Mijn ouders vernoemden de derde zoon/dochter naar respectievelijk de vader/moeder, dat kind heeft dan dus dezelfde naam als de ouder.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:10 schreef Leandra het volgende:
Oudste dochter naar moeder van moeder.
Tweede dochter naar moeder van vader.
Derde dochter naar vader van moeder.
Vierde dochter naar vader van vader.
Oudste zoon naar vader van vader.
Tweede zoon naar vader van moeder.
Derde zoon naar moeder van vader.
Vierde zoon naar moeder van moeder.
Daarna was er ruimte voor vernoemingen naar (overleden) dierbare broers of zusters van vader of moeder of naar een vermogend kinderloos famielid, in de hoop dat het kind daarvan zou profiteren.
Overigens kunnen de vernoemingsregels (qua volgorde) wel regionaal verschillen.
In mijn voorouderlijke regio's zijn ze wel zoals hierboven (dat vind je ook makkelijk terug in de genealogie), maar mijn ouders deden daar al niet meer aan; ik ben naar beide oma's vernoemd (volgorde: moeders moeder, vaders moeder, roepnaam, die weer verwand is aan de naam van vaders moeder), mijn zusje is vernoemd naar beide opa's (volgorde: vaders vader, roepnaam die verwand is aan de naam van moeders vader).
Noem het maar grappigquote:Op vrijdag 16 september 2022 10:54 schreef Leandra het volgende:
In het kader van "je" is altijd een verkleining (ongeacht of het een vrouwelijke vorm van een mannennaam is) is het natuurlijk al grappig dat zelfs het woord "meisje" in het Nederlands een verkleining is...
Daar waar "jongen" geen verkleinwoord is.
Ik kende vroegah wel een Boyke. Dat vonden we ook toen al wel bijzonder.quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:01 schreef SQ het volgende:
[..]
En dat we in het Nederlands namen kennen als Famke/Femke, Froukje, Meis, etc (zelfs "mensje") maar er geen mannelijke varianten zijn
In het Engels inderdaad wel, Boy en Guyquote:Op vrijdag 16 september 2022 12:32 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik kende vroegah wel een Boyke. Dat vonden we ook toen al wel bijzonder.
Ik vind dat net zo min een verkleining als Maaike/Lieke/Mieke/Mariekequote:
Ik heb dat echt nog nooit gehoord, en je snapt de relevantiequote:Op vrijdag 16 september 2022 14:01 schreef B.ertha het volgende:
Maar dat ís het welAlthans, daar komt het vandaan. Maaike = Meisje, Marieke = Mariaatje Maar inmiddels staat het natuurlijk op zichzelf.
Geen idee waar Jouke vandaan komt.
Oke, misschien ben ik in de war met Meike en komt het ook van Maria, maar het argument van de -ke uitgang blijft staanquote:Op vrijdag 16 september 2022 14:07 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb dat echt nog nooit gehoord, en je snapt de relevantieMaaike is afgeleid van Maria, niets meer en niets minder
"Maaike is afgeleid van Maria. Maria is een Hebreeuwse meisjesnaam en is een variant op Mirjam. De naam Mirjam is bekend uit het Oude Testament. Zij was de zus van Mozes."
Bij de eerste: allebei lijstjes gemaakt van 10 namen en vervolgens elkaars lijstjes op volgorde van tofheid gezet. Toen kwam er al wel snel een top 3 uit.quote:Op zondag 18 september 2022 08:57 schreef 111210 het volgende:
Hoe hebben jullie dat eigenlijk met je partner gedaan, merk hier dat wij echt heel ver uit elkaar liggen wat we beide leuke namen vinden.
Ja met kinder hebben we geen matches en met de lijstjes liggen we vooralsnog erg uit elkaarquote:Op zondag 18 september 2022 09:01 schreef SQ het volgende:
[..]
Bij de eerste: allebei lijstjes gemaakt van 10 namen en vervolgens elkaars lijstjes op volgorde van tofheid gezet. Toen kwam er al wel snel een top 3 uit.
Bij de jongste: de app Kinder gebruikt waarbij je allebei door een enorme lijst namen gaat en a la tinder likes geeft. Zodra er matches zijn tussen jou en je partner krijg je een melding
Hoe lang heb je nog?quote:Op zondag 18 september 2022 09:14 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja met kinder hebben we geen matches en met de lijstjes liggen we vooralsnog erg uit elkaar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |