quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:40 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nou ja, we gaan het zien. Ik ben niet zo cynisch over de politiek als de meesten, maar als ze hier niets aan zouden doen zou het me zeer tegenvallen.
Ja 1,99quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:43 schreef Elan het volgende:
Brandstof is weer onder de 2 euro dus dat geld kan weer bij de gasrekening.
En een abo bij de sportschool om daar te kunnen douchen, is goedkoper dan thuis..quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:54 schreef Twiitch het volgende:
Lekker zeven dagen per week naar kantoor als we een koude winter krijgen.
Mwa het ws 2.50 dus alsnog scheelt dat behoorlijk op de maandlasten als je regelmatig onderweg bent. Plus de kilometervergoeding gaat ook omhoog.quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja 1,99wordt pas weer een beetje rendabel als het terug naar de 1,50¤ zakt.
ik heb daar nog niks over gehoord van mijn werkgever, jij wel?quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Mwa het ws 2.50 dus alsnog scheelt dat behoorlijk op de maandlasten als je regelmatig onderweg bent. Plus de kilometervergoeding gaat ook omhoog.
Het bedrijf waar ik voor werk heeft de kilometervergoeding per 1 januari omlaag gedaanquote:Op maandag 22 augustus 2022 16:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Mwa het ws 2.50 dus alsnog scheelt dat behoorlijk op de maandlasten als je regelmatig onderweg bent. Plus de kilometervergoeding gaat ook omhoog.
Kan niet als straks corona weer uitbreekt en wij weer in lockdown moeten plus verplicht thuiswerken.quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:54 schreef Twiitch het volgende:
Haha dan ben je wel een asshole als werkgever hoorquote:Op maandag 22 augustus 2022 16:59 schreef lily het volgende:
[..]
Het bedrijf waar ik voor werk heeft de kilometervergoeding per 1 januari omlaag gedaan(van 0,19 naar 0,15)
Dat noemen ze een klimaatmaatregel. Om je te ontmoedigen om met de auto te komen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:05 schreef Gunner het volgende:
[..]
Haha dan ben je wel een asshole als werkgever hoor
maar fietsers, lopers en steppers hebben ze er ook meequote:Op maandag 22 augustus 2022 17:08 schreef lily het volgende:
[..]
Dat noemen ze een klimaatmaatregel. Om je te ontmoedigen om met de auto te komen.
Krijg je dan ook een km vergoeding als je op de fiets komt?quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:08 schreef lily het volgende:
[..]
Dat noemen ze een klimaatmaatregel. Om je te ontmoedigen om met de auto te komen.
Lekker dan als je 30km ver weg woontquote:Op maandag 22 augustus 2022 17:08 schreef lily het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je voor werkt maar dat zou voor mij reden zijn om per direct wat anders te zoeken.quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:59 schreef lily het volgende:
[..]
Het bedrijf waar ik voor werk heeft de kilometervergoeding per 1 januari omlaag gedaan(van 0,19 naar 0,15)
Ja, de 0,19 cent.quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Krijg je dan ook een km vergoeding als je op de fiets komt?
Allang, belastingvrije voet gaat per 1 januari met 6 cent omhoog dus waarom zou je werkgever dat nalaten?quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb daar nog niks over gehoord van mijn werkgever, jij wel?
Neem je slaapzak mee.quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:54 schreef Twiitch het volgende:
omdat dat geld kost?quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Allang, belastingvrije voet gaat per 1 januari met 6 cent omhoog dus waarom zou je werkgever dat nalaten?
Hij hoeft het niet doen inderdaad. Al is het wel zo fatsoenlijk. Hier deden ze het wel, mede omdat er goed gedraaid is en personeel te pleasen. En die belasting die verruimd is. Kan verder niet oordelen over het financiële wel en wee van jouw baas maar je zou het ook zelf eens voor kunnen stellen .quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
omdat dat geld kost?
zijn reiskostenvergoeding kosten stijgen dan met ca 32%
bij mij wordt er al over nagedacht, maar zulke dingen worden altijd op het laatste moment besloten.quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Hij hoeft het niet doen inderdaad. Al is het wel zo fatsoenlijk. Hier deden ze het wel, mede omdat er goed gedraaid is en personeel te pleasen. En die belasting die verruimd is. Kan verder niet oordelen over het financiële wel en wee van jouw baas maar je zou het ook zelf eens voor kunnen stellen .
Doe ik nu al. Hoe moet je anders die acht uur doorkomen.quote:
Is gewoon allemaal geautomatiseerde zooi. Komt geen mens aan te pas.quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:38 schreef Elan het volgende:
Zijn die mensen compleet achterlijk of zo?
Hier zijn ze de afgelopen jaren van extreem passief naar enorm actief geworden als het gaat om personeelszaken. Eigenlijk al sinds corona, krijgen zelfs een vrij riante energiecompensatie bij thuiswerken.quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
bij mij wordt er al over nagedacht, maar zulke dingen worden altijd op het laatste moment besloten.
bij mij is de bonus voor het werven van personeel flink omhoog gegaan, ik krijg nu ook een bonus als iemand op sollicitatiegesprek wil komen die ik heb aangedragen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Hier zijn ze de afgelopen jaren van extreem passief naar enorm actief geworden als het gaat om personeelszaken. Eigenlijk al sinds corona, krijgen zelfs een vrij riante energiecompensatie bij thuiswerken.
Ik ben er van overtuigd dat wanneer de redenen wegvallen alles gewoon zo blijft. Wanneer was dat ooit anders?quote:Op maandag 22 augustus 2022 15:49 schreef CoolGuy het volgende:
Meer vanuit het idee van er worden allerlei redenen aangevoerd waarom de prijzen hoog zijn, dus als die redenen wegvallen zou je dan verwachten dat dat ook de andere kant uitwerkt, maar daar ben ik dus niet zo van overtuigd.
daar heeft de overheid ook helemaal gelijk inquote:Op maandag 22 augustus 2022 17:43 schreef Za het volgende:
[..]
Ik ben er van overtuigd dat wanneer de redenen wegvallen alles gewoon zo blijft. Wanneer was dat ooit anders?
Daarbij zijn de hoge prijzen volgens de overheid er juist om een stimulans te zijn minder energie te verbruiken, maar uiteraard ook om minder te snacken, minder te roken, minder vlees te eten, minder alcohol te drinken, minder luchtvervuilende reisjes te maken.
Allemaal voor het welzijn van de burger en het klimaat waarin we leven.
Rise of the robots? Iemand bedient toch die systemenquote:Op maandag 22 augustus 2022 17:40 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Doe ik nu al. Hoe moet je anders die acht uur doorkomen.
[..]
Is gewoon allemaal geautomatiseerde zooi. Komt geen mens aan te pas.
Hier ook ja wel lekker. Er is ook geen hond te krijgen in veel sectoren, dus middels kleine compensaties en interessante secundaire arbeidsvoorwaarden kun je wellicht je mensen binnenboord houden.quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
bij mij is de bonus voor het werven van personeel flink omhoog gegaan, ik krijg nu ook een bonus als iemand op sollicitatiegesprek wil komen die ik heb aangedragen.
Wij hebben maandbedrag van 200 euro bij Vattenfall en ze raadden me aan om het te verlagen naar 4 euroquote:Op maandag 22 augustus 2022 17:38 schreef Elan het volgende:
Trouwens vorige weer een mailtje van Vattenfall met het maandelijkse energierapport en de suggestie om het maandbedrag (250 euro) flink te verlagen. Zijn die mensen compleet achterlijk of zo?
Hahahaquote:Op maandag 22 augustus 2022 17:50 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Wij hebben maandbedrag van 200 euro bij Vattenfall en ze raadden me aan om het te verlagen naar 4 euro![]()
Heb maar op akkoord gedrukt, de rest van het termijnbedrag gaat naar een potje.
Helaas zijn fruit, groenten, noten etc extreem duur in vergelijking met chips en frisdrank.quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
daar heeft de overheid ook helemaal gelijk in
in het juiste seizoen valt dat best meequote:Op maandag 22 augustus 2022 18:05 schreef Za het volgende:
[..]
Helaas zijn fruit, groenten, noten etc extreem duur in vergelijking met chips en frisdrank.
Financiële impulsen werken maar tijdelijk,over een half jaar staan ze weer te jammeren om een andere vergoeding.quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Hij hoeft het niet doen inderdaad. Al is het wel zo fatsoenlijk. Hier deden ze het wel, mede omdat er goed gedraaid is en personeel te pleasen. En die belasting die verruimd is. Kan verder niet oordelen over het financiële wel en wee van jouw baas maar je zou het ook zelf eens voor kunnen stellen .
Verhoging van de kilometervergoeding is niet meer dan terecht, die 19 cent komt no uit de jaren 90 toen de benzine de helft koste. In België is het standaard 42 cent. Dat is dus gewoon een hele terechte klacht.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:07 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Financiële impulsen werken maar tijdelijk,over een half jaar staan ze weer te jammeren om een andere vergoeding.
is het in Belgie ook een verplichte vergoeding? Want je kan het hier ook wel 42 ct maken, maar nu al vergoeden veel werkgevers niet de 19 ct/km, dus de 42 ct kan je dan wel vergeten. Ik ben ook wel benieuwd hoeveel er 25 ct gaan vergoeden.quote:Op maandag 22 augustus 2022 20:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Verhoging van de kilometervergoeding is niet meer dan terecht, die 19 cent komt no uit de jaren 90 toen de benzine de helft koste. In België is het standaard 42 cent. Dat is dus gewoon een hele terechte klacht.
Dit lees je steeds meer... Mensen let er een beetje op: het is niet 0,19 cent want dan moet je ruim 500 kilometer rijden voor 1 euro vergoeding... het is 0,19 euro of 19 cent.quote:
Nou, zo voelt het wel jaquote:Op maandag 22 augustus 2022 21:19 schreef Bart2002 het volgende:
het is niet 0,19 cent want dan moet je ruim 500 kilometer rijden voor 1 euro vergoeding...
Is ook veel te weinig tegenwoordig. Autokosten voor woon- werkverkeer zijn in de orde van grootte van 60 tot 80 cent per kilometer als je alles meerekent. Dan doet die 19 cent "vergoeding" wel wat schamel aan,,quote:Op maandag 22 augustus 2022 21:26 schreef lily het volgende:
[..]
Nou, zo voelt het wel ja![]()
Maar inderdaad, 19 cent bedoel ik uiteraard.
Dat is voor ons onmogelijk wat van te zeggen zonder je verbruik te kennen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 21:32 schreef SpaceOddity het volgende:
Vandaag de eind afrekening ontvangen. Wij betalen standaard per maand te veel. Elk jaar ontvangen we zo'n 300 euro terug.
Vorig jaar april hebben we een zoontje gekregen, dus ik ging er van uit dat we minder terug kregen.
We krijgen meer dan het dubbele terug.
#hoedan
Is verplicht ja.quote:Op maandag 22 augustus 2022 20:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
is het in Belgie ook een verplichte vergoeding? Want je kan het hier ook wel 42 ct maken, maar nu al vergoeden veel werkgevers niet de 19 ct/km, dus de 42 ct kan je dan wel vergeten. Ik ben ook wel benieuwd hoeveel er 25 ct gaan vergoeden.
Bnw is verderop kerel.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:26 schreef matigeuser het volgende:
Iedereen gelooft nog steeds dat dit allemaal buiten de schuld ligt van onze overheden?
Overal hebben ze een energiecrisis en allemaal om verschillende redenen.
Vandaag nog op het nieuws dat in China door de droogte een aantal waterkrachtcentrales niet meer werken = minder stroom.
In Frankrijk hebben ze problemen bij 2 nucleaire reactoren.
In Belgie hebben ze een storing bij een nucleaire reactor.
Oorlog met Oekraïne en sancties tegen Rusland.
Wij zijn zelf gestopt met het boren naar gas in eigen land.
De Rijn staat te laag waardoor schepen minder kunnen vervoeren.
Etc.
De overheid zou morgen weer kunnen beginnen met het boren naar gas en we zijn gered. In plaats daarvan laten we onze kolencentrales op 35% capaciteit werken om aan de co2 eisen te voldoen en hebben we onlangs nog een kolencentrale gesloten.
Dit is geen toeval, dit is beleid. En als je het mij vraagt is dit gewoon Zhe Greath Reset in werking. 1 of 2 horrorwinters is alles wat er voor nodig is om ons zo mak te maken voor een nieuwe regering die ons komt helpen. Daar zijn dan uiteraard wel eisen en voorwaarden aan verbonden. Maar die zullen we gewillig accepteren als we financieel zijn uitgekleed door torenhoge inflatie, in de kou zitten door het gebrek aan energie, etc.
Of denken er mensen serieus nu nog dat de ene crisis na de andere zich 'toevallig' aandient?
- Coronacrisis
- Stikstofcrisis. Vorig jaar had nog nooit iemand van stikstof gehoord. Nu elke dag op het nieuws. De boeren worden aangepakt, niet alleen in Nederland. Mark my words: Voedselcrisis aanstaande, zoals voorspeld door Klaus Schwab zelf. "You vill eat ze bugs'
- Klimaatcrisis. Het is HEEEET en DROOOG!!! GLOBAL WARMING!!! Vorig jaar hadden we een natte, koude trutzomer. Toen niemand gehoord.
- Financiele crisis. De huizenmarkt is niet langer houdbaar. Gigantische inflatie
- Oorlog in Europa en oude conflicten laaien weer op zoals USA vs China, Turkije vs Griekenland, in de Balkan, Israël en omliggende vriendjes, etc.
- Etc.
Deze winter of volgende winter komen ze allemaal samen. En dan is het hek van de dam. We zullen smeken om hulp. En poef, daar is de nieuwe wereldorde. Basisinkomen. Geen privébezit meer. Minder boeren. Alles voor en door de staat. Een controle maatschappij met QR-codes, een CO2-budget, etc.
Ik durf er nu inmiddels toch wel geld op in te zetten. Dit kan geen toeval meer zijn en de plannen en het verloop hiervan zijn helder beschreven.
Minder lang stoken (alleen na 17u bijvoorbeeld wanneer je stil op de bank zit), korter douchen etc. Dat kan helpen, maar inderdaad, het vooruitzicht is somber te noemen..quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 08:24 schreef Sebbeszweet het volgende:
Even zonder gekkigheid, ik maak mij serieus flink zorgen om aankomende winter. Ik vind het nog relatief rustig en weinig ophef. Weinig oplossingen ook over iets dat over een paar maanden realiteit is.
Normaal verbruik tijdens de winter is (voor ons) 10m3 per dag. Ga je dus richting 1200 euro per maand aan gas of 40 euro per dag stoken.
Moet je dan echt met een winterjas binnen op de bank gaan zitten ?
Huis warmstoken is een keuzequote:Op dinsdag 23 augustus 2022 08:24 schreef Sebbeszweet het volgende:
Even zonder gekkigheid, ik maak mij serieus flink zorgen om aankomende winter. Ik vind het nog relatief rustig en weinig ophef. Weinig oplossingen ook over iets dat over een paar maanden realiteit is.
Normaal verbruik tijdens de winter is (voor ons) 10m3 per dag. Ga je dus richting 1200 euro per maand aan gas of 40 euro per dag stoken.
Wat was de reden?quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:59 schreef lily het volgende:
[..]
Ah al gereageerd.quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:08 schreef lily het volgende:
[..]
Daar moet je ook maar zin in hebben..quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 08:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ah al gereageerd.
Ik zou dan te voet komen. Vanaf een half uur gaat het van de werktijd af dus dan hebben ze alleen zichzelf ermee.
https://www.omroepwest.nl(...)flink-in-de-papierenquote:DEN HAAG - De prijzen bij de benzinepomp variëren per dag, maar dit kan bij zonnestudio's ook gaan gebeuren. Bij de meeste studio's zijn de energiecontracten inmiddels afgelopen en rijzen de stroomkosten de pan uit. Die kosten worden in een aantal gevallen doorberekend aan klanten, zoals bij La Costa in Den Haag.
Is dat niet hoe het altijd gaat met problemen die je van mijlenver ziet aankomen maar waarbij men pas op een toekomstig moment met de gevolgen wordt geconfronteerd?quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 08:24 schreef Sebbeszweet het volgende:
Ik vind het nog relatief rustig en weinig ophef. Weinig oplossingen ook over iets dat over een paar maanden realiteit is.
Ja, 10m3/dag kom ik ook op in de winter.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 08:24 schreef Sebbeszweet het volgende:
or ons) 10m3 per dag. Ga je dus richting 1200 euro per maand aan gas of 40 euro per dag stoken.
Wie de fuck gaan er tegenwoordig nog naar de zonnestudio? Dacht dat die tenten al niet meer bestonden.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 09:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
https://www.omroepwest.nl(...)flink-in-de-papieren
Als je huis de afgelopen 40 jaar niet geisoleerd is dan wel jaquote:Op dinsdag 23 augustus 2022 08:24 schreef Sebbeszweet het volgende:
Ik denk dat dit wel een waarheid als een koe is ja. Even los van de mensen die nu al acuut een probleem hebben omdat ze het nieuwe maandbedrag simpelweg niet hebben.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 09:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Is dat niet hoe het altijd gaat met problemen die je van mijlenver ziet aankomen maar waarbij men met de gevolgen op een toekomstig moment wordt geconfronteerd?
Ik zie namelijk wel parallellen met een aantal andere grote problemen. Volgens mij hebben ze er ook een woord voor:
[ afbeelding ]
Vlak de op uitgedroogde leren tassen lijkende Hagenezen niet uitquote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:03 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Wie de fuck gaan er tegenwoordig nog naar de zonnestudio? Dacht dat die tenten al niet meer bestonden.
Welke elite? Welk geld?quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:14 schreef TomNook het volgende:
Ja, de elite heeft het geld weer binnengeharkt, omgezet in goud en nu laten ze de boel exploderen.
Dat kunstje herhalen ze iedere zoveel jaar, en het ergste is dat deze criminelen praktisch ongrijpbaar zijn.
Met deze prijzen kan je gratis op vakantie jaquote:Op dinsdag 23 augustus 2022 09:57 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, 10m3/dag kom ik ook op in de winter.
En heb kinderen, anders had ik vakanties geschoven, alles naar de winter. En dan bedoel ik, niet naar wintersport.
Ik heb een deken gekocht, lijkt me lekkerder dan m'n winterjas.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 08:24 schreef Sebbeszweet het volgende:
Jezus man, dat weet je prima.quote:
Ik ga al jaren in januari & februari op vakantie. Portugal is dan hartstikke goedkoop en het weer is prima. Liever daar met 17-18 graden buiten een biertje drinken dan in Nederland te zitten rillen van de kou.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:22 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Met deze prijzen kan je gratis op vakantie ja
Ik moet nog zien dat er wintersport is. In Frankrijk wellicht, want daar loopt alles op atoomstroom. Maar verder?quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:22 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Wat hebben bankiers nou weer met de huidige situatie op de energiemarkt te maken?quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:23 schreef TomNook het volgende:
[..]
Jezus man, dat weet je prima.
Bankiers. Eén keertje zoeken en je hebt een ton resultaten.
https://www.youtube.com/results?search_query=2008+crisis+goldman
Als we weer naar thuisonderwijs gaan voor basisscholen is dit wel een goede overweging jaquote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik ga al jaren in januari & februari op vakantie. Portugal is dan hartstikke goedkoop en het weer is prima. Liever daar met 17-18 graden buiten een biertje drinken dan in Nederland te zitten rillen van de kou.
Geen kinderen, hequote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:30 schreef Molo het volgende:
[..]
Als we weer naar thuisonderwijs gaan voor basisscholen is dit wel een goede overweging ja
Hier vlakbij mij zit er ook nog een, ik kom er gemiddeld 4 a 5 keer per week langs, en er zit nooit geen hond binnen, dus verdienen ze ook niks. Enige verklaring is dat dit waarschijnlijk ook weer zo'n witwashok is.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:03 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Wie de fuck gaan er tegenwoordig nog naar de zonnestudio? Dacht dat die tenten al niet meer bestonden.
Ik zou dan wat vaker de media volgen if wacht je op een belletje van mark?quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:30 schreef Molo het volgende:
[..]
Als we weer naar thuisonderwijs gaan voor basisscholen is dit wel een goede overweging ja
Maar even serieus, complete stilte vanuit de overheid op gisteren dat bericht dat de grote energieverbruikers uit de industrie gesteund worden na.
Het is net een ultraslechte film joh
Laten we met z'n allen een muur bouwen om Poetin. We moeten allemaal een steentje zijn.quote:
Ik ga nog wel eens.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:03 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ja ik zit er echt aan te denken om gewoon een maand in Spanje of Portugal te gaan zitten in januari.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:22 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ja, allemaal mitigerende maatregelen en communicatie vanuit de overheid? Ik zie het niet hoorquote:Op dinsdag 23 augustus 2022 11:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zou dan wat vaker de media volgen if wacht je op een belletje van mark?
In dat geval had ik ook geen minuut getwijfeld iddquote:
Rachel Hazesquote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:03 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Die kan meteen subsidie aanvragen als grootverbruiker van energie met dat doorgebakken karkas van d'rquote:
Er zit een verschil tussen 10m3 per dag stoken en met een winterjas binnen gaan zitten. Ik zou lekker de kachel flink lager zetten en een warme trui aandoen, dekentje op de bank en vooral minder en korter douchen, klaar.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 08:24 schreef Sebbeszweet het volgende:
Dat er weinig ophef over is verbaasd mij ook.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 08:24 schreef Sebbeszweet het volgende:
Jij en velen denk ik, mocht je toch stoken zal er een meerprijs zijn boven een bepaalde hoeveelheid.quote:Normaal verbruik tijdens de winter is (voor ons) 10m3 per dag. Ga je dus richting 1200 euro per maand aan gas of 40 euro per dag stoken.
Dan ben je er voor een deel, maar bij bv een nieuwe hypotheek kom je fors hoger uit.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 13:39 schreef Zwansen het volgende:
Er zit een verschil tussen 10m3 per dag stoken en met een winterjas binnen gaan zitten. Ik zou lekker de kachel flink lager zetten en een warme trui aandoen, dekentje op de bank en vooral minder en korter douchen, klaar.
Eventueel nog een klein kacheltje om een kleine ruimte te verwarmen waar je vaak bent.
Ja, en daar gaat nu op korte termijn ook niets aan veranderen, dus ga je niet verhuizen en dus ga je ook niet skiëen en zwembad etc etc, want dat zit er gewoon financieel niet in. Shit happens. Je gaat niet dood omdat je niet naar een concert kunt.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:01 schreef Za het volgende:
[..]
Dan ben je er voor een deel, maar bij bv een nieuwe hypotheek kom je fors hoger uit.
De prijzen van bijna alles vliegt ook omhoog, straks heb je nog ongeveer de helft van de boodschappen voor 100 euro als een jaar geleden.
Zaken die je leuk vindt, skiën, zwembad, sauna, concerten, sportwedstrijden, casino's, reizen, het is niet meer beschikbaar of onbetaalbaar, ondanks met een dekentje en een warme trui.
Het probleem zit hem dan ook niet bij de mensen die niet meer een concertkaartje kunnen kopen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en daar gaat nu op korte termijn ook niets aan veranderen, dus ga je niet verhuizen en dus ga je ook niet skiëen en zwembad etc etc, want dat zit er gewoon financieel niet in. Shit happens. Je gaat niet dood omdat je niet naar een concert kunt.
Ja. Exact.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:07 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het probleem zit hem dan ook niet bij de mensen die niet meer een concertkaartje kunnen kopen.
Zullen dat soort contracten niet straks opengebroken worden?quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 13:56 schreef lily het volgende:
Maar goed, godzijdank hebben we nog een contract voor 2,5 jaar en in de tussentijd kijken wat we het beste kunnen doen voor de toekomst.
Nee, denk ik niet.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:08 schreef Za het volgende:
[..]
Zullen dat soort contracten niet straks opengebroken worden?
Je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat een bedrijf nog 2,5 jaar energie gaat leveren voor een fractie van de prijs als waarvoor hij het zelf heden moet inkopen. Dat is een overmachtsituatie imo.
Tja, geen idee.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:08 schreef Za het volgende:
[..]
Ja stel je voor dat je het je niet meer kan veroorloven om naar het casino te gaan...quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:01 schreef Za het volgende:
Zaken die je leuk vindt, skiën, zwembad, sauna, concerten, sportwedstrijden, casino's, reizen, het is niet meer beschikbaar of onbetaalbaar, ondanks met een dekentje en een warme trui.
Het gaat hier niet over mij.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:03 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, en daar gaat nu op korte termijn ook niets aan veranderen, dus ga je niet verhuizen en dus ga je ook niet skiëen en zwembad etc etc, want dat zit er gewoon financieel niet in. Shit happens. Je gaat niet dood omdat je niet naar een concert kunt.
Krachtens de wet een contract openbrekenquote:
Ja, en je tegenwerping is casino's, zwembaden en concerten.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:10 schreef Za het volgende:
[..]
Het gaat hier niet over mij.
Dit is een algemene discussie en een reply op iemand die denkt dat een warme trui en een dekentje de zaken oplost.
Ja, dat is allemaal leuk, maar je doet wat je altijd doet Za, en dat is maar zoveel mogelijk paniek willen zaaien. Als het gebeurt gebeurt het, en als het niet gebeurt gebeurt het niet.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:13 schreef Za het volgende:
[..]
Krachtens de wet een contract openbreken
In de wet bepaalt artikel 6:258 van het Burgerlijk Wetboek (afgekort: BW) dat de rechter op verzoek van één van de partijen de gevolgen van een overeenkomst kan wijzigen of deze geheel of gedeeltelijk kan ontbinden. Dit kan op grond van onvoorziene omstandigheden: dat zijn situaties van een bepaalde aard, dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid een onveranderde voortzetting van de overeenkomst niet mag verwachten.
Energiebedrijven kopen ook in op de termijnmarkt voor die contracten. Als je wil kan je nu al een termijncontract voor 2030 afsluiten bijvoorbeeld. Het is niet dat ze denken: we sluiten een contract af voor 3 jaar en dan kijken we tegen die tijd wel wat de prijs is.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:08 schreef Za het volgende:
[..]
Je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat een bedrijf nog 2,5 jaar energie gaat leveren voor een fractie van de prijs als waarvoor hij het zelf heden moet inkopen. Dat is een overmachtsituatie imo.
Dan komt er een belangenafweging tussen het bedrijf en de consument. Als het bedrijf gefaald heeft om de tarieven voor de klant vast te zetten door op de termijnmarkt te kopen zie ik niet waarom die belangenafweging in het voordeel van het bedrijf zal uitvallen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:13 schreef Za het volgende:
[..]
In de wet bepaalt artikel 6:258 van het Burgerlijk Wetboek (afgekort: BW) dat de rechter op verzoek van één van de partijen de gevolgen van een overeenkomst kan wijzigen of deze geheel of gedeeltelijk kan ontbinden. Dit kan op grond van onvoorziene omstandigheden: dat zijn situaties van een bepaalde aard, dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid een onveranderde voortzetting van de overeenkomst niet mag verwachten.
Het waren wat willekeurige voorbeelden van zaken die mogelijk zullen stoppen, ook bv verwarmde buiten terrassen, adequate koeling horeca in warmere landen, verlichting sportwedstrijden en kleinere wegen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:13 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, en je tegenwerping is casino's, zwembaden en concerten.
Waarom gooi je het op de persoonlijke toer?quote:Dan kun je wel onheilsbericht op onheilsbericht gooien om stemming te maken,
Het gaat gebeuren of niet. Jammer dan. Ja, verwarmde terrassen, geen verlichte sportwedstrijden meer en 'kleinere' wegen, wat dat ook mag zijn. Allemaal heel vervelend, maar niet onoverkomelijk.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 14:23 schreef Za het volgende:
[..]
[..]
Het waren wat willekeurige voorbeelden van zaken die mogelijk zullen stoppen, ook bv verwarmde terrassen, verlichting sportwedstrijden en kleinere wegen.
Het is meer dan alleen de verwarming wat lager zetten.
[..]
Waarom gooi je het op de persoonlijke toer?
Onheilsberichten?
De zaken die ik post zijn al afgekondigd in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |