bouwmaterialen zijn energie-intensief en in korte tijd ook veel duurder geworden.
Ik jank niet ik kan het betalen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:02 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
In de 2e wereldoorlog rechte men de rug en werden we bevrijdt door de geallieerdennu jankt men over hun onbetaalbare energierekening onder genot van een drankje op het terras
Nou op de blote knietjes bedanken is absoluut niet nodig, maar elk huis dat minder energie nodig heeft is meegenomen, oorlog of geen oorlog.quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het schijnt dat het heel slecht is als je mensen die de afgelopen jaren veel geld hebben geïnvesteerd in verduurzaming daar nu voor beloont. Ook al moet je ze eigenlijk op je blote knietjes bedanken, omdat daardoor het risico op tekorten veel lager is.
Maar dat is wel het probleem. Dat niet iedereen in een A+++ woning verblijft is prima. Maar een woning met nog steeds enkel glas, dat is idioot. En dat hadden we natuurlijk jaren geleden al eigenlijk moeten aanpakken. Zoals bij verhuur van een woning energielabel C of beter (wat wel met kantoorgebouwen wordt gedaan). Bij verkoop van een woning alleen een hypotheek als er verduurzaming tot minimaal C op volgt.quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou op de blote knietjes bedanken is absoluut niet nodig, maar elk huis dat minder energie nodig heeft is meegenomen, oorlog of geen oorlog.
Daar waren eerder ook al gewoon subsidies voor, maar vereiste nog steeds een (flink) deel eigen inleg, en natuurlijk zijn er mensen die dat geld gewoon niet hebben en dus niets kúnnen doen, maar aangezien energie geen drol kostte (relatief) ben ik er van overtuigd dat er ook heel veel mensen waren die dachten 'ja, ik kan wel verduurzamen maar ja, dan ga ik er pas over X jaar op besparen want eerst moet ik de investering terug verdienen en dan kan ik dit jaar niet op vakantie, dus dat doe ik niet'.
Nu is het omgekeerd, nu kost energie je een nier en nú is er paniek en moet 'de politiek' het ineens NU oplossen. Dat kan niet. Je kunt het wel willen, maar je moet wel een bedrijf vinden om het werk uit te voeren, en daar iedereen het nu ineens wél wil omdat ze de energiekosten nu in de portemonnee voelen in plaats van de verduurzamingskosten, kun je achteraan aansluiten in de rij.
Tja, daar had geld in gemoeten ja, maar dat is achteraf. En in de vette jaren, toen het 'goed ging', zeg maar, toen gingen we ons te buiten aan luxe zaken terwijl er best wel wat te verduurzamen was, maar dat deed toen ook niet iedereen. Tja, dat zijn keuzes, en elke keuze heeft consequenties. Ook nadelige. Maar dan moet je niet hard schreeuwen als je in die categorie valt.quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar dat is wel het probleem. Dat niet iedereen in een A+++ woning verblijft is prima. Maar een woning met nog steeds enkel glas, dat is idioot. En dat hadden we natuurlijk jaren geleden al eigenlijk moeten aanpakken. Zoals bij verhuur van een woning energielabel C of beter (wat wel met kantoorgebouwen wordt gedaan). Bij verkoop van een woning alleen een hypotheek als er verduurzaming tot minimaal C op volgt.
Het is niet dat niemand wist dat Rusland ons bij de ballen had. En het is niet dat ze graaiden... we waren bereid onze ballen in hun handen te leggen voor een paar tientjes.
Daarom heb ik ook wel een enorm probleem met energie koste wat kost weer goedkoop proberen te maken. Maak nu een plan om met investeringen in de komende X jaar het opstoken van fossiele brandstoffen te minimaliseren. Dan doe je tenminste iets nuttigs.
Overheden die dure energie gaan compenseren zorgt alleen maar voor meer inflatie.
Met hulp van de overheid kan iedereen verduurzamen:quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja, daar had geld in gemoeten ja, maar dat is achteraf. En in de vette jaren, toen het 'goed ging', zeg maar, toen gingen we ons te buiten aan luxe zaken terwijl er best wel wat te verduurzamen was, maar dat deed toen ook niet iedereen. Tja, dat zijn keuzes, en elke keuze heeft consequenties. Ook nadelige. Maar dan moet je niet hard schreeuwen als je in die categorie valt.
Natuurlijk, we hebben ons afhankelijk gemaakt van een ander land. Wellicht niet perse volledig (voor Nederland) maar wél genoeg om nu giga maandbedragen te krijgen. Maar eerder waren 'we' ook niet bezig met verduurzamen, maar wél met elk jaar overstappen want die 250 euro overstapbonus of wat het ook maar was, dáár deden we wel moeite voor, want die moeite was nihil en de payoff was instant.
Maar met verduurzamingsmaatregelen is dat niet zo. Daar moet je eerst (een hoop) geld insteken en dat rendeert pas over een paar jaar, dus dat is niet zo leuk om dat geld te zien verdwijnen, nu geen leuke dingen meer te kunnen doen en waarom zou je, want energie kost niet zo heel erg veel, dus die kosten/baten analyse viel niet uit in het voordeel van de verduurzaming.
Iets waar nu de rekening dubbel en dwars voor betaald wordt. Je kunt natuurlijk wel de komende jaren het opstoken van fossiele brandstoffen verminderen, maar dat is niet haalbaar voor de mensen die nu al maanden giga voorschotbedragen moeten betalen. Die kunnen daar niet op wachten.
Maar dat 'we' jaren geleden niet al verduurzaamden is niet alleen de schuld van 'de politiek' zoals dat graag geroepen wordt (want dat bekt lekker en het legt alle verantwoordelijkheid buiten jezelf) want toen 'je' zelf de keuze had om dat te doen deed 'je' het niet, want dat wordt nu pijnlijk duidelijk. (ten overvloede, 'je' is niet JIJ).
Als je zuinigheid van de eerste kuub af wil dwingen krijg je dat mensen gedwongen koud gaan douchen en hun kachel uitzetten. Ik zeg bewust basisvoorzieningen en dan heb ik het niet over de kachel op 23 graden zetten en elke dag een kwartier loeiheet douchen. Er kan vast wel (ongeveer) bepaald worden wat het bijv aan gas kost om een doorsnee (al weet ik dat die term lastig te plakken is op een huis) huis te verwarmen tot laten we zeggen 18 graden en dagelijks te kunnen douchen. Dat hoeft geen berekening tot achter de komma nauwkeurig te zijn, zolang het maar enigszins fatsoenlijk onderbouwd is.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat werkt een beetje hetzelfde als de teruggaaf energiebelasting verhogen. Terwijl je alsnog zuinigheid bevordert vanaf de eerste kuub.
En ik mis heel erg in alle maatregelen het mogelijk maken voor iedereen om zo snel mogelijk het huis te verduurzamen. Niet meteen van het gas af, maar gewoon zorgen dat je binnen afzienbare tijd je hele voorraad met label C of beter hebt. Dat is prima mogelijk.
In het verleden ging toch ook niemand koud douchen en de verwarming uit zetten? Dat doe je pas als je niet meer rond kan komen. Dus moet je daar een basis voor zien te vinden, die ook prima kan met het verhogen van de teruggaaf energiebelasting. En het voordeel is dat je dan stimuleert, ongeacht of iemand toevallig meer gas en minder elektra gebruikt, of andersom. Of stadsverwarming heeft (wat veel goedkope huurwoningen hebben).quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:29 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Als je zuinigheid van de eerste kuub af wil dwingen krijg je dat mensen gedwongen koud gaan douchen en hun kachel uitzetten. Ik zeg bewust basisvoorzieningen en dan heb ik het niet over de kachel op 23 graden zetten en elke dag een kwartier loeiheet douchen. Er kan vast wel (ongeveer) bepaald worden wat het bijv aan gas kost om een doorsnee (al weet ik dat die term lastig te plakken is op een huis) huis te verwarmen tot laten we zeggen 18 graden en dagelijks te kunnen douchen. Dat hoeft geen berekening tot achter de komma nauwkeurig te zijn, zolang het maar enigszins fatsoenlijk onderbouwd is.
Daarbij ben ik ook zeker voor het verduurzamen van woningen. Voor huurders is dat lastiger, maar wat mij betreft worden verhuurders gedwongen dit te doen tot bijv label C zoals jij voorstelt. Huiseigenaren die voor de vogels stoken gaan toch ruim over die eerste X kuub (of een equivalent in andere warmtebronnen zoals stadsverwarming) en daar heb ik minder medelijden mee.
Nou maar het is niet alleen de woningen he. Het is natuurlijk ook veel bedrijven die voor hun productieprocessen afhankelijk zijn van gas. Ik kan me zomaar voorstellen dat sommige processen gewoon gas nodig hebben, dan kun je niet toe met elektriciteit.quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In het verleden ging toch ook niemand koud douchen en de verwarming uit zetten? Dat doe je pas als je niet meer rond kan komen. Dus moet je daar een basis voor zien te vinden, die ook prima kan met het verhogen van de teruggaaf energiebelasting. En het voordeel is dat je dan stimuleert, ongeacht of iemand toevallig meer gas en minder elektra gebruikt, of andersom. Of stadsverwarming heeft (wat veel goedkope huurwoningen hebben).
En gasverbruik hangt heel erg samen met de woning. Een kleine woning met A label verbruikt echt heel veel minder dan een gemiddelde woning met G label.
Het is gewoon niet zomaar mogelijk om gericht bij te springen (tenzij je gaat werken met de aanvragen waar ik het over had, omdat je dan de data daarvan kan gaan gebruiken).
Voor bedrijven moeten ook oplossingen komen natuurlijk. Maar dat is een puzzel die zo lastig is, dat ik niet net ga doen alsof ik daar een oplossing voor kan bedenken van achter mijn Macbooky... Woningen heb ik tenminste nog verstand van.quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou maar het is niet alleen de woningen he. Het is natuurlijk ook veel bedrijven die voor hun productieprocessen afhankelijk zijn van gas. Ik kan me zomaar voorstellen dat sommige processen gewoon gas nodig hebben, dan kun je niet toe met elektriciteit.
Van de andere kant denk ik ook dat er een hoop bedrijven zijn die de keuze voor gas gemaakt hebben omdat dat goedkopere keuze was. Ik sprak hier toevallig de eigenaar van een snackbar, die maken ook gebruik van veel gas. Die dingen op gas kosten echt heel veel geld, maar op elektra nog veel meer.
Maar hij gaat het wel doen nu, want hij zegt ik moet zoveel betalen dat ik dat niet aan klanten door kan berekenen want dan komen ze niet meer. Dus hij gaat die investering doen. Nu kan hij dat ook wel want meer dan geld genoeg, maar ik kan me zomaar voorstellen dat als je zeg maar goed draait en je leidt een luxe(r) leven, dat je dat geld niet hebt want dat gaat op.
Tja, keuzes hebben consequenties.
Nou, het is natuurlijk een beetje sneu dat je een verplichting vanuit de overheid nodig hebt om eens iets te gaan doen. Als al die mensen die de afgelopen jaren wel kónden verduurzamen dat hadden gedaan, dan hadden de mensen die het niét konden en kunnen nu gerichter geholpen kunnen worden.quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:59 schreef Lurf het volgende:
Het moet duidelijk zijn waar je naartoe wil en wat je daarvoor concreet gaat doen, en je moet mensen de tijd geven om zich aan te kunnen passen. Wat VEM2012 zegt dus. Ingewikkelder is het niet, maar we hebben een overheid die steeds vaker niet verder komt dan hap-snap beleid en dat is funest.
Ik was eerder dit jaar wat geïrriteerd over de maatregel van een verplichte hybride warmtepomp vanaf 2026, maar dat is wel het soort acties dat je nodig hebt. En het helpt ook als je over de hele linie een beetje consistent beleid voert. Ik woon aan de rand van het Westland en als ik zie hoeveel gas er zelfs afgelopen zomer nog doorheen werd gejaagd in de sierteelt (de meest nutteloze bedrijfstak ooit), dan voel ik me niet meteen geroepen om zelf allerlei besparingsmaatregelen te gaan nemen waarvan ik niet weet of ze financieel renderen (het rendement van mijn wtw-installatie over de afgelopen 15 jaar was bijvoorbeeld negatief).
quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met hulp van de overheid kan iedereen verduurzamen:
VEM2012 in NWS / Jetten verwacht dat gas duur blijft: 'Dit is een blijvende verandering
En ik snap dat je mij niet bedoelde, ik heb een negatieve energierekening inmiddels (in ieder geval met de huidige tarieven).
Verder zijn we het denk ik op grote lijnen wel met elkaar eens. Ik vind dat alleen maar wijzen naar de overheid ook een partij kinderachtig gedrag. Ik denk echter wel dat de overheid dient te faciliteren, omdat anders veel goedwillenden niet de noodzakelijke investeringen kunnen maken.
Wat denk je wat er met de kosten van isolatie materiaal en arbeid om huizen te isoleren zal gebeuren als je er ineens 27 miljard voor vrijmaakt?quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer onkunde is. Het is overduidelijk dat Jetten dit als een kans ziet om te vergroenen. Prima.
Maar de overheid moet wel bijspringen. Ook dat realiseert het kabinet zich wel (een beetje). Maar de oplossing zit dan in geld strooien.
Als ik puur naar woningen kijk zou ik een plan maken om alle woningen die nog geen C label hebben naar minimaal dat niveau te krijgen. Dat kost in totaal ongeveer 27 miljard. Stel dat bedrag beschikbaar als overheid en laat mensen het terugbetalen in 120 termijnen. Ja, dat kost je dan met een gemiddelde G woning ¤ 125 per maand, maar zelfs met de oude prijzen is dat een verlaging van je maandlasten.
Dat kan dus.
Probleem is wel om het tijdig uit te voeren. Dat lukt niet, dus je had dan al maanden geleden met dit plan moeten komen, iedereen kan het indienen met een plan en offertes en je committeert jezelf dan. In de tussentijd kun je dan een afgemeten steun krijgen ten aanzien van de energielasten als het niet voor de winter(s) gereed is.
Op die manier ben je de focus aan het leggen op investeren. Help je iedereen. Bij verhuur kun je mogelijk maken dat de kosten op de huurder verhaald kunnen worden (die krijgt ook de lagere energielasten). En je kan het op deze manier zelfs verplichten (verhuurder niet met een deugdelijk plan binnen x maanden, dan mag de huurder het plan maken en is de verhuurder gebonden het uit te voeren.
Geld rondstrooien is minder precies en het is geld dat je permanent kwijt bent.
Wat Jetten doet is hetzelfde als het konijn die een auto op zich af ziet komen: met wijd opengesperde ogen kijkt hij het ongeval tegemoet, waar actie gewenst is.
Rusland heeft ons niet bij de ballen maar onze eigen overheid. De helft van de belachelijke energierekening bestaat uit belasting. Ze halen miljarden extra op en komen met een compensatie van 150 miljoen. Dat slaat gewoon nergens op.quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar dat is wel het probleem. Dat niet iedereen in een A+++ woning verblijft is prima. Maar een woning met nog steeds enkel glas, dat is idioot. En dat hadden we natuurlijk jaren geleden al eigenlijk moeten aanpakken. Zoals bij verhuur van een woning energielabel C of beter (wat wel met kantoorgebouwen wordt gedaan). Bij verkoop van een woning alleen een hypotheek als er verduurzaming tot minimaal C op volgt.
Het is niet dat niemand wist dat Rusland ons bij de ballen had. En het is niet dat ze graaiden... we waren bereid onze ballen in hun handen te leggen voor een paar tientjes.
Daarom heb ik ook wel een enorm probleem met energie koste wat kost weer goedkoop proberen te maken. Maak nu een plan om met investeringen in de komende X jaar het opstoken van fossiele brandstoffen te minimaliseren. Dan doe je tenminste iets nuttigs.
Overheden die dure energie gaan compenseren zorgt alleen maar voor meer inflatie.
Helemaal gelijk hoor, maar ik ben bang dat dit niet gaat veranderen, totdat er een massale volksopstand komt (en dan bedoel ik echt: MASSAAL, voor minder worden ze in Den Haag niet wakker).quote:Op vrijdag 16 september 2022 13:27 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Rusland heeft ons niet bij de ballen maar onze eigen overheid. De helft van de belachelijke energierekening bestaat uit belasting. Ze halen miljarden extra op en komen met een compensatie van 150 miljoen. Dat slaat gewoon nergens op.
Er is nu al meer vraag dan aanbod. En zoals ik schreef ga ik uit van het uitsmeren over jaren.quote:Op vrijdag 16 september 2022 13:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
[..]
Wat denk je wat er met de kosten van isolatie materiaal en arbeid om huizen te isoleren zal gebeuren als je er ineens 27 miljard voor vrijmaakt?
Beiden is waar.quote:Op vrijdag 16 september 2022 13:27 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Rusland heeft ons niet bij de ballen maar onze eigen overheid. De helft van de belachelijke energierekening bestaat uit belasting. Ze halen miljarden extra op en komen met een compensatie van 150 miljoen. Dat slaat gewoon nergens op.
donder toch op met je opstanden. Daar wordt niemand beter vanquote:Op vrijdag 16 september 2022 13:40 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Helemaal gelijk hoor, maar ik ben bang dat dit niet gaat veranderen, totdat er een massale volksopstand komt (en dan bedoel ik echt: MASSAAL, voor minder worden ze in Den Haag niet wakker).
Per eenheid weliswaar maar niet als totaalbedrag.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:46 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Ok ga jij dan alvast maar in je gele hesje bij een rotonde staanquote:Op vrijdag 16 september 2022 13:40 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Helemaal gelijk hoor, maar ik ben bang dat dit niet gaat veranderen, totdat er een massale volksopstand komt (en dan bedoel ik echt: MASSAAL, voor minder worden ze in Den Haag niet wakker).
2 airco's + warmtepompboiler = 7000 euro. Dat is wat wij hebben gedaan. warmtepompboiler moesten ze met een kraan optillen naar de 2 verdieping van onze woning. via de trap ging het niet want die dingen zijn lomp....quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:11 schreef Kickinalfa het volgende:
Het andere nadeel is wel dat het als huiseigenaar lastig is om te verduurzamen.
Zonnepanelen zijn een relatief goedkope investering.
Maar warmtepompen en het gasloos maken van woningen hebben je het over 10k+.
Waarvan je eigenlijk geen idee hebt of je dat ooit gaat terugverdienen.
Immers kan de gasprijs straks misschien wel weer terug naar 1 euro, of voor hetzelfde geld blijft de stroomprijs zo hoog dat de besparing miniem is.
Daarnaast zou ik niet weten wat je kan doen aan verbouwingen van je huis, dus dan ben je aan louche aannemers overgelaten waarvan je geen idee hebt wat de daadwerkelijke besparing kan zijn.
Tja, die airco's. Is daar nou....handel in? Aircohandel...als het ware?quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:21 schreef partyup het volgende:
[..]
2 airco's + warmtepompboiler = 7000 euro. Dat is wat wij hebben gedaan. warmtepompboiler moesten ze met een kraan optillen naar de 2 verdieping van onze woning. via de trap ging het niet want die dingen zijn lomp....
we verdienen PER JAAR 3000 EURO TERUG! Verschil tussen cv ketel en airco/warmtepompboiler per jaar is dik 3000 euro
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Breitling - Instruments for Professionals
Ah, wat een sociaal correcte reactie!quote:Op vrijdag 16 september 2022 13:57 schreef Malavita het volgende:
[..]
donder toch op met je opstanden. Daar wordt niemand beter van
quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja, die airco's. Is daar nou....handel in? Aircohandel...als het ware?7000, daar koop je een mooie gouden armband voor in Turkije.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
En dat wordt jij momenteel niet door onze overheid, of wat?quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:43 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Ah, wat een sociaal correcte reactie!![]()
![]()
Ik zeg niet dat ik in de rij ga staan voor een volksopstand, maar ik zie dit momenteel wel als de enige motivatie voor de overheid om hen in beweging te krijgen ook maar iets hieraan te doen.
Maar geeft niet hoor, sticks and stones... en als jij graag anaal genomen wordt door onze overheid, be my guest
Yep, wij allemaalquote:Op vrijdag 16 september 2022 14:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En dat wordt jij momenteel niet door onze overheid, of wat?
Nou, ik heb betere dingen te doen dan met hooivorken naar Den Haag te gaan. Dingen die me meer helpen dan me als een holbewoner te gedragen. Maar ik ben dan ook niet degene met 800 of nog meer euro voorschotten per maand, dus als jij mee wil lopen met de volksopstand, prima, veel plezier.quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:50 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Yep, wij allemaal.
En daarom mijn opmerking over een volksopstand, wat mij (imho dus!) een van de weinige opties lijkt om deze overheid tot beweging te brengen om hier verandering in te brengen. Dus dat het pikkie van de overheid uit onze anusjes gehaald wordt. Kennelijk wil je zo'n omschrijving, dan krijg je 'm ook
Oke, thanks!quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik heb betere dingen te doen dan met hooivorken naar Den Haag te gaan. Dingen die me meer helpen dan me als een holbewoner te gedragen. Maar ik ben dan ook niet degene met 800 of nog meer euro voorschotten per maand, dus als jij mee wil lopen met de volksopstand, prima, veel plezier.
Sluit me hier bij aanquote:Op vrijdag 16 september 2022 14:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik heb betere dingen te doen dan met hooivorken naar Den Haag te gaan. Dingen die me meer helpen dan me als een holbewoner te gedragen. Maar ik ben dan ook niet degene met 800 of nog meer euro voorschotten per maand, dus als jij mee wil lopen met de volksopstand, prima, veel plezier.
Doe normaal, kleuter.quote:Op vrijdag 16 september 2022 13:40 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)plafond-voor-energiequote:Kabinet wil prijsplafond voor stroom en gas
Het kabinet wil dat er een maximumprijs komt die consumenten moeten betalen voor stroom en gas. Die principeafspraak is vanochtend gemaakt in een overleg met energiemaatschappijen, melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws. Komend weekend moet blijken of het mogelijk is zo'n prijsplafond daadwerkelijk in te voeren, en op welke termijn.
Hoe zo'n maximumprijs er precies uit komt te zien, is nog onderwerp van koortsachtig overleg en berekeningen, zeggen ingewijden. Er liggen nog 'een stuk of vijf' varianten op tafel. Het plan sluit aan bij voorstellen die eerder al door de oppositiepartijen GroenLinks en PvdA zijn gedaan.
Nee.quote:Op vrijdag 16 september 2022 15:37 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)plafond-voor-energie
Eindelijk. Hier heeft iedereen wat aan... Toch?
Klinkt leuk maar het is natuurlijk een bail-out voor de energiemaatschappijen want de Staat gaat voor het verschil opdraaien.quote:Op vrijdag 16 september 2022 15:37 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Als het verschil 3000 euro per jaar is zou ik eerst eens wat aan je isolatie gaan laten doen, mijn totale energie rekening per jaar is nog geen 1500 euro voor een huis van 220 m2.quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:21 schreef partyup het volgende:
[..]
2 airco's + warmtepompboiler = 7000 euro. Dat is wat wij hebben gedaan. warmtepompboiler moesten ze met een kraan optillen naar de 2 verdieping van onze woning. via de trap ging het niet want die dingen zijn lomp....
we verdienen PER JAAR 3000 EURO TERUG! Verschil tussen cv ketel en airco/warmtepompboiler per jaar is dik 3000 euro
Beetje rondbellen kan helpen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:14 schreef Seeburg54 het volgende:
Dat verduurzamen schiet ook niet op. Net offerte binnen zonnepanelen, wachttijd installatie juni volgend jaar. Godver.
Wappies die lekker tegendraads willen stoken niet.quote:
Maar dit is prijsbeheersing en rantsoenering ineen. Precies hoe ik denk dat het aangepakt moet worden.quote:Meest voor de hand ligt dus dat het kabinet op Prinsjesdag een prijsplafond zal introduceren dat geldt voor iedereen, maar gekoppeld is aan het energieverbruik: tot een gemiddeld verbruik (1500 m3 gas en 2500 kWh stroom per jaar) betaal je de vastgezette prijs, daarboven betaal je de volle mep.
Door dit soort gedachten blijf je hangen in lethargie. Ik kijk liever naar wat er wel kan. Daardoor hebben we nu een huis uit de jaren '60 van het gas af gekregen. Onze buren, gepensioneerden nota bene die niet bepaald vermogend zijn, hebben met een soortgelijke woning hetzelfde gedaan, maar wat meer uitgesmeerd over de jaren.quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:11 schreef Kickinalfa het volgende:
Zonnepanelen zijn een relatief goedkope investering.
Maar warmtepompen en het gasloos maken van woningen hebben je het over 10k+.
Waarvan je eigenlijk geen idee hebt of je dat ooit gaat terugverdienen.
Immers kan de gasprijs straks misschien wel weer terug naar 1 euro, of voor hetzelfde geld blijft de stroomprijs zo hoog dat de besparing miniem is.
Daarnaast zou ik niet weten wat je kan doen aan verbouwingen van je huis, dus dan ben je aan louche aannemers overgelaten waarvan je geen idee hebt wat de daadwerkelijke besparing kan zijn.
Vind je het gek? Onze installateur brengt niet eens meer offertes uit aan nieuwe klanten. Wij kregen als bestaande klanten in juli een offerte voor panelen die pas in januari geplaatst konden worden. Ik vind juni een best redelijke termijn.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:14 schreef Seeburg54 het volgende:
Dat verduurzamen schiet ook niet op. Net offerte binnen zonnepanelen, wachttijd installatie juni volgend jaar. Godver.
Daar heb je wel al jaren de tijd voor gehad om dat te doen, toen de wachttijd nihil was. Dus dat verduurzamen schiet prima op, alleen niet NU omdat IEDEREEN nu over mekaar heen valt om te verduurzamen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:14 schreef Seeburg54 het volgende:
Ja dit.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Door dit soort gedachten blijf je hangen in lethargie. Ik kijk liever naar wat er wel kan. Daardoor hebben we nu een huis uit de jaren '60 van het gas af gekregen. Onze buren, gepensioneerden nota bene die niet bepaald vermogend zijn, hebben met een soortgelijke woning hetzelfde gedaan, maar wat meer uitgesmeerd over de jaren.
En ja, dat kost geld dat niet iedereen heeft. En inderdaad, werken met aannemers is vaak doffe ellende. En natuurlijk, je weet tevoren niet altijd of een maatregel wel een bezuiniging oplevert en op welke termijn die bezuiniging opweegt tegen de investering. Maar ik ben ervan overtuigd dat veel mensen die sputteren meer zouden kunnen investeren als ze hun uitgaven anders zouden prioriteren. En er is zoveel informatie voorhanden dat je zonder professioneel advies een goed beeld kunt krijgen van de maatregelen die je de grootste besparing opleveren.
Je kan beter niks doen dan een prijsplafond instellen. Maar goed, dat geldt voor dit kabinet in wel meer zaken: ze kunnen beter gewoon niks doen in plaats van de boel nog verder verpesten.quote:Op vrijdag 16 september 2022 15:37 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Kon niet, ons dak moest eerst vervangen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar heb je wel al jaren de tijd voor gehad om dat te doen, toen de wachttijd nihil was. Dus dat verduurzamen schiet prima op, alleen niet NU omdat IEDEREEN nu over mekaar heen valt om te verduurzamen.
Inderdaad. Een prijsplafond is vooral goed voor energiebedrijven, die een betaalgarantie krijgen en overeind gehouden worden.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je kan beter niks doen dan een prijsplafond instellen. Maar goed, dat geldt voor dit kabinet in wel meer zaken: ze kunnen beter gewoon niks doen in plaats van de boel nog verder verpesten.
Exact. En er is geen stimulans om het energieverbruik te verminderen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Inderdaad. Een prijsplafond is vooral goed voor energiebedrijven, die een betaalgarantie krijgen en overeind gehouden worden. En het is een subsidie van mensen die weinig energie verbruiken aan mensen die veel energie verbruiken.
Er komt dus een gebruiksrantsoen in op basis van normaal gebruik. Dat voorkomt dat mensen als een malle stokenquote:Op vrijdag 16 september 2022 16:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Exact. En er is geen stimulans om het energieverbruik te verminderen.
Al met al is zo'n prijsplafond echt de slechtste optie die je kan verzinnen: je steunt er de verkeerde partijen mee en je houdt de prijzen kunstmatig hoog. Super handig.
Uitstekende oplossing.quote:Meest voor de hand ligt dus dat het kabinet op Prinsjesdag een prijsplafond zal introduceren dat geldt voor iedereen, maar gekoppeld is aan het energieverbruik: tot een gemiddeld verbruik (1500 m3 gas en 2500 kWh stroom per jaar) betaal je de vastgezette prijs, daarboven betaal je de volle mep.
Maar je houdt het volk tevreden omdat je de indruk wekt dat je iets doet. Het voordeel wordt onmiddellijk gezien terwijl de nadelen veel indirecter merkbaar zijn. Kortetermijndenken is inherent aan de manier waarop onze politiek is georganiseerd.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Exact. En er is geen stimulans om het energieverbruik te verminderen.
Al met al is zo'n prijsplafond echt de slechtste optie die je kan verzinnen: je steunt er de verkeerde partijen mee en je houdt de prijzen kunstmatig hoog. Super handig.
Het is helemaal geen uitstekende oplossing. Je wil immers dat mensen zoveel mogelijk besparen. En hoe bepaal je in hemelsnaam wat 'normaal' is? 1500m3 gas is voor veel (misschien wel de meeste) huishoudens veel verbruik (bron).quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er komt dus een gebruiksrantsoen in op basis van normaal gebruik. Dat voorkomt dat mensen als een malle stoken
[..]
Uitstekende oplossing.
Wat ik begreep is dat de energie maatschappijen die winst maken mee gaan betalen, echter dat is ook niet fair omdat niet alle energiebedrijven ook producenten zijn.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Inderdaad. Een prijsplafond is vooral goed voor energiebedrijven, die een betaalgarantie krijgen en overeind gehouden worden.
Allerminst een uitstekend oplossing: ik kan stoken als een malle en dan zit ik nog niet aan die 1500 kuub en ik kan elke dag de oven gebruiken om te verwarmen zonder dat ik (netto) boven die 2500 kWh uitkom.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er komt dus een gebruiksrantsoen in op basis van normaal gebruik. Dat voorkomt dat mensen als een malle stoken
[..]
Uitstekende oplossing.
Het liefst zou je dat differentiëren naar type woning, maar dat lijkt me praktisch onuitvoerbaar.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is helemaal geen uitstekende oplossing. Je wil immers dat mensen zoveel mogelijk besparen. En hoe bepaal je in hemelsnaam wat 'normaal' is? 1500m3 gas is voor veel (misschien wel de meeste) huishoudens veel verbruik (bron).
Je kan beter alleen de huishoudens die failliet (dreigen te) gaan steunen in plaats van mensen die het niet nodig hebben.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:02 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het liefst zou je dat differentiëren naar type woning, maar dat lijkt me praktisch onuitvoerbaar.
Uiteindelijk denk ik dat dit de minst slechte oplossing is. Het alternatief is dat huishoudens ofwel in de kou zitten ofwel failliet gaan. Het argument dat ze dan in ieder geval gaan besparen vind ik nogal harteloos.
Een prijsplafond is alleen enigszins fair als dat als percentage van de inkoopprijs is.quote:Op vrijdag 16 september 2022 15:37 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Dat is toch prima? Er staat toch dat jij altijd die vastgezette prijs betaalt en ga je onverhoopt toch over die 1500 kuub heen dat die kuubs tegen een hogere prijs afgerekend gaat worden?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Allerminst een uitstekend oplossing: ik kan stoken als een malle en dan zit ik nog niet aan die 1500 kuub en ik kan elke dag de oven gebruiken om te verwarmen zonder dat ik (netto) boven die 2500 kWh uitkom.
Was van plan om deze winter zoveel mogelijk gas te besparen, maar dat hoeft dus niet meerquote:Op vrijdag 16 september 2022 16:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Uitstekende oplossing.
Prima oplossing, nu nog de salderingsregeling versneld afbouwen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Allerminst een uitstekend oplossing: ik kan stoken als een malle en dan zit ik nog niet aan die 1500 kuub en ik kan elke dag de oven gebruiken om te verwarmen zonder dat ik (netto) boven die 2500 kWh uitkom.
Hmm ik weet het niet. Ik ken best wat mensen die met écht hard sparen een spaarpotje van 5k of 10k bij elkaar hebben geharkt. Die gaan niet failliet van zo’n winter maar verdienen voor mijn gevoel evenveel hulp als de mensen die niet hebben gespaard.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je kan beter alleen de huishoudens die failliet (dreigen te) gaan steunen in plaats van mensen die het niet nodig hebben.
Nee dat is niet prima: ik kan nu goedkoop van m'n huis een subtropisch zwemparadijs maken. Doel bereikt?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat is toch prima? Er staat toch dat jij altijd die vastgezette prijs betaalt en ga je onverhoopt toch over die 1500 kuub heen dat die kuubs tegen een hogere prijs afgerekend gaat worden?
De kuubs die je verstookt zullen nog steeds behoorlijk prijzig zijn.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:04 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Was van plan om deze winter zoveel mogelijk gas te besparen, maar dat hoeft dus niet meer
En daarom heb je een spaarpotje.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:05 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hmm ik weet het niet. Ik ken best wat mensen die met écht hard sparen een spaarpotje van 5k of 10k bij elkaar hebben geharkt. Die gaan niet failliet, maar verdienen voor mijn gevoel evenveel hulp als de mensen die niet hebben gespaard.
Je moet ergens een grens trekkenquote:Op vrijdag 16 september 2022 16:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is helemaal geen uitstekende oplossing. Je wil immers dat mensen zoveel mogelijk besparen. En hoe bepaal je in hemelsnaam wat 'normaal' is? 1500m3 gas is voor veel (misschien wel de meeste) huishoudens veel verbruik (bron).
Maar ga je dat dan ook expres doen om te zieken?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat hoef je niet te doen als je niet zo'n idiote maatregel treft die de prikkel om energieverbruik te reduceren ontneemt of vermindert.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je moet ergens een grens trekken
Nee natuurlijk niet, maar het punt is dat je op deze manier een hele grote groep mensen niet stimuleert om het energieverbruik te beperken.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je moet ergens een grens trekken
[..]
Maar ga je dat dan ook expres doen om te zieken?
Echt weer zo typisch nederlands. Laten we het onnodig complex maken.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ook uit het artikel van RTL Nieuws: "Maar ook aan varianten die gekoppeld zijn aan het energielabel van je huis, of aan het inkomen, wordt nog druk gerekend."
Wat zou daarmee worden bedoeld? Geen prijsplafond als je een inkomen boven een bepaald bedrag hebt? Een lagere drempelwaarde voor verbruik als je huis energiezuinig is? Het laatste lijkt me nauwelijks uitvoerbaar en van het eerste lijkt me dat je er schrijnende situaties mee in de hand werkt.
Ow ik dacht begrepen te hebben dat de eenheidsprijzen worden vastgeklikt en dat die prijzen nog steeds flink hoger zijn dan van voor het jaar 2021quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee dat is niet prima: ik kan nu goedkoop van m'n huis een subtropisch zwemparadijs maken. Doel bereikt?
Energievebruik beperken is natuurlijk niet het enige belang dat speelt. Men moet ook gewoon het leven kunnen bepalen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat hoef je niet te doen als je niet zo'n idiote maatregel treft die de prikkel om energieverbruik te reduceren ontneemt of vermindert.
Het is beiden niet uitvoerbaar. Voor het inkomensafhankelijk maken is het nodig om data uit te wisselen met de energiebedrijven, waarvan de belastingdienst heeft gezegd dat ze er jaren over zouden doen om dat functioneel te krijgen. En veel energielabels zijn verouderd of überhaupt niet uitgegeven, dat ga je voor de winter ook niet meer fixenquote:Op vrijdag 16 september 2022 17:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ook uit het artikel van RTL Nieuws: "Maar ook aan varianten die gekoppeld zijn aan het energielabel van je huis, of aan het inkomen, wordt nog druk gerekend."
Wat zou daarmee worden bedoeld? Geen prijsplafond als je een inkomen boven een bepaald bedrag hebt? Een lagere drempelwaarde voor verbruik als je huis energiezuinig is? Het laatste lijkt me nauwelijks uitvoerbaar en van het eerste lijkt me dat je er schrijnende situaties mee in de hand werkt.
Maar jij vind mensen met persoonlijk faillissement bedreigen een goede manier van stimuleren?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:08 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, maar het punt is dat je op deze manier een hele grote groep mensen niet stimuleert om het energieverbruik te beperken.
Je noemt het betaalbaar, maar reken maar dat er een prijskaartje aan hangt en we er allemaal nóg armer van worden (maar vooral de middenklasse).quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Energievebruik beperken is natuurlijk niet het enige belang dat speelt. Men moet ook gewoon het leven kunnen bepalen.
Daarom dus een betaalbaar rantsoen voor iedereen.
Volgens mij hebben ze zelf ook nog geen idee wat ze nou precies willen. Ja, prijsplafond. Oke, en dan?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ow ik dacht begrepen te hebben dat de eenheidsprijzen worden vastgeklikt en dat die prijzen nog steeds flink hoger zijn dan van voor het jaar 2021
Dat stel ik nergens voor, maar dat lijkt me wel een uitstekende manier om mensen ergens toe te stimuleren ja. Er is niks zo effectief als de portemonnee.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar jij vind mensen met persoonlijk faillissement bedreigen een goede manier van stimuleren?
Vooral niet nu het verkrijgen van een energielabel moeilijker én prijziger is geworden.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:09 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het is beiden niet uitvoerbaar. Voor het inkomensafhankelijk maken is het nodig om data uit te wisselen met de energiebedrijven, waarvan de belastingdienst heeft gezegd dat ze er jaren over zouden doen om dat functioneel te krijgen. En veel energielabels zijn verouderd of überhaupt niet uitgegeven, dat ga je voor de winter ook niet meer fixen
Nou je wilt liever niets doen. Dan kan een bepaalde groep mensen gewoon geen kant op. Dat is een vrij destructieve manier van mensen stimuleren.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat stel ik nergens voor, maar dat lijkt me wel een uitstekende manier om mensen ergens toe te stimuleren ja.
Betaalt iedereen ¤ 1,40 per kuub gas in plaats van nu ¤ 4,00 of ¤ 8,00 als rusland definitief de kraan dichtdraait. Nog steeds flink hoger dan de ¤ 0,80 die we vroeger betaaldenquote:Op vrijdag 16 september 2022 17:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze zelf ook nog geen idee wat ze nou precies willen. Ja, prijsplafond. Oke, en dan?
Die mensen moet je helpen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou je wilt liever niets doen. Dan kan een bepaalde groep mensen gewoon geen kant op. Dat is een vrij destructieve manier van mensen stimuleren.
Oh echt? Bedankt, nu weet ik hoe een prijsplafond werkt.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Betaalt iedereen ¤ 1,40 per kuub gas in plaats van nu ¤ 4,00 of ¤ 8,00 als rusland definitief de kraan dichtdraait
Het voorstel dat Samsom gisteren had lijkt mij een stuk logischer dan wat tot nu toe gelekt is.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat hoef je niet te doen als je niet zo'n idiote maatregel treft die de prikkel om energieverbruik te reduceren ontneemt of vermindert.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)t-energiemaatregelenquote:Een deel van de Nederlandse ideeën komt mogelijk overeen met de Europese plannen, zoals een grens aan de prijs die consumenten betalen voor energie.
Samsom legt uit hoe zo'n prijsplafond kan werken: "De eerste 1500 kilowattuur, het halve jaarlijkse verbruik van een gemiddeld gezin, geef je voor die lagere prijs. Hetzelfde doe je bij gas. Als een gezin daarbovenop nog meer gebruikt, omdat die een elektrische deken, zwembad of een sauna heeft, dan moet dat gezin wat meer betalen."
"Mensen met een gemiddeld verbruik hoeven zo niet bezorgd te zijn over een enorm hoge rekening. Maar dit systeem prikkelt toch om je best te doen om wat minder energie te gebruiken."
Op de lange termijn wordt de situatie er beter op. Mensen gaan hun energieverbruik minderen, treffen vaker isolatiemaatregelen, maken plannen om hun cv-ketel te vervangen door een warmtepomp. Dat maakt ons minder afhankelijk van Rusland, zorgt dat op den duur de prijs van gas omlaag gaat en het is beter voor het milieu. Harteloos noem jij dat dan. Wat ik harteloos vind, is de middenklasse op de lange termijn armer maken en toekomstige generaties met een schuld opzadelen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:02 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het liefst zou je dat differentiëren naar type woning, maar dat lijkt me praktisch onuitvoerbaar.
Uiteindelijk denk ik dat dit de minst slechte oplossing is. Het alternatief is dat huishoudens ofwel in de kou zitten ofwel failliet gaan. Het argument dat ze dan in ieder geval gaan besparen vind ik nogal harteloos. Nog los van het feit dat veel mensen de optie tot isoleren helemaal niet hebben.
Precies.. en voor hoelang dan? Prijzen gaan dan nooit (of iig voorlopig niet) meer terug naar het oude niveau, net als met de benzine.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Betaalt iedereen ¤ 1,40 per kuub gas in plaats van nu ¤ 4,00 of ¤ 8,00 als rusland definitief de kraan dichtdraait. Nog steeds flink hoger dan de ¤ 0,80 die we vroeger betaalden
Dat is ook wat het kabinet wil.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:17 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het voorstel dat Samsom gisteren had lijkt mij een stuk logischer dan wat tot nu toe gelekt is.
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)t-energiemaatregelen
Dus niet eens inzetten op besparen, terwijl vanuit de EU op gas 20% bespaard moet worden en op elektriciteit 10%. Daarnaast: leuk om mensen met een warmtepomp in hun reet te naaien. Die hebben namelijk niets aan die 1.500 kuub en voor hen is 2.500 kWh veel te weinig.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uitstekende oplossing.
Zo zou het met de industrie ook moeten werken, alleen daar betaal je uiteindelijk per kwh en kuub steeds minder als je meer verbruikt. Betaal je over de eerste 170.000 kuub ongeveer 35% aan belasting is dat over de laatste 100.000 kuub nog maar een paar procent aan belasting. Dat stimuleert het iets minder verbruiken totaal nietquote:Op vrijdag 16 september 2022 17:17 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het voorstel dat Samsom gisteren had lijkt mij een stuk logischer dan wat tot nu toe gelekt is.
[..]
Samsom lult uit z'n nek. Je kunt helemaal niet stellen dat er een bepaald verbruik is dat 'normaal' is en daarboven voor luxe is zoals een zwembad, sauna of elektrische deken. Dat is namelijk geheel afhankelijk van in wat voor soort huis je woont, hoe goed dat is geïsoleerd en hoeveel mensen erin wonen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:17 schreef Jojoke het volgende:
[..]
[..]
Het overgrote deel van mensen met een warmtepomp hebben zonnepanelen en die salderen hun verbruik, dus die merken sowieso niets van een prijsplafond.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus niet eens inzetten op besparen, terwijl vanuit de EU op gas 20% bespaard moet worden en op elektriciteit 10%. Daarnaast: leuk om mensen met een warmtepomp in hun reet te naaien. Die hebben namelijk niets aan die 1.500 kuub en voor hen is 2.500 kWh veel te weinig.
Buitengewoon slechte maatregel.
Is inderdaad geen oplossing. Ik las ergens dat dit in eerste instantie voor een jaar zou zijn. Er moet wel iets gedaan worden want op deze manier gaan we echt naar 1/3de van de mensen die in grote problemen komtquote:Op vrijdag 16 september 2022 17:19 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Precies.. en voor hoelang dan? Prijzen gaan dan nooit (of iig voorlopig niet) meer terug naar het oude niveau, net als met de benzine.
Genoeg data hoor om mee te werken: energielabel, historisch verbruik etc etcquote:Op vrijdag 16 september 2022 17:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Samsom lult uit z'n nek. Je kunt helemaal niet stellen dat er een bepaald verbruik is dat 'normaal' is en daarboven voor luxe is zoals een zwembad, sauna of elektrische deken. Dat is namelijk geheel afhankelijk van in wat voor soort huis je woont, hoe goed dat is geïsoleerd en hoeveel mensen erin wonen.
Vergeef me dat ik wat grof word, maar ik vind simplistische redeneringen van politici stuitend en schadelijk.
Qua financiering is het relatief gezien peanuts, aangezien het incidenteel is i.p.v. structurele uitgaven en (vermoed ik) grotendeels gedekt kan worden uit de gestegen gasbaten. Als we toekomstige generaties van de schulden willen verlossen moeten we iets aan structurele posten als zorgkosten doen, maar dat is een andere discussiequote:Op vrijdag 16 september 2022 17:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Op de lange termijn wordt de situatie er beter op. Mensen gaan hun energieverbruik minderen, treffen vaker isolatiemaatregelen, maken plannen om hun cv-ketel te vervangen door een warmtepomp. Dat maakt ons minder afhankelijk van Rusland, zorgt dat op den duur de prijs van gas omlaag gaat en het is beter voor het milieu. Harteloos noem jij dat dan. Wat ik harteloos vind, is de middenklasse op de lange termijn armer maken en toekomstige generaties met een schuld opzadelen.
1.500 kuub is allerminst een rantsoen. Als ze het voor de eerste 500 kuub gedaan hadden, ok.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Energievebruik beperken is natuurlijk niet het enige belang dat speelt. Men moet ook gewoon het leven kunnen bepalen.
Daarom dus een betaalbaar rantsoen voor iedereen.
Sommigen hier vinden het wel een goed idee om mensen te "stimuleren" door ze in financiele ellende te storten. Vooral als ze er zelf geen last van hebben natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:24 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Qua financiering is het relatief gezien peanuts, aangezien het incidenteel is i.p.v. structurele uitgaven en (vermoed ik) grotendeels gedekt kan worden uit de gestegen gasbaten. Als we toekomstige generaties van de schulden willen verlossen moeten we iets aan structurele posten als zorgkosten doen, maar dat is een andere discussie.
Verder vind ik dat je erg vanuit je eigen bubbel denkt. Niet iedereen heeft de optie om zomaar even isolatiemaatregelen door te voeren of een warmtepomp te nemen. Ik woon in een gemeente met veel Vestia-woningen, die hebben sinds de kredietcrisis geen reet gedaan aan onderhoud. De enige keuze die die mensen hebben is kou lijden of failliet gaan.
Ons huis is volledig geïsoleerd en we hebben een warmtepomp en zonnepanelen. Ons energielabel is F. Rara hoe kan dat?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Genoeg data hoor om mee te werken: energielabel, historisch verbruik etc etc
Samsom heeft het over 50% van het gemiddeld verbruik. Het RTL lek heeft het over 100% van het gemiddeld verbruik.quote:
Misschien wat kort door de bocht, maar de enige reden voor mij zou zijn als ik er geld mee kan besparen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Door dit soort gedachten blijf je hangen in lethargie. Ik kijk liever naar wat er wel kan. Daardoor hebben we nu een huis uit de jaren '60 van het gas af gekregen. Onze buren, gepensioneerden nota bene die niet bepaald vermogend zijn, hebben met een soortgelijke woning hetzelfde gedaan, maar wat meer uitgesmeerd over de jaren.
En ja, dat kost geld dat niet iedereen heeft. En inderdaad, werken met aannemers is vaak doffe ellende. En natuurlijk, je weet tevoren niet altijd of een maatregel wel een bezuiniging oplevert en op welke termijn die bezuiniging opweegt tegen de investering. Maar ik ben ervan overtuigd dat veel mensen die sputteren meer zouden kunnen investeren als ze hun uitgaven anders zouden prioriteren. En er is zoveel informatie voorhanden dat je zonder professioneel advies een goed beeld kunt krijgen van de maatregelen die je de grootste besparing opleveren.
Ik vind trouwens niet dat terugverdienen altijd maar het doel moet zijn. Wij hebben sommige investeringen gedaan vanwege comfort en om politieke redenen, onze buren omwille van het milieu. Nu ineens verdienen we die investeringen hard terug, maar dat was niet altijd het doel.
Snap ik.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:27 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Misschien wat kort door de bocht, maar de enige reden voor mij zou zijn als ik er geld mee kan besparen.
Als ik 15k investeer en geen eens een idee heb of dat zichzelf terugverdient kan ik beter mijn hypotheek aflossen voor dat bedrag.
Energielabel zegt idd niets aangezien het pas verplicht is om aan te vragen als je je woning verkoopt.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ons huis is volledig geïsoleerd en we hebben een warmtepomp en zonnepanelen. Ons energielabel is F. Rara hoe kan dat?
Als de overheid villa's gaat bekostigen die 20 kamers warm willen houden, dan heb ik daar ook wel een beetje moeite mee.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Samsom lult uit z'n nek. Je kunt helemaal niet stellen dat er een bepaald verbruik is dat 'normaal' is en daarboven voor luxe is zoals een zwembad, sauna of elektrische deken. Dat is namelijk geheel afhankelijk van in wat voor soort huis je woont, hoe goed dat is geïsoleerd en hoeveel mensen erin wonen.
Vergeef me dat ik wat grof word, maar ik vind simplistische redeneringen van politici stuitend en schadelijk.
Die zitten erbij ja. Maar veel daarvan hebben ook een elektrische auto en er is niet altijd ruimte genoeg voor de panelen die je daarvoor nodig hebt.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het overgrote deel van mensen met een warmtepomp hebben zonnepanelen en die salderen hun verbruik, dus die merken sowieso niets van een prijsplafond.
Een villa met 20 kamers zal enorm snel door het maximum schieten en vervolgens de volle mep betalen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:30 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Als de overheid villa's gaat bekostigen die 20 kamers warm willen houden, dan heb ik daar ook wel een beetje moeite mee.
Hij had dat gewoon niet moeten noemen. Zakelijk blijven. Het is m.i. wel gewoon een goed uitgangspunt. Als je geen gas gebruikt in je woning kan de cap voor stroom verdubbeld worden b.v. Voor alles daarboven de volle mep. Een eerlijk systeem.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:23 schreef Claudia_x het volgende:
Samsom lult uit z'n nek. Je kunt helemaal niet stellen dat er een bepaald verbruik is dat 'normaal' is en daarboven voor luxe is zoals een zwembad, sauna of elektrische deken.
Nee. Ik wil mensen helpen, maar dat de maatregelen zo zijn dat gelijktijdig van de eigenaren van onzuinige woningen kan worden verlangd dat ze gaan verduurzamen om die miljoenen woningen met onzuinige labels eindelijk in de 21e eeuw te brengen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sommigen hier vinden het wel een goed idee om mensen te "stimuleren" door ze in financiele ellende te storten. Vooral als ze er zelf geen last van hebben natuurlijk.
True, ik ook. Ik heb er ook moeite mee dat de overheid het aquarium, zwembad, de elektrische deken en sauna gaat bekostigen van een goedverdienende alleenstaande in een relatief nieuw appartement. Die heeft namelijk sowieso al een lager verbruik dan bijvoorbeeld een armlastig gezin in een ouwe hoekwoning.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:30 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Als de overheid villa's gaat bekostigen die 20 kamers warm willen houden, dan heb ik daar ook wel een beetje moeite mee.
En hoe ga jij ze helpen dan?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee. Ik wil mensen helpen, maar dat de maatregelen zo zijn dat gelijktijdig van de eigenaren van onzuinige woningen kan worden verlangd dat ze gaan verduurzamen om die miljoenen woningen met onzuinige labels eindelijk in de 21e eeuw te brengen.
De koopkracht gaat dit jaar ruim 6% naar beneden, dus als die volgend jaar weer 4% stijgt zit je alsnog met een dikke min.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die zitten erbij ja. Maar veel daarvan hebben ook een elektrische auto en er is niet altijd ruimte genoeg voor de panelen die je daarvoor nodig hebt.
Het is een domme maatregel en zal alleen maar de inflatie verder aanwakkeren. Ik weet niet wie gelooft dat de koopkracht in 2023 4% zal stijgen en de inflatie laag zal zijn, maar ik in ieder geval niet. De ECB ook niet, want dan hadden ze nooit in blinde paniek de rente met 75 basispunten laten stijgen.
Dit is als met een slippende auto teveel tegensturen. De volgende slip wordt veel erger!
Ik zou geen percentage durven noemen van het aantal mensen dat een warmtepomp én zonnepanelen én een EV heeft.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die zitten erbij ja. Maar veel daarvan hebben ook een elektrische auto en er is niet altijd ruimte genoeg voor de panelen die je daarvoor nodig hebt.
Daar noem je nog een belangrijk punt: als je bent overgestapt op een warmtepomp, ga je ineens veel meer elektriciteit verbruiken. Zo zijn er nog meer specifieke omstandigheden die maken dat het bijzonder complex is om te bepalen wat 'normaal' verbruik is. En hoe complexer je een maatregel maakt, hoe onuitvoerbaarder die wordt. Hoe meer je een maatregel simplificeert, hoe onrechtvaardiger die wordt. Het lijkt me een duivels dilemma voor politici die op korte termijn iets willen doen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij had dat gewoon niet moeten noemen. Zakelijk blijven. Het is m.i. wel gewoon een goed uitgangspunt. Als je geen gas gebruikt in je woning kan de cap voor stroom verdubbeld worden b.v. Voor alles daarboven de volle mep. Een eerlijk systeem.
Sowieso kun je als je als zolang gewacht hebt nog wel wat extra wachten.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar heb je wel al jaren de tijd voor gehad om dat te doen, toen de wachttijd nihil was. Dus dat verduurzamen schiet prima op, alleen niet NU omdat IEDEREEN nu over mekaar heen valt om te verduurzamen.
Misschien een lening uit een noodfonds voor als dit soort gevallen in een persoonlijk faillissement komen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou geen percentage durven noemen van het aantal mensen dat een warmtepomp én zonnepanelen én een EV heeft.
Maar een EV is natuurlijk een auto en die kilometers kan je zelf in de hand houden, het is logisch dat dit soort maatregelen daar niet voor bedoeld zijn.
Het zullen ook niet snel "armlastigen" zijn die in die situatie zitten.
Hoho de alleenstaande met een relatief nieuw appartement moet ook gewoon royaal geholpen worden. Anders wordt het maar verspild aan douchewater voor de kinderen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
True, ik ook. Ik heb er ook moeite mee dat de overheid het aquarium, zwembad, de elektrische deken en sauna gaat bekostigen van een goedverdienende alleenstaande in een relatief nieuw appartement. Die heeft namelijk sowieso al een lager verbruik dan bijvoorbeeld een armlastig gezin in een ouwe hoekwoning.
Voor iedereen mogelijk maken om te verduurzamen en in ruil daarvoor de mensen die daar op moeten wachten (want niet iedereen kan gelijktijdig geholpen worden) een compensatie voor de stijging. Die dan vervolgens kan worden berekend aan de hand van de gegevens die je in moet vullen om in aanmerking te komen voor dit programma).quote:
Misschien kunnen ze gasverbruik laten afhangen van de woningtype en het stroomverbruik van de samenstelling van het huishouden, maar waarschijnlijk kunnen ze die gegevens niet aan elkaar koppelen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
True, ik ook. Ik heb er ook moeite mee dat de overheid het aquarium, zwembad, de elektrische deken en sauna gaat bekostigen van een goedverdienende alleenstaande in een relatief nieuw appartement. Die heeft namelijk sowieso al een lager verbruik dan bijvoorbeeld een armlastig gezin in een ouwe hoekwoning.
Ik las toch ergens een inflatie van 2,6 procent volgend jaar. En dat is wel extreem optimistisch. Vind je niet?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:34 schreef Heph844 het volgende:
[..]
De koopkracht gaat dit jaar ruim 6% naar beneden, dus als die volgend jaar weer 4% stijgt zit je alsnog met een dikke min.
Dat de inflatie fors zal teruglopen is wel bijna een zekerheid, aangezien de gasprijzen niet nóg een jaar zullen vertienvoudigen.
Maar benzine en diesel sponsoren we wel, dus dat argument van je hoeft geen auto te rijden klopt van geen kant.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou geen percentage durven noemen van het aantal mensen dat een warmtepomp én zonnepanelen én een EV heeft.
Maar een EV is natuurlijk een auto en die kilometers kan je zelf in de hand houden, het is logisch dat dit soort maatregelen daar niet voor bedoeld zijn.
Het zullen ook niet snel "armlastigen" zijn die in die situatie zitten.
En bedenk ook dat het de overheid nu al niet lukt om basale processen uit te voeren. Systemen zijn verouderd, er zijn personeelstekorten. Dit komt erbovenop.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:46 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Misschien kunnen ze gasverbruik laten afhangen van de woningtype en het stroomverbruik van de samenstelling van het huishouden, maar waarschijnlijk kunnen ze die gegevens niet aan elkaar koppelen.
BTW op energie staat op 9% en de korting op de energiebelasting is fors verhoogd, dus ook daar is "gesponsord".quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar benzine en diesel sponsoren we wel, dus dat argument van je hoeft geen auto te rijden klopt van geen kant.
Ben ik benieuwd hoe ze dat gaan oplossen want ik verbruik (veel) meer stroom dan dat, maar daarentegen geen gas.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Uitstekende oplossing.
En een schuldsaneringsachtig traject waar bemiddeling bij komt kijken, want mensen met een lening opzadelen die ze nooit terug kunnen betalen is ook niks. Ik denk dat je dit alleen maar op los kunt lossen met maatwerk voor de ernstigste gevallen en eenvoudigweg accepteren dat de rest het financieel zwaar krijgt. De overheid zou beter uit kunnen leggen waarom het nodig is om nu door de zure appel heen te bijten en intussen de maatregelen kunnen treffen die op de lange termijn goed zijn voor ons .quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:43 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Misschien een lening uit een noodfonds voor als dit soort gevallen in een persoonlijk faillissement komen.
Samsom gaat niet je tuinverlichting bekostigen, hè?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ben ik benieuwd hoe ze dat gaan oplossen want ik verbruik (veel) meer stroom dan dat, maar daarentegen geen gas.
Politiek is niets voor jou merk ik. Het moet slechter gaan niet beter.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor iedereen mogelijk maken om te verduurzamen en in ruil daarvoor de mensen die daar op moeten wachten (want niet iedereen kan gelijktijdig geholpen worden) een compensatie voor de stijging. Die dan vervolgens kan worden berekend aan de hand van de gegevens die je in moet vullen om in aanmerking te komen voor dit programma).
Het gasverbruik moet naar beneden.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
BTW op energie staat op 9% en de korting op de energiebelasting is fors verhoogd, dus ook daar is "gesponsord".
Je kan niet alles compenseren.
Het energieverbruik moet nu eenmaal omlaag komende winter, de gasreserves zitten wel vol maar daar komen we geen strenge winter mee door.
Sorry.quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:08 schreef vipergts het volgende:
[..]
Politiek is niets voor jou merk ik. Het moet slechter gaan niet beter.
Nou nee, maar ik bedoel, leuk dat ze x m3 gas voor mij betalen, maar ik heb geen gas. Daarentegen heb ik wel een warmtepomp die dus stroom verbruikt, dus die 2500 watt kom ik op jaarbasis no way mee uit. En ik ben niet de enige want er zijn meer huizen zonder gasaansluiting.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Samsom gaat niet je tuinverlichting bekostigen, hè?
Een prijsplafond lost niets op. Het zal alleen het probleem verplaatsen van de energierekening naar de belastingaanslag.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:24 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Heeft niets met bekostigen te maken. Ze geven een klein beetje van de betaalde belasting terug maar dat is nooit zoveel als ze betalen. Het word nu alleen geframed alsof er bijgelegd word door de overheid. Dat is echt niet het geval.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:30 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Bullshit. Een gemiddeld huishouden betaalt onderaan de streep dit jaar 0 euro energiebelasting. En 15% BTW (halfjaar 21%, halfjaar 9%)quote:Op vrijdag 16 september 2022 13:27 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Nivelleren is een feest.quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een prijsplafond lost niets op. Het zal alleen het probleem verplaatsen van de energierekening naar de belastingaanslag.
Ja je maakt de pijn collectief. En terecht. Staatsschuld is 48% (!) en begrotingsoverschot loopt altijd kortdurend op bij plotselinge inflatie.quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een prijsplafond lost niets op. Het zal alleen het probleem verplaatsen van de energierekening naar de belastingaanslag.
What?! Hoe kom je hier nu bij. Volstrekt onmogelijk dat dit op nul gaat uitkomen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bullshit. Een gemiddeld huishouden betaalt onderaan de streep dit jaar 0 euro energiebelasting. En 15% BTW (halfjaar 21%, halfjaar 9%)
1500 m3 vind ik ook veel. Of nou ja, als ik uit ga van mijn eigen situatie, in het laatste volle jaar dat ik gas had gebruikte ik maar 1137 m3, in een jaren '30 label C-tussenwoning van 150m2.quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gasverbruik moet naar beneden.
En dus is het sponsoren van de eerste 1.500 kuub echt bizar. Dat is 30% meer dan gemiddeld!
De overheid verstrekt al een jaar of 10 duurzaamheidsleningen / energiebespaarleningen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:11 schreef Kickinalfa het volgende:
Damn right. Het is gewoon janken zonder ook maar een béétje eigen verantwoordelijkheid te nemen voor je keuzes in het verleden.quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:38 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De overheid verstrekt al een jaar of 10 duurzaamheidsleningen / energiebespaarleningen.
De rente + aflossing op zo'n lening was ook met de 'oude' energietarieven meestal al lager dan het bedrag wat je met de investeringen op je energierekening kon besparen.
Het probleem is niet dat het niet kon. Het probleem is dat heel veel mensen het jarenlang allemaal wel best vonden en ondanks allerlei campagnes, subsidies, goedkope leningen en gratis energie-coaches/adviseurs er gewoon geen zin in had om aandacht te besteden aan het verduurzamen van de eigen woning. Veel mensen vonden het normaal om per maand een bedrag aan energiekosten af te rekenen wat je voor een energiezuinig huis en zuinige leefstijl nog niet eens per maand kwijt was.
Nu is echter die rekening een probleem geworden en roept de grote groep 'kop-in-het-zand-stekers' dat de overheid er in het verleden meer aan het doen en ook nu met lastenverlichting moet komen.
Lastenverlichting betekent ofwel bezuinigingen elders, ofwel het doorschuiven van de rekening naar volgende generaties. Moeten we zorgmedewerkers korten op hun salaris? Of defensie volledig afschaffen? De verwarming uitzetten in verzorgingshuizen en de bewoners hun eigen maaltijd laten regelen en betalen?
Zeg het maar... Waar ga je miljarden bezuinigen?
Gewoon de belastingen verhogen midden en hoge inkomens. En bedrijven natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:38 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De overheid verstrekt al een jaar of 10 duurzaamheidsleningen / energiebespaarleningen.
De rente + aflossing op zo'n lening was ook met de 'oude' energietarieven meestal al lager dan het bedrag wat je met de investeringen op je energierekening kon besparen.
Het probleem is niet dat het niet kon. Het probleem is dat heel veel mensen het jarenlang allemaal wel best vonden en ondanks allerlei campagnes, subsidies, goedkope leningen en gratis energie-coaches/adviseurs er gewoon geen zin in had om aandacht te besteden aan het verduurzamen van de eigen woning. Veel mensen vonden het normaal om per maand een bedrag aan energiekosten af te rekenen wat je voor een energiezuinig huis en zuinige leefstijl nog niet eens per maand kwijt was.
Nu is echter die rekening een probleem geworden en roept de grote groep 'kop-in-het-zand-stekers' dat de overheid er in het verleden meer aan het doen en ook nu met lastenverlichting moet komen.
Lastenverlichting betekent ofwel bezuinigingen elders, ofwel het doorschuiven van de rekening naar volgende generaties. Moeten we zorgmedewerkers korten op hun salaris? Of defensie volledig afschaffen? De verwarming uitzetten in verzorgingshuizen en de bewoners hun eigen maaltijd laten regelen en betalen?
Zeg het maar... Waar ga je miljarden bezuinigen?
Gewoon rekenen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:34 schreef DjDaano het volgende:
[..]
What?! Hoe kom je hier nu bij. Volstrekt onmogelijk dat dit op nul gaat uitkomen.
Doen we niks aan.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ben ik benieuwd hoe ze dat gaan oplossen want ik verbruik (veel) meer stroom dan dat, maar daarentegen geen gas.
Voor mij persoonlijk maakt het niet uit nee. Want als het 2500 kwh blijft, en ik verbruik het dubbele (maar ik lever meer terug dan ik verbruik dus ik KRIJG geld van mijn energieleverancier), dan moet ik ooit een keer 2500 kwh betalen tegen, nou, roep eens wat? 70ct per kwh? komt neer op 145,83 euro per maand. Waar hebben we het over.quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:51 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Doen we niks aan.
Keuzes hebben nu eenmaal consequenties.
Dit is een gemiddelde per aansluiting, niet per huishouden. Een gemiddeld huishouden verbruikt significant meer. Het rekent voor de overheid alleen wel lekker door.quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Gewoon rekenen.
De heffingskorting energiebelasting was verhoogd naar ¤825.
De energiebelasting + ODE op gas is 54,4ct per m3
De energiebelasting + ODE op elektriciteit is 8,1ct per kWh.
Het gasverbruik is gemiddeld 1169m³ (2021). Daarover betaal je 636 euro energiebelasting. Dan kun je nog 189 euro spenderen aan energiebelasting op elektriciteit om op nul uit te komen. Dat is goed voor 2333kWh.
Het elektriciteitsverbruik is gemiddeld 2479kWh (2021). Onderaan de streep betaalt een gemiddeld huishouden bij gelijk gebleven energieverbruik dus over slechts 146 kWh energiebelasting + ODE. Dat is dan een bedrag van ¤11,83 op jaarbasis.
Alle bedragen hier zijn inclusief 21%BTW. Dat het BTW tarief nu tijdelijk verlaagd is verandert niets aan de verhoudingen, dus heb ik de verlaging van de BTW voor het gemak maar even buiten de berekening gelaten.
Dit jaar zal het gemiddelde energieverbruik per huishouden waarschijnlijk een stuk lager uitvallen dan de cijfers van vorig jaar waarmee ik heb gerekend. Daardoor zal voor een gemiddeld huishouden een negatief bedrag aan energiebelasting op de jaarrekening staan! Ofwel: een gemiddelde huishouden krijgt geld toe dankzij de 'heffingskorting energiebelasting'.
Dat is het niet. Als iedereen nu gaat isoleren wordt de wachttijd waarschijnlijk een paar jaar, in die jaren moet je nog steeds 400% voor je gas betalen, de prijs van de materialen zullen ook 2-3x zo hoog worden, en de arbeidskosten ook flink hoger.quote:Op vrijdag 16 september 2022 13:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is nu al meer vraag dan aanbod. En zoals ik schreef ga ik uit van het uitsmeren over jaren.
Maar dan nog: beter betaal je 15% teveel voor je isolatie dan 400% teveel voor gas.
Ik moet nog maar zien dat het plafond zo komt als RTL zegt. Hoe langer ik erover nadenk: dit kan gewoon niet waar zijn!quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
1500 m3 vind ik ook veel. Of nou ja, als ik uit ga van mijn eigen situatie, in het laatste volle jaar dat ik gas had gebruikte ik maar 1137 m3, in een jaren '30 label C-tussenwoning van 150m2.
Dus ik vind 1500m3 echt heel veel, daar tegen afgezet. Maar ja, ik weet natuurlijk niet wat andere mensen verbruiken en waar het gemiddelde dan op uitkomt.
Maar ik ben ook benieuwd naar hoe ze dat gaan doen met mensen die een hybride pomp moeten nemen vanaf 2026. Die verbruiken een stuk minder gas, maar nog steeds gas, hoe gaan ze dat dan inregelen?
Ik zie wel een hoop gedoe met deze regeling.
Bron?quote:Op vrijdag 16 september 2022 19:01 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dit is een gemiddelde per aansluiting, niet per huishouden. Een gemiddeld huishouden verbruikt significant meer. Het rekent voor de overheid alleen wel lekker door.
Hoeveel huishoudens ken jij met meer dan één aansluiting op gas en meer dan één aansluiting op elektriciteit?quote:Op vrijdag 16 september 2022 19:01 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dit is een gemiddelde per aansluiting, niet per huishouden. Een gemiddeld huishouden verbruikt significant meer. Het rekent voor de overheid alleen wel lekker door.
Die thuisaccu moet je ook interessant gaan maken natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 september 2022 19:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is het niet. Als iedereen nu gaat isoleren wordt de wachttijd waarschijnlijk een paar jaar, in die jaren moet je nog steeds 400% voor je gas betalen, de prijs van de materialen zullen ook 2-3x zo hoog worden, en de arbeidskosten ook flink hoger.
Voor zonne-panelen is het nog lastiger, het net heeft het nu al zwaar, het zou verstandig zijn als ze batterijen voor thuis veel meer gaan stimuleren, of het opslaan van zonne-energie, en terugleveren ervan stimuleert met de batterijen van electrische auto's.
*proest*quote:Op vrijdag 16 september 2022 18:25 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Heeft niets met bekostigen te maken. Ze geven een klein beetje van de betaalde belasting terug maar dat is nooit zoveel als ze betalen. Het word nu alleen geframed alsof er bijgelegd word door de overheid. Dat is echt niet het geval.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |