abonnement Unibet Coolblue
pi_206052505
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 14:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De erbarmelijke staat van onze natuur. Een leuke pakkende one liner die voor veel natuurgebieden totaal niet komt door stikstof.

Intensieve landbouw, snel groeiende steden en de niet-duurzame bosbouw vormen de grootste druk op habitats en soorten, stelt het rapport

Het Nederlandse bos wordt steeds gemengder en gevarieerder.

Maar blijf lekker stikstof de schuld geven dat is veel makkelijker als naar de bovenstaande oorzaken te kijken en aan te pakken.
Hahaha, ja.

Hier een gestapelde scan van tien jaar metingen vanuit de ruimte. Toevallig he, precies op de plekken van de intensieve veehouderijen en ook precies in de maanden dat er mest wordt uitgereden.

Dit zijn geen modellen, dit zijn metingen en dus keihard bewijs.

Allemaal verzonnen. :')



[ Bericht 0% gewijzigd door Niels0Kurovski op 21-09-2022 15:40:18 ]
pi_206052752
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 14:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De erbarmelijke staat van onze natuur. Een leuke pakkende one liner die voor veel natuurgebieden totaal niet komt door stikstof.

Intensieve landbouw, snel groeiende steden en de niet-duurzame bosbouw vormen de grootste druk op habitats en soorten, stelt het rapport

Het Nederlandse bos wordt steeds gemengder en gevarieerder.

Maar blijf lekker stikstof de schuld geven dat is veel makkelijker als naar de bovenstaande oorzaken te kijken en aan te pakken.
Dat het beter gaat met iets wilt nog niet zeggen dat het goed is of gaat met alles, of zelfs maar met dat iets.
pi_206053032
Dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door Basp1 op 21-09-2022 16:18:20 ]
pi_206053115
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 15:33 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Hahaha, ja.

Hier een gestapelde scan van tien jaar metingen vanuit de ruimte. Toevallig he, precies op de plekken van de intensieve veehouderijen en ook precies in de maanden dat er mest wordt uitgereden.

Dit zijn geen modellen, dit zijn metingen en dus keihard bewijs.

Allemaal verzonnen. :')

[ afbeelding ]
Ja dit plaatje heb ik nu al vaker gezien maar blijkbaar worden er verschillende defenities gebruikt aangezien er uit stallen ook veel ammoniak zou ontsnappen en we weten dat in de wintermaanden er dezelfde hoeveelheid fokdieren zijn als in de zomer.

Laat eens een kaartje zien van 20 jaar terug toen boeren nog 2.5 maal zoveel stikstof uitstoten, en pas daarop dan ook de kleurschakering van nieuwere plaatjes aan. :P
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 15:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat het beter gaat met iets wilt nog niet zeggen dat het goed is of gaat met alles, of zelfs maar met dat iets.
Het glas is echt halfvol maar voor ecologen lijkt op dit moment wel alsof dat glas bijna tot de bodem leeg is terwijl de subjectieve feiten over de stand van onze bossen toch echt wat anders aangeven. Dit is zo ernstig dat er in mijn optiek een emotioneel spelletje over de zogenaamde erbarmelijke staat van al onze natuur gespeeld wordt waarbij stikstof de grote boeman is.
pi_206053234
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ja dit plaatje heb ik nu al vaker gezien maar blijkbaar worden er verschillende defenities gebruikt aangezien er uit stallen ook veel ammoniak zou ontsnappen en we weten dat in de wintermaanden er dezelfde hoeveelheid fokdieren zijn als in de zomer.

Laat eens een kaartje zien van 20 jaar terug toen boeren nog 2.5 maal zoveel stikstof uitstoten, en pas daarop dan ook de kleurschakering van nieuwere plaatjes aan. :P

IASI-technologie (infrared atmospheric sounding interferometer) is sinds 2006 beschikbaar voor aardobservatie vanuit de ruimte.
Feit blijft dat gezien de scans Nederland veel meer uitstoot dan omringende landen. Wetenschappers koppelen beschikbare gegevens en trekken daaruit conclusies en het is natuurlijk logisch dat er in de wintermaanden minder uitstoot is omdat de mest dan wordt opgeslagen.

Het is allemaal overduidelijk. Ontkennen is zinloos.
pi_206053391
Het enige wat overduidelijk is dat ecologen elk weerwoord proberen te ontkrachten. Dit kaartje wat jij hier neerzet is juist in tegenspraak met de stelling dat de meeste uitstoot juist door ammoniak in de lucht zou komen waardoor de hoeveelheid dieren als grootste stikstof probleem geschetst wordt. Als het daadwerkelijk om de bemesting van het land gaat hebben we de technische oplossing genaamd mest fabrieken die deze mest in kunstmest omzetten. ;)
pi_206053686
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:36 schreef Basp1 het volgende:
Het enige wat overduidelijk is dat ecologen elk weerwoord proberen te ontkrachten. Dit kaartje wat jij hier neerzet is juist in tegenspraak met de stelling dat de meeste uitstoot juist door ammoniak in de lucht zou komen waardoor de hoeveelheid dieren als grootste stikstof probleem geschetst wordt. Als het daadwerkelijk om de bemesting van het land gaat hebben we de technische oplossing genaamd mest fabrieken die deze mest in kunstmest omzetten. ;)
Ammoniak slaat vrij dicht bij de uitstootbron neer (depositie) is het idee. Bodemmonsters zijn vergeleken met satellietscans en die bevestigen dat blijkbaar. Als je mest gaat uitrijden wat gedeeltelijk uitdampt, want niet alles wordt geinjecteerd in de grond, dan krijg je hogere uitstootwaarden. Vroeger was de uitstoot hoger omdat er toen nog niet werd geinjecteerd, maar het gewoon boven op de grond werd aangebracht.

Je laatste punt:
Waarom zijn die fabrieken waar je het over hebt dan nog niet gebouwd? Mestoverschot is niet iets van de laatste jaren. In mijn puberteit had men het er al over en dat is een slordige 35 jaar geleden.

Naar mijn mening is het de landbouwsector die wetenschappelijke bevindingen verwerpt zonder met een alternatief te komen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Niels0Kurovski op 21-09-2022 17:00:36 ]
pi_206053991
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ammoniak slaat vrij dicht bij de uitstootbron neer (depositie) is het idee. Bodemmonsters zijn vergeleken met satellietscans en die bevestigen dat blijkbaar. Als je mest gaat uitrijden wat gedeeltelijk uitdampt, want niet alles wordt geinjecteerd in de grond, dan krijg je hogere uitstootwaarden. Vroeger was de uitstoot hoger omdat er toen nog niet werd geinjecteerd, maar het gewoon boven op de grond werd aangebracht.

Je laatste punt:
Waarom zijn die fabrieken waar je het over hebt dan nog niet gebouwd? Mestoverschot is niet iets van de laatste jaren. In mijn puberteit had men het er al over en dat is een slordige 35 jaar geleden.

Naar mijn mening is het de landbouwsector die wetenschappelijke bevindingen verwerpt zonder met een alternatief te komen.
Naar mijn mening wordt de dierhouderij erg zwart gemaakt terwijl deze al duidelijk grote stappen gemaakt hebben met een stikstof reductie 1990 van 280 miljoen kg naar 100 miljoen kg 2020.

Het geschreeuw dat boeren niets gedaan hebben en technologische ontwikkelingen niet werken overstemt alleen de objectief gemeten cijfers.

Zoek eens op mestfabrieken en verbaas je dat er al redelijk wat zijn.
pi_206054827
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 17:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Naar mijn mening wordt de dierhouderij erg zwart gemaakt terwijl deze al duidelijk grote stappen gemaakt hebben met een stikstof reductie 1990 van 280 miljoen kg naar 100 miljoen kg 2020.

Het geschreeuw dat boeren niets gedaan hebben en technologische ontwikkelingen niet werken overstemt alleen de objectief gemeten cijfers.

Zoek eens op mestfabrieken en verbaas je dat er al redelijk wat zijn.
Ja ik zie ook wel dat er een soort van hetze gaande is. Er is wel een kleine groep die dat op hrnzelf heeft afgeroepen vind ik. De reductie in de laatste 30 jaar is inderdaad behoorlijk. Dat zal deels zijn door injectie in de bodem, staltechnologie en wat je aangaf: mestverwerkende fabrieken. Opnieuw een halvering van de uitstoot gaat denk ik niet lukken met alleen innovatie. Injectie en uitstootarme stallen kun je maar één keer doen. Mestverwerkende fabrieken valt denk ook ik veel te behalen. Inkrimping van de veestapel zal echter onvermijdelijk zijn vrees ik. De veestapel is niet bepaald verminderd dus de hoeveelheid mest blijft hetzelfde. Export van mest lijkt me ook een oplossing al schijnen daar nogal wat restricties aan te zitten en het kost natuurlijk allemaal wat.

Buiten de stikstofuitstoot is wat mij tegenstaat vooral het percentage export. Waarom moet er hier zoveel vlees worden geproduceerd? Voor de economie kunnen we best met minder toe, zeker gezien de reductie in 'overlast' waarmee dat gepaard zou gaan.

Ik ben helemaal niet tegen boeren al lijkt dat soms, maar het mag wel een tandje minder. Ik vind het gedrag van bepaalde protestboeren ook echt de perken te buiten gaan.

Een betere prijs voor boeren door bijvoorbeeld boerenmarkten in steden waarmee bepaalde tussenhandel wordt uitgeschakeld ben ik helemaal voor. Ik zie alleen weinig wil vanuit de sector. Men is vooral tegen verandering heb ik het idee.
pi_206060123
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ja dit plaatje heb ik nu al vaker gezien maar blijkbaar worden er verschillende defenities gebruikt aangezien er uit stallen ook veel ammoniak zou ontsnappen en we weten dat in de wintermaanden er dezelfde hoeveelheid fokdieren zijn als in de zomer.

Laat eens een kaartje zien van 20 jaar terug toen boeren nog 2.5 maal zoveel stikstof uitstoten, en pas daarop dan ook de kleurschakering van nieuwere plaatjes aan. :P
Nogmaals, dat het vroeger erger was, en nu beter, wilt niet zeggen dat het nu goed is.
Dat is net zoiets als eerst 10 bier drinken, vervolgens 9, vervolgens 8, dan 7, dan 6, dan 5 en het vervolgens raar vinden dat hoe minder je drinkt, hoe dronkerder je wordt. De huidige uitstoot heeft een negatief effect op de biodiversiteit in veel natuurgebieden waar Nederland door wetgeving verplicht is de biodiversiteit in stand te houden. Het maakt niet uit dat die uitstoot 20 jaar geleden veel hoger was, het is nu nog steeds te hoog.
En ook buiten die gebieden heeft het grote invloed, alleen daar is Nederland niet via wetgeving verplicht de biodiversiteit in stand te houden, maar het zou niet slim zijn om dan maar te doen alsof alles tiptop in orde is.

quote:
Het glas is echt halfvol maar voor ecologen lijkt op dit moment wel alsof dat glas bijna tot de bodem leeg is terwijl de subjectieve feiten over de stand van onze bossen toch echt wat anders aangeven. Dit is zo ernstig dat er in mijn optiek een emotioneel spelletje over de zogenaamde erbarmelijke staat van al onze natuur gespeeld wordt waarbij stikstof de grote boeman is.
Er wordt in dat rapport met geen woord gerept over verzuring van de bodems, terwijl dat toch in een probleem is in een flink deel van de bossen. Dat is opmerkelijk, want die bossen die daar onder lijden zijn echt niet in goede staat, en daar zijn ook genoeg publicaties over te vinden.
pi_206060144
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 17:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Naar mijn mening wordt de dierhouderij erg zwart gemaakt terwijl deze al duidelijk grote stappen gemaakt hebben met een stikstof reductie 1990 van 280 miljoen kg naar 100 miljoen kg 2020.

Het geschreeuw dat boeren niets gedaan hebben en technologische ontwikkelingen niet werken overstemt alleen de objectief gemeten cijfers.

Zoek eens op mestfabrieken en verbaas je dat er al redelijk wat zijn.
Ik vind ook dat de schuld niet bij de boeren gelegd moet worden, de schuld ligt bij de politiek, en dan met name voorgaande CDA en CU ministers van landbouw, die niet durfden en niet wilden ingrijpen, en vooral hoopten dat toekomstige reductie voldoende zou zijn, terwijl al tientallen jaren gewaarschuwd werd dat de stikstofuitstoot problematisch was, ondanks de reducties die men al zag. Maar het CDA en CU hebben een flinke achterban onder de boeren, en wilden altijd graag die post in kabinetten om hun achterban te vertegenwoordigen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
pi_206061128
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 23:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Nogmaals, dat het vroeger erger was, en nu beter, wilt niet zeggen dat het nu goed is.
Dat is net zoiets als eerst 10 bier drinken, vervolgens 9, vervolgens 8, dan 7, dan 6, dan 5 en het vervolgens raar vinden dat hoe minder je drinkt, hoe dronkerder je wordt.
Als ik een avond 5 bier drink ben ik minder dronken dan dat ik 10 bier drink die avond de analogie die je maakt gaat totaal niet op
quote:
De huidige uitstoot heeft een negatief effect op de biodiversiteit in veel natuurgebieden waar Nederland door wetgeving verplicht is de biodiversiteit in stand te houden. Het maakt niet uit dat die uitstoot 20 jaar geleden veel hoger was, het is nu nog steeds te hoog.
steeds te hoog een subjectief oordeel vooral in ons achterhoofd meenemen de berichten dat het zo slecht zou gaan met de natuur dan zou de natuur 20 jaar geleden door die 2.5 maal hogere uitstoten toen totaal vernietigd moeten zijn
quote:
En ook buiten die gebieden heeft het grote invloed, alleen daar is Nederland niet via wetgeving verplicht de biodiversiteit in stand te houden, maar het zou niet slim zijn om dan maar te doen alsof alles tiptop in orde is.
[..]
tip top in orde, wat is tip top in orde in de ogen van ecologen
quote:
Er wordt in dat rapport met geen woord gerept over verzuring van de bodems, terwijl dat toch in een probleem is in een flink deel van de bossen. Dat is opmerkelijk, want die bossen die daar onder lijden zijn echt niet in goede staat, en daar zijn ook genoeg publicaties over te vinden.
fijn dat je publicaties noemt maar ze niet refereert.

Aan jou de vraag dat plaatje van Niels met uitstoten van stikstof alleen in de zomer periode klopt dat?
pi_206061745
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 07:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Als ik een avond 5 bier drink ben ik minder dronken dan dat ik 10 bier drink die avond de analogie die je maakt gaat totaal niet op
Wel als je de middag ervoor ook al 10 bier hebt gedronken of niet, de effecten van het verleden spelen mee. Was je 's middags sober, dan kun je het hebben, was je 's middags al bezopen, dan is 1 bier nog steeds 1 teveel, en zul je niet herstellen zolang je door blijft drinken.

quote:
steeds te hoog een subjectief oordeel vooral in ons achterhoofd meenemen de berichten dat het zo slecht zou gaan met de natuur dan zou de natuur 20 jaar geleden door die 2.5 maal hogere uitstoten toen totaal vernietigd moeten zijn
De communicatie vanuit ecologen en natuurbeschermers kan beter, maar ze zeggen nooit dat er niks over zal blijven. Er sterven veel soorten uit, en dat gebeurd ook echt, maar veel mensen, zoals jij, denken dat als het twintig jaar slecht gaat, dat er niks over zou moeten zijn. En als er wel nog wat over is, is dat voor hen reden aan te nemen dat de biologen het fout hadden. Zelfde met mensen die bos en wat groen zien, dat mooi vinden, en dan denken dat het wel goed zit met de natuur.

quote:
tip top in orde, wat is tip top in orde in de ogen van ecologen
Wanneer een gebied in goede staat is, dat de meeste soorten die je er verwacht voorkomen in de hoeveelheden die je er zou verwachten.

quote:
fijn dat je publicaties noemt maar ze niet refereert.
Kom ik op terug, vandaag hele dag op congres.

quote:
Aan jou de vraag dat plaatje van Niels met uitstoten van stikstof alleen in de zomer periode klopt dat?
Lijkt me niet, maar er zal wel meer zijn als men mest uitrijdt. In de winter is het meer geconcentreerd in de stallen. Voor koeien tenminste, varkens staan vrijwel altijd binnen.
pi_206071310
Zie bijv deze twee rapporten. De Nederlandse bossen staan er echt niet allemaal florisant voor, vooral die op zandgronden niet. En zandgronden zijn niet alleen de Veluwe, het zijn grote delen van Brabant, Overijssel, Gelderland, Utrecht, Drenthe, zuidelijk Groningen, noordelijk Limburg, en de kuststrook.

https://lirias.kuleuven.be/retrieve/667285

quote:
1.4
Naast een veranderend klimaat zijn er andere factoren die de ontwikkeling van vitaal bos in de weg kunnen staan. In veel gevallen zullen deze factoren de effecten van klimaatsverandering versterken.

1.4.1
Vrijwel overal in Nederland is er sprake van een (veel) te hoge stikstofdepositie, hoofdzakelijk afkomstig uit de landbouw (in de vorm van ammoniak) en in mindere mate uit het verkeer (stikstofoxiden). Deze overmaat van stikstof heeft voor tal van planten- en diersoorten zowel directe negatieve effecten, als indirecte negatieve effecten via aantasting van hun leefgebied (figuur 1.7). De gevolgen die kunnen optreden zijn:
1) Directe toxiciteit van hoge concentraties van gassen op individuele plantensoorten;
2) Eutrofiëring door geleidelijke toename van de N-beschikbaarheid;
3) Verzuring van bodem en water;
4) Negatieve effecten van de verhoogde beschikbaarheid van gereduceerd N (ammonium);
5) Toegenomen gevoeligheid voor secundaire stressfactoren, zoals schimmelinfecties en insectenplagen en vorst- of droogteschade; en tenslotte
6) Verschuivingen in de chemische samenstelling van planten onder invloed van een grotere N-beschikbaarheid. Daardoor verandert de kwaliteit van de planten als voedsel voor herbivoren met allerlei gevolgen hoger
in de voedselketen (Bal et al. 2014).

....

5.1 Landelijk en regionaal beleid

- Stimuleer (natuurlijke) bosverjonging (en bosveroudering) om daarmee de veerkracht van bossen te versterken en de productie en vastlegging van koolstof op peil te houden
- De aanleg van een netwerk van oude, aftakelende en dode bomen (OAD-netwerk) en het waarborgen van voldoende open ruimte in multifunctionele bossen stimuleert de ontwikkeling van bosgebonden biodiversiteit in multifunctionele bossen.
- Houd bij de inrichting van bosgebieden rekening met het vermijden van brandrisico’s. Bijvoorbeeld door voldoende loofhoutaandeel en compartimentering door loofhoutsingels van gebieden.
- Verhoging van het aandeel dood hout
- Verhoging van het humusgehalte in de bodem om de voedingstoestand en watervasthoudend vermogen te verbeteren, door het verhogen van het aandeel boomsoorten met een goed afbrekend strooisel in het bos tot minimaal 30% van het grondvlak.
- Praktijkonderzoek naar het introduceren van bodemorganismen om de bodemontwikkeling te versterken
- Herstel van de nutriëntenbalans door nutriëntengiften, bijvoorbeeld via steenmeel, waar deze verstoord is.
- Introductie van oud bosplanten op geschikte locaties ter versterking van de biodiversiteit en als indicatoren van de bosontwikkeling.
- Let bij het beheer van de bossen op beperking van schade aan bos en bodem.
- Wees terughoudend met de toepassing van terreinvoorbereiding om de bodemontwikkeling niet onnodig te verstoren en het uitspoelen van nutriënten te voorkomen..
- Zorg in multifunctionele bossen voor een goede balans tussen oogst, de nutriëntenvoorraad en ecologie

Maatregelen ter vermindering van schadelijke drukfactoren op bos, verhoging van veerkracht van bos en levering van ecosysteemdiensten door bos (zoals natuurwaarde, koolstofvastlegging en houtproductie). Deze aanbevelingen zijn van toepassing op alle bossen, los van de gewenste ecosysteemdiensten.

5.1
a. Forse vermindering depositie tot beduidend onder KDW
b. Verhoging waterbeschikbaarheid
c. Beperking klimaatverandering
d. Middelen voor revitalisering op korte termijn (verrijking boomsoorten, structuur, hydrologie), en structureel (duurder kleinschalig beheer, wildbeheer)
e. Faciliteren onderzoek en beschikbaarheid van zaadmateriaal voor vernieuwde rassenlijst
f. Calamiteitenfonds voor bossterfte
https://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/fulltext/506776

quote:
1.1 Aanleiding en doelstelling

In het pleistocene zandlandschap is door atmosferische depositie van stikstof (N) en, voorheen, zwavel (S)-verbindingen zowel bodemverzuring als vermesting opgetreden. Dit heeft geleid tot een sterke kwalitatieve afname van de kenmerkende voedselarme en (zeer) licht gebufferde habitattypen van het droog en nat zandlandschap. Door de voortschrijdende bodemverzuring (= afname buffercapaciteit) zijn kationen zoals calcium (Ca), kalium (K) en magnesium (Mg) steeds meer uitgespoeld, en is de beschikbaarheid van aluminium (Al)
verhoogd. Verder wordt de afbraak van organisch materiaal en vaak ook de nitrificatie geremd. Daarnaast is door de overmaat aan stikstof de mineralenbalans van de systemen op zandgronden verstoord geraakt. In bosbovengronden is ammonium nu de dominante N-vorm voor planten, met name doordat gereduceerd N (ammoniak/ammonium) al decennialang meer dan 75% uitmaakt van de N atmosferische depositie, in combinatie met een vaak geremde nitrificatie.
Aan deze problematiek is de laatste jaren veel aandacht besteed in verband met het herstel van de kenmerkende biodiversiteit in heiden en heischrale graslanden. Echter, ook de loofbossen op voedselarme of soms iets rijkere zandbodem – veelal met zomereik – hebben te maken met deze problematiek. Uit vroeger en recent onderzoek is duidelijk naar voren gekomen dat in eikenbossen op arme zandgronden sprake is van een mineralenonbalans die
doorwerkt in de voedselketen (Bobbink et al., 2012; Van den Burg et al.,2014). Sterke gevoeligheid voor verminderde groei en zelfs sterfte van zomereik in perioden van droogte en veel insectenvraat op plaatsen met een nutriëntenonbalans zijn recent ook zichtbaar geworden op veel plaatsen (Oosterbaan, 2014, Lucassen et al., 2014 a,b, Van den Burg et al., 2014). In een vergelijkingsstudie van 10 bosgebieden in Nederland, met daarbinnen opstanden met zowel hoge als lage sterfte vonden Oosterbaan et al. (2014) niet alleen lage Mg en K gehalten, maar ook zeer lage mangaan (Mn) gehalten in de bodems van de plekken met veel sterfte. Dit onderzoek onderstreept daarmee het belang van zowel macro- als micronutriënten bij bossterfte. Daarmee is dat onderzoek ook een belangrijk aangrijpingspunt voor het ontwikkelen van mogelijk effectieve maatregelen.
Veel bosgebieden zijn vanwege de actuele en potentiële natuurwaarde onderdeel van het N2000 netwerk en vormen een cruciaal onderdeel van een vitaal natuurnetwerk. Met name in bossen met loofhoutsoorten komen veel verschillende soorten voor, terwijl de bossen zelf naast een ecologische ook een grote recreatieve (beleving), milieu (fijn stof, CO2 vastlegging) en economische (houtoogst, recreatie) functie hebben. Het probleem speelt in
een groot deel van het Nederlandse bos op zandgrond

....

2.3 Effecten van stikstofdepositie op loofbossen van droge bodems

2.3.1 Stikstofbeschikbaarheid en bodemverzuring

Stikstofhuishouding en effecten van verhoogde N-depositie

De beschikbaarheid van nutriënten (=plantenvoedingsstoffen) is een factor die erg belangrijk is voor de samenstelling van de vegetatie. Stikstofverbindingen zijn, of waren, in veel halfnatuurlijke en natuurlijke ecosystemen in de gematigde en boreale zone van Europa beperkend voor de plantengroei (o.a. Bobbink et al., 1998). Nogal wat plantensoorten zijn aangepast aan nutriëntenarme omstandigheden en kunnen alleen succesvol voortbestaan op bodems met lage N-niveaus. De effecten van een excessieve toevoer van stikstofverbindingen op ecosystemen zijn veelzijdig en complex (Bobbink & Lamers, 1999; Kros et al., 2008; Bobbink et al., 2014), zoals aangegeven in Figuur 2.4. De gevolgen die kunnen optreden betreffen: 1) directe toxiciteit van hoge concentraties van gassen op individuele plantensoorten; 2) eutrofiëring door geleidelijke toename van de N-
beschikbaarheid; 3) verzuring van bodem of water, waardoor o.a. de beschikbaarheid van elementen als Ca, K en Mg afneemt; 4) negatieve effecten van de verhoogde beschikbaarheid van gereduceerd N (ammonium); 5) toegenomen gevoeligheid voor pathogene micro-organismen en/of voor insectenplagen; en tenslotte 6) verschuivingen in de chemische samenstelling van planten onder invloed van een grotere N-beschikbaarheid.
Daardoor verandert de kwaliteit van de planten als voedsel voor herbivoren met allerlei gevolgen hoger in de voedselketen. Voor een overzicht van de doorwerking van N-depositie op de fauna, zie ook Nijssen et al. (2014).

De ernst van de gevolgen van teveel N in de natuur hangt van veel factoren af, waarbij de volgende het belangrijkst zijn: a) duur en dosis van de extra N-toevoer; b) de vorm van N-depositie (gereduceerd of geoxideerd N); c) de intrinsieke gevoeligheid van de aanwezige planten- of diersoorten; d) de abiotische condities in het systeem; e) het oude of huidige landgebruik of beheer. Zuurbufferend vermogen, nutriëntenbeschikbaarheid, en
bodemfactoren die de N-huishouding bepalen (o.a. nitrificatiepotentie en N-immobilisatie) zijn daarbij van groot belang (De Vries, 2008). Dit alles betekent dat ook de gevoeligheid van (loof)bossen voor de gevolgen van N-depositie sterk kan verschillen

2.4 Conclusies

Veranderingen in stikstofdepositie, in samenhang met veranderingen in klimaat, hebben effecten op de bodemkwaliteit, met name via de beschikbaarheid van nutriënten en water. Die hebben vervolgens effect hebben op de voedingstoestand van het bos en het wortelstelsel en ze kunnen leiden aantastingen door ziekten en plagen, die op elkaar inwerken en de vitaliteit en groei van bomen beïnvloedden.

Effecten van weer, klimaat en waterbeheer
De eikensterfte in Midden-Europa lijkt met name het gevolg van zware insectenaantasting in opeenvolgende jaren met klimaatextremen. In Nederland begint het groeiseizoen eerder door het warmer wordende klimaat en komt late voorjaarsvorst relatief vaker voor, waardoor de diktegroei van eiken soms wordt verminderd. Verder heeft de temperatuur verhoging vrijwel zeker invloed gehad op de toename van de eikenprachtkever. Verder blijken
schommelingen in groei en vitaliteit in de eik in de laatste 50 jaar vaak gecorreleerd met perioden van droogte, die mogelijk vaker (gaan) voorkomen door klimaatverandering (meer klimaatextremen). Daarnaast zijn door de sterk toegenomen drainage en ruilverkaveling in het zandlandschap de grondwaterstanden in veel (voorheen) vochtige bossen in het winter/voorjaar te laag geworden, waardoor de waterbeschikbaarheid is afgenomen.

Effecten van ozon
Hoewel ozonpieken, in samenhang met een hoge geadsorbeerde ozondosis (POD) een negatief effect kunnen hebben op de groei en vitaliteit van bossen, is er weinig bewijs dat ozonschade van evident belang is in het Nederlandse bos.

Effecten van stikstofdepositie
Een toename van de N-depositie en N beschikbaarheid kan de boomgroei bevorderen, met name tot ca 15-20 kg N ha−1 jr−1 , maar met een verdere toename zijn negatieve effecten op de groei te verwachten, als gevolg van verzuring, verstoorde nutriëntenverhoudingen en het versterkt optreden van ziekten en plagen. In het algemeen zit Nederland rond of boven dit depositieniveau. Effecten van verhoogde depositie op bosgroei zijn echter beduidend minder dan op het optreden van ziekten en plagen en op bosvitaliteit.
De onbalans tussen stikstof en overige nutriënten kan zo groot worden dat vlinderrupsen te kampen krijgen met schadelijke effecten van zowel de onbalans in hun aminozuurvoorziening als de stikstofhoudende moleculen die de boom maakt om het stikstofoverschot weg te werken. In dit geval wordt een heel lage stand van rupsenpopulaties gevonden op eikenbomen met een moeizame eiwitproductie in vergelijking met bomen die wel een goede eiwitsynthese laten zien.
De toegenomen N-depositie heeft geleid tot een sterk toegenomen uitspoeling van nitraat met bijbehorende uitspoeling van basische kationen (Ca, Mg en K), waardoor de verweerbare basen zijn afgenomen, de bodemverzuring is versneld, de pH is afgenomen en de aluminiumconcentratie sterk is verhoogd. Dit afname van de gehalten aan Ca, Mg en K in de bodem heeft op zijn beurt geleid tot een afname van de gehalten van die elementen in het blad, en daarmee tot een onbalans van nutriënten.
Er zijn aanwijzingen dat ook loofbomen een minder diepgaand wortelstelsel hebben door verhoogde N-depositie en de daarbij optredende bodemverzuring, waardoor ze gevoeliger zijn voor droogtestress. Daarnaast leidt N-depositie en bodemverzuring tot een afname van de vruchtlichamen van ectomycorrhiza-paddenstoelen maar de invloed op de bezetting van worteltoppen van de boom door ectomycorrhiza is bij loofboomsoorten als eik of beuk niet of nauwelijks onderzocht.
Een toename van de N-depositie en N beschikbaarheid leidt tot een toename van pathogene micro-organismen, met name boven depositieniveaus van ca 10-15 kg N ha−1 jr−1 . Verder is er een sterk positief verband zijn tussen de N/P verhouding in de bladeren en het optreden van insectenvraat.
Er is de afgelopen jaren nog steeds sprake geweest van doorgaande bodemverzuring waardoor de meer gebufferde locaties vrijwel overal zijn verdwenen en vrijwel overal op droge zandgronden de basenverzadiging onder de 5-10 % ligt. Bodemverzuring en een nutriëntenonbalans in bladeren blijken duidelijk gecorreleerd te zijn met een afnemende vitaliteit van de eik. Zo werden zomereiken met verlaagde vitaliteit of verhoogde
sterftepercentages significant meer werden aangetroffen in bodems met lagere concentraties van uitwisselbare basische kationen, dan wel een verhoogde nutriëntenonbalans van N ten op zichte van Ca, K en/of Mg.
pi_206188028
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206188135
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:28 schreef vipergts het volgende:

[..]
Dan gaat het kwaadschiks.
Dat kan maar zoals we kunnen lezen:

Gedwongen uitkoping kan leiden tot juridische procedures die soms wel tien jaar kunnen duren.

10 jaar geen enkele woning meer erbij zolang we de stikstof norm maar halen hoeven we niets aan huisvesting van onze nog steeds groeiende bewoners van dit gave land te doen.
  maandag 3 oktober 2022 @ 12:38:02 #168
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206188153
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat kan maar zoals we kunnen lezen:

Gedwongen uitkoping kan leiden tot juridische procedures die soms wel tien jaar kunnen duren.

10 jaar geen enkele woning meer erbij zolang we de stikstof norm maar halen hoeven we niets aan huisvesting van onze nog steeds groeiende bewoners van dit gave land te doen.
Dan kopen we de boeren toch gewoon niet uit? Gewoon wetgeving invoeren waardoor ze minder mogen vervuilen + geen vergunningen meer verstrekken aan overtreders en er komt vanzelf stikstofruimte vrij.
  maandag 3 oktober 2022 @ 12:38:55 #169
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_206188165
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:28 schreef vipergts het volgende:

[..]
Dan gaat het kwaadschiks.
Misschien dat sommigen dat hopen, maar daar lees ik niets over. Dan zou je een juridisch getouwtrek krijgen dat decennia kan duren zoals de user hierboven ook al aangeeft.
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:38 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Dan kopen we de boeren toch gewoon niet uit? Gewoon wetgeving invoeren waardoor ze minder mogen vervuilen + geen vergunningen meer verstrekken aan overtreders en er komt vanzelf stikstofruimte vrij.
Of wat ook een goed idee is: ons niet langer blindstaren op die belachelijke stikstof waar toch niemand wat om geeft. Behalve dan natuurlijk een stelletje links en progressieve druktemakers. Boeren gewoon hun ding laten doen, en waar mogelijk de uitstoot enigszins beperken. En bij dit laatste worden dan ook de grootste individuele vervuilers (een aantal bedrijven) flink aangepakt. Dat is natuurlijk wel zo eerlijk.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206189412
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat kan maar zoals we kunnen lezen:

Gedwongen uitkoping kan leiden tot juridische procedures die soms wel tien jaar kunnen duren.

10 jaar geen enkele woning meer erbij zolang we de stikstof norm maar halen hoeven we niets aan huisvesting van onze nog steeds groeiende bewoners van dit gave land te doen.
Je kunt nog zat doen met vergunningen en verplichtingen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206189419
quote:
14s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:38 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Misschien dat sommigen dat hopen, maar daar lees ik niets over. Dan zou je een juridisch getouwtrek krijgen dat decennia kan duren zoals de user hierboven ook al aangeeft.
[..]
Of wat ook een goed idee is: ons niet langer blindstaren op die belachelijke stikstof waar toch niemand wat om geeft. Behalve dan natuurlijk een stelletje links en progressieve druktemakers. Boeren gewoon hun ding laten doen, en waar mogelijk de uitstoot enigszins beperken. En bij dit laatste worden dan ook de grootste individuele vervuilers (een aantal bedrijven) flink aangepakt. Dat is natuurlijk wel zo eerlijk.
We hebben ze 40 jaar lang hun ding laten doen dat is het probleem.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206207626
Er is nog niet eens gelekt. Wat is dit nu?
pi_206208346
Een typisch D66 plan.

Het is vreemd dat elke industrie aan de beste technologie moet voldoen, maar niet een stal waar koeien staan.'

Kan d66 mij de technologische industrie normen aanwijzen waar bedrijven aan moeten voldoen. Ik zie steeds berichtgeving over overtreding van vervuilingsvergunningen van Schiphol en Tata, daar doet het kabinet niets aan.

Veel bedrijven kunnen vaak als ze willen nog flink wat energie besparen daar zijn echt geen normen voor.
pi_206209407
quote:
Het kabinet moet wat stikstofbemiddelaar Johan Remkes betreft niet nu al tornen aan een van de voornaamste doelstellingen van het stikstofbeleid, een halvering van de uitstoot in 2030.
quote:
Gedwongen uitkoop

Volgens diezelfde bronnen adviseert Remkes om ook gedwongen uitkoop toe te passen bij bedrijven die veel stikstof uitstoten in de buurt van kwetsbare natuurgebieden. Het kabinet ging tot dusver nog uit van vrijwilligheid.

Voor ondernemers die gedwongen worden te stoppen moeten er wel nette regelingen komen. Het gaat ook niet alleen om boerenbedrijven.
twitter
  woensdag 5 oktober 2022 @ 09:51:34 #175
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206209473
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:46 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
[..]
[ twitter ]
Een half jaar gewacht maar dan heeft het kabinet mooi nog een keer kunnen horen dat het tijd is om eens daadwerkelijk werk te gaan maken van natuurbescherming.
pi_206209548
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:51 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Een half jaar gewacht maar dan heeft het kabinet mooi nog een keer kunnen horen dat het tijd is om eens daadwerkelijk werk te gaan maken van natuurbescherming.
Te treurig voor woorden en maar klagen dat ze te weinig tijd hebben inmiddels is er als 3 jaar verspild.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206211325
Gelukkig voor de boeren weet onze lokale overheid ook niet waar men mee bezig is.

Miljoenen naar uitkoop van boeren, maar in Oirschot komt een nieuwe stal

10.000 vlees varkens erbij terwijl 3 kilometer verderop een boer uitgekocht is. Het natuur gebied Campina met heide dus voedingsarme grond er heel dichtbij ligt.

De wethouder zegt dat het goed is en er geen extra varkens in nl bijkomen omdat deze boer de rechten van een andere boer heeft over gekocht. Terwijl de landelijke overheid de hoeveelheid dieren wilt halveren. 8)7
pi_206211440
Remkes:
- kabinet moet voorlopig vasthouden aan 2030-doel
- uitstoot van honderden 'grote vervuilers' binnen een jaar stoppen
- deel Nederland op in rode, oranje, gele en groene zones

Titel rapport: 'Wat wel kan'
  woensdag 5 oktober 2022 @ 13:05:04 #179
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_206211448
Nu persco
pi_206211515
Van der Plas van BBB is er ook ^O^
pi_206211527
FDF is nu al ziedend vermoed ik :D
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_206211560
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
FDF is nu al ziedend vermoed ik :D
Terroristische organisatie is dat.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 13:16:25 #183
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_206211573
Remkes legt even de visie neer voor de nieuwe minister. Warm bad.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_206211574
Jaaa de komende jaren geen nieuwe huizen *O* haal de asielzoekers maar binnen *O*

Er mag geen vergunning komen voor projecten komen die stikstof uitstoot
  Redactie Sport woensdag 5 oktober 2022 @ 13:30:56 #185
274204 crew  Mexicanobakker
pi_206211753
Remkesgod.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 5 oktober 2022 @ 13:31:20 #186
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_206211759
500 piekbelasters opkopen..

Ze gaan o.a. Tata Steel, Shell en Schiphol onteigenen??
Bij tijd en wijle aanwezig...
  Redactie Sport woensdag 5 oktober 2022 @ 13:31:36 #187
274204 crew  Mexicanobakker
pi_206211763
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:16 schreef StephanL het volgende:
Jaaa de komende jaren geen nieuwe huizen *O* haal de asielzoekers maar binnen *O*

Er mag geen vergunning komen voor projecten komen die stikstof uitstoot
Wij danken het CDA voor jaren wegkijkbeleid.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_206211898
Ik begrijp dat Remkes in een korte toespraak niet heel concreet kan worden, maar op korte termijn lijkt er weinig te veranderen aan het beleid. Op langere termijn komt er misschien wel wat meer lucht voor de boeren, maar daarvoor moet nog heel veel uitgewerkt worden.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 13:44:56 #189
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206211943
Mooi staccato voorgelezen rapport dat buiten de vormgeving, in wezen niets verandert.
Diverse dingen zijn niet heilig (meer) en worden (vaag gemaakt) alleen anders uitgewerkt om tot verheerlijking te komen. Hiermee wordt en is het eenvoudiger om individuele gevallen, anders te beschouwen zodat de sector als geheel wordt ontdaan van haar bestaansrecht.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 5 oktober 2022 @ 14:06:01 #190
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_206212194
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:31 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Wij danken het CDA voor jaren wegkijkbeleid.
Het is niet erg gepast om deze hele problematiek op het bord van het CDA te schuiven.
  Redactie Sport woensdag 5 oktober 2022 @ 14:08:21 #191
274204 crew  Mexicanobakker
pi_206212221
quote:
4s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 14:06 schreef Draak31 het volgende:

[..]
Het is niet erg gepast om deze hele problematiek op het bord van het CDA te schuiven.
Ook in kabinetten zonder de CDA is er niks gebeurd inderdaad, dat is misschien wel nóg kwalijker.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 5 oktober 2022 @ 14:12:23 #192
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_206212249
Wat heeft Remkes nou eigenlijk gedaan om te bemiddelen?
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 5 oktober 2022 @ 14:12:44 #193
408813 crew  trein2000
pi_206212255
twitter

Tjeerd en Jan krijgen ook eindelijk eens de enorme verbale rotschop die ze nodig hadden. Met dat domme gepolariseer van ze.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 5 oktober 2022 @ 14:13:01 #194
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_206212265
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 14:08 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ook in kabinetten zonder de CDA is er niks gebeurd inderdaad, dat is misschien wel nóg kwalijker.
Precies. Al die stel lauwdauwers daar zijn zo lethargisch als een pak havermout. We hebben mensen zoals @Scorpie nodig die op nationale schaal het reilen en zeilen gaan regelen.
pi_206212277
https://www.nu.nl/stiksto(...)547a7b77c&redirect=1

quote:
Johan Remkes begrijpt de woede van boeren. Dat zei hij tijdens de presentatie van zijn langverwachte rapport over de aanpak van de stikstofcrisis. Remkes keurt het overtreden van de wet en intimidatie af, maar hij is "geschrokken van de oprechte wanhoop in de ogen van redelijke mensen".

Remkes constateert dat de boosheid van boeren verder gaat dan alleen de stikstofcrisis. "Mensen ervaren een groeiend verschil tussen stad in platteland. Niet alleen in culturele waarden, maar ook in economische positie en kansen."

De manier waarop door de politiek, media en "culturele voorhoede" soms over het platteland wordt gesproken is volgens Remkes "voor veel mensen een steen des aanstoots".

Ook voorzieningen die verdwijnen, dragen volgens hem bij aan dat gevoel over het groeiende verschil tussen Randstad en landelijk gebied. "Een goed voorbeeld is een dorp waar de laatste bushalte en pinautomaat recent zijn verdwenen."

Door dat gevoel in het landelijk gebied is het vertrouwen "buitengewoon broos", zegt Remkes. "Een deel van de boeren ervaart dat ze nu als verliezer in het verdomhoekje worden gezet. Alsof het allemaal hun schuld is."
Ach Remkes is geschrokken, kun je nagaan hoe wereldvreemd die man is en zijn kornuiten. :')
Het is koud, het is guur....
pi_206212303
Maar goed, waar is het rapport te lezen? Heeft iemand een linkje?
pi_206212314
Zal wel weer een halfgaar compromis worden en dat over enkele jaren de EU snoeihard gaat ingrijpen. Eerst de jaarlijkse landbouwsubsidie van 834mil schrappen en daar bovenop een exportverbod voor nederlands vlees.
pi_206212340
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 14:16 schreef Jojoke het volgende:
Maar goed, waar is het rapport te lezen? Heeft iemand een linkje?
wacht f. mioet wel even de goeie hebben.

Edit. Is het nou zo moelijk voor die pennelikkers een document online te zetten?

[ Bericht 13% gewijzigd door Niels0Kurovski op 05-10-2022 14:29:45 ]
  woensdag 5 oktober 2022 @ 14:38:45 #199
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206212560
quote:
10s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 14:12 schreef Tijn het volgende:
Wat heeft Remkes nou eigenlijk gedaan om te bemiddelen?
Er viel en valt niks te bemiddelen wanneer de doelstellingen - als verordonneerd - overeind blijven.
Het is een aanpak op vorm met nieuwe kaartjes en staartjes. Sommige dingen worden vervangen met dezelfde insteek.

Waar het op neer blijft komen dat de agrarische sector moet worden afgebouwd omdat ooit ergens 30 jaar geleden kennelijk was besloten wat natuur zou zijn en die zonder te kijken naar de situatie, moet worden behouden.
Blijft tragikomisch dat normen en waarden die elders op een groter en anders ingericht gebied, hier op de vierkante postzegel worden geprojecteerd. Ik kan er niks anders van maken dat de sector hier moet worden afgebouwd zodat elders in de EU, er meer 'gelegenheid' komt om te concurreren en de BVNL wordt ingeperkt.
Wat natuur in parklandschap Nederland is, is voer voor een eindeloze gevoelsdiscussie waar allerhande organisaties hun bestaansrecht mee willen rechtvaardigen.

Vermakelijk is wat ik heb opgepikt de stelling dat het "anders moet"..... en over zichzelf is afgeroepen omdat men intrinsiek blijft bepalen dat het anders moet. De agrarische sector moet vanwege haar eigen succes nu het onderspit delven. Het maakt daarbij voor het doelpunt niet uit of die halverwege of later in de wedstrijd via een links of rechts (in)directe voorzet wordt gescoord. Zoiets als dat de baas zegt, maakt mij niet uit hoe en wat het kost; maar morgen is de order klaar voor verzending.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206213639
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 12:51 schreef Basp1 het volgende:
Gelukkig voor de boeren weet onze lokale overheid ook niet waar men mee bezig is.

Miljoenen naar uitkoop van boeren, maar in Oirschot komt een nieuwe stal

10.000 vlees varkens erbij terwijl 3 kilometer verderop een boer uitgekocht is. Het natuur gebied Campina met heide dus voedingsarme grond er heel dichtbij ligt.

De wethouder zegt dat het goed is en er geen extra varkens in nl bijkomen omdat deze boer de rechten van een andere boer heeft over gekocht. Terwijl de landelijke overheid de hoeveelheid dieren wilt halveren. 8)7
Ik snap die boer ook niet. Die gaat straks over 5 jammeren dat alles weg moet. Dit terwijl iedereen die kan nadenken dat al lang gezien heeft. Neem aan dat geen bank dit gaat financieren. Stikstof is grotendeels een lokaal probleem wat dus niet met de opkoop van (inter)nationale rechten opgelost kan worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')