abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:37:52 #251
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205768052
Ik voel me af en toe misselijk worden van hoe volstrekt willekeurig deze crisis de één wel raakt en de ander totaal niet.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205768059
[quote]0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:32 schreef lily het volgende:
quote:
99s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:34 schreef Nizno het volgende:

[..]
of de vaste termijn liep af. net als bij mn zus.
Maar dan krijg je toch nog tijdelijk een 'beter' tarief? Of is dat ook alweer van de baan.

Daarnaast snap ik niet dat meer mensen in de zomer naar deals als Greenchoice 3 jaar dalen of soortgelijke zijn overgestapt. Kan ook met een contract. Betaal je 50 euro boete, bespaar je 2000+ euro ofzo deze winter bij 'normaal' gebruik.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:41:00 #253
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_205768091
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:38 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Maar dan krijg je toch nog tijdelijk een 'beter' tarief? Of is dat ook alweer van de baan.

Daarnaast snap ik niet dat meer mensen in de zomer naar deals als Greenchoice 3 jaar dalen of soortgelijke zijn overgestapt. Kan ook met een contract. Betaal je 50 euro boete, bespaar je 2000+ euro ofzo deze winter bij 'normaal' gebruik.
je gaat gewoon over naar een modelcontract als je niet vast zet voor een nieuwe termijn.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:41:30 #254
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205768094
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:37 schreef zalkc het volgende:
Ik voel me af en toe misselijk worden van hoe volstrekt willekeurig deze crisis de één wel raakt en de ander totaal niet.
Vrije marktwerking hè, vroeger had je in een bepaalde regio gewoon leverancier X (primair de leveranciers die nu Eneco, Essent en Vattenfall zijn), maar de energiemarkt moest vrijgegeven worden, wat dat zou voor iedereen beter zijn.
Geen betutteling meer maar de vrijheid je energie in te kopen bij een of andere cowboy, en zelf mogen bepalen hoelang je contract vast staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205768108
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:37 schreef zalkc het volgende:
Het is ook triest. Ik heb een energierekening van een paar duizend euro die ik tegoed heb. Slaat natuurlijk nergens op dat half Nederland bij wijze van in een energiecrisis zit en een doorsnee gast als ik gewoon een paar duizend verdiend aan diezelfde energiecrisis.

Tuurlijk dat heeft met slim investeren de afgelopen jaren te maken én het direct inspringen op de hoge TLV die is/werd gegeven. Maar dan nog, het klopt niet.
pi_205768135
quote:
99s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:41 schreef Nizno het volgende:

[..]
je gaat gewoon over naar een modelcontract als je niet vast zet voor een nieuwe termijn.
Ja? Eerst werd je toch gewoon variabel dacht ik? Maar geen idee eigenlijk, heb begin dit jaar mijn contract afgekocht ivm stijgende tarieven en dus TLV. Gas heb ik sowieso niet meer gelukkig.

Wel bagger als je zo in een wurgmodelcontract loopt ;(
pi_205768190
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Vrije marktwerking hè, vroeger had je in een bepaalde regio gewoon leverancier X (primair de leveranciers die nu Eneco, Essent en Vattenfall zijn), maar de energiemarkt moest vrijgegeven worden, wat dat zou voor iedereen beter zijn.
Geen betutteling meer maar de vrijheid je energie in te kopen bij een of andere cowboy, en zelf mogen bepalen hoelang je contract vast staat.
Dat heeft jaren voor erg gunstige tarieven gezorgd met dikke welkomsbonussen. Toen hoorde ik ook niemand klagen.

En als we nu alles nationaliseren in Nederland, is de energie op de wereldmarkt dan ineens goedkoper?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:52:03 #258
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_205768288
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:44 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Ja? Eerst werd je toch gewoon variabel dacht ik? Maar geen idee eigenlijk, heb begin dit jaar mijn contract afgekocht ivm stijgende tarieven en dus TLV. Gas heb ik sowieso niet meer gelukkig.

Wel bagger als je zo in een wurgmodelcontract loopt ;(
een variabel contract is een modelcontract

op 1 januari en 1 juli worden voor die contracten de tarieven vast gesteld en daar loop je in over als je niet opnieuw vast hebt gezet na je vaste termijn.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:55:56 #259
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205768359
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:42 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Het is ook triest. Ik heb een energierekening van een paar duizend euro die ik tegoed heb. Slaat natuurlijk nergens op dat half Nederland bij wijze van in een energiecrisis zit en een doorsnee gast als ik gewoon een paar duizend verdiend aan diezelfde energiecrisis.

Tuurlijk dat heeft met slim investeren de afgelopen jaren te maken én het direct inspringen op de hoge TLV die is/werd gegeven. Maar dan nog, het klopt niet.
Mijn teller staat nu op -560 (belasting +TLV) + bonus + voorschotten (ik was wat voorzichtig met een nieuw huis) = -1330. Hartstikke mooi dat gasloos wonen en extra panelen, maar dat ik ook die 500 euro compensatie via de energiebelasting erbij krijg vindt ik niet kloppen.

En als mijn tarief straks misschien 2 euro per kWh wordt dan nog verandert er niks voor mij.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205768401
quote:
99s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:52 schreef Nizno het volgende:

[..]
een variabel contract is een modelcontract

op 1 januari en 1 juli worden voor die contracten de tarieven vast gesteld en daar loop je in over als je niet opnieuw vast hebt gezet na je vaste termijn.
Variabel is niet per se modelcontract. Mijn moeder is vanuit een vast contract in variabel terecht gekomen bij Essent. Maar ze heeft flink lagere tarieven dan het modelcontract van diezelfde tijd. Soort trouwe klantenkorting zeg maar.

Modelcontracten MOETEN energiemaatschapijen aanbieden. Door de enorm onzekere markt en de steeds almaar stijgende prijs zijn deze tarieven extreem hoog. Het zijn veelal ook de enige contracten die ze aanbieden.

Variabel is niet per se modelcontract
Modelcontract is wel variabel.

Snappie? :P
pi_205768402
quote:
99s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:41 schreef Nizno het volgende:

[..]
Wat is dit voor pertinente onzin die jij uitkraamt? Ik ben in april 'gewoon' overgegaan naar variabele tarieven bij Vattenfall zonder me te committeren aan een nieuwe vaste termijn. En in juli is dit idd verhoogd (lees: 1,69 voor gas), maar is nog steeds bijna 3x zo laag als het modelcontract van dit moment (lees: 5,08 voor gas)
  Moderator zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:58:23 #262
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205768407
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:55 schreef zalkc het volgende:

[..]
Mijn teller staat nu op -560 (belasting +TLV) + bonus + voorschotten (ik was wat voorzichtig met een nieuw huis) = -1330. Hartstikke mooi dat gasloos wonen en extra panelen, maar dat ik ook die 500 euro compensatie via de energiebelasting erbij krijg vindt ik niet kloppen.

En als mijn tarief straks misschien 2 euro per kWh wordt dan nog verandert er niks voor mij.
Die situatie heb ik ook inderdaad. Maar 0 euro aan het eind van het jaar vind ik ook al prima. Dat extra geld vanwege energiebelasting hoeft voor mij ook niet per se, maar van de andere kant zeg ik er ook geen nee tegen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205768412
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:55 schreef zalkc het volgende:

[..]

Zolang we 1 op 1 mogen salderen boeit de kwh prijs niet als je een overschot hebt nee.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:02:21 #264
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_205768451
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:57 schreef r3gi3boy het volgende:

[..]
Wat is dit voor pertinente onzin die jij uitkraamt? Ik ben in april 'gewoon' overgegaan naar variabele tarieven bij Vattenfall zonder me te committeren aan een nieuwe vaste termijn. En in juli is dit idd verhoogd (lees: 1,69 voor gas), maar is nog steeds bijna 3x zo laag als het modelcontract van dit moment (lees: 5,08 voor gas)
dan is de term modelcontract veranderd sinds ik weg ben bij mijn voormalige werkgever.

Modelcontract was gewoon altijd een contract die maandelijks opzegbaar is zonder een vaste termijn of een vast tarief.

Ik zie met een snelle google zoekopdracht meteen al de site van consuwijzer ook beschreven zoals ik aangaf
https://www.consuwijzer.n(...)contracten-aanbieden
pi_205768470
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die situatie heb ik ook inderdaad. Maar 0 euro aan het eind van het jaar vind ik ook al prima. Dat extra geld vanwege energiebelasting hoeft voor mij ook niet per se, maar van de andere kant zeg ik er ook geen nee tegen.
Klopt, door de hoge TLV en energiebelasting sta ik op -5800 en een beetje inmiddels. Waar slaat dat op :')

Ik zeg er geen nee tegen, maar het klopt niet dat bij wijze van spreke mijn buurman in de kou zit en ik lachend duizenden euro's kan incasseren..
  Moderator zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:06:05 #266
16180 crew  CoolGuy
pi_205768503
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:03 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Klopt, door de hoge TLV en energiebelasting sta ik op -5800 en een beetje inmiddels. Waar slaat dat op :')

Ik zeg er geen nee tegen, maar het klopt niet dat bij wijze van spreke mijn buurman in de kou zit en ik lachend duizenden euro's kan incasseren..
Dan gok ik dat jij investeringen gedaan hebt die je buurman niet gedaan heeft? En waar hij dat geld destijds niet uitgegeven /bespaard heeft en jij het geld kwijt was pluk jij nu de vruchten van je investering?
pi_205768546
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan gok ik dat jij investeringen gedaan hebt die je buurman niet gedaan heeft? En waar hij dat geld destijds niet uitgegeven /bespaard heeft en jij het geld kwijt was pluk jij nu de vruchten van je investering?
Nouja, bespaard/niet uitgegeven vind ik wel erg kort door de bocht.

Zo'n investering van 10-20K kan gewoonweg niet iedereen. Bovendien dacht iedereen 5 jaar geleden daar nog heel anders over. Natuurlijk heeft hij nu de goede keuze gemaakt. Maar je doet nu net alsof die buurman een domme gierige lul was die beter had moeten weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2022 22:11:40 ]
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:17:53 #268
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205768607
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:11 schreef PS. het volgende:

[..]

Zo'n investering van 10-20K kan gewoonweg niet iedereen. Bovendien dacht iedereen 5 jaar geleden daar nog heel anders over. Natuurlijk heeft hij nu de goede keuze gemaakt. Maar je doet nu net alsof die buurman een domme gierige lul was die beter had moeten weten.
3,5 jaar geleden bij de nieuwjaarsborrel op straat hadden we het over de maandbedragen voor energie met de buren. Wij zaten toen op 50 euro nadat we alles hadden geïsoleerd en 6 panelen op het dak hadden liggen, toen grapte ik nog dat ik die er eigenlijk af wilde hebben en een zwaardere installatie wilde zodat ik op 0 kon komen. De buren zaten op bedragen van 300 euro in de maand in dezelfde jaren zeventig hut. 2 vonden het allemaal onzin en zonde van het geld, bang voor schimmel, etc.. 3 hebben onder andere de kozijnen vervangen, geïsoleerd en panelen laten plaatsen.
pi_205768635
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:17 schreef zalkc het volgende:

[..]
3,5 jaar geleden bij de nieuwjaarsborrel op straat hadden we het over de maandbedragen voor energie met de buren. Wij zaten toen op 50 euro nadat we alles hadden geïsoleerd en 6 panelen op het dak hadden liggen, toen grapte ik nog dat ik die er eigenlijk af wilde hebben en een zwaardere installatie wilde zodat ik op 0 kon komen. De buren zaten op bedragen van 300 euro in de maand in dezelfde jaren zeventig hut. 2 vonden het allemaal onzin en zonde van het geld, bang voor schimmel, etc.. 3 hebben onder andere de kozijnen vervangen, geïsoleerd en panelen laten plaatsen.
Ja tuurlijk, maar dan spreek je over achterstallig onderhoud als de isolatie, ramen/kozijnen nog jaren 70 zijn.

Ging mij puur om de warmtepomp en zonnepanelen. Dit had jij 3 jaar geleden ook niet kunnen voorzien.
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:30:07 #270
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205768740
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:20 schreef PS. het volgende:

[..]
Ja tuurlijk, maar dan spreek je over achterstallig onderhoud als de isolatie, ramen/kozijnen nog jaren 70 zijn.

Ging mij puur om de warmtepomp en zonnepanelen. Dit had jij 3 jaar geleden ook niet kunnen voorzien.
Ik heb de offerte's nog liggen voor de jaren 70 hut van 5 jaar terug. Maar dat was nog te duur voor mij om het gelijk met de kozijnen te doen ;)

Ik geloof niet dat het op de lange termijn uit kan om fossiele brandstoffen te gebruiken en ben altijd al druk geweest om fossielvrij te willen geraken. Toen het duidelijk werd dat we op termijn gasloos moesten worden doordat Groningen dicht zou gaan wilde ik op tijd er klaar voor zijn. Het totale plan voor de jaren 70 hut zou rond de 40 duizend euro gaan kosten. Dat wilde ik stap voor stap bereiken. Als ik niet verhuisd was dan had ik de warmtepomp in 2020 willen laten plaatsen.

Uiteindelijk kwam er een kans voor een nieuwbouwwoning voorbij die ik niet kon laten schieten, mooie plek, oprit, en gasvrij.
pi_205768761
quote:
99s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:02 schreef Nizno het volgende:

[..]
dan is de term modelcontract veranderd sinds ik weg ben bij mijn voormalige werkgever.
Modelcontract was gewoon altijd een contract die maandelijks opzegbaar is zonder een vaste termijn of een vast tarief.
En dat is het nog steeds. Als jij een contract hebt waarvan de termijn afloopt ga je op dat moment wel naar variabel tarief, maar dat is niet hetzelfde als het modelcontract voor nieuwe klanten. Tarieven voor verlengen-naar-variabel zijn ook stuk minder hoog dan tarieven van modelcontracten.
Modelcontract is variabel, maar variabel is niet per se een modelcontract.
  Moderator zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:33:40 #272
16180 crew  CoolGuy
pi_205768785
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:11 schreef PS. het volgende:

[..]

Ik ben uiteraard met je eens dat niet iedereen dat kan maar dié ongelijkheid blijft altijd. Ik kan ook geen Rolls Royce kopen en anderen wel. Die ongelijkheid is er nou eenmaal.

Die buurman is zeker geen domme gierige lul. Als hij de mogelijkheid niet had had ie m niet. Als ie de mogelijkheid wel had maar een andere keuze heeft gemaakt, ja, dat kan. Het kan vriezen en het kan dooien. Je weet vooraf niet altijd of iets een goede keuze is.

Tot 2020 had ik nog nooit een vast contract gehad. Altijd variabel gehad want nooit mee bezig gehouden. Tot vorig jaar had ik nog een jaren 30 huis met gas. Ik verkocht dat en kon dit huis kopen. Dat was wel bewust maar niet omdat 'volgend jaar komt oorlog en giga prijzen' want dat kon ik uiteraard niet weten. Wel omdat van jaren 30 rijwoning naar 2010+ 2 onder 1 kap met warmtepomp, geen gas, modern huis, oprit, stuk grotere tuin, rustige wijk.

Soms komen dingen gewoon samen en heb je voordeel. En soms komen de verkeerde dingen samen en heb je nadeel.
pi_205768878
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ben uiteraard met je eens dat niet iedereen dat kan maar dié ongelijkheid blijft altijd. Ik kan ook geen Rolls Royce kopen en anderen wel. Die ongelijkheid is er nou eenmaal.

Die buurman is zeker geen domme gierige lul. Als hij de mogelijkheid niet had had ie m niet. Als ie de mogelijkheid wel had maar een andere keuze heeft gemaakt, ja, dat kan. Het kan vriezen en het kan dooien. Je weet vooraf niet altijd of iets een goede keuze is.

Tot 2020 had ik nog nooit een vast contract gehad. Altijd variabel gehad want nooit mee bezig gehouden. Tot vorig jaar had ik nog een jaren 30 huis met gas. Ik verkocht dat en kon dit huis kopen. Dat was wel bewust maar niet omdat 'volgend jaar komt oorlog en giga prijzen' want dat kon ik uiteraard niet weten. Wel omdat van jaren 30 rijwoning naar 2010+ 2 onder 1 kap met warmtepomp, geen gas, modern huis, oprit, stuk grotere tuin, rustige wijk.

Soms komen dingen gewoon samen en heb je voordeel. En soms komen de verkeerde dingen samen en heb je nadeel.
Wat ik bedoel te zeggen is dat die keuze ook een gok was een aantal jaren geleden. Nu pakt het goed uit, maar dat had niemand kunnen voorzien.

Toen was het nog dat dat ook wel 10 a 20 jaar duurde voor het terugverdiend was.
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:41:36 #274
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205768881
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dit lijkt exact op mijn situatie, maar dan een jaren 70 huis en compleet nieuwbouw. :D

Maar het geeft gewoon zo'n schril contrast met een kennis die vorige week verhuisde en de pot vaseline kon klaar zetten om een energiecontract af te sluiten. Wat nu duurder is als zijn huur.
  Moderator zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:47:39 #275
16180 crew  CoolGuy
pi_205768919
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:41 schreef PS. het volgende:

[..]
Wat ik bedoel te zeggen is dat die keuze ook een gok was een aantal jaren geleden. Nu pakt het goed uit, maar dat had niemand kunnen voorzien.

Toen was het nog dat dat ook wel 10 a 20 jaar duurde voor het terugverdiend was.
Ja, maar dat is het met investeringen he. Soms pakt het goed uit en soms niet. Dat kun je degene die de investering deed en het pakte goed uit niet verwijten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')