abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 15 september 2022 @ 23:13:48 #51
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205991648
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 14:23 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik bedoel dat ik het niet meer schattig vind, maar gewoon een naam als alle andere. Niet meer 'kinds' dan iets als Baukje of Maaike.
Ik heb nog nooit gehoord dat Maaike kinds is :? Ik denk dan eerder aan namen als Neeltje of Froukje, al zie ik dat zelf ook gewoon als volwassen namen.

Lieve vind ik ook niet per se kinds maar lijkt me vooral lastig in de aanhef _O-
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_205992333
Net nog gespot bij de vereniging hier: I.ndhiya
Pfff..
pi_205993007
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:13 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit gehoord dat Maaike kinds is :? Ik denk dan eerder aan namen als Neeltje of Froukje, al zie ik dat zelf ook gewoon als volwassen namen.

Lieve vind ik ook niet per se kinds maar lijkt me vooral lastig in de aanhef _O-
Dat is dus precies mijn punt :D
Het zijn allemaal in de basis verkleinnamen, dat vergeet je ook meestal.
Al ben ik er op zich geen fan van om vrouwen een verkleinnaam te geven. Maar daar ben ik niet de baas over.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Licht Ontvlambaar vrijdag 16 september 2022 @ 07:25:15 #54
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_205993053
Ik vind het zelfs jammer zo’n verkleinnaam (wat een woord ook…), want dat kun je niet echt mooi verkleinen. Snapt iemand het nog :P

Ik zag gisteren een ‘As’ op tv, een volwassen man. Mja…
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_205993574
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 07:25 schreef Sjeen het volgende:
Ik vind het zelfs jammer zo’n verkleinnaam (wat een woord ook…), want dat kun je niet echt mooi verkleinen. Snapt iemand het nog :P

Gewoon "ie" van "je" maken bijvoorbeeld. Geen Guusje, maar Guussie. Geen Froukje, maar Froukie >:)
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 09:08:15 #56
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205993639
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 07:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Al ben ik er op zich geen fan van om vrouwen een verkleinnaam te geven. Maar daar ben ik niet de baas over.
Ik snap je punt maar ik zie Maaike dus niet als een verkleinnaam, net als dat Mieke en Lieke dat niet zijn. Namen met "je" zijn wel verkleiningen maar zie ik dus ook niet zo, waarschijnlijk vanwege mijn Friese roots :+
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  vrijdag 16 september 2022 @ 09:50:29 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205993991
Niet iedere "je" naam is een verkleining, soms is het de meisjesvariant van een jongensnaam.
Hendrikje, Willempje, Guusje.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 16 september 2022 @ 09:54:54 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205994018
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 07:25 schreef Sjeen het volgende:

Barneveld had een burgemeester die Asje heette, een man overigens, want Barneveld... daar duurt het nog wel even voor er een vrouwelijke burgemeester komt :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 september 2022 @ 09:55:16 #59
149959 SQ
snelle trees
pi_205994024
Dan is het nog steeds een verkleining, het is niet voor niets dat het zo opgelost wordt, uit de tijd dat vrouwen toch echt nog overduidelijk inferieur waren.

Ik zie nog niet zo snel een trend ontstaan dat we jongens "Lindaatje" of "Leandraatje" gaan noemen :P
disclaimer
pi_205994048
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 07:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Het is waarschijnlijk wennen inderdaad. Ik ben opgegroeid met een Maaike en een Baukje en nooit zo over nagedacht.

Overigens, in "L.ieveke" zit ook "Lieve", wat het voor mij te schattig maakt. Dat zou ik dan houden als koosnaampje

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 09:55 schreef SQ het volgende:
Dan is het nog steeds een verkleining, het is niet voor niets dat het zo opgelost wordt, uit de tijd dat vrouwen toch echt nog overduidelijk inferieur waren.

Ik zie nog niet zo snel een trend ontstaan dat we jongens "Lindaatje" of "Leandraatje" gaan noemen :P
Dat had denk ik ook te maken met dat vernoemen zo belangrijk was. Bij het derde meisje moest dan opa maar vernoemen worden, die Willem of Jan heette
  vrijdag 16 september 2022 @ 10:00:06 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205994072
quote:

:D

Dat zit misschien ook een beetje in de naam, de ene laat zich makkelijker verkleinen dan de andere.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 september 2022 @ 10:00:58 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205994081
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 09:57 schreef Zusje123 het volgende:

[..]
Dat had denk ik ook te maken met dat vernoemen zo belangrijk was. Bij het derde meisje moest dan opa maar vernoemen worden, die Willem of Jan heette
En dit.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 september 2022 @ 10:05:14 #63
149959 SQ
snelle trees
pi_205994118
Ja, opa vernoemen was uiteraard heel belangrijk. Oma vernoemen niet zo. (Ik ken weinig mannelijke elizabeths, al geef ik toe dat ik wel mannen ken die Maria als derde naam hebben. En oma vernoemen was natuurlijk makkelijker omdat de meeste oma's zelf alweer naar een opa waren vernoemd dus dan hoef je alleen maar terug naar de oorsprong... :P )
disclaimer
  vrijdag 16 september 2022 @ 10:10:31 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205994196
Oudste dochter naar moeder van moeder.
Tweede dochter naar moeder van vader.
Derde dochter naar vader van moeder.
Vierde dochter naar vader van vader.

Oudste zoon naar vader van vader.
Tweede zoon naar vader van moeder.
Derde zoon naar moeder van vader.
Vierde zoon naar moeder van moeder.

Daarna was er ruimte voor vernoemingen naar (overleden) dierbare broers of zusters van vader of moeder of naar een vermogend kinderloos familielid, in de hoop dat het kind daarvan zou profiteren.

Overigens kunnen de vernoemingsregels (qua volgorde) wel regionaal verschillen.
In mijn voorouderlijke regio's zijn ze wel zoals hierboven (dat vind je ook makkelijk terug in de genealogie), maar mijn ouders deden daar al niet meer aan; ik ben naar beide oma's vernoemd (volgorde: moeders moeder, vaders moeder, roepnaam, die weer verwant is aan de naam van vaders moeder), mijn zusje is vernoemd naar beide opa's (volgorde: vaders vader, roepnaam die verwant is aan de naam van moeders vader).

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 16-09-2022 15:42:24 (WTF?!) ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 10:11:00 #65
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205994204
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 09:50 schreef Leandra het volgende:
Niet iedere "je" naam is een verkleining, soms is het de meisjesvariant van een jongensnaam.
Hendrikje, Willempje, Guusje.
Wat een verkleining is van de mannennaam ;)

quote:

Dit dus :+

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 10:05 schreef SQ het volgende:
Ja, opa vernoemen was uiteraard heel belangrijk. Oma vernoemen niet zo. (Ik ken weinig mannelijke elizabeths, al geef ik toe dat ik wel mannen ken die Maria als derde naam hebben. En oma vernoemen was natuurlijk makkelijker omdat de meeste oma's zelf alweer naar een opa waren vernoemd dus dan hoef je alleen maar terug naar de oorsprong... :P )
Oma's vernoemen is toch net zo belangrijk? Ik denk dat bijna alle vrouwen vroeger vernoemd werden naar hun oma en de mannen naar hun opa's. Je hebt daar toch ook zo'n rijtje voor, eerste vrouw naar oma (van moeder) en eerste man naar opa (van vader), tweede vrouw naar oma (van vader) en tweede man naar opa (van moeder)?
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 10:12:47 #66
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205994225
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 10:10 schreef Leandra het volgende:
Oudste dochter naar moeder van moeder.
Tweede dochter naar moeder van vader.
Derde dochter naar vader van moeder.
Vierde dochter naar vader van vader.

Oudste zoon naar vader van vader.
Tweede zoon naar vader van moeder.
Derde zoon naar moeder van vader.
Vierde zoon naar moeder van moeder.

Daarna was er ruimte voor vernoemingen naar (overleden) dierbare broers of zusters van vader of moeder of naar een vermogend kinderloos famielid, in de hoop dat het kind daarvan zou profiteren.

Overigens kunnen de vernoemingsregels (qua volgorde) wel regionaal verschillen.
In mijn voorouderlijke regio's zijn ze wel zoals hierboven (dat vind je ook makkelijk terug in de genealogie), maar mijn ouders deden daar al niet meer aan; ik ben naar beide oma's vernoemd (volgorde: moeders moeder, vaders moeder, roepnaam, die weer verwand is aan de naam van vaders moeder), mijn zusje is vernoemd naar beide opa's (volgorde: vaders vader, roepnaam die verwand is aan de naam van moeders vader).
Haha dit dus :+

Bij mij in de familie is dit allemaal weer losgelaten, al zijn er wel vernoemingen naar alle opa's en oma's maar niet op volgorde volgens mij. Van de kinderen ben ik de enige die naar oma is vernoemd. Aapie is vernoemd naar de moeder van mijn man en naar mijn vader :)
  vrijdag 16 september 2022 @ 10:13:40 #67
149959 SQ
snelle trees
pi_205994234
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 10:11 schreef MaJo het volgende:

[..]
Wat een verkleining is van de mannennaam ;)
[..]
Dit dus :+
[..]
Oma's vernoemen is toch net zo belangrijk? Ik denk dat bijna alle vrouwen vroeger vernoemd werden naar hun oma en de mannen naar hun opa's. Je hebt daar toch ook zo'n rijtje voor, eerste vrouw naar oma (van moeder) en eerste man naar opa (van vader), tweede vrouw naar oma (van vader) en tweede man naar opa (van moeder)?
nou ik bedoel meer dat vooral meisjes naar oma's worden vernoemd en jongens veel minder. Waar meisjes ook veel naar opa's worden vernoemd als er zich geen jongens aandienden om te vernoemen.
disclaimer
  vrijdag 16 september 2022 @ 10:15:22 #68
149959 SQ
snelle trees
pi_205994252
Overigens wordt in onze familie gelukkig ook niet meer vernoemd, alleen mijn oudste nicht (1 jaar ouder dan ik ben) heeft de traditionele familienaam nog mee gekregen en voor de rest is het volledig losgelaten *O*
disclaimer
  vrijdag 16 september 2022 @ 10:17:45 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205994264
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 10:13 schreef SQ het volgende:

[..]
nou ik bedoel meer dat vooral meisjes naar oma's worden vernoemd en jongens veel minder. Waar meisjes ook veel naar opa's worden vernoemd als er zich geen jongens aandienden om te vernoemen.
Met het type namen dat je vroeger had was het natuurlijk ook een stuk eenvoudiger om een jongen naar oma te vernoemen, dan werd een vernoeming naar Johanna gewoon Johannes, soms zelfs de 2de in een gezin en dan had de ene bijvoorbeeld Jan als roepnaam en de ander Johan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205994374
Als een man als zoveelste naam Maria heeft, is dat toch eigenlijk altijd een doopnaam? Heeft meer met het katholieke geloof te maken dan met het vernoemen naar familie, denk ik (ik weet niet precies hoe dat zit verder).

Nieuwe collega op het werk: F.aynalie. De ouders waren blij dat de bevalling eindelijk achter de rug was? :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 16 september 2022 @ 10:45:31 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205994432
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 10:36 schreef Phaidra het volgende:
Als een man als zoveelste naam Maria heeft, is dat toch eigenlijk altijd een doopnaam? Heeft meer met het katholieke geloof te maken dan met het vernoemen naar familie, denk ik (ik weet niet precies hoe dat zit verder).

Nieuwe collega op het werk: F.aynalie. De ouders waren blij dat de bevalling eindelijk achter de rug was? :+.
Klopt, mannen met Maria als zoveelste naam zijn eigenlijk altijd katholiek.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205994434
Malte
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  Licht Ontvlambaar vrijdag 16 september 2022 @ 10:46:32 #73
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_205994440
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 10:36 schreef Phaidra het volgende:

Jup, vriend hier ( en eigenlijk iedereen in zijn familie) heeft als laatste doopnaam Maria. Achteraf had ik dat bij dochter ook wel mooi gevonden, toen niet over nagedacht.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 16 september 2022 @ 10:54:37 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205994519
In het kader van "je" is altijd een verkleining (ongeacht of het een vrouwelijke vorm van een mannennaam is) is het natuurlijk al grappig dat zelfs het woord "meisje" in het Nederlands een verkleining is...

Daar waar "jongen" geen verkleinwoord is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 september 2022 @ 11:01:53 #75
149959 SQ
snelle trees
pi_205994585
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 10:54 schreef Leandra het volgende:
In het kader van "je" is altijd een verkleining (ongeacht of het een vrouwelijke vorm van een mannennaam is) is het natuurlijk al grappig dat zelfs het woord "meisje" in het Nederlands een verkleining is...

Daar waar "jongen" geen verkleinwoord is.
En dat we in het Nederlands namen kennen als Famke/Femke, Froukje, Meis, etc (zelfs "mensje" ;( ) maar er geen mannelijke varianten zijn :D
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')