abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205872917
De afgelopen tien jaar is, na het succes van de homoemancipatiebeweging in de jaren '70, steeds meer de transgenderbeweging naar voren gekomen als een groep die ook geassimileerd wilt worden in de bredere samenleving. Naast geregelde mediaberichtgeving in de zogeheten "kwaliteitskranten", komt er nu ook een wet die het drastisch vergemakkelijkt voor 16-plussers om hun geslacht officiëel te veranderen. Als antwoord daarop zijn er nu posters te zien in bushokjes van de website http://gendertwijfel.nl, wier oprichter kritisch is over het fenomeen, met onder andere religieuze en naturalistische argumenten.


Nou betreden we langzaam een "gevaarlijk" territorium, waar politieke correctheid velen noopt om vroegtijdig af te haken. Jammer, want juist dit onderwerp - zou ik zeggen - leent zich voor filosofische bespiegeling omdat het bomvol aannames zit, bijvoorbeeld over de verhouding tussen lichaam en geest, over wat mannen en vrouwen nou eigenlijk "zijn", en uiteraard de ethiek van het toedienen van puberteitsremmers aan bv. jonge kinderen (of mensen die naast genderdysforie ook last hebben van depressies of angststoornissen).

Zo zijn er - naast binaire transmensen, die van man naar vrouw gaan of andersom - ook de zogeheten non-binaire mensen, die gender ofwel zien als een spectrum waarop vele wilde variaties tussen man en vrouw te vinden zijn, ofwel in zijn geheel ontkennen dat mannen en vrouwen bestaan buiten de sociale realiteit die wij voor die begrippen hebben gecreëerd om (Judith Butler is een bekende filosoof die dit betoogde).

Daarnaast kunnen we impliciet parallelen trekken in de geschiedenis van de filosofie, denk bijvoorbeeld aan het cogito van Descartes, wat strikt genomen genderneutraal is omdat het los van het lichaam bestaat, of Heidegger's dasein, wat niet gedefiniëerd wordt in termen van lichaam maar in termen van zijn. Of de idee van anatman binnen het boeddhisme, waarin het zelf uiteindelijk "leeg" is en er dus ook geen ruimte meer is om te spreken over het gevoel "ten diepste" man of vrouw te zijn.

Wat denken jullie? Is transgenderisme een "hype" of is het goed dat er nu aandacht voor komt? Is gender een biologisch verschijnsel dat vaststaat of een sociaal geconstrueerd fenomeen? :s)
pi_205873065
Ik ga er van uit dat de maatschappij waarin ik opgegroeid ben een patriarchische maatschappij is. Waar de macho man de opperbaas is en het vrouwelijke ondergeschikt.

In de geschiedenis zijn er ander soortige maatschappijen geweest, waar sexe niet zo zwart/wit als in de bijbel was. Of dat mannen de baas waren.
pi_205873368
Neem nou die Viking Maatschappij. Daar hadden vrouwen ook een andere rol dan dat we nu in het westen hebben. Dat waren meer zoals potten nu zijn, meer manlijke vrouwen, ipv roddeltantes.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 dinsdag 6 september 2022 @ 23:46:14 #4
491163 Viesdik
pi_205873729
verdeel en heers

mensen die iets anders willen zijn dan bepaald door natuur, hebben mentale issues.
Zijn labiel als de pest, en praten recht wat krom is
pi_205873859
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 23:46 schreef Viesdik het volgende:
verdeel en heers

mensen die iets anders willen zijn dan bepaald door natuur, hebben mentale issues.
Zijn labiel als de pest, en praten recht wat krom is
Zei de zealot.
pi_205874207
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 22:29 schreef CharlesKinbote het volgende:

Wat denken jullie? Is transgenderisme een "hype" of is het goed dat er nu aandacht voor komt? Is gender een biologisch verschijnsel dat vaststaat of een sociaal geconstrueerd fenomeen? :s)
Ik denk dat het van alle tijden is maar in de laatste jaren juist op een heel verkeerde opdringerige manier in de schijnwerpers gezet wat natuurlijk gaat zorgen voor de gezochte tegenreactie.
Vergis je niet, dit is geen veroordeling naar hen die van zichzelf vinden in een verkeerd lichaam geboren te zijn want mijn eigen zus heeft altijd al een jongen willen zijn.
We zouden haar gesteund hebben indien ze daarvoor gekozen had en ik denk dat dit voor heel veel mensen geldt.
Waar het naar mijn mening juist fout gaat is dat het nu maatschappelijk opgedrongen word op een agressieve manier.
Dat heeft weinig te maken met 'aandacht voor' maar juist het 'opleggen van'.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_205874650
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 22:29 schreef CharlesKinbote het volgende:
Is gender een biologisch verschijnsel dat vaststaat of een sociaal geconstrueerd fenomeen?
Gender is een theoretische term van ergens uit jaren 50 in de 20ste eeuw. Voorheen was het gewoon sekse, mannelijk en vrouwelijk. Afwijkingen daarin ging van de term intersekse over naar gender...

Maar heel simpel biologisch, wilt men zich voortplanten dan heb je sekse onderscheid en geslachtsgemeenschap nodig. Daar kunnen we niet omheen en is een biologisch feit. En al het psychologische daar omheen en hoe dit mannetje of vrouwtje daarvoor zou moeten zijn komt voort uit sociaal maatschappelijke geïmplanteerde stereotype denkbeelden.

Een denkbeeld zoals b.v. dat het voor iemand die psychisch vrouw is, lastig is om fysiek mannelijk gelukkig door het leven te gaan en leidt tot een vorm van automutilatie met chirurgie en overige preparaten is dus inderdaad sociaal geconstrueerd.

Als vrouw die zich man voelt en gelukkig door het leven kunnen gaan en zich biologisch voortplant samen met een man die zich vrouw voelt. Zou dan het beste van beide werelden kunnen zijn. Hoe ze zich daarbij gedragen is hun eigen pakkie an, the sky is the limit. Maar dit zal wel Utopie zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 07-09-2022 09:43:25 ]
pi_205874762
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 08:30 schreef Watuntrik het volgende:
Als vrouw die zich man voelt
#hoedan
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205889012
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 22:29 schreef CharlesKinbote het volgende:

Nou betreden we langzaam een "gevaarlijk" territorium, waar politieke correctheid velen noopt om vroegtijdig af te haken. Jammer, want juist dit onderwerp - zou ik zeggen - leent zich voor filosofische bespiegeling
Jammer inderdaad dat het spreken hierover zo moeilijk wordt gemaakt; dat de gedachtepolitie ons zo hevig in de nek hijgt dat je nauwelijks nog een zin kunt construeren zonder je schuldig te voelen aan de ergste misdaad. Het lijkt me een belangrijk onderwerp dan ons kan helpen te begrijpen wat het eigenlijk is om mens te zijn. Zijn wij een 'sociaal construct'? Of zijn we misschien iets heel anders?

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 23:01 schreef christmastsunami het volgende:
Neem nou die Viking Maatschappij. Daar hadden vrouwen ook een andere rol dan dat we nu in het westen hebben. Dat waren meer zoals potten nu zijn, meer manlijke vrouwen, ipv roddeltantes.
Toch interessant hoe men van een gedachte als deze – die op zich heel goed is – verzeild kan raken in de overtuiging dat het daarom dus ook een goed idee is om in gezonde lichaamsdelen te snijden. Hoe komt men toch van het een in het ander?

quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 02:32 schreef bedachtzaam het volgende:

Waar het naar mijn mening juist fout gaat is dat het nu maatschappelijk opgedrongen word op een agressieve manier.
Dat heeft weinig te maken met 'aandacht voor' maar juist het 'opleggen van'.
Klopt. En wat wordt ons eigenlijk opgelegd? Is dat de idee dat we de kwetsbare medemens zouden moeten helpen en accepteren? Of iets heel anders?
pi_205889112
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 08:48 schreef Akathisia het volgende:

[..]
#hoedan
Ik ben bloedserieus trouwens. Wat betekent het wanneer persoon van geslacht Y meent zich als geslacht X te voelen? Maakt diegene zich dan een voorstelling van....

• het product van geconstrueerde 'gender'-eigenschappen?
• inherente geslachtseigenschappen (psychologisch, fysiek, of beide: de gehele fysiologie)?
• één van de bovenstaande opties?
• of een combinatie van beide?

Besluit persoon van geslacht Y vervolgens te weten hoe de ervaring van welke X-samenstelling dan ook is? En wat gebeurd er wanneer het afgezet wordt tegen de ervaring van het zijn van zijn/haar eigen geslacht? Waarvandaan de invalidatie van de eigen 'geslachtservaring'? Als de persoon zich door een projectie van de (sociaal bepaalde) gendereigenschappen zich als X voelt, waarom dan een ingreep in het fysieke - in datgene wat het geslacht maar niet de constructie bepaald? Waarom niet in plaats daarvan de omarming van zichzelf als geslacht Y, met welke constructie-eigenschappen dan ook?

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer het lijkt alsof het zelf-geïnduceerde en zelf-versterkende verwarring betreft. Het is met andere woorden juist de conceptualisatie van gender die de zelfvervreemding vergroot, en misschien zelfs tot leven brengt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Akathisia op 08-09-2022 13:08:38 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205889243
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 22:29 schreef CharlesKinbote het volgende:
Daarnaast kunnen we impliciet parallelen trekken in de geschiedenis van de filosofie, denk bijvoorbeeld aan het cogito van Descartes, wat strikt genomen genderneutraal is omdat het los van het lichaam bestaat, of Heidegger's dasein, wat niet gedefiniëerd wordt in termen van lichaam maar in termen van zijn. Of de idee van anatman binnen het boeddhisme, waarin het zelf uiteindelijk "leeg" is en er dus ook geen ruimte meer is om te spreken over het gevoel "ten diepste" man of vrouw te zijn.
Dat is inderdaad écht genederneutraal; de volledige en coherente negatie van geslacht. Genderneutraal in alle andere opzichten is iets heel anders, veelal geformuleerd als een morele plicht: maak géén onderscheid tussen zaken (m/v and then some) die bestaan.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205889960
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:45 schreef Akathisia het volgende:
Als de persoon zich door een projectie van de (sociaal bepaalde) gendereigenschappen zich als X voelt, waarom dan een ingreep in het fysieke - in datgene wat het geslacht maar niet de constructie bepaald?
Dat vraag ik me dus ook af.

Enerzijds is er sprake van een schijnbaar verzet tegen 'cultureel bepaalde gendernormen'.

Tegelijkertijd echter wordt een volledig en onvoorwaardelijk capituleren aan deze zelfde normen voorgeschreven als enige juiste weg. Zelfs de fysieke werkelijkheid moet buigen om maar aan deze normen te kunnen voldoen...

Dat lijkt dan toch in tegenspraak met elkaar te staan?
pi_205889994
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 12:54 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Dat vraag ik me dus ook af.

Enerzijds is er sprake van een schijnbaar verzet tegen 'cultureel bepaalde gendernormen'.

Tegelijkertijd echter wordt een volledig en onvoorwaardelijk capituleren aan deze zelfde normen voorgeschreven als enige juiste weg. Zelfs de fysieke werkelijkheid moet buigen om maar aan deze normen te kunnen voldoen...

Dat lijkt dan toch in tegenspraak met elkaar te staan?
Exact! Het was de stap die ik vergat toe te voegen maar eerder ook mee tobde.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205890168
Ik denk dat het zeker een fenomeen is wat wordt aangegrepen door 'buitenbeentjes' om zich te kunnen profileren, zoals mijn generatie de metroseksueel had (wat dan ook veel over ijdelheid ging) en zoals we vroeger androgyne mensen hadden waarbij er gewoon niet zoveel over geluld werd. De jeugd die zich verliest in het zoeken van hun juiste hokje, zal afbreuk doen aan de daadwerkelijke personen die worstelen met hun identiteit omtrent hun geslacht.

Het is een zeer actueel gespreksonderwerp en blijkbaar voor veel mensen een worsteling in hun opgroeien, maar ik vind dat de angst om als 'niet tolerant' gezien te worden momenteel een te grote hindernis is om een goed doordachte regelgeving te verzinnen rondom bijvoorbeeld hormoonbehandeling en onomkeerbare geslachtsoperaties.

Er zijn maar 2 geslachten. Man en vrouw. Het spectrum dat met het woord 'gender' wordt benaderd, is de sociale construct voor onzekere mensen om in een hokje te kunnen (wat een ontzettende contradictie is met hoe het leven wordt benaderd door de jonge generatie waarbij dit onderwerpt zo speelt).

Noem het hoe je wilt, maar je bent of man, of vrouw. Hoe je je voelt en identificeert, lijkt me een discussie voor thuis. Het is belangrijk dat iedereen de ander accepteert zoals hij of zij (Of een ander voornaamwoord) is, maar het is net zo belangrijk dat mensen hun identiteit niet ophangen aan hun sekse of seksualiteit.
-nee-
pi_205993279
Ik krijg vaak het gevoel dat de lhbtqi-beweging een veelal nog strikter onderscheid maakt tussen wat vrouwelijk en mannelijk is, waar vervolgens het 'identificeren met' op gebaseerd wordt. Je hoeft geen vrouw te zijn/worden om jurken te dragen, van breien en ballet te houden en romcoms als favo genre te hebben (om er maar wat stereotypes in te gooien). "ik draag graag jurken, dus ik moet wel vrouw zijn, ergo ik voel mij vrouw". Dat betuigt alleen maar van een strikte categorisatie ipv een vrij, open denken.
pi_205994471
Man is blauw en vrouw is roze
Man is actief en vrouw is passief
Man is dominant en vrouw is onderdanig
Een vrouwelijk brein in een mannelijk lichaam is trans
Of is gender slechts een illusie?

Het brein creeërt mannelijkheid en vrouwelijkheid
pi_205996135
Complex onderwerp wat mij betreft.

Het enige model dat leven voortbrengt = man + vrouw. Dus de natuur leert ons dat man + vrouw de enige zinnige combinatie is.

Man = xy + mannelijke hormonen en vrouw = xx + vrouwelijke hormonen.

Helaas gaat er weleens wat mis en krijg je ook combinaties hiervan. Sowieso fysiek, maar ook mentaal. Je hebt ook mannen die zich meer vrouwelijk voelen of gedragen en andersom. Dat wil niet zeggen dat ze geen mannen of vrouwen zijn.

Maar dit ook onder sociale invloeden gebeuren. Ik ken persoonlijk een jongen van een moeder die liever een meisje wilde. Heeft hem als meisje opgevoed. Trok hem meisjeskleren aan, gaf hem poppen om mee te spelen. Is biologisch gewoon een jongen maar gedraagt zich als een meisje. Is homoseksueel geworden. Beschuldigt zijn moeder daarvan.

Heb ook een nicht die zich tot man heeft laten ombouwen. In een relatie met een andere vrouw.

Moet ik die mensen veroordelen als mensen die een hype najagen? Nee, niet bij voorbaat. In sommige gevallen zijn er inderdaad biopsychosociale factoren die ertoe leiden dat iemand zich niet voelt zoals zijn biologische geslacht.

Maar ik denk wel dat de buitenproportionele focus hierop door media en politiek precies dat is, buitenproportioneel.

Sommige mensen ontlenen hun identiteit hier nu aan omdat ze zich speciaal kunnen voelen. Zoals sommigen zich speciaal voelen omdat ze een bepaalde psychiatrische afwijking hebben.

Maar als gender niet de hype van het moment was, dan hadden zij hun identeit wel ergens anders aan ontleend.

Het probleem is echter dat het faciliteren van ingrijpende, onomkeerbare operaties tot nog veel groter leed kan leiden. Kinderen, pubers en ook twintigers zijn nog volop in ontwikkeling. Het lijkt me zeer ongezond om elke hersenscheet of elke emotionele periode te vieren als de absolute waarheid die meteen moet worden omgezet in ingrijpende, onomkeerbare ingrepen op het lichaam waar men later ernstige spijt van kan krijgen. Ik denk dat dit meespeelt in de hoge frequentie zelfmoorden onder deze groep.

Ik vind het dus zeer ongezond hoe dit steeds makkelijker is. Niet omdat ik transgenderfoob ben, maar omdat ik me zorgen maak om het welzijn van deze medemensen op de lange termijn.

En dit vind ik ook zo irritant aan het huidige klimaat: iedereen wordt in een kamp gecategoriseerd en overal wordt maar 'foob' en 'haat' aangeplakt. Haat tussen groepen wordt aangemoedigd, of dat nu op basis van ras, religie, gender, politiek of iets anders is. Dit is zeer ongezond en druist in tegen het principe van naastenliefde, dat voorop zou moeten staan in een samenleving.
pi_205996607
Homoseksueel gedrag wordt veroorzaakt door de 'homoknobbel' in het brein zoals meneer Dick Swaab heeft aangetoond in zijn lab.

Homobreinen zijn structureel anders dan heterobreinen.

Hetzelfde geldt voor mannelijkheid en vrouwelijkheid. Het brein ontwikkeld zich in de baarmoeder onder invloed van genen en hormonen. Dit heeft invloed op de structuur van het brein.

De structuur van het brein bepaalt ons gedrag. Meisjesbreinen en jongensbreinen zijn niet hetzelfde.

We moeten rekening houden met de structurele verschillen in de neurologische ontwikkeling van breinen.
pi_205996997
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:01 schreef Libertarisch het volgende:
Homoseksueel gedrag wordt veroorzaakt door de 'homoknobbel' in het brein zoals meneer Dick Swaab heeft aangetoond in zijn lab.

Homobreinen zijn structureel anders dan heterobreinen.

Hetzelfde geldt voor mannelijkheid en vrouwelijkheid. Het brein ontwikkeld zich in de baarmoeder onder invloed van genen en hormonen. Dit heeft invloed op de structuur van het brein.

De structuur van het brein bepaalt ons gedrag. Meisjesbreinen en jongensbreinen zijn niet hetzelfde.

We moeten rekening houden met de structurele verschillen in de neurologische ontwikkeling van breinen.
Heb je links naar deze onderzoeken (Swaab) en andere dingen je claimt?

https://www.nature.com/articles/d41586-019-02585-6

quote:
No ‘gay gene’: Massive study homes in on genetic basis of human sexuality

Nearly half a million genomes reveal five DNA markers associated with sexual behaviour — but none with the power to predict the sexuality of an individual.

pi_205997380
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:33 schreef laforest het volgende:

[..]
Heb je links naar deze onderzoeken (Swaab) en andere dingen je claimt?

https://www.nature.com/articles/d41586-019-02585-6
[..]

https://www.groene.nl/art(...)n-plezierige-illusie

" De ontdekking - bij toeval - in 1990 van de ‘homokwab’ (een groter structuurtje in de hypothalamus), zorgde voor een enorme rel. Swaab kreeg dreigbrieven thuis met als aanhef ‘dr. Mengele-Swaab’. Of zijn stelling dat onze genderidentiteit en seksuele oriëntatie al wordt bepaald in de baarmoeder, en mannelijk of vrouwelijk gedrag niet door de maatschappij wordt gestuurd: het maakte in de jaren tachtig feministes razend."

Je hoeft alleen maar het boek ''Wij zijn ons brein" van prof. Swaab te lezen. Alles wetenschappelijk aangetoond en uitgeplozen.
  Admin vrijdag 16 september 2022 @ 15:22:21 #21
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_205997533
Beweren dat er niet zoiets bestaat als mannen of vrouwen of dat die beiden gelijk zijn staat haaks op beweringen van dezelfde mensen die transgender zijn of homoseksueel. Als mannen en vrouwen niet bestaan kun je je ook niet man of vrouw voelen natuurlijk en als mannen en vrouwen niet bestaan kun je ook niet homoseksueel (of heteroseksueel) zijn, immers; iedereen is mens en het concept man/vrouw is verzonnen. Verder zouden elke willekeurige twee personen zich moeten kunnen voortplanten, en dat kan niet, dus is geslacht sowieso geen sociaal construct. Genderidentiteit is dat wel. Het is een sociaal construct op basis van een individueel zelfbeeld.

Veel mensen die onderdeel zijn van dezelfde groep mensen spreken zichzelf en elkaar continu tegen over dat soort dingen overigens.

Onlangs zag ik iemand het zeer helder uitlegde: ongeacht wat men nu vindt van genderissues, als over 100 jaar een skelet wordt gevonden zal die worden geclassificeerd als man of vrouw en zal het persoonlijke gender dat men zich heeft aangemeten totaal irrelevant zijn. En dat is het eigenlijk precies; je bent man of vrouw op basis van je biologische verschijning. Als je je anders voelt is dat natuurlijk prima. More power to you en doe en leef gerust hoe je dat zelf wilt en dat moet ook gewoon veilig kunnen. Maar jezelf bijvoorbeeld vrouw VOELEN maakt niet dat je fysiek ook vrouw BENT. En in sommige gevallen zul je daar echt tegen een barriere aanlopen (bv als je als transvrouw deel wilt nemen aan een vrouwensport). Maar van de andere kant; iedereen loopt tegen barrieres aan in het leven. Dat is niet iets waar wie dan ook een uitzondering op zou moeten vormen.

Nou ja, dat is mijn mening in ieder geval als niet-filosoof en niet-intellectueel :)
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_205997550
[quote]0s.gif Op woensdag 7 september 2022 08:30 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Maar heel simpel biologisch, wilt men zich voortplanten dan heb je sekse onderscheid en geslachtsgemeenschap nodig. Daar kunnen we niet omheen en is een biologisch feit.

Sorry maar dat is absolute onzin er zijn zat dieren die van vrouwelijk naar mannelijk en ook van mannelijk naar vrouwelijk veranderen als de situatie daarom vraagt. Verder zijn er dieren die beide zijn en ja er zijn ook dieren die zich zowel geslachtelijk als niet geslachtelijk voortplanten (bij mensen (alle zoogdieren) is dit extreem zeldzaam - zie ook Parthenogenesis)
pi_205997626
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 15:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
https://www.groene.nl/art(...)n-plezierige-illusie

" De ontdekking - bij toeval - in 1990 van de ‘homokwab’ (een groter structuurtje in de hypothalamus), zorgde voor een enorme rel. Swaab kreeg dreigbrieven thuis met als aanhef ‘dr. Mengele-Swaab’. Of zijn stelling dat onze genderidentiteit en seksuele oriëntatie al wordt bepaald in de baarmoeder, en mannelijk of vrouwelijk gedrag niet door de maatschappij wordt gestuurd: het maakte in de jaren tachtig feministes razend."

Je hoeft alleen maar het boek ''Wij zijn ons brein" van prof. Swaab te lezen. Alles wetenschappelijk aangetoond en uitgeplozen.
Verouderde wetenschap. Zie onderzoek in mijn post.
pi_205997877
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 15:29 schreef laforest het volgende:

[..]
Verouderde wetenschap. Zie onderzoek in mijn post.
Als homoseksualiteit niet uit het brein komt, waar komt het dan wel vandaan?
pi_205997957
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 15:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als homoseksualiteit niet uit het brein komt, waar komt het dan wel vandaan?
Ik zeg dat het niet genetisch bepaald is.
pi_205998365
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 13:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het enige model dat leven voortbrengt = man + vrouw. Dus de natuur leert ons dat man + vrouw de enige zinnige combinatie is.
"Zinnig" voor wat?

Zie b.v.

https://www.bbc.com/news/magazine-26089486

Evolutie is een stuk complexer dan "kunnen dieren zich rechtstreeks voortplanten of niet?" Homoseksualiteit kan simpelweg een defect zijn, het kan het indirecte gevolg zijn van genen die andere voordelen opleveren etc.etc.
-
pi_205998384
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 15:22 schreef Danny het volgende:
Maar jezelf bijvoorbeeld vrouw VOELEN maakt niet dat je fysiek ook vrouw BENT.
Dat is domweg een semantische definitie: wat versta je exact onder "gender"? Hoe je je "voelt", wat je biologische uiterlijke kenmerken zijn, of iets anders?

Het is vergelijkbaar met wat het betekent om "joods" te zijn. Volgens orthodoxen moet je moeder joods zijn (alhoewel die hele bloedlijn natuurlijk ook nogal kunstmatig is vanwege de diaspora), volgens liberalere joden kun je ook joods "worden", anderen zullen stellen dat je in Israël geboren moet zijn (het verschil tussen de hoofdletter J en de kleine j) enzovoort.
-
pi_205998416
Ik heb als docent te maken met leerlingen die transgender zijn, of leerlingen die bepaalde voornaamwoorden willen. Met transgenderisme heb ik geen probleem, maar wat ik wel vermoed is dat vanwege de secularisatie en individualisering van de maatschappij er steeds meer een nadruk is komen te liggen op de "eigen identiteit". En ik weet niet of mensen daar nou eigenlijk gelukkiger van worden. Vanuit het boeddhisme is dat soort identificatie natuurlijk een bron voor lijden, omdat we al gauw neigen om dat label wie we "zijn" veel te serieus te nemen.
-
pi_205998466
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 16:45 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb als docent te maken met leerlingen die transgender zijn, of leerlingen die bepaalde voornaamwoorden willen. Met transgenderisme heb ik geen probleem, maar wat ik wel vermoed is dat vanwege de secularisatie en individualisering van de maatschappij er steeds meer een nadruk is komen te liggen op de "eigen identiteit". En ik weet niet of mensen daar nou eigenlijk gelukkiger van worden. Vanuit het boeddhisme is dat soort identificatie natuurlijk een bron voor lijden, omdat we al gauw neigen om dat label wie we "zijn" veel te serieus te nemen.
De mens is een groepsdier en wil graag dat de andere mensen om hem heen op hem lijken. Dan kun je veel gemakkelijker contact maken. Zodra de individuele verschillen groot worden is het moeilijk om contact te maken :P
pi_206025701
Transgenderisme is de grootste massapsychose van de 21e eeuw vermoed ik. Past perfect in het rijtje aderlaten, heksenverbranding en dergelijke.
pi_206025772
Hormoonremmers voor jonge pubers. En sekseducatie voor kinderen vanaf 6 jaar. Over hoe ze kunnen masturberen. Inclusief de suggestieve ideëen planten in kinderen over, of eigenlijk het willen aanzetten van (heteroseksuele) kinderen tot- homosexualiteit. Vind ik allemaal immoreel. Zeker wanneer je weet dat echte homoseksuelen/genderdysforie nieteens een vijfde van een procent vd bevolking aangaat. Dit alles geeft mij het gevoel dat hier een sinistere agenda speelt.
pi_206026041
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 06:16 schreef Belugastroop het volgende:
Hormoonremmers voor jonge pubers. En sekseducatie voor kinderen vanaf 6 jaar. Over hoe ze kunnen masturberen. Inclusief de suggestieve ideëen planten in kinderen over, of eigenlijk het willen aanzetten van (heteroseksuele) kinderen tot- homosexualiteit. Vind ik allemaal immoreel. Zeker wanneer je weet dat echte homoseksuelen/genderdysforie nieteens een vijfde van een procent vd bevolking aangaat. Dit alles geeft mij het gevoel dat hier een sinistere agenda speelt.
Masturbatielessen vanaf 6 jaar? Welke sdcholen zijn dat zoal? :D
-
pi_206026372
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 06:16 schreef Belugastroop het volgende:
Hormoonremmers voor jonge pubers. En sekseducatie voor kinderen vanaf 6 jaar. Over hoe ze kunnen masturberen. Inclusief de suggestieve ideëen planten in kinderen over, of eigenlijk het willen aanzetten van (heteroseksuele) kinderen tot- homosexualiteit. Vind ik allemaal immoreel. Zeker wanneer je weet dat echte homoseksuelen/genderdysforie nieteens een vijfde van een procent vd bevolking aangaat. Dit alles geeft mij het gevoel dat hier een sinistere agenda speelt.
Heb je hier bronnen voor? Anders lekker in BNW posten. ^O^
  Admin maandag 19 september 2022 @ 10:02:30 #34
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_206026826
Transgender is wel een reëel iets en ik kan me voorstellen dat het behoorlijk kut moet zijn als je jezelf man voelt in een vrouwenlichaam of vice versa. Dat in tegenstelling tot alle andere 'genders'. Dat zijn dingen die we vroegen 'gedrag' of 'voorkeur' noemden. Tomboy is nu een gender, terwijl dat vroeger niet anders was dan een meisje met jongensachtige gedragingen en voorkeuren. In die zin is het hele genderissue imo compleet doorgeslagen tot in het absurde.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_206027139
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 10:02 schreef Danny het volgende:
Dat zijn dingen die we vroegen 'gedrag' of 'voorkeur' noemden. Tomboy is nu een gender, terwijl dat vroeger niet anders was dan een meisje met jongensachtige gedragingen en voorkeuren. In die zin is het hele genderissue imo compleet doorgeslagen tot in het absurde.
Sterker nog: een groot deel van de tomboys werd vroeger gewoon homo maar nu worden ze door de transverwarden op vroege leeftijd gehijacked en in een nieuw geslacht gekaderd. In feite is het een vorm van homogenezing.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206027399
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 10:02 schreef Danny het volgende:
Dat zijn dingen die we vroegen 'gedrag' of 'voorkeur' noemden.

Precies. Welkom in de wondere wereld van identiteitspolitiek. Waarin alles en iedereen een label moet krijgen, in een hokje met duidelijke kaders geplaatst moet kunnen worden zodat men kan zeggen: 'jij bent er zo eentje'.

Niets keuze of voorkeur, dit is wie je bent. Nog even, en wie graag spaghetti eet krijgt speciaal daarvoor een vakje aangekruist in zijn paspoort en wordt tot lid van de 'spaghetti-etende community' bestempeld...
pi_206029032
Ik denk dat gender identiteit en seksuele identiteit fluïde zijn. Iedereen heeft man en vrouw in zich zitten en iedereen heeft homo en hetero.

Het is vrije keuze om te zijn wat je wilt zijn. Je kunt ook veranderen. Je kunt geleidelijk steeds homofieler en vrouwelijker worden.
pi_206029443
In diepste essentie is het m.i. allemaal enorme onzin. Of je nu een mannelijk of een vrouwelijk lichaam hebt, ten diepste ben je niets meer of minder dan gewoon (een) bewustzijns(vorm), die uiteindelijk - zoals je al stelt in de OP volgens het boeddhisme en ook vele andere stromingen 'leeg' is. Elk gevoel, elke overtuigingen, iedere gedachte, het gevoel een 'ik' te zijn, is uiteindelijk illusoir, veranderlijk en in zekere zin inwisselbaar. Dus ook het 'diepe gevoel' eigenlijk een man te zijn, terwijl je fysiek een vrouw bent.

Maar goed, vrijwel niemand kent zichzelf op die manier, en vrijwel iedereen leeft op het niveau van identificatie met zijn gedachten en persoonlijke overtuigingen, en dus kan dit dan als weinig meer dan 'vaag gelul' klinken. Maar als je het mij vraagt is er dus geen werkelijk wezenlijk verschil tussen man en vrouw in uiteindelijke zin. Vanuit de overtuiging dat dit wel zo, ontstaat die beleving.
Eens kijken
pi_206030048
@Maharski

Het hindoeïsme maakt onderscheid tussen prakriti (materie en geest) en purusha (ziel). De purusha is wat we in essentie zijn. Echter, zodra we handelen in de wereld gaat prakriti al zijn rol spelen. Dan komt onze persoonlijkheid tevoorschijn, mannelijkheid of vrouwelijkheid. Wat we zijn is onze karma, we hebben onszelf geleidelijk gemaakt tot wat we nu zijn.
pi_206030320
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 14:34 schreef Libertarisch het volgende:
@Maharski

Het hindoeïsme maakt onderscheid tussen prakriti (materie en geest) en purusha (ziel). De purusha is wat we in essentie zijn. Echter, zodra we handelen in de wereld gaat prakriti al zijn rol spelen. Dan komt onze persoonlijkheid tevoorschijn, mannelijkheid of vrouwelijkheid. Wat we zijn is onze karma, we hebben onszelf geleidelijk gemaakt tot wat we nu zijn.
Ik vind het ook allemaal prima hoor. Zo leven wij mensen nu eenmaal, en er is ook niets mis mee. Maar in the end is er m.i. echt geen wezenlijk verschil tussen man en vrouw. Hoe ik hierboven verwoord heb kan dat misschien heel mysterieus en 'ver weg' klinken, maar eigenlijk is het het meest basale wat er is juist. Al het gedoe met identificatie met allerlei overtuigingen en gevoelens (zoals 'ik voel me een vrouw') complexeren het leven en leidt tot allerlei gedoe. Daar gaan mensen 'dromen' dat ze eigenlijk 'iemand anders zijn' dan hun fysieke verschijning in de spiegel.

Ach ja, ik ben blij dat ik het zelf niet heb (genderdysforie). Het lijkt me niet makkelijk om jezelf zo te ervaren en voor zulke keuzes te komen te staan.
Eens kijken
pi_206030460
Vrouwelijkheid en mannelijkheid, alsmede het gevoel man of vrouw te zijn, is een interpretatie van sensaties die gendervrij zijn. Het bestaat niet in de werkelijkheid, het is wat wij als mensen ervan maken. In de mensenwereld bestaat het wel, in de echte wereld niet.
pi_206030470
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:06 schreef Libertarisch het volgende:
Vrouwelijkheid en mannelijkheid, alsmede het gevoel man of vrouw te zijn, is een interpretatie van sensaties die gendervrij zijn. Het bestaat niet in de werkelijkheid, het is wat wij als mensen ervan maken. In de mensenwereld bestaat het wel, in de echte wereld niet.
In de echte wereld bestaan er geen biologische mannen of vrouwen?
pi_206030486
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:07 schreef laforest het volgende:

[..]
In de echte wereld bestaan er geen biologische mannen of vrouwen?
Precies, de echte wereld is niet fysiek. Mannen en vrouwen bestaan niet.
  Beste debater 2022 maandag 19 september 2022 @ 15:13:00 #44
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206030525
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 15:57 schreef laforest het volgende:

[..]
Ik zeg dat het niet genetisch bepaald is.
Mensen "kiezen" voor homoseksualiteit?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_206030636
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mensen "kiezen" voor homoseksualiteit?
Dat zeg ik ook niet. Een heel groot onderzoek uit Nature magazine laat zien dat er geen bewijs is voor genetische bepaling voor mensen.

https://www.nature.com/articles/d41586-019-02585-6

quote:
No ‘gay gene’: Massive study homes in on genetic basis of human sexuality
pi_206030647
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Precies, de echte wereld is niet fysiek. Mannen en vrouwen bestaan niet.
Ah, hetzelfde riedeltje zoals in ieder topic. :z

Als iemand tussen jouw benen schot heb je het bewijs dat je fout zit.
pi_206030690
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 15:30 schreef laforest het volgende:

[..]
Ah, hetzelfde riedeltje zoals in ieder topic. :z

Als iemand tussen jouw benen schot heb je het bewijs dat je fout zit.
Er is geen enkel bewijs dat er zoiets als 'fysiek' bestaat.

Er zijn geen testikels, er is ook geen testikelpijn. Dat zijn 'menselijke' interpretaties van iets onvoorstelbaar abstract en immaterieel.
pi_206030831
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:35 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er is geen enkel bewijs dat er zoiets als 'fysiek' bestaat.

Er zijn geen testikels, er is ook geen testikelpijn. Dat zijn 'menselijke' interpretaties van iets onvoorstelbaar abstract en immaterieel.
Het woord 'fysiek' komt van 'phusis' (φύσις) (vergelijk 'physics', 'natuurkunde' in het Engels). We zien dit ook terug in het begrip 'metafysica'. Het fysieke of fysische betekent dus striktgenomen zoiets als het niet-metafysische, hetgene dat tot de Natuur als zodanig behoort, los van menselijke interpretaties.
pi_206030857
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:49 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Het woord 'fysiek' komt van 'phusis' (φύσις) (vergelijk 'physics', 'natuurkunde' in het Engels). We zien dit ook terug in het begrip 'metafysica'. Het fysieke of fysische betekent dus striktgenomen zoiets als het niet-metafysische, hetgene dat tot de Natuur als zodanig behoort, los van menselijke interpretaties.
De Natuur is een interpretatie. Wat is volgens jou het niet-metafysische? Ik vermoed dat je in een externe/objectieve wereld gelooft.
pi_206030919
Over het algemeen heeft de westerse samenleving er geen problemen mee.

Het zijn keer op keer de migranten en de weet ik veel hoeveelste generatie kids van migranten die voor problemen zorgen.

Waar ik wel problemen mee heb is het opleggen van alles.


Laat "ze" dat aanpakken.
Niet doen alsof iedereen er problemen mee heeft
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')