abonnement Unibet Coolblue
pi_205464998
quote:
Tot wel 170.000 extra Nederlanders in de kou bij hoge gasprijs

Energiearmoede

Het aantal Nederlanders dat de energierekening niet of nauwelijks kan betalen, zal flink oplopen als de gasprijs hoog blijft. Dat verwachten onderzoekers van TNO.
quote:
Gasprijs is iets tot bedaren gekomen maar daar zullen we weinig van merken

De handelsprijs voor gas is iets tot bedaren gekomen, maar de prijs ligt nog altijd vier keer hoger dan normaal in deze tijd van het jaar. Brussel heeft maatregelen gepresenteerd die overheden kunnen nemen om bedrijven en consumenten tegemoet te komen. Als er niks gebeurt, gaat de energierekening volgend jaar gemiddeld 900 euro omhoog.
quote:
Huishoudens krijgen honderden euro's compensatie voor stijgende energieprijzen

Het kabinet trekt zo'n drie miljard euro uit voor maatregelen om de hogere energierekening van consumenten door de sterk stijgende gasprijs te compenseren. Dat geld gaat onder meer naar een verlaging van de belasting op energie.
quote:
'Nederland heeft hoge gasprijs aan zichzelf te danken'

Waarschuwingen over tekorten aan gas en de hoge prijs die hiermee gepaard gaat zijn door de Nederlandse overheid systematisch genegeerd. Kritische rapporten van deskundigen over de vrije gasmarkt werden terzijde geschoven.
Realtime marktprijs bij: The Ice (TTF)

Meer over de TTF: Dutch gas trading platform

Underground gas storage data: The Netherlands https://gas.kyos.com/gas/nl

Overzicht van gasleidingen in Europa en daarbuiten: https://transparency.entsog.eu

Overzicht van LNG-terminals in Europa en daarbuiten https://www.gie.eu/publications/maps/gie-lng-map/

Ontwikkeling gasprijs (Bron)



Visualisatie belasting op energie:





pi_205465038
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
En wat doen we als het wel extreem koud word? Kijk mij maakt het niet uit hoor, ik hou me zelf ook wel zonder kachel warm, maar ik denk niet dat dit voor iedereen een optie is. Daarnaast kan het nu wel tijdje niet meer heel koud zijn geweest, ik heb nog wel winters meegemaakt waarbij het gewoon weken/maanden lang vrij koud was, en het is niet uit te sluiten dat we wellicht weer een periode krijgen waarin we meer te krijgen met extremen, dat is volgens mij toch wel de tendens dat het ansich niet heel veel warmer word, maar dat we wel steeds meer met extreem hoge maar ook lage temperaturen te maken krijgen.
Ik begin nu een beetje je punt kwijt te raken.

Wat probeer je nu te zeggen?

Dat mijn warmtepomp of die van @sjorsie1982 of @Ivo1985 het niet redt als we een Elfstedentocht krijgen?

Of dat warmtepompen in het algemeen het niet redden als we een Elfstedentocht krijgen?

Of dat het stroomnet het aantal warmtepompen dat er nu is niet aan zou kunnen?
  dinsdag 26 juli 2022 @ 19:55:17 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205465040
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

Alleen hebben we vrijwel geen extreem lage temperaturen, sinds 2018 is de laagst gemeten temperatuur hier -14 graden Celsius en dat was een keer 's nachts om 5u30.

En ook dan doet m'n warmtepomp nog gewoon z'n werk en is hij nog steeds 200% efficiënter dan een elektrische straalkachel.
Je neemt wel een gok als je hoopt op een milde winter. Afgelopen winter was het meerdere malen kantje boord met de straalstroom die maar net ten noorden van Nederland bleef. Als die voor de verandering wel naar het zuiden zakt heb je een barre kou.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205465061
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Je neemt wel een gok als je hoopt op een milde winter. Afgelopen winter was het meerdere malen kantje boord met de straalstroom die maar net ten noorden van Nederland bleef. Als die voor de verandering wel naar het zuiden zakt heb je een barre kou.
Ik mis ook hier even het punt.

Voor wie is dat een gok? Voor mij iig niet, m'n warmtepomp kan dat prima aan.
Die blijft tot -25 graden Celsius z'n werk doen. Mitsubishi plaatst ze wel in koudere landen (o.a. delen van Japan zelf) .

Ik geef alleen aan dat hij bij -15 graden Celsius nog steeds 2x efficiënter is dan een straalkachel.
pi_205465089
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 18:18 schreef Digi2 het volgende:

Tsja, hier wordt een nogal waarschijnlijk scenario geschetst. Het russische regime beperkt de aanvoer van aardgas nu al zodanig dat de reserves onvoldoende gevuld kunnen worden om dan in de winter de toevoer geheel te stoppen. Het doel is zoveel mogelijk sociale onrust te veroorzaken en zo eensgezindheid binnen de EU te doorbreken.
Zoveel is wel duidelijk.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 20:00:08 #6
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205465096
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:20 schreef raptorix het volgende:

Je snapt dat hier ook bijvoorbeeld veel bedrijfskritische zaken gehost worden? En dan ook nog zaken die essentieel zijn voor de algemene Nederlandse infrastructuur. Ik heb het toevallig meegemaakt dat in beginperiode van COVID het Datacenter overbelast raakte en dat er al heel veel discussie ontstond welke bedrijven hun servers beschikbaar moesten zijn. Daarnaast verbruikt een datacenter natuurlijk geen Gas, dus ik vermoed dat het iets minder kritisch zal zijn. Microsoft kennende zullen ze wel inspelen op de situatie door bijvoorbeeld aantrekkelijke alternatieven aan te bieden, dat is feitelijk nu al het geval, ga je in Dublin hosten dan scheelt je dat ongeveer 30 procent in kosten.
Ik weet dat er veel bedrijfskritische zaken in de cloud gegooid worden door bedrijven á la ProRail om maar een dwarsstraat te noemen, maar echt snappen doe ik dat niet bij zulke bedrijfskritische zaken. Cloudcomputing is voor grote bedrijven nauwelijks interessant, maar ja, wat snappen de managers ervan die mee willen gaan in de 'trend'.

Indirect verbruikt een datacenter heel veel gas omdat onze elektriciteit voornamelijk opgewekt wordt door....
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205465102
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik weet dat er veel bedrijfskritische zaken in de cloud gegooid worden door bedrijven á la ProRail om maar een dwarsstraat te noemen, maar echt snappen doe ik dat niet bij zulke bedrijfskritische zaken. Cloudcomputing is voor grote bedrijven nauwelijks interessant, maar ja, wat snappen de managers ervan die mee willen gaan in de 'trend'.

Indirect verbruikt een datacenter heel veel gas omdat onze elektriciteit voornamelijk opgewekt wordt door....
Het scheelt, als het zo hard vriest dat datacenters uitgeschakeld moeten worden, dan ligt ProRail er qua infrastructuur (rails) ook al dagen uit :+
  dinsdag 26 juli 2022 @ 20:01:48 #8
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205465109
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik mis ook hier even het punt.

Voor wie is dat een gok? Voor mij iig niet, m'n warmtepomp kan dat prima aan.
Die blijft tot -25 graden Celsius z'n werk doen. Mitsubishi plaatst ze wel in koudere landen (o.a. delen van Japan zelf) .

Ik geef alleen aan dat hij bij -15 graden Celsius nog steeds 2x efficiënter is dan een straalkachel.
Mijn warmtepomp dit, mijn Tesla dat. Mijn, mijn, mijn.... Kijk eens wat verder dan je eiland.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205465119
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Mijn warmtepomp dit, mijn Tesla dat. Mijn, mijn, mijn.... Kijk eens wat verder dan je eiland.
Dat is dus net het punt, je bent niet heel specifiek dus ik vul het in. Daarom vroeg ik ook wat je punt was.

Heb je het over mensen, een strenge winter en verwarmen in het algemeen? Of over de vorst en de werking van warmtepompen? Dat werd me niet echt duidelijk omdat je zei dat ik een gok nam door te hopen op een slappe winter. Ik gok nergens op. Maar die zin is wel op diverse manieren uit te leggen.

Als je het hebt over Nederland in het algemeen dan kan het met strenge vorst een zware winter worden.

Daarom heb ik ook een topic daarover: GC / Hoe goed ben jij voorbereid op een gas- of stroomuitval?

Overigens ben ik ook de originele TS van het topic waar je nu in post.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 20:06:18 #10
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205465145
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het scheelt, als het zo hard vriest dat datacenters uitgeschakeld moeten worden, dan ligt ProRail er qua infrastructuur (rails) ook al dagen uit :+
Ik denk dat we met z'n allen thuis gaan zitten net zoals met corona. En de EU maar geld bij drukken om dit ook nog eens te financieren. Ik riep het al 15 jaar geleden toen ik de IT deed bij een grote multinational. De CIO was helemaal in de wolken van cloudcomputing. Niet doen was mijn advies, want je verliest controle over de continuïteit. De stroomuitval bij de datacenter als gevolg van een mislukte test met de UPS was kennelijk niet voldoende. Dan moeten ze maar voelen :+
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205465172
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:06 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik denk dat we met z'n allen thuis gaan zitten net zoals met corona. En de EU maar geld bij drukken om dit ook nog eens te financieren. Ik riep het al 15 jaar geleden toen ik de IT deed bij een grote multinational. De CIO was helemaal in de wolken van cloudcomputing. Niet doen was mijn advies, want je verliest controle over de continuïteit. De stroomuitval bij de datacenter als gevolg van een mislukte test met de UPS was kennelijk niet voldoende. Dan moeten ze maar voelen :+
Ik denk ook dat 98% van de bedrijven plat gaat als "de cloud" plat ligt.

Al was het maar vanwege betalingsverkeer.

Ik heb ook van 1996 tot 2018 in de ICT gezeten en met de cloud creëer je wel een interessante single-point-of-massive-failure.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 20:11:41 #12
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205465190
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is dus net het punt, je bent niet heel specifiek dus ik vul het in. Daarom vroeg ik ook wat je punt was.

Heb je het over mensen, een strenge winter en verwarmen in het algemeen? Of over de vorst en de werking van warmtepompen? Dat werd me niet echt duidelijk omdat je zei dat ik een gok nam door te hopen op een slappe winter. Ik gok nergens op. Maar die zin is wel op diverse manieren uit te leggen.

Als je het hebt over Nederland in het algemeen dan kan het met strenge vorst een zware winter worden.

Daarom heb ik ook een topic daarover: GC / Hoe goed ben jij voorbereid op een gas- of stroomuitval?
Dat is het punt hè. Probeer je je maar eens goed voor te bereiden als je in een oude wijk van Amsterdam woont. Als er pannenkoeken zijn die elektrische kachels gaan aanzetten dan gaat de boel snel onderuit waardoor degenen die nog wel gas hebben ook geen warmte meer hebben omdat hun cv het niet meer doet. Een mooi voorbeeld was Haaksbergen in de winter van 2005 waar ze 3 dagen lang zonder stroom moesten stellen omdat de hoogspanningskabels waren gebroken. In zo'n plaats kan de netbeheerder een paar dieselaggregaten plaatsen om in de ergste nood te voorzien, maar voor Amsterdam wordt het en stuk lastiger.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 26 juli 2022 @ 20:13:07 #13
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205465206
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk ook dat 98% van de bedrijven plat gaat als "de cloud" plat ligt.

Al was het maar vanwege betalingsverkeer.

Ik heb ook van 1996 tot 2018 in de ICT gezeten en met de cloud creëer je wel een interessante single-point-of-massive-failure.
Helaas moet het eerst helemaal misgaan.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205465223
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:11 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat is het punt hè. Probeer je je maar eens goed voor te bereiden als je in een oude wijk van Amsterdam woont. Als er pannenkoeken zijn die elektrische kachels gaan aanzetten dan gaat de boel snel onderuit waardoor degenen die nog wel gas hebben ook geen warmte meer hebben omdat hun cv het niet meer doet. Een mooi voorbeeld was Haaksbergen in de winter van 2005 waar ze 3 dagen lang zonder stroom moesten stellen omdat de hoogspanningskabels waren gebroken. In zo'n plaats kan de netbeheerder een paar dieselaggregaten plaatsen om in de ergste nood te voorzien, maar voor Amsterdam wordt het en stuk lastiger.
Ja, absoluut.

Zeker als je nog kan salderen kan het heel interessant lijken om een straalkacheltje aan te zetten.
Als de rest van de straat dat ook doet, dan zit iedereen in donker en kou.
Dan maakt het weinig uit of je een CV-ketel of warmtepomp hebt.
pi_205465245
quote:
9s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:13 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Helaas moet het eerst helemaal misgaan.
Tsja...

Heb het nog wel meegemaakt, de klanten met een oude server die deze niet meer vervingen maar helemaal over gingen naar de cloud.

En natuurlijk, het is makkelijk.
Maar met een eigen server kan je iig nog je lokale toepassingen, documenten en databases benaderen, ook al ligt het internet er uit.

Wordt het al tijd om packet-radio weer uit de mottenballen te halen? :+
"Ik stuur je die factuur, ff op kanaal 36 luisteren!"
  dinsdag 26 juli 2022 @ 20:22:44 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205465296
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wordt het al tijd om packet-radio weer uit de mottenballen te halen? :+
"Ik stuur je die factuur, ff op kanaal 36 luisteren!"
Ik zal de taperecorder van mijn Commodore 64 aanzetten, moment!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205465349
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:22 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik zal de taperecorder van mijn Commodore 64 aanzetten, moment!
Ik verstuur het in Basicode 3C formaat met Optimod uitgeschakeld!
pi_205465597
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tsja...

Heb het nog wel meegemaakt, de klanten met een oude server die deze niet meer vervingen maar helemaal over gingen naar de cloud.

En natuurlijk, het is makkelijk.
Maar met een eigen server kan je iig nog je lokale toepassingen, documenten en databases benaderen, ook al ligt het internet er uit.

Wordt het al tijd om packet-radio weer uit de mottenballen te halen? :+
"Ik stuur je die factuur, ff op kanaal 36 luisteren!"
Aan de andere kant, wil je dat iedereen een server heeft? Krijg je weer allemaal slecht beheerde, onveilige shit.
pi_205466039
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 20:45 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Aan de andere kant, wil je dat iedereen een server heeft? Krijg je weer allemaal slecht beheerde, onveilige shit.
Nee niet als het goed beheerd wordt.
Vakman pur sang
pi_205467503
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ja, van import van fossiele energie uit andere discutabele landen moeten we ook af of in elk geval zo veel mogelijk beperken. Los van klimaatwinst is de energietransitie ook op dat vlak een zegen voor Europa.

En we hoeven om van onze afhankelijkheid van die discutabele regimes niet telkens onze strategie om te gooien. Althans: niet als we nu kiezen voor reductie van netto energiebehoefte én voor het blijven uitbreiden van duurzame energie opwekking in plaats van fossiel (gas uit Rusland) te vervangen voor fossiel (LNG, kolen, olie).

Echter maakt dat de huidige discussie niet hypocriet. Het Gas/Rusland verhaal is nu een groot probleem, omdat gas via pijpleidingen wordt aangevoerd en daardoor Europa niet zomaar even kan shoppen bij een andere aanbieder. Voor olie en kolen, wat hoofdzakelijk via tankers en bulkschepen naar Europa vervoerd wordt, ligt dat anders. Acute problemen moet je met prioriteit aanpakken. Minder acute problemen neem je iets meer tijd voor.

In alle gevallen is reductie van energieverbruik natuurlijk een belangrijke factor. Dat doet een warmtepomp die misschien niet makkelijk overal te plaatsen is. Maar dat doe je ook met nieuw glas in je ramen, vloer&dakisolatie, minder vaak de auto gebruiken etc.
En daar ligt uiteraard ook een enorme rol voor het bedrijfsleven. Waarom produceren we kunstmest, terwijl we een mestoverschot hebben? Waarom stoken we kassen warm voor bloemen die vervolgens een week na het 'oogsten' in de prullenbak belanden. Waarom moeten bedrijfspanden kwa isolatie nog altijd niet aan de zelfde normen voldoen als woningbouw?

Goede punten Ivo ik ga er even niet verder op in omdat ik erg moe ben, ik denk dat we best op 1 lijn zitten, kom er later op terug.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205467843
@TheFreshPrince: Je rekent de dingen af en toe na, dus je weet wat er wel en niet werkt. Waarom is voor jou dan toch zon en wind altijd het enige goede antwoord, terwijl je weet dat het niet werkt? De emotie en de investeringen die je hebt gedaan? Omdat jij het hebt gekocht is het de beste keus, want jij maakt nooit fouten?

Ik vind het veel interessanter om oplossingen te bedenken die wel werken.
pi_205468124
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 23:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
@:TheFreshPrince: Je rekent de dingen af en toe na, dus je weet wat er wel en niet werkt. Waarom is voor jou dan toch zon en wind altijd het enige goede antwoord, terwijl je weet dat het niet werkt? De emotie en de investeringen die je hebt gedaan? Omdat jij het hebt gekocht is het de beste keus, want jij maakt nooit fouten?

Ik vind het veel interessanter om oplossingen te bedenken die wel werken.
Waar stel ik dat zon en wind het enige goede antwoord zijn?

Gas- en momenteel ook kolencentrales zijn voor nu een prima back-up.
Daarnaast meer doen met het bufferen van energie voor korte perioden (enkele uren tot maximaal 2 dagen).

Je kan ook stellen dat het beter is om alles op te vangen met kerncentrales, maar dan heb je het over 2040 op z'n vroegst dat er iets staat. De energiecrisis speelt nu.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-07-2022 00:15:11 ]
pi_205470770
quote:
De gasprijs loopt woensdag verder op, nadat het Russische Gazprom in de vroege ochtend de toevoer naar Europa op een nog lager pitje zette. Op de Europese termijnmarkt liep de prijs in de ochtend op tot boven de 220 euro per megawattuur.

Gedurende de dag schommelt de prijs. Die kan dus nog zakken maar uiteraard ook verder oplopen. Het record waarop het handelsplatform de dag afsloot, dateert nog steeds van 7 maart toen de teller boven de 200 euro bleef staan.
https://www.nu.nl/economi(...)oer-uit-rusland.html
  woensdag 27 juli 2022 @ 13:17:11 #24
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205470933
Volgens mij kunnen we nu en ook straks als het kouder gaat worden best veel dingen uitzetten om gas te besparen? En dan wel nu vast in kaart brengen wat wel en wat niet.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 28 juli 2022 @ 09:28:55 #25
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205478596
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 15:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wtf wie misbruikt nou een foto van mij? :(
Hij lijkt helemaal niet op je, want hij kijkt :D en jij kijkt :(
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205478631
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 13:17 schreef AQuila360 het volgende:
Volgens mij kunnen we nu en ook straks als het kouder gaat worden best veel dingen uitzetten om gas te besparen? En dan wel nu vast in kaart brengen wat wel en wat niet.
Kan best, maar je betaald alsnog de hoofdprijs voor eten.
  donderdag 28 juli 2022 @ 11:50:00 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205479696
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 21:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee niet als het goed beheerd wordt.
Daar ontbreekt de kennis voor.
pi_205485341
quote:
Hannover neemt verstrekkende maatregelen om energie te besparen. Het is de eerste Duitse stad die in het licht van de Russische gascrisis de warmwaterleiding uitschakelt in sporthallen, binnen- en buitenzwembaden en wastafels in publieke gebouwen. Ook Berlijn neemt maatregelen.
quote:
In sporthallen en zwembaden in de hoofdstad van de Duitse deelstaat Nedersaksen kunnen voortaan alleen nog koude douches worden genomen. Ook in andere gebouwen van de stad zal geen warm water meer beschikbaar zijn. Daarnaast worden de gemeentelijke baden niet meer met gas verwarmd.

Openbare gebouwen worden alleen verwarmd van 1 oktober tot 31 maart - tot maximaal 20 graden. In afzonderlijke ruimtes (bijv. magazijnen, technische ruimtes, gangen) moet 10 tot 15 graden voldoende zijn. Er worden geen mobiele airconditioners en verwarmers gebruikt. Het aantal elektrische apparaten, zoals printers en koelkasten, wordt verminderd. Het stadhuis, musea en andere bezienswaardigheden worden ‘s avonds niet meer verlicht. Daarnaast worden fonteinen uitgeschakeld.
quote:
Berlijn stopt met het verlichten van belangrijke gebouwen in de stad. Dat doet de Duitse hoofdstad om energie te besparen in het licht van mogelijke tekorten, zo maakte het stadsbestuur woensdag bekend.

Bij ongeveer tweehonderd gebouwen, waaronder de Overwinningszuil, het stadhuis, de Gedächtniskirche en het slot Charlottenburg gaat het licht uit. Door de beslissing zal de stad kunnen besparen op het energieverbruik van de 1.400 schijnwerpers die worden gebruikt om deze plaatsen te verlichten.
Lekker fris. ~:)

https://www.ad.nl/buitenl(...)e-gebouwen~a959fa4e/
pi_205485392
Niks mis met 20 graden in een werkomgeving.
Althans: niet wanneer het dragen van een warme trui of vest is toegestaan. "formele" kleding is vaak helaas minder warm.
pi_205485394
quote:
Komende winter na 20:00 avondklok en alle lampjes uit.
pi_205487293
quote:
Wat betreft verlichting branden er volgens mij ook wel (in de hele wereld) heel veel lampen waarbij niemand aanwezig is. Bij burgers thuis ongetwijfeld ook, overal sfeerverlichting aan op plekken waar je niet verblijft. Hoewel het ook weer niet meteen veel energie slurpt denk ik? Bijna alles is led tegenwoordig.
pi_205487321
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 09:45 schreef xFriendx het volgende:

[..]
Wat betreft verlichting branden er volgens mij ook wel (in de hele wereld) heel veel lampen waarbij niemand aanwezig is. Bij burgers thuis ongetwijfeld ook, overal sfeerverlichting aan op plekken waar je niet verblijft. Hoewel het ook weer niet meteen veel energie slurpt denk ik? Bijna alles is led tegenwoordig.
Nee, LED verbruikt bijna niets.

Als ik 1 uur een elektrisch kacheltje inschakel (van 2kW) dan had ik voor datzelfde stroomverbruik 500 uren al m'n buitenverlichting kunnen laten branden.
pi_205490763
CV-monteurs zijn soms ook raar bezig.

Heb ik 1,5 jaar geleden de Vaillant CV-ketel bij m'n zus op 60 graden gezet, de "comfort stand" voor warm water uitgeschakeld en tapwater op 65 graden ingesteld...

Stond nu ineens alles weer op z'n hoogst. Ofwel: bij de laatste controle van de CV-ketel (september 2021) heeft de monteur alle knoppen (zijn letterlijk 2 draaiknoppen) weer rechtsom gezet en de "comfort stand" weer ingeschakeld.

Het is bij toeval dat ik er achter kwam, anders was ze weer zo de winter ingegaan straks...

Ze betaalt nu nog ¤300 en als ze het contract zou verlengen gaat ze naar ¤454 per maand :')
pi_205490987
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 15:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
CV-monteurs zijn soms ook raar bezig.

Heb ik 1,5 jaar geleden de Vaillant CV-ketel bij m'n zus op 60 graden gezet, de "comfort stand" voor warm water uitgeschakeld en tapwater op 65 graden ingesteld...

Stond nu ineens alles weer op z'n hoogst. Ofwel: bij de laatste controle van de CV-ketel (september 2021) heeft de monteur alle knoppen (zijn letterlijk 2 draaiknoppen) weer rechtsom gezet en de "comfort stand" weer ingeschakeld.

Het is bij toeval dat ik er achter kwam, anders was ze weer zo de winter ingegaan straks...

Ze betaalt nu nog ¤300 en als ze het contract zou verlengen gaat ze naar ¤454 per maand :')
dat gebeurt vaker. Dat komt omdat een installateur krijgt geleerd om verwarmingen zo in te stellen dat mensen achteraf niet bellen dat het te koud is, want dan moeten ze terug komen en dat kost geld. Dat klanten zo meer betalen boeit hun niet.
Ik was er ook altijd bij toen ik een CV had en noemde expliciteit dat hij niet aan de instellingen mocht komen en lette er ook op dat dit niet gebeurde.

Vooral de wat oudere monteurs doen dit geregeld omdat toen hun op school zaten gas nagenoeg gratis was en het niemand iets boeide.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205492294
Net getankt hier in Fr. voor ¤1,70 de liter E95.
Vakman pur sang
pi_205504247
Fracking is nu verboden in Duitsland maar het komt nu toch weer tot discussie.
Denk trouwens niet dat de groenen in de coalitie ermee zullen instemmen.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205526127
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205534361
¤3,28 voor een kuub gas bij Vattenfall :')
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_205534381
quote:
Snikhete straten en winkelcentra die voelen als ijskasten als je er binnenloopt. Dat laatste is in Spanje voorbij: de regering gaat in zowel de zomer als de winter de temperatuur in gebouwen, winkels en restaurants wettelijk regelen.

De airconditioning in de kantoren, bedrijven en horeca mag vanaf volgende week niet lager staan dan 27 graden. In de winter mag de verwarming niet hoger dan 19. Ook worden winkels verplicht hun deuren dicht te houden, om zo min mogelijk energie te verliezen. Alleen voor tandartspraktijken en bepaalde gezondheidscentra komt er een uitzondering.

De maatregelen worden genomen nu de levering van gas aan de Europese Unie door Rusland steeds verder wordt teruggeschroefd. "We kunnen geen kilowatt stroom meer verliezen", zegt Teresa Ribera, de Spaanse minister van Energietransitie.
https://nos.nl/artikel/24(...)-s-vast-op-27-graden
pi_205534523
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 22:33 schreef Fukushima het volgende:
¤3,28 voor een kuub gas bij Vattenfall :')
[ afbeelding ]
Een gemiddeld huishouden gebruikt in de wintermaanden 300 kuub dus bij ongewijzigd gebruik kun je dan zo'n 1000 euro per maand aftikken. Ik denk dat veel mensen nog niet beseffen wat ons te wachten staat deze winter. :X
pi_205534636
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 22:49 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Een gemiddeld huishouden gebruikt in de wintermaanden 300 kuub dus bij ongewijzigd gebruik kun je dan zo'n 1000 euro per maand aftikken. Ik denk dat veel mensen nog niet beseffen wat ons te wachten staat deze winter. :X
Een gemiddeld huishouden gebruikt zo'n 1200m³ gas per jaar waarvan zo'n 15% in de januari, wat statistich de maand met het hoogste verbruik is. Ofwel 180kuub. December en februari zitten daar net ietsje onder.

Natuurlijk nog steeds geen koopje met de huidige energieprijzen, maar wel een significant verschil met wat jij beweert.

Gelukkig hoef je niet 'gemiddeld' te stoken en kan het ook fors minder.
pi_205534655
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 23:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een gemiddeld huishouden gebruikt zo'n 1200m³ gas per jaar waarvan zo'n 15% in de januari, wat statistich de maand met het hoogste verbruik is. Ofwel 180kuub. December en februari zitten daar net ietsje onder.

Natuurlijk nog steeds geen koopje met de huidige energieprijzen, maar wel een significant verschil met wat jij beweert.

Gelukkig hoef je niet 'gemiddeld' te stoken en kan het ook fors minder.
Zie de link voor de bron.
pi_205534689
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 23:02 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Zie de link voor de bron.
Klinkt ook lekker objectief de vaste lasten bond. 180 kuub komt meer in de richting dan 300 voor een gemiddeld gezin. Je moet niet alles geloven wat op het internet staat.
pi_205535327
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 23:02 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Zie de link voor de bron.
Je bron is fout en gaat uit van een gemiddeld gasverbruik uit 1990 ofzo.
pi_205535742
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 22:33 schreef Fukushima het volgende:
¤3,28 voor een kuub gas bij Vattenfall :')
[ afbeelding ]
3.28.... dat tikt wel aan. Snel bij de Wibra oid wat sokken en truien kopen dan maar.
pi_205535817
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 08:49 schreef xFriendx het volgende:

[..]
3.28.... dat tikt wel aan. Snel bij de Wibra oid wat sokken en truien kopen dan maar.
Dit advies gaat in ieder geval meer opleveren dan er een administratiekantoor zoals de vastelastenbond tussen te zetten. Die moeten er namelijk ook nog weer aan verdienen en leveren zelf dus uitsluitend administratieve diensten in de zin van jou tippen waar jij voordelig gaat afnemen. Vangen ze geld van jou voor en van de leverancier ook nog.
pi_205535854
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 22:49 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Een gemiddeld huishouden gebruikt in de wintermaanden 300 kuub dus bij ongewijzigd gebruik kun je dan zo'n 1000 euro per maand aftikken. Ik denk dat veel mensen nog niet beseffen wat ons te wachten staat deze winter. :X
300 m3 per maand lijkt me wat weinig trouwens maar het kan wel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205535858
Misschien eens de proef op de som nemen en de verwarming straks in de herfst/winter heel laag zetten en ook eens zien tot hoever het dan daadwerkelijk afkoelt in huis. Iemand dat ooit al getest in het eigen huis?

Edit: nog even gekeken naar dat verbruik, ik voer alles handmatig in, geen slimme meter, dus het is een beetje natte vinger werk. Van 28 nov 2021 tot 17 april dit jaar, dan zit je redelijk in de wintermaanden, verbruikte ik 488m3.

Wel een tussenwoning van 'maar' 84m2 (jaren 30 woning).

[ Bericht 42% gewijzigd door xFriendx op 03-08-2022 09:12:07 ]
pi_205535928
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 09:06 schreef xFriendx het volgende:
Misschien eens de proef op de som nemen en de verwarming straks in de herfst/winter heel laag zetten en ook eens zien tot hoever het dan daadwerkelijk afkoelt in huis. Iemand dat ooit al getest in het eigen huis?

Edit: nog even gekeken naar dat verbruik, ik voer alles handmatig in, geen slimme meter, dus het is een beetje natte vinger werk. Van 28 nov 2021 tot 17 april dit jaar, dan zit je redelijk in de wintermaanden, verbruikte ik 488m3.

Wel een tussenwoning van 'maar' 84m2 (jaren 30 woning).
Ja zonder isolatie 14 graden
Nu met isolatie 16 graden

Het hangt wel af hoe koud het buiten is, deze getallen zijn bij ongeveer -10 buiten op het moment dat de zon opkomt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')