abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 01:19:07 #1
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_205789615
Ik wil het even over egeltjes hebben. Opvangplekken voor egeltjes zitten overvol omdat ze bijna geen voedsel en drinken kunnen vinden, door de langdurige droogte van de laatste weken en maanden.
Egels zijn vaak afhankelijk van insecten, wormen, rupsen etc.

Maar met de droogte van nu, zijn veel egels verzwakt en regenwormen komen niet meer bovengronds. Zoals gezegd veel egel opvangcentra zitten erg vol.
____________________________________________________________________
Tot zoveel het algemene gedeelte.

Dus toen ik eergisteren zelf een egeltje vond op de buurtspeelplaats voor de kinderen... wist ik dat hij in mijn tuin sowieso beter af was, dan in de tuinen van omliggende woningen (die grotendeels betegeld zijn, met korte gazons en dun bezaaid met struiken etc). Dus ik nam hem/ haar mee.
Geen teken van paniek bij de egel, het rolde zichzelf niet eens op. Hij was "chill" zoals jongeren het zouden zeggen, alsof hij daar ook weg wilde.

Nu is mijn tuin een van de dichtst begroeide tuinen in de buurt, 75% schaduw, veel dorre bladeren (perfect voor insecten)... en daar zette ik het neer. Ik vulde nog even een bakje met wat kattenmelk (geitenmelk staat vaak op nr 1 bij lactose intollerante dieren, kattenmelk op nummer 2. Dat bakje was al snel leeg.
Vandaag ben ik begonnen een stuk grond te bevochtigen door er 2 keer een grote tuingieter water op te strooien.... in de hoop dat het egelte (Rudie heb ik het genoemd) aangetrokken zou worden door deze natte plek in de tuin.... en hopelijk de wormen ook.

Wat kunnen we nog meer doen voor egels? Ja ik zat te denken aan wat meelwormen kopen En ook kattenbrokjes worden her en der aangeraden. En water natuurlijk ook... het kattenmelk gaf ik vooral om wat aan te sterken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Guppy op 01-09-2022 19:19:10 ]
pi_205789804
Als hij zo zwak is dat hij zich niet oprolt zeker de opvang bellen. 🦔
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_205790140
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 06:27 schreef valentijn101 het volgende:
Als hij zo zwak is dat hij zich niet oprolt zeker de opvang bellen. 🦔
Dit. Niet oprollen kan een teken van ziekte zijn wat je alleen met voer, drinken en een schuilplaats niet kunt oplossen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Guppy op 01-09-2022 19:19:26 ]
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Spellchecker dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:34:18 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205792039
Dierenambulances of egelopvang bellen.. zelf kan je het niet oplossen..
“Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.”❤️
  woensdag 31 augustus 2022 @ 01:55:44 #6
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_205798262
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 06:27 schreef valentijn101 het volgende:
Als hij zo zwak is dat hij zich niet oprolt zeker de opvang bellen. 🦔
Goede vraag Valentijn.

Ik heb geen telefoon meer. Sowieso nooit een smartphone gehad. Wel een paar draadloze huis telefoons gehad...en die bleven maar verdwijnen etc.
Daarnaast was het tijdens een nachtwandeling toen ik te onrustig was om in slaap te vallen. En ja, het enige waar ik toen aan dacht was mijn tuin... de enige tuin in de weide omtrek, waarin egels zich welkom voelen. Ja ik heb bijna elk jaar wel een egel in mijn tuin, maar zelden heb ik een egel hiernaar toe gebracht in de 10 jaar dat ik hier woon.
Dit is denk ik mijn 2e egel in al die tijd die ik hier zelf naar toe haalde.
En daarnaast natuurlijk omdat ik wist dat de egel opvang adressen meestal al helemaal vol zaten.

Ja, ik had de dierenambulance kunnen mailen, maar wanneer zouden ze komen? Te rommelig om een afspraak te maken.
pi_205798402
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 01:55 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]
Goede vraag Valentijn.

Ik heb geen telefoon meer. Sowieso nooit een smartphone gehad. Wel een paar draadloze huis telefoons gehad...en die bleven maar verdwijnen etc.
Daarnaast was het tijdens een nachtwandeling toen ik te onrustig was om in slaap te vallen. En ja, het enige waar ik toen aan dacht was mijn tuin... de enige tuin in de weide omtrek, waarin egels zich welkom voelen. Ja ik heb bijna elk jaar wel een egel in mijn tuin, maar zelden heb ik een egel hiernaar toe gebracht in de 10 jaar dat ik hier woon.
Dit is denk ik mijn 2e egel in al die tijd die ik hier zelf naar toe haalde.
En daarnaast natuurlijk omdat ik wist dat de egel opvang adressen meestal al helemaal vol zaten.

Ja, ik had de dierenambulance kunnen mailen, maar wanneer zouden ze komen? Te rommelig om een afspraak te maken.
quote:
Dus nu heb je een egel in je tuin opgesloten die je hoognodige medische zorg ontzegt. Net zoals je je zieke kat niet naar de dierenarts bracht. In mijn ogen ben je dan gewoon een dierenbeul.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_205798434
Bel. De. Opvang.
Resistance is futile.
pi_205798443
Not this shit again.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_205798455
Dus je sluit een egel op in een tuin die er niet meer uit kan? En weigert hulp te regelen, maar dat is niet jouw schuld maar die van anderen?

Zorg dat t beestje weer vrij wordt gelaten als de dierenambulance bellen te veel werk is. Dan kan een andere dierenliefhebber handelen.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 07:29:24 #11
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_205798464
Het topic begon zo cute maar ging vrij rap can aaaww naar huh??
Ff volgen, dat dan weer wel.
  donderdag 1 september 2022 @ 00:45:06 #12
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_205808418
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:24 schreef Puala het volgende:
Dus je sluit een egel op in een tuin die er niet meer uit kan? En weigert hulp te regelen, maar dat is niet jouw schuld maar die van anderen?

Zorg dat t beestje weer vrij wordt gelaten als de dierenambulance bellen te veel werk is. Dan kan een andere dierenliefhebber handelen.
Waar heb ik gezegd dat de egel niet meer uit mijn tuin kan? En zoals ik al in een eerdere reactie heb aangegeven, ik heb momenteel geen telefoon. Sowieso geen smartphone of mobiele telefoon maar ook mijn vaste lijn heeft momenteel geen telefoon.
Maar ik heb bijna elk jaar wel een egeltje in mijn tuin. De enige tuin in de buurt, zonder schuttingen of een totaal betegelde voortuin (noch achtertuin). Nee zowel mijn voortuin als ook mijn achtertuin zijn minimaal 75% tegelvrij... en begroeid met vele struiken...coniferen en een enkele boom (hulst).

Sowieso, veel egel opvangcentra zijn al propvol. Vele van die centra hebben al een opname stop, zeker in de regio waar ik woon (volgens de provinciale zender).
Mensen onderschatten wat de droogte doet met egels. Ik heb de middelen, kattenvoer en katten melk, en dagelijks 2 normale gieters water gieten op een plek, dat doet ook de wormen naar boven komen.

Zeg het maar, moet ik die egel door de dierenambulance laten mee nemen die dan moeten leuren langs opvangcentra die de toevoer vaak niet eens aankunnen... en ze in kleine hokjes stoppen?

Of dat ik zelf die egel moet opvangen in mijn tuin, met veel schaduw, bakjes met water en kattenmelk en ook met nog katten eten... want dat zetten de meeste egel opvang hen ook voor!. En dan nog een plek, die genoeg bevochtigd wordt, opdat de regenwormen (etc) ook aan de oppervlakte komen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Guppy op 01-09-2022 19:45:13 ]
  Moderator donderdag 1 september 2022 @ 11:33:50 #13
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_205810606
Ik gooi deze even dicht zodat ik hem later vandaag even kan vegen.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator donderdag 1 september 2022 @ 19:43:45 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_205814363
Ik heb alles wat niet over egels gaat verwijderd.

Nog één keer laten ontsporen, snauwen of Hitlervergelijkingen maken en er gaat een slot op.

Dan, over de egel. Werkelijk óveral waar je zoekt, lees je dat een egel die zich niet oprolt bij aanraking heel dringend hulp nodig heeft. Van een egelopvang. En ja, die zijn druk en vol, maar ze bestaan voor de opvang van egels.

Er zijn meer opvangen in Nederland die vol zitten, regelen we uiteindelijk ook. Duurt even, maar wordt wel geregeld. Dus bel die opvang of dierenambulance. Mail ze, stuur een fax of een postduif, maar neem contact met ze op. Want dan kun je de egel echt helpen. Lees hier meer, als voorbeeld: https://www.dierenambulan(...)rste-hulp-voor-egels

Enkele "hoogtepunten":

quote:
Egels die hulp nodig hebben, zijn egels die:
• gewond zijn
• overdag buiten lopen, vooral in de winter
• door een hond zijn gebeten
• weinig of niet bewegen en zich niet oprollen als ze worden aangeraakt
• zich wankelend voortbewegen of in kringetjes lopen
• snotteren, hoesten of een piepende ademhaling hebben
• stinken (=gewond)
• erg mager en/of uitgedroogd zijn
• onderkoeld zijn (voel aan de buik van de egel, is deze koud dan is de egel onderkoeld)
• uit het water zijn gehaald
• onder de vliegeneitjes en maden zitten en/of heel veel vlooien en/of teken hebben
• baby egels of nest baby egels zonder moeder

Wat kunt u doen? Eerste hulp.
• Pak de egel op met dikke handschoenen of leg eerst een handdoek over de egel heen. Let op: egels kunnen bijten.
• Plaats de egel in een hoge kartonnen doos, kist of kattenmandje.
• Leg een laag kranten op de bodem en probeer een nest te maken van oude lappen of handoeken.
• Laat een handdoek over de egel heen liggen (wel zo dat het beestje kan ademen), dit beperkt stress en onrust.
• Houdt de egel warm door een kruik of fles warm water met handdoek er omheen bij de egel te plaatsen.
• De egel heeft wel voldoende ruimte nodig om van de warmtebron af te kunnen kruipen.
• Geef water en eventueel wat kattenvoer (blik). Nooit melk!
Nooit zelf gaan dokteren, zorg voor egels is te complex.
Neem contact op met de dierenambulance om de egel naar een egeldeskundige te brengen of breng de egel zelf naar een speciale egelopvang (in onze regio kunnen egels naar het Vogelopvangcentrum in Krommenie worden gebracht).
Rolt niet op, melk gegeven, opvang niet gebeld...

Nu geeft je, allicht met goede bedoelingen, niet de juiste hulp. Die opvangen zijn er niet voor niks. Dus neem contact met ze op.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205814422
Water, kattenvoer en meelwormen worden hier in de tuin rijkelijk aangeboden. Elke avond lopen hier dan ook meerdere egels rond. Overdag hoor ik ze weleens niezen achter het houthok waar ze blijkbaar de dag doorbrengen.
Het is voor een hele hoop dieren kutweer, ook vogels kunnen net als de egels hulp gebruiken. Ik voer me dan ook een ongeluk.
  Moderator donderdag 1 september 2022 @ 19:55:37 #16
155227 crew  Guppy
dus
pi_205814470
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 19:51 schreef Seeburg54 het volgende:
Water, kattenvoer en meelwormen worden hier in de tuin rijkelijk aangeboden. Elke avond lopen hier dan ook meerdere egels rond. Overdag hoor ik ze weleens niezen achter het houthok waar ze blijkbaar de dag doorbrengen.
Het is voor een hele hoop dieren kutweer, ook vogels kunnen net als de egels hulp gebruiken. Ik voer me dan ook een ongeluk.
De egelbescherming raadt meelwormen ook af. Of nou ja, véél meelwormen. Als je een gevarieerd dieet aanbiedt, dan moet het vast wel kunnen :) maar niet teveel.

Zie: https://www.egelbeschermi(...)bijvoeren-van-egels/

Hier staat serieus veel goede tips op ^O^ maar eigenlijk doe je dat al goed: water en kattenbrokken
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205814514
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 19:55 schreef Guppy het volgende:

[..]
De egelbescherming raadt meelwormen ook af. Of nou ja, véél meelwormen. Als je een gevarieerd dieet aanbiedt, dan moet het vast wel kunnen :) maar niet teveel.

Zie: https://www.egelbeschermi(...)bijvoeren-van-egels/

Hier staat serieus veel goede tips op ^O^ maar eigenlijk doe je dat al goed: water en kattenbrokken
Ik voer een klein handje vol meelwormen, want ze zijn gloeiend duur. Overigens eten ze ook liever kattenbrok. Wel ligt er ook altijd wat fruit dat de kippen hebben laten liggen. Al met al zijn de jonge egels van het voorjaar al mooi dik, die gaan de winter goed in.
  Moderator donderdag 1 september 2022 @ 20:02:11 #18
155227 crew  Guppy
dus
pi_205814520
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 20:01 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ik voer een klein handje vol meelwormen, want ze zijn gloeiend duur. Overigens eten ze ook liever kattenbrok. Wel ligt er ook altijd wat fruit dat de kippen hebben laten liggen. Al met al zijn de jonge egels van het voorjaar al mooi dik, die gaan de winter goed in.
Dat klinkt goed *G*
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205815277
Pindakaas zijn ze hier ook gek op.
pi_205824447
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 19:51 schreef Seeburg54 het volgende:
Water, kattenvoer en meelwormen worden hier in de tuin rijkelijk aangeboden. Elke avond lopen hier dan ook meerdere egels rond. Overdag hoor ik ze weleens niezen achter het houthok waar ze blijkbaar de dag doorbrengen.
Het is voor een hele hoop dieren kutweer, ook vogels kunnen net als de egels hulp gebruiken. Ik voer me dan ook een ongeluk.
Wat ben je goed bezig O+

Ik heb hier nog nooit een egel opgemerkt, maar ze schijnen er wel te zitten. Vogelrijk is het hier wel, dus die ik ook extra aan het bijvoeren met vogelbadjes en schaduwplekken. Dit weekend hangen we extra vogelhuisjes op voor beschutting.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_205825467
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 21:06 schreef Celestien het volgende:

[..]
Wat ben je goed bezig O+

Ik heb hier nog nooit een egel opgemerkt, maar ze schijnen er wel te zitten. Vogelrijk is het hier wel, dus die ik ook extra aan het bijvoeren met vogelbadjes en schaduwplekken. Dit weekend hangen we extra vogelhuisjes op voor beschutting.
Ik vind het gewoon erg leuk al dat leven in mijn tuin.
Als er egels zijn in je tuin dan merk je dat vaak wel, ze schijten alles onder. Viespeukjes.
pi_205826704
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 22:39 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ik vind het gewoon erg leuk al dat leven in mijn tuin.
Als er egels zijn in je tuin dan merk je dat vaak wel, ze schijten alles onder. Viespeukjes.
Nooit gemerkt. Had ooit een keer een nestje van moeder en 2 babies.
  Moderator zaterdag 3 september 2022 @ 11:04:24 #23
155227 crew  Guppy
dus
pi_205828085
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 02:39 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Nooit gemerkt. Had ooit een keer een nestje van moeder en 2 babies.
Oh ik wel! Van die drolletjes :D we hadden eerst geen flauw idee wat het was
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205835334
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 11:04 schreef Guppy het volgende:

[..]
Oh ik wel! Van die drolletjes :D we hadden eerst geen flauw idee wat het was
Begin nu wel benieuwd te worden naar hoe die eruit zien :D
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Moderator zaterdag 3 september 2022 @ 21:45:28 #25
155227 crew  Guppy
dus
pi_205835376
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 21:43 schreef Celestien het volgende:

[..]
Begin nu wel benieuwd te worden naar hoe die eruit zien :D


Een soort wormpjes zijn het :D bron met uitleg
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205835418
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 21:45 schreef Guppy het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Een soort wormpjes zijn het :D bron met uitleg
Dat moet ik wel herkennen!

* Celestien hoopt op diertjes in de tuin nu alles opnieuw is aangelegd.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_205840029
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 21:45 schreef Guppy het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Een soort wormpjes zijn het :D bron met uitleg
Had hier moeten kijken ipv heel het internet af te struinen naar egelpoep :D
Vond gister drolletjes in de tuin, een aantal op een stukje geel gras. Waren zwart maar was de tuin aant sproeien en toen vielen ze uit elkaar. Waren volgens mij wel groter dan een rattendrol. Weet dus nog steeds niet of het nou ratten of egeldrollen geweest zijn -O-
Staat nu wel een schoteltje water maar er waren vanmorgen geen drolletjes.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  dinsdag 20 september 2022 @ 02:05:30 #28
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206036469
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 19:43 schreef Guppy het volgende:
Ik heb alles wat niet over egels gaat verwijderd.

[modbreak]Nog één keer laten ontsporen, snauwen of Hitlervergelijkingen maken en er gaat een slot op.
[/modbreak]

Dan, over de egel. Werkelijk óveral waar je zoekt, lees je dat een egel die zich niet oprolt bij aanraking heel dringend hulp nodig heeft. Van een egelopvang. En ja, die zijn druk en vol, maar ze bestaan voor de opvang van egels.

Er zijn meer opvangen in Nederland die vol zitten, regelen we uiteindelijk ook. Duurt even, maar wordt wel geregeld. Dus bel die opvang of dierenambulance. Mail ze, stuur een fax of een postduif, maar neem contact met ze op. Want dan kun je de egel echt helpen. Lees hier meer, als voorbeeld: https://www.dierenambulan(...)rste-hulp-voor-egels

Enkele "hoogtepunten":
[..]
Rolt niet op, melk gegeven, opvang niet gebeld...

Nu geeft je, allicht met goede bedoelingen, niet de juiste hulp. Die opvangen zijn er niet voor niks. Dus neem contact met ze op.
Okay Guppy, ik zag pas nu dat dit topic weer open was.

Nee ik heb het niet over melk voor mensen gehad, maar inderdaad wel over een egel die nodig hulp nodig had.
Maar het is lang niet de eerste egel die ik met succes verzorgt heb! Dat doe ik al sinds ongeveer mijn tiende!
En bijna elke egel heb ik kunnen redden, zelfs zonder internet. Maar wij thuis hadden wel Encyclopedieën en veel boeken over wilde dieren.

Ja als jong kereltje was ik al gek op dieren... zelfs de meerderheid van muizen en vogels heb ik kunnen redden... door mijn kennis uit natuurboeken of encyclopedieën. Ja vaak prooien die onze huispoes mee nam. Maar ook eksters die elders in het stroomdraad terecht waren gekomen.

Ik ben altijd al goed met dieren geweest... weliswaar niet alles wetend... maar altijd geduldig genoeg om ze te verzorgen als in dieren encyclopediën in de jaren zeventig en tachtig up to date waren. Kortom alles om dieren te redden volgens de nieuwste richtlijnen die er toen waren.

En ja, ook nu nog doe ik het volgens de meest moderne richtlijnen waarvan ik kennis heb!

Maar als ik een ding zeker weet is dat er een overschot aan gevonden egels is...en dat bijna alle opvangplaatsen vol zijn!
Dus wat moest ik dan doen? Een dierenambulance bellen, die daarna nog eens meer dan 24 uur moeten bellen naar een egelopvang, die pas weer een plaats heeft, als er een andere egel dood gaat?

Ja ik ben hier in heel serieus! Ik verzorg al meer dan 40 jaar egels.
En ja, ik weet dat ik egels (net als mijn geliefd katten goed kan verzorgen).... maar egels moet je zoveel mogelijk buiten opvangen!
En mij tuin is hier enorm geschikt voor... veel beter dan egels opvangen in een kooitje van 30 cm bij 30 cm!
Met wat zaagsel... een bakje drinken en een bakje eten.
Dat is niet de habitat van egels! Dat is de habitat dat sommige mensen denken waarin een egel zich goed voelt... om zichzelf als superieur te voelen.

Maar een egel heeft meer nodig. En dat geef ik ze. Veel bladeren om zich onder te verschuilen en voor insecten en wormen... en tot die tijd kunnen ze overleven op kattenmelk en katten eten.

Maar okay, ik eis niet van jou dat jij mij gelooft. Maar ik hoop toch minimaal dat jij one trick Ponys... niet altijd het voordeel van de twijfel geeft. Is dat teveel gevraagd?
  dinsdag 27 september 2022 @ 02:20:50 #29
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206115071
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 19:43 schreef Guppy het volgende:
Ik heb alles wat niet over egels gaat verwijderd.

[modbreak]Nog één keer laten ontsporen, snauwen of Hitlervergelijkingen maken en er gaat een slot op.
[/modbreak]

Dan, over de egel. Werkelijk óveral waar je zoekt, lees je dat een egel die zich niet oprolt bij aanraking heel dringend hulp nodig heeft. Van een egelopvang. En ja, die zijn druk en vol, maar ze bestaan voor de opvang van egels.

Er zijn meer opvangen in Nederland die vol zitten, regelen we uiteindelijk ook. Duurt even, maar wordt wel geregeld. Dus bel die opvang of dierenambulance. Mail ze, stuur een fax of een postduif, maar neem contact met ze op. Want dan kun je de egel echt helpen. Lees hier meer, als voorbeeld: https://www.dierenambulan(...)rste-hulp-voor-egels

Enkele "hoogtepunten":
[..]
Rolt niet op, melk gegeven, opvang niet gebeld...

Nu geeft je, allicht met goede bedoelingen, niet de juiste hulp. Die opvangen zijn er niet voor niks. Dus neem contact met ze op.
Er zullen altijd wel mensen die nog meer weten dan mij over egels.

Maar ik heb inmiddels wel 40 jaar ervaring met egels.

Natuurlijk had ik jou dat wel willen vertellen met 2 A- 4 tjes aan tekst die jij sowieo zou weigeren te lezen.
Ja natuurlijk en ik zou het nog begrijpen. Bijna niemand heeft het voor de dieren over om 10 minuten of 12 minuten lang te lezen over iemand's overwegingen om een egel toch maar in eigen tuin los te laten met hulp middelen.

Nee alles dat meer dan 5 minuten kost om te lezen... is het niet waard, toch?
Snap ik, maar of ik mijn ervaringen nu in korte tekst, of langere tekst plaats... jij leest het sowieso niet geheel.
Geen ik te weinig uitleg, dan ben ik verdacht... geef ik te veel uitleg, dan ben je niet langer geïnteresseerd.

En toch denk jij de ervaring te hebben om iemand die uit ervaring veel weet van egels... die al bijna 30 jaar ervaring heeft met egels te laten overwinteren. En zelfs nog vaak iets eerder.. Ja dat begint vaak aanvang herfst.. en dit jaar en soms ook nog eerder... dan de meeste jaren, maar ook in de jaren '80 heb ik al egels opgevangen in de duitn van mijn ouders.
Nee zij (of hij) had geen jongen gebaard, maar het wel altijd overleeft.
En ja ik mijn ouders hadden encyclopedieën betreft dieren en hun voeding!
Ja had ik dat er moeten bij zeggen? Dan had je die tekst sowieso niet gelezen!

En waarschijnlijk had je hiervoor nooit aan de egels gedacht ! En neem je de woorden van een persoon voor waar aan, die waarschijnlijk het nog over egels had gehad... (maar alleen over katten) voor waar aan!

Ik kan je gerust stellen het egeltje leeft nog steeds (en een van mijn katers) had een ontstoken neus.
pi_206118124
Had er laatst bijna 1 platgereden, stak ineens over net na de bocht dus kon alleen maar proberen om er recht overheen te gaan zodat ik hem niet raakte met mijn band.

Was gelukt want geen platte egel te bekennen toen ik een paar uur later terugkwam _O_
N A P O L I
C A M P A N I A
  Moderator woensdag 28 september 2022 @ 17:28:50 #31
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_206131400
Ik gooi hier een slotje op,
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 02:20 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]
Er zullen altijd wel mensen die nog meer weten dan mij over egels.

Maar ik heb inmiddels wel 40 jaar ervaring met egels.

Natuurlijk had ik jou dat wel willen vertellen met 2 A- 4 tjes aan tekst die jij sowieo zou weigeren te lezen.
Ja natuurlijk en ik zou het nog begrijpen. Bijna niemand heeft het voor de dieren over om 10 minuten of 12 minuten lang te lezen over iemand's overwegingen om een egel toch maar in eigen tuin los te laten met hulp middelen.

Nee alles dat meer dan 5 minuten kost om te lezen... is het niet waard, toch?
Snap ik, maar of ik mijn ervaringen nu in korte tekst, of langere tekst plaats... jij leest het sowieso niet geheel.
Geen ik te weinig uitleg, dan ben ik verdacht... geef ik te veel uitleg, dan ben je niet langer geïnteresseerd.

En toch denk jij de ervaring te hebben om iemand die uit ervaring veel weet van egels... die al bijna 30 jaar ervaring heeft met egels te laten overwinteren. En zelfs nog vaak iets eerder.. Ja dat begint vaak aanvang herfst.. en dit jaar en soms ook nog eerder... dan de meeste jaren, maar ook in de jaren '80 heb ik al egels opgevangen in de duitn van mijn ouders.
Nee zij (of hij) had geen jongen gebaard, maar het wel altijd overleeft.
En ja ik mijn ouders hadden encyclopedieën betreft dieren en hun voeding!
Ja had ik dat er moeten bij zeggen? Dan had je die tekst sowieso niet gelezen!

En waarschijnlijk had je hiervoor nooit aan de egels gedacht ! En neem je de woorden van een persoon voor waar aan, die waarschijnlijk het nog over egels had gehad... (maar alleen over katten) voor waar aan!

Ik kan je gerust stellen het egeltje leeft nog steeds (en een van mijn katers) had een ontstoken neus.
Fijn dat het met het egeltje goed gaat, ik hoop van harte dat dat zo blijft.

En daarmee ga ik heel spijtig ook een slotje gooien op dit topic, wel een laatste tip.. probeer eens wat minder op de persoon te spelen in je reacties dan leven je topics die vaak echt wel potentie hebben een stuk langer.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')