FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / "Doe de opgegeven actieradius van een EV maar door de helft!"
Golf8zondag 31 juli 2022 @ 18:02
Aldus een VAG/verkoper ... !!! De opgegeven WLTP gedeeld door twee is wat je lekker onbezorgd door kunt rijden

iemand die dit kan bevestigen?

Overweeg of woog een EV maar neig toch maar naar een benzine

zie ook die electrische rijders op vakantie in zuide;llijk Europa ...
Hyaenidaezondag 31 juli 2022 @ 18:09
Ligt er maar net aan welke auto denk ik, zijn daar geen gegevens van de vinden op internet zoals spritmonitor?
#ANONIEMzondag 31 juli 2022 @ 18:10
Ligt er aan hoe je rijdt en op wat voor wegen. Maar voor een realistisch beeld klopt dat wel aardig. Zo is het ook zo met een fossiele brandstofmotor.

Rij je op een snelweg, constant 100, wind mee, en geen heuvel op. Dan zou je die 100 waarschijnlijk halen. Maar in de praktijk rij je in de stad, constant afremmen en gas geven. Constant stilstaan, constant andere toeren maken.

Dan ben je zo die 50% kwijt
Captain_Ghostzondag 31 juli 2022 @ 18:13
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:10 schreef PS. het volgende:
Ligt er aan hoe je rijdt en op wat voor wegen. Maar voor een realistisch beeld klopt dat wel aardig. Zo is het ook zo met een fossiele brandstofmotor.

Rij je op een snelweg, constant 100, wind mee, en geen heuvel op. Dan zou je die 100 waarschijnlijk halen. Maar in de praktijk rij je in de stad, constant afremmen en gas geven. Constant stilstaan, constant andere toeren maken.

Dan ben je zo die 50% kwijt
Een denkfout.. Je moet niet verbrandingsmotor en elektrische vergelijken. Het is totaal verschillende.
Met elektrische rijdt in stedelijke gebied juist zuiniger dan op snelweg.
#ANONIEMzondag 31 juli 2022 @ 18:16
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:13 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Een denkfout.. Je moet niet verbrandingsmotor en elektrische vergelijken. Het is totaal verschillende.
Met elektrische rijdt in stedelijke gebied juist zuiniger dan op snelweg.
Dat is inderdaad een denkfout van jou. Maar waarschijnlijk heb je dit verhaal een keer op een verjaardag gehoord en verder totaal 0 kennis.
Hyaenidaezondag 31 juli 2022 @ 18:22
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:16 schreef PS. het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een denkfout van jou. Maar waarschijnlijk heb je dit verhaal een keer op een verjaardag gehoord en verder totaal 0 kennis.
Ook dat is een denkfout. Boven de 180 trek je een Tesla zo leeg. Vanaf 150 gaat het eigenlijk al hard. Met andere merken geen ervaring.
kanovinniezondag 31 juli 2022 @ 18:22
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:16 schreef PS. het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een denkfout van jou. Maar waarschijnlijk heb je dit verhaal een keer op een verjaardag gehoord en verder totaal 0 kennis.
Waarom heeft hij ongelijk?
#ANONIEMzondag 31 juli 2022 @ 18:23
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:22 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ook dat is een denkfout. Boven de 180 trek je een Tesla zo leeg. Met andere merken geen ervaring.
Waar heb ik het over 180?
#ANONIEMzondag 31 juli 2022 @ 18:24
Ze gaan uit van 100 in die berekeningen natuurlijk, niet 150 of 180 :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2022 18:24:30 ]
Hyaenidaezondag 31 juli 2022 @ 18:24
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:23 schreef PS. het volgende:

[..]
Waar heb ik het over 180?
Nergens, maar dat een EV in de stad zuiniger is dan op de snelweg is niet per definitie waar.
Alleen als je als een slome duikelaar 100 blijft rijden.
#ANONIEMzondag 31 juli 2022 @ 18:25
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:24 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Nergens, maar dat een EV in de stad zuiniger is dan op de snelweg is niet per definitie waar.
Nee dat klopt.
Citizen.Erasedzondag 31 juli 2022 @ 18:27
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:02 schreef Golf8 het volgende:
Aldus een VAG/verkoper ... !!! De opgegeven WLTP gedeeld door twee is wat je lekker onbezorgd door kunt rijden

iemand die dit kan bevestigen?

Overweeg of woog een EV maar neig toch maar naar een benzine

zie ook die electrische rijders op vakantie in zuide;llijk Europa ...
Welke auto overweeg je? Er is genoeg informatie te vinden hoe ver je werkelijk komt.

Ben dit jaar met mijn EV ook op vakantie geweest in het buitenland en dat was niet echt een probleem. Je moet natuurlijk niet op een zwarte zaterdag gaan rijden.
#ANONIEMzondag 31 juli 2022 @ 18:31
quote:
Op zondag 31 juli 2022 18:24 schreef Hyaenidae het volgende:

Nergens, maar dat een EV in de stad zuiniger is dan op de snelweg is niet per definitie waar.
Alleen als je als een slome duikelaar 100 blijft rijden.
dog-surprise-gif-5.gif
marc0871zondag 31 juli 2022 @ 20:15
Ik zag een poosje geleden dit filmpje

spectrumanalyserzondag 31 juli 2022 @ 20:32
De Proace Electric geeft volledig opgeladen 300 km aan. Twee straten verder zakt dat naar 250 km. Mijn ervaring met deze Toyota is 160 km range. De topictitel kan ik in meekomen, met de noot dat ik slechts deze EV rijd.
Altijd maar grote verhalen over hoe men met dit busje naar het buitenland wilt. Op het allerlaatste moment staat er toch een huurauto met ICE klaar.
de ongoing challenge is om met zo weinig mogelijk range over toch het kantoor weten te bereiken.
Accordtjezondag 31 juli 2022 @ 23:39
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:16 schreef PS. het volgende:
Dat is inderdaad een denkfout van jou. Maar waarschijnlijk heb je dit verhaal een keer op een verjaardag gehoord en verder totaal 0 kennis.
Volgens mij heeft ie gelijk.
In een stad rijden is voor een EV veel gunstiger qua verbruik dan op een snelweg rijden.

Dus waarom is dat volgens jou een denkfout?
oldfordmaandag 1 augustus 2022 @ 09:09
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:09 schreef Hyaenidae het volgende:
Ligt er maar net aan welke auto denk ik, zijn daar geen gegevens van de vinden op internet zoals spritmonitor?
Jazeker, zie: https://ev-database.org/car/1164/Renault-Zoe-ZE50-R110
Denk erom, alle ranges gaan uit van een 100% geladen batterij die totaal (tot aan 0%) wordt gebruikt.
Als je onderweg laad, dan zal dat meestal van 10-20% lading zijn naar 80% lading.
Je actieradius is dan nog maar 60-70% van wat wordt opgegeven.
TheFreshPrincemaandag 1 augustus 2022 @ 09:31
Als je kijkt naar de Volkswagen ID3 58KWH 1ST PLUS dan wordt er een range van 424km WLTP opgegeven.

Bjørn Nyland heeft daar mee gereden in zomer en winter omstandigheden.

Zomer: 271km range
Winter: 205km range

Nu is dat wel met een relatief kleine accu, dat kan je redelijk 1 op 1 extrapoleren naar grotere accu's.


Voor meer winter resultaten:

https://www.youtube.com/user/bjornnyland/search?query=winter

Met o.a. de Model Y was de range in de zomer dan juist hoger dan de WLTP, al was dat wel een "toeristische rit", dus geen hoge snelheden.

Sounddragonmaandag 1 augustus 2022 @ 19:58
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:22 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ook dat is een denkfout. Boven de 180 trek je een Tesla zo leeg. Vanaf 150 gaat het eigenlijk al hard. Met andere merken geen ervaring.
Hihi yeah.. vorige week op de terugweg naar huis zo'n ding zitten pesten. Volgens mij lopen ze ook niet zo vreselijk hard..
Zat hem een beetje te sarren, hij bleef links hangen met 130 ofzo, en ik wilde planken; moest er nog 400+ ofzo.. dus ik lekker german style knipperen en mijn richtingaanwijzer aan.. ging 'ie naar rechts, en hij deed 'een Duitsertje'.. duitsers hebben de neiging om naar rechts te gaan en dan mee te gaan trekken.. alleen rijden ze zich dan meestal vast, want je moet heel serieus gas geven wil je genoeg ruimte creëren om weer naar links te kunnen voor me.. maar ik 'liet' hem er voor.. allebei richting 200, maar hij leek boven de 170 helemaal niet zo rap meer, kan ook zijn dat hij het expres deed, want mijn Skowda bedrijfshok trek je er bij het verkeerslicht nog uit met een volle bakfiets en een Tessie is normaliter debiel vlot.

Na een km of 30 doorvliegen rond de 200, deed hij toch even een Schelpstop, ik denk dat er wat dingen begonnen te knipperen :D _O-

tldr: 115 pony diesel wint gewoon van een Tesla op de Autobahn.. aanhouder wint.
spectrumanalysermaandag 1 augustus 2022 @ 20:09
klopt. van de EV ga je het niet winnen op lage snelheden. de tractie is zo gigantisch. zelfs een elektrisch busje trekt er met gemak een sportwagen uit bij de stoplichten. tot 70 km/uur.
een benzinemotor komt net op gang bij die snelheid, waar de EV inzakt.
Hyaenidaemaandag 1 augustus 2022 @ 20:33
quote:
7s.gif Op maandag 1 augustus 2022 19:58 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
tldr: 115 pony diesel wint gewoon van een Tesla op de Autobahn.. aanhouder wint.
Maak je geen illusies, Model 3 heeft minimaal 350pk en daar win je met 115pk natuurlijk nooit van, op geen enkele snelheid. En trekt ook gewoon door tot 230 ofzo.
Hyaenidaemaandag 1 augustus 2022 @ 20:37
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 20:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
klopt. van de EV ga je het niet winnen op lage snelheden. de tractie is zo gigantisch. zelfs een elektrisch busje trekt er met gemak een sportwagen uit bij de stoplichten. tot 70 km/uur.
een benzinemotor komt net op gang bij die snelheid, waar de EV inzakt.
De tractie is niet gigantisch maar het koppel vanaf stilstand.
SjonShitcoindinsdag 2 augustus 2022 @ 11:52
Tesla model 3 standard range. Theoretisch 409 km, praktijk zomer 350, winter 280. Veelal korte ritten, provinciale wegen en 50-100 km per dag.

En loopt vrij makkelijk naar de 200 km/h+.

Geen 115 dieselponys die ook maar in de buurt blijven als de pin onderin gaat.

[ Bericht 33% gewijzigd door SjonShitcoin op 02-08-2022 11:58:52 ]
Sounddragonwoensdag 3 augustus 2022 @ 07:14
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 20:33 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Maak je geen illusies, Model 3 heeft minimaal 350pk en daar win je met 115pk natuurlijk nooit van, op geen enkele snelheid. En trekt ook gewoon door tot 230 ofzo.
Maar-niet-lang.

Leuk voor rondjes om de Utrechtse Dom met een radius van een km of 100, maar even naar Berlijn is wel een beetje een geduld kwestie.. en dan zit je 120 te kutten op de Autobahn, en dan moet je alsnog ergens laden onderweg.

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 11:52 schreef SjonShitcoin het volgende:
Tesla model 3 standard range. Theoretisch 409 km, praktijk zomer 350, winter 280. Veelal korte ritten, provinciale wegen en 50-100 km per dag.

En loopt vrij makkelijk naar de 200 km/h+.

Geen 115 dieselponys die ook maar in de buurt blijven als de pin onderin gaat.
Zéker wel, ik ben minstens een half uur eerder thuis over 500km afstand.. al ga je op je kop staan :+
Pedal to the metal trek ik nog steeds alle 500km uit één tank dode dino's, ga jij niet redden met je Tessie, nog niet misschien :7

Dat je het eerste stuk in een dikke stofwolk aan de horizon verdwijnt is natuurlijk zo klaar als een klontje :+ , de vraag is alleen hoe lang het duurt voordat de duracell powers beginnen af te nemen als je continu 200kaa-em-haa pro Stunde doet :P
SjonShitcoinwoensdag 3 augustus 2022 @ 07:41
quote:
7s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 07:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
Maar-niet-lang.

Leuk voor rondjes om de Utrechtse Dom met een radius van een km of 100, maar even naar Berlijn is wel een beetje een geduld kwestie.. en dan zit je 120 te kutten op de Autobahn, en dan moet je alsnog ergens laden onderweg.
[..]
Zéker wel, ik ben minstens een half uur eerder thuis over 500km afstand.. al ga je op je kop staan :+
Pedal to the metal trek ik nog steeds alle 500km uit één tank dode dino's, ga jij niet redden met je Tessie, nog niet misschien :7

Dat je het eerste stuk in een dikke stofwolk aan de horizon verdwijnt is natuurlijk zo klaar als een klontje :+ , de vraag is alleen hoe lang het duurt voordat de duracell powers beginnen af te nemen als je continu 200kaa-em-haa pro Stunde doet :P
Als ik 500 km+ moet rijden pak ik de 330d van de vrouw wel.
Sounddragonwoensdag 3 augustus 2022 @ 07:44
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 07:41 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
Als ik 500 km+ moet rijden pak ik de 330d van de vrouw wel.
Je vrouw heeft tenminste verstand van auto's _O_

Als ik die 2 bakken in mijn wagenpark had, reed zij sowieso trouwens de stofzuiger, en ik de dikke diesel :7
SjonShitcoinwoensdag 3 augustus 2022 @ 07:55
quote:
14s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 07:44 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
Je vrouw heeft tenminste verstand van auto's _O_

Als ik die 2 bakken in mijn wagenpark had, reed zij sowieso trouwens de stofzuiger, en ik de dikke diesel :7
Je moet rijden wat het best bij je ritten padt. Maar duurt niet lang meer voordat ie eruit gaat voor een Ioniq 6.
Sounddragonwoensdag 3 augustus 2022 @ 08:11
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 07:55 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
Je moet rijden wat het best bij je ritten padt. Maar duurt niet lang meer voordat ie eruit gaat voor een Ioniq 6.
Je zou domweg moeten kunnen rijden wat je leuk vindt om te rijden ipv allerlei afwegingen maken op basis van kosten.

Kan op zich wel, als geld geen issue is :+

Het zal nog wel even duren voor er EV's zijn waar ik iets mee kan, prive zou het kunnen, maar vind ik het te duur.. 98% van mijn kilometers zijn voor werk, en als ik dichtbij zit is het 200km op een dag ofzo..
Tevens zit ik doorgaans in hotels, en dan is laden zo ongeveer altijd een probleem.. gaat gewoon niet werken.

En.. ik ben gewoon een petrolhead.. dat zal wel nooit meer over gaan ;(
SjonShitcoinwoensdag 3 augustus 2022 @ 08:16
quote:
7s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 08:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
Je zou domweg moeten kunnen rijden wat je leuk vindt om te rijden ipv allerlei afwegingen maken op basis van kosten.

Kan op zich wel, als geld geen issue is :+

Het zal nog wel even duren voor er EV's zijn waar ik iets mee kan, prive zou het kunnen, maar vind ik het te duur.. 98% van mijn kilometers zijn voor werk, en als ik dichtbij zit is het 200km op een dag ofzo..
Tevens zit ik doorgaans in hotels, en dan is laden zo ongeveer altijd een probleem.. gaat gewoon niet werken.

En.. ik ben gewoon een petrolhead.. dat zal wel nooit meer over gaan ;(
Ik zou graag een RAM TRX op de oprit zetten maar dan moet ik eerst de loterij winnen. En tot die tijd bepaalt de portemonnee en niet het hart.
Citizen.Erasedwoensdag 3 augustus 2022 @ 08:16
quote:
7s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 08:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
Je zou domweg moeten kunnen rijden wat je leuk vindt om te rijden ipv allerlei afwegingen maken op basis van kosten.

Kan op zich wel, als geld geen issue is :+

Het zal nog wel even duren voor er EV's zijn waar ik iets mee kan, prive zou het kunnen, maar vind ik het te duur.. 98% van mijn kilometers zijn voor werk, en als ik dichtbij zit is het 200km op een dag ofzo..
Tevens zit ik doorgaans in hotels, en dan is laden zo ongeveer altijd een probleem.. gaat gewoon niet werken.

En.. ik ben gewoon een petrolhead.. dat zal wel nooit meer over gaan ;(
Denk dat het vooral het laatste is. Een automaat zal vast ook niets voor je zijn.
Sounddragonwoensdag 3 augustus 2022 @ 08:21
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 08:16 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Denk dat het vooral het laatste is. Een automaat zal vast ook niets voor je zijn.
Als kilometervreter is een automaat juist perfect.. allebei mijn auto's zijn 7 traps automaten.
Sounddragonwoensdag 3 augustus 2022 @ 08:23
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 08:16 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
Ik zou graag een RAM TRX op de oprit zetten maar dan moet ik eerst de loterij winnen. En tot die tijd bepaalt de portemonnee en niet het hart.
Same here, al heb ik voor de privebak wdb alle vrijheid vd wereld, maar die is puur boodschappenkar, dus die mag zuipen wat hij wil, zero fucks are given.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 3 augustus 2022 @ 11:05
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 20:33 schreef Hyaenidae het volgende:

En trekt ook gewoon door tot 230 ofzo.
En na een half uur moet je 'tanken'. Die 115pk TDI gaat dan nog 600km verder. :')
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 3 augustus 2022 @ 11:08
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 07:55 schreef SjonShitcoin het volgende:

Je moet rijden wat het best bij je ritten padt.
Ik rijd wat ik leuk vindt. Dus een V70R voor gezinsaangelegenheden en een 500 Abarth voor woon-werkverkeer. :')
SjonShitcoinwoensdag 3 augustus 2022 @ 12:13
Nog 600 km met 200+ nadat een Tesla aan de lader moet

Lol

Overdrijven is ook een vak.
--HOOLIE--woensdag 3 augustus 2022 @ 12:36
van de 528 die door de fabriek is opgegeven, haal ik ongeveer 430km
Dan rij ik op eco stand en geen (weinig) stoplichtsprints en vooral snelweg...gemiddeld 110km/u
boegschroefwoensdag 3 augustus 2022 @ 13:16
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 09:09 schreef oldford het volgende:

[..]
Jazeker, zie: https://ev-database.org/car/1164/Renault-Zoe-ZE50-R110
Denk erom, alle ranges gaan uit van een 100% geladen batterij die totaal (tot aan 0%) wordt gebruikt.
Als je onderweg laad, dan zal dat meestal van 10-20% lading zijn naar 80% lading.
Je actieradius is dan nog maar 60-70% van wat wordt opgegeven.
En dit is de praktijk inderdaad, daarnaast haal je vaak maar ~90% van de range die de fabriek opgeeft. Dan kom je richting die 55%-65% in praktijk als je lange afstanden maakt en langs de weg moet opladen.

De meeste EV rijders beginnen aardig te zweten als de range onder de 20% komt en dan ga je snel zoeken naar laadpunten.
IkEetSlakkenwoensdag 3 augustus 2022 @ 13:30
Hier een Hyundai Kona. In de zomer rijd ik ongeveer 450 tot 480 km op een volle lading. Gewoon met airco aan en veel snelweg. In de winter 350 tot 400 ongeveer. Beetje afhankelijk van het weer. Maar t valt me niet tegen. De nervositeit begrijp ik niet echt. Ik ben ook wel eens op schildpad stand thuis gekomen. Ergste wat me overigens wel is overkomen is dat ik op de snelweg op weg naar een laadstation leeg was en dus op schildpad stand op de snelweg reed. Dan rijd je dus 60 km/uur.
Hyaenidaewoensdag 3 augustus 2022 @ 16:33
quote:
7s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 07:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
Maar-niet-lang.

Leuk voor rondjes om de Utrechtse Dom met een radius van een km of 100, maar even naar Berlijn is wel een beetje een geduld kwestie.. en dan zit je 120 te kutten op de Autobahn, en dan moet je alsnog ergens laden onderweg.
[..]
Ja lekker boeiend, ik kom toch nooit buiten Nederland en België. Ich bin doch kein Berliner :')
Sounddragonwoensdag 3 augustus 2022 @ 19:51
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 12:13 schreef SjonShitcoin het volgende:
Nog 600 km met 200+ nadat een Tesla aan de lader moet

Lol

Overdrijven is ook een vak.
Geen grap, ik rijd bijna alleen maar richting Noord Duitsland - Noord/midden Limburg en vv, met een hok vd zaak met een tankpas. Klepel gaat alleen vd bodem af als er iemand in de weg rijdt of in een Baustelle..

Ik tiep dit in Rendsburg, vrijdagavond om 18.00 rijd ik hier weg richting huis das 558 km, en dat rijd ik in een uurtje of 4, ga maar proberen met je stofzuigert :D

Oh, en volgende week zit ik nog een beetje verder omhoog in Denemarken. Dus zondagnacht vliegt de Skowda weer omhoog met dezelfde noodgang :P
Das echt niet te doen met een elektrische bak.. niet in die tijdsspanne in ieder geval.
SjonShitcoinwoensdag 3 augustus 2022 @ 20:21
140 per uur gemiddeld is wat anders dan continu 200+

Maar leuk dat je lange ritten op dinosap sneller doet dan een EV. Je vertelt echt niks nieuws.

Ik stap uit dit wedstrijdje doelpalen verzetten.

[ Bericht 33% gewijzigd door SjonShitcoin op 03-08-2022 20:27:44 ]
Sounddragonwoensdag 3 augustus 2022 @ 20:32
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 20:21 schreef SjonShitcoin het volgende:
140 per uur gemiddeld is wat anders dan continu 200+

Maar leuk dat je lange ritten op dinosap sneller doet dan een EV. Je vertelt echt niks nieuws.
140 gemiddeld over een rit van bijna 600km met Baustelles van een km of wat waar je 80 mag en een kleine 100 km binnendoor (70/100).. reistijd staat 5 uur en 32 minuten voor, dan moet je serieus doorstampen op de stukken Autobahn waar dat kan..
Het is geen circuit he.. soms moet je ook stukkies normaal doen :+

Maar ik lees het al; ervaringsdeskundige met rondjes om de kerk huppelen, en inhoudelijk en onderbouwd discussiëren is ook niet helemaal je ding.

Groetj0nz :W

:*
lipjewoensdag 3 augustus 2022 @ 21:57
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 16:33 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja lekker boeiend, ik kom toch nooit buiten Nederland en België. Ich bin doch kein Berliner :')
Nee erger Hagenaar, alhoewel je je meer voordoet als Hagenees
Captain_Ghostdonderdag 4 augustus 2022 @ 06:59
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 13:16 schreef boegschroef het volgende:

[..]
En dit is de praktijk inderdaad, daarnaast haal je vaak maar ~90% van de range die de fabriek opgeeft. Dan kom je richting die 55%-65% in praktijk als je lange afstanden maakt en langs de weg moet opladen.

De meeste EV rijders beginnen aardig te zweten als de range onder de 20% komt en dan ga je snel zoeken naar laadpunten.
Een goede EV rijders zijn voorbereid en weten vaak toch laadpaal te vinden.
Sterker nog in meeste landen zijn snelwegen beperkt 100 of 130 km/u Dus als je geen een bekeuring wilt.
Na 2 uurtje rijden ben je goed gaar dus pauze van half uurtje is welkom, in dat geval kan je auto ook aan lader zetten.
Een half uurtje is voldoende voor 70-80% afhankelijk van auto en lader.. (kan ook tegenvallen).

Er wordt steeds meer laadpalen bij gebouwd. Over tien jaar is het alweer verdubbeld. Tegelijk de actieradius van EV wordt steeds beter.

Je moet ook niet vergeten dat benzine auto waren toen ook onzuiniger, ze haalde een volle tank met 300-400 km.
Nu kunnen ze 1000 km halen en met nog minder tankinhoud dan toen.
SjonShitcoindonderdag 4 augustus 2022 @ 08:52
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 20:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
140 gemiddeld over een rit van bijna 600km met Baustelles van een km of wat waar je 80 mag en een kleine 100 km binnendoor (70/100).. reistijd staat 5 uur en 32 minuten voor, dan moet je serieus doorstampen op de stukken Autobahn waar dat kan..
Het is geen circuit he.. soms moet je ook stukkies normaal doen :+

Maar ik lees het al; ervaringsdeskundige met rondjes om de kerk huppelen, en inhoudelijk en onderbouwd discussiëren is ook niet helemaal je ding.

Groetj0nz :W

:*
Lol ik heb jarenlang 60k+ km gedaan door West Europa. kufstein-arnhem in iets meer dan 7 uurtjes. Denk niet dat je me veel hoeft bij te brengen over de Autobahn. Blij dat dat niet meer nodig is en ik max 200 per dag hoef te rijden in m'n stofzuiger. Maar blijf jij lekker denken dat je ev's kunt pesten :').
boegschroefdonderdag 4 augustus 2022 @ 10:10
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 06:59 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Een goede EV rijders zijn voorbereid en weten vaak toch laadpaal te vinden.
Sterker nog in meeste landen zijn snelwegen beperkt 100 of 130 km/u Dus als je geen een bekeuring wilt.
Na 2 uurtje rijden ben je goed gaar dus pauze van half uurtje is welkom, in dat geval kan je auto ook aan lader zetten.
Een half uurtje is voldoende voor 70-80% afhankelijk van auto en lader.. (kan ook tegenvallen).

Er wordt steeds meer laadpalen bij gebouwd. Over tien jaar is het alweer verdubbeld. Tegelijk de actieradius van EV wordt steeds beter.

Je moet ook niet vergeten dat benzine auto waren toen ook onzuiniger, ze haalde een volle tank met 300-400 km.
Nu kunnen ze 1000 km halen en met nog minder tankinhoud dan toen.
Ik denk dat ik van een andere generatie ben, want na 2 uur rijden in een moderne auto ben ik alles behalve gaar. Zelfs in mijn 20 jaar oude Z4 rijd ik dat zonder problemen. En de vergelijking met de 300/400km is ook een beetje scheef omdat je in die tijd in elk dorp je auto in 2 minuten kon volgooien. En vroeger reed bijna iedereen met een gevulde 5l jerrycan in de kofferbak, dan kon je de auto 'perongeluk' leegrijden en dan toch even snel die 5 liter erin gooien om naar het tankstation te gaan. (De meeste hadden dit omdat de benzine meter ook niet zo betrouwbaar was :+ )

Maar dit topic gaat hier niet echt over, het gaat over wat de range is in praktijk vs het boekje. En woonwerk kan je redelijk uit gaan van 75-80% van het opgegeven. Maar voor onderweg heb je die zekerheids marges meer nodig en laad je meestal maar tot die 80%.

Zelf zie ik dit ook niet echt als een probleem, zeker met de huidige range van de nieuwe modellen, kom je een heel eind. Bijna elke bestemming (thuis, hotel, werkgevers, klanten, parkeerplekken) hebben wel een oplaadplek.
NoCommentvrijdag 5 augustus 2022 @ 15:53
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 20:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
140 gemiddeld over een rit van bijna 600km met Baustelles van een km of wat waar je 80 mag en een kleine 100 km binnendoor (70/100).. reistijd staat 5 uur en 32 minuten voor, dan moet je serieus doorstampen op de stukken Autobahn waar dat kan..
Het is geen circuit he.. soms moet je ook stukkies normaal doen :+

Maar ik lees het al; ervaringsdeskundige met rondjes om de kerk huppelen, en inhoudelijk en onderbouwd discussiëren is ook niet helemaal je ding.

Groetj0nz :W

:*
140 gemiddeld dan blaas je wel aardig door ja! :D
Dannyvrijdag 5 augustus 2022 @ 15:56
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:13 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Een denkfout.. Je moet niet verbrandingsmotor en elektrische vergelijken. Het is totaal verschillende.
Met elektrische rijdt in stedelijke gebied juist zuiniger dan op snelweg.
behalve als je een sportieve rijder bent die van snel optrekken houdt. Niet voor niets zie je zat Tesla 100D's rijden die bij het stoplicht langzamer optrekken dan de fiat 500 naast ze.
TheFreshPrincevrijdag 5 augustus 2022 @ 16:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 15:56 schreef Danny het volgende:

[..]
behalve als je een sportieve rijder bent die van snel optrekken houdt. Niet voor niets zie je zat Tesla 100D's rijden die bij het stoplicht langzamer optrekken dan de fiat 500 naast ze.
Ach, ik weet niet. M'n V60 doet 0-100 in 4,9 seconden maar in het dagelijkse verkeer rol ik ook gewoon rustig met het verkeer mee. Is het een vereiste om energie te verspillen als het niet nodig is? ;)
Citizen.Erasedvrijdag 5 augustus 2022 @ 16:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ach, ik weet niet. M'n V60 doet 0-100 in 4,9 seconden maar in het dagelijkse verkeer rol ik ook gewoon rustig met het verkeer mee. Is het een vereiste om energie te verspillen als het niet nodig is? ;)
Als je een "sportieve rijder" bent wel. Kun je even optrekken en dan weer afremmen. Toen ik 18 was vond ik dat best leuk.
TheFreshPrincevrijdag 5 augustus 2022 @ 16:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:08 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Als je een "sportieve rijder" bent wel. Kun je even optrekken en dan weer afremmen. Toen ik 18 was vond ik dat best leuk.
Tsja, het kan, moet je wat vaker tanken of laden...
Dannyvrijdag 5 augustus 2022 @ 16:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ach, ik weet niet. M'n V60 doet 0-100 in 4,9 seconden maar in het dagelijkse verkeer rol ik ook gewoon rustig met het verkeer mee. Is het een vereiste om energie te verspillen als het niet nodig is? ;)
4,9 seconden is vergeleken bij een dikke tesla een slak :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:08 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Als je een "sportieve rijder" bent wel. Kun je even optrekken en dan weer afremmen. Toen ik 18 was vond ik dat best leuk.
precies

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tsja, het kan, moet je wat vaker tanken of laden...
dat is precies het punt :) Als je continu een beetje langzaam optrekt en je snelheid beperkt en niet remt maar terugwint door het gas los te laten etc zul je wel in de buurt komen van de opgegeven actieradius, anders ga je er echt wel rap doorheen.
boegschroefvrijdag 5 augustus 2022 @ 16:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:19 schreef Danny het volgende:

4,9 seconden is vergeleken bij een dikke tesla een slak :P

De dikste Tesla is een Y en die heeft een 0-100 in 5.01 :P Maar ik denk niet dat je dit bedoelde ;)

Ik heb hetzelfde als ik in de Mustang of de DB9 vooraan bij een stoplicht sta denk altijd iedereen dat je een wedstrijdje wil doen en gaat iedereen vol gas weg... ik trek lekker sloom op, heb geen zin om elke keer plank gas te gaan.
Dannyvrijdag 5 augustus 2022 @ 16:33
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:25 schreef boegschroef het volgende:

[..]
De dikste Tesla is een Y en die heeft een 0-100 in 5.01 :P Maar ik denk niet dat je dit bedoelde ;)
De model S plaid doet 0-100 in 2,1s
De standaard model S met een beetje dikke dual motor doet datzelfde in 3,2s

Weet niet waar jij 5.01 vandaan haalt als snelste tesla?

Kijk hier even wat drag races?
https://www.youtube.com/results?search_query=model+s+plaid+vs

Hier vs bugatti veyron:

Ja, die veyron wint op het eind, maar de tesla trekt echt veel sneller op, en datzelfde zie je terug in vrijwel ALLE dragraces, ongeacht welke supercar je pakt.

edit:
|:(
Je bedoelde letterlijk de DIKSTE tesla :D
de performanceversie daarvan doet overigens alsnog 0-100 in 3,7s
6ac9c4a00995cfe50b103f831649bd9c.png

[ Bericht 13% gewijzigd door Danny op 05-08-2022 16:42:18 ]
TheFreshPrincevrijdag 5 augustus 2022 @ 17:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:19 schreef Danny het volgende:

[..]
4,9 seconden is vergeleken bij een dikke tesla een slak :P
[..]
Weet het. Vooral de snelheid waarmee zo'n EV van z'n plek komt is bizar... 0,0 vertraging als je het gas intrapt...

M'n Volvo staat dan altijd nog even rustig na te denken over de automaatbak, waar een EV dan alweer 12 meter verder is.

Maar 4,9 seconden is nu ook weer niet mager, het geeft genoeg "oempf" :P

Volgende auto wordt hier ook een EV, dat sowieso.
SjonShitcoinvrijdag 5 augustus 2022 @ 18:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:19 schreef Danny het volgende:

[..]
4,9 seconden is vergeleken bij een dikke tesla een slak :P
[..]
precies
[..]
dat is precies het punt :) Als je continu een beetje langzaam optrekt en je snelheid beperkt en niet remt maar terugwint door het gas los te laten etc zul je wel in de buurt komen van de opgegeven actieradius, anders ga je er echt wel rap doorheen.
Maar dat is met een brandstofauto precies hetzelfde. Hier op de zaak hebben we diverse Renaults Express bestelwagens. Die geven standaard 910 km actieradius op de boordcomputer maar wil je daar ook maar bij in de buurt komen moet je met een ei onder het gaspedaal rijden.


En de Model Y is maar een dunnetje vergeleken met de model X.
Sociosvrijdag 5 augustus 2022 @ 19:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 17:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Weet het. Vooral de snelheid waarmee zo'n EV van z'n plek komt is bizar... 0,0 vertraging als je het gas intrapt...
Moet zo'n EV wel vierwielaandrijving hebben... Hoe vaak ik er wel niet eentje zie slippen bij de start... _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 05-08-2022 22:43:09 ]
Captain_Ghostvrijdag 5 augustus 2022 @ 20:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 15:56 schreef Danny het volgende:

[..]
behalve als je een sportieve rijder bent die van snel optrekken houdt. Niet voor niets zie je zat Tesla 100D's rijden die bij het stoplicht langzamer optrekken dan de fiat 500 naast ze.
Tesla is ook 1000 kg zwaarder dan fiat 500 he..
Het ligt natuurlijk ook aan de rijstijl van bestuurder. Doe je lekker rustig aan, dan dikt de actieradius aan. Ben je speelse bestuurder, dan levert je wat in op. De weersomstandigheden spelen ook de rol.

Je moet ook niet vergeten dat auto in begin jaren net ver kwam als elektrische auto van tegenwoordig.
Hoe zou het over 20 jaar eruit zien komen. Tegen dat tijd kunnen auto 500-700 km mee rijden. Dat is ruim voldoende, ook op vakantie.. Als de mensheid tegen dat tijd niets stoms doet.
Sounddragonvrijdag 5 augustus 2022 @ 22:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:08 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Als je een "sportieve rijder" bent wel. Kun je even optrekken en dan weer afremmen. Toen ik 18 was vond ik dat best leuk.
Ik ben al een paar vrijdagen geen 18 meer, maar een lekkere schop onder je kont van je auto in combinatie met een lekker grommetje van onder de motorkap verveelt eigenlijk nooit :P Als het beest er zit, moet hij af en toe even los, anders wordt hij sjaggo :+
Als ik een Tesla onder mijn kont zou krijgen, was het de eerste paar weken denk ik laden per 200 km voordat de lol ervanaf is.. ALS.. de lol er überhaupt vanaf gaat, want mijn gechipte 320cdi verveelde na bijna 5 ton ook nog niet echt, en een Tesla is nóg wel een stapje of wat sneller (niet op topsnelheid trouwens :P ).

Het is natuurlijk een leuk spelletje om te kijken hoe je elke kilometer eruit gewrongen krijgt, heb ik met de Skoda ook wel gedaan; even kijken wat ie 'kan (1 op 38 in slentermodus).. maar das dodelijk saai, en mijn werkgever geeft er geen kont om dat we laag vliegen met die dingen, want dat doet hij zelf ook, alleen dan met een 760i, dus hij kan er moeilijk wat van zeggen. Als we ze maar niet kapot stampen, of kort rijden, want dan ben je een lul, maar een tank brandstof meer of minder is geen punt.. is allemaal aftrekbaar van de belasting w/

Daarstraks op terugweg vanuit Rendsburg nog even een EV een beetje zitten plagen op de 31, die stoof er natuurlijk steeds vet vandoor, maar na een paar keer vond hij het wel leuk geweest.. ik denk dat de meter ook een beetje vlot terugliep, duimpje toen ik hem inhaalde, en dóór :W

Vraagje aan de EV rijders trouwens; kun je zo'n ding nou reduceren in vermogen? Ik neem aan dat het wel een soort van eco-modus heeft (of 12), maar kun je bijvoorbeeld gewoon het vermogen op lawe zeggen; 35% zetten ofzo? Of moet dat echt met je voetje? :)
Citizen.Erasedvrijdag 5 augustus 2022 @ 22:48
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:41 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
Ik ben al een paar vrijdagen geen 18 meer, maar een lekkere schop onder je kont van je auto in combinatie met een lekker grommetje van onder de motorkap verveelt eigenlijk nooit :P Als het beest er zit, moet hij af en toe even los, anders wordt hij sjaggo :+
Als ik een Tesla onder mijn kont zou krijgen, was het de eerste paar weken denk ik laden per 200 km voordat de lol ervanaf is.. ALS.. de lol er überhaupt vanaf gaat, want mijn gechipte 320cdi verveelde na bijna 5 ton ook nog niet echt, en een Tesla is nóg wel een stapje of wat sneller (niet op topsnelheid trouwens :P ).

Het is natuurlijk een leuk spelletje om te kijken hoe je elke kilometer eruit gewrongen krijgt, heb ik met de Skoda ook wel gedaan; even kijken wat ie 'kan (1 op 38 in slentermodus).. maar das dodelijk saai, en mijn werkgever geeft er geen kont om dat we laag vliegen met die dingen, want dat doet hij zelf ook, alleen dan met een 760i, dus hij kan er moeilijk wat van zeggen. Als we ze maar niet kapot stampen, of kort rijden, want dan ben je een lul, maar een tank brandstof meer of minder is geen punt.. is allemaal aftrekbaar van de belasting w/

Daarstraks op terugweg vanuit Rendsburg nog even een EV een beetje zitten plagen op de 31, die stoof er natuurlijk steeds vet vandoor, maar na een paar keer vond hij het wel leuk geweest.. ik denk dat de meter ook een beetje vlot terugliep, duimpje toen ik hem inhaalde, en dóór :W

Vraagje aan de EV rijders trouwens; kun je zo'n ding nou reduceren in vermogen? Ik neem aan dat het wel een soort van eco-modus heeft (of 12), maar kun je bijvoorbeeld gewoon het vermogen op lawe zeggen; 35% zetten ofzo? Of moet dat echt met je voetje? :)
Ik kan het ook wel waarderen, maar echt sportief rijden doe je op een circuit natuurlijk :P

Met een EV heb je wat ECO-mode opties waarmee je wat vermogen kunt beperken. Uiteindelijk is het vooral je rijgedrag. Het verschil tussen zomer en winter heb je nog altijd meer last van.

Verder is het voor de gemiddelde rijder echt geen probleem, die rijdt niet echt enorme afstanden dag in dag uit.
TheFreshPrincevrijdag 5 augustus 2022 @ 22:50
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:41 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
Ik ben al een paar vrijdagen geen 18 meer, maar een lekkere schop onder je kont van je auto in combinatie met een lekker grommetje van onder de motorkap verveelt eigenlijk nooit :P Als het beest er zit, moet hij af en toe even los, anders wordt hij sjaggo :+
Als ik een Tesla onder mijn kont zou krijgen, was het de eerste paar weken denk ik laden per 200 km voordat de lol ervanaf is.. ALS.. de lol er überhaupt vanaf gaat, want mijn gechipte 320cdi verveelde na bijna 5 ton ook nog niet echt, en een Tesla is nóg wel een stapje of wat sneller (niet op topsnelheid trouwens :P ).

Het is natuurlijk een leuk spelletje om te kijken hoe je elke kilometer eruit gewrongen krijgt, heb ik met de Skoda ook wel gedaan; even kijken wat ie 'kan (1 op 38 in slentermodus).. maar das dodelijk saai, en mijn werkgever geeft er geen kont om dat we laag vliegen met die dingen, want dat doet hij zelf ook, alleen dan met een 760i, dus hij kan er moeilijk wat van zeggen. Als we ze maar niet kapot stampen, of kort rijden, want dan ben je een lul, maar een tank brandstof meer of minder is geen punt.. is allemaal aftrekbaar van de belasting w/

Daarstraks op terugweg vanuit Rendsburg nog even een EV een beetje zitten plagen op de 31, die stoof er natuurlijk steeds vet vandoor, maar na een paar keer vond hij het wel leuk geweest.. ik denk dat de meter ook een beetje vlot terugliep, duimpje toen ik hem inhaalde, en dóór :W

Vraagje aan de EV rijders trouwens; kun je zo'n ding nou reduceren in vermogen? Ik neem aan dat het wel een soort van eco-modus heeft (of 12), maar kun je bijvoorbeeld gewoon het vermogen op lawe zeggen; 35% zetten ofzo? Of moet dat echt met je voetje? :)
Van Tesla weet ik dat ze een "Valet mode" hebben, een "Chill mode" acceleratie setting en een "Speed Limit Mode".

Dus als je je auto laat parkeren te worden of als je kinderen er in rijden kan je dat achter een pincode gooien.
Sounddragonzaterdag 6 augustus 2022 @ 12:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:48 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Ik kan het ook wel waarderen, maar echt sportief rijden doe je op een circuit natuurlijk :P

Met een EV heb je wat ECO-mode opties waarmee je wat vermogen kunt beperken. Uiteindelijk is het vooral je rijgedrag. Het verschil tussen zomer en winter heb je nog altijd meer last van.

Verder is het voor de gemiddelde rijder echt geen probleem, die rijdt niet echt enorme afstanden dag in dag uit.
Neuh, er zijn inderdaad niet heeeeel veel mensen die gruwelijk veel kilometers maken, al kom je die gele platen overal wel tegen hoor.. óók Tesla's en andere typen EV's.. Ik heb de indruk dat Audi momenteel heel erg goede zaken doet met de e-trons, die zie je best vaak in Duitsland, en die vind ik (aan de buitenkant sowieso), een stuk mooier dan een Tesla.. :)
Het is ook niet zozeer sportief rijden, ik heb doorgaans een lange rechte snelweg voor mijn neus, en dan zegt de Navi; 'ga 357 km rechtdoor.. en links in de berm staat zo'n wit bord met diagonale streepies erop.. dan stamp je dat ding toch gewoon plat? Ik wil naar huis, het is een takke eind, en ik betaal de brandstof niet :9 Een 767 vliegt ook geen 500 als hij de Atlantic overteekt.
Op binnendoor wegen doe ik gewoon normaal, en meestal voldoet de toegestane 100 km/u prima. "Baume gehen niet beseite!" staat er vaak op de borden.

Scheelt het echt zo veel in de winter qua power ook? of is hij dan alleen sneller leeg? Je gebruikt dan ook een elektrische verwarming natuurlijk, en lust ook wel wat denk ik, net als dat een airco stiekem helpt om je tank leeg te slurpen. Wel grappig trouwens, nu ik er zo over nadenk, dat een brandstof auto in de winter juist efficiënter is qua brandstof. En die heeft warmte ook als 'afval' product, waar je bij een EV ws puur warmte krijgt van elektrische verwarming.

In de kranerij zie je ook zo hier en daar elektrische versies uitgebracht worden.. aan de ene kant ga je denk ik wel die vette brul misschen als je draait, en met rijden op de weg, zeker met de grotere machines waar vaak 1000+ pk in ligt. Maar als je de hele dag op de bouw staat te hengelen kun je die herrie ook wel missen denk ik.. dan lijkt het me wel chill.. En misschien kom je dan eindelijk eens een keertje fatsoenlijk van de plek bij een verkeerslicht, en met invoegen op de snelweg :P

[ Bericht 17% gewijzigd door Sounddragon op 06-08-2022 13:12:34 ]
Sounddragonzaterdag 6 augustus 2022 @ 12:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Van Tesla weet ik dat ze een "Valet mode" hebben, een "Chill mode" acceleratie setting en een "Speed Limit Mode".

Dus als je je auto laat parkeren te worden of als je kinderen er in rijden kan je dat achter een pincode gooien.
Ok, en in Valet mode is het meteen een dood vogeltje? oO<
Ik zou het denk ik fijner vinden als je het ding gewoon zelf zou kunnen finetunen, dat je gewoon met een soort slidebar ofzo de power en evt max koppel zou kunnen instellen, dan kun je hem helemaal terugschroeven tot wat jij vindt dat hij lekker rijdt en trekt en wat voldoende is voor normaal gebruik.. want volgens mij blijf je echt wel elke keer stiekem jezelf onder je kont schoppen bij het verkeerslicht. Gewoon, omdat het kan :P
Zo'n ding zal wel een bandje lusten ook trouwens, of valt dat mee?

Stond laatst ergens in Berlijn bij een pizzaboer voor de deur te wachten tot mijn Meat Lovers klaar was, en die bezorgden met een heel bataljon Twizzy's, zelfs die dingen komen best rap van hun plek :D :D

[ Bericht 19% gewijzigd door Sounddragon op 06-08-2022 13:00:57 ]
boegschroefzaterdag 6 augustus 2022 @ 17:49
.

[ Bericht 50% gewijzigd door Danny op 07-08-2022 08:39:43 ]
boegschroefzaterdag 6 augustus 2022 @ 17:49
Je had hem al door 😁
Golf8vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:24
Praten EV-rijders het voor zichzelf goed wat voor gedoe het is met die actieradius en het laden of valt het echt wel mee allemaal?

Als je zo ervaringen leest in het altijd van ja is relax ff lunchen koffie enz benenstrekken maar dat is toch ook wat gelul als je koffie wil halen koop je die in paar minuten in tankstation en drink je die op wannneer je weer op weg rijdt
SjonShitcoinvrijdag 19 augustus 2022 @ 22:20
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:24 schreef Golf8 het volgende:
Praten EV-rijders het voor zichzelf goed wat voor gedoe het is met die actieradius en het laden of valt het echt wel mee allemaal?

Als je zo ervaringen leest in het altijd van ja is relax ff lunchen koffie enz benenstrekken maar dat is toch ook wat gelul als je koffie wil halen koop je die in paar minuten in tankstation en drink je die op wannneer je weer op weg rijdt
Als je structureel ritten van 400+ km rijdt zou ik nog geen ev kopen. Maar 2x per jaar op en neer naar Berlijn of Parijs, boeie. Doe je er een (half) uurtje langer over. Ik merk wel dat ik automatisch een stuk relaxter rij in een EV. IPV continu scherp te moeten zijn met 180-110-180 km/h door Duitsland lekker cruisen met 110, 120. Je stelt je er op in en dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Het is een gegeven wat erbij hoort, net zoals files. Daar kun je je druk over maken maar veel zin heeft het niet.

Met een non-Tesla weet ik het niet, dan gaat er wel wat meer voorbereiding aan vooraf naar het buitenland. Met een Tesla kun je altijd bij een supercharger terecht. Laadmogelijkheden en gedoe met passen in het buitenland vergt wat meer voorbereiding. Lang niet overal is het zo goed voor mekaar als hier.

[ Bericht 5% gewijzigd door SjonShitcoin op 19-08-2022 22:25:15 ]
bluufvrijdag 19 augustus 2022 @ 23:53
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 22:20 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
Als je structureel ritten van 400+ km rijdt zou ik nog geen ev kopen. Maar 2x per jaar op en neer naar Berlijn of Parijs, boeie. Doe je er een (half) uurtje langer over. Ik merk wel dat ik automatisch een stuk relaxter rij in een EV. IPV continu scherp te moeten zijn met 180-110-180 km/h door Duitsland lekker cruisen met 110, 120. Je stelt je er op in en dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Het is een gegeven wat erbij hoort, net zoals files. Daar kun je je druk over maken maar veel zin heeft het niet.

Met een non-Tesla weet ik het niet, dan gaat er wel wat meer voorbereiding aan vooraf naar het buitenland. Met een Tesla kun je altijd bij een supercharger terecht. Laadmogelijkheden en gedoe met passen in het buitenland vergt wat meer voorbereiding. Lang niet overal is het zo goed voor mekaar als hier.

Tesla heeft in heel veel Europese landen hun superchargers open gegooid voor alle merken EV met een CCS aansluiting.
Mijn auto (E-Niro MY20) heeft een WLTP van 455km. In de zomer haal ik ongeveer 450km uit een volle accu, in de winter ongeveer 350km.

En dan rij ik altijd en sportstand en ik trek bijna altijd snel op.
Zuinig rijden met een EV is vooral goed anticiperen en regenereren. Mijn remmen zitten regelmatig onder de roest omdat 95% van mijn remacties op de motor zijn waarmee ik energie terugwin (bij gas los remt de auto flink op de motor).

Snel optrekken zou (in een vacuum) overigens bij veel EVs in theorie zuiniger zijn omdat veel EV motoren bij 70% belasting het meest effectief zijn. Helaas gooit luchtweerstand uiteraard roet in het eten in de praktijk, echter is snel optrekken lang niet zo slecht voor je range als wat je zou verwachten.

Wtb EVs met veel vermogen: itt een auto met verbrandingsmotor heeft het maximale motorvermogen vrijwel geen invloed op het verbruik wanneer jij het vermogen niet aanspreekt. Als je in een Rimac Nevera met 1900+pk vermogen gewoon 50km/u rijdt dan zal de motor ook maar zo'n 10kW trekken (hoewel zulke auto's door hun gewicht meestal onzuiniger zijn als gewone EVs)
SjonShitcoinzaterdag 20 augustus 2022 @ 08:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:53 schreef bluuf het volgende:

[..]
Tesla heeft in heel veel Europese landen hun superchargers open gegooid voor alle merken EV met een CCS aansluiting.
Mijn auto (E-Niro MY20) heeft een WLTP van 455km. In de zomer haal ik ongeveer 450km uit een volle accu, in de winter ongeveer 350km.

En dan rij ik altijd en sportstand en ik trek bijna altijd snel op.
Zuinig rijden met een EV is vooral goed anticiperen en regenereren. Mijn remmen zitten regelmatig onder de roest omdat 95% van mijn remacties op de motor zijn waarmee ik energie terugwin (bij gas los remt de auto flink op de motor).

Snel optrekken zou (in een vacuum) overigens bij veel EVs in theorie zuiniger zijn omdat veel EV motoren bij 70% belasting het meest effectief zijn. Helaas gooit luchtweerstand uiteraard roet in het eten in de praktijk, echter is snel optrekken lang niet zo slecht voor je range als wat je zou verwachten.

Wtb EVs met veel vermogen: itt een auto met verbrandingsmotor heeft het maximale motorvermogen vrijwel geen invloed op het verbruik wanneer jij het vermogen niet aanspreekt. Als je in een Rimac Nevera met 1900+pk vermogen gewoon 50km/u rijdt dan zal de motor ook maar zo'n 10kW trekken (hoewel zulke auto's door hun gewicht meestal onzuiniger zijn als gewone EVs)
De Superchargers zijn wel open, maar dan heb je nog niet de Tesla software in je Audi e-tron. Daar lopen de meeste fabrikanten nog straatlengtes achter.
PeeJay1980dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:24 schreef Golf8 het volgende:
Praten EV-rijders het voor zichzelf goed wat voor gedoe het is met die actieradius en het laden of valt het echt wel mee allemaal?

Als je zo ervaringen leest in het altijd van ja is relax ff lunchen koffie enz benenstrekken maar dat is toch ook wat gelul als je koffie wil halen koop je die in paar minuten in tankstation en drink je die op wannneer je weer op weg rijdt
Ik heb dit jaar de overstap gemaakt naar een EV, terwijl mijn jaarlijkse kilometrage zo'n 55.000km is. En ik moet zeggen, het valt mij alleszins mee.
Het krijgen van een laadpaal duurde 6 maanden en dat maakte het wel lastig, aangezien er geen openbare laadpalen in een straal van 6km te vinden zijn. Dus die eerste maanden was het best onhandig.
Met een eigen laadpaal is prima te doen. Ik leg regelmatig 200km in de ochtend af en aan het einde van de middag die afstand opnieuw, als ik naar huis rijdt. Ik zorg dat ik in de ochtend vol vertrek, zodat ik tijdens de terugreis maar minimaal hoef te laden, als het al nodig is. Over het algemeen volstaat 5-10 minuutjes aan een snellader om thuis te geraken.

Met langere ritten, zoals met vakantie, stoppen wij sowieso na 2-3 uur rijden, omdat onze kleuter langer dan dat gewoon niet trekt. Half uurtje aan een lader, ondertussen wat eten en drinken en weer door.

In Duitsland nog geen problemen ondervonden. In Engeland was het wat lastiger met het vinden van een fatsoenlijke laadpaal in het Lake District :X

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 08:34 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
De Superchargers zijn wel open, maar dan heb je nog niet de Tesla software in je Audi e-tron. Daar lopen de meeste fabrikanten nog straatlengtes achter.
Maakt dat uit? De BMS van de auto bepaalt toch hoe de laadcurve eruit ziet? En de supercharger levert wat hij van die vraag kan leveren.
von_mansteinmaandag 29 augustus 2022 @ 22:10
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:24 schreef Golf8 het volgende:
Praten EV-rijders het voor zichzelf goed wat voor gedoe het is met die actieradius en het laden of valt het echt wel mee allemaal?

Als je zo ervaringen leest in het altijd van ja is relax ff lunchen koffie enz benenstrekken maar dat is toch ook wat gelul als je koffie wil halen koop je die in paar minuten in tankstation en drink je die op wannneer je weer op weg rijdt
Dit hangt heel sterk af van de wltp range en het aantal km die iemand maakt en of je een laadpaal thuis hebt of een op het werk (of beide).

Voorbeeld
Stel je woonwerk is ~250km per dag. Er is geen laadpaal nabij je woning. Maar je hebt wel de mogelijkheid om op je werk te kunnen laden.

Dan moetje een wagen hebben welke minimaal 250km kan halen in de winter op een accu lading als je onderweg niet 20 min bij een snellader wil staan.
Heb je een laadpaal thuis en een op je werk, dan is een actie radius van minimaal 125km voldoende.

Een 125km rit kan je met een wltp 300km wel redden, maar een 250km rit kan wordt lastiger met een EV met wltp waarde van 300km. Dan bestaat de kans dat je onderweg moet laden.
Wil je niet onderweg laden, dan moetje eemn EV met een WLTP van 525km nemen.

Als je een EV koopt dan moetje voor jezelf een soort businesscase maken en uit eindelijk een EV kiezen welke het beste bij je leef/rijstijl en oplaad mogelijkheden past.

Veel mensen doen dit niet en dan lopen ze tegen de nadelen aan van de tijd die het kost om te laden en de moeite die men moet doen om een beetje vooruit te denken van: hoeveel km kan ik rijden, waar ga ik heen en kan ik daar laden. En dan gaan ze de minpunten van EV rijden goed praten voor zichzelf.
Sounddragondinsdag 30 augustus 2022 @ 18:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:08 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Als je een "sportieve rijder" bent wel. Kun je even optrekken en dan weer afremmen. Toen ik 18 was vond ik dat best leuk.
Ik ben al eventjes geen 18 meer, maar het blijft gewoon leuk... Alleen ging het toen vol gas tot het punt waar je vol in de ankers moest.. nu is het meer 'snel uit de 1, stamp in de 2, en dan precies zo snel dat je uit kunt rollen naar het volgende verkeerslicht. :P
Maar.. eerlijk is eerlijk, de frequentie is wel wat minder, en alleen als het in een auto is waarin dat leuk is; niet meer altijd en overal :+

In de Skowda sta je hooguit voor lul als je een poging tot sporten doet... de baas deelt geen RSjes uit helaas -O-

Ik denk dat ik zelf beter geen Tesla kan kopen.. maar dat had ik geloof ik al eens eerder gezegd :')
spectrumanalyserdinsdag 30 augustus 2022 @ 22:54
En dan gaat dit topic alleen nog maar over actieradius.
vanmiddag werd even verteld wat er allemaal vervangen is aan de Tesla-vloot van ons kantoor. abnormaal veel.
zelfs eentje volledig opnieuw opgebouwd.
PeeJay1980woensdag 31 augustus 2022 @ 10:18
quote:
3s.gif Op maandag 29 augustus 2022 22:10 schreef von_manstein het volgende:

[..]

Een 125km rit kan je met een wltp 300km wel redden, maar een 250km rit kan wordt lastiger met een EV met wltp waarde van 300km. Dan bestaat de kans dat je onderweg moet laden.
Wil je niet onderweg laden, dan moetje eemn EV met een WLTP van 525km nemen.
Een benodigde WLTP van 525km? Dat is wel wat overdreven.
Mijn auto heeft een WLTP van 440km, maar die 250km haal ik met gemak, in alle omstandigheden, inclusief de winterse.
SjonShitcoinwoensdag 31 augustus 2022 @ 10:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
En dan gaat dit topic alleen nog maar over actieradius.
vanmiddag werd even verteld wat er allemaal vervangen is aan de Tesla-vloot van ons kantoor. abnormaal veel.
zelfs eentje volledig opnieuw opgebouwd.
Wat is abnormaal veel? En welke merken scoren abnormaal weinig? En hoe uit zich dat in de TCO van verschillende modellen?
Sounddragonwoensdag 31 augustus 2022 @ 13:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
En dan gaat dit topic alleen nog maar over actieradius.
vanmiddag werd even verteld wat er allemaal vervangen is aan de Tesla-vloot van ons kantoor. abnormaal veel.
zelfs eentje volledig opnieuw opgebouwd.
Ik las dit net... :{

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-elektriciteitsprijs

Er moeten echt dingen gaan veranderen.. die Putin-lul moet weg, om te beginnen.. de hele wereld staat op zijn kop door die dropjosti.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 31-08-2022 17:44:33 ]