Het is veel sterker om af te zien van aangifte, sowieso vanuit Jouke en familie. De politie-agenten zitten in hetzelfde schuitje als de boeren. Die politie-agent was in paniek, de boeren strijden ook voor hun bestaan. Verdeling zaaien is weer koren op de molen voor de politiek en verbloemt het onderliggende probleem.quote:
Wat moet een tweet van drie dagen geleden hier?quote:
ach je kunt toch ook wel zien dat die politieagent gestuurd was door afgezanten van Bill Gates, om zijn landposities veilig te stellen in nederlandquote:Op maandag 11 juli 2022 01:23 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het is veel sterker om af te zien van aangifte, sowieso vanuit Jouke en familie. De politie-agenten zitten in hetzelfde schuitje als de boeren. Die politie-agent was in paniek, de boeren strijden ook voor hun bestaan. Verdeling zaaien is weer koren op de molen voor de politiek en verbloemt het onderliggende probleem.
Moeten deze mensen nooit werken ofzo? Of vinden ze het wel prima om een uitkering te krijgen van de overheid waar ze zo'n hekel aan hebben?quote:
Wat een idioot. Hier kan hij ook om vervolgd worden, neem ik aan?quote:
Hack nee, debiel politie geweld moet gewoon afgestraft worden. Had je dit ook gedacht als die knul was doodgeschoten?quote:Op maandag 11 juli 2022 01:23 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het is veel sterker om af te zien van aangifte, sowieso vanuit Jouke en familie. De politie-agenten zitten in hetzelfde schuitje als de boeren. Die politie-agent was in paniek, de boeren strijden ook voor hun bestaan. Verdeling zaaien is weer koren op de molen voor de politiek en verbloemt het onderliggende probleem.
Je moet oppassen dat je met het bestrijden van 'wappies', zelf geen wappie wordt. Dit figuur is gewoon aan het 'trollen'. Beetje raar. Maar op zijn minst net zo raar om dat heel groot te maken.quote:Op maandag 11 juli 2022 07:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een idioot. Hier kan hij ook om vervolgd worden, neem ik aan?
Eem weg blokkeren en mensen alleen door laten als ze betalen, is imo geen troll actie, maar afpersing.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je moet oppassen dat je met het bestrijden van 'wappies', zelf geen wappie wordt. Dit figuur is gewoon aan het 'trollen'. Beetje raar. Maar op zijn minst net zo raar om dat heel groot te maken.
Sander schimmelpennikquote:
De wegen blokkeren hoorde bij de demonstratie. Ze konden er per definitie lastig tot niet langs. Dat 5 euro vragen is trollen.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Eem weg blokkeren en mensen alleen door laten als ze betalen, is imo geen troll actie, maar afpersing.
Nou ik zie anders genoeg gekjes juichen online. Al kan het gewoon kortsluiting of zoiets zijn natuurlijk.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:20 schreef greysbones het volgende:
[..]
Sander schimmelpennik![]()
Opruier 1ste klas
Wat wordt vreemder en vreemder?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:20 schreef greysbones het volgende:
[ twitter ]
Het wordt almaar vreemder en vreemder
Dat maakt Sander niet meer of minder een opruierquote:Op maandag 11 juli 2022 09:23 schreef Momo het volgende:
[..]
Nou ik zie anders genoeg gekjes juichen online. Al kan het gewoon kortsluiting of zoiets zijn natuurlijk.
We zullen zien of er meer gebeurd.
Neem aan dat je het leest.quote:
Ben je ook zo verontwaardigd als een Willem Engel 'alleen maar de vraag stelt' of iemand gevaccineerd is als hij onverwacht overlijdt?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:26 schreef greysbones het volgende:
[..]
Neem aan dat je het leest.
Neem aan dat je de vorige tweets van Pieter ook hebt gelezen.
Er klopt allemaal niks van.
Dat is niet dramatisch.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De wegen blokkeren hoorde bij de demonstratie. Ze konden er per definitie lastig tot niet langs. Dat 5 euro vragen is trollen.
Doe niet zo dramatisch.
En ik had vanochtend al het bericht gelezen dat als we in 2030 onze klimaatdoelen halen - wat we niet doen - dat er dan weer meer ruimte is om de vee-industrie te laten vervuilen. Dan hoeven ze nog maar 50-75% van de reductiedoelen van nu te behalen - let wel, die moet je dan nog steeds uitvoeren en dan moet je tegelijkertijd alle klimaatmaatregelen voor Nederland steunen, maar dan heb je ook wat; namelijk meer dieren in een stal gepropt zodat de subsidiemiljonairs meer geld kunnen verdienen.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:26 schreef greysbones het volgende:
[..]
Neem aan dat je het leest.
Neem aan dat je de vorige tweets van Pieter ook hebt gelezen.
Wat klopt er volgens jou niet?quote:Er klopt allemaal niks van.
Wat heeft willem engel te maken met de boerenprotesten?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ben je ook zo verontwaardigd als een Willem Engel 'alleen maar de vraag stelt' of iemand gevaccineerd is als hij onverwacht overlijdt?
Georganiseerde misdaad.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is niet dramatisch.
Demonstreren en protesteren is één ding.
Wegen blokkeren is een tweede.
Mensen afpersen en geld vragen om überhaupt door te mogen rijden is echt van een geheel andere orde.
Link wil niet onder je bericht plaatsenquote:Op maandag 11 juli 2022 09:32 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
En ik had vanochtend al het bericht gelezen dat als we in 2030 onze klimaatdoelen halen - wat we niet doen - dat er dan weer meer ruimte is om de vee-industrie te laten vervuilen. Dan hoeven ze nog maar 50-75% van de reductiedoelen van nu te behalen - let wel, die moet je dan nog steeds uitvoeren en dan moet je tegelijkertijd alle klimaatmaatregelen voor Nederland steunen, maar dan heb je ook wat; namelijk meer dieren in een stal gepropt zodat de subsidiemiljonairs meer geld kunnen verdienen.
We leven alleen niet in 2030 maar in 2022, en er moeten nú maatregelen worden genomen om nú te voldoen aan bepaalde zaken. Dus als je naar de RvS gaat met het argument dat je eigenlijk minder hoeft in te krimpen omdat we in 2030 heus wel alle klimaatdoelen hebben gehaald, lachen ze je vierkant uit. Dat is namelijk wat er met PAS al geprobeerd was, dat werkte niet, en daarom zitten we in de situatie waarin we nu zitten.
[..]
Wat klopt er volgens jou niet?
Mensen die 'gewoon vragen stellen' stellen eigenlijk nooit 'gewoon vragen'.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ben je ook zo verontwaardigd als een Willem Engel 'alleen maar de vraag stelt' of iemand gevaccineerd is als hij onverwacht overlijdt?
Ik zit je niet "op een smerige manier te framen". Maar "ik stel alleen maar vragen" is toch precies dat wat een grote groep mensen die alle MSM zaken onbetrouwbaar en ongeloofwaardig vinden constant doet? Waarom zou deze Sander niet ook "alleen maar vragen mogen stellen"?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:32 schreef greysbones het volgende:
[..]
Wat heeft willem engel te maken met de boerenprotesten?
Of zit je me nu op een smerige manier te framen?
Ik heb niks met Willem engel en volg die man ook niet
Dat is dan ook weer een stap te ver.quote:
Waarom kom je weer met een twitterbericht van parodie op een kamerlid Pieter 'ik doe alles voor stemmen en aandacht' Omtzigt? Als ik wil weten wat Pieter Omtzigt te melden heeft, en daar heb ik gek genoeg zelden behoefte aan aangezien ik meestal wel aan mijn tax zit qua dom populistisch geleuter, dan kijk ik zelf wel op zijn twitteraccount.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:35 schreef greysbones het volgende:
[ twitter ]
[..]
Link wil niet onder je bericht plaatsen
Tjeezz welk been bij jij uit bed gestaptquote:Op maandag 11 juli 2022 09:39 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Waarom kom je weer met een twitterbericht van parodie op een kamerlid Pieter 'ik doe alles voor stemmen en aandacht' Omtzigt? Als ik wil weten wat Pieter Omtzigt te melden heeft, en daar heb ik gek genoeg zelden behoefte aan aangezien ik meestal wel aan mijn tax zit qua dom populistisch geleuter, dan kijk ik zelf wel op zijn twitteraccount.
Je kunt toch zelf verwoorden wat er niet klopt?
Hij houdt die vrachtwagens niet tegen, via afpersing. De vrachtwagens worden al tegengehouden vanwege de demonstratie/protesten. Je haalt de kip-ei dilemma door elkaar.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is niet dramatisch.
Demonstreren en protesteren is één ding.
Wegen blokkeren is een tweede.
Mensen afpersen en geld vragen om überhaupt door te mogen rijden is echt van een geheel andere orde.
De kaartjes zijn tot nu toe richtinggevend en het beleid is dat er voldoende reductie van stikstofneerslag in de kwetsbare natuurgebieden is - een probleem dat voor een groot deel veroorzaakt wordt door de intensieve vee-industrie die te dicht op veel van die gebieden gehuisvest is, wat ook al sinds de jaren '80 eigenlijk bekend is en waar nooit voldoende op is ingegrepen.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:42 schreef greysbones het volgende:
[..]
De kaartjes kloppen niet, maar op basis van de kaartjes wel beleid willen voeren
Wat er niet aan de kaartjes klopt ?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:45 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De kaartjes zijn tot nu toe richtinggevend en het beleid is dat er voldoende reductie van stikstofneerslag in de kwetsbare natuurgebieden is - een probleem dat voor een groot deel veroorzaakt wordt door de intensieve vee-industrie die te dicht op veel van die gebieden gehuisvest is, wat ook al sinds de jaren '80 eigenlijk bekend is en waar nooit voldoende op is ingegrepen.
Het uiteindelijke beleid komt ook bij de provincies te liggen, die mogen plannen aanleveren hoe ze de natuur gaan beschermen en reductie mogelijk gaan maken, en voor de ingrepen in de agrarische industrie is dan ook 25 miljard beschikbaar.
Wat klopt er dan niet?
Volgens mij ben ik niet degene die zaken door elkaar haaltquote:Op maandag 11 juli 2022 09:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hij houdt die vrachtwagens niet tegen, via afpersing. De vrachtwagens worden al tegengehouden vanwege de demonstratie/protesten. Je haalt de kip-ei dilemma door elkaar.
De getallen kloppen niet, want wat hadden de getallen eigenlijk moeten zijn? En welke aannames kloppen er dan niet? Wat zouden dan de grondslagen van het Nederlandse stikstofbeleid moeten zijn?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:46 schreef greysbones het volgende:
[..]
Wat er niet aan de kaartjes klopt ?
De getallen
De aannames etc
De aanname dat stikstof uit zee komt bijvoorbeeldquote:Op maandag 11 juli 2022 09:48 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De getallen kloppen niet, want wat hadden de getallen eigenlijk moeten zijn? En welke aannames kloppen er dan niet? Wat zouden dan de grondslagen van het Nederlandse stikstofbeleid moeten zijn?
Dat zou toch alleen minder zijn eventueel dan eerder geschat?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:48 schreef greysbones het volgende:
[..]
De aanname dat stikstof uit zee komt bijvoorbeeld
Als je een kaart maakt op basis van aannames ipv werkelijke getallen. Dan is je hele kaart in de basis al corruptquote:Op maandag 11 juli 2022 09:50 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat zou toch alleen minder zijn eventueel dan eerder geschat?
Bewijs het eens dan. Bewijs dat hij die vrachtwagens tegenhoudt via afpersing.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik niet degene die zaken door elkaar haalt
Waar baseer je dat op, dat ze fout zijn? En je weet niet wat het wel moet zijn maar dit is in ieder geval fout? De getallen moeten dus hoger zijn? Of soms hoger soms lager?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:48 schreef greysbones het volgende:
[..]
En wat de getallen hadden moeten zijn.. niet die op het kaartje staan in ieder geval
Want die zijn oud en achterhaald
Hoe zie jij 'werkelijke getallen' voor je? En wat is er mis met de aannames die gedaan zijn?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:51 schreef greysbones het volgende:
[..]
Als je een kaart maakt op basis van aannames ipv werkelijke getallen. Dan is je hele kaart in de basis al corrupt
Alleen in Gelderland al klopten de cijfers nietquote:Op maandag 11 juli 2022 09:53 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op, dat ze fout zijn? En je weet niet wat het wel moet zijn maar dit is in ieder geval fout? De getallen moeten dus hoger zijn? Of soms hoger soms lager?
[..]
Hoe zie jij 'werkelijke getallen' voor je? En wat is er mis met de aannames die gedaan zijn?
Dat hele verhaal was al ontkracht omdat de boeren zelf het aantal koeien moeten doorgeven aan het RVO. En je hebt altijd met jaarcijfers dat boeren stoppen, meer of minder dieren hebben ondertussen.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:57 schreef greysbones het volgende:
[..]
Alleen in Gelderland al klopten de cijfers niet
Boeren die niet meer boeren
Boeren die veel minder koeien hebben dan aangegeven
Als boeren al gestopt zijn dan lig je voor op je reductiedoelen tov het referentiemoment. Wat is daar mis mee?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:57 schreef greysbones het volgende:
[..]
Alleen in Gelderland al klopten de cijfers niet
Boeren die niet meer boeren
Boeren die veel minder koeien hebben dan aangegeven
Voor 10 euro mag je er door, lijkt me een klassiek voorbeeld toch?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Bewijs het eens dan. Bewijs dat hij die vrachtwagens tegenhoudt via afpersing.
Alleen als ze daardoor werden tegengehouden. Maar ze stonden al stil, door de demonstraties.quote:Op maandag 11 juli 2022 10:22 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
Voor 10 euro mag je er door, lijkt me een klassiek voorbeeld toch?
Dit was geen boer. Een wappie-activist.quote:Op maandag 11 juli 2022 10:24 schreef xpompompomx het volgende:
De volgende keer dus gewoon doorrijden als je zo'n afpersboer tegenkomt.
Daar moet je helemaal dwars doorheen rijden.quote:Op maandag 11 juli 2022 10:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit was geen boer. Een wappie-activist.
Absoluut.quote:Op maandag 11 juli 2022 10:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daar moet je helemaal dwars doorheen rijden.
quote:Op maandag 11 juli 2022 10:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En Pietertje en Carolientje zijn ook bereid om de andere zijde van die afruil (namelijk dat een 55% reductie van uitstoot van broeikasgassen in 2030 behaald MOET zijn) te accepteren?quote:Op maandag 11 juli 2022 09:20 schreef greysbones het volgende:
[ twitter ]
quote:Op maandag 11 juli 2022 10:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar als ze betalen staan ze niet meer stil?quote:Op maandag 11 juli 2022 10:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Alleen als ze daardoor werden tegengehouden. Maar ze stonden al stil, door de demonstraties.
Ik vind het allemaal prima als je dit gelooft hoor. Maar sinds wanneer heet de brandweer in Nederland iets van Straz en hebben ze witte kentekens. Volgende keer misschien ff 2 seconde langer kijken naar de filmpjes die je wilt posten.quote:
En daarnaast nog steeds 50-75% van de reductiedoelen die nu gesteld zijn binnen de landbouw worden behaald. En voor de klimaatdoelen wordt er dan misschien ook weer naar de landbouw gekeken.quote:Op maandag 11 juli 2022 10:32 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En Pietertje en Carolientje zijn ook bereid om de andere zijde van die afruil (namelijk dat een 55% reductie van uitstoot van broeikasgassen in 2030 behaald MOET zijn) te accepteren?
verkopen? het is gratisquote:Op maandag 11 juli 2022 11:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Probeer je nu een filmpje uit Canada of de VS Polen te verkopen als filmpje uit NL?
Wow, cool, Nederlandse brandweerlieden met de Poolse term Straz op hun uniform.quote:
Brandweermigranten.quote:Op maandag 11 juli 2022 11:22 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Wow, cool, Nederlandse brandweerlieden met de Poolse term Straz op hun uniform.
Dit is politiek toch wel weer heel bijzonder, het komt op mij over als berekeningen op een bierviltje. Maar stuur ze toch gewoon mee. Als het via de krant uitlekt kweek je weer een hoop argwaan…quote:Op maandag 11 juli 2022 09:20 schreef greysbones het volgende:
[ twitter ]
Fijn dat ze zelfs hun brandweerwagens met Poolse kentekens hebben geïmporteerd, zeer sympathieke lui!quote:
Maar waarom denk jij dat we hier zitten te wachten op een filmpje uit Polen?quote:
Paar dagen terug ook al dat filmje van die zo genaamde gejatte vliegtuig. Ben je aan het trollen of geloof je nou alles wat op dat soort accounts gepost wordt?quote:
De verwachte reactie van Jan Dijkgraaf zou kunnen zijn:quote:Op maandag 11 juli 2022 11:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:
https://www.hartvannederl(...)omet-boerenprotesten
Rechts weet van gekkigheid niet wat voor fakenews ze moet verspreiden.
En iedereen duikt erop zonder af te wachten hoe het zit.
https://www.briefjevanjan.nl/
En dat is waar ze het om doen.quote:Op maandag 11 juli 2022 11:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik zie het vooral als een zeer populistische move van BBB en Omtzigt.quote:Op maandag 11 juli 2022 11:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dit is politiek toch wel weer heel bijzonder, het komt op mij over als berekeningen op een bierviltje. Maar stuur ze toch gewoon mee. Als het via de krant uitlekt kweek je weer een hoop argwaan…
Scheelt natuurlijk wel wat, zeker als je in gebieden zit waar anders 95% reductie had moeten plaatsvinden. En als het gaat om zaken die we toch al verplicht zijn om te doen (goedschiks of kwaadschiks, als Urgenda of Milieudefensie naar de rechter stapt krijgen ze die 55% reductie immers ook wel afgedwongen) is het wel zo eerlijk als je dan ook de gevolgen voor de stikstofreductie mee neemt. Maar dat gaat niet het magische geitenpaadje worden wat Van der Plas en Omtzigt er nu van maken.quote:Op maandag 11 juli 2022 11:15 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
En daarnaast nog steeds 50-75% van de reductiedoelen die nu gesteld zijn binnen de landbouw worden behaald. En voor de klimaatdoelen wordt er dan misschien ook weer naar de landbouw gekeken.
Dat je uberhaupt al denk dat er blijkbaar ergens in Nederland minstens 30 brandweerwagens bij elkaar stonden te demonsteren en dat je het nieuws daarvan moet vernemen via een vaag buitenlands twitter account dan is er wel iets ernstig mis met je inschattingsvermogen of je nieuws betrouwbaar is of niet.quote:Op maandag 11 juli 2022 11:14 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik vind het allemaal prima als je dit gelooft hoor. Maar sinds wanneer heet de brandweer in Nederland iets van Straz en hebben ze witte kentekens. Volgende keer misschien ff 2 seconde langer kijken naar de filmpjes die je wilt posten.
Ja het wordt inmiddels gekaapt door figuren die ook stonden te juichen toen idioten het Capitool bestormden en nog steeds beweren dat de Amerikaanse verkiezingen fraude was. Nog maar te zwijgen over QAnon en dat corona een hoax was. Vooral Zomers kan er wat van, zal ook nooit een discussie aangaan, alleen maar tweets posten, soms voorzien van twijfelachtige oneliners.quote:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20220710quote:Boeren hoeven hun stikstofuitstoot veel minder te verlagen dan tot nu toe gedacht om de natuurdoelen te halen. Als Nederland al zijn klimaatafspraken nakomt, levert dit een enorme bonus aan stikstofwinst op waardoor de landbouw zijn uitstoot met een kwart tot de helft minder hoeft terug te brengen. Dit blijkt uit nog niet gepubliceerde berekeningen van het ministerie van Financiën, waarvan de uitkomsten bekend zijn bij NRC.
In juni presenteerde het kabinet een kaart met daarop de reductiepercentages voor de landbouw per regio: in enkele provincies moet de uitstoot (bijna) gehalveerd worden en rond natuurgebieden moet die met 95 procent omlaag. Deze harde ingrepen zijn volgens het kabinet noodzakelijk om driekwart van de stikstofgevoelige natuur in 2030 weer gezond te maken.
Maar op de kaart is de stikstofwinst die het behalen van de klimaatdoelen oplevert niet meegenomen. Alleen de al gemeten reductie is daarin doorgerekend, niet de toekomstige winst. De klimaatdoelen, vastgelegd in het Klimaatakkoord en het regeerakkoord, zijn bedoeld om de uitstoot van broeikasgassen voor 2030 fors te verminderen. Maar als meer Nederlanders elektrisch gaan rijden, kolencentrales gesloten worden en fabrieken hun schadelijke CO2-uitstoot verminderen, zorgt dat voor fors minder stikstofuitstoot.
Stikstofgevoelige natuur
Ambtenaren van Financiën hebben deze ‘stikstofbonus’ voor het eerst doorgerekend. Bij de laatste metingen bevond minder dan de helft van de stikstofgevoelige natuur in Nederland zich onder de kritische depositiewaarde (KDW), de grens voor wat beschouwd wordt als gezonde natuur. Haalt Nederland de klimaatdoelen, dan groeit het percentage gezonde natuur significant, zonder verder stikstofbeleid. Dankzij deze bonus kan het kabinet de stikstofopgave voor de landbouw met een kwart tot de helft terugschroeven en zal driekwart van de stikstofgevoelige natuur toch gezond zijn in 2030.
Een woordvoerder van het ministerie van Landbouw zegt niet bekend te zijn met de inhoud van de studie. Het ministerie van Financiën spreekt van „een theoretisch model”, dat „geen beleidsadvies of standpunt” is.
Haalt Nederland de klimaatdoelen, dan groeit het percentage gezonde natuur significant, zonder verder stikstofbeleid
De kabinetsaanpak richt zich niet op het terugdringen van stikstof op plekken waar de natuurschade het grootst is; de opgave is uitgesmeerd over het hele land: elke boer moet de eigen uitstoot een beetje terugdringen. Vorige maand berichtte NRC over een andere ambtelijke studie, waaruit bleek dat door zeer gericht boeren uit te kopen die dichtbij natuurgebieden veel stikstof uitstoten, de reductieopgave voor de rest van de sector kleiner wordt.
Aan de rekensom van Financiën kleeft één belangrijke voorwaarde: het kabinet moet de klimaatdoelen wel halen. In het regeerakkoord van Rutte IV staat dat in 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 55 procent omlaag moet ten opzichte van 1990. Eind vorig jaar lag Nederland achter op schema. Het kabinet stelt er alles aan te doen om dit doel te halen, desnoods met extra maatregelen. Europese afspraken dwingen Nederland ook om werk te maken van de klimaatdoelen.
Opsteker voor boeren
De Financiën-berekening is een opsteker voor boeren die de afgelopen weken het land hebben platgelegd omdat zij de stikstofplannen te rigoureus vinden. De nadruk ligt volgens hen te veel op het terugdringen van de uitstoot in de landbouw. De landbouw is volgens TNO verantwoordelijk voor zo’n 60 procent van de totale uitstoot van stikstof in Nederland.
In de klimaatplannen worden boeren ontzien. Bij het opstellen van het Klimaatakkoord, in 2019, legde het kabinet-Rutte III per sector de doelen vast. De energievoorziening en de industrie hebben de grootste opgaven. De geëiste bijdrage van de landbouw is veel kleiner.
Als de Financiën-berekeningen beleid worden, wacht de landbouw nog een forse klus. Het is onduidelijk hoe die geklaard moet worden. Het uitkopen van boeren gaat tot nu toe moeizaam. Ruim anderhalf jaar geleden startten de provincies een uitkoopregeling voor boeren die veel stikstof uitstoten dichtbij natuurgebieden, maar nog geen enkele boer heeft hier voor getekend – de termijn sluit in september.
Die van BBB roept halve waarheden, en dat verkoopt makkelijker dan een gedegen uitleg. Ik lees hier al jaren dat het volk het zo zat is en elke keer is daar weinig van te zien wanneer er daadwerkelijk verkiezingen zijn. Ook als BBB de grootste zou worden, ligt de uitspraak van RvS nog steeds op tafel.quote:Op maandag 11 juli 2022 11:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik zie het vooral als een zeer populistische move van BBB en Omtzigt.
het is een berekening van minfin en niet een vakdepartement. Dat zal dan wel AFEB of IRF zijn binnen minfin. Voornamelijk als doel om te kijken hoe (vanuit budgettair oogpunt) andere alternatieven uitpakken of wat de samenhang is tussen beleidsvoorstellen.
Die bekijken per definitie alternatieve scenario's en dat mag men ook van de overheid verwachten. Je wilt immers het optimum tussen allerlei afwegingen weten. Die kan je alleen maar vinden als je alternatieven ook bekeken hebt. Voorafgaand aan verkiezingen presenteren ze ook altijd een ombuigings- en intensiveringslijst. Dit zal een zelfde soort iets zijn. Dat is verre van een wetenschappelijk rapport.
Volgens de reactie van minfin is dit niet eens een beleidsadvies geweest, oftewel het heeft het proces van ambtelijke besluitvorming niet eens gehaald. Voor beleidsontwikkeling zijn dit soms wel noodzakelijk, je moet immers vrij kunnen denken en die gedachten ook eens opschrijven en doorrekenen. Ook zitten er nogal wat afhankelijkheden in dit soort scenario's, in dit geval namelijk het volledig halen van de klimaatdoelstellingen (waar boeren ook een rol in hebben maar dat vergeet men ook maar even).
Meteen roepen om een spoeddebat is echt enorm populistisch, laat men eerst maar eens toelichting wat minfin nu wel en niet uitgezocht heeft. Maar nee, boeren krijgen weer valse hoop en wantrouwen wordt extra aangewakkerd.
Kleine zijstap. Maar met de wet open overheid gaat er steeds meer beleidsvorming naar de Kamer. Als op elk alternatief scenario dat intern heeft gelegen selectief geshopt gaat worden en ophef over wordt gemaakt dan verliezen we meer dan we winnen. Dit is erg negatief voor de bestuurscultuur, want ambtelijke beleidsvorming wordt enorm politiek. Je holt de ruimte voor experts meer en meer uit. Dit gaat gewoon verandering van gedrag opleveren door experts en ambtenaren, en wantrouwen wordt meer en meer gevoed. Want iedereen zal onthouden dat er een alternatief in hun voordeel is, en de nuance waarom het scenario afviel valt weg in de ophef. Ironische is dat Omtzigt nog steeds niet geleerd heeft vanuit de toeslagenaffaire dat gedrag en houding vanuit de top tot perverse resultaten in de uitvoering kan leiden.
Wat een vreemde conclusie. De klimaatdoelen zijn net zoals het stikstofbeleid harde afspraken die Nederland na dient te komen.quote:Op maandag 11 juli 2022 10:32 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En Pietertje en Carolientje zijn ook bereid om de andere zijde van die afruil (namelijk dat een 55% reductie van uitstoot van broeikasgassen in 2030 behaald MOET zijn) te accepteren?
Lol, dit is dan ook een van de redenen dat we de klimaatdoelen helemaal niet gaan halen.quote:Op maandag 11 juli 2022 12:09 schreef Scorpie het volgende:
In de klimaatplannen worden boeren ontzien. Bij het opstellen van het Klimaatakkoord, in 2019, legde het kabinet-Rutte III per sector de doelen vast. De energievoorziening en de industrie hebben de grootste opgaven. De geëiste bijdrage van de landbouw is veel kleiner.
Ik vond het een paar jaar geleden nog wel wat grappigs hebben, nu vind ik ze maar een gevaar voor democratie en dat vind ik meestal niet zo grappig.quote:Op maandag 11 juli 2022 12:17 schreef TweedeKlum het volgende:
Kunnen we nog ergens lachen om de wappies?
Ja. Er zijn wappies die denken dat kokosmelk melk isquote:Op maandag 11 juli 2022 12:17 schreef TweedeKlum het volgende:
Kunnen we nog ergens lachen om de wappies?
Hier zegt Derk Boswijk er iets over. Ik weet niet wat daar dan weer van klopt maar Derk zit op dit dossier dus hij zal er wel meer vanaf weten dat Pieter Omtzigt.quote:Op maandag 11 juli 2022 11:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Scheelt natuurlijk wel wat, zeker als je in gebieden zit waar anders 95% reductie had moeten plaatsvinden. En als het gaat om zaken die we toch al verplicht zijn om te doen (goedschiks of kwaadschiks, als Urgenda of Milieudefensie naar de rechter stapt krijgen ze die 55% reductie immers ook wel afgedwongen) is het wel zo eerlijk als je dan ook de gevolgen voor de stikstofreductie mee neemt. Maar dat gaat niet het magische geitenpaadje worden wat Van der Plas en Omtzigt er nu van maken.
Die laatste alinea snap ik niet helemaal. Als je dit gewoon meestuurt onder de aantekening ‘is doorgerekend maar hem niet geworden want X’ dan is dat toch prima? Nu lekt dit via de krant uit, dan mag zeker zo’n BBB natuurlijk best vragen stellen. Dat verwacht hun achterban.quote:Op maandag 11 juli 2022 11:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik zie het vooral als een zeer populistische move van BBB en Omtzigt.
het is een berekening van minfin en niet een vakdepartement. Dat zal dan wel AFEB of IRF zijn binnen minfin. Voornamelijk als doel om te kijken hoe (vanuit budgettair oogpunt) andere alternatieven uitpakken of wat de samenhang is tussen beleidsvoorstellen.
Die bekijken per definitie alternatieve scenario's en dat mag men ook van de overheid verwachten. Je wilt immers het optimum tussen allerlei afwegingen weten. Die kan je alleen maar vinden als je alternatieven ook bekeken hebt. Voorafgaand aan verkiezingen presenteren ze ook altijd een ombuigings- en intensiveringslijst. Dit zal een zelfde soort iets zijn. Dat is verre van een wetenschappelijk rapport.
Volgens de reactie van minfin is dit niet eens een beleidsadvies geweest, oftewel het heeft het proces van ambtelijke besluitvorming niet eens gehaald. Voor beleidsontwikkeling zijn dit soms wel noodzakelijk, je moet immers vrij kunnen denken en die gedachten ook eens opschrijven en doorrekenen. Ook zitten er nogal wat afhankelijkheden in dit soort scenario's, in dit geval namelijk het volledig halen van de klimaatdoelstellingen (waar boeren ook een rol in hebben maar dat vergeet men ook maar even).
Meteen roepen om een spoeddebat is echt enorm populistisch, laat men eerst maar eens toelichting wat minfin nu wel en niet uitgezocht heeft. Maar nee, boeren krijgen weer valse hoop en wantrouwen wordt extra aangewakkerd.
Kleine zijstap. Maar met de wet open overheid gaat er steeds meer beleidsvorming naar de Kamer. Als op elk alternatief scenario dat intern heeft gelegen selectief geshopt gaat worden en ophef over wordt gemaakt dan verliezen we meer dan we winnen. Dit is erg negatief voor de bestuurscultuur, want ambtelijke beleidsvorming wordt enorm politiek. Je holt de ruimte voor experts meer en meer uit. Dit gaat gewoon verandering van gedrag opleveren door experts en ambtenaren, en wantrouwen wordt meer en meer gevoed. Want iedereen zal onthouden dat er een alternatief in hun voordeel is, en de nuance waarom het scenario afviel valt weg in de ophef. Ironische is dat Omtzigt nog steeds niet geleerd heeft vanuit de toeslagenaffaire dat gedrag en houding vanuit de top tot perverse resultaten in de uitvoering kan leiden.
Ja dat maakt het minder ergquote:Op maandag 11 juli 2022 10:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Alleen als ze daardoor werden tegengehouden. Maar ze stonden al stil, door de demonstraties.
Mijn punt is meer dat er echt enorm veel denkwerk in een ministerie is dat de ambtenaar ook opschrijft. al was het maar omdat het te complex is om allemaal in je hoofd te doen. ik denk dat dit eerder een dergelijke gedachtegang is.quote:Op maandag 11 juli 2022 12:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die laatste alinea snap ik niet helemaal. Als je dit gewoon meestuurt onder de aantekening ‘is doorgerekend maar hem niet geworden want X’ dan is dat toch prima? Nu lekt dit via de krant uit, dan mag zeker zo’n BBB natuurlijk best vragen stellen. Dat verwacht hun achterban.
Je lost dit vrij makkelijk op, transparant zijn.
Nog meer getuigenissen van een onvermoed verfijnd gevoelsleven kan je vinden in deze reportage.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:38 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Scherp! Leuk ook, om eens een bord met een matig rijmschema op een tractor te plakken. Creatief bedacht.
Natuurlijk wel..quote:Op maandag 11 juli 2022 11:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar als ze betalen staan ze niet meer stil?
Onzin, natuurlijk. Het was geen begrafenis-toet, maar dat wist die Laura op dat moment niet.quote:Op maandag 11 juli 2022 11:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:
De trekkerterroristen hebben het over oorlog. In een oorlog kan een partij kiezen voor de inzet van kindsoldaten. Dat het andere leger uitsluitend het (pantser)-voertuig ziet en niet het feit of de bestuurder een kind is of niet, kun je de strijders van het andere leger natuurlijk niet verwijten.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat denk je nou van die kogel in dat portier waar die jongen zat? Die 4cm heeft zijn leven gered. Als er glas had gezeten was het klaar met die knul.
Het is hartverwarmend. Die verbondenheid met Sleeswijk Holstein.quote:Op maandag 11 juli 2022 18:45 schreef StephanL het volgende:
Mensen met omgekeerde vlag op viaduct A44
Het is net een virus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |