Eerste hit op YouTube:quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Helft van contactoppervlak, maar ook maar een fractie van het gewicht.
Geen wetenschappelijke test.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Eerste hit op YouTube:
Motorfiets heeft een kortere remweg, scheelt iets van 15%.
Het zal ook wel per auto en per motor verschillen. Zo'n M1 is bij uitstek een relatief lichte auto met goede remmen, terwijl die S1000 juist een vrij zware motor is, dus dat het dan zo uitpakt vind ik ook niet zo heel raar.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:48 schreef BBach het volgende:
[..]
Geen wetenschappelijke test.
Deze ook niet, en die geeft het omgekeerde weer.
.
Ik ga geen discussie uitlokken, op Google zal er wel wat te vinden zijn hierover. Maar hier schijnt de zon, dus geen zin om op te zoeken.
Om terug te komen op de trein: 200ton ofzo aan 140 km/h stopt niet op stalen wielen in 10meter. Zelfs voor het optrekken is het soms nodig om zand te strooien voor de wielen om extra tractie te hebben.
Gebruiken ze die om remblokken tegen het spoor te drukken? Ik betwijfel het.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 10:27 schreef spierbal het volgende:
[..]
Waarom zou een magneet niet regelbaar zijn.
Spoelen kunnen proportioneel werken en dat is ook op basis van magnetisme
Gelanceerde achtbanen gebruiken ook magneten die controleerbaar zijn.
Track brakequote:Since magnetic track brakes always act unregulated and at their maximum brake force, they are only used as safety and emergency brakes.
Nee langer afaik, vooral ook doordat de remming van het achterwiel erg gering wordt door het voorover hellen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 09:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb 0 verstand van motoren, maar ik gok dat die een veeeel kortere remweg hebben dat auto's. Toch?
Weer wat geleerdquote:Op zaterdag 13 augustus 2022 16:01 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nee langer afaik, vooral ook doordat de remming van het achterwiel erg gering wordt door het voorover hellen.
Inderdaad gewoon iedere bielz een airbag give. Than komt de trein als de wielen eraf schieten comfortable tot stilstand. Hebben we niet eens stations meer nodig. Just pull the noodrem if you are in de buurt van je bestemming!quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 09:51 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Alleen zijn de bielzen tegenwoordig van beton. Maar als je daar kleine airbags in zou bouwen is het weer zacht.
Maar dat verhoogt de remming van het voorwiel.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 16:01 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nee langer afaik, vooral ook doordat de remming van het achterwiel erg gering wordt door het voorover hellen.
Dat is simpel op te lossen door hydraulische ondersteuning IPV alleen te werken met regelbare stroom op de magneetrem.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 15:57 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Gebruiken ze die om remblokken tegen het spoor te drukken? Ik betwijfel het.
[..]
Track brake
De magneten hangen op een zekere afstand van de rails, en worden door veren op hun plaats gehouden. De magnetische kracht moet sterk genoeg zijn om die veerkracht te overwinnen en de magneet tot tegen de rail aan te trekken. Eens de magneet tegen de rails zit zou je in principe de remkracht kunnen regelen door de stroom te verlagen. Maar stel dat de magneet door een schok loskomt van de rail en weer in z'n ruststand getrokken wordt: dan zal die lagere stroom niet volstaan om de magneet weer tot de rail te trekken. Je zou dus moeten beginnen met de maximum stroom, die na enkele tientallen milliseconden verlagen, en dan voortdurtend checken of de magneet nog tegen de rail aanzit. Het zou waarschijnlijk schokkerig zijn (omdat je begint met de maximale remkracht) en wat is het nut? De normale remmen zijn regelbaar, je hebt de magneetremmen enkel nodig in noodgevallen.
Wervelstroomremmen zijn wel regelbaar, daar heb je die problemen niet omdat de afstand tussen magneet en rail steeds dezelfde is.
Dit is geen M1 vriend! En ook geen 1M.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 14:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het zal ook wel per auto en per motor verschillen. Zo'n M1 is bij uitstek een relatief lichte auto met goede remmen, terwijl die S1000 juist een vrij zware motor is, dus dat het dan zo uitpakt vind ik ook niet zo heel raar.
Domme vragen bestaan, niet alleen domme antwoorden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 10:13 schreef Sounddragon het volgende:
Mensen die niet opgelet hebben bij natuurkunde moeten daaromtrent ook geen domme vragen stellen.
Slotje plz.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |