abonnement Unibet Coolblue
pi_188799901
Deel 2! De eerste egel kwam in de lente van 2018 en is op 19 juni uitgezet, na een turbulent tijdje. Hij kwam netjes aan en viel weer af maar uiteindelijk zat er een stijgende lijn is en kon hij worden uitgezet. Nu is het wachten op plegel nummer 2.

Eerste openingspost.
Ik schreef erover in het Bloemen en tuinen topic maar misschien is er animo voor een apart topic. Eind van de week krijg ik een pleeg-egeltje in de tuin!

In de lente van 2018 kwam ik op een plantenmarkt in gesprek met iemand van de egelopvang. Was bijna doorgelopen want ik heb een dichte tuin dus aan egeltips heb ik niet veel, die komen hier toch niet. Daar was de vrouw juist blij mee, ze zoeken namelijk mensen met dichte tuinen om egels te plaatsen. Dit gaat dan om opgevangen egels die nog moeten aansterken en toe zijn aan scharrelen in een tuin in een veilige omgeving.

Ik heb mij meteen aangemeld via de mail en dezelfde week kwam er een vrijwilliger langs om te kijken of mijn postzegeltuin geschikt was. En dat is het, met wat kleine aanpassingen. Ik heb gaas aan de onderkant gemaakt zodat een egel niet onder de schutting of tussen de schuttingdelen weg kan, het egelhuis komt morgen, en een veilige voerplek is geknutseld.
Het enige wat ik hoef te doen is de egel zijn eetbak dagelijks te vullen (in een dichte tuin is er niet voldoende voedsel) en eens per week te wegen. Als de egel op gewicht is wordt hij opgehaald en uitgezet in het wild. En dan komt er hopelijk weer een nieuwe, de plaatselijke opvang vangt zo'n 300 egels per jaar op. In dit topic komen de foto's en misschien dat ik iemand motiveer om zijn of haar tuin egelvriendelijk in de richten.

Foto's van de tuin!
Dit is de egelhoek. Het houten huisje is z’n huisje, daar slaapt de egel. Het kasteel is de voerplek van de egel, ze gaat naar binnen via de buis. Onhandig maar ze krijgt kattenvoer en we hebben twee katten die altijd kunnen eten. Het hokje stond eerst in de tuin maar is niet 100% waterdicht als het echt hard regent dus nu onder het afdakje.









In dit topic zal ik foto's plaatsen en laten weten hoe het met de egel gaat, met welk gewicht deze binnenkwam en aangekomen is en andere dingen delen. Als het goed is komt hij/zij deze week!

Egels!
Egel 1: Ambrosius.
Mannetje, jongvolwassen, gewond door een aanval van kraaien. Begin gewicht: 660. Eindgewicht: 868
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Egel 2: Morris
Mannetje, puber, gevonden zonder mama en met de hand gevoerd door vrijwilligers in de egelopvang. Begingewicht: 514 gram Kwam binnen op 19 oktober en verliet ons 11 april.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Egeltje 3: Tinkeke!
Wel erg schuw dus ik heb haar welgeteld één keer in de tuin zien lopen. Op 11 april kwam ze bij ons, op 5 juni was ze weer weg. Begingewicht 820, eindgewicht 860
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Egeltje 4: Patricia!
Patricia is 706 gram en moet zo’n 900 gram wegen. Daarnaast heeft ze hele kale plekken, stuk erger dan Tineke had. Ik denk dat Pattie wel wat langer moet blijven dus. Hok is verschoond dus we gaan het meemaken! Verder niest ze veel. Ze is niet verkouden volgens de opvang maar het is 'gewoon iets wat ze doet.' Helaas geen idee hoe oud ze is of waar ze gevonden is.





Via deze link kan je een opvang in de buurt zoeken:
https://www.egelopvang.nl/
Tips voor wilde egels in je tuin als je een open tuin hebt
http://www.egelbescherming.nl/de-egel/egels-in-uw-tuin/

:)

[ Bericht 0% gewijzigd door Guppy op 23-02-2021 21:13:37 ]
pi_188799918
De kandidaten voor dier van het jaar 2019

Kat Mia
Een avontuurlijke kat die verzeild raakte op een vissersboot
Goed doel: Dierenopvang De Wissel in Leeuwarden

Zwaan Otje
Een verstoten zwaan die leerde zwemmen van een mens
Goed doel: Vogel- en egelopvang De Houtsnip in Hoek van Holland

Egel Five *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Een blote egel met maar vijf stekels
Goed doel: Egelopvang Papendrecht *O* *O* *O* *O* *O*

Familie Wolf
De mysterieuze familie Wolf die ging wonen op de Veluwe
Goed doel: De Zoogdiervereniging

Redacteur Cora vertelt waarom egel Five de verkiezing moet winnen.
Toen ik eerder dit jaar over egel Five schreef was ze een kaal mager hoopje. Met maar vijf stekels. Dat kwam door een huidziekte. Reuzegevaarlijk, want die stekels zijn een onmisbaar beschermend pantser. En of ze weer terug zouden groeien was nog maar de vraag. Dat Five nog leefde was al een wonder, want blote egels zijn een gemakkelijke prooi voor dassen en vossen. En voor de zon. Die had haar velletje verbrand.

Flinke bos stekels
Maar in de opvang kreeg ze medicijnen en inmiddels gaat het supergoed met Five! Ze heeft nog een paar kale plekken, maar verder toch al een flinke bos stekels. Ze gaat nu veel naar buiten. Dat is gezond en zo kan ze vast wennen voor als ze weer de natuur in gaat. Egelstekels groeien langzaam, maar Five is een echte doorzetter. En dat die naam nu niet meer bij haar past? Dat vind ik het beste nieuws dat er is.

Stem jij op Five? :|W Natuurlijk stemmen we op Five :P
Ga naar www.diervanhetjaar.nl en stem! Let op: je mag maar één keer stemmen. Als je dat doet, maak je automatisch kans op een fiets.

Kom naar de uitreiking!
Wil jij bij de bekendmaking van de winnaar zijn? Dat kan! Meld je hier aan voor het Dier van het Jaar Feest op woensdag 2 oktober in Omniversum in Den Haag. Voor maar 1 euro per persoon (normaal kost de entree ¤ 9,75 voor kinderen en ¤ 12,50 voor volwassenen). Op het grote koepelscherm zie je de film Superpower Dogs over het ware verhaal van zes dappere viervoeters die mensen helpen en mensenlevens redden. Natuurlijk krijg je ook een goodiebag en kun je op de foto met Scoop! Wees er snel bij, want vol = vol!

https://www.kidsweek.nl/d(...)er-van-het-jaar-2019
pi_188799955
Ah thanks voor 't openen, was het helemaal vergeten.

Is ook nog geen egel. Groot gemis 😢
pi_188799990
Wel gestemd al op Tineke aka Five :?
  Spellchecker donderdag 5 september 2019 @ 14:02:02 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188800256
Kwam vanmorgen deze egeltweet tegen. Als je doorscrollt kom je nog meer foto's van deze egelfamilie tegen O+
Waarom trouwens alleen tekst zichtbaar?
  † In Memoriam † donderdag 5 september 2019 @ 14:11:23 #6
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_188800369
Dit is deel 3. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_188802856
quote:
6s.gif Op donderdag 5 september 2019 13:40 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wel gestemd al op Tineke aka Five :?
Ik wel! ^O^
Resistance is futile.
  † In Memoriam † donderdag 5 september 2019 @ 17:30:42 #8
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_188803288
Ook! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_188959880
Driekwart egels verdwenen in 25 jaar :'( , met kale egel gaat het goed *O*

Shilo Snijders legt uit waarom de kale egel nooit chagrijnig is.Ⓒ Rias Immink

De telefoon van de egelopvang in Papendrecht rinkelt rond deze jaarperiode welhaast onophoudelijk. Kirsten van Doorn, dierenverzorger en leidinggevende, houdt de wacht en beantwoordt rustig alle vragen van bezorgde bellers die er ’eentje gevonden’ hebben.
„Hoe groot is de egel? Twee á drie handen, zegt u? Oh, laat hem dan z’n eten lekker oppeuzelen. Wacht het gewoon even af, want het kan wel een uur duren voordat-ie zich uitrolt en er vandoor wil.”

De snoezig aandoende egel, een liefhebber van vette slakken en dikke wormen, staat er niet zo best voor. Het aantal waarnemingen daalde in de afgelopen 25 jaar tijd met ongeveer 75 procent. Een trend die zich waarschijnlijk verder doorzet, verwacht voorzitter Merel Klaarmond van de egelwerkgroep binnen de Zoogdierenvereniging. „Dat is geen goed teken”, zegt ze.
Uit een inmiddels tien jaar oude telling bleek dat er per jaar ongeveer 135.000 stuks aangereden worden. „Ik hoop dat er een recordaantal tellers aan de slag is gegaan.”

’Egel kan niet vliegen’
Uit voorgaand onderzoek is gebleken dat de stekelige nachtdieren steeds meer vanuit het platteland richting dorpen en steden trekken. Om ze ook daar een helpende hand te bieden, bepleit de Steenwijkse een soort ’egelsnelweg’ in iedere plaats.

Per jaar worden ongeveer 135.000 egels aangereden. :o :'(
„Het wordt een beetje lastig als al die tuinen flink bestraat zijn en omheind worden met een schutting, want een egel kan niet vliegen. Maak daarom een halfrond gat onderaan je schutting of andere doorgang, waar ze doorheen kunnen. Dat zou al enorm helpen en dan worden onze tuintjes gewoon het leefgebied van de egels.”

Telling
Hoe het precies met de totale populatie gesteld is, moet blijken uit de landelijke telling van egels. Die heeft dit weekeinde plaatsgevonden. Elke waarneming mag hierbij aan de egelbeschermers worden doorgegeven, ook van eerder. En zowel in als buiten de tuin, dood of levend.
Klaarmond: „Als mensen ’s avonds een rondje met de hond maken, komen ze er nogal eens eentje tegen.” Wat de telling ditmaal extra bijzonder maakt: 2019 is het Jaar van de Egel.

Kale egel
Met de bekendste egel van het land gaat het wel steeds beter: de bijna kale Five, die sinds afgelopen april opgevangen wordt. Zij heeft een huidaandoening en mist daardoor de meeste stekels.

De kale egel Five.Ⓒ Rias Immink
In haar Papendrechtse onderkomen mag ze zoveel kattenbrokjes eten als ze maar op kan, totdat er een vrijlating in de natuur volgt. „Ze is heel lief”, beschrijft verzorgster Shilo Snijders. Iets wat zeker niet voor alle soortgenoten geldt, zegt de enthousiaste egelexpert-in-opleiding. „Er zitten exemplaren tussen, hoor… Soms zijn ze enorm chagrijnig. Dus bijna grommen of blazen. Maar omdat Five haast kaal is, is ze heel knuffelbaar.”
Groeide er na een intensieve huidbehandeling bij deze bijzondere ’insectenvreter’ al een enkele stekel terug, het grootste gedeelte van haar lichaam bestaat nog uit zachte vacht. „Het heeft gewoon tijd nodig”, denkt Klaarmond over ’zorgenkindje’ Five. „Maar het komt uiteindelijk wel goed.”

https://www.telegraaf.nl/(...)e-egel-gaat-het-goed
pi_188960022
Ahww Five, net een kale rat zo.
pi_189136609
Verweesd egeltje komt op krachten in afgedankte ziekenhuiscouveuse :D _O_

Eerst lagen er baby’s in. Daarna benauwde kittens en puppy’s. En nu zijn zieke of verweesde egeltjes aan de beurt. Verzwakte en verweesde egels van de Egelopvang Boskoop hebben voortaan een grotere overlevingskans dankzij een afgedankte couveuse. ,,We zijn er ontzettend blij mee’’, zegt vrijwilliger en oprichter Wilma Klomp (58).



,,Nu leggen we verzwakte en onderkoelde egels op warmtematjes. Maar dat is niet ideaal: de matjes zijn nogal klein, waardoor de egels er vaak naast komen te liggen. In de couveuse liggen ze op een constante temperatuur en een constante luchtvochtigheid. Ideaal. Het is een geschenk uit de hemel.’’

Die hemel heet Dierenartsenpraktijk Ter Aar & Nieuwkoop. Wilma Klomp van de Egelopvang: ,,Wij stonden afgelopen weekend op de braderie met een kraam. Enveloppentrekken voor een prijsje. Daarmee wilden geld inzamelen om een kittencouveuse te kopen. Kost 750 euro. Toen raakte ik in gesprek met een dame. Die vroeg: Jullie willen een kittencouveuse, maar is een mensencouveuse ook goed? Ja, natuurlijk.’’

Verbouwing
Die dame heet Margriet Servaas. Ze werkt veertien jaar als assistente van de dierenartsenpraktijk. ,,Ik woon sinds kort in Boskoop en zag de mensen van de Egelopvang staan op de braderie. Ze zamelden geld in voor een kittencouveuse. Nou, op de praktijk hebben we net een grote verbouwing achter de rug. Er zijn nieuwe hokken gebouwd voor de katten met verwarming en een zuurstofaansluiting. De couveuse was overbodig.’’

De dierenartsen hadden het apparaat jarenlang gebruikt voor benauwde dieren. Vooral kittens en puppy’s, die extra zuurstof nodig hadden.
,,Wij hadden de couveuse jaren geleden gekregen van een klant, die op de afdeling neonatologie (vroeg geboren baby’s, red) werkte bij een ziekenhuis. Ik geloof het Leids Universitair Centrum’’, zegt dierenarts-assistente Servaas. ,,Daar waren ze toen de afdeling aan het moderniseren. We zijn op onze beurt nu weer heel blij dat we de Dierenopvang ermee hebben kunnen helpen.’’

De couveuse is nu dus aan zijn derde leven begonnen als egelcouveuse in Boskoop. Het apparaat staat in de werkschuur van Logra Hoveniers in Boskoop. Sinds 2017 huist hier op de eerste etage de Egelopvang met plek voor zo’n 35 egels. Hoe het loodzware apparaat op wieltjes naar boven komt, is nog even een puzzel.

Sterke kerels
,,Ik denk dat een paar sterke kerels hem in delen naar boven moeten tillen’’, zegt Pieter Klomp (56). Hij is de partner van Klomp en ook behept met het egelvirus. Ook hij staat dag en nacht klaar voor de stekelige zoogdieren. ,,Onze kleinkinderen noemen ons oma en opa egel’’ _O- , zegt Pieter, die zelfstandig boekhouder is. Zijn vrouw werkt in de thuiszorg.

De couveuse komt op een prima moment. ,,Het is nu spitstijd. De jonkies zijn geboren en gaan lopen. Zolang ze bij de moeder blijven, gaat dat meestal prima. Maar na vijf, zes weken moeten ze het zelf uitzoeken. Als er dan niet voldoende voedsel is, raken ze verzwakt. Op het moment zijn er nauwelijks slakken, wormen of insecten. Zeker niet als mensen al de bladeren uit hun tuin halen. Dus komen mensen verzwakte of onderkoelde egels tegen en die brengen ze hier. Of de dierenambulance komt ze brengen. We hebben er nu een stuk op twintig.’’

Jaarlijks vangen Klomp en haar tien vrijwilligers zo’n 200, 250 egels op. Zo’n 150 egels komen er weer bovenop en worden weer in de natuur uitgezet. Onder meer in de heemtuinen van Alphen, Woerden en Gouda.

Zonwering
Overigens bracht het enveloppenspel ongeveer 350 euro in het laatje voor de Egelopvang. ,,We gaan dat besteden aan zonwering. Misschien een airco. Afgelopen zomer was het hier bloedheet‘’, zegt Wilma Klomp.

Zij richtte de Egelopvang twintig jaar geleden op. Ze begon thuis, daarna verhuisden de egels naar een boomkwekerij en vervolgens naar de kinderboerderij.

quote:
Het 20-jarig bestaan viert de Egelopvang zaterdagmiddag 5 oktober met allerlei activiteiten aan de Laag Boskoop 57A.
Leni ’t Hart van de zeehondencrèche komt om het egelfeest te openen.
*O* Feest *O*

https://www.ad.nl/alphen/(...)iscouveuse~a94fb2a1/

Alles voor egels ^O^ _O_
pi_189140191
Aight goed bezig. Alles voor kleine egeltjes <3

Ik mis een egel In de tuin :(
pi_189232111
Wat een tof verhaal, over die couveuse O+

Wij hebben sinds kort een egel in de tuin. We noemen hem Harry. Harry zit altijd op hetzelfde plekje als het donker is. Lijkt ook totaal niet bang, hij blijft gewoon zitten als we langs lopen of hem van dichtbij willen bekijken.

Overigens zie ik hier in de buurt behoorlijk wat dode egels op de weg liggen ;(
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:57:03 #14
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_189383842
Wij hebben dan hier wel is waar geen pleegegel, maar op dit moment "ondersteunen" we in onze tuin 2 egeltjes. Een echt kleintje nog en daarnaast een volwassen exemplaar.

We hebben een egel huisjes gekocht en helemaal aangekleed met veel blad ed. Ook gezorgd dat ze zelf wat kunnen doen. Nu komt de kleine elke avond rond de avondschemering te voorschijn. Ze komt achter bij een klein bos vandaan en struint de hele nacht in onze tuin rond.
Als het weer langzaam licht wordt gaat ze terug.

We weten dit, omdat we in de avond het egeltje zagen rondlopen. Mijn vrouw wou er alles van weten. Gelukkig voor haar had ik nog een wifi Cam liggen die nu op het huisje gemikt staat. Echt leuk om te zien.
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:29:33 #15
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_189384216
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 16:57 schreef Sjechov het volgende:
We weten dit, omdat we in de avond het egeltje zagen rondlopen. Mijn vrouw wou er alles van weten. Gelukkig voor haar had ik nog een wifi Cam liggen die nu op het huisje gemikt staat. Echt leuk om te zien.
En wij willen de beelden ook zien *O* *O*
pi_189388560
Five is ingeslapen. Arme Five, hopelijk nu in de egel hemel met veel slakken.
https://www.ad.nl/dordrec(...)-voor-haar~a6a2e49b/
pi_189388735
Ennnnn we hebben een nieuwe egel! Hij heet Binkie.

Dit is een baby foto van ergens begin September.


Hier was hij 116 gram.

Nu bij ons 585


Kennismaken met de kat. Deze had nog nooit een egel gezien maar ze bleef op een afstand.



  vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:28:42 #18
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_189388965
Kale egel Five uit Papendrecht benoemd tot Dier van het Jaar 2019 *O* *O*

Egel Five is vanmiddag door kinderkrant Kidsweek uitgeroepen tot Dier van het Jaar 2019. Het diertje belandde dit voorjaar door een huidziekte bij Egelopvang Papendrecht, met nog maar vijf stekels op haar lijf.

Dat Five nog leefde was al een wonder, omdat egels zonder beschermend pantser heel kwetsbaar zijn. Een schimmelinfectie was de oorzaak van de uitgevallen stekels. Al bijna een half jaar sterkt ze aan in de opvang.

Five versloeg tijdens de verkiezing kat Mia, zwaan Otje en de Familie Wolf. In totaal werd er bijna 3.200 keer gestemd. Kirsten van Doorn van Egelopvang Papendrecht is ontroerd als ze hoort dat Five niet alleen online veel stemmen heeft gekregen, maar dat veel lezers ook langs de deuren zijn gegaan om handtekeningen op te halen.

,,Wat lief! Hier zijn we zó blij mee. Zelf dachten we dat iedereen meer zou meeleven met een dier met haren zoals een kat. Maar Five is natuurlijk wel heel bijzonder. Na een medicijnenkuur kreeg ze weer stekels. Maar nu zelfs die niet blijven zitten, geeft ze niet op. Volgende week krijgt ze een medisch onderzoek en ontdekken we hopelijk waarom haar stekels telkens uitvallen.”

Prijzengeld naar ziekenboegje _O_ ^O^
Het is de negende keer dat kinderkrant Kidsweek de dierenverkiezing organiseert. Alle genomineerde dieren zijn aan een goed doel gekoppeld. Voor Five is dat de Egelopvang Papendracht die van Kidsweek een cheque van 1000 euro ontvangt.

Kirsten: ,,Het prijzengeld kunnen we goed gebruiken, want we bouwen iets heel speciaals: een apart ziekenboegje waar alle egels met huidziektes behandeld kunnen worden zonder soortgenoten te besmetten. Of we die afdeling nu naar Five gaan vernoemen? Dat is eigenlijk wel een heel goed idee! Ze krijgt in ieder geval een extra handje meelwormpjes om feest te vieren. En wat vers fruit. Daar is ze dol op, onze winnaar.”

Five komt met de winst terecht in een mooi rijtje. De laatste jaren ging de prijs naar opruimhond Joy, politiehond Bumper en leeuwentweeling Marley en Elsa.

https://www.ad.nl/dordrec(...)-jaar-2019~a841586e/

Dat heeft ze nog mogen meemaken *O* ^O^
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:29:37 #19
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_189388978
Dat wordt overwinteren :?
pi_189389691
quote:
6s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 22:29 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dat wordt overwinteren :?
Yess. Hij moet nog wel even dooreten dan. En wij iets bedenken waardoor die katten niet bij z'n eten komen. Stomme vreetzakken.
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 07:32:10 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189392602
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 22:16 schreef Koettie het volgende:
Ennnnn we hebben een nieuwe egel! Hij heet Binkie.

Dit is een baby foto van ergens begin September.

[ afbeelding ]
Hier was hij 116 gram.

Nu bij ons 585
[ afbeelding ]

Kennismaken met de kat. Deze had nog nooit een egel gezien maar ze bleef op een afstand.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_ *O*

Wat een scheetje O+
Six. zat ook helemaal van O+ aaaaaawh O+
Resistance is futile.
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 07:33:09 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189392609
quote:
6s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 22:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kale egel Five uit Papendrecht benoemd tot Dier van het Jaar 2019 *O* *O*

Egel Five is vanmiddag door kinderkrant Kidsweek uitgeroepen tot Dier van het Jaar 2019. Het diertje belandde dit voorjaar door een huidziekte bij Egelopvang Papendrecht, met nog maar vijf stekels op haar lijf.

Dat Five nog leefde was al een wonder, omdat egels zonder beschermend pantser heel kwetsbaar zijn. Een schimmelinfectie was de oorzaak van de uitgevallen stekels. Al bijna een half jaar sterkt ze aan in de opvang.

Five versloeg tijdens de verkiezing kat Mia, zwaan Otje en de Familie Wolf. In totaal werd er bijna 3.200 keer gestemd. Kirsten van Doorn van Egelopvang Papendrecht is ontroerd als ze hoort dat Five niet alleen online veel stemmen heeft gekregen, maar dat veel lezers ook langs de deuren zijn gegaan om handtekeningen op te halen.

,,Wat lief! Hier zijn we zó blij mee. Zelf dachten we dat iedereen meer zou meeleven met een dier met haren zoals een kat. Maar Five is natuurlijk wel heel bijzonder. Na een medicijnenkuur kreeg ze weer stekels. Maar nu zelfs die niet blijven zitten, geeft ze niet op. Volgende week krijgt ze een medisch onderzoek en ontdekken we hopelijk waarom haar stekels telkens uitvallen.”

Prijzengeld naar ziekenboegje _O_ ^O^
Het is de negende keer dat kinderkrant Kidsweek de dierenverkiezing organiseert. Alle genomineerde dieren zijn aan een goed doel gekoppeld. Voor Five is dat de Egelopvang Papendracht die van Kidsweek een cheque van 1000 euro ontvangt.

Kirsten: ,,Het prijzengeld kunnen we goed gebruiken, want we bouwen iets heel speciaals: een apart ziekenboegje waar alle egels met huidziektes behandeld kunnen worden zonder soortgenoten te besmetten. Of we die afdeling nu naar Five gaan vernoemen? Dat is eigenlijk wel een heel goed idee! Ze krijgt in ieder geval een extra handje meelwormpjes om feest te vieren. En wat vers fruit. Daar is ze dol op, onze winnaar.”

Five komt met de winst terecht in een mooi rijtje. De laatste jaren ging de prijs naar opruimhond Joy, politiehond Bumper en leeuwentweeling Marley en Elsa.

https://www.ad.nl/dordrec(...)-jaar-2019~a841586e/

Dat heeft ze nog mogen meemaken *O* ^O^
*O*

Ben jij langs de deuren gegaan ;) .
Resistance is futile.
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:27:13 #23
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_189397709
quote:
6s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 17:29 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

En wij willen de beelden ook zien *O* *O*
Die heb wel.
In filmpje 1 zie je eerst de kleine lekker eten. Op. een gegeven moment komt de andere erbij. Links boven (soort van) zie je een donker gat. Dat is het egel huisje. Hier heeft de kleine echt al wel werk van gemaakt. Ze geniet hier van kattenvoer in het bakje. Daarnaast staat egel voer van de Welkoop. Gevolgd door een lage bak met water.

In filmpje 2 zitten ze samen.

We kunnen aardig de klok gelijk zetten hoe laat ze komen. Wordt ook lekker bij gesmakt.
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:10:20 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189399513
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 22:08 schreef Koettie het volgende:
Five is ingeslapen. Arme Five, hopelijk nu in de egel hemel met veel slakken.
https://www.ad.nl/dordrec(...)-voor-haar~a6a2e49b/
Agossie, sneu.. -O-
Resistance is futile.
  Spellchecker zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:22:24 #25
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189399686
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 22:08 schreef Koettie het volgende:
Five is ingeslapen. Arme Five, hopelijk nu in de egel hemel met veel slakken.
https://www.ad.nl/dordrec(...)-voor-haar~a6a2e49b/
Gelukkig voor Five. Zouden ze dat uitgesteld hebben ivm die verkiezing? :@
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')