abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205717979
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Ipsos
Kantar
De Hond
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205718019
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 23:02 schreef trein2000 het volgende:
https://www.trouw.nl/poli(...)binnen-vvd~b19d6d89/
Ondertussen is bij de VVD ook onrust uitgebroken over asiel. En dat komt bovenop nog sluimerende onvrede over stikstof en algehele onvrede over het leiderschap van Rutte. Ik weet niet hoor, maar ik zie niet meer hoe dit nog goed gaat komen. De vraag lijkt zo langzamerhand meer wie er als eerste durft te breken.
Maar dan doe jij alsof dit kabinet gekomen is omdat de 4 partijen er enthousiast over waren. Dat is natuurlijk helemaal niet het geval. CU wilde helemaal niet regeren, D66 wilde niet in deze samenstelling en om dit viertal toch mogelijk te maken hebben VVD en CDA bij de onderhandelingen zo veel weggegeven dat zij ook niet meer enthousiast waren.

Nee, dit kabinet zit bij elkaar uit pure noodzaak, omdat ze aan elkaar vastgeketend zitten. Er is nou eenmaal geen redelijk alternatief. De boel laten vallen en daarna met een politiek midden (deze 4+GL+PvdA) van een zetel of 60 komen te zitten is geen optie. Ze moeten verder. Ze vinden het niet leuk, vonden ze al niet. Ze vertrouwden elkaar aan de onderhandelingstafel al voor geen meter. Rutte III was al een vechtkabinet. Maar het is nou eenmaal niet anders, er is geen andere keus.

Praten over een kabinetsval negeert die werkelijkheid en doet alsof er voor de 4 partijen een andere optie is.

Ik zie ze wel volgend voorjaar vallen: over Groningen, nadat ze toch voor geen enkel plan meer een meerderheid kunnen vinden in de Eerste Kamer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205718058
Nu een kabinetsval?
Dan duurt het weer minstens een jaar voordat er weer een beetje regering zit.. ik zou dat echt desastreus vinden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205718063
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 23:26 schreef capricia het volgende:
Nu een kabinetsval?
Dan duurt het weer minstens een jaar voordat er weer een beetje regering zit.. ik zou dat echt desastreus vinden.
En pakt Caroline haar momentum. Dat moet we toch helemaal niet willen.
You need to be cold to be queen.
pi_205718088
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 23:27 schreef Waldorf22 het volgende:

[..]
En pakt Caroline haar momentum. Dat moet we toch helemaal niet willen.
Met welke coalitie dan?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205718154
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:37 schreef trein2000 het volgende:
U bent burger? Dan kunt u aan het gas, we kunnen niets meer doen. Loon-prijsspiraal, IT, moeilijk moeilijk, Maņana Maņana, bla bla bla

U bent giffabriek Tata? Hier 800 miljoen staatssteun als prijscompensatie. (let op, deze partij maakte vorig jaar een miljard winst he?)

Dit kabinet is volkomen, maar dan ook volkomen de kluts kwijt. Gek zeg dat hier ter stede steeds meer blauw-wit-rode vlaggen te zien zijn. Hoe zou dat nou komen?
Ik zou kabinet vervangen voor het openbaar bestuur. Oppositie, provincie, gemeenten, ook de media en ambtenarij blinken niet uit. Iedereen lijkt te handelen uit een gevoel van angst, afgunst en opportuniteit. Dan ga je natuurlijk grote problemen nooit aanpakken.

Zit ook wel een hele maatschappelijke analyse achter, maar de bestuurlijke crisis is niet te ontkennen. Die los je ook niet snel op met nieuwe verkiezingen of aanpassingen in het constitutionele systeem.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_205718171
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 23:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel de wekelijkse overleggen. Overleg richting prinsjesdag tussen de coalities is er toch altijd al geweest?
Zeker. Je hebt de standaard begrotingsraden in het kabinet. Waarin de begrotingen van de departementen wordt besproken en in de augustusbesluitvorming ook de laatste aanpassingen nav de MEV.
Bijna elke dag is de MR dan bij elkaar en voor de hoofdlijnen is er ook contact met de fractievoorzitters. Dit catshuis overleg is daar een uiting
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_205718285
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 23:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Ik zou kabinet vervangen voor het openbaar bestuur. Oppositie, provincie, gemeenten, ook de media en ambtenarij blinken niet uit. Iedereen lijkt te handelen uit een gevoel van angst, afgunst en opportuniteit. Dan ga je natuurlijk grote problemen nooit aanpakken.

Zit ook wel een hele maatschappelijke analyse achter, maar de bestuurlijke crisis is niet te ontkennen. Die los je ook niet snel op met nieuwe verkiezingen of aanpassingen in het constitutionele systeem.
Wat is oorzaak en wat is gevolg? Dat vind ik nog een lastige discussie. Maar ik ben het wel met je eens dat de ellende inmiddels aardig rondgewoekerd heeft.
zie email 27 oktober
pi_205718335
Rutte IV is vele malen beter dan Rutte III. Het probleem van Rutte IV is vooral dat ze het kabinet na Rutte III is. En dan heb je nog Wopke Hoekstra die gewoon helemaal niets kan, maar sowieso gaat elk kabinet met het CDA je dichter bij de afgrond brengen dus dat weet je vooraf al.
pi_205718755
Ik ben trouwens wel benieuwd of we straks een OSF in de Eerste Kamer krijgen van 10 zetels. De neiging om 'lokaal' te stemmen kan wel eens ook in de provincies groot worden. Dat zou ook de aanzet kunnen worden om eindelijk eens naar het kiessysteem van de Eerste Kamer te kijken.
pi_205719064
quote:
Nu een kabinetsval?
Sinds Rutte 3 is er geen echte regering dat durft besluiten te nemen. Zie al die crises
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_205719087
Vandaag nog een debat na regeling van werkzaamheden of wordt het later deze week?
pi_205719304
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 08:43 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Sinds Rutte 3 is er geen echte regering dat durft besluiten te nemen. Zie al die crises
Er zijn momenteel eigenlijk 4 crises in NL:

- Klimaat: daar heeft Rutte III gelukkig wel wat voor willen doen en Rutte IV lijkt door te pakken.
- Stikstof: daar had Rutte III eerder moeten ingrijpen, maar het is natuurlijk een erfenis van vele kabinetten voor hen (dit speelt al sinds begin 2000 of misschien zelfs eind jaren 90)
- Huizenmarkt: ook hier had Rutte III wellicht iets meer kunnen doen, al is er ondanks stikstof en corona wel flink gebouwd in die 4 jaar. Maar ook hier: dit is een erfenis van sinds de jaren 90 verkeerd gebruikte modellen, waarbij de kredietcrisis waarbij de bouw stil lag de genadeklap gaf.
- Inflatie/gasprijs: dit is een internationaal probleem, in diverse landen om ons heen pakt het nog veel slechter uit.

De schuld aan Rutte III geven lijkt me dus eigenlijk niet helemaal terecht. Natuurlijk had Rutte III op stikstof en huizenmarkt meer moeten doen, maar dat had de huidige crises volgens mij nooit kunnen voorkomen. Dat zijn giften van besluiten van veel langer geleden.
pi_205719319
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 09:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

- Klimaat: daar heeft Rutte III gelukkig wel wat voor willen doen en Rutte IV lijkt door te pakken.
- Stikstof: daar had Rutte III eerder moeten ingrijpen, maar het is natuurlijk een erfenis van vele kabinetten voor hen (dit speelt al sinds begin 2000 of misschien zelfs eind jaren 90)
- Huizenmarkt: ook hier had Rutte III wellicht iets meer kunnen doen, al is er ondanks stikstof en corona wel flink gebouwd in die 4 jaar. Maar ook hier: dit is een erfenis van sinds de jaren 90 verkeerd gebruikte modellen, waarbij de kredietcrisis waarbij de bouw stil lag de genadeklap gaf.
- Inflatie/gasprijs: dit is een internationaal probleem, in diverse landen om ons heen pakt het nog veel slechter uit.

De schuld aan Rutte III geven lijkt me dus eigenlijk niet helemaal terecht. Natuurlijk had Rutte III op stikstof en huizenmarkt meer moeten doen, maar dat had de huidige crises volgens mij nooit kunnen voorkomen. Dat zijn giften van besluiten van veel langer geleden.
Ik denk dat het wel wat verder gaat dat alleen wat nu je noemt. De vraag is wat oorzaak en wat het gevolg is maar we hebben een bestuursprobleem. Steeds grotere kloof tussen politiek en de burger. De onvrede in de samenleving - aangewakkerd door verschillende crises, ook de Toeslagenaffaire - is de grootste bedreiging. Je noemt ook de asielcrisis niet. Of onderwijs. Scholen die leerlingen naar huis moeten sturen. Er spelen op dit moment op tal van vlakken problemen die voortkomen uit passiviteit van deze en vorige kabinetten. Rutte is daarvan m.i. het exponent. Veel woorden, weinig daden. Die is alleen bezig met overleven. Niet met het besturen van het land.
pi_205719335
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 09:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

+Defensie dat eigenlijk op zijn gat ligt. Gelukkig lijkt men na 30 fantaseren over eeuwige vrede eindelijk een beeteje wakker te zijn geworden.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_205719422
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 09:25 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ik denk dat het wel wat verder gaat dat alleen wat nu je noemt. De vraag is wat oorzaak en wat het gevolg is maar we hebben een bestuursprobleem. Steeds grotere kloof tussen politiek en de burger. De onvrede in de samenleving - aangewakkerd door verschillende crises, ook de Toeslagenaffaire - is de grootste bedreiging. Je noemt ook de asielcrisis niet. Of onderwijs. Scholen die leerlingen naar huis moeten sturen. Er spelen op dit moment op tal van vlakken problemen die voortkomen uit passiviteit van deze en vorige kabinetten. Rutte is daarvan m.i. het exponent. Veel woorden, weinig daden. Die is alleen bezig met overleven. Niet met het besturen van het land.
Asielcrisis noem ik bewust niet, want die is er niet. Er is alleen een overstroming van de asielzoekerscentra door een gebrek aan uitstroom omdat er geen huizen zijn. Dat is dus de huizenmarktcrisis, er is verder niks bijzonders gaande qua asiel.

De scholen: ja, dat is het probleem van het personeelstekort. Maar dat speelt letterlijk in elke sector, ik weet ook niet zo goed wat een kabinet daaraan kan doen. Ze kunnen geen meesters en juffen uit de lucht toveren. Dat is ook wel een (naderende) crisis en veel breder dan het onderwijs, maar wel eentje zonder directe oplossing denk ik.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:47:17 #17
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205719474
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 23:02 schreef trein2000 het volgende:
https://www.trouw.nl/poli(...)binnen-vvd~b19d6d89/
Ondertussen is bij de VVD ook onrust uitgebroken over asiel. En dat komt bovenop nog sluimerende onvrede over stikstof en algehele onvrede over het leiderschap van Rutte. Ik weet niet hoor, maar ik zie niet meer hoe dit nog goed gaat komen. De vraag lijkt zo langzamerhand meer wie er als eerste durft te breken.
Onder normale omstandigheden zou ik een breuk en afscheid van rutte toejuichen maar als dat inhoudt dat de hete hangijzers blijven liggen, dan liever niet.

of ze moeten missionair blijven over bepaalde onderwerpen zoals met corona
Where law ends, tyrrany begins.
pi_205719522
Ze mogen blij zijn als ze gewoon kunnen aftreden zonder verdere persoonlijke gevolgen.
De gebroeders de Witt zijn voor minder gelynched.

Tuig. :r
pi_205719533
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 09:55 schreef Aurelius het volgende:
Ze mogen blij zijn als ze gewoon kunnen aftreden zonder verdere persoonlijke gevolgen.

:')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:59:32 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205719552
quote:

Ook goeiemorgen zeg. Gaat he wel goed?
Huilen dan.
pi_205719577
Dat is wel de ziekte van deze tijd. Weg met de democratie, gewoon lynchen als beleid je niet aan staat!
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:02:20 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205719579
quote:
Nu een kabinetsval?
Welnee, niks kabinetsval: ze zijn tot elkaar veroordeeld en dat weten ze. Uiteindelijk komen ze er wel uit met een oplossing waarover niemand tevreden is en zo kunnen we weer een tijdje doormodderen. #gaafland #nieuwebestuurscultuur
Huilen dan.
pi_205719645
quote:

Dit zeggen en dan in dezelfde post anderen 'tuig' noemen :') _!
pi_205719789
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:02 schreef Monolith het volgende:
Dat is wel de ziekte van deze tijd. Weg met de democratie, gewoon lynchen als beleid je niet aan staat!
Leven we in een democratie dan? Je mag inderdaad stemmen maar als de partijen gaan onderhandelen over een regeerakkoord trommelt het grootkapitaal een leger lobbyisten op waardoor een belastingverhoging op vermogen wat in elk verkiezingsprogramma stond wordt omgezet in een verlaging. Lobbycratie dekt de lading een stuk beter.
pi_205719841
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:21 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Leven we in een democratie dan? Je mag inderdaad stemmen maar als de partijen gaan onderhandelen over een regeerakkoord trommelt het grootkapitaal een leger lobbyisten op waardoor een belastingverhoging op vermogen wat in elk verkiezingsprogramma stond wordt omgezet in een verlaging. Lobbycratie dekt de lading een stuk beter.
Ja we leven in een democratie. En ja, we leven in een parlementaire democratie waarin partijen onderling moeten onderhandelen en daaruit resultaten komen waar niet elke individuele kiezer zich zal kunnen vinden. Dat is overigens in een tweepartijenstelsel of een stelsel met een vorm van 'winner-takes-all' niet anders, alleen heb je dan op voorhand al de keuze uit twee opties met een programma waar je je waarschijnlijk nog veel minder in kan vinden dan in het programma van je voorkeur in ons systeem.

Democratie is voor veel mensen een lastig concept, maar het betekent niet 'ik als individuele kiezer krijg altijd mijn zin'.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')