uurquote:
Ah, dagprijs.quote:
het gaat om het veranderen van een zeer vruchtbare delta in een arme natuurgebiedquote:Op zaterdag 25 maart 2023 23:14 schreef quo_ het volgende:
Onderstaande quote komt van Geenstijl, dus uiteraard hogelijk verdacht.
Maar getalsmatig lijkt het aardig te kloppen.
[..]
De hoeveelheid stikstof in een scheet krijg ik niet precies uitgerekend dus dat zou nog overdreven kunnen zijn.
Wat wel redelijk goed terug te vinden is is de hoeveelheid stikstof in de zo vaak genoemde hondedrol. Meerdere bronnen spreken van 4 gram per drol hetgeen betekent dat er met één zo'n bolus 57 hectare aan de jaarlimiet qua stikstof gebracht wordt.
In absolute zin gaat het stikstofprobleem al nergens over. Als je dan ook nog de duitse norm er naast legt zijn we helemaal de weg kwijt.
quote:Hoewel ook de liberalen een flinke tik van de kiezer hebben gekregen, klinkt in tegenstelling tot bij het CDA vanuit de fractie geen oproep om het kabinetsbeleid op de schop te nemen.
Kamerleden hebben geen behoefte om te reflecteren op de nederlaag, stikstofwoordvoerder Thom van Campen wil slechts kwijt dat het ’nu eerst aan de provincies is’.
’Haagse beleid is losgezongen’
Maar elders in het land vinden VVD’ers dat hun partij zich wel degelijk iets moet aantrekken van het signaal van de kiezer.
Bart Bisschop, fractievoorzitter van de VVD in Renswoude, zegt dat veel partijleden al langer vinden dat het Haagse beleid ’losgezongen’ is van beleid waar lokale liberalen tegenaan lopen.
Hij noemt de monsterzege van BBB een ’nieuwe kans tot herbezinning’, in elk geval op het gebied van stikstof en de dwangwet. „
Er moet in Den Haag politieke bereidheid zijn om de regels te herzien.”
BEKIJK OOK:
Paniekzaaiers over stikstof zien natuur alleen op duikvakantie in Bali
Lely wilde ook niet het huidige IJsselmeer inpolderen omdat te zanderig was.quote:Op zondag 26 maart 2023 00:35 schreef michaelmoore het volgende:
Ik heb het idee dat de land-en tuinbouw en akkerbouw helemaal niet samengaan met de zozeer gewenste arme natuur in Nederland verdeelt over 162 aparte stukjes kostbare arme natuur
ook de tuinbouw zal heel wat stikstof uitspoelen , de stikstof komt echt niet alleen van de koeien meer nog van de kippen
Alhoewel men de koeien wel heel erg graag weg wil hebben , zal dat NIET de arme natuur een handje gaan helpen om arm te worden
Nederland is een cultuur landschap in een vruchtbare delta , als men die vruchtbbare delta wil veranderen in een arme natuur omgeving, dan zal Ir Lely zich omdraaien in zijn graf
Arme natuur zal het in Roemenie heel goed blijven doen , niet in Nederland vlak naast het Ruhrgebied
Ik strooi zelf ieder jaar 10.000 kg stikstof korrels , kan dat wel gewoon blijven dan ??
Ijsselmeer bodem is niet zanderigquote:Op zondag 26 maart 2023 09:21 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Lely wilde ook niet het huidige IJsselmeer inpolderen omdat te zanderig was.
Lely had wel degelijk gelijk. Hij liet niet voor niets allerlei proefboringen doen.quote:Op zondag 26 maart 2023 10:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ijsselmeer bodem is niet zanderig
zeeklei is een vande beste landbouwgronden , maar de D66 mensch heeft liever arme natuur dan land-en tuinbouw
https://www.omropfryslan.(...)ie-maar-niet-ophoudtquote:Onzekerheid
Nu Smals zich heeft vastgebeten, wil het bedrijf ook niet meer loslaten. Ondertussen bereidt het bedrijf nieuwe plannen voor de winning voor en is het ook al in gesprek met verschillende partners. In januari van dit jaar kwam naar buiten dat Rijkswaterstaat mee wil werken aan een onderzoek naar de milieueffecten van eventuele zandwinning in het IJsselmeer.
Voorlopig houdt FNP voet bij stuk en blijft de partij tegen. Opmerkelijk is dat CDA en VVD zich niet uitlaten over de winning in hun programma's. Dat zorgt voor veel onzekerheid bij de inwoners.
Je bent schijnbaar niet goed bekend met de termen vruchtbaar (eutroof bedoel je hiermee denk ik) en arm of schraal (oligotroof). Gaat over de verhoudingen in voedingsstoffen, niet over hoe vruchtbaar een stuk grond potentieel is.quote:Op zondag 26 maart 2023 09:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het gaat om het veranderen van een zeer vruchtbare delta in een arme natuurgebied
wat daar de lol van is dat snapt geen mens
Dat snapt alleen de Groen Links wandel elite in Brussel , je weet, de jongens die geen huizen willen bouwen maar wel asielzoekers toelaten
[..]
zandgrond , sterk waterdoorlatend is schrale grond , ook daar zijn gradaties inquote:Op zondag 26 maart 2023 13:46 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je bent schijnbaar niet goed bekend met de termen vruchtbaar (eutroof bedoel je hiermee denk ik) en arm of schraal (oligotroof). Gaat over de verhoudingen in voedingsstoffen, niet over hoe vruchtbaar een stuk grond potentieel is.
Schrale grond kent een hogere biodiversiteit. Dat draagt bij aan..
- Waterbuffering, dus minder heftige overstromingen en droogtes
- Balans in het ecosysteem, dus minder insectenplagen, woekerplanten, etc
- Landbouw! Want betere bodemchemie, meer insecten, schimmels en bacteriën die plantengroei bevorderen
Je houdt hier de schijn op dat eutrofe (rijke of vruchtbare zo je wilt, al kloppen die termen niet) extra productief is. Dat is niet zo, arme (oligotrofe) grond is vaak productiever productiever.
Beste voorbeeld in deze is misschien wel een regenwoud: da's allemaal oligotrofe (arme/schrale) grond.
Dit is echt veel te kort door de bocht. Al die bodemsoorten kunnen zowel eutroof als oligotroof zijn. Dat gaat namelijk om de verhoudingen tussen voornamelijk stikstofverbindingen, kalium verbindingen en fosforverbindingen. Ook over mineralen en dat vloeit wel voort uit de mate van verweer van de bodem, maar is tevens slechts een beperkt aspect. Er is in de meeste delen van Nederland ook geen sprake van zuivere klei of zandgrond. Graaf maar eens een halve meter diep, compleet andere grondsoort.quote:Op zondag 26 maart 2023 13:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zandgrond , sterk waterdoorlatend is schrale grond , ook daar zijn gradaties in
Lichte klei is vruchtbare grond , vanwege water vasthoudendheid en de mogelijkheid om voedingstoffen vast te houden
Loss is zeer goede grond die voor alle soorten tuinbouw geschikt is
zware klei is dan weer minder geschikt voor tuinbouw en meer geschikt voor perenbomen en suikerbieten
of dat soof is of niet weet ik niet
Voor aardappelen en suikerbieten is zeeuwse kleigrond erg geschikt
maar van soof heb ik nooiit gehoord
regenwoud hebben we hier niet , nog niet tenminste
Ik heb hier 10 hectare fruit en ik strooi daar ieder jaar 5.000 kg stikstof korrels opquote:Op zondag 26 maart 2023 13:59 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dit is echt veel te kort door de bocht. Al die bodemsoorten kunnen zowel eutroof als oligotroof zijn. Dat gaat namelijk om de verhoudingen tussen voornamelijk stikstofverbindingen, kalium verbindingen en fosforverbindingen. Ook over mineralen en dat vloeit wel voort uit de mate van verweer van de bodem, maar is tevens slechts een beperkt aspect. Er is in de meeste delen van Nederland ook geen sprake van zuivere klei of zandgrond. Graaf maar eens een halve meter diep, compleet andere grondsoort.
Dat beinvloedt dan weer hoe ver voedingsstoffen mee worden afgevoerd. Veel 'zandgrond' waar je op doelt is feitelijk podzolbodem. Daar ligt dan rivierklei onder de zanderige toplaag. Da's uiterst arme grond en daar kun je zo'n beetje alles op verbouwen wat je wilt.
Maar goed, ik kan me (wederom) niet aan de indruk onttrekken dat je gewoon termen aan het rondslingeren bent die je ooit ergens gehoord hebt samen met wat fijne omschrijvingen als 'Brusselse wandelelite'maar je verhaal raakt echt kant noch wal. Je hebt werkelijk niet het flauwste idee waar je het over hebt en da's niet erg, maar ga dan geen lulkoek als feiten lopen verkondigen.
Japanse duizendknoopquote:Op zondag 26 maart 2023 14:34 schreef Hanca het volgende:
De bossen staan er door de verzuring door stikstof nog slechter bij dan tot nu toe werd aangenomen: https://www.nporadio1.nl/(...)en-erger-dan-gedacht
Goed dat zulke mensen blijven meten. Vaak zal door metingen helaas blijken dat er eerder meer dan minder maatregelen nodig zijn om de stikstofneerslag te verminderen. Bodem van de oude beukenbossen in Ede is te vergelijken met cola als zuurgraad. Niemand vind het een goed idee om zijn planten thuis te begieten met cola, lijkt me.
Irrelevant, maar inderdaad, de reuzen berenklauw rukt op dankzij stikstof:quote:Op zondag 26 maart 2023 22:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Japanse duizendknoop
is een groter gevaar voor arme natuur gebieden dan stiktof , die kan groeien , daar kunne geen 1000 braamstruiken tegenop
[ afbeelding ]
reuzen berenklauw
[ afbeelding ]
duizendknoop die heeft geen extra voeding nodig , die gaat vanzelf welquote:Op zondag 26 maart 2023 22:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Irrelevant, maar inderdaad, de reuzen berenklauw rukt op dankzij stikstof:
https://groenkennisnet.nl(...)p-bermen-en-dijken-1
Klopt, maar die is dan ook totaal irrelevant in dit topic.quote:Op zondag 26 maart 2023 22:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
duizendknoop die heeft geen extra voeding nodig , die gaat vanzelf wel
evacueren van ecosystemen , o dus verplaatsen van natura2000 gebiedjes naar Noorwegen ??quote:Op zaterdag 3 september 2022 18:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar goed, een warmere aarde zorgt in principe voor meer neerslag.
[..]
Dat lijkt me ook wel, daar de opwarming gaan ecosystemen toch wel veranderen.
Misschien is het een beter systeem om het geld te investeren in het evacueren van ecosystemen richting noorden.
Beetje whataboutism maar dan over planten. Irrelevant verder.quote:Op zondag 26 maart 2023 22:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Japanse duizendknoop
is een groter gevaar voor arme natuur gebieden dan stiktof , die kan groeien , daar kunne geen 1000 braamstruiken tegenop
[ afbeelding ]
reuzen berenklauw
[ afbeelding ]
Ja die bereklauwen zie je overal.quote:Op zondag 26 maart 2023 22:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Japanse duizendknoop
[ afbeelding ]
reuzen berenklauw
[ afbeelding ]
Dat is alleen maar een probleem voor de 'Brusselse wandelelite'.quote:Op maandag 27 maart 2023 09:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja die bereklauwen zie je overal.
Ik kijk altijd goed uit dat ik niet zo'n plant per abuis aanraak, soms staan die gewoon aan de zijkant van een pad en zou je met je nek of rechterarm prima dat blad/bloem kunnen raken.
Klopt, dat is dus een klein extra effect van de hoeveelheid stikstof. Wel een vervelend effect.quote:Op maandag 27 maart 2023 09:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja die bereklauwen zie je overal.
Ik kijk altijd goed uit dat ik niet zo'n plant per abuis aanraak, soms staan die gewoon aan de zijkant van een pad en zou je met je nek of rechterarm prima dat blad/bloem kunnen raken.
Mwoah, had al eens gezien dat mensen aardige blaren daarvan overhielden. En je kan zelfs in het ziekenhuis belanden als je de hele dag aan zo'n ding hebt zitten snoeien omdat je niet weet dat ie giftig is.quote:Op maandag 27 maart 2023 09:43 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat is alleen maar een probleem voor de 'Brusselse wandelelite'.
Ongetwijfeld. Maar de gemeente is soms ook (te) laat om zo'n ding weg te halen waardoor die zaden overal in de nabije omgeving hebt liggen waardoor je exponentiële groei krijgt.quote:Op maandag 27 maart 2023 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, dat is dus een klein extra effect van de hoeveelheid stikstof. Wel een vervelend effect.
Als dit echt zo is, dan mag de politiek zich wel heel erg achter de oren gaan krabben.quote:Op zaterdag 25 maart 2023 23:14 schreef quo_ het volgende:
Onderstaande quote komt van Geenstijl, dus uiteraard hogelijk verdacht.
Maar getalsmatig lijkt het aardig te kloppen.
[..]
De hoeveelheid stikstof in een scheet krijg ik niet precies uitgerekend dus dat zou nog overdreven kunnen zijn.
Wat wel redelijk goed terug te vinden is is de hoeveelheid stikstof in de zo vaak genoemde hondedrol. Meerdere bronnen spreken van 4 gram per drol hetgeen betekent dat er met één zo'n bolus 57 hectare aan de jaarlimiet qua stikstof gebracht wordt.
In absolute zin gaat het stikstofprobleem al nergens over. Als je dan ook nog de duitse norm er naast legt zijn we helemaal de weg kwijt.
Ik weet het ja. Is heel naar spul. Maar volgens michaelmore hier alleen een probleem voor de zogenaamde wandelelite.quote:Op maandag 27 maart 2023 09:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mwoah, had al eens gezien dat mensen aardige blaren daarvan overhielden. En je kan zelfs in het ziekenhuis belanden als je de hele dag aan zo'n ding hebt zitten snoeien omdat je niet weet dat ie giftig is.
In een gezond ecosysteem wordt die groei nog redelijk afgeremd door andere flora (en fauna). Als je ecosysteem om zeep is (omdat je te rijke grond hebt bijvoorbeeld) dan gaat dat nog veel harder. Is bijna niet tegenop te handhaven.quote:Ongetwijfeld. Maar de gemeente is soms ook (te) laat om zo'n ding weg te halen waardoor die zaden overal in de nabije omgeving hebt liggen waardoor je exponentiële groei krijgt.
Da's niet perse nodig, want er zit ook nog een verschil tussen piekbelasting en de gemiddelde concentratie over grotere oppervlakte. Dat wordt voor het gemak even vergeten in dat gequote stukje.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als dit echt zo is, dan mag de politiek zich wel heel erg achter de oren gaan krabben.
En de rest van de boerenhaters ook.
wij halen altijd bijekasten voor de bestuiving dat doen we al 40 jaarquote:Op zondag 26 maart 2023 23:22 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Beetje whataboutism maar dan over planten. Irrelevant verder.
Een ecosysteem met veel biodiversiteit zou daar tegen helpen ja. Op arme grond heb je dat gezeik veel minder. Geldt ook voor processierupsen, brandnetels, overstromingen, blauwalg, en ga zo maar door.
Je wilt geen rijke (eutrofe, ik noem het nog maar een keer) grond. Dat heeft echt voornamelijk nadelen, ook voor agrariërs op de middellange termijn. Zelfs voor fruittelers want tenzij je zelf met een kwastje aan de slag gaat ben jij 100% afhankelijk van bestuivende insecten en die hebben allemaal waardplanten die alleen voorkomen op oligotrofe grond.
quote:Stikstofminister Van der Wal houdt voorlopig vast aan de rekenkundige ondergrens in het Aerius-model van 0,005 mol stikstofdepositie per hectare jaar, zoals die nu geldt bij beoordelingen van projecten.
Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.
Een hogere rekenkundige ondergrens zou kunnen leiden tot een verschuiving van project-specifieke naar generieke maatregelen, aldus de minister.
De minister presenteert in de Kamerbrief haar eerste bevindingen van een TNO-rapport.
TNO heeft in opdracht van het ministerie van LNV onderzoek gedaan naar de modelmatige onderbouwing en afbakening in de berekening van stikstofdepositie vanuit individuele emissiebronnen.
Dit onderzoek vloeit voort uit een advies van de commissie-Hordijk.
Dat onderzoek kent twee fasen.
De eerste fase omvat een onderzoek op basis van beschikbare kennis en inzichten over de werking van de rekenmodellen.
In fase 2 zijn nadere kwantitatieve analyses uitgevoerd. Ook werd een verkenning gedaan naar een rekenkundige ondergrens.
quote:De onderzoekers van TNO reiken argumenten aan om vanuit de fysica te kiezen voor een rekenkundige ondergrens voor de depositie tussen 1 en 10 mol per hectare per jaar.
Zo wordt in Duitsland op basis van dezelfde argumenten gerekend met een ondergrens van 21 mol per hectare per jaar, blijkens het rapport.
quote:Maar de eventuele keuze voor een hogere ondergrens betekent niet dat de depositie hiermee verdwijnt, schrijft de minister.
Wel zou het betekenen dat veel minder projecten een vergunning nodig hebben in het kader van de Wet natuurbescherming, waardoor de totale depositie kan toenemen ten opzichte van de situatie met de huidige rekenkundige ondergrens.
Als daarmee de doelstelling uit het coalitieakkoord (minimaal 74% van het areaal stikstofgevoelige natuur in beschermde Natura 2000-gebieden onder de KDW in 2030) in gevaar komt, zijn aanvullende maatregelen nodig. Dit leidt dan tot een verschuiving van project-specifieke naar generieke maatregelen, schrijft de minister.
Geen ruimte
Op korte termijn ziet zij daarom geen ruimte voor een hogere rekenkundige ondergrens,
Verkeerde aanname, want dat mag niet van de rechter.quote:Op maandag 27 maart 2023 17:58 schreef michaelmoore het volgende:
Ik neem aan dat we die neerslag grens grens gaan aanpassen naar internationale maatstaven
https://www.pluimveeweb.n(...)positieberekeningen/
Met een hogere grens verdwijnt haar mooie minister baantje
[..]
[..]
[..]
Ik zou zeggen vraag eens na hoe het gaat, met die bijen.quote:Op maandag 27 maart 2023 17:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wij halen altijd bijekasten voor de bestuiving dat doen we al 40 jaar
die staan bij vrienden van me
prima, heb de kasten pas nog gezien, hij maakt zelf honingquote:Op dinsdag 28 maart 2023 00:43 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik zou zeggen vraag eens na hoe het gaat, met die bijen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |