abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206137875
De mening in de provincies is aan het schuiven, voor het eerst pleiten ze daar voor het makkelijker maken van het onteigenen van boeren. Tot nu toe waren de provincies daar altijd tegen:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)t=&utm_term=20220929
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206209458
quote:
Het kabinet moet wat stikstofbemiddelaar Johan Remkes betreft niet nu al tornen aan een van de voornaamste doelstellingen van het stikstofbeleid, een halvering van de uitstoot in 2030.
quote:
Gedwongen uitkoop

Volgens diezelfde bronnen adviseert Remkes om ook gedwongen uitkoop toe te passen bij bedrijven die veel stikstof uitstoten in de buurt van kwetsbare natuurgebieden. Het kabinet ging tot dusver nog uit van vrijwilligheid.

Voor ondernemers die gedwongen worden te stoppen moeten er wel nette regelingen komen. Het gaat ook niet alleen om boerenbedrijven.
twitter
pi_206430548
Boeren hebben blijkbaar massaal hun kop in het zand gestoken.
https://www.nieuweoogst.n(...)egelen-niet-aankomen

Maar 11% zag meer stikstof maatregelenpakket aan komen... dat terwijl dat voor iedereen die het sinds 2000 een beetje volgde toch onvermijdelijk was. En maar 2% vindt dat boeren een negatieve impact hebben op de natuur, terwijl zelfs de wetenschappers van de WUR dat gewoon aangeven: https://www.wur.nl/nl/nie(...)ikstofprobleem-1.htm

Als je zo de kop in het zand blijft steken en feiten ontkent, kan ik me voorstellen dat elke maatregel weer als een donderslag bij heldere hemel komt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 24 oktober 2022 @ 11:37:47 #34
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206431119
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 10:44 schreef Hanca het volgende:
Boeren hebben blijkbaar massaal hun kop in het zand gestoken.
https://www.nieuweoogst.n(...)egelen-niet-aankomen

Maar 11% zag meer stikstof maatregelenpakket aan komen... dat terwijl dat voor iedereen die het sinds 2000 een beetje volgde toch onvermijdelijk was. En maar 2% vindt dat boeren een negatieve impact hebben op de natuur, terwijl zelfs de wetenschappers van de WUR dat gewoon aangeven: https://www.wur.nl/nl/nie(...)ikstofprobleem-1.htm

Als je zo de kop in het zand blijft steken en feiten ontkent, kan ik me voorstellen dat elke maatregel weer als een donderslag bij heldere hemel komt.
Ja onvoorstelbaar. In elke andere bedrijfstak had dit heel anders gelopen, maar hier wordt eindeloos de hand boven het hoofd gehouden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_206457084
FDF heeft nu zelf een oplossingsrichting voorgesteld. Samen met juristen, dus ik ben eigenlijk best benieuwd naar de reactie van Van der Wal en Adema.

https://www.melkvee.nl/ar(...)an-slot-af-te-halen/

Een hoogleraar noemt het niet reëel, maar eigenlijk zonder argumenten: https://www.volkskrant.nl(...)geen-actie~bfda49a2/

Hier een interview met Van den Oever hierover: https://www.foodlog.nl/ar(...)werking/allcomments/
Hij roept zijn achterban op zich snel te laten uitkopen.

Ik vind dit in elk geval het meest positieve dat er ooit uit FDF gekomen is.

[ Bericht 29% gewijzigd door Hanca op 26-10-2022 19:02:22 ]
pi_206457277
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 18:54 schreef Hanca het volgende:
FDF heeft nu zelf een oplossingsrichting voorgesteld. Samen met juristen, dus ik ben eigenlijk best benieuwd naar de reactie van Van der Wal en Adema.

https://www.melkvee.nl/ar(...)an-slot-af-te-halen/

Een hoogleraar noemt het niet reëel, maar eigenlijk zonder argumenten: https://www.volkskrant.nl(...)geen-actie~bfda49a2/

Hier een interview met Van den Oever hierover: https://www.foodlog.nl/ar(...)werking/allcomments/
Hij roept zijn achterban op zich snel te laten uitkopen.

Ik vind dit in elk geval het meest positieve dat er ooit uit FDF gekomen is.
Het is een totaal onreëeel plan omdat ze de totale stikstofuitstoot gelijk willen houden, uiteraard alle illegale uitbreiders legaliseren, en geen gebiedsgerichte aanpak willen, maar wel heel veel geld. Dat alles gecombineerd maakt het gewoon een waardeloos plan dat vooral voorziet in het overmaken van miljarden euro's naar de boeren zonder dat daar enige concrete natuurwinst mee geboekt kan worden - omdat het stikstofprobleem een lokaal probleeem is en het dus wel degelijk uitmaakt waar je ze uitkoopt.

De boeren en FDF zouden eens verteld moeten worden dat er ondertussen wel genoeg naar ze geluisterd is en dat er nu gewoon beleid komt.
pi_206457335
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 19:07 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Het is een totaal onreëeel plan omdat ze de totale stikstofuitstoot gelijk willen houden, uiteraard alle illegale uitbreiders legaliseren, en geen gebiedsgerichte aanpak willen, maar wel heel veel geld. Dat alles gecombineerd maakt het gewoon een waardeloos plan dat vooral voorziet in het overmaken van miljarden euro's naar de boeren zonder dat daar enige concrete natuurwinst mee geboekt kan worden - omdat het stikstofprobleem een lokaal probleeem is en het dus wel degelijk uitmaakt waar je ze uitkoopt.

De boeren en FDF zouden eens verteld moeten worden dat er ondertussen wel genoeg naar ze geluisterd is en dat er nu gewoon beleid komt.
Nou is stikstof inderdaad een lokaal probleem, maar volgens mij is het enige gebied zonder stikstofprobleem Noord-Groningen (en daar zitten nauwelijks veehouders). Dus wat dat betreft zijn landelijke regelingen wel een optie.

En je kunt nu wel heel hard roepen: "er komt beleid", maar als geen boer zich laat uitkopen omdat ze de hakken in het zand zetten, komt er de eerste 7 jaar geen enkele stikstofreductie en ook geen enkele ruimte vrij voor bouwen. Zo lang kost gedwongen uitkopen namelijk volgens het ministerie.

Ik wil graag dat er zo snel mogelijk zo veel mogelijk stikstofreductie komt. En als dit plan daar voor kan zorgen omdat de boeren dan wel mee werken, moet je daar naar willen kijken.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 19:24:07 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206457513
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 18:56 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar goed, een warmere aarde zorgt in principe voor meer neerslag.
[..]
heel veel neerslag ineens op een knoertharde aarde die dan pijlsnel van de berg afkomt en daar de dorpen meesleurt en daarna gaat de zon weer schijnen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 26 oktober 2022 @ 19:24:58 #39
323876 michaelmoore
pi_206457521
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nou is stikstof inderdaad een lokaal probleem, maar volgens mij is het enige gebied zonder stikstofprobleem Noord-Groningen (en daar zitten nauwelijks veehouders). Dus wat dat betreft zijn landelijke regelingen wel een optie.

En je kunt nu wel heel hard roepen: "er komt beleid", maar als geen boer zich laat uitkopen omdat ze de hakken in het zand zetten, komt er de eerste 7 jaar geen enkele stikstofreductie en ook geen enkele ruimte vrij voor bouwen. Zo lang kost gedwongen uitkopen namelijk volgens het ministerie.

Ik wil graag dat er zo snel mogelijk zo veel mogelijk stikstofreductie komt. En als dit plan daar voor kan zorgen omdat de boeren dan wel mee werken, moet je daar naar willen kijken.
Boeren uitkopen gaat NIET gebeuren
in Rusland en Oekraine en Bulgarije heeft men ook geen last van Stikstof
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_206457721
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 19:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Boeren uitkopen gaat NIET gebeuren
in Rusland en Oekraine en Bulgarije heeft men ook geen last van Stikstof
Komop, lees eens een rapport, zou ik zeggen. Als je nu nog niet weet wat stikstof is, heb je in dit topic niks te zoeken.

Zelfs FDF roept nu boeren op zich uit te laten kopen.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 19:40:17 #41
323876 michaelmoore
pi_206457797
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 19:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Komop, lees eens een rapport, zou ik zeggen. Als je nu nog niet weet wat stikstof is, heb je in dit topic niks te zoeken.

Zelfs FDF roept nu boeren op zich uit te laten kopen.
stikstof is een Noodzakelijke meststof en ik gebruik ieder jaar 5000 kg stikstof korrels om uit te strooien

Stisktof is de N uit NPK
Stikstof is de noodzaak voor de bladstand

Klimaat probleem dat is een ECHT probleem
pi_206457979
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 19:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
stikstof is een Noodzakelijke meststof en ik gebruik ieder jaar 5000 kg stikstof korrels om uit te strooien

Stisktof is de N uit NPK
Stikstof is de noodzaak voor de bladstand

Inderdaad, je weet dus niet wat stikstof is. Prima, geeft niet, maar zeg dan geen onzinnige dingen die door wetenschappers allang zijn weerlegd.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 21:03:03 #43
323876 michaelmoore
pi_206459294
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 19:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad, je weet dus niet wat stikstof is. Prima, geeft niet, maar zeg dan geen onzinnige dingen die door wetenschappers allang zijn weerlegd.
Stikstof is een meststoff die Bomen laat groeien die krijgen door Stikstof door de goede donkere bladstand

Dat is goed tegen de klimaat verandering en voor een goede CO2 opname
  woensdag 26 oktober 2022 @ 21:16:52 #44
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_206459657
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 19:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
heel veel neerslag ineens op een knoertharde aarde die dan pijlsnel van de berg afkomt en daar de dorpen meesleurt en daarna gaat de zon weer schijnen
Dat is een erg simplistische weergave. In principe bewegen, bij opwarming van de aarde, hadley cellen poolwaarts waardoor de tropische zone meebeweegt. Dit op zijn beurt zorgt voor het opschuiven van de zones met weinig regenval.
Dit effect is bijvoorbeeld te zien in de Sahel.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 21:21:34 #45
323876 michaelmoore
pi_206459761
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 21:16 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is een erg simplistische weergave. In principe bewegen, bij opwarming van de aarde, hadley cellen poolwaarts waardoor de tropische zone meebeweegt. Dit op zijn beurt zorgt voor het opschuiven van de zones met weinig regenval.
Dit effect is bijvoorbeeld te zien in de Sahel.
moessonregens , wel eens een regenbui in Africa meegemaakt ?/
,, dagen , en dagen achtereen bakken met water, twee dagen later is alles kurkdroog
pi_206460319
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 21:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Stikstof is een meststoff die Bomen laat groeien die krijgen door Stikstof door de goede donkere bladstand

Dat is goed tegen de klimaat verandering en voor een goede CO2 opname
Hier een simpele weergave: https://www.milieucentraa(...)n-de-lucht-en-bodem/

Misschien snap je dan dat de hoeveelheid stikstof die in Nederland wordt uitgestoten voor plant, dier en mens een enorm probleem is. Een urgenter probleem dan klimaatverandering, ook al is dat ook een enorm probleem (gelukkig helpen maatregelen tegen stikstofuitstoot ook altijd tegen klimaatverandering).

Als je het klimaat redt maar de biodiversiteit om zeep helpt, red je een dood land.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 22:05:26 #47
323876 michaelmoore
pi_206460636
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 21:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

Misschien snap je dan dat de hoeveelheid stikstof die in Nederland wordt uitgestoten voor plant, dier en mens een enorm probleem is. Een urgenter probleem dan klimaatverandering, ook al is dat ook een enorm probleem (gelukkig helpen maatregelen tegen stikstofuitstoot ook altijd tegen klimaatverandering).

Als je het klimaat redt maar de biodiversiteit om zeep helpt, red je een dood land.
je snapt er niets van , echt niets
pi_206460870
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 22:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je snapt er niets van , echt niets
Ja, je hebt gelijk. Alle wetenschappers zijn dom, alleen meneer @michaelmoore heeft overal verstand van...

Lees nou gewoon eens die link. Of zeg niks meer over stikstof. Nederland gaat veel sneller dood aan de door stikstof veroorzaakte biodiversiteitscrisis dan door klimaatverandering. We zitten midden in een uitstervingsgolf onder dieren en platen. En ja, daarvan is stikstof de grootste oorzaak:

https://www.parool.nl/col(...)%2Fwww.google.com%2F

quote:
De uitspraak van de Raad van State dat de natuur beschermd moet worden tegen over­matige uitstoot van stikstof heeft nog tot nul maatregelen geleid voor de veehouderij, terwijl onomstreden is dat die de grootste uitstoot van stikstof veroorzaakt en wereldwijd verantwoordelijk is voor 30 procent van het biodiversiteitsverlies.
Als we de wereld en in dit geval vooral Nederland willen redden, hebben we niet tot 2050 (zoals we met het klimaat wel hebben), 2035 zou al wel te laat kunnen zijn. Dan hebben we al zo veel dier- en plantensoorten uitgeroeid dat het leven hier blijvend beschadigd is.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 23:00:33 #49
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_206461928
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 21:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het is al lang dood, de laatste 120 jaar zijn 85% van de soorten uitgestorven. De stikstofproblematiek is niet meer dan een terminale patiënt nog een paar jaar in leven proberen te houden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_206463178
Ik zie meer in een beroepsverbod voor boeren die de stikstofproblematiek ontkennen op last van onvoldoende vakkennis. Scheelt weer uitkopen. In mijn eigen beroep moet ik ook gewoon aantonen dat ik vakbekwaam ben. Ik kan moeilijk het bestaan van electronen ontkennen omdat ze bijvoorbeeld onzichtbaar zijn.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  donderdag 27 oktober 2022 @ 19:28:04 #51
323876 michaelmoore
pi_206469038
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 07:43 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik zie meer in een beroepsverbod voor boeren die de stikstofproblematiek ontkennen op last van onvoldoende vakkennis. Scheelt weer uitkopen. In mijn eigen beroep moet ik ook gewoon aantonen dat ik vakbekwaam ben. Ik kan moeilijk het bestaan van electronen ontkennen omdat ze bijvoorbeeld onzichtbaar zijn.
het hele land komt toch onder water te staan , dan gaan er genoeg boeren verzuipen

De asielzoekers snappen dan dat droogte niet leuk is maar veel zout water ook niet , stikstof mesten hoeven we dan ook niet meer te doen
  donderdag 27 oktober 2022 @ 20:57:32 #52
323876 michaelmoore
pi_206470724
https://www.tvgids.nl/nieuws-actualiteiten/frontlinie
smeltende Groenland en hun bewoners

Dit is echt urgent , stikstofgedoe is onzin
  donderdag 27 oktober 2022 @ 20:59:23 #53
323876 michaelmoore
pi_206470763
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 22:13 schreef Hanca het volgende:

Nederland gaat veel sneller dood aan de door stikstof veroorzaakte biodiversiteitscrisis dan door klimaatverandering.

Mafjoekel
Je snapt het echt nog steeds niet
https://www.nytimes.com/i(...)e-warming-world.html
Ga je nog meedoen met de elfstedentocht ??

27 oktober. morgen is het 23 Graden Celsius , ruim 10 graden boven normaal

wel erg mooi in het bos

twitter

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 27-10-2022 21:37:24 ]
  donderdag 27 oktober 2022 @ 22:12:56 #54
323876 michaelmoore
pi_206471702
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 22:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, je hebt gelijk. Alle wetenschappers zijn dom, alleen meneer @:michaelmoore heeft overal verstand van...

Lees nou gewoon eens die link. Of zeg niks meer over stikstof. Nederland gaat veel sneller dood aan de door stikstof veroorzaakte biodiversiteitscrisis dan door klimaatverandering. We zitten midden in een uitstervingsgolf onder dieren en platen. En ja, daarvan is stikstof de grootste oorzaak:

https://www.parool.nl/col(...)%2Fwww.google.com%2F
[..]
Als we de wereld en in dit geval vooral Nederland willen redden, hebben we niet tot 2050 (zoals we met het klimaat wel hebben), 2035 zou al wel te laat kunnen zijn. Dan hebben we al zo veel dier- en plantensoorten uitgeroeid dat het leven hier blijvend beschadigd is.
ja de komende 10 jaar

is het Putin en zijn global ambities of de klimaat verandering, maar doodgaan aan stikstof nee dat niet

https://www.telegraaf.nl/(...)arlijkste-sinds-woii
  zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:37:15 #55
323876 michaelmoore
pi_206485814
Iedere tuinder en fruitteler strooit zich een bult voor een gezonde bladstand te verkrijgen
https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/bemesting/
quote:
Toepassing koemestkorrels
Het geeft een vruchtbaar bodemleven en geeft een natuurlijke verrijking aan de bodem om de grond aanhoudend in evenwicht te houden.

De koemestkorrels hebben een gunstige NPK (N=Stikstof, P=Fosfaat en K=Kalium) waarde van 3-2-3,5.4
moeten we straks stikstof korrels gaan importeren dan??

quote:
Waarom koemestkorrels?
Met koemestkorrels zorg je binnen no-time voor een betere bodemstructuur in je tuin en/of moestuin. De organische stoffen dragen bij aan een verbeterde bodemstructuur. Ook de voedingsstoffen die in koemestkorrels zitten verwerkt, dragen bij aan een vruchtbaardere bodem. En dat op een 100% organische manier!

Koemest zorgt er op een 100% natuurlijke manier voor dat de bodem weer vruchtbaar wordt. De gedroogde koemestkorrels zijn dus milieuvriendelijk.

En daarnaast blijven de korrels lang nawerken. Zo hoef je minder vaak te bemesten. Gedroogde koemestkorrels zijn ten slotte ook veel gebruiksvriendelijker dan verse mest en ook een stuk hygiënischer.

Kippenmest is ook een alternatief, maar koemest bevat daarbij in tegenstelling tot kippenmest geen ammonium en ureum.
Hierdoor verbrand het veel minder snel dan kippenmest. Kippenmest heeft daarnaast ook een minder lange nawerking dan koemest.

Koemest is wel een tikkeltje minder voedzaam, maar door de andere voordelen raden we toch vaker koemest aan. Maar mocht je het beste van beide werelden willen hebben, dan kun je ook eens kijken naar de Koe-kip-paardenmest van topmerk DCM.
Ik denk dat akkerbouwers , boomkwekers en tuinders veel meer stikstof opbrengen dan de melkveehouderij kan leveren
quote:
2. STIKSTOF (de N in NPK)

Stikstof is een component van chlorofyl; de stof die bladeren en stengels hun groene kleur geeft. Stikstof bevordert de vegetatieve groei van de plant; het zorgt er dus voor dat stengels en bladeren groeien (en dat bevordert vervolgens de fotosynthese (het proces waarmee een plant zuurstof en voedingsstoffen maakt). Om die reden is stikstof (in de juiste verhouding) onmisbaar voor een plant, want ze zal eerst moeten groeien voor ze kan gaan bloeien, peulen, vruchten of een kool maken, etc.

Een tekort aan stikstof is makkelijk te herkennen:

bladeren verkleuren naar een geelgroene en later gele kleur
de plant stopt met groeien
soms gaat een plant al bloeien terwijl ze dus niet groeit en klein blijft (als een soort noodoplossing; bloeien en zaden maken omdat de plant niet kan groeien en dus uiteindelijk ziek wordt en zonder ingrijpen dood gaat).
Maar een teveel aan stikstof is ook niet goed.
Als je teveel mest geeft, of een meststof met een te hoge concentratie stikstof zie je:

grote maar slappe planten met veel waterige stengels en blad.
de planten worden gevoelig voor schimmels, plagen en ziekten
de planten zijn ook vatbaarder voor vorst
er is een vertraging van bloemvorming en/of vruchtvorming (want de plant blijft maar groeien en nieuwe stengels en bladeren maken)
eventuele vruchten zijn na de oogst minder goed te bewaren
er is een hogere opname van de giftige stof nitraat (dat wordt omgezet is nitriet en schadelijk voor de mens is)
Meststoffen met een relatief hoog stikstofgehalte zijn kippenmest, bloedmeel en hoornmeel (en er zijn uiteraard kunstmestsoorten waar veel stikstof in zit).

[ Bericht 33% gewijzigd door michaelmoore op 29-10-2022 10:01:19 ]
pi_206486562
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 09:37 schreef michaelmoore het volgende:
Ik denk dat akkerbouwers , boomkwekers en tuinders veel meer stikstof opbrengen dan de melkveehouderij kan leveren
[..]

Dan denk je dus verkeerd. Sowieso levert de melkveehouderij geen stikstof, het gaat de lucht in. En het wordt dus niet zoals bij een boomkweker op exact de juiste plek in exact de goede hoeveelheid gedumpt.

Het stikstofprobleem ontkennen is echt zeer dom gedrag. Dan heb je blijkbaar gewoon geen ogen.

En voor het probleem van de uitsterftegolf in dieren en planten: dat merk je heel goed als je auto rijdt. Vroeger moest je na een rit van aantal kilometer de hele voorkant van de auto schoon poetsen van de insecten, maar nu niks meer. En nee, dat komt niet door aërodynamica (het is ook zo op het nummerbord, die is exact hetzelfde gebleven) of door toegenomen verkeer (het is ook zo op rustige landwegen). Op je auto zie je al dat het aantal insecten met zo'n 80-90% is afgenomen, hoef je niet eens een rapport voor te lezen. En in een gebied zonder insecten, is geen leven mogelijk.

En ja, stikstof in het bijzonder en de intensieve veehouderij in het algemeen zijn de grootste oorzaak van de insectensterfte.
pi_206486642
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221029_92029718

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) wil tegen het einde van het jaar een zevende mestactieplan (MAP7) klaar hebben omdat de waterkwaliteit in Vlaanderen ondermaats is. Een eerste voorstel, waarover de Vlaamse regering de komende weken onderhandelt en dat De Tijd kon inkijken, omvat erg strenge regels voor bemesting in de landbouw.

Demir wil op alle akkers langs een waterloop een teeltvrije zone van 6 meter breed, waardoor duizenden hectare landbouwgrond uit productie zou gaan. De maximale bemestingsnormen moeten 15 procent naar omlaag. Vanaf 2024 wil ze jaarlijks een volledig bemestings­verbod laten ingaan op 1 augustus.

In gebieden met de slechtste waterkwaliteit, waarvan er volgens de MAP7-indeling straks veel meer zijn, gaat Demir het verst. Ze denkt aan een verbod om aardappelen en groenten te telen die pas na 1 september geoogst worden, een verplichting om vaker rustgewassen te planten en een reconversieplan naar meer biolandbouw. De maatregelen moeten voorkomen dat te veel fosfor en nitraat in waterlopen belanden.

In Vlaanderen lijken ze een stuk beter door te kunnen pakken als het gaat om het oplossen van de problemen die de agrarische industrie veroorzaakt. In Nederland ligt alle focus nu op stikstof, met geldverslindende uitkoopplannen en hopen/bidden op innovatie, maar de landbouw heeft ook hier nog een zwaard van waternormen boven het hoofd hangen.
  zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:32:40 #58
323876 michaelmoore
pi_206486709
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 11:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan denk je dus verkeerd. Sowieso levert de melkveehouderij geen stikstof, het gaat de lucht in. En het wordt dus niet zoals bij een boomkweker op exact de juiste plek in exact de goede hoeveelheid gedumpt.

Het stikstofprobleem ontkennen is echt zeer dom gedrag. Dan heb je blijkbaar gewoon geen ogen.

En voor het probleem van de uitsterftegolf in dieren en planten: dat merk je heel goed als je auto rijdt. Vroeger moest je na een rit van aantal kilometer de hele voorkant van de auto schoon poetsen van de insecten, maar nu niks meer. En nee, dat komt niet door aërodynamica (het is ook zo op het nummerbord, die is exact hetzelfde gebleven) of door toegenomen verkeer (het is ook zo op rustige landwegen). Op je auto zie je al dat het aantal insecten met zo'n 80-90% is afgenomen, hoef je niet eens een rapport voor te lezen. En in een gebied zonder insecten, is geen leven mogelijk.

En ja, stikstof in het bijzonder en de intensieve veehouderij in het algemeen zijn de grootste oorzaak van de insectensterfte.
stefte van insecten wereldwijd heeft niets met stikstof te maken
Iedere scheeet komt volgens jou door stikstof van koeien , ook die in New york

insecten sterfte komt door de klimaat verandering , droogte en licht
ook die in Hongarije en in de oerwouden van Roemenie waar nog wel bruine beren leven

https://www.boerenbusines(...)zaak-insectensterfte

quote:
Regionale verschillen
De studie laat grote regionale verschillen zien. Op sommige plekken neemt de hoeveelheid insecten zelfs toe. De grootste teruggang in insectenpopulaties is te vinden in Noord-Amerika en Europa. In Europa zijn de trends vooral na 2005 negatiever geworden.

De Duitse studie van drie jaar geleden betrof alleen vliegende insecten.
Er werd dan ook veel gesproken over het 'voorruit-fenomeen' het feit dat de voorruit van je auto tegenwoordig veel schoner blijft in de zomer dan vroeger.
Veel insecten vliegen echter niet maar blijven in de grond, in het gras of in bomen.
Volgens de studie gaan zowel vliegende insecten als insecten die in de bodem of graslanden leven in aantal achteruit. De hoeveelheden insecten in bomen blijven over het algemeen gelijk.

Toename waterinsecten
Insecten die die (een gedeelte van) hun leven onder water doorbrengen nemen juist in aantal toe.
Ze vertonen een stijging in aantal van 1,08% per jaar ofwel een toename van 38% n 30 jaar. Deze positieve trend was vooral sterk in Noord-Europa, het westen van de VS en in Rusland.
De onderzoekers schrijven dit toe aan de verbeterde waterkwaliteit.
Ze putten er ook de hoop uit dat een omkering van de neergang van insectenpopulaties mogelijk is.

Roel van Klink: ,,Insectenpopulaties zijn als stammen hout die onder water geduwd worden. Ze willen bovenkomen maar we blijven ze steeds verder onderduwen.
Als de de druk verminderen kunnen ze weer bovenkomen. Het is alleen niet altijd makkelijk om de oorzaken van de neergang te vinden, en wat dus de meest effectieve manier is om die terug te draaien."

Verdwijnen van habitats
Toch weten de onderzoekers een aantal mogelijke oorzaken aan te wijzen. De belangrijkste lijkt het verdwijnen van natuurlijke habitats te zijn, door verstedelijking en verandering in landgebruik.

pi_206487176
https://www.mejudice.nl/a(...)offen-ongekend-groot

We zouden flink subsidieren volgens deze bron. Ik ga het een keertje doornemen... Heb niet het gevoel dat er veel subsidie op zit met die 80% belasting op brandstof.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206488595
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 11:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
stefte van insecten wereldwijd heeft niets met stikstof te maken
Iedere scheeet komt volgens jou door stikstof van koeien , ook die in New york

insecten sterfte komt door de klimaat verandering , droogte en licht
ook die in Hongarije en in de oerwouden van Roemenie waar nog wel bruine beren leven
Zoals ik al postte met bron: stikstof is wereldwijd de oorzaak van 30% van de sterfte. Met de enorme hoeveelheden stikstofuitstoot in Nederland zal dat hier boven die 30% zitten.

Maar ja, jij blijft het maar over stikstofkorrels hebben, niet beseffend dat die 0,0 te maken hebben met de stikstofuitstoot, dus het is prima zo. Gelukkig denkt zelfs FDF er inmiddels anders over, na overleg met juristen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')