quote:Dit kun je vandaag verwachten van de boerenprotesten
Boeren die het niet eens zijn met het stikstofbeleid van het kabinet hebben voor vandaag acties door het hele land aangekondigd. Ze willen "Nederland platleggen", zo dreigen ze op sociale media. In ons liveblog lees je de stand van zaken, hieronder welke eventuele overlast die je kunt verwachten.
Om met de deur in huis te vallen: een deel van de verwachte chaos bestaat eruit dat niet precies bekend is wat er gaat gebeuren. En dus ook niet hoe groot de acties en overlast worden.
De boerenorganisatie Farmers Defence Force (FDF) zegt zelf geen coördinerende rol te spelen bij de actiedag. Hetzelfde geldt voor boerenactiegroep Agractie. De boeren worden opgeroepen de acties vanuit hun eigen regio's te organiseren.
Als de boeren hun dreigementen waarmaken, worden toegangswegen naar de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam geblokkeerd. Schiphol raadt reizigers aan om maandag met de trein naar het vliegveld te komen.
Volgens KLM kunnen de protesten mogelijk ook de vertrek- en aankomsttijden beïnvloeden. "Uw vlucht kan worden verstoord als u van, naar of via Schiphol reist", waarschuwt de luchtvaartmaatschappij.
Omdat boerenprotesten vaak bestaan uit het blokkeren van (snel)wegen, zullen maandag vermoedelijk ook automobilisten te maken krijgen met vertragingen, zo waarschuwt ook Rijkswaterstaat zondag. Het is nog niet bekend waar in Nederland maandag wegen afgesloten zullen zijn.
Boerenorganisaties hebben eerder opgeroepen om in ieder geval vluchtstroken vrij te laten. Mensen met haast voor bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek zouden dan na overleg met de blokkerende boeren toch door kunnen rijden.
Als je boodschappen wilt doen of wacht op een pakketje, zou het kunnen dat je een leeg schap aantreft in de winkel of langer moet wachten op de bezorging. Er wordt namelijk opgeroepen distributiecentra voor levensmiddelen en de Rotterdamse haven als doelwit voor acties te kiezen. De oproep wordt gedaan via verschillende kanalen, waaronder op WhatsApp en Telegram.
Het grote logistiekbedrijf Jan de Rijk heeft klanten ervoor gewaarschuwd dat er maandag mogelijk sprake is van vertragingen bij ritten met vrachtwagens.
Albert Heijn, waarvoor dagelijks veel trucks in de weer zijn, betreurt de boerenacties waarvan klanten mogelijk hinder zullen ondervinden. De supermarktketen zegt er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat alle producten "en zeker ook die van de boeren en telers" te koop blijven.
De politie heeft maandag de mogelijkheid om met materieel van Defensie trekkers weg te slepen. De capaciteit is wel relatief beperkt.
"Bij een of twee trekkers lukt het wel", zegt een politiewoordvoerder tegen NU.nl. "Maar bij hele grote aantallen door het hele land heeft ook defensie te weinig materieel beschikbaar."
https://www.nu.nl/binnenl(...)boerenprotesten.html
nederland op zijn kopquote:Op dinsdag 5 juli 2022 20:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat is dat met die omgedraaide vlag eigenlijk?
Dat gerel, mensen thuis bezoeken, natuurgebieden vandaliseren, brandstichten en distributiecentra blokkeren zie ik dan ook gewoon als misdadig.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:09 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Snap ik, het gaat mij meer om de gekozen strategie bij het protesteren, waarbij strafbare feiten worden gepleegd om hun zin te krijgen. Soort 6 januari, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb dan juist weer het idee dat sommige mensen dit juist weer gerechtvaardigd vinden, want ze zijn het ergens met de relschoppers eens. Ja, zo werkt het natuurlijk niet, want het blijft een strafbaar feit.
Negeren politiebevel, want men wilde alsnog de snelweg op, laat dat een strafbaar feit zijn, net als het negeren van een politiebevel, maar dit zal onderzocht worden wegens protocol.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:07 schreef StephanL het volgende:
Waarom ze schieten is mij een raadsel, misschien omdat die weg rijdt zonder toestemming? Ieder geval de politie is er wel klaar mee zo te zien
De politie heeft geschoten?quote:
Nou, dan zijn we het daar iig over eens, Verder ben ik natuurlijk een gore Randstedeling (met roots in een boerendorpje).quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat gerel, mensen thuis bezoeken, natuurgebieden vandaliseren, brandstichten en distributiecentra blokkeren zie ik dan ook gewoon als misdadig.
VOORAL dat mensen thuis bezoeken... dat is het laagste van het laagste. Hoewel, vluchtstroken bewust blokkeren zweeft ook ergens in de onderste regionen.
Maakt niet uit, ouwel-vretende paap die nog in een schuur leeft met zes kippen en een Mariabeeld alhier.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nou, dan zijn we het daar iig over eens, Verder ben ik natuurlijk een gore Randstedeling (met roots in een boerendorpje).
Heb je hulp nodig, want zo'n leven wens je zelfs je grootste vijand niet toe!quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maakt niet uit, ouwel-vretende paap die nog in een schuur leeft met zes kippen en een Mariabeeld alhier.
Omdat zij al die jaren de boeren hebben ontzien, terwijl de problemen al decennia spelen en nu moet men ineens een grotere stap terug dan decennia terig het geval was geweest. Dat deed vooral het CDA om de boeren te vriend te houden.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:15 schreef nils7 het volgende:
Waarom willen de CDA en VVD water bij de wijn doen?
En welk water willen ze dan toepassen want ik dacht dat de rechter vrij duidelijk en helder was.
En de verontreiniging in de grond en lucht wordt ook niet spontaan minder door er niks aan te doen..
Integendeel, houd het graag bij het oude.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:16 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Heb je hulp nodig, want zo'n leven wens je zelfs je grootste vijand niet toe!
Prima verder maar ik maakte de "neger" opmerking natuurlijk niet voor niks. Want als er in dit stadium op een neger geschoten was dan had BIJ1 op de achterste poten gestaan zat de hele verontwaardigde wereld weer met de knie op de grond en een vuist in de lucht....quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:13 schreef Vis1980 het volgende:
Negeren politiebevel, want men wilde alsnog de snelweg op, laat dat een strafbaar feit zijn, net als het negeren van een politiebevel, maar dit zal onderzocht worden wegens protocol.
Politie wil aanhouden. Boer rijdt met trekker weg. Politie lost schot(en). Boer rijdt door.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:16 schreef trein2000 het volgende:
Wat is er gebeurd? Boer Harms op een agent ingereden?
Eindelijk schot in aanpak trekkerterreur.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:13 schreef Vis1980 het volgende:
Ik had als titel, Politie schiet...tekort?
Maar achteraf is huidige TT beter.
[..]
Negeren politiebevel, want men wilde alsnog de snelweg op, laat dat een strafbaar feit zijn, net als het negeren van een politiebevel, maar dit zal onderzocht worden wegens protocol.
Ja, dat moet BIJ1 weten, ik zie nu veel mensen hetzelfde doen, Wilders en Baudet gaan hier ook nog op los in 3...2...1...quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Prima verder maar ik maakte de "neger" opmerking natuurlijk niet voor niks. Want als er in dit stadium op een neger geschoten was dan had BIJ1 op de achterste poten gestaan zat de hele verontwaardigde wereld weer met de knie op de grond en een vuist in de lucht....
Lastig oordelen op basis van een filmpje, maar dan kan oom agent nog wel eens een probleem hebben.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:18 schreef capricia het volgende:
Politie wil aanhouden. Boer rijdt met trekker weg. Politie lost schot(en). Boer rijdt door.
Dat is wat ik zo snel zie en lees.
Rood burgerquote:Op dinsdag 5 juli 2022 20:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat is dat met die omgedraaide vlag eigenlijk?
De politie haalde de trekker overquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |