De weg zit vol mensen die wel eens iets gehad hebben. Het fileprobleem is opgelost als al die mensen niet meer zouden mogen rijden. Het wordt dan wel een beetje druk in de trein, vermoed ik.quote:Op dinsdag 6 september 2022 19:47 schreef Janneke141 het volgende:
Handig wel, om iemand met epilepsie achter het stuur van een vrachtwagen te zetten.
Natuurlijk wel.. de bewaarder gooit de sleutel per ongeluk door het putje..sorry beginnende parkinson.quote:Op dinsdag 6 september 2022 18:44 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Ai. Dus toch een aanval. Wat heftig ook voor de chauffeur die net zo goed slachtoffer is.
In dit geval kunnen ze hem dan toch ook niet langer meer vasthouden of wel?
Gevaarlijk hoor, putjesquote:Op dinsdag 6 september 2022 20:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Natuurlijk wel.. de bewaarder gooit de sleutel per ongeluk door het putje..sorry beginnende parkinson.
Overal gelijk getrokken in Europa, rijbewijs wordt na max 5 jaar alleen verlengd met medische keuring.quote:Op dinsdag 6 september 2022 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee hoe dat werkt in Spanje.
Dit is er dus 1 die niet door de keuring had mogen komen........quote:Op dinsdag 6 september 2022 19:53 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dan was hij niet door de keuring gekomen........
Hoe weet jij dat?quote:Op dinsdag 6 september 2022 21:40 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dit is er dus 1 die niet door de keuring had mogen komen........
Als hij jarenlang aanvalsvrij was?quote:Op dinsdag 6 september 2022 21:40 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dit is er dus 1 die niet door de keuring had mogen komen........
Feit dat deze man een aanval heeft gehad tijdens het rijden zegt genoeg. We hebben het hier niet over een autootje, maar over zwaar en gevaarlijk materieel. Tegen een buschauffeur, kraanmachinist en treinmachinist en wel meer van dat soort beroepen zouden keuringsartsen wat mij betreft streng moeten handhaven.quote:
Het is inderdaad verschrikkelijk voor die man, die heeft er ook niet om gevraagd. Ik ben geen medicus maar naar mijn mening zou iemand die medicijnen slikt om geen epileptische aanvallen te krijgen, niet door zo'n keuring moeten komen.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:02 schreef Molo het volgende:
[..]
Als hij jarenlang aanvalsvrij was?
Kwestie van vreselijke pech bij een miniscule kans op ellende. En net alle zaken die tegen zaten op een rijtje bij elkaar tegelijkertijd.
Vreselijk voor die man ook zeg
Volgens mij praat je voor je beurt. Tenzij je zijn medische dossier beter kent dan zijn advocaat.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:13 schreef Seven. het volgende:
Feit dat deze man een aanval heeft gehad tijdens het rijden zegt genoeg. We hebben het hier niet over een autootje, maar over zwaar en gevaarlijk materieel. Tegen een buschauffeur, kraanmachinist en treinmachinist en wel meer van dat soort beroepen zouden keuringsartsen wat mij betreft streng moeten handhaven.
En ik weet dat omdat epileptische aanvallen in de regel reden zijn om verlenging af te keuren. En dat weet ik dan weer omdat ik al jaren in de transportsector werkzaam ben. Ik hoop dat zoiets bij onze chauffeurs niet gebeurt, lijkt me verschrikkelijk voor de betrokkenen.
De keuringen zijn daarom voor beroepschauffeurs ook enorm strengquote:Op dinsdag 6 september 2022 23:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
Feit dat deze man een aanval heeft gehad tijdens het rijden zegt genoeg. We hebben het hier niet over een autootje, maar over zwaar en gevaarlijk materieel. Tegen een buschauffeur, kraanmachinist en treinmachinist en wel meer van dat soort beroepen zouden keuringsartsen wat mij betreft streng moeten handhaven.
En ik weet dat omdat epileptische aanvallen in de regel reden zijn om verlenging af te keuren. En dat weet ik dan weer omdat ik al jaren in de transportsector werkzaam ben. Ik hoop dat zoiets bij onze chauffeurs niet gebeurt, lijkt me verschrikkelijk voor de betrokkenen.
Als medicatie al jaren werkt, insultvrij?quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is inderdaad verschrikkelijk voor die man, die heeft er ook niet om gevraagd. Ik ben geen medicus maar naar mijn mening zou iemand die medicijnen slikt om geen epileptische aanvallen te krijgen, niet door zo'n keuring moeten komen.
Als wat de advocaat vanmiddag op de radio zei klopt, dan is het dit en niet anders.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:33 schreef Molo het volgende:
Dit is gewoon echt een gruwelijke samenloop van omstandigheden en extreme pech. Niet meer dan dat
En dat ook.quote:Volledige controle is een illusie
Met deze redenatie kan je nog wel een waslijst aan medicatie opnemen voor ziektebeelden die problematisch kunnen zijn in verkeer. Nog los van het feit dat iedereen uit het niets epilepsie kan ontwikkelen.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is inderdaad verschrikkelijk voor die man, die heeft er ook niet om gevraagd. Ik ben geen medicus maar naar mijn mening zou iemand die medicijnen slikt om geen epileptische aanvallen te krijgen, niet door zo'n keuring moeten komen.
Precies dit alleen al.quote:Op woensdag 7 september 2022 00:18 schreef Wotte het volgende:
[..]
Met deze redenatie kan je nog wel een waslijst aan medicatie opnemen voor ziektebeelden die problematisch kunnen zijn in verkeer. Nog los van het feit dat iedereen uit het niets epilepsie kan ontwikkelen.
Dat weet je ook niet altijd. Iedereen kan zomaar epilepsie ontwikkelen, ook op latere leeftijd. Vaak vinden aanvallen ‘s nachts plaats. Als jij alleen slaapt (een vrachtwagenchauffeur doet dat ongetwijfeld regelmatig) dan kan het zijn dat je niets merkt. Aan een epileptische aanval zelf heb je geen herinnering. En als je toch al ligt en bijvoorbeeld niet in bed hebt geplast heb je misschien alleen wat hoofdpijn in de ochtend. Wie weet viel hij wel in slaap daar op de kruising en kreeg hij toen de aanval, we weten het niet.quote:Op woensdag 7 september 2022 14:53 schreef MatthijsDJ het volgende:
Kunnen artsen zien of iemand recent zo'n aanval gehad heeft? Of moeten we de chauffeur, maar simpel vertrouwen dat ie eerlijk is?
Dat laatstequote:Op woensdag 7 september 2022 14:53 schreef MatthijsDJ het volgende:
Kunnen artsen zien of iemand recent zo'n aanval gehad heeft? Of moeten we de chauffeur, maar simpel vertrouwen dat ie eerlijk is?
Dat mag jij vinden. En ik mag er als professional het mijne van vinden. Er worden mensen voor minder afgekeurd.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:33 schreef Molo het volgende:
[..]
De keuringen zijn daarom voor beroepschauffeurs ook enorm streng
100% uitsluiting heb je nooit. Ook niet na tig jaren geen insulten.
En als je dat ook onacceptabel vindt, tsja, wat is de grens dan? Want iemand kan ook een eerste keer ooit een insult krijgen, achter het stuur.
Of een hypo bij niet opgemerkte diabetes, of een hartaanval of een beroerte.
[..]
Als medicatie al jaren werkt, insultvrij?
Als dat je eis wordt, ook met andere soorten medicatie en ziektebeelden, dan valt een extreem groot gedeelte van de beroepschauffeurs uit qua werk en komt nooit meer aan de bak.
Voor een hele kleine, afgewogen kans op ellende.
Dat is net zoiets als een BHV regeling instellen in een verpleeghuis waar 0 doden bij mogen vallen bij grote brand.
Onhaalbaar.
Dit is gewoon echt een gruwelijke samenloop van omstandigheden en extreme pech. Niet meer dan dat
Volledige controle is een illusie
Mmmkay, sinds wanneer mag je op dit forum je mening niet meer geven?quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:20 schreef Queller het volgende:
[..]
Volgens mij praat je voor je beurt. Tenzij je zijn medische dossier beter kent dan zijn advocaat.
Dat klopt. Maar het gaat hier over beroepsmatig besturen en dat maakt het risico op een epileptische aanval tijdens het werk aanzienlijk hoger, inclusief de schade die vele malen groter is met een vrachtwagen.quote:Op woensdag 7 september 2022 00:18 schreef Wotte het volgende:
[..]
Met deze redenatie kan je nog wel een waslijst aan medicatie opnemen voor ziektebeelden die problematisch kunnen zijn in verkeer. Nog los van het feit dat iedereen uit het niets epilepsie kan ontwikkelen.
Wat verschrikkelijk..quote:Op woensdag 7 september 2022 05:29 schreef hollandia02 het volgende:
Heel heftig dit… de vader van het ongeboren kind was een collega van mij…
Heel veel sterkte voor de nabestaanden
RIP
Dat is niet wat ik vind, dat is gewoon zo.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden. En ik mag er als professional het mijne van vinden. Er worden mensen voor minder afgekeurd.
[..]
Mmmkay, sinds wanneer mag je op dit forum je mening niet meer geven?
Prima, jij mag het laatste woord hoorquote:Op woensdag 7 september 2022 22:01 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik vind, dat is gewoon zo.
Als professional vanaf de andere kant, zorg/re-integratie van beroepschauffeurs en bijbehorende keuringstrajecten vanuit de medische hoek
quote:Op woensdag 7 september 2022 22:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
Prima, jij mag het laatste woord hoor
Jawel hoor. Maar we vinden een rijbewijs een soort onaantastbaar mensenrecht, ofzo.quote:Op woensdag 7 september 2022 22:48 schreef Molo het volgende:
Had dit voorkomen kunnen worden, niet naar redelijkheid.
Als hij meer vijf jaar zonder enig insult op deze aardbol rondloopt dan zou hij nog steeds niet mogen rijden?quote:Op woensdag 7 september 2022 22:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel hoor. Maar we vinden een rijbewijs een soort onaantastbaar mensenrecht, ofzo.
Klopt. Komt omdat er veel te veel mensen een rijbewijs hebben die dat helemaal niet horen te hebben.quote:Op woensdag 7 september 2022 22:55 schreef Molo het volgende:
Meeste ongelukken gebeurden door puur menselijk falen/gedrag en niet door lichamelijk falen.
Ja daar is natuurlijk niets tegen in te brengenquote:Op woensdag 7 september 2022 23:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt. Komt omdat er veel te veel mensen een rijbewijs hebben die dat helemaal niet horen te hebben.
Deze chauffeur had gewoon geen rijbewijs horen te hebben, en al helemaal niet voor een vrachtwagen. Maar hij had het dus wel, omdat het anders zo zielig was, en nu staan er een hoop zielige mensen te treuren op een kerkhof.
Het hebben van een rijbewijs (welk rijbewijs dan ook) wordt helaas gezien als soort van basic human right.quote:Op woensdag 7 september 2022 23:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt. Komt omdat er veel te veel mensen een rijbewijs hebben die dat helemaal niet horen te hebben.
Deze chauffeur had gewoon geen rijbewijs horen te hebben, en al helemaal niet voor een vrachtwagen. Maar hij had het dus wel, omdat het anders zo zielig was, en nu staan er een hoop zielige mensen te treuren op een kerkhof.
Het is ook verschrikkelijk voor die man natuurlijk, die heeft dit ook niet gewild.quote:Op woensdag 7 september 2022 22:34 schreef MrMiguel het volgende:
Heb wel echt medelijden met die chauffeur.. wat een verschrikkelijk gebeuren..
https://www.om.nl/actueel(...)val-nieuw-beijerlandquote:OM in beroep tegen beslissing vrijlaten verdachte ongeval Nieuw-Beijerland
Nieuwsbericht | 08-09-2022 | 15:06
De raadkamer van de Rotterdamse rechtbank heeft vandaag besloten dat de 45-jarige Spaanse vrachtwagenchauffeur die verdacht wordt van betrokkenheid bij het ernstige ongeval in Nieuw-Beijerland in vrijheid zijn proces mag afwachten. Bij het ongeval kwamen op zaterdag 27 augustus zeven personen, waaronder een ongeboren baby, om het leven. Het OM gaat tegen deze beslissing in beroep. Wat betekent dit en hoe staat het met het onderzoek?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
De EU heeft de standaarden voor de transportsector overal gelijk getrokken. Dat gaat echt heel ver dus ik ga er vanuit dat de medische keuring daar ook in meegenomen is. Maar ik heb daar buiten RTL nieuws geen bron voor.quote:Op donderdag 8 september 2022 08:27 schreef Claudia_x het volgende:
Heeft iemand hier naar het gesprek met de advocaat gekeken in Jinek? Een aantal zaken viel me op:
- Het staat niet vast dat de chauffeur een epileptische aanval heeft gehad, maar het lijkt de logische conclusie.
- De advocaat maakte op verschillende momenten het voorbehoud dat bepaalde informatie berust op de verklaring van zijn client. Hij zei bijvoorbeeld dat zijn client heel graag mee wil werken aan het onderzoek en genegen is een antwoord te geven terwijl dat misschien niet verstandig is om te doen (omdat hij zich weinig tot niets kan herinneren, maak ik eruit op). Ik snap dat een advocaat voorbehouden maakt, maar het interview gaf mij de indruk dat we nu niet blind af kunnen gaan op de verklaringen van de chauffeur. Die moeten nog worden gecorroboreerd, bijvoorbeeld dat hij niet eerder een aanval in het verkeer heeft gehad en dat hij zijn medicijnen trouw neemt. Het zou mij niet verbazen als uit verder onderzoek een ander beeld ontstaat.
- Op de website van het CBR staat dat je niet in een vrachtauto of bus mag rijden als je medicijnen neemt tegen een epileptische aanval. (Zo gek is het dus niet wat @:seven hiervoor heeft gesteld.) In Spanje zijn er waarschijnlijk andere regels, maar ook deze informatie lijkt op de verklaring van de chauffeur te berusten. Als de regels anders zijn, dan is een vraag of de chauffeur had moeten weten dat de regels in Nederland anders zijn. Volgens de advocaat is dit ook een politieke kwestie: hoe wil je omgaan met verschillen tussen landen?
Ja hoor dat is vrij logisch. Je moet een grond hebben en aangezien er op schuld aan een dodelijk verkeersongeval geen 12 jaar staat kom je niet weg met een geschokte rechtsorde. Dus je moet iets anders concreets hebben.quote:Op donderdag 8 september 2022 16:10 schreef Flitskikker het volgende:
Precieze oorzaak nog niet duidelijk, onderzoek nog niet afgerond. Geheel logisch dus om de dader maar gewoon vrij te laten.
OM gaat in beroep:
[..]
https://www.om.nl/actueel(...)val-nieuw-beijerland
quote:Op donderdag 8 september 2022 22:10 schreef Seven. het volgende:
Bij mijn beste weten, kom je in principe nooit door de 5-jaarlijkse medische keuring als je netjes aangeeft dat je anti-epileptie medicatie gebruikt. En ik ga er vanuit dat de eisen voor de medische keuring gelijk getrokken zijn in heel Europa. Bronnen die hier te vinden zijn, onderschrijven ook dat de chauffeur ook in Spanje niet door de keuring had mogen komen.
Deze regels zijn er niet voor niks. Ik bedenk ze niet zelf. Maar ik sta er wel achter.Volgens een neuroloog dus echte expert:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus het lijkt me dat er geen bezwaar is om door de keuring te komen als je al x jaar aanval vrij bent.quote:Bij twee derde van de mensen met epilepsie kunnen de aanvallen goed onderdrukt worden door medicatie.
En als je even zoekt:
https://www.epilepsie.nl/(...)ijs-en-eerste-aanval
Kan je nu ophouden met framen?Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
Ik bedenk de regels zelf niet. Ik moet er in mijn beroep wel vanuit kunnen gaan dat ze nageleefd worden, en ik moet ze zelf ook naleven.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:50 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Volgens een neuroloog dus echte expert:
[..]
Dus het lijkt me dat er geen bezwaar is om door de keuring te komen als je al x jaar aanval vrij bent.
En als je even zoekt:
https://www.epilepsie.nl/(...)ijs-en-eerste-aanval
Kan je nu ophouden met framen?
https://www.elespanol.com(...)sia/702179876_0.htmlquote:Juan verdedigt zijn onschuld op de sinistere weg die het leven kostte aan zeven mensen: "Ik ben nog een slachtoffer, ik zou dood kunnen zijn."
Deze vrijdag, om drie uur 's nachts, kon Juan weer voet aan wal zetten in Caravaca de la Cruz om zich te herenigen met zijn langverwachte familie. "Ik ben psychisch genaaid", vat Juan, chauffeur van El Mosca, samen zonder warme doeken, die door een Rotterdamse rechtbank wordt onderzocht als de vermeende dader van de meervoudige verontwaardiging van de aanwezigen op de Kom Ice Club-barbecue, die zaterdag werd gevierd 27 augustus in Zuidzijde. "Op mentaal vlak ben ik slecht", benadrukt deze 45-jarige coureur uit Caravaca, in een gesprek met EL ESPAÑOL.
Hij heeft redenen genoeg om zich eenzaam te voelen. De Rotterdamse politie arresteerde hem die zaterdag voor een van de ernstigste verkeersongevallen in de recente geschiedenis van het wegvervoer: zeven doden en zeven zwaargewonden. Toen Juan na 72 uur de kerkers verliet, stuurde de rechter hem naar de gevangenis voor een periode van twee weken, terwijl het onderzoek werd voortgezet naar de oorzaken die ertoe leidden dat de gekoelde vrachtwagen waarmee hij reed de weg verliet en in een dijk belandde, rollend over de tenten waar honderd mensen worstjes en hamburgers aten.
"Ik weet wat ik heb meegemaakt in de gevangenis en niemand weet meer dan ik, mijn ouders, mijn broers en mijn vrouw hebben veel geleden, maar ze weten niet wat ik heb meegemaakt", blikt Juan terug zonder hij wilde in detail treden over zijn co-existentie met de delinquenten van de Nederlandse gevangenis, zonder de taal te beheersen, en een nieuwe gevangene te zijn, wiens enige 'criminele leerplan' arbeider was geweest tot die tragische 27 augustus.
“Ik heb in een maximaal beveiligde gevangenis gezeten, ze hebben me vier en een halve dag geïsoleerd gehouden en ze hebben me met stokken behandeld”, bekent Juan, exclusief voor EL ESPAÑOL, en verbreekt hij voor het eerst sinds de Rotterdamse rechtbank zijn stilzwijgen liet hem in de gevangenis vrijheid "De tijd dat ik daar was, had ik geen slechte tijd, het was het volgende".
Deze donderdag kon hij zijn vrijheid herwinnen, ondanks het feit dat het arrondissementsparket Rotterdam zich tegen de beslissing verzette. Het Openbaar Ministerie is zelfs in beroep gegaan bij de rechter, omdat het van oordeel was dat er strengere voorzorgsmaatregelen hadden moeten worden genomen aan de chauffeur, zoals het verplichten van alle telefoongesprekken van de Nederlandse of Spaanse autoriteiten die meewerken aan het onderzoek.
"Ik heb geen strafblad en dat heeft veel gedaan om terug te kunnen keren naar Spanje, omdat ze wilden dat ik nog 60 dagen vastgehouden zou worden", legt Juan uit. "Ze hebben op alle mogelijke manieren geprobeerd om mij zo veel mogelijk opgesloten te houden, maar ik heb een advocaat gehad die de beste van de hele wereld is geweest: als ik die advocaat in het eerste proces had gehad, zou ik maar drie dagen hebben doorgebracht in Nederland, maar ik. Wat er is gebeurd, is dat ik een waardeloze advocaat had", klaagt hij, verwijzend naar zijn eerste verschijning in de rechtbank.
Sinds Juan in zijn geboorteplaats is geland, heeft hij de tijd gehad om bij te praten over wat er in Nederland en Spanje is gepubliceerd over het meervoudige ongeval met vluchtmisdrijf. "Er zijn veel dingen die niet waar zijn", merkt hij geïrriteerd op.
"Ik heb geen aanklacht, vrijheid met aanklacht, niets. Ik ben voorwaardelijk vrij, op één voorwaarde, maar zonder aanklacht. Ik ben totaal vrij van zonde", stelt deze 45-jarige vrachtwagenchauffeur nadrukkelijk. "Ik vertel je dit omdat je dingen in behandeling hebt als je wordt vrijgelaten met aanklacht, maar ik heb niets. Ik ben voorwaardelijk vrijgelaten, met één voorwaarde: ik kan niet rijden, ik heb mijn chauffeursbewijzen niet meer. licentie, ik ben vrijgelaten met voorwaarden, niet met kosten, wat de dingen veel verandert".
Zodra zijn vrijlatingsbevel officieel werd gemaakt, nam Juan deze donderdag een business class-vlucht om het Nederlandse grondgebied te verlaten. "Ik kwam rechtstreeks op het vliegtuig naar Valencia, daar nam ik een door het bedrijf betaalde taxi, wat fenomenaal was, en ik arriveerde bij zonsopgang in Caravaca de la Cruz", aldus Juan, die zeer emotioneel verbonden is met deze stad in het noordwesten van de regio Murcia, niet alleen vanwege de familiewortels, maar ook vanwege de band met het Fiesta de los Caballos del Vino, door UNESCO uitgeroepen tot immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid.
"Ik heb een klein meisje en ze verhoogt mijn moreel", zegt hij tijdens het gesprek met deze krant. Juans stem wordt pas optimistisch als hij vertelt over zijn drie schatten: zijn kleine meisje, 2 jaar oud, zijn huidige partner en de dochter die hij heeft uit een eerdere relatie, een 15-jarige tiener. "Ik heb mijn ups en downs: ik ben delicaat. Tussen hen nemen ze me mee naar boven, ze zien me thuis kapot op de bank en ze zeggen: 'Kom op!'"
"Tranen vallen"
De andere emotionele pijler waarop deze bestuurder leunt, zijn zijn levenslange vrienden. Degenen met wie hij speelde door de straten van deze stad, gemarkeerd door het Vera Cruz-heiligdom dat een stuk van de lignum crucis herbergt, zijn voormalige klasgenoten in het San Juan de la Cruz-instituut of de leden van de Peña Baezano met de die vibreert - elke mei - wanneer de paarden de helling van het kasteel op galopperen, terwijl ze strijden in de mythische Race of the Wine Horses.
"Ik zie mijn vrienden, ze omhelzen me en de tranen schieten me in de ogen." In de stad staat Juan bekend om zijn goede gevoel voor humor en ook als zoon van een hardwerkend stel dat een beroemde bar runde in de Barrio del Progreso. Dat spraakzame karakter en de hardwerkende geest die Juan heeft geërfd, zijn verdwenen, niet alleen vanwege de moeilijke juridische horizon waarmee hij wordt geconfronteerd en vanwege de dagelijkse herinnering aan de dodelijke slachtoffers van het verkeersongeval, maar ook vanwege een moeilijk cadeau om zijn huis vooruit te helpen.
"Ik ben financieel heel slecht, ik heb het probleem van het ongeluk, het kleine meisje mist dingen en zie dat mijn ouders en mijn broers altijd bovenop me zitten voor alles wat ik nodig heb, maar op dit moment heb ik een behoorlijk slechte tijd", geeft hij met spijt toe. Het leven is voor Juan een hel geworden sinds zaterdag 27 augustus, toen hij achter het stuur van een trailer, met een koeltrailer, op weg was om een landbouwzending op te halen enkele kilometers van het Nederlandse dorp Zuidzijde.
Op dit moment zet de Rotterdamse politie, gecoördineerd door twee officieren van justitie, het onderzoek voort om opheldering te krijgen over de redenen waarom de aanwezigen bij de Kom Ice Club-barbecue dodelijk werden overreden door een El Mosca-vrachtwagen. "Ik kreeg een epileptische aanval", zegt Juan over de reden waarom zijn caravan in een dam stortte, waarbij zes mensen om het leven kwamen, van wie één acht maanden zwanger. "Ik herinner me niets van wat er is gebeurd", vervolgt hij hulpeloos. "Ik herinner me het niet meer".
Om de juistheid van het verhaal van de bestuurder te bevestigen, hebben de rechtbank Rotterdam en het parket aanvullend bloedonderzoek gelast om te zoeken naar sporen van medicatie in het lichaam van Juan. Een lid van de Fiestas de los Caballos del Vino de Caravaca de la Cruz bevestigt de pathologie van de bestuurder: "Hij wordt sinds zijn kindertijd behandeld voor epilepsie."
"Ik zou dood kunnen zijn"
Juan verdedigt zijn onschuld categorisch tijdens zijn telefoongesprek met EL ESPAÑOL: "Ik heb niets te verbergen, ik ben onschuldig, ik ben nog een slachtoffer: ik zou dood kunnen zijn." Het bewijs hiervan is dat hij verzekert dat hij niet uitsluit dat hij een persconferentie belegt om zijn versie van de meervoudige treffer aan te bieden, waarvoor zijn vergunning om op een vrachtwagen en elk motorvoertuig te stappen is ingetrokken.
"Hij was al vele jaren onderweg", vertelt hij over zijn uitgebreide ervaring met het rijden op nationale en internationale routes. Dit alles, als gevolg van een ongeval op het werk in het constructiebedrijf dat hij samen met zijn broer in Caravaca de la Cruz oprichtte: "Ik kon niet blijven werken in de constructies, ik bleef achter met een pensioen dat niet genoeg om van te leven en toen haalde ik de rijbewijzen uit de vrachtwagen.
Juan ging de weg op om zijn brood te verdienen en een paar maanden geleden werd hij ingehuurd door El Mosca: een deskundig bedrijf in het vervoer van goederen over land, over zee en door de lucht, gelegen in de Murcische gemeente Molina de Segura. "Ze houden zielsveel van me en ze hebben zich gedragen als een klootzak met mijn familie", merkt de chauffeur bij verschillende gelegenheden op, waarmee hij duidelijk maakt dat het bedrijf hem nooit alleen heeft gelaten sinds hij de hoofdrolspeler werd in deze tragedie op de weg, waarvan de gevolgen hij lijdt ook zijn familie.
"Ik heb twee kinderen, ik moet ze onderhouden en ik kan niet werken omdat ik geen rijbewijs heb: ik zal hem waarschijnlijk nooit meer in mijn leven hebben en dat is mijn werk", legt het hoofd van de familie, terwijl hij verduidelijkt dat Juan, ongeacht de uitkomst van de straf, niet meer achter het stuur zal kruipen. "Ik ben niet van plan om weer met een vrachtwagen te rijden, ook al krijg ik mijn rijbewijs terug."
Het is waarschijnlijk niet helemaal lekker vertaald door Google Translate maar ik hoor hem vooral over hemzelf praten en de ervaring in de gevangenis etc. maar weinig over de slachtoffers en de gevolgen die het heeft voor de slachtoffers.quote:Op zondag 11 september 2022 22:47 schreef Nober het volgende:
De Murciaanse chauffeur van de meervoudige en dodelijke klap in Nederland aan het woord: 'Ik kreeg een epileptische aanval'
[..]
https://www.elespanol.com(...)sia/702179876_0.html
Dit ja, wat een vreselijke naargeestige blik op de binnenwereld van die chauffeur zoquote:Op zondag 11 september 2022 22:55 schreef Momo het volgende:
[..]
Het is waarschijnlijk niet helemaal lekker vertaald door Google Translate maar ik hoor hem vooral over hemzelf praten en de ervaring in de gevangenis etc. maar weinig over de slachtoffers en de gevolgen die het heeft voor de slachtoffers.
Kijk, dat lijkt me ook wel interessante informatie voor Justitie. Had dat ongeluk met zijn "epilepsie" te maken?quote:Op maandag 12 september 2022 00:19 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hij werkte voorheen in het constructiebedrijf dat hij met zijn broer in Caravaca de la Cruz oprichtte maar hij stopte daar vanwege een ongeluk. ,,Ik kon niet blijven werken in het constructiebedrijf. Maar mijn opgebouwde pensioen is niet genoeg om van te leven. Toen haalde ik mijn vrachtwagenrijbewijs.'
Eens.. het is geen beste vertaling van het interview maar die kerel zit alleen maar in de slachtofferrol. Helemaal niets lees ik over de slachtoffers.quote:Op maandag 12 september 2022 02:52 schreef PS. het volgende:
Juan heeft het wel heel erg over zichzelf. Opmerking als "Ik had wel dood kunnen zijn" zou ik geloof ik even niet maken als je er 7 hebt dood gereden. Ookal was het niet bewust.
Nu weet je natuurlijk ook niet wat hem gevraagd is. Maar als hij uit zichzelf een interview loopt te geven lijkt hij er weinig over te zeggen inderdaad. Maar goed, hoeveel kan je er ook over zeggen? Het is lastig om een hele pagina te vullen met ‘ik vind het zo erg wat er gebeurd is en voor de nabestaanden’ etc.quote:Op maandag 12 september 2022 07:10 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Eens.. het is geen beste vertaling van het interview maar die kerel zit alleen maar in de slachtofferrol. Helemaal niets lees ik over de slachtoffers.
Wat een schofterige toon slaat die kerel aan. Hij zou zich de tyfus moeten schamen als je net 7 mensen kapot hebt gereden om je zo te beklagen.quote:In het interview zegt Juan S. onschuldig te zijn. ,,Ik ben ook een slachtoffer. Ik had dood kunnen zijn.’’ Daarnaast heeft hij geen goed woord over voor de gevangenis waar hij enkele dagen verbleef. ,,Ik ben daar als een hond behandeld.’’ Zijn eerste advocaat was naar eigen zeggen 'waardeloos', maar de tweede (Sabine ten Doesschate) 'de beste ter wereld'. ,,Als ik haar vanaf het begin had gehad, dan had ik maar drie dagen in Nederland doorgebracht.
quote:"Ik had wel dood kunnen zijn."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |