abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205713617
Duitsland

Experts waarschuwen voor mega black-out in de winter

Uit angst voor een gastekort in de winter zoeken Duitsers naar alternatieven. De handel ervaart momenteel een extreme run op elektronische verwarmingsapparaten. Maar het gebruik kan leiden tot enorme problemen met de stroomvoorziening. Hele elektriciteitsnetten kunnen uitvallen. Experts waarschuwen al voor een mega black-out.

Lopen we risico op een extreme stroomstoring door elektrische kachels?
Met een elektrische kachel zijn consumenten onafhankelijk van gas, maar de apparaten zijn echte stroomvreters. Hoe meer mensen ze gebruiken, hoe groter het risico dat het elektriciteitsnet instort. "We moeten oppassen dat we niet in een grootschalige black-outsituatie terechtkomen", waarschuwt Martin Kleimaier, hoofd van de afdeling Opwekking en Opslag van Elektrische Energie in de VDE Vereniging tegen de "Tagesspiegel".

Een black-out is een middellange tot langdurige totale uitval van de stroomvoorziening. Dan zal noch de verlichting, het internet, het gsm-netwerk noch het verkeer werken. Zelfs de watertoevoer kan uitvallen door een stroomstoring.” Het probleem is dat als het netwerk uitvalt, de luchtverhitters aangesloten blijven en ingeschakeld blijven. Als je als netbeheerder dan voorzichtig huishoudens weer aanzet, gaan de zekeringen door meteen", zei Klaimeier tegen de "Tagesspiegel".

https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html

Bepaalde industrieën zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter

(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik

Stroomopslag tegen stroomtekorten
Mogelijke oplossing: energieopslag. Er zijn veel ideeën voor veilige opslag om energiekloven in hernieuwbare energie te overbruggen: energiecentrales met pompopslag, waterstofopslag, gigantische batterijen.

Alleen: Al deze technologieën bestaan ​​- of helemaal niet - alleen op kleine schaal: "Vandaag de dag hebben we een opslagcapaciteit van 40 gigawattuur in Duitsland. Met deze 40 gigawattuur zouden we Duitsland tussen de 30 en 60 minuten kunnen bevoorraden."
https://www.zdf.de/verbra(...)eale-gefahr-100.html

Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.

https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F

Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficiënt werken vervangen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101

Een tweet uit Nederland:

twitter

Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar

Spanje

Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezieën omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privésector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen

Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023

https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886

https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise

Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafés en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.

https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter

Oostenrijk

Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.

Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.

https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown

Zwitserland

Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland

Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.

https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid

België

De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook díe prijs - van dát hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)

https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726

.....
pi_205713628
Laatste reactie:
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 16:40 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Nou ja, we gaan het zien. Ik ben niet zo cynisch over de politiek als de meesten, maar als ze hier niets aan zouden doen zou het me zeer tegenvallen.
pi_205713648
Brandstof is weer onder de 2 euro dus dat geld kan weer bij de gasrekening.
blablablabla
pi_205713736
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 16:43 schreef Elan het volgende:
Brandstof is weer onder de 2 euro dus dat geld kan weer bij de gasrekening.
Ja 1,99 :') wordt pas weer een beetje rendabel als het terug naar de 1,50¤ zakt.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 22 augustus 2022 @ 16:54:02 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205713747
Lekker zeven dagen per week naar kantoor als we een koude winter krijgen.
pi_205713756
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 16:54 schreef Twiitch het volgende:
En een abo bij de sportschool om daar te kunnen douchen, is goedkoper dan thuis..
pi_205713771
Brandhout is ook al tyfusduur in DL.
Dat wordt maar boeken verbranden dan...
Zoals vroeger

:')
pi_205713777
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 16:53 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ja 1,99 :') wordt pas weer een beetje rendabel als het terug naar de 1,50¤ zakt.
Mwa het ws 2.50 dus alsnog scheelt dat behoorlijk op de maandlasten als je regelmatig onderweg bent. Plus de kilometervergoeding gaat ook omhoog.
blablablabla
pi_205713785
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 16:57 schreef Elan het volgende:

[..]
Mwa het ws 2.50 dus alsnog scheelt dat behoorlijk op de maandlasten als je regelmatig onderweg bent. Plus de kilometervergoeding gaat ook omhoog.
ik heb daar nog niks over gehoord van mijn werkgever, jij wel?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205713801
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 16:57 schreef Elan het volgende:

[..]
Het bedrijf waar ik voor werk heeft de kilometervergoeding per 1 januari omlaag gedaan :') (van 0,19 naar 0,15)
  maandag 22 augustus 2022 @ 17:02:00 #11
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205713819
quote:
Kan niet als straks corona weer uitbreekt en wij weer in lockdown moeten plus verplicht thuiswerken.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 22 augustus 2022 @ 17:05:04 #12
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205713842
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 16:59 schreef lily het volgende:

[..]
Het bedrijf waar ik voor werk heeft de kilometervergoeding per 1 januari omlaag gedaan :') (van 0,19 naar 0,15)
Haha dan ben je wel een asshole als werkgever hoor
Where law ends, tyrrany begins.
pi_205713877
quote:
2s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:05 schreef Gunner het volgende:

[..]
Haha dan ben je wel een asshole als werkgever hoor
Dat noemen ze een klimaatmaatregel. Om je te ontmoedigen om met de auto te komen.
pi_205713895
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:08 schreef lily het volgende:

[..]
Dat noemen ze een klimaatmaatregel. Om je te ontmoedigen om met de auto te komen.
maar fietsers, lopers en steppers hebben ze er ook mee
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205713908
quote:

[..]
Krijg je dan ook een km vergoeding als je op de fiets komt?
pi_205713956
quote:

[..]
Lekker dan als je 30km ver weg woont
  Forum Admin maandag 22 augustus 2022 @ 17:22:46 #17
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205714001
quote:

[..]
Ik weet niet waar je voor werkt maar dat zou voor mij reden zijn om per direct wat anders te zoeken.

Wat een wereldvreemde kutstreek.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_205714013
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Krijg je dan ook een km vergoeding als je op de fiets komt?
Ja, de 0,19 cent.
(Voor mij niet haalbaar helaas, voor de meeste niet trouwens).
pi_205714055
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 16:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb daar nog niks over gehoord van mijn werkgever, jij wel?
Allang, belastingvrije voet gaat per 1 januari met 6 cent omhoog dus waarom zou je werkgever dat nalaten?

Overigens krijgen ze in België meer dan het dubbele en werken ze met een jaarlijkse indexering. Van de zotte dat men dat hier niet heeft ingevoerd. Mocht de brandstof weer stijgen heeft dat een enorme impact, ook op de boodschappenprijzen.
blablablabla
pi_205714057
quote:
Neem je slaapzak mee.
pi_205714067
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:28 schreef Elan het volgende:

[..]
Allang, belastingvrije voet gaat per 1 januari met 6 cent omhoog dus waarom zou je werkgever dat nalaten?
omdat dat geld kost?
zijn reiskostenvergoeding kosten stijgen dan met ca 32%
pi_205714112
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
omdat dat geld kost?
zijn reiskostenvergoeding kosten stijgen dan met ca 32%
Hij hoeft het niet doen inderdaad. Al is het wel zo fatsoenlijk. Hier deden ze het wel, mede omdat er goed gedraaid is en personeel te pleasen. En die belasting die verruimd is. Kan verder niet oordelen over het financiële wel en wee van jouw baas maar je zou het ook zelf eens voor kunnen stellen .
blablablabla
pi_205714127
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:35 schreef Elan het volgende:

[..]
Hij hoeft het niet doen inderdaad. Al is het wel zo fatsoenlijk. Hier deden ze het wel, mede omdat er goed gedraaid is en personeel te pleasen. En die belasting die verruimd is. Kan verder niet oordelen over het financiële wel en wee van jouw baas maar je zou het ook zelf eens voor kunnen stellen .
bij mij wordt er al over nagedacht, maar zulke dingen worden altijd op het laatste moment besloten.
pi_205714147
Trouwens vorige weer een mailtje van Vattenfall met het maandelijkse energierapport en de suggestie om het maandbedrag (250 euro) flink te verlagen. Zijn die mensen compleet achterlijk of zo?
blablablabla
  maandag 22 augustus 2022 @ 17:40:06 #25
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205714161
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:28 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Neem je slaapzak mee.
Doe ik nu al. Hoe moet je anders die acht uur doorkomen.

quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:38 schreef Elan het volgende:
Zijn die mensen compleet achterlijk of zo?
Is gewoon allemaal geautomatiseerde zooi. Komt geen mens aan te pas.
pi_205714175
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
bij mij wordt er al over nagedacht, maar zulke dingen worden altijd op het laatste moment besloten.
Hier zijn ze de afgelopen jaren van extreem passief naar enorm actief geworden als het gaat om personeelszaken. Eigenlijk al sinds corona, krijgen zelfs een vrij riante energiecompensatie bij thuiswerken.
blablablabla
pi_205714188
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Hier zijn ze de afgelopen jaren van extreem passief naar enorm actief geworden als het gaat om personeelszaken. Eigenlijk al sinds corona, krijgen zelfs een vrij riante energiecompensatie bij thuiswerken.
bij mij is de bonus voor het werven van personeel flink omhoog gegaan, ik krijg nu ook een bonus als iemand op sollicitatiegesprek wil komen die ik heb aangedragen.
pi_205714200
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 15:49 schreef CoolGuy het volgende:

Meer vanuit het idee van er worden allerlei redenen aangevoerd waarom de prijzen hoog zijn, dus als die redenen wegvallen zou je dan verwachten dat dat ook de andere kant uitwerkt, maar daar ben ik dus niet zo van overtuigd.
Ik ben er van overtuigd dat wanneer de redenen wegvallen alles gewoon zo blijft. Wanneer was dat ooit anders?

Daarbij zijn de hoge prijzen volgens de overheid er juist om een stimulans te zijn minder energie te verbruiken, maar uiteraard ook om minder te snacken, minder te roken, minder vlees te eten, minder alcohol te drinken, minder luchtvervuilende reisjes te maken.

Allemaal voor het welzijn van de burger en het klimaat waarin we leven.
pi_205714210
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:43 schreef Za het volgende:

[..]
Ik ben er van overtuigd dat wanneer de redenen wegvallen alles gewoon zo blijft. Wanneer was dat ooit anders?

Daarbij zijn de hoge prijzen volgens de overheid er juist om een stimulans te zijn minder energie te verbruiken, maar uiteraard ook om minder te snacken, minder te roken, minder vlees te eten, minder alcohol te drinken, minder luchtvervuilende reisjes te maken.

Allemaal voor het welzijn van de burger en het klimaat waarin we leven.
daar heeft de overheid ook helemaal gelijk in ^O^
pi_205714224
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:40 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Doe ik nu al. Hoe moet je anders die acht uur doorkomen.
[..]
Is gewoon allemaal geautomatiseerde zooi. Komt geen mens aan te pas.
Rise of the robots? Iemand bedient toch die systemen :')

Tegelijk waarschuwen ze o.a. in de media dat mensen hun maandbedrag te laag hebben staan.

Je zou ook kunnen zeggen dat ze er op tijd bij zijn om afwijkend verbruik aan te passen maar in de huidige realiteit is het zo dat als je nu 150 op maakt dat in december zomaar 600 zou kunnen zijn. Dan heb je weer een shitload aan mensen die dat helemaal niet kunnen betalen en in de financiële problemen komen. Laat die bedragen lekker te hoog staan in de zomermaanden creëer je een buffertje.
blablablabla
pi_205714240
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
bij mij is de bonus voor het werven van personeel flink omhoog gegaan, ik krijg nu ook een bonus als iemand op sollicitatiegesprek wil komen die ik heb aangedragen.
Hier ook ja wel lekker. Er is ook geen hond te krijgen in veel sectoren, dus middels kleine compensaties en interessante secundaire arbeidsvoorwaarden kun je wellicht je mensen binnenboord houden.
blablablabla
pi_205714249
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:38 schreef Elan het volgende:
Trouwens vorige weer een mailtje van Vattenfall met het maandelijkse energierapport en de suggestie om het maandbedrag (250 euro) flink te verlagen. Zijn die mensen compleet achterlijk of zo?
Wij hebben maandbedrag van 200 euro bij Vattenfall en ze raadden me aan om het te verlagen naar 4 euro :')

Heb maar op akkoord gedrukt, de rest van het termijnbedrag gaat naar een potje.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2022 17:51:33 ]
pi_205714286
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:50 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Wij hebben maandbedrag van 200 euro bij Vattenfall en ze raadden me aan om het te verlagen naar 4 euro :')

Heb maar op akkoord gedrukt, de rest van het termijnbedrag gaat naar een potje.
Hahaha :D
Was je toevallig lang op vakantie? Hier is ook amper iets gebruikt, maar in de winter vliegt het weer omhoog.
Het is ook niet voor niks een maandbedrag dat gebaseerd is op je je totale verbruik van het hele jaar. Met wat je nu betaalt bij een relatief laag verbruik vang je straks weer eventuele extra stookkosten op.

Wat je krijgt is dat mensen die toch al moeilijk rondkomen doen want jij doet, alleen het dan niet opzij zetten en dan bij de jaarafrekening is het janken.
blablablabla
pi_205714384
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

daar heeft de overheid ook helemaal gelijk in ^O^
Helaas zijn fruit, groenten, noten etc extreem duur in vergelijking met chips en frisdrank.
pi_205714529
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 18:05 schreef Za het volgende:

[..]
Helaas zijn fruit, groenten, noten etc extreem duur in vergelijking met chips en frisdrank.
in het juiste seizoen valt dat best mee
pi_205714786
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:35 schreef Elan het volgende:

[..]
Financiële impulsen werken maar tijdelijk,over een half jaar staan ze weer te jammeren om een andere vergoeding.
pi_205715416
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 19:07 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Financiële impulsen werken maar tijdelijk,over een half jaar staan ze weer te jammeren om een andere vergoeding.
Verhoging van de kilometervergoeding is niet meer dan terecht, die 19 cent komt no uit de jaren 90 toen de benzine de helft koste. In België is het standaard 42 cent. Dat is dus gewoon een hele terechte klacht.
blablablabla
pi_205715610
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 20:28 schreef Elan het volgende:

[..]
Verhoging van de kilometervergoeding is niet meer dan terecht, die 19 cent komt no uit de jaren 90 toen de benzine de helft koste. In België is het standaard 42 cent. Dat is dus gewoon een hele terechte klacht.
is het in Belgie ook een verplichte vergoeding? Want je kan het hier ook wel 42 ct maken, maar nu al vergoeden veel werkgevers niet de 19 ct/km, dus de 42 ct kan je dan wel vergeten. Ik ben ook wel benieuwd hoeveel er 25 ct gaan vergoeden.
pi_205716220
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 17:24 schreef lily het volgende:
Ja, de 0,19 cent.
Dit lees je steeds meer... Mensen let er een beetje op: het is niet 0,19 cent want dan moet je ruim 500 kilometer rijden voor 1 euro vergoeding... het is 0,19 euro of 19 cent. :) Waar je overigens een fiets van kunt rijden (niet elektrisch). Maar met een speed pedelec of een scooter maak je al verlies op zo'n "vergoeding".
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205716312
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 21:19 schreef Bart2002 het volgende:
het is niet 0,19 cent want dan moet je ruim 500 kilometer rijden voor 1 euro vergoeding...
Nou, zo voelt het wel ja ;(

Maar inderdaad, 19 cent bedoel ik uiteraard.
pi_205716433
Vandaag de eind afrekening ontvangen. Wij betalen standaard per maand te veel. Elk jaar ontvangen we zo'n 300 euro terug.

Vorig jaar april hebben we een zoontje gekregen, dus ik ging er van uit dat we minder terug kregen.

We krijgen meer dan het dubbele terug.

#hoedan
pi_205716437
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 21:26 schreef lily het volgende:

[..]
Nou, zo voelt het wel ja ;(

Maar inderdaad, 19 cent bedoel ik uiteraard.
Is ook veel te weinig tegenwoordig. Autokosten voor woon- werkverkeer zijn in de orde van grootte van 60 tot 80 cent per kilometer als je alles meerekent. Dan doet die 19 cent "vergoeding" wel wat schamel aan,, :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205716461
Wij dus 15 cent sinds dit jaar :{
  maandag 22 augustus 2022 @ 21:35:00 #44
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205716476
quote:
4s.gif Op maandag 22 augustus 2022 21:32 schreef SpaceOddity het volgende:
Vandaag de eind afrekening ontvangen. Wij betalen standaard per maand te veel. Elk jaar ontvangen we zo'n 300 euro terug.

Vorig jaar april hebben we een zoontje gekregen, dus ik ging er van uit dat we minder terug kregen.

We krijgen meer dan het dubbele terug.

#hoedan
Dat is voor ons onmogelijk wat van te zeggen zonder je verbruik te kennen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_205716955
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 20:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
is het in Belgie ook een verplichte vergoeding? Want je kan het hier ook wel 42 ct maken, maar nu al vergoeden veel werkgevers niet de 19 ct/km, dus de 42 ct kan je dan wel vergeten. Ik ben ook wel benieuwd hoeveel er 25 ct gaan vergoeden.
Is verplicht ja.

https://fedweb.belgium.be(...)705-van-23-juni-2022

En dat is autorijden ook nog eens veel goedkoper daar en kost een liter benzine momenteel 1.65, wegenbelasting is lager etc.
blablablabla
pi_205717358
Iedereen gelooft nog steeds dat dit allemaal buiten de schuld ligt van onze overheden?

Overal hebben ze een energiecrisis en allemaal om verschillende redenen.

Vandaag nog op het nieuws dat in China door de droogte een aantal waterkrachtcentrales niet meer werken = minder stroom.
In Frankrijk hebben ze problemen bij 2 nucleaire reactoren.
In Belgie hebben ze een storing bij een nucleaire reactor.
Oorlog met Oekraïne en sancties tegen Rusland.
Wij zijn zelf gestopt met het boren naar gas in eigen land.
De Rijn staat te laag waardoor schepen minder kolen kunnen vervoeren naar Duitsland.
Etc.

De overheid zou morgen weer kunnen beginnen met het boren naar gas en we zijn gered. In plaats daarvan laten we onze kolencentrales op 35% capaciteit werken om aan de co2 eisen te voldoen en hebben we onlangs nog een kolencentrale gesloten.

Dit is geen toeval, dit is beleid. En als je het mij vraagt is dit gewoon Zhe Greath Reset in werking. 1 of 2 horrorwinters is alles wat er voor nodig is om ons zo mak te maken voor een nieuwe regering die ons komt helpen. Daar zijn dan uiteraard wel eisen en voorwaarden aan verbonden. Maar die zullen we gewillig accepteren als we financieel zijn uitgekleed door torenhoge inflatie, in de kou zitten door het gebrek aan energie, etc.

Of denken er mensen serieus nu nog dat de ene crisis na de andere zich 'toevallig' aandient?

- Coronacrisis
- Stikstofcrisis. Vorig jaar had nog nooit iemand van stikstof gehoord. Nu elke dag op het nieuws. De boeren worden aangepakt, niet alleen in Nederland. Mark my words: Voedselcrisis aanstaande, zoals voorspeld door Klaus Schwab zelf. "You vill eat ze bugs'
- Klimaatcrisis. Het is HEEEET en DROOOG!!! GLOBAL WARMING!!! Vorig jaar hadden we een natte, koude trutzomer. Toen niemand gehoord.
- Financiele crisis. De huizenmarkt is niet langer houdbaar. Gigantische inflatie
- Oorlog in Europa en oude conflicten laaien weer op zoals USA vs China, Turkije vs Griekenland, in de Balkan, Israël en omliggende vriendjes, etc.
- Etc.

Deze winter of volgende winter komen ze allemaal samen. En dan is het hek van de dam. We zullen smeken om hulp. En poef, daar is de nieuwe wereldorde. Basisinkomen. Geen privébezit meer. Minder boeren. Alles voor en door de staat. Een controle maatschappij met QR-codes, een CO2-budget, etc.

Ik durf er nu inmiddels toch wel geld op in te zetten. Dit kan geen toeval meer zijn en de plannen en het verloop hiervan zijn helder beschreven.

[ Bericht 0% gewijzigd door matigeuser op 22-08-2022 22:37:29 ]
pi_205717381
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:26 schreef matigeuser het volgende:
Iedereen gelooft nog steeds dat dit allemaal buiten de schuld ligt van onze overheden?

Overal hebben ze een energiecrisis en allemaal om verschillende redenen.

Vandaag nog op het nieuws dat in China door de droogte een aantal waterkrachtcentrales niet meer werken = minder stroom.
In Frankrijk hebben ze problemen bij 2 nucleaire reactoren.
In Belgie hebben ze een storing bij een nucleaire reactor.
Oorlog met Oekraïne en sancties tegen Rusland.
Wij zijn zelf gestopt met het boren naar gas in eigen land.
De Rijn staat te laag waardoor schepen minder kunnen vervoeren.
Etc.

De overheid zou morgen weer kunnen beginnen met het boren naar gas en we zijn gered. In plaats daarvan laten we onze kolencentrales op 35% capaciteit werken om aan de co2 eisen te voldoen en hebben we onlangs nog een kolencentrale gesloten.

Dit is geen toeval, dit is beleid. En als je het mij vraagt is dit gewoon Zhe Greath Reset in werking. 1 of 2 horrorwinters is alles wat er voor nodig is om ons zo mak te maken voor een nieuwe regering die ons komt helpen. Daar zijn dan uiteraard wel eisen en voorwaarden aan verbonden. Maar die zullen we gewillig accepteren als we financieel zijn uitgekleed door torenhoge inflatie, in de kou zitten door het gebrek aan energie, etc.

Of denken er mensen serieus nu nog dat de ene crisis na de andere zich 'toevallig' aandient?

- Coronacrisis
- Stikstofcrisis. Vorig jaar had nog nooit iemand van stikstof gehoord. Nu elke dag op het nieuws. De boeren worden aangepakt, niet alleen in Nederland. Mark my words: Voedselcrisis aanstaande, zoals voorspeld door Klaus Schwab zelf. "You vill eat ze bugs'
- Klimaatcrisis. Het is HEEEET en DROOOG!!! GLOBAL WARMING!!! Vorig jaar hadden we een natte, koude trutzomer. Toen niemand gehoord.
- Financiele crisis. De huizenmarkt is niet langer houdbaar. Gigantische inflatie
- Oorlog in Europa en oude conflicten laaien weer op zoals USA vs China, Turkije vs Griekenland, in de Balkan, Israël en omliggende vriendjes, etc.
- Etc.

Deze winter of volgende winter komen ze allemaal samen. En dan is het hek van de dam. We zullen smeken om hulp. En poef, daar is de nieuwe wereldorde. Basisinkomen. Geen privébezit meer. Minder boeren. Alles voor en door de staat. Een controle maatschappij met QR-codes, een CO2-budget, etc.

Ik durf er nu inmiddels toch wel geld op in te zetten. Dit kan geen toeval meer zijn en de plannen en het verloop hiervan zijn helder beschreven.
Bnw is verderop kerel.
pi_205717403

KOEKOEK
pi_205718958
Even zonder gekkigheid, ik maak mij serieus flink zorgen om aankomende winter. Ik vind het nog relatief rustig en weinig ophef. Weinig oplossingen ook over iets dat over een paar maanden realiteit is.

Normaal verbruik tijdens de winter is (voor ons) 10m3 per dag. Ga je dus richting 1200 euro per maand aan gas of 40 euro per dag stoken.

Moet je dan echt met een winterjas binnen op de bank gaan zitten ?
Hallo
pi_205718962
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 08:24 schreef Sebbeszweet het volgende:
Even zonder gekkigheid, ik maak mij serieus flink zorgen om aankomende winter. Ik vind het nog relatief rustig en weinig ophef. Weinig oplossingen ook over iets dat over een paar maanden realiteit is.

Normaal verbruik tijdens de winter is (voor ons) 10m3 per dag. Ga je dus richting 1200 euro per maand aan gas of 40 euro per dag stoken.

Minder lang stoken (alleen na 17u bijvoorbeeld wanneer je stil op de bank zit), korter douchen etc. Dat kan helpen, maar inderdaad, het vooruitzicht is somber te noemen..
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:28:16 #51
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205718971
quote:

Huis warmstoken is een keuze :)
Fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar! En een voorspoedig 2023!

Groetjes,

Hugo & Mark
pi_205719062
quote:

[..]
Wat was de reden?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205719065
quote:

[..]
Ah al gereageerd.
Ik zou dan te voet komen. Vanaf een half uur gaat het van de werktijd af dus dan hebben ze alleen zichzelf ermee.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_205719199
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 08:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ah al gereageerd.
Ik zou dan te voet komen. Vanaf een half uur gaat het van de werktijd af dus dan hebben ze alleen zichzelf ermee.
Daar moet je ook maar zin in hebben..
pi_205719396
quote:
DEN HAAG - De prijzen bij de benzinepomp variëren per dag, maar dit kan bij zonnestudio's ook gaan gebeuren. Bij de meeste studio's zijn de energiecontracten inmiddels afgelopen en rijzen de stroomkosten de pan uit. Die kosten worden in een aantal gevallen doorberekend aan klanten, zoals bij La Costa in Den Haag.
https://www.omroepwest.nl(...)flink-in-de-papieren
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:46:04 #56
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205719465
quote:
Ik vind het nog relatief rustig en weinig ophef. Weinig oplossingen ook over iets dat over een paar maanden realiteit is.
Is dat niet hoe het altijd gaat met problemen die je van mijlenver ziet aankomen maar waarbij men pas op een toekomstig moment met de gevolgen wordt geconfronteerd?

Ik zie namelijk wel parallellen met een aantal andere grote problemen. Volgens mij hebben ze er ook een woord voor:

[ Bericht 1% gewijzigd door Isdatzo op 23-08-2022 10:07:39 ]
Huilen dan.
pi_205719538
quote:
or ons) 10m3 per dag. Ga je dus richting 1200 euro per maand aan gas of 40 euro per dag stoken.

Ja, 10m3/dag kom ik ook op in de winter.

En heb kinderen, anders had ik vakanties geschoven, alles naar de winter. En dan bedoel ik, niet naar wintersport. :7
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:03:07 #58
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205719590
quote:
Wie de fuck gaan er tegenwoordig nog naar de zonnestudio? Dacht dat die tenten al niet meer bestonden.
pi_205719598
quote:

Als je huis de afgelopen 40 jaar niet geisoleerd is dan wel ja
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:06:04 #60
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205719617
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 09:46 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Is dat niet hoe het altijd gaat met problemen die je van mijlenver ziet aankomen maar waarbij men met de gevolgen op een toekomstig moment wordt geconfronteerd?

Ik zie namelijk wel parallellen met een aantal andere grote problemen. Volgens mij hebben ze er ook een woord voor:

[ afbeelding ]
Ik denk dat dit wel een waarheid als een koe is ja. Even los van de mensen die nu al acuut een probleem hebben omdat ze het nieuwe maandbedrag simpelweg niet hebben.

Ik heb vanochtend mijn jaarafrekening gekregen. Ik krijg 710 euro terug, en mijn maandbedrag is verlaagd van 25 euro naar 10 euro per maand. Maar dat feestje houdt natuurlijk ook een keer op en daar hou ik nu ook al rekening mee.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:07:31 #61
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205719626
quote:
11s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:03 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Wie de fuck gaan er tegenwoordig nog naar de zonnestudio? Dacht dat die tenten al niet meer bestonden.
Vlak de op uitgedroogde leren tassen lijkende Hagenezen niet uit
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:14:47 #62
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205719708
Ja, de elite heeft het geld weer binnengeharkt, omgezet in goud en nu laten ze de boel exploderen. :W

Dat kunstje herhalen ze iedere zoveel jaar, en het ergste is dat deze criminelen praktisch ongrijpbaar zijn.

[ Bericht 12% gewijzigd door TomNook op 23-08-2022 10:20:35 ]
Eerst je hypotheek afbetalen!
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:20:56 #63
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205719779
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:14 schreef TomNook het volgende:
Ja, de elite heeft het geld weer binnengeharkt, omgezet in goud en nu laten ze de boel exploderen. :W

Dat kunstje herhalen ze iedere zoveel jaar, en het ergste is dat deze criminelen praktisch ongrijpbaar zijn.
Welke elite? Welk geld?
Huilen dan.
pi_205719798
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 09:57 schreef skrn het volgende:

[..]

En heb kinderen, anders had ik vakanties geschoven, alles naar de winter. En dan bedoel ik, niet naar wintersport. :7
Met deze prijzen kan je gratis op vakantie ja _O-
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:22:57 #65
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205719799
quote:

Ik heb een deken gekocht, lijkt me lekkerder dan m'n winterjas.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:23:57 #66
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205719806
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Welke elite? Welk geld?
Jezus man, dat weet je prima. :')

Bankiers. Eén keertje zoeken en je hebt een ton resultaten.

https://www.youtube.com/results?search_query=2008+crisis+goldman
Eerst je hypotheek afbetalen!
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:24:28 #67
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205719816
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:22 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik ga al jaren in januari & februari op vakantie. Portugal is dan hartstikke goedkoop en het weer is prima. Liever daar met 17-18 graden buiten een biertje drinken dan in Nederland te zitten rillen van de kou.
pi_205719825
quote:

[..]
Ik moet nog zien dat er wintersport is. In Frankrijk wellicht, want daar loopt alles op atoomstroom. Maar verder?
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:29:38 #69
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205719856
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:23 schreef TomNook het volgende:

[..]
Jezus man, dat weet je prima. :')

Bankiers. Eén keertje zoeken en je hebt een ton resultaten.

https://www.youtube.com/results?search_query=2008+crisis+goldman
Wat hebben bankiers nou weer met de huidige situatie op de energiemarkt te maken?
Huilen dan.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:30:12 #70
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205719862
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:24 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik ga al jaren in januari & februari op vakantie. Portugal is dan hartstikke goedkoop en het weer is prima. Liever daar met 17-18 graden buiten een biertje drinken dan in Nederland te zitten rillen van de kou.
Als we weer naar thuisonderwijs gaan voor basisscholen is dit wel een goede overweging ja

Maar even serieus, complete stilte vanuit de overheid op gisteren dat bericht dat de grote energieverbruikers uit de industrie gesteund worden na.

Het is net een ultraslechte film joh
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:32:12 #71
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205719881
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:30 schreef Molo het volgende:

[..]

Als we weer naar thuisonderwijs gaan voor basisscholen is dit wel een goede overweging ja
Geen kinderen, he *)
pi_205720004
quote:

[..]
Hier vlakbij mij zit er ook nog een, ik kom er gemiddeld 4 a 5 keer per week langs, en er zit nooit geen hond binnen, dus verdienen ze ook niks. Enige verklaring is dat dit waarschijnlijk ook weer zo'n witwashok is.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_205720382
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:30 schreef Molo het volgende:

[..]

Maar even serieus, complete stilte vanuit de overheid op gisteren dat bericht dat de grote energieverbruikers uit de industrie gesteund worden na.

Het is net een ultraslechte film joh
Ik zou dan wat vaker de media volgen if wacht je op een belletje van mark?
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:32:34 #74
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205720501
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:27 schreef Malavita het volgende:

[..]
Bnw is verderop kerel.
Laten we met z'n allen een muur bouwen om Poetin. We moeten allemaal een steentje zijn.
Wij kunnen wel klaar zijn met Poetin, maar Poetin is dat niet met ons.
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_205720808
quote:

[..]
Ik ga nog wel eens.

(Wat zon in de winter op je huid doet je huid gewoon goed. Niet te veel, maar wel een beetje.)
pi_205720963
quote:

[..]
Ja ik zit er echt aan te denken om gewoon een maand in Spanje of Portugal te gaan zitten in januari.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:55:57 #77
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205721515
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 11:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zou dan wat vaker de media volgen if wacht je op een belletje van mark?
Ja, allemaal mitigerende maatregelen en communicatie vanuit de overheid? Ik zie het niet hoor

Financieel gelukkig nul zorgen hier, maar het wordt wel een drama voor velen in de maatschappij.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:56:20 #78
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205721519
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:32 schreef Tijn het volgende:

[..]
Geen kinderen, he *)
In dat geval had ik ook geen minuut getwijfeld idd :D
pi_205721549
quote:

[..]
Rachel Hazes :7
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:59:49 #80
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205721562
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 12:58 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Rachel Hazes :7
Die kan meteen subsidie aanvragen als grootverbruiker van energie met dat doorgebakken karkas van d'r
pi_205721684
De referentieprijs voor elektriciteit in Europa is maandag met meer dan 25% gestegen om voor het eerst de 700 euro per megawattuur te overschrijden. Het niveau is ongeveer 14 keer het seizoensgemiddelde van de afgelopen vijf jaar.

https://www.bloomberg.com(...)-time-ever#xj4y7vzkg

twitter
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:39:47 #82
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205721918
quote:

Er zit een verschil tussen 10m3 per dag stoken en met een winterjas binnen gaan zitten. Ik zou lekker de kachel flink lager zetten en een warme trui aandoen, dekentje op de bank en vooral minder en korter douchen, klaar. :)

Eventueel nog een klein kacheltje om een kleine ruimte te verwarmen waar je vaak bent. ^O^
pi_205722085
quote:

Dat er weinig ophef over is verbaasd mij ook.
Vooral omdat het een gevolg is van beslissingen van de overheid, waarin het volk niet gehoord is. Die zitten straks met de gebakken peren (als ze die al kunnen betalen).

quote:

Jij en velen denk ik, mocht je toch stoken zal er een meerprijs zijn boven een bepaalde hoeveelheid.
Maar het is niet alleen dat, de hoge hypotheekrente, de inflatie, producentenprijzen, hoe gaat het grootste deel van de Nederlanders dit bolwerken?

En vooral, waarom was het nodig het zover te laten komen, wie heeft hier belang bij?
pi_205722119
Wij hebben in januari ook zo’n 10m3 per dag verbruikt. Het blijft lastig. Groot huis, 5 personen met nog regelmatig aanhang.
Mijn kinderen zijn tussen de 12 en 21 jaar. Spenderen veel tijd op hun kamers in de winter. Studeren daar. Vriendinnen, vrienden, logees. Etc.

Verwarm 1 kamertje en doe een trui aan is dan nogal lastig.

Maar goed, godzijdank hebben we nog een contract voor 2,5 jaar en in de tussentijd kijken wat we het beste kunnen doen voor de toekomst.
pi_205722168
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 13:39 schreef Zwansen het volgende:

Er zit een verschil tussen 10m3 per dag stoken en met een winterjas binnen gaan zitten. Ik zou lekker de kachel flink lager zetten en een warme trui aandoen, dekentje op de bank en vooral minder en korter douchen, klaar. :)

Eventueel nog een klein kacheltje om een kleine ruimte te verwarmen waar je vaak bent. ^O^
Dan ben je er voor een deel, maar bij bv een nieuwe hypotheek kom je fors hoger uit.

De prijzen van bijna alles vliegt ook omhoog, straks heb je nog ongeveer de helft van de boodschappen voor 100 euro als een jaar geleden.

Zaken die je leuk vindt, skiën, zwembad, sauna, concerten, sportwedstrijden, casino's, reizen, het is niet meer beschikbaar of onbetaalbaar, ondanks met een dekentje en een warme trui.
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:03:57 #86
16180 crew  CoolGuy
pi_205722188
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:01 schreef Za het volgende:

[..]
Dan ben je er voor een deel, maar bij bv een nieuwe hypotheek kom je fors hoger uit.

De prijzen van bijna alles vliegt ook omhoog, straks heb je nog ongeveer de helft van de boodschappen voor 100 euro als een jaar geleden.

Zaken die je leuk vindt, skiën, zwembad, sauna, concerten, sportwedstrijden, casino's, reizen, het is niet meer beschikbaar of onbetaalbaar, ondanks met een dekentje en een warme trui.
Ja, en daar gaat nu op korte termijn ook niets aan veranderen, dus ga je niet verhuizen en dus ga je ook niet skiëen en zwembad etc etc, want dat zit er gewoon financieel niet in. Shit happens. Je gaat niet dood omdat je niet naar een concert kunt.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:07:36 #87
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2025/2026
pi_205722230
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, en daar gaat nu op korte termijn ook niets aan veranderen, dus ga je niet verhuizen en dus ga je ook niet skiëen en zwembad etc etc, want dat zit er gewoon financieel niet in. Shit happens. Je gaat niet dood omdat je niet naar een concert kunt.
Het probleem zit hem dan ook niet bij de mensen die niet meer een concertkaartje kunnen kopen.
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:08:09 #88
16180 crew  CoolGuy
pi_205722236
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:07 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Het probleem zit hem dan ook niet bij de mensen die niet meer een concertkaartje kunnen kopen.
Ja. Exact.
pi_205722237
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 13:56 schreef lily het volgende:

Maar goed, godzijdank hebben we nog een contract voor 2,5 jaar en in de tussentijd kijken wat we het beste kunnen doen voor de toekomst.
Zullen dat soort contracten niet straks opengebroken worden?
Je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat een bedrijf nog 2,5 jaar energie gaat leveren voor een fractie van de prijs als waarvoor hij het zelf heden moet inkopen. Dat is een overmachtsituatie imo.
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:08:51 #90
16180 crew  CoolGuy
pi_205722246
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:08 schreef Za het volgende:

[..]
Je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat een bedrijf nog 2,5 jaar energie gaat leveren voor een fractie van de prijs als waarvoor hij het zelf heden moet inkopen. Dat is een overmachtsituatie imo.
Nee, denk ik niet.
pi_205722249
quote:

[..]
Tja, geen idee.
Ik hoop het niet.

Ons contract is van begin dit jaar en toen vond ik het heel erg duur maar goed, op dit moment zijn we er weer blij mee.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:09:44 #92
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205722256
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:01 schreef Za het volgende:
Ja stel je voor dat je het je niet meer kan veroorloven om naar het casino te gaan...
Huilen dan.
pi_205722271
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:03 schreef CoolGuy het volgende:

Het gaat hier niet over mij.
Dit is een algemene discussie en een reply op iemand die denkt dat een warme trui en een dekentje de zaken oplost.
pi_205722292
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:08 schreef CoolGuy het volgende:

Nee, denk ik niet.
Krachtens de wet een contract openbreken
In de wet bepaalt artikel 6:258 van het Burgerlijk Wetboek (afgekort: BW) dat de rechter op verzoek van één van de partijen de gevolgen van een overeenkomst kan wijzigen of deze geheel of gedeeltelijk kan ontbinden. Dit kan op grond van onvoorziene omstandigheden: dat zijn situaties van een bepaalde aard, dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid een onveranderde voortzetting van de overeenkomst niet mag verwachten.
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:13:37 #95
16180 crew  CoolGuy
pi_205722296
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:10 schreef Za het volgende:

[..]
Het gaat hier niet over mij.
Dit is een algemene discussie en een reply op iemand die denkt dat een warme trui en een dekentje de zaken oplost.
Ja, en je tegenwerping is casino's, zwembaden en concerten.

Als jij het geld niet hebt om de verwarming aan te zetten, dan laat je 'm vrijwel uit. Is dat fijn? Nee. Maar dat is wel wat er gaat gebeuren.

Is het daarmee opgelost, nee, maar er gaat voorlopig ook geen oplossing komen. Dan kun je wel onheilsbericht op onheilsbericht gooien om stemming te maken, maar dan nog steeds gaat er geen oplossing komen op korte termijn. Dus alle dingen als onder 4 dekens liggen en met een trui aan etc, dat gaat allemaal in de praktijk gebeuren, als het alternatief is een rekening die je niet kunt betalen.
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:14:26 #96
16180 crew  CoolGuy
pi_205722306
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:13 schreef Za het volgende:

[..]
In de wet bepaalt artikel 6:258 van het Burgerlijk Wetboek (afgekort: BW) dat de rechter op verzoek van één van de partijen de gevolgen van een overeenkomst kan wijzigen of deze geheel of gedeeltelijk kan ontbinden. Dit kan op grond van onvoorziene omstandigheden: dat zijn situaties van een bepaalde aard, dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid een onveranderde voortzetting van de overeenkomst niet mag verwachten.
Ja, dat is allemaal leuk, maar je doet wat je altijd doet Za, en dat is maar zoveel mogelijk paniek willen zaaien. Als het gebeurt gebeurt het, en als het niet gebeurt gebeurt het niet.
pi_205722308
quote:

[..]
Energiebedrijven kopen ook in op de termijnmarkt voor die contracten. Als je wil kan je nu al een termijncontract voor 2030 afsluiten bijvoorbeeld. Het is niet dat ze denken: we sluiten een contract af voor 3 jaar en dan kijken we tegen die tijd wel wat de prijs is.

Misschien een paar cowboys daargelaten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2022 14:15:09 ]
pi_205722339
quote:

[..]
Dan komt er een belangenafweging tussen het bedrijf en de consument. Als het bedrijf gefaald heeft om de tarieven voor de klant vast te zetten door op de termijnmarkt te kopen zie ik niet waarom die belangenafweging in het voordeel van het bedrijf zal uitvallen.
pi_205722387
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:13 schreef CoolGuy het volgende:

Het waren wat willekeurige voorbeelden van zaken die mogelijk zullen stoppen, ook bv verwarmde buiten terrassen, adequate koeling horeca in warmere landen, verlichting sportwedstrijden en kleinere wegen.

Het is meer dan alleen de verwarming wat lager zetten.

quote:
Dan kun je wel onheilsbericht op onheilsbericht gooien om stemming te maken,
Waarom gooi je het op de persoonlijke toer?
Onheilsberichten?
De zaken die ik post zijn al afgekondigd in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland.
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:24:22 #100
16180 crew  CoolGuy
pi_205722399
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:23 schreef Za het volgende:

[..]
[..]
Het waren wat willekeurige voorbeelden van zaken die mogelijk zullen stoppen, ook bv verwarmde terrassen, verlichting sportwedstrijden en kleinere wegen.

Het is meer dan alleen de verwarming wat lager zetten.
[..]
Waarom gooi je het op de persoonlijke toer?
Onheilsberichten?
De zaken die ik post zijn al afgekondigd in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland.
Het gaat gebeuren of niet. Jammer dan. Ja, verwarmde terrassen, geen verlichte sportwedstrijden meer en 'kleinere' wegen, wat dat ook mag zijn. Allemaal heel vervelend, maar niet onoverkomelijk.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:28:02 #101
498282 Scrummie
pi_205722438
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als jij het geld niet hebt om de verwarming aan te zetten, dan laat je 'm vrijwel uit. Is dat fijn? Nee. Maar dat is wel wat er gaat gebeuren.

Is het daarmee opgelost, nee, maar er gaat voorlopig ook geen oplossing komen. Dan kun je wel onheilsbericht op onheilsbericht gooien om stemming te maken, maar dan nog steeds gaat er geen oplossing komen op korte termijn. Dus alle dingen als onder 4 dekens liggen en met een trui aan etc, dat gaat allemaal in de praktijk gebeuren, als het alternatief is een rekening die je niet kunt betalen.
Maar er zijn ook huishoudens waarbij al die besparingen niet genoeg zal zijn, en doen alsof dat niet bestaat of eigen schuld is (wat ik een beetje proef uit je posts) lijkt me ook niet echt correct.

Er is een probleem en er zullen echt mensen/gezinnen geholpen moeten worden.
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:32:09 #102
16180 crew  CoolGuy
pi_205722482
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:28 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Maar er zijn ook huishoudens waarbij al die besparingen niet genoeg zal zijn, en doen alsof dat niet bestaat of eigen schuld is (wat ik een beetje proef uit je posts) lijkt me ook niet echt correct.

Er is een probleem en er zullen echt mensen/gezinnen geholpen moeten worden.
Natuurlijk zijn die er, zonder meer. Maar als je netto inkomen 50k ofzo is, dan geloof ik niet (en dat kan ik dus mis hebben) dat dat puur en alleen komt door gestegen energie + boodschappen, maar eerder door eerder gemaakte keuzes icm die zaken.

Iemand die een laag inkomen heeft heeft natuurlijk acute problemen in deze situatie en dient geholpen te worden.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:36:02 #103
498282 Scrummie
pi_205722527
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Natuurlijk zijn die er, zonder meer. Maar als je netto inkomen 50k ofzo is, dan geloof ik niet (en dat kan ik dus mis hebben) dat dat puur en alleen komt door gestegen energie + boodschappen, maar eerder door eerder gemaakte keuzes icm die zaken.

Iemand die een laag inkomen heeft heeft natuurlijk acute problemen in deze situatie en dient geholpen te worden.
Weet ik niet. Iemand die netto 50k heeft (dit klinkt als een droom voor mij, maar dat even daargelaten :D) zal ook een ander uitgave patroon hebben dan iemand die van 30k leeft. Dus duurder wonen, wat je al niet snel oplost, misschien een groter gezin, wat niet te verkleinen is, duurdere auto, duurdere verzekering, etc.

Andere kant, 50k zou voor mij zo'n verhoging zijn dat ik mij, vanuit mijn positie, ook nauwelijks kan voorstellen dat een behoorlijke stijging waar men het nu overheeft zoveel problemen zou opleveren. Maar goed, dan bekijk ik het dus puur vanuit mijn perspectief en dat is zoals ik hierboven al schets misschien een beetje oneerlijk.
pi_205722562
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:36 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Weet ik niet. Iemand die netto 50k heeft (dit klinkt als een droom voor mij, maar dat even daargelaten :D) zal ook een ander uitgave patroon hebben dan iemand die van 30k leeft. Dus duurder wonen, wat je al niet snel oplost, misschien een groter gezin, wat niet te verkleinen is, duurdere auto, duurdere verzekering, etc.

Andere kant, 50k zou voor mij zo'n verhoging zijn dat ik mij, vanuit mijn positie, ook nauwelijks kan voorstellen dat een behoorlijke stijging waar men het nu overheeft zoveel problemen zou opleveren. Maar goed, dan bekijk ik het dus puur vanuit mijn perspectief en dat is zoals ik hierboven al schets misschien een beetje oneerlijk.
Een netto gezinsinkomen van 50k is geen vetpot hoor, dan komt er 4100 euro per maand binnen. Daarmee moet je nog best op de kleintjes letten, zeker als je kinderen hebt.

Wij zijn aan vaste lasten al 3800 per maand kwijt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2022 14:41:55 ]
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:45:16 #105
16180 crew  CoolGuy
pi_205722599
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:39 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Een netto gezinsinkomen van 50k is geen vetpot hoor, dan komt er 4100 euro per maand binnen. Daarmee moet je nog best op de kleintjes letten, zeker als je kinderen hebt.

3800? kolere.
pi_205722613
quote:

[..]

Flauwekul man. Het zijn de uitgaven en niet de inkomsten. Ga een gezin dat rond moet komen van ¤2000 eens vertellen dat jij met je 4k per maand op de kleintjes moet letten.
pi_205722646
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:47 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Flauwekul man. Het zijn de uitgaven en niet de inkomsten. Ga een gezin dat rond moet komen van ¤2000 eens vertellen dat jij met je 4k per maand op de kleintjes moet letten.
Diegene heeft een huis met een hypotheek die 2x zo duur is. Beter verzekerd, geen subsidies, kinderen die op een sport zitten en zwemles krijgen.. Ja compleet andere levensstijl, maar niet eentje waar je "opeens" alle kosten uit kan zetten.

Edit: Kinderopvang? ¤700/800 netto per maand.
pi_205722649
quote:

[..]

Ik zou weer eens je rekenboek openen van de basisschool
pi_205722656
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
3800? kolere.
Tja, hypotheek 1400, zorgverzekeringen 300, sportverenigingen 100, kinderopvang 800, BSO 250, energie 200. Dan zit je al boven de 3000 euro.

Daarbovenop dan wegenbelastingen, gemeentebelastingen, andere verzekeringen, internet, zwemles en wat klein spul en dan zit je er wel zo’n beetje aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2022 14:53:28 ]
pi_205722659
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:07 schreef Scrummie het volgende:

quote:
7s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:09 schreef Isdatzo het volgende:

Ja stel je voor dat je het je niet meer kan veroorloven om naar het casino te gaan...
De reden dat ik "luxe problemen" erbij haalde, is puur omdat het dan pas een zekere groep raakt. De luxe events zullen het eerst verdwijnen, dat besef moet er zijn. En daar hebben de AOW'ers en andere uitkeringsgerechtigden zonder spaargeld dan weer geen last van.
pi_205722668
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:47 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ons inkomen is hoger dan 4K, dat lijkt me logisch.

Niet bedoeld om zielig te doen, maar met een gezinsinkomen van 4K per maand moet je echt goed op je uitgaven letten. Juist saying :s)
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:55:35 #112
498282 Scrummie
pi_205722675
quote:

[..]

Oh dat zal hoor, daarom al wat ik zeg; vanuit mijn positie lastig om daar echt over te oordelen. Al is het natuurlijk wel zo dat de groep die meer inkomen heeft ook meer zal in moeten leveren om het behapbaar te houden. En de groep die mogelijk problemen gaat krijgen (of al heeft) er veel minder ruimte is om nog te besparen.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:56:05 #113
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205722682
Hoofdartikel van De Standaard vandaag:

quote:
Energieprijzen gaan almaar verder over pijngrens heen

Het ene prijsrecord na het andere sneuvelt en volgens premier De Croo is het einde nog niet in zicht. ‘Meer en meer bedrijven zetten hun productie stop omdat ze niet rendabel kunnen werken’, waarschuwt Voka-topman Hans Maertens.

De prijs voor een megawattuur gas piekte gistermiddag heel even op 290 euro, voor een megawattuur elektriciteit bedroeg die meer dan 600 euro. De al hallucinante prijzen op de energiebeurzen springen dus nog hoger, tot records die tot voor kort niemand voor mogelijk had ­gehouden. Een megawattuur gas ­tegen groothandelsprijs kostte een jaar geleden tien keer minder dan vandaag.

Beterschap is niet onmiddellijk in zicht. De gasprijzen voor levering in 2023 en 2024 zijn sinds ­begin juli meer dan verdubbeld. Premier Alexander De Croo (Open VLD) waarschuwt zelfs dat de energie­crisis ‘de komende vijf à tien winters’ zal voortwoeden. ‘De komende maanden zullen moeilijk worden, de komende winters zullen moeilijk worden. Daar moet je van uitgaan’, zegt hij. Dat is een nog donkerder inschatting dan die van de markten, die verwachten dat de energieprijzen over enkele jaren wat zullen dalen naar iets minder astronomisch hoge ­niveaus.

‘Huishoudens met een gemiddeld verbruik zijn nu jaarlijks soms 6.500 euro meer kwijt dan vorig jaar’, vreest Luc Demeyere, zaakvoerder van de energieconsultant Enbro. Voorschotten zullen in vele gevallen niet volstaan om de eindfactuur te dekken.

Bijkomende maatregelen?

Vicepremier Pierre-Yves Dermagne (PS) dringt aan op bijkomende ‘ambitieuze maatregelen’. MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez herhaalt zijn pleidooi voor het openhouden van twee bijkomende kerncentrales. Tot nu toe werd voor bijkomende maatregelen, ­zoals een groepsaankoop van gas of een rem op de prijzen, vooral naar Europa gekeken. Een afroming op de overwinsten van de energiebedrijven ligt op tafel, maar is ook niet evident.

De hoge energieprijzen worden nu stilaan ook bedrijven te veel. ‘Meer en meer bedrijven beslissen om de productie te stoppen, omdat energie te duur is geworden’, zegt Voka-topman Hans Maertens. ‘Ze kunnen met deze prijzen niet meer rendabel voortwerken.’ Die energiecrisis komt nog boven op de ­hoge inflatie en de krapte op de ­arbeidsmarkt waar vele onder­nemingen mee kampen.

Voor hen heeft Europa een ­pakket maatregelen samengesteld ­onder de noemer temporary crisis framework. Daardoor kunnen ze een deel van de meerkosten als ­gevolg van de energiecrisis laten subsidiëren door de overheid. Alle buurlanden hebben dat ondertussen doorgevoerd, België nog niet. Dat brengt de concurrentiepositie van Belgische bedrijven in gevaar. In de federale regering, die tot voor de zomer van mening was dat ze niet alles kon compenseren, wordt het nemen van vergelijkbare maatregelen, waarin ook de regio’s een rol moeten spelen, bestudeerd.

Zichzelf voedend vuur

Het blijft een druppel op een hete plaat, zolang de oorzaken van de energiecrisis niet onder controle zijn gebracht. De vrees leeft dat Rusland nog minder gas aan Duitsland zal leveren na de aankondiging dat de Nord Stream 1-leiding op 31 augustus voor drie dagen dichtgaat voor onderhoud. Maar de oorzaken van de crisis gaan verder dan de chaotische heropstart na de coronacrisis of de geopolitieke spelletjes van Vladimir Poetin. De zware problemen met het Franse nucleaire park, gecombineerd met de droogte waardoor stuw­meren minder stroom leveren en de Rijn te laag staat om voldoende kolen aan te voeren, maken dat er ook een elektriciteitstekort ontstaat en de vraag naar fossiele brandstoffen nog meer stijgt.

De prijs voor CO2-uitstootrechten breekt bovendien records, nu er opnieuw meer kolen worden verbrand. Het hele mechanisme dat Europa had uitgewerkt om naar een duurzame energiebevoorrading te evolueren, staat op zijn kop. ‘De markt wordt beheerst door ­paniek’, zegt Demeyere. ‘Handelaren reageren heel snel op de kleinste impulsen. Het lijkt bijna een zichzelf voedend vuur. We hopen al bijna een jaar dat de piek bereikt is, maar die hoop wordt telkens door de feiten ingehaald.’

Het doet ernstig zorgen baren voor komende winter. Zelfs al blijft er in België gas voorradig, dan nog dreigen de prijzen zo de pan uit te rijzen dat ze onbetaalbaar worden. Premier De Croo houdt de moed erin. ‘Hope for the best, prepare for the worst’, zegt hij. ‘Als land kunnen we dit aan, we moeten elkaar steunen in moeilijke tijden. Met het nodige zelfvertrouwen en de nodige daadkracht kunnen we dat.’
are we infinite or am I alone
pi_205722710
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ons inkomen is hoger dan 4K, dat lijkt me logisch.

Niet bedoeld om zielig te doen, maar met een gezinsinkomen van 4K per maand moet je echt goed op je uitgaven letten. Juist saying :s)
Dat zijn keuzes. Bij ons komt er ook wel iets meer binnen maar wij kunnen als we willen elke maand ¤1000 sparen. Wij kijken bijna nergens naar betreft maandelijkse uitgaven en hebben ook 2 kinderen, hypotheek en noem het maar op.
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:00:13 #115
16180 crew  CoolGuy
pi_205722713
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:56 schreef crystal_meth het volgende:
Hoofdartikel van De Standaard vandaag:
[..]

En ook hier weer het gemekker over te weinig water voor frankrijks nucleaire park, gecombineerd met de droogte..blablabla. Ja, maar in november is het geen 30 graden meer en het blijft ook niet droog. Dus dan zouden de prijzen dan weer (iets) naar beneden moeten gaan toch?

Anders is het gewoon maar een bullshit-reden.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:04:17 #116
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205722731
quote:

[..]
Als ze voor elke klant naar de rechter moeten, wordt het ook een duur geintje.
pi_205722742
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:00 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat zijn keuzes. Bij ons komt er ook wel iets meer binnen maar wij kunnen als we willen elke maand ¤1000 sparen. Wij kijken bijna nergens naar betreft maandelijkse uitgaven en hebben ook 2 kinderen, hypotheek en noem het maar op.
keuzes, hier komt ca 6500 euro netto binnen, maar soms uitschieters naar 10k netto en gemiddeld sparen we 3500 euro per maand en letten helemaal niet op uitgaven.
We kopen wat we willen zonder naar de prijs te kijken.

voor de 3 kinderen en af en toe een pleegkind letten we ook niet op wat we kopen. Wat we willen kopen we voor ze.

Alles komt neer op keuzes en keuzes... huis, auto, etc. allemaal keuzes
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:08:24 #118
16180 crew  CoolGuy
pi_205722757
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
keuzes, hier komt ca 6500 euro netto binnen, maar soms uitschieters naar 10k netto en gemiddeld sparen we 3500 euro per maand en letten helemaal niet op uitgaven.

voor de 3 kinderen en af en toe een pleegkind letten we ook niet op wat we kopen. Wat we willen kopen we voor ze.

En alle keuzes hebben consequenties, maar hoe minder inkomen, hoe minder keuze er is natuurlijk.
pi_205722759
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En alle keuzes hebben consequenties, maar hoe minder inkomen, hoe minder keuze er is natuurlijk.
inderdaad, hoe minder inkomen hoe minder keuze.... als er 1 inkomen wegvalt dan kunnen we alleen maar minder sparen, ook een keuze.
Ons toekomstig huis kopen we alleen op 1 inkomen, ook een keuze.... we gaan nooit naar de horeca, ook een keuze....
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:10:50 #120
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_205722771
Wat als 1 miljoen mensen hun energie rekening niet meer kunnen betalen.
Dan gaan toch energie bedrijven failliet als je al die mensen laat afsluiten van het energie net.
Er komen geen inkomsten meer binnen en bedrijven zitten met een schuld.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:10:58 #121
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205722772
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat klopt allemaal wel, maar je gaat niet ineens je huis, auto's, investeringen en kinderen weg doen ofzo

Dat er meestal meer financiële ruimte zit dan bij lagere inkomens lijkt me logisch, maar het is niet allemaal zo bij iedereen makkelijk vrij te spelen
pi_205722779
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:10 schreef Molo het volgende:

[..]
Dat klopt allemaal wel, maar je gaat niet ineens je huis, auto's, investeringen en kinderen weg doen ofzo

Dat er meestal meer financiële ruimte zit dan bij lagere inkomens lijkt me logisch, maar het is niet allemaal zo bij iedereen makkelijk vrij te spelen
zeker, bij ieder is het anders.... niks is met elkaar te vergelijken en iedereen praat hier alleen maar voor zijn eigen parochie.
pi_205722787
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:00 schreef CoolGuy het volgende:

En ook hier weer het gemekker over te weinig water voor frankrijks nucleaire park, gecombineerd met de droogte..blablabla. Ja, maar in november is het geen 30 graden meer en het blijft ook niet droog. Dus dan zouden de prijzen dan weer (iets) naar beneden moeten gaan toch?

Uit datzelfde artikel:

Premier Alexander De Croo (Open VLD) waarschuwt zelfs dat de energie­crisis ‘de komende vijf à tien winters’ zal voortwoeden. ‘De komende maanden zullen moeilijk worden, de komende winters zullen moeilijk worden. Daar moet je van uitgaan’, zegt hij.

Zie je hem ook als een paniekzaaier?
Het is zijn taak het volk geruststellend en bemoedigend toe te spreken meen ik.
pi_205722796
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:10 schreef KingRadler het volgende:
Wat als 1 miljoen mensen hun energie rekening niet meer kunnen betalen.
Dan gaan toch energie bedrijven failliet als je al die mensen laat afsluiten van het energie net.
Er komen geen inkomsten meer binnen en bedrijven zitten met een schuld.
Ik vroeg me gisteravond af of energiebedrijven op een gegeven moment dat termijnbedrag op een minimumbedrag kunnen zetten zodat mensen wel moeten betalen ipv sommige die het nu op 0 of een zeer laag bedrag zetten.
pi_205722798
quote:

[..]

Op de kleintjes letten ja? Heb je niet gewoon veel te veel vaste lasten?
pi_205722801
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:10 schreef Molo het volgende:

[..]

Je hypotheek omlaag schroeven zal niet zo makkelijk gaan nee. En bij een hypotheek komen natuurlijk meerdere kosten kijken zoals verzekeringen en onderhoud. Daarbuiten kunnen de kosten enigszins gelijk zijn/worden maar dat zijn gewoon simpelweg keuzes.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:15:25 #127
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205722803
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik vroeg me gisteravond af of energiebedrijven op een gegeven moment dat termijnbedrag op een minimumbedrag kunnen zetten zodat mensen wel moeten betalen ipv sommige die het nu op 0 of een zeer laag bedrag zetten.
Dat wordt nog een leuke bij de problematische gezinnen ja...
Schuldsanering kun je nu al aanvragen zeg maar
pi_205722823
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
ik ken alleen maar energieleveranciers die al een minimumbedrag hebben.
bv Nuon kon een aantal jaar geleden niet onder de 50 euro per maand. Vattenval jaren geleden niet onder de 35 euro per maand.
Ik kon vroeger bij bijna niemand zelf mijn voorschot met meer dan 10% verlagen.
pi_205722841
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:13 schreef Za het volgende:

[..]
Uit datzelfde artikel:

Premier Alexander De Croo (Open VLD) waarschuwt zelfs dat de energie­crisis ‘de komende vijf à tien winters’ zal voortwoeden. ‘De komende maanden zullen moeilijk worden, de komende winters zullen moeilijk worden. Daar moet je van uitgaan’, zegt hij.

Zie je hem ook als een paniekzaaier?
Het is zijn taak het volk geruststellend en bemoedigend toe te spreken meen ik.
Deze man heeft geen glazenbol dus vraag me af waar hij dat op baseert. De markt gaat er iig niet vanuit vooralsnog.
pi_205722844
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:19 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Deze man heeft geen glazenbol dus vraag me af waar bij dat op baseert. De markt gaat er iig niet vanuit vooralsnog.
hij heeft een grote dikke duim
pi_205722850
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:52 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Tja, hypotheek 1400, zorgverzekeringen 300, sportverenigingen 100, kinderopvang 800, BSO 250, energie 200. Dan zit je al boven de 3000 euro.

Daarbovenop dan wegenbelastingen, gemeentebelastingen, andere verzekeringen, internet, zwemles en wat klein spul en dan zit je er wel zo’n beetje aan.
1 van jullie is ~50% van de maand aan het werk om de opvang voor de kinderen te betalen.
Dat klinkt niet heel efficiënt.
pi_205722859
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:14 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Op de kleintjes letten ja? Heb je niet gewoon veel te veel vaste lasten?
ook dat zijn keuzes die men zelf maakt en veel te veel is nogal subjectief....
pi_205722865
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:15 schreef Molo het volgende:

[..]
Dat wordt nog een leuke bij de problematische gezinnen ja...
Schuldsanering kun je nu al aanvragen zeg maar
Als er voor die gezinnen structureel meer uitgaat dan binnenkomt, alleen al aan vaste lasten waar nauwelijks op valt te besparen, valt er weinig te saneren. Je mag immers geen nieuwe schulden opbouwen tijdens dat traject.
pi_205722869
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1 van jullie is ~50% van de maand aan het werk om de opvang voor de kinderen te betalen.
ik ken wel mensen die 2500 euro per maand aan opvangkosten hebben. Ze krijgen dan wel een deel terug, maar dat zet je wel aan het denken of werken wel zin heeft voor 1 van de 2.
pi_205722875
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
zoals gezegd, ons gezinsinkomen is niet 4100. Ik gaf alleen aan dat dat nou niet bepaald een droom-inkomen is, aangezien wij daar alleen qua vaste lasten al aan zitten.
pi_205722878
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:22 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Als er voor die gezinnen structureel meer uitgaat dan binnenkomt, alleen al aan vaste lasten waar nauwelijks op valt te besparen, valt er weinig te saneren. Je mag immers geen nieuwe schulden opbouwen tijdens dat traject.
een paar weken geleden las ik inderdaad ergens dat gemeentes hiermee worstelen inderdaad.
pi_205722886
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:04 schreef Zelva het volgende:

Als ze voor elke klant naar de rechter moeten, wordt het ook een duur geintje.
Dat hoeven ze niet, ze sturen gewoon een mailtje dat de tarieven wegens overmacht worden aangepast.
Het zijn dan de consumenten al dan niet gegroepeerd, die naar de rechter moeten om dit aan te vechten.
pi_205722892
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:24 schreef Za het volgende:

[..]
Dat hoeven ze niet, ze sturen gewoon een mailtje dat de tarieven wegens overmacht worden aangepast.
Het zijn dan de consumenten al dan niet gegroepeerd, die naar de rechter moeten om dit aan te vechten.
en toen werd je wakker :O
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:26:00 #139
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205722895
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Uit een eerder artikel:
quote:
Zowat de helft van het Franse ­reactorenpark is in onderhoud omdat EDF ze moet klaarstomen voor een langer dan geplande ­levensduur.

Dat grootschalige onderhoudsprogramma loopt zeker nog tot 2025, maar vertragingen zijn niet uitgesloten, want in meerdere ­reactoren is (onverwacht) slijtage aan het koelcircuit ontdekt.

[..]

Tot voor kort moest EDF maar af en toe stroom aankopen in het ­buitenland, aldus Blas, hooguit een twintigtal dagen per jaar. Tussen 2014 en 2016 was er zelfs helemaal geen import nodig. Maar sindsdien groeit de nood jaar na jaar. Vorig jaar waren er 78 ­dagen waarop buitenlandse stroom werd in­gevoerd. Dit jaar staat de teller, na amper zeven maanden, zelfs al op 102 dagen, een absoluut record voor Frankrijk.

Moet het gezegd: door energie elders bij te kopen, verhoogt Parijs nog de druk op de al zwaar geteisterde Europese gas- en stroommarkt.

Deze politiek jaagt bovendien de elektriciteitsprijzen op de Franse groothandelsmarkt verder op. Voor eenjaarscontracten is de prijs al gestegen naar 507 euro per ­megawattuur, ver boven de Duitse prijzen (tussen 350 en 370 euro) voor een gelijkaardig contract. Op bevel van Parijs genieten de Franse gezinnen weliswaar van een prijsplafond, maar dat geldt niet voor het bedrijfs­leven.

Prijzen maal tien

En wat als het winter wordt? In de zomer blijft het Franse elektri­citeitsverbruik beperkt tot zo’n 45 ­gigawatt per uur, berekende Blas, maar in de winter stijgt dat snel naar 80 à 90 gigawatt. Bij een koude, donkere winter wordt de ­situatie nog nijpender. ‘Bij elke graad Celsius die de temperatuur lager ligt dan normaal, neemt de vraag naar stroom bij de Fransen toe met 2,5 gigawatt per uur — het equivalent van de productie uit twee kerncentrales.’

De prijsvorming loopt hierop al vooruit. Contracten voor levering in december worden nu aan prijzen van 1.000 euro per megawattuur verhandeld. Dat is tienmaal duurder dan het gemiddelde prijsniveau in de periode van 2010 tot begin 2020.

Bij een hoog piekverbruik in de winteravonden, wanneer iedereen kookt en zijn woning verwarmt (in Frankrijk gebeurt dat veel vaker op elektriciteit dan in Duitsland of België), worden leveringen aan 2.000 euro voorspeld.
are we infinite or am I alone
pi_205722896
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:23 schreef Heph844 het volgende:

[..]
zoals gezegd, ons gezinsinkomen is niet 4100. Ik gaf alleen aan dat dat nou niet bepaald een droom-inkomen is, aangezien wij daar alleen qua vaste lasten al aan zitten.
Maar 27,5% van die vaste lasten is opvang voor de kinderen omdat je werkt.

Is het niet praktischer om beiden iets minder te gaan werken zodat je geen opvang nodig hebt?

Heb je de rekensom al eens gemaakt wat je er netto nu echt op achteruit zou gaan als je samen wat zou inleveren? Je krijgt er ook nog eens een hoop "quality time" met de kinderen voor terug, dat is onbetaalbaar ;)
pi_205722898
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:19 schreef Jaeger85 het volgende:

Deze man heeft geen glazenbol dus vraag me af waar hij dat op baseert.
Ik heb ook geen idee, al zal hij zijn bronnen hebben.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:29:44 #142
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205722926
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Is het niet praktischer om beiden iets minder te gaan werken zodat je geen opvang nodig hebt?
Dat zei hij volgens mij niet, dus je berekening klopt niet

Maar als het wel zo zou zijn, waarom zou dat praktischer zijn? Voor de korte en lange termijn that is
pi_205722945
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:29 schreef Molo het volgende:

[..]
Dat zei hij volgens mij niet, dus je berekening klopt niet

Maar als het wel zo zou zijn, waarom zou dat praktischer zijn? Voor de korte en lange termijn that is
Opvang is ¤800 + ¤250 = ¤1.050
Vaste lasten zijn ¤3.800

Dan bestaan 27,5% van die vaste lasten uit de opvang van kinderen omdat je aan het werk bent.

Of begrijp ik het nu even niet? ;)
pi_205722949
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

en toen werd je wakker :O
Volgens de consumentenbondbond is er een kleine ruimte in de wet voor extreme situaties. De vraag is in hoeverre een bedrijf rekening hoort te houden met prijsveranderingen en of het openbreken van een contract daarom geoorloofd is.

Andersom mocht de cliënt met dalende prijzen ook het contract met de energieleverancier openbreken.
pi_205722961
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:32 schreef Za het volgende:

Andersom mocht de cliënt met dalende prijzen ook het contract met de energieleverancier openbreken.
Daar betaal je dan wel een boete voor.
pi_205722966
quote:

[..]
Volgens de consumentenbondbond is er een kleine ruimte in de wet voor extreme situaties. De vraag is in hoeverre een bedrijf rekening hoort te houden met prijsveranderingen en of het openbreken van een contract daarom geoorloofd is.

Nogmaals, bij vaste energiecontracten leggen alle normale betrouwbare energiemaatschappijen hun tarieven vast op de lange termijnsmarkt. Alleen wat cowboys zullen dat niet doen.
pi_205722981
quote:

[..]

Heb je de rekensom al eens gemaakt wat je er netto nu echt op achteruit zou gaan als je samen wat zou inleveren? Je krijgt er ook nog eens een hoop "quality time" met de kinderen voor terug, dat is onbetaalbaar ;)
Nederland is ook een van de weinige landen waar kinderopvang als "luxe" wordt gezien. Men gaat ervan uit dat een vrouw maar thuis gaat zitten, zodat de kosten gedrukt worden. En maar zaniken dat er zo'n tekort aan personeel is. Dat jij 'quality time' bestempelt als onbetaalbaar is echt een compleet verzonnen aanname. Ik haal meer ontspanning uit werken dan van 07:00 tot 19:00 op mijn kind van 6 maanden te passen.
pi_205722987
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:34 schreef Vliegbaard het volgende:

Daar betaal je dan wel een boete voor.
Klopt, maar het kon, dus wanneer 1 van beide partijen wegens veranderde prijzen het contract mag openbreken, zou dat de ander ook gegeven moeten zijn.

Zo hoog zijn de opzegvergoedingen
Hoe lang duurt het nog voordat je contract afloopt? Maximale boete?
korter dan 1,5 jaar 50 euro
1,5 - 2 jaar 75 euro
2 tot 2,5 jaar 100 euro
langer dan 2,5 jaar 125 euro
pi_205723003
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:36 schreef Za het volgende:

[..]
Klopt, maar het kon, dus wanneer 1 van beide partijen wegens veranderde prijzen het contract mag openbreken, zou dat de ander ook gegeven moeten zijn.

Zo hoog zijn de opzegvergoedingen
Hoe lang duurt het nog voordat je contract afloopt? Maximale boete?
korter dan 1,5 jaar 50 euro
1,5 - 2 jaar 75 euro
2 tot 2,5 jaar 100 euro
langer dan 2,5 jaar 125 euro
Per product ;)
pi_205723005
quote:

[..]

Ja in jouw droom wel, maar nu droom je niet, wist je dat al?

Dat laatste heeft de acm geregeld. Heb je daar weleens van gehoord?
pi_205723009
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:34 schreef Jaeger85 het volgende:

Nogmaals, bij vaste energiecontracten leggen alle normale betrouwbare energiemaatschappijen hun tarieven vast op de lange termijnsmarkt. Alleen wat cowboys zullen dat niet doen.
Maar wanneer er niet meer wordt geleverd door betreffende leverancier, kunnen ze die tarieven ook niet meer hanteren.
pi_205723020
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:40 schreef Za het volgende:

[..]
Maar wanneer er niet meer wordt geleverd door betreffende leverancier, kunnen ze die tarieven ook niet meer hanteren.
Maar dat betekent niet dar consumenten zelf naar de rechter hoeven tegaan zoals in jouw droom
pi_205723026
quote:

[..]
Dat klopt. Daarom kopen energieleveranciers voor ieder contract dat ze met klanten sluiten, op tijd energie in zodat ze tegen die prijzen kunnen leveren.

Helaas wordt het nu eb en blijken sommige leveranciers (cowboys) naakt te zwemmen.
pi_205723031
quote:

[..]
Maak je geen illusies. De grote leveranciers gaan echt niet omvallen. Ja als je een contractje hebt bij een van die "goedkopere" tussenleveranciers dan kan dat wel eens duurkoop worden.
pi_205723039
quote:

[..]
Is geen reëel scenario voor de grote drie.
pi_205723042
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:43 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Maak je geen illusies. De grote leveranciers gaan echt niet omvallen. Ja als je een contractje hebt bij een van die "goedkopere" tussenleveranciers dan kan dat wel eens duurkoop worden.
Je bent nog niet zo lang hier of wel?
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:49:27 #157
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205723110
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:24 schreef Za het volgende:

[..]
Tuurlijk wel, als je een contract eenzijdig wilt aanpassen en de andere partij gaat niet akkoord, dan is er maar één mogelijkheid voor de partij die het wil veranderen.

Tenzij er een clausule in het contract staat of zo.
pi_205723141
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je bent nog niet zo lang hier of wel?
Ik weet waar ik op reageer.
pi_205723153
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:49 schreef Zelva het volgende:

[..]
Tuurlijk wel, als je een contract eenzijdig wilt aanpassen en de andere partij gaat niet akkoord, dan is er maar één mogelijkheid voor de partij die het wil veranderen.

Tenzij er een clausule in het contract staat of zo.
of je belt de ACM ^O^
dit is al een keer gebeurd namelijk.
pi_205723177
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:38 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Per product ;)
Al met al valt dat mee als de tarieven onverhoopt echt flink gaan dalen (en men weer met vaste contracten durft te gaan werken).
pi_205723227
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:52 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Al met al valt dat mee als de tarieven onverhoopt echt flink gaan dalen (en men weer met vaste contracten durft te gaan werken).
Normaal was het zo dat je nieuwe leverancier die boete voor zijn rekening nam. Nou heb ik met niet heel vaak verdiept in de energieprijzen maar die keren dat k het wél heb gedaan kwam ik er achter dat het allemaal lood om oud ijzer was en je eigenlijk alleen de welkomstbonus als besparing kon beschouwen.

Tijden zijn veranderd.
pi_205723244
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

Dat laatste heeft de acm geregeld. Heb je daar weleens van gehoord?
"onvoorziene omstandigheden".
pi_205723256
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:55 schreef Za het volgende:

[..]
"onvoorziene omstandigheden".
dat beoordeelt de ACM eerst en niet een rechter en al helemaal niet een energieleverancier zelfstandig _O-
pi_205723294
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

Maar dat betekent niet dar consumenten zelf naar de rechter hoeven tegaan zoals in jouw droom
Wat is dat steeds met "jouw droom"?

Natuurlijk moeten de consumenten zelf naar de rechter stappen en niet de energiebedrijven voor elke cliënt afzonderlijk zoals gesuggereerd.
Die beroepen zich gewoon op overmacht.
pi_205723307
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:58 schreef Za het volgende:

[..]

Natuurlijk moeten de consumenten zelf naar de rechter stappen en niet de energiebedrijven voor elke cliënt afzonderlijk zoals gesuggereerd.
dit bedoel ik met jouw droom :Y
pi_205723455
Stel hè, de bestaande contracten worden opengebroken, wat is je opgebouwde voorschot dan waard.
-Je oude tarief van ongeveer 77ct per kuub
-het huidige tarief van +/-4 euro per kuub

Dit heeft nogal impact natuurlijk.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:07:18 #167
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205723458
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Opvang is ¤800 + ¤250 = ¤1.050
Vaste lasten zijn ¤3.800

Dan bestaan 27,5% van die vaste lasten uit de opvang van kinderen omdat je aan het werk bent.

Of begrijp ik het nu even niet? ;)
Oh ik las inkomen, excuses

Maar je kunt op basis hiervan er niets zeggen van verschil tussen opbrengsten en vaste uitgaven en of het dus verstandig en wenselijk is om minder te gaan werken
pi_205723481
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:07 schreef Fukushima het volgende:
Stel hè, de bestaande contracten worden opengebroken, wat is je opgebouwde voorschot dan waard.

Volgens sommigen hier valt dat allemaal reuze mee..
pi_205723520
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:58 schreef Za het volgende:

[..]

Dit is niet hoe het werkt. Afgelopen najaar hebben meerdere cowboys geprobeerd dit geintje uit te halen. Die kregen meteen de ACM op hun dak en een last onder dwangsom om hun beslissing terug te draaien.

https://www.acm.nl/nl/pub(...)vering-te-beeindigen
pi_205723524
quote:

[..]

Het percentage is lager hoor, aangezien we ook weer een deel terug krijgen via de kinderopvangtoeslag. We werken allebei 4 dagen, minder is eigenlijk niet te doen bij allebei onze banen. We zijn wel regelmatig 's middags thuis dus dan heb je de BSO eigenlijk niet nodig, maar soms ook wel en de BSO is nu eenmaal niet flexibel afneembaar :)

Maar goed, dit is wel redelijk offtopic :9
pi_205723561
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:09 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Volgens sommigen hier valt dat allemaal reuze mee..
De petroleumkachel komt steeds dichterbij.
pi_205723830
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 09:57 schreef skrn het volgende:

[..]

Ja idem. Als het aan mij ligt doe ik hem helemaal niet aan. Maar dat wil ik de kinderen niet aandoen
Hallo
pi_205723853
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:37 schreef Sebbeszweet het volgende:

[..]
Ja idem. Als het aan mij ligt doe ik hem helemaal niet aan. Maar dat wil ik de kinderen niet aandoen
Dat wil je jezelf toch ook niet aandoen joh. Zit je daar in de kou te bibberen onder je dekentje. Hopend dat je niet hoeft te poepen vandaag zodat je niet naar die steenkoude wc hoeft.
pi_205723939
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:43 schreef Vliegbaard het volgende:

Ik bedoelde bv Gazprom, niet Eneco.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:01:11 #175
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205724017
Bottomline is deze situatie natuurlijk uitermate vervelend maar zeker bij een normale winter prima te overleven zonder de kosten gierend uit de klauw te laten lopen. Verkleinen verwarmingsoppervlakte, lagere temperaturen, persoon in plaats van ruimte verwarmen, enzovoort enzovoort. Is het fijn? Nee. Ga je dood of wordt je ziek? Ook niet.

Wordt het een strenge winter dan wordt het opeens een stuk lastiger. Laten we duimen van niet.
pi_205724065
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je huis de afgelopen 40 jaar niet geisoleerd is dan wel ja
Heb een modern huis van 10 jaar oud
Hallo
pi_205724097
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:40 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dat wil je jezelf toch ook niet aandoen joh. Zit je daar in de kou te bibberen onder je dekentje. Hopend dat je niet hoeft te poepen vandaag zodat je niet naar die steenkoude wc hoeft.
Ik zou hem dan op 16 graden zetten ofzo, niet hoger. Dan met een kruik en dekens op de bank inderdaad.

Ik vind het serieus veel geld, 40 euro per dag om het warm te hebben.
Hallo
pi_205724226
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:06 schreef Sebbeszweet het volgende:

[..]
Ik zou hem dan op 16 graden zetten ofzo, niet hoger. Dan met een kruik en dekens op de bank inderdaad.

Ik vind het serieus veel geld, 40 euro per dag om het warm te hebben.
ja vind ik ook, maar het is gelukkig niet elke dag en je hebt dan ook wel een groot huis neem ik aan.
pi_205724396
Energieleverancier met een paar duizend klanten. Prachtig die marktwerking. :')

https://www.nu.nl/economi(...)l#coral_talk_wrapper
pi_205724438
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:47 schreef Jed1Gam het volgende:
Prachtig die marktwerking.
het werkt goed inderdaad ^O^ precies zoals het tekstboekje
pi_205724451
twitter

Mooi,
Hell To The Liars
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:57:01 #182
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_205724480
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:07 schreef Fukushima het volgende:

Net zoveel als daarvoor. Het betekent alleen dat je fors zult moeten bijbetalen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_205724495
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:47 schreef Jed1Gam het volgende:
Energieleverancier met een paar duizend klanten. Prachtig die marktwerking. :')

https://www.nu.nl/economi(...)l#coral_talk_wrapper
Las ergens dat het zo'n smerige VVD'er is die het met een paar vrienden runt.

Boevenbende dus.
pi_205724504
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:52 schreef Droopie het volgende:
[ twitter ]

Mooi,
dat zou anders wel gek zijn. Krijg je in de winter een WP, wil je van het gas af en dan mag het niet van de overheid....
pi_205724570
quote:
[ twitter ]

Mooi,
Ja die snap ik nog wel, anders weet je dat niemand meer gaat betalen
Hallo
pi_205724604
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:09 schreef Sebbeszweet het volgende:

[..]
Ja die snap ik nog wel, anders weet je dat niemand meer gaat betalen
dat snapt wilders ook, maar hij wou weer in de media komen
pi_205724938
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat zou anders wel gek zijn. Krijg je in de winter een WP, wil je van het gas af en dan mag het niet van de overheid....
Dat mag nu ook al niet van de meeste energieleveranciers en netbeheerders....

Althans, niet zonder dat je flinke kennis hebt van de daadwerkelijke regelgeving.

Hier zijn we alweer de nodige flauwekul mails verder. En er nog lang niet mee klaar waarschijnlijk.
pi_205724956
twitter
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:33:59 #189
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205725239
quote:
[ twitter ]

Mooi,
Ja eens met Mark. Als er geen stok achter de deur is wordt er teveel geconsumeerd.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_205725312
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 19:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat mag nu ook al niet van de meeste energieleveranciers en netbeheerders....

Althans, niet zonder dat je flinke kennis hebt van de daadwerkelijke regelgeving.

Hier zijn we alweer de nodige flauwekul mails verder. En er nog lang niet mee klaar waarschijnlijk.
bij mij ging het heel soepel. Ik belde enexis dat mijn gasaansluiting mocht worden afgesloten. Toen zijn ze langsgeweest voor een slot. Toen belde ik mijn leverancier dat mijn gasaansluiting was vervallen en toen was het geregeld.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:47:04 #191
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205725352
quote:
[ twitter ]

Mooi,
Wilders wil mensen die van het gas af willen dwingen om aangesloten te blijven.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205725367
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 19:02 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]
Ja, naja, dat is alleen voor je overschot.
Het heeft geen invloed op het salderen.

In 2021 was 7 tot 11 cent voor overschot wel zo'n beetje de norm dus het is niet schokkend.
Alleen jammer dat ze er wel >60 cent voor rekenen maar slechts 9 cent betalen.
pi_205725395
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:04 schreef Sebbeszweet het volgende:

[..]
Heb een modern huis van 10 jaar oud
Dat kan dan weer zonder al te veel problemen met een warmtepomp draaien.
pi_205725439
twitter

Er is weinig fantasie nodig om te bedenken wat de voedselproductie en de voedselprijzen in de komende jaren gaan doen.
pi_205725537
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 20:00 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]

Er is weinig fantasie nodig om te bedenken wat de voedselproductie en de voedselprijzen in de komende jaren gaan doen.
of juist niet, nu de grond weer kan herstellen omdat ze geen crack meer krijgen.
pi_205725541
quote:
[ twitter ]

Ja, de komende 5 jaar zitten we in een crisis.

Iedereen rolde wel over Kaag heen toen ze zei dat 'we moeten beseffen dat we samen stukje armer zullen worden'.

Maar het is gewoon een geldige conclusie, ook als je niet in Nederland woont.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 20:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
of juist niet, nu de grond weer kan herstellen omdat ze geen crack meer krijgen.
Het is dubbel, voor de grond is het niet slecht maar voor de productie van groenten wel.
Nog even en boeren krijgt straks meer voor hun stront dan voor hun melk :P
pi_205725588
Met een forse energiecrisis in aantocht komt er een diepe recessie en grote armoedeval. Heel veel mensen moeten flink de broekriem aantrekken. Rutte blijft desondanks aan de macht. Het Nederlandse volk is te zwak om massaal in opstand te komen. De media vertelt ons ook dat alles de schuld is van putin, en veel mensen blijven dat geloven.
pi_205725671
quote:
[ twitter ]

Ik ben zelf werkzaam in de voedselindustrie.
Gelukkig hebben wij voor de meest gebruikte grondstoffen voor dit jaar nog prijsafspraken staan.
Als wij zouden moeten produceren met de huidige inkoopprijzen, dan zou ons product verdubbelen in de verkoopprijs.
Ik hou mijn hart vast voor volgend jaar
pi_205725722
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 20:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Iedereen rolde wel over Kaag heen toen ze zei dat 'we moeten beseffen dat we samen stukje armer zullen worden'.

[..]
Het is dubbel, voor de grond is het niet slecht maar voor de productie van groenten wel.
Veel hebben nog de illusie dat ze dat stukje armoede nog op slinkse wijze kunnen ontspringen.
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:49:00 #200
16180 crew  CoolGuy
pi_205725822
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 20:39 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Veel hebben nog de illusie dat ze dat stukje armoede nog op slinkse wijze kunnen ontspringen.
Nee, dat kan niet. We moeten er allemaal aan geloven.
pi_205725906
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 20:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dat kan niet. We moeten er allemaal aan geloven.
Behalve deze groep. https://techxplore.com/news/2022-08-lamborghini-sold-cars.html
pi_205725916
quote:
[ twitter ]

Dan krijgen we zware hongersnood in derde wereldlanden, onrusten en opstanden daar en nog meer migratiestromen naar Europa.
  Moderator dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:06:42 #203
16180 crew  CoolGuy
pi_205725992
quote:
Dat is leuk, maar dat is totaal niet relevant.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:23:03 #204
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205726183
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 20:21 schreef Homey het volgende:
Met een forse energiecrisis in aantocht komt er een diepe recessie en grote armoedeval. Heel veel mensen moeten flink de broekriem aantrekken. Rutte blijft desondanks aan de macht. Het Nederlandse volk is te zwak om massaal in opstand te komen. De media vertelt ons ook dat alles de schuld is van putin, en veel mensen blijven dat geloven.
Want met iemand anders dan Rutte 'aan de macht' zou de wereldwijde energiemarkt er compleet anders uitzien?
Huilen dan.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:25:19 #205
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205726210
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is leuk, maar dat is totaal niet relevant.
Net nog een uitkeringkje van 274,5 miljoen uitgedeeld aan welgeteld 1 persoon.

Beteugel je kapitalisme niet, verslindt het alles.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:32:17 #206
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205726309
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 19:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
bij mij ging het heel soepel. Ik belde enexis dat mijn gasaansluiting mocht worden afgesloten. Toen zijn ze langsgeweest voor een slot. Toen belde ik mijn leverancier dat mijn gasaansluiting was vervallen en toen was het geregeld.
Als mijn contract afgelopen is overweeg ik ook mijn gasabonnement op te zeggen. Stelletje afzetters :{w
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:33:58 #207
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205726343
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Want met iemand anders dan Rutte 'aan de macht' zou de wereldwijde energiemarkt er compleet anders uitzien?
Nee, maar we hadden na mh17, het nationaal huil-event, het roer kunnen omgooien.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:36:56 #208
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205726376
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:33 schreef BertV het volgende:

[..]
Nee, maar we hadden na mh17, het nationaal huil-event, het roer kunnen omgooien.
We hadden al veel eerder het roer om kunnen gooien maar mensen die het wel een goed idee vonden om onze economie minder afhankelijk te laten zijn van goedkope fossiele brandstoffen werden nogal eens weggezet als wereldvreemde geitenwollen sokken-hippie.
Huilen dan.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:39:18 #209
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205726405
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
We hadden al veel eerder het roer om kunnen gooien maar mensen die het wel een goed idee vonden om onze economie minder afhankelijk te laten zijn van goedkope fossiele brandstoffen werden nogal eens weggezet als wereldvreemde geitenwollen sokken-hippie.
Dat was je vanaf 2002 sowieso als je ook maar iets opperde in de vorm van solidariteit en lange termijn
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:49:07 #210
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205726558
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Rutte werd keihard uitgelachen toen hij de term "groen-rechts" de wereld in hielp circa 14 jaar geleden.
https://dnpprepo.ub.rug.nl/10957/

quote:
Wij hebben het bedrijfsleven en de wetenschap hard nodig om een modern
Nederland te bouwen. Een modern Nederland dat voor haar energie niet afhankelijk
is van het buitenland.
"Pamflet van een optimist" is het lezen waard. Helaas is er niets mee gedaan.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:49:37 #211
403588 mcmlxiv
pi_205726566
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat was je vanaf 2002 sowieso als je ook maar iets opperde in de vorm van solidariteit en lange termijn
Het meest ironische is nog wel dat juist de verstokte Rutte bashers ook de geitewollen sokken bashers waren.
pi_205726613
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Als Rutte 0,0 effect heeft op de armoede in Nederland, wat doet hij dan de hele dag? Waar hebben we dan precies een premier voor?
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:01:35 #213
403588 mcmlxiv
pi_205726730
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:53 schreef Homey het volgende:

[..]
Als Rutte 0,0 effect heeft op de armoede in Nederland, wat doet hij dan de hele dag? Waar hebben we dan precies een premier voor?
Richt een partij op, win de verkiezingen, doe het beter! Hoe moeilijk kan het zijn?
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:03:17 #214
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205726758
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:49 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Rutte werd keihard uitgelachen toen hij de term "groen-rechts" de wereld in hielp circa 14 jaar geleden.
https://dnpprepo.ub.rug.nl/10957/
[..]
"Pamflet van een optimist" is het lezen waard. Helaas is er niets mee gedaan.
Dit is precies de reden waarom ik ten tijde van de Golfoorlog vond dat we energie-onafhankelijk moesten zijn van het buitenland. Veel energieproducerende landen zijn niet te vertrouwen. Of dit nu om aardolie of aardgas gaat.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205726843
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 22:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dit is precies de reden waarom ik ten tijde van de Golfoorlog vond dat we energie-onafhankelijk moesten zijn van het buitenland. Veel energieproducerende landen zijn niet te vertrouwen. Of dit nu om aardolie of aardgas gaat.
Lekker goedkoop inkopen, verder niet teveel nadenken over de toekomst - VVD
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:13:19 #216
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205726919
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:53 schreef Homey het volgende:

[..]
Als Rutte 0,0 effect heeft op de armoede in Nederland,
Toch knap dat je dit uit mijn reactie denkt te kunnen halen.

quote:
wat doet hij dan de hele dag? Waar hebben we dan precies een premier voor?
Ja dat vraag ik me ook weleens af.
Huilen dan.
pi_205727420
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 20:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[..]
Nee helemaal niet. Dat kutwijf kan makkelijk praten met die anderhalve ton op jaarbasis. Juist een overheid kan ingrijpen en het volk beschermen. Maar ze 'weten niet hoe het moet'.

Staat de economie op klappen wordt er echter wel even 80 tot 100 miljard voor bedrijven vrij gemaakt. Maar de consument kan de tyfus krijgen.

Fuck dat wijf.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 24 augustus 2022 @ 00:02:23 #218
1337 Zak
.........................?
pi_205727639
Ik zag net een screenshot voorbij komen van de prijzen welke nu voor het modelcontract van Eneco gebruikt worden. Electra op ongeveer 1,05 en gas op 4,60... Als ik dan even ons verwachte verbruik doorreken betalen we dadelijk 1900 euro in de maand (zonder vaste Leverkosten etc). Verbruik is moeilijk in te schatten want een deel van het huis flink verbouwd.

Jaja zeg het maar eigen schuld. Hadden we maar niet een huis van 310m2 uit 1910 moeten hebben. We hebben al veel geïsoleerd maar moeten nog veel meer en de spaarpot is nu gewoon echt helemaal leeg+geen mensen+geen materialen. Ik weet niet hoe we het moeten gaan doen eigenlijk.
pi_205727642
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 22:01 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Richt een partij op, win de verkiezingen, doe het beter! Hoe moeilijk kan het zijn?
Zelfs een peuter kan bedenken dat regulering van de energieprijzen, zoals in omringende landen, een goede optie is. En de staatsschuld is extreem laag. Als NL stopt met het braafste jongetje van de klas te zijn, zouden we het een stuk beter hebben in deze crisis.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
  woensdag 24 augustus 2022 @ 00:52:09 #220
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_205727780
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 00:02 schreef Zak het volgende:
Ik zag net een screenshot voorbij komen van de prijzen welke nu voor het modelcontract van Eneco gebruikt worden. Electra op ongeveer 1,05 en gas op 4,60... Als ik dan even ons verwachte verbruik doorreken betalen we dadelijk 1900 euro in de maand (zonder vaste Leverkosten etc). Verbruik is moeilijk in te schatten want een deel van het huis flink verbouwd.

Jaja zeg het maar eigen schuld. Hadden we maar niet een huis van 310m2 uit 1910 moeten hebben. We hebben al veel geïsoleerd maar moeten nog veel meer en de spaarpot is nu gewoon echt helemaal leeg+geen mensen+geen materialen. Ik weet niet hoe we het moeten gaan doen eigenlijk.
Zelf raak ik de verwarming deze winter niet meer aan, ik heb een elektrisch dekbed gekocht, en als ik het koud krijg tijdens het computeren of tv kijken doe ik die deken over mij heen

Maar het blijft natuurlijk armoede, ik had nooit gedacht dat we dit nog eens zouden meemaken. :N
pi_205727792
quote:

Ja heel kut.

Ik heb een modern geisoleerd appartement waar ik in normale tijden 60-70 euro pm betaalde. Is nu 240 euro pm. :X

Gelukkig kan ik het met gemak dragen (Ben ondernemer), maar hou me hard vast bij mijn vrienden en ouders. Meeste zullen naar 600-800 pm gaan wat gewoon bizar is.

Dit gaat echt de foute kant op. Zoals het gezegde gaat, de maatschappij is 3 maaltijden verwijderd van totale anarchie. Deze winter gaan mensen diep in de schulden raken om hun energierekening te betalen.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  woensdag 24 augustus 2022 @ 01:03:59 #222
1337 Zak
.........................?
pi_205727816
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 00:52 schreef BMW1993 het volgende:

[..]

Maar het blijft natuurlijk armoede, ik had nooit gedacht dat we dit nog eens zouden meemaken. :N
Dat vooral. We verdienen redelijk. Ruim 3,5 keer modaal als gezin. Maar onze kinderen moeten in de kou zitten deze winter.
pi_205727843
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 01:03 schreef Zak het volgende:

[..]
Dat vooral. We verdienen redelijk. Ruim 3,5 keer modaal als gezin. Maar onze kinderen moeten in de kou zitten deze winter.
Het is uiteraard 100% eigen keuze hoe je dit benadert maar als ik 250m2 oppervlak had en een grote energierekening dan zou ik iig de leefruimte tijdelijk verkleinen. Dus alleen ruimten verwarmen die verwarmd moeten worden.
Je zou zelfs een (tijdelijke) geïsoleerde noodwand kunnen slaan, afhankelijk van hoe de indeling is (CLS'jes, isolatie er tussen proppen, gipsplaatjes er tegen, afwerken hoeft niet).

Vroegâh.. toen m'n zusje en ik klein waren hadden we boven 2 kamertjes, onze kamer was eigenlijk ook overloop dus als m'n ouders naar bed gingen kwamen ze langs ons. Het dak was niet geïsoleerd, er zat een dakraampje in met enkel glas en er was in het hele huis maar 1 gaskachel (in de woonkamer). En toch kwamen we de 2 Elfstedenwinters (1985 / 1986) door daar. Paar extra dekens en het ging prima.

Wat dat betref zijn we mss ook wel verwend geraakt...
  woensdag 24 augustus 2022 @ 01:58:59 #224
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205727944
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 19:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

In 2021 was 7 tot 11 cent voor overschot wel zo'n beetje de norm dus het is niet schokkend.
Het geeft wel het probleem met zonnepanelen aan. Deze moeten eigenlijk op bedrijfspanden liggen waar de stroom overdag gebruikt wordt in plaats van op particuliere huizen. Dat mag echter meestal niet van de verzekering.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205727948
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 00:55 schreef Devion het volgende:

[..]
Ja heel kut.

Ik heb een modern geisoleerd appartement waar ik in normale tijden 60-70 euro pm betaalde. Is nu 240 euro pm. :X

Gelukkig kan ik het met gemak dragen (Ben ondernemer), maar hou me hard vast bij mijn vrienden en ouders. Meeste zullen naar 600-800 pm gaan wat gewoon bizar is.

Dit gaat echt de foute kant op. Zoals het gezegde gaat, de maatschappij is 3 maaltijden verwijderd van totale anarchie. Deze winter gaan mensen diep in de schulden raken om hun energierekening te betalen.
Ik moet het nog zien of het zo ver gaat komen. Natuurlijk zijn er mensen en gezinnen die er niet best voor staan. Vooralsnog weiger ik te geloven dat het echt zover gaat komen. Wellicht tegen beter weten in hoop ik dat de regering er toch een stokje voor gaat steken.
pi_205727950
quote:

petroleum kacheltje.
pi_205727974
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Net nog een uitkeringkje van 274,5 miljoen uitgedeeld aan welgeteld 1 persoon.

Beteugel je kapitalisme niet, verslindt het alles.
Beteugel je de overheid bedoel je?
pi_205728056
quote:
Jaja zeg het maar eigen schuld. Hadden we maar niet een huis van 310m2 uit 1910 moeten hebben....

Ik weet niet hoe we het moeten gaan doen eigenlijk.
Begin eens met het 'gewoon' te doen zoals men dat in 1910 ook deed. Alleen de eetkamer verwarmen en de keuken een klein beetje.

Ja, dat is waarschijnlijk niet hoe je het voor ogen hebt als je in een huis uit 1910 woont, maar alle generaties tot ca 1960 zijn elke winter door gekomen met alleen het verwarmen van een klein oppervlak.

En bedenk je daarbij dat indien er al werkelijk het nodige is geïsoleerd in je huis, het in de onverwarmde ruimtes lang niet zo koud zal worden als vroeger.

Afgelopen december stond in mijn vorige woning (nadat we zelf al verhuisd waren maar de overdracht aan de nieuwe eigenaren nog plaats moest vinden) drie weken lang de verwarming en alle apparatuur uit. De temperatuur was toen tot 13 graden gedaald in de woonkamer. Betrof een nageïsoleerd hoekhuis uit 1902 waarvan de woonkamer aan 3 zijden grenste aan de buitenlucht.
Die 13 graden zonder stoken is behoorlijk fris als je stil zit op de bank, maar prima te doen op de slaapkamer onder een goed dekbed.

In onze huidige jaren 70 woning is de situatie momenteel minder prettig, met nog enkel glas op de slaapkamers. Helaas komen de nieuwe kozijnen pas eind februari, dus deze winter moeten we maar wat extra dekens klaar leggen op bed.

Ja, natuurlijk jammer en sinds de komst van de centrale verwarming zijn we het allemaal anders gewend geraakt. Maar het lijkt me handig om weer even te relativeren hoe de winters overleefd werden door alle generaties voor ons.
pi_205728087
quote:

[..]
Ja heel kut.

Er is straks een grote groep die dat niet meer kan betalen, lagere klasse met oude huurwoningen, ook niet met een eenmalige 1300euro extra. De middeklasse op rantsoen of spaargeld er doorheen jagen.

Ik ben benieuwd wat dat voor uitwerking gaat hebben, want van een kale kip kan je niet plukken. En de komende jaren is het probleem niet opeens verdwenen.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 08:01:25 #230
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205728255
quote:

[..]
Deze winter gaan mensen diep in de schulden raken om hun energierekening te betalen.
Dat hoeft helemaal niet.

Nu ben ik een zuinige noordeling dus ik ga gewoon in de kou zitten.

Ik hoop alleen niet dat dit voor niks is en de schuldenstokers straks massaal gered worden met belastinggeld.

net onder modaal, gezin, twee kinderen.
pi_205728288
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:01 schreef BertV het volgende:

[..]
Dat hoeft helemaal niet.

Ik hoop alleen niet dat dit voor niks is en de schuldenstokers straks massaal gered worden met belastinggeld.

Stoken kost straks - als je op let - makkelijk 15-20 euro per dag. Als we de pech hebben een flink koude winter te krijgen vanaf januari/februari dan gaan we een leuke tijd tegemoet..
pi_205728305
quote:

[..]
Dat hoeft helemaal niet.

Dit kan ook alleen in Nederland, er wordt bewust niet ingegrepen in de energieprijzen. Zuinigheid zit helaas in ons DNA. In de rest van Europa is comfort gewoon een basisbehoefte en lenen overheden gewoon wat geld bij. We zijn hier heel braaf.

Ik ga wel een week droog brood naar mijn werk meenemen als lunch om een statement te maken.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_205728313
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 06:44 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Begin eens met het 'gewoon' te doen zoals men dat in 1910 ook deed. Alleen de eetkamer verwarmen en de keuken een klein beetje.

Ja, dat is waarschijnlijk niet hoe je het voor ogen hebt als je in een huis uit 1910 woont, maar alle generaties tot ca 1960 zijn elke winter door gekomen met alleen het verwarmen van een klein oppervlak.

En bedenk je daarbij dat indien er al werkelijk het nodige is geïsoleerd in je huis, het in de onverwarmde ruimtes lang niet zo koud zal worden als vroeger.

Afgelopen december stond in mijn vorige woning (nadat we zelf al verhuisd waren maar de overdracht aan de nieuwe eigenaren nog plaats moest vinden) drie weken lang de verwarming en alle apparatuur uit. De temperatuur was toen tot 13 graden gedaald in de woonkamer. Betrof een nageïsoleerd hoekhuis uit 1902 waarvan de woonkamer aan 3 zijden grenste aan de buitenlucht.
Die 13 graden zonder stoken is behoorlijk fris als je stil zit op de bank, maar prima te doen op de slaapkamer onder een goed dekbed.

In onze huidige jaren 70 woning is de situatie momenteel minder prettig, met nog enkel glas op de slaapkamers. Helaas komen de nieuwe kozijnen pas eind februari, dus deze winter moeten we maar wat extra dekens klaar leggen op bed.

Ja, natuurlijk jammer en sinds de komst van de centrale verwarming zijn we het allemaal anders gewend geraakt. Maar het lijkt me handig om weer even te relativeren hoe de winters overleefd werden door alle generaties voor ons.
Niks relativeren. Vooruitgang, ontwikkeling en civilisatie.

En dat wordt te niet gedaan door een kabinet wat 'niet weet hoe het aan te pakken'
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205728315
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:09 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Stoken kost straks - als je op let - makkelijk 15-20 euro per dag. Als we de pech hebben een flink koude winter te krijgen vanaf januari/februari dan gaan we een leuke tijd tegemoet..
Dat is echt niet veel hoor, zeker als je een grotere woning hebt kom je daar met de oude prijzen al aan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205728325
Ik ga deze winter eens kijken hoe lang ik het vol kan houden om de verwarming helemaal niet te gebruiken
pi_205728326
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 01:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is uiteraard 100% eigen keuze hoe je dit benadert maar als ik 250m2 oppervlak had en een grote energierekening dan zou ik iig de leefruimte tijdelijk verkleinen. Dus alleen ruimten verwarmen die verwarmd moeten worden.
Je zou zelfs een (tijdelijke) geïsoleerde noodwand kunnen slaan, afhankelijk van hoe de indeling is (CLS'jes, isolatie er tussen proppen, gipsplaatjes er tegen, afwerken hoeft niet).

Vroegâh.. toen m'n zusje en ik klein waren hadden we boven 2 kamertjes, onze kamer was eigenlijk ook overloop dus als m'n ouders naar bed gingen kwamen ze langs ons. Het dak was niet geïsoleerd, er zat een dakraampje in met enkel glas en er was in het hele huis maar 1 gaskachel (in de woonkamer). En toch kwamen we de 2 Elfstedenwinters (1985 / 1986) door daar. Paar extra dekens en het ging prima.

Wat dat betref zijn we mss ook wel verwend geraakt...
Feitelijk hadden oude woningen dat al, ik heb er ook nog een paar jaar ingewoond, van die mooie glas in lood schuifdeuren die je dan dicht doet, en dan de gaskachel aan, binnen 5 minuten warm en dan kun je de kachel laag zetten.
pi_205728330
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:18 schreef Raw85 het volgende:
Ik ga deze winter eens kijken hoe lang ik het vol kan houden om de verwarming helemaal niet te gebruiken
Ik heb dat vrij lang gedaan, is best goed te doen, zeker als je huis enigszins geïsoleerd is. Wat ook scheelt is als je huis niet vol op de wind ligt.
Ik heb zelf geluk dat ik op 4 hoog woon tussen andere woningen in, en nu een rijke Turkse onderbuurvrouw onder me :)
pi_205728342
quote:
Zo lang je niet met een vrouw samenwoont kun je de verwarming vaak tot diep in de winter uit laten. :+
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_205728354
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:15 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat is echt niet veel hoor, zeker als je een grotere woning hebt kom je daar met de oude prijzen al aan.
Wij verbruiken in de koudste maanden bij stoken in hal/woonkamer/badkamer tussen zeg 8u en 21u zo'n 6-7 m3 gas per dag wat toen neer kwam op +/- 5¤ per dag. Bij eenzelfde verbruik zou ik dan richting 15-25¤ per dag gaan, maar dat verbruik gaan we dus drastisch verminderen.
pi_205728365
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb dat vrij lang gedaan, is best goed te doen, zeker als je huis enigszins geïsoleerd is. Wat ook scheelt is als je huis niet vol op de wind ligt.
Ik heb zelf geluk dat ik op 4 hoog woon tussen andere woningen in, en nu een rijke Turkse onderbuurvrouw onder me :)
Dat is het gelukkig!

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:23 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Zo lang je niet met een vrouw samenwoont kun je de verwarming vaak tot diep in de winter uit laten. :+
Dat is wel een probleem, ja. Hoewel m'n vriendin voor een vrouw denk ik nog relatief goed tegen kou kan :+
pi_205728367
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Wij verbruiken in de koudste maanden bij stoken in hal/woonkamer/badkamer tussen zeg 8u en 21u zo'n 6-7 m3 gas per dag wat toen neer kwam op +/- 5¤ per dag. Bij eenzelfde verbruik zou ik dan richting 15-25¤ per dag gaan, maar dat verbruik gaan we dus drastisch verminderen.
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar ik zit soms ook aan 6 kuub op koude dagen, nu moet ik wel zeggen dat ik heel makkelijk ben, dat ik soms de deur open gooi met de kachel aan :D
pi_205728371
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:23 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Waarheid als een ):O heb ook het idee dat vrouwen in het algemeen 0,0 interesse hebben in wat er gaande is op de energiemarkt. Zorgt af en toe voor pittige discussies thuis.. :')
pi_205728384
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar ik zit soms ook aan 6 kuub op koude dagen, nu moet ik wel zeggen dat ik heel makkelijk ben, dat ik soms de deur open gooi met de kachel aan :D
Woonoppervlakte zo'n 130m2, woonkamer zo'n 55m2.
pi_205728391
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Woonoppervlakte zo'n 130m2, woonkamer zo'n 55m2.
Òh ik heb iets meer dan 50. Op jaarbasis zit ik meestal tussen 500 en 600 kuub.
pi_205728392
quote:
Dat doe ik al twee en half jaar niet meer.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_205728416
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:30 schreef raptorix het volgende:

[..]
Òh ik heb iets meer dan 50. Op jaarbasis zit ik meestal tussen 500 en 600 kuub.
Totaal woonoppervlak? Wij verbruiken zo'n 900-1000 kuub, hoop dat zeker 20-30% te verminderen deze winter.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 08:38:05 #247
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205728431
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Waarheid als een ):O heb ook het idee dat vrouwen in het algemeen 0,0 interesse hebben in wat er gaande is op de energiemarkt. Zorgt af en toe voor pittige discussies thuis.. :')
Tja, als je dan komt het nieuwe voorschotbedrag is er eerst een schok en daarna de vraag of het verlaagd kan worden. De koppeling met het eigen gedrag is best ver te zoeken. Voor veel mensen is de energierekening hocus pocus en zien ze het als een vaste last zoals wegenbelasting of zorgverzekering.

Kwartjesmeters waren zo gek nog niet. ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205728441
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 19:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. Wat ik wel kansloos vind is dat Eneco niet eens de moeite heeft genomen om een mailtje te sturen. Als klant heb ik het via de media moeten vernemen :')

De vraag is wat wijsheid is. We verbruiken ongeveer 2500 kwh en wekken 3200 kwh op, dus ik ben geneigd over te stappen naar de aanbieder die qua omvang niet zo snel om zal vallen en de grootste terugleververgoeding heeft.
Daarentegen is ons huidige stroomtarief bij Eneco momenteel 0,39 / 0,33 (dubbele meter) en gaat dat bij een nieuw aanbieder over de 0,60. En als die nieuwe aanbierder dan ook ineens de terugleververgoeding flink naar beneden doet zijn we alsnog de lul.
pi_205728452
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:34 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Totaal woonoppervlak? Wij verbruiken zo'n 900-1000 kuub, hoop dat zeker 20-30% te verminderen deze winter.
Ja, nadeel is natuurlijk wel dat je dat niet gedeeltelijk kunt verwarmen want het is gewoon 1 ruimte.
pi_205728456
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:38 schreef zalkc het volgende:

[..]
Tja, als je dan komt het nieuwe voorschotbedrag is er eerst een schok en daarna de vraag of het verlaagd kan worden. De koppeling met het eigen gedrag is best ver te zoeken. Voor veel mensen is de energierekening hocus pocus en zien ze het als een vaste last zoals wegenbelasting of zorgverzekering.

Kwartjesmeters waren zo gek nog niet. ;)
Op de antillen is prepaid stroom heel normaal, kun je tegoed op je smartmeter invoeren op zelfde manier als telefoonkaartjes. Vattenfall heeft hier een paar jaar terug een proef mee gedaan, maar was geen succes.
pi_205728462
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja, nadeel is natuurlijk wel dat je dat niet gedeeltelijk kunt verwarmen want het is gewoon 1 ruimte.
Grote voordeel is dat je ingesloten zit, zal dus niet snel heel koud worden bij je neem ik aan?
pi_205728470
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:44 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Grote voordeel is dat je ingesloten zit, zal dus niet snel heel koud worden bij je neem ik aan?
Eigenlijk nooit kouder dan 13-15 graden en dat is dan als het vriest. Ik heb sowieso nooit koud, ook in de winter staat in mijn kamer het raam eigenlijk altijd open, hou van frisse lucht.
pi_205728481
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:46 schreef raptorix het volgende:

[..]
Eigenlijk nooit kouder dan 13-15 graden en dat is dan als het vriest. Ik heb sowieso nooit koud, ook in de winter staat in mijn kamer het raam eigenlijk altijd open, hou van frisse lucht.
Jij vindt 13-15 graden in huis niet heel koud?
pi_205728485
quote:
11s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:48 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Dat is als het vriest. Hoe vaak hebben we nou tegenwoordig nog ijsdagen (overdag dus < 0 graden)? Als het buiten 0-5 graden is en binnen 16-18 graden is dat prima te doen. Vest aan en niet zo zeuren :)
pi_205728486
quote:
11s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:48 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Nee, ik heb in de winter gewoon zo een mal beren huispak aan, koste 10 euro bij de action en is ideaal :)
  woensdag 24 augustus 2022 @ 08:50:31 #256
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205728489
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Op de antillen is prepaid stroom heel normaal, kun je tegoed op je smartmeter invoeren op zelfde manier als telefoonkaartjes. Vattenfall heeft hier een paar jaar terug een proef mee gedaan, maar was geen succes.
energieflex had hier ook wat voor, maar dat was meer bedoeld om bijvoorbeeld ex-wietkwekers ook stroom te kunnen verkopen tegen woekertarief.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205728520
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 00:03 schreef core2duo het volgende:

[..]
Zelfs een peuter kan bedenken dat regulering van de energieprijzen, zoals in omringende landen, een goede optie is. En de staatsschuld is extreem laag. Als NL stopt met het braafste jongetje van de klas te zijn, zouden we het een stuk beter hebben in deze crisis.
Het probleem met maximumprijzen kun je alleen instellen als je het hele systeem op de schop gooit en is op korte termijn niet haalbaar, dan verleg je de kosten van de burger naar de energiemaatschappij die zijn energie ook veelal duur moet inkopen. Je kunt dit wel oplossen door energiemaatschappijen te verplichten om voor lange termijn energie in te kopen op de termijnmarkt, maar daar betaal je wel een hogere prijs voor.
Het is echt niet zo dat de energiebedrijven nu topwinsten maken, sterker nog ik denk dat het ze gewoon pijn doet.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 09:01:14 #258
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205728559
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:56 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het probleem met maximumprijzen kun je alleen instellen als je het hele systeem op de schop gooit en is op korte termijn niet haalbaar, dan verleg je de kosten van de burger naar de energiemaatschappij die zijn energie ook veelal duur moet inkopen. Je kunt dit wel oplossen door energiemaatschappijen te verplichten om voor lange termijn energie in te kopen op de termijnmarkt, maar daar betaal je wel een hogere prijs voor.
Het is echt niet zo dat de energiebedrijven nu topwinsten maken, sterker nog ik denk dat het ze gewoon pijn doet.
En het is lekker kortzichtig geredeneerd allemaal. Voor een gemiddeld huishouden is er helemaal geen energiebelasting. Die krijg je namelijk gewoon terug als apart bedrag, iets wat in die vergelijking wordt vergeten. De netkosten zijn vast en het enige variabele is de BTW, en die zou nog naar 0 kunnen, maar dan geeft de overheid meer uit aan teruggaaf energiebelasting dan dat er binnen komt, als je alles meetelt.
pi_205728566
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:49 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee, ik heb in de winter gewoon zo een mal beren huispak aan, koste 10 euro bij de action en is ideaal :)
pi_205728586
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:56 schreef raptorix het volgende:

[..]
Maximumprijzen instellen en de energiemaatschappijen compenseren voor de verliezen lijkt me een prima optie.

Maar, redeneert bijvoorbeeld het CDA dan, dan verstoor je de marktwerking en beloon je energiemaatschappijen die slecht hebben ingekocht. Klopt, dat is dan maar zo.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 09:10:57 #261
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205728625
Maar wat de overheid, en media, erg laten liggen momenteel is de nadruk op besparen, besparen, besparen.

Zoals eerder gemeld is er ook een generatie geweest die voor Slochteren dat jaren 30 huisje moest warm krijgen in de winter, en dat waren echte winters. Ook kun je erover nadenken om huisgenoten te vinden om de kosten te delen, je ouders als gasvluchteling in je huis laten logeren als het vriest zodat bij hun de kachel op de laagste stand kan. Deel dekens voor op de bank uit bij gemeentes en/of voedselbanken, maken sloffen de hippe trend van deze winter.

Maar nee, laten we allemaal gaan kijken of Rutte nog wat kan doen waardoor er een wereldwijde energiecrisis als sneeuw voor de zon verdwijnt. het liefst dat hij alle energierekeningen ff betaald, wat 10 miljoen huishoudens maal 5000 euro is, slechts een schamele 50 miljard, en dan schat ik het laag in. oh ja, de kastomaten hebben ook hulp nodig.

Als er steun moet komen dan moet het eigenlijk beperkt zijn tot de schrijnende gevallen, voor de rest is het tijd voor creativiteit.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 09:14:23 #262
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205728654
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 09:06 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Maximumprijzen instellen en de energiemaatschappijen compenseren voor de verliezen lijkt me een prima optie.

Maar, redeneert bijvoorbeeld het CDA dan, dan verstoor je de marktwerking en beloon je energiemaatschappijen die slecht hebben ingekocht. Klopt, dat is dan maar zo.
Stel die maximumprijs dan ook in op sober basisgebruik (2000kWH en 1000 m3 zoiets ), alles erboven kan gewoon op volle pond. En schaf ook de uitbetaling van negatieve energiebelasting af. Ik ga er momenteel
gewoon op vooruit door de genomen maatregelen en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
pi_205728656
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 09:10 schreef zalkc het volgende:

Als er steun moet komen dan moet het eigenlijk beperkt zijn tot de schrijnende gevallen, voor de rest is het tijd voor creativiteit.
Kanttekening: het gaat natuurlijk niet enkel om de energieprijzen die deze inflatie zo heftig maakt.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 09:17:07 #264
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205728670
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 09:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Kanttekening: het gaat natuurlijk niet enkel om de energieprijzen die deze inflatie zo heftig maakt.
Dus hoef je niks te doen?

Moet de prijs van komkommers ook door de staat gereguleerd worden?
pi_205728682
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 09:17 schreef zalkc het volgende:

[..]
Dus hoef je niks te doen?

Moet de prijs van komkommers ook door de staat gereguleerd worden?
Dat zeg ik niet :) bewustwording is goed en in vele gevallen zal dat echt wel in gang gezet zijn/worden. Zeker wanneer de overheid pas in 2023 iets kan/wil gaan doen om de lasten te verlichten.
pi_205728778
quote:

[..]
Dat hoeft helemaal niet.

Dat is leuk als je klein huis/goed gesioleerd is.

Meeste mensen hebben deze keuze niet. Als het gaat vriezen kan je moeilijk je CV uitzetten.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  woensdag 24 augustus 2022 @ 09:39:53 #267
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205728866
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 09:30 schreef Devion het volgende:

[..]

Meeste mensen hebben deze keuze niet. Als het gaat vriezen kan je moeilijk je CV uitzetten.
Vorstvrij is wel goed vol te houden, kost je ook niet de kop. Als je de waterleiding op de muur ook wil warm stoken dan wordt het wel een dingetje.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 09:45:13 #268
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205728913
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 09:30 schreef Devion het volgende:

[..]

Hoe goed je huis ook geïsoleerd is, uiteindelijk zal het ook binnen vriezen.

Met "in de kou" zitten bedoel ik stoken tot net boven het dauwpunt om schimmel te voorkomen.

Ik stook al jaren op 18.5 overdag, na 20.00 gaat de verwarming uit en dan is het in de ochtend minimaal zo'n 14 graden.

Dat gaat dit jaar gaat de verwarming naar 15 overdag.
pi_205728940
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 09:45 schreef BertV het volgende:

[..]
Hoe goed je huis ook geïsoleerd is, uiteindelijk zal het ook binnen vriezen.

Met "in de kou" zitten bedoel ik stoken tot net boven het dauwpunt om schimmel te voorkomen.

Ik stook al jaren op 18.5 overdag, na 20.00 gaat de verwarming uit en dan is het in de ochtend minimaal zo'n 14 graden.

Dat gaat dit jaar gaat de verwarming naar 15 overdag.
Hetzelfde doen mijn ouders(en ik trouwens ook, normale tijden was mijn totale rekening 60 euro pm) maar gaan nu nog steeds 700-800 euro pm betalen.
- Epicurus
  Moderator woensdag 24 augustus 2022 @ 09:53:47 #270
16180 crew  CoolGuy
pi_205729002
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 09:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dat soort sloffen heb ik altijd al gehad, heerlijk in de winter. Maar zo'n berenpak gaat me dan wat te ver, al heb ik wel een huispak aan.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 09:56:03 #271
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_205729024
Het hele punt met de energieprijzen op dit moment is, dat je niet betaalt voor de energie maar voor de leveringszekerheid. Bij een perfect werkende energiemarkt zou de gasprijs niet veel hoger zijn dan de kosten van winning en transport. De overheid maakt het zelf alleen nog maar erger door gasinkoop tegen hoge prijzen te subsidiëren om de leveringszekerheid te verhogen, oftewel ze zet nog eens een extra risicopremie bovenop de gasprijs die in de markt tot stand komt. En het ironische is, dat een gascontract tegen een hoge prijs nog steeds geen volledige leveringszekerheid garandeert. Oftewel: de energiemarkt is hartstikke stuk, en dat is over het algemeen een teken voor de overheid om (drastisch) in te grijpen. Rantsoenering, prijsregulering en harde garanties voor leveringszekerheid, tot de situatie weer normaliseert. Je vraagt je af of ze in Den Haag nog weten wat de rol van de overheid is.
Never explain, never apologize.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 09:59:51 #272
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205729068
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 09:56 schreef Lurf het volgende:
Het hele punt met de energieprijzen op dit moment is, dat je niet betaalt voor de energie maar voor de leveringszekerheid. Bij een perfect werkende energiemarkt zou de gasprijs niet veel hoger zijn dan de kosten van winning en transport. De overheid maakt het zelf alleen nog maar erger door gasinkoop tegen hoge prijzen te subsidiëren om de leveringszekerheid te verhogen, oftewel ze zet nog eens een extra risicopremie bovenop de gasprijs die in de markt tot stand komt. En het ironische is, dat een gascontract tegen een hoge prijs nog steeds geen volledige leveringszekerheid garandeert. Oftewel: de energiemarkt is hartstikke stuk, en dat is over het algemeen een teken voor de overheid om (drastisch) in te grijpen. Rantsoenering, prijsregulering en harde garanties voor leveringszekerheid, tot de situatie weer normaliseert. Je vraagt je af of ze in Den Haag nog weten wat de rol van de overheid is.
Zou wel stoer zijn als ze het net dichtdraaien tussen 21:00 en 05:00, soort van collectief de kachel lager zetten voor de nacht.
pi_205729152
Ja, dit begint zorgelijk te worden. Vorig jaar zijn we 'genaaid' door het faillissement van Welkom Energie en veel geld kwijt geraakt (voorschotten/welkomstbonus nooit terugbetaald). Sindsdien zitten we variabel bij Vattenfall. We houden het maandbedrijf bewust veel te laag en zien wel wat de jaarafrekening doet. Waarschijnlijk 2 tot 4k bij betalen. Er is op dit moment toch geen touw aan vast te knopen.

Naast de energierekening, verwacht ik ook een flinke stijging van de zorgpremie volgende jaar.

Overheidsingrijpen is zeer gewenst, maar richt zich vooral op de minima (en bedrijven?). Er valt een hele grote groep die net geen recht hebben op allerlei toeslagen buiten de boot, maar wel zwaar geraakt (gaan) worden. ;(

Hier is, net als de stijgende prijzen in de woningmarkt, gewoon niet tegenop te boxen.
pi_205729207
Volgend jaar krijg je waarschijnlijk ook weer een domino-effect. Mensen betalen een vermogen voor hun energie en moeten gaan besparen op luxe.

Dus de horeca en de reizenbranch zal het volgend jaar ook wel gaan merken.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 10:13:15 #275
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205729214
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:07 schreef Justinn het volgende:
Ja, dit begint zorgelijk te worden. Vorig jaar zijn we 'genaaid' door het faillissement van Welkom Energie en veel geld kwijt geraakt (voorschotten/welkomstbonus nooit terugbetaald). Sindsdien zitten we variabel bij Vattenfall. We houden het maandbedrijf bewust veel te laag en zien wel wat de jaarafrekening doet. Waarschijnlijk 2 tot 4k bij betalen. Er is op dit moment toch geen touw aan vast te knopen.

Naast de energierekening, verwacht ik ook een flinke stijging van de zorgpremie volgende jaar.

Overheidsingrijpen is zeer gewenst, maar richt zich vooral op de minima (en bedrijven?). Er valt een hele grote groep die net geen recht hebben op allerlei toeslagen buiten de boot, maar wel zwaar geraakt (gaan) worden. ;(

Hier is, net als de stijgende prijzen in de woningmarkt, gewoon niet tegenop te boxen.
Dit gaat een hoop spaargeld kosten in elk geval voor een hoop mensen. Reken maar rond de 5-10k gemiddeld totdat de boel weer stabiel wordt.

Maar het is ook wel de clusterfuck der clusterfucks, (bijna)oorlog met Rusland, net uit een pandemie, ergste droogte in 500 jaar, problemen in de supply ketens, Chinese huizenmarkt op instorten, dreiging voor Taiwan.

Wat dat betreft is het Midden oosten momenteel verdacht stabiel _O-
pi_205729241
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 09:06 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Maximum prijzen instellen betekent niets anders dan een deel van ons energieverbruik via belasting betalen. Onderaan de streep bespaar je daar dus helemaal niets mee.

De enige manier om te besparen, is het verbruik flink terug te dringen.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 10:15:57 #277
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205729249
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:12 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Volgend jaar krijg je waarschijnlijk ook weer een domino-effect. Mensen betalen een vermogen voor hun energie en moeten gaan besparen op luxe.

Ik hou er wel rekening mee, ik wil nog geen vakantie boeken die ik niet kan annuleren, zou zonde zijn als ik 3000 in het hoogseizoen moet aftikken voor een camping en dat blijkt dat er veel minder vraag is en de prijzen weer gaan dalen.

De stijging van deze zomer zal er wel snel uit gaan nu de mensen niet meer net 2 jaar vakantiegeld hebben gespaard.
pi_205729266
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:40 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Nee, dat klopt. Wat ik wel kansloos vind is dat Eneco niet eens de moeite heeft genomen om een mailtje te sturen. Als klant heb ik het via de media moeten vernemen :')

De vraag is wat wijsheid is. We verbruiken ongeveer 2500 kwh en wekken 3200 kwh op, dus ik ben geneigd over te stappen naar de aanbieder die qua omvang niet zo snel om zal vallen en de grootste terugleververgoeding heeft.
Daarentegen is ons huidige stroomtarief bij Eneco momenteel 0,39 / 0,33 (dubbele meter) en gaat dat bij een nieuw aanbieder over de 0,60. En als die nieuwe aanbierder dan ook ineens de terugleververgoeding flink naar beneden doet zijn we alsnog de lul.
Als je overstapt dan is je opgebouwde saldering ook weer weg, dat kan qua timing (nu net na de zomer) onhandig zijn.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 10:19:03 #279
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205729273
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je overstapt dan is je opgebouwde saldering ook weer weg, dat kan qua timing (nu net na de zomer) onhandig zijn.
Zolang dat op jaarbasis blijft gaan maakt het niet uit, nu overstappen en na de winter weer is wat minder handig.
pi_205729277
quote:

Absoluut, de echt klap komt nog. Alles wat aan energie en inflatie wordt uitgegeven, gaat niet meer naar de middenstand.
pi_205729278
quote:

Dat zal sneller gaan dan dat denk ik. Nu is het nog lekker weer, eens zien of de horeca goed blijft draaien zodra men weer massaal naar binnen moet.
pi_205729280
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Maximum prijzen instellen betekent niets anders dan een deel van ons energieverbruik via belasting betalen. Onderaan de streep bespaar je daar dus helemaal niets mee.

En dan zakt de prijs ook weer. Win-win dus!
pi_205729291
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 08:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zou ook leuk worden deze winter kan je er gelijk een briefje van 50 instoppen en dan kan je een week vooruit :+
  woensdag 24 augustus 2022 @ 10:22:16 #284
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205729306
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:21 schreef kevinrsd het volgende:

[..]
Zou ook leuk worden deze winter kan je er gelijk een briefje van 50 instoppen en dan kan je een week vooruit :+
Vrees dat het in de winter eerder per dag is ;)
pi_205729307
quote:

[..]
Een dag als het koud is en dat is geen grapje
pi_205729311
quote:

[..]
2 dagen 🥳
pi_205729321
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:22 schreef zalkc het volgende:

[..]
Vrees dat het in de winter eerder per dag is ;)
Ik vraag me af of het ooit een week is geweest de afgelopen 10 jaar...
pi_205729352
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Het is ook helemaal niet mijn doel om mensen te laten besparen. Met alle respect voor de users in dit topic, maar ik vind het bespottelijk om de verwarming op 15 graden te zetten of alleen je keuken te verwarmen. Leuk hoor dat ze dat in de jaren ‘50 zo deden maar we leven niet meer in de jaren ‘50.

Basale levensbehoeften zijn 5 keer duurder geworden, dat kan je veel beter collectief opvangen. Daartegenover staan immers ook collectieve inkomsten via gestegen aardgasbaten.

Niet uit eigenbelang overigens, ik heb nog 2,5 jaar een vast contract met prima prijzen

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2022 10:28:53 ]
pi_205729358
quote:

[..]
Een week was het maar waar.

Een normale dag is 10m3 bij mij, nou geef het dus 2 dagen.

Ik ga maar een geit of een schaap offeren, en vragen om een milde winter.
pi_205729374
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:27 schreef skrn het volgende:

[..]
Een week was het maar waar.

Een normale dag is 10m3 bij mij, nou geef het dus 2 dagen.

Ik ga maar een geit of een schaap offeren, en vragen om een milde winter.
Ik zat op 70-80m3 per maand vorige winter. Nu woon ik een redelijk goed geisoleerd appartment en betaal ik tot maart volgend jaar nog 0.76 de m3. Ik ga uit van minimaal het 3 dubbele wat ik vanaf dan ga betalen.
pi_205729407
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:26 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Het is ook helemaal niet mijn doel om mensen te laten besparen. Met alle respect voor de users in dit topic, maar ik vind het bespottelijk om de verwarming op 15 graden te zetten of alleen je keuken te verwarmen. Leuk hoor dat ze dat in de jaren ‘50 zo deden maar we leven niet meer in de jaren ‘50.

Basale levensbehoeften zijn 5 keer duurder geworden, dat kan je veel beter collectief opvangen. Daartegenover staan immers ook collectieve inkomsten via gestegen aardgasbaten.

Niet uit eigenbelang overigens, ik heb nog 2,5 jaar een vast contract met prima prijzen
Je kan het bespottelijk vinden maar zolang de gas- en stroomprijzen blijven zoals ze nu zijn, zijn het heel bruikbare tips om je energierekening omlaag te krijgen.

Dan kan je heel eigenwijs je hele woning blijven verwarmen maar je gooit wel ¤5 tot ¤15 per dag zo het raam uit.

Met een vast contract kan je het verlagen van je thermostaat of je woning deels verwarmen inderdaad zonder gevolgen "bespottelijk" vinden.
pi_205729455
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan het bespottelijk vinden maar zolang de gas- en stroomprijzen blijven zoals ze nu zijn, zijn het heel bruikbare tips om je energierekening omlaag te krijgen.

Dan kan je heel eigenwijs je hele woning blijven verwarmen maar je gooit wel ¤5 tot ¤15 per dag zo het raam uit.

Met een vast contract kan je dat inderdaad zonder gevolgen "bespottelijk" vinden.
Ik vind het niet bespottelijk om te doen, ik vind het bespottelijk om het te vragen van mensen. Als iemand er blij van wordt om zijn energierekening van 200 naar 50 te brengen door te verkleumen, helemaal prima. Maar tegen een gezin met een rekening van 700 euro zeggen: dan ga je toch verkleumen om je rekening weer naar 200 te brengen, dat vind ik vrij bespottelijk.

Het is de overheid die de energiemarkt zo heeft ingericht, de overheid die geen eisen heeft gesteld aan lange termijncontracten of aan vulgraden. De overheid die niet heeft nagedacht over geografische afhankelijkheid nadat ze Groningen sloten. Misschien mogen we dan ook iets meer van de overheid verwachten dan wat ze nu doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2022 10:39:24 ]
pi_205729494
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 23:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nee helemaal niet. Dat kutwijf kan makkelijk praten met die anderhalve ton op jaarbasis. Juist een overheid kan ingrijpen en het volk beschermen. Maar ze 'weten niet hoe het moet'.

Staat de economie op klappen wordt er echter wel even 80 tot 100 miljard voor bedrijven vrij gemaakt. Maar de consument kan de tyfus krijgen.

Fuck dat wijf.
Sigrid Kaag wordt nooit echt kritisch bevraagd door journalisten. Als dat zo is, valt ze door de mand. Geldt ook voor Jetten. Worden afgeschermd door de media. En vaak afwezig met een smoes als het er op aan komt. Dus ook in de 2e Kamer loopt ze weg voor kritische vragen. Iemand als Wilders komt wel met scherpe vragen, i.t.t. die journalisten van het NOS journaal.

Valt niemand het op dat Sigrid Kaag nooit meer aanschuift in talkshows? Vlak voor de verkiezingen was ze niet van de buis af te slaan.
pi_205729510
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:38 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik vind het niet bespottelijk om te doen, ik vind het bespottelijk om het te vragen van mensen. Als iemand er blij van wordt om zijn energierekening van 200 naar 50 te brengen door te verkleumen, helemaal prima. Maar tegen een gezin met een rekening van 700 euro zeggen: dan ga je toch verkleumen om je rekening weer naar 200 te brengen, dat vind ik vrij bespottelijk.

Het is de overheid die de energiemarkt zo heeft ingericht, de overheid die geen eisen heeft gesteld aan lange termijncontracten of aan vulgraden. De overheid die niet heeft nagedacht over geografische afhankelijkheid nadat ze Groningen sloten. Misschien mogen we dan ook iets meer van de overheid verwachten dan wat ze nu doen.
Eens. Er is in NL heel weinig besef over afhankelijkheid v buitenland als het gaat om grondstoffen.
pi_205729528
quote:

[..]

Ik stel nergens dat de keuzes die gemaakt zijn in Nederland (en de rest van de EU) de juiste zijn geweest.

Maar realistisch gezien, zoals de zaken er nu voor staan, is besparen de enige manier om de winter door te komen. We zijn het waarschijnlijk in de basis gewoon eens.
pi_205729548
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:42 schreef Homey het volgende:

[..]
Sigrid Kaag wordt nooit echt kritisch bevraagd door journalisten. Als dat zo is, valt ze door de mand. Geldt ook voor Jetten. Worden afgeschermd door de media. En vaak afwezig met een smoes als het er op aan komt. Dus ook in de 2e Kamer loopt ze weg voor kritische vragen. Iemand als Wilders komt wel met scherpe vragen, i.t.t. die journalisten van het NOS journaal.

Valt niemand het op dat Sigrid Kaag nooit meer aanschuift in talkshows? Vlak voor de verkiezingen was ze niet van de buis af te slaan.
Journalisten zijn natuurlijk ook gemiddeld genomen van een beroerd niveau. Die hebben niet het intellect om complexe problemen te doorgronden, laat staan gladde politici in de hoek te zetten.
pi_205729626
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:48 schreef Confetti het volgende:

[..]
Journalisten zijn natuurlijk ook gemiddeld genomen van een beroerd niveau. Die hebben niet het intellect om complexe problemen te doorgronden, laat staan gladde politici in de hoek te zetten.
Dat, maar vooral bang voor hun eigen baan. Stel iemand van OP1 gaat opeens kritische vragen stellen aan Kaag. Die is snel zijn of haar baan kwijt. Het is voor journalisten op eieren lopen als het gaat om controle van de macht. Dat voelt men goed aan. Het wereldje is klein, als je eruit ligt heb je een serieus probleem. Dan moet je een andere sector in.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 11:10:39 #298
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205729731
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:48 schreef Confetti het volgende:

[..]
De "journalisten" van de OP1's van deze wereld zitten daar op voordragen van de elite uit Den Haag. Daar worden nooit harde noten gekraakt en kritische vragen gesteld. De gasten lullen precies zoals men in Den Haag wil.

Daarom kun je beter niet kijken en zelf je onderzoek doen naar hoe het land er echt bijstaat en wat er leeft onder de bevolking.
pi_205729835
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 11:10 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
De "journalisten" van de OP1's van deze wereld zitten daar op voordragen van de elite uit Den Haag. Daar worden nooit harde noten gekraakt en kritische vragen gesteld. De gasten lullen precies zoals men in Den Haag wil.

Daarom kun je beter niet kijken en zelf je onderzoek doen naar hoe het land er echt bijstaat en wat er leeft onder de bevolking.
Dat klopt. Ik weet van iemand nauw betrokken bij OP1 dat het doorgestoken kaart is. Alles keurig afgestemd met mensen van het kabinet. Met journalistiek heeft het eigenlijk niks van doen.

Ene Ahmed Aarad (van ON) heeft maandenlang alle edits bijgehouden van politieke publicaties op nos.nl. Dus alle artikelen over de toeslagenaffaire, gaswinning en noem maar op. Letterlijk alle wijzigingen (track & changes) zijn in het voordeel van het kabinet. Voor hem het bewijs dat mensen van het kabinet zelf die publicaties aan het aanpassen zijn. Als historici later onderzoek doen naar de handel en wandel van Rutte en co, heb je dus niks aan het archief van nos.nl, want alles is als het ware herschreven door onze pathologische leugenaar himself.
pi_205729879
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:19 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dat zal sneller gaan dan dat denk ik. Nu is het nog lekker weer, eens zien of de horeca goed blijft draaien zodra men weer massaal naar binnen moet.
In het VK verwacht 70% van de pubs dat ze deze winter failliet gaan door de energiekosten.

https://www.theguardian.c(...)er-energy-costs-soar
pi_205729954
quote:

[..]

Dit is intens verdrietig inderdaad. Zit je met kinderen die kou zitten te lijden. Echte armoede.
Hallo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')