abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205831152
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 11:54 schreef obligataire het volgende:

En waarmee ging U - het hardst - de bietenbrug op?
BanBao Europe (ccf, 2018)
OAMKB Emmen-Coevorden (gve, 2018)
Groei Binnenvaart Inspectie (fnc, 2018)

Dit zijn de drie grootste, en ik verwacht daar eerlijk gezegd ook niet veel meer van. De eerste is afgerond met een regeling (is ook klacht bij kifid geweest, niet van mij want ik investeer zakelijk en kn daar dus niet terecht), bij de tweede is er een betalingsregeling getroffen maar is blijkbaar het incasso bureau de maandelijkse opbrengst aan het opbranden als ik gve moet geloven, bij de laatste is een spelletje gespeeld en daarvan heb ik fnc vroegtijdig (ook met niet publieke informatie) geïnformeerd, fnc deed in eerste instantie helemaal niets en luisterde blijkbaar alleen nog naar het verhaal van ex-ondernemer, toen ze na een jaar van d'r steol kwamen was het te laat.

Ze zijn allemaal uit de periode dat ik net begon met cf en te graag een project wilde meenemen en te weinig naar de zekerheden keek en "bij twijfel toch inhaalde". Dat had best forse impact op het uiteindelijke rendement maar dat wordt nu steeds gunstiger, was vorig jaar was impact nog ca. 20% van de totaal ontvangen rente.
pi_205835190
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 14:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Jaco, je inbox bij fok zit vol.
die van mijn dating-app is helaas he-le-maal leeg... :-P
Maar die van Fok stond ramvol ;-). Nu weer ruimte. Probeer nog maar eens! Thanks
pi_205835360
quote:

[...]
1. Ik iks el mode (GVE 2016) Ik weet het nog goed, ik was nét begonnen met crowdfunding en bij GVE was het toentertijd steeds secondewerk alvorens een project vol zat, zo ook dit project. Ik zat die avond in het circustheater en ik denk dat een grote investeerder zich terug had getrokken want 's avonds stond er zomaar nog een bedrag open. Ik heb toen met mijn mobieltje zo vlug als ik kon hierin geïnvesteerd. Het was achteraf een totaal debiel project maar ik had last van pure FOMO, dat zou ik nu nóóit meer doen.

2. Jami V.O.F (FNC 2016). Een A+ project, wat kan hier nou mis mee gaan, dacht ik. Nou bijna alles, slechts een derde van de inleg terug. Dit is overigens mijn enige default bij FNC (38 projecten totaal, prima platform voor mij geweest).

3. Het Amsterdams Proeflokaal (CCF 2016). Hier is volgens mij sprake van dwaling door CCF. Het ging om een lening van 700K met kwalificatie 'goed' en er waren maar liefst 3(!) verschillende borgstellers voor elk 500K en die waren alle drie volgens CCF materieel(!). Nou die waren misschien in een heel ver verleden ooit materieel maar zeker niet op het moment dat de lening werd aangevraagd. Op Procede Holding na, is dit het enige project met gedoe en een afboeking van de 75 projecten die ik heb/had bij CCF, al verwacht ik van beide nog wel iets terug.

4. Partyschip MPS Coventina (KOM 2016). Een toenmalig B+ project. Was een lening van 240K en het schip was al getaxeerd voor heel veel meer. Ook zou een medegeldschieter er een substantieel bedrag in investeren. Dat heeft hij nooit gedaan en het schip is, meen ik, op een veiling voor zo'n 50K verkocht.

5. Lodge Trading Company (KOM 2016). Ook een B+ project en bij dit project spat het amateurisme van KOM af. Ze hebben hypotheken op roerende zaken proberen te vestigen, ze wilden beslag leggen op paarden... teveel om op te noemen. In totaal gelukkig slechts 11 projecten bij KOM (gestopt in 2017) en met een beetje mazzel wordt het uiteindelijk een nul-operatie.

Al mijn 'probleemgevallen' zijn uit april, mei en juni 2016. Ik was naïef, onbezonnen en had FOMO. In 2016 heb ik ook het grootse deel van mijn portefeuille opgebouwd (ongeveer een derde van het totaal en twee derde dus in de jaren daarna tot heden). Ik zie crowdfunding vooral als 'spielerei' en probeer voor het echte rendement mijn slag te slaan op de beurs.

Momenteel investeer ik dan ook met mate bij CCF, CRE en heel soms bij HCF. Bij GVE is er voor mij al een jaar geen interessant project meer voorbij gekomen en de tijden van 2016 waarbij je soms maar seconden had om in te schrijven op een project liggen in ieder geval bij GVE in een ver verleden.

[ Bericht 0% gewijzigd door mike79_n op 03-09-2022 21:54:29 ]
pi_205836481
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 08:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Crowdfundoplichter 'gewoon' in raadsfractie vvd Heemstede

https://www.heemsteder.nl(...)ma-trekt-zich-terug/

https://www.heemsteedseco(...)ient-klacht-in-bij-r

https://www.noordhollands(...)e&utm_medium=organic

https://gemeentebestuur.heemstede.nl/gemeentebestuur/yori-bonnema

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is een partij die veel sneller beslag gelegd heeft op de raadsvergoeding
https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20220407_90802938
pi_205838583
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 16:00 schreef tnhb het volgende:

[..]Ze zijn allemaal uit de periode dat ik net begon met cf en te graag een project wilde meenemen en te weinig naar de zekerheden keek en "bij twijfel toch inhaalde". Dat had best forse impact op het uiteindelijke rendement maar dat wordt nu steeds gunstiger, was vorig jaar was impact nog ca. 20% van de totaal ontvangen rente.
Kijkend naar mijn beginperiode (2014 begonnen) waren er veel meer defaults dan nu. Echter doordat de rente ook beduidend hoger was maakte dat voor het netto rendement niet zoveel uit, onderaan de streep.

De afschrijfratio is bij mij nu 15% maar heeft jaren geleden ook nog boven de 20% gezeten.

Uiteindelijk is de conclusie denk ik, dat - hoe streng en kritisch je ook bent - er altijd wel projecten zullen zijn die het niet redden. Fraude of onverwachte omstandigheden. Is op zich niet zo erg zolang je maar blijft spreiden. Het veel voorkomen van zekerheden legt denk ik wel een bodem in het rendement. Maar goed we hebben nog geen vastgoedcrisis/zware recessie meegemaakt in deze periode, wel hoogconjunctuur inclusief corona, dus het blijft altijd even de vraag hoe die zekerheden zich houden als t.z.t. het halve industrieterrein te te koop/te huur komt te staan. Kan ook zomaar gebeuren, dus bij dat type vastgoed is sowieso waakzaamheid geboden.
Pecunia non olet
  zondag 4 september 2022 @ 16:30:51 #131
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_205844032
Bij SIG is de snelheid er helemaal uit, met name bij de categorie 1A en 1B. Een goede verklaring daarvoor zie ik eigenlijk niet.
pi_205844434
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 16:30 schreef InVestEerder het volgende:
Bij SIG is de snelheid er helemaal uit, met name bij de categorie 1A en 1B. Een goede verklaring daarvoor zie ik eigenlijk niet.
Je ziet het ook bij gve en ook soms bij ccf. Mogelijk toch financiële onzekerheid bij investeerders en houden wellicht grotere buffer aan vanwege hogere kosten.
pi_205845712
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 16:44 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Je ziet het ook bij gve en ook soms bij ccf. Mogelijk toch financiële onzekerheid bij investeerders en houden wellicht grotere buffer aan vanwege hogere kosten.
En niet te vergeten bij MAX
pi_205846063
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 18:01 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
En niet te vergeten bij MAX
Ik volg MAX niet echt, maar dat lijken problemen van een andere categorie
pi_205846327
quote:
Het verbaast me niet dat veel oudgedienden melden dat hun grootste probleemgevallen rond 2016 en 2017 waren. Ik had toen net de vage plannen om een huis te kopen op de lange baan geschoven en zocht een ander doel voor mijn spaargeld. Crowdfunding kwam in aanmerking maar toen ik hier ging meelezen werd de ene na de andere default gemeld dus heb ik daar maar snel weer vanaf gezien. Ik ben het forum wel blijven volgen, geen beter vermaak dan leedvermaak :) , maar het heeft tot voorjaar 2019 geduurd voor ik voorzichtig met kleine bedragen ben begonnen met investeren in crowdfunding.

Tot nu toe 5 projecten afgeschreven waarvan Mulders Motoren (NLI) verreweg de grootste, op grote afstand gevolgd door Boris Bar & Kitchen (HC) en nog 3 kleintjes (2 x FNC en 1 x KOM). Daarnaast zijn er een paar projecten die ik "donkeroranje" gekleurd heb, ze zijn nog niet failliet maar betalingen zijn zo moeizaam dat ik het ergste vrees.

Al met al heb ik er nu wel meer vertrouwen in dan in de beginjaren, zeker nu er veel projecten met een goede zekerheid zijn, dus ik heb de afgelopen tijd in steeds meer projecten geïnvesteerd en met grotere bedragen.
pi_205846498
quote:

[..]
De verschillende aandelen beurzen stonden met name 2e helft vorig jaar erg hoog. Dit jaar is het allemaal wat beweeglijker, en daardoor ben ik ook wat aan het schrapen om liquiditeit op te bouwen om dipjes op de beurs te kopen. Ik verwacht dat meer particuliere investeerders er zo in zitten.

Ik had voor dit jaar als doel de nullijn aan te houden in uitslaand bedrag aan CF. Echter onlangs een huis gekocht, beetje onverwacht, dus het komende half jaar ook even de balans tussen de diverse investerings categorieën aan het het terugbrengen. (al heeft dat natuurlijk totaal geen invloed op trager vollopen van projecten, die paar stuivers van ET)
  zondag 4 september 2022 @ 21:17:06 #137
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_205847704
quote:

[..]
Wellicht, maar dan zou ik juist verwachten dat men bij SIG voor de lagere risicoklassen zou kiezen. Maar het tegendeel gebeurt daar..
pi_205850428
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 21:17 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Wellicht, maar dan zou ik juist verwachten dat men bij SIG voor de lagere risicoklassen zou kiezen. Maar het tegendeel gebeurt daar..
De hogere klassen zijn vaak kleiner en daardoor dus ook eerder vol.
Volgens mij is er een groepje investeerders dat consequent een hap neemt uit die schijven.
En ik denk dat ze daarmee geweldige resultaten behaald hebben want er zijn nog steeds nul defaults bij SIG en bij vroegtijdige aflossing is er zelfs dubbel voordeel.
Pecunia non olet
pi_205850485
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 19:03 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
......maar toen ik hier ging meelezen werd de ene na de andere default gemeld dus heb ik daar maar snel weer vanaf gezien. Ik ben het forum wel blijven volgen, geen beter vermaak dan leedvermaak :) ,
Vergis je niet: als er een default is dan zijn we hier zwaar in mineur :blauwoog: maar trek daar niet de conclusie uit dat het slecht zou gaan met de portefeuilles als totaal. Een default hakt zwaar in op het rendement maar met voldoende spreiding wordt dat wel gecompenseerd. Ik kan niet voor anderen spreken maar ik had zelf - in 8 jaar tijd - maar 2 x een negatief maandresultaat.

In de beginjaren had je echt lekkere rentes van soms wel 9 of 10%. Als je zoveel rente ontvangt mag je een aanzienlijk deel daarvan als een soort van verzekeringspremie beschouwen en daarmee een stroppenpot opbouwen. Ik heb 2 Collin portefeuilles en de oudste heeft een beter netto resultaat....ondanks een paar defaults en in de nieuwste nog geen enkele.
Pecunia non olet
pi_205851914
quote:
Mijn 'toppers' zijn:
- Amerikana (CAN)
- Lappa Books (COL)
- SimGas (LDH)
- Partyship MPS Coventina (KOM)

Totale afschrijvingen iets meer dan 20% van 'rentewinst' en verwacht/hoop dat dit zal dalen omdat mijn 'leergeld' vooral in het begin (begonnen in 2015) zat.
pi_205852171
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 00:43 schreef obligataire het volgende:

[..]
Vergis je niet: als er een default is dan zijn we hier zwaar in mineur :blauwoog: maar trek daar niet de conclusie uit dat het slecht zou gaan met de portefeuilles als totaal. Een default hakt zwaar in op het rendement maar met voldoende spreiding wordt dat wel gecompenseerd. Ik kan niet voor anderen spreken maar ik had zelf - in 8 jaar tijd - maar 2 x een negatief maandresultaat.

In de beginjaren had je echt lekkere rentes van soms wel 9 of 10%. Als je zoveel rente ontvangt mag je een aanzienlijk deel daarvan als een soort van verzekeringspremie beschouwen en daarmee een stroppenpot opbouwen. Ik heb 2 Collin portefeuilles en de oudste heeft een beter netto resultaat....ondanks een paar defaults en in de nieuwste nog geen enkele.
Met de meeste projecten, en ik heb er sinds 2014 meer dan 250 gehad in mijn CF carriere, is het dan ook zo dat je niet meteen je gehele inleg kwijt bent.

Ik heb 5 afgehandelde defaults, InfraUnion is de enige waar ik een echt negatief resultaat op heb behaald, maar ook hier is 35% van terug gekomen.

Op nummer 2 heb ik 19ct verlies geleden, de rest is met een kleiner rendement dan vooraf gedacht. (Dit is wel een momentopname, er staan nog 3 projecten die een negatief resultaat zouden kunnen opleveren)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205852343
Zo te zien heeft Valentino Meerzorg bij CCF weer niet betaald.
pi_205852588
2e hands smartphones
https://www.collincrowdfund.nl/tsam-b-v-2/
9% rente en 2e hypotheek woonhuis en materiele cryptoportefeuilles

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 05-09-2022 11:17:02 ]
pi_205853043
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:53 schreef KrekelJapie het volgende:

materiele cryptoportefeuilles
Als dit als zekerheid in de pitch genoemd wordt is dat voor mij een reden om met een grote boog om dit project heen te lopen.
pi_205853060
quote:
materiele cryptoportefeuilles

Contradictio in terminis :X
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205853991
quote:
2e hands smartphones
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 11:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Als dit als zekerheid in de pitch genoemd wordt is dat voor mij een reden om met een grote boog om dit project heen te lopen.
Klaarblijkelijk moeten niet alleen jongeren zich bewuster worden van die gevaren van crypto's
https://www.telegraaf.nl/(...)or-risico-s-crypto-s
pi_205854404
quote:
14s.gif Op maandag 5 september 2022 13:02 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Klaarblijkelijk moeten niet alleen jongeren zich bewuster worden van die gevaren van crypto's
https://www.telegraaf.nl/(...)or-risico-s-crypto-s
Er zullen altijd mensen zijn die liever rijk worden door te gokken dan door hard te werken.
En mensen die alles geloven wat ze lezen ....
Pecunia non olet
pi_205855081
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:27 schreef zeeland6 het volgende:
Zo te zien heeft Valentino Meerzorg bij CCF weer niet betaald.
En ook de termijn van augustus is weer terug geboekt.

Wat een non-valeur.
pi_205855356
quote:
2e hands smartphones
Linkje is welkom!
In de 1ste zat ik ook, netjes afbetaald volgens schema
pi_205855618
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:43 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
En ook de termijn van augustus is weer terug geboekt.

Wat een non-valeur.
Bij een gedwongen verkoop vrees ik dat deze panden nog niet voldoende opbrengen om de volledige lening terug te kunnen betalen. Buiten de vervroegde aflossing is er nog nauwelijks op deze lening (pas 7 termijnen betaald) afgelost. In het gunstigste geval gaat het allemaal krapjes worden.

Zijn de gelden al opgevraagd van de 3 SiG leningen in Katwijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')