Zo, even tijd voor een update. Wij hadden afgelopen woensdag een afspraak met beide juffen en de IB'er. Toen ik 's ochtends prul op school afzette, vertelde de juf dat de bovenschoolse hb-specialist in huis was en toevallig tijd had om prul te observeren en 's middags bij het gesprek aan te sluiten. Of we daarmee akkoord gingen? Ja natuurlijk!
En het gesprek 's middags was ongelooflijk fijn en verhelderend. Er zat duidelijk heel veel expertise bij de specialist. Ze had verrassende vragen, kon de juffen meteen tips meegeven en we samen hebben een mooi plan gemaakt voor komend jaar. Want ondanks dat de juf al een paar keer had aangegeven dat ze niet wist of school prul passend onderwijs kon bieden, mag ze toch blijven. Hierbij geldt wel: elke 6 weken een afspraak met ons, de juf, de ib'er en de specialist en elke keer schaven we bij waar nodig. Toch is er op hoofdlijnen wel vast in scenario's gedacht.
Het plan (in een notendop, we hebben een uur aan tafel gezeten):
De hb-specialist gaat één op één met prul werken. Ze gaat daarbij proberen om te achterhalen welke gedachtes prul heeft die niet helpend zijn (zoals: als het niet perfect is, is het helemaal fout) en daarmee aan de slag. Ze gaat ook proberen om af te tasten hoe ver prul staat qua ontwikkeling (mn op lezen, schrijven en rekenen) zodat we bepalen (en steeds bijstellen) wat we haar aanbieden en hoe we haar kunnen uitdagen. De specialist begeleidt op meerdere scholen van onze stichting kindjes die hb en uhb zijn en had wat mooie voorbeelden van hoe dat in de praktijk gaat. Dit kan gewoon op school, door haar even uit de klas te halen. Heel fijn dus!
We hebben al input gegeven door antwoord te geven op al haar vragen tot nu toe (zoals: hoe gaat ze ermee om als iets niet lukt? Hoe heeft prul leren fietsen?) en ook voor thuis/buiten school fijne handvaten en tips meegekregen. Zo is er een kindje in een buurdorp (ook 4 jaar) dat uhb is en een fijne pianoleraar heeft, dus we gaan eens kijken of prul het ook leuk zou vinden om les te krijgen. Is natuurlijk een heel goed voorbeeld van iets dat je moet oefenen/doorzetten/moeilijk en complex is en waar ze dus zichzelf misschien wel tegenkomt. Daarnaast is er bij
Senzai een peergroup voor kinderen van haar leeftijd waarvan de specialist denkt dat ze er goed bij zou kunnen aansluiten. School heeft er geen enkel probleem mee als prul daardoor school mist, dus we gaan kijken of we dat geregeld kunnen krijgen. Er is daar ook een oudergroep, misschien dat wij daar nog bij gaan aansluiten ook.
Voor de juffen is de opdracht: focus op het proces, niet het resultaat. Dus niet 'goed gedaan, nul fouten!', maar 'knap dat je doorgezet hebt prul!'. Prul mag gaan inzien dat je ook dingen leert van dingen die voor haar niet altijd zo voelen. Ze geeft thuis vaak de feedback dat ze niks geleerd heeft, terwijl de juf dan vertelt dat ze zo fijn gedanst hebben, of gerijmd hebben, of muziekles gedaan hebben. Voor prul is leren iets met sommetjes of schrijven of lezen, niet de rest. We hebben daarom ook afgesproken dat de juf heel expliciet gaat benoemen wat er geleerd is. Dus 'wat hebben we lekker gedanst klas! daar leren we van hoe we op de maat van de muziek kunnen bewegen' ofzoiets... Prul krijgt bovendien een schriftje/boekje/stickerkaart (nog te ontwikkelen) waarop ze kan aangeven wat ze geleerd heeft. Dat wordt dan een vast momentje met de juf. Hoeft niet langer te duren dan een paar minuutjes, maar concretiseren en visualiseren en haar op die manier ook motiveren en vertrouwen geven, zou weleens frustratie kunnen schelen... hopen we.
Qua onderwijs: prul leest en schrijft eigenlijk al op groep 3-niveau en qua rekenen zit ze nu ook ongeveer daar (ik vermoed enkel omdat we niet verder aanbieden dan ze zelf om vraagt) en we gaan komend jaar dan wel voor groep 2, maar zeker op deze vlakken gaan we onderwijs op maat regelen. Dat kan lezen/schrijven/rekenen in groep 3 worden, maar het kan ook in de vorm van complexere weektaken, die de specialist ook kan samenstellen en die de ib'er bijv ook kan uitleggen, zodat het voor de juf niet nodig is om al te vaak met prul één op één aan de slag te gaan.
Het plan is voor nu om - in de woorden van de hb-specialist te blijven - prul groep 3 straks te besparen. Nu over naar 3 was ook een scenario, maar prulleke wordt pas eind november 5 en de groep 3 is een combinatieklas met groep 4. Ook veranderen er dan best nog wel wat zaken die we voor haar nu nog niet handig vinden (zelf omkleden voor de gymles bijvoorbeeld). Dat stellen we dus bewust nog even uit. Eventueel zou ze wel (nav de 6-wekelijkse evaluaties) na de kerst of carnaval over kunnen naar 3 om dan daarna naar 4 mee over te gaan. Maar die scenario's gaan we begin volgend jaar een keuze in maken.
Ik liep huilend van opluchting naar buiten: ik heb eindelijk vertrouwen dat dit iig voor de komende tijd goed gaat komen. De hb-specialist kon prul na een half uurtje observeren écht al treffend omschrijven en had zo veel tips en trucs... Ze vroeg me overigens ook om te overwegen om mezelf eens te laten testen. Ik weet van mezelf dat ik een heel hoog IQ heb, maar de specialist was wel benieuwd hoe hoog dan, omdat dat iets kan zeggen over prul. Prul nu testen vinden we (nog) niet zinvol. Ze is pas 4 en ik heb vertrouwen dat de hb-specialist voldoende kennis en ervaring heeft om een goede inschatting te maken van wat ze nodig heeft. Zij heeft ook aangegeven de expertise van Senzai in te zetten als ze dat nodig of helpend vindt en geen drempel te ervaren voor het inschakelen van expertise die ze zelf niet heeft. Dat vind ik voor nu voldoende.
[ Bericht 5% gewijzigd door Tink89 op 09-06-2023 08:58:07 ]