abonnement bol.com Coolblue
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:09:22 #51
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_205557743
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:08 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Als je een "sportieve rijder" bent wel. Kun je even optrekken en dan weer afremmen. Toen ik 18 was vond ik dat best leuk.
Tsja, het kan, moet je wat vaker tanken of laden...
  Admin vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:19:40 #52
1 crew  Danny
Don't blink!
pi_205557838
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ach, ik weet niet. M'n V60 doet 0-100 in 4,9 seconden maar in het dagelijkse verkeer rol ik ook gewoon rustig met het verkeer mee. Is het een vereiste om energie te verspillen als het niet nodig is? ;)
4,9 seconden is vergeleken bij een dikke tesla een slak :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:08 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Als je een "sportieve rijder" bent wel. Kun je even optrekken en dan weer afremmen. Toen ik 18 was vond ik dat best leuk.
precies

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tsja, het kan, moet je wat vaker tanken of laden...
dat is precies het punt :) Als je continu een beetje langzaam optrekt en je snelheid beperkt en niet remt maar terugwint door het gas los te laten etc zul je wel in de buurt komen van de opgegeven actieradius, anders ga je er echt wel rap doorheen.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Lockdownie en prikwappie and proud of it!
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_205557883
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:19 schreef Danny het volgende:

4,9 seconden is vergeleken bij een dikke tesla een slak :P

De dikste Tesla is een Y en die heeft een 0-100 in 5.01 :P Maar ik denk niet dat je dit bedoelde ;)

Ik heb hetzelfde als ik in de Mustang of de DB9 vooraan bij een stoplicht sta denk altijd iedereen dat je een wedstrijdje wil doen en gaat iedereen vol gas weg... ik trek lekker sloom op, heb geen zin om elke keer plank gas te gaan.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Admin vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:33:58 #54
1 crew  Danny
Don't blink!
pi_205557965
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:25 schreef boegschroef het volgende:

[..]
De dikste Tesla is een Y en die heeft een 0-100 in 5.01 :P Maar ik denk niet dat je dit bedoelde ;)
De model S plaid doet 0-100 in 2,1s
De standaard model S met een beetje dikke dual motor doet datzelfde in 3,2s

Weet niet waar jij 5.01 vandaan haalt als snelste tesla?

Kijk hier even wat drag races?
https://www.youtube.com/results?search_query=model+s+plaid+vs

Hier vs bugatti veyron:

Ja, die veyron wint op het eind, maar de tesla trekt echt veel sneller op, en datzelfde zie je terug in vrijwel ALLE dragraces, ongeacht welke supercar je pakt.

edit:
|:(
Je bedoelde letterlijk de DIKSTE tesla :D
de performanceversie daarvan doet overigens alsnog 0-100 in 3,7s


[ Bericht 13% gewijzigd door Danny op 05-08-2022 16:42:18 ]
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Lockdownie en prikwappie and proud of it!
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:01:12 #55
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_205558159
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:19 schreef Danny het volgende:

[..]
4,9 seconden is vergeleken bij een dikke tesla een slak :P
[..]
Weet het. Vooral de snelheid waarmee zo'n EV van z'n plek komt is bizar... 0,0 vertraging als je het gas intrapt...

M'n Volvo staat dan altijd nog even rustig na te denken over de automaatbak, waar een EV dan alweer 12 meter verder is.

Maar 4,9 seconden is nu ook weer niet mager, het geeft genoeg "oempf" :P

Volgende auto wordt hier ook een EV, dat sowieso.
pi_205558978
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:19 schreef Danny het volgende:

[..]
4,9 seconden is vergeleken bij een dikke tesla een slak :P
[..]
precies
[..]
dat is precies het punt :) Als je continu een beetje langzaam optrekt en je snelheid beperkt en niet remt maar terugwint door het gas los te laten etc zul je wel in de buurt komen van de opgegeven actieradius, anders ga je er echt wel rap doorheen.
Maar dat is met een brandstofauto precies hetzelfde. Hier op de zaak hebben we diverse Renaults Express bestelwagens. Die geven standaard 910 km actieradius op de boordcomputer maar wil je daar ook maar bij in de buurt komen moet je met een ei onder het gaspedaal rijden.


En de Model Y is maar een dunnetje vergeleken met de model X.
pi_205559380
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 17:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Weet het. Vooral de snelheid waarmee zo'n EV van z'n plek komt is bizar... 0,0 vertraging als je het gas intrapt...
Moet zo'n EV wel vierwielaandrijving hebben... Hoe vaak ik er wel niet eentje zie slippen bij de start... _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 05-08-2022 22:43:09 ]
Account verwijderd.
pi_205559899
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 15:56 schreef Danny het volgende:

[..]
behalve als je een sportieve rijder bent die van snel optrekken houdt. Niet voor niets zie je zat Tesla 100D's rijden die bij het stoplicht langzamer optrekken dan de fiat 500 naast ze.
Tesla is ook 1000 kg zwaarder dan fiat 500 he..
Het ligt natuurlijk ook aan de rijstijl van bestuurder. Doe je lekker rustig aan, dan dikt de actieradius aan. Ben je speelse bestuurder, dan levert je wat in op. De weersomstandigheden spelen ook de rol.

Je moet ook niet vergeten dat auto in begin jaren net ver kwam als elektrische auto van tegenwoordig.
Hoe zou het over 20 jaar eruit zien komen. Tegen dat tijd kunnen auto 500-700 km mee rijden. Dat is ruim voldoende, ook op vakantie.. Als de mensheid tegen dat tijd niets stoms doet.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:41:02 #59
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205561162
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:08 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Als je een "sportieve rijder" bent wel. Kun je even optrekken en dan weer afremmen. Toen ik 18 was vond ik dat best leuk.
Ik ben al een paar vrijdagen geen 18 meer, maar een lekkere schop onder je kont van je auto in combinatie met een lekker grommetje van onder de motorkap verveelt eigenlijk nooit :P Als het beest er zit, moet hij af en toe even los, anders wordt hij sjaggo :+
Als ik een Tesla onder mijn kont zou krijgen, was het de eerste paar weken denk ik laden per 200 km voordat de lol ervanaf is.. ALS.. de lol er überhaupt vanaf gaat, want mijn gechipte 320cdi verveelde na bijna 5 ton ook nog niet echt, en een Tesla is nóg wel een stapje of wat sneller (niet op topsnelheid trouwens :P ).

Het is natuurlijk een leuk spelletje om te kijken hoe je elke kilometer eruit gewrongen krijgt, heb ik met de Skoda ook wel gedaan; even kijken wat ie 'kan (1 op 38 in slentermodus).. maar das dodelijk saai, en mijn werkgever geeft er geen kont om dat we laag vliegen met die dingen, want dat doet hij zelf ook, alleen dan met een 760i, dus hij kan er moeilijk wat van zeggen. Als we ze maar niet kapot stampen, of kort rijden, want dan ben je een lul, maar een tank brandstof meer of minder is geen punt.. is allemaal aftrekbaar van de belasting w/

Daarstraks op terugweg vanuit Rendsburg nog even een EV een beetje zitten plagen op de 31, die stoof er natuurlijk steeds vet vandoor, maar na een paar keer vond hij het wel leuk geweest.. ik denk dat de meter ook een beetje vlot terugliep, duimpje toen ik hem inhaalde, en dóór :W

Vraagje aan de EV rijders trouwens; kun je zo'n ding nou reduceren in vermogen? Ik neem aan dat het wel een soort van eco-modus heeft (of 12), maar kun je bijvoorbeeld gewoon het vermogen op lawe zeggen; 35% zetten ofzo? Of moet dat echt met je voetje? :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_205561216
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:41 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
Ik ben al een paar vrijdagen geen 18 meer, maar een lekkere schop onder je kont van je auto in combinatie met een lekker grommetje van onder de motorkap verveelt eigenlijk nooit :P Als het beest er zit, moet hij af en toe even los, anders wordt hij sjaggo :+
Als ik een Tesla onder mijn kont zou krijgen, was het de eerste paar weken denk ik laden per 200 km voordat de lol ervanaf is.. ALS.. de lol er überhaupt vanaf gaat, want mijn gechipte 320cdi verveelde na bijna 5 ton ook nog niet echt, en een Tesla is nóg wel een stapje of wat sneller (niet op topsnelheid trouwens :P ).

Het is natuurlijk een leuk spelletje om te kijken hoe je elke kilometer eruit gewrongen krijgt, heb ik met de Skoda ook wel gedaan; even kijken wat ie 'kan (1 op 38 in slentermodus).. maar das dodelijk saai, en mijn werkgever geeft er geen kont om dat we laag vliegen met die dingen, want dat doet hij zelf ook, alleen dan met een 760i, dus hij kan er moeilijk wat van zeggen. Als we ze maar niet kapot stampen, of kort rijden, want dan ben je een lul, maar een tank brandstof meer of minder is geen punt.. is allemaal aftrekbaar van de belasting w/

Daarstraks op terugweg vanuit Rendsburg nog even een EV een beetje zitten plagen op de 31, die stoof er natuurlijk steeds vet vandoor, maar na een paar keer vond hij het wel leuk geweest.. ik denk dat de meter ook een beetje vlot terugliep, duimpje toen ik hem inhaalde, en dóór :W

Vraagje aan de EV rijders trouwens; kun je zo'n ding nou reduceren in vermogen? Ik neem aan dat het wel een soort van eco-modus heeft (of 12), maar kun je bijvoorbeeld gewoon het vermogen op lawe zeggen; 35% zetten ofzo? Of moet dat echt met je voetje? :)
Ik kan het ook wel waarderen, maar echt sportief rijden doe je op een circuit natuurlijk :P

Met een EV heb je wat ECO-mode opties waarmee je wat vermogen kunt beperken. Uiteindelijk is het vooral je rijgedrag. Het verschil tussen zomer en winter heb je nog altijd meer last van.

Verder is het voor de gemiddelde rijder echt geen probleem, die rijdt niet echt enorme afstanden dag in dag uit.
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:50:59 #61
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_205561232
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:41 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
Ik ben al een paar vrijdagen geen 18 meer, maar een lekkere schop onder je kont van je auto in combinatie met een lekker grommetje van onder de motorkap verveelt eigenlijk nooit :P Als het beest er zit, moet hij af en toe even los, anders wordt hij sjaggo :+
Als ik een Tesla onder mijn kont zou krijgen, was het de eerste paar weken denk ik laden per 200 km voordat de lol ervanaf is.. ALS.. de lol er überhaupt vanaf gaat, want mijn gechipte 320cdi verveelde na bijna 5 ton ook nog niet echt, en een Tesla is nóg wel een stapje of wat sneller (niet op topsnelheid trouwens :P ).

Het is natuurlijk een leuk spelletje om te kijken hoe je elke kilometer eruit gewrongen krijgt, heb ik met de Skoda ook wel gedaan; even kijken wat ie 'kan (1 op 38 in slentermodus).. maar das dodelijk saai, en mijn werkgever geeft er geen kont om dat we laag vliegen met die dingen, want dat doet hij zelf ook, alleen dan met een 760i, dus hij kan er moeilijk wat van zeggen. Als we ze maar niet kapot stampen, of kort rijden, want dan ben je een lul, maar een tank brandstof meer of minder is geen punt.. is allemaal aftrekbaar van de belasting w/

Daarstraks op terugweg vanuit Rendsburg nog even een EV een beetje zitten plagen op de 31, die stoof er natuurlijk steeds vet vandoor, maar na een paar keer vond hij het wel leuk geweest.. ik denk dat de meter ook een beetje vlot terugliep, duimpje toen ik hem inhaalde, en dóór :W

Vraagje aan de EV rijders trouwens; kun je zo'n ding nou reduceren in vermogen? Ik neem aan dat het wel een soort van eco-modus heeft (of 12), maar kun je bijvoorbeeld gewoon het vermogen op lawe zeggen; 35% zetten ofzo? Of moet dat echt met je voetje? :)
Van Tesla weet ik dat ze een "Valet mode" hebben, een "Chill mode" acceleratie setting en een "Speed Limit Mode".

Dus als je je auto laat parkeren te worden of als je kinderen er in rijden kan je dat achter een pincode gooien.
  zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:51:48 #62
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205563972
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:48 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Ik kan het ook wel waarderen, maar echt sportief rijden doe je op een circuit natuurlijk :P

Met een EV heb je wat ECO-mode opties waarmee je wat vermogen kunt beperken. Uiteindelijk is het vooral je rijgedrag. Het verschil tussen zomer en winter heb je nog altijd meer last van.

Verder is het voor de gemiddelde rijder echt geen probleem, die rijdt niet echt enorme afstanden dag in dag uit.
Neuh, er zijn inderdaad niet heeeeel veel mensen die gruwelijk veel kilometers maken, al kom je die gele platen overal wel tegen hoor.. óók Tesla's en andere typen EV's.. Ik heb de indruk dat Audi momenteel heel erg goede zaken doet met de e-trons, die zie je best vaak in Duitsland, en die vind ik (aan de buitenkant sowieso), een stuk mooier dan een Tesla.. :)
Het is ook niet zozeer sportief rijden, ik heb doorgaans een lange rechte snelweg voor mijn neus, en dan zegt de Navi; 'ga 357 km rechtdoor.. en links in de berm staat zo'n wit bord met diagonale streepies erop.. dan stamp je dat ding toch gewoon plat? Ik wil naar huis, het is een takke eind, en ik betaal de brandstof niet :9 Een 767 vliegt ook geen 500 als hij de Atlantic overteekt.
Op binnendoor wegen doe ik gewoon normaal, en meestal voldoet de toegestane 100 km/u prima. "Baume gehen niet beseite!" staat er vaak op de borden.

Scheelt het echt zo veel in de winter qua power ook? of is hij dan alleen sneller leeg? Je gebruikt dan ook een elektrische verwarming natuurlijk, en lust ook wel wat denk ik, net als dat een airco stiekem helpt om je tank leeg te slurpen. Wel grappig trouwens, nu ik er zo over nadenk, dat een brandstof auto in de winter juist efficiënter is qua brandstof. En die heeft warmte ook als 'afval' product, waar je bij een EV ws puur warmte krijgt van elektrische verwarming.

In de kranerij zie je ook zo hier en daar elektrische versies uitgebracht worden.. aan de ene kant ga je denk ik wel die vette brul misschen als je draait, en met rijden op de weg, zeker met de grotere machines waar vaak 1000+ pk in ligt. Maar als je de hele dag op de bouw staat te hengelen kun je die herrie ook wel missen denk ik.. dan lijkt het me wel chill.. En misschien kom je dan eindelijk eens een keertje fatsoenlijk van de plek bij een verkeerslicht, en met invoegen op de snelweg :P

[ Bericht 17% gewijzigd door Sounddragon op 06-08-2022 13:12:34 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:55:25 #63
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205563989
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Van Tesla weet ik dat ze een "Valet mode" hebben, een "Chill mode" acceleratie setting en een "Speed Limit Mode".

Dus als je je auto laat parkeren te worden of als je kinderen er in rijden kan je dat achter een pincode gooien.
Ok, en in Valet mode is het meteen een dood vogeltje? oO<
Ik zou het denk ik fijner vinden als je het ding gewoon zelf zou kunnen finetunen, dat je gewoon met een soort slidebar ofzo de power en evt max koppel zou kunnen instellen, dan kun je hem helemaal terugschroeven tot wat jij vindt dat hij lekker rijdt en trekt en wat voldoende is voor normaal gebruik.. want volgens mij blijf je echt wel elke keer stiekem jezelf onder je kont schoppen bij het verkeerslicht. Gewoon, omdat het kan :P
Zo'n ding zal wel een bandje lusten ook trouwens, of valt dat mee?

Stond laatst ergens in Berlijn bij een pizzaboer voor de deur te wachten tot mijn Meat Lovers klaar was, en die bezorgden met een heel bataljon Twizzy's, zelfs die dingen komen best rap van hun plek :D :D

[ Bericht 19% gewijzigd door Sounddragon op 06-08-2022 13:00:57 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_205565912
.

[ Bericht 50% gewijzigd door Danny op 07-08-2022 08:39:43 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_205565921
Je had hem al door 😁
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_205688916
Praten EV-rijders het voor zichzelf goed wat voor gedoe het is met die actieradius en het laden of valt het echt wel mee allemaal?

Als je zo ervaringen leest in het altijd van ja is relax ff lunchen koffie enz benenstrekken maar dat is toch ook wat gelul als je koffie wil halen koop je die in paar minuten in tankstation en drink je die op wannneer je weer op weg rijdt
pi_205690745
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:24 schreef Golf8 het volgende:
Praten EV-rijders het voor zichzelf goed wat voor gedoe het is met die actieradius en het laden of valt het echt wel mee allemaal?

Als je zo ervaringen leest in het altijd van ja is relax ff lunchen koffie enz benenstrekken maar dat is toch ook wat gelul als je koffie wil halen koop je die in paar minuten in tankstation en drink je die op wannneer je weer op weg rijdt
Als je structureel ritten van 400+ km rijdt zou ik nog geen ev kopen. Maar 2x per jaar op en neer naar Berlijn of Parijs, boeie. Doe je er een (half) uurtje langer over. Ik merk wel dat ik automatisch een stuk relaxter rij in een EV. IPV continu scherp te moeten zijn met 180-110-180 km/h door Duitsland lekker cruisen met 110, 120. Je stelt je er op in en dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Het is een gegeven wat erbij hoort, net zoals files. Daar kun je je druk over maken maar veel zin heeft het niet.

Met een non-Tesla weet ik het niet, dan gaat er wel wat meer voorbereiding aan vooraf naar het buitenland. Met een Tesla kun je altijd bij een supercharger terecht. Laadmogelijkheden en gedoe met passen in het buitenland vergt wat meer voorbereiding. Lang niet overal is het zo goed voor mekaar als hier.

[ Bericht 5% gewijzigd door SjonShitcoin op 19-08-2022 22:25:15 ]
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:53:29 #68
76108 bluuf
Powershell fan
pi_205691512
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 22:20 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
Als je structureel ritten van 400+ km rijdt zou ik nog geen ev kopen. Maar 2x per jaar op en neer naar Berlijn of Parijs, boeie. Doe je er een (half) uurtje langer over. Ik merk wel dat ik automatisch een stuk relaxter rij in een EV. IPV continu scherp te moeten zijn met 180-110-180 km/h door Duitsland lekker cruisen met 110, 120. Je stelt je er op in en dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Het is een gegeven wat erbij hoort, net zoals files. Daar kun je je druk over maken maar veel zin heeft het niet.

Met een non-Tesla weet ik het niet, dan gaat er wel wat meer voorbereiding aan vooraf naar het buitenland. Met een Tesla kun je altijd bij een supercharger terecht. Laadmogelijkheden en gedoe met passen in het buitenland vergt wat meer voorbereiding. Lang niet overal is het zo goed voor mekaar als hier.

Tesla heeft in heel veel Europese landen hun superchargers open gegooid voor alle merken EV met een CCS aansluiting.
Mijn auto (E-Niro MY20) heeft een WLTP van 455km. In de zomer haal ik ongeveer 450km uit een volle accu, in de winter ongeveer 350km.

En dan rij ik altijd en sportstand en ik trek bijna altijd snel op.
Zuinig rijden met een EV is vooral goed anticiperen en regenereren. Mijn remmen zitten regelmatig onder de roest omdat 95% van mijn remacties op de motor zijn waarmee ik energie terugwin (bij gas los remt de auto flink op de motor).

Snel optrekken zou (in een vacuum) overigens bij veel EVs in theorie zuiniger zijn omdat veel EV motoren bij 70% belasting het meest effectief zijn. Helaas gooit luchtweerstand uiteraard roet in het eten in de praktijk, echter is snel optrekken lang niet zo slecht voor je range als wat je zou verwachten.

Wtb EVs met veel vermogen: itt een auto met verbrandingsmotor heeft het maximale motorvermogen vrijwel geen invloed op het verbruik wanneer jij het vermogen niet aanspreekt. Als je in een Rimac Nevera met 1900+pk vermogen gewoon 50km/u rijdt dan zal de motor ook maar zo'n 10kW trekken (hoewel zulke auto's door hun gewicht meestal onzuiniger zijn als gewone EVs)
pi_205692563
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:53 schreef bluuf het volgende:

[..]
Tesla heeft in heel veel Europese landen hun superchargers open gegooid voor alle merken EV met een CCS aansluiting.
Mijn auto (E-Niro MY20) heeft een WLTP van 455km. In de zomer haal ik ongeveer 450km uit een volle accu, in de winter ongeveer 350km.

En dan rij ik altijd en sportstand en ik trek bijna altijd snel op.
Zuinig rijden met een EV is vooral goed anticiperen en regenereren. Mijn remmen zitten regelmatig onder de roest omdat 95% van mijn remacties op de motor zijn waarmee ik energie terugwin (bij gas los remt de auto flink op de motor).

Snel optrekken zou (in een vacuum) overigens bij veel EVs in theorie zuiniger zijn omdat veel EV motoren bij 70% belasting het meest effectief zijn. Helaas gooit luchtweerstand uiteraard roet in het eten in de praktijk, echter is snel optrekken lang niet zo slecht voor je range als wat je zou verwachten.

Wtb EVs met veel vermogen: itt een auto met verbrandingsmotor heeft het maximale motorvermogen vrijwel geen invloed op het verbruik wanneer jij het vermogen niet aanspreekt. Als je in een Rimac Nevera met 1900+pk vermogen gewoon 50km/u rijdt dan zal de motor ook maar zo'n 10kW trekken (hoewel zulke auto's door hun gewicht meestal onzuiniger zijn als gewone EVs)
De Superchargers zijn wel open, maar dan heb je nog niet de Tesla software in je Audi e-tron. Daar lopen de meeste fabrikanten nog straatlengtes achter.
pi_205723273
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:24 schreef Golf8 het volgende:
Praten EV-rijders het voor zichzelf goed wat voor gedoe het is met die actieradius en het laden of valt het echt wel mee allemaal?

Als je zo ervaringen leest in het altijd van ja is relax ff lunchen koffie enz benenstrekken maar dat is toch ook wat gelul als je koffie wil halen koop je die in paar minuten in tankstation en drink je die op wannneer je weer op weg rijdt
Ik heb dit jaar de overstap gemaakt naar een EV, terwijl mijn jaarlijkse kilometrage zo'n 55.000km is. En ik moet zeggen, het valt mij alleszins mee.
Het krijgen van een laadpaal duurde 6 maanden en dat maakte het wel lastig, aangezien er geen openbare laadpalen in een straal van 6km te vinden zijn. Dus die eerste maanden was het best onhandig.
Met een eigen laadpaal is prima te doen. Ik leg regelmatig 200km in de ochtend af en aan het einde van de middag die afstand opnieuw, als ik naar huis rijdt. Ik zorg dat ik in de ochtend vol vertrek, zodat ik tijdens de terugreis maar minimaal hoef te laden, als het al nodig is. Over het algemeen volstaat 5-10 minuutjes aan een snellader om thuis te geraken.

Met langere ritten, zoals met vakantie, stoppen wij sowieso na 2-3 uur rijden, omdat onze kleuter langer dan dat gewoon niet trekt. Half uurtje aan een lader, ondertussen wat eten en drinken en weer door.

In Duitsland nog geen problemen ondervonden. In Engeland was het wat lastiger met het vinden van een fatsoenlijke laadpaal in het Lake District :X

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 08:34 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
De Superchargers zijn wel open, maar dan heb je nog niet de Tesla software in je Audi e-tron. Daar lopen de meeste fabrikanten nog straatlengtes achter.
Maakt dat uit? De BMS van de auto bepaalt toch hoe de laadcurve eruit ziet? En de supercharger levert wat hij van die vraag kan leveren.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_205788346
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:24 schreef Golf8 het volgende:
Praten EV-rijders het voor zichzelf goed wat voor gedoe het is met die actieradius en het laden of valt het echt wel mee allemaal?

Als je zo ervaringen leest in het altijd van ja is relax ff lunchen koffie enz benenstrekken maar dat is toch ook wat gelul als je koffie wil halen koop je die in paar minuten in tankstation en drink je die op wannneer je weer op weg rijdt
Dit hangt heel sterk af van de wltp range en het aantal km die iemand maakt en of je een laadpaal thuis hebt of een op het werk (of beide).

Voorbeeld
Stel je woonwerk is ~250km per dag. Er is geen laadpaal nabij je woning. Maar je hebt wel de mogelijkheid om op je werk te kunnen laden.

Dan moetje een wagen hebben welke minimaal 250km kan halen in de winter op een accu lading als je onderweg niet 20 min bij een snellader wil staan.
Heb je een laadpaal thuis en een op je werk, dan is een actie radius van minimaal 125km voldoende.

Een 125km rit kan je met een wltp 300km wel redden, maar een 250km rit kan wordt lastiger met een EV met wltp waarde van 300km. Dan bestaat de kans dat je onderweg moet laden.
Wil je niet onderweg laden, dan moetje eemn EV met een WLTP van 525km nemen.

Als je een EV koopt dan moetje voor jezelf een soort businesscase maken en uit eindelijk een EV kiezen welke het beste bij je leef/rijstijl en oplaad mogelijkheden past.

Veel mensen doen dit niet en dan lopen ze tegen de nadelen aan van de tijd die het kost om te laden en de moeite die men moet doen om een beetje vooruit te denken van: hoeveel km kan ik rijden, waar ga ik heen en kan ik daar laden. En dan gaan ze de minpunten van EV rijden goed praten voor zichzelf.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:52:07 #72
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205795195
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 16:08 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Als je een "sportieve rijder" bent wel. Kun je even optrekken en dan weer afremmen. Toen ik 18 was vond ik dat best leuk.
Ik ben al eventjes geen 18 meer, maar het blijft gewoon leuk... Alleen ging het toen vol gas tot het punt waar je vol in de ankers moest.. nu is het meer 'snel uit de 1, stamp in de 2, en dan precies zo snel dat je uit kunt rollen naar het volgende verkeerslicht. :P
Maar.. eerlijk is eerlijk, de frequentie is wel wat minder, en alleen als het in een auto is waarin dat leuk is; niet meer altijd en overal :+

In de Skowda sta je hooguit voor lul als je een poging tot sporten doet... de baas deelt geen RSjes uit helaas -O-

Ik denk dat ik zelf beter geen Tesla kan kopen.. maar dat had ik geloof ik al eens eerder gezegd :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_205797581
En dan gaat dit topic alleen nog maar over actieradius.
vanmiddag werd even verteld wat er allemaal vervangen is aan de Tesla-vloot van ons kantoor. abnormaal veel.
zelfs eentje volledig opnieuw opgebouwd.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_205799554
quote:
3s.gif Op maandag 29 augustus 2022 22:10 schreef von_manstein het volgende:

[..]

Een 125km rit kan je met een wltp 300km wel redden, maar een 250km rit kan wordt lastiger met een EV met wltp waarde van 300km. Dan bestaat de kans dat je onderweg moet laden.
Wil je niet onderweg laden, dan moetje eemn EV met een WLTP van 525km nemen.
Een benodigde WLTP van 525km? Dat is wel wat overdreven.
Mijn auto heeft een WLTP van 440km, maar die 250km haal ik met gemak, in alle omstandigheden, inclusief de winterse.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_205799730
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
En dan gaat dit topic alleen nog maar over actieradius.
vanmiddag werd even verteld wat er allemaal vervangen is aan de Tesla-vloot van ons kantoor. abnormaal veel.
zelfs eentje volledig opnieuw opgebouwd.
Wat is abnormaal veel? En welke merken scoren abnormaal weinig? En hoe uit zich dat in de TCO van verschillende modellen?
  woensdag 31 augustus 2022 @ 13:37:17 #76
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205801716
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
En dan gaat dit topic alleen nog maar over actieradius.
vanmiddag werd even verteld wat er allemaal vervangen is aan de Tesla-vloot van ons kantoor. abnormaal veel.
zelfs eentje volledig opnieuw opgebouwd.
Ik las dit net... :{

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-elektriciteitsprijs

Er moeten echt dingen gaan veranderen.. die Putin-lul moet weg, om te beginnen.. de hele wereld staat op zijn kop door die dropjosti.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 31-08-2022 17:44:33 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')