Is daar een apart borsteltje voor? 1 draad van een staalborstel voldeed indertijd ook.quote:Op dinsdag 6 september 2022 14:52 schreef Piles het volgende:
Is er in Nederland nog ergens een leuke winkel met gereedschap voor motoronderhoud? Zoals carburateur-borsteltjes (of hoe die dingen ook heten).
Regio Apeldoorn, Breda of Goes
Webshops genoeg, maar wil ff met iemand naar een fysieke winkel.
Geen idee, heb er geen verstand vanquote:Op dinsdag 6 september 2022 16:27 schreef loveli het volgende:
[..]
Is daar een apart borsteltje voor? 1 draad van een staalborstel voldeed indertijd ook.
Jammerquote:Alle fijne speciaalzaken lijken weg te zijn sinds de vorige crisis rond 2008. Voorraad houden is duur, kunnen niet concurreren met online. Kennis verdwijnt ook.
Ronduit balen en nofi, zal de examinator niet overtuigd zijn dat je alles onder controle hebt.quote:Op zaterdag 10 september 2022 14:54 schreef Stoorzendert het volgende:
Gezakt voor AVD![]()
Beetje mierenneukerij, maarja... Moest in Eindhoven op examen waar ik nog geen meter had gereden tijdens het lessen (als ik al een lesje kon krijgen...), en dat ook nog in de regen
Ik maakte een vergissing bij een stopbord. Daar stonden 2 strepen en ik stopte bij de verkeerde streep (1 was einde zone, de 2e was de echte stopstreep). Daarnaast nog een foutje bij een verkeerslicht nog geen 500 meter van het CBR vandaag
De rest was eigenlijk een dikke voldoende.
Ik mag op 6 jan. opnieuw proberen... Die wachttijden zijn echt niet normaalDaarnaast maak ik ook een switch van rijschool zodat ik de volledige les in de stad (den Bosch) kan rijden waar ik het volgende examen gepland heb i.p.v. nu door allerlei dorpjes lessen waar toch geen examens gehouden worden.
Pluspuntje: Aankomende week wordt mijn hagelnieuwe Yamaha MT-07 geleverdDus ik kan er in ieder geval vast naar kijken tot die tijd
Overal heb je niet alles te bieden binnen een half uur rijden hey? Of woon jij binnen de ring van Amsterdam in je eigen bubbelquote:Op zaterdag 10 september 2022 19:53 schreef Maegrim het volgende:
je weet dat je examen doet om overal te mogen rijden?
Ik moest afrijden op een honda dominator 250? Op 25kw...stuk over de snelweg...ja geef maar gas hoor!!! Door het oortjequote:
Geef maar gas hoor.quote:Op zaterdag 10 september 2022 21:39 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ik moest afrijden op een honda dominator 250? Op 25kw...stuk over de snelweg...ja geef maar gas hoor!!! Door het oortje![]()
![]()
kwam niet boven de 90 uit..maar was enkel radio verkeer
![]()
![]()
Bedankt voor je zeer heldere uitleg. Dat is volgens mij ook exact wat er aan schort. Ik ben door mijn te weinig uren op de motort, ook veel te veel bezig met het tempo wat ik moet hebben, terwijl dat een automatisme moet zijn, en daardoor ook geen tijd wat er nu daadwerkelijk op de weg is... En dat voelt heel vreemd omdat ik bijna 40k km met de auto maak per jaar...quote:Op zaterdag 10 september 2022 21:05 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ronduit balen en nofi, zal de examinator niet overtuigd zijn dat je alles onder controle hebt.
Itt tot wat mensen veronderstellen, is een motorexamen minder gericht op formele regels en vooral of je gezien je voertuig; daarmee soepel & veilig in omstandigheden anticipeert.
Het kan idd zeker helpen aan het vertrouwen om de examenomgeving van haver tot gort te kennen en vooral een besluitvaardig en veilig gedrag te vertonen. Motorrijden - is meer dan overeind blijven - leer je imo sws pas nadat je je examen hebt behaald.
De weken voorafgaand aan mijn examen heb ik zeker 750+km rond gecrost op alle mogelijke examen/stadsroutes en zelfs de avond van te voren heb verkend om maar niet in de val te lopen van een plots onoverzichtelijke afsluiting of missend/verdraaid verkeersbord.
Voorts - zo ja van toepassing - in de auto/fiets bv spiegelgedrag en (ver) vooruit kijken aanleren zodat dit op de motert; een automatisme werd.
Diverse plaatsen hebben lokaal "bekende" lokale instinkers die nogmaals, doorgaans niet direct aanleiding zullen zijn tot zakken maar wel bijdragen aan het totaalbeeld daarvoor. Dat je op je AVD niet alles (over)ziet, heeft te maken met het verwerkingsproces in je brein dat zich moet scherpen.
Wel jammer dat je tegenwoordig zo lang moet wachten om een herkansing te doen. Suc6 verder.
Komt vast goed, ook je gezegde dat je geen nerveuze brokkenmaker bent zal dat onderstrepen.quote:Op zondag 11 september 2022 01:35 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Bedankt voor je zeer heldere uitleg. Dat is volgens mij ook exact wat er aan schort. Ik ben door mijn te weinig uren op de motort, ook veel te veel bezig met het tempo wat ik moet hebben, terwijl dat een automatisme moet zijn, en daardoor ook geen tijd wat er nu daadwerkelijk op de weg is... En dat voelt heel vreemd omdat ik bijna 40k km met de auto maak per jaar...
De instructeur zei ook al; je bent geen brokkenmaker en je kunt rijden, maar ze willen wat méér zien dan dat!
Daarbij kon de huidige rijschool mij geen lessen bieden (2 lessen in 3 maanden tijd). dus ik voel me ook wel een beetje genaaid door de rijschool, en ben dus overgestapt. Ik ben ervan overtuigd dan het de volgende keer wél lukt!
bron: https://www.gesetze-im-internet.de/stvzo_2012/BJNR067910012.htmlquote:§ 49 Noise and silencer system
(1) Motor vehicles and their trailers must be designed in such a way that the noise level does not exceed the level that is unavoidable given the current state of the art.
(2) Motor vehicles for which the regulations on the permissible noise level and the muffler system are specified in the following European Community directives must comply with these regulations:
1.
Council Directive 70/157/EEC of 6 February 1970 on the approximation of the laws of the Member States relating to the permissible noise level and exhaust system for motor vehicles (OJ L 42 of 23.2.1970, p. 16), amended by the Annex to this provisions mentioned in the regulation,
2.
Council Directive 74/151/EEC of 4 March 1974 on the approximation of the laws of the Member States relating to certain components and characteristics of wheeled agricultural or forestry tractors (OJ L 84 of 28.3.1974, p. 25), as amended by the provisions specified in the appendix to this provision,
3.
(dropped out)
4.
Directive 97/24/EC, in each case in the version shown in the appendix to this regulation.
Agricultural or forestry tractors with a maximum design speed of more than 30 km/h and self-propelled work machines and forklifts also comply with the provision in paragraph 1 if they comply with the provisions of the directive in accordance with number 2. Vehicles also comply with the provisions of the guideline in accordance with number 2 if they comply with the provisions of the guideline in accordance with number 1.
(2a) Exhaust systems for motorcycles and replacement exhaust systems and individual parts of these systems as an independent technical unit for motorcycles may only be used or offered for sale for sale or sold within the scope of this Ordinance if they
1.
with the EEC type approval mark in accordance with Annex II Number 3.1.3 of Council Directive 78/1015/EEC of November 23, 1978 on the approximation of the legal provisions of the Member States relating to the permissible noise level and the exhaust system of motorcycles (OJ L 349 of December 13, 1978 , p. 21), which was last amended by Directive 89/235/EEC (OJ L 98 of 11.4.1989, p. 1), or
2.
with the approval mark according to chapter 9 appendix VI number 1.3 of the guideline 97/24/EG
or
3.
with the trademark "e" and the mark of the country that issued the type approval in accordance with Chapter 9 Annex III number 2.3.2.2 of Directive 97/24/EC
Marked are. Sentence 1 does not apply to
1.
Exhaust systems and replacement exhaust systems used exclusively in racing,
2.
Exhaust systems and replacement exhaust systems for motorcycles with a maximum design speed of not more than 50 km/h.
(3) Motor vehicles that belong to noise class G 1 according to Appendix XIV are considered to be low-noise; they may be marked with the sign "low-noise motor vehicle" in accordance with Appendix XV. Other vehicles may not be marked with this symbol. No signs may be attached to vehicles that could be confused with the sign in accordance with sentence 1.
(4) If there is reason to assume that a vehicle does not meet the requirements of paragraphs 1 to 2, the driver of the vehicle is obliged to have the sound level in the near field determined on the instruction of a responsible person. If the measuring point is not in the direction of travel of the vehicle, there is only an obligation if the detour to be covered is no more than 6 km. After the measurement, the guide is to be given a certificate of the result of the measurement. The cost of the measurement will be borne by the vehicle owner if it is found that the noise level permitted for the vehicle is exceeded.
(5) The Institute for Vehicle Technology at the Technical Monitoring Association of Bavaria Saxony e. V., Westendstr. 199, 80686 Munich. Other technical test centers for motor vehicle traffic or bodies recognized by the highest state authority can also test. The technical service is to be informed of all tests. In cases of doubt, he must be involved; He is in charge of all questions regarding the application.
Unofficial table of content
Niet iedere uitlaat is standaard uitgerust met een dB-killer...quote:Op vrijdag 16 september 2022 08:20 schreef DW457 het volgende:
Rijden zonder Db-killer is dan ook wel een tikkie aso...
Hmm. Interessante stelling. Is een e-keur altijd alleen voor een bepaald type motor geldig? Of verwar je je met typegoedkeuring?quote:Op vrijdag 16 september 2022 12:09 schreef Maegrim het volgende:
als jouw uilaten een e-keur voor een 996 hebben zijn ze op je 748 natuurlijk niet geldig he
quote:Op vrijdag 16 september 2022 08:20 schreef DW457 het volgende:
Rijden zonder Db-killer is dan ook wel een tikkie aso...
het zit zoals ik dat zeg, bij je uitlaat met e-keur zit een papier of pasje met daarop het type motor waarvoor de uitlaat met het keurmerk is gekeurd.quote:Op vrijdag 16 september 2022 12:35 schreef RetepV het volgende:
[..]
Hmm. Interessante stelling. Is een e-keur altijd alleen voor een bepaald type motor geldig? Of verwar je je met typegoedkeuring?
Er is natuurlijk niet zo'n groot onderscheid tussen e-keur en typegoedkeuring. Typegoedkeuring kan uiteindelijk alleen met e-keur onderdelen gedaan worden.
Ik vraag me af hoe dat precies zit?
als ik het goed heb mag een vervangingsuitlaat 2dB luider dan origineel zijnquote:Op vrijdag 16 september 2022 12:42 schreef RetepV het volgende:
Nog even over die uitlaat. Op je frame zit een typegoedkeuringsplaatje. En bij veel motoren staat daar ook het maximum aantal dB's op dat bij de typegoedkeuring gemeten is. En dat is nogal 'helaas', want zelfs met e-keur uitlaten mag je motor niet bepaald veel afwijken van die waarde op je typegoedkeuringsplaatje.
Zo staat er op mijn motor, een Honda CBR900RR uit 1997, dus 92dB. En dat is nogal helaas, want dat is het geluid van een grote bromvlieg.
Maar de Nederlandse wet is een beetje afwijkend met die regel, volgens mij. Ik heb wel eens gelezen dat er in Nederland gewoon een maximum wordt gegeven waaraan je moet voldoen. Iets van 96dB (let op, dat is meer dan 2 keer zo luid als 92dB)? Ik weet niet meer precies.
Ook vraag ik me af of het in het Nederlandse geval gaat om gedoogbeleid, en dat ik in Nederland in principe ook beboet zou kunnen worden omdat mijn (3rd-party, e-gekeurde) uitlaat 94,7dB (gemeten, met dB killer) maakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |