abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 23 december 2022 @ 18:54:19 #201
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207203747
Update:

Een niet geheel onbelangrijke recensie vandaag is dat alle gewaardeerde werknemers van de staalfabriek in IJmuiden, zij die hun functie naar behoren vervullen bij uit verschillende hoeken meest bekritiseerde onderdelen van Tata Steel, een garantie tegemoet kunnen zien voor hun baan in de toekomst. En de reeds genoemde blijf-bonus van maar liefst 60.000 euro kan meerdere werknemers van mogelijk tot sluiting gedwongen locaties inspireren om voorlopig te blijven.

Hoewel het een en ander naar onze goeddunken vast zo'n vaart niet zal lopen, anticipeert men toch serieus op baanbehoud voor alle uit diverse belangrijke hoeken gewaardeerde werknemers.
En het is niet meer dan redelijk als bepaalde units op den duur gesloten zullen worden er voldoende compensatie is voor deze mensen. Behalve met oog op het milieuhype door critici alle beoogde aanpassingen ook ten goede zouden komen aan de gemoedsrust voor omwonenden, die meermaals hun zorgen hebben geuit middels de dorpsraad van Wijk aan Zee en dergelijke, blijft het 'n uitstekend streven te zijner tijd deze gewenste vergroening tot stand te kunnen brengen.

Echter dient men rekening te houden dat het feit dat het een en ander te allen tijde de nodige tijd vergt, aldus welingelichte kringen op locatie.
Kort geleden werd ook opnieuw bericht over deze spraakmakende kwestie, en is men van mening dat intussen al erg veel gedaan is waardoor intussen een significante verbetering teweeg is gebracht aangaande door alle omwonenden fel bekritiseerde uitstoot van zogenoemde schadelijke PAK'S en lood (er schuilt natuurlijk een stukje waarheid omdat de nabijheid van een fabriek altijd bepaalde mate van overlast genereert, hoewel het overige ons inziens allemaal tamelijk overdreven blijft) om deze terug te brengen tot meer aanvaardbare proporties.

Volledig klimaatneutraal produceren middels waterstof rond 2045 is thans het streven, maar men moet wel redelijk blijven want dat laatste kost nu eenmaal tijd. Het laatste woord over deze kwestie zal bij lange nog niet gesproken zijn hangende huidige gerechtelijke procedures bij de Haarlemse rechtbank, die men op goede locatie met passend vertrouwen tegemoet ziet.
En zware boete-eisen van exorbitant hoge bedragen, zoals reeds genoemd in voorgaande artikelen, zullen vast zo'n vaart niet lopen. Dat zag men in het recente verleden ook al.

Dus beste mensen, waaronder @michaelmoore: op gerechtelijk gebied zal deze case vast nog even blijven voortduren en anticipeert men op behoud van banen van gewaardeerde werknemers bij Tata Steel voor op de langere termijn.

Tata Steel belooft baanbehoud voor werknemers vuile fabrieken

© ANP - Vandaag om 15:49

* IJMUIDEN

Medewerkers van Tata Steel Nederland die in de fabrieken werken die op termijn moeten sluiten voor verduurzaming van het bedrijf, kunnen gegarandeerd blijven werken bij het staalconcern. Dat is een van de afspraken die het bedrijf heeft gemaakt met vakbonden, meldt FNV.

Tata Steel, op dit moment het bedrijf met de grootste CO2-uitstoot in Nederland, verwacht enkele grote installaties dicht te moeten doen. Het gaat in de eerste fase onder andere om de kooks- en gasfabriek en een hoogoven. In 2045 wil het bedrijf klimaatneutraal staal produceren, waarbij een grote rol is weggelegd voor waterstof als vervanger van fossiele brandstoffen.

Om zorgen bij medewerkers over hun baan weg te nemen, sloten vakbonden en de staalfabriek een sociaal akkoord. Naast de gegarandeerde functie elders binnen het bedrijf na de sluiting van een fabriek, krijgen medewerkers van verdwijnende Tata Steel-fabrieken ook een premie als ze bij het bedrijf blijven tot die locaties definitief zijn gesloten. Die blijfbonus kan oplopen tot 60.000 euro bruto.

De regelingen moeten nog verder worden uitgewerkt. Begin januari gaat Tata Steel daarmee verder.

Tata Steel is van oudsher een grote werkgever in de regio rond IJmuiden en Velsen en heeft nu ruim 9000 werknemers. Het bedrijf staat tegelijkertijd onder toenemende druk om schoner te werken na schandalen rond grafietregens in de omgeving en een grotere dan aanvankelijk bekende uitstoot van schadelijke stoffen.

© https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20221223_56973383

Het blijft uiteraard handig om enig vertrouwen op te kunnen brengen in de aanpak, zoals een passage uit hoofde van het bedrijf in deze quote uit 2021 al liet doorschemeren.

Aanvullende info:

quote:
26 mei 2021, 22.29 uur · Aangepast 27 mei 2021, 08.45 uur · Door Dennis Mantz

"Waarom zou het bij de aanpak van overlast nu dan wel binnen enkele jaren gaan lukken?", vroeg een aantal toehoorders zich tijdens de sessie af. "Er is al veel gedaan. We beginnen zeker niet bij nul", antwoordde directeur Van den Berg.

"Na de grafiet-emissies, zo'n anderhalf jaar geleden, hebben we vele onderzoeken gehad en weten we nu ook veel meer. Er is heel hard gewerkt om de plannen en projecten die we willen uitvoeren concreet te maken. We zijn zelfverzekerd dat we de uitgesproken doelen ook kunnen waarmaken."

© https://www.nhnieuws.nl/n(...)m-nu-pas-deze-aanpak


[ Bericht 0% gewijzigd door Scjvb op 23-12-2022 19:37:14 ]
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_207203791
quote:
Echter dient men rekening te houden dat het feit dat het een en ander te allen tijde de nodige tijd vergt'', aldus welingelichte kringen op locatie.
De boel jarenlang traineren kunnen de welingelichte kringen toch wel bijzonder goed.
  vrijdag 23 december 2022 @ 19:09:01 #203
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207203890
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:00 schreef torentje het volgende:

[..]
De boel jarenlang traineren kunnen de welingelichte kringen toch wel bijzonder goed.
Waarom noemt men het 'traineren'? Het is gewoon een gezond streven om alles in de juiste proporties te bezien en daarnaar te handelen. Paniekzaaiers zijn er al genoeg!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  vrijdag 23 december 2022 @ 19:31:23 #204
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207204097
quote:
4s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:54 schreef Scjvb het volgende:
Update:

Een niet geheel onbelangrijke recensie vandaag is dat alle gewaardeerde werknemers van de staalfabriek in IJmuiden, zij die hun functie naar behoren vervullen bij uit verschillende hoeken meest bekritiseerde onderdelen van Tata Steel, een garantie tegemoet kunnen zien voor hun baan in de toekomst. En de reeds genoemde blijf-bonus van maar liefst 60.000 euro kan meerdere werknemers van mogelijk tot sluiting gedwongen locaties inspireren om voorlopig te blijven.

Hoewel het een en ander naar onze goeddunken vast zo'n vaart niet zal lopen, anticipeert men toch serieus op baanbehoud voor alle uit diverse belangrijke hoeken gewaardeerde werknemers.
En het is niet meer dan redelijk als bepaalde units op den duur gesloten zullen worden er voldoende compensatie is voor deze mensen. Behalve met oog op het milieuhype door critici alle beoogde aanpassingen ook ten goede zouden komen aan de gemoedsrust voor omwonenden, die meermaals hun zorgen hebben geuit middels de dorpsraad van Wijk aan Zee en dergelijke, blijft het 'n uitstekend streven te zijner tijd deze gewenste vergroening tot stand te kunnen brengen.

Echter dient men rekening te houden dat het feit dat het een en ander te allen tijde de nodige tijd vergt, aldus welingelichte kringen op locatie.
Kort geleden werd ook opnieuw bericht over deze spraakmakende kwestie, en is men van mening dat intussen al erg veel gedaan is waardoor intussen een significante verbetering teweeg is gebracht aangaande door alle omwonenden fel bekritiseerde uitstoot van zogenoemde schadelijke PAK'S en lood (er schuilt natuurlijk een stukje waarheid omdat de nabijheid van een fabriek altijd bepaalde mate van overlast genereert, hoewel het overige ons inziens allemaal tamelijk overdreven blijft) om deze terug te brengen tot meer aanvaardbare proporties.

Volledig klimaatneutraal produceren middels waterstof rond 2045 is thans het streven, maar men moet wel redelijk blijven want dat laatste kost nu eenmaal tijd. Het laatste woord over deze kwestie zal bij lange nog niet gesproken zijn hangende huidige gerechtelijke procedures bij de Haarlemse rechtbank, die men op goede locatie met passend vertrouwen tegemoet ziet.
En zware boete-eisen van exorbitant hoge bedragen, zoals reeds genoemd in voorgaande artikelen, zullen vast zo'n vaart niet lopen. Dat zag men in het recente verleden ook al.

Dus beste mensen, waaronder @:michaelmoore: op gerechtelijk gebied zal deze case vast nog even blijven voortduren en anticipeert men op behoud van banen van gewaardeerde werknemers bij Tata Steel voor op de langere termijn.

Tata Steel belooft baanbehoud voor werknemers vuile fabrieken

[ afbeelding ]© ANP - Vandaag om 15:49

* IJMUIDEN

Medewerkers van Tata Steel Nederland die in de fabrieken werken die op termijn moeten sluiten voor verduurzaming van het bedrijf, kunnen gegarandeerd blijven werken bij het staalconcern. Dat is een van de afspraken die het bedrijf heeft gemaakt met vakbonden, meldt FNV.

Tata Steel, op dit moment het bedrijf met de grootste CO2-uitstoot in Nederland, verwacht enkele grote installaties dicht te moeten doen. Het gaat in de eerste fase onder andere om de kooks- en gasfabriek en een hoogoven. In 2045 wil het bedrijf klimaatneutraal staal produceren, waarbij een grote rol is weggelegd voor waterstof als vervanger van fossiele brandstoffen.

Om zorgen bij medewerkers over hun baan weg te nemen, sloten vakbonden en de staalfabriek een sociaal akkoord. Naast de gegarandeerde functie elders binnen het bedrijf na de sluiting van een fabriek, krijgen medewerkers van verdwijnende Tata Steel-fabrieken ook een premie als ze bij het bedrijf blijven tot die locaties definitief zijn gesloten. Die blijfbonus kan oplopen tot 60.000 euro bruto.

De regelingen moeten nog verder worden uitgewerkt. Begin januari gaat Tata Steel daarmee verder.

Tata Steel is van oudsher een grote werkgever in de regio rond IJmuiden en Velsen en heeft nu ruim 9000 werknemers. Het bedrijf staat tegelijkertijd onder toenemende druk om schoner te werken na schandalen rond grafietregens in de omgeving en een grotere dan aanvankelijk bekende uitstoot van schadelijke stoffen.

© https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20221223_56973383

Het blijft uiteraard handig om enig vertrouwen op te kunnen brengen in de aanpak, zoals een passage uit hoofde van het bedrijf in deze quote uit 2021 al liet doorschemeren.
[..]

waar we absoluut geen behoefte aan hebben is baanbehoud van smerige fabrieken die de schone kust verkankeren
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_207204106
Waarom sluiten ze die tent niet?
  vrijdag 23 december 2022 @ 19:35:29 #206
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207204138
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:32 schreef Cupfighter het volgende:
Waarom sluiten ze die tent niet?
Omdat TATA een heel grote sterke lobby heeft bij de porovincie en ze hun eigen milieurapporten aanleveren

TATA zegt dat de bewoners van de omliggende gemeenten teveel roken en in de zon liggen en er daardoor relatief veel meer kanker is dan elders en ook meer fijnstof
https://www.trouw.nl/duur(...)F%2Fwww.google.nl%2F
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 23 december 2022 @ 19:38:58 #207
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_207204172
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:09 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Waarom noemt men het 'traineren'? Het is gewoon een gezond streven om alles in de juiste proporties te bezien en daarnaar te handelen. Paniekzaaiers zijn er al genoeg!
Altijd van de positieve kant kijken. Zo had je ook priesters in de KK die niet aan kinderen zaten!
  vrijdag 23 december 2022 @ 19:40:50 #208
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207204188
quote:
In 2045 wil het bedrijf klimaatneutraal staal produceren, waarbij een grote rol is weggelegd voor waterstof als vervanger van fossiele brandstoffen.
_O- _O- _O- 8)7 8)7
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:09 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Waarom noemt men het 'traineren'?
2045 misschien

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 23-12-2022 19:53:51 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_207204234
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:09 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Waarom noemt men het 'traineren'? Het is gewoon een gezond streven om alles in de juiste proporties te bezien en daarnaar te handelen. Paniekzaaiers zijn er al genoeg!
De uitknop van Tata steel indrukken kost maar een enkele seconde. waardoor er daarna geen schadelijke uitstoot van Tatasteel meer zou zijn. Of niet soms?
  vrijdag 23 december 2022 @ 19:54:39 #210
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207204354
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Altijd van de positieve kant kijken. Zo had je ook priesters in de KK die niet aan kinderen zaten!
En zo is het!

Minstens 1, hooguit 2, op de 99.999 priesters was schuldig, schat ik zo. Dat waren er dan nog betrekkelijk weinig in vergelijking tot allerhande niet-religieuze instellingen waar incidenten plaatsvonden of nog steeds plaatsvinden. :{

Altijd positief blijven én vooral niet teveel overdrijven dus. :)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zondag 25 december 2022 @ 14:26:04 #211
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207226452
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:44 schreef torentje het volgende:

[..]
De uitknop van Tata steel indrukken kost maar een enkele seconde. waardoor er daarna geen schadelijke uitstoot van Tatasteel meer zou zijn. Of niet soms?
zeker de TATA knop moet uit

voorgoed uit
schone kust en geen kanker aan de kust
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 25 december 2022 @ 21:41:07 #212
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207230496
Tata Steel-baas Hans van den Berg ziet ’groene’ toekomst voor staalbedrijf. ’Eervol werk, maar niet altijd makkelijk’

De magie van de Hoogovens? Hans van den Berg: ,,De grootsheid: dat mensen dit allemaal kunnen bouwen, ontwerpen, onderhouden.”

Annet van Aarsen en Bart Vuijk
Gisteren om 07:02


* IJMUIDEN

Hans van den Berg, de directeur van Tata Steel Nederland is verknocht aan de Hoogovens. Al 32 jaar. Als directeur zit hij in het oog van de storm. Gaat het bedrijf straks de geschiedenisboeken in als veroordeelde vervuiler? Of weet Van den Berg het staalbedrijf om te bouwen naar een schone, groene industrie? ,,Het is eervol werk, maar niet altijd makkelijk.’’

U bent als jonge man bij de Hoogovens komen werken en nooit meer weggegaan. Wat is er zo aantrekkelijk

Dit bedrijf grijpt je, het heeft zó veel facetten. Je kunt heel verschillend werk doen op veel verschillende plekken. Ik loop hier vanaf mijn 28ste rond – sinds oktober 1990 - dus 32 jaar bij elkaar. Ik had toen het beeld hier een paar jaar te werken en dan eens verder te zien. Het is ook toeval dat ik hier ben komen werken.

Ik had een aantal open sollicitaties gedaan, naar bedrijven in het Intermediair Jaarboek, wat je toen nog had. Hoogovens reageerde snel. Mijn vader was een Philips-man, ik kom uit Brabant en heb in Leiden gestudeerd en gewoond. Dus ik ging hier maar eens kijken en vervolgens ben ik niet meer weggegaan. Dit is mijn werk geworden. Ik ben nu zestig en ik heb nog geen plannen om het bijltje erbij neer te gooien.”

Wat is de magie van de Hoogovens?

„Het heeft iets te maken met de grootsheid: dat mensen dit allemaal kunnen bouwen, ontwerpen, onderhouden… Zonder uitzondering zijn de mensen hier trots op wat ze doen. Een van de plekken waar ik in de beginjaren zelf kwam te werken, waren de hoogovens. De trots heeft te maken met die warmte, met het vuur. Met de grote kerels die er rondlopen… Vuur appelleert aan iets. Dat heb je al met een barbecue of een open haard. En wat hier gebeurt, is natuurlijk nog veel indrukwekkender dan een haardvuurtje.

Vloeibaar ijzer, op 1500 graden net zo vloeibaar als water... Ik vind het nog steeds heel mooi om in de fabriek te zijn. Bij de hoogovens, de staalfabriek, de warmbandwalserij. Bij de eindlijnen ook hoor, maar dat is een andere ervaring. Daar is alles schoon, alles ziet er mooi en hightech uit. De ’oergevoelens’ zitten meer aan de zuidkant van het bedrijf. Die oergevoelens heb ik ook. Ik voel me hier erg thuis als doorgeleerd academicus. En gewaardeerd ook. ”

(Tekst gaat door onder de foto)



,,Ik ben in 1989 gepromoveerd in de natuurkunde op supergeleiding, een diepgaand wetenschappelijk onderzoek. Daarna wilde ik weg uit de wetenschap. Ik zou er zelf dus niet voor hebben gekozen, maar ik moest als trainee eerst een jaar naar de afdeling research & development om te leren waar het hier allemaal over gaat. En dat was achteraf ook goed, tot op de dag van vandaag heb ik daar nog plezier van. In 1994 maakte ik die interessante overstap naar de hoogovens. Er was toen een behoorlijke crisis waarbij veel mensen het bedrijf verlieten: iedereen van 55 jaar en ouder ging met pensioen.

Ongelooflijk: ik ben nu zestig: dat zou voor mij vijf jaar geleden zijn. Dat sociaal plan van toen heeft een heleboel gaten in het bedrijf geslagen, met behoorlijk wat vacatures. Zo kwam ik als productiemanager bij de hoogovens terecht, in het ovenhuis, bij de ontwikkeling van het ’vuurvast’. Hoe het gaat, als er ineens zo veel ervaring uit een bedrijf verdwijnt? Best goed, heb ik toen geleerd. De hoogovens staan er nog steeds. Er zat kennelijk ook veel kennis en kunde bij degenen die overbleven. Het bedrijf heeft overigens nu ook een behoorlijk oude bezetting.’’

U stond na de overstap met de laarzen in de klei?

,,Ja, zo voelde het wel. Iedere dag had het ritme van de productie, de 24 uursdienst. Ik heb wel eens uitgerekend dat ik vierduizend ochtendwijdingen heb meegemaakt. De ochtendwijding is de terugkoppeling van de chef van de wacht aan de bedrijfsleiding.’’

Mensen bij Tata zijn trots op de Hoogovens, zoals ze het bedrijf zijn blijven noemen. Heeft dat te maken met hoe het bedrijf met de werknemers omgaat?

,,Ik denk dat we altijd een sociaal bedrijf zijn geweest. Zo staan we ook bekend. We zijn ook vooruitstrevend in organisatieontwikkeling. In de jaren 90 begon de trend van de zelfsturende teams en dat hebben we hier ver doorgevoerd. Mensen voelen zich erg verbonden met het bedrijf. En in onze arbeidsvoorwaarden hebben we altijd goed voor de mensen gezorgd. Tot op de dag van vandaag. Daar hebben FNV en andere vakverenigingen overigens een grote rol in gespeeld.

We zijn nu volop bezig met een sociaal akkoord voor het groen staal, in de toekomst moeten we fabrieken sluiten. We gaan de overgang naar nieuwe installaties maken. Wat betekent dat voor onze mensen? We zullen met minder mensen gaan werken, er is omscholing en bijscholing nodig. Hoe komen we tot een goed pakket voor onze mensen en hoe zorgen we ervoor dat ze de oude installaties tot het laatste moment goed kunnen bedrijven?’’

Aan de andere kant: er hangt een donkere wolk boven het bedrijf. Naast trots zijn er grote zorgen: over de gezondheid, over de omgeving.

,,Er zijn zorgen en er is ook verwarring. 2018 – het jaar dat we die grafietemissies hebben veroorzaakt - is een kantelpunt geweest. De trots van de werknemers past niet bij het beeld dat toen is ontstaan. Veel mensen voelen zich daar echt door geraakt. Hoe moeten we daarmee omgaan, wat is ons verhaal? Vroeger hoefde je op een verjaardagsfeestje niets uit te leggen als je bij Hoogovens, Corus of Tata werkte. Tegenwoordig wel, dat heeft een grote impact op de mensen. Er speelt nog iets anders: voor medewerkers is het soms moeilijk om de zorgen en de kritiek te begrijpen. Mensen die al lang in het bedrijf zitten - 30, 40 jaar en soms langer - hebben in al die jaren een enorme vooruitgang meegemaakt. Ze hebben gezien dat dingen die vroeger werden geaccepteerd, niet meer worden gepikt. Ze zeggen: er is al zó véél verbeterd.’’

,,Toen ik hier kwam werken, had ik zo’n oma-autootje. Een witte Volvo 340 waarmee ik vanuit Leiden naar de Hoogovens reed. Als je in die tijd kwam aanrijden over de A9, zag je onder bepaalde omstandigheden de rookgassen van de sinterfabriek als een bruine deken richting Amsterdam trekken. Dat was toen normaal, dat kun je je nu niet meer voorstellen. Ik heb moeten leren om er op een andere manier naar te kijken.

We hebben veel vooruitgang geboekt, maar als ik op het terrein rijd en ik zie een slobber uit de staalfabriek ontsnappen - zo’n grote bruine wolk ijzeroxide - dan denk ik: dat kan dus niet meer. Volgens de vergunning mogen we er tien per maand hebben en we zitten aanmerkelijk lager. Maar we moeten het verder terugdringen. We moeten meer doen om de impact op het milieu te verminderen. Buiten de fabriek, maar ook in de fabriek.”

Wat heeft u gedaan en wat gaat u doen?

,,Op die sinterfabriek is een filterinstallatie gebouwd, een hogedrukwasser. En die is na 10 jaar vervangen door een doekfilter. We zijn in hoog tempo de volgende verbeteringen aan het aanbrengen. We hebben een pakket in uitvoering, waarvoor we 300 miljoen euro hebben uitgetrokken. Probleem daarbij: intussen zijn de prijzen flink gestegen. Het grootste project is bij onze pelletfabriek, de grootste bron van uitstoot van stikstofoxiden en ook van fijnstof en de zogeheten Zeer Zorgwekkende Stoffen en fijnstof.

Daar gaan we een geavanceerde filterinstallatie bouwen, waarvan het eerste deel in 2023 in bedrijf moet komen. Het eerste deel pakt stof, fijnstof en ZZS aan. Het tweede deel van de installatie wordt een denox-installatie die de stikstofoxiden sterk gaat terugdringen. Die moet in 2025 klaar zijn. Het terrein is al vrijgemaakt. Aan de grootte van dat terrein kun je zien wat voor een enorme installatie dat wordt.’’

En dan de toekomst: groen staal, DRI-technologie op waterstof... Zijn jullie het bedrijf opnieuw aan het uitvinden?

„Zo voelt het wel, hoewel grote brokken van de technologie die we in de toekomst gaan gebruiken al wel bestaan. Zoals het DRI-proces, maar dan op aardgas. Die installaties draaien tegenwoordig al bij andere bedrijven, daar zijn we ook wezen kijken. Maar ze moeten naar waterstof om te schakelen zijn en zo ver is de techniek nog niet.’’

Zijn die toekomstige ontwikkelingen bij Tata Steel Nederland te vergelijken met het begin van de industrialisatie?

,,Voor de staalindustrie is dat zeker het geval. Het is echt een revolutionaire ontwikkeling die wereldwijd navolging moet krijgen. De totale staalindustrie draagt veel bij aan de uitstoot van CO2. Wij maken hier in IJmuiden zeven miljoen ton staal, de hele wereld maakt 1500 miljoen ton. De totale capaciteit is 2000 miljoen ton, laten we zeggen: gelijk aan 300 bedrijven zo groot als IJmuiden. Wereldwijd gaat het de komende decennia om een ombouw van ongelooflijke proporties. Die CO2 moet echt de lucht uit, dat is een doel dat groter is dan Tata Steel Nederland, groter dan de regio. We werken aan een wereldwijde ontwikkeling die belangrijk is.

Ons doel is het maken van producten die de wereld vooruithelpen. We zijn intussen met 8 miljard mensen op de wereld en die willen een menswaardig bestaan. Een dak boven hun hoofd, fatsoenlijke voeding, transport, al dat soort dingen. Daar speelt staal een belangrijke rol bij, misschien wel de belangrijkste. Maar met het maken van staal willen we onszelf niet van de aardbol af fikken. Hoe meer we erover nadenken, hoe belangrijker we het vinden. We zijn hier niet als enige mee bezig, maar het wordt een enorme opgave. En hoe eervol het ook is om dit allemaal te mogen doen, het is niet altijd makkelijk. Eervol? Ja zo ziet ik dat. Het is zeer eervol werk.’’

Er zijn mensen die daar anders over denken...

,,Daar kan ik me alles bij voorstellen.’’

De buren willen weten wat u tegen uw partner zegt als u thuiskomt na een zware uitstoot.

,,Wij wonen vlakbij, in Beverwijk-West, met veel plezier. Thuis horen we het bedrijf wel eens, maar verder hebben we er weinig last van. Het is prettig vlakbij het werk te wonen. Ik ontmoet onze medewerkers bij de Vomar en we gaan regelmatig in Wijk aan Zee uit eten. En ik kom graag op het strand. Het is een mooie leefomgeving en het bedrijf is ook mooi: een indrukwekkend gezicht als ik ’s avonds over de Kanaaldijk in IJmuiden rijd.

Mijn vrouw werkt ook bij Tata, bij de juridische afdeling. We hebben samen een goed beeld van het bedrijf. Om de hoek wonen betekent ook een extra drijfveer om de milieu-impact van het bedrijf écht te verminderen. Het is niet zo dat wij thuis gedetailleerd praten over een uitstoot die we op het werk hebben gehad. Zo werkt het niet. Maar van die emissies baal ik ontzettend.’’

Doet u voldoende om de impact van het bedrijf op de omgeving te verminderen?

,,We zijn hard aan het werk om schonere installaties te kunnen bouwen. En dan is de vraag: hoe komen we daar, van waar we nu zijn? Ik denk dat de tegenstellingen niet zo groot zijn: ook wij willen zo snel mogelijk die transitie maken. En dan is ook de vraag: hoe krijgen we de situatie acceptabel voor de omwonenden en de omgeving. Dat mensen echt merken dat we wat aan het doen zijn. Dat is nog onvoldoende, moet ik constateren. Ik hoop echt dat we in 2023 een groot verschil kunnen maken.’’

(Tekst gaat door onder de foto)


Velsen Noord - Tata Steel directievoorzitter Hans van den Berg
© united photos


Wat merken de buren dan volgend jaar?

,,Perceptie is een lastig iets. Als wij zeggen dat we bronnen van stank verminderen, maar je ruikt toch nog regelmatig iets, dan denk je: dat lukt dus niet. En dat kan ik me goed voorstellen. Ik denk dat met name de stofschermen - eind volgend jaar moeten ze er staan - merkbaar verschil gaan maken. Er moet nog wel een natuurvergunning voor komen. En oplossingen voor een aantal vraagstukken: hebben de vogels er last van? Wat is de impact op de natuur? Hoe compenseren we de stikstofuitstoot tijdens de bouw? Het moet allemaal netjes geregeld worden. Het is niet zomaar iets, die stofschermen worden 18 meter hoog.’’

Eind november had u bezoek van het Openbaar Ministerie. Er loopt een onderzoek naar eventuele strafbare gedragingen van Tata Steel Nederland. U zegt zelf: Tata wordt gezien als een van de grootste vervuilers van Nederland. Er zijn mensen die zelfs zeggen dat Tata een criminele organisatie is. Hoe is het om zulke beschuldigingen te krijgen?

,,Nou, dat is moeilijk. Vooral omdat ik denk dat we hier naar beste eer en geweten bezig zijn, met het maken van producten die een meerwaarde hebben voor de samenleving. Dat moet beter en dat moet schoner, en zo snel mogelijk, maar de terminologie die soms gebruikt wordt, komt wel binnen. Dat kun je rustig zeggen, de beschuldiging ’criminele organisatie’ is verschrikkelijk. Het Openbaar Ministerie is bij Tata Steel langs geweest om een zogenaamde schouw te doen, om te kijken hoe bepaalde processen eruitzien. Ik denk dat het goed is dat ze zien hoe het werkt en wat de grootsheid van het proces is.’’

Is er enig inzicht hoe lang dat onderzoek gaat duren?

,,Nee, we weten niets over de voortgang en of de aangiften tegen het bedrijf worden gevolgd door een rechtszaak. Ik zie het wel met vertrouwen tegemoet, maar het is ook een onzekere periode en het duurt lang. Dat maakt het niet gemakkelijker. Maar ik heb vertrouwen in het rechtssysteem. Ik lig er niet wakker van. Het zijn andere dingen die de hele tijd in mijn hoofd spelen. Zoals de voortgang van het groenstaalproject. De belangen zijn groot. En dan denk je: doen wij echt de goede dingen, gaat het wel snel genoeg, doen we het wel met de juiste partijen? We hebben veel stakeholders, doen we dat op de goede en optimale manier?’’

Over stakeholders gesproken: wij zijn benieuwd naar de rol van de Tata Steel in India, het moederbedrijf.

,,India kijkt naar Nederland als een bedrijf dat zijn eigen broek op moet houden. We hebben een zelfstandige raad van bestuur en een eigen raad van commissarissen waar T.V. Narendran – de ceo van Tata Steel wereldwijd - als voorzitter in zit. De directie is verantwoordelijk voor de strategische ontwikkeling. We hebben de laatste 4,5 jaar geen dividend betaald, twee jaar verlies gedraaid en de winst van de andere jaren in onze eigen installaties gestopt, in het verhogen van kwaliteit.

En wij voorzien dat we de komende jaren ook al het kapitaal nodig zullen hebben voor vergroening. Als je het niet doet, die groene transitie niet maakt, heeft het bedrijf geen toekomst. We moeten die transitie maken. Als je de publieke opinie ziet, dan moet je gewoon als groot bedrijf zo hard mogelijk CO2 uit het proces zien te krijgen.’’

Het moederbedrijf wordt wel eens gezien als de kwaaie pier...

,,Ja, daar zijn dingen over geschreven die in onze ogen niet kloppen, ik formuleer het voorzichtig. We hebben sinds de overname in 2007 de eerste tien jaar ongeveer 100 miljoen per jaar aan dividend betaald. Dat is voor een bedrijf van onze grootte niet zo vreemd. Er is een beeld geschapen dat er enorme geldstromen vanuit Nederland naar het zusterbedrijf in Engeland en naar India zijn gegaan - vele miljarden - dat is gewoon niet waar. Dan zou deze directie zijn werk niet goed gedaan hebben. En de laatste jaren hebben wij de gelegenheid gekregen het geld in het bedrijf te houden.’’

Laatst was de grote baas van Tata steel India in Nederland, maar hij ging alleen naar Den Haag. Hoe zit dat

,,Het ging om een kennismakingsgesprek met het ministerie van Economische Zaken. En ik zat naast hem. We waren in gesprek over de staaltransitie. De Nederlandse overheid wil natuurlijk weten: wat is de commitment van Tata Steel. En omgekeerd wil het bedrijf weten waar het aan toe is: we staan voor hele grote transitie-uitgaven. Een bezoek aan de fabriek past niet altijd in de agenda. We spreken Narendran elke week, dat gaat makkelijk via Teams. Hij is ook vaak bij de vergaderingen van de raad van commissarissen. En af en toe gaat hij de site op.’’

Heeft Nederland staalindustrie nodig? We kunnen ook wel zonder.

,,Laten we eerlijk zijn: de wereldwijde productstromen zijn enorm met elkaar verweven. Maar je ziet dat dat wat aan het veranderen is. Dat men denkt: ja, maar moeten we niet wat meer zelf maken: medicijnen, mondkapjes of staal. En dan komt er zo’n oorlog die niemand verwacht had, die een enorme impact heeft op de bevoorradingsketen. Alle aanvoerlijnen zijn met elkaar verweven maar ik denk dat dat meer lokaal gaat worden. Wij hebben een geweldige erfenis gekregen van onze voorgangers. Een bedrijf dat nu 104 jaar bestaat, en dat op een ideale plek gebouwd is.

We staan op droge grond, aan zee, boven NAP, hebben altijd over de hele wereld grondstoffen kunnen kopen en hebben goede aan- en afvoermogelijkheden. Deze hele configuratie die door onze voorgangers is opgebouwd is echt een ongelooflijk mooie erfenis. En ook nu nog zie je dat inderdaad de logistieke positie, met onze eigen zeehaven en het Noordzeekanaal, de wegen en spoorwegen, ideaal is. We klagen allemaal wel, maar dat is in grote delen van de wereld echt anders. De omgeving is ook groot geworden door het bedrijf.’’

Er is toch wel een betere plek? De Eemshaven of de Maasvlakte?

,,Er zijn ook mensen die zeggen: we kunnen niet alles in Groningen doen, kerncentrales bouwen en al dat soort dingen. Wij moeten de verantwoordelijkheid nemen om het hier tot een succes te maken. Groen staal in een schone omgeving, dat is waar we zo hard en zo snel mogelijk naartoe willen. Dat is een lonkend perspectief. Ik denk dat we dan in de top van de wereld kunnen meedraaien. En dat de omgeving dan weer ongelooflijk trots op ons zal zijn.’’

Woont u over 10 jaar in een schoon Beverwijk?

,,We zullen zien; ooit ga ik natuurlijk een keer met pensioen. Ik hoop dat ik de start van de nieuwe installaties nog mag meemaken. Je weet nooit of je wel gezond blijft maar dat is een sterke persoonlijke drijfveer. Ik heb de positie, ik kan er veel aan doen... We moeten echt grote stappen gaan zetten.’’

Steelsailor

Wat doet Hans van den Berg als hij niet werkt? Zeilen is een grote hobby, zie ook zijn Twitternaam: Steelsailor. ,,Ik hou van staal, ik hou van zeilen’’, zegt hij zelf. Maar zijn zeilboot is van polyester. ,,Zeilen vind ik geweldig maar mijn tijd is beperkt. Ik heb een paar mooie tochten gemaakt, met vrienden naar Engeland bijvoorbeeld. De boot betekent ontspanning. Soms ga ik zondagmiddag naar de boot, een beetje klussen, een beetje klooien. En dan denk ik: o, ik ga heel even liggen. En dan slaap ik twee uur op die boot om daarna weer naar huis te rijden. Kom ik thuis, vraagt mijn vrouw: is het gelukt met klussen? Ja hoor, zeg ik dan…’’

© https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20221221_47414334

-------

Deze ontboezeming van de sympathieke Tata Steel-baas Hans van den Berg geeft duidelijk aan hoezeer de staalgigant velen in de IJmond en elders aan het hart ligt.
Het een en ander geeft dus ook te denken waar het sterk doorgeschoten milieukwesties betreft en angsten, die ten onrechte een negatief licht werpen over het intussen al meer dan honderd jaar oude bedrijf.
Wellicht heeft Tata Steel nog vele succesvolle decennia voor de boeg bij het realiseren van alle vereiste aanpassingen.
En geduld blijft een schone zaak!

Fijne Kerst!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_207230966
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:54 schreef Scjvb het volgende:

[..]
En zo is het!

Minstens 1, hooguit 2, op de 99.999 priesters was schuldig, schat ik zo. Dat waren er dan nog betrekkelijk weinig in vergelijking tot allerhande niet-religieuze instellingen waar incidenten plaatsvonden of nog steeds plaatsvinden. :{

Altijd positief blijven én vooral niet teveel overdrijven dus. :)
Het ging er dan ook helemaal niet om dat een meerderheid niet aan kinderen zat (dat snapt nl iedereen). Het probleem was dat de kerkleiding, tot aan bisschoppen en kardinalen toe (en zelfs de pausen wisten er al jarenlang van af) de boel onder het tapijt veegde en misbruikers niet alleen de hand boven het hoofd hield maar zelfs elders weer hun gang liet gaan.

Iets waar je al talloze keren op gewezen bent.

Edit: en blijkbaar ben je ook waardeloos in het maken van schattingen; een simpele Google search leert dat het om zo'n 4% ging die beschuldigd werd. 1 op de 25. En dus niet 0,001%. Zit je er maar een factor 4000 naast.

Hell, zelfs de kerk zelf schat 1%. 1000x meer dan jouw schatting.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 25-12-2022 22:29:28 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_207230979
Zolang de dwangsom niet in de miljoenen loopt zal het niets uithalen.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 25 december 2022 @ 22:39:39 #215
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207231327
quote:
1s.gif Op zondag 25 december 2022 22:13 schreef probeer het volgende:

[..]
Het ging er dan ook helemaal niet om dat een meerderheid niet aan kinderen zat (dat snapt nl iedereen). Het probleem was dat de kerkleiding, tot aan bisschoppen en kardinalen toe (en zelfs de pausen wisten er al jarenlang van af) de boel onder het tapijt veegde en misbruikers niet alleen de hand boven het hoofd hield maar zelfs elders weer hun gang liet gaan.

Iets waar je al talloze keren op gewezen bent.

Edit: en blijkbaar ben je ook waardeloos in het maken van schattingen; een simpele Google search leert dat het om zo'n 4% ging. 1 op de 25. En dus niet 0,001%. Zit je er maar een factor 4000 naast.
Sorry, my bad dan!

Het onderwerp zit de laatste tijd namelijk niet zo in m'n gedachten, zéker vandaag niet. Het gaat hier in dit topic dan ook over héél wat anders, namelijk dwangsommen voor Tata enzovoort.
Derhalve zou ik u aanraden hierover geheel naar eigen wens een speciaal topic te openen. En hetgeen waar u op wijst, neemt men alle genoemde geestelijken in kwestie uit bewogen tijden aangaande misbruik dan ook niet heel kwalijk.
Deze mensen zaten uiteraard met vreselijke dilemma's hieromtrent welke misschien tot onjuiste beslissingen hebben geleid, tevens iets waarover ik in het verleden ook vast al regelmatig heb gepost.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_207231680
quote:
15s.gif Op zondag 25 december 2022 22:39 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Sorry, my bad dan!

Het onderwerp zit de laatste tijd namelijk niet zo in m'n gedachten, zéker vandaag niet. Het gaat hier in dit topic dan ook over héél wat anders, namelijk dwangsommen voor Tata enzovoort.
Derhalve zou ik u aanraden hierover geheel naar eigen wens een speciaal topic te openen. En hetgeen waar u op wijst, neemt men alle genoemde geestelijken in kwestie uit bewogen tijden aangaande misbruik dan ook niet heel kwalijk.
Deze mensen zaten uiteraard met vreselijke dilemma's hieromtrent welke misschien tot onjuiste beslissingen hebben geleid, tevens iets waarover ik in het verleden ook vast al regelmatig heb gepost.

Scjvb
Wel of niet een kindermisbruiker de hand boven het hoofd houden. Wat een moeilijk moreel dilemma zeg /s. Een integer mens hoeft daar niet eens over na te denken.

Maar wellicht moeten we niet te veel verwachten van mensen die hun ethische waarden zeer selectief uit een eeuwenoud boekje halen.

En fuck, jij begon er over, met je schatting.

Heb hier al genoeg ontopic over Tata gepost, maar dat doe je op eenzelfde 'och, onzin, valt wel mee' manier af, zonder enige onderbouwing anders dan Tata PR broddelwerkjes. Och, hij zeilt in zijn vrije tijd, wat een leuke man zeg.

Derhalve concluderen wij dat er met u simpelweg niet te discussiëren valt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_207231726
Kutzooi, we kunnen helemaal niks meer in snowflakes-NL.
Vakman pur sang
  zondag 25 december 2022 @ 23:14:50 #218
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207231824
quote:
1s.gif Op zondag 25 december 2022 23:05 schreef probeer het volgende:

[..]
En fuck, jij begon er over, met je schatting.

Derhalve concluderen wij dat er met u simpelweg niet te discussiëren valt.
Inderdaad reageerde ik op een off-topic post van Richestorags #207. En wie is 'wij'? Spreek voor uzelf a.u.b. :)

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_207231882
quote:
14s.gif Op zondag 25 december 2022 23:14 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Inderdaad reageerde ik op een off-topic post van Richestorags #207. En wie is 'wij'? Spreek voor uzelf a.u.b. :)

Scjvb
Wij spreken verdomme zoals wij dat willen.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 25 december 2022 @ 23:24:35 #220
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207231976
quote:
1s.gif Op zondag 25 december 2022 23:05 schreef probeer het volgende:

[..]
Heb hier al genoeg ontopic over Tata gepost, maar dat doe je op eenzelfde 'och, onzin, valt wel mee' manier af, zonder enige onderbouwing anders dan Tata PR broddelwerkjes. Och, hij zeilt in zijn vrije tijd, wat een leuke man zeg.
Lol, het moge duidelijk zijn dat over het geheel al veel onderbouwing langsgekomen is in reeds geposte artikelen met bronnen.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  maandag 26 december 2022 @ 01:35:44 #221
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207233966
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2022 22:14 schreef probeer het volgende:
Zolang de dwangsom niet in de miljoenen loopt zal het niets uithalen.
winst afpakken tot ze zelf gaan sluiiten en opzouten met die smeerboel
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_207235430
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 15:15 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
In Nederland kan alles. Voor geld dan hè.

https://www.plasticsoupfo(...)ar-in-de-maas-lozen/
Gewoon alles dumpen, nergens rekening mee houden, de bevolking betaalt 30 jaar te laat wel de schadekosten.
pi_207239523
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2022 14:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zeker de TATA knop moet uit

voorgoed uit
schone kust en geen kanker aan de kust
Precies, maar de eigenaren van tata steel weten dat het slechts lichamelijk gehandicapten zijn die tata steel voorgoed willen sluiten. Een sluiting zal dus nog wel een tijdje op zich laten wachten.
  vrijdag 20 januari 2023 @ 17:36:24 #224
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207642686
Beste mede-FOK!kers,

Met oog op de wat dreigende toon van de TT vorig jaar 5 september, is het voorlopig nog lang geen tijd voor niet-wenselijke gebeurtenissen zoals sluiting. :lijstje:



Men heeft de hakken immers stevig in de grond geslagen om zo spoedig mogelijk aan alle klimaateisen te kunnen voldoen, dus zal naar onze verwachting waarschijnlijk nooit sprake zijn van daadwerkelijke sluiting van het succesvolle staalconcern in de IJmond. Laten we a.u.b. realistisch blijven! :)
En door ongunstige omstandigheden als gevolg van de energie/gascrisis, zijn fossiele brandstoffen weer actueel en functioneler geworden. :lijstje:

Bij het realiseren van nieuwe installaties op het terrein blijft geduld nu eenmaal een schone zaak voor alle omwonenden. Ook wanneer het langer zou gaan duren dan men had gehoopt. Milieu-hippies/activisten, zoals wij ze noemen én ook zagen in het Duitse Bruinkooldorp 8}, mogen best 'n toontje lager zingen. :muziek: 13.gif

Door hun vrij roekeloze acties begeven zij zich op het pad der strafbare feiten, wat eerder vandaag ook weer duidelijk werd met hun nieuwe actie waarbij het productieproces van Tata Steel (ernstig) verstoord werd. :lijstje:

Gewoon niet doen, of de consequenties aanvaarden! :)

Scjvb

++++

Actievoerders blokkeren het spoor naar Tata Steel: "Ze moeten kappen met kolen"

quote:
20 januari 2023, 16.10 uur · Aangepast 31 minuten geleden · Door Fred Segaar

Actievoerders van Exctinction Rebellion hebben vanochtend enige tijd de aanvoer van kolen via het spoor naar Tata Steel geblokkeerd. Volgens een woordvoerder van het staalconcern heeft het protest de productie verstoord. Twee actievoerders zijn aangehouden. Na verhoor op het politiebureau van Beverwijk mochten de twee weer vertrekken.

De actievoerders krijgen waarschijnlijk wel een boete wegens erfvredebreuk, omdat ze onder een hek doorkropen dat toegang biedt tot het terrein van Tata Steel. Eén actievoerder werd ongeveer een half uur aan haar benen vastgehouden door veiligheidspersoneel van het staalbedrijf.

Kolen als brandstof voor de productie van staal is volgens Peter Jamin van Extinction Rebellion vanwege de enorme stikstofuitstoot niet langer meer te accepteren. Daarom is de campagne Kapen met Kolen vanochtend in Velsen-Noord in het leven geroepen. "Ik begrijp heel goed dat het erg is als 9.000 mensen hun baan kwijtrijken", zegt hij. "Maar er zijn genoeg banen, ook in de duurzame energie. Ze staan daar te springen om mensen. Bovendien: tijdens corona is gebleken dat de zakken van de overheid diep genoeg zijn om deze mensen te compenseren."

Proces enige tijd verstoord

Peter van Boesschoten, woordvoerder van Tata Steel, vond de actie 'onnodig en jammer', omdat het concern en de actievoerders volgens hem dezelfde wens delen. "We zijn bezig met de overstap van kolen naar waterstof om staal te maken. Daarover zijn we het eens. Jammer alleen dat ze het op deze manier kenbaar maken, want ons proces is enige tijd verstoord geweest."

© https://www.nhnieuws.nl/n(...)ten-kappen-met-kolen
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_207642833
quote:
Bij het realiseren van nieuwe installaties op het terrein blijft geduld nu eenmaal een schone zaak voor alle omwonenden. Ook wanneer het langer zou gaan duren dan men had gehoopt. Milieu-hippies/activisten, zoals wij ze noemen én ook zagen in het Duitse Bruinkooldorp, mogen best 'n toontje lager zingen.

Door hun vrij roekeloze acties begeven zij zich op het pad der strafbare feiten, wat eerder vandaag ook weer duidelijk werd met hun nieuwe actie waarbij het productieproces van Tata Steel (ernstig) verstoord werd.

Gewoon niet doen, of de consequenties aanvaarden! :)
De vervuilende industrieën roepen al honderden jaren dat zij gaan zorgen voor meer rust en schone lucht.

Terwijl voldoende rust en schone lucht een voorwaarde is om een gezond en lang en prettig leven te kunnen hebben.

Dat het zorgen voor onrust en vuile lucht nog niet als een strafbaar feit wordt beschouwd, is een verdachte zaak.
pi_207642997
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 01:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
winst afpakken tot ze zelf gaan sluiiten en opzouten met die smeerboel
Dit soort bedrijven (Tata) zorgt er uiteaard voor op papier geen winst te maken.
De overheid van belastingparadijs Nederland heeft wat zulke constructies betreft natuurlijk wel 10 miljard kilo boter op haar hoofd.

https://www.trouw.nl/econ(...)-nederland~be5f2ad5/

Hoe kan dat? In 2007 werd de staalfabriek uit IJmuiden overgenomen door Tata Steel India. Voor de aankoop van bijna 10 miljard euro ging het bedrijf een flinke lening aan. Sindsdien maakt Tata IJmuiden bijna elk jaar winst en krijgt het personeel een winstuitkering. De winst werd echter gebruikt om de rente van de leningen te betalen, meldt het NHD. Daardoor blijft officieel geen cent winst over, dus kan er niets worden belast.
“Tata Steel ontwijkt op grote schaal belasting”

Tata doet daar – na vragen van het NHD - ook niet geheimzinnig over. ‘Tata Steel Nederland is onderdeel van een fiscale eenheid, hetgeen een gangbaar en geaccepteerd regime is. Binnen een fiscale eenheid kunnen winsten en verliezen van de ertoe behorende vennootschappen worden verrekend.’ Tata meldt ook dat er geen speciale afspraken –zogeheten rulings- met de Belastingdienst zijn gemaakt. Dat is in hun ogen ook niet nodig, want het ‘fiscaal beleid van Tata Steel in Nederland is volledig conform wet- en regelgeving’.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 20 januari 2023 @ 18:15:48 #227
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207643036
'Eén actievoerder werd ongeveer een half uur aan haar benen vastgehouden door veiligheidspersoneel van het staalbedrijf.'

Ik had de actievoerders opgeschept en zo in de oven geflikkerd.
Actievoeders? Hier? Nee niks gezien....
Tot nooit .......
  vrijdag 20 januari 2023 @ 18:49:02 #228
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207643383
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 17:53 schreef torentje het volgende:

[..]
De vervuilende industrieën roepen al honderden jaren dat zij gaan zorgen voor meer rust en schone lucht.

Terwijl voldoende rust en schone lucht een voorwaarde is om een gezond en lang en prettig leven te kunnen hebben.

Dat het zorgen voor onrust en vuile lucht nog niet als een strafbaar feit wordt beschouwd, is een verdachte zaak.
Men mag dat vinden. Maar we leven niet in een droomwereld hoe u of anderen het kennelijk liever zouden zien. Er is verder niets strafbaars aan, alles gaat via de legale weg voor zover bekend is. Vergunningen e.d. Gelukkig zijn de meningen hierover verdeeld en wordt deze kwestie niet zelden met geheel andere ogen bekeken in het voordeel van de industrie.

Die milieu-hype/hysterie van tegenwoordig valt dus best met 'n korreltje zout te nemen, aldus welingelichte bronnen. De onvrede wil men wegnemen door ophanden zijne aanpassingen, waarover intussen al veel gepubliceerd is, alleen zal men daar passend geduld voor moeten opbrengen.
Sterker nog, er zijn intussen al initiatieven ondernomen die de vermeende schadelijke uitstoot enigszins hebben gereduceerd en hebben daardoor meer gedaan dan tot nu toe werd verwacht.

Scjvb :Y)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  vrijdag 20 januari 2023 @ 19:03:05 #229
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207643601
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 18:49 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Men mag dat vinden. Maar we leven niet in een droomwereld hoe u of anderen het kennelijk liever zouden zien. Er is verder niets strafbaars aan, alles gaat via de legale weg voor zover bekend is. Vergunningen e.d. Gelukkig zijn de meningen hierover verdeeld en wordt deze kwestie niet zelden met geheel andere ogen bekeken in het voordeel van de industrie.

Die milieu-hype/hysterie van tegenwoordig valt dus best met 'n korreltje zout te nemen, aldus welingelichte bronnen. De onvrede wil men wegnemen door ophanden zijne aanpassingen, waarover intussen al veel gepubliceerd is, alleen zal men daar passend geduld voor moeten opbrengen.
Sterker nog, er zijn intussen al initiatieven ondernomen die de vermeende schadelijke uitstoot enigszins hebben gereduceerd en hebben daardoor meer gedaan dan tot nu toe werd verwacht.

Scjvb :Y)
Nou mijnheer TATA , de klimaatverandering valt niet met eeen korreltje zout te nemen, kan ik u melden

Dat vind ik een heel verkeerde opmerking van een officiele TATA vertegenwoordiger
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_207643690
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 18:49 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Men mag dat vinden. Maar we leven niet in een droomwereld hoe u of anderen het kennelijk liever zouden zien. Er is verder niets strafbaars aan, alles gaat via de legale weg voor zover bekend is. Vergunningen e.d. Gelukkig zijn de meningen hierover verdeeld en wordt deze kwestie niet zelden met geheel andere ogen bekeken in het voordeel van de industrie.

Die milieu-hype/hysterie van tegenwoordig valt dus best met 'n korreltje zout te nemen, aldus welingelichte bronnen. De onvrede wil men wegnemen door ophanden zijne aanpassingen, waarover intussen al veel gepubliceerd is, alleen zal men daar passend geduld voor moeten opbrengen.
Sterker nog, er zijn intussen al initiatieven ondernomen die de vermeende schadelijke uitstoot enigszins hebben gereduceerd en hebben daardoor meer gedaan dan tot nu toe werd verwacht.

Scjvb :Y)
Echt een VVD-er hoor, tenenkrommend gewoon, heb je aandelen daar of zo
  vrijdag 20 januari 2023 @ 19:37:22 #231
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207644269
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 19:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nou mijnheer TATA , de klimaatverandering valt niet met eeen korreltje zout te nemen, kan ik u melden

Dat vind ik een heel verkeerde opmerking van een officiele TATA vertegenwoordiger
Nou.

Klimaatverandering ontken ik verder ook niet, dat gebeurde in de verre geschiedenis ook al, maar had het over de 'milieu-hype' waarmee tegenwoordig alles gepaard gaat. Zoals gezegd zullen de ophanden zijnde aanpassingen aldaar de gemoederen hopelijk doen bedaren, al is daar nu eenmaal ook tijd voor nodig.
Er is ondertussen al meer gedaan aan reducering van zogenoemde schadelijke uitstoot dan ze eigenlijk moesten, en vergunningen maken de manier waarop huidige productie nu nog plaatsvindt echter volkomen legaal.

Daarbij huldig ik hoogstpersoonlijk alle twijfels over in hoeverre het een en ander daadwerkelijk te danken is aan 'hen' naar wie met de vinger wordt gewezen. ''Dus kan dat wellicht met 'n flink korreltje zout worden genomen en mag soms best wat minder luid doorklinken'', aldus bepaalde overtuigingen.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_207644709
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 18:49 schreef Scjvb het volgende:
Die milieu-hype/hysterie van tegenwoordig valt dus best met 'n korreltje zout te nemen, aldus welingelichte bronnen. De onvrede wil men wegnemen door ophanden zijne aanpassingen, waarover intussen al veel gepubliceerd is, alleen zal men daar passend geduld voor moeten opbrengen.

Scjvb :Y)
Mijn welingelichte bronnen zeggen heel wat anders, bovendien is er ook nog eens mijn lichaam, dat een goede graadmeter is voor mijn afgetakelde lichamelijke conditie door toedoen van vervuilende industrieën.
  vrijdag 20 januari 2023 @ 22:03:15 #233
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207647164
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 19:56 schreef torentje het volgende:

[..]
Mijn welingelichte bronnen zeggen heel wat anders, bovendien is er ook nog eens mijn lichaam, dat een goede graadmeter is voor mijn afgetakelde lichamelijke conditie door toedoen van vervuilende industrieën.
Pardon?

U zegt te kampen met een afgetakelde conditie van uw lichaam?

Als dit zo is, vraagt u zich dan ook wel eens af of daar andere oorzaken ten grondslag aan kunnen liggen? Goed, laten we er even uitgaan van uw, of andermans, gedachte dat de industrie daaraan een (flinke) bijdrage geleverd zou hebben, dan nóg is het speculatief dat de industrie daarin een significante rol speelt en zelfs de hoofdschuldige is.

En zo niet, evengoed kan men het - in dit stadium van de stand van zaken qua belangrijke industriële manoeuvres, inclusief vergroening - helaas niet mooier maken dan het nu is. Maar er wordt aan gewerkt, dus nog even geduld alstublieft!

Hoe dan ook, ik wens u oprecht sterkte!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_207655052
quote:
15s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 22:03 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Pardon?

U zegt te kampen met een afgetakelde conditie van uw lichaam?

Als dit zo is, vraagt u zich dan ook wel eens af of daar andere oorzaken ten grondslag aan kunnen liggen? Goed, laten we er even uitgaan van uw, of andermans, gedachte dat de industrie daaraan een (flinke) bijdrage geleverd zou hebben, dan nóg is het speculatief dat de industrie daarin een significante rol speelt en zelfs de hoofdschuldige is.

En zo niet, evengoed kan men het - in dit stadium van de stand van zaken qua belangrijke industriële manoeuvres, inclusief vergroening - helaas niet mooier maken dan het nu is. Maar er wordt aan gewerkt, dus nog even geduld alstublieft!

Hoe dan ook, ik wens u oprecht sterkte!
Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Is een spreekwoord dat op jou van toepassing is.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 15:02:26 #235
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207655460
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 14:37 schreef torentje het volgende:

[..]
Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Is een spreekwoord dat op jou van toepassing is.
U zegt het, en dat valt nog maar te bezien.

Natuurlijk zal de industrie een bijdrage leveren aan van alles wat in de lucht terechtkomt. Tóch is er wel meer dan de industrie alleen, bv het verkeer, wat uiteindelijk het leeuwendeel heeft wat betreft uitstoot van vermeende schadelijke stoffen en CO2.

Het is allemaal lang zo zwart-wit niet als onder meer strijdbare milieugroeperingen het publiek willen doen geloven.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_207657870
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:02 schreef Scjvb het volgende:

[..]
U zegt het, en dat valt nog maar te bezien.

Natuurlijk zal de industrie een bijdrage leveren aan van alles wat in de lucht terechtkomt. Tóch is er wel meer dan de industrie alleen, bv het verkeer, wat uiteindelijk het leeuwendeel heeft wat betreft uitstoot van vermeende schadelijke stoffen en CO2.

Het is allemaal lang zo zwart-wit niet als onder meer strijdbare milieugroeperingen het publiek willen doen geloven.
Als er geen industrieën waren, was er ook geen gemotoriseerd verkeer. Dat moet je ook meenemen in je bedenkingen.
  maandag 23 januari 2023 @ 18:57:08 #237
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207687120
Update:

Een belangrijke kanttekening in de strijd tegen vermeende percentages aan schadelijke uitstoot door Tata Steel en andere 'ongemakken', inclusief beschuldigende vingers dat bewoners in de IJmond daar kanker van zouden krijgen.

Uiteraard stoten fabrieken ook het een en ander uit, dat valt nooit geheel te ontkennen, maar het volgende werpt toch een meer genuanceerde kijk op het geheel. Hierover werd al vaker gewag gemaakt, maar evengoed ontkent men deze meest geloofwaardige oorzaak ten koste van de staalfabriek telkens weer.

Tata Steel wordt telkens weer gezien al 'de grote boosdoener' 8}, terwijl het hooguit op een geringe mate van uitstoot/ luchtverontreiniging aankomt waarvoor vergunningen verleend zijn. Echter zou het aandeel CO2, PAKS en lood van de staalgigant te verwaarlozen zijn in vergelijking al tot het overige wat in de lucht terechtkomt én waar het kennelijk op zelfdiscipline aankomt. ;)

Dat Beverwijk bekend staat als fervente rookgemeente zal menigeen bekend in de oren klinken, waar postcode 1941 naar verluidt het lichtende voorbeeld kleurt.

Hierover alvast een passage uit het artikel:
quote:
Ook zij concludeert dat het rookgedrag in Beverwijk de belangrijkste bron moet zijn om de rode vlekken op de kaart te verklaren. „De gebieden die rood kleuren zijn vaak de achterstandswijken en wijken met een lagere sociale klasse. In die zin is Beverwijk bijvoorbeeld ook te vergelijken met de wijken in Oost-Groningen en Amsterdam-Noord, waar je deze rode hotspots ook ziet. Luchtvervuiling geeft een anderhalf keer zo grote kans op longkanker, roken geeft een 22 keer zo grote kans op longkanker.

Bij de lagere sociale klasse ziet De Kanter dat er veel meer gerookt wordt. „Bij laagopgeleide mannen tussen 25 en 45 jaar, rookt nog altijd 56 procent. Dat is echt heel zorgelijk, en het neemt sinds de coronacrisis ook weer toe. Vergeet niet dat bij alle kankersoorten de meeste mensen doodgaan aan longkanker. Bij longkanker gaat dat om 85 procent van de mensen die de diagnose te horen krijgt.”
Daarbij zou een combinatie van roken en werken met asbest bij Koninklijke Hoogovens in het verleden, wat al lang niet meer aan de orde is, een mogelijke oorzaak hiervan zijn.
Schadelijke uitwerking van asbest op de fabriek ca 40 tot 50 jaar geleden laat namelijk langer op zich wachten dan huidig rookgedrag, en uiteraard is iedereen het ermee eens dat asbest niet meer wordt gebruikt.



Enfin. Maar waarom dan juist wel postcode 1941, terwijl het overige in de nabije omgeving op de kleurenkaart hierboven behoorlijk vrij is van kanker? Toegegeven dat over het een en ander nog veel onzekerheid is, waarnaar zowel intern bij Tata Steel als extern gedegen en betrouwbaar onderzoek wordt gedaan, waarover te zijner tijd iedereen geïnformeerd zal worden. En ja, op één van de afbeeldingen zijn de schoorstenen van Tata Steel goed te zien, al zegt dat natuurlijk maar weinig.

Uiteindelijk is gehoor gegeven aan de meeste bezwaren. Inmiddels is de fabriek nu hard op weg naar alternatieven voor het productieproces in de toekomst. :lijstje:
Jammer genoeg ziet het er voorlopig nog naar uit dat bij verreweg de meeste kankergevallen de oorzaak gezocht moet worden bij 'eigen toedoen', en niet zelden in het plaatselijke 'lagere milieu'. Soms kan men het helaas niet mooier maken dan het is, mij dunkt.

Scjvb

++++

Tot wel 71 procent meer kans op longkanker in de Beverwijkse wijk met postcode 1941. Wat is er aan de hand

quote:
In het centrum van Beverwijk is er tot wel 71 procent meer kans op longkanker, zo werd vorige week bekend na onderzoek van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). In Wijk aan Zee is er zelfs tot 114 procent meer kans op asbestkanker dan elders in Nederland. Hoe kan dat?

Een hoge kans op longkanker in het centrum van Beverwijk.

Door het IKNL zijn de 24 meest voorkomende kankersoorten in kaart gebracht en opgenomen in de Nationale Kankeratlas. Een lijvig document waar zelfs een schifting is gemaakt op wijkniveau en de gegevens voor mannen en vrouwen los van elkaar kunnen worden bekeken. De donkerrode hotspots die verschijnen op de kaarten van Beverwijk en Wijk aan Zee schreeuwen daarbij om duiding.

In de wijk met postcode 1941, het centrum van Beverwijk, worden inwoners (vrouwen en mannen) gemiddeld 53 procent vaker gediagnosticeerd met longkanker. Bij vrouwen loopt dat percentage zelfs op tot 71 procent boven de verwachting op het Nederlands gemiddelde. Hoe kan het dat het hier in Beverwijk zo uit de pas loopt? Gezondheidsdienst GGD Kennemerland en longarts Wanda de Kanter leggen de atlas op verzoek van deze krant op de snijtafel.

(Tekst gaat door onder de foto)

De Breestraat in Beverwijk met op de achtergrond de staalfabriek.

We zoomen eerst in op postcodegebied 1941, een wijk in en rond het stadshart van Beverwijk. Kijk je er uit je dakraam dan zie je om je heen hoogbouw, drie kerken en iets verderop de schoorstenen van staalfabriek Tata Steel. Wie goed luistert, hoort ook treinen en mogelijk het verkeer over de snelweg A22 rijden. Zou je door de wijk fietsen dan tref je naast winkels en ouderencentra, ook woningen in straten waarbij het spreekwoordelijke touwtje nog wel eens letterlijk uit de brievenbus hangt.

(Tekst gaat door onder de foto)

© Nationale Kankeratlas

Luchtvervuiling

Waarom hebben de inwoners in deze wijk zo’n grote kans op longkanker in vergelijking met de rest van Nederland? Volgens het IKNL is de slopende kankersoort in algemene zin voor tachtig procent terug te voeren naar het (mee)roken. Zo’n tien procent wordt veroorzaakt door luchtvervuiling, houtstook en radon (radioactieve straling). Bij tien procent is de oorzaak een vraagteken en geoormerkt als onbekend.

Zou je op de winkelstraat praten over de verhoogde kans op longkanker, dan moet je niet vreemd opkijken als de link wordt gelegd met staalfabriek Tata Steel. De fabriek ligt vanwege de uitstoot al jaren onder vuur en onder een vergrootglas. Dat heeft na de onderzoeken van het Rijksdienst Instituut voor Gezondheid en Milieu (RIVM) in de regio - die in veegmonsters onder meer kankerverwekkende stofdeeltjes ontdekten – een vlucht genomen. Het RIVM adviseert sindsdien aan kinderen in Wijk aan Zee om na het buitenspelen zelfs de handen te wassen.

De discussie over de uitstoot is daarom niet zelden het gesprek van de dag. Zou de invloed van de staalproductie in dichtbevolkt gebied dan ook leiden tot de sterke verhoogde kans op longkanker in Beverwijk?

(Tekst gaat door onder de foto)

De fabrieken van Tata Steel.

GGD Kennemerland noemt Tata Steel niet als een veroorzaker, wel de ’matige luchtkwaliteit in de IJmond’ als een mogelijke aanjager voor de verhoogde kans op longkanker.

„Het is aannemelijk dat de invloed van de luchtvervuiling in de IJmond op het ontstaan van longkanker groter is dan gemiddeld in Nederland en de rest van de regio. Deze invloed is echter niet te kwantificeren. Daarnaast zijn er ook werknemers van de industrie woonachtig in de IJmond. Voor hen telt de blootstelling op de werkplek ook mee. Het is onbekend waar deze mensen precies wonen en hoe groot deze invloed is”, aldus de gezondheidsdienst.

(Tekst gaat door onder de foto)

Het centrum van Beverwijk.

Volgens de GGD is een andere mogelijke oorzaak voor de hoge percentages longkanker: rookgedrag. De gezondheidsdienst wijst daarbij ook naar andere wijken in de stad die ook opvallen met een slechte score in de atlas, zoals: Oosterwijk (28 procent), Oranjebuurt (24 procent) en Meerestein (20 procent).

De meeste huidige rokers (gebaseerd op de Gezondheidsmonitor Volwassenen & Ouderen 2020) wonen volgens de dienst namelijk ook in deze genoemde gebieden. Ook ziet de GGD in deze wijken de hoogste percentages van mensen die er ’ooit gerookt’ hebben. Over het rookgedrag in de gemeente vóór 2008 zijn overigens geen gegevens bekend.

(Tekst gaat door onder de foto)

Wanda de Kanter.

Wanda de Kanter is bijna 35 jaar longarts en werd door het IKNL - vóór de publicatie van het onderzoek – geïnformeerd over de data.

Ook zij concludeert dat het rookgedrag in Beverwijk de belangrijkste bron moet zijn om de rode vlekken op de kaart te verklaren. „De gebieden die rood kleuren zijn vaak de achterstandswijken en wijken met een lagere sociale klasse. In die zin is Beverwijk bijvoorbeeld ook te vergelijken met de wijken in Oost-Groningen en Amsterdam-Noord, waar je deze rode hotspots ook ziet. Luchtvervuiling geeft een anderhalf keer zo grote kans op longkanker, roken geeft een 22 keer zo grote kans op longkanker.”

De Kanter, die landelijke bekendheid kreeg door de strijd die ze voert tegen de tabaksindustrie, werkte tien jaar in het Antonie van Leeuwenhoekziekenhuis, dat gespecialiseerd is in onderzoek naar kanker. Daarvoor was De Kanter twintig jaar werkzaam in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. Het afgelopen jaar nam zij in verband met corona drukte nog een jaar waar. Ze kent de stad daarom goed.

(Tekst gaat door onder de foto)

Een roker in de IJmond.

Bij de lagere sociale klasse ziet De Kanter dat er veel meer gerookt wordt. „Bij laagopgeleide mannen tussen 25 en 45 jaar, rookt nog altijd 56 procent. Dat is echt heel zorgelijk, en het neemt sinds de coronacrisis ook weer toe. Vergeet niet dat bij alle kankersoorten de meeste mensen doodgaan aan longkanker. Bij longkanker gaat dat om 85 procent van de mensen die de diagnose te horen krijgt.”

Zowel de GGD alsook De Kanter wijzen erop dat er tientallen jaren kunnen zitten tussen blootstelling aan risicofactoren en een kankerdiagnose. „De geografische verschillen in aantallen diagnoses van een bepaalde kankersoort in Nederland zouden daarom voornamelijk veroorzaakt worden door verschillen in blootstelling aan risicofactoren uit het verleden”, verklaart de GGD. „Aangezien mensen in de loop van hun leven verhuizen kan de plek waar iemand is blootgesteld aan een risicofactor verschillen van de plek waar de kanker is vastgesteld. De atlas is samengesteld op basis van de postcode op het moment van vaststelling van de kanker.”

(Tekst gaat door onder de foto)

De Breestraat in Beverwijk.

Waarom vrouwen in het Beverwijkse centrum tot wel 71 procent meer kans maken op longkanker dan gemiddeld, is volgens De Kanter - die zichzelf ook activist noemt - op microniveau niet met zekerheid te zeggen. „Wat we wel weten is dat er een periode door de tabaksindustrie met reclamecampagnes volop is ingezet om de vrouwen aan het roken te krijgen. En wat we uit cijfers weten is dat er heel veel werd - en wordt - gerookt in het centrum van Beverwijk en andere delen van de stad.”

De industrie kan volgens haar indirect ook nog een rol hebben gespeeld. „Vrouwen wasten heel vaak de kleding van mannen die in de industrie werkten. Waarbij er - in theorie - ook bijvoorbeeld asbestdeeltjes zijn verspreid, bijvoorbeeld bij het uitkloppen. Dat kan invloed hebben gehad op de verhoogde kans op longkanker bij vrouwen.”

Ouderen

Op het postcodegebied 1941 zijn ook twee ouderencentra gevestigd. Zou dat nog invloed kunnen hebben gehad op de cijfers? Nee, stelt een woordvoerder namens de GGD. „In de analyse wordt leeftijdsstandaardisatie uitgevoerd. Dit wil zeggen dat het gemiddelde voorkomen van longkanker per leeftijdscategorie in Nederland wordt vergeleken met het gemiddelde voorkomen van longkanker per leeftijdscategorie op postcodegebied. Dat er in een bepaald gebied meer ouderen wonen, heeft dus geen invloed op het afwijken van het landelijk gemiddelde.”

Het linken van een bepaalde kankersoort in een bepaalde regio aan één bepaalde oorzaak, blijft volgens de GGD ook lastig. „In veel gevallen gaat het om een combinatie van factoren, is de oorzaak van het voorkomen van kanker nog onbekend, of kan deze aan toeval toegeschreven worden. Variaties zijn daardoor soms maar deels te verklaren, terwijl andere variaties meer willekeurig lijken en waarbij er een verklaring ontbreekt.”

Asbestkanker

De Kankeratlas toont ook een ander zorgelijk percentage: 114 procent meer kans op de diagnose ’mesothelioom’ - beter bekend als asbestkanker - in Wijk aan Zee. Dat ontstaat in de vliezen om de longen, buik, hart of zaadballen.

(Tekst gaat door onder de foto)

In Wijk aan Zee is er 114 procent meer kans op asbestkanker.

De Kanter: „Het is bekend dat er in de industrie, zoals bij Hoogovens, in het verleden heel veel gewerkt is met asbest. Ook bekend is dat er in het verleden veel mensen woonden in Wijk aan Zee en bij de staalfabriek werkten. De gevolgen van asbestexpositie worden vaak pas na 40- 50 jaar zichtbaar. De combinatie van asbest en roken geeft daarbij overigens een extra verhoogde kans op longkanker.”

Hoogovens-medewerkers kwamen vaak op de afdeling in het ziekenhuis bij De Kanter. „Wij hadden zelfs op de longafdeling een ploegendienstrooster hangen van de Hoogovens om te kunnen zien wanneer er scans konden worden gemaakt bij de patiënten die er werken.”

Verboden

De longarts wijst er ook op dat asbestkanker relatief gezien weinig voorkomt, zo’n 500 gevallen per jaar in Nederland. „Dat leidt er ook toe dat percentages snel kunnen oplopen als er een paar gevallen meer zijn in een wijk of een gebied. Asbest is nu gelukkig verboden en zien we het aantal gevallen met asbestkanker ieder jaar afnemen.”

De Kanter waarschuwt dat longkanker als gevolg van roken slechts het topje is van de ijsberg. „Als er veel gerookt is, heb je een verhoogd risico op vijftien andere kankersoorten zoals blaas-, alvleesklier- en keelkanker. En vanzelfsprekend COPD, long, hart en hersenfalen”, zegt ze. „Het is dus grotendeels vermijdbaar, niet verwijtbaar: het is een ernstige verslaving, opgelopen als kind in een omgeving waar zovelen roken.”

Kankeratlas

De Kankeratlas toont de impact van kankergevallen per regio. In de Kankeratlas wordt aangegeven of het aantal diagnoses van een bepaalde kankersoort hoger is, lager of gelijk aan wat we verwachten op basis van het Nederlands gemiddelde. Daarbij is rekening gehouden met bevolkingsgrootte, leeftijd (kanker komt het meest voor bij ouderen) en geslacht. Je vindt de atlas via deze link: Kankeratlas (iknl.nl)

© https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20230123_47418728
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  maandag 23 januari 2023 @ 18:58:41 #238
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207687139
Misschien gaat TATA ook boeren opkopen net als Schiphol.


TATA is een heel vies en smerig bedrijf dat kanker verspreid, doe maar weg naar het Ruhrgebied of naar Rusland
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 23 januari 2023 @ 18:59:54 #239
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207687160
Het is dus gezond om naast TATA te wonen. Dank voor de mededeling.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 23 januari 2023 @ 19:00:42 #240
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207687180
quote:
4s.gif Op maandag 23 januari 2023 18:57 schreef Scjvb het volgende:
Update:

Een belangrijke kanttekening in de strijd tegen vermeende percentages aan schadelijke uitstoot door Tata Steel en andere 'ongemakken', inclusief beschuldigende vingers dat bewoners in de IJmond daar kanker van zouden krijgen.

Uiteraard stoten fabrieken ook het een en ander uit, dat valt nooit geheel te ontkennen, maar het volgende werpt toch een meer genuanceerde kijk op het geheel. Hierover werd al vaker gewag gemaakt, maar evengoed ontkent men deze meest geloofwaardige oorzaak ten koste van de staalfabriek telkens weer.

Tata Steel wordt telkens weer gezien al 'de grote boosdoener', terwijl het hooguit op een geringe mate van uitstoot/ luchtverontreiniging aankomt waarvoor vergunningen verleend zijn. Echter zou het aandeel CO2, PAKS en lood van de staalgigant te verwaarlozen zijn in vergelijking al tot het overige wat in de lucht terechtkomt én waar het kennelijk op zelfdiscipline aankomt. ;)

Dat Beverwijk bekend staat als fervente rookgemeente zal menigeen bekend in de oren klinken, waar postcode 1941 naar verluidt het lichtende voorbeeld kleurt.

Hierover alvast een passage uit het artikel:
[..]
Daarbij zou een combinatie van roken en werken met asbest bij Koninklijke Hoogovens in het verleden, wat al lang niet meer aan de orde is, een mogelijke oorzaak hiervan zijn.
Schadelijke uitwerking van asbest op de fabriek ca 40 tot 50 jaar geleden laat namelijk langer op zich wachten dan huidig rookgedrag, en uiteraard is iedereen het ermee eens dat asbest niet meer wordt gebruikt.

[ afbeelding ]

Enfin. Maar waarom dan juist wel postcode 1941, terwijl het overige in de nabije omgeving op de kleurenkaart hierboven behoorlijk vrij is van kanker? Toegegeven dat over het een en ander nog veel onzekerheid is, waarnaar zowel intern bij Tata Steel als extern gedegen en betrouwbaar onderzoek wordt gedaan, waarover te zijner tijd iedereen geïnformeerd zal worden. En ja, op één van de afbeeldingen zijn de schoorstenen van Tata Steel goed te zien, al zegt dat natuurlijk maar weinig.

Uiteindelijk is gehoor gegeven aan de meeste bezwaren. Inmiddels is de fabriek nu hard op weg naar alternatieven voor het productieproces in de toekomst. :lijstje:
Jammer genoeg ziet het er voorlopig nog naar uit dat bij verreweg de meeste kankergevallen de oorzaak gezocht moet worden bij 'eigen toedoen', en niet zelden in het plaatselijke 'lagere milieu'. Soms kan men het helaas niet mooier maken dan het is, mij dunkt.

Scjvb

++++

Tot wel 71 procent meer kans op longkanker in de Beverwijkse wijk met postcode 1941. Wat is er aan de hand
[..]

De windrichting zal er ook mee te maken hebben , waarom er daar zoveel longkanker in die regio is
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 23 januari 2023 @ 19:00:58 #241
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207687189
quote:
84s.gif Op maandag 23 januari 2023 18:59 schreef Starhopper het volgende:
Het is dus gezond om naast TATA te wonen. Dank voor de mededeling.
_O- _O- _O- 8)7 8)7 :W


heeft ie weer een leuk daggeld verdiend met deze leugens
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 23 januari 2023 @ 19:03:20 #242
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207687231
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 19:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De windrichting zal er ook mee te maken hebben , waarom er daar zoveel longkanker in die regio is
Ja, maar dat kan toch niet. Dan zou de wind altijd speciaal die richting op moeten waaien terwijl nabijgelegen wijken en omgeving gevrijwaard blijven. :)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 23 januari 2023 @ 19:04:02 #243
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207687240
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 19:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De windrichting zal er ook mee te maken hebben , waarom er daar zoveel longkanker in die regio is
Maar kijk eens op het kaartje! Er is heel weinig huidkanker daar. De rook en andere uitstoot houden de gevaarlijke straling van de zon tegen. TATA is heel goed voor de gezondheid ^O^

Of de mensen komen niet buiten omdat ze niet in de stank willen zitten :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 23 januari 2023 @ 19:05:12 #244
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207687261
https://www.medischcontac(...)ta-is-gigantisch.htm

Als ik daar woonde kwam ik ook niet naar buiten

When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 23 januari 2023 @ 19:06:47 #245
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207687281
quote:
11s.gif Op maandag 23 januari 2023 19:03 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Ja, maar dat kan toch niet. Dan zou de wind altijd speciaal die richting op moeten waaien terwijl nabijgelegen wijken en omgeving gevrijwaard blijven. :)
quote:
Grafietregens in Wijk aan Zee: 'De macht van Tata is gigantisch'
jij verdiend een leuke boterham met deze leugens he
https://www.medischcontac(...)ta-is-gigantisch.htm
quote:
De grafietregens van Tata Steel in Wijk aan Zee bevatten ongezonde hoeveelheden lood en andere zware metalen, zo maakte het RIVM afgelopen week bekend. Huisarts Luc Verkouteren zit er middenin.

Op welke manier bent u betrokken bij de grafietregens?
‘Ik ben huisarts in IJmuiden en ik woon in Wijk aan Zee. Ik zit dus in het centrum van de activiteiten in het IJmondgebied.
We hebben al jaren last van uitstoot, maar dat werd veelal voor lief genomen. De mensen die hier wonen, weten niet beter.

Als de wind verkeerd staat en het stinkt, dan krijgen mensen in IJmuiden last van ogen en luchtwegen.

Als bewoners de was buiten hangen, maken ze eerst de waslijn schoon. Ik hoorde er eerst niet zoveel over van patiënten, maar nu brengen ze het ter sprake.
Ze vertellen dat ze geen klachten hebben als ze elders familie bezoeken of op vakantie gaan.’
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 23 januari 2023 @ 19:12:11 #246
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207687389
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 23 januari 2023 @ 19:20:04 #247
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207687541
Ja sorry, maar deze oude berichten zijn bekend en daarnaar is reeds onderzoek gedaan.

Daarover werd ook hier al gediscussieerd, waar min of meer uitkwam dat het zwartmakerij van het bedrijf was met wellicht fake-opnames over die dump in de Noordzee.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  maandag 23 januari 2023 @ 19:33:46 #248
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207687770
quote:
15s.gif Op maandag 23 januari 2023 19:20 schreef Scjvb het volgende:
Ja sorry, maar deze oude berichten zijn bekend en daarnaar is reeds onderzoek gedaan.

Daarover werd ook hier al gediscussieerd, waar min of meer uitkwam dat het zwartmakerij van het bedrijf was met wellicht fake-opnames over die dump in de Noordzee.
Maar ook al is het erg oud, er is nog niets verandert , het is nog steeds een smerige kanker boel aan onze schone noordzeekust

En de grootste Stikstof vervuiler van Nederland , of gaan ze ook boeren opkopen net als schiphol
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 23 januari 2023 @ 19:33:56 #249
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207687777
Citaatje:
quote:
Bij het lossen van schepen kan het voorkomen dat er beschadigingen optreden. Voor kleine beschadigingen komen Tata Steel en de schipper een schadebedrag overeen, dat contant wordt betaald. Deze betalingen worden schriftelijk vastgelegd. Incidenteel komt het voor dat er onvoldoende capaciteit is om het dek veegschoon op te leveren. Dan wordt ook met de kapitein een vergoeding afgesproken voor het veegschoon maken van de luiken en het dek van het schip.

De kapitein is verantwoordelijk voor het ordentelijk verwijderen van eventueel aanwezige grondstoffen. Tata Steel wijst de kapiteins van schepen er altijd uitdrukkelijk (en ook schriftelijk) op dat ladingluiken en dek vrij van ladingresten moeten zijn bij vertrek naar zee. Indien de bemanning de luiken en/of het dek schoonmaakt, dient dit te gebeuren zonder dat er grondstoffen in het water terechtkomen. Tevens wijst Tata Steel de kapiteins erop dat de autoriteiten hierop toezicht houden en dat er hoge boetes staan op het niet naleven hiervan.
Er gaat toch wel eens wat fout. Sommige beelden zullen dat kunnen bevestigen. Daarover zijn afspraken en er wordt door Tata van de kapiteins verwacht dat zij zich aan de regels houden.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  maandag 23 januari 2023 @ 20:31:33 #250
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_207689084
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 19:05 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.medischcontac(...)ta-is-gigantisch.htm

Als ik daar woonde kwam ik ook niet naar buiten

[ afbeelding ]
Gatverdamme, dat wil je toch niet in je land. Heb ook even op maps gekeken, het is een half dorp wat daar ligt aan oppervlak :')

NIMBY is prima in dit geval. Lekker naar India of China ermee, dat doen we toch met alles wat we hier niet willen? Hier kunnen we zo'n puinzooiproducent er niet bij hebben en in tegenstelling tot schone lucht hebben we hier banen zat.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')