abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205949121
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 16:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat doe je dan moeilijk.
Omdat de 25ste mijn contract afloopt en ik duidelijk wil hebben. Van een van de grote 3 leveranciers. En die geven dat totaal niet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_205949222
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 14:43 schreef PS. het volgende:

[..]
Gewoon nog niks doen, en het in de winter zelf in de gaten houden *als die app het ooit weer doet.

Eventueel zelf een potje sparen. Ik vind Essent zo raar doen momenteel, met die verbruik app en bereikbaarheid, dat ik vermoed dat ze aan het omvallen zijn. Dus extra voorschot betalen zou stom zijn.
De app doet het niet.
De website doet het.
  maandag 12 september 2022 @ 16:57:50 #248
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205949226
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 16:44 schreef vosss het volgende:

[..]
Omdat de 25ste mijn contract afloopt en ik duidelijk wil hebben. Van een van de grote 3 leveranciers. En die geven dat totaal niet.
Heb je de chat al geprobeerd?
The love you take is equal to the love you make.
pi_205949284
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:04 schreef summer2bird het volgende:

januari gaat alles blijkbaar idioot hard de lucht in qua prijzen verwachten ze.
Goh, wat onverwacht
pi_205949337
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:44 schreef PS. het volgende:

[..]
Hier ook maar even, waardeloos besluit zo.
Het is waardeloos dat de mensen die het echt niet halen worden gesteund?
pi_205949408
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het is waardeloos dat de mensen die het echt niet halen worden gesteund?
Nee natuurlijk niet. Maar wel dat je inmiddels met een bijstandsuitkering beter af bent dan wanneer je 40+ uur loopt te ploeteren voor 2500 euro.

Zijn genoeg andere systemen te verzinnen. Die 1300 euro die de groep bijstandsgerechtigden heeft gekregen is ook geen controle op of dat wel daadwerkelijk gebruikt wordt voor de energierekening. Diezelfde groep krijgt nu weer een flinke steun in de rug, terwijl degene die die 1300 euro niet gehad hebben (omdat ze er net aan buiten vielen) alsnog flink in de problemen komen.

Maar vooral de groep die net niet in de problemen komt, maar geen stuiver meer overhoudt is hier de dupe van.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2022 17:12:48 ]
pi_205949519
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 16:40 schreef vosss het volgende:

[..]
Natuurlijk niet, maar wat heb ik daar mee te maken? Er is nu ook niemand die mij gratis geld geeft.
In de hele wereld helpen landen andere landen. WO2, voormalig Joegoslavië etc. En ja dat kost geld. De enen keer helpen we de andere keer worden we geholpen. En hier moet je niet bij de regeringen zijn, maar bij putin
We have far more in common than that which devides us..
pi_205949536
Ze verwachten dat 1 miljoen huishoudens in de problemen komen...
Na een google actie kom ik erachter dat we ca 8,1 miljoen huishoudens hebben. Dus 1 op de 8 komt in de problemen. Zijn er dan geen andere maatregelen nodig dan een of ander fonds?
pi_205949556
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:10 schreef PS. het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet. Maar wel dat je inmiddels met een bijstandsuitkering beter af bent dan wanneer je 40+ uur loopt te ploeteren voor 2500 euro.

Zijn genoeg andere systemen te verzinnen. Die 1300 euro die de groep bijstandsgerechtigden heeft gekregen is ook geen controle op of dat wel daadwerkelijk gebruikt wordt voor de energierekening. Diezelfde groep krijgt nu weer een flinke steun in de rug, terwijl degene die die 1300 euro niet gehad hebben (omdat ze er net aan buiten vielen) alsnog flink in de problemen komen.

Maar vooral de groep die net niet in de problemen komt, maar geen stuiver meer overhoudt is hier de dupe van.
Dat zei ik dus ook ergens anders. Stel een plafond in, op 1 januari 2022 en hou het verbruik aan van het afgelopen jaar. Alle verbruik daarboven volgens de huidige prijzen. Mensen die een spaarpotje hebben raken dat kwijt, maar krijgen over een jaar of wat geen hulp via bijzondere bijstand of zo
We have far more in common than that which devides us..
pi_205949688
quote:

[..]

Grutjes, je zou maar een samenleving zijn. Wees blij dat wij mensen helpen als land.

Ja je hebt het nu als werkende even minder. Belasting doet pijn. Rekeningen doen pijn. Maar het leuke is, als jij zelf in die situatie komt dat je moet kiezen tussen eten of Electra, je nu voor eten kan kiezen.

Koester die gedachte.
pi_205949696
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:24 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Dat zei ik dus ook ergens anders. Stel een plafond in, op 1 januari 2022 en hou het verbruik aan van het afgelopen jaar. Alle verbruik daarboven volgens de huidige prijzen. Mensen die een spaarpotje hebben raken dat kwijt, maar krijgen over een jaar of wat geen hulp via bijzondere bijstand of zo
En toen werd het ineens een koude winter. Lekker joh na zo een milde winter. Goed idee.
pi_205949776
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Grutjes, je zou maar een samenleving zijn. Wees blij dat wij mensen helpen als land.

Ja je hebt het nu als werkende even minder. Belasting doet pijn. Rekeningen doen pijn. Maar het leuke is, als jij zelf in die situatie komt dat je moet kiezen tussen eten of Electra, je nu voor eten kan kiezen.

Koester die gedachte.
Ik praat op dit moment als iemand die in de situatie zit :)

En ik heb het geluk met een goed gesoleerd huis, voor mij zal die maatregel dus ook niet nodig zijn, die 1300 euro? Ja ik heb hem nog, geen idee waarom, want waarschijnlijk hoef ik er geen cent van aan te spreken.
pi_205949830
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:49 schreef PS. het volgende:

[..]

En ik heb het geluk met een goed gesoleerd huis, voor mij zal die maatregel dus ook niet nodig zijn, die 1300 euro? Ja ik heb hem nog, geen idee waarom, want waarschijnlijk hoef ik er geen cent van aan te spreken.
Wees dan blij dat je een geluksvogel bent die hem er niet voor hoeft te gebruiken.

In deze tijd met stijgende prijzen kan je hem vast nog wel eens gebruiken. Mij hoor je niet klagen.
  maandag 12 september 2022 @ 18:03:20 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205949917
quote:

[..]

Echt, hou toch op, met je "beter af".
Weet je wie beter af zijn? Mensen die een inkomen van 5.000 per maand hebben.

Als je denkt dat er reden is om jaloers te zijn op mensen in de bijstand dan begrijp je niet wat voor mensen er nu nog in de bijstand zitten, die hebben geen leven om jaloers op te zijn.
Wullie bin KOEL İ Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205949940
quote:
13s.gif Op maandag 12 september 2022 18:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Echt, hou toch op, met je "beter af".
Weet je wie beter af zijn? Mensen die een inkomen van 5.000 per maand hebben.

Als je denkt dat er reden is om jaloers te zijn op mensen in de bijstand dan begrijp je niet wat voor mensen er nu nog in de bijstand zitten, die hebben geen leven om jaloers op te zijn.
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:49 schreef PS. het volgende:

[..]

maandag 12 september 2022 @ 18:07:33 #261
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205949957
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:05 schreef PS. het volgende:

[..]
[..]

Jij zit in de bijstand?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 12 september 2022 @ 18:08:14 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205949964
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:05 schreef PS. het volgende:

[..]
[..]

Dat bevestigt iig mijn beeld van mensen die nu nog in de bijstand zitten.
Wullie bin KOEL İ Soneal
  maandag 12 september 2022 @ 18:09:07 #263
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205949971
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:04 schreef summer2bird het volgende:
Okey, in de chat bij Essent gezeten, daar vertelde de chatmevrouw mij dat het advies gebaseerd is op je verbruik en de stijging die eraan komt in januari.

januari gaat alles blijkbaar idioot hard de lucht in qua prijzen verwachten ze.
Vreemd, gasprijs lijkt zich te 'stabiliseren' namelijk. Gasvoorraden zijn gevuld.
Lijkt me niet logisch
Where law ends, tyrrany begins.
pi_205949974
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 18:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Jij zit in de bijstand?
Ziektewet, maar daarvoor niet veel gewerkt dus wel op dat niveau.

Tevens vanaf eind deze maand weer het werk hoor, maar dat doet niet af van dat ik die 1300 euro gratis gekregen heb, en niet nodig vooralsnog.
pi_205949989
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2022 18:09 schreef Gunner het volgende:

[..]
Vreemd, gasprijs lijkt zich te 'stabiliseren' namelijk. Gasvoorraden zijn gevuld.
Lijkt me niet logisch
Laag inzetten is een gigantisch bedrijfsrisico en een risico voor je klanten.
pi_205949993
Ik blijf het zeggen. De reden dat nieuwe contracten zo duur zijn is om de vaste contracten te compenseren. Er zit een x % aan compensatie in die nieuwe prijzen. Dat kan haast niet anders
pi_205950012
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2022 18:09 schreef Gunner het volgende:

[..]
Lijkt me niet logisch
Misschien omdat de gasvoorraden in januari weer leeg zijn?

Ik weet het eerlijk gezegd ook niet, gaat de btw weer omhoog in januari?
Twiddel
  maandag 12 september 2022 @ 18:14:14 #268
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205950020
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:13 schreef summer2bird het volgende:

Ik verwacht dat niet.

Nu ben ik geen meteroloog hoor , maar door klimaatverandering verwacht ik niet direct hele strenge winters. De afgelopen jaren hebben dat ook niet laten zien.

Maar nogmaals ik ben geen Peter Timofeef.
  maandag 12 september 2022 @ 18:14:50 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205950028
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:13 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Misschien omdat de gasvoorraden in januari weer leeg zijn?

Ja, zoals het er nu voor staat zou de BTW weer naar 21% gaan.
Wullie bin KOEL İ Soneal
pi_205950031
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Kut :X
Twiddel
pi_205950032
quote:

[..]
Nee, dat was vorige week al bekend dat dat niet gaat gebeuren.
  maandag 12 september 2022 @ 18:16:07 #272
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205950038
quote:

[..]
Heb je daar ook iets van een citaat over? Lijkt me me vreemd om in tijden waarin het alleen maar duurder is geworden deze vorm van verlichting direct weer te schrappen.
pi_205950040
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:15 schreef PS. het volgende:

[..]
Nee, dat was vorige week al bekend dat dat niet gaat gebeuren.
Oh gelukkig :)
Twiddel
  maandag 12 september 2022 @ 18:16:39 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205950047
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:15 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Kut :X
Mwah, ik gok op een prinsjesdag aankondiging dat dat uitgesteld wordt.

Het zou eigenlijk sowieso naar de 9% moeten, maar daar wagen ze zich denk ik niet aan.
Wullie bin KOEL İ Soneal
  maandag 12 september 2022 @ 18:18:18 #275
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205950066
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2022 18:16 schreef Gunner het volgende:

[..]
Heb je daar ook iets van een citaat over? Lijkt me me vreemd om in tijden waarin het alleen maar duurder is geworden deze vorm van verlichting direct weer te schrappen.
Ik denk dat je meer hebt aan een citaat dat de BTW-verlaging verlengd wordt en de maatregel ook na 01-01-2023 nog een x-periode geldt.

Ik heb alleen maar een linkje dat de BTW-verlaging tot en met 31 december 2022 is:
https://www.belastingdien(...)oortgelijk%20systeem.
Wullie bin KOEL İ Soneal
pi_205950086
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:09 schreef PS. het volgende:

[..]
Ziektewet, maar daarvoor niet veel gewerkt dus wel op dat niveau.

Tevens vanaf eind deze maand weer het werk hoor, maar dat doet niet af van dat ik die 1300 euro gratis gekregen heb, en niet nodig vooralsnog.
Die situatie is ook mentaal anders dan een bijstand. Of je moet het al jaren doen.
pi_205950094
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Die situatie is ook mentaal anders dan een bijstand. Of je moet het al jaren doen.
Hoe bedoel je?
  maandag 12 september 2022 @ 18:23:32 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205950115
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je zit nooit jaren in de ziektewet, want na 2 jaar moet je WIA aanvragen.
Wullie bin KOEL İ Soneal
pi_205950144
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:21 schreef PS. het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
Als je apparaten allemaal stuk gaan, je met afdankertjes al moet leven die dus ook weer stuk gaan. Je bank kut is, je matras je rug verneukt.

Omdat je jaren op het minimale zit.

Het is net te vergelijken met max 2 jaar ziektewet
pi_205950200
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je apparaten allemaal stuk gaan, je met afdankertjes al moet leven die dus ook weer stuk gaan. Je bank kut is, je matras je rug verneukt.

Omdat je jaren op het minimale zit.

Het is net te vergelijken met max 2 jaar ziektewet
Nee klopt. Nu heb ik niet zoveel zin om mijn hele privéleven hier te delen, maargoed.

Kom vanaf 4 jaar bijstand in een situatie in 2021 waarin ik 5 maanden heb gewerkt. Daarna ben ik in december weer in de ziektewet gekomen tot nu.

Je hoeft mij niet te vertellen hoe het mentaal is hoor. En snap dondersgoed dat mensen er aan onderdoor gaan. Mijn punt was gewoon dat die 1300 euro die klakkeloos werd uitgekeerd beter op een andere manier besteed had kunnen worden voor hetzelfde probleem, net als dit.

Het ging toen al om honderdduizenden mensen, en nu weer om een miljoen. Dat geld had prima kunnen gaan naar bijvoorbeeld een 0% belasting/btw. En mensen die dan nog in de problemen komen kunnen via de gemeente bijzondere bijstand aanvragen. Nu wordt er eerst met geld gegooid voordat de problemen er echt waren bij het grootste deel. Die problemen gaan zeker komen, maar waarschijnlijk pas na de winter.

Punt is dat er totaal niet naar een persoonlijke situatie wordt gekeken. Stel je zit in de bijstand en je had net vorig jaar een contract van 5 jaar afgesloten, heb je dus totaal niks geen last, maar wel mooi 1300 euro. En in mijn situatie had ik het ook niet nodig.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2022 18:33:06 ]
pi_205950490
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2022 18:16 schreef Gunner het volgende:

[..]
Klopt trouwens wel.
pi_205950638
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:31 schreef PS. het volgende:

[..]
Nee klopt. Nu heb ik niet zoveel zin om mijn hele privéleven hier te delen, maargoed.

Kom vanaf 4 jaar bijstand in een situatie in 2021 waarin ik 5 maanden heb gewerkt. Daarna ben ik in december weer in de ziektewet gekomen tot nu.

Je hoeft mij niet te vertellen hoe het mentaal is hoor. En snap dondersgoed dat mensen er aan onderdoor gaan. Mijn punt was gewoon dat die 1300 euro die klakkeloos werd uitgekeerd beter op een andere manier besteed had kunnen worden voor hetzelfde probleem, net als dit.
ja, hoe dan waarbij de uitvoering niet duurder is dan het nu "verspilde" geld?
quote:
Het ging toen al om honderdduizenden mensen, en nu weer om een miljoen. Dat geld had prima kunnen gaan naar bijvoorbeeld een 0% belasting/btw. En mensen die dan nog in de problemen komen kunnen via de gemeente bijzondere bijstand aanvragen. Nu wordt er eerst met geld gegooid voordat de problemen er echt waren bij het grootste deel. Die problemen gaan zeker komen, maar waarschijnlijk pas na de winter.
met die 0% mats je iedereen. Lijkt mij niet de bedoeling geld moet daarna ergens gehaald worden. Plus ik heb al een winter de hoge kosten gehad. Juist de mensen in slecht geïsoleerde woningen zouden dat gevoeld hebben.
quote:
Punt is dat er totaal niet naar een persoonlijke situatie wordt gekeken. Stel je zit in de bijstand en je had net vorig jaar een contract van 5 jaar afgesloten, heb je dus totaal niks geen last, maar wel mooi 1300 euro. En in mijn situatie had ik het ook niet nodig.
En terecht. Die "controle" is zoveel duurder dan de mensen die het nu onterecht hebben gekregen. Jij bent duidelijk niet de standaard en vergeet compleet de uitvoeringskosten van je plannen.

Verder hoop ik dat je er snel weer bovenop komt
pi_205950680
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:31 schreef PS. het volgende:

[..]

Ik vind het ook nogal vreemd dat er niet naar een persoonlijke situatie wordt gekeken, al kan dat ook te maken hebben met het feit dat het dan complexer wordt, er moet dan meer gecontroleerd worden, waardoor het wellicht allemaal ook langer duurt.

Nu kreeg je dit jaar ook de energietoeslag als je dit jaar geen hogere energierekening had. Je kreeg in de meeste gemeentes de toeslag ook als je vermogen hebt, maakt niet uit hoeveel. Om deze 2 redenen kreeg ik de ¤800 toeslag eerder dit jaar (en moet dan deze maand automatisch ook de ¤500 krijgen). De medewerkster van de gemeente die mij nav mijn aanvraag belde, zei dat ik het geld dan misschien wel kon gebruiken voor het volgende jaar als ik dan wel hogere energiekosten had.
Ik had het geld dit jaar ook niet nodig, het staat gewoon nog op mijn rekening, maar mocht mijn tarief voor Stadsverwarming per 1 januari flink omhoog gaan kan ik het wel daarvoor gebruiken ipv in te teren op mijn vermogen.
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:08:07 #284
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205962679
Greenchoice heeft ook niet echt een lekker tarief als je vaste contract afloopt. Dacht dat ze nog wel wat deden als je je vaste contract afliep.

Groene stroom
Normaaltarief (per kWh) ¤ 1,0425
Daltarief (per kWh) ¤ 0,7034
Vaste leveringskosten (per maand) ¤ 5,7052

Teruglevering Zonnepanelen
Alle prijzen inclusief btw
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205962979
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:08 schreef zalkc het volgende:
Greenchoice heeft ook niet echt een lekker tarief als je vaste contract afloopt. Dacht dat ze nog wel wat deden als je je vaste contract afliep.

Groene stroom

En hoezo hebben ze niets voor je gedaan dan?
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:31:00 #286
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205963025
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En hoezo hebben ze niets voor je gedaan dan?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit gewoon het modelcontract is.

Ik heb net naar het modelcontract gekeken, dat is
normaal ¤0.854
dal ¤0,764

Dan ben ik toch slechter af?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205963045
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:31 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit gewoon het modelcontract is.
Misschien konden zij niet goedkoper
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:34:34 #288
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205963077
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Misschien konden zij niet goedkoper
Zie edit ;)
pi_205963908
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:08 schreef zalkc het volgende:

Groene stroom

Ik heb al jaren daar flexibel bij GC maar mijn prijzen zijn één derde van dat ongeveer. Uiteraard wel afwachten wat ik 1 januari krijg aangeboden. Maakt ook niet echt uit want kom waarschijnlijk toch rond nul op de meter uit.
  dinsdag 13 september 2022 @ 22:39:24 #290
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205966741
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 19:08 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik vind het ook nogal vreemd dat er niet naar een persoonlijke situatie wordt gekeken, al kan dat ook te maken hebben met het feit dat het dan complexer wordt, er moet dan meer gecontroleerd worden, waardoor het wellicht allemaal ook langer duurt.

Nu kreeg je dit jaar ook de energietoeslag als je dit jaar geen hogere energierekening had. Je kreeg in de meeste gemeentes de toeslag ook als je vermogen hebt, maakt niet uit hoeveel. Om deze 2 redenen kreeg ik de ¤800 toeslag eerder dit jaar (en moet dan deze maand automatisch ook de ¤500 krijgen). De medewerkster van de gemeente die mij nav mijn aanvraag belde, zei dat ik het geld dan misschien wel kon gebruiken voor het volgende jaar als ik dan wel hogere energiekosten had.
Ik had het geld dit jaar ook niet nodig, het staat gewoon nog op mijn rekening, maar mocht mijn tarief voor Stadsverwarming per 1 januari flink omhoog gaan kan ik het wel daarvoor gebruiken ipv in te teren op mijn vermogen.
Op zich is het wel begrijpelijk dat niet wordt gekeken naar het eigen vermogen dat immers in "spullen" of lange termijnverplichtingen kan zitten die weer niet 'zomaar' zonder gevolgen zijn om te zetten naar liquiditeit.

Ook is er dan de grensdiscussie, bij welk bezit kan/gaat iemand spreken over vermogen ?
Is dat iemand die een nieuwe elektrische fiets heeft van ¤3000, een auto van ¤1500 of ¤35000 op afbetaling, z'n huis heeft geisoleerd voor ¤50K of een spaarpotje voor de studie van dochterlief ?
Er zijn diverse gevallen waar iemand op papier zg rijk is maar voorzichtig moet zijn met (de) dagelijkse uitgaven. Iemand dan opzadelen met de onontkoombare extra energiekosten, is dan een vorm van willekeur.
Met een inkomen onder de minima-norm, teren die zg "vermogende" mensen sws alleen maar in op hun bezit (in aanmerking te komen moeten ze ingeschreven staan etc.etc.)

Die schijnvermogenden uit frustratie extra kunnen belasten door ze een toeslag te ontzeggen, is dan een vorm van repressie (om dat het voor de "bühne" goed staat).
Dan er dan een paar duizend mensen zijn die gebruik maken van hun ontstane recht, is wmb geen reden om een toeslagenregeling dusdanig complex te willen maken waarbij de uitvoering sws veel meer gaat kosten.
In de huidige regeling zit sws al een 10% kostencomponent voor deze reeds simpele uitvoering dat bij aanscherpen (ambtenaren en onderzoek kosten geld) rapjes 20-25% zal worden.

Dat de energietoeslagregeling niet "eerlijk is voor degenen die vanwege hun (gemeenschappelijk) inkomen net buiten de boot vallen, is wmb weer geen reden om andere die formeel wel voldoen; er dan met veel moeite ook maar vanaf te willen houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 13-09-2022 22:44:45 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (İZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205967403
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:39 schreef Vallon het volgende:

[..]
Op zich is het wel begrijpelijk dat niet wordt gekeken naar het eigen vermogen dat immers in "spullen" of lange termijnverplichtingen kan zitten die weer niet 'zomaar' zonder gevolgen zijn om te zetten naar liquiditeit.

Ook is er dan de grensdiscussie, bij welk bezit kan/gaat iemand spreken over vermogen ?
Is dat iemand die een nieuwe elektrische fiets heeft van ¤3000, een auto van ¤1500 of ¤35000 op afbetaling, z'n huis heeft geisoleerd voor ¤50K of een spaarpotje voor de studie van dochterlief ?
Er zijn diverse gevallen waar iemand op papier zg rijk is maar voorzichtig moet zijn met (de) dagelijkse uitgaven. Iemand dan opzadelen met de onontkoombare extra energiekosten, is dan een vorm van willekeur.
Met een inkomen onder de minima-norm, teren die zg "vermogende" mensen sws alleen maar in op hun bezit (in aanmerking te komen moeten ze ingeschreven staan etc.etc.)

Die schijnvermogenden uit frustratie extra kunnen belasten door ze een toeslag te ontzeggen, is dan een vorm van repressie (om dat het voor de "bühne" goed staat).
Dan er dan een paar duizend mensen zijn die gebruik maken van hun ontstane recht, is wmb geen reden om een toeslagenregeling dusdanig complex te willen maken waarbij de uitvoering sws veel meer gaat kosten.
In de huidige regeling zit sws al een 10% kostencomponent voor deze reeds simpele uitvoering dat bij aanscherpen (ambtenaren en onderzoek kosten geld) rapjes 20-25% zal worden.

Dat de energietoeslagregeling niet "eerlijk is voor degenen die vanwege hun (gemeenschappelijk) inkomen net buiten de boot vallen, is wmb weer geen reden om andere die formeel wel voldoen; er dan met veel moeite ook maar vanaf te willen houden.
Wat betreft vermogen zou het moeten gaan om wat iemand op de bankrekening en aan beleggingen / investeringen heeft, niet om spullen en ook niet om de overwaarde van een huis.
Voor huurtoeslag is er wel een grens en voor zorgtoeslag ook en daarbij telt de overwaarde van je huis niet mee. In Amsterdam was er wel een vermogenstoets voor de eerste ¤800 energietoeslag en die was meen ik gelijk aan wat je mag hebben om in aanmerking te komen voor een Bijstand uitkering. Dat vind ik dan weer een te lage grens, dan zou ik het logischer vinden om de grens zoals bij de zorgtoeslag aan te houden.
pi_205967589
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:39 schreef Vallon het volgende:

[..]

Die studie voor kind. Ja jammer, gaat ff niet op. Dat is gewoon vermogen, punt.

Ik ben geen voorstander van al die vermogens uitzoeken, maar eigenlijk alles wat je hier omschrijft is jammer voor die mensen. Heb je 75k vast staan maar moet je een boete betalen om dit te onttrekken. Helemaal je eigen probleem, niet die van de maatschappij.

Daarnaast zijn zaken als autos en je eigen huis sowieso geen vermogen voor de wet
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:11 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Wat betreft vermogen zou het moeten gaan om wat iemand op de bankrekening en aan beleggingen / investeringen heeft, niet om spullen en ook niet om de overwaarde van een huis.
Voor huurtoeslag is er wel een grens en voor zorgtoeslag ook en daarbij telt de overwaarde van je huis niet mee. In Amsterdam was er wel een vermogenstoets voor de eerste ¤800 energietoeslag en die was meen ik gelijk aan wat je mag hebben om in aanmerking te komen voor een Bijstand uitkering. Dat vind ik dan weer een te lage grens, dan zou ik het logischer vinden om de grens zoals bij de zorgtoeslag aan te houden.
En al die grenzen en implementaties kosten dermate geld dat het niet boeit.
  woensdag 14 september 2022 @ 00:16:56 #293
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205967882
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:11 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat er geld op een rekening staat wil niet zeggen dat dit zomaar besteedbaar is... wie weet staat het daar tijdelijk voor een noodzakelijk of toekomstig doel. Verder het niet zo mogelijk om te zorgen dat er niets op een rekening staat voor een toeslag. Ook de definitie spullen is zeer breed te trekken.

Een vermogenstoets is pure willekeur van be(voor)oordeling die zeer ingewikkeld wordt om enige rechtvaardigheid te verbeelden. Iemand die vermogen spaart wordt dan gestraft t.o.v. iemand die het alvast uitgeeft.
Juist de werkwijze van andere - uiterst ingewikkelde - regelingen, veroorzaken probleem. Er wordt dan inkomenspolitiek bedreven met wat mensen (zelf in basis) nodig hebben aan bv zorg of wonen.
Daar dan omgekeerde "energieheffing" aan toevoegen omdat de markt niet meer werkt, maakt het nog ingewikkelder.
  woensdag 14 september 2022 @ 00:48:36 #294
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205968048
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Die studie voor kind. Ja jammer, gaat ff niet op. Dat is gewoon vermogen, punt.

Ik ben geen voorstander van al die vermogens uitzoeken, maar eigenlijk alles wat je hier omschrijft is jammer voor die mensen. Heb je 75k vast staan maar moet je een boete betalen om dit te onttrekken. Helemaal je eigen probleem, niet die van de maatschappij.

Daarnaast zijn zaken als autos en je eigen huis sowieso geen vermogen voor de wet
[knip]
Dat "gewoon" mist vooral de basis van een onderbouwing en is daarmee puur willekeur van een keuze.
In dat verlengde kan/zal iemand ook zeggen dat wie arm is, het zichzelf kan verwijten en het "gewoon" maar moet ondergaan.

Een auto van een paar duizend euro, laat staan je eigen huis wordt door de bijstandswet wel degelijk gezien als vermogen waar de gemeente vervolgens gaat bepalen wat iemand nog mag/kan.
Dat bij energietoeslag geen vermogenstoets geldt, is vooral omdat de regeling anders het doel daarvan voorbij gaat schieten. Beter een miljoen mensen met ¤500M helpen dan als doel eerst willen voorkomen dat 10.000 vermogenden er in totaal ¤5M beter van worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')