abonnement Unibet Coolblue
pi_205582783
Ik lees net een artikel van een jongen die met z'n fiets tegen een voorbij razende trein was gereden.
Hij had zelf niks maar z'n fiets was kapot :')

Maar daarin stond ook dat een trein pas na 500 meter tot stilstand komt na het indrukken van de noodrem.
Waarom moet dat zo lang duren? Ik snap dat er veel gewicht afgeremd moet worden, maar dan zorg je toch dat de remmen een stuk zwaarder worden uitgevoerd daarvoor. Als mijn auto er 500m over doet is het APK afkeur.

Nou dit was mijn vraag, gr gr
pindazakje
  maandag 8 augustus 2022 @ 19:32:07 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205582812
Iets met wrijving.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205582881
Wrijving inderdaad, en veiligheid. Je kan het niet zo goed maken om een volle trein met zn allen tegen de muur aan te laten smakken/whiplashes te geven voor 1 persoon die niet goed oplet, of zich van het leven wil beroven.

Als je voor een auto springt die met 130km/u voorbij raast staat ie ook niet op tijd stil om je niet te raken. En als je eenmaal bent overreden door een trein maakt het echt niet meer uit of hij na 50m of na 500m stilstaat hoor… Dat is toch wel ellende…
  maandag 8 augustus 2022 @ 19:42:48 #4
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205582909
Als je wel eens in een tram komt kan je al zien waarom, bij de flauwste bocht vallen onwetende toeristen al om :P.

Kan je nagaan als dat effect nog even 100 keer sterker is, je kan oma dan van de deur schrapen met een plamuurmes B-).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_205583004
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 19:32 schreef Janneke141 het volgende:
Iets met wrijving.
Wat dan
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 8 augustus 2022 @ 19:53:17 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205583008
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 19:52 schreef spierbal het volgende:

[..]
Wat dan
Wielen op rails
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205583031
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 19:53 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Wielen op rails
Dat snap ik. Maar vanuit veiligheid overweging kan er ook een ander remsysteem gebruikt worden zoals magneet remmen, wie zegt dat dat eigenlijk niet al gebruikt wordt?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 8 augustus 2022 @ 19:58:12 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205583044
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 19:56 schreef spierbal het volgende:

[..]
Dat snap ik. Maar vanuit veiligheid overweging kan er ook een ander remsysteem gebruikt worden zoals magneet remmen, wie zegt dat dat eigenlijk niet al gebruikt wordt?
Ik denk dat magneetremmen nauwelijks controleerbaar zijn waardoor je of heel veel remkracht hebt (en oma dus door de coupe vliegt) of heel weinig.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205583156
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 19:58 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik denk dat magneetremmen nauwelijks controleerbaar zijn waardoor je of heel veel remkracht hebt (en oma dus door de coupe vliegt) of heel weinig.
De gewicht van trein spelen ook de rol. Hoe zwaarder, des langer remweg nodig. Ook al heb je veel remkracht.
Hetzelfde als vrachtwagen.
En ook de snelheid van de trein op dit moment. Met 120km.u duurt wel even voordat stil staat.

Het zou beter zijn als de spoorwegen niet doorkruist met wegen. (geen slagboom meer nodig.)
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 8 augustus 2022 @ 20:22:21 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205583262
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 20:12 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
De gewicht van trein spelen ook de rol. Hoe zwaarder, des langer remweg nodig. Ook al heb je veel remkracht.
Hetzelfde als vrachtwagen.
En ook de snelheid van de trein op dit moment. Met 120km.u duurt wel even voordat stil staat.

Het zou beter zijn als de spoorwegen niet doorkruist met wegen. (geen slagboom meer nodig.)
Dat valt wel mee.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205585713
Het contactoppervlak tussen de wielen en de rails is nogal beperkt en het is staal op staal.
.
pi_205585717
Je hebt ook te maken met de passagiers. Misschien kan men een trein best sneller stoppen maar heeft dat consequenties.
pi_205623782
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 19:56 schreef spierbal het volgende:

[..]
Dat snap ik. Maar vanuit veiligheid overweging kan er ook een ander remsysteem gebruikt worden zoals magneet remmen, wie zegt dat dat eigenlijk niet al gebruikt wordt?
Magneetremmen worden enkel als noodrem gebruikt dacht ik, omdat ze niet regelbaar zijn (leveren steeds de maximale remkracht), luidruchtig zijn en de rails kunnen beschadigen.

Hogesnelheidstreinen gebruiken wervelstroomremmen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205624483
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 05:44 schreef Fer het volgende:
Het contactoppervlak tussen de wielen en de rails is nogal beperkt en het is staal op staal.
Dit dus. Het gewicht speelt uiteraard ook een rol. Bij schepen is de remafstand soms ook kilometers lang,hoewel daar heel veel wrijving is. (Noodstop bestaat ook, dat is dan bv vol achteruit slaan, maar dan nog is dat 15 tot 20 keer de scheepslengte wat dus soms ook kilometers is). Dus grote snelle zware dingen zoals een trein zijn moeilijk te stoppen.
pi_205624502
quote:
Er is ook zo een filmpje van een vrachtwagen die automatisch remt voor een overstekend kindje dat uit een dode hoek verschijnt achter een schoolbus. Indrukwekkende remafstand. Kan het nu even niet opzoeken wegens mobiel.
Edit:
Een vrachtwagen heeft dan ook veel banden met veel gewicht op en kan dus veel wrijving opwekken. Zo zal een motorfiets wellicht ook een langere remweg hebben dan een auto omdat die nu eenmaal een kleiner contactoppervlak hebben.
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:17:14 #16
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_205624868
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 19:56 schreef spierbal het volgende:

[..]
Dat snap ik. Maar vanuit veiligheid overweging kan er ook een ander remsysteem gebruikt worden zoals magneet remmen, wie zegt dat dat eigenlijk niet al gebruikt wordt?
Waarom niet gewoon iets maken dat de wielen van de trein wegschieten. De trein valt dan op die houten dingen tussen de rails die zijn best zacht dus komt de trein snel en veilig tot stilstand.
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:29:06 #17
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205624940
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 09:17 schreef borbit het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon iets maken dat de wielen van de trein wegschieten. De trein valt dan op die houten dingen tussen de rails die zijn best zacht dus komt de trein snel en veilig tot stilstand.
Bielzen.
pi_205624969
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 08:05 schreef BBach het volgende:

Zo zal een motorfiets wellicht ook een langere remweg hebben dan een auto omdat die nu eenmaal een kleiner contactoppervlak hebben.
Ik heb 0 verstand van motoren, maar ik gok dat die een veeeel kortere remweg hebben dat auto's. Toch? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_205625016
quote:
5s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 09:33 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik heb 0 verstand van motoren, maar ik gok dat die een veeeel kortere remweg hebben dat auto's. Toch? :@
Als je er mee tegen een auto aanrijdt, dan zeker.
pi_205625097
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 09:17 schreef borbit het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon iets maken dat de wielen van de trein wegschieten. De trein valt dan op die houten dingen tussen de rails die zijn best zacht dus komt de trein snel en veilig tot stilstand.
Alleen zijn de bielzen tegenwoordig van beton. Maar als je daar kleine airbags in zou bouwen is het weer zacht.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:13:45 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205625320
Mensen die niet opgelet hebben bij natuurkunde moeten daaromtrent ook geen domme vragen stellen.

Slotje plz.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_205625487
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 00:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Magneetremmen worden enkel als noodrem gebruikt dacht ik, omdat ze niet regelbaar zijn (leveren steeds de maximale remkracht), luidruchtig zijn en de rails kunnen beschadigen.

Hogesnelheidstreinen gebruiken wervelstroomremmen.
Waarom zou een magneet niet regelbaar zijn.

Spoelen kunnen proportioneel werken en dat is ook op basis van magnetisme

Gelanceerde achtbanen gebruiken ook magneten die controleerbaar zijn.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_205625515
Het kan bij treinen zoals het nu nog steeds is, met stalen wieltjes op een stalen geleiderails, niet anders. Dit concept is al bijna meer dan een eeuw geleden qua ontwerp aan zijn top gekomen en er valt niets meer aan te verbeteren. Je kunt zo hard remmen tot dat de wielen blokkeren en de rest is natuurkunde.

Dus kun je stellen dat spoorwegen en treinen is een heel erg ouderwets en relatief onveilig en achterhaald concept waar we om economische redenen gewoon aan vast blijven hangen. Je kunt het hele systeem niet zo maar even platgooien en ombouwen naar b.v. elektromagnetisch monorail. Vooral in Nederland is daar zowat niet eens plaats voor, want je zult het oude om economische reden al moeten laten doorlopen en dan een compleet nieuw concept ernaast moeten bouwen en het oude afbreken wanneer het nieuwe in bedrijf is.

Ook al zou het wel kunnen, immers alles kan zou je kunnen zeggen. Maar dan heb je het nog steeds over internationaal niveau, alle landen in Europa zouden mee over moeten stappen op hetzelfde systeem, doen ze dat niet dan moet je aan de grens overstappen en wisselen van concept.

Dus noodgedwongen gaat men maar door en hangen we vast aan een inmiddels totaal ouderwets, achterhaald en bijzonder oneconomisch, energie slurpend/vervuilend en relatief onveilig transportsysteem.
pi_205626410
quote:
5s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 09:33 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik heb 0 verstand van motoren, maar ik gok dat die een veeeel kortere remweg hebben dat auto's. Toch? :@
Volgens mij niet. 2 banden, de helft van het contactoppervlak. In de bochten wellicht ook trager dan een 4x4 aangedreven sportwagen. Ook al zijn ze lichter, frictie is het belangrijkste. Er zal wel iemand zijn die dit heeft getest op youtube. Ik ga straks even zoeken.
pi_205626433
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:20 schreef BBach het volgende:

[..]
Volgens mij niet. 2 banden, de helft van het contactoppervlak. In de bochten wellicht ook trager dan een 4x4 aangedreven sportwagen. Ook al zijn ze lichter, frictie is het belangrijkste. Er zal wel iemand zijn die dit heeft getest op youtube. Ik ga straks even zoeken.
Helft van contactoppervlak, maar ook maar een fractie van het gewicht.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:34:11 #26
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205626527
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:22 schreef vosss het volgende:

[..]
Helft van contactoppervlak, maar ook maar een fractie van het gewicht.
Eerste hit op YouTube:
Motorfiets heeft een kortere remweg, scheelt iets van 15%.
pi_205626616
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:34 schreef Tijn het volgende:

[..]
Eerste hit op YouTube:
Motorfiets heeft een kortere remweg, scheelt iets van 15%.
Geen wetenschappelijke test.
Deze ook niet, en die geeft het omgekeerde weer.
.

Ik ga geen discussie uitlokken, op Google zal er wel wat te vinden zijn hierover. Maar hier schijnt de zon, dus geen zin om op te zoeken.

Om terug te komen op de trein: 200ton ofzo aan 140 km/h stopt niet op stalen wielen in 10meter. Zelfs voor het optrekken is het soms nodig om zand te strooien voor de wielen om extra tractie te hebben.
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:36:36 #28
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205627346
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:48 schreef BBach het volgende:

[..]
Geen wetenschappelijke test.
Deze ook niet, en die geeft het omgekeerde weer.
.

Ik ga geen discussie uitlokken, op Google zal er wel wat te vinden zijn hierover. Maar hier schijnt de zon, dus geen zin om op te zoeken.

Om terug te komen op de trein: 200ton ofzo aan 140 km/h stopt niet op stalen wielen in 10meter. Zelfs voor het optrekken is het soms nodig om zand te strooien voor de wielen om extra tractie te hebben.
Het zal ook wel per auto en per motor verschillen. Zo'n M1 is bij uitstek een relatief lichte auto met goede remmen, terwijl die S1000 juist een vrij zware motor is, dus dat het dan zo uitpakt vind ik ook niet zo heel raar.
pi_205627758
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 10:27 schreef spierbal het volgende:

[..]
Waarom zou een magneet niet regelbaar zijn.

Spoelen kunnen proportioneel werken en dat is ook op basis van magnetisme

Gelanceerde achtbanen gebruiken ook magneten die controleerbaar zijn.
Gebruiken ze die om remblokken tegen het spoor te drukken? Ik betwijfel het.

quote:
Since magnetic track brakes always act unregulated and at their maximum brake force, they are only used as safety and emergency brakes.
Track brake

De magneten hangen op een zekere afstand van de rails, en worden door veren op hun plaats gehouden. De magnetische kracht moet sterk genoeg zijn om die veerkracht te overwinnen en de magneet tot tegen de rail aan te trekken. Eens de magneet tegen de rails zit zou je in principe de remkracht kunnen regelen door de stroom te verlagen. Maar stel dat de magneet door een schok loskomt van de rail en weer in z'n ruststand getrokken wordt: dan zal die lagere stroom niet volstaan om de magneet weer tot de rail te trekken. Je zou dus moeten beginnen met de maximum stroom, die na enkele tientallen milliseconden verlagen, en dan voortdurtend checken of de magneet nog tegen de rail aanzit. Het zou waarschijnlijk schokkerig zijn (omdat je begint met de maximale remkracht) en wat is het nut? De normale remmen zijn regelbaar, je hebt de magneetremmen enkel nodig in noodgevallen.

Wervelstroomremmen zijn wel regelbaar, daar heb je die problemen niet omdat de afstand tussen magneet en rail steeds dezelfde is.

[ Bericht 0% gewijzigd door crystal_meth op 13-08-2022 19:56:48 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205627774
quote:
5s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 09:33 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik heb 0 verstand van motoren, maar ik gok dat die een veeeel kortere remweg hebben dat auto's. Toch? :@
Nee langer afaik, vooral ook doordat de remming van het achterwiel erg gering wordt door het voorover hellen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_205628643
quote:
16s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 16:01 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nee langer afaik, vooral ook doordat de remming van het achterwiel erg gering wordt door het voorover hellen.
Weer wat geleerd :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:24:04 #32
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_205629738
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 09:51 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]
Alleen zijn de bielzen tegenwoordig van beton. Maar als je daar kleine airbags in zou bouwen is het weer zacht.
Inderdaad gewoon iedere bielz een airbag give. Than komt de trein als de wielen eraf schieten comfortable tot stilstand. Hebben we niet eens stations meer nodig. Just pull the noodrem if you are in de buurt van je bestemming!
pi_205632011
quote:
16s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 16:01 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nee langer afaik, vooral ook doordat de remming van het achterwiel erg gering wordt door het voorover hellen.
Maar dat verhoogt de remming van het voorwiel.

Als je uitgaat van de wetten van de wrijving, dan zal elk voertuig met banden van hetzelfde materiaal, met dezelfde oppervlakteruwheid, op dezelfde ondergrond, dezelfde remafstand bereiken wanneer optimaal geremd wordt (maw elk wiel maximaal remmen zonder te slippen), ongeacht het gewicht, de contactoppervlakte, welk wiel het meest remt etc.

Smelten, afslijten, afbreken etc. van het materiaal kan wel invloed hebben, en die zaken zullen eerder optreden bij een klein contactoppervlak, maar dan hangt het af van het specifieke materiaal of de wrijving er groter of kleiner door wordt.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205633038
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 15:57 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Gebruiken ze die om remblokken tegen het spoor te drukken? Ik betwijfel het.
[..]
Track brake

De magneten hangen op een zekere afstand van de rails, en worden door veren op hun plaats gehouden. De magnetische kracht moet sterk genoeg zijn om die veerkracht te overwinnen en de magneet tot tegen de rail aan te trekken. Eens de magneet tegen de rails zit zou je in principe de remkracht kunnen regelen door de stroom te verlagen. Maar stel dat de magneet door een schok loskomt van de rail en weer in z'n ruststand getrokken wordt: dan zal die lagere stroom niet volstaan om de magneet weer tot de rail te trekken. Je zou dus moeten beginnen met de maximum stroom, die na enkele tientallen milliseconden verlagen, en dan voortdurtend checken of de magneet nog tegen de rail aanzit. Het zou waarschijnlijk schokkerig zijn (omdat je begint met de maximale remkracht) en wat is het nut? De normale remmen zijn regelbaar, je hebt de magneetremmen enkel nodig in noodgevallen.

Wervelstroomremmen zijn wel regelbaar, daar heb je die problemen niet omdat de afstand tussen magneet en rail steeds dezelfde is.
Dat is simpel op te lossen door hydraulische ondersteuning IPV alleen te werken met regelbare stroom op de magneetrem.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_205633109
Technisch gezien kan je (als je de kosten even niet mee neemt), elk object dat hard gaat laten stoppen binnen een X afstand.
Maar als je in de trein zit die 130 gaat en die staat binnen 5 meter stil, dan lig jij zo plat als een dubbeltje tegen de cabine deur van de machinist aan met een zooi andere mensen :D
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_205633274
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 14:36 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het zal ook wel per auto en per motor verschillen. Zo'n M1 is bij uitstek een relatief lichte auto met goede remmen, terwijl die S1000 juist een vrij zware motor is, dus dat het dan zo uitpakt vind ik ook niet zo heel raar.
Dit is geen M1 vriend! En ook geen 1M.
pindazakje
pi_205633296
quote:
13s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 10:13 schreef Sounddragon het volgende:
Mensen die niet opgelet hebben bij natuurkunde moeten daaromtrent ook geen domme vragen stellen.

Slotje plz.
Domme vragen bestaan, niet alleen domme antwoorden.
En als je denkt dat een trein qua techniek al tegen de grenzen van de fysica aanloopt dan ben je mentaal een beetje beperkt.
pindazakje
  Moderator zondag 14 augustus 2022 @ 09:22:08 #38
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_205633326
Ja oke tis wel mooi geweest nu met dit topic idd. :W
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')