SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo ongeveer heel vaak komt hier de vraag voorbij waarom n.amen vaak met p.untjes worden g.eschreven. Dit is zodat het allemaal wat minder makkelijk te googlen is en je gewoon publiekelijk kan klagen over je buurvrouw die haar pasgeboren dochter Shenayneh heeft genoemd. Zonder angst voor represailles. Dus daarom.
Saga ook vrij apart.quote:Op maandag 12 september 2022 13:11 schreef Burdie het volgende:
De prenatal pagina heeft weer een nieuwe welkom in de werel.
Zo heet er een Fallon Seven Wener.
Die eerste namen spreek je vast op z'n Engels uit, de achternaam maakt het dan wat gek (vind ik).
Er is ook een meisje die heet PresleyLeek me nou echt een jongensnaam.
Sage ken ik wel as in Seetsj. Maar van Saga kan ik alleen Saga maken en ik vind het eerlijk gezegd niet mooi.quote:Op maandag 12 september 2022 14:54 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Die vind ik apart maar wel mooi!
Wat gek? Die achternaam in het Engels 😱. Daar kun je natuurlijk niet veel aan doen, maar door de voornamen las ik de achternaam ook automatisch in het Engelsquote:Op maandag 12 september 2022 13:11 schreef Burdie het volgende:
Die eerste namen spreek je vast op z'n Engels uit, de achternaam maakt het dan wat gek (vind ik).
Ik moet vooral denken aan de IJslandse saga's, dus viking associaties en daar hou ik wel van. Maar zou het net te apart vinden om zelf te gebruikenquote:Op maandag 12 september 2022 15:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Sage ken ik wel as in Seetsj. Maar van Saga kan ik alleen Saga maken en ik vind het eerlijk gezegd niet mooi.
The Saga continues.. Daar ken ik Saga van
Ik vind Presley voor een meisje heel mooi, maar ik ben niet representatief voor een gangbare smaakquote:Op maandag 12 september 2022 13:11 schreef Burdie het volgende:
Een Fallon is een babyhertje en het hoofdpersonage in een boek van Colleen Hover(?)wat nu redelijk populair is.quote:Op maandag 12 september 2022 16:28 schreef Smart_ass het volgende:
Fallon is hier laatst nog genoemd, vind ik wel een leuke naam eigenlijk.
Maar het werd een hippe naam in de jaren 80 door Fallon Carrington Colby (Dynasty)quote:Op maandag 12 september 2022 16:57 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Een Fallon is een babyhertje en het hoofdpersonage in een boek van Colleen Hover(?)wat nu redelijk populair is.
Oa klank? Hoe spreek je Saga uit dan?quote:Op maandag 12 september 2022 16:56 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, maar die oa klank gaat niemand kunnen uitspreken natuurlijk. Wel mooi
Als ballon.quote:Op maandag 12 september 2022 23:11 schreef gestreeptestoel het volgende:
Fallon heb ik ook al eerder gehoord, maar dat gewoon op zijn Nl uitgesproken
Het klinkt niet zo hard als Saaga maar toch, hier gaan ze gewoon Saaga zeggen.quote:Op maandag 12 september 2022 17:13 schreef B.ertha het volgende:
vrijwel meteen in het begin
misschien is oa niet de goede omschrijving, maar het is ook niet echt 'a' zoals wij dat zeggen
Waar komt dat vandaan danquote:Op dinsdag 13 september 2022 14:52 schreef B.ertha het volgende:
Ik heb ook een mooie vanuit het kdv van mijn zoontje: T.oof
ik vraag me af hoe vaak die ouders te horen krijgen "tofu?"quote:Op dinsdag 13 september 2022 14:52 schreef B.ertha het volgende:
Doet me gelijk denken aan Tante T.oof op TikTok..quote:Op dinsdag 13 september 2022 14:52 schreef B.ertha het volgende:
Schattig ja. Maar ik zou dan als tiener of in het werkveld er L.ieke van maken ofzo. Iets te schattig on serieus genomen te worden als volwassene.quote:Op dinsdag 13 september 2022 17:46 schreef Mahra het volgende:
Op het kdv van mijn dochter is er een L.ieveke. Dat vind ik zo een schattige naam.
Ja, begrijp ik.. dat is ook de reden waarom wij niet voor L.illy zijn gegaan. Leuk voor nu, maar als ze wat ouder is dan is de naam iets te schattig.quote:Op dinsdag 13 september 2022 18:01 schreef Zusje123 het volgende:
[..]
Schattig ja. Maar ik zou dan als tiener of in het werkveld er L.ieke van maken ofzo. Iets te schattig on serieus genomen te worden als volwassene.
Ik heb een achterneefje met die naamquote:Op dinsdag 13 september 2022 19:38 schreef Mrmime het volgende:
Jongen hier in de buurt geboren, B.asten. Nooit eerder gehoord, wel mooie naam vind ik.
Daar mist imo een n aan het eind.quote:Op dinsdag 13 september 2022 17:46 schreef Mahra het volgende:
Op het kdv van mijn dochter is er een L.ieveke. Dat vind ik zo een schattige naam.
Klinkt Joods, doet denken aan mazzel tovquote:Op dinsdag 13 september 2022 14:52 schreef B.ertha het volgende:
Da's (met n) ook een jongensnaam.quote:Op dinsdag 13 september 2022 21:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
Lieveke klinkt voor mij Vlaams. Daar zegt men ook lieveke tegen een schattig en lief iemand. Lieve vind ik dan mooier.
Lieveken of Lieven?quote:Op dinsdag 13 september 2022 21:06 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Da's (met n) ook een jongensnaam.
Lieven.quote:
Wordt hij niet door al zijn vrienden Batsen genoemd? Dat zou bij mijn vrienden iig wel gebeuren.quote:Op dinsdag 13 september 2022 19:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb een achterneefje met die naam
Die is inmiddels wel volwassen overigens.
vind ik mooi, en een toffe bekende belg heet ook zoquote:
Ja, voor nu heel schattig maar niet meer als ze wat ouder is. Vind ik ook.quote:Op dinsdag 13 september 2022 20:57 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Daar mist imo een n aan het eind.
Een volwassen Lieveken kennende vind ik het ook niet zo'n schattige naam. Dat gaat er snel vanaf als ze gewoon toffe wijven zijn.
Joodse namen zijn ook heel mooi.quote:Op dinsdag 13 september 2022 20:59 schreef MaJo het volgende:
[..]
Klinkt Joods, doet denken aan mazzel tov
Ik bedoel dat ik het niet meer schattig vind, maar gewoon een naam als alle andere. Niet meer 'kinds' dan iets als Baukje of Maaike.quote:Op woensdag 14 september 2022 13:39 schreef Mahra het volgende:
[..]
Ja, voor nu heel schattig maar niet meer als ze wat ouder is. Vind ik ook.
zo'n naam die je hele leven moet blijven spellenquote:Op donderdag 15 september 2022 20:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Zojuist gespot: F.liene.
Zeer apart ook weer.
Ik dacht eerst dat het Feline was en dat de letters per abuis door elkaar waren gegooid ofzo. Maar ik zag in de reacties dat dat meisje dus echt zo heet.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:58 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
zo'n naam die je hele leven moet blijven spellen![]()
gewoon een luie versie van feline als je t mij vraagt
Ja maar Salvo klinkt voor mij net als mitrailleur of Ak-47…quote:
Ik heb nog nooit gehoord dat Maaike kinds isquote:Op woensdag 14 september 2022 14:23 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik bedoel dat ik het niet meer schattig vind, maar gewoon een naam als alle andere. Niet meer 'kinds' dan iets als Baukje of Maaike.
Dat is dus precies mijn puntquote:Op donderdag 15 september 2022 23:13 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gehoord dat Maaike kinds isIk denk dan eerder aan namen als Neeltje of Froukje, al zie ik dat zelf ook gewoon als volwassen namen.
Lieve vind ik ook niet per se kinds maar lijkt me vooral lastig in de aanhef
Gewoon "ie" van "je" maken bijvoorbeeld. Geen Guusje, maar Guussie. Geen Froukje, maar Froukiequote:Op vrijdag 16 september 2022 07:25 schreef Sjeen het volgende:
Ik vind het zelfs jammer zo’n verkleinnaam (wat een woord ook…), want dat kun je niet echt mooi verkleinen. Snapt iemand het nog![]()
Ik zag gisteren een ‘As’ op tv, een volwassen man. Mja…
Ik snap je punt maar ik zie Maaike dus niet als een verkleinnaam, net als dat Mieke en Lieke dat niet zijn. Namen met "je" zijn wel verkleiningen maar zie ik dus ook niet zo, waarschijnlijk vanwege mijn Friese rootsquote:Op vrijdag 16 september 2022 07:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat is dus precies mijn punt
Het zijn allemaal in de basis verkleinnamen, dat vergeet je ook meestal.
Al ben ik er op zich geen fan van om vrouwen een verkleinnaam te geven. Maar daar ben ik niet de baas over.
Barneveld had een burgemeester die Asje heette, een man overigens, want Barneveld... daar duurt het nog wel even voor er een vrouwelijke burgemeester komtquote:Op vrijdag 16 september 2022 07:25 schreef Sjeen het volgende:
Ik vind het zelfs jammer zo’n verkleinnaam (wat een woord ook…), want dat kun je niet echt mooi verkleinen. Snapt iemand het nog![]()
Ik zag gisteren een ‘As’ op tv, een volwassen man. Mja…
Het is waarschijnlijk wennen inderdaad. Ik ben opgegroeid met een Maaike en een Baukje en nooit zo over nagedacht.quote:Op vrijdag 16 september 2022 07:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat is dus precies mijn punt
Het zijn allemaal in de basis verkleinnamen, dat vergeet je ook meestal.
Al ben ik er op zich geen fan van om vrouwen een verkleinnaam te geven. Maar daar ben ik niet de baas over.
Dat had denk ik ook te maken met dat vernoemen zo belangrijk was. Bij het derde meisje moest dan opa maar vernoemen worden, die Willem of Jan heettequote:Op vrijdag 16 september 2022 09:55 schreef SQ het volgende:
Dan is het nog steeds een verkleining, het is niet voor niets dat het zo opgelost wordt, uit de tijd dat vrouwen toch echt nog overduidelijk inferieur waren.
Ik zie nog niet zo snel een trend ontstaan dat we jongens "Lindaatje" of "Leandraatje" gaan noemen
quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:55 schreef SQ het volgende:
Dan is het nog steeds een verkleining, het is niet voor niets dat het zo opgelost wordt, uit de tijd dat vrouwen toch echt nog overduidelijk inferieur waren.
Ik zie nog niet zo snel een trend ontstaan dat we jongens "Lindaatje" of "Leandraatje" gaan noemen
En dit.quote:Op vrijdag 16 september 2022 09:57 schreef Zusje123 het volgende:
[..]
Dat had denk ik ook te maken met dat vernoemen zo belangrijk was. Bij het derde meisje moest dan opa maar vernoemen worden, die Willem of Jan heette
Wat een verkleining is van de mannennaamquote:Op vrijdag 16 september 2022 09:50 schreef Leandra het volgende:
Niet iedere "je" naam is een verkleining, soms is het de meisjesvariant van een jongensnaam.
Hendrikje, Willempje, Guusje.
Dit dusquote:Op vrijdag 16 september 2022 09:55 schreef SQ het volgende:
Oma's vernoemen is toch net zo belangrijk? Ik denk dat bijna alle vrouwen vroeger vernoemd werden naar hun oma en de mannen naar hun opa's. Je hebt daar toch ook zo'n rijtje voor, eerste vrouw naar oma (van moeder) en eerste man naar opa (van vader), tweede vrouw naar oma (van vader) en tweede man naar opa (van moeder)?quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:05 schreef SQ het volgende:
Ja, opa vernoemen was uiteraard heel belangrijk. Oma vernoemen niet zo. (Ik ken weinig mannelijke elizabeths, al geef ik toe dat ik wel mannen ken die Maria als derde naam hebben. En oma vernoemen was natuurlijk makkelijker omdat de meeste oma's zelf alweer naar een opa waren vernoemd dus dan hoef je alleen maar terug naar de oorsprong...)
Haha dit dusquote:Op vrijdag 16 september 2022 10:10 schreef Leandra het volgende:
Oudste dochter naar moeder van moeder.
Tweede dochter naar moeder van vader.
Derde dochter naar vader van moeder.
Vierde dochter naar vader van vader.
Oudste zoon naar vader van vader.
Tweede zoon naar vader van moeder.
Derde zoon naar moeder van vader.
Vierde zoon naar moeder van moeder.
Daarna was er ruimte voor vernoemingen naar (overleden) dierbare broers of zusters van vader of moeder of naar een vermogend kinderloos famielid, in de hoop dat het kind daarvan zou profiteren.
Overigens kunnen de vernoemingsregels (qua volgorde) wel regionaal verschillen.
In mijn voorouderlijke regio's zijn ze wel zoals hierboven (dat vind je ook makkelijk terug in de genealogie), maar mijn ouders deden daar al niet meer aan; ik ben naar beide oma's vernoemd (volgorde: moeders moeder, vaders moeder, roepnaam, die weer verwand is aan de naam van vaders moeder), mijn zusje is vernoemd naar beide opa's (volgorde: vaders vader, roepnaam die verwand is aan de naam van moeders vader).
nou ik bedoel meer dat vooral meisjes naar oma's worden vernoemd en jongens veel minder. Waar meisjes ook veel naar opa's worden vernoemd als er zich geen jongens aandienden om te vernoemen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:11 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wat een verkleining is van de mannennaam
[..]
Dit dus
[..]
Oma's vernoemen is toch net zo belangrijk? Ik denk dat bijna alle vrouwen vroeger vernoemd werden naar hun oma en de mannen naar hun opa's. Je hebt daar toch ook zo'n rijtje voor, eerste vrouw naar oma (van moeder) en eerste man naar opa (van vader), tweede vrouw naar oma (van vader) en tweede man naar opa (van moeder)?
Met het type namen dat je vroeger had was het natuurlijk ook een stuk eenvoudiger om een jongen naar oma te vernoemen, dan werd een vernoeming naar Johanna gewoon Johannes, soms zelfs de 2de in een gezin en dan had de ene bijvoorbeeld Jan als roepnaam en de ander Johan.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:13 schreef SQ het volgende:
[..]
nou ik bedoel meer dat vooral meisjes naar oma's worden vernoemd en jongens veel minder. Waar meisjes ook veel naar opa's worden vernoemd als er zich geen jongens aandienden om te vernoemen.
Klopt, mannen met Maria als zoveelste naam zijn eigenlijk altijd katholiek.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:36 schreef Phaidra het volgende:
Als een man als zoveelste naam Maria heeft, is dat toch eigenlijk altijd een doopnaam? Heeft meer met het katholieke geloof te maken dan met het vernoemen naar familie, denk ik (ik weet niet precies hoe dat zit verder).
Nieuwe collega op het werk: F.aynalie. De ouders waren blij dat de bevalling eindelijk achter de rug was?.
Jup, vriend hier ( en eigenlijk iedereen in zijn familie) heeft als laatste doopnaam Maria. Achteraf had ik dat bij dochter ook wel mooi gevonden, toen niet over nagedacht.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:36 schreef Phaidra het volgende:
Als een man als zoveelste naam Maria heeft, is dat toch eigenlijk altijd een doopnaam? Heeft meer met het katholieke geloof te maken dan met het vernoemen naar familie, denk ik (ik weet niet precies hoe dat zit verder).
Nieuwe collega op het werk: F.aynalie. De ouders waren blij dat de bevalling eindelijk achter de rug was?.
En dat we in het Nederlands namen kennen als Famke/Femke, Froukje, Meis, etc (zelfs "mensje"quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:54 schreef Leandra het volgende:
In het kader van "je" is altijd een verkleining (ongeacht of het een vrouwelijke vorm van een mannennaam is) is het natuurlijk al grappig dat zelfs het woord "meisje" in het Nederlands een verkleining is...
Daar waar "jongen" geen verkleinwoord is.
Mijn ouders vernoemden de derde zoon/dochter naar respectievelijk de vader/moeder, dat kind heeft dan dus dezelfde naam als de ouder.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:10 schreef Leandra het volgende:
Oudste dochter naar moeder van moeder.
Tweede dochter naar moeder van vader.
Derde dochter naar vader van moeder.
Vierde dochter naar vader van vader.
Oudste zoon naar vader van vader.
Tweede zoon naar vader van moeder.
Derde zoon naar moeder van vader.
Vierde zoon naar moeder van moeder.
Daarna was er ruimte voor vernoemingen naar (overleden) dierbare broers of zusters van vader of moeder of naar een vermogend kinderloos famielid, in de hoop dat het kind daarvan zou profiteren.
Overigens kunnen de vernoemingsregels (qua volgorde) wel regionaal verschillen.
In mijn voorouderlijke regio's zijn ze wel zoals hierboven (dat vind je ook makkelijk terug in de genealogie), maar mijn ouders deden daar al niet meer aan; ik ben naar beide oma's vernoemd (volgorde: moeders moeder, vaders moeder, roepnaam, die weer verwand is aan de naam van vaders moeder), mijn zusje is vernoemd naar beide opa's (volgorde: vaders vader, roepnaam die verwand is aan de naam van moeders vader).
Noem het maar grappigquote:Op vrijdag 16 september 2022 10:54 schreef Leandra het volgende:
In het kader van "je" is altijd een verkleining (ongeacht of het een vrouwelijke vorm van een mannennaam is) is het natuurlijk al grappig dat zelfs het woord "meisje" in het Nederlands een verkleining is...
Daar waar "jongen" geen verkleinwoord is.
Ik kende vroegah wel een Boyke. Dat vonden we ook toen al wel bijzonder.quote:Op vrijdag 16 september 2022 11:01 schreef SQ het volgende:
[..]
En dat we in het Nederlands namen kennen als Famke/Femke, Froukje, Meis, etc (zelfs "mensje") maar er geen mannelijke varianten zijn
In het Engels inderdaad wel, Boy en Guyquote:Op vrijdag 16 september 2022 12:32 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik kende vroegah wel een Boyke. Dat vonden we ook toen al wel bijzonder.
Ik vind dat net zo min een verkleining als Maaike/Lieke/Mieke/Mariekequote:
Ik heb dat echt nog nooit gehoord, en je snapt de relevantiequote:Op vrijdag 16 september 2022 14:01 schreef B.ertha het volgende:
Maar dat ís het welAlthans, daar komt het vandaan. Maaike = Meisje, Marieke = Mariaatje Maar inmiddels staat het natuurlijk op zichzelf.
Geen idee waar Jouke vandaan komt.
Oke, misschien ben ik in de war met Meike en komt het ook van Maria, maar het argument van de -ke uitgang blijft staanquote:Op vrijdag 16 september 2022 14:07 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb dat echt nog nooit gehoord, en je snapt de relevantieMaaike is afgeleid van Maria, niets meer en niets minder
"Maaike is afgeleid van Maria. Maria is een Hebreeuwse meisjesnaam en is een variant op Mirjam. De naam Mirjam is bekend uit het Oude Testament. Zij was de zus van Mozes."
Bij de eerste: allebei lijstjes gemaakt van 10 namen en vervolgens elkaars lijstjes op volgorde van tofheid gezet. Toen kwam er al wel snel een top 3 uit.quote:Op zondag 18 september 2022 08:57 schreef 111210 het volgende:
Hoe hebben jullie dat eigenlijk met je partner gedaan, merk hier dat wij echt heel ver uit elkaar liggen wat we beide leuke namen vinden.
Ja met kinder hebben we geen matches en met de lijstjes liggen we vooralsnog erg uit elkaarquote:Op zondag 18 september 2022 09:01 schreef SQ het volgende:
[..]
Bij de eerste: allebei lijstjes gemaakt van 10 namen en vervolgens elkaars lijstjes op volgorde van tofheid gezet. Toen kwam er al wel snel een top 3 uit.
Bij de jongste: de app Kinder gebruikt waarbij je allebei door een enorme lijst namen gaat en a la tinder likes geeft. Zodra er matches zijn tussen jou en je partner krijg je een melding
Hoe lang heb je nog?quote:Op zondag 18 september 2022 09:14 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja met kinder hebben we geen matches en met de lijstjes liggen we vooralsnog erg uit elkaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |