abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:49:27 #276
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205768930
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:41 schreef zalkc het volgende:

[..]
Dit lijkt exact op mijn situatie, maar dan een jaren 70 huis en compleet nieuwbouw. :D

Maar het geeft gewoon zo'n schril contrast met een kennis die vorige week verhuisde en de pot vaseline kon klaar zetten om een energiecontract af te sluiten. Wat nu duurder is als zijn huur.
Ik lig in bed tv te kijken en mijn vrouw slaapt naast me naar die werd net wakker omdat ik tranen van het lachen had vanwege 'kon de pot vaseline klaar zetten' :D oh man soms staat iets zo droog beschreven dat ik er gewoon een lachstuip van krijg.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205769153
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:41 schreef zalkc het volgende:

[..]
Dit lijkt exact op mijn situatie, maar dan een jaren 70 huis en compleet nieuwbouw. :D

Maar het geeft gewoon zo'n schril contrast met een kennis die vorige week verhuisde en de pot vaseline kon klaar zetten om een energiecontract af te sluiten. Wat nu duurder is als zijn huur.
Kon ie z'n oude contract niet meenemen?

Vorig jaar zijn wij ook verhuisd en toen konden we gewoon het contract meenemen. De periode dat we twee huizen hadden werd er een adres extra op het contract ingeschreven.
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:15:37 #278
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205769240
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 23:08 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Kon ie z'n oude contract niet meenemen?

Vorig jaar zijn wij ook verhuisd en toen konden we gewoon het contract meenemen. De periode dat we twee huizen hadden werd er een adres extra op het contract ingeschreven.
Ga hem dat nu niet meer vragen, waarschijnlijk is het beter als hij niet weet dat het misschien had gekund.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:37:51 #279
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_205769477
Ik ga per september waarschijnlijk van 54 naar (ruim) 100 euro per maand. Een gemiddeld jaarverbruik van 200-250 m3 gas voorkomt al te hoge maandlasten.
  zondag 28 augustus 2022 @ 01:16:55 #280
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_205770195
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 14:04 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Nog niet heel gek dan voor zo'n woning. M'n ouders hebben ook zo'n oppervlakte met een vrijstaande woning uit 2005. Die komen uit op 1450m3 dit jaar.

De ketel beter inregelen scheelde ze tov afgelopen jaar al bijna 300m3 gas.
1450m3/jaar (hoe weet je dat nu al?) is voor zo'n woning best weinig, al is deze natuurlijk wel alweer wat jonger. Maar wellicht geen kinderen meer in huis, dat kan enorm schelen. Daarnaast is je stookgedrag natuurlijk een belangrijke factor. Welke temperatuur wil je het hebben? Welke ruimtes verwarm je wanneer? En wat je zegt, hoe is je afgiftesysteem ingeregeld.

Wij zaten in onze gemoderniseerde, geschakelde hoekwoning van 200 m2 uit 1995 op ca. 2000 m3/jaar voordat we deels zijn gaan verwarmen met een airco. Wel met 2 jonge kinderen en veel thuiswerken.
  zondag 28 augustus 2022 @ 01:25:54 #281
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_205770226
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:32 schreef lily het volgende:
En contract loopt nog 2,5 jaar.

Dus we “hebben” nog even.

Jezus. Het komt over alsof je een acuut probleem hebt. Kijk het nog mooi effe een half jaar of langer aan en ga in de tussentijd nadenken over maatregelen....
pi_205770326
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 01:25 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Jezus. Het komt over alsof je een acuut probleem hebt. Kijk het nog mooi effe een half jaar of langer aan en ga in de tussentijd nadenken over maatregelen....
Beter lezen dan want dat zei ik ook namelijk.

Ik reageerde alleen op Coolguy op het huidige dure tarief en dat wij dan 13.000 per jaar zouden moeten betalen.

Vervolgens vallen er mensen met vragen overheen waarom dan, die ik alleen maar beantwoordde. Ik heb het nooit gehad over een acuut probleem.
pi_205770406
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:41 schreef PS. het volgende:

[..]
Wat ik bedoel te zeggen is dat die keuze ook een gok was een aantal jaren geleden. Nu pakt het goed uit, maar dat had niemand kunnen voorzien.

Toen was het nog dat dat ook wel 10 a 20 jaar duurde voor het terugverdiend was.
Het was toen ook al naïef te denken dat de prijzen 10-20 jaar goedkoop bleven
pi_205770636
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:41 schreef PS. het volgende:

[..]
Wat ik bedoel te zeggen is dat die keuze ook een gok was een aantal jaren geleden. Nu pakt het goed uit, maar dat had niemand kunnen voorzien.

Toen was het nog dat dat ook wel 10 a 20 jaar duurde voor het terugverdiend was.
Je zegt hier zelf al dat het ook toen géén gok was om voor die duurzaamheid te kiezen, maar zichzelf hoe dan ook wel terugverdiende. Het duurde alleen factor 4 (of inmiddels zelfs factor 5 a 6) langer dan met de huidige energieprijzen.

Dat de voorziene terugverdientijd nu absurd kort is geworden was natuurlijk niet te voorspellen. Maar door zo veel mogelijk onafhankelijk van fossiel te worden, wist je ook 5 jaar geleden al dat je nauwelijks last zou krijgen van prijsstijging van energie en tegelijkertijd jezelf al klaar stoomde voor de toekomst. En ook 5 jaar geleden was de gedachte al wel dat energieprijzen op lange termijn een stijgende trend zouden vertonen. Alleen niet zo absurd als nu het geval is.
pi_205770721
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 23:15 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ga hem dat nu niet meer vragen, waarschijnlijk is het beter als hij niet weet dat het misschien had gekund.
Lijkt me verstandig :D

quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 01:16 schreef leolinedance het volgende:

[..]
1450m3/jaar (hoe weet je dat nu al?) is voor zo'n woning best weinig, al is deze natuurlijk wel alweer wat jonger. Maar wellicht geen kinderen meer in huis, dat kan enorm schelen. Daarnaast is je stookgedrag natuurlijk een belangrijke factor. Welke temperatuur wil je het hebben? Welke ruimtes verwarm je wanneer? En wat je zegt, hoe is je afgiftesysteem ingeregeld.

Wij zaten in onze gemoderniseerde, geschakelde hoekwoning van 200 m2 uit 1995 op ca. 2000 m3/jaar voordat we deels zijn gaan verwarmen met een airco. Wel met 2 jonge kinderen en veel thuiswerken.
Klopt, geen kinderen meer in huis. Maar ook geen nachtverlaging en de cv ketel op 35 graden zodat ze optimaal gebruik maken van de vloerverwarming. Bovendien pakken ze een elektrisch kacheltje als ze ff een kantoortje willen verwarmen, dan wordt niet de verwarming in het hele huis hoger ingesteld. Vanwege pv panelen is er een overschot van zo'n 900kWh dus dat kan makkelijk uit.

Die 1450m3 ging over het afgelopen jaar, van juni 2021 tot juni 2022.
  zondag 28 augustus 2022 @ 09:01:31 #286
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205770797
Bottomline is respectvol omgaan met niet hernieuwbare grondstoffen natuurlijk altijd een goed idee. Geld uitgeven aan luxe terwijl je ook had kunnen isoleren of andere maatregelen nemen is over de afgelopen tien jaar best een discutabele keuze te noemen. We weten dat fossiele energie schaars gaat worden, is het niet nu dan is het over 10-20-50-80 jaar. Zelfs 80 jaar is veel dichterbij dan je denkt. Heb je nu een peuter, dan zijn je kleinkinderen 40-50 rond die tijd.

Heb je geen budget voor isolatie e.d., dan had je geen keuze, maar een grote groep had in principe budget zat, maar dat aan luxe en vertier uitgegeven. Tja ik noem dat schijt aan je nageslacht hebben. Persoonlijk heb ik geen kinderen omdat ik al dertig jaar zie aankomen dat we intelligent genoeg zijn om er een absolute puinhoop van te maken, maar te stom om die puinhoop op te lossen.

Mijn woning (vrijstaand, buitengebied, jaren 50) is inmiddels bijna af qua energietransitie en dat heeft best wat gekost. Vooral uren overigens, het meeste heb ik zelf gedaan. Ik hoef niet meer dan pakweg 200 kuub gas te verstoken, qua electra hou ik zo’n 1000kwh over.
pi_205770824
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 09:01 schreef mcmlxiv het volgende:
Bottomline is respectvol omgaan met niet hernieuwbare grondstoffen natuurlijk altijd een goed idee. Geld uitgeven aan luxe terwijl je ook had kunnen isoleren of andere maatregelen nemen is over de afgelopen tien jaar best een discutabele keuze te noemen. We weten dat fossiele energie schaars gaat worden, is het niet nu dan is het over 10-20-50-80 jaar. Zelfs 80 jaar is veel dichterbij dan je denkt. Heb je nu een peuter, dan zijn je kleinkinderen 40-50 rond die tijd.

Heb je geen budget voor isolatie e.d., dan had je geen keuze, maar een grote groep had in principe budget zat, maar dat aan luxe en vertier uitgegeven. Tja ik noem dat schijt aan je nageslacht hebben. Persoonlijk heb ik geen kinderen omdat ik al dertig jaar zie aankomen dat we intelligent genoeg zijn om er een absolute puinhoop van te maken, maar te stom om die puinhoop op te lossen.

Mijn woning (vrijstaand, buitengebied, jaren 50) is inmiddels bijna af qua energietransitie en dat heeft best wat gekost. Vooral uren overigens, het meeste heb ik zelf gedaan. Ik hoef niet meer dan pakweg 200 kuub gas te verstoken, qua electra hou ik zo’n 1000kwh over.
Ik ben vast niet de enige die toch met verbazing ziet hoe plots op allerlei gebied energie wordt bespaard door bijv overheid en bedrijven. Dat eh hadden we toch al heel lang normaal moeten vinden en niet nu pas nu het een stuk duurder is geworden? 8)7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_205770900
quote:

Mwah, budget is niet het enige waar je in kunt vastlopen hoor. Ik heb geld zat, maar ik heb een jaren 60 woning met een besluiteloze VVE, een idee om zonnepanelen op het dak te leggen is recentelijk afgeschoten wegens technische beperkingen. De gemeente doet ook nog niet echt iets voor zover ik kan zien, er ligt nog geen warmtenet. Verder zit ik nog met een oude ketel, het liefst zou ik hem niet vervangen door een HR ketel maar het gelijk goed doen. Echter, de andere opties duizelen me en er zijn ook technische beperkingen (fasestroom bijv is hier niet zomaar geregeld).

Schaarste in fossiele brandstoffen ben ik met je eens, volgens mij leerde ik rond 2008 al het fenomeen peak oil kennen. Er komt een dag dat we gewoon niet op dezelfde voet verder kunnen. Linksom of rechtsom. Nog een geluk dat de prijzen maken dat het erg lucratief wordt om naar duurzame oplossingen te zoeken.
  Moderator zondag 28 augustus 2022 @ 09:27:07 #289
16180 crew  CoolGuy
pi_205770910
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 09:09 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ik ben vast niet de enige die toch met verbazing ziet hoe plots op allerlei gebied energie wordt bespaard door bijv overheid en bedrijven. Dat eh hadden we toch al heel lang normaal moeten vinden en niet nu pas nu het een stuk duurder is geworden? 8)7
Veel mensen denken niet vooruit en zijn niet bezig met energiezuinig als het geen drol kost. Dan is die noodzaak er niet en dat geld voor whatever wat voor energiebesparende maatregel kan ook uitgegeven worden aan andere dingen. De overheid denkt net zo goed niet na.

Nu is er paniek, maar, de realiteit is dat er zonder oorlog ook niet op grote schaal iets zou gebeuren. Nu moet je dan vanaf 2026 als je een nieuwe ketel moet een hybride warmtepomp nemen maar, als de regering dat had verplicht zonder de oorlog was iedereen kwaad geweest want duur.

Het is toch nooit goed.
  zondag 28 augustus 2022 @ 09:28:32 #290
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205770916
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 09:09 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Voor zover dat nog niet volstrekt helder was is het dat nu wel: mensen en bedrijven gaan pas hun gedrag veranderen wanneer ze iets in de portemonnee voelen, een klein groepje daargelaten.
Huilen dan.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 28 augustus 2022 @ 09:32:34 #291
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_205770942
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:31 schreef JF_ het volgende:

[..]
En dat is het nog steeds. Als jij een contract hebt waarvan de termijn afloopt ga je op dat moment wel naar variabel tarief, maar dat is niet hetzelfde als het modelcontract voor nieuwe klanten. Tarieven voor verlengen-naar-variabel zijn ook stuk minder hoog dan tarieven van modelcontracten.
Modelcontract is variabel, maar variabel is niet per se een modelcontract.
ah tx, duidelijk :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_205772889
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:31 schreef JF_ het volgende:

[..]
En dat is het nog steeds. Als jij een contract hebt waarvan de termijn afloopt ga je op dat moment wel naar variabel tarief, maar dat is niet hetzelfde als het modelcontract voor nieuwe klanten. Tarieven voor verlengen-naar-variabel zijn ook stuk minder hoog dan tarieven van modelcontracten.
Modelcontract is variabel, maar variabel is niet per se een modelcontract.
dit is ook de reden waarom veel mensen ook een veel en veel lager tarief hebben dan die van een modelcontract en die ook behouden, en waarom er maar weinig tot geen mensen overstappen naar een model contract. Het wordt ook afgeraden door velen sinds oktober vorig jaar.
Die model contracten zijn er ook alleen omdat dit verplicht is en zijn er voor de bühne
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zondag 28 augustus 2022 @ 13:32:46 #293
16180 crew  CoolGuy
pi_205773022
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 13:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dit is ook de reden waarom veel mensen ook een veel en veel lager tarief hebben dan die van een modelcontract en die ook behouden, en waarom er maar weinig tot geen mensen overstappen naar een model contract. Het wordt ook afgeraden door velen sinds oktober vorig jaar.
Die model contracten zijn er ook alleen omdat dit verplicht is en zijn er voor de bühne
Maar wat zijn dan de éigenlijke prijzen? want ik betaal nu bv een tientje per maand. Ga ik echter bij Engie kijken wat ik NU zou moeten betalen in hun rekentool, dan komt dat ineens op 80 euro uit. Dat is dus 8 keer zo hoog. Maar die prijzen waar daar dan mee gerekend wordt, zijn dat dan de modelcontractprijzen of de 'je bent klant bij ons dus minder' prijzen?

Daarnaast, die prijzen die je overal in die grafiekjes ziet qua wat de markt doet...dat is dan stiekem ook allemaal wat minder, of is dát wél gewoon de realiteit?
pi_205773052
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 13:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar wat zijn dan de éigenlijke prijzen? want ik betaal nu bv een tientje per maand. Ga ik echter bij Engie kijken wat ik NU zou moeten betalen in hun rekentool, dan komt dat ineens op 80 euro uit. Dat is dus 8 keer zo hoog. Maar die prijzen waar daar dan mee gerekend wordt, zijn dat dan de modelcontractprijzen of de 'je bent klant bij ons dus minder' prijzen?

Daarnaast, die prijzen die je overal in die grafiekjes ziet qua wat de markt doet...dat is dan stiekem ook allemaal wat minder, of is dát wél gewoon de realiteit?
dat weten alleen de energieleveranciers en die houden dit geheim in verband met concurrentie.
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat ze voor mij een lange termijn contract hebben afgesloten op de markt toen ik naar mijn leverancier ging. Dus wellicht gebruiken ze dit om mijn variabel tarief te bepalen ipv het model contract om zo geen klanten te verliezen?
Ik heb ook het vermoeden dat er allemaal persoonlijke variabele tarieven zijn die alleen die ene klant krijgen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205782078
quote:

Kansloos veel geld uitgeven aan "energietransitie" en dat slim vinden :')
Heb je de levensduur/afschrijving van al je zooi al eens berekend? Ga je er over ~10jaar (als je dat al haalt) weer 15k+ instoppen? :')

Iedereen wordt genaait. Wat je ook doet. Jij betaald het elke ~10 jaar. Slimmere mensen spreiden het uit per maand.
pi_205782132
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 09:32 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Heb je de levensduur/afschrijving van al je zooi al eens berekend? Ga je er over ~10jaar (als je dat al haalt) weer 15k+ instoppen? :')

Iedereen wordt genaait. Wat je ook doet. Jij betaald het elke ~10 jaar. Slimmere mensen spreiden het uit per maand.
Waarom zou je er over tien jaar weer 15k in moeten stoppen? Tegen die tijd is een wp nog iets van 1500 euro (+ inflatie). De rest van het huis doet het al.
pi_205782228
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 09:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Waarom zou je er over tien jaar weer 15k in moeten stoppen? Tegen die tijd is een wp nog iets van 1500 euro (+ inflatie). De rest van het huis doet het al.
Misschien is tegen die tijd een warmtepomp weer niet efficiënt genoeg? Is triple glass verplicht? Zijn zonnepanelen onder de 300 wp per paneel te weinig voor subsidie? Zijn de energielabels gewijzigd waardoor een A label nu weer G is en je moet focussen om A+++ te krijgen? Het is toch allemaal een dom spelletje dat zie je toch wel. Het enige dat van belang is zijn de centen, dat is altijd al zo geweest. Als je een beetje verdiept kun je er natuurlijk op anticiperen om zo de verstandigste keuzes te maken maar we spelen allemaal mee in dat zelfde spelletje.

Vroeger ook al met een cv ketel.... en toen kwamen de HR ketels oh oh wat revolutionair. Uiteindelijk werden VR ketels zelfs verboden. En we denken dat we er nu zijn met de warmtepomp? Beter, efficiënter en zuiniger dan dit gaat het niet worden? Tuurlijk wel.... en dan moeten we weer allemaal mee.
Facts don't care about your feelings
pi_205782274
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 09:24 schreef Daboman het volgende:

[..]
...een besluiteloze VVE, een idee om zonnepanelen op het dak te leggen is recentelijk afgeschoten wegens technische beperkingen.
Het probleem is dat teveel mensen de opbrengst moeten delen.
Voorheen kon je terug leveren, daar kun je nu niet mee rekenen.

In ons geval zitten we met 6 huishoudens onder een dak, zonder lift of ander groot gemeenschappelijk verbruik.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_205782276
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 09:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
:D

Kom op zeg hoe naief kan je zijn. Een WP is een omgedraaide en ingewikkeldere airco. De airco bestaat al 120 jaar en minstens te helft van de tijd massaal in gebruik en zijn ook nog altijd knetter duur.
De inflatie gaat/is gigantisch. Zoals Yoshi al zegt, je kan niet op tegen de spelletjes die ze spelen. Het is een vicious circle. Gas is een van de schoonste middelen die we hebben _O- Des te meer je mee doet aan de zogenaamde "verduurzaming" rage, des te duurder ze een kw/kuub kunnen verkopen aan de markt.
  maandag 29 augustus 2022 @ 10:14:56 #300
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_205782384
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 09:32 schreef B4llistic het volgende:

[..]

Ik heb productgarantie op 87% van het vermogen van onze panelen na 30 jaar. Bullshitverhaal van je dus.
Zelfs mijn omvormer heeft 25 jaar garantie.
En als zgn slim mens mag je wel eens aan je taal gaan werken.

Edit: En volgens het zonnepanelen topic in K&W heb je ze zelf ook. Zeker dan geen eigen keuze geweest of loop je hier maar wat te trollen?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')