Wat voor normen houdt het Nibud aan dan?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:03 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik denk dan bijvoorbeeld aan de normen die het Nibud stelt aan een gezonde buffer, die echt onwaarschijnlijk hoog zijn. Daar voldoet vervolgens een groot deel van de bevolking (uiteraard) niet aan. Waarop het Nibud elk jaar met ronkende persberichten komt dat een groot deel van de huishoudens grote risico’s loopt. Want véél te kleine buffer!
Dat ik daar alleen kritiek op mag hebben als ik zelf data ga verzamelen vind ik een vreemd standpunt.
Dat verschilt per huishouden, je kunt het zelf berekenen op hun bufferberekenaar.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat voor normen houdt het Nibud aan dan?
Ah ja, kheb 'm net gedaan. Volgens dat tooltje wordt me een buffer van 17.000 euro aangeraden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:13 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat verschilt per huishouden, je kunt het zelf berekenen op hun bufferberekenaar.
Voor ons adviseren ze een buffer van 36.000 euro. Dus niet vermogen ofzo, puur als buffer voor onverwachte uitgaven.
6k gemiddeld per gezin in Roffa geloof ik.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ah ja, kheb 'm net gedaan. Volgens dat tooltje wordt me een buffer van 17.000 euro aangeraden.
Geen idee wat mensen gemiddeld aan spaargeld hebben eigenlijk. Als jong persoon is zo'n bedrag misschien heel wat, maar als je wat jaren gewerkt hebt, moet het toch wel lukken om zoiets bij elkaar te sparen zou je denken.
En we werken met 2. In 1970 lag de welvaart gewoon hoger.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het cynische is, dure energie en meer betalen voor levensmiddelen is al heel lang een links stokpaardje. De realiteit ervan laat zien dat mensen niet meer kunnen rondkomen. De grens is bereikt, of liever, overschreden. Wonen, stoken, eten en vervoer, basis zaken in een beschaafd land zijn te duur geworden.
Dat sowieso. Mijn ouders konden met alleen het salaris van m'n vaders baan als fabrieksarbeider gewoon een eengezinswoning met een tuin in de randstad kopen eind jaren '80. Veel succes daarmee tegenwoordigquote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
En we werken met 2. In 1970 lag de welvaart gewoon hoger.
Als je de tijd van FOK zou besteden aan verbeteringen van je eigen huis.. He.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat sowieso. Mijn ouders konden met alleen het salaris van m'n vaders baan als fabrieksarbeider gewoon een eengezinswoning met een tuin in de randstad kopen eind jaren '80. Veel succes daarmee tegenwoordig
Dat verbaasd me niks, de bedragen van het nibud zijn sowieso lachwekkend hoogquote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:13 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat verschilt per huishouden, je kunt het zelf berekenen op hun bufferberekenaar.
Voor ons adviseren ze een buffer van 36.000 euro. Dus niet vermogen ofzo, puur als buffer voor onverwachte uitgaven.
Dat bedrag klopt, alleen is het met het vrij besteedbaar inkomen lang niet altijd haalbaar dat bij elkaar te sparen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat verbaasd me niks, de bedragen van het nibud zijn sowieso lachwekkend hoog
Voor m'n gevoel zijn we pas net begonnen. Het gaat allemaal nog fors duurder worden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het cynische is, dure energie en meer betalen voor levensmiddelen is al heel lang een links stokpaardje. De realiteit ervan laat zien dat mensen niet meer kunnen rondkomen. De grens is bereikt, of liever, overschreden. Wonen, stoken, eten en vervoer, basis zaken in een beschaafd land zijn te duur geworden.
Denk niet dat de politiek en de bevolking het echt doorheeft dat het oorlog is, al is het slagveld ver weg.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:51 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Voor m'n gevoel zijn we pas net begonnen. Het gaat allemaal nog fors duurder worden.
Er zal uiteindelijk minder geld overblijven voor ‘fun’. Ik denk dat horeca, toerisme etc het nog weleens flink zwaar kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:51 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Voor m'n gevoel zijn we pas net begonnen. Het gaat allemaal nog fors duurder worden.
Dit inderdaad. De discussie is al veel vaker gevoerd. In de regel gelooft men het niet wegens de doctrine dat "gezond" leven het beste is. Maar als je sec naar kosten kijkt (wat men doet) is het zeer gunstig voor de kosten van de zorg, rokers en drinkers. En niet alleen voor de zorg wegens de niet kinderachtige accijns die de bv Nederland daarmee binnenharkt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 14:52 schreef MizzezAmy het volgende:
Overigens schijnen rokers onze samenleving juist minder te kosten. Ze betalen de accijns en over het algemeen wanneer ze ziek worden door het roken, maken ze nog maar een korte tijd gebruik van de gezondheidszorg voor ze overlijden, waardoor de zorgkosten beperkt blijven. Daarbij is de levensverwachting lager, wat goed is voor de aow en pensioenen.
Je vergeet er even bij te vermelden dat in de linkse theorie die duurdere levensmiddelen wel gepaard gaan met herverdeling.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als de prijzen extreem uit de pas gaan lopen weet ik eerlijk gezegd niet of de contracten worden eerbiedigdquote:Op zaterdag 16 juli 2022 16:24 schreef Metalfrost het volgende:
Blij dat mijn energiecontract loopt tot oktober 2023.
Hopelijk is dat tijd zat om voor een stirlingmotor + generator te gaan sparen die genoeg elektriciteit opwekt om 10kwh aan te kunnen.
En nog meer herverdelers. Alsof we nog niet genoeg daarvan hebben. Herverdelen is vreselijk duur, heeft veel overhead. Uiteindelijk hebben we daarmee een systeem opgetuigd waarbij iedereen veel moet betalen. Resultaat daarvan zie je nu, een derde van de bevolking heeft aan het einde van het inkomen nog een stuk maand over.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 16:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je vergeet er even bij te vermelden dat in de linkse theorie die duurdere levensmiddelen wel gepaard gaan met herverdeling.
Neem liever zonnecellen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 16:24 schreef Metalfrost het volgende:
Hopelijk is dat tijd zat om voor een stirlingmotor + generator te gaan sparen die genoeg elektriciteit opwekt om 10kwh aan te kunnen.
Zonnecellen direct op het netwerk betekent een overbelasting van het gehele aangesloten elektriciteitsnetwerk, tenzij je ervoor kiest om een thuisaccu te nemen.quote:
Wat op zich helemaal niet erg hoeft te zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:57 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Er zal uiteindelijk minder geld overblijven voor ‘fun’. Ik denk dat horeca, toerisme etc het nog weleens flink zwaar kunnen krijgen.
Nee, vooral de levensstandaard lag veel lager.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
En we werken met 2. In 1970 lag de welvaart gewoon hoger.
Ik vind het bedrag behoorlijk overdreven. Wij hoeven geen buffer die hoog genoeg is om in één keer groot onderhoud aan ons huis te plegen, twee auto's te vervangen als we ze beide tegelijkertijd total-loss rijden én ook nog geld te hebben om driekwart driekwart van onze inboedel in één keer te vervangen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat bedrag klopt, alleen is het met het vrij besteedbaar inkomen lang niet altijd haalbaar dat bij elkaar te sparen.
Volgens mij hebben die ondernemers juist veel fun, doordat zij geen lastige klanten meer hoeven te bedienen, omdat die ondernemers toch de zekerheid van inkomsten hebben middels steunpakketten wegens derving van inkomsten.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:57 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Er zal uiteindelijk minder geld overblijven voor ‘fun’. Ik denk dat horeca, toerisme etc het nog weleens flink zwaar kunnen krijgen.
Wat wil je erin stoppen als brandstof?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 16:24 schreef Metalfrost het volgende:
Een stirlingmotor draait op warmte.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat wil je erin stoppen als brandstof?
Weet ik. Waar komt die warmte vandaan?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:40 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Een stirlingmotor draait op warmte.
Ik denk dan aan een koperen spiraal waar een neodymium magneet in zit.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Weet ik. Waar komt die warmte vandaan?
Welke brandstof gebruik je dan?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:45 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ik denk dan aan een koperen spiraal waar een neodymium magneet in zit.
Ik denk dan aan een koperen spiraal waar een neodymium magneet in zit.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Weet ik. Waar komt die warmte vandaan?
Ah ok succesquote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:47 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
[..]
Magneet?
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:47 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
[..]
Magneet?
De wereld is zo gehamerd op het gebruik van brandstof, ongelofelijk.quote:
Als ik jou was zou ik me eens in Natuurkunde verdiepen en minder blowen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:09 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
De wereld is zo gehamerd op het gebruik van brandstof, ongelofelijk.
Ja ik begrijp dat ook nooit. Dit moet gewoon kunnen wat jij wil.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:09 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
De wereld is zo gehamerd op het gebruik van brandstof, ongelofelijk.
Sterkte ermee en vervelend dat jullie 2 zo ziek zijn dat jullie ER elk jaar erdoor gaat.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:12 schreef etuiedelapiel het volgende:
Laten wij eens beginnen met de zorgkosten voor ons beiden. ¤245 p/m
Eigen risico 2x¤385 p/j
Vroeger betaalde ik 2x Fl 25 en soms een medicijnknaak
Nog veel vroeger ging ik een kip ruilen bij de plaatselijke sjamaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:12 schreef etuiedelapiel het volgende:
Vroeger betaalde ik 2x Fl 25 en soms een medicijnknaak
Of je accepteerde dat je dood gingquote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:17 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Nog veel vroeger ging ik een kip ruilen bij de plaatselijke sjamaan.
De verlossing! Op naar het hemelse paradijs.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Of je accepteerde dat je dood ging
In 1970 had de helft nog niet eens een auto, of een telefoon aansluiting.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat sowieso. Mijn ouders konden met alleen het salaris van m'n vaders baan als fabrieksarbeider gewoon een eengezinswoning met een tuin in de randstad kopen eind jaren '80. Veel succes daarmee tegenwoordig
Want?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik me eens in Natuurkunde verdiepen en minder blowen.
Back to the basics, binnenkort het nieuwe normaal.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:28 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
In 1970 had de helft nog niet eens een auto, of een telefoon aansluiting.
In veel dorpen was nog geen riolering, geen aardgas en ook geen cv. Een kolenkachel die 1 kamer kon verwarmen en een teiltje water wat het wekelijkse badmoment was.
Ja geweldig die welvaart van van 1970
Rutte heeft geen middeninkomen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:35 schreef pokkerdepok het volgende:
okee, de midden inkomens krijgen ook last. misschien gaat er nu dan wel wat gebeuren
Wat zou je dan willen?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:35 schreef pokkerdepok het volgende:
okee, de midden inkomens krijgen ook last. misschien gaat er nu dan wel wat gebeuren
Hartritmestoornissen die onder controle zijn maar wel jaarlijkse check dus je bent het zo kwijt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Sterkte ermee en vervelend dat jullie 2 zo ziek zijn dat jullie ER elk jaar erdoor gaat.
Rutte verdient 4 x modaal. Eigenlijk is dat een belachelijk laag salaris voor alle drek die hij over zich heen krijgt.quote:
eten en energie zou leuk zijnquote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:37 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Wat zou je dan willen?
En wat wil je daarvoor opgeven?
Als je overal moeite mee hebt leef je niet comfortabel.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, vooral de levensstandaard lag veel lager.
Of juist teveel wegens het feit dat zelfs de middeninkomens het lastig gaan krijgen en de boel niet meer kunnen betalen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:39 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Rutte verdient 4 x modaal. Eigenlijk is dat een belachelijk laag salaris voor alle drek die hij over zich heen krijgt.
Met magneten?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:41 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Of juist teveel wegens het feit dat zelfs de middeninkomens het lastig gaan krijgen en de boel niet meer kunnen betalen.
Pas als het heerschap persoonlijk last krijgt van alle problematieken in Nederland, dán gaan er dingen veranderen.
Nee niet met magneten. Ik reageer ergens anders op, dat heeft niks met magneten te maken.quote:
Als jij en wij meer geld krijgen, op welke manier dan ook, kan iets anders niet betaald worden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:40 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
eten en energie zou leuk zijn
hoe bedoel je, wat wil ik opgeven?
wat heb je aan al die dingen als je niet kan leven? niks toch. keuzes, he. eerst de mensen in leven houden. dan de rest. lijkt me nogal logisch.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:45 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Als jij en wij meer geld krijgen, op welke manier dan ook, kan iets anders niet betaald worden.
Onderwijs? Gezondheidszorg? Defensie? AOW? Iets van de verworvenheden van de verzorgingsstaat
Tja, maar als ze er zonder buffer toch voor kiezen om een toptelefoon te kopen, op een verre vakantie te gaan en vaak uit eten te gaan dan lukt dat niet. En ja "moet kunnen, is toch normaal?" wordt er dan gezegd.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ah ja, kheb 'm net gedaan. Volgens dat tooltje wordt me een buffer van 17.000 euro aangeraden.
Geen idee wat mensen gemiddeld aan spaargeld hebben eigenlijk. Als jong persoon is zo'n bedrag misschien heel wat, maar als je wat jaren gewerkt hebt, moet het toch wel lukken om zoiets bij elkaar te sparen zou je denken.
De wereld van politiek en economie draait om cijfers, niet om mensen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
wat heb je aan al die dingen als je niet kan leven? niks toch. keuzes, he. eerst de mensen in leven houden. dan de rest. lijkt me nogal logisch.
dat moet andersquote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:50 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
De wereld van politiek en economie draait om cijfers, niet om mensen.
Want de straten liggen vol met uitgehongerde middeninkomens?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
wat heb je aan al die dingen als je niet kan leven? niks toch. keuzes, he. eerst de mensen in leven houden. dan de rest. lijkt me nogal logisch.
ze kunnen ook niet meer rondkomen. dat is misschien genoeg dat er iets gaat gebeuren, ontevreden stemmers wil je toch net als regering.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:51 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Want de straten liggen vol met uitgehongerde middeninkomens?
Kunnen rondkomen, of kunnen rondkomen op de levensstandaard die je de afgelopen jaren gewend was zijn twee hele verschillende dingen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:52 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ze kunnen ook niet meer rondkomen. dat is misschien genoeg dat er iets gaat gebeuren, ontevreden stemmers wil je toch net als regering.
Bij de minste geringste bedreiging krijgt hij wel gratis zware beveiliging, die gratis zware beveiliging krijgen mensen die van een minimuminkomen moeten leven niet.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:39 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Rutte verdient 4 x modaal. Eigenlijk is dat een belachelijk laag salaris voor alle drek die hij over zich heen krijgt.
ik denk dat het gaat om hun vaste lasten. dat is dus een te hoge standaard nu, maar niet even snel aan te passen. iedereen sit vast aan dure huisen, twee autos, noem maar op.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kunnen rondkomen, of kunnen rondkomen op de levensstandaard die je de afgelopen jaren gewend was zijn twee hele verschillende dingen.
Dat je niet zomaar kan verhuizen is zonder meer waar, maar op heel veel andere zogenaamde vaste lasten is heel rap te bezuinigen. Een tweede auto is zo verkocht en een Netflix-abonnement is ook gewoon per maand te beëindigen. En je hoeft niet op wintersport hè.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:56 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik denk dat het gaat om hun vaste lasten. dat is dus een te hoge standaard nu, maar niet even snel aan te passen. iedereen sit vast aan dure huisen, twee autos, noem maar op.
Voor het geld hoeft hij het niet te doen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:39 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
uiteraard is dat waar. maar doet niets af aan dat ze nu in de problemen komen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat je niet zomaar kan verhuizen is zonder meer waar, maar op heel veel andere zogenaamde vaste lasten is heel rap te bezuinigen. Een tweede auto is zo verkocht en een Netflix-abonnement is ook gewoon per maand te beëindigen. En je hoeft niet op wintersport hè.
Dat mensen dat niet willen begrijp ik ook wel, maar dat heeft niets met niet rond kunnen komen te maken.
die basis is echt niet hoger dan een bijstands uitkering nu is.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 19:06 schreef Captain_Ghost het volgende:
Is de basisinkomen niet de oplossing voor dit gedoe..
Hiermee haalt je ook toeslagen, allerlei uitkeringen en nog meer circus weg.
Tegelijk bied je mensen een zekerheid zodat ze nog altijd kan terugvallen op de basis.
Ook zullen mensen meer voor zichzelf en of omgeving zorgen. Dat zal leiden tot een daling van de zorgkosten.
Men hoeven ook niet gaan stelen of wordt niet gauw dakloos. Dat scheelt ook overlast en inzet van politietaken.
Laten we zeggen dat 1000 is.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 19:18 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
die basis is echt niet hoger dan een bijstands uitkering nu is.
Klopt, overheid blijft maar geld verbrassen. Las ergens dat de overheid obese is geworden. Dat klopt wel.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:46 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Met partijen als vvd66 en politici als Kaag weet je in ieder geval dat er nooit aan een oplossing gewerkt zal worden.
De overheid moet gewoon minder geld verbrassen. Dan kunnen de belastingen ook wat omlaag. Mensen komen niet rond omdat ze netto te weinig geld ontvangen, niet met geld om kunnen gaan of een combinatie van die twee.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat zou de overheid moeten doen?
Stel je wil die 2,67 miljoen huishoudens compenseren.
Dat kost je 12 x ¤250 x 2.670.000 = ¤8.010.000.000 per jaar
Maar dat moet je dan vervolgens weer ophalen bij die andere 5.33 miljoen huishoudens, waardoor ook een deel in de problemen gaat komen.
Dat kan je compenseren door die huishoudens te compseneren.
Maar dat moet je dan vervolgens weer ophalen bij die andere resterende huishoudens, waardoor ook een deel in de problemen gaat komen.
Ofwel: gratis overheidsgeld bestaat niet, het is altijd belastinggeld dat is opgehaald bij burgers en bedrijven.
Je kan ook bedrijven zwaarder belasten, bedrijven die ook te maken hebben met hogere grondstofprijzen, energiekosten, etc. Of alleen energiebedrijven en oliemaatschappijen belasten? Maar gaan die dat ook niet doorrekenen onder de streep?
Ik ben overigens niet tegen het helpen van mensen die echt niet rond kunnen komen maar dan wel in combinatie met budget coaching.
Daarmee gaan arbeidsongeschikten er gigantisch hard op achteruit. Die kunnen met 1000 euro natuurlijk nooit rondkomen. Nu krijgen ze met toeslagen 1400 - 1500 euro.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 19:19 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Laten we zeggen dat 1000 is.
Hiermee kunnen mensen een parttime baan nemen. 20 uren per week. voor nog 1000 euro.
Anders kan je net goed gewoon fulltime gaan werken voor 2000 euro erbij. Het staat je vrij zoiets te doen.
Hiermee heb je geen last van alle ellende.
Er is nu al een tekort aan arbeidskrachten. Hoe wordt dat als mensen minder gaan werken?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 19:19 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Hiermee kunnen mensen een parttime baan nemen. 20 uren per week. voor nog 1000 euro.
Anders kan je net goed gewoon fulltime gaan werken voor 2000 euro erbij. Het staat je vrij zoiets te doen.
Das waar. Dat geldt ook voor de bijstand.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 20:31 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Daarmee gaan arbeidsongeschikten er gigantisch hard op achteruit. Die kunnen met 1000 euro natuurlijk nooit rondkomen. Nu krijgen ze met toeslagen 1400 - 1500 euro.
ik vrees dat het uiteindelijk niet veel uit zal maken. iedereen 1000 per maand is hogere belasting. full time werkers krijgen gewoon 1000 extra, gratis. en uitkeringestrekkers, arbeidsondergeschikten, die niet bij kunnen werken, zitten met 1000 en zonder toeslagen en extras, want die waren afgeschaft.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 19:19 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Het is toch al heel zwaar als een werknemer gewoon niet werken wil? Want werknemers weten dat het meeste werk dat aangeboden wordt, moet worden gedaan onder erbarmelijke omstandigheden, toch worden zij kwaad aangekeken op het feit dat zij geen baan hebben. Oninteressant is het dus al.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 20:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er is nu al een tekort aan arbeidskrachten. Hoe wordt dat als mensen minder gaan werken?
Toch zijn er nog werklozen. Ik zou het zo oninteressant als mogelijk maken om niet te werken, terwijl je daar fysiek en psychisch wel toe in staat bent.
Dat gebeurt al jaren. Ben je de afgelopen 15 jaar op backpackreis geweest om jezelf te ontdekken of zo?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 20:56 schreef Halcon het volgende:
Ik zou het zo oninteressant als mogelijk maken om niet te werken, terwijl je daar fysiek en psychisch wel toe in staat bent.
Valt wel mee hier in NL.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 21:41 schreef torentje het volgende:
Want werknemers weten dat het meeste werk dat aangeboden wordt, moet worden gedaan onder erbarmelijke omstandigheden,
En dat ze nu in de problemen komen betekent voor velen simpelweg dat ze nu wat luxe de deur uit moeten doen/niet meer moeten kopen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 19:17 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
uiteraard is dat waar. maar doet niets af aan dat ze nu in de problemen komen.
Dan ben jij nooit voor langere tijd op een werkvloer met werken bezig geweest, dan wist jij ook wel dat de erbarmelijke omstandigheden er nog steeds zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 21:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Valt wel mee hier in NL.
Grootste probleem is dat er niet genoeg betaald wordt en die waardeloze flexcontracten.
Ditquote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En dat ze nu in de problemen komen betekent voor velen simpelweg dat ze nu wat luxe de deur uit moeten doen/niet meer moeten kopen.
Internetabbo naar de laagste snelheid, mobiel abbo naar een (veel) kleinere bundel omdat je toch wel bijna overal wifi kan krijgen, streamingsdiensten de deur uit, tweede auto er uit of verruilen voor een scootertje, geen koffie to go meer etc
Ga weg met je slappe gezwets, trollquote:Op zaterdag 16 juli 2022 21:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is toch al heel zwaar als een werknemer gewoon niet werken wil? Want werknemers weten dat het meeste werk dat aangeboden wordt, moet worden gedaan onder erbarmelijke omstandigheden, toch worden zij kwaad aangekeken op het feit dat zij geen baan hebben. Oninteressant is het dus al.
Jij reageert wel erg heftig op voor jou onwelgevallige berichten. Zou jij niet eens met een psychiater gaan praten? Want ik maak me echt zorgen om jou.quote:
Wat versta je dan precies onder erbarmelijke omstandigheden?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:20 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan ben jij nooit voor langere tijd op een werkvloer met werken bezig geweest, dan wist jij ook wel dat de erbarmelijke omstandigheden er nog steeds zijn.
Dat is een deel van het probleem, nog te veel mensen hebben niet door hoe schrijnend de financiële problemen voor veel Nederlanders zijn. Als je iets niet ziet, betekent dat niet dat het er ook niet is.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:16 schreef Wetenschapsvraag het volgende:
Wij verdienen beide modaal en ervaren geen problemen. Ik denk dat mensen wellicht in problemen komen omdat ze hun extra luxe leven niet uit het raam willen gooien maar verder.. de echte armen zijn er natuurlijk sowieso maar 1 / 3.. dat zie ik niet om mij heen
en voor je t weet hoor je niet meer bij de middenklasse...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En dat ze nu in de problemen komen betekent voor velen simpelweg dat ze nu wat luxe de deur uit moeten doen/niet meer moeten kopen.
Internetabbo naar de laagste snelheid, mobiel abbo naar een (veel) kleinere bundel omdat je toch wel bijna overal wifi kan krijgen, streamingsdiensten de deur uit, tweede auto er uit of verruilen voor een scootertje, geen koffie to go meer etc
Ik maak mij al jaren zorgen om jou, maar ik heb goede hoop dat je al enige vorm van begeleiding hebt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij reageert wel erg heftig op voor jou onwelgevallige berichten. Zou jij niet eens met een psychiater gaan praten? Want ik maak me echt zorgen om jou.
En tegelijkertijd veel te veel voor de drek die hij veroorzaakt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:39 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Inderdaad, die lag veel lager. Maar je wist niet beter omdat het doodeenvoudig niet bestond of voor modaal totaal onbereikbaar was. Nu is er zoveel mogelijk dat het maken van keuzes stukken moeilijker is. Bovendien is de maatschappij veel meer gestrest. Alles moet vandaag. En die vreselijke consumptie maatschappij.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, vooral de levensstandaard lag veel lager.
Het is toch wel een probleem met 2 kanten. Enerzijds te weinig verdienen, anderzijds niet met geld om kunnen gaan. Er zijn mensen met 3x modaal die niet rondkomen en mensen met minimum die dat wel lukt.quote:Op zondag 17 juli 2022 00:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
Precies, gewoon jezelf wijs blijven maken dat al die mensen gewoon iets teveel Audi's en verre vakanties genieten... Dat weerhoudt ervan iets van empathie te ontwikkelen, of, dat kan ook, het houdt het beeld in stand dat je zoveel beter bent dan die op krediet levende paupers.
Soms vroeg ik me nog af hoe het toch kon, VVD de grootste, en dat al 12 jaar. Dit soort topics maken weer in een klap duidelijk waarom het zo is.
Je zegt nu feitelijk dat ik medelijden moet hebben met de groep die best rond kan komen als ze hun uitgaven wat aanpassen. Ik gaf namelijk al aan dat er altijd een groep is die echt arm is. Je doet net alsof ik een probleem niet onderken.. ik zeg alleen dat een deel terug moet vallen op wat minder luxequote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:56 schreef Ronald het volgende:
[..]
Dat is een deel van het probleem, nog te veel mensen hebben niet door hoe schrijnend de financiële problemen voor veel Nederlanders zijn. Als je iets niet ziet, betekent dat niet dat het er ook niet is.
Daar gaat je wintersport. Je zal het maar meemaken.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:56 schreef Ronald het volgende:
[..]
Dat is een deel van het probleem, nog te veel mensen hebben niet door hoe schrijnend de financiële problemen voor veel Nederlanders zijn. Als je iets niet ziet, betekent dat niet dat het er ook niet is.
Huishoudboekje of niet. Het geld rent er gewoonweg toch wel uit.quote:Op zondag 17 juli 2022 01:42 schreef FlauwKapsel het volgende:
Misschien ligt een groot deel van het probleem wel bij het feit dat die huishoudens geen huishoudboekjes hebben.
Een land draait of valt bij een succesvolle sterke middenklasse.quote:Op zondag 17 juli 2022 01:21 schreef pokkerdepok het volgende:
ik denk dat het meer bedoeld is als gewoon een waarneming; middeninkomens komen nu ook in de problemen.
gaat er niete cht om dat ze hun levens kunnen aanpassen en dat het dus eigenlijk geen echt probleem is voor hun. het gaat erom dat de levensstandaard die we hadden, nu wegvalt, voor zowel lage als midden inkomens. dat veranderd de gehele maatschappij. iedereen, maar ook vooral de economie, is er gebaat bij dat de middeninkomens blijven uitgeven en leven zoals ze deden.
Nou, je hebt tenminste overzicht van wat er inkomt en uitgaat. Je weet waarschijnlijk best dat veel mensen daar geen besef van hebben en te grote aankopen doen. Zodra je schulden hebt, kom je in de problemen.quote:Op zondag 17 juli 2022 02:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Huishoudboekje of niet. Het geld rent er gewoonweg toch wel uit.
Wij hebben er een en houden m bij. Wat wil je exact doen dan? Geen brood en melk halen?
Als ze nou gewoon wat minder avocado toast eten...quote:Op zondag 17 juli 2022 01:42 schreef FlauwKapsel het volgende:
Misschien ligt een groot deel van het probleem wel bij het feit dat die huishoudens geen huishoudboekjes hebben.
Of hersenen ontwikkelen.quote:Op zondag 17 juli 2022 02:53 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als ze nou gewoon wat minder avocado toast eten...
Misschien is de perceptie onder de kiezers dat de politici vooral Shell en Unilever hebben gesteund, ook wel niet terecht. Beetje gek als deze multinationals verkassen als ze zo goed geholpen (?) zijn en gekregen hebben waar ze om vroegen.quote:Op zondag 17 juli 2022 02:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mss verandert er een oeer iets in de haag door een ander politiek bestel die wel de sociale knoppen als prio 1 heeft en geen shell/unilever/aandeelhouders.
Die vervolgens toch stank voor dank geven door te verkassen.
Gezien het aantal werklozen en het aantal openstaande vacatures, is het toch nog te interessant.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 21:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat gebeurt al jaren. Ben je de afgelopen 15 jaar op backpackreis geweest om jezelf te ontdekken of zo?![]()
Het is niet meer de jaren 80/90 waar je even bij de sociale dienst langsgaat, zegt dat je wat last hebt van je rug, en met een envelopje met geld weer naar buiten loopt.
Een hoger inkomen kan natuurlijk ook door een langere belasting. Dan heb je meer netto over van je bruto inkomen. Of zat je te denken aan dat fulltime werkende mensen er nog een baan bij gaan nemenquote:Op zondag 17 juli 2022 05:19 schreef LangeTabbetje het volgende:
Rondkomen is dus inkomsten versus uitgaven....
Nu gaan de uitgaven omhoog door allerlei oorzaken...... maar zorg dan voor extra inkomsten.... doe er wat aan i.p.v. Rutte overal de schuld van te geven....
Waarom niet? Gewoon je zaakjes op orde werken, gooi me platzak uit een parachute in Angola en ik zorg dat ik binnen een jaar de rijkste man van het land ben, kwestie van grote ballen hebben en een ruggengraat.quote:Op zondag 17 juli 2022 05:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een hoger inkomen kan natuurlijk ook door een langere belasting. Dan heb je meer netto over van je bruto inkomen. Of zat je te denken aan dat fulltime werkende mensen er nog een baan bij gaan nemen
Vind dit altijd wel het mooie aan Fok. Niet meegaan in dat slachtoffergedoe maar gewoon de realiteit benoemen: Dat de meeste Nederlanders met iets beter budgetteren ook niet meteen aan de grond hoeven te zitten.quote:Op zondag 17 juli 2022 01:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar gaat je wintersport. Je zal het maar meemaken.
Vertel eens, jij hebt ervaring zo te horen. Ik ben benieuwd!quote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:20 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan ben jij nooit voor langere tijd op een werkvloer met werken bezig geweest, dan wist jij ook wel dat de erbarmelijke omstandigheden er nog steeds zijn.
Pay yourself first.quote:Op zondag 17 juli 2022 02:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Huishoudboekje of niet. Het geld rent er gewoonweg toch wel uit.
Wij hebben er een en houden m bij. Wat wil je exact doen dan? Geen brood en melk halen?
Dat zijn extremen, niet de meerderheid van die groepen.quote:Op zondag 17 juli 2022 00:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is toch wel een probleem met 2 kanten. Enerzijds te weinig verdienen, anderzijds niet met geld om kunnen gaan. Er zijn mensen met 3x modaal die niet rondkomen en mensen met minimum die dat wel lukt.
Dat weet ik niet.quote:Op zondag 17 juli 2022 07:46 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Dat zijn extremen, niet de meerderheid van die groepen.
De meeste werkenden komen ook gewoon rond en doen geen gekke dingen. Maar de lage inkomens/uitkeringen/bijstand hebben het gewoon erg moeilijk en de meerderheid daarvan doet ook geen gekke dingen. Continu de nadruk leggen op het kleine deel van beide groepen dat niet met geld om kan gaan is niet fair.quote:Op zondag 17 juli 2022 07:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat weet ik niet.
Meeste werkende mensen zouden toch wel rond moeten kunnen komen. Tenminste, als ze geen gekke dingen doen.
Waaarom zit je dan nu achter je toetsenbord op je zolderkamer bij je moeder?quote:Op zondag 17 juli 2022 06:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Waarom niet? Gewoon je zaakjes op orde werken, gooi me platzak uit een parachute in Angola en ik zorg dat ik binnen een jaar de rijkste man van het land ben, kwestie van grote ballen hebben en een ruggengraat.
Ik denk dat jij in Angola nog geen dag zou overleven.quote:Op zondag 17 juli 2022 06:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Waarom niet? Gewoon je zaakjes op orde werken, gooi me platzak uit een parachute in Angola en ik zorg dat ik binnen een jaar de rijkste man van het land ben, kwestie van grote ballen hebben en een ruggengraat.
Zijn kontje verkopen zal daar geen goudmijn zijn.quote:Op zondag 17 juli 2022 08:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik denk dat jij in Angola nog geen dag zou overleven.
Binnen een jaar zijn je botten vermalen en verkocht als potentieverhogend middel.quote:Op zondag 17 juli 2022 06:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dat is in theorie een oplossing, echter voordat de markt zich aan de nieuwe situatie heeft aangepast heb je een berg slachtoffers, veelal armen, waar je u tegen zegt.quote:Op zondag 17 juli 2022 00:50 schreef Alov het volgende:
Nibud zegt: We gebruiken zoveel energie dat de prijs omhoog geschoten is, dus laten we de energiekosten subsidiëren voor lagere inkomens. Zodat de vraag naar energie nog hoger wordt? Beter schaf de subsidies/regelingen die de huizenprijzen en dus huren de hoogte in stuwen af, dan kunnen we allemaal besparen op woonkosten. Dat is als je rationeel denkt tenminste.
Wat heb je aan een huishoudboekje als je zelfs de meest essentiele boodschappen niet meer kunt betalen?quote:Op zondag 17 juli 2022 01:42 schreef FlauwKapsel het volgende:
quote:Op zondag 17 juli 2022 08:34 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Binnen een jaar zijn je botten vermalen en verkocht als potentieverhogend middel.
Eerst het zuur, dan het zoet.quote:Op zondag 17 juli 2022 08:37 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dat is in theorie een oplossing, echter voordat de markt zich aan de nieuwe situatie heeft aangepast heb je een berg slachtoffers, veelal armen, waar je u tegen zegt.
Bijna de helft van de werkenden werkt part-time. Als zij geen stapje terug willen doen in hun levensstandaard, dan is het echt niet onmenselijk om te zeggen dat je de gestegen kosten ook kunt opvangen met wat meer inkomsten. Zeker niet gezien de huidige arbeidsmarkt.quote:Op zondag 17 juli 2022 05:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een hoger inkomen kan natuurlijk ook door een langere belasting. Dan heb je meer netto over van je bruto inkomen. Of zat je te denken aan dat fulltime werkende mensen er nog een baan bij gaan nemen
Dat kan, maar dat is een lapmiddel. Dat is harder gaan dweilen ipv de kraan dicht te draaien.quote:Op zondag 17 juli 2022 09:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bijna de helft van de werkenden werkt part-time. Als zij geen stapje terug willen doen in hun levensstandaard, dan is het echt niet onmenselijk om te zeggen dat je de gestegen kosten ook kunt opvangen met wat meer inkomsten. Zeker niet gezien de huidige arbeidsmarkt.
Als alle part-timers een halve of hele dag extra gaan werken, dan zal bovendien in veel sectoren het personeelstekort geheel of grotendeels opgelost kunnen worden.
Zat het leven maar zo simpel in elkaar. Werkgevers zijn er niet happig op, werknemers ook niet, het verschil in extra kosten en het beetje meer inkomen is simpelweg niet lonend. En werkgevers denken al aan de recessie en dus geld.quote:Op zondag 17 juli 2022 09:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bijna de helft van de werkenden werkt part-time. Als zij geen stapje terug willen doen in hun levensstandaard, dan is het echt niet onmenselijk om te zeggen dat je de gestegen kosten ook kunt opvangen met wat meer inkomsten. Zeker niet gezien de huidige arbeidsmarkt.
Als alle part-timers een halve of hele dag extra gaan werken, dan zal bovendien in veel sectoren het personeelstekort geheel of grotendeels opgelost kunnen worden.
Daarmee wordt vooral de fiscus gespekt zonder dat zoiets echt meer netto inkomen oplevert.quote:Op zondag 17 juli 2022 09:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dit zijn altijd gave posts. Hiervoor zit ik op nerdhemel Fok lolquote:Op zondag 17 juli 2022 06:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Hier is al op geantwoord dus lees t hele toppik eens.quote:Op zondag 17 juli 2022 09:02 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Wat heb je aan een huishoudboekje als je zelfs de meest essentiele boodschappen niet meer kunt betalen?
Er komt een tijd dat je niet meer verder kan bezuinigen.
Dat het gewoon op is.
Werkdruk en slechte sanitaire voorzieningen en moeilijk tot onmogelijk om hygiënisch te kunnen werken.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:30 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wat versta je dan precies onder erbarmelijke omstandigheden?
Ik heb in de bouw gewerkt, en in een (auto) fabriek voordat ik me liet omscholen en naar kantoor ging.
Het is hard werken klopt. Maar de werkomstandigheden waren gewoon goed. Er mag alleen (met name bij bijvoorbeeld productiewerk) wat meer betaalt worden.
Anderen (armen) eten het zuur, daarna kun jij meesmikkelen van het zoet.quote:
Dat laatste klopt. Ze gaan in januari 2023 echt niet de benzineprijs weer met 20 cent verhogen als de prijzen zo hoog blijven. Of de energierekening met tientallen euro's omhoog.quote:Op zondag 17 juli 2022 11:03 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Anderen (armen) eten het zuur, daarna kun jij meesmikkelen van het zoet.
Maar even als verdiepende gedachte: dat is het probleem met subsidies in veel gevallen, het werkt maar kort. Daarna bakt het zich in de marktprijs en moet je nog meer subsidies geven om hetzelfde effect voor korte tijd te krijgen. En je kunt zeer moeilijk meer terug. Politiek zeer onopportuun en er vallen slachtoffers die zich gewild of ongewild afhankelijk hebben gemaakt van die subsidies.
quote:Op zondag 17 juli 2022 06:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Hier durf ik wel een kratje bier om te verwedden.quote:Op zondag 17 juli 2022 06:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Werkgevers zijn er niet happig op?? De gemiddelde werkgever zoekt zich rot naar personeel, als die gebruik kan maken van eigen mensen die al helemaal ingewerkt zijn pakt ie dat met beide handen aan.quote:Op zondag 17 juli 2022 09:28 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Zat het leven maar zo simpel in elkaar. Werkgevers zijn er niet happig op, werknemers ook niet, het verschil in extra kosten en het beetje meer inkomen is simpelweg niet lonend. En werkgevers denken al aan de recessie en dus geld.
voor een hoop kantoorfuncties kun je het werk ook prima in 4 dagen doen ipv 5. Kwestie van plannen en discipline. Dat een hoop mensen ook parttime werken scheelt wellicht ook nog eens veel uitval doordat men meer tijd heeft zich op te laden. Zit er zelf ook aan te denken naar 4 dagen te gaan, door het arbeidstekort is dat vaak ook geen probleem als je anders vertrekt.quote:Op zondag 17 juli 2022 14:08 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Werkgevers zijn er niet happig op?? De gemiddelde werkgever zoekt zich rot naar personeel, als die gebruik kan maken van eigen mensen die al helemaal ingewerkt zijn pakt ie dat met beide handen aan.
Als jij een deeltijder in de zorg bent en je wil van 3 naar 4 dagen toe, is het morgen geregeld.
Ik weet natuurlijk niet hoe jij het nu hier voor elkaar hebt maar stel je wil multimiljardair worden, verhuis dan maar snel.quote:Op zondag 17 juli 2022 06:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Vroeger op verjaardagen hoorde je dat ook. En toen zei mijn oom altijd dat het communisme in Rusland een veel beter en eerlijker regime was. Daar kreeg iedereen even veel en was iedereen gelijk.quote:Op zondag 17 juli 2022 14:33 schreef Gehrman het volgende:
Dit soort berichten enerzijds terwijl anderzijds het geld tegen de plinten opklotst bij het grootbedrijf en de vastgoed investeerders. Ziehier de gevolgen van het neoliberale VVD66 beleid.
Basisinkomen is leuk zodra een klein groepje mensen dusdanig productief is geworden dat de rest economisch gezien overbodig is. Vooralsnog kunnen een hoop banen niet worden ingevuld omdat er geen mensen te vinden zijn, en dat zijn lang niet alleen specialistische vacatures. Dat ligt overigens ook aan de enorme hoeveeheid bullshitbanen- en studies die ervoor zorgen dat een hoop mensen (verborgen) vrijwel niet productief zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 19:06 schreef Captain_Ghost het volgende:
Is de basisinkomen niet de oplossing voor dit gedoe..
Hiermee haalt je ook toeslagen, allerlei uitkeringen en nog meer circus weg.
Tegelijk bied je mensen een zekerheid zodat ze nog altijd kan terugvallen op de basis.
Ook zullen mensen meer voor zichzelf en of omgeving zorgen. Dat zal leiden tot een daling van de zorgkosten.
Men hoeven ook niet gaan stelen of wordt niet gauw dakloos. Dat scheelt ook overlast en inzet van politietaken.
Dit is wss ook de Fok!er met de grootste pener op dit forum.quote:Op zondag 17 juli 2022 06:38 schreef UitStraling het volgende:
Alleen jammer dat er altijd zoveel slachtoffers vallen.quote:Op zondag 17 juli 2022 14:42 schreef Tengano het volgende:
[..]
Vroeger op verjaardagen hoorde je dat ook. En toen zei mijn oom altijd dat het communisme in Rusland een veel beter en eerlijker regime was. Daar kreeg iedereen even veel en was iedereen gelijk.
Tja, een kleinigheidje hou je altijdquote:Op zondag 17 juli 2022 14:58 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
Alleen jammer dat er altijd zoveel slachtoffers vallen.
Exact, die maatregel was oerstom. Uiteindelijk settled de prijs bij een eindbedrag per liter. Dan kan het grootste deel maar beter naar de staat gaan dan naar clubs als Shell, of erger nog landen als Rusland en KSA.quote:Op zondag 17 juli 2022 11:07 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat laatste klopt. Ze gaan in januari 2023 echt niet de benzineprijs weer met 20 cent verhogen als de prijzen zo hoog blijven. Of de energierekening met tientallen euro's omhoog.
Het dempt ook nog eens de motivatie om de consumptie te minderen. Wat er nu gebeurt is een heilloze weg naar hyperinflatie.
Ze hebben er al last van Dutch disease, dus op een diseased Dutch zitten ze echt niet te wachten.quote:Op zondag 17 juli 2022 06:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De energierekening subsideren is gewoon tijdelijke maatregel. Hoe zit het met volgend jaar?? of jaar daarna weer? De gasprijs blijft hoog hoor. Ze gaan niet dalen. Ze zijn gekoppeld met olieprijs.quote:Op zondag 17 juli 2022 14:42 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Basisinkomen is leuk zodra een klein groepje mensen dusdanig productief is geworden dat de rest economisch gezien overbodig is. Vooralsnog kunnen een hoop banen niet worden ingevuld omdat er geen mensen te vinden zijn, en dat zijn lang niet alleen specialistische vacatures. Dat ligt overigens ook aan de enorme hoeveeheid bullshitbanen- en studies die ervoor zorgen dat een hoop mensen (verborgen) vrijwel niet productief zijn.
Dan over de huidige inflatie. Het probleem is dat energie duurder is geworden, en daar kun je simpelweg niet iedereen voor compenseren. We moeten wel de laagste inkomen overeind houden, tot deze vreemde situatie (covid, economische oorlog met Rusland) is overgewaaid.
Wat allicht een beter idee is dan simpelweg de energierekening van de lagere inkomens te betalen via subsidies, is het maken van een efficiëntie slag. Als we huizen flink gaan isoleren, dan gaat het verbruik omlaag en daarmee te prijzen van energie ook. Bovendien is het een structurele oplossing en geen pleister op de wond. Er zitten natuurlijk wat haken en ogen aan, maar we hebben een enorm overheidsapparaat dat maar eens met oplossingen moet komen.
Je mag er zo vaak op antwoorden als je wilt .quote:Op zondag 17 juli 2022 09:44 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Hier is al op geantwoord dus lees t hele toppik eens.
Ik denk eerder als anticonceptiemiddel of braakopwekkend middel.quote:Op zondag 17 juli 2022 08:34 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Binnen een jaar zijn je botten vermalen en verkocht als potentieverhogend middel.
quote:Op zondag 17 juli 2022 18:05 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Je mag er zo vaak op antwoorden als je wilt .
Het is een vrij land,
Wat deze keyboard hero natuurlijk niet kan en doet. Maar blijft wel vermakelijk dit soort postings op fok.quote:Op zondag 17 juli 2022 14:37 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet hoe jij het nu hier voor elkaar hebt maar stel je wil multimiljardair worden, verhuis dan maar snel.
We gaan binnenkort 500 euro beuren. Als Rutte is nou nog eens 1000 euro uitdeelt dan komt het goed.quote:
Rutte.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:59 schreef annatjevhoven het volgende:
[..]
We gaan binnenkort 500 euro beuren. Als Rutte is nou nog eens 1000 euro uitdeelt dan komt het goed.
Als de energietransitie een paar jaar eerder op gang was gekomen, had het nu juist een significant deel van de problemen kunnen voorkomen. Maar ja, door dwarsbomers die bang waren voor onder andere de investeringskosten van de energietransitie dragen we als Nederland nu een veelvoud van die kosten af aan de landen van waaruit we energie importeren.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:58 schreef Gehrman het volgende:
[..]
En dan moet de energietransitie nog beginnen. Dat is niet te betalen.
Gelukkig is kernenergie nu groen volgens de EU, hadden ze even besloten omdat t goed uit kwam denk ik? Wind en zonne-energie neemt veel te veel ruimte in beslag, niet rendabel en veel te veel afval.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als de energietransitie een paar jaar eerder op gang was gekomen, had het nu juist een significant deel van de problemen kunnen voorkomen. Maar ja, door dwarsbomers die bang waren voor onder andere de investeringskosten van de energietransitie dragen we als Nederland nu een veelvoud van die kosten af aan de landen van waaruit we energie importeren.
Hopelijk komt de energietransitie nu onder druk van de hoge prijzen dan eindelijk echt op gang, dat is op lange termijn echt een verademing. Niet alleen voor klimaat en milieu, maar ook voor het Nederlandse huishoudboekje.
Och, zon kan super lokaal op een huis geplakt worden (zonnepaneel) met een dikke vette accu per wijk waar het nodig is om de spanning eraf te halen... Dan heb je toch een grote smak al te pakken.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:22 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Gelukkig is kernenergie nu groen volgens de EU, hadden ze even besloten omdat t goed uit kwam denk ik? Wind en zonne-energie neemt veel te veel ruimte in beslag, niet rendabel en veel te veel afval.
Maar is zo'n accu niet verschrikkelijk vervuilend om te maken? Een zonnepaneel is handig ja maar schoon?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Och, zon kan super lokaal op een huis geplakt worden (zonnepaneel) met een dikke vette accu per wijk waar het nodig is om de spanning eraf te halen... Dan heb je toch een grote smak al te pakken.
Zonnepaneel gaat 30 jaar mee, stookkachel moet je iedere keer bijvullen met kolen en de schoorsteenveger moet ook af en toe de schoorsteen komen schoonmaken anders heb je brandgevaar.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:45 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Maar is zo'n accu niet verschrikkelijk vervuilend om te maken? Een zonnepaneel is handig ja maar schoon?
Daken zijn vaak niet sterk genoeg.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Voor PV is inderdaad meer dan genoeg ruimte beschikbaar op bestaande daken. Het is een schande dat er voor zonneweides toestemming gegeven wordt terwijl er op een steenworp afstand distributiecentra en bedrijfshallen staan zonder ook maar één paneel op het dak.
Soms mag het ook gewoon niet omdat er geen ruimte is op het net.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Het is ook schande dat er héél veel panden zijn gebouwd de laatste 5 tot 10 jaar (zowel woningen als bedrijfspanden) waar niet voldoende PV panelen liggen om het eigen verbruik van het pand af te dekken (of maximaal oppervlak aan panelen, als het verbruik hoger ligt dan wat met het dakoppervlak opgewekt kan worden).
Dat Kernenergie en aardgas ineens groen gelabeld zijn is natuurlijk gewoon politieke bullshit. Ik voorzie dat dit binnen een paar jaar definitief is teruggedraaid onder druk van rechtszaken.
Ach, in DenHaag denken ze dat iedereen zat poen heeft om zonnepanelen, warmtepomp en een EV aan te schaffenquote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:58 schreef Gehrman het volgende:
[..]
En dan moet de energietransitie nog beginnen. Dat is niet te betalen.
Ligt er aan waar die accu zich bevindt en van welke materialen die is gemaakt.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:45 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Maar is zo'n accu niet verschrikkelijk vervuilend om te maken? Een zonnepaneel is handig ja maar schoon?
Voor alles wat de laatste 10 jaar gebouwd is, is dat een schande. Voor alles wat er al wat langer staat is daar ongetwijfeld een prima oplossing voor te vinden.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daken zijn vaak niet sterk genoeg.
[..]
CO2 arm is natuurlijk heel wat anders dan 'schoon' 'groen' of 'milieuvriendelijk'. Dat het op dit moment onhandig is om bestaande kernenergie af te schalen ben ik met je eens. Je moet immers niet je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt gekocht.quote:Soms mag het ook gewoon niet omdat er geen ruimte is op het net.
En nee kernenergie is CO2 zuinig, het is uiterst ongewenst als je in CO2 doemporno gelooft om dat af te schalen.
Toen God Baudet begon over zijn uit de duim gezogen "1000 miljard" heb ik wel eens nagerekend wat doorgaan op gelijke voet aan import van energie kost voor Nederland. Let wel: tegen de 'oude' prijzen. Die 1000 miljard aan kosten maken we ook in 30-40 jaar door fossiel te blijven verbranden.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:51 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ach, in DenHaag denken ze dat iedereen zat poen heeft om zonnepanelen, warmtepomp en een EV aan te schaffen
Politiek gezien mag er gewoon geen belemmering zijn om argwanend naar kernenergie te kijken vandaar da ze kiezen het groen te noemen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:58 schreef Ivo1985 het volgende:
CO2 arm is natuurlijk heel wat anders dan 'schoon' 'groen' of 'milieuvriendelijk'. Dat het op dit moment onhandig is om bestaande kernenergie af te schalen ben ik met je eens. Je moet immers niet je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt gekocht.
Maar kern is niet duurzaam tav de toekomst zolang er geen oplossingen zijn om kernafval binnen één generatie onschadelijk te maken.
Politiek is er juist een belemmering omdat de bevolking geen kernenergie wil en al helemaal niet in hun spreekwoordelijke achtertuin.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Politiek gezien mag er gewoon geen belemmering zijn om argwanend naar kernenergie te kijken vandaar da ze kiezen het groen te noemen.
De realiteit is anders, klopt, maar de simpele geesten zijn beïnvloedbaar lijkt het op dit soort alternatieve werkelijkheden.
De bevolking? Ik ken genoeg mensen die geen bezwaar hebben tegen kernenergie, en ik ben er een van.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Politiek is er juist een belemmering omdat de bevolking geen kernenergie wil en al helemaal niet in hun spreekwoordelijke achtertuin.
Ja, naja, ligt aan je startpunt.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Politiek is er juist een belemmering omdat de bevolking geen kernenergie wil en al helemaal niet in hun spreekwoordelijke achtertuin.
1 winter in de kou en dat is veranderdquote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is geen EU wetgeving die een lidstaat verplicht kernenergie te gebruiken of te bouwen. En daar ligt het politieke probleem, bij de lidstaten.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja, naja, ligt aan je startpunt.
Ik kijk vanuit de EU want dit is EU wetgeving. Die ageert dus tegen nationale overheden die een ander idee hebben.
Ja, alleen duurt het dan een jaar of twintig voor de kerncentrale draait. Klein detail.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 20:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
1 winter in de kou en dat is veranderd
De mensen in Borssele vinden het prima om er nog twee naast te zetten.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:53 schreef Tijger_m het volgende:
EU noemt het groen. Daar ging het over. Bij het onderwerp blijven.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 20:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is geen EU wetgeving die een lidstaat verplicht kernenergie te gebruiken of te bouwen. En daar ligt het politieke probleem, bij de lidstaten.
Wat laat zien dat onze regering geen visie heeft, een reagering is.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 20:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, alleen duurt het dan een jaar of twintig voor de kerncentrale draait. Klein detail.
Je mogen dan ook de vruchten plukken van R. Jetten als crisisminister.quote:Op woensdag 20 juli 2022 08:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat laat zien dat onze regering geen visie heeft, een reagering is.
Dat mensen niet rondkomen komt vooral doordat het reel besteedbaar inkomen de afgelopen decennia nauwelijks gestegen is, sterker nog het besteedbaar inkomen van huishoudens staat al bijna 45 jaar vrijwel stil.quote:Op woensdag 20 juli 2022 08:28 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Je mogen dan ook de vruchten plukken van R. Jetten als crisisminister.
Bron?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:53 schreef Tijger_m het volgende:
omdat de bevolking geen kernenergie wil en al helemaal niet in hun spreekwoordelijke achtertuin.
Praat voor jezelf.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik beschouw mezelf ook onderdeel van de bevolking en ik wil heel graag kernenergie.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ow ja? Ik woon hemelsbreed minder dan 10 km van Borssele, ik ken hiermaar weinig mensen die er faliekant tegen zijn.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat was 30 jaar geleden ook het argument er niet aan te beginnen, als we daar toen niet naar hadden geluisterd hadden we er nu al ruim 10 jaar profijt van gehad.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 20:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, alleen duurt het dan een jaar of twintig voor de kerncentrale draait. Klein detail.
Vattenfall die zo voor groene energie is en de transitie 'samen' gaat doen. Echt als er één bedrijf is waar ik weg wil is het wel Vattenfall. Bleghquote:
Is niet elk bedrijf zo? ik zit ook bij Vattenfall.quote:Op woensdag 20 juli 2022 09:16 schreef xzaz het volgende:
[..]
Vattenfall die zo voor groene energie is en de transitie 'samen' gaat doen. Echt als er één bedrijf is waar ik weg wil is het wel Vattenfall. Blegh
Ik heb een tijdje voor Vattenfall gewerkt en die visie hebben ze oprecht, en ze balen dat ze het niet sneller kunnen omdat ze nog aan hun legacy investeringen vast zitten, ook gewoon 1 van de meer innovatieve grotere bedrijven waar ik gewerkt heb.quote:Op woensdag 20 juli 2022 09:16 schreef xzaz het volgende:
[..]
Vattenfall die zo voor groene energie is en de transitie 'samen' gaat doen. Echt als er één bedrijf is waar ik weg wil is het wel Vattenfall. Blegh
Oh please wat een bullshit. Het is gewoon een verdienmodel door het verkopen van hun onderdelen aan bedrijven en daarna weer te lobbien voor nieuwe plaatsen in de Noordzee. Uiteindelijk ziet de klant er 0,0% van. Nou ja, 100% want de kosten gaan alleen maar omhoog.quote:Op woensdag 20 juli 2022 09:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje voor Vattenfall gewerkt en die visie hebben ze oprecht, en ze balen dat ze het niet sneller kunnen omdat ze nog aan hun legacy investeringen vast zitten, ook gewoon 1 van de meer innovatieve grotere bedrijven waar ik gewerkt heb.
In principe zie je dit elk groot bedrijf doen, maar ik kan je zeggen dat ze oprecht willen vergroenen.quote:Op woensdag 20 juli 2022 09:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Oh please wat een bullshit. Het is gewoon een verdienmodel door het verkopen van hun onderdelen aan bedrijven en daarna weer te lobbien voor nieuwe plaatsen in de Noordzee. Uiteindelijk ziet de klant er 0,0% van. Nou ja, 100% want de kosten gaan alleen maar omhoog.
Bovendien vindt Vattefall het zo goed dat de consument ook groen is dat ze wel 0,07 euro aan TLV geven. Nee, wat een groen bedrijf! We gaan het samen doen hoor. Alleen de klant mag het betalen.
Wie is de bevolking?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik kan dit beamen, ook bij andere grote Elektriciteitsbedrijven.quote:Op woensdag 20 juli 2022 09:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
In principe zie je dit elk groot bedrijf doen, maar ik kan je zeggen dat ze oprecht willen vergroenen.
Ze doe gewoon een facebookje hoorquote:Op woensdag 20 juli 2022 09:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje voor Vattenfall gewerkt en die visie hebben ze oprecht, en ze balen dat ze het niet sneller kunnen omdat ze nog aan hun legacy investeringen vast zitten, ook gewoon 1 van de meer innovatieve grotere bedrijven waar ik gewerkt heb.
Heb je er gewerkt?quote:Op woensdag 20 juli 2022 09:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ze doe gewoon een facebookje hoor
Waarom is dat belangrijk voor mijn mening?quote:
Om een mening te vormen is kennis nogal relevant, vandaar mijn vraag.quote:Op woensdag 20 juli 2022 09:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom is dat belangrijk voor mijn mening?
Ik heb kennis genoeg over de verduurzaming van de grote bedrijven in NL.quote:Op woensdag 20 juli 2022 09:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Om een mening te vormen is kennis nogal relevant, vandaar mijn vraag.
Weten waar je het over hebt maakt een mening meer validequote:Op woensdag 20 juli 2022 09:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom is dat belangrijk voor mijn mening?
Welnee, de Brede Maatschappelijke Discussie stelde al dat de burgers tegen waren, de toenmalige regering trok zich daar niets van aan tot Chernobyl gebeurde, dat was het einde van kernenergie plannen in Nederland.quote:Op woensdag 20 juli 2022 09:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat was 30 jaar geleden ook het argument er niet aan te beginnen, als we daar toen niet naar hadden geluisterd hadden we er nu al ruim 10 jaar profijt van gehad.
Bovendien duurt de bouw eerder 10 dan 20 jaar.
In Finland waren ze slimmer.quote:Op woensdag 20 juli 2022 10:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welnee, de Brede Maatschappelijke Discussie stelde al dat de burgers tegen waren, de toenmalige regering trok zich daar niets van aan tot Chernobyl gebeurde, dat was het einde van kernenergie plannen in Nederland.
Dus jouw stelling dat de bevolking tegen kernenergie is baseer jij op sentimenten van vóór 1986?quote:Op woensdag 20 juli 2022 10:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welnee, de Brede Maatschappelijke Discussie stelde al dat de burgers tegen waren, de toenmalige regering trok zich daar niets van aan tot Chernobyl gebeurde, dat was het einde van kernenergie plannen in Nederland.
Nee. Ik reageerde op jouw opmerking dat het vroeger anders was maar daar reageer je ineens niet meer op. Opvallend wel. Iets met doelpalen verplaatsenquote:Op woensdag 20 juli 2022 12:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus jouw stelling dat de bevolking tegen kernenergie is baseer jij op sentimenten van vóór 1986?
Over doelpalen verplaatsen gesproken, kolere zeg....quote:Op woensdag 20 juli 2022 14:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee. Ik reageerde op jouw opmerking dat het vroeger anders was maar daar reageer je ineens niet meer op. Opvallend wel. Iets met doelpalen verplaatsen
https://www.google.com/am(...)-zijn-er-klaar-voor/quote:Nu is 60 procent van de ondervraagden voorstander van het opwekken van kernenergie in Nederland
https://www.kernenergiein(...)&sort-order=aflopendquote:De regeringspartijen CDA en VVD zijn voor nieuwe kerncentrales, hoewel beiden vinden dat het afvalprobleem nog opgelost moet worden. GPV en SGP zijn voorzichtig voor, de rest is zeer uitgesproken tegen.
Heb je ook nog een iets recentere peiling dan 36 jaar geleden? Of is de zogenaamde aversie van de Nederlandse bevolking jegens kernenergie stiekem een hoop gezwets?quote:Op woensdag 20 juli 2022 10:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom is deze doem andets dan die van vroeger (kies een willekeurige)quote:Op woensdag 20 juli 2022 14:35 schreef Metro2005 het volgende:
De inflatie op alles zal in de toekomst alleen nog maar toenemen, er is momenteel echt een gigantische perfect storm gaande.
Een munteenheid die we de vernieling in hebben geprint tijdens corona, klimaatverandering die dramatisch veel sneller gaat dan eerst werd verwacht ([url=https://eand.co/were-not-going-to-make-it-to-2050-5398cf97b8050We're not going to make it to 2050[/url]) en alle daarmee samenhangende gevolgen zoals mislukte oogsten door hitte, (bos)branden, vaker voorkomende pandemieën, watertekorten, etc. Tel daar energietekorten bij op en de shit is compleet. Hoe meer mensen niet meer rond kunnen komen hoe minder belastingopbrengsten er zijn wat weer zal leiden tot een instorting van onze sociale stelsel en de mogelijkheden van de overheid om iets tegen de ellende te doen.
Ik denk dat we blij mogen zijn als onze samenleving(en) 2030 enigszins ongeschonden gaan halen maar het ziet er niet best uit allemaal. Tenzij we alles op alles gaan zetten om zo snel mogelijk klimaatneutraal te worden ziet de toekomst er somber uit. Maar als ik de gemiddelde reacties lees over klimaatverandering ("VrOeGeER waS hEt Ook WarM!!!!!!") dan vrees ik het ergste.
Onderbuik heet datquote:Op woensdag 20 juli 2022 15:26 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Heb je ook nog een iets recentere peiling dan 36 jaar geleden? Of is de zogenaamde aversie van de Nederlandse bevolking jegens kernenergie stiekem een hoop gezwets?
Deze doem behelst de hele wereld en bedreigt letterlijk het voortbestaan van de mensheid, heel wat anders dan een lokale ramp.quote:Op woensdag 20 juli 2022 16:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom is deze doem andets dan die van vroeger (kies een willekeurige)
Kiesnu eens een doem die vergelijkbaar is, gewoon een willekeurigequote:Op woensdag 20 juli 2022 16:40 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Deze doem behelst de hele wereld en bedreigt letterlijk het voortbestaan van de mensheid, heel wat anders dan een lokale ramp.
Het tegenhouden van nieuwbouw kerncentrales, is al in de late jaren '70 begonnen, en t/m 1986 heeft de linkse lobby (D'66, PPR en PvdA voorop) dat volgehouden. Daarna werden kolen goedkoop geimporteerd en zijn grote kolencentrales gebouwd. De CO2 emissie was toen geen enkel punt en onbelast. Sterker nog, tot in de late jaren '90 waren Poolse kolencentrales zonder SO2-wasser, bij oostenwind, woei de zwaveldamp onze kant op met smog als gevolg. Hele Oost Europese bossen zijn compleet verzuurd door die die SO2 emissie.quote:Op woensdag 20 juli 2022 08:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat laat zien dat onze regering geen visie heeft, een reagering is.
En een paar jaar daarvoor moest het aardgas nog zo snel mogelijk verkocht worden want Kernenergie was de toekomst volgens Den Uylquote:Op woensdag 20 juli 2022 17:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Het tegenhouden van nieuwbouw kerncentrales, is al in de late jaren '70 begonnen, en t/m 1986 heeft de linkse lobby (D'66, PPR en PvdA voorop) dat volgehouden. Daarna werden kolen goedkoop geimporteerd en zijn grote kolencentrales gebouwd. De CO2 emissie was toen geen enkel punt en onbelast. Sterker nog, tot in de late jaren '90 waren Poolse kolencentrales zonder SO2-wasser, bij oostenwind, woei de zwaveldamp onze kant op met smog als gevolg.
We hebben dus al 30 jaar geleden een kans laten liggen, sterker nog in die 30 jaar enorm veel CO2 uitgestoten en daarmee het probleem verergerd.
Dat laatste help ik je hopen. De huidige generatie moderne, veilige reactoren (EPR) die in Flamanville en Hinkley Point worden gebouwd, geven niet veel hoop voor snelle bouw. Plus de voorafgaande bureaucratie die Nederland kenmerkt. Huizenbouw is nu al een crime qua vergunningen en procedures; laat staan een kerncentrale. Een mooie tijdlijn vind je als je "Pallas Reactor" googelt.quote:Op woensdag 20 juli 2022 09:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dat was 30 jaar geleden ook het argument er niet aan te beginnen, als we daar toen niet naar hadden geluisterd hadden we er nu al ruim 10 jaar profijt van gehad.
Bovendien duurt de bouw eerder 10 dan 20 jaar.
Dat had politieke redenen: de communisten in Italië de wind uit de zeilen nemen.quote:Op woensdag 20 juli 2022 17:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En een paar jaar daarvoor moest het aardgas nog zo snel mogelijk verkocht worden want Kernenergie was de toekomst volgens Den Uyl
Dat klopt. Alleen een bevolking die in meerderheid voor is, is iets anders dan een linkse lobbyclub die tegen is en die invloed op het beleid uitoefent.quote:Op woensdag 20 juli 2022 15:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Jij stelt dat "de bevolking" tegen kernenergie is. Dat is simpelweg niet waar:
Stemvee, althans een deelverzameling uit "Bevolking".quote:
Mars?quote:Op woensdag 20 juli 2022 16:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Kiesnu eens een doem die vergelijkbaar is, gewoon een willekeurige
Ja, goede en terechte analyse. Maar wat is de oorzaak van het probleem? I.m.o. dus niet:quote:Op zaterdag 23 juli 2022 11:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
Er zijn hier in Nederland voedselbanken. Dat zegt genoeg.
Sterker nog, ze krijgen het eten niet aangesleept. En om daar voor in aanmerking te komen, moet je aantonen dat je woonkosten, plus gas/water/licht en ziektekosten bijna gelijk zijn aan je inkomen. En de meeste mensen die daar terecht komen hadden dat een jaar eerder niet geloofd. Want toen ging het nog goed.
Maar ja, dat zijn toch maar een paar duizend mensen en allemaal buitenlanders? Nou, er worden geen officiële cijfers over gepubliceerd, ook niet over de voedselbanken (privacy wetgeving) en onze armoedegrens is ooit vastgesteld op een bepaald bedrag en stijgt niet mee met de inkomens.
De EU heeft beslist, dat het effectieve minimumloon 60% van het modale inkomen moet zijn. Daar zitten wij hier in Nederland 40% onder. Dat is meteen ook het minimuminkomen van een gezin (zonder eventuele kinderbijslag). Voor een alleenstaande is het daar 70% van. Dat is dus ~40% van het modale inkomen. En je hebt tegenwoordig een dubbel inkomen nodig om je woonlasten te kunnen betalen. Dus het mag duidelijk zijn, dat het aantal arme mensen schrikbarend snel groeit.
En dat is ook problematisch voor de daklozen. Officieel hebben we er zo'n 40.000, maar alle cijfers van de instellingen zijn een paar jaar geleden verwijderd. In het laatste jaar waar ik cijfers van heb gezien waren er ongeveer 70.000 individuen die minstens 1x bij de daklozenopvang terecht waren gekomen. Dat is procentueel even veel daklozen als in Californië.
De definitie van daklozen die gehanteerd wordt door de regering is erg strikt, als je bij vrienden of familie op de bank slaapt ben je niet dakloos. Als je geen postadres hebt na een jaar ook niet meer. En we weten dat deze aantallen ook schrikbarend zijn toegenomen de laatste paar jaar, simpelweg omdat steeds minder mensen voldoende inkomsten hebben om het te kunnen betalen.
En nee, niet iedereen kun je zonder meer aan het werk zetten. Sinds 2015 ben je dat verplicht als je een uitkering krijgt. Veel gemeentes gaan ook over tot tewerkstelling. Als je het niet doet, verlies je een deel van je uitkering. En als je geluk hebt krijg je er een paar honderd Euro extra voor per maand. Dus "dat die profiteurs dan maar moeten gaan werken" is gezeur, want de gemeente zet je wel aan het werk als ze iets kunnen bedenken. Lekker werken onder het minimumloon.
1) Te lage bruto inkomensquote:Op zaterdag 23 juli 2022 11:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, goede en terechte analyse. Maar wat is de oorzaak van het probleem? I.m.o. dus niet:
1) Te lage bruto inkomens,
2) Te weinig werk.
Ik zie een verzevenvoudiging. Maak mij niet wijs dat boodschappen, woonlasten of ziektekosten zijn verzevenvoudigd. Er is meer aan de hand.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 11:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
1) Te lage bruto inkomens
Dat is de belangrijkste.
In 2000 betaalde ik zo uit me hoofd 50 gulden zorgverzekering, toen ik in dat jaar particulier moest betalen was dat 100 gulden, ik vond ook nog een oude giro dat ik 20 gulden per maand betaalde, kortom ik denk dat we al snel aan het 15 voudige zitten in 30 jaar.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zie een verzevenvoudiging. Maak mij niet wijs dat boodschappen, woonlasten of ziektekosten zijn verzevenvoudigd. Er is meer aan de hand.
[ afbeelding ]
Je vergeet de uitkeringen. Toeslagen, subsidies, kinderbijslag enz. Als je die afschaft, kan de helft van de bevolking hun rekeningen niet meer betalen. We doen hier aan nivellering. Daardoor is het verschil tussen een gezin in de bijstand en een gezin met 1 modaal inkomen maar heel klein. En beide is tegenwoordig te weinig.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zie een verzevenvoudiging. Maak mij niet wijs dat boodschappen, woonlasten of ziektekosten zijn verzevenvoudigd. Er is meer aan de hand.
[ afbeelding ]
N = 1. Overigens zal die 20/maand, wel het ziekenfonds zijn geweest? Weet je wel hoeveel er van je loon werd ingehouden i.c. door de werkgever betaald??quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:08 schreef raptorix het volgende:
In 2000 betaalde ik zo uit me hoofd 50 gulden zorgverzekering, toen ik in dat jaar particulier moest betalen was dat 100 gulden, ik vond ook nog een oude giro dat ik 20 gulden per maand betaalde, kortom ik denk dat we al snel aan het 15 voudige zitten in 30 jaar.
Nou niet echt N=1, dat waren gewoon normale prijzen toen, en ja dat was ziekenfonds, niet alleen zijn de premies veel hoger geworden, eigen risico word ook steeds hoger en de pakketten steeds meer uitgekleed. Als je beetje met mondzorg kosten te maken hebt weet je dat bijna niets meer volledig vergoed word, een slecht ontwikkeling omdat een slecht gebit ook tot allerlei andere klachten kan leiden.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:10 schreef blomke het volgende:
[..]
N = 1. Overigens zal die 20/maand, wel het ziekenfonds zijn geweest? Weet je wel hoeveel er van je loon werd ingehouden i.c. door de werkgever betaald??
Dan is het maar goed, dat de uitkeringen, toeslagen, subsidies, kinderbijslag enz. zo zijn gekrompen (al vraag ik het me af). Dergelijke vormen van loon, worden zonder enige vorm van tegenprestatie verstrekt.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
Je vergeet de uitkeringen. Toeslagen, subsidies, kinderbijslag enz. Als je die afschaft, kan de helft van de bevolking hun rekeningen niet meer betalen. We doen hier aan nivellering. Daardoor is het verschil tussen een gezin in de bijstand en een gezin met 1 modaal inkomen maar heel klein. En beide is tegenwoordig te weinig.
Al die toeslagen zijn een grote kostenverlaging voor de bedrijven. Die hoeven minder loon te betalen. En die uitkeringen worden voornamelijk betaald door de huishoudens met een inkomen boven modaal.
Zeker. Maar geld moet rollen. Daarom denk ik dat een basisinkomen een veel betere oplossing is. Terug naar het ambachtelijke handwerk.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:06 schreef raptorix het volgende:
Ik heb wel een idee over de oorzaak, er zijn gewoon te veel nutteloze banen in Nederland
Dat een slecht gebit een ongezonde situatie voor de algemene volksgezondheid is, ben ik volledig met je eens. Maar ook op dat punt kan een willekeurige inwoner, van alles doen om die kosten te vermijden: gezond eten en mondhygiëne optimaliseren. Been there, seen that.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:13 schreef raptorix het volgende:
Als je beetje met mondzorg kosten te maken hebt weet je dat bijna niets meer volledig vergoed word, een slecht ontwikkeling omdat een slecht gebit ook tot allerlei andere klachten kan leiden.
Ik zie niet wat een basisinkomen (weer een subsidie zonder tegenprestatie!) en ambachtelijk handwerk met elkaar te maken hebben.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar geld moet rollen. Daarom denk ik dat een basisinkomen een veel betere oplossing is. Terug naar het ambachtelijke handwerk.
Betere baan zoeken.quote:
Ik ben in zekere zin voorstander voor een basisinkomen, maar niet in de gratis geld variant, ik ben eigenlijk ook niet zo een voorstander om dat via wetgeving af te dwingen, waar ik op hoop is dat er weer massaal coöperatieve organisaties ontstaan op een breed gebied, maak mensen samen verantwoordelijk voor de oplossing van het probleem.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeker. Maar geld moet rollen. Daarom denk ik dat een basisinkomen een veel betere oplossing is. Terug naar het ambachtelijke handwerk.
Nee, dat is niet waar. Uitkeringen kosten de economie niets, want het wordt allemaal meteen weer uitgegeven. Het is te weinig om van te sparen. Meer winst voor de bedrijven. Alleen betalen die het niet terug aan de staat als belasting, daar hebben we de mensen boven modaal voor.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan is het maar goed, dat de uitkeringen, toeslagen, subsidies, kinderbijslag enz. zo zijn gekrompen (al vraag ik het me af). Dergelijke vormen van loon, worden zonder enige vorm van tegenprestatie verstrekt.
Uit economisch standpunt bezien, is dat een slechte zaak; de belastingen worden daardoor immens hoog: slecht voor de werkenden modalen (en hoger) en de werkgevers die hogere lonen moeten betalen.
Het probleem is dat de groepen waar dit het meeste geld, het slechtst te bereiken zijn, dit probleem zie je op veel vlakken in Nederland, we hebben zo een achterstand dat we in een vicieuze cirkel draaien die eigenlijk niet meer te doorbreken is.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat een slecht gebit een ongezonde situatie voor de algemene volksgezondheid is, ben ik volledig met je eens. Maar ook op dat punt kan een willekeurige inwoner, van alles doen om die kosten te vermijden: gezond eten en mondhygiëne optimaliseren. Been there, seen that.
Wat we met 'rondkomen' bedoelen is ook veranderd. De woonoppervlakte per persoon is groter dan ooit, terwijl het huis zelf alleen maar comfortabeler is geworden. Een auto in de jaren '80 maakte herrie, je moest de ramen handmatig open draaien en geen airbag. Vakantie in de jaren '70 was kamperen in de Ardennen of misschien Frankrijk. En die camping was dan ook nog een stuk eenvoudiger dan nu. Je had 2 of 3 TV-zenders en één telefoon per huishouden.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:03 schreef blomke het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ja dat heb ik ook al meerdere keren aangegeven, veel te veel mensen leven boven hun stand, komt nog eens bij dat ze veelal schulden hiervoor maken of op het randje leven, wat ook nog eens onderschat word is dat de afgelopen 15 jaar de midden en lage klassen ook huizen konden kopen omdat de rente erg laag was, je houd je hart vast als die straks weer gaat stijgen.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:20 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat we met 'rondkomen' bedoelen is ook veranderd. De woonoppervlakte per persoon is groter dan ooit, terwijl het huis zelf alleen maar comfortabeler is geworden. Een auto in de jaren '80 maakte herrie, je moest de ramen handmatig open draaien en geen airbag. Vakantie in de jaren '70 was kamperen in de Ardennen of misschien Frankrijk. En die camping was dan ook nog een stuk eenvoudiger dan nu. Je had 2 of 3 TV-zenders en één telefoon per huishouden.
Een deel van het probleem zal er in zitten dat we een gemiddelde levensstijl van 40 jaar geleden nu niet meer als rondkomen beschouwen.
Er is geen natuurwet die bepaalt op hoeveel geld geld iemand recht heeft. Het is gewoon een manier om de score bij te houden.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben in zekere zin voorstander voor een basisinkomen, maar niet in de gratis geld variant, ik ben eigenlijk ook niet zo een voorstander om dat via wetgeving af te dwingen, waar ik op hoop is dat er weer massaal coöperatieve organisaties ontstaan op een breed gebied, maak mensen samen verantwoordelijk voor de oplossing van het probleem.
quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:22 schreef raptorix het volgende:
Ja dat heb ik ook al meerdere keren aangegeven, veel te veel mensen leven boven hun stand, komt nog eens bij dat ze veelal schulden hiervoor maken of op het randje leven, wat ook nog eens onderschat word is dat de afgelopen 15 jaar de midden en lage klassen ook huizen konden kopen omdat de rente erg laag was, je houd je hart vast als die straks weer gaat stijgen.
Die factoren zijn toch een gevolg van keuzes van individuele burgers?? Dan kan een overheid niet worden verweten dat de uitkeringen en subsidies te laag zijn. Enige punt is de lage hypotheekrente een ECB-beleidkeuze van 10 jaar geleden(?), i.c.m. HRA .quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:20 schreef stavromulabeta het volgende:
Wat we met 'rondkomen' bedoelen is ook veranderd. De woonoppervlakte per persoon is groter dan ooit, terwijl het huis zelf alleen maar comfortabeler is geworden. Een auto in de jaren '80 maakte herrie, je moest de ramen handmatig open draaien en geen airbag. Vakantie in de jaren '70 was kamperen in de Ardennen of misschien Frankrijk. En die camping was dan ook nog een stuk eenvoudiger dan nu. Je had 2 of 3 TV-zenders en één telefoon per huishouden.
Een deel van het probleem zal er in zitten dat we een gemiddelde levensstijl van 40 jaar geleden nu niet meer als rondkomen beschouwen.
De hele verzorgingsstaat vanaf jaren '60 t/m halverwege jaren '90 bestond uit steeds hogere en bredere uitkeringen. Dat heeft ons bijna de ondergang van de economie en de welvaart gekost.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nee, dat is niet waar. Uitkeringen kosten de economie niets, want het wordt allemaal meteen weer uitgegeven. Het is te weinig om van te sparen. Meer winst voor de bedrijven. Alleen betalen die het niet terug aan de staat als belasting, daar hebben we de mensen boven modaal voor.
Dat weet je niet. Er is geen tweede Aarde waar ze daar mee verder gegaan zijn. We hebben geen vergelijkingsmateriaal.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:42 schreef blomke het volgende:
[..]
De hele verzorgingsstaat vanaf jaren '60 t/m halverwege jaren '90 bestond uit steeds hogere en bredere uitkeringen. Dat heeft ons bijna de ondergang van de economie en de welvaart gekost.
Mijn "baas" (ik noem het een werkgever, honden hebben een baas), maakt mij rijk, waardoor ik de (basis) voorzieningen prima kan betalen en ook de extra luxe die ik wens. Daarbij betaal ik veel belasting, ook over die extra luxe.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
En dan moet je af van dat keurslijf waarbij je alleen waarde hebt als je je baas rijker maakt. Zorg voor goede basisvoorzieningen.
Nationaliseren is een noodgreep. Juist de vrije markt heeft de voorzieningen in prijs doen dalen en voor grote groepen betaalbaar gemaakt.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dat kun je doen door ze te nationaliseren of er voor zorgen dat iedereen genoeg geld heeft om ze te kunnen betalen.
Subsidies en uitkeringen, maken de mensen lui.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
En laat iedereen verder zelf bepalen wat ze doen om hun tijd te besteden. Mensen zijn minder lui dan je denkt.
Zoals? De meeste dingen zijn net duurder geworden en de kwaliteit is vaak afgenomen. En dat is ook logisch. Als je er veel verdienmodellen in stopt en veel verschillende partijen er aan moeten verdienen, dan wordt het duurder. Dat lijkt me aardig voor de hand te liggen.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:47 schreef blomke het volgende:
Nationaliseren is een noodgreep. Juist de vrije markt heeft de voorzieningen in prijs doen dalen en voor grote groepen betaalbaar gemaakt.
De mensen die toen in de categorie 'ziekenfonds' vielen, zijn nu de groep zorgtoeslag ontvangers. De financiering is wat veranderd, maar netto betaalt die groep nog steeds maar heel weinig aan de zorgverzekering.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
In 2000 betaalde ik zo uit me hoofd 50 gulden zorgverzekering, toen ik in dat jaar particulier moest betalen was dat 100 gulden, ik vond ook nog een oude giro dat ik 20 gulden per maand betaalde, kortom ik denk dat we al snel aan het 15 voudige zitten in 30 jaar.
Jij kijkt naar een periode van 2 jaar die nogal wat productie- en logistieke problemen heeft gekend?quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zoals? De meeste dingen zijn net duurder geworden en de kwaliteit is vaak afgenomen. En dat is ook logisch. Als je er veel verdienmodellen in stopt en veel verschillende partijen er aan moeten verdienen, dan wordt het duurder. Dat lijkt me aardig voor de hand te liggen.
Een vrije markt streeft naar monopolies, dan kun je het geld binnenharken door troep te verkopen.
Hoe gaan we dat betalen en krijg ik ook 1000 euro per maand erbij ?quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Opties:
1. Het minimumloon met 50% omhoog en een hoge belasting op inkomsten uit verhuur voor bedrijven met winstoogmerk waar de bewoners geen aandeel in hebben. De uitkeringen liften dan mee.
2. Een basisinkomen van bijvoorbeeld 1000 Euro per volwassene, de gemiddelde huurprijs per huishouden en 250 Euro per kind. OV, zorg en opleidingen worden ook door de staat betaald.
3. Verder doorgaan met het huidige systeem en hopen dat de arme mensen zelf weggaan. En anders gaan ze maar dood.
Het grootste probleem met die laatste optie is natuurlijk, dat de armoedegrens steeds verder omhoog schuift en de inflatie steeds hoger wordt. Dus voor je het weet hoor je daar ook bij.
Dan verdwijnt meer werk naar het buitenlandquote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Opties:
1. Het minimumloon met 50% omhoog en
Dan wordt er niets meer gebouwd voor de verhuurquote:een hoge belasting op inkomsten uit verhuur voor bedrijven met winstoogmerk en waar de bewoners geen aandeel in hebben.
Mensen minder gemotiveerd te gaan werkenquote:De uitkeringen liften dan mee.
Dan moet je de belastingen zwaar verhogen om dit te betalen en brengen je verhogingen van inkomsten niets, de inflatie stijgt alleen maar harder.quote:2. Een basisinkomen van bijvoorbeeld 1000 Euro per volwassene, de gemiddelde huurprijs per huishouden en 250 Euro per kind. OV, zorg en opleidingen worden ook door de staat betaald.
Geef eens een goede definite van Armoede?quote:3. Verder doorgaan met het huidige systeem en hopen dat de arme mensen zelf weggaan. En anders gaan ze maar dood.
Het grootste probleem met die laatste optie is natuurlijk, dat de armoedegrens steeds verder omhoog schuift en de inflatie steeds hoger wordt. Dus voor je het weet hoor je daar ook bij.
Ah, vooruitgang. Meer telefoon en auto voor je geld. Betere gezondheidszorg.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:11 schreef Ivo1985 het volgende:
Jij kijkt naar een periode van 2 jaar die nogal wat productie- en logistieke problemen heeft gekend?
Kijkend naar de afgelopen 40-50 jaar is alles met een beetje 'techniek' er in aanmerkelijk beter en goedkoper geworden.
Ja, iedereen is iedereen.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:12 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Hoe gaan we dat betalen en krijg ik ook 1000 euro per maand erbij ?
Met jaarinkomen van 60k?
Bedrijven die geen belasting willen betalen? Weg er mee!quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dan verdwijnt meer werk naar het buitenland
Woningcoöperaties, van de eigenaren.quote:Dan wordt er niets meer gebouwd voor de verhuur
Mensen net meer gemotiveerd om te gaan werken, ze kunnen van hun hobby hun werk maken zonder dat ze er meteen van rond moeten kunnen komen.quote:Mensen minder gemotiveerd te gaan werken
90% wat de regering doet is het herverdelen en rondpompen van geld. De hoeveelheid veranderd niet, maar het minimum is gegarandeerd.quote:Dan moet je de belastingen zwaar verhogen om dit te betalen en brengen je verhogingen van inkomsten niets, de inflatie stijgt alleen maar harder.
Dat je een menswaardig bestaan kunt hebben. Mensen zijn sociale wezens, dus dat betekent voor de meeste: dat je mee kunt doen met de rest.quote:Geef eens een goede definite van Armoede?
Maar hoe gaat zo'n basisinkomen betaald worden? Geld bijdrukken?quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeker. Maar geld moet rollen. Daarom denk ik dat een basisinkomen een veel betere oplossing is. Terug naar het ambachtelijke handwerk.
Elektronica, kleding, auto's. En overal waar de overheid tussen zit is duurder geworden, woningen, opleiding, zorg.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zoals? De meeste dingen zijn net duurder geworden en de kwaliteit is vaak afgenomen. En dat is ook logisch. Als je er veel verdienmodellen in stopt en veel verschillende partijen er aan moeten verdienen, dan wordt het duurder. Dat lijkt me aardig voor de hand te liggen.
Een vrije markt streeft naar monopolies, dan kun je het geld binnenharken door troep te verkopen.
Het is geen "gratis geld". Het is geld dat weer wordt uitgegeven. Bedrijven verdienen daar weer aan en betalen dat aan de aandeelhouders, werknemers en belasting. Het zijn net die aandeelhouders die het geld uit de circulatie halen.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:30 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Maar hoe gaat zo'n basisinkomen betaald worden? Geld bijdrukken?
Woningen: de rente was 0%, dus geld lenen was super goedkoop en voor particulieren zijn inkomsten uit woningverhuur onbelast. Beter dan je geld op de bank zetten.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:34 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Elektronica, kleding, auto's. En overal waar de overheid tussen zit is duurder geworden, woningen, opleiding, zorg.
Ik weet niet of je de centrale bank onderdeel vindt van de overheid maar het is geen vrije markt, in een vrije markt bepaald de markt de rente.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Woningen: de rente was 0%, dus geld lenen was super goedkoop en voor particulieren zijn inkomsten uit woningverhuur onbelast. Beter dan je geld op de bank zetten.
Opleidingen en zorg zijn net geprivatiseerd, daar zitten tegenwoordig een heleboel verdienmodellen tussen. Kijk naar de VS hoe dat werkt.
En bijna al die innovatie komt uit het buitenland.
En je denkt niet dat dit te kosten gaat van loon.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, iedereen is iedereen.
Progressieve belastingen (in het begin niets/weinig om zwartwerken te voorkomen) en hogere belastingen voor bedrijven.
The have nots worden een keer boos vooral als ze een jaar geleden nog op vakantie konden en nu in de kou moeten zitten. Maar een groot deel trwft ook blaam ze stemde keurig VVD e.d. want die deden het zo goed nu moeten we op de blaren zitten door die keuzes. Problemen vallen best mee als het je niet raakt.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 12:06 schreef raptorix het volgende:
Ik heb wel een idee over de oorzaak, er zijn gewoon te veel nutteloze banen in Nederland, normaliter zou dat niet zo erg moeten zijn, want die bedrijven zouden normaal kapot moeten gaan, echter dat gebeurt niet omdat we het prima vinden om die kosten op te brengen, daarnaast zitten ze vaak bij non-profits, overheid of kartel bedrijven.
Ik heb de afgelopen 25 jaar bij heel wat bedrijven gezeten, en als ik zie hoeveel overhead daar loopt in de vorm van marketeers, managers en wat meer, pfffffffff.
Willen we de samenleving een beetje leuk houden dan zouden we weer naar meer gelijke inkomens moeten gaan, nu ben ik daar normaal niet zo een voorstander van, maar het is wel een keuze die we moeten maken. De komende jaren gaan we op een regelrechte ramp afstevenen, en ik denk niet dat dit op een rustige manier gaat gebeuren, de boerenprotesten zijn maar een klein voorproefje wat ons te wachten staat, wacht maar tot komende winter 1 miljoen huishoudens hun energierekening niet meer kunnen ophoesten.
Dat kan je zien als het basisinkomen is ingevoerd.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:30 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Maar hoe gaat zo'n basisinkomen betaald worden? Geld bijdrukken?
Heel veel inflatie gok ik zo.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 14:43 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat kan je zien als het basisinkomen is ingevoerd.
Het basisinkomen afkraken is natuurlijk veel gemakkelijker, dan een poging te doen om het basisinkomen te laten lukken?quote:Op zaterdag 23 juli 2022 14:51 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Heel veel inflatie gok ik zo.
Laat ze eerst maar eens met bewijs komen dat het werkt voordat ze gaan experimenteren en Nederland straks een soort Venezuela wordt.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 15:27 schreef torentje het volgende:
[..]
Het basisinkomen afkraken is natuurlijk veel gemakkelijker, dan een poging te doen om het basisinkomen te laten lukken?
Ik heb me er weleens in verdiept. Mijn conclusie was dat ofwel het basisinkomen betaalbaar is, maar zo laag dat minima er fors op achteruit gaan. Ofwel dat minima op hetzelfde niveau blijven, maar het totaal onbetaalbaar wordt.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 15:27 schreef torentje het volgende:
[..]
Het basisinkomen afkraken is natuurlijk veel gemakkelijker, dan een poging te doen om het basisinkomen te laten lukken?
Bij optie 1 ga ik per direct ontslag indienen, lekker toeslagen ontvangen en een baantje zonder verantwoordelijkheden of competenties zoeken.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Opties:
1. Het minimumloon met 50% omhoog en een hoge belasting op inkomsten uit verhuur voor bedrijven met winstoogmerk en waar de bewoners geen aandeel in hebben. De uitkeringen liften dan mee.
2. Een basisinkomen van bijvoorbeeld 1000 Euro per volwassene, de gemiddelde huurprijs per huishouden en 250 Euro per kind. OV, zorg en opleidingen worden ook door de staat betaald.
3. Verder doorgaan met het huidige systeem en hopen dat de arme mensen zelf weggaan. En anders gaan ze maar dood.
Ik snap niet hoe men rekent als men een basisinkomen voor iedereen onbetaalbaar noemt? Het zou toch een verrijking zijn voor een land als de inwoners geen verplichtingen tot werken of melden zouden hebben? Dat levert ook nog eens geld op want de controleurs van de staat en de artsen zou men dan met ontslag kunnen sturen.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 15:44 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik heb me er weleens in verdiept. Mijn conclusie was dat ofwel het basisinkomen betaalbaar is, maar zo laag dat minima er fors op achteruit gaan. Ofwel dat minima op hetzelfde niveau blijven, maar het totaal onbetaalbaar wordt.
Vergeet niet dat de aanname achter het basisinkomen is dat alle toeslagen en regelingen verdwijnen. Neem voor de gein eens het bedrag dat een bijstandsgerechtigde nu krijgt (inclusief toeslagen) en reken dan uit wat het je gaat kosten om dat bedrag aan alle volwassenen in Nederland uit te keren.
Waar ga je dat van betalen dan?quote:Op zaterdag 23 juli 2022 18:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe men rekent als men een basisinkomen voor iedereen onbetaalbaar noemt? Het zou toch een verrijking zijn voor een land als de inwoners geen verplichtingen tot werken of melden zouden hebben? Dat levert ook nog eens geld op want de controleurs van de staat en de artsen zou men dan met ontslag kunnen sturen.
Een basisinkomen voor iedereen is prima betaalbaar hoor. Zet het op 600 euro per persoon en het is best te doen. Betekent wel dat als je nu in de WIA, Wajong of de AOW zit dat je in de diepe armoede belandt.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 18:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe men rekent als men een basisinkomen voor iedereen onbetaalbaar noemt? Het zou toch een verrijking zijn voor een land als de inwoners geen verplichtingen tot werken of melden zouden hebben? Dat levert ook nog eens geld op want de controleurs van de staat en de artsen zou men dan met ontslag kunnen sturen.
Problemen moet je aanpakken, dan raken ze je ook niet en leer je ervan.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 14:36 schreef vipergts het volgende:
Problemen vallen best mee als het je niet raakt.
13 miljoen volwassenen (20+), Bijstand 1037/maand. Kom je op 162 miljard/jaar minimaal en plus toeslagen en kwijtscheldingen van een hedendaagse bijstander.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 15:44 schreef Heph844 het volgende:
Neem voor de gein eens het bedrag dat een bijstandsgerechtigde nu krijgt (inclusief toeslagen) en reken dan uit wat het je gaat kosten om dat bedrag aan alle volwassenen in Nederland uit te keren.
De redenering alleen al, "als iedereen basisinkomen krijgt hoeft niemand meer te werken" Oke manquote:
Echt iets uit de tijd van het sprookjessocialisme van de PvdA. Keuze om loonslaaf te worden, of een voor uitkering. En dan een andere loonslaaf voor je laten werken.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 19:41 schreef RamboDirk het volgende:
De redenering alleen al, "als iedereen basisinkomen krijgt hoeft niemand meer te werken" Oke manleuk sprookje
![]()
Dat dus. We hebben nu een heffingskorting en arbeidskorting; in die orde van grootte zou je het moeten zoeken en dan voor iedereen die 20+ is.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 19:41 schreef RamboDirk het volgende:
Een basisinkomen zorgt alleen maar voor hyperinflatie en de armen kunnen onder een brug gaan wonen.
Er wordt bij een basisinkomen uitgegaan van ¤ 600 per maand....quote:Op zaterdag 23 juli 2022 19:41 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
De redenering alleen al, "als iedereen basisinkomen krijgt hoeft niemand meer te werken" Oke manleuk sprookje
![]()
Een basisinkomen zorgt alleen maar voor hyperinflatie en de armen kunnen onder een brug gaan wonen.
Onder de brug best te doenquote:Op zaterdag 23 juli 2022 20:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Er wordt bij een basisinkomen uitgegaan van ¤ 600 per maand....
Waardeloze definitie, zo vaag mogelijk.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dat je een menswaardig bestaan kunt hebben. Mensen zijn sociale wezens, dus dat betekent voor de meeste: dat je mee kunt doen met de rest.
Maar daar is economie op gebaseerd!quote:Op zaterdag 23 juli 2022 20:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waardeloze definitie, zo vaag mogelijk.
Nog steeds geen goede definitie.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 21:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar daar is economie op gebaseerd!
Uitleg: iets is waard wat iemand er voor betaalt. En mensen willen hetzelfde als de buren. En eigenlijk meer, want dan doen ze het beter. Nou is dat steeds grootschaliger geworden, eerst door de televisie en daarna door het internet.
Dat is je score en we tellen dat in geld.
Vertel dat de economen.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 22:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nog steeds geen goede definitie.
:,)quote:Op zaterdag 23 juli 2022 22:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vertel dat de economen.
Economie is ook geen exacte wetenschap. Dat betekent, dat je het niet kunt bewijzen. We moeten er met zijn allen in geloven.
Wat een zeldzaam domme post is dit.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
Meer uitleg: vroeger, lang geleden, of nog steeds in andere delen van de wereld, had je de keuze tussen een groep vrienden zoeken die iedereen hun kop insloeg als ze niet deden wat jij zei, of doen wat die persoon zei wat je moest doen, als je wilde blijven leven. We noemen dat de regering.
Is het doel van een regering om de burgers in de watten te leggen of er voor zorgen dat iedereen doet wat zij en hun vrienden willen? Hoe bureaucratischer een regering is en hoe minder macht hij heeft, hoe groter de vrijheid van de burgers. Maar als je de burgers te veel vrijheid geeft, vormen ze groepjes die anderen hun kop inslaan.
Om dat zoveel mogelijk in te perken, hebben we er een spel van gemaakt. En de regels noemen we "economie". Het is gebaseerd op twee tegenstrijdige dingen: dat niemand wil dat andere mensen bevoordeeld worden en dat ze zelf de baas kunnen spelen als ze er veel moeite voor doen en geluk hebben. Of een vader die al de baas is, natuurlijk.
Het is allemaal niet eerlijk, want het hangt van toeval aan elkaar. Waar je geboren bent, wie je ouders zijn, welke genen je mee hebt gekregen, welke mensen je tegenkomt, enzovoorts. Maar het lijkt eerlijk genoeg dat de burgers niet massaal in opstand komen. Het lijkt er op, dat je het zelf kunt sturen.
En we leren dus op school,waarom het zo moet. Niet dat er ook heel veel andere mogelijke manieren zijn om het in te richten, maar dat dit de enige goede is. Ook in Noord-Korea. En we leren een beroep, dat we 40 jaar moeten doen om mee te mogen doen. Want zo zijn de regels van het spel. Net als op school, moet je minimaal een 6 halen.
Dat is net het probleem mensen doen dat pas als ze zelf dat probleem ervaren. Als het bij anderen is valt het wel mee.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 19:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Problemen moet je aanpakken, dan raken ze je ook niet en leer je ervan.
Hé ik heb hier persoonlijk helemaal geen last van. Good for me! Wel krijg ik altijd een beetje plaatsvervangende schaamte cq medelijden als mensen zo gaan doen. Zo van, dan ben je boven de 20 ofzo en vind je nog steeds belangrijk welke auto je hebt en de buurman/vriend/familielid/persoon naast je bij het stoplicht niet. Dan is je geestelijke ontwikkeling ergens blijven steken.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 21:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar daar is economie op gebaseerd!
Uitleg: iets is waard wat iemand er voor betaalt. En mensen willen hetzelfde als de buren. En eigenlijk meer, want dan doen ze het beter. Nou is dat steeds grootschaliger geworden, eerst door de televisie en daarna door het internet.
Dat is je score en we tellen dat in geld.
Wat is er nu nog eerlijker dan toeval? Toeval kant geen goed of slecht. Toeval maakt geen onderscheid. Toeval is blind en volledig at random. Nee ik ken maar weinig mechanismen die eerlijker zijn dan toevalquote:Op zaterdag 23 juli 2022 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is allemaal niet eerlijk, want het hangt van toeval aan elkaar.
Klopt, maar ik ga me ook bepaalde dingen niet onthouden omdat anderen zich dat niet kunnen veroorloven. Dat is de andere kant.quote:Op zondag 24 juli 2022 08:50 schreef Rode_Wijn het volgende:
Zo van, dan ben je boven de 20 ofzo en vind je nog steeds belangrijk welke auto je hebt en de buurman/vriend/familielid/persoon naast je bij het stoplicht niet. Dan is je geestelijke ontwikkeling ergens blijven steken.
Je begon best leuk in dit topic, maar met dit zweverige gewauwel kunnen we natuurlijk niets. Het ging hier om armoede en kunnen rondkomen.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
Meer uitleg: vroeger, lang geleden, of nog steeds in andere delen van de wereld, had je de keuze tussen een groep vrienden zoeken die iedereen hun kop insloeg als ze niet deden wat jij zei, of doen wat die persoon zei wat je moest doen, als je wilde blijven leven. We noemen dat de regering.
Is het doel van een regering om de burgers in de watten te leggen of er voor zorgen dat iedereen doet wat zij en hun vrienden willen? Hoe bureaucratischer een regering is en hoe minder macht hij heeft, hoe groter de vrijheid van de burgers. Maar als je de burgers te veel vrijheid geeft, vormen ze groepjes die anderen hun kop inslaan.
Om dat zoveel mogelijk in te perken, hebben we er een spel van gemaakt. En de regels noemen we "economie". Het is gebaseerd op twee tegenstrijdige dingen: dat niemand wil dat andere mensen bevoordeeld worden en dat ze zelf de baas kunnen spelen als ze er veel moeite voor doen en geluk hebben. Of een vader die al de baas is, natuurlijk.
Het is allemaal niet eerlijk, want het hangt van toeval aan elkaar. Waar je geboren bent, wie je ouders zijn, welke genen je mee hebt gekregen, welke mensen je tegenkomt, enzovoorts. Maar het lijkt eerlijk genoeg dat de burgers niet massaal in opstand komen. Het lijkt er op, dat je het zelf kunt sturen.
En we leren dus op school,waarom het zo moet. Niet dat er ook heel veel andere mogelijke manieren zijn om het in te richten, maar dat dit de enige goede is. Ook in Noord-Korea. En we leren een beroep, dat we 40 jaar moeten doen om mee te mogen doen. Want zo zijn de regels van het spel. Net als op school, moet je minimaal een 6 halen.
1) Eigenlijk moet je over vooruit denken, dat je de problemen voorkomt en in ieder geval kunt tackelen,quote:Op zondag 24 juli 2022 07:01 schreef vipergts het volgende:
1) Dat is net het probleem mensen doen dat pas als ze zelf dat probleem ervaren.
2) Als het bij anderen is valt het wel mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |