abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 april 2023 @ 12:24:29 #201
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_208789191
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 11:30 schreef LangeTabbetje het volgende:
...
Ik zou een goeie ladder halen, niet zo een vouwding, maar 3 delige ladder met 3x10 tredes ofzo.

Of anders een telescopische borstel zoals ramenwassers tegenwoordig vaak gebruiken:
https://high-clean.com/pr(...)el-54-m-complete-set

Klooien op een laddertje die net te kort is, is vragen om ongelukken.
pi_208789938
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 12:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik zou een goeie ladder halen, niet zo een vouwding, maar 3 delige ladder met 3x10 tredes ofzo.

Of anders een telescopische borstel zoals ramenwassers tegenwoordig vaak gebruiken:
https://high-clean.com/pr(...)el-54-m-complete-set

Klooien op een laddertje die net te kort is, is vragen om ongelukken.
Dank, de ladder is op zich niet te kort. Waar ik moet wezen is nog altijd 3-4 sporten onder de top. Maar ben angstig om net die 3 laatste sporten verder te klimmen
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_208792938
Misschien hier een tip:
Intro:
Een aantal jaren geleden heeft mijn man iets geks meegenomen: van plastic: 2 vogeltjes op een boomstronk. Met een ab. Hoog < 15 cm.
Lelijk om te zien. 😎

Het maakte dan bijna realistisch vogelgeluiden en de vogeltjes maakten kleine bewegingen. Maakte mij altijd vrolijk. Echt vaak gebruikte ik het niet.
En dan een aantal xx achter elkaar.
Helaasch het werkt niet meer. En ik kan het op inet terugvinden.
En hij weet niet meer uit welke bouwmarkt het komt. 8)7

Zie de bijgevoegde foto’s, mn. het etiket op de onderkant.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
P.S. het is dus stuk: batterijen vervangen…niét gevallen…ab open…’stam’ opengemaakt …En geen idee wat er aan de hand is.
pi_208795880
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 17:08 schreef AnneX het volgende:
Misschien hier een tip:
Intro:
Een aantal jaren geleden heeft mijn man iets geks meegenomen: van plastic: 2 vogeltjes op een boomstronk. Met een ab. Hoog < 15 cm.
Lelijk om te zien. 😎

Het maakte dan bijna realistisch vogelgeluiden en de vogeltjes maakten kleine bewegingen. Maakte mij altijd vrolijk. Echt vaak gebruikte ik het niet.
En dan een aantal xx achter elkaar.
Helaasch het werkt niet meer. En ik kan het op inet terugvinden.
En hij weet niet meer uit welke bouwmarkt het komt. 8)7

Zie de bijgevoegde foto’s, mn. het etiket op de onderkant.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
P.S. het is dus stuk: batterijen vervangen…niét gevallen…ab open…’stam’ opengemaakt …En geen idee wat er aan de hand is.
even voor de zekerheid: je weet dat het een deurbel is he? (even ongeacht hoe je het verder gebruikt) :P
helpt misschien met verder zoektocht ^O^
pi_208796806
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 21:03 schreef mschol het volgende:

[..]
even voor de zekerheid: je weet dat het een deurbel is he? (even ongeacht hoe je het verder gebruikt) :P
helpt misschien met verder zoektocht ^O^
Ach natuurlijk.
Zo is het nooit gebruikt 8)7
De ab ‘hoort’ natuurlijk buitenshuis op het kozijn. 😂
Die ligt er nu gewoon naast op de vensterbank. En als ik er langs kom of mijn oog valt erop, dan gebruik ik die.

Shut, 😂😂😂 lees ik nu pas voor wat ik heb gepost: zegt mnX gelijk: ”het is een deurbel hè” …goh. Nú pas.

Er is een kort filmpje met geluid op fb..alleen hoe krijg ik het hier?
pi_208798905
OK. Met bovenstaande tip om te zoeken op doorbell ( en birds en wireless)
kwam ik uiteindelijk wel hetzelfde geluid tegen. :D
https://www.aliexpress.com/i/32809626326.html

En ook een ugly bird. Mijn ugly birds zijn/waren > 10 jaar oud zag ik op het filmpje wat ik terugvond in de krochten van fb.
Nou ja, op het moment weet ik nog niet wat ik hiermee verder aanmoet.
Geen ervaring met aliexpres, kan ik er maar eentje bestellen?, even laten bezinken.

Dank @mschol in ieder geval voor de tip 👍🏼
  dinsdag 18 april 2023 @ 08:26:45 #207
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_208809197
Nog ervaren (dhz)-schilders onder ons? Binnenkort moeten er wat houten kozijnen opnieuw in de verf. Voor het aanbrengen van de laklagen wordt aangeraden om de voorgaande laag 'licht' op te schuren. Welk schuurmiddel is hiervoor aan te raden?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 18 april 2023 @ 08:44:06 #208
36431 bleiblei
pi_208809290
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 08:26 schreef PzKpfw het volgende:
Nog ervaren (dhz)-schilders onder ons? Binnenkort moeten er wat houten kozijnen opnieuw in de verf. Voor het aanbrengen van de laklagen wordt aangeraden om de voorgaande laag 'licht' op te schuren. Welk schuurmiddel is hiervoor aan te raden?
Schuurpapier? Korrel 120 ofzo.
  dinsdag 18 april 2023 @ 08:47:00 #209
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_208809314
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 08:44 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Schuurpapier? Korrel 120 ofzo.
Dat lijkt me veel te grof. Ik gebruik al korrel 220 voor het opschuren van de eerste grondlaag grondverf.
Op 't randje en erover.
  dinsdag 18 april 2023 @ 09:23:29 #210
36431 bleiblei
pi_208809624
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 08:47 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat lijkt me veel te grof. Ik gebruik al korrel 220 voor het opschuren van de eerste grondlaag grondverf.
Dan gebruik je toch gewoon 220?
120 kan overigens prima hoor. Maar als je liever 220 pakt, doe je dat. Google zegt trouwens 180 voor en 400 naschuren. Maar dat 400 vind ik ook wel weer bizar.
  dinsdag 18 april 2023 @ 09:34:59 #211
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_208809710
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 09:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dan gebruik je toch gewoon 220?
120 kan overigens prima hoor. Maar als je liever 220 pakt, doe je dat. Google zegt trouwens 180 voor en 400 naschuren. Maar dat 400 vind ik ook wel weer bizar.
Het gaat hier wel specifiek over het licht opschuren voorafgaand aan je laklagen. Met zo'n grove korrel als 120 is de kans zeer groot dat je per ongeluk kaal hout vrij schuurt.

Ik lees van alles van gewoon schuurpapier korrel >320, soort schuurspons tot aan Scotch Brite.
Op 't randje en erover.
  woensdag 19 april 2023 @ 21:40:49 #212
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_208831198
Vraagje: Hoe ver of hoe stevig moet je een knelkoppeling of -fitting (op een koperen buis van 15 mm diameter) aandraaien?

Sommige bronnen zeggen dat je de moer met de hand tot tegen de ring draait en dan met een sleutel nog een volledige omwenteling (of 3/4 omwenteling voor koppelingen met de grootste diameter) . Maar dat waren websites die koppelingen van een specifiek merk verkochten, is het een universele regel, of specifiek voor die types?
Andere bronnen zeggen niet hoe ver je moet draaien, enkel dat je "stevig" moet aandraaien, maar niet "te hard" want dan kan het gaan lekken. Ja duh! wat is "te hard", 10 Nm, 20Nm, met beide voeten op de sleutel gaan staan?
Is het ok om eerst vrij "voorzichtig" te zijn, en als het niet helemaal waterdicht blijkt te zijn verder aan te spannen, of kan het aanwezige water (onder de ring?) dan beletten dat een goede afsluiting gevormd wordt?
are we infinite or am I alone
pi_208832567
quote:
Meer dan 95 procent van de afgedankte cv-ketels in Nederland wordt niet volgens wettelijke regels gedemonteerd en komt daarmee terecht in het illegale circuit. Een deel van de ketels duikt zelfs op buiten Europa.
https://www.ad.nl/binnenl(...)le-circuit~a6d16dc2/

Wat is dit dan voor een jankverhaal van een commercieel bedrijf?
1 als cv ketels een 2e leven buiten europa krijgen is dat het mooiste wat er is.

2 die wet is niemand bekend. Werk bij een grotere technisch bedrijf die een tak heeft die ook ketels en WP projecten doet in grote woningbouw.
Zo’n ketel heeft een (kleine) restwaarde (contant) door de aanwezige rvs en koper.
Deze gaan dus allemaal naar metaal recycling bedrijven al jaren.
Ook die werken volgens strenge regels tegenwoordig en laten op zaterdag door vakantiewerkers die dingen scheiden in metaal, kunststof ed. welke separaat wordt verwerkt.

Werkt perfect, en nu moet je betalen voor afvoeren dus meenemen en opslaan, laten ophalen, (kost allemaal geld, gerij (dus co2) en gedoe) daarom doet geen mens dat.
Vakman pur sang
pi_208941545
Ik moet een badwand vervangen. Het deel wat aan de muur vast zit (lijst), is ook vastgelijmd/gekit. Ik krijg het niet van de muur af. Wat kan ik doen? Verhitten bijvoorbeeld? Met een gasbrander ofzo? Hergebruiken van de lijst is geen optie want het is een andere maat.
Aldus.
pi_208942151
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 april 2023 12:20 schreef Z het volgende:
Ik moet een badwand vervangen. Het deel wat aan de muur vast zit (lijst), is ook vastgelijmd/gekit. Ik krijg het niet van de muur af. Wat kan ik doen? Verhitten bijvoorbeeld? Met een gasbrander ofzo? Hergebruiken van de lijst is geen optie want het is een andere maat.
Harder trekken/koevoet erachter
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 29 april 2023 @ 13:36:18 #216
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208942161
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2023 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Harder trekken/koevoet erachter
Of je sloopgereedschap verlengen met een pijp o.i.d. waardoor je meer kracht kunt zetten.
Je hefboom word dan langer.
pi_208942808
Als je de tegels wilt behouden dan is voorzichtigheid wel geboden met de koevoet. Heb je de kitranden aan de zijkant al losgesneden?
pi_208944164
Koevoet is geen optiem tegels moeten heel blijven. Misschien krijg ik een staalkabelje achter. Maar verwarmen zou toch ook wel meoten lukken?
Aldus.
pi_208944256
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 april 2023 16:14 schreef Z het volgende:
Koevoet is geen optiem tegels moeten heel blijven. Misschien krijg ik een staalkabelje achter. Maar verwarmen zou toch ook wel meoten lukken?
Meestal siliconenkit, verwarmen helpt niks. Gewoon een schroevendraaier er voorzichtig achter wippen dan?
Vakman pur sang
pi_208944299
Hmja. Als we een beetje momentum is, gaat het wel snel los denk ik.
Aldus.
pi_208948683
Ik heb in de loze leidingen van mijn woning een dun ijzeren draadje lopen. Nu wil ik daar een utp kabel doorheen trekken. Ik heb het gevoel dat dit draadje niet sterk genoeg is om aan een kabel vast te maken en er doorheen te trekken, ook kan ik me voorstellen dat het vrij pijnlijk kan zijn met blote handen doordat dat draadje zo dun is.

Ik zat zelf te denken om dit eruit te trekken om te zien hoe lang het is en dan een trekveer met dezelfde lengte te kopen. Wat denken jullie?

pi_208948725
Je kan het toch eerst proberen? En anders trek je met deze draad een dikkere trekdraad.
Ik zou altijd profiteren van een reeds getrokken draad...
pi_208948751
Dit draadje is bedoeld om je trekveer in de buis te trekken. *Niet* zomaar er uit trekken dus, want een trekveer kan soms heel lastig in dit soort flexbuis geduwd worden.
  Moderator zondag 30 april 2023 @ 12:09:14 #224
92034 crew  Vonkenboer
pi_208952033
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 23:25 schreef MaximumRush het volgende:
Ik heb in de loze leidingen van mijn woning een dun ijzeren draadje lopen. Nu wil ik daar een utp kabel doorheen trekken. Ik heb het gevoel dat dit draadje niet sterk genoeg is om aan een kabel vast te maken en er doorheen te trekken, ook kan ik me voorstellen dat het vrij pijnlijk kan zijn met blote handen doordat dat draadje zo dun is.

Ik zat zelf te denken om dit eruit te trekken om te zien hoe lang het is en dan een trekveer met dezelfde lengte te kopen. Wat denken jullie?

[ link | afbeelding ]
Ik zou het draadje er in geen geval zo maar uittrekken om te kijken hoe lang het is. Op ze minst zou ik er dan alvast een draad er aan vast maken om deze door die leiding te kunnen trekken. Soms is het heel moeilijk om weer een draad in een buis te kunnen krijgen, zeker als flexibele leiding niet deugdelijk vast gezet is.
pi_208980486
Ik heb een vraagje over eternit dakgolfplaten. De vraag heb ik ook bij Eternit gesteld maar die hebben het kennelijk te druk om te antwoorden.

Mijn eerste vraag was hoelang die daken mee gaan. Dat antwoord heb ik gevonden, afschrijven in dertig jaar maar vijftig jaar is geen uitzondering.

De tweede vraag:
Is of het slimmer is om het dak schoon te houden of te laten begroeien met mos?
Mos houdt UV weg en reguleert de warmte iets maar het zorgt er ook voor dat het dak veel langer vochtig blijft. Heeft iemand daar een idee over?

Met mos staat wel mooier als het eenmaal volgroeid is natuurlijk. inb4: We hebben al eens getest op asbest en dat zit er niet in gelukkig.
  dinsdag 2 mei 2023 @ 22:03:18 #226
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_208983552
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 17:13 schreef qajariaq het volgende:
Ik heb een vraagje over eternit dakgolfplaten. De vraag heb ik ook bij Eternit gesteld maar die hebben het kennelijk te druk om te antwoorden.

Mijn eerste vraag was hoelang die daken mee gaan. Dat antwoord heb ik gevonden, afschrijven in dertig jaar maar vijftig jaar is geen uitzondering.

De tweede vraag:
Is of het slimmer is om het dak schoon te houden of te laten begroeien met mos?
Mos houdt UV weg en reguleert de warmte iets maar het zorgt er ook voor dat het dak veel langer vochtig blijft. Heeft iemand daar een idee over?

Met mos staat wel mooier als het eenmaal volgroeid is natuurlijk. inb4: We hebben al eens getest op asbest en dat zit er niet in gelukkig.
Van een willekeurige site:
quote:
Woekerend mos kan muren, opritten, terrassen, daken en tuinpaadjes flink aan uitstraling doen inboeten. Bovendien belet mos dat stenen en klinkers goed kunnen ademen waardoor hun levensduur aanzienlijk wordt verkort. Je doet er dus goed aan mos tijdig te bestrijden.
Of het klopt weet ik niet.
are we infinite or am I alone
pi_208988880
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 22:03 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Van een willekeurige site:
[..]
Of het klopt weet ik niet.
Dank je wel. Ik kom weer eens tegengestelde berichten tegen op internet. Schoonmaakbedrijven vinden het allemaal erg nuttig maar elders vind je weer dat het inderdaad in warmte scheelt en daar mee dus in het werken van het dak, bovendien houdt het uv tegen. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
pi_208989064
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 14:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dank je wel. Ik kom weer eens tegengestelde berichten tegen op internet. Schoonmaakbedrijven vinden het allemaal erg nuttig maar elders vind je weer dat het inderdaad in warmte scheelt en daar mee dus in het werken van het dak, bovendien houdt het uv tegen. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Denk dat je van een plat dak niet de split af moet vegen. Of dat je er opnieuw split weer op moet doen bij warm weer.
Vakman pur sang
pi_208989093
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 14:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Denk dat je van een plat dak niet de split af moet vegen. Of dat je er opnieuw split weer op moet doen bij warm weer.
Het gaat over een Eternit golfplaten dak met een kleine hellingshoek. Daar ligt geen split op.
pi_208989723
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 14:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het gaat over een Eternit golfplaten dak met een kleine hellingshoek. Daar ligt geen split op.
Eternit gaat nooit kapot.
Vakman pur sang
pi_208990009
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 15:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Eternit gaat nooit kapot.
Dertig tot vijftig jaar heb ik begrepen. Het dak is (deels) de dertig gepasseerd dus wordt het tijd geld te reserveren en voorzichtig te worden.
  Public Relations / Redactie Film woensdag 3 mei 2023 @ 21:45:43 #232
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_208995347
Bij ons huis is een aanbouw op de 1e verdieping en garage gezet. Dat is bijna 20 jaar terug.
Dus tijd om het bitumen dak te vernieuwen.

Ik heb twee offertes. De beschrijvingen zijn compleet anders. Ook is er een behoorlijk prijsverschil van 1200 euro.
Zit er inhoudelijk ook verschil tussen de werkzaamheden die ze hier beloven? Hopelijk kan iemand de inhoud van de twee vergelijken, want dit lukt mij niet. Er zijn ook verschillen in garantie-tijd (10 of 15 jaar). Ik zie ook wat verschil in de genomen maten maar die vind ik te klein om zo'n invloed te hebben. Bij offerte 2 wordt ook wat loodwerk vervangen.

Graag hoor ik of iemand ook écht qua kwaliteit inhoudelijk verschil ziet. Bedankt!

Offerte 1:

-48M2 Toplaag 470K24 APP Inc 15 %
-Dakoppervlakte reinigen/voorstoken
-Mogelijke luchtblazen uitsnijden/opvullen
-HWA afwerken met APP 470K24 Toplaag conform
brandveiligheid NEN6050
-Dakoppervlakte inbranden met APP 470K24 Toplaag (KOMO
gecertificeerd) (4.5MM) met polyesterinlage, en fabrieksmatig
ingewalste schutlaag van
Zwarte leislag inbranden conform brandmethode
(aangewalst)NEN6063
-15M1 Daktrim vervangen 40MM ALU

Offerte 2:
PLAT DAKWERK-Aanbrensen toplaas (opp.: 50 m2)
Een toplaag 470k24, wordt volledig verkleefd over bestaande dakbedekking aangebracht volgens de
brandmethode.
PLA,T PAKWERI( - Aanbreneen randafrverkins ûenste: 29 ml)
Randafiverking, bestaande uit een onderlaag royalstick baseZKen een strook gemodificeerd gebitumineerd
polyestermat en glasvlies,4701A4, wordt vanuit eind dakrand ruim op het dakvlak aangebracht. (Minimaal
100 mm) (Ontwikkeld 500 mm >)
LOODWERI( - Hemelwaterafvoer (aantal: 2 stuksl
HWA-plakplaat uitgevoerdin25 pond lood, type zijuitloop 60x80 45 grdn en type onderuitloop diameter
70/80
PLAT DAI(WERK - Aanbrensen daktrimmen ûenste: 20 mll
Een aluminium daktrim standaard type 60/64 wordt voorzien van een laag hechtprimer of goed ontvet. Deze
wordt middels koppelstukjes vastgezet met slagschroef nagels of trimschro"rr"r.
Daktrim wordt volledig waterdicht ingewerkt met een toplaag 470k24 strook.
pi_208996585
Houten kozijnen in de muur. Als er tussen de muur en het hout een milimeter speling ontstaat. Door de bouwers is er overheen geverfd maar nu zie je een spleet aan weerskanten van het kozijn. Omdat de verf loslaat. Mag je die opvulllen en zoja hoe en met wat?

Het muurtje wat de keuken scheidt van de hal. Die is 3 meter. Dit is geen normaal stenen muurtje of wel. Het is zachter. Dit merk ik als ik er een schroef in boor. Wat voor muren zijn dit (nieuwbouw 2012). Het draagt de wasemkap en wat kastjes aan de keukenkant schijnbaar makkelijk. Maar ben er niet gerust op hoever je kunt gaan met zo'n muurtje. Het is ook hol volgens mij en ~13cm dik.
pi_208996830
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 21:45 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Bij ons huis is een aanbouw op de 1e verdieping en garage gezet. Dat is bijna 20 jaar terug.

Ik heb twee offertes. De beschrijvingen zijn compleet anders. Ook is er een behoorlijk prijsverschil van 1200 euro.
Zit er inhoudelijk ook verschil tussen de werkzaamheden die ze hier beloven? Hopelijk kan iemand de inhoud van de twee vergelijken, want dit lukt mij niet. Er zijn ook verschillen in garantie-tijd (10 of 15 jaar). Ik zie ook wat verschil in de genomen maten maar die vind ik te klein om zo'n invloed te hebben. Bij offerte 2 wordt ook wat loodwerk vervangen.

Graag hoor ik of iemand ook écht qua kwaliteit inhoudelijk verschil ziet. Bedankt!

Offerte 1:

brandveiligheid NEN6050
ingewalste schutlaag van
(aangewalst)NEN6063

Offerte 2:
Een toplaag 470k24, wordt volledig verkleefd over bestaande dakbedekking aangebracht volgens de
brandmethode.
Randafiverking, bestaande uit een onderlaag royalstick baseZKen een strook gemodificeerd gebitumineerd
polyestermat en glasvlies,4701A4, wordt vanuit eind dakrand ruim op het dakvlak aangebracht. (Minimaal
HWA-plakplaat uitgevoerdin25 pond lood, type zijuitloop 60x80 45 grdn en type onderuitloop diameter
70/80
Een aluminium daktrim standaard type 60/64 wordt voorzien van een laag hechtprimer of goed ontvet. Deze
Bij de 2e krijg je een hwa (regenpijp) van lood, bij de 1e wordt daar niet over gesproken. Verder bij offerte 2 iets meer vermeld over de werkwijze. Ik schat in dat offerte 2 iets duurder is en met 15j garantie? Dus ik zou voor 2 gaan mits die dus 15,j garantie geeft en het geen partij is die pas net bestaat.

Wat is de prijs?

Wat ik gedaan heb ik alles eraf halen en eerst 16cm pir aanbrengen en dan de bitumen. Dan is je dak meteen goed geïsoleerd. Maar dan zit je wel hoog qua prijs.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2023 23:20:22 ]
pi_208998500
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 22:54 schreef Gunnter het volgende:
Houten kozijnen in de muur. Als er tussen de muur en het hout een milimeter speling ontstaat. Door de bouwers is er overheen geverfd maar nu zie je een spleet aan weerskanten van het kozijn. Omdat de verf loslaat. Mag je die opvulllen en zoja hoe en met wat?
Met overschilderbare kit maar dan wel zorgen dat je niet knoeit. Je kan het ook zo laten, het is alleen optisch omdat er achter wel een afdichtingsstrip zit.
quote:
Het muurtje wat de keuken scheidt van de hal. Die is 3 meter. Dit is geen normaal stenen muurtje of wel. Het is zachter. Dit merk ik als ik er een schroef in boor. Wat voor muren zijn dit (nieuwbouw 2012). Het draagt de wasemkap en wat kastjes aan de keukenkant schijnbaar makkelijk. Maar ben er niet gerust op hoever je kunt gaan met zo'n muurtje. Het is ook hol volgens mij en ~13cm dik.
Ik gok dat het gips is, Als het hol is dan gipsplaten en moet je speciale schroeven gebruiken of met een magneet de schroeven zoeken waar die platen op de studs vast zitten. Die kastjes en kap zijn gepland dus daar zit versteviging achter.
  Public Relations / Redactie Film donderdag 4 mei 2023 @ 10:28:56 #236
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_208999219
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 23:13 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Bij de 2e krijg je een hwa (regenpijp) van lood, bij de 1e wordt daar niet over gesproken. Verder bij offerte 2 iets meer vermeld over de werkwijze. Ik schat in dat offerte 2 iets duurder is en met 15j garantie? Dus ik zou voor 2 gaan mits die dus 15,j garantie geeft en het geen partij is die pas net bestaat.

Wat is de prijs?

Wat ik gedaan heb ik alles eraf halen en eerst 16cm pir aanbrengen en dan de bitumen. Dan is je dak meteen goed geïsoleerd. Maar dan zit je wel hoog qua prijs.
Nee, offerte 2 is juist de goedkopere, met 10 jaar garantie. Wel een partij die al heel lang bestaat.
Prijs is 2600 vs 3800.
  donderdag 4 mei 2023 @ 12:37:49 #237
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_209000285
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 22:54 schreef Gunnter het volgende:
Ik zou het uitkrabben, dichtkitten en overschilderen.
quote:
Geen idee wat voor muurtje het zou kunnen zijn op basis van de gegeven info en of het een "normaal" stenen muurtje zou zijn.
  vrijdag 5 mei 2023 @ 10:51:51 #238
4330 PJ
Tja.....
pi_209012422
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 21:45 schreef Roberto_BOZ het volgende:

Offerte 1:

brandveiligheid NEN6050
ingewalste schutlaag van
(aangewalst)NEN6063

Offerte 2:
brandmethode.
70/80
Waarom zou je het vervangen: een bitumen dak zou toch 30-50 jaar mee moeten kunnen gaan.
pi_209208762
Mijn ouders willen een ander fornuis en hebben een 90 cm fornuis met dubbele oven en inductieplaat gezien. De verkoper gaat nog informeren bij de fabrikant, maar hij dacht dat het een 3-fase aansluiting moet zijn waarbij we contact moeten leggen met de netbeheerder om iets aan te laten passen.

Ik heb zelf een inbouw inductieplaat en heb daarvoor in de meterkast 2 groepen moeten laten bijplaatsen (vorige eigenaar kookte op gas).

Dit staat bij de eigenschappen van het fornuis, is dat 3 fasen of is het dan 3 groepen zonder iets vanuit de netbeheerder te moeten regelen?

Technische specificaties
Aansluitwaarden 220/240 V - 50/60 Hz – 3x25 A
Nominaal vermogen 11500 W
Recommended connection 3 x 20A (or higher)
pi_209210772
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:52 schreef NedKelly het volgende:
Mijn ouders willen een ander fornuis en hebben een 90 cm fornuis met dubbele oven en inductieplaat gezien. De verkoper gaat nog informeren bij de fabrikant, maar hij dacht dat het een 3-fase aansluiting moet zijn waarbij we contact moeten leggen met de netbeheerder om iets aan te laten passen.

Ik heb zelf een inbouw inductieplaat en heb daarvoor in de meterkast 2 groepen moeten laten bijplaatsen (vorige eigenaar kookte op gas).

Dit staat bij de eigenschappen van het fornuis, is dat 3 fasen of is het dan 3 groepen zonder iets vanuit de netbeheerder te moeten regelen?

Technische specificaties
Nee hier heb je echt 3 fase voor nodig. Met een kookgroep lukt dit niet. Als ze dat nog niet hebben zullen ze dat inderdaad bij de netbeheerder moeten regelen.
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 20:09:28 #241
92034 crew  Vonkenboer
pi_209211031
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:52 schreef NedKelly het volgende:

Technische specificaties
Een aansluitvermogen van 11500 watt is een 3 fase eindgroep :)
Een normale kookgroep gaat maar tot 7400 watt
pi_209211903
Dank voor jullie antwoorden.
Ik ben alleen echt een leek. Met een kookgroep bedoelen jullie dan zo'n dubbele groep in de meterkast (2 groepen met 1 schakelaar erop)?
En wat moet er dan voor 3 fase eindgroep komen? Is dat veel impact in het huis?
Als er een loze leiding in de keuken blijkt te zitten voor elektrisch koken, zou daar ook de elektra voor 3 fase in kunnen of is dat niet afdoende?

Huis is nieuwbouw uit 2007. Ouders zijn niet eerste eigenaar en de vorige heeft vanuit de bouw van alles aan laten passen. Dus de leiding moeten we ook nog onderzoeken, al neem ik niet aan dat iemand dat laat vervallen vanuit de bouw.
Ik heb vanuit hetzelfde bouwproject een soortgelijke woning met andere indeling, ik heb de keuken van de vorige eigenaren laten vervangen (zij hadden alleen een gasfornuis en koelkast) en er kwamen meerdere loze leidingen tevoorschijn.
pi_209212085
De loze leiding kan gebruikt worden, er gaan er het zelfde aantal draden door. Er zal in de meterkast een 4 polige hoofdschakelaar en een 3 fase eindgroep geplaatst moeten worden. Het energiebedrijf zal dan een andere meter gaan plaatsen en de hoofdzekeringen aanpassen
pi_209212355
Dank, snap het nu beter.
pi_209239122
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:29 schreef exlurker het volgende:
De loze leiding kan gebruikt worden, er gaan er het zelfde aantal draden door. Er zal in de meterkast een 4 polige hoofdschakelaar en een 3 fase eindgroep geplaatst moeten worden. Het energiebedrijf zal dan een andere meter gaan plaatsen en de hoofdzekeringen aanpassen
Ik neem aan dat er ook een nieuwe groepenkast opgehangen moet worden. Bij elkaar is dat een aardig kapitaal dan.
  Moderator maandag 22 mei 2023 @ 16:40:45 #246
92034 crew  Vonkenboer
pi_209241305
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 13:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik neem aan dat er ook een nieuwe groepenkast opgehangen moet worden. Bij elkaar is dat een aardig kapitaal dan.
Bij het plaatsen van een 4 polige hoofdschakelaar voordat het energiebedrijf langs komt om je aansluiting om te zetten voldoe je eigenlijk al aan de eisen die hun stellen.

Als je genoeg ruimte in je bestaande meterkast hebt dan hoef je enkel en alleen daarna nog een automaat er bij te plaatsen.
pi_209241474
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 16:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Bij het plaatsen van een 4 polige hoofdschakelaar voordat het energiebedrijf langs komt om je aansluiting om te zetten voldoe je eigenlijk al aan de eisen die hun stellen.

Als je genoeg ruimte in je bestaande meterkast hebt dan hoef je enkel en alleen daarna nog een automaat er bij te plaatsen.
Uit interesse. Dan zet je dus de groepenkast op één fase en ga je feitelijk van 1 x 35 A naar 1 x 25 A voor de rest van het huis. Dat zal vaak wel lukken maar toch iets om even aan te rekenen lijkt mij. Of kan je een bestaande kast opdelen?
  Moderator maandag 22 mei 2023 @ 17:14:15 #248
92034 crew  Vonkenboer
pi_209241606
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 17:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Uit interesse. Dan zet je dus de groepenkast op één fase en ga je feitelijk van 1 x 35 A naar 1 x 25 A voor de rest van het huis. Dat zal vaak wel lukken maar toch iets om even aan te rekenen lijkt mij. Of kan je een bestaande kast opdelen?
Puur en alleen om de aansluiting te kunnen krijgen is het voorzien van een vierpolige hoofdschakelaar voldoende.
De rest van je installatie moet je achteraf dan nog wel aanpassen om alles mooi te verdelen over de drie fasen.

Of je vervangt je gehele meterkast voor een exemplaar dat geschikt is voor 3 fase en sluit die tijdelijk op 1 fase aan. Je hebt dan natuurlijk geen 3 fase aansluiting in huis, maar je installatie is dan wel voorbereid.

Ik snap alleen niet wat je helemaal bedoeld met 1 x 35A en 1 x 25A ? :?
pi_209241666
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 17:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik snap alleen niet wat je helemaal bedoeld met 1 x 35A en 1 x 25A ?
De standaard is toch dat je 1 * 35 A of 3 * 25 A krijgt? Als je dus 3 * 25 A krijgt en de groepenkast op slechts een fase aansluit...
  Moderator maandag 22 mei 2023 @ 19:11:18 #250
92034 crew  Vonkenboer
pi_209242985
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 17:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De standaard is toch dat je 1 * 35 A of 3 * 25 A krijgt? Als je dus 3 * 25 A krijgt en de groepenkast op slechts een fase aansluit...
Ja, dus ? Theoretisch kan dat, tijdelijk in ieder geval tot het stuk voor de meter ook drie fase is.
Je hebt dan wel maar 1 x 35A tot je beschikking.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')