op indeed komen ook steeds meer reviews,nu al 1728 en de meesten zijn geen 5 sterren.quote:Op maandag 19 juni 2023 23:12 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Niemand werkt hier bij pakketten. En bij de bezorging zijn we aan optimalisatie/reorganisatie 10 in 2 jaar bezig. Dus het personeel rent weg met bakken en de andere helft verzuipt in alle maffe systemen die onwerkbaar zijn.
Dat gezeik met die pakketten is ook gewoon omdat er blijkbaar van alles aan technische problemen zijn.
[..]
Die reactie mogelijkheid was ook wel aardig uitgedund de laatste jaren. De onvrede daar was iets te besmettelijk voor de rest van het bedrijf. Er was laatst een enquête wel over reageren enzo. Maar ik ben een echte postnl'er. Dus ik denk idd dat ze die uitslag ook overboord mikken.
Dat jij nog naar werkoverleg gaat. Ik ben daar echt niet meer voor in. Enige interessante zou zijn om te zien wat de cijfers voor het zomerdal gaan zijn. Er zit zo hopeloos weinig informatie in dat soort dingen.
Ik vul elke keer braaf die monitor in. Maar als je dan idd daarna de uitslagen gaat bekijken is het wel echt hopeloos triest. Open vragen kun je niet lezen, maar dan zie je bv staan dat er in ons gebied maar 8 mensen dat hebben ingevuld. Dat is natuurlijk niks peilen. Maar ik vraag me al jaren af hoe ze concrete doelstellingen halen uit zulke algemene niet op bezorging toegespitste vragen. Krijg ook een beetje het idee dat niet alleen productie maar ook kantoor dat ding invult. En die staan zo ver af van wat er daadwerkelijk op de vloer gebeurt.
ze zijn niet goed,doorlopen zit er neit meer bij dan,dagelijks ga je ver over je tijd heen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 22:53 schreef Kramerica-Industries het volgende:
zoals eigenlijk de bedoeling is, met je fiets aan de hand, en dan bij elk adres neerzetten. Ik wil best geloven dat je op die manier minder meters maakt, maar korter is niet altijd sneller helaas.
Sommige onlogische stukjes in de wijken worden veroorzaakt doordat ze nu met de nieuwe indeling zo star vasthouden aan de looprichting. Ik heb geen idee waar dat verplichte tegen de klok in lopen vandaan is gekomen ineens.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:36 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Tegen de klok in wordt nu de standaard. Maar tot een paar jaar terug moesten de wijken nog evenredig verdeeld worden. Dan liep je een deel rechtsom en een deel linksom. Dat was voor de gelijke belasting van je knieen en rug beter. En eerlijk, je voelt het echt wel. Ik baal er ook echt wel van dat dat er straks uit gaat. Ook echt iets wat ik heb geprobeerd een beetje bij te sturen. (Vooral ook omdat ik zelf links ben)
[..]
In de eerste wijziging hebben ze wel de wijk suggesties mee genomen (met name de rare verdelingen). Maar de huisnummer volgorde weer niet. En ze zijn dus met dit soort rare lijnen gekomen.
Maar hoe erg gaat iedereen nu bij jullie over z'n tijd heen? Ik heb toch begrepen uit berichten van de or dat als er structureel al een paar weken flink over de tijd heen wordt gegaan, de evaluatie periode niet hoeft te worden afgewacht. Dan heb je gewoon recht op verhoging.
Dat tegen de klok in zal wel iets zijn wat ze makkelijk aan de computer kunnen aanleren. Maar dan krijg je dus van die straatjes met 1 kant huizen waarbij je dus eerst naar het einde gaat om te bezorgen. Net zo gestoord trouwens als het achterlijke idee om zo ver mogelijk weg te moeten eindigen. Dat zorgt ook voor rare stukken.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 21:21 schreef Rafierafie het volgende:
[..]
Sommige onlogische stukjes in de wijken worden veroorzaakt doordat ze nu met de nieuwe indeling zo star vasthouden aan de looprichting. Ik heb geen idee waar dat verplichte tegen de klok in lopen vandaan is gekomen ineens.
Wat de uitloop betreft: mijn ervaring is dat ik sommige dagen flink tijd heb overgehouden en op andere dagen kwam ik tot 30 minuten tekort. De collega's die ik tot nu toe heb gehoord over de tijden hebben hetzelfde gehad, hoewel ik uiteraard meer hoor van degene die meer tijd nodig hadden. Dan ging het om 20 tot 40 minuten per wijk.
Dit is toch om te huilen? Ik ga straks in augustus 13,5 uur de min in... Dat kan nooit realistisch zijn.quote:
Er werken bijna geen ambtenaren meer, dus dat is op zich positief.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 21:05 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Blijf erbij het had nooit geprivatiseerd mogen worden,ik zie echt geen enkele verbetering met 40/50jr geleden.
Dat willen ze toch ook? Ik werkte vroeger als zaterdagbesteller en toen verdiende ik al meer dan een postbezorger, wat al voor scheve blikken zorgde. Nu werk ik elders op een kantoorbaan waar ik flink meer verdien dan je lichaam kapotlopen en sjouwen, alhoewel ik het 'vrije' werk soms best mis. Zat laatst even te kijken hoeveel ik zou verdienen als ik wat uurtjes ging werken, dat kan echt niet meer in deze tijd voor een fysieke baan. Als ik alleen al zie hoeveel verschillende postbezorgers mijn wijk heeft gehad de laatste weken... zelfs paar keer gehad dat op vrijdag om 21:00 uur iemand nog zijn wijk aan het lopen was... Het verloop is al jaren hoog en je ziet nu bij de pakkettak al dat diensten niet meer op te vullen zijn en tegenwoordig kan het zo 3 weken na foto in mijnpost duren voordat je een postpakje daadwerkelijk krijgt omdat de sortering ruk is. Echt belangrijke dingen moet je vooral niet meer via de post sturen. In alle lage lonen sectoren zie je dat nieuw personeel bijna niet meer te vinden is (post, supermarkt, horeca, zorg), ik vrees dat we binnenkort eindelijk naar de jarenlange wens van Herna 3 dagen per week bezorgen gaan.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:19 schreef Bebop het volgende:
[..]
Het hangt nu van part-timers aan elkaar.
Het rare is dat ze bij ons juist hadden gezegd dat bij de nieuwe routes zoveel mogelijk met het verkeer mee bewogen zou worden. Dus zoveel mogelijk rechtsom lopen, dus juist met de klok mee. Terwijl, ze hadden gewoon per situatie moeten kijken wat het handigst is. Ik heb nu hele stukken met maar aan 1 kant huizen, en als ik dat met de klok mee loop, loop ik met de huizen aan mijn linkerkant. Dan word ik ook nog eens geacht mijn fiets van deur tot deur mee te nemen. Als ik de andere kant op had gelopen, had ik die fiets steeds heel handig tegen de muurtjes van de voortuinen aan kunnen zetten. Nu moet ik dus OF rechts van mijn fiets gaan lopen (niet handig als je rechts bent), of mijn fiets tegen de geparkeerde auto's aan zetten.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 23:04 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Dat tegen de klok in zal wel iets zijn wat ze makkelijk aan de computer kunnen aanleren. Maar dan krijg je dus van die straatjes met 1 kant huizen waarbij je dus eerst naar het einde gaat om te bezorgen. Net zo gestoord trouwens als het achterlijke idee om zo ver mogelijk weg te moeten eindigen. Dat zorgt ook voor rare stukken.
Dat tijdsding is dus precies net als nu dus. De ene dag kom je een km te kort en de andere dag zwem je er in.
[..]
Dit is toch om te huilen? Ik ga straks in augustus 13,5 uur de min in... Dat kan nooit realistisch zijn.
Er werken geen ambtenaren meer, maar de ambtenarenmentaliteit is nooit weg geweest. PostNL is een zeer bureaucratisch bedrijf, en zeer inflexibel. Het bestaat uit allemaal strikt van elkaar gescheiden opererende afdelingen, die niet of slecht met elkaar communiceren, en zodra er iets mis gaat staan ze allemaal met de beschuldigende vinger naar elkaar te wijzen.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:19 schreef Bebop het volgende:
[..]
Er werken bijna geen ambtenaren meer, dus dat is op zich positief.
Ze hadden nooit op deze manier de postmarkt moeten opengooien. PostNL hield als enige de verplichtingen van weleer en de regering heeft jarenlang toegestaan dat de concurrentie mocht besparen op de sociale lasten. Dat was ook de enige manier waarop de concurrentie levensvatbaar was, want toen daarop gehandhaafd werd, viel de ene na de andere concurrent om. PostNL heeft het monopolie inmiddels weer terugverdiend, maar het bedrijf is sterk veranderd. Het hangt nu van part-timers aan elkaar.
Voorsorteren doen we hier eigenlijk niet meer. Postnl wil dat we op een achterlijke wijze volgens hun loopwijzers bezorgen. Dan doen we dat toch gewoon? Alle extra tijd die we daardoor nodig hebben mogen ze dan ook fijn uitbetalen.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 18:56 schreef zerebus het volgende:
Ze doen bij mij nu al moeilijk over dat ik de post eerst sorteer, dat gaat op deze manier alleen maar erger worden. Er zijn er hier iig meer op zoek naar ander werk, nadat er de afgelopen jaren al een aantal opgestapt zijn. Ergens lijkt het mij wel een goede grap om me aan te melden voor eventuele extra werkdagen rond kerst en dan vlak daarvoor met een groep massaal op te stappen.
Ik heb zojuist meerdere wijken bekeken. Er zijn wel stukjes die met de klok mee lopen, maar dat zijn uitsluitend eenzijdige straten die je meepakt op weg naar het volgende rondje. Waarschijnlijk verwachten ze inderdaad dat je daar dan met de fiets aan de hand loopt, maar dat is meestal niet te doen.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 16:43 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het rare is dat ze bij ons juist hadden gezegd dat bij de nieuwe routes zoveel mogelijk met het verkeer mee bewogen zou worden. Dus zoveel mogelijk rechtsom lopen, dus juist met de klok mee. Terwijl, ze hadden gewoon per situatie moeten kijken wat het handigst is. Ik heb nu hele stukken met maar aan 1 kant huizen, en als ik dat met de klok mee loop, loop ik met de huizen aan mijn linkerkant. Dan word ik ook nog eens geacht mijn fiets van deur tot deur mee te nemen. Als ik de andere kant op had gelopen, had ik die fiets steeds heel handig tegen de muurtjes van de voortuinen aan kunnen zetten. Nu moet ik dus OF rechts van mijn fiets gaan lopen (niet handig als je rechts bent), of mijn fiets tegen de geparkeerde auto's aan zetten.
Wij vermoeden hier op het depot dat deze routes gemaakt zijn er vanuit gaande dat er met bakfietsen zou worden bezorgd. Die hoef je immers nergens tegen aan te zetten, die vallen toch niet om. Maar wij zijn geen NRP2 depot en dat gaan we ook niet worden.
Goed omschreven,kort en bondig.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 16:49 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Er werken geen ambtenaren meer, maar de ambtenarenmentaliteit is nooit weg geweest. PostNL is een zeer bureaucratisch bedrijf, en zeer inflexibel. Het bestaat uit allemaal strikt van elkaar gescheiden opererende afdelingen, die niet of slecht met elkaar communiceren, en zodra er iets mis gaat staan ze allemaal met de beschuldigende vinger naar elkaar te wijzen.
Wat ze wel hebben overgenomen van de commerciële bedrijven is de focus op winst. Daar moet alles en iedereen voor wijken. Zelfs de klanten. PostNL is er in geslaagd om het slechtste van twee werelden met elkaar te verenigen.
Wij werken inmiddels ook sinds kort met 3 bundels. Van tevoren had ik gedacht dat het zou meevallen, maar het valt me tegen. Dat komt mede doordat er zonder overleg voor is gekozen om segmenten in te dikken, zodat bundels niet meer mooi met een (deel van een) rondje of bussenfront overeen komen. Daar komt ook nog bij dat de voorbereiders zowel de dikke als de dunne post regelmatig doorbundelen. Dus waar je voorheen gewoon een bundel uit je tas kon pakken en kon gaan lopen, moet je nu uit 3 tassen een bundel pakken en afpellen wat je nodig hebt. Wat ook vervelend is, is dat in de pakjestas niet zoals afgesproken enkel buspakjes zitten, en een paar nagekomen stukken 24 uurs handpost, maar ook tijdschriften, TV-gidsen en allerlei hele dunne pakjes (soms nauwelijks de naam pakje waard) die voorheen gewoon tussen de dikke post zaten. Dus elk rondje dat je loopt wordt vooraf gegaan door minimaal 1 (soms 2) minuten uitzoekwerk. Dus je loopt toch al gauw minimaal 10 minuten uit per piekloop. En dan heb ik het nog niet eens over het uitzoekwerk op de depots, want de nieuwe werkwijze betekent ook dat je nu ineens meer tassen per wijk hebt (maar wel met minder inhoud per tas). Dus dan moet je daar ofwel je tassen opnieuw gaan inpakken of een extra keer op en neer rijden.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 22:10 schreef Rafierafie het volgende:
Is iedereen hier eigenlijk al over op de drie bundels? Dat werd hier een paar weken voor de nieuwe routes ingevoerd. Die wijziging maakt het werk er niet makkelijker op, maar er valt mee te leven. Ik merk wel dat ik veel vaker terug moet lopen omdat ik iets ben vergeten.
waar ik moeite mee heb ,doen ze dat ook op kantoor, e.d. het is een bedrijfsrisico en daar hoort bij,dat je gewoon door moet betalen.(en geen tijdsreductie wanneer het hun uitkomt)quote:Op vrijdag 23 juni 2023 23:04 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Dat tegen de klok in zal wel iets zijn wat ze makkelijk aan de computer kunnen aanleren. Maar dan krijg je dus van die straatjes met 1 kant huizen waarbij je dus eerst naar het einde gaat om te bezorgen. Net zo gestoord trouwens als het achterlijke idee om zo ver mogelijk weg te moeten eindigen. Dat zorgt ook voor rare stukken.
Dat tijdsding is dus precies net als nu dus. De ene dag kom je een km te kort en de andere dag zwem je er in.
[..]
Dit is toch om te huilen? Ik ga straks in augustus 13,5 uur de min in... Dat kan nooit realistisch zijn.
van de week had je bij jullie een zwemvest nodig?quote:Op zondag 25 juni 2023 15:45 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Wij werken inmiddels ook sinds kort met 3 bundels. Van tevoren had ik gedacht dat het zou meevallen, maar het valt me tegen. Dat komt mede doordat er zonder overleg voor is gekozen om segmenten in te dikken, zodat bundels niet meer mooi met een (deel van een) rondje of bussenfront overeen komen. Daar komt ook nog bij dat de voorbereiders zowel de dikke als de dunne post regelmatig doorbundelen. Dus waar je voorheen gewoon een bundel uit je tas kon pakken en kon gaan lopen, moet je nu uit 3 tassen een bundel pakken en afpellen wat je nodig hebt. Wat ook vervelend is, is dat in de pakjestas niet zoals afgesproken enkel buspakjes zitten, en een paar nagekomen stukken 24 uurs handpost, maar ook tijdschriften, TV-gidsen en allerlei hele dunne pakjes (soms nauwelijks de naam pakje waard) die voorheen gewoon tussen de dikke post zaten. Dus elk rondje dat je loopt wordt vooraf gegaan door minimaal 1 (soms 2) minuten uitzoekwerk. Dus je loopt toch al gauw minimaal 10 minuten uit per piekloop. En dan heb ik het nog niet eens over het uitzoekwerk op de depots, want de nieuwe werkwijze betekent ook dat je nu ineens meer tassen per wijk hebt (maar wel met minder inhoud per tas). Dus dan moet je daar ofwel je tassen opnieuw gaan inpakken of een extra keer op en neer rijden.
overall is dit gewoon een mislukking weer,wanneer luisteren ze eens naar de bezorgers.buiten dit alles veel goeden gaan er mee stoppen,ze zien alleen money,de rest is bijzaak.quote:Op zondag 25 juni 2023 16:26 schreef V__L_N het volgende:
Dat is mijn ervaring dus ook. Tel er bij op dat je steeds post uit 2 of 3 tassen moet pakken, waardoor ik steeds van de ene kant van de kar naar de andere kant aan het huppelen ben. Het is niet dat het onmogelijk is. Maar het is gewoon echt beduidend meer werk op piekdagen.
Op daldagen wordt de grote post er niet meer wordt bijgevoegd. Wat tot gevolg heeft dat er extra veel losse dingen tussen de post zit. Dat niet sorteren heeft ook tot gevolg dat het klachten regent. Als je op donderdag je tv gids zou krijgen en hij is er niet komt ie er pas de dinsdag er op bij. Wij hadden hier op zaterdag nog veel tassen met geadresseerde reclame. Die zijn nu dus een probleem. Die worden dus structureel te laat bezorgd.
Dat indikken is ook echt ellende. Ik krijg soms bundels die ik dan in 4 moeten breken en dan loopt groot en klein ook niet gelijk. Pakketjes kijken ze helemaal niet of het per straat of deel kan. Die stapelen ze gewoon zoals het ze uitkomt.
Welkom aan boord.quote:Op zondag 25 juni 2023 20:35 schreef wbwb het volgende:
Ik ben al ruim 5 jaar postbezorger en heb nu ook maar eens een account hier aangemaakt.
Wij waren hier al begin dit jaar aan de beurt met het 3-bundelsysteem. Ik vind het niet zo erg, maar het is vooral meer moeite dan om je tassen in de fiets te laden vanwege samenvoegen enzo, vooral gezien ik alleen 2 fietstassen achterop heb en geen stuurtas voorop. De bundels met pakjes zijn inderdaad niet alleen pakjes, maar ook alle niet-kleine 24-uurspost.
De aangepaste bundelgrenzen staan los daarvan en is in 1 keer overal ingevoerd vanwege de overstap op 90-vakskasten.
Wij gaan geloof ik op 1 augustus over op Logisch Bezorgen en hebben daarvan al de routes gekregen, maar daar heb ik ook al wel wat onlogische dingen in gezien. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat dan in de praktijk gaat zijn.
Die gaan in de zomer toch allemaal massaal op vakantie? En ik kan me eens een december herinneren dat er gevraagd was aan het kantoorpersoneel om bij te springen. Niet dat ze er waren.quote:Op zondag 25 juni 2023 21:14 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
waar ik moeite mee heb ,doen ze dat ook op kantoor, e.d. het is een bedrijfsrisico en daar hoort bij,dat je gewoon door moet betalen.(en geen tijdsreductie wanneer het hun uitkomt)
D'r lekt wel het 1 en ander op kantoor. Ziekteverzuim is zo gigantisch hoog onder bezorgers. Dat kost geld... MAar ja, bedrijf heeft geen idee hoe het komt.quote:Op zondag 25 juni 2023 21:20 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
overall is dit gewoon een mislukking weer,wanneer luisteren ze eens naar de bezorgers.buiten dit alles veel goeden gaan er mee stoppen,ze zien alleen money,de rest is bijzaak.
Wat je zegt van die 90 vaks kasten klopt. Maar als ze het 3-bundelsysteem hadden ingevoerd zoals ze ons dat hadden voorgespiegeld met die instructiefilmpjes, en dus niet vergezeld van nog meer wijzigingen, dan was het best te doen geweest. In de tas met grote post (de G-tas) zou behalve de pakjes inderdaad enkel nog wat 24-uurs handpost moeten zitten. Maar dan praat je over een paar enveloppen op A4-formaat. En niet over handenvol tijdschriften. Libelle en Margriet zijn echt geen 24 uurs post.quote:Op zondag 25 juni 2023 20:35 schreef wbwb het volgende:
Ik ben al ruim 5 jaar postbezorger en heb nu ook maar eens een account hier aangemaakt.
Wij waren hier al begin dit jaar aan de beurt met het 3-bundelsysteem. Ik vind het niet zo erg, maar het is vooral meer moeite dan om je tassen in de fiets te laden vanwege samenvoegen enzo, vooral gezien ik alleen 2 fietstassen achterop heb en geen stuurtas voorop. De bundels met pakjes zijn inderdaad niet alleen pakjes, maar ook alle niet-kleine 24-uurspost.
De aangepaste bundelgrenzen staan los daarvan en is in 1 keer overal ingevoerd vanwege de overstap op 90-vakskasten.
Wij gaan geloof ik op 1 augustus over op Logisch Bezorgen en hebben daarvan al de routes gekregen, maar daar heb ik ook al wel wat onlogische dingen in gezien. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat dan in de praktijk gaat zijn.
NRP2 bestaat nog steeds. Er komen nog steeds NRP2 depots bij. Maar het aanvankelijke plan om dit overal in te voeren is van de baan. Het ene gebied leent zich beter voor elektrische bakfietsbezorging dan het andere. En dan moet PostNL er ook nog in slagen betaalbare bedrijfsruimten te vinden waar zo'n NRP2-depot gevestigd zou kunnen worden. Daar kwam ook bij dat het onderhoud aan de elektrische bakfietsen duurder was dan PostNL had begroot en de tijdswinst bij de bezorging niet zo groot dat dit allemaal terugverdiend kon worden. Dus in mijn dorp gaat NRP2 niet door. Logisch Bezorgen helaas wel.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 22:10 schreef Rafierafie het volgende:
En wat die bakfietsen en elektrische fietsen betreft: iets zegt me dat dat project een stille dood gestorven is. Volgens mij zijn er nu al heel lang geen nrp2 depots bijgekomen en je hoort er nooit meer iets over.
Dat was het enige positieve aan al dit gezeik: het feit dat we dan niet meer onze eigen spullen hoeven te gebruiken voor het werk. Gewoon een fiets van de baas, zoals het hoort.
Waarschijnlijk hebben ze ingezien dat dat toch wel een hoop geld zou gaan kosten. Sowieso meer dan ons een fooitje geven voor het gebruik van de eigen fiets. En het is uiteraard niet de bedoeling dat je ook maar een cent meer uitgeeft aan de postbezorgers dan strikt noodzakelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |