Uiteenvallen van de Sovjet Unie.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:36 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
En wat was de aanleiding ? -volgens jou-
Ik heb een broertje dood aan het woordje 'whataboutism'. Want het ontkent het feit dat een goed/slecht voorbeeld doet navolgen. Terwijl we om ons heen dagelijks zien dat slechte voorbeelden aan andere mensen het excuus levert om ook slecht te handelen.quote:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Whataboutismquote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:16 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik heb een broertje dood aan het woordje 'whataboutism'. Want het ontkent het feit dat een goed/slecht voorbeeld doet navolgen. Terwijl we om ons heen dagelijks zien dat slechte voorbeelden aan andere mensen het excuus levert om ook slecht te handelen.
Iemand rijdt snel in het parkeerplekje waar je in wilde rijden? Dan scheld je hem helemaal de huid vol. Maar denkt bij het eerstvolgende plekje waar iemand in wil rijen: 'fuck it, ik wil niet nog langer rondrijden, ik doe het ook gewoon, stelletje klootzakken ook allemaal, fuck them', en rijdt dan op exact dezelfde manier in het plekje.
Je weet dat het waar is. En daarmee weet je ook wel dat 'whataboutism' helemaal geen argument is om een argument opzij te schuiven.
Jawel, er wonen veel etnische Amerikanen in Irak. Hier een typisch Amerikaanse familie, met nog een etnisch-Amerikaanse familie op de achtergrond.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:13 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Alsof in Irak of Afghanistan etnische Amerikanen wonen die onderdrukt worden.
Het argument bij een whataboutism is altijd een ja maar hunnie doen het ook!!!!! en dan vaak ook nog met een slechte vergelijking. Dat is helemaal geen argumentatie. Als Piet iemand voor de bek heeft geslagen is het niet opeens ok als Henk een straatroof doet. De VS hebben hele stoute dingen gedaan, maar als je dat wil gaan bespreken als goedpratertje in een topic over Oekraïne, waarin Rusland met een illegale oorlog miljoenen mensen op de vlucht heeft doen slaan, er schandalige oorlogsmisdaden worden gepleegd en Poetin de wereld bedreigd met honger als wapen toen hij niet zijn zin kreeg is psychopathisch.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:16 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik heb een broertje dood aan het woordje 'whataboutism'. Want het ontkent het feit dat een goed/slecht voorbeeld doet navolgen. Terwijl we om ons heen dagelijks zien dat slechte voorbeelden aan andere mensen het excuus levert om ook slecht te handelen.
Iemand rijdt snel in het parkeerplekje waar je in wilde rijden? Dan scheld je hem helemaal de huid vol. Maar denkt bij het eerstvolgende plekje waar iemand in wil rijen: 'fuck it, ik wil niet nog langer rondrijden, ik doe het ook gewoon, stelletje klootzakken ook allemaal, fuck them', en rijdt dan op exact dezelfde manier in het plekje.
Je weet dat het waar is. En daarmee weet je ook wel dat 'whataboutism' helemaal geen argument is om een argument opzij te schuiven.
Maar niet per definitie.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:21 schreef Shotty het volgende:
[..]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Een whataboutism wordt gebruikt om een discussie te vergiftigen.
Serieus? Alleen de DPR geholpen? De Russen hebben de hele DPR opgezet, daarnaast zijn de Russen er ook gewoon gebleven. Dat er geen Russen bij betrokken waren, is hele slechte spin uit het Kremlin.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:10 schreef RetepV het volgende:
[..]
Wat lul je nou? De Russen zijn pas begin dit jaar ingevallen. In 2014 hebben ze de DPR geholpen, maar ze zijn er niet gebleven ofzo. Pas nu zitten ze er.
Gast.quote:Ga even eerst je geschiedenislessen leren voordat je reageert.
In gebieden die door Rusland gecontroleerd worden, kun je inderdaad geen verkiezingen houden.quote:De Oekraïense regering had letterlijk gezegd dat ze in Donbas geen stemlokalen konden plaatsen omdat er een burgeroorlog was en ze 'de veiligheid van de burgers niet kon waarborgen'.
Duh, alsof de Russen iets op hebben met democratie.quote:Maar in plekken waar er in Donbas wel stemlokalen geopend waren, verschenen allerlei gewapende fascistische militias bij de stemlokalen om de 'burgers te beschermen'. Waardoor niemand meer durfde te stemmen.
Je snapt er maar weinig van. Rusland controleert die gebieden, logisch dat Oekraïne er dus maar weinig kan.quote:En het Westen heeft dit allemaal genoteerd hoor. Want het oordeel was dat in de gebieden waar de stemlokalen gewoon geopend waren, er geen onregelmatigheden gezien waren, terwijl de controleur niet eens naar de overige gebieden mochten omdat de Oekraïense regering ook van hen ineens "de veiligheid niet kon garanderen" en de Oekraïense regering ze geen toestemming gaf.
Allemaal weer weggemoffeld.
Weet je nog dat na de MH17 Rutte niet naar de crash-site mocht om de black box op te halen, omdat de Oekraïense regering "zijn veiligheid niet kon garanderen"? En dat nog geen 2 dagen later het verhaal naar buiten kwam dat de Maleiers gewoon naar die DPR toe waren gegaan en gewoon die black boxes mee kregen?
Telkens als de Oekraïense overheid de woordjes "kan de veiligheid niet garanderen" in de mond neemt, mag je er wel van uit gaan dat ze de boel aan het manipuleren zijn en hun eigen lei aan het schoonpoetsen zijn.
Dat is niet de eerste keer dat dit langskomt.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 15:35 schreef RetepV het volgende:
Hoe was het precies? 25% van de Oekraïners kon niet stemmen omdat ze geboycot werden door de regering? En toevallig waren dat de mensen in de regio Donbass en Luhansk.
je moet toch op een of andere manier de ontvoeringen, verkrachtingen en martelingen van honderdduizenden burgers (waaronder veel kinderen) goed praten... en dan sta je ook nog eens voor de lastige taak om al die burgers die door Poetin zijn vermoord goed te praten... tsja, dan snap ik die tactieken wel.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:21 schreef Shotty het volgende:
[..]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Een whataboutism wordt gebruikt om een discussie te vergiftigen.
Begrijpelijk dat de Rusland fans hier ze wel willen gebruiken, anders hebben ze alleen nog het filmpje van Zelensky die piano speelt als argument.
Ook de himars?quote:
Dit topic gaat over de oorlog in Oekraïne, niet over hoe goed of slecht de VS is, of ons slavernijverleden, etc.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:16 schreef RetepV het volgende:
[..]
Nou voor 2k per maand wil ik hier op fok best doen of ik voor rusland benquote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:25 schreef fjs het volgende:
In Bulgarije gaat het onder andere om journalisten, politieke analisten en andere invloedrijke burgers die 2000 euro per maand krijgen om een pro-Russische boodschap uit te dragen.
Deze dame is een Putin Propagandiste is de algemeen geldende opvatting, nooit kritisch, altijd de kant van Putin belichten. Hoorde tot de linkervleugel van de Groenen en was Putin begrijper, inmiddels verder doorgeslagenquote:Op dinsdag 19 juli 2022 15:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij heeft wel een heel andere kijk op de situatie. Ook hier weer, wat is propaganda en wat niet hè?
https://parstoday.com/en/(...)an_crimes_in_donbass
Zou er eigenlijk iemand meelezen om te kijken of je het wel goed doet?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:28 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nou voor 2k per maand wil ik hier op fok best doen of ik voor rusland ben
Precies mijn punt ja.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Deze dame is een Putin Propagandiste is de algemeen geldende opvatting, nooit kritisch, altijd de kant van Putin belichten. Hoorde tot de linkervleugel van de Groenen en was Putin begrijper, inmiddels verder doorgeslagen
https://www.spiegel.de/pa(...)9c-88f1-5f61cc9f85bd
https://correctiv.org/fak(...)er-propaganda-wurde/
Zeg!quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:28 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nou voor 2k per maand wil ik hier op fok best doen of ik voor rusland ben
Zulke mensen heb je aan beide kanten. Moeten we de mensen die nooit kritisch zijn op Zelensky ook niet serieus nemen?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Deze dame is een Putin Propagandiste is de algemeen geldende opvatting, nooit kritisch, altijd de kant van Putin belichten. Hoorde tot de linkervleugel van de Groenen en was Putin begrijper, inmiddels verder doorgeslagen
https://www.spiegel.de/pa(...)9c-88f1-5f61cc9f85bd
https://correctiv.org/fak(...)er-propaganda-wurde/
Als de whataboutism wordt gegeven als repliek op een argument als "Rusland had het recht niet om het land binnen te vallen", dan is het een prima argument.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De VS hebben hele stoute dingen gedaan, maar als je dat wil gaan bespreken als goedpratertje in een topic over Oekraïne, waarin Rusland met een illegale oorlog miljoenen mensen op de vlucht heeft doen slaan, er schandalige oorlogsmisdaden worden gepleegd en Poetin de wereld bedreigd met honger als wapen toen hij niet zijn zin kreeg is psychopathisch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |