quote:Op donderdag 1 september 2022 19:52 schreef GGMM het volgende:
Ik heb ooit een keer iets voor een buurvrouw gedaan en later die dag kwam ik een sleutel ophalen die ik had uitgeleend. Toen deed ze de deur open met een fles wijn in haar hand.
Dus ik reageer heel dankbaar en enthousiast dat had ik helemaal niet verwacht. Wat ik gedaan had was maar een kleine moeite.
En ik ga naar huis en opeens dacht ik volgens mij was die fles wijn helemaal niet voor mij en had ze die gewoon toevallig vast toen ik langskwam. Ze had ook gasten op dat moment geloof ik en hoe wist zij nou dat ik het was. Ik heb die fles wijn gewoon gestolen volgens mij. Echt waanzinnig gênant
Maar goed dat heeft verder weinig met jouw verhaal te maken moest er opeens aan denken.
En ik reageer dus buitengewoon enthousiast
Nee dat vond ik te genantquote:Op donderdag 1 september 2022 19:53 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Maar je hebt het niet nagevraagd bij die buurvrouw?
Wilde ze niet dat je binnenkwam voor een hete avondquote:Op donderdag 1 september 2022 19:52 schreef GGMM het volgende:
Ik heb ooit een keer iets voor een buurvrouw gedaan en later die dag kwam ik een sleutel ophalen die ik had uitgeleend. Toen deed ze de deur open met een fles wijn in haar hand.
Dus ik reageer heel dankbaar en enthousiast dat had ik helemaal niet verwacht. Wat ik gedaan had was maar een kleine moeite.
En ik ga naar huis en opeens dacht ik volgens mij was die fles wijn helemaal niet voor mij en had ze die gewoon toevallig vast toen ik langskwam. Ze had ook gasten op dat moment geloof ik en hoe wist zij nou dat ik het was. Ik heb die fles wijn gewoon gestolen volgens mij. Echt waanzinnig gênant
Maar goed dat heeft verder weinig met jouw verhaal te maken moest er opeens aan denken.
Zonde. Ze heeft je die fles wijn wel gegeven, dus voor haar was het waarschijnlijk ook gênant (dat ze in werkelijkheid geen kleinigheidje voor je had) en ook zij durfde het blijkbaar niet ter sprake te brengen.quote:Op donderdag 1 september 2022 19:54 schreef GGMM het volgende:
[..]
Nee dat vond ik te genant
Gelukkig is ze inmiddels verhuisd.
Nee dat is het niet maar ik snap dat je zo denkt. Het is echt bedoeld als bedankje oid en ik baal van de lauwe reactie als ik mijn dankbaarheid heb getoond. Dat is het denk ik.quote:Op donderdag 1 september 2022 19:45 schreef Fosive het volgende:
Klinkt alsof jij cadeaus meer geeft vanuit het doel dat jij de hemel in wordt geprezen door de ontvanger, dan dat je cadeaus geeft vanuit een wens de ander blij te maken.
Waarom moeten cadeaus die jij aan een ander geeft, eigenlijk louter draaien om jouw ego?
Ik snap jou wel. Je bent heel blij omdat (en dan alle dingen die je kunt bedenken) en dan bedenk je een bedankje wat ontzettend toepasselijk is op diegene en wat jouw dankbaarheid uitdrukt. Daar ben je vol van.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nee dat is het niet maar ik snap dat je zo denkt. Het is echt bedoeld als bedankje oid en ik baal van de lauwe reactie als ik mijn dankbaarheid heb getoond. Dat is het denk ik.
Aan de andere kant, die dankbaarheid komt puur uit mij. Anderen vragen daar niet om. Dus ik ben er niet echt uit in hoeverre lauwe reacties dan 'gerechtvaardigd' zijn.
Volgens mij denk ik er veel te moeilijk over na
Ik denk dat dit het is jaquote:Op donderdag 1 september 2022 20:16 schreef maily het volgende:
[..]
Ik snap jou wel. Je bent heel blij omdat (en dan alle dingen die je kunt bedenken) en dan bedenk je een bedankje wat ontzettend toepasselijk is op diegene en wat jouw dankbaarheid uitdrukt. Daar ben je vol van.
Dan ga jij met je "bedankje" naar diegene en die is daar helemaal door verrast/overdonderd .... en reageert vervolgens niet zo enthousiast als jij verwacht had.
Staatsgekquote:Op donderdag 1 september 2022 19:52 schreef GGMM het volgende:
func main() {quote:Op donderdag 1 september 2022 20:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik vind cadeaus die niet zelfgemaakt zijn verschrikkelijk om te krijgen. Ik ben geen planten of bloemenmengsel, dus het krijgen daarvan heb ik ook niks mee. Als ik iets nodig heb, koop ik het namelijk zelf wel.
Ik geniet veel meer van spullende de ander zelfgemaakt heeft: een tekening, een borduursel, een zelfgebouwd computerprogrammaatje, zulk soort dingen waardeer ik veel meer.
De uitzondering hierop zijn zelfgemaakte etenswaren: dat is bij mij echt een psychische afwijking: ondanks dat ik de moeite zeer waardeer, ik kan er niet van genieten. Teveel de gedachte dat het niet volgens mijn eigen methode is gemaakt, dus kan het niet lekker zijn. Heel vervelend vind ik dat van mijzelf.
Maar voor de goede orde: ik zal altijd de tegenpartij uitgebreid bedanken, hoe stom het cadeau ook is. Dat is echt door mijn moeder ingepeperd: mensen vinden het ook leuk om dingen te geven en dat moet je waarderen.
Zoals je merkt, zijn er een hoop horken.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik merk in dit topic dat er toch meerdere keren alleen gekeken wordt of d het cadeau leuk is of niet. Maar het feit dat iemand aan je denkt is toch minstens zo leuk?
Dan zeg je het toch hopelijk wel in hun gezicht, hè? “Flikker op met die rommel!”quote:Op donderdag 1 september 2022 20:26 schreef Jahr00n het volgende:
ik heb alles al en als ik iets wil hebben koop ik het zelf wel
enige cadeau wat ik wel zou willen hebben is geld
ik reageer dus ook erg minimaal als iemand met iets aan komt zetten
al helemaal als het van die spuuglelijke dingen zijn zoals een vaas
flikker op man die vaas beland bij mij in de glasbak
Nou ja, dit dus.quote:Op donderdag 1 september 2022 19:34 schreef itchycoo het volgende:
Ik zou op het moment zelf wel even enthousiast reageren, maar ook niet gelijk hysterisch worden van een bos bloemen. Geef het cadeau vooral omdat je een blijk van waardering wil geven, niet om daarna zelf veren in je reet te krijgen
Dus je wil iets geven, wat de ontvanger niet leuk vindt, om je beter te voelen over jezelf en je vindt het vervelend dat zij daar niet voldoende aan bijdragen?quote:Op donderdag 1 september 2022 20:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik merk in dit topic dat er toch meerdere keren alleen gekeken wordt of d het cadeau leuk is of niet. Maar het feit dat iemand aan je denkt is toch minstens zo leuk?
Ik denk dat jij het niet helemaal snapt.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:39 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dus je wil iets geven, wat de ontvanger niet leuk vindt, om je beter te voelen over jezelf en je vindt het vervelend dat zij daar niet voldoende aan bijdragen?
Nou ja, jij opent een topic over waarom mensen niet enthousiaster reageren op de cadeautjes die jij ze geeft.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij het niet helemaal snapt.
Ik snap niet waar dat beter voelen over mezelf vandaan komt. Dat is namelijk totaal niet mijn insteek om wat te geven. Ik geef wat omdat ik daar bij diegene een reden voor zie. En dan vind ik het jammer dat daar in mijn ogen koeltjes op gereageerd wordt.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:58 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Nou ja, jij opent een topic over waarom mensen niet enthousiaster reageren op de cadeautjes die jij ze geeft.
Volgens mij snapte hen (sorry. Onzijdig poppetje) het aardig.
Ik denk dat jij het niet helemaal snapt. Cadeaus geef je voor een ander, niet voor jezelf. Als je wil dat iemand leuk reageert, dan is het nogal belangrijk hoe leuk het cadeau voor iemand is. Anders doen ze dus puur alsof voor jou, maar kunnen ze het als je omdraait alsnog in de prullenbak mieteren.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij het niet helemaal snapt.
Ik denk, als ik er diep over nadenk, ik cadeautjes geef niet zozeer om mezelf een goed gevoel te geven, maar om aardig gevonden te worden (maar ook omdat ik vind dat iemand het verdient). En als ik niet de beoogde reactie krijg ik teleurgesteld ben.quote:Op donderdag 1 september 2022 21:14 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik denk dat jij het niet helemaal snapt. Cadeaus geef je voor een ander, niet voor jezelf. Als je wil dat iemand leuk reageert, dan is het nogal belangrijk hoe leuk het cadeau voor iemand is. Anders doen ze dus puur alsof voor jou, maar kunnen ze het als je omdraait alsnog in de prullenbak mieteren.
Nouja je bent niet sneu als je aardig gevonden wil worden. En op zichzelf is er ook niet zoveel mis met bewust bezig zijn met cadeautjes of blijken van waardering geven. Ik ben zelf ook niet altijd de meest attente persoon als het om dat soort gebaren gaat en dan helpt het wel als je dat wat bewuster op je netvlies krijgt.quote:Op donderdag 1 september 2022 21:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk, als ik er diep over nadenk, ik cadeautjes geef niet zozeer om mezelf een goed gevoel te geven, maar om aardig gevonden te worden (maar ook omdat ik vind dat iemand het verdient). En als ik niet de beoogde reactie krijg ik teleurgesteld ben.
Dit topic heeft mijn ogen geopend en nu voel ik me best een sneu persoon
Speelt dat niet voor de meeste mensen mee als ze iets voor een ander doen? Dat maakt je toch niet sneu. Ik vind het ook wel hard om te zeggen dat je vooral iets geeft om jouw eigen gevoel in plaats van om de ander. Dat speelt denk ik vaak genoeg beide mee en dat lijkt me ook prima. Net als een bos bloemen een prima bedankje is en je echt niet op zoek hoeft naar een origineel cadeau voor iemand die taarten voor je bakt.quote:Op donderdag 1 september 2022 21:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk, als ik er diep over nadenk, ik cadeautjes geef niet zozeer om mezelf een goed gevoel te geven, maar om aardig gevonden te worden (maar ook omdat ik vind dat iemand het verdient). En als ik niet de beoogde reactie krijg ik teleurgesteld ben.
Herkenbaar. 2 weken geleden een boek wat hij zelf wilde kopen gekocht voor mijn vriend als verrassing.quote:Op donderdag 1 september 2022 19:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hoe reageren jullie als jullie een cadeautje krijgen?
Ik ben zo iemand die het leuk vindt om iemand anders een cadeautje te geven buiten een verjaardag om. Als waardering, of als bedankje. Ik kan daar dan ook echt naar uitkijken om het te geven.
Echter is het nu al een paar keer bij verschillende mensen gebeurd dat er wat mij betreft heel lauw gereageerd werd. Het klinkt heel gek voor een volwassen iemand misschien, maar zoiets kan me best raken. Er wordt even naar gekeken, een dankjewel gezegd en kijken of raken het niet meer aan. Hoor er verder ook nooit meer wat over.
De laatste keer was afgelopen zaterdag toen ik voor een familielid een mooie bos bloemen had gekocht. Als bedankje omdat ze elk jaar zulke mooie verjaardagstaarten maakt voor de kinderen voor een klein prijsje. Er wordt even naar gekeken, bos bloemen op het aanrecht en binnen 3 minuten stond ik weer buiten met een taart die ik kwam ophalen.
Ik hoef echt geen honderd dankjewels of iemand die mijn voeten kust. Maar gewoon wat meer dankbaarheid ofzo. Als ik iets krijg laat ik altijd wel mijn enthousiasme zien.
Misschien ligt het ook gewoon aan mij en verwacht ik er ook veel te veel van. Daarom ook mijn vraag aan jullie, hoe jullie reageren. Dan kan ik misschien mijn verwachtingen bijstellen en zo minder teleurgesteld raken.
Uhhh, nee. Hier was dat niet iig. Toen ik lichtelijk teleurgesteld reageerde kreeg ik een "ik heb toch dank je gezegd?"quote:Op donderdag 1 september 2022 20:16 schreef maily het volgende:
[..]
Ik snap jou wel. Je bent heel blij omdat (en dan alle dingen die je kunt bedenken) en dan bedenk je een bedankje wat ontzettend toepasselijk is op diegene en wat jouw dankbaarheid uitdrukt. Daar ben je vol van.
Dan ga jij met je "bedankje" naar diegene en die is daar helemaal door verrast/overdonderd .... en reageert vervolgens niet zo enthousiast als jij verwacht had.
Dat maakt je niet sneu. Iedereen wil graag aardig gevonden worden, in ieder geval door mensen die ze zelf leuk vinden. Alleen hebben we verschillende methoden daarvoor en dat kan soms voor onbegrip zorgen.quote:Op donderdag 1 september 2022 21:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nog nooit van gehoord. Ga eens kijkenquote:Op donderdag 1 september 2022 21:53 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat maakt je niet sneu. Iedereen wil graag aardig gevonden worden, in ieder geval door mensen die ze zelf leuk vinden. Alleen hebben we verschillende methoden daarvoor en dat kan soms voor onbegrip zorgen.
Heb je weleens gehoord van de term 'love languages'? Misschien dat je daarin verdiepen wat dingen voor je verheldert. Voor jou kan een klein cadeautje op zich waarde hebben, omdat het een uiting van genegenheid is, ongeacht wat het cadeau is. Een ander heeft dit weer eerder met hulp aanbieden of samen tijd spenderen. Wanneer je een andere 'taal' spreekt dan kan dat onderwaardering van het gebaar van een ander veroorzaken.
Ik zeg ook nergens dat je dat expres doet.quote:Op donderdag 1 september 2022 21:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik snap niet waar dat beter voelen over mezelf vandaan komt. Dat is namelijk totaal niet mijn insteek om wat te geven. Ik geef wat omdat ik daar bij diegene een reden voor zie. En dan vind ik het jammer dat daar in mijn ogen koeltjes op gereageerd wordt.
Ik heb ook in mijn OP gezegd dat het ook aan mij kan liggen en dat ik er teveel van verwacht. Dat is de reden dat ik dit topic open, om te kijken of dit de normale gang van zaken is om zo cadeautjes te ontvangen.
quote:Op donderdag 1 september 2022 21:37 schreef Sumppi het volgende:
Blij en enthousiast.
Tegelijk voel ik me meestal bezwaard, omdat ik niet zo van het cadeautjes geven ben en me dan schuldig voel. Of ik voel de druk dat ik ook wat moet bedenken. Van mij hoeft het ook helemaal niet. Ik vind het gewoon leuk om iemand te zien, uitgebreid te spreken en samen wat te ondernemen en daar horen voor mij meestal geen cadeautjes bij. En als ik iets voor iemand doe vind ik het ook ongemakkelijk als ik daar iets voor krijg. Ik deed het niet om er iets voor te krijgen en ik hou er niet van om zo in de spotlight te staan. Die reactie heeft verder niets met de gever of het cadeau te maken.
Ik herken de wat lauwe reactie wel van familie op verjaardagen en daarvan dacht ik dan eerder dat het beter is dan mijn enthousiaste gedoe.
Nou ja, dat dus.quote:
Ik vind het ook niet sneu, hoor. Als je iemand oprecht bedankt met een bloemetje is daar weinig sneus aan.quote:Op donderdag 1 september 2022 21:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nergens voor nodig!quote:Op donderdag 1 september 2022 21:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dit topic heeft mijn ogen geopend en nu voel ik me best een sneu persoon![]()
Wat lief en attent van haarquote:Op donderdag 1 september 2022 19:52 schreef GGMM het volgende:
Jaaaa helemaal mee eens hoor TS…quote:Op donderdag 1 september 2022 20:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ja wel zo sociaalquote:Op donderdag 1 september 2022 23:02 schreef Rogue2.0 het volgende:
Ik ben bijna nooit dankbaar, maar altijd wel blij als ik iets krijg. Ook wanneer ik het cadeautje niet echt leuk vind, reageer ik blij. Want net wat de ts voelde: ik wil de gever niet teleurstellen.
Bloemen zijn wel flink duur.quote:Op vrijdag 2 september 2022 14:17 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik snap je wel TS. Als ik iemand een cadeau geef doe ik dat niet om mezelf een goed gevoel te geven, maar vooral omdat ik de andere partij blij wil maken of omdat ik de andere partij ergens voor wil bedanken (als de buren bij onze kat langs gaan in onze vakantie krijgen ze nadien altijd een presentje bv). Boeit me niks als ze me niet bedanken; zolang ik maar zie dat ze er blij van worden. Als iemand dan wat lauwtjes reageert kan dat best teleurstellend aanvoelen, omdat je in gedachten had verwacht dat diegene er blijer van zou zijn geworden. Al zit er wel een verschil in of je iemand wat bloemen geeft of bijvoorbeeld een vakantie ter waarde van 500 euro of zoAls je serieus gaat verwachten dat iemand helemaal happy reageert als je wat bloemen geeft..... dan roep je er gewoon om om teleurgesteld te worden
![]()
Als ik zelf wat krijg reageer ik gewoon dankbaar. Lach op mijn gezicht, en ik benoem dat ik het heel erg waardeer. Maar ook daar hangt het er wel vanaf wat ik krijg. Van sommige dingen word ik niet wild bijvoorbeeld. Als iemand mij een fles drank geeft zal ik niet helemaal enthousiast reageren, gezien ik niet drink. In de praktijk krijg ik vooral cadeau's waar ik niet zo heel veel mee kan, tenzij ik daadwerkelijk een verlanglijstje deel rond m'n verjaardag bv. Mensen geven snel bloemen, drank, bonnen voor het theater; dat soort dingen, en daar kan ik niet zo heel veel mee. Maar ik bedank mensen altijd; geef altijd aan dat ik het waardeer. En de meesten weten nu wel dat we niet drinken
Nouja, ik leer wel uit dit topic dat veel mensen het blijkbaar veel belangrijker vinden wat ze krijgen en of ze het wel of niet leuk vinden dan het gebaar.quote:Op vrijdag 2 september 2022 14:40 schreef Maharski het volgende:
Ik denk dat het je onderliggende motivatie blootlegt die schuil gaat onder je behoefte om een cadeau'tje te geven
Nou ik niet hoor. Een ander kan toch ook niet weten wat ik zou willen. Gaat idd om het gebaar!quote:Op vrijdag 2 september 2022 14:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nouja, ik leer wel uit dit topic dat veel mensen het blijkbaar veel belangrijker vinden wat ze krijgen en of ze het wel of niet leuk vinden dan het gebaar.
Ik had daar nog nooit zo bij stil gestaan, maar het verklaart wel een hoop.
quote:Op vrijdag 2 september 2022 15:36 schreef Knikkergeitje het volgende:
[..]
Voor jou zou ik wijn kopen
En een stukje kaas
Een oom van ons brengt echt altijd wijn mee, ook als verjaardagscadeau. Soms die in een kartonnen pak. En dat terwijl ik geen wijn drink!quote:Op vrijdag 2 september 2022 15:36 schreef Knikkergeitje het volgende:
[..]
Voor jou zou ik wijn kopen
En een stukje kaas
Niet perse. Maar waarom het gaat is niet het cadeau zelf dat leuker is, maar dat de gever over jou en wat bij je zou passen heeft nagedacht. Een fles drank terwijl iemand niet drinkt is op zich ook lief - dat iemand wat wil geven -, maar echt veel heeft diegene niet over de ontvanger nagedacht natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 september 2022 14:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het best wel shocking (en een eye opener) vind dat er een hoop mensen veel meer kijken naar wat ze krijgen dan naar het gebaar van iemand die wat geeft.
Ja dan blijf je het natuurlijk krijgen hahaquote:Op vrijdag 2 september 2022 16:52 schreef Rogue2.0 het volgende:
Een oom van ons brengt echt altijd wijn mee, ook als verjaardagscadeau. Soms die in een kartonnen pak. En dat terwijl ik geen wijn drink!
Maar ik lach elke keer blij en zeg netjes Dankjewel!
Diegene uit het voorbeeld heeft speciaal uren in de keuken gestaan voor de TS, dus diegene neemt TS niet for granted.quote:Op vrijdag 2 september 2022 09:37 schreef Medusa666 het volgende:
Ik zou het alleen aan de juiste mensen geven TSWaarvan je zeker denkt dat ze echt dankbaar zijn en je niet for granted nemen
Ik haal ze meerdere jaren en elke keer zeg ik dat ze er leuk uitzien. Ook gaf ik dit aan bij het geven van de bloemen en vertelde ik dat de kinderen er blij mee zijn.quote:Op vrijdag 2 september 2022 18:55 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Diegene uit het voorbeeld heeft speciaal uren in de keuken gestaan voor de TS, dus diegene neemt TS niet for granted.
Ik ben wel benieuwd hoe enthousiast de TS was over de taarten en hoe mooi en lekker die waren. Of dat ze gewoon zijn afgehaald.
Haahaha, ja.quote:Op vrijdag 2 september 2022 18:52 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Ja dan blijf je het natuurlijk krijgen haha
Fijn dat je ook de taarten waardeert. Ik denk eigenlijk dat er niet zoveel mis is en dat ze er gewoon blij mee was, maar dat niet heel erg extravert heeft geuit. Dus ik zou het gewoon blijven doen. Of koop volgende keer bak- of taartspullen en kijk hoe ze reageert.quote:[b]Op vrijdag 2 september 2022 19:09 schreef Sunshine1982 het volgende:[b]
Ik haal ze meerdere jaren en elke keer zeg ik dat ze er leuk uitzien. Ook gaf ik dit aan bij het geven van de bloemen en vertelde ik dat de kinderen er blij mee zijn.
Maargoed, dat van die bloemen is gewoon één situatie. Er waren er meerdere en nu denk ik, misschien moet ik het gewoon niet meer doen. Ik weet niet eens of diegene er wel op zit te wachten.
Dit Dit Ditquote:Op vrijdag 2 september 2022 18:55 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Diegene uit het voorbeeld heeft speciaal uren in de keuken gestaan voor de TS, dus diegene neemt TS niet for granted.
Ik ben wel benieuwd hoe enthousiast de TS was over de taarten en hoe mooi en lekker die waren. Of dat ze gewoon zijn afgehaald.
Taarten waarvoor TS ook betaalt.quote:Op vrijdag 2 september 2022 20:45 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Dit Dit Dit
Beetje taarten bakken voor een familielid en dan zo ondankbaar zijn en niet ff netjes dankjewel zeggen voor de bloemen .
Hoe durft ze
Dus?quote:Op vrijdag 2 september 2022 20:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Taarten waarvoor TS ook betaalt.
Dus dat bedankje is een extraatje. Dat mag best gewaardeerd worden.quote:
Misschien lig je niet zo goed in de familie.quote:Op donderdag 1 september 2022 19:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hoe reageren jullie als jullie een cadeautje krijgen?
Ik ben zo iemand die het leuk vindt om iemand anders een cadeautje te geven buiten een verjaardag om. Als waardering, of als bedankje. Ik kan daar dan ook echt naar uitkijken om het te geven.
Echter is het nu al een paar keer bij verschillende mensen gebeurd dat er wat mij betreft heel lauw gereageerd werd. Het klinkt heel gek voor een volwassen iemand misschien, maar zoiets kan me best raken. Er wordt even naar gekeken, een dankjewel gezegd en kijken of raken het niet meer aan. Hoor er verder ook nooit meer wat over.
De laatste keer was afgelopen zaterdag toen ik voor een familielid een mooie bos bloemen had gekocht. Als bedankje omdat ze elk jaar zulke mooie verjaardagstaarten maakt voor de kinderen voor een klein prijsje. Er wordt even naar gekeken, bos bloemen op het aanrecht en binnen 3 minuten stond ik weer buiten met een taart die ik kwam ophalen.
Ik hoef echt geen honderd dankjewels of iemand die mijn voeten kust. Maar gewoon wat meer dankbaarheid ofzo. Als ik iets krijg laat ik altijd wel mijn enthousiasme zien.
Misschien ligt het ook gewoon aan mij en verwacht ik er ook veel te veel van. Daarom ook mijn vraag aan jullie, hoe jullie reageren. Dan kan ik misschien mijn verwachtingen bijstellen en zo minder teleurgesteld raken.
Ooooo dat is wel ander verhaal….quote:Op vrijdag 2 september 2022 18:55 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Ja, drank en ook zoetigheid vind ik een teken van ... maar wat doen, geven om iets te geven. Geen moment over nagedacht. Niet meer van deze tijd van overdaad en waar de rommel (snoep, chocolade) het goedkoopst is in de supermarkt. En waar veel mensen moeite doen om gezond(er) te leven. Dan vind ik zo iets goedkoops ook nog jammer van het geld .Respektloos. "Onze" zoon werkt in Azië als chef in garage 12 uren per dag voor 10 euro ... per dag !!! En heeft ook vrouw en baby! Zou willen dat "men" daarin eens een beetje "woke" zou worden. Dat in grote delen van de wereld een warme maaltijd begint bij 30 cent en toch in een grote stad miljoenen op straat leven en honger lijden.quote:Op vrijdag 2 september 2022 10:10 schreef LanaMyst het volgende:
Gewoon dank je wel zeggen en glimlachen, en als het echt een leuk cadeau of ik het echt nodig heb dan vermeld ik dat ook nog even, anders blijft het gewoon bij dank je wel.
Flessen wijn of drank vind ik altijd een beetje jammer want ik drink niet, die geef ik meestal weg aan iemand anders.
Je post is een beetje melodramatisch. Maak ee een songtekst van.quote:Op vrijdag 2 september 2022 22:38 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Hangt af van het cadeautje. Is dat iets dat afgestemd is op mij, laat het zien dat je me kent? Of is het random, of uit gewoonte (niet perse oprecht).
Die kiezel steen die iemand gevonden heeft die ze aan mij liet denken, daar kan ik lyrisch over zijn.
Die bos rozen ben ik lauw over. Ik zeg altijd dat als je iets dood wil maken om aan me te geven je me beter een goed stuk vlees kan geven, dat kan ik dan iig eten. Ik ben blijer met een simpele aardappel om te planten dan met een bos rozen.
Iets dat leunt op enkel waarde, bv goud, boeit me ook vrij weinig. Een gift boeit me als het persoonlijk is, of dat gratis is of duur maakt niet zoveel uit. Het zegt je kent me, je wil me kennen, je waardeert mij, je hebt aan mij gedacht.
1 van de meest waardevolle giften die ik ooit heb gehad is een heel klein beeldje van een vos. Een grof duim kootje groot, op een vlooienmarkt tegen gekomen (koste nog geen 50 cent, gulden tijd). De gedachte daarachter was zo lief en sprak van mij zien en waarderen. Dat raakte me diep in mijn hart.
Ik ben opgehaald met een dikke huur auto, prachtige hotel kamer met rozenblaadjes, ballonnen en champagne, om een goude armband te krijgen. De champagne hielp, maar verder deed het me weinig.
Maar dat ene kleine beeldje, nog geen 50 cent waard. Dat raakte me.
Die stomme kaars, die grappige sokken, die tomaten stek omdat ik dol ben op tomaten. Voor mij is een gift waardevol als het persoonlijk is. Die random bos bloemen doet me minder.
Ik begrijp dat iemand die me niet goed kent waardering laat zien met een random iets. Dat waardeer ik ook echt wel en zal er echt dank om zeggen, het ook aandacht geven. Maar als je een random gift geeft laat je zien dat je enkel een oppervlakkige kennis bent en ook niet meer dan dat wil zijn, iig als het niet de eerste ontmoeting is.
Beter van niet. Sommigen zijn nachtegalen, maar als ik een vogel zou zijn ben ik eerder een gans ofzo.quote:Op vrijdag 2 september 2022 23:47 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Je post is een beetje melodramatisch. Maak ee een songtekst van.
Ligt eraan of er ook bier in zit. Ik hou niet zo van lege verzamelingenquote:Op zaterdag 3 september 2022 06:51 schreef Gentianella het volgende:
[..]
Dat zeg jij, maar als ik jou, bijvoorbeeld, een Kleinse fles zou geven word je echt wel blij.
Ik kende iemand die ze ook niet moest. Maar wel aan mij gevenquote:Op zaterdag 3 september 2022 09:22 schreef Azula2.0 het volgende:
Dus ik ben de enige die blij wordt van bloemen krijgen. Oké.
Zo ondoorgedachtquote:Op zaterdag 3 september 2022 09:24 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik kende iemand die ze ook niet moest. Maar wel aan mij geven
Welke bedragen moet ik dan aan denken en aan wie?quote:Op zaterdag 3 september 2022 11:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ligt eraan wat het cadeau is.
Een bloemetje zou ik ook hoogstens zeggen van dank je wel en/of wat leuk, om het na de visite weg is in de kliko te flikkeren gezien ik zwaar allergisch ben voor bloemen en iedereen die mij iets zou kunnen geven zou dat onderhand moeten weten.
Mij stoort het meer dan ik vaak dure dingen geef voor mensen hun verjaardag, tot hele vakanties aan toe, maar eigenlijk er letterlijk nooit wat voor terug krijg. (Ja wat bloemenof iets kleins en onbenulligs van de action)
Dat is natuurlijk een soort valkuil die ik voor mijzelf graaf psychisch gesproken.
Wat ik al een aantal jaar probeer af te bouwen daar mee op te houden want ik word er niet vrolijker van.
Alles van minimaal 50 euro naar echt honderden euro’s, maar gemiddeld ligt het denk ik meer rond de 250 vooral rond verjaardagen.quote:Op zaterdag 3 september 2022 12:13 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Welke bedragen moet ik dan aan denken en aan wie?
Lol, en dan niet aan familie of de liefde van je leven? Ook aan overige vrienden??quote:Op zaterdag 3 september 2022 12:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Alles van minimaal 50 euro naar echt honderden euro’s, maar gemiddeld ligt het denk ik meer rond de 250 vooral rond verjaardagen.
Denk dan aan Playstations en dergelijke, bankstellen zelfs, ligt eraan voor wie het is geweest.
Maar ik doe dat niet meer want eigenlijk heb ik er geen plezier van als ik er soort van onbewust iets voor terug verwacht, het is geen gezond iets uiteindelijk.
Je kunt het je blijkbaar veroorloven. Is de reactie zo slecht? Ik gaf ook wel eens grote cadeaus maar mn familie (van mn vader en mn moeder hoort er dan ook bij) stelt t sowieso nooit echt op prijs. Komt door hun opvoeding denk ik.quote:Op zaterdag 3 september 2022 12:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Alles van minimaal 50 euro naar echt honderden euro’s, maar gemiddeld ligt het denk ik meer rond de 250 vooral rond verjaardagen.
Denk dan aan Playstations en dergelijke, bankstellen zelfs, ligt eraan voor wie het is geweest.
Maar ik doe dat niet meer want eigenlijk heb ik er geen plezier van als ik er soort van onbewust iets voor terug verwacht, het is geen gezond iets uiteindelijk.
Hmm het is meestal familie van vriendin.quote:Op zaterdag 3 september 2022 12:47 schreef Godshand het volgende:
[..]
Lol, en dan niet aan familie of de liefde van je leven? Ook aan overige vrienden??
Ugh. Ik raad je aan je moeder nooit meer iets te geven. Geen geld. Ik heb mn moeder een keertje om geld gevraagd omdat ik de verkeerde tv had gekocht en daarna de goeie. Door omstandigheden (geld uitlenen duh) had ik niet meer genoeg op mn lopende rekening en ik wil niet rood staan en zei dat ze t binnen een paar dagen terug zou krijgen (dan kreeg ik t geld van de gecancelde order terug). Was ze serieus boos op me een aantal weken (voor niks dus, ze had genoeg geld en het was een paar dagen)... Dat is dan weer de andere kant van de munt. Erg triest in mijn geval. Mijn ouders zijn bejaard, wellicht die van jou niet. Maar je leeft 1× en om je daarom druk te maken....quote:Op zaterdag 3 september 2022 13:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Hmm het is meestal familie van vriendin.
Eigen familie, zoals mijn vader, heeft centen zat en is op zijn beurt weer erg gul naar mij.
Wat dit betreft ben ik ook zo dat ik vrij snel dingen zo weg geef zonder daar nou echt een bedrag of geld voor terug te vragen.
Mijn moeder is een ander verhaal, die heeft altijd alleen maar schulden en vraagt continu om geld, iets waar ik heel lang aan heb toegegeven maar sinds een jaar mee opgehouden ben want er komt maar geen einde aan.
Zelfs als ze belt is het niet “hoi hoe is het?” Nee, dan is het “hoi met ma, kun je nog wat missen? Want *vul in drama verhaal van de week of maand* anders afgesloten dit dat etc.”
Laatste keer heb ik maar gewoon opgehangen en klaar, kon er niet meer tegen.
Als ik voor psycholoog moet spelen, zal mijn behoefte toch een grotere dankbaarheid te ontvangen bij toch wel aardige cadeaus, waarschijnlijk daar vandaan komen.
Nou ja bejaard, beide 70+ Dus ja in principe “bejaard”.quote:Op zaterdag 3 september 2022 13:42 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Ugh. Ik raad je aan je moeder nooit meer iets te geven. Geen geld. Ik heb mn moeder een keertje om geld gevraagd omdat ik de verkeerde tv had gekocht en daarna de goeie. Door omstandigheden (geld uitlenen duh) had ik niet meer genoeg op mn lopende rekening en ik wil niet rood staan en zei dat ze t binnen een paar dagen terug zou krijgen (dan kreeg ik t geld van de gecancelde order terug). Was ze serieus boos op me een aantal weken (voor niks dus, ze had genoeg geld en het was een paar dagen)... Dat is dan weer de andere kant van de munt. Erg triest in mijn geval. Mijn ouders zijn bejaard, wellicht die van jou niet. Maar je leeft 1× en om je daarom druk te maken....
Maar goed, spaar je geld en koop een mooie auto.
Ja dat is bejaard. Mn ouders zijn denk ik een paar jaar jonger (mn vader is iets ouder dan mn moeder en net over de 70). Je bent ze niks schuldig, lijkt mij. Maar ik kreeg t idee dat je schoonfamilie ook van je profiteert.quote:Op zaterdag 3 september 2022 13:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nou ja bejaard, beide 70+ Dus ja in principe “bejaard”.
Vader heeft altijd wel geld gehad, maar was vroeger niet mee te leven, lang verhaal, vreselijke jeugd gehad.
Mijn moeder was andersom, nu zoveel jaar later, is het ‘t omgekeerde, best bijzonder wel.
Die zijn ronduit zeikerig.quote:Op zaterdag 3 september 2022 13:50 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Ja dat is bejaard. Mn ouders zijn denk ik een paar jaar jonger (mn vader is iets ouder dan mn moeder en net over de 70). Je bent ze niks schuldig, lijkt mij. Maar ik kreeg t idee dat je schoonfamilie ook van je profiteert.
Ğast, laat niet met je spelen door dat soort volk. Dit soort situaties vind ik zo triest. Maar goed, het kan ook best met je vrouw te maken hebben dat je ze uberhaupt dingen cadeau doet en ze helpt als er iets is. Dan is het aan jou om dat met haar te bespreken. Ik vind dat altijd zo klote om te horen. Zo'n gezin dat de man van hun dochter voor alles inzet omdat ze lui of arm of incapavel zijn.quote:Op zaterdag 3 september 2022 13:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Die zijn ronduit zeikerig.
Altijd spullen lenen, altijd dingen vragen, altijd moet ik shit oplossen voor ze.. maar oh wee als ik iets nodig heb, dan is het moeilijk gedoe, geen tijd etc.
Ik ook hoor, maakt mij idd niet uit wat het is, elk gebaar is leuk, zeker onverwacht/niet op verjaardag. Dat komt niet vaak voorquote:Op zaterdag 3 september 2022 09:22 schreef Azula2.0 het volgende:
Dus ik ben een van de weinigen die blij wordt van bloemen krijgen. Oké.
Blijf vooral doen TS. Is leuk.
Nee hoor, ik vind het ook leuk!quote:Op zaterdag 3 september 2022 09:22 schreef Azula2.0 het volgende:
Dus ik ben een van de weinigen die blij wordt van bloemen krijgen. Oké.
Blijf vooral doen TS. Is leuk.
quote:Op donderdag 1 september 2022 19:37 schreef RedFever007 het volgende:
[ afbeelding ]
Vaak reageer ik zo!
Dat is ook wel zo, etenswaren (waaronder zoetigheid) kan op zich wel maar alleen als het iets specifieks is waarvan men weet dat de ander er gek op is, niet zomaar iets eetbaars geven zonder ook maar enig idee te hebben of iemand het lust, en zoetwaren aan een diabeet geven is natuurlijk helemaal not done.quote:Op vrijdag 2 september 2022 23:14 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Ja, drank en ook zoetigheid vind ik een teken van ... maar wat doen, geven om iets te geven. Geen moment over nagedacht. Niet meer van deze tijd van overdaad en waar de rommel (snoep, chocolade) het goedkoopst is in de supermarkt. En waar veel mensen moeite doen om gezond(er) te leven. Dan vind ik zo iets goedkoops ook nog jammer van het geld .Respektloos. "Onze" zoon werkt in Azië als chef in garage 12 uren per dag voor 10 euro ... per dag !!! En heeft ook vrouw en baby! Zou willen dat "men" daarin eens een beetje "woke" zou worden. Dat in grote delen van de wereld een warme maaltijd begint bij 30 cent en toch in een grote stad miljoenen op straat leven en honger lijden.
Wij drinken geen alcohol en ook snoep geven, come on, ben diabeet. Dus wie dat geeft (als ie dat weet) is al bijna een belediging.
Ik trek incapabele mensen ook erg slecht.quote:Op zaterdag 3 september 2022 13:58 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Ğast, laat niet met je spelen door dat soort volk. Dit soort situaties vind ik zo triest. Maar goed, het kan ook best met je vrouw te maken hebben dat je ze uberhaupt dingen cadeau doet en ze helpt als er iets is. Dan is het aan jou om dat met haar te bespreken. Ik vind dat altijd zo klote om te horen. Zo'n gezin dat de man van hun dochter voor alles inzet omdat ze lui of arm of incapavel zijn.
Hilarisch.quote:Op zondag 18 september 2022 15:37 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ik trek incapavele mensen ook erg slecht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |