Je verdeeld de groepenkast al over 3 fases achter de 4 polige hoofdschakelaar, aan de onderkant komen 2 draden tot de verzwaring gedaan is, maar die lus je aan de onderkant door met een bruggetje/kammetje. Dus als de verzwaring gedaan is is je huis gelijk verdeeld over de 3 fases waardoor je dus nooit op 1x25 ampere hoeft.quote:Op maandag 22 mei 2023 17:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De standaard is toch dat je 1 * 35 A of 3 * 25 A krijgt? Als je dus 3 * 25 A krijgt en de groepenkast op slechts een fase aansluit...
OK, ik dacht dat je de hele kast moest vervangen maar bij een redelijk moderne kast kan je dus het meeste hergebruiken.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 07:04 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Je verdeeld de groepenkast al over 3 fases achter de 4 polige hoofdschakelaar, aan de onderkant komen 2 draden tot de verzwaring gedaan is, maar die lus je aan de onderkant door met een bruggetje/kammetje. Dus als de verzwaring gedaan is is je huis gelijk verdeeld over de 3 fases waardoor je dus nooit op 1x25 ampere hoeft.
Dubbele plaat multiplex er onder als het kleine poten zijn. Dan moet t goed gaan, ik heb hier een draagmuur afgestempeld op de zwevende dekvloer zonder iets onder de stempel, dat ging ook goed.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:34 schreef Managarm het volgende:
Even een vraagje over een zwevende dekvloer, we hebben een apart hokje in ons nieuwe huis voor het buffervat en de verdeler van de vloerverwarming. Het buffervat is 300 liter, kan deze zonder problemen op een zwevende dekvloer van 6 cm staan?
We moeten de vloer nog storten dus mocht het anders moeten dan kan dat nu nog.
Niemand? @Vonkenboer misschien?quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:54 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik ben al een beetje begonnen met deze vraag in het warmtepomp-topic maar voor de echte elektravraag toch maar een poging hier.
Vanwege de komst van een hybridewarmtepomp wil ik boosters in de bestaande convectorput plaatsen. Die worden gevoed via een normale schuko-stekker. Omdat ik een kabel uit het rooster van de convectorput, over de vloer naar een wandcontactdoos nogal lelijk en onhandig is, wil ik de boosters vanuit de kruipruimte voeden. Dus eigenlijk wil ik een wandcontactdoos in de kruipruimte/zijwand van de convectorput plaatsen. De kruipruimte is verder kurkdroog.
• Dus de eerste vraag is: kan ik redelijkerwijs een WCD in de kruipruimte plaatsen? Of is dit echt een no-go?
• De tweede vraag is: hoe kan ik op de meest nette manier aan voeding komen. Er lopen door de kruipruimte al kabels naar de bestaande wandcontactdozen in de kamer. Ik heb dan twee opties: aantakken op een bestaande lasdoos (foto 1) en dan +- 5 m nieuwe kabel trekken. Het nadeel is dat er nog een kabel bijkomt in een al behoorlijk bekabelde kruipruimte. Het alternatief is de bestaande kabel naar een wandcontactdoos doormidden knippen en een nieuwe lasdoos tussenplaatsen. Vanaf daar kan ik binnen een 30-40 cm naar de nieuwe WCD. Er is wat overlengte aanwezig waarmee het zo moeten lukken, tenzij ik ga blunderen. (foto 2).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kunt kiezen om een spatwaterdicht stopcontact te plaatsen in de kruipruimte tegen een balk.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:54 schreef stavromulabeta het volgende:
• Dus de eerste vraag is: kan ik redelijkerwijs een WCD in de kruipruimte plaatsen? Of is dit echt een no-go?
Ik zou vanaf de bestaande lasdoos een kabel aanleggen richting het beoogde punt.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:54 schreef stavromulabeta het volgende:
De tweede vraag is: hoe kan ik op de meest nette manier aan voeding komen. Er lopen door de kruipruimte al kabels naar de bestaande wandcontactdozen in de kamer. Ik heb dan twee opties: aantakken op een bestaande lasdoos (foto 1) en dan +- 5 m nieuwe kabel trekken.
Mijn gevoel zegt dat dit een standaard ding is..quote:Op zondag 25 juni 2023 21:38 schreef Hupje het volgende:
Ik weet niet of dit echt bij klussen hoort, maar:
Van mijn (ouderwetse) fietspomp is de slang stuk. Ik zag dat er losse slangen te koop zijn, maar zijn er in die koppelstukjes verschillende maten? Is er een standaard oid?
Het gaat om dit koppelstukje:
[ afbeelding ]
Dit is 5,5 a 6mm dik, maar de slangen die ik op internet zag hebben een koppelstukje van 7 of 7,5mm. Dat gaat dus nooit passen.
Zijn er verschillende standaarden of heb ik gewoon een incourante fietspomp?
Geen idee.. google lens of afbeeldingen zoeken brengt mij ook nergens..quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:01 schreef sugar4 het volgende:
Gevonden tijdens schuuropruiming van vader. Iemand enig idee wat het is?
[ afbeelding ]
Dit is een portable hemelwaterafvoerhouder waar jezelf dus bij moet blijven staan 👍🏻😬quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:01 schreef sugar4 het volgende:
Gevonden tijdens schuuropruiming van vader. Iemand enig idee wat het is?
[ afbeelding ]
Freesbeschermkap ;-)quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:41 schreef sugar4 het volgende:
Vond gisteravond nog een catalogus. Blijkbaar is het een freesring.
[ afbeelding ]
Deksel voor een put, waar je waarschijnlijk een vlaggenmast in kunt plaatsenquote:Op woensdag 28 juni 2023 17:53 schreef _mido het volgende:
Mag ik een nieuwe raadplaat opgooien? In mijn voortuin kwam ik onder een struik dit ding tegen:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Nou staat de voortuin op de nominatie om grondig op de schop te gaan maar ik heb geen idee wat hier onder zou kunnen zitten. De tekst "Ahlsmann-Carlshütte k.g. Rendsburg" helpt me ook niet verder. Heb overigens nog niet geprobeerd er iets van open te krijgen.
Even wat suggesties. Kabelhoedje, remnippel, doorvoortule remkabel. Geen idee wat het precies is. Maar misschien vind je het zo.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:54 schreef J.B. het volgende:
Het is wel klussen maar aan twee fietsen, dus wellicht is dit niet het goede subforum ervoor. Mocht dat zo zijn mag de vraag gerust verplaatst worden.
Ik heb een vraag omtrent de handremmen van de twee oude Gazelle Tour de France fietsen die ik in bezit heb. Op het eind van de handremmen zit een klein stukje rood kunststof waar de remkabel doorheen loopt en de remkabelbehuizing op aangesloten wordt. Ik ben er laatst een verloren doordat op een brug de remkabel knapte en dat stuk in het water is gevallen. Een foto van het onderdeeltje is hier te vinden:
[ afbeelding ]
Ik probeer de fietsen zoveel mogelijk in originele staat te houden dus ik probeer te vermijden dat ik er nieuwe remmen moet kopen. Bij moderne fietsen is het een stelschroef, maar bij deze dingen valt er niks te stellen. Heeft iemand enig idee hoe dan onderdeel heet en waar ik die dingen vinden kan? Wellicht kan het ook nagemaakt worden met een 3D printer, maar die heb ik helaas niet.
2 punten... Waarom een glazen wand als juist je bezwaar is dat je zo vanuit de hal zo de woonkamer in kijktquote:Op donderdag 29 juni 2023 23:41 schreef Daantke het volgende:
Hallo lieve fokkers!
Ik heb een appartement gekochtdus ik zal me hier vast nog vaker vertonen! Maar alvast de eerste vraag:
in het appartement is er geen scheiding (meer) tussen hal en woonkamer. Dat betekent dat je vanuit de voordeur zo de woonkamer in kijkt en ook dat de wc-deur bijna direct aan de woonkamer ligt. Ik wil daar dus graag een wand (met veel glas ivm licht en minder hokkerigheid). Het gaat om ongeveer 210x210 cm.
2 opties waar ik aan zat te denken:
- stalen schuifdeur met zijlicht (zoiets of zoiets). Ik denk dat ik deze optie het mooist vind maar die zal ook het duurst zijn.
- houten kozijn maken met zijlicht en normale deur (zoiets). Dit is zelf te maken en dus een stuk goedkoper. Eventueel kan een schuifdeur hier ook maar dat wordt misschien weer ingewikkelder.
Waar ik alleen nog een beetje mee zit: hoe bevestig ik dit aan de vloer? Ik ga ervan uit dat ik niet in de vloer kan/mag boren (appartement). Voor de deur maakt dat weinig uit, want die hangt aan de bovenkant of de muurkant, maar kan ik het zijlicht aan de (beton)vloer bevestigen dmv verlijmen?
Dus het blauw omcirkelde deel
[ afbeelding ]
en hoe werkt dat in het geval van een stalen kozijn? Kan ik dan een hardhouten dorpel over het deel van het zijlicht op de vloer verlijmen, of over de hele breedte, waar ik dan het kozijn op vast kan schroeven? (liever heb ik geen dorpel in de deuropening natuurlijk)
of praat ik nu onzin?
(voor de liefhebber, hier 2 foto's van de situatie)
Ja goede punten, ik was misschien niet heel duidelijk. Dat je vanaf de entree de woonkamer in kijkt maakt me niet zoveel uit maar het was mijn manier om te omschrijven dat er niks tussenzit dat geluid+tocht kan tegenhouden.quote:Op donderdag 29 juni 2023 23:46 schreef bleiblei het volgende:
[..]
2 punten... Waarom een glazen wand als juist je bezwaar is dat je zo vanuit de hal zo de woonkamer in kijkt. Die hokkerigheid ervaar je alleen in de hal. En hell... het is de hal. Die zijn nu eenmaal hokkerig.
En de ander... ik weet niet hoeveel kluservaring je hebt, maar ff een houten pui met glas zelf maken. Zonder ervaring. Ain't gonna happen. Dat is ook voor mij een flinke uitdaging en dan heb ik al 20 jaar kluservaring achter de rug.
Kortom, als je niet vanuit de hal, de woonkamer in wil kijken. Gooi die hippe glazen meuk de deur uit. Zet een gipsplaat wandje (prima te doen), zet er een kozijn + deur in (al een slag lastiger) en klaar.
Ben je voor max 200 euro klaar als je het zelf doet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |