SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan is er nu alle reden om Oekrane volledig te ondersteunen, want ondanks het weifelend optreden van de Duitsers draait Gazprom alsnog de kraan dicht:quote:Op dinsdag 26 juli 2022 09:54 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Logisch ook wel, aangezien Duitsland erg afhankelijk is van het gas. Als Duitsland meer actie zou ondernemen, knijpt Rusland gelijk de kraan verder dicht.
Rusland is een notoir onbetrouwbare leverancier waar Europa gewoonweg vanaf moet. Dat Gazprom een half jaar na dato force majeure ingeroepen heeft (dus met terugwerkende kracht) vergt ook wel een zeldzaam niveau van hersengymnastiek.quote:Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom schroeft vanaf woensdag de leveringen via de Nord Stream 1-gaspijpleiding terug naar 20 procent van de maximale capaciteit. Dat is zo'n 33 miljoen kubieke meter gas per dag.
Ja zeker mee eens, maar dat is wel een lastige kwestie voor Duitsland, ze moeten natuurlijk wel een alternatief hebben dat aan hun huidige consumptie kan voldoen.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 10:11 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dan is er nu alle reden om Oekrane volledig te ondersteunen, want ondanks het weifelend optreden van de Duitsers draait Gazprom alsnog de kraan dicht:
Gazprom schroeft gaslevering aan Duitsland verder terug
https://nos.nl/l/2438302
[..]
Rusland is een notoir onbetrouwbare leverancier waar Europa gewoonweg vanaf moet. Dat Gazprom een half jaar na dato force majeure ingeroepen heeft (dus met terugwerkende kracht) vergt ook wel een zeldzaam niveau van hersengymnastiek.
Laat ze beginnen met hun kernreactoren weer opstarten.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 10:18 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ja zeker mee eens, maar dat is wel een lastige kwestie voor Duitsland, ze moeten natuurlijk wel een alternatief hebben dat aan hun huidige consumptie kan voldoen.
Ik denk dat we niet moeten onderschatten hoe gehaat het westen is in andere delen van de wereld. Uiteindelijk is het nu verworden tot een proxy oorlog tussen het westen en Rusland. En veel niet westerse mensen hopen dat het westen dan natuurlijk faalt.quote:
Totdat ze weer geld en eten nodig hebben.quote:
Fort Europa en laat ze de rest zelf uitzoeken. Zo ingewikkeld is het niet, je moet het alleen wel willen.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Totdat ze weer geld en eten nodig hebben.
Maar van mij mogen die afrikanen naar Rusland ipv naar de EU gaan.
22 leden:quote:
Ze mogen het westen haten, maar uiteindelijk stellen ze weinig voor omdat zij niet kunnen samenwerken.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:03 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ik denk dat we niet moeten onderschatten hoe gehaat het westen is in andere delen van de wereld. Uiteindelijk is het nu verworden tot een proxy oorlog tussen het westen en Rusland. En veel niet westerse mensen hopen dat het westen dan natuurlijk faalt.
Het gaat niet alleen om GDP maar om wie de olie en gas heeft, Europa heeft niet veel. Hoe groot zal de economie van Duitsland zijn als ze geen goedkope energie meer hebben? Ik denk geen 5,2 miljard (biljoen bedoel je denk ik).quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:15 schreef YStec het volgende:
[..]
22 leden:
• Algeria
• Bahrain
• Comoros
• Djibouti
• Egypt
• Iraq
• Jordan
• Kuwait
• Lebanon
• Libya
• Mauritania
• Morocco
• Oman
• Palestine
• Qatar
• Saudi Arabia
• Somalia
• Sudan
• Syria (geschorst)
• Tunisia
• United Arab Emirates
• Yemen
Samen goed voor 7,1 miljard dollar GDP (PPP) (bron).
Duitsland in z'n eentje is goed voor 5,2 miljard dollar (bron).
En nu komt het: Saoedie-Arabie is goed voor 2 miljard dollar... Dus de economie van Duitsland is net zo groot als de 21 (van de 22) Arab League-landen.
Met andere woorden: het is leuk, maar het stelt echt amper wat voor. Om nog maar niets te zeggen over de instabiltieit van de regio.
Nopequote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:36 schreef Starhopper het volgende:
Wat een vieze honden. Kunnen er niet een paar HIMARS op het Kremlin geschoten worden?
Burgemeester Mykolajiv: opnieuw grote aanval op haven
Jammerquote:
En aan wie gaan ze dat gas en die olie dan allemaal verkopen buiten Europa?quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:26 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om GDP maar om wie de olie en gas heeft, Europa heeft niet veel. Hoe groot zal de economie van Duitsland zijn als ze geen goedkope energie meer hebben? Ik denk geen 5,2 miljard (biljoen bedoel je denk ik).
Hoe 'goedkoop' zijn die Russische fossiele brandstoffen wanneer je daarvoor moet betalen met je veiligheid en vrijheid?quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:26 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om GDP maar om wie de olie en gas heeft, Europa heeft niet veel. Hoe groot zal de economie van Duitsland zijn als ze geen goedkope energie meer hebben? Ik denk geen 5,2 miljard (biljoen bedoel je denk ik).
Dit, de markt voor dergelijke olie en gas is beperkt. Ook Iran en Venezuela zitten al in die "zwarte" markt en beide landen hebben grote problemen enige noemenswaardige inkomsten daaruit te genereren. Nog een grote "zwarte" leverancier erbij zet de prijzen op die beperkte markt nog verder onder druk.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:39 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En aan wie gaan ze dat gas en die olie dan allemaal verkopen buiten Europa?
Biljoen inderdaad, dus ik heb mijn post net aangepast.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:26 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Over 5 jaar is de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen al een stuk lager, grote kans dat het over 15 jaar zelfs onafhankelijk kan zijn. Het is nog nooit zo duidelijk geweest hoe kwetsbaar we als Europa zijn op dit gebied.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:53 schreef YStec het volgende:
[..]
Biljoen inderdaad, dus ik heb mijn post net aangepast.
Duitsland heeft Twee Wereldoorlogen gevoerd... en heeft nu alsnog n van de beste/grootste economien. Ik twijfel er absoluut niet aan dat Duitsland aan de top blijft, destemeer omdat Duitsland sterke vrienden heeft.
Voor alles is er wel een alternatief, het duurt alleen even voordat de infrastructuur in orde is. Ja, het klopt dat er op de korte termijn problemen ontstaan, maar deze worden wel opgelost voor de langere termijn, want daar verschilt het westen van de rest: samenwerken voor de langere termijn.
Bestaande kerncentrales lijken mij een prima tussenoplossing om de energietransitie genoeg tijd te geven. Nieuwe kerncentrales zijn daarvoor al een stuk minder aantrekkelijk. Ik vind het echt bizar (zonder gehinderd te zijn door al te veel kennis over dit onderwerp) dat Duitsland zo vasthoudend blijft in het sluiten van die centrales.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:58 schreef zalkc het volgende:
[..]
Over 5 jaar is de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen al een stuk lager, grote kans dat het over 15 jaar zelfs onafhankelijk kan zijn. Het is nog nooit zo duidelijk geweest hoe kwetsbaar we als Europa zijn op dit gebied.
Maar ik denk dat Duitsland op korte termijn er voor moet kiezen dat een aantal kerncentrales nog een paar jaar door moeten, wat mijn betreft voordat we als Nederland gas uit Slochteren oppompen, het kan niet zo zijn dat we de Groningers een offer laten brengen omdat de Duitsers hun kerncentrales willen uitzetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |