SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Ja was echt fantastisch vandaag, van binnen 26 graden terug naar 22quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 21:42 schreef Nattekat het volgende:
Binnen lekker aan het koelen nu, deze kou komt zeker niet ongelegen
10 tot 11 graden, dus dat komt goed. Het zal nu vanuit de muren wel even opwarmen nu alles dicht zitquote:Op vrijdag 5 augustus 2022 21:47 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ja was echt fantastisch vandaag, van binnen 26 graden terug naar 22
Ben wel ff weg het weekend.. heb alles donker en dicht nu,..hopelijk zondag nacht ook nog wat frissig.. dan gaat de hete week wel lukken
Als er een manier was om de boel in de muren op te slaan zonder dat ik daar nu last van heb, had ik het gedaanquote:Op vrijdag 5 augustus 2022 22:36 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
10 tot 11 graden, dus dat komt goed. Het zal nu vanuit de muren wel even opwarmen nu alles dicht zit.
Wel fijn om alles even los te gooien. Maar in de winter snakken we naar deze gratis van de natuur gekregen binnentemperaturen, gezien de gasprijzen 😂😂.
Dit word er eentje zonder airco,quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 23:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als er een manier was om de boel in de muren op te slaan zonder dat ik daar nu last van heb, had ik het gedaan
Inmiddels zijn zelfs de muren aan het afkoelen hier, dus dat wordt een heerlijke nacht.
Nog steeds #teamairco hierquote:Op vrijdag 5 augustus 2022 23:06 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Dit word er eentje zonder airco,
Beetje kansloos als dat ding op 18 graden kan en het buiten 12 is, dan zet ik alles gewoon open waardoor het lekker door het huis tocht.quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 23:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nog steeds #teamairco hier
Zo'n kans om eens echt de warmte uit huis te krijgen kan ik niet laten liggen.
Alle beetjes helpen. Lucht van 16 graden (12 graden is het heulemaal niet) koelen naar nog lager en vervolgens keihard de kamer in blazen werkt toch een stuk beter hier.quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 23:09 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Beetje kansloos als dat ding op 18 graden kan en het buiten 12 is, dan zet ik alles gewoon open waardoor het lekker door het huis tocht.
Zo wat een flash flood.quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 23:17 schreef INViCTuS het volgende:
terreur buien in de alpen vandaag
[ twitter ]
Ben ik egoīstisch als ik meteen aan waterstanden denk?quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 23:17 schreef INViCTuS het volgende:
terreur buien in de alpen vandaag
[ twitter ]
Als het in slechts één dal is dat noodweer dan is die golf snel afgevlakt natuurlijk.quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 00:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ben ik egoīstisch als ik meteen aan waterstanden denk?
En vanavond nieuwe kansen om te koelenquote:Op zaterdag 6 augustus 2022 10:03 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dat was het zeker:
[ afbeelding ]
En bij de grond helemaal:
[ afbeelding ]
Wel goed om binnen een beetje de boel af te koelen.
Het zal wel goed te doen zijn. Wind/aanvoer zit in de goede hoek, dus de luchtvochtigheid zal relatief laag zijn. Ook aangename nachtenquote:Op zaterdag 6 augustus 2022 10:49 schreef Pvt.Webster het volgende:
Komt een bak warmte deze kant op volgende week. Hopelijk wordt daar nog wat van afgesnoept.
Ok. Geen issues mee op zichquote:
Als het weer plaknachten zijn, weten we je te vinden.quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 10:58 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Het zal wel goed te doen zijn. Wind/aanvoer zit in de goede hoek, dus de luchtvochtigheid zal relatief laag zijn. Ook aangename nachten
Genieten? Ik vond het te koud.quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 15:03 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgende week zien we wel weer, eerst maar genieten van een dag als vandaag. Echt heerlijk weer om allerlei activiteiten te doen. Dus dat doen we dan maar.
Nee, daar was gisteren voor. Vandaag valt alles zwaarder dan een lekker tempo wandelen en/of fietsen alweer af door de zonquote:Op zaterdag 6 augustus 2022 15:03 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgende week zien we wel weer, eerst maar genieten van een dag als vandaag. Echt heerlijk weer om allerlei activiteiten te doen. Dus dat doen we dan maar.
Heb de hele dag op de bank gehangen met een kater. Echt van genoten.quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 15:03 schreef bloodymary1 het volgende:
Als je ervan genoten hebt weet ik niet of het nog aan de definitie van kater voldoet.quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 19:15 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Heb de hele dag op de bank gehangen met een kater. Echt van genoten.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingenquote:n het zuiden is er van vrijdag tot en met zondag een redelijke (30-60%) kans op code oranje voor extreme hitte.
Waar wil je die warmte anders kwijt dan?quote:Op zondag 7 augustus 2022 10:38 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik snap niet dat iemand een airo ontwikkeld zonder die slang, maar toch mobiel?
Juni 2022 = juni 2021quote:Op zondag 7 augustus 2022 10:44 schreef DemonRage het volgende:
Zomer 2022 = zomer 2018 (droogte) + zomer 2019 (thermische pieken) + zomer 2020 (hittegolf in augustus)
Oh, daar is de bevestiging:quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 12:46 schreef DemonRage het volgende:
* DemonRage heeft het gevoel dat op een paar dagen na vanaf eind februari elke dag de zon geschenen heeft.
#SaharaWeer
Netjes toch? Voor NL begrippen best veel zon ja. Maar als je een vergelijking maakt met bijv de Canadese stad Calgary die ongeveer op dezelfde noorderbreedte ligt als Eindhoven is het alsnog iets minder zonnig hier.quote:Op zondag 7 augustus 2022 10:59 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Oh, daar is de bevestiging:
KNMI: Zes maanden op rij zonnig
Calgary ligt ook aan de lijzijde van de Rocky Mountains.quote:Op zondag 7 augustus 2022 11:15 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Netjes toch? Voor NL begrippen best veel zon ja. Maar als je een vergelijking maakt met bijv de Canadese stad Calgary die ongeveer op dezelfde noorderbreedte ligt als Eindhoven is het alsnog iets minder zonnig hier.
Dus voordat men denkt dat het hier nu opeens even zonnig is als de Sahara of Griekenland etc, neuh, dat valt wel mee
True. Maar een stad als Saskatoon bijv (geen bergen in de buurt daar) heeft ook rond de 2300u zon per jaar.quote:Op zondag 7 augustus 2022 11:35 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Calgary ligt ook aan de lijzijde van de Rocky Mountains.
En users hier maar klagen over het matige voorjaar en de matige zomerquote:Op zondag 7 augustus 2022 10:59 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Oh, daar is de bevestiging:
KNMI: Zes maanden op rij zonnig
Een dagje herfstachtig weer en de somberheid slaat snel toe bij sommige.quote:Op zondag 7 augustus 2022 12:33 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
En users hier maar klagen over het matige voorjaar en de matige zomer
Voor mij was m'n airco een echte zegen. Voordien was de zomer één lange zoektocht naar manieren om koel te blijven .quote:
Heet jij toevallig Ed Baars? @GGMMquote:Op zondag 7 augustus 2022 15:23 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Voor mij was m'n airco een echte zegen. Voordien was de zomer één lange zoektocht naar manieren om koel te blijven .
Voortdurend brainstormen, meestal ideeën die ik na een dag moest opgeven als onhaalbaar. Enkele zaken heb ik wel geprobeerd, zoals van afdekfolie (schildersvlies) een brede 8 meter lange "buis" of slurf maken om koele(re) lucht van het gelijkvloers naar de tweede verdieping te blazen.
Of een airco bouwen met de condensor en compressor van een oude koelkast, een spiraalvormige koperen buis, en plastic slangen en slangklemmen om de boel met elkaar te verbinden. Het geheel gevuld met butaangas voor aanstekers. Was best trots toen ik die koperen spiraal zag wit worden door het ijs dat erop vormde, maar een airco is het nooit geworden.
Dat was de voornaamste reden om een airco aan te schaffen: het besef dat ik elke zomer zoveel tijd vergooid heb aan een nutteloze zoektocht, ipv van het weer te genieten.
quote:Op zondag 7 augustus 2022 20:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
Tyf op. Dadelijk een week 30+ weer hier. Man man man. Wat een kutweer is het toch. Echt ik haat de zomer.
Huh? Hoe dan? Hoe kan je een hekel hebben aan zomer? 30+ niet fijn vinden begrijp ik nog wel, maar hekel aan de zomerquote:Op zondag 7 augustus 2022 20:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
Tyf op. Dadelijk een week 30+ weer hier. Man man man. Wat een kutweer is het toch. Echt ik haat de zomer.
Ps. Enige 'positieve' is dat ik dan voldoende opwek om de airco van energie te voorzien
quote:Op zondag 7 augustus 2022 20:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ps. Enige 'positieve' is dat ik dan voldoende opwek om de airco van energie te voorzien
dan zit ik mooi in de bergenquote:Op zondag 7 augustus 2022 20:36 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oei... dat wordt keihard haten dan. Deze kwam net uit een Amerikaanse weercomputer rollen.
quote:Op zondag 7 augustus 2022 20:36 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oei... dat wordt keihard haten dan. Deze kwam net uit een Amerikaanse weercomputer rollen.
Ik snap het wel. Gewoon omdat het hier nooit eens een keer geleidelijk aan gaat. Het gaat hier van 18 graden naar 26 de volgende dag, daags daarna 35 graden en dan weer een regenbui en terug naar 20 graden en dan begint dat gekut weer van voren af aan in juli/augustus.quote:Op zondag 7 augustus 2022 20:31 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Huh? Hoe dan? Hoe kan je een hekel hebben aan zomer? 30+ niet fijn vinden begrijp ik nog wel, maar hekel aan de zomer
het gaat deze week vrij geleidelijk en het blijft een tijd stabiel met lage luchtvochtigheid. Misschien wat heet, maar op zich wel prima en te doen. 22-25-28 en daarna 5/6 dagen 30+.quote:Op zondag 7 augustus 2022 20:46 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik snap het wel. Gewoon omdat het hier nooit eens een keer geleidelijk aan gaat. Het gaat hier van 18 graden naar 26 de volgende dag, daags daarna 35 graden en dan weer een regenbui en terug naar 20 graden en dan begint dat gekut weer van voren af aan in juli/augustus.
Werkelijk nooit stabiel zomerweer van een graadje of 22/23 continu. Alleen maar van die achterlijke uitschieters
Niet zo moeilijkquote:Op zondag 7 augustus 2022 20:31 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Huh? Hoe dan? Hoe kan je een hekel hebben aan zomer? 30+ niet fijn vinden begrijp ik nog wel, maar hekel aan de zomer
vorige jaar was het goed stabielquote:Op zondag 7 augustus 2022 20:46 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik snap het wel. Gewoon omdat het hier nooit eens een keer geleidelijk aan gaat. Het gaat hier van 18 graden naar 26 de volgende dag, daags daarna 35 graden en dan weer een regenbui en terug naar 20 graden en dan begint dat gekut weer van voren af aan in juli/augustus.
Werkelijk nooit stabiel zomerweer van een graadje of 22/23 continu. Alleen maar van die achterlijke uitschieters
Gelukkig krijg je dan in het herfst halfjaar genoeg compensatie. Gemiddeld genomen komt de temperatuur in de bilt maar ongeveer 100-120 dagen per jaar op 20+, dus 2/3 van het jaar is dat niet het gevalquote:Op zondag 7 augustus 2022 21:00 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Niet zo moeilijkmuggen, teken, andere ongediertes, vroeg wakker worden van lawaai, laat donker waardoor je niet echt een avond hebt, zonne-allergie/warmte-uitslag, niet echt lekker sportweer meestal (tenzij om te fietsen of zwemmen)
Ja, hartstikke leuk die cijfertjes van De Bilt, maar dat is een plekje ergens in het midden van het land waar de meeste Nederlanders NIET wonen.quote:Op zondag 7 augustus 2022 21:13 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Gelukkig krijg je dan in het herfst halfjaar genoeg compensatie. Gemiddeld genomen komt de temperatuur in de bilt maar ongeveer 100-120 dagen per jaar op 20+, dus 2/3 van het jaar is dat niet het geval
Gelukkig wel inderdaad, alles tussen -20 tot + 20 graden vind ik prima. Tenminste als het bij het seizoen past. Dertien graden in januari bijv. kan ik niet blij van worden, ondanks dat ik het een prima temperatuur vind.quote:Op zondag 7 augustus 2022 21:13 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Gelukkig krijg je dan in het herfst halfjaar genoeg compensatie. Gemiddeld genomen komt de temperatuur in de bilt maar ongeveer 100-120 dagen per jaar op 20+, dus 2/3 van het jaar is dat niet het geval
ze zijn niet voor niets verhuisd uit Utrechtquote:Op zondag 7 augustus 2022 21:14 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ja, hartstikke leuk die cijfertjes van De Bilt, maar dat is een plekje ergens in het midden van het land waar de meeste Nederlanders NIET wonen.
12 is ook acceptabelquote:Op zondag 7 augustus 2022 21:20 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Gelukkig wel inderdaad, alles tussen -20 tot + 20 graden vind ik prima. Tenminste als het bij het seizoen past. Dertien graden in januari bijv. kan ik niet blij van worden, ondanks dat ik het een prima temperatuur vind.
Vijf ook? Nog liever min vijf, maar je kan niet alles hebben natuurlijk. Met een graad of vijf doet het in ieder geval winters aan meestalquote:
als de zon maar schijntquote:Op zondag 7 augustus 2022 21:27 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Vijf ook? Nog liever min vijf, maar je kan niet alles hebben natuurlijk. Met een graad of vijf doet het in ieder geval winters aan meestal
dat zou ik nog wel een goede deal vinden. Liever sneeuw, maar oke... voor mij de koelte, voor jou de zon.quote:
Lager dan gisteren. Veel lager dan gisteren.quote:Op zondag 7 augustus 2022 21:39 schreef cherrycoke het volgende:
als de luchtvochtigheid zo hoog blijft word dit geen leuke week.
Ik las dat het niet drukkend warm gaat worden en het windje ook de boel dragelijk zal maken.quote:Op zondag 7 augustus 2022 21:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Lager dan gisteren. Veel lager dan gisteren.
Ik kan slecht tegen warmte. Doe mij maar het voorjaar, alles begint lekker te leven, al is het dan soms overdag ook al te warm maar dan zijn de nachten nog lekker koel.quote:Op zondag 7 augustus 2022 20:31 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
quote:Er komt een hittegolf aan, maar in de Schoorlse Duinen vroor het dit weekend
Voor komende week is een hittegolf aangekondigd, maar vannacht gebeurde het tegenovergestelde: in de Schoorlse duinen werd een extreem lage temperatuur gemeten van -0,46 graden Celsius. Een record, want er is nog nooit eerder zo'n lage temperatuur gemeten in de hoogzomerse periode.
Peter Bliek is vrieskoujager - altijd op jacht naar de laagste temperaturen. "Als kind hield ik al niet van warmte, en werd ik altijd blij als het weer kouder werd", vertelt hij bij het meetstation in de Schoorlse Duinen.
Een groot contrast, want het strand waar vanmorgen vroeg nog een vriestemperatuur werd gemeten, ligt nu vol met strandgangers die alvast een aanloopje nemen naar de hittegolf die voorspeld is voor aankomende week.
Uniek voor hoogzomerse periode
Volgens Bliek is het in de hoogzomerse periode, van 20 juli tot 21 augustus, nog nooit eerder voorgekomen dat er vrieskou gemeten werd. En hoe dat dan nu, in een relatief warme week, kan? Door de droogte is er weinig verdamping van condens, waardoor de lucht nog verder afkoelt.
Bliek gaat het record vandaag in ieder geval nog vieren. "Zeker. Ik ga er zo lekker een kopje koffie op drinken."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)roor-het-dit-weekend
Denk dat dat deze week ook gaat gebeuren. Niet zo koel als de afgelopen dagen, maar wel koeler dan in de uitvoer van de modellen. De minimumtemps voor deze week staan nu nog op 15 tot 18 graden dacht ik (iig beter dan 20+).quote:
Ja? Dat is het toch ook?quote:Op maandag 8 augustus 2022 09:36 schreef dick_laurent het volgende:
Dat moment dat het gewoon 21 graden in je woonkamer is en je het als ''frisjes'' ervaart
Wat is ontkoppeling?quote:Op maandag 8 augustus 2022 09:36 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Denk dat dat deze week ook gaat gebeuren. Niet zo koel als de afgelopen dagen, maar wel koeler dan in de uitvoer van de modellen. De minimumtemps voor deze week staan nu nog op 15 tot 18 graden dacht ik (iig beter dan 20+).
Dat het 's nachts harder afkoelt dan de modellen aangeven heeft te maken met zogeheten ontkoppeling. Was in juli ook al een paar keer het geval bij warme dagen, waardoor je net die paar graden minder krijgt in de nacht. En dat is best prettig.
Pff, dat haal ik alleen aan het einde van de avond momenteel, en dan nog is er genoeg stralingswarmte. Wil je een graadje van mij hebben? Hebben we allebei 22.quote:Op maandag 8 augustus 2022 09:36 schreef dick_laurent het volgende:
Dat moment dat het gewoon 21 graden in je woonkamer is en je het als ''frisjes'' ervaart
Luchtvochtigheid is en blijft relatief laag. Momenteel hier ook nog geen 40%quote:Op zondag 7 augustus 2022 21:39 schreef cherrycoke het volgende:
als de luchtvochtigheid zo hoog blijft word dit geen leuke week.
Ik weet niet waar jij zit maar hier is het 69%,quote:Op maandag 8 augustus 2022 10:17 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Luchtvochtigheid is en blijft relatief laag. Momenteel hier ook nog geen 40%
Nice.quote:Op maandag 8 augustus 2022 10:25 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij zit maar hier is het 69%,
Volgens zo'n beetje elke bron die ik kan vinden is er geen enkele klap, de 25 blijft tot het einde van de pluim een realistische optie.quote:Op maandag 8 augustus 2022 10:42 schreef Elan het volgende:
Vanaf volgende week dinsdag krijgt de temperatuur een serieuze klap naar beneden.
Maandag is er ook al behoorlijke spreiding, dus kan een dagje eerder zijn. Voor zondag staat er meer bewolking op het menu. Maar dat is allemaal nog langere termijn.quote:Op maandag 8 augustus 2022 10:42 schreef Elan het volgende:
Vanaf volgende week dinsdag krijgt de temperatuur een serieuze klap naar beneden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |