abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:34:11 #26
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205626527
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:22 schreef vosss het volgende:

[..]
Helft van contactoppervlak, maar ook maar een fractie van het gewicht.
Eerste hit op YouTube:
Motorfiets heeft een kortere remweg, scheelt iets van 15%.
pi_205626616
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:34 schreef Tijn het volgende:

[..]
Eerste hit op YouTube:
Motorfiets heeft een kortere remweg, scheelt iets van 15%.
Geen wetenschappelijke test.
Deze ook niet, en die geeft het omgekeerde weer.
.

Ik ga geen discussie uitlokken, op Google zal er wel wat te vinden zijn hierover. Maar hier schijnt de zon, dus geen zin om op te zoeken.

Om terug te komen op de trein: 200ton ofzo aan 140 km/h stopt niet op stalen wielen in 10meter. Zelfs voor het optrekken is het soms nodig om zand te strooien voor de wielen om extra tractie te hebben.
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:36:36 #28
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205627346
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:48 schreef BBach het volgende:

[..]
Geen wetenschappelijke test.
Deze ook niet, en die geeft het omgekeerde weer.
.

Ik ga geen discussie uitlokken, op Google zal er wel wat te vinden zijn hierover. Maar hier schijnt de zon, dus geen zin om op te zoeken.

Om terug te komen op de trein: 200ton ofzo aan 140 km/h stopt niet op stalen wielen in 10meter. Zelfs voor het optrekken is het soms nodig om zand te strooien voor de wielen om extra tractie te hebben.
Het zal ook wel per auto en per motor verschillen. Zo'n M1 is bij uitstek een relatief lichte auto met goede remmen, terwijl die S1000 juist een vrij zware motor is, dus dat het dan zo uitpakt vind ik ook niet zo heel raar.
pi_205627758
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 10:27 schreef spierbal het volgende:

[..]
Waarom zou een magneet niet regelbaar zijn.

Spoelen kunnen proportioneel werken en dat is ook op basis van magnetisme

Gelanceerde achtbanen gebruiken ook magneten die controleerbaar zijn.
Gebruiken ze die om remblokken tegen het spoor te drukken? Ik betwijfel het.

quote:
Since magnetic track brakes always act unregulated and at their maximum brake force, they are only used as safety and emergency brakes.
Track brake

De magneten hangen op een zekere afstand van de rails, en worden door veren op hun plaats gehouden. De magnetische kracht moet sterk genoeg zijn om die veerkracht te overwinnen en de magneet tot tegen de rail aan te trekken. Eens de magneet tegen de rails zit zou je in principe de remkracht kunnen regelen door de stroom te verlagen. Maar stel dat de magneet door een schok loskomt van de rail en weer in z'n ruststand getrokken wordt: dan zal die lagere stroom niet volstaan om de magneet weer tot de rail te trekken. Je zou dus moeten beginnen met de maximum stroom, die na enkele tientallen milliseconden verlagen, en dan voortdurtend checken of de magneet nog tegen de rail aanzit. Het zou waarschijnlijk schokkerig zijn (omdat je begint met de maximale remkracht) en wat is het nut? De normale remmen zijn regelbaar, je hebt de magneetremmen enkel nodig in noodgevallen.

Wervelstroomremmen zijn wel regelbaar, daar heb je die problemen niet omdat de afstand tussen magneet en rail steeds dezelfde is.

[ Bericht 0% gewijzigd door crystal_meth op 13-08-2022 19:56:48 ]
RIP Sean Lock
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:01:58 #30
459912 FlippingCoin
pronouns: papoea/zakazulu
pi_205627774
quote:
5s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 09:33 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik heb 0 verstand van motoren, maar ik gok dat die een veeeel kortere remweg hebben dat auto's. Toch? :@
Nee langer afaik, vooral ook doordat de remming van het achterwiel erg gering wordt door het voorover hellen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_205628643
quote:
16s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 16:01 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nee langer afaik, vooral ook doordat de remming van het achterwiel erg gering wordt door het voorover hellen.
Weer wat geleerd :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:24:04 #32
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_205629738
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 09:51 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]
Alleen zijn de bielzen tegenwoordig van beton. Maar als je daar kleine airbags in zou bouwen is het weer zacht.
Inderdaad gewoon iedere bielz een airbag give. Than komt de trein als de wielen eraf schieten comfortable tot stilstand. Hebben we niet eens stations meer nodig. Just pull the noodrem if you are in de buurt van je bestemming!
pi_205632011
quote:
16s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 16:01 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nee langer afaik, vooral ook doordat de remming van het achterwiel erg gering wordt door het voorover hellen.
Maar dat verhoogt de remming van het voorwiel.

Als je uitgaat van de wetten van de wrijving, dan zal elk voertuig met banden van hetzelfde materiaal, met dezelfde oppervlakteruwheid, op dezelfde ondergrond, dezelfde remafstand bereiken wanneer optimaal geremd wordt (maw elk wiel maximaal remmen zonder te slippen), ongeacht het gewicht, de contactoppervlakte, welk wiel het meest remt etc.

Smelten, afslijten, afbreken etc. van het materiaal kan wel invloed hebben, en die zaken zullen eerder optreden bij een klein contactoppervlak, maar dan hangt het af van het specifieke materiaal of de wrijving er groter of kleiner door wordt.
RIP Sean Lock
pi_205633038
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 15:57 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Gebruiken ze die om remblokken tegen het spoor te drukken? Ik betwijfel het.
[..]
Track brake

De magneten hangen op een zekere afstand van de rails, en worden door veren op hun plaats gehouden. De magnetische kracht moet sterk genoeg zijn om die veerkracht te overwinnen en de magneet tot tegen de rail aan te trekken. Eens de magneet tegen de rails zit zou je in principe de remkracht kunnen regelen door de stroom te verlagen. Maar stel dat de magneet door een schok loskomt van de rail en weer in z'n ruststand getrokken wordt: dan zal die lagere stroom niet volstaan om de magneet weer tot de rail te trekken. Je zou dus moeten beginnen met de maximum stroom, die na enkele tientallen milliseconden verlagen, en dan voortdurtend checken of de magneet nog tegen de rail aanzit. Het zou waarschijnlijk schokkerig zijn (omdat je begint met de maximale remkracht) en wat is het nut? De normale remmen zijn regelbaar, je hebt de magneetremmen enkel nodig in noodgevallen.

Wervelstroomremmen zijn wel regelbaar, daar heb je die problemen niet omdat de afstand tussen magneet en rail steeds dezelfde is.
Dat is simpel op te lossen door hydraulische ondersteuning IPV alleen te werken met regelbare stroom op de magneetrem.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_205633109
Technisch gezien kan je (als je de kosten even niet mee neemt), elk object dat hard gaat laten stoppen binnen een X afstand.
Maar als je in de trein zit die 130 gaat en die staat binnen 5 meter stil, dan lig jij zo plat als een dubbeltje tegen de cabine deur van de machinist aan met een zooi andere mensen :D
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_205633274
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 14:36 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het zal ook wel per auto en per motor verschillen. Zo'n M1 is bij uitstek een relatief lichte auto met goede remmen, terwijl die S1000 juist een vrij zware motor is, dus dat het dan zo uitpakt vind ik ook niet zo heel raar.
Dit is geen M1 vriend! En ook geen 1M.
pindazakje
pi_205633296
quote:
13s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 10:13 schreef Sounddragon het volgende:
Mensen die niet opgelet hebben bij natuurkunde moeten daaromtrent ook geen domme vragen stellen.

Slotje plz.
Domme vragen bestaan, niet alleen domme antwoorden.
En als je denkt dat een trein qua techniek al tegen de grenzen van de fysica aanloopt dan ben je mentaal een beetje beperkt.
pindazakje
  Moderator zondag 14 augustus 2022 @ 09:22:08 #38
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_205633326
Ja oke tis wel mooi geweest nu met dit topic idd. :W
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')