abonnement Unibet Coolblue
pi_205945398
Duitsland

Experts waarschuwen voor mega black-out in de winter

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html

Bepaalde industrieën zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter

(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik

Stroomopslag tegen stroomtekorten-geen capaciteit
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.

https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F

Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficiënt werken vervangen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101

Een tweet uit Nederland:

twitter


Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar

https://i.ibb.co/Kw3mQyh/Screenshot-20220804-144521.png

Heden:


Spanje

Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezieën omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privésector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen

Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023

https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886

https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise

Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafés en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.

https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter

twitter


Oostenrijk

Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.

Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.

https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown

Zwitserland

Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland


Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.

https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid

België

De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook díe prijs - van dát hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)

https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726

twitter


UK
In het VK verwacht 70% van de pubs dat ze deze winter failliet gaan door de energiekosten.

https://www.theguardian.c(...)er-energy-costs-soar

Fish and chips-winkels worden met "uitsterven" bedreigd door stijgende kosten.
https://www.bbc.com/news/uk-england-somerset-62650572


Britse voedings- en drankensector slaat alarm over CO₂-tekort terwijl fabriek productie stopzet.
De fabriek in Teesside is goed voor een derde van de Britse gasvoorraden die worden gebruikt in tal van industrieën en in ziekenhuizen.
https://www.theguardian.c(...)uction-energy-prices

Nederland

Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar 9 cent


Drie Nederlandse energiemaatschappijen verlagen vanaf begin september de terugleververgoeding die klanten met zonnepanelen ontvangen. Eneco, Oxxio en Woonenergie vergoeden dan nog maar 9 cent per kWh (was 0,56 bij Eneco).


.....
  maandag 12 september 2022 @ 11:02:52 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205945407
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:00 schreef Akathisia het volgende:

[..]
op basis 5.560 kWh stroom, 0 kWh teruglevering en 1.597 m³ gas.
Heb je een subtropisch zwemparadijs op zolder of zo dat je 5500 kWh verbruikt?
Huilen dan.
pi_205945414
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:00 schreef Akathisia het volgende:

[..]
op basis 5.560 kWh stroom, 0 kWh teruglevering en 1.597 m³ gas.
Pff, niet grappig..

Geen korting omdat je vaste klant bent?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205945418
Sprak gister mn buurman, die was verontwaardigd dat zn tarieven verdubbelen en hij is het er totaal niet mee eens. Dus gaat hij de leverancier bellen en mogen ze hem uitleggen waarom ze dit doen. Dat zal wat helpen oO<
pi_205945422
Bij wat voor bedrijven zitten die mensen met gigantische maand bedragen?

Nieuwe voorstel van Vattenfall kost mij vanaf 1 oktober 188 euro in de maand aan voorschot voor 1000m3 gas en 1200kwh aan stroom (de andere 1200 komen uit mijn zonnepanelen)
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:06:05 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945435
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 11:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Heb je een subtropisch zwemparadijs op zolder of zo dat je 5500 kWh verbruikt?
Ik vind 5500 ook wel behoorlijk ja. Ik heb maar 1500 meer verbruikt op een heel jaar, maar heb geen gas, dus dan vind ik 5500 in verhouding wel heel erg veel.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205945441
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:04 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Bij wat voor bedrijven zitten die mensen met gigantische maand bedragen?

Nieuwe voorstel van Vattenfall kost mij vanaf 1 oktober 188 euro in de maand aan voorschot voor 1000m3 gas en 1200kwh aan stroom (de andere 1200 komen uit mijn zonnepanelen)
Als je contract afloopt dan zit je vaak aan hogere tarieven (misschien nog onderscheid tussen iemand die voor 3 jaar afsloot of elk jaar wisselde?) dan een vaste klant met variabel.
pi_205945448
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:01 schreef xFriendx het volgende:

[..]
Flexibele (varaiabele) tarieven liggen lager dan een nieuw contract. Gas is nieuw 4 a 5 euro en bij (vaste) klant variabel circa 2,20 a 2,50 de kuub. Wat is je verbruik en welke tarieven hanteren ze bij dit aanbod?
Ik snap niet wat hier staat en dat ligt volledig aan mij. Waar komt het op neer?

quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 11:03 schreef phpmystyle het volgende:
Pff, niet grappig..

Geen korting omdat je vaste klant bent?
Hmm, dit was het eerste jaar.

quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 11:02 schreef Isdatzo het volgende:
Heb je een subtropisch zwemparadijs op zolder of zo dat je 5500 kWh verbruikt?
Ja, het is echt debiel veel voor een tweepersoonshuishouden en ik snap niet helemaal waarom. Er staat wel de hele dag één tv en één pc aan, maar dat lijkt me niet afdoende verklarend.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205945452
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:07 schreef xFriendx het volgende:

[..]
Als je contract afloopt dan zit je vaak aan hogere tarieven (misschien nog onderscheid tussen iemand die voor 3 jaar afsloot of elk jaar wisselde?) dan een vaste klant met variabel.
Ik heb al jaren een variabel tarief en ben sinds januari 3x in prijs verhoogd door Vattenfall en nog heb ik niet van die bizarre prijzen
pi_205945462

Ad Verbrugge in gesprek met Wouter van Dieren, milieuactivist en medeoprichter van de Club van Rome, over de energieproblematiek. “Wij moeten ons voorbereiden op een oorlogseconomie.”

Waar de meeste milieuactivisten vinden dat de energietransitie niet snel genoeg kan worden voltrokken, maant activist van het eerste uur Wouter van Dieren tot kalmte. In tijden van energieschaarste moet men vooral solidair zijn met mensen die in de kou zitten, vindt hij. Mede daarom pleit Van Dieren voor het heropenen van het Groninger gasveld: “Wij zitten op de grootste gasreserves van Europa. Die zouden ons allemaal kunnen redden.” Toch kiest men er om politieke redenen voor om de gasvelden onberoerd te laten; een zwaktebod, aldus Van Dieren. “Waar is het leiderschap dat zegt, we gaan die mensen sneller compenseren, en in ruil daarvoor gaan we dat gas winnen?” Een gesprek over visie en energie met Wouter van Dieren.
Plaats hier uw advertentie
  maandag 12 september 2022 @ 11:10:33 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205945464
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:08 schreef Akathisia het volgende:

[..]

Ja, het is echt debiel veel voor een tweepersoonshuishouden en ik snap niet helemaal waarom. Er staat wel de hele dag één tv en één pc aan, maar dat lijkt me niet afdoende verklarend.
5500 kWh op jaarbasis is een gemiddeld verbruik van ongeveer 630 watt. Lijkt me wel de moeite om eens uit te zoeken waar dat 'm in zit.
Huilen dan.
pi_205945468
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:08 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik snap niet wat hier staat en dat ligt volledig aan mij. Waar komt het op neer?
[..]
Hmm, dit was het eerste jaar.
[..]
Ja, het is echt debiel veel voor een tweepersoonshuishouden en ik snap niet helemaal waarom. Er staat wel de hele dag één tv en één pc aan, maar dat lijkt me niet afdoende verklarend.
Koop een watt meter en hang die er tussen, kijk naar het actuele verbruik op je meter en probeer de bron te vinden
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:11:03 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945472
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:08 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik snap niet wat hier staat en dat ligt volledig aan mij. Waar komt het op neer?
[..]
Hmm, dit was het eerste jaar.
[..]
Ja, het is echt debiel veel voor een tweepersoonshuishouden en ik snap niet helemaal waarom. Er staat wel de hele dag één tv en één pc aan, maar dat lijkt me niet afdoende verklarend.
Dit lijkt me dan wel een onderzoekje waard. Ik weet natuurlijk niet wat voor PC en TV, maar als jij een hele oude TV (plasma?) hebt en een dikke game pc, maar dan nog kom je denk ik niet aan die getallen want je zit niet 24/7 te gamen waarbij je videokaart hard moet werken en je dus veel stroom trekt.

Als het dat niet is dan is een onderzoekje helemaal interessant.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205945474
Ik kom trouwens op circa 683 euro uit met 9% btw ipv de 21%.

[ Bericht 23% gewijzigd door Akathisia op 12-09-2022 11:23:46 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205945485
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:10 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Koop een watt meter en hang die er tussen, kijk naar het actuele verbruik op je meter en probeer de bron te vinden
Waar/hoe hang je zo een ding precies?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:14:48 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945495
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:12 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waar/hoe hang je zo een ding precies?
Je hebt ook geen aquarium of een vijver (en dus een pomp) of zo? en/of een oude koelkast/vriezer?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205945499
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:08 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik snap niet wat hier staat en dat ligt volledig aan mij. Waar komt het op neer?
[..]
Ik wist niet of je zeg maar al jaren er klant bent met een doorlopend contract of dat je 3 jaar vaste tarieven had en dat contract nu afloopt. Bij doorlopende contracten is de stijging minder hoog dan een nieuw contract aangaan. Maar ik weet niet goed of een verlenging na aflopen van je vaste contract ook als nieuw gezien wordt. Zo ja, dan betaal je meestal meer dan iemand die er al jaren een doorlopend contract heeft.
pi_205945509
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:11 schreef CoolGuy het volgende:
Dit lijkt me dan wel een onderzoekje waard. Ik weet natuurlijk niet wat voor PC en TV, maar als jij een hele oude TV (plasma?) hebt en een dikke game pc, maar dan nog kom je denk ik niet aan die getallen want je zit niet 24/7 te gamen waarbij je videokaart hard moet werken en je dus veel stroom trekt.

Als het dat niet is dan is een onderzoekje helemaal interessant.
Nee precies. Ik game slechts 1 á 2 uurtjes p/d. Gebruik wel twee 1440p schermen. TV is ook niet bijzonder oud, 2015 volgens mij.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205945512
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:12 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waar/hoe hang je zo een ding precies?
Je kan ook gewoon de meter controleren.

Slimme meter geeft ook gewoon instantaan verbruik aan (vermogen dus), die kan je altijd zien. Kijk ook gewoon 's nachts als alles uit staat zoals het hoort wat je verbruik is.

En met een app kom je ook een heel end.
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:17:33 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945518
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:16 schreef skrn het volgende:

[..]
Je kan ook gewoon de meter controleren.

Slimme meter geeft ook gewoon instantaan verbruik aan (vermogen dus), die kan je altijd zien. Kijk ook gewoon 's nachts als alles uit staat zoals het hoort wat je verbruik is.

En met een app kom je ook een heel end.
Maar dan weet je alleen maar dát er verbruik is, dan weet je nog niet waar het vandaan komt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205945519
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:14 schreef CoolGuy het volgende:
Je hebt ook geen aquarium of een vijver (en dus een pomp) of zo? en/of een oude koelkast/vriezer?
Een klein aqaurium. Koelkast is idd oud, en sluit niet (altijd) helemaal geweldig. Hmm...
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205945530
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:09 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ik heb al jaren een variabel tarief en ben sinds januari 3x in prijs verhoogd door Vattenfall en nog heb ik niet van die bizarre prijzen
Zelfde situatie hier hoor. Van 102 naar 198 en nu per oktober naar 215 (circa 800 kuub gas en 1600kwh meen ik).
Maar ben er ook al jarenlang klant met een variabel contract en dan vallen de stijgingen nog wel mee gelukkig (hoewel ik kwam van 80 a 90ct de kuub geloof ik bij vattenfall)
  maandag 12 september 2022 @ 11:20:57 #23
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205945540
5500 KWH :D

Draai je een mining rig of wat?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205945541
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:15 schreef xFriendx het volgende:
Ik wist niet of je zeg maar al jaren er klant bent met een doorlopend contract of dat je 3 jaar vaste tarieven had en dat contract nu afloopt. Bij doorlopende contracten is de stijging minder hoog dan een nieuw contract aangaan. Maar ik weet niet goed of een verlenging na aflopen van je vaste contract ook als nieuw gezien wordt. Zo ja, dan betaal je meestal meer dan iemand die er al jaren een doorlopend contract heeft.
Ah zo! Dit was het eerste jaar helaas. Was ook totaal niet de bedoeling om te switchen, maar e.e.a. was verkeerd gegaan in de handen van m'n medebewoner :').

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 12-09-2022 11:26:52 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:21:27 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945545
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:17 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Een klein aqaurium. Koelkast is idd oud, en sluit niet (altijd) helemaal geweldig. Hmm...
Ahhhh, een aquarium...daar gaan we al.

Je gamed 1 a 2 uurtjes per dag. Oke, Nu heb ik geen game PC, maar wel een PC met 2 40" 4k schermen waarvan 1 de helft van de tijd uit staat, en ik zie dat (hou het bij per device) het afgelopen jaar (wat ik net een maand voorbij ben, dus 13 maanden zeg maar) het verbruik 300,08 kWh is. Dus ik denk niet dat het die 2 uurtjes per dag gamen zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205945555
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 11:20 schreef Scorpie het volgende:
5500 KWH :D

Draai je een mining rig of wat?
zit ook op zo'n 2600 in mijn eentje per jaar, wel met airco overigens. Houd ook niet zo van lampen e.d uit doen.
Heb ook redelijk oude koelkast en vriezer, misschien die maar eens vervangen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205945577
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 11:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
zit ook op zo'n 2600 in mijn eentje per jaar, wel met airco overigens. Houd ook niet zo van lampen e.d uit doen.
Heb ook redelijk oude koelkast en vriezer, misschien die maar eens vervangen.
oude vriezer en koelkast zijn echt stroomslurpers ;( Heb mijn koelkast vervangen en dat scheelt echt behoorlijk
pi_205945599
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:25 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
oude vriezer en koelkast zijn echt stroomslurpers ;( Heb mijn koelkast vervangen en dat scheelt echt behoorlijk
Wat zijn de verschillen zoal dan? Het kan ook niet echt uit om 500 eu neer te tellen voor 200 kw reductie.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205945604
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:12 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waar/hoe hang je zo een ding precies?


Die zet je tussen de wand contact doos en je tv, even een tijdje laten zitten en dan weet je het verbruik van 1 apparaat, zo doe je dit voor je hele huis totdat je de grote slurpers hebt gevonden
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:27:41 #30
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945607
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 11:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat zijn de verschillen zoal dan? Het kan ook niet echt uit om 500 eu neer te tellen voor 200 kw reductie.
Dat ligt erg aan je kWh prijzen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205945618
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:58 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Verlengaanbod gekregen van Engie.
[..]
Tja, wat is wijsheid?
Tegen welke tarieven? Als jij 25.000 kuub gas gebruikt en 50.000 kWh elektra zou ik het meteen doen!
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:30:39 #32
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945630
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:21 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ah zo! Dit was het eerste jaar helaas. Was ook totaal niet de bedoeling om te switchen, maar e.e.a. was verkeerd gegaan in de handen van m'n medebewoner :').
Wat is je prijs voor kwh eigenlijk in dat aanbod van Engie?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205945635
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:04 schreef xFriendx het volgende:
Dus gaat hij de leverancier bellen en mogen ze hem uitleggen waarom ze dit doen.
Hij heeft geen internet/TV/krant/tiktok?
pi_205945639
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ahhhh, een aquarium...daar gaan we al.

Je gamed 1 a 2 uurtjes per dag. Oke, Nu heb ik geen game PC, maar wel een PC met 2 40" 4k schermen waarvan 1 de helft van de tijd uit staat, en ik zie dat (hou het bij per device) het afgelopen jaar (wat ik net een maand voorbij ben, dus 13 maanden zeg maar) het verbruik 300,08 kWh is. Dus ik denk niet dat het die 2 uurtjes per dag gamen zijn.
Good to know. En gelukkig, want het is iets wat moeilijk op te geven is. Zal zo het aqarium even opmeten, lees net dat een groot ding 1k kWh kan kosten. \

Ik heb trouwens verzaakt aan te geven dat hier zo een hybride warmtepomp staat (Remeha Tzerra).
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 11:32:12 #35
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205945642
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 11:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat zijn de verschillen zoal dan? Het kan ook niet echt uit om 500 eu neer te tellen voor 200 kw reductie.
Natuurlijk wel: met een kWh-prijs van 50ct (en daar zitten we nu ver boven) heb je die 500 euro binnen 5 jaar terugverdiend wanneer je nieuwe apparaat 200 kWh per jaar minder verbruikt. Er zijn weinig investeringen die je zo snel terugverdient.
Huilen dan.
pi_205945653
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:10 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
Waar is het leiderschap dat zegt, we gaan die mensen sneller compenseren, en in ruil daarvoor gaan we dat gas winnen?” Een gesprek over visie en energie met Wouter van Dieren.
Tsja, daar heeft hij een punt.
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:33:37 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945657
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:31 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Good to know. En gelukkig, want het is iets wat moeilijk op te geven is. Zal zo het aqarium even opmeten, lees net dat een groot ding 1k kWh kan kosten. \

Ik heb trouwens verzaakt aan te geven dat hier zo een hybride warmtepomp staat (Remeha Tzerra).
Ohhhh, jij hebt een hybride warmtepomp? Maar ja, dan is je gasverbruik weer hoog. Of nou ja, in mijn vorige woning, jaren 30' tussenwoning, label C had ik gewoon een CV ketel en in het laatste jaar was mijn gasverbruik volgens mij 1137 m3 gas. Jij zit op 1600?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205945659
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Die zet je tussen de wand contact doos en je tv, even een tijdje laten zitten en dan weet je het verbruik van 1 apparaat, zo doe je dit voor je hele huis totdat je de grote slurpers hebt gevonden
Ah makkelijk. Thanks
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 11:34:25 #39
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205945668
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:31 schreef Akathisia het volgende:
Zal zo het aqarium even opmeten,
Gewoon elke dag 1 graad kouder, dat die vissen zich maar aanpassen :( . Kwestie van solidariteit: jij in de kou, zij in de kou.
Huilen dan.
pi_205945681
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hij heeft geen internet/TV/krant/tiktok?
Hij weet het vast wel maar wil dan weer opstandig doen en rebels. Gaat niet in de kou zitten zegt ie dan. Altijd zoveel graden gehad en dat blijft ie doen. Nou prima, jouw feestje tot de rekening komt denk ik dan.
pi_205945715
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ohhhh, jij hebt een hybride warmtepomp? Maar ja, dan is je gasverbruik weer hoog. Of nou ja, in mijn vorige woning, jaren 30' tussenwoning, label C had ik gewoon een CV ketel en in het laatste jaar was mijn gasverbruik volgens mij 1137 m3 gas. Jij zit op 1600?
Ja, nu werd het afgelopen jaar ook wel flink gestookt (medebewoner hield 'm graag op 23), dus daar ga ik hopelijk wel een flink verschil in kunnen maken. Zelf kan ik nog terugschroeven qua douche/badverbruik.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:40:53 #42
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945754
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:38 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, nu werd het afgelopen jaar ook wel flink gestookt (medebewoner hield 'm graag op 23), dus daar ga ik hopelijk wel een flink verschil in kunnen maken. Zelf kan ik nog terugschroeven qua douche/badverbruik.
23??? Tering. Maar goed, ik vind alsnog je stroomverbruik hoog, want ik heb een bodemwarmtepomp, en mijn gehele verbruik voor afgelopen jaar was 7000 kwh. 2000 daarvan kwam van mijn dak, dus die werd niet gezien door Engie. Volgens Engie was mijn totale energieverbruik over afgelopen jaar op 5.114 (zoiets) kWh. En ik heb geen gas, dus warm water komt óók van die warmtepomp.

Dus afgezet tegen jouw 5500 vind ik jouw verbruik gigantisch, te meer omdat je ook nog gas hebt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205945766
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat is je prijs voor kwh eigenlijk in dat aanbod van Engie?
Raar, wordt niet gespecificeerd.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 11:42:05 #44
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205945775
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:38 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, nu werd het afgelopen jaar ook wel flink gestookt (medebewoner hield 'm graag op 23), dus daar ga ik hopelijk wel een flink verschil in kunnen maken. Zelf kan ik nog terugschroeven qua douche/badverbruik.
23? _O-

Met die temperaturen loop ik in m'n zwembroek door het huis joh. Zat ik er toch niet heel ver vandaan met m'n tropisch zwemparadijs.
Huilen dan.
pi_205945796
Wat doen jullie eigenlijk qua nachttemperatuur? Hoe laag kan je gaan?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205945831
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:40 schreef CoolGuy het volgende:
23??? Tering. Maar goed, ik vind alsnog je stroomverbruik hoog, want ik heb een bodemwarmtepomp, en mijn gehele verbruik voor afgelopen jaar was 7000 kwh. 2000 daarvan kwam van mijn dak, dus die werd niet gezien door Engie. Volgens Engie was mijn totale energieverbruik over afgelopen jaar op 5.114 (zoiets) kWh. En ik heb geen gas, dus warm water komt óók van die warmtepomp.

Dus afgezet tegen jouw 5500 vind ik jouw verbruik gigantisch, te meer omdat je ook nog gas hebt.
Hmm, en jij bent alleenwonend? En hoe zit het qua lichtverbruik? Daar is de medebewoner erg makkelijk/lui mee.

[ Bericht 2% gewijzigd door Akathisia op 12-09-2022 13:36:03 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205945851
quote:
11s.gif Op maandag 12 september 2022 11:42 schreef Isdatzo het volgende:
23? _O-

Met die temperaturen loop ik in m'n zwembroek door het huis joh. Zat ik er toch niet heel ver vandaan met m'n tropisch zwemparadijs.
Niet helemaal inderdaad.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:50:18 #48
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945877
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:46 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Hmm, en jij bent alleenwonend? En hoe zit het qua lichtverbruik? Daar is (ook de medebewoner) erg makkelijk/lui mee.
Nee joh, ik heb een vrouw en dochter en die dochter gaat in bad in plaats van douchen. Qua licht? Tja, ik ben wel sinds een paar jaar bezig met mijn energie, en mijn hele huis is voorzien van Philips Hue. Oftewel, ledverlichting.

Maar ik heb dan wel weer een vaatwasser, koelkast, amerikaanse koelkast, wasmachine, droger, 5 TV's, PC, NASsen, laptop, playstation 5, etc. Dus het is niet makkelijk om het 1 op 1 te vergelijken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205945937
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee joh, ik heb een vrouw en dochter en die dochter gaat in bad in plaats van douchen. Qua licht? Tja, ik ben wel sinds een paar jaar bezig met mijn energie, en mijn hele huis is voorzien van Philips Hue. Oftewel, ledverlichting.

Maar ik heb dan wel weer een vaatwasser, koelkast, amerikaanse koelkast, wasmachine, droger, 5 TV's, PC, NASsen, laptop, playstation 5, etc. Dus het is niet makkelijk om het 1 op 1 te vergelijken.
Ah goed dat je het zegt. Boven heb ik 'overbodige' HUE verlichting en beneden niets. Misschien maar even een paar daarheen brengen.

Maar nee inderdaad. Een vaatwasser, wasmachine, droger, etc heb ik hier natuurlijk ook, maar weer minder in gebruik wrs.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:57:49 #50
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945981
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2022 11:54 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ah goed dat je het zegt. Boven heb ik 'overbodige' HUE verlichting en beneden niets. Misschien maar even een paar daarheen brengen.

Maar nee inderdaad. Een vaatwasser, wasmachine, droger, etc heb ik hier natuurlijk ook, maar weer minder in gebruik wrs.
Dat laatste zal wel zo zijn inderdaad, maar, tóch heb jij terwijl je ook fiks gas verstookt meer stroomverbruik dan ik. Iets gaat er dan toch niet helemaal lekker.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205946017
afgelopen maand:

103 kWh verbruikt
459 kWh teruggeleverd
6 m3

Is dat een beetje normaal voor een ruitjeshuis met 2 volwassenen en 3 kinderen?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_205946133
quote:
6s.gif Op maandag 12 september 2022 12:01 schreef Nielsch het volgende:
afgelopen maand:

103 kWh verbruikt
459 kWh teruggeleverd
6 m3

Is dat een beetje normaal voor een ruitjeshuis met 2 volwassenen en 3 kinderen?
Hoeveel KW zelf geconsumeerd ?

Note: ik weet niet of die 103 kwh inclusief of exclusief eigen consumptie van eigen productie is.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205946148
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 12:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoeveel KW zelf geconsumeerd ?

Note: ik weet niet of die 103 kwh inclusief of exclusief eigen consumptie van eigen productie is.
ik ook niet, dit stond in een emailtje van Vandebron.

Bij de jaarafrekening (mei 2021 - mei 2022) stond:

enkel: -1754 kWh
normaal: -336 kWh
dal: 30 kWh
gas: 917 m3
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_205946150
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:57 schreef CoolGuy het volgende:
Dat laatste zal wel zo zijn inderdaad, maar, tóch heb jij terwijl je ook fiks gas verstookt meer stroomverbruik dan ik. Iets gaat er dan toch niet helemaal lekker.
Ik zit even te kijken naar de dagen dat ik hier niet ben. Dat scheelt gemiddeld iets van 3 á 4 kWh p/d en 0,7 m3 aan gasverbruik per dag. Dat staat vooral gelijk aan het gebruik van de pc, bad en het gros vd verlichting boven. Al draai ik ook de (vaat)was, etc voor iedereen. En kook ik ook waar de ander alleen de magnetron gebruikt.

[ Bericht 36% gewijzigd door Akathisia op 12-09-2022 12:26:58 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 12:19:04 #55
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205946171
Ik heb zo'n stroommeter in werkkamer gezet. De hele week alles aan komt neer op 10Kwh. 500 per jaar dus. Leuke aftrekpost (en misschien moet ik eens wat uitzetten).

Hele huis heeft hier hue lampen. Grootste issue is dat kids denken dat lampen alleen maar aan kunnen, dus ales zo ingestelt dat op gezette tijden door de dag heen alles gewoon uitgezet word :') :+
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205946175
quote:
6s.gif Op maandag 12 september 2022 12:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]
ik ook niet, dit stond in een emailtje van Vandebron.

Bij de jaarafrekening (mei 2021 - mei 2022) stond:

enkel: -1754 kWh
normaal: -336 kWh
dal: 30 kWh
gas: 917 m3
Kun je toch uitrekenen?

Hoeveel was volgens jouw app de totale productie in augustus?

eigen consumptie is dan [productie - teruglevering]
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 12:21:15 #57
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205946196
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:16 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik zit even te kijken naar de dagen dat ik hier niet ben. Dat scheelt gemiddeld iets van 3 á 4 kWh p/d en 0,7 m3 aan gasverbruik per dag. Dat staat vooral gelijk aan het gebruik van de pc, bad en het gros vd verlichting boven. Al draai ik ook de was/vaatwassen, etc voor iedereen. En kook ik ook waar de ander alleen de magnetron gebruikt.
Alleen jij is 3 a 4 kWh per dag minder als je er niet bent? En hoeveel dagen per week ben je er niet?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205946249
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Alleen jij is 3 a 4 kWh per dag minder als je er niet bent? En hoeveel dagen per week ben je er niet?
Gemiddeld ben ik er om de week van vrijdagochtend tot zondagmiddag niet. Wat is je indruk van het gegeven an sich tho? Is dat veel/weinig?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 12:27:10 #59
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205946275
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vwb de huurders heb ik al iets geschreven. En de uitzonderingen bij de kopers, daar moet je dan misschien maatwerk voor gaan leveren. Een groot deel los je al op met een door de overheid te verstrekken duurzaamheidslening. Dat is goedkoper dan de energierekening sponsoren de komende 2 jaar, want dat geld ben je kwijt en bij een lening, zelfs tegen 0%, ben je dan maar een fractie daarvan kwijt.
Ik heb in een jaren 30 arbeiderswijk gewoond. Daar zit in een deel van de huizen nog gewoon de 2e eigenaar. Met een gaskachel in de woonkamer en enkel glas. Die mensen zijn al lang met pensioen. Denk je echt dat die een lening gaan afsluiten of in de ellende van een verbouwing zitten?
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 12:27:56 #60
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205946279
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:25 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Gemiddeld ben ik er om de week van vrijdagochtend tot zondagmiddag niet. Wat is je indruk van het gegeven an sich tho? Is dat veel/weinig?
Nou ja ik weet niet wat jij allemaal doet, maar 3 a 4 kwh per dag is gevoelsmatig...veel...denk ik? Maar als je er grofweg 2,5 dag niet bent per 2 weken, dan is dat dus 25 weken dat je er 2,5 dag niet ben dat maakt 62.5 dagen, x 4 kwh = 250 kWh. Maar in totaal is het verbruik 5500 kwh, dus dan kom je dan op 5250 kwh. Niet echt een mega verschil dan.

[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 12-09-2022 12:34:24 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205946366
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou ja ik weet niet wat jij allemaal doet, maar 3 a 4 kwh per dag is gevoelsmatig...veel...denk ik? Maar als je er grofweg 2,5 dag niet bent per 2 weken, dan is dat dus 25 weken dat je er 2,5 dag niet ben dat maakt 62.5 dagen, x 4 kwh = 250 kWh. Maar in totaal is het verbruik 55500 kwh, dus dan kom je dan op 5250 kwh. Niet echt een mega verschil dan.
Nee, dat leek me ook al niet. Maar vind het wel interessant om dan te berekenen dat ik voor 1460 (4 kWh x 365 dagen) - 250 kWh = 1210 kWh / pj direct verantwoordelijk ben (los van koken, wasjes draaien ed).

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 12-09-2022 13:07:22 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 12:37:23 #62
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205946396
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:34 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Nee, dat leek me ook al niet. Maar vind het wel interessant om dan te berekenen dat ik voor 1460 (4 kWh x 365 dagen) - 5250 kWh = 1210 kWh / pj direct verantwoordelijk ben (los van koken, wasjes draaien ed).
Ja. Dus dan zou ik eerder proberen te vinden wat je dan aan stroom verstookt (dat aquarium zal wel flink wat trekken), op de dagen dat je er bent, want van de 365 dagen ben je er 62.5 dag niet, oftewel, 302,5 dagen ben je er wel.

Want die 62,5 dag ben je er toch al niet, dus die besparing ís er al, en dan nog kom je op 5500 kwh uit. Dus als jij 1 kwh weet te besparen per 24 uur, dan zijn dat 302,5 kwh op een jaar, dat et meer zoden aan de dijk dan die 250 kWh.

En ik denk dat dat aquarium meer verbruikt dan 1 kwh per 24 uur, maar ik kan het mis hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205946556
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja. Dus dan zou ik eerder proberen te vinden wat je dan aan stroom verstookt (dat aquarium zal wel flink wat trekken), op de dagen dat je er bent, want van de 365 dagen ben je er 62.5 dag niet, oftewel, 302,5 dagen ben je er wel.

Want die 62,5 dag ben je er toch al niet, dus die besparing ís er al, en dan nog kom je op 5500 kwh uit. Dus als jij 1 kwh weet te besparen per 24 uur, dan zijn dat 302,5 kwh op een jaar, dat et meer zoden aan de dijk dan die 250 kWh.

En ik denk dat dat aquarium meer verbruikt dan 1 kwh per 24 uur, maar ik kan het mis hebben.
Inderdaad. En die besparing hoeft dus niet echt in mijn directe verbruik gevonden te worden. Al ben ik ook nog wel benieuwd naar hoe mijn gasverbruik geinterpreteerd moet worden. Het zou met 0,7 p/d neerkomen op 365.7 m3 p/j voor bad (en koken). Dat is 12 p/m, wat bijna gelijkstaat aan het verbruik voor een heel appartement (15m3) :'). En dat is nog minus de verwarming van de ruimtes die ik boven benut.

(Ik zie boven en beneden los van elkaar omdat beneden onvermijdelijk in gebruik is.)

Echt zó dom wb dat aqarium trouwens. Dat ding is niet eens voor mij, en heb 'm laatst weer helemaal opgeknapt en bijgevuld met nieuwe vissen terwijl ie daarvoor net zo goed uitgezet had kunnen worden.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 12:49:50 #64
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205946571
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:34 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Nee, dat leek me ook al niet. Maar vind het wel interessant om dan te berekenen dat ik voor 1460 (4 kWh x 365 dagen) - 5250 kWh = 1210 kWh / pj direct verantwoordelijk ben (los van koken, wasjes draaien ed).
Ik vind dat wel bijzonder op zich, want ik heb dus slimme stekkers op de grootverbruikers in huis, m.u.v. de kookplaat, oven en de warmtepomp zelf, maar wel op:

Wasmachine, droger, vaatwasser, koelkast, amerikaanse koelkast, tv beneden, tv op onze slaapkamer, de PC op zolder en de NASsen op zolder. Dus niet op de tv van mijn dochter (want die staat nog nauwelijks aan, want te jong) niet de TV in de tuin, niet de TV op zolder (omdat ik die effectief niet gebruik daar ik hier boven op 2e monitor ook online tv kan kijken en dat doe ik ook nauwelijks tot niet), maar dus op die apparaten.

Als ik dan het verbruik optel per apparaat over de afgelopen 13 maanden dat we hier wonen, dan kom ik op een totaal van 1.166,62 kWh. Dat is dus minder dan jouw 1210 kWh per jaar, en jij bent er dan ook nog eens 62,5 dagen per jaar minder dan dat ik hier thuis ben.

Dus dat komt per dag op 3,196 oftewel 3,2 kWh per dag gemiddeld, tegenover 4 kWh per dag bij jou (1210 / 302.5 dagen).

En dat is dan op 13 maanden he, trek ik daar 1 maand vanaf wordt het gemiddelde per dag dus ook een stukje lager nog.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 12:52:03 #65
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205946613
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:48 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Inderdaad. En die besparing hoeft dus niet echt in mijn directe verbruik gevonden te worden. Al ben ik ook nog wel benieuwd naar hoe mijn gasverbruik geinterpreteerd moet worden. Het zou met 0,7 p/d neerkomen op 365.7 m3 p/j voor bad (en koken). Dat is 12 p/m, wat bijna gelijkstaat aan het verbruik voor een heel appartement (15m3) :'). En dat is nog minus de verwarming van de ruimtes die ik boven benut.

(Ik zie boven en beneden los van elkaar omdat beneden onvermijdelijk in gebruik is.)

Echt zó dom wb dat aqarium trouwens. Dat ding is niet eens voor mij, en heb 'm laatst weer helemaal opgeknapt en bijgevuld met nieuwe vissen terwijl ie daarvoor net zo goed uitgezet had kunnen worden.
Dat aquarium zou ik eens meten wat dat op 24 uur verbruikt, en dan kun je dat x365 doen, en dan weet je dan hoeveel dat ding trekt. Ik vermoed dat je 'm gaat uitzetten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205946741
twitter

O~)
Plaats hier uw advertentie
pi_205946744
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:49 schreef CoolGuy het volgende:
Ik vind dat wel bijzonder op zich, want ik heb dus slimme stekkers op de grootverbruikers in huis, m.u.v. de kookplaat, oven en de warmtepomp zelf, maar wel op:

Wasmachine, droger, vaatwasser, koelkast, amerikaanse koelkast, tv beneden, tv op onze slaapkamer, de PC op zolder en de NASsen op zolder. Dus niet op de tv van mijn dochter (want die staat nog nauwelijks aan, want te jong) niet de TV in de tuin, niet de TV op zolder (omdat ik die effectief niet gebruik daar ik hier boven op 2e monitor ook online tv kan kijken en dat doe ik ook nauwelijks tot niet), maar dus op die apparaten.

Als ik dan het verbruik optel per apparaat over de afgelopen 13 maanden dat we hier wonen, dan kom ik op een totaal van 1.166,62 kWh. Dat is dus minder dan jouw 1210 kWh per jaar, en jij bent er dan ook nog eens 62,5 dagen per jaar minder dan dat ik hier thuis ben.

Dus dat komt per dag op 3,196 oftewel 3,2 kWh per dag gemiddeld, tegenover 4 kWh per dag bij jou (1210 / 302.5 dagen).

En dat is dan op 13 maanden he, trek ik daar 1 maand vanaf wordt het gemiddelde per dag dus ook een stukje lager nog.
Ja dat is wel heel bijzonder eigenlijk. Ik vermoed dan toch echt dat het voornamelijk door het badverbruik komt met de hybride pomp en wellicht het wel niet draaien van de was, wanneer ik het verbuik met mijn aaanwezigheid afzet tegen verbruik zonder mij.

- Eenmaal p/d magnetron (voor de havermout)
- Koffiezetapparaat
- Sporadisch waterkoker
- Bad
- Hue-verlichting boven
- PC/2x1440p (ik kijk geen tv)
- Het draaien van de was en vaatwasser
- Opladen/verbruik telefoon (s21 +)

Er is geen andere vorm van energie die ik gebruik, maar ik ben wel zo goed als de hele dag thuis. Ik weet niet hoe dat bij jou/jullie zit?

[ Bericht 1% gewijzigd door Akathisia op 12-09-2022 13:11:38 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205946819
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat aquarium zou ik eens meten wat dat op 24 uur verbruikt, en dan kun je dat x365 doen, en dan weet je dan hoeveel dat ding trekt. Ik vermoed dat je 'm gaat uitzetten.
Arme vissen :o. Hopelijk wil de buurman ze hebben, mits hij de zijne laat aanstaan.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 13:12:18 #69
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205946955
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:04 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Arme vissen :o. Hopelijk wil de buurman ze hebben, mits hij de zijne laat aanstaan.
Is die buurman in hetzelfde huis of is dat een ander huis?

Ik zou hoe dan ook niet zeggen dat je dat doet vanwege het stroomverbruik. Gewoon zeggen dat je stopt met de hobby en of hij de vissen wil hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205946991
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Is die buurman in hetzelfde huis of is dat een ander huis?

Ik zou hoe dan ook niet zeggen dat je dat doet vanwege het stroomverbruik. Gewoon zeggen dat je stopt met de hobby en of hij de vissen wil hebben.
De buurman woont in een heel ander type huis, is een stuk armlastiger en heeft een giga-aquarium.

Hij hield het voor ons bij. Het is ook zijn bak. En hij was hier toevallig dit weekend even waardoor hem opviel dat ik 'm weer had bijgevuld met nieuwe vissen, dus dat gaat moeilijk te verkopen worden ;(
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 13:14:55 #71
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205947018
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:00 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja dat is wel heel bijzonder eigenlijk. Ik vermoed dan toch echt dat het voornamelijk door het badverbruik komt met de hybride pomp en wellicht het wel niet draaien van de was, wanneer ik het verbuik met mijn aaanwezigheid afzet tegen verbruik zonder mij.

- Eenmaal p/d magnetron (voor de havermout)
- Koffiezetapparaat
- Sporadisch waterkoker
- Bad
- Hue-verlichting boven
- PC/2x1440p (ik kijk geen tv)
- Het draaien van de was en vaatwasser
- Opladen/verbruik telefoon (s21 +)

Er is geen andere vorm van energie die ik gebruik, maar ik ben wel zo goed als de hele dag thuis. Ik weet niet hoe dat bij jou/jullie zit?
Nou, mijn verbruik (gemeten door Engie) is 5.114 kWh op een heel jaar. Dat is dus gewoon inclusief alles, de warmtepomp en alle apparaten, ook die ik niét monitor.

Dat komt dan neer op 14 kWh per dag, gemiddeld.

Maar jij hebt 5500 kWh per jaar, dat komt neer op 15,07 kWh per dag, gemiddeld. Maar jullie hebben ook nog gas.

Dan gaat er echt iets niet goed, of in ieder geval, er is ergens een dik verbruik wat nu onder de radar blijft, maar het denk ik wel degelijk waard is om uit te zoeken.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 13:15:29 #72
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205947032
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:13 schreef Akathisia het volgende:

[..]
De buurman woont in een heel ander type huis, is een stuk armlastiger en heeft een giga-aqarium.

Hij hield het voor ons bij. Het is ook zijn bak. En hij was hier toevallig dit weekend even waardoor hem opviel dat ik 'm weer had bijgevuld met nieuwe vissen, dus dat gaat moeilijk te verkopen worden ;(
Ja, dan is de vraag wat je belangrijker vindt. Dat aquarium of je portemonnee.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205947099
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dan is de vraag wat je belangrijker vindt. Dat aquarium of je portemonnee.
Ik ga er wel een paar laten verdwijnen voor ingang van de nieuwe tarieven en sluit de tent daarna af.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 13:21:06 #74
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205947129
:Y)
Huilen dan.
pi_205947131
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:27 schreef stinkie het volgende:

[..]
Ik heb in een jaren 30 arbeiderswijk gewoond. Daar zit in een deel van de huizen nog gewoon de 2e eigenaar. Met een gaskachel in de woonkamer en enkel glas. Die mensen zijn al lang met pensioen. Denk je echt dat die een lening gaan afsluiten of in de ellende van een verbouwing zitten?
Prima, dan betalen ze maar het hoge tarief om bij de moederhaard te gaan zitten.

Echt geen medelijden met mensen die op hun reet bleven zitten terwijl al lang en breed duidelijk was dat actie nodig was.
pi_205947133
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:14 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, mijn verbruik (gemeten door Engie) is 5.114 kWh op een heel jaar. Dat is dus gewoon inclusief alles, de warmtepomp en alle apparaten, ook die ik niét monitor.

Dat komt dan neer op 14 kWh per dag, gemiddeld.

Maar jij hebt 5500 kWh per jaar, dat komt neer op 15,07 kWh per dag, gemiddeld. Maar jullie hebben ook nog gas.

Dan gaat er echt iets niet goed, of in ieder geval, er is ergens een dik verbruik wat nu onder de radar blijft, maar het denk ik wel degelijk waard is om uit te zoeken.
Ja, eens. Ik ga sowieso met zo een meter aan de slag, en ongeacht de bron even het eea volledig stopzetten (badverbruik etc).
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205947141
quote:
10s.gif Op maandag 12 september 2022 13:21 schreef Isdatzo het volgende:
:Y)
Wel tragisch, een aantal hebben net kleintjes.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205947144
Een hobby mag geld kosten. En het is niet dat alle warmte die je in een aquarium stopt gelijk het huis uit is.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  maandag 12 september 2022 @ 13:22:46 #79
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205947168
quote:
9s.gif Op maandag 12 september 2022 13:21 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Wel tragisch, een aantal hebben net kleintjes.
Mals.
Huilen dan.
pi_205947205
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:21 schreef VEM2012 het volgende:
Prima, dan betalen ze maar het hoge tarief om bij de moederhaard te gaan zitten.

Echt geen medelijden met mensen die op hun reet bleven zitten terwijl al lang en breed duidelijk was dat actie nodig was.
Waarvandaan de pretentie dat iedereen altijd dat geld maar tot zijn beschikking heeft? Zelfs mensen met behoorlijke middelen lopen regelmatig tegen allerlei kosten op waardoor spaargeld niet beschikbaar is voor verduurzaamheidsprojecten. Zeker wanneer het redelijk grote woningen betreft.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205947206
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:48 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Inderdaad. En die besparing hoeft dus niet echt in mijn directe verbruik gevonden te worden. Al ben ik ook nog wel benieuwd naar hoe mijn gasverbruik geinterpreteerd moet worden.
Als je woning 100-150 m2 groot is dan is je gasverbruik hoog aangezien je een hybride warmtepomp hebt. Ik las dat jullie 1597 m3 gas per jaar verbruiken en het gemiddelde voor een vergelijkbare woning is 1380 m3 (bron).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205947330
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als je woning 100-150 m2 groot is dan is je gasverbruik hoog aangezien je een hybride warmtepomp hebt. Ik las dat jullie 1597 m3 gas per jaar verbruiken en het gemiddelde voor een vergelijkbare woning is 1380 m3 (bron).
Rond de 150 inderdaad waarvan een aantal ruimtes niet verwarmd worden (iets mis met de radiatoren). Ik ben nu wel benieuwd naar het gemiddelde van hybride-gebruikers.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205947337
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:46 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Hmm, en jij bent alleenwonend? En hoe zit het qua lichtverbruik? Daar is (ook de medebewoner) erg makkelijk/lui mee.
Verlichting vraagt niet zoveel energie. Grote huishoudelijke apparaten verbruiken veel, bijvoorbeeld de vaatwasser, droger en apparaten voor het koken. Je hebt al de tip gehad om het verbruik van je oude apparaten te meten. De vaatwasser kun je in ecostand zetten en de droger op 'kastdroog'. Dat maakt wel wat verschil. En je kunt natuurlijk vaker een was ophangen.

Voor gasverbruik is douchen niet zo heel interessant. Het is wel duidelijk dat er bij jullie veel te winnen valt met het lager zetten van de thermostaat. En misschien zijn er nog (isolatie-)maatregelen die je kunt treffen (tochtstrips, radiatorfolie, radiatorventilator)?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 13:36:21 #84
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205947365
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:33 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Rond de 150 inderdaad waarvan een aantal ruimtes niet verwarmd worden (iets mis met de radiatoren). Ik ben nu wel benieuwd naar het gemiddelde van hybride-gebruikers.
En dan nog steeds 1600m3 per jaar hebben? Er gaat écht iets mis bij jullie in huis, want een hybride pomp zou gas moeten besparen, dus dan is de vraag wat jullie wel niet verbruikten voor die pomp er was.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205947379
Ok, het aqarium heeft een inhoud van 54 liter (60x30x30cm).

Van elders:

quote:
Een vuistregel voor een aquarium is: 1 watt per liter voor verwarming. Met 60 liter is dat dus 60 Watt. Daar komen verlichting en pompen nog bij en dan heb je het al snel over 750 kWh per jaar.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 13:40:14 #86
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205947401
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En dan nog steeds 1600m3 per jaar hebben? Er gaat écht iets mis bij jullie in huis, want een hybride pomp zou gas moeten besparen, dus dan is de vraag wat jullie wel niet verbruikten voor die pomp er was.
Het op 23 graden stoken van een waarschijnlijk niet zo best geïsoleerd huis zou er zomaar wat mee te maken kunnen hebben.
Huilen dan.
pi_205947406
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:33 schreef Akathisia het volgende:

Ik ben nu wel benieuwd naar het gemiddelde van hybride-gebruikers.
Je zou ongeveer 60% moeten besparen. (bron)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 13:43:03 #88
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205947434
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 13:40 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het op 23 graden stoken van een waarschijnlijk niet zo best geïsoleerd huis zou er zomaar wat mee te maken kunnen hebben.
Oh ja, en dat ook nog ja. Maar dan is die 5500 kWh alsnog ook veel. Erg veel.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205947446
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:34 schreef Claudia_x het volgende:
Verlichting vraagt niet zoveel energie. Grote huishoudelijke apparaten verbruiken veel, bijvoorbeeld de vaatwasser, droger en apparaten voor het koken. Je hebt al de tip gehad om het verbruik van je oude apparaten te meten. De vaatwasser kun je in ecostand zetten en de droger op 'kastdroog'. Dat maakt wel wat verschil. En je kunt natuurlijk vaker een was ophangen.

Voor gasverbruik is douchen niet zo heel interessant. Het is wel duidelijk dat er bij jullie veel te winnen valt met het lager zetten van de thermostaat. En misschien zijn er nog (isolatie-)maatregelen die je kunt treffen (tochtstrips, radiatorfolie, radiatorventilator)?
Ja, ik ga alleen nog maar handdoeken, lakens en sokken in de droger gooien. Ik moet helaas wel vaak op 60 wassen i.v.m allergieën maar kleren kunnen vanaf nu prima op ecostand idd.

Wat is eig voordeliger; afwassen vs vaatwasser? Waterkoker vs pan (water/melk) op het gas?

Ik gooi de thermo overdag op 18. Wat zou je voor de nacht aanraden? Rekeninghoudend met de kosten van opwarmen.

Ik zal eens kijken of er hier ook folie e.d. zit. Ben vorig jaar pas ingetrokken, dus het is me allemaal nog niet echt eigen qua hoe het hier allemaal in elkaar steekt.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 13:44:52 #90
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205947449
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:38 schreef Akathisia het volgende:
Ok, het aqarium heeft een inhoud van 54 liter (60x30x30cm).

Van elders:
[..]

Nou, zet dat ding uit en dan kom je al op 5500 - 750 = 4750 kWh over. Is nog steeds veel, maar dat aquarium is gewoon de 1e klap.

750 kWh x 21ct = 157,5 euro per jaar. Maar als je nu 70ct per kwh betaald (dat wist je niet zei je) dan zit je ineens al op 525 euro, oftewel, 367.5 euro per jaar meer.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205947453
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:21 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, eens. Ik ga sowieso met zo een meter aan de slag, en ongeacht de bron even het eea volledig stopzetten (badverbruik etc).
Wij hebben ook een Remeha en daarvan kun je vrij specifiek het verbruik per dag / week / maand inzien via de E-Twist app. Weet niet of dat bij die van jou ook kan, maar daar zou ik zelf de zoektocht beginnen.

Sterk het vermoeden dat je verbruik te wijten is aan je hybride WP namelijk.
pi_205947477
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:40 schreef Claudia_x het volgende:
Je zou ongeveer 60% moeten besparen. (bron)
Helaas is het heel moeilijk om uit te zoeken wat de kosten pre-dat ding waren. Ik was hier niet, andere leverancier(s), verdwenen gegevens, geen slimme meter, verandering tarieven, et cetera, maar ik weet wel dat de kosten hier altijd wel hoog lagen. Dus vermoedelijk is het verschil door verhoging tarieven en verhoging temp geminimaliseerd.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 13:48:34 #93
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205947485
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:44 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, ik ga alleen nog maar handdoeken, lakens en sokken in de droger gooien. Ik moet helaas wel vaak op 60 wassen i.v.m allergieën maar kleren kunnen vanaf nu prima op ecostand idd.

Wat is eig voordeliger; afwassen vs vaatwasser? Waterkoker vs pan (water/melk) op het gas?

Ik gooi de thermo overdag op 18. Wat zou je voor de nacht aanraden? Rekeninghoudend met de kosten van opwarmen.

Ik zal eens kijken of er hier ook folie e.d. zit. Ben vorig jaar pas ingetrokken, dus het is me allemaal nog niet echt eigen qua hoe het hier allemaal in elkaar steekt.
Ik was ook gewoon op 60 graden, en de wasmachine is niet superzuinig, dus label C. Je vaatwasser is afhankelijk van label. Die van ons is niet heel zuinig, ook weer C of zelfs D. Vanochtend aangestaan op de niet eco stand en toen heeft hij zo te zien 0,81 kWh verbruikt, oftewel voor mij (nog) 17 cent.

Maar bij met de hand afwassen moet je ook minstens 1x nieuw water pakken buiten je initiële water dus 2x water opwarmen. Geen idee wat dat kost, maar ik ga voor 17 cent niet moeilijk liggen doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205947512
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:44 schreef CoolGuy het volgende:

Nou, zet dat ding uit en dan kom je al op 5500 - 750 = 4750 kWh over. Is nog steeds veel, maar dat aquarium is gewoon de 1e klap.

750 kWh x 21ct = 157,5 euro per jaar. Maar als je nu 70ct per kwh betaald (dat wist je niet zei je) dan zit je ineens al op 525 euro, oftewel, 367.5 euro per jaar meer.
Oef, lullig, maar 500 euro voor een paar vissen :'). Ik ben ook al voornemens om te kappen met biologisch vlees, dus dan kunnen deze er ook wel aan.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205947523
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:44 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, ik ga alleen nog maar handdoeken, lakens en sokken in de droger gooien. Ik moet helaas wel vaak op 60 wassen i.v.m allergieën maar kleren kunnen vanaf nu prima op ecostand idd.

Wat is eig voordeliger; afwassen vs vaatwasser? Waterkoker vs pan (water/melk) op het gas?

Ik gooi de thermo overdag op 18. Wat zou je voor de nacht aanraden? Rekeninghoudend met de kosten van opwarmen.

Ik zal eens kijken of er hier ook folie e.d. zit. Ben vorig jaar pas ingetrokken, dus het is me allemaal nog niet echt eigen qua hoe het hier allemaal in elkaar steekt.
Als je huisgenoot nu 23 graden gewend is, is 18 graden wel erg spartaans. Mij lijkt terugzetten naar 20,5 graden al heel wat (zeg ik als koukleum), maar ik weet niet hoe groot de noodzaak is om te besparen.

Je kunt ook dit topic eens bekijken: K&W / Wat is het beste graad qua thermostaat in de winter?. Daarin schreef ik dat de WHO 18 graden adviseert als minimum omdat dat voor de meeste mensen een veilige en gezonde temperatuur is. Voor het huis zelf is 12-15 graden nodig.

Ik zou in de winter eens in de gaten houden hoe lang het kost om je huis overdag op temperatuur te krijgen. Het is moeilijk om er in algemene zin iets over te zeggen omdat ik niet weet hoe goed je huis is geïsoleerd. Ik heb zelf bovendien vloerverwarming en die werkt anders.

Van al je andere vragen zou ik zeggen: ga het vooral uitproberen! Wij doen het zelf ook. Daarop hebben we bijvoorbeeld besloten om de droger alleen nog aan te zetten voor handdoeken.

Mocht je een koopwoning hebben, dan kun je kijken naar de mogelijkheid om een lening af te sluiten voor isolatiemaatregelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205947532
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:48 schreef CoolGuy het volgende:
Ik was ook gewoon op 60 graden, en de wasmachine is niet superzuinig, dus label C. Je vaatwasser is afhankelijk van label. Die van ons is niet heel zuinig, ook weer C of zelfs D. Vanochtend aangestaan op de niet eco stand en toen heeft hij zo te zien 0,81 kWh verbruikt, oftewel voor mij (nog) 17 cent.

Maar bij met de hand afwassen moet je ook minstens 1x nieuw water pakken buiten je initiële water dus 2x water opwarmen. Geen idee wat dat kost, maar ik ga voor 17 cent niet moeilijk liggen doen.
Hmm ja, dat is 60 eu pj oid? Hij zal ongetwijfeld niet zuinig zijn. Alles in de keuken is minstens 25 jaar oud.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205947568
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
23??? Tering. Maar goed, ik vind alsnog je stroomverbruik hoog, want ik heb een bodemwarmtepomp, en mijn gehele verbruik voor afgelopen jaar was 7000 kwh. 2000 daarvan kwam van mijn dak, dus die werd niet gezien door Engie. Volgens Engie was mijn totale energieverbruik over afgelopen jaar op 5.114 (zoiets) kWh. En ik heb geen gas, dus warm water komt óók van die warmtepomp.

Dus afgezet tegen jouw 5500 vind ik jouw verbruik gigantisch, te meer omdat je ook nog gas hebt.
Serieus? Ga je zo reageren iemand de kachel op 23 zet? Aldus dezelfde meneer die terwijl het 36 graden buiten is de airco op 21 zet :') ____!!!!
  maandag 12 september 2022 @ 14:03:08 #98
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205947634
quote:
Alles kan gebruikt worden om te nivelleren
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205947643
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:52 schreef Claudia_x het volgende:
Als je huisgenoot nu 23 graden gewend is, is 18 graden wel erg spartaans. Mij lijkt terugzetten naar 20,5 graden al heel wat (zeg ik als koukleum), maar ik weet niet hoe groot de noodzaak is om te besparen.

Je kunt ook dit topic eens bekijken: K&W / Wat is het beste graad qua thermostaat in de winter?. Daarin schreef ik dat de WHO 18 graden adviseert als minimum omdat dat voor de meeste mensen een veilige en gezonde temperatuur is. Voor het huis zelf is 12-15 graden nodig.

Ik zou in de winter eens in de gaten houden hoe lang het kost om je huis overdag op temperatuur te krijgen. Het is moeilijk om er in algemene zin iets over te zeggen omdat ik niet weet hoe goed je huis is geïsoleerd. Ik heb zelf bovendien vloerverwarming en die werkt anders.

Van al je andere vragen zou ik zeggen: ga het vooral uitproberen! Wij doen het zelf ook. Daarop hebben we bijvoorbeeld besloten om de droger alleen nog aan te zetten voor handdoeken.

Mocht je een koopwoning hebben, dan kun je kijken naar de mogelijkheid om een lening af te sluiten voor isolatiemaatregelen.
Ik heb momenteel bijzondere lasten (volledig onderhoud van een familielid die elders woont, incl huur :')) waardoor het allemaal erg krap gaat worden. De noodzaak is hoog, de persoon heeft eig ook wel wat hogere temperaturen nodig, maar een lening erbij is op dit moment ook niet erg aantrekkelijk. Idealiter had ik die lasten niet gehad en het afgelopen jaar wat aan de isolatie gedaan (zover mogelijk) en panelen geregeld.

Ik ga dat topic doornemen, een aantal dingen resoluut veranderen en verder en inderdaad wat experimenteren.

quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 13:45 schreef Heph844 het volgende:
Sterk het vermoeden dat je verbruik te wijten is aan je hybride WP namelijk.
Hoe bedoel je dit? In de zin dat er dóór dat ding meer verbruikt wordt dan nodig?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 14:07:54 #100
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205947675
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Prima, dan betalen ze maar het hoge tarief om bij de moederhaard te gaan zitten.

Echt geen medelijden met mensen die op hun reet bleven zitten terwijl al lang en breed duidelijk was dat actie nodig was.
Hoe kom je aan het idee dat gepensioneerden de afgelopen jaren geld hadden voor woningaanpassingen? Toen ik daar woonde hadden we ongeveer 3 maal modaal en dat is met zo'n huis echt niet genoeg omdat gasvrij te krijgen. Plus dat 15 jaar geleden de financiele terugverdientijd van zonnepanelen, hybride ketels, zonnecollectoren etc langer was dan ze meegingingen. Hoe reageert een bank daarop als je om zo'n lening was komen vragen?

Dit is precies die idioterie van D66 die denkt dat iedereen een tesla kan rijden en z'n huis kan verduurzamen. Wijs mij 1 lasser of buschauffeur aan die dit had gekund.....
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205947728
quote:
10s.gif Op maandag 12 september 2022 14:04 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik heb momenteel bijzondere lasten (volledig onderhoud van een familielid die elders woont, incl huur :')) waardoor het allemaal erg krap gaat worden. De noodzaak is hoog, de persoon heeft eig ook wel wat hogere temperaturen nodig, maar een lening erbij is op dit moment ook niet erg aantrekkelijk. Idealiter had ik die lasten niet gehad en het afgelopen jaar wat aan de isolatie gedaan en panelen geregeld.
Dan kun je voor die persoon ook kijken of er andere manieren zijn om warm te blijven. Je kunt denken aan een warme deken, wollen sloffen, een kruik of een elektrische deken voor in een stoel om op te zitten.

Ik zou zelf ook geen trek hebben in een lening, maar met deze energieprijzen is de terugverdientijd wel drastisch gedaald. Hier staan wat mogelijkheden op een rij.

Ik bedenk ineens nog iets: wij hebben van onze gemeente een kaartje gekregen om tegen vloer en muren te houden en te bepalen of die afdoende zijn geïsoleerd. Ik vond het verbazingwekkend goed werken! Op die manier zou je kunnen bepalen wat de hoogste prioriteit heeft. Zo denk ik niet meteen aan zonnepanelen maar eerder aan isolatie, als je een koophuis hebt. Spouwmuurisolatie is niet zo ingrijpend en is bovendien best betaalbaar. Misschien kun je hier en daar glas laten vervangen. Ook die ingreep vond ik betaalbaar. En denk ook aan kleine maatregelen zoals ik al noemde en bijvoorbeeld het ophangen van zwaardere gordijnen of een extra gordijn bij de voordeur.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 12 september 2022 @ 14:14:02 #102
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205947754
Gordijn voor de voordeur helpt enorm in oudere huizen weet ik uit ervaring :')

Gipsplaten tegen het dak ban de uitbouw en meteen smolt de sneeuw niet meer weg. Dak idem. Dat zijn vrij eenvoudige en voordelige zaken om te doen.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  maandag 12 september 2022 @ 14:16:05 #103
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205947780
en anders koop je voor 150 euro een camping geiser en voor 4 tientjes een fles gas. Hele winter douchen :Y
Kaarsen voor de verwarming.
En dan al die warmtepomp duurzaamheids josti's uitlachen als die uit staan wegens een energienet dat het niet aan kan _O-
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 14:16:50 #104
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205947786
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:52 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Hmm ja, dat is 60 eu pj oid? Hij zal ongetwijfeld niet zuinig zijn. Alles in de keuken is minstens 25 jaar oud.
Bij mij is de keuken van maart dit jaar want toen heb ik 'm laten plaatsen, maar het is niet de zuinigste apparatuur nee :+

Vaatwasser is https://www.aeg.nl/kitche(...)shwasher/fsk63627p2/ oftewel, D-label, en de wasmachine die ik heb is een https://www.coolblue.nl/product/864399/bosch-wan28275nl.html oftewel, label C.

60 euro per jaar? Dat is afhankelijk hoeveel je hem gebruikt. Wij gebruiken hem best veel en wij zitten dus sinds 24 maart op 38,24 kWh, oftewel zo'n ¤ 8,12 nu in een klein half jaar, oftewel 16,24 ongeveer op een heel jaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205948092
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 14:11 schreef Claudia_x het volgende:
Dan kun je voor die persoon ook kijken of er andere manieren zijn om warm te blijven. Je kunt denken aan een warme deken, wollen sloffen, een kruik of een elektrische deken voor in een stoel om op te zitten.
Ja, ik hoopte daar al op in te kunnen zetten en dat dat genoeg zal zijn met 18 á 19c. We zullen het zien.

quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 14:11 schreef Claudia_x het volgende:
Ik bedenk ineens nog iets: wij hebben van onze gemeente een kaartje gekregen om tegen vloer en muren te houden en te bepalen of die afdoende zijn geïsoleerd. Ik vond het verbazingwekkend goed werken! Op die manier zou je kunnen bepalen wat de hoogste prioriteit heeft. Zo denk ik niet meteen aan zonnepanelen maar eerder aan isolatie, als je een koophuis hebt. Spouwmuurisolatie is niet zo ingrijpend en is bovendien best betaalbaar. Misschien kun je hier en daar glas laten vervangen. Ook die ingreep vond ik betaalbaar. En denk ook aan kleine maatregelen zoals ik al noemde en bijvoorbeeld het ophangen van zwaardere gordijnen of een extra gordijn bij de voordeur.
Het moet ook niet al te ingrijpend zijn inderdaad. Ik begreep dat het nieuw glas aanzienlijk beter is dan het dubbelglas van vroeger?

quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 14:11 schreef Claudia_x het volgende:

Ik zou zelf ook geen trek hebben in een lening, maar met deze energieprijzen is de terugverdientijd wel drastisch gedaald. Hier staan wat mogelijkheden op een rij.
Een andere overweging is dat ik niet weet hoelang de ander of ik hier nog blijf wonen. Als ik het een aantal jaar geleden had kunnen doen, dan was het (achteraf gezien) veel aantrekkelijker geweest. (Toen wel voor gekozen om bijvoorbeeld wel het dakkapel geheel te vervangen). Met het jaar wordt het aannemelijker dat het aantal aankomende woonjaren afneemt. Nu kan je het waarschijnlijk wel compenseren met de verkoopprijs, maar het hele gedoe er omheen, en het er niet (direct) uithalen van de kosten, maakt het beduidend minder aantrekkelijk.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 14:56:14 #106
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205948184
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Serieus? Ga je zo reageren iemand de kachel op 23 zet? Aldus dezelfde meneer die terwijl het 36 graden buiten is de airco op 21 zet :') ____!!!!
23 is ook absurd als je een slecht geïsoleerd huis hebt.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205948206
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:24 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waarvandaan de pretentie dat iedereen altijd dat geld maar tot zijn beschikking heeft? Zelfs mensen met behoorlijke middelen lopen regelmatig tegen allerlei kosten op waardoor spaargeld niet beschikbaar is voor verduurzaamheidsprojecten. Zeker wanneer het redelijk grote woningen betreft.
Kom op zeg. Als je nu nog een moederhaard hebt, dan heb je wel even 50 jaar zitten slapen.
pi_205948234
Hmm, miss zit een deel van het probleem in de koelkast die soms duidelijk niet goed sluit, maar daarmee misschien nooit écht goed. Dat ie blijft joelen. Soms is shit ook gewoon bevroren.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205948243
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 14:07 schreef stinkie het volgende:

[..]
Hoe kom je aan het idee dat gepensioneerden de afgelopen jaren geld hadden voor woningaanpassingen? Toen ik daar woonde hadden we ongeveer 3 maal modaal en dat is met zo'n huis echt niet genoeg omdat gasvrij te krijgen. Plus dat 15 jaar geleden de financiele terugverdientijd van zonnepanelen, hybride ketels, zonnecollectoren etc langer was dan ze meegingingen. Hoe reageert een bank daarop als je om zo'n lening was komen vragen?

Dit is precies die idioterie van D66 die denkt dat iedereen een tesla kan rijden en z'n huis kan verduurzamen. Wijs mij 1 lasser of buschauffeur aan die dit had gekund.....
Van moederhaard naar gasloos. Dat is een beetje van het ene naar het andere uiterste. Dat heb ik dan ook niet gezegd.
pi_205948247
quote:
6s.gif Op maandag 12 september 2022 12:01 schreef Nielsch het volgende:
afgelopen maand:

103 kWh verbruikt
459 kWh teruggeleverd
6 m3

Is dat een beetje normaal voor een ruitjeshuis met 2 volwassenen en 3 kinderen?
3 kinderen in een energieschaarste én woningschaarste…
Zulke gezinnen mogen ze ook wel eens aanpakken.
Go hard or go home
  maandag 12 september 2022 @ 15:04:58 #111
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205948266
quote:
9s.gif Op maandag 12 september 2022 15:03 schreef Noek het volgende:

[..]
3 kinderen in een energieschaarste én woningschaarste…
Zulke gezinnen mogen ze ook wel eens aanpakken.
Ben er al jaren een groot voorstander van om de kindertoeslag te vervangen door een kinderheffing.
Huilen dan.
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 15:05:50 #112
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205948275
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:01 schreef Akathisia het volgende:
Hmm, miss zit een deel van het probleem in de koelkast die soms duidelijk niet goed sluit, maar daarmee misschien nooit écht goed. Dat ie blijft joelen. Soms is shit ook gewoon bevroren.
Het enige wat je kunt doen is meten. Allerlei 'what ifs' is leuk, maar de enige manier waarop je er achter komt hoe of wat is door te meten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205948287
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 15:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ben er al jaren een groot voorstander van om de kindertoeslag te vervangen door een kinderheffing.
Maar wie kan je belasten voor elk geïmporteerd mens? We kunnen niet zien wie hoe gestemd heeft.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205948291
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee joh, ik heb een vrouw en dochter en die dochter gaat in bad in plaats van douchen. Qua licht? Tja, ik ben wel sinds een paar jaar bezig met mijn energie, en mijn hele huis is voorzien van Philips Hue. Oftewel, ledverlichting.

Maar ik heb dan wel weer een vaatwasser, koelkast, amerikaanse koelkast, wasmachine, droger, 5 TV's, PC, NASsen, laptop, playstation 5, etc. Dus het is niet makkelijk om het 1 op 1 te vergelijken.
_O_
Heb jij ook zo een japans toilet?
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 15:08:12 #115
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205948296
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:07 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]
_O_
Heb jij ook zo een japans toilet?
Ik weet niet eens wat een Japans toilet is, dus nee, die heb ik niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205948340
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 15:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ben er al jaren een groot voorstander van om de kindertoeslag te vervangen door een kinderheffing.
Ja, dat gaan ze maar heffen bij de bedrijven.
Aldus Erno de Perno.
Go hard or go home
  maandag 12 september 2022 @ 15:23:50 #117
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205948460
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik weet niet eens wat een Japans toilet is, dus nee, die heb ik niet.
Die met al die snufjes erin. Trouwens ook vrij normaal in Korea. Verwarmde bril, bidet functie, extra geluidjes om je eigen geluiden te verbergen, droger, etc _O-
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 15:36:36 #118
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205948593
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2022 15:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Die met al die snufjes erin. Trouwens ook vrij normaal in Korea. Verwarmde bril, bidet functie, extra geluidjes om je eigen geluiden te verbergen, droger, etc _O-
Oh dat ding! Nee die heb ik niet. Bijna jammer want in de winter zo'n fijne verwarmde toiletbril is niet verkeerd. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205948629
quote:
9s.gif Op maandag 12 september 2022 15:03 schreef Noek het volgende:

[..]
3 kinderen in een energieschaarste én woningschaarste…
Zulke gezinnen mogen ze ook wel eens aanpakken.
6 m3 per maand? Dan douche je als gezin maximaal 1x per 3 dagen en gebruik je verder geen warmwater.

Met 2 mensen, 1x douchen per dag in een gloednieuw huis: 20-30m2
pi_205948689
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik weet niet eens wat een Japans toilet is, dus nee, die heb ik niet.
Zo een met bidet en bril die je kan verwarmen is echt mooi man.
Toen ik in Japan was heb ik zelden wc papier gebruikt _O_
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
pi_205948996
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:40 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
6 m3 per maand? Dan douche je als gezin maximaal 1x per 3 dagen en gebruik je verder geen warmwater.

Met 2 mensen, 1x douchen per dag in een gloednieuw huis: 20-30m2
Kort douchen kan ook.
pi_205949023
quote:
Kabinet wil schulden overnemen van mensen die energie niet kunnen betalen

Het kabinet legt de laatste hand aan een plan om mensen te helpen die door de stijgende energieprijzen hun energierekening niet meer kunnen betalen. Als ze echt in betalingsproblemen komen en dreigen afgesloten te worden, nemen de overheid en de energiebedrijven de rekening over. Bronnen in Den Haag zeggen dat de maatregel al dit jaar, nog voordat het winter wordt, kan ingaan.

Door de stijgende energieprijzen dreigen ruim 1 miljoen huishoudens in de financiële problemen te komen. Zo'n 600.000 daarvan hebben niet eerder te maken gehad met betalingsproblemen. Nu komen die mensen vaak in de schuldhulpverlening om van hun schulden afgeholpen te worden, maar dat kost de overheid veel geld.

Nieuwe contracten

De nieuwe regeling gaat alleen gelden voor mensen die dit jaar een nieuw energiecontract moeten afsluiten of hebben afgesloten met hogere tarieven. De verwachting is dat het overgrote merendeel van de mensen binnenkort een contract met variabele tarieven heeft.

Ook wil het kabinet verhinderen dat energiebedrijven omvallen doordat klanten niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Nadat een energiebedrijf verschillende keren een aanmaning heeft gestuurd zonder dat er betaald is, kan de klant worden aangemeld voor het overnemen van de schulden.
Fonds als 'stroppenpot'

Om het plan uit te voeren, wordt een speciaal fonds opgericht, als een soort stroppenpot. Naar verluidt wil het kabinet daar honderden miljoenen in stoppen. Waar het kabinet het geld precies vandaan haalt, is nog niet duidelijk,

Ook de energiebedrijven dragen bij aan het fonds, maar de precieze verhouding tussen de overheid en de energiebedrijven is nog onderwerp van onderhandelingen. Woensdag praten de twee partijen opnieuw over de percentages die ze willen bijdragen aan het fonds.

Het kabinet wil het definitieve plan vrijdag presenteren, volgens ingewijden als onderdeel van een breder plan om de gevolgen van de hoge energieprijzen ook voor dit jaar te dempen.

Rutte IV heeft de afgelopen tijd veel kritiek gehad op de ondersteuning van mensen in financiële problemen. Diverse keren hebben ministers gezegd dat het dit jaar niet meer mogelijk is om de koopkracht verder te ondersteunen. Voor volgend jaar werden wel maatregelen aangekondigd. Die worden officieel gepresenteerd met Prinsjesdag, volgende week dinsdag.
Dit gaat natuurlijk fors misbruikt worden :') Lekker stoken in de winter, de gemeenschap betaald wel.

Ze hadden dit zo anders moeten aanpakken, ook al met die 1300 euro vergoeding klakkeloos, wat bij vele allang op is aan vakantie ed.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2022 16:35:27 ]
pi_205949032
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:34 schreef PS. het volgende:

[..]

Prima maatregel lijkt me
pi_205949048
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:34 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Prima maatregel lijkt me
Nee, dit is de groep die waarschijnlijk al de 1300 energievergoeding heeft gehad, en nu dus geen zorgen hoeft te maken doordat de overheid het wel betaald.

Jan Modaal kan het net aan betalen, dus die krijgen weer geen steun.
pi_205949083
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:34 schreef PS. het volgende:
Ook wil het kabinet verhinderen dat energiebedrijven omvallen doordat klanten niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Nadat een energiebedrijf verschillende keren een aanmaning heeft gestuurd zonder dat er betaald is, kan de klant worden aangemeld voor het overnemen van de schulden.
En moet je bij die aanmelding dan aantonen dat je minder dan x op je bankrekening hebt/had?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 16:40:35 #126
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2023/2024
pi_205949085
Nou, massaal je termijnbedrag omlaag gooien dus. Echt opletten wat je verbruikt hoeft dan niet meer dus.
9 444 33 0 3 444 8 0 555 33 33 7777 8 0 444 7777 0 4 33 55 0 33 66 0 333 33 999 33 66 666 666 777 3 0 4 2 2 8 0 9 33 33 777 0 55 2 6 7 444 666 33 66 0 9 666 777 3 33 66
  maandag 12 september 2022 @ 16:41:22 #127
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205949096
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:40 schreef Akathisia het volgende:

[..]
En moet je bij die aanmelding dan aantonen dat je minder dan x op je bankrekening hebt/had?
Vast niet.
pi_205949099
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:40 schreef Akathisia het volgende:

[..]
En moet je bij die aanmelding dan aantonen dat je minder dan x op je bankrekening hebt/had?
Geen idee hoe ze dit nou weer gaan doen. Het is sowieso weer een besluit van niks.

Als ze nou al dat geld gewoon inzetten voor 0% belasting voor particulieren, heeft iedereen er wat aan. Nu valt weer dezelfde groep waarschijnlijk buiten de boot.
pi_205949111
Motiverend voor die groep die de rekening nog net kan betalen.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
pi_205949131
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:40 schreef Scrummie het volgende:
Nou, massaal je termijnbedrag omlaag gooien dus. Echt opletten wat je verbruikt hoeft dan niet meer dus.
Hmmm?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205949167
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:40 schreef Scrummie het volgende:
Nou, massaal je termijnbedrag omlaag gooien dus. Echt opletten wat je verbruikt hoeft dan niet meer dus.
Klinkt meer als een voorziening waar de energiebedrijven gebruik van kunnen maken. In plaats van een schuld bij het energiebedrijf (en dus liquiditeitsproblemen) heb je dan een schuld bij de overheid. Beetje zoals een studieschuld en vast met dezelfde zachte voorwaarden, maar het is geen kwijtschelding.
pi_205949168
Hoe gaan ze dit in hemelsnaam uitvoeren? Je kunt niet iedereen met schulden compenseren want dan gaat niemand nog de rekening betalen. Maar welke voorwaarden stel je dan die zowel rechtvaardig als te controleren zijn?

En gaan ze energiebedrijven die ook inleggen in het fonds verbieden om tarieven te verhogen t.b.v. die inleg? Want anders zijn de wel betalende klanten dubbel genaaid, wat vooral schrijnend is voor mensen die de rekening net kunnen betalen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205949186
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:34 schreef PS. het volgende:

[..]
Dit gaat natuurlijk fors misbruikt worden :') Lekker stoken in de winter, de gemeenschap betaald wel.

Ze hadden dit zo anders moeten aanpakken, ook al met die 1300 euro vergoeding klakkeloos, wat bij vele allang op is aan vakantie ed.

Ik denk niet dat ze zomaar de rekening gaan betalen. Ik denk wel dat als je in deze regeling stroomt je ook meteen een regime gaat krijgen wat vergelijkbaar is met de WSNP. Anders is een paar honderd miljoen ook veel te weinig.

Het doel is ook vooral om te voorkomen dat er acute problemen ontstaan. Niet om de mensen maar volledig te ontlasten.
pi_205949198
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik denk niet dat ze zomaar de rekening gaan betalen. Ik denk wel dat als je in deze regeling stroomt je ook meteen een regime gaat krijgen wat vergelijkbaar is met de WSNP. Anders is een paar honderd miljoen ook veel te weinig.

Het doel is ook vooral om te voorkomen dat er acute problemen ontstaan. Niet om de mensen maar volledig te ontlasten.
Als ik met iemand uit eten ga en diegene zegt "ik neem de rekening wel over," dan verwacht ik niet dat ik bij diegene ineens een schuld heb.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 12 september 2022 @ 16:55:18 #135
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2023/2024
pi_205949200
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 16:51 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Klinkt meer als een voorziening waar de energiebedrijven gebruik van kunnen maken. In plaats van een schuld bij het energiebedrijf (en dus liquiditeitsproblemen) heb je dan een schuld bij de overheid. Beetje zoals een studieschuld en vast met dezelfde zachte voorwaarden, maar het is geen kwijtschelding.
Zou kunnen, laten we het officiële bericht maar even afwachten.

Het komt tot nu toe bij mij in elk geval over alsof ze een doorbrekende dijk met 1 kurk willen tegenhouden, terwijl er op 12 andere plekken ook een doorbraak dreigt. Een pleister plakken op iemand die door 6 kogels geraakt is.

Maar goed, afwachten maar.
9 444 33 0 3 444 8 0 555 33 33 7777 8 0 444 7777 0 4 33 55 0 33 66 0 333 33 999 33 66 666 666 777 3 0 4 2 2 8 0 9 33 33 777 0 55 2 6 7 444 666 33 66 0 9 666 777 3 33 66
pi_205949202
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 16:51 schreef Heph844 het volgende:
Klinkt meer als een voorziening waar de energiebedrijven gebruik van kunnen maken. In plaats van een schuld bij het energiebedrijf (en dus liquiditeitsproblemen) heb je dan een schuld bij de overheid. Beetje zoals een studieschuld en vast met dezelfde zachte voorwaarden, maar het is geen kwijtschelding.
Dan zouden ze de schuldeis overnemen en niet de schuld zelf, zoals geformuleerd is.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205949206
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:52 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe gaan ze dit in hemelsnaam uitvoeren? Je kunt niet iedereen met schulden compenseren want dan gaat niemand nog de rekening betalen. Maar welke voorwaarden stel je dan die zowel rechtvaardig als te controleren zijn?

En gaan ze energiebedrijven die ook inleggen in het fonds verbieden om tarieven te verhogen t.b.v. die inleg? Want anders zijn de wel betalende klanten dubbel genaaid, wat vooral schrijnend is voor mensen die de rekening net kunnen betalen.
Ik denk dat je meer moet denken aan wat de ondernemers hebben gekregen tijdens corona. Dus men mag dan lekker gaan afbetalen. Dat lijkt mij ook allemaal geen pretje. Die mensen worden op water en brood gezet.

Kunnen Greet en Lientje daar weer over gaan klagen.
pi_205949213
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als ik met iemand uit eten ga en diegene zegt "ik neem de rekening wel over," dan verwacht ik niet dat ik bij diegene ineens een schuld heb.
Als een journalist tegen mij zegt dat jij de rekening wel over neemt van mij, dan check ik eerst bij jou wat er nu precies bedoeld wordt. ;)
pi_205949231
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als ik met iemand uit eten ga en diegene zegt "ik neem de rekening wel over," dan verwacht ik niet dat ik bij diegene ineens een schuld heb.
Een schuldgevoel hoogstens. Of een officieuze plicht om later ook eens een maaltijd, of iets anders, te betalen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205949237
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als een journalist tegen mij zegt dat jij de rekening wel over neemt van mij, dan check ik eerst bij jou wat er nu precies bedoeld wordt. ;)
Gheghe.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205949269
Gewoon iedereen een eenmalige uitkering van 12% van het jaarsalaris geven.
pi_205949276
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik denk dat je meer moet denken aan wat de ondernemers hebben gekregen tijdens corona. Dus men mag dan lekker gaan afbetalen. Dat lijkt mij ook allemaal geen pretje. Die mensen worden op water en brood gezet.

Kunnen Greet en Lientje daar weer over gaan klagen.
Het is in dat geval hooguit uitstel van een verschrikkelijk probleem. Je zou wel kunnen beargumenteren dat het kabinet dan meer tijd heeft voor het ontwikkelen van andere compensatieregelingen waardoor de schuld bijvoorbeeld alsnog wordt verlaagd. En intussen hebben consumenten nog een prikkel om zo weinig mogelijk energie af te nemen, wat wel weer tot schrijnende situaties kan leiden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205949278
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:52 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe gaan ze dit in hemelsnaam uitvoeren? Je kunt niet iedereen met schulden compenseren want dan gaat niemand nog de rekening betalen. Maar welke voorwaarden stel je dan die zowel rechtvaardig als te controleren zijn?
Bij de aanvraag van een uitkering moet men een uitdraai geven van alle bankgegevens van de laatste drie maanden. Misschien zoiets?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205949290
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:01 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Bij de aanvraag van een uitkering moet men een uitdraai geven van alle bankgegevens van de laatste drie maanden. Misschien zoiets?
En dan moet je dat allemaal gaan controleren terwijl overheidsinstanties het innen van belastingen en het compenseren van slachtoffers van de toeslagenaffaire al niet aankunnen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 12 september 2022 @ 17:03:43 #145
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205949300
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:01 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Bij de aanvraag van een uitkering moet men een uitdraai geven van alle bankgegevens van de laatste drie maanden. Misschien zoiets?
Waar gaan ze het personeel vandaan halen omdat dat allemaal te controleren? De gemeenten kunnen al amper personeel vinden om de energietoeslagen te behandelen.
pi_205949308
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:01 schreef byah het volgende:
Gewoon iedereen een eenmalige uitkering van 12% van het jaarsalaris geven.
Je zou gewoon, zoals het VK, een max kunnen zetten op de prijs en bedrijven het verlies tussen inkoop en verkoop kunnen compenseren.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 17:04:47 #147
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205949312
Arme Wilma trouwens. -O-
pi_205949326
quote:
15s.gif Op maandag 12 september 2022 17:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En dan moet je dat allemaal gaan controleren terwijl overheidsinstanties het innen van belastingen en het compenseren van slachtoffers van de toeslagenaffaire al niet aankunnen.
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:03 schreef Zelva het volgende:
Waar gaan ze het personeel vandaan halen omdat dat allemaal te controleren? De gemeenten kunnen al amper personeel vinden om de energietoeslagen te behandelen.
Ja, uh, dat weet ik ook niet jongens.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 17:05:24 #149
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205949327
Al dat gratis geld. Ben er geen voorstander van.
pi_205949336
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is in dat geval hooguit uitstel van een verschrikkelijk probleem. Je zou wel kunnen beargumenteren dat het kabinet dan meer tijd heeft voor het ontwikkelen van andere compensatieregelingen waardoor de schuld bijvoorbeeld alsnog wordt verlaagd. En intussen hebben consumenten nog een prikkel om zo weinig mogelijk energie af te nemen, wat wel weer tot schrijnende situaties kan leiden.
Nou ja, zeggen dat de overheid de energierekening toch wel betaalt gaat tot zulke idiote situaties leiden, dat dat echt niet waar kan zijn.

Laat staan met Kaag. Die heeft niet alleen de hand op de knip, die wil ook echt afdwingen dat mensen gaan bezuinigen. Wat op zichzelf terecht is. Er dreigen tekorten. Dus hoe zeer ik Kaag een verschrikking vindt, dat deel van het beleid is helemaal ok.

Ik schat wel in dat er aan het einde van het liedje nog veel kwijtgescholden moet worden. Net als bij de ondernemers trouwens. Die gaan ook niet allemaal met speels gemak alles afbetalen.

Maar door die druk erop te zetten voorkom je wel dat mensen ineens een uur gaan douchen om vervolgens de sauna (lees woonkamer op 27 graden) in te gaan.
pi_205949342
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:55 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Dan zouden ze de schuldeis overnemen en niet de schuld zelf, zoals geformuleerd is.
Klopt, als ze de schuld overnemen krijg je hele onrechtvaardige situaties natuurlijk, plus een prikkel tot wanbetaling waardoor de hele regeling totaal uit de klauwen zal lopen.

Overheid wil gewoon voorkomen dat mensen afgesloten worden deze winter én ze wil voorkomen dat energieleveranciers omvallen door teveel wanbetaling.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2022 17:06:51 ]
pi_205949352
Ik moet bij deze maatregel trouwens denken aan een artikel dat ik van de week las waarin werd geparafraseerd uit het boek De wet als kunstwerk van Witteveen (Ook van Robbert Dijkgraaf hoeven universiteiten niet veel te verwachten). Een passage:

Witteveen begint zijn boek met een kritiek op ‘de wet als instrument’, precies het woord dus dat minister Dijkgraaf had uitgekozen. Wetten worden beschouwd als gereedschap van de overheid. De minister wil iets en maakt een wet, in de veronderstelling dat hij een probleem gaat oplossen. Over het algemeen wordt een probleem niet opgelost met een wet, en dus is steeds een nieuwe wet nodig. De meeste wetten zijn een reactie op een eerdere oplossing, die korte tijd later weer een probleem is geworden.

Zo volgt de huurwet die PvdA/ChristenUnie deze week aankondigden, en die huurders een langjarig contract moet garanderen, op een huurwet die het mogelijk maakte om juist ook voor kortere tijd een huis te vérhuren. De kortademigheid van wetten beneemt het zicht op de perverse gevolgen; de nare neveneffecten van de internationalisering van de universiteiten werden niet gezien dan wel weggeredeneerd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205949357
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2022 17:05 schreef Gunner het volgende:
Al dat gratis geld. Ben er geen voorstander van.
Gelukkig helpt gratis geld tegen inflatie.

O, wacht even!

Maar het gaat geen gratis geld worden lijkt mij zo.
pi_205949368
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2022 17:05 schreef Gunner het volgende:
Al dat gratis geld. Ben er geen voorstander van.
Ik neig toch naar eerst verplichte bezuinigingen voordat het geld op tafel komt. Hoe treurig dan ook.

Maar ja .. moeilijk moeilijk moeilijk.

Misschien zou de staat wel, zeker voor nieuwe contracten, standaardcontracten aanbieden. Mogen best prijzen zijn hoger dan huidige markt, maar niet die 3,4 of bijna 5 euro / m3 prijzen.
  maandag 12 september 2022 @ 17:08:52 #155
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205949374
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:04 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Je zou gewoon, zoals het VK, een max kunnen zetten op de prijs en bedrijven het verlies tussen inkoop en verkoop kunnen compenseren.
En daarmee compenseer je vooral diegenen die het meeste energie verbruiken, en dat zijn niet noodzakelijk de mensen die het het moeilijkst kunnen betalen. Daarnaast verminder je de prikkel om energieverbruik te beperken.
Huilen dan.
pi_205949390
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:06 schreef VEM2012 het volgende:

Maar door die druk erop te zetten voorkom je wel dat mensen ineens een uur gaan douchen om vervolgens de sauna (lees woonkamer op 27 graden) in te gaan.
Ik was na lezing van het NOS-bericht net voornemens om het aquarium van @Akathisia over te nemen. -O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205949401
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik was na lezing van het NOS-bericht net voornemens om het aquarium van @:akathisia over te nemen. -O-
De vissen lagen al bijna in de pan. Ik wacht nu nog even af inderdaad.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205949405
Poor fish...
pi_205949406
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 17:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En daarmee compenseer je vooral diegenen die het meeste energie verbruiken, en dat zijn niet noodzakelijk de mensen die het het moeilijkst kunnen betalen. Daarnaast verminder je de prikkel om energieverbruik te beperken.
Tot een gemiddeld verbruik dan. De laagste inkomens in huurhuizen hebben doorgaans ook niet het laagste verbruik
  maandag 12 september 2022 @ 17:11:08 #160
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205949411
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Gelukkig helpt gratis geld tegen inflatie.

O, wacht even!

Maar het gaat geen gratis geld worden lijkt mij zo.
Het moet terugbetaald worden denk je?
pi_205949422
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 17:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En daarmee compenseer je vooral diegenen die het meeste energie verbruiken, en dat zijn niet noodzakelijk de mensen die het het moeilijkst kunnen betalen. Daarnaast verminder je de prikkel om energieverbruik te beperken.
True, maar volgens mij is de max daar zo laag dat het voor hen ook niet een gigantisch probleem meer is. Wat ik van een kennis begreep gaat dat gemiddeld over 500 pond over een heel jaar meer.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 17:15:21 #162
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205949447
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Gelukkig helpt gratis geld tegen inflatie.

O, wacht even!

Maar het gaat geen gratis geld worden lijkt mij zo.
Hangt ervan af waar het vandaan komt. Als het bijgedrukt wel maar als het ergens vanaf gaat niet.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205949453
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:04 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Je zou gewoon, zoals het VK, een max kunnen zetten op de prijs en bedrijven het verlies tussen inkoop en verkoop kunnen compenseren.
Dat is gewoon een slecht idee. Als je dat al doet, dan alleen voor een beperkt deel. Dus max de eerste 500 kuub gas. Dat is niet veel voor een slecht geïsoleerde woning, maar je kan in ieder geval douchen en de woning redelijk op temperatuur houden in 1 ruimte van 500 kuub.

Het zou sowieso niet zo moeten zijn dat mensen zoals vrienden van mij die lel van een huis uit 18 nogwat hebben, met groot verwarmd zwembad en alles heel mooi gemaakt hebben met prachtige materialen, maar niet heel erg verduurzaamd hebben (zeg maar, bare minimum) en daardoor 7.500 kuub verstoken gecompenseerd worden voor achterlijk gedrag.

Overigens zijn ze driftig bezig met alles wel te verduurzamen voordat hun contract afloopt. Want de berekening met 5 euro per kuub gas, daar loopt het ze wel dun van door de billen. _O-
pi_205949465
quote:
10s.gif Op maandag 12 september 2022 17:10 schreef Akathisia het volgende:

[..]
De vissen lagen al bijna in de pan. Ik wacht nu nog even af inderdaad.
Als je ze rauw eet, verbruik je minder energie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205949483
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2022 17:11 schreef Gunner het volgende:

[..]
Het moet terugbetaald worden denk je?
Ja, dat denk ik wel. Anders is het toch zot? Dan gaat iedereen met een laag inkomen de verwarming vol open kunnen zetten en de buren die wel nog wat te verliezen hebben moeten dan terug naar 19 graden of nog lager.

Dat lijkt mij gewoon hoogst onwaarschijnlijk. En hoogst onrechtvaardig. Hell, dan zou ik ook snappen als er mensen zijn die gewoon hun baan op gaan zeggen onder het mom: maakt toch geen reet meer uit.
pi_205949495
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2022 17:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Hangt ervan af waar het vandaan komt. Als het bijgedrukt wel maar als het ergens vanaf gaat niet.
Er is niet zoveel meer te halen momenteel.
pi_205949502
quote:
6s.gif Op maandag 12 september 2022 17:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als je ze rauw eet, verbruik je minder energie.
Sashimi!
pi_205949503
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:16 schreef VEM2012 het volgende:
Dat is gewoon een slecht idee. Als je dat al doet, dan alleen voor een beperkt deel. Dus max de eerste 500 kuub gas. Dat is niet veel voor een slecht geïsoleerde woning, maar je kan in ieder geval douchen en de woning redelijk op temperatuur houden in 1 ruimte van 500 kuub.
Ja, goed punt wel. Is 500 kuub afdoende voor het gemiddelde huis?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 12 september 2022 @ 17:26:21 #169
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_205949573
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:20 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, goed punt wel. Is 500 kuub afdoende voor het gemiddelde huis?
Dat is precies wat ik per jaar verbruik. Strak plan ^O^
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_205949574
Misbruik 'nemen ze op de koop toe'. Weer hetzelfde gezeik als met Corona.
Een totaal falend systeem waardoor er miljarden weer gestolen gaan worden.

Dit land is ziek. Doodziek. En de economie voorop is al helemaal terminaal. Er is geen sector of belang dat geen subsidie krijgt.
pi_205949621
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:27 schreef stinkie het volgende:

[..]
Ik heb in een jaren 30 arbeiderswijk gewoond. Daar zit in een deel van de huizen nog gewoon de 2e eigenaar. Met een gaskachel in de woonkamer en enkel glas. Die mensen zijn al lang met pensioen. Denk je echt dat die een lening gaan afsluiten of in de ellende van een verbouwing zitten?
Die mensen hebben al 40 jaar wat aan hun situatie kunnen doen.

Geen reden om medelijden mee te hebben nu het voor hen te laat is.
pi_205949667
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 14:16 schreef stinkie het volgende:
en anders koop je voor 150 euro een camping geiser en voor 4 tientjes een fles gas. Hele winter douchen :Y
Kaarsen voor de verwarming.
En dan al die warmtepomp duurzaamheids josti's uitlachen als die uit staan wegens een energienet dat het niet aan kan _O-
Hele winter op één fles?
Misschien als je eens in de week een korte douche neemt.
pi_205949680
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:20 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, goed punt wel. Is 500 kuub afdoende voor het gemiddelde huis?
Het is karig. Je zou het iets kunnen verhogen bij grotere huishoudens. Dat je per extra persoon er 50 kuub bij krijgt.
pi_205949713
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 14:16 schreef stinkie het volgende:
en anders koop je voor 150 euro een camping geiser en voor 4 tientjes een fles gas. Hele winter douchen :Y
Kaarsen voor de verwarming.
En dan al die warmtepomp duurzaamheids josti's uitlachen als die uit staan wegens een energienet dat het niet aan kan _O-
Jij verwacht echt dat er deze winter meer elektriciteit zal worden verbruikt?
pi_205949715
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als ik met iemand uit eten ga en diegene zegt "ik neem de rekening wel over," dan verwacht ik niet dat ik bij diegene ineens een schuld heb.
De rekening overnemen is iets anders als de schuld overnemen.

De rekening overnemen = ik betaal alles voor je

De schulden overnemen = ik betaal nu al je achterstanden/schulden en dan mag je die vervolgens bij mij verder aflossen (meestal tegen zachtere voorwaarden en het ontneemt het verder oplopen van incasso / deurwaarderskosten)
pi_205949750
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 17:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En daarmee compenseer je vooral diegenen die het meeste energie verbruiken, en dat zijn niet noodzakelijk de mensen die het het moeilijkst kunnen betalen. Daarnaast verminder je de prikkel om energieverbruik te beperken.
Het is nu even niet de tijd voor prikkels. Het andere argument snap ik maar je kunt moeilijk mensen uit de middeninkomens en lagere inkomens laten verzuipen.
pi_205949775
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:20 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, goed punt wel. Is 500 kuub afdoende voor het gemiddelde huis?
Je krijgt er in de meeste gevallen niet een heel huis mee warm. Je moet je dan echt beperken tot het verwarmen van één niet al te grote ruimte.

Alleen bij kleine appartementen of (zeer) goed geïsoleerde woningen zal 500 kuub genoeg kunnen zijn om het hele huis te verwarmen.
pi_205949779
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:45 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Het is nu even niet de tijd voor prikkels. Het andere argument snap ik maar je kunt moeilijk mensen uit de middeninkomens en lagere inkomens laten verzuipen.
Het is onmiskenbaar de tijd voor prikkels. Er dreigt ook nog een tekort he...
pi_205949793
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je krijgt er in de meeste gevallen niet een heel huis mee warm. Je moet je dan echt beperken tot het verwarmen van één niet al te grote ruimte.

Klopt. Maar dat is ook voldoende. Het gaat erop dat we niet door de ondergrens gaan. Niet om ervoor te zorgen dat iedereen kan doorgaan zoals altijd.
pi_205949806
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is onmiskenbaar de tijd voor prikkels. Er dreigt ook nog een tekort he...
Alsof de meeste mensen het prettig vinden om in de winter de kachel loeihard te zetten. Ze zullen er zijn maar die verwarmen ook de buren.
pi_205949820
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:45 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Het is nu even niet de tijd voor prikkels. Het andere argument snap ik maar je kunt moeilijk mensen uit de middeninkomens en lagere inkomens laten verzuipen.
Het is juist nu de tijd voor prikkels die verspilling van energie tegen gaan, want de huidige prijzen zijn het gevolg van een dreigend tekort.

Hoe minder energie er gebruikt gaat worden, hoe minder dreigend het tekort wordt. En daar zullen de marktprijzen absoluut op reageren. De marktprijzen zijn al aan een dalende trend bezig, nu de gasopslagen in Duitsland en Nederland al verder gevuld zijn dan verwacht was rond deze tijd. Als 1 november een maximale vulling gehaald wordt en er daarna door zuinig omgaan met gas maar mondjesmaat gas uit de opslagen gehaald hoeft te worden, dan kan de huidige prijzen-nachtmerrie al halverwege de winter grotendeels voorbij zijn.

Gaan we er als vanouds lekker op los stoken, dan kunnen de prijzen in de winter juist nog veel verder stijgen.
pi_205949860
Binnen 2 maanden tijd trekken wij de stekker eruit van onze cv ketel en gaat de gas bij ons eruit. Nog even geduld...

POLL
pi_205949890
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het is juist nu de tijd voor prikkels die verspilling van energie tegen gaan, want de huidige prijzen zijn het gevolg van een dreigend tekort.

Hoe minder energie er gebruikt gaat worden, hoe minder dreigend het tekort wordt. En daar zullen de marktprijzen absoluut op reageren. De marktprijzen zijn al aan een dalende trend bezig, nu de gasopslagen in Duitsland en Nederland al verder gevuld zijn dan verwacht was rond deze tijd. Als 1 november een maximale vulling gehaald wordt en er daarna door zuinig omgaan met gas maar mondjesmaat gas uit de opslagen gehaald hoeft te worden, dan kan de huidige prijzen-nachtmerrie al halverwege de winter grotendeels voorbij zijn.

Gaan we er als vanouds lekker op los stoken, dan kunnen de prijzen in de winter juist nog veel verder stijgen.
De prijs van gas mag naar beneden gaan, de voorschotbedragen die energiemaatschappijen vragen schieten nog steeds hoog. Ik verwacht opstandigheid van mensen die overal lak aan gaan hebben. Misschien is dat wel een blessing in disguise.
pi_205949922
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 14:16 schreef stinkie het volgende:
en anders koop je voor 150 euro een camping geiser en voor 4 tientjes een fles gas. Hele winter douchen :Y
Kaarsen voor de verwarming.
En dan al die warmtepomp duurzaamheids josti's uitlachen als die uit staan wegens een energienet dat het niet aan kan _O-
Je kan toch altijd een backup accu hebben in huis voor het geval dat de elektra wegvalt?
  maandag 12 september 2022 @ 18:04:31 #185
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205949932
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, dat denk ik wel.
Het artikel zegt dat de schulden worden overgenomen, dat komt op me over alsof het niet terugbetaald hoeft te worden anders is het wel een krediet

quote:
Anders is het toch zot?
Ja.

quote:
Dan gaat iedereen met een laag inkomen de verwarming vol open kunnen zetten en de buren die wel nog wat te verliezen hebben moeten dan terug naar 19 graden of nog lager.
Ja en daarom ben ik ook geen voorstander van zomaar iedereen geld geven. Maar het zal wel te ingewikkeld worden om op zo'n korte termijn een goede regeling te treffen.

quote:
Dat lijkt mij gewoon hoogst onwaarschijnlijk.
Ik hoop met je mee.

quote:
En hoogst onrechtvaardig.
Voor diegene die wel de moeite hebben genomen en hebben geinvesteerd om hun huis duurzamer te maken? aboluut!
pi_205949946
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:34 schreef PS. het volgende:

[..]
Dit gaat natuurlijk fors misbruikt worden :') Lekker stoken in de winter, de gemeenschap betaald wel.

Ze hadden dit zo anders moeten aanpakken, ook al met die 1300 euro vergoeding klakkeloos, wat bij vele allang op is aan vakantie ed.

Gratis geld weggeven in NL.
Dat heeft altijd goed uitgepakt in het verleden...
:')

Mijn god, wat een faalkabinet hebben we toch. Het ene na het andere debiel voorstel komt tevoorschijn...
  maandag 12 september 2022 @ 18:16:14 #187
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205950041
Wie verzint dit?
pi_205950052
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:51 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Alsof de meeste mensen het prettig vinden om in de winter de kachel loeihard te zetten. Ze zullen er zijn maar die verwarmen ook de buren.
Het beste is als iedereen bezuinigd. Ik heb niets gezegd over meer gaan verbruiken. Dat lijkt mij al helemaal raar.
  maandag 12 september 2022 @ 18:21:26 #189
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205950097
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij verwacht echt dat er deze winter meer elektriciteit zal worden verbruikt?
Ja. Geen idee hoeveel, maar ik heb ook al een deel van de verwarming overgezet naar elektrisch
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205950120
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 18:21 schreef stinkie het volgende:

[..]
Ja. Geen idee hoeveel, maar ik heb ook al een deel van de verwarming overgezet naar elektrisch
Daar tegenover staat wel dat met de veel hogere prijzen er ook velen zijn die minder gaan gebruiken.
  maandag 12 september 2022 @ 18:24:21 #191
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205950125
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:31 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Die mensen hebben al 40 jaar wat aan hun situatie kunnen doen.

Geen reden om medelijden mee te hebben nu het voor hen te laat is.
40 jaar geleden zaten die huizen nog met een kolenkit :’)

Beter hadden ze het in de jaren 30 meteen goed aan gepakt bij de bouw……

De wereldvreemdheid hier is soms stuitend. Niet iedereen is pas 30 met een semi nieuwbouwwoning en een lease tesla
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205950214
Mensen belonen voor het slecht omgaan met gas en stroom en financiën, goed idee hoor.
En iedereen straffen die er wel mee om kan gaan.

Nederland heeft echt belachelijk veel voorzieningen. Je kunt maandelijks duizenden euro's krijgen ter ondersteuning.
Het is ook wel een keer genoeg....

Heel leuk als iemand het nodig heeft, maar wees er dan ook streng op.
Roker? Kort ze dan op die vergoeding met honderden euro's bv.
  maandag 12 september 2022 @ 18:33:58 #193
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205950222
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:16 schreef xzaz het volgende:
Wie verzint dit?
Wie verzint wat?
pi_205950226
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:31 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Die mensen hebben al 40 jaar wat aan hun situatie kunnen doen.

Geen reden om medelijden mee te hebben nu het voor hen te laat is.
De oorspronkelijke jaren 30 huizen hadden ook geen C.V. daar had je een aparte voorkamer die je kon afsluiten met schuifdeuren, en als je daar je gaskachel aanzet is het binnen 10 minuten warm. Heb zelf ook zo een appartement gehad en dat werkt heel praktisch, ja de rest is koud, maar goed dat is niet zo erg, ik hoef zelf geen kachel in mijn slaapkamer.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 12 september 2022 @ 18:37:25 #195
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205950260
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:45 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Het is nu even niet de tijd voor prikkels. Het andere argument snap ik maar je kunt moeilijk mensen uit de middeninkomens en lagere inkomens laten verzuipen.
Het is hartstikke tijd voor prikkels: we hebben de hele tijd gehoord dat er Echt. Niet. Meer. Verduurzaamd. kon worden, maar nu de gasprijzen de pan uit vliegen is ineens iedereen en z'n moeder bezig met het energieverbruik verminderen. Kan het dus toch? Daarnaast drukt een afnemende vraag in een krappe markt de prijzen.

Diegenen die echt in de problemen komen moet je helpen, maar prijsplafonds instellen houdt de prijs kunstmatig hoog en zorgt ervoor dat ook de mensen die de compensatie niet nodig hebben (maar de prikkel wél) gecompenseerd worden. Dus je subsidieert vooral de energieleveranciers en de grootverbruikers. Lijkt me niet zo handig.
Huilen dan.
pi_205950293
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 18:24 schreef stinkie het volgende:

[..]
40 jaar geleden zaten die huizen nog met een kolenkit :’)

Beter hadden ze het in de jaren 30 meteen goed aan gepakt bij de bouw……

De wereldvreemdheid hier is soms stuitend. Niet iedereen is pas 30 met een semi nieuwbouwwoning en een lease tesla
Niemand heeft 40 jaar geleden een kolenkit ingeruild voor een moederhaard.

Zou het gewoon kunnen dat jij niet zo goed op de hoogte bent?
pi_205950360
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 18:24 schreef stinkie het volgende:

[..]
40 jaar geleden zaten die huizen nog met een kolenkit :’)

Beter hadden ze het in de jaren 30 meteen goed aan gepakt bij de bouw……

De wereldvreemdheid hier is soms stuitend. Niet iedereen is pas 30 met een semi nieuwbouwwoning en een lease tesla
Je bent inderdaad nogal wereldvreemd. 40 jaar geleden was het 1982. De meeste kolenboeren waren toen al lang failliet. Vanaf 1963 is stapsgewijs het landelijke aardgasnet in gebruik genomen. Rond 1970 waren alle dorpen en steden wel voorzien van aardgas. Alleen in buitengebieden is het daarna nog wat aanklooien geweest met brandstoffen die per (vracht)auto aangevoerd moesten worden.

Al vanaf de oliecrisis in 1973 worden Nederlanders opgeroepen om spaarzaam te zijn met energie en in elk geval sinds de jaren 80 zijn er herhaaldelijk campagnes en subsidierondes geweest rondom het beter isoleren van bestaande woningen. Juist ook voor die vooroorlogse arbeiderswoningen.

En ja, zo'n huisje kun je prima gasloos maken met de juiste isolatie en een warmtepomp. Maar nee, dat is niet nodig om op korte termijn het gasverbruik (en de energierekening) fors terug te dringen als het huis na 1930 nooit meer verbeterd is op gebied van isolatie.
pi_205950440
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:45 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je bent inderdaad nogal wereldvreemd. 40 jaar geleden was het 1982. De meeste kolenboeren waren toen al lang failliet. Vanaf 1963 is stapsgewijs het landelijke aardgasnet in gebruik genomen. Rond 1970 waren alle dorpen en steden wel voorzien van aardgas. Alleen in buitengebieden is het daarna nog wat aanklooien geweest met brandstoffen die per (vracht)auto aangevoerd moesten worden.

Al vanaf de oliecrisis in 1973 worden Nederlanders opgeroepen om spaarzaam te zijn met energie en in elk geval sinds de jaren 80 zijn er herhaaldelijk campagnes en subsidierondes geweest rondom het beter isoleren van bestaande woningen. Juist ook voor die vooroorlogse arbeiderswoningen.

En ja, zo'n huisje kun je prima gasloos maken met de juiste isolatie en een warmtepomp. Maar nee, dat is niet nodig om op korte termijn het gasverbruik (en de energierekening) fors terug te dringen als het huis na 1930 nooit meer verbeterd is op gebied van isolatie.
Sterker nog na de oorlog zijn de meeste kolenkachels vervangen voor Petroleum.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205950515
Onze woning is best goed geïsoleerd, en we zijn klaar voor extra verduurzaming in de vorm van zonnepanelen, boiler en lucht/luchtwarmtepomp(airco). Nu nog een bedrijf vinden die het kan aanleggen. En daar zit het vast, want geen bedrijf die de tijd heeft of kan leveren. Balen.
  maandag 12 september 2022 @ 19:01:16 #200
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205950580
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:45 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je bent inderdaad nogal wereldvreemd. 40 jaar geleden was het 1982. De meeste kolenboeren waren toen al lang failliet. Vanaf 1963 is stapsgewijs het landelijke aardgasnet in gebruik genomen. Rond 1970 waren alle dorpen en steden wel voorzien van aardgas. Alleen in buitengebieden is het daarna nog wat aanklooien geweest met brandstoffen die per (vracht)auto aangevoerd moesten worden.

Al vanaf de oliecrisis in 1973 worden Nederlanders opgeroepen om spaarzaam te zijn met energie en in elk geval sinds de jaren 80 zijn er herhaaldelijk campagnes en subsidierondes geweest rondom het beter isoleren van bestaande woningen. Juist ook voor die vooroorlogse arbeiderswoningen.

En ja, zo'n huisje kun je prima gasloos maken met de juiste isolatie en een warmtepomp. Maar nee, dat is niet nodig om op korte termijn het gasverbruik (en de energierekening) fors terug te dringen als het huis na 1930 nooit meer verbeterd is op gebied van isolatie.
Ik zeg nergens dat het niet kan, ik zeg dat het het bij veel van die huizen of niet meer waard is (anders dan dak isolatie en dubbelglas) of dat het het de eigenaren niet waard is om hun pensioen aan een lening te spenderen. Voor 30 jaar. Als ze dik in de 70 zijn. (Groot probleem bij vee van die ‘30 huizen is dat het niet alleen energie onzinnig is, die krengen staan op houten palen, vaak rotte riolering). De enige manier om er duurzaam iets mee te doen is platgooien)
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205950691
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 19:01 schreef stinkie het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat het niet kan, ik zeg dat het het bij veel van die huizen of niet meer waard is (anders dan dak isolatie en dubbelglas) of dat het het de eigenaren niet waard is om hun pensioen aan een lening te spenderen. Voor 30 jaar. Als ze dik in de 70 zijn. (Groot probleem bij vee van die ‘30 huizen is dat het niet alleen energie onzinnig is, die krengen staan op houten palen, vaak rotte riolering). De enige manier om er duurzaam iets mee te doen is platgooien)
En ik zeg dat de hoge energierekening die ze nu kunnen verwachten grotendeels hun eigen schuld is als ze er al (tientallen) jaren wonen. Omdat ze kennelijk al tientallen jaren het teveel gevraagd vinden om in hun eigen onderkomen te investeren.
pi_205950714
De mensen die er financieel een potje van maken worden weer geholpen. De onrendabelen worden weer aan het handje genomen.
pi_205951069
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 19:01 schreef stinkie het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat het niet kan, ik zeg dat het het bij veel van die huizen of niet meer waard is (anders dan dak isolatie en dubbelglas) of dat het het de eigenaren niet waard is om hun pensioen aan een lening te spenderen. Voor 30 jaar. Als ze dik in de 70 zijn. (Groot probleem bij vee van die ‘30 huizen is dat het niet alleen energie onzinnig is, die krengen staan op houten palen, vaak rotte riolering). De enige manier om er duurzaam iets mee te doen is platgooien)
Maar dan hebben ze dus al 50 jaar geen flikker gedaan en is nu het excuus dat ze er te oud voor zijn?
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 19:43:57 #204
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205951263
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 19:10 schreef RamboDirk het volgende:
De mensen die er financieel een potje van maken worden weer geholpen. De onrendabelen worden weer aan het handje genomen.
Ja, maar ben blij dat je vooralsnog niet in die situatie bent.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205951395
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 19:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar dan hebben ze dus al 50 jaar geen flikker gedaan en is nu het excuus dat ze er te oud voor zijn?
Ja, ach, VEM,
Mijn ouders zijn 86. Mijn vader was vroeger een mijnwerker (zuid-limburg). Mijn moeder was degene met de opleiding en hersens maar zij moest stoppen met werken toen ze trouwden in 1962.
Kinderen lieten op zich wachten (broer 1968 en ik 1971).
Naderhand is mijn moeder wel weer gaan bijverdienen als secretaresse van een psychiater totdat deze zelf met pensioen ging. Mijn vader ging bij de toenmalige ptt werken.

Geld was er nooit veel. Ik ben opgegroeid met weinig.
Geen probleem trouwens hoor. Prima jeugd gehad. Liefde kost niks.
Ze wonen nog steeds in dezelfde woning. 2 onder 1 kap. Niet heel groot hoor, maar goed.

Mijn broer heeft ze herhaaldelijk uit proberen te krijgen maar ze zijn er met geen stok uit te slaan.

Ze hebben heus wel wat verbeterd in de loop der jaren maar veel geld was er nooit.
pi_205951476
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 19:51 schreef lily het volgende:

[..]
Ja, ach, VEM,
Mijn ouders zijn 86. Mijn vader was vroeger een mijnwerker (zuid-limburg). Mijn moeder was degene met de opleiding en hersens maar zij moest stoppen met werken toen ze trouwden in 1962.
Kinderen lieten op zich wachten (broer 1968 en ik 1971).
Naderhand is mijn moeder wel weer gaan bijverdienen als secretaresse van een psychiater totdat deze zelf met pensioen ging. Mijn vader ging bij de toenmalige ptt werken.

Geld was er nooit veel. Ze wonen nog steeds in dezelfde woning. 2 onder 1 kap. Niet heel groot hoor, maar goed.

Mijn broer heeft ze herhaaldelijk uit proberen te krijgen maar ze zijn er met geen stok uit te slaan.

Ze hebben heus wel wat verbeterd in de loop der jaren maar veel geld was er nooit.
Maar we hadden het over het voorbeeld van mensen die nog steeds een moederhaard hebben. Daarvan zei ik dat je dan wel hebt zitten slapen. Dat niet iedereen een warmtepomp heeft en zonnepanelen snap ik wel.
pi_205951545
Ja, oke.
Ik heb niet teruggelezen maar reageerde meteen op jou, excuses.
Maar goed, ook mijn ouders zitten nu met de ellende. Al “100” jaar variabel bij Essent.
  maandag 12 september 2022 @ 22:43:14 #208
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205954147
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 19:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar we hadden het over het voorbeeld van mensen die nog steeds een moederhaard hebben. Daarvan zei ik dat je dan wel hebt zitten slapen. Dat niet iedereen een warmtepomp heeft en zonnepanelen snap ik wel.
Alles meer dan basale isolatie en dubbelglas bestond niet 40 jaar geleden. Ik ben 44. Opgegroeid in een flat met kolenopslag in de kelder. Ook een moederhaard. Tuurlijk had daar iets aan gedaan kunnen worden. Maar dan heb je het over huurwoningen of goedkope koop waar mensen echt niet het geld hebben voor dit soort zaken.

Daarbij zijn de grote zaken pas sinds midden 2000-2010 beschikbaar gekomen voor particuliere met flink wat geld (pelletkachel, panelen, zonnecollectoren). Rij eens een arbeiderswijk in ipv die gegentrificeerde jaren 30 wijken. Dubbel glas, nieuw randje kit en de liggende delen verven. Dan heb je het daar echt wel gehad.

En nogmaals, ja ze hebben 40/50 jaar de tijd gehad. Waarvoor? Want voor het meerendeel van de mensen bestaat deze hele energie-wende pas een jaar om 10
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205954398
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 22:43 schreef stinkie het volgende:

[..]
Alles meer dan basale isolatie en dubbelglas bestond niet 40 jaar geleden. Ik ben 44. Opgegroeid in een flat met kolenopslag in de kelder. Ook een moederhaard. Tuurlijk had daar iets aan gedaan kunnen worden. Maar dan heb je het over huurwoningen of goedkope koop waar mensen echt niet het geld hebben voor dit soort zaken.

Daarbij zijn de grote zaken pas sinds midden 2000-2010 beschikbaar gekomen voor particuliere met flink wat geld (pelletkachel, panelen, zonnecollectoren). Rij eens een arbeiderswijk in ipv die gegentrificeerde jaren 30 wijken. Dubbel glas, nieuw randje kit en de liggende delen verven. Dan heb je het daar echt wel gehad.

En nogmaals, ja ze hebben 40/50 jaar de tijd gehad. Waarvoor? Want voor het meerendeel van de mensen bestaat deze hele energie-wende pas een jaar om 10
Ik weet niet hoor, ik kan me uit mijn jeugd in de jaren ‘90 nog deze reclames herinneren:

Komt van alles in terug dat nu nog steeds als advies wordt gegeven. Er komt een punt dat je moeilijk nog kan beweren dat het allemaal nieuw voor je is.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2022 23:00:40 ]
  maandag 12 september 2022 @ 23:40:26 #210
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205955060
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 22:56 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik weet niet hoor, ik kan me uit mijn jeugd in de jaren ‘90 nog deze reclames herinneren:

Komt van alles in terug dat nu nog steeds als advies wordt gegeven. Er komt een punt dat je moeilijk nog kan beweren dat het allemaal nieuw voor je is.

Die ja :D
En die hoogrendementsketel uit de jaren 90 hing inderdaad op zolder toen ik dat huis kocht in 2004. Met enkel glas boven btw. Heeft het nog verrekte lang volgehouden :’) dat schreef ik al, de simpele zaken zijn echt al gedaan daar.


De moederhaard was en extreem voorbeeld, in de straat waren er nog een stuk of 3. Maar dat soort huizen zijn echt zonder flinke bouwtechnische aanpassingen niet dicht te krijgen. Enkelsteens, soms 3cm spouw, allemaal combinatie steen en houtskelet.
Waar ik ook aan de slag ging, ik bleef kieren en lekkages tegenkomen. En het meerendeel van de bewoners heeft echt niet de mogelijkheden om daar voor te sparen zodat het goed aangepakt kan worden.

Mooi op tijd verkocht die ellende.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 23:58:41 #211
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205955299
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 23:40 schreef stinkie het volgende:
Mooi op tijd verkocht die ellende.
Dat dacht ik ook vorig jaar en Sat was dan nog energielabel C en zonnepanelen er op. Blij dat ik daar niet meer woon met 1137 m3 gas per jaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205955528
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:34 schreef PS. het volgende:

[..]
Dit gaat natuurlijk fors misbruikt worden :') Lekker stoken in de winter, de gemeenschap betaald wel.

Ze hadden dit zo anders moeten aanpakken, ook al met die 1300 euro vergoeding klakkeloos, wat bij vele allang op is aan vakantie ed.

Om schijtziek van te worden. Weer gratis geld voor de volledig onrendabelen en zij die weinig bijdragen.
En wie zijn eigen broek op houdt kan de pot op.
Werken moet lonen hoorde ik die pinokkio Rutte al vaak genoeg verkondigen maar het in de praktijk brengen lukt nog niet zo erg.

En alsof de wereld al niet gek genoeg is komt het meest verstandige idee van 2022 uit de mond van Jesse Klaver:
Een gereguleerd tarief voor een fatsoenlijke basis hoeveelheid energie waar vrijwel iedereen een menswaardig bestaan mee kan leiden.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  FOK!fotograaf dinsdag 13 september 2022 @ 07:54:12 #213
842 Zorro
Z
pi_205956242
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 00:29 schreef quo_ het volgende:

[..]
Om schijtziek van te worden. Weer gratis geld voor de volledig onrendabelen en zij die weinig bijdragen.
En wie zijn eigen broek op houdt kan de pot op.
Werken moet lonen hoorde ik die pinokkio Rutte al vaak genoeg verkondigen maar het in de praktijk brengen lukt nog niet zo erg.

En alsof de wereld al niet gek genoeg is komt het meest verstandige idee van 2022 uit de mond van Jesse Klaver:
Een gereguleerd tarief voor een fatsoenlijke basis hoeveelheid energie waar vrijwel iedereen een menswaardig bestaan mee kan leiden.
Een beetje hetzelfde systeem als in de bijstand komen. Heb je voorheen altijd gespaard en wat opzij gezet, huis gekocht misschien dan ben je de lul. Mag je eerst opmaken. Dan pas geld.
Heb je alles over de balk gesmeten, vakanties, TV, auto, weet ik veel, dan is het "Hier gratis geld!"

Zo briljant.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  dinsdag 13 september 2022 @ 08:21:33 #214
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205956402
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:33 schreef bianconeri het volgende:
Mensen belonen voor het slecht omgaan met gas en stroom en financiën, goed idee hoor.
En iedereen straffen die er wel mee om kan gaan.

Deze groep laat zich overleveren aan de overheid en gaat als eerste over naar CBDC.

Met een middeninkomen had je er nog (even) wat aan kunnen doen, de lage inkomens hebben geen keuze.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205956543
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 22:43 schreef stinkie het volgende:

[..]
Alles meer dan basale isolatie en dubbelglas bestond niet 40 jaar geleden. Ik ben 44. Opgegroeid in een flat met kolenopslag in de kelder. Ook een moederhaard. Tuurlijk had daar iets aan gedaan kunnen worden. Maar dan heb je het over huurwoningen of goedkope koop waar mensen echt niet het geld hebben voor dit soort zaken.

Daarbij zijn de grote zaken pas sinds midden 2000-2010 beschikbaar gekomen voor particuliere met flink wat geld (pelletkachel, panelen, zonnecollectoren). Rij eens een arbeiderswijk in ipv die gegentrificeerde jaren 30 wijken. Dubbel glas, nieuw randje kit en de liggende delen verven. Dan heb je het daar echt wel gehad.

En nogmaals, ja ze hebben 40/50 jaar de tijd gehad. Waarvoor? Want voor het meerendeel van de mensen bestaat deze hele energie-wende pas een jaar om 10
Dit heeft ook een goede reden, in die jaren wilden de woningbouw ook wel renoveren, maar dit had wel tot gevolg dat de huren flink omhoog zouden gaan, daarnaast waren dit soort projecten ook vaak ingrijpend, mensen moesten dan zomaar een klein jaar naar een wisselwoning. Daarom werd het meestal kleinschaliger en op een manier dat het voor de woningbouw ook interessant werd, dus meestal vervanging van kozijnen en dubbel glas, dat was het wel zo een beetje, ik zat samen met mijn vader in dat werk, en het moest vooral goedkoop.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205956610
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 08:21 schreef BertV het volgende:

[..]
Deze groep laat zich overleveren aan de overheid en gaat als eerste over naar CBDC.

Met een middeninkomen had je er nog (even) wat aan kunnen doen, de lage inkomens hebben geen keuze.

Alsof het zo slecht is je over te geven aan de overheid? Die geven je dan elke maand al duizenden euro's aan steun.
En dan willen ze vanwege je slechte gedrag ook nog eens je schuld betalen ook.......

Iemand met een middeninkomen moet al helemaal niet in de problemen zitten.
  dinsdag 13 september 2022 @ 09:05:09 #217
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205956648
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 08:58 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Alsof het zo slecht is je over te geven aan de overheid? Die geven je dan elke maand al duizenden euro's aan steun.
En dan willen ze vanwege je slechte gedrag ook nog eens je schuld betalen ook.......

Iemand met een middeninkomen moet al helemaal niet in de problemen zitten.
Ja, het is een slechte zaak als we ons straks met de digitale euro laten ringeloren.

Dat dit niet zo klaar als een klontje is is een veeg teken.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  dinsdag 13 september 2022 @ 09:19:58 #218
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205956771
Arm zijn in Nederland is echt EZ. Gewoon lekker stoken en niet betalen. Ondertussen zit de buurman die Zonnepanelen heeft laten plaatsen Isolatie heeft geplaatst maar te betalen. Fuck de middeninkomens.
pi_205956994
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:44 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, ik ga alleen nog maar handdoeken, lakens en sokken in de droger gooien. Ik moet helaas wel vaak op 60 wassen i.v.m allergieën maar kleren kunnen vanaf nu prima op ecostand idd.

Wat is eig voordeliger; afwassen vs vaatwasser? Waterkoker vs pan (water/melk) op het gas?

Ik gooi de thermo overdag op 18. Wat zou je voor de nacht aanraden? Rekeninghoudend met de kosten van opwarmen.

Ik zal eens kijken of er hier ook folie e.d. zit. Ben vorig jaar pas ingetrokken, dus het is me allemaal nog niet echt eigen qua hoe het hier allemaal in elkaar steekt.
Trap er toch niet in Akathasia.
Leef je leven en luister niet naar die zieke drammers.
pi_205957038
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 09:19 schreef xzaz het volgende:
Arm zijn in Nederland is echt EZ. Gewoon lekker stoken en niet betalen. Ondertussen zit de buurman die Zonnepanelen heeft laten plaatsen Isolatie heeft geplaatst maar te betalen. Fuck de middeninkomens.
Het gaat niet zozeer om inkomens. Ik ken genoeg middeninkomens die door inflatie en energieprijzen ook in de schulden komen.

Het gaat dus vooral om mensen die op te grote voet leven. En die worden nu beloond,

Mensen die zich in de schulden gestoken hebben kunnen we verwarming deze winter lekker op 22 zetten, want de belastingbetaler betaalt toch wel, waar de buurman die een beetje spaargeld heeft en dat wil behouden, zit te verkleumen.

Dit is zo onrechtvaardig. Schulden maken wordt beloond, en mensen die bedachtzaam met hun financiën omgaan staan in de kou (no pun intended)

Wat een afgrijselijk kutland!
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  dinsdag 13 september 2022 @ 09:47:48 #221
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205957071
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 09:45 schreef Galvez het volgende:
Wat een afgrijselijk kutland!
Ik snap echt 0,0 van deze regeling.
pi_205957103
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 09:47 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ik snap echt 0,0 van deze regeling.
Ze zeggen zelf dat het gevoelig is voor misbruik. Maar “snelheid is nu even belangrijker dan zorgvuldigheid” :')
WTF :|W


Ieder blind paard kan zien dat legio tokkies hier misbruik van gaat maken. Lekker de verwarming op volle toeren, want overheid betaalt toch wel. Dan hadden ze nog beter 85% van de rekening kunnen betalen, dan was er in ieder geval nog een incentive voor mensen met schulden om een beetje zuinig aan te doen.

Onbegrijpelijke regeling inderdaad.
Enige dat ik kan bedenken is dat dit is omdat ze dit helemaal niet primair doen om burgers te helpen, maar om energiemaatschappijen te verzekeren van hun inkomsten (als ze mensen met schulden niet betalen, dan doet de belastingbetaler het wel). Goed voor hun omzet en financiën dus. Wie weet ligt er een of andere politicus wel een mooi baantje bij een energiereus in het verschiet.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  dinsdag 13 september 2022 @ 10:25:13 #223
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_205957400
Grootste probleem is volgens mij het hele systeem wat zo verouderd is, waardoor ze geen goed pakket kunnen maken. Nu gaat hier natuurlijk zoveel misbruik van gemaakt worden. Wat ook met de TVL en NOW gedaan is. Personen/bedrijven met een ‘goede’ adviseur gaan zich kapot lachen.

Had een plan opgesteld als:
- Inkomen onder de (pak en beet) 30k
- Toeslag op de eerste x verbruik. Vanaf 1 oktober t/m ???

Je zou denken dat dat niet zo moeilijk is, maar blijkbaar………….
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_205958464
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 09:40 schreef nomina het volgende:

[..]
Trap er toch niet in Akathasia.
Leef je leven en luister niet naar die zieke drammers.
Die rekening van 683 euro krijgt mij op de knieën.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205958581
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 10:25 schreef satecl het volgende:
Grootste probleem is volgens mij het hele systeem wat zo verouderd is, waardoor ze geen goed pakket kunnen maken. Nu gaat hier natuurlijk zoveel misbruik van gemaakt worden. Wat ook met de TVL en NOW gedaan is. Personen/bedrijven met een ‘goede’ adviseur gaan zich kapot lachen.

Had een plan opgesteld als:
- Inkomen onder de (pak en beet) 30k
- Toeslag op de eerste x verbruik. Vanaf 1 oktober t/m ???

Je zou denken dat dat niet zo moeilijk is, maar blijkbaar………….
Toeslagen hebben we al te veel. Is het rondpompen van gratis geld waarbij ambtenaren bezig gehouden worden.

Een prijsingreep is veel effectiever. Hoeft de overheid nauwelijks wat voor te doen en het dempt de woekerwinsten in de energiesector. Gaat uiteindelijk ten koste van niemand.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  dinsdag 13 september 2022 @ 12:30:12 #226
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205958902
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 12:12 schreef quo_ het volgende:

[..]
Toeslagen hebben we al te veel. Is het rondpompen van gratis geld waarbij ambtenaren bezig gehouden worden.

Een prijsingreep is veel effectiever. Hoeft de overheid nauwelijks wat voor te doen en het dempt de woekerwinsten in de energiesector. Gaat uiteindelijk ten koste van niemand.
Zo'n prijsplafond zorgt voor een verschil tussen de inkoop- en de verkoopprijs. Wie gaat dat betalen denk je? Je subsidieert dan de energiesector en grootverbruikers terwijl je de prijs kunstmatig hoog houdt en er minder stimulans is om het verbruik te beperken. Ja, bijzonder effectief hoor.
Huilen dan.
pi_205958939
Vandaag staat er in mijn essent dat ik moet verhogen naar 254 euro omdat ik anders 850 moet bijbetalen.

Dat klinkt al heel wat beter dan verhogen naar 505 omdat ik anders 3900 moet bijbetalen.

Alsnog ga ik dat niet doen. Ik laat het lekker staan op 169. Komend jaar ga ik 300m3 minder verbruiken dan afgelopen jaar en 169 is al meer dan 3x zo veel als daadwerkelijk verbruik afgelopen jaar.

Stik de moord. En mocht ik dan toch 850 moeten bijbetalen dan smijt ik die paar grijpstuivers tegen die tijd wel hun kant op. Fucking hommo's :r
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 13 september 2022 @ 13:10:43 #228
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205959419
Denk aan je bloeddruk joh :') .
Huilen dan.
pi_205960208
quote:
Oftwel een storm in een glas water :') . Iedereen zit alsnog nu in besparingsmodus dus straks kan je rekenen op een enorm overschot en superlage prijzen, helemaal als de winter mild is.
blablablabla
pi_205960307
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 00:29 schreef quo_ het volgende:

[..]
Om schijtziek van te worden. Weer gratis geld voor de volledig onrendabelen en zij die weinig bijdragen.
En wie zijn eigen broek op houdt kan de pot op.
Werken moet lonen hoorde ik die pinokkio Rutte al vaak genoeg verkondigen maar het in de praktijk brengen lukt nog niet zo erg.

En alsof de wereld al niet gek genoeg is komt het meest verstandige idee van 2022 uit de mond van Jesse Klaver:
Een gereguleerd tarief voor een fatsoenlijke basis hoeveelheid energie waar vrijwel iedereen een menswaardig bestaan mee kan leiden.
Nederland staat bol van subsidies voor de rijkeren onder ons. Verschil is vaak wel dat je je daarvoor niet hoeft te vernederen bij de gemeente en ook geen risico op een terugvordering hebt. Sterkste schouders betalen het minste. Maar het ware probleem voor kortzichtig rechts Nederland is dat mensen in de bijstand deze winter niet doodvriezen. :r
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 13 september 2022 @ 14:48:55 #232
186611 Haags
pi_205960315
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 14:34 schreef Elan het volgende:

[..]
Oftwel een storm in een glas water :') . Iedereen zit alsnog nu in besparingsmodus dus straks kan je rekenen op een enorm overschot en superlage prijzen, helemaal als de winter mild is.
Mensen moeten nu niet te vroeg gaan juichen hé.
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 13 september 2022 @ 14:55:40 #233
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205960372
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 14:34 schreef Elan het volgende:

[..]
Oftwel een storm in een glas water :') . Iedereen zit alsnog nu in besparingsmodus dus straks kan je rekenen op een enorm overschot en superlage prijzen, helemaal als de winter mild is.
Gelukkig hebben we nog maar 1 winter te leven volgens de Amerikanen.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Moderator dinsdag 13 september 2022 @ 14:59:18 #234
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205960400
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 14:55 schreef BertV het volgende:

[..]
Gelukkig hebben we nog maar 1 winter te leven volgens de Amerikanen.
Nou, dan maar gewoon losgaan, als dit de laatste winter is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205960445
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 14:48 schreef Haags het volgende:

[..]
Mensen moeten nu niet te vroeg gaan juichen hé.
Zet gelijk de kachel aan hier. Gewoon.
blablablabla
pi_205960451
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 14:55 schreef BertV het volgende:

[..]
Gelukkig hebben we nog maar 1 winter te leven volgens de Amerikanen.
Op basis waarvan denken ze dat? Of is dat offtopic? :P
blablablabla
pi_205960467
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:33 schreef bianconeri het volgende:
Mensen belonen voor het slecht omgaan met gas en stroom en financiën, goed idee hoor.
En iedereen straffen die er wel mee om kan gaan.

Nederland heeft echt belachelijk veel voorzieningen. Je kunt maandelijks duizenden euro's krijgen ter ondersteuning.
Het is ook wel een keer genoeg....

Heel leuk als iemand het nodig heeft, maar wees er dan ook streng op.
Roker? Kort ze dan op die vergoeding met honderden euro's bv.
Ja, en ondertussen vind je dat we iedereen maar binnen moeten laten in dit land maar wel janken over belachelijk veel voorzieningen.
Lekkere ben je.
Go hard or go home
pi_205960475
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 14:55 schreef BertV het volgende:

[..]
Gelukkig hebben we nog maar 1 winter te leven volgens de Amerikanen.
Ik dacht dat het 2040 was volgens de Amerikanen.
Heb ik iets gemist?
Twiddel
  dinsdag 13 september 2022 @ 15:21:29 #239
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205960544
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 15:08 schreef Elan het volgende:

[..]
Op basis waarvan denken ze dat? Of is dat offtopic? :P
Omdat het probleem bijna zeker niet volgende winter opgelost is.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205961148
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 19:10 schreef RamboDirk het volgende:
De mensen die er financieel een potje van maken worden weer geholpen. De onrendabelen worden weer aan het handje genomen.
Denk je dat het goedkoper is om die mensen niet te helpen?
pi_205961930
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 14:34 schreef Elan het volgende:

[..]
Oftwel een storm in een glas water :') . Iedereen zit alsnog nu in besparingsmodus dus straks kan je rekenen op een enorm overschot en superlage prijzen, helemaal als de winter mild is.
Niet overdrijven. De prijzen zullen nu naar een normaler niveau gaan. Maar dat zal nog steeds niet op hetzelfde niveau zijn als twee jaar terug. Denk eerder aan de prijzen van rond de jaarwisseling. Dat zal de nieuwe basis zijn.
pi_205962049
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 19:10 schreef RamboDirk het volgende:
De mensen die er financieel een potje van maken worden weer geholpen. De onrendabelen worden weer aan het handje genomen.
Jankbal. Verschil tussen arm en rijk groeit al jaren. Ik hoop dat ze je dusdanig hard naaien dat je zelf in die situatie komt.
  dinsdag 13 september 2022 @ 18:18:12 #243
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205962123
Fijn dat de rust weer wat terug lijkt te keren. Ik denk wel dat dit veel mensen zo heeft laten schrikken dat het gasverbruik in hoog tempo gaat dalen de komende jaren.
pi_205962370
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 17:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet overdrijven. De prijzen zullen nu naar een normaler niveau gaan. Maar dat zal nog steeds niet op hetzelfde niveau zijn als twee jaar terug. Denk eerder aan de prijzen van rond de jaarwisseling. Dat zal de nieuwe basis zijn.
Dat zijn prima prijzen in verhouding tot wat we nu zien. Het had natuurlijk ook verder door kunnen stijgen, dan had de topictitel tenminste eer aan gedaan. Al met al is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand.
blablablabla
pi_205962396
Wat de neuk wil Brussel?? Een verplichte besparing van 10% door consumenten? :')

Moet je dan je tv een uur eerder uit zetten of de Xbox uit laten,of hoe moet ik dat plan interpreteren?

https://www.telegraaf.nl/(...)cent-stroom-besparen
blablablabla
pi_205962489
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Denk je dat het goedkoper is om die mensen niet te helpen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:11 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Jankbal. Verschil tussen arm en rijk groeit al jaren. Ik hoop dat ze je dusdanig hard naaien dat je zelf in die situatie komt.
Nu help je alleen een groep die de economie toch al niet dragen. Doe je een prijsplafond (zoals in veel andere landen) dan help je iedereen.
In dit huidige plan gaat de overgrote meerderheid de hand op de knip houden. Schadelijk voor de economie, die toch al op het randje balanceert.

Maar goed het kabinet is toch alleen maar van druppel op de gloeiende plaat, net niet maatregelen.
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:04:12 #247
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205962607
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:43 schreef Elan het volgende:
Wat de neuk wil Brussel?? Een verplichte besparing van 10% door consumenten? :')

Moet je dan je tv een uur eerder uit zetten of de Xbox uit laten,of hoe moet ik dat plan interpreteren?

https://www.telegraaf.nl/(...)cent-stroom-besparen
Waarschijnlijk een gevalletje


Vermoedelijk gaat het dan op allerlei openbare verlichting of bepaalde industrie die even een uur moet dimmen.
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:19:30 #248
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205962870
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Waarschijnlijk een gevalletje


Vermoedelijk gaat het dan op allerlei openbare verlichting of bepaalde industrie die even een uur moet dimmen.
Waarschijnlijk wel.

Wat ik me dan wel afvraag is welke landen zich hier netjes aan gaan houden, want volgens mij vegen ze in Bulgarije, Roemenië, Hongarije etc. gewoon hun reet af met dit soort eisen.
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:22:15 #249
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205962919
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:19 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Waarschijnlijk wel.

Wat ik me dan wel afvraag is welke landen zich hier netjes aan gaan houden, want volgens mij vegen ze in Bulgarije, Roemenië, Hongarije etc. gewoon hun reet af met dit soort eisen.
Mwah, een hoge gasprijs is ook niet erg in hun belang.
pi_205963050
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Waarschijnlijk een gevalletje


Vermoedelijk gaat het dan op allerlei openbare verlichting of bepaalde industrie die even een uur moet dimmen.
Nouja, er staat dat het met name voor consumenten moet gaan gelden. Misschien is de werkelijke reden dat men bang is dat al die gehamsterde straalkachels voor een overbelasting van het netwerk kunnen gaan zorgen? :D
blablablabla
pi_205963061
Waarom wees het kabinet hier gisteren niet op bij de ter kennisgeving van hun noodplan?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:36:13 #252
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205963104
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:33 schreef Elan het volgende:

[..]
Nouja, er staat dat het met name voor consumenten moet gaan gelden. Misschien is de werkelijke reden dat men bang is dat al die gehamsterde straalkachels voor een overbelasting van het netwerk kunnen gaan zorgen? :D
Ja dat is de Telegraaf

Zoiets is toch niet te handhaven?
pi_205963186
Een familielid was laatst over de vloer en die zei dat het niet mogelijk was om achter mijn verwarmingen radiatorfolie te plaatsen. Heeft hij / zij gelijk?
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:42:56 #254
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205963223
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:40 schreef Alpha0 het volgende:
Een familielid was laatst over de vloer en die zei dat het niet mogelijk was om achter mijn verwarmingen radiatorfolie te plaatsen. Heeft hij / zij gelijk?
Foto?
pi_205963228
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:18 schreef Hexagon het volgende:
Fijn dat de rust weer wat terug lijkt te keren. Ik denk wel dat dit veel mensen zo heeft laten schrikken dat het gasverbruik in hoog tempo gaat dalen de komende jaren.
Blijft op een hoog nieuwe plateau van 1,5 euro ofzo, de logistieke kosten zijn wel fors toegenomen die in de basisprijs verwerkt moet worden.

Mensen zullen wel minder kwistig met gas omgaan gok ik zo.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:46:21 #256
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205963304
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Blijft op een hoog nieuwe plateau van 1,5 euro ofzo, de logistieke kosten zijn wel fors toegenomen die in de basisprijs verwerkt moet worden.

Mensen zullen wel minder kwistig met gas omgaan gok ik zo.
Maar velen zullen de komende jaren het gas wel de deur uit doen. Dus ik denk dat de vraag uiteindelijk ook blijft zakken.
pi_205963326
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar velen zullen de komende jaren het gas wel de deur uit doen. Dus ik denk dat de vraag uiteindelijk ook blijft zakken.
Waar het kan, kan het. Maar grote civiele en industrie gebouwen is dat toch lastiger denk ik. Zal echt een proces zijn van 20 jaar.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205963569
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 09:47 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ik snap echt 0,0 van deze regeling.
Dat blijkt ja.
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:01:22 #259
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205963586
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:00 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dat blijkt ja.
Goeie
pi_205963615
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:01 schreef xzaz het volgende:

[..]
Goeie
Als je nou even het topic had doorgelezen had je er meer van begrepen denk ik, was ook beter voor je bloeddruk geweest
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:07:56 #261
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205963731
Hier verdwijnen posts
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:09:27 #262
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_205963754
quote:
Hoe lang het zal duren voordat de gasprijzen weer een normaal niveau krijgen? Topeconomen van zakenbank Goldman Sachs zijn voorzichtig optimistisch: ze verwachten dat dit in het eerste kwartaal van 2023 het geval zal zijn.
Limburger

Dat zou mooi zijn.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:27:46 #263
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205964017
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:33 schreef Elan het volgende:

[..]
Nouja, er staat dat het met name voor consumenten moet gaan gelden. Misschien is de werkelijke reden dat men bang is dat al die gehamsterde straalkachels voor een overbelasting van het netwerk kunnen gaan zorgen? :D
Burger! Elektrificeer!

Burger, zet uit die kachel!

Zie hier de reden om zowel electra als gas te blijven houden in huis :’)
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  Moderator dinsdag 13 september 2022 @ 20:39:05 #264
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205964151
Het plafond voor 1 MWh elektriciteit zou 180 euro moeten worden. Dat is prima want dat is 18 cent per kwh. Ik betaal nu 21ct. Zo heet zal de soep wel niet gegeten worden maar, prima.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205964389
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar velen zullen de komende jaren het gas wel de deur uit doen. Dus ik denk dat de vraag uiteindelijk ook blijft zakken.
Dat is nog niet zo gemakkelijk om het gas volledig de deur uit te doen. Wel zie je nu ineens dat er alternatieven worden gebruikt naast gas. Zoals een houthaard erbij. Of een pelletkachel.
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:57:30 #266
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205964396
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 14:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nederland staat bol van subsidies voor de rijkeren onder ons. Verschil is vaak wel dat je je daarvoor niet hoeft te vernederen bij de gemeente en ook geen risico op een terugvordering hebt. Sterkste schouders betalen het minste. Maar het ware probleem voor kortzichtig rechts Nederland is dat mensen in de bijstand deze winter niet doodvriezen. :r
Daar gaat het mensen niet om, de regeling is gewoon krom. Veroorzaakt zelfs meer problemen..
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205964397
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:11 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Jankbal. Verschil tussen arm en rijk groeit al jaren.
Niet in inkomen hoor.
pi_205964439
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat zijn prima prijzen in verhouding tot wat we nu zien. Het had natuurlijk ook verder door kunnen stijgen, dan had de topictitel tenminste eer aan gedaan. Al met al is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand.
Er dreigen nog steeds tekorten. Laten we nou niet net doen alsof nu alles is afgewend.
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:00:40 #269
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205964449
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:43 schreef Elan het volgende:
Wat de neuk wil Brussel?? Een verplichte besparing van 10% door consumenten? :')

Moet je dan je tv een uur eerder uit zetten of de Xbox uit laten,of hoe moet ik dat plan interpreteren?

https://www.telegraaf.nl/(...)cent-stroom-besparen
Ik ben sinds een maandje of 4 er mee bezig en al tussen de 30 en 35% mn stroomverbruik kunnen verminderen door nieuwe apparatuur te kopen en led lampen etc. Dus het is wel mogelijk en dan heb ik nog niets aan mn verbruik zelf gedaan.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205964521
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:09 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Limburger

Dat zou mooi zijn.
Het nieuwe normaal?
pi_205964567
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:43 schreef Elan het volgende:
Wat de neuk wil Brussel?? Een verplichte besparing van 10% door consumenten? :')

Moet je dan je tv een uur eerder uit zetten of de Xbox uit laten,of hoe moet ik dat plan interpreteren?

https://www.telegraaf.nl/(...)cent-stroom-besparen
Ik heb omdat ik komend jaar echt een heel hoog bedrag terugkrijg voor overcapaciteit van de panelen een uurtje besteedt aan optimalisering van het energieverbruik. Daarmee heb ik toch 25% kunnen besparen zonder daadwerkelijk iets te hoeven laten. Alleen staat nu de nas niet meer continu aan (ik gebruik dat ding echt maar iets van 10 dagen in het jaar en heb nu het nadeel dat ik daarvoor even twee keer op een knop moet drukken en het kost ook best wel wat tijd opstarten en uitschakelen). En verder nog een paar forse sluipverbruikers gevonden die nu alleen nog maar stroom kunnen trekken indien nodig. Shit like that.

Wel moeten investeren in een paar slimme stekkers. Maar goed, die heb ik makkelijk terugverdiend met de prijzen nu.
pi_205964709
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:39 schreef CoolGuy het volgende:
Het plafond voor 1 MWh elektriciteit zou 180 euro moeten worden. Dat is prima want dat is 18 cent per kwh.
Weet niet of je dat zo kan omrekenen eigenlijk. Bij gas komt er bovenop de groothandelsprijs nog 25% profielkosten, BTW en heffingen bovenop.
  Moderator dinsdag 13 september 2022 @ 21:16:24 #273
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205964781
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:13 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Weet niet of je dat zo kan omrekenen eigenlijk. Bij gas komt er bovenop de groothandelsprijs nog 25% profielkosten, BTW en heffingen bovenop.
Geen idee, maar we gaan het vanzelf zien. Want het hele doel was dat elektra goedkoper zou worden door het los te trekken van de gasprijs. Maar daarom zei ik al, zo heet als de soep....
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 13 september 2022 @ 21:17:18 #274
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205964800
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb omdat ik komend jaar echt een heel hoog bedrag terugkrijg voor overcapaciteit van de panelen een uurtje besteedt aan optimalisering van het energieverbruik. Daarmee heb ik toch 25% kunnen besparen zonder daadwerkelijk iets te hoeven laten. Alleen staat nu de nas niet meer continu aan (ik gebruik dat ding echt maar iets van 10 dagen in het jaar en heb nu het nadeel dat ik daarvoor even twee keer op een knop moet drukken en het kost ook best wel wat tijd opstarten en uitschakelen). En verder nog een paar forse sluipverbruikers gevonden die nu alleen nog maar stroom kunnen trekken indien nodig. Shit like that.

Wel moeten investeren in een paar slimme stekkers. Maar goed, die heb ik makkelijk terugverdiend met de prijzen nu.
Ik heb die NASsen ook uitgezet op 1 na. Slimme stekkers zijn echt ideaal :P
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:17:24 #275
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205964803
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is nog niet zo gemakkelijk om het gas volledig de deur uit te doen. Wel zie je nu ineens dat er alternatieven worden gebruikt naast gas. Zoals een houthaard erbij. Of een pelletkachel.
Nee maar het zal gestaag gebeuren. En iedere gasloze woning draagt weer bij.
  FOK!fotograaf dinsdag 13 september 2022 @ 21:30:51 #276
842 Zorro
Z
pi_205965227
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb die NASsen ook uitgezet op 1 na. Slimme stekkers zijn echt ideaal :P
Waar heb je zo'n stekker voor nodig dan? Mijn stokoude Synology's hebben gewoon een shutdown en wakeup optie. Geen stekker speciaal voor nodig.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_205965630
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:43 schreef Elan het volgende:
Wat de neuk wil Brussel?? Een verplichte besparing van 10% door consumenten? :')

Moet je dan je tv een uur eerder uit zetten of de Xbox uit laten,of hoe moet ik dat plan interpreteren?

https://www.telegraaf.nl/(...)cent-stroom-besparen
Gaan ze zelf ook besparen op dat geldverslindende walhalla in Brussel?

Beginnen met Straatsburg?
pi_205965709
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:52 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
[..]
Nu help je alleen een groep die de economie toch al niet dragen. Doe je een prijsplafond (zoals in veel andere landen) dan help je iedereen.
In dit huidige plan gaat de overgrote meerderheid de hand op de knip houden. Schadelijk voor de economie, die toch al op het randje balanceert.

Maar goed het kabinet is toch alleen maar van druppel op de gloeiende plaat, net niet maatregelen.
Ik ben het met je eens dat een prijsplafond van de unit-prijzen een betere aanpak zou zijn, en de politiek in Nederland is een zachte heelmeester. De kindertoeslagenaffaire, Gronings gas, stikstof, allemaal etterende problemen ontstaan onder de leiding van Rutte.
Maar dat je een groep helpt die de economie toch al niet dragen, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Help je ze niet, dan kosten ze de economie nog meer. Netto kost de hulp die je ze geeft dus minder dan je er aan kwijt bent.
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:52:22 #279
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205965785
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:47 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Gaan ze zelf ook besparen op dat geldverslindende walhalla in Brussel?

Beginnen met Straatsburg?
Bedankt ome Harry, pak nog een borrel.
pi_205966893
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb omdat ik komend jaar echt een heel hoog bedrag terugkrijg voor overcapaciteit van de panelen een uurtje besteedt aan optimalisering van het energieverbruik. Daarmee heb ik toch 25% kunnen besparen zonder daadwerkelijk iets te hoeven laten. Alleen staat nu de nas niet meer continu aan (ik gebruik dat ding echt maar iets van 10 dagen in het jaar en heb nu het nadeel dat ik daarvoor even twee keer op een knop moet drukken en het kost ook best wel wat tijd opstarten en uitschakelen). En verder nog een paar forse sluipverbruikers gevonden die nu alleen nog maar stroom kunnen trekken indien nodig. Shit like that.

Wel moeten investeren in een paar slimme stekkers. Maar goed, die heb ik makkelijk terugverdiend met de prijzen nu.
En als je dat allemaal al hebt gedaan, dan is zo'n besparing dus niet zo eenvoudig. Sterker nog: wij hebben net een warmtepomp laten installeren en gaan dus meer elektriciteit verbruiken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205967423
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En als je dat allemaal al hebt gedaan, dan is zo'n besparing dus niet zo eenvoudig. Sterker nog: wij hebben net een warmtepomp laten installeren en gaan dus meer elektriciteit verbruiken.
Je denkt toch niet dat ze je verbruik van september gaan pakken, -10% en dan dat als maximaal budget gaan afdwingen? Dat kan helemaal niet.
pi_205967454
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je denkt toch niet dat ze je verbruik van september gaan pakken, -10% en dan dat als maximaal budget gaan afdwingen? Dat kan helemaal niet.
Geen idee, ik kijk nergens meer van op. Prijsplafonds, geld van bedrijven afromen, verplichte reductie van energieverbruik. Het zijn allemaal maatregelen met totalitaire trekjes. Als je het bereid bent te doen, waarom het ander niet?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 13 september 2022 @ 23:44:55 #283
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205967693
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb omdat ik komend jaar echt een heel hoog bedrag terugkrijg voor overcapaciteit van de panelen een uurtje besteedt aan optimalisering van het energieverbruik. Daarmee heb ik toch 25% kunnen besparen zonder daadwerkelijk iets te hoeven laten. Alleen staat nu de nas niet meer continu aan (ik gebruik dat ding echt maar iets van 10 dagen in het jaar en heb nu het nadeel dat ik daarvoor even twee keer op een knop moet drukken en het kost ook best wel wat tijd opstarten en uitschakelen). En verder nog een paar forse sluipverbruikers gevonden die nu alleen nog maar stroom kunnen trekken indien nodig. Shit like that.

Wel moeten investeren in een paar slimme stekkers. Maar goed, die heb ik makkelijk terugverdiend met de prijzen nu.
10 dagen in het jaar, heb je dan niet meer aan een usb externe schijf of cloud account?
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  Moderator dinsdag 13 september 2022 @ 23:51:54 #284
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205967716
Ik kan nog wel het een en ander besparen denk ik. Wassen en evt drogen midden op de dag ipv Savonds aanzetten omdat salderen. Vaatwasser idem. Dan heb ik al mijn tuinverlichting uitgeschakeld voor het grootste deel van het jaar een week geleden ofzo en dan vermoed ik dat ik er al ben.

En anders de warmtepomp een graad lager zetten, dan ben ik er al helemaal.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 13 september 2022 @ 23:59:04 #285
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205967770
Dat verplicht besparen op individueel niveau gaat er echt niet komen hoor.
Huilen dan.
  Moderator woensdag 14 september 2022 @ 00:06:11 #286
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205967810
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:59 schreef Isdatzo het volgende:
Dat verplicht besparen op individueel niveau gaat er echt niet komen hoor.
Daar ga ik ook niet van uit maar als het een kleine moeite is om te besparen, waarom niet? De wasmachine droger en vaatwasser overdag aanzetten ipv Savonds is hoe dan iets wat verstandig is om te doen als het salderen er af is, dus waarom daar niet nu al aan wennen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205967818
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geen idee, ik kijk nergens meer van op. Prijsplafonds, geld van bedrijven afromen, verplichte reductie van energieverbruik. Het zijn allemaal maatregelen met totalitaire trekjes. Als je het bereid bent te doen, waarom het ander niet?
Dit inderdaad. In de corona begintijd had je ineens een strafblad als je te dichtbij iemand liep. Was in 2019 totaal ondenkbaar.
  woensdag 14 september 2022 @ 00:09:01 #288
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205967836
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 00:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Daar ga ik ook niet van uit maar als het een kleine moeite is om te besparen, waarom niet? De wasmachine droger en vaatwasser overdag aanzetten ipv Savonds is hoe dan iets wat verstandig is om te doen als het salderen er af is, dus waarom daar niet nu al aan wennen.
Oh absoluut. Zelf probeer ik ook mijn verbruik af te stemmen op mijn opwekking en probeer ik al jaren mijn energieverbruik te beperken. Niet zozeer omdat ik het niet kan betalen, maar omdat een beter milieu bij jezelf begint.
Huilen dan.
pi_205967864
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:47 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Gaan ze zelf ook besparen op dat geldverslindende walhalla in Brussel?

Beginnen met Straatsburg?
Nee natuurlijk niet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_205967883
Ik bespaar komend jaar 50% aan gas.
Want vorige winter ben ik halverwege begonnen met de vloerverwarming stoken op een pelletkachel ipv op gas.

Augustus vorig jaar tot nu Augustus had ik 600m3 verbruik.

Ik gok nu ongeveer op 300 a 350m3 uit te komen dit jaar.

En verder bespaar ik heul niks. Stik maar allemaal de moord. Ik betaal er grof voor dus beter regelen die klojos maar gewoon dat ze leveren ongeacht wat ik vraag.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 14 september 2022 @ 00:25:09 #291
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_205967932
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb die NASsen ook uitgezet op 1 na. Slimme stekkers zijn echt ideaal :P
Mijn oude NAS (Synology DS213J) verbruikt stand-by 6W en idle/in gebruik zo'n 19W. Komt in de praktijk neer op zo'n 70 kWh per jaar. Niet echt de moeite om daarvoor te gaan lopen kloten met slimme stekkers enzo :P
  woensdag 14 september 2022 @ 00:42:22 #292
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_205968014
Ik heb al zo'n 7 jaar een mooie plasma TV (Panasonic 55ST60 O+ ) die nog altijd perfect bevalt en zo'n 280 watt verbruikt. Een nieuwe OLED tv verbruikt ongeveer de helft.

140 watt * 4 uur per dag * 365 dagen per jaar = ca. 200 kW besparing.

Dat is nu zo'n 50 euro per jaar. Bij een aanschafprijs van Eur 1500,- is dat een terugverdientijd van 30 jaar :{
Zelfs bij een verdubbeling van de energieprijs is de terugverdientijd waarschijnlijk korter dan de levensduur van de tv.

Dan kun je toch beter wachten tot het beestje de geest geeft? Of hebben jullie daar een andere mening over?
  woensdag 14 september 2022 @ 00:51:16 #293
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205968053
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geen idee, ik kijk nergens meer van op. Prijsplafonds, geld van bedrijven afromen, verplichte reductie van energieverbruik. Het zijn allemaal maatregelen met totalitaire trekjes. Als je het bereid bent te doen, waarom het ander niet?
Wellicht omdat er een serieus probleem is en de politiek het mandaat heeft in crisissituaties in te grijpen?

Wanneer de samenleving ontwricht dreigt te raken hebben overheden bevoegdheden om bepaalde maatregelen in te stellen. Niks autoritairs aan.
  woensdag 14 september 2022 @ 05:33:13 #294
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205968288
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 00:42 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb al zo'n 7 jaar een mooie plasma TV (Panasonic 55ST60 O+ ) die nog altijd perfect bevalt en zo'n 280 watt verbruikt. Een nieuwe OLED tv verbruikt ongeveer de helft.

140 watt * 4 uur per dag * 365 dagen per jaar = ca. 200 kW besparing.

Dat is nu zo'n 50 euro per jaar. Bij een aanschafprijs van Eur 1500,- is dat een terugverdientijd van 30 jaar :{
Zelfs bij een verdubbeling van de energieprijs is de terugverdientijd waarschijnlijk korter dan de levensduur van de tv.

Dan kun je toch beter wachten tot het beestje de geest geeft? Of hebben jullie daar een andere mening over?
Heb je dat gemeten? Mijn vorige plasma (lg 60 inch) gaf op de sticker 255W aan, maar bij meting fluctueerde dat tussen de 300-700w.

Bij de prijs die je voor electra betaalt, zou ik de plasma gewoon houden zo lang deze voldoet. Maar voor lui die een ¤1/kwh contract hebben, zal het binnen de levensduur van een TV wel voordelig kunnen zijn een zuiniger type te kopen.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_205968308
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 00:42 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb al zo'n 7 jaar een mooie plasma TV (Panasonic 55ST60 O+ ) die nog altijd perfect bevalt en zo'n 280 watt verbruikt. Een nieuwe OLED tv verbruikt ongeveer de helft.

140 watt * 4 uur per dag * 365 dagen per jaar = ca. 200 kW besparing.

Dat is nu zo'n 50 euro per jaar. Bij een aanschafprijs van Eur 1500,- is dat een terugverdientijd van 30 jaar :{
Zelfs bij een verdubbeling van de energieprijs is de terugverdientijd waarschijnlijk korter dan de levensduur van de tv.

Dan kun je toch beter wachten tot het beestje de geest geeft? Of hebben jullie daar een andere mening over?
Ik heb ook een 55 inch Plasma van Panasonic. Deze dient tevens als electrische kachel. Dus mooi beeld en de thermostaat slaat minder snel aan (hangt rechtsboven de tv)
pi_205968317
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Bedankt ome Harry, pak nog een borrel.
Je valt in herhaling.
Burgers verplichten om zuiniger aan te doen maar zelf er schijt aan hebben.
Ok, daar mag je niks van vinden?
:')
pi_205968330
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 06:20 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Je valt in herhaling.
Burgers verplichten om zuiniger aan te doen maar zelf er schijt aan hebben.
Ok, daar mag je niks van vinden?
:')
Omdat je constant platte, populistische retoriek zonder onderbouwing post en zodra iemand je daar op aanspreekt krijgen we het standaard ‘mag ik geen mening hebben’-riedeltje.

Onderbouw je posts is met keiharde feiten en bronnen ipv onderbuikgezwets, dat scheelt al een hoop.
pi_205968334
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geen idee, ik kijk nergens meer van op. Prijsplafonds, geld van bedrijven afromen, verplichte reductie van energieverbruik. Het zijn allemaal maatregelen met totalitaire trekjes. Als je het bereid bent te doen, waarom het ander niet?
Dat we stiekem een totalitaire staat in gerommeld worden ben ik met je eens.

Maar goed, ik heb een domme digitale meter. En wek meer energie op ik verbruik.

10% minder kan, moet ik vaker wat apparaten aan zetten. ;)
pi_205968340
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:44 schreef stinkie het volgende:

[..]
10 dagen in het jaar, heb je dan niet meer aan een usb externe schijf of cloud account?
Toen ik de nas kocht, ook alweer ruim 10 jaar terug werd deze anders gebruikt dan nu. Er staat veel data op die belangrijk is. In totaal 6 TB ruimte, waarvan ik er ongeveer 4,5 in gebruik heb. Raid 5.

Als er schijven kuren gaan krijgen is het misschien een idee om te kijken naar alternatieven. En dan dubbel uitgevoerd, want de belangrijkste reden om voor een nas te kiezen was het risico van dataverlies minimaliseren.
pi_205968344
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 00:42 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb al zo'n 7 jaar een mooie plasma TV (Panasonic 55ST60 O+ ) die nog altijd perfect bevalt en zo'n 280 watt verbruikt. Een nieuwe OLED tv verbruikt ongeveer de helft.

140 watt * 4 uur per dag * 365 dagen per jaar = ca. 200 kW besparing.

Dat is nu zo'n 50 euro per jaar. Bij een aanschafprijs van Eur 1500,- is dat een terugverdientijd van 30 jaar :{
Zelfs bij een verdubbeling van de energieprijs is de terugverdientijd waarschijnlijk korter dan de levensduur van de tv.

Dan kun je toch beter wachten tot het beestje de geest geeft? Of hebben jullie daar een andere mening over?
Mee eens, heb in juni 42" Panasonic plasma onlangs vervangen door een 55" oled (lg c1) omdat de plasma er mee op hield. Moet wel zeggen dat het meer lijkt te schelen dan ik dacht, sinds die tijd lijk ik ruim 10% minder energie te verbruiken. Heb het idee dat ik zo 500 kWh minder uitkom. Had overigens geluk dat de tv < 1000 was omdat het een van de laatste exemplaren van de oude serie was.
pi_205968345
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 00:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Daar ga ik ook niet van uit maar als het een kleine moeite is om te besparen, waarom niet? De wasmachine droger en vaatwasser overdag aanzetten ipv Savonds is hoe dan iets wat verstandig is om te doen als het salderen er af is, dus waarom daar niet nu al aan wennen.
Zodra het ten koste gaat van mijn plezier, zoals tuinverlichting uit (al scheelt dan bij mij niets, LED op basis van sensor en tijdschakelaar), dan word ik wel terughoudender. Sowieso verwacht ik niet dat ze ooit aan mensen die al meer opwekken dan verbruiken gaan vraag om nog meer terug te gaan leveren. Eerst maar eens naar de mensen die veel vragen, logischerwijs.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')