toch zou ik hier eens naar kijken. Er zijn ontwikkelde landen waar het makkelijker is om een eerste levensbehoefte te vinden die ook goede zorg hebben.quote:Op maandag 4 juli 2022 17:52 schreef Dennisweb het volgende:
begin ik bijna de indruk te krijgen dat een goedkoper land in het buitenland een optie zal worden, ook al heb ik daar niet alle toegang tot de zorg die ik nodig heb.
Voor zzp'ers is er geen onderscheid tussen privé en zakelijk. Je doet ook niet apart aangifte.quote:Op maandag 4 juli 2022 18:16 schreef Irritatie100 het volgende:
Waarom zijn de zorgkosten kosten van je bedrijf? Die kosten maak je toch privé lijkt me?
De woningbouw geeft op de website aan dat er alleen 'passend wordt toegewezen'. Ik zal ze morgen eens bellen. Maar het probleem is dat zij adviezen geven en daarbij overal staat dat alles veel te duur is volgens die adviezen. Daardoor geven ze aan dat je redelijk kansloos bent als je er op reageert.quote:Op maandag 4 juli 2022 18:12 schreef Bucketlist het volgende:
Wat raar dat de woningbouw daar geen rekening mee kan houden, als jij naast je aanslag de bijbehorende aangifte kan laten zien. De uitleg op websites van sociale huur zijn vaak geschreven voor de doelgroep, en gaan niet uit van uitzonderingen.
Heb je al eens met ze gesproken hierover?
Misschien is het een idee. Ik heb er wel eens over nagedacht. Het enige wat me hier in Nederland houdt is het feit dat ik een steengoede KNO-arts heb. Als ik het niet had gehad, was ik al lang weggeweest. Ik heb weinig met dit land.quote:Op maandag 4 juli 2022 18:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
toch zou ik hier eens naar kijken. Er zijn ontwikkelde landen waar het makkelijker is om een eerste levensbehoefte te vinden die ook goede zorg hebben.
Laten we het houden op zo'n 1800 euro per maand. Ik sta al 4 jaar ingeschreven in de regio Midden-Groningen. Maar zij hebben nu een paraplu dat Thuiskompas heet. De Drentse woningcorporaties tellen je wachttijd dus ook mee. Ik sta op veel plekken nu in de top 10, dus het gaat de goede kant op.quote:Op maandag 4 juli 2022 18:19 schreef Fe2O3 het volgende:
Hoeveel, bruto, komt er nu per jaar binnen? Aantoonbaar, voor 2021.
Dat is echt het enige voor toewijzing sociale huur.
Je kan ook een gesprek bij de woningbouw aanvragen. Die hebben meestap bijv. sociaal begeleiders in dienst die kunnen kijken wat er aan opties is.
Sta je al ingeschreven? Hoe lang? Welke regio?
En dit is dus correct. Je hebt een jaaromzet dat je inkomen is. Daarna gaan de zakelijke aftrekposten er af en daarna dus je kosten voor het chronisch ziek zijn. Dan gaat het wel hard.quote:Op maandag 4 juli 2022 18:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Voor zzp'ers is er geen onderscheid tussen privé en zakelijk. Je doet ook niet apart aangifte.
mij houdt mijn vrouw en kinderen mij hier. Anders was ik ook al vertrokken. nou eigenlijk was ik dan niet eens teruggekomen.quote:Op maandag 4 juli 2022 18:45 schreef Dennisweb het volgende:
Misschien is het een idee. Ik heb er wel eens over nagedacht. Het enige wat me hier in Nederland houdt is het feit dat ik een steengoede KNO-arts heb. Als ik het niet had gehad, was ik al lang weggeweest. Ik heb weinig met dit land.
er is nog wel winst uit onderneming, dat is je omzet min je zakelijke kosten. Je kan eens aangeven of ze dit kunnen gebruiken.quote:Op maandag 4 juli 2022 18:45 schreef Dennisweb het volgende:
En dit is dus correct. Je hebt een jaaromzet dat je inkomen is. Daarna gaan de zakelijke aftrekposten er af en daarna dus je kosten voor het chronisch ziek zijn. Dan gaat het wel hard.
Ik heb geen vrouw en geen kinderen.quote:Op maandag 4 juli 2022 19:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mij houdt mijn vrouw en kinderen mij hier. Anders was ik ook al vertrokken. nou eigenlijk was ik dan niet eens teruggekomen.
Nee, dat wist ik dus ook niet. Ik snap ook niet helemaal wat er aan de hand is. De website waar het om gaat is Thuiskompas. Dat is de paraplu-organisatie van Actium, De Volmacht, Domesta, Lefier, SEW, Woonservice, Woonconcept en Woonborg.quote:Op maandag 4 juli 2022 19:44 schreef JohnDDD het volgende:
Ik ben verbaasd als ik dit lees. Ik wist namelijk niet dat er een minimale inkomenseis was voor sociale huurwoningen. Wel een maximale uiteraard. Maar ik weet niet of er een wettelijke basis is voor een minimuminkomen dat je moet hebben om een sociale huurwoning te huren.
Ik weet niet waar jij lees dat er een minimuminkomenseis is? Op hun website? Staat dat er zwart op wit? Want volgens mij mogen ze jou niet weigeren. Het kan natuurlijk zijn dat de website op basis van jouw inkomen jou niet adviseert een bepaalde woning te huren. Maar dat betekent niet dat ze je ook mogen weigeren.
Ik heb in het verleden een sociale huurwoning van 700 euro per maand gehuurd met een officieel verzamelinkomen van 4500 euro. Dat werd meteen goedgekeurd, ook al had ik de huur natuurlijk nooit kunnen betalen. Als ZZP-er is mijn daadwerkelijke inkomen natuurlijk hoger dan dat. Er moest namelijk nog veel zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling van af om aan die 4500 euro te komen. Dan hebben we het wel over een andere regio dan bij jou.
Ik krijg het gevoel dat je je misschien wel teveel zorgen maakt. Ik vermoed dat je gewoon kunt reageren op woningen. Als je dan een aanbod krijgt om de woning te huren, stuur je gewoon je belastingverklaring met daarop je inkomen op. Ik ga ervan uit dat je dan niet geweigerd zult worden, want nogmaals, volgens mij is daar wettelijk geen enkele mogelijkheid toe om je te weigeren. Dus ik raad je aan om gewoon eens een paar pogingen te wagen, te reageren en te zien hoe ver je komt!quote:Op maandag 4 juli 2022 19:58 schreef Dennisweb het volgende:
[..]
Ik heb geen vrouw en geen kinderen.
[..]
Nee, dat wist ik dus ook niet. Ik snap ook niet helemaal wat er aan de hand is. De website waar het om gaat is Thuiskompas. Dat is de paraplu-organisatie van Actium, De Volmacht, Domesta, Lefier, SEW, Woonservice, Woonconcept en Woonborg.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat ze met de tekst willen. De tekst die erbij verschijnt, is namelijk afkomstig van het Nibud. Het Nibud is voor zover ik weet een organisatie dat enkel adviseert over hoe je financieel zou moeten leven. Volgens mij kun je aan adviezen van Nibud helemaal geen rechten ontlenen. Als ik dat niet kan, waarom zou de woningbouw dat dan wel kunnen?
Bij mij is inderdaad ook het geval dat mijn inkomen omlaag zakt doordat er allerlei aftrekposten van af gaan. Dat heeft deels te maken met chronisch ziek zijn en een groter deel zijn de afschrijvingen uit de onderneming. En volgens mij gaat er ook nog een algemene heffingskorting af. Zo kan je jezelf een slag in de rondte gaan werken (en er de fysieke gevolgen van ondervinden), maar ik denk niet dat ik daar veel mee op zou schieten.
Als jij een woning van 700 euro in de maand had kunnen huren met 4500 euro aan jaarinkomen, dan zou het bij mij toch ook wel los moeten lopen? Ik wil zeker niet op de racistische toer gaan, maar de mensen die in Midden-Groningen wonen zijn niet bepaald een lichtend voorbeeld van mensen die een hoog inkomen hebben. Er zitten relatief veel mensen met een uitkering in de sociale huurwoningen. Dan hebben we het met name over vluchtelingen uit Syrië en Afghanistan. We zijn momenteel bezig om de Oekraïense vluchtelingen te huisvesten. Tenzij alle vluchtelingen opeens al jaren een goedbetaalde baan in Nederland hebben gevonden, lijkt het mij sterk dat die mensen een hoog inkomen hebben.
Denk je dat ze je een woning gaan toewijzen waarvoor je niet genoeg inkomen hebt?quote:Op maandag 4 juli 2022 20:09 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik krijg het gevoel dat je je misschien wel teveel zorgen maakt. Ik vermoed dat je gewoon kunt reageren op woningen. Als je dan een aanbod krijgt om de woning te huren, stuur je gewoon je belastingverklaring met daarop je inkomen op. Ik ga ervan uit dat je dan niet geweigerd zult worden, want nogmaals, volgens mij is daar wettelijk geen enkele mogelijkheid toe om je te weigeren. Dus ik raad je aan om gewoon eens een paar pogingen te wagen, te reageren en te zien hoe ver je komt!
Dit is precies mijn gedachte. Ik ga er morgen eens achteraan bellen, maar ik denk dat me duidelijk is waar de verwarring vandaan komt. Eén van de verhuurders die is aangesloten bij Thuiskompas schrijft dat het hier uitsluitend gaat om een advies en dat het bedoeld is om iets te doen tegen de armoede in ons land. Met andere woorden: zoals jij het zegt zou het moeten kloppen.quote:Op maandag 4 juli 2022 20:18 schreef DoubleDip het volgende:
Ik verbaas me wel als ik dit lees. Volgens mij is er geen minimum inkomen namelijk. Alleen volgens Passend Toewijzen mag je geen woning huren die duurder is dan 633 euro kale huur. Dat is meteen ook de grens voor je recht op huurtoeslag, als je hier nog 300 euro toeslag op krijgt betaal je per saldo dus 300 euro. Waarom is dat niet mogelijk dan? Zelfs mensen met een uitkering en in de bijstand kunnen dit nog huren. Je kunt natuurlijk ook huren voor minder dan 633, dan krijg je zover ik weet nog huurtoeslag tot je 300 euro overhoudt diefje zelf moet betalen.
Vreemd, want je mag niet duurder huren. Bij verhuur/acceptatie lever je de inkomensverklaring van 2021 aan en dan wordt passend toegewezen.
Ik denk dat het in het geval van TS wel meevalt. Misschien als je echt 0 inkomen hebt, dat ze je wel mogen weigeren. Maar voor zover ik weet is er geen wettelijke basis om mensen te weigeren. Je kunt toch ook 100k spaargeld hebben ofzo?quote:Op maandag 4 juli 2022 20:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Denk je dat ze je een woning gaan toewijzen waarvoor je niet genoeg inkomen hebt?
Even de woningcorporatie bellen kan al een heleboel ophelderen.quote:Op maandag 4 juli 2022 20:24 schreef Dennisweb het volgende:
[..]
Dit is precies mijn gedachte. Ik ga er morgen eens achteraan bellen, maar ik denk dat me duidelijk is waar de verwarring vandaan komt. Eén van de verhuurders die is aangesloten bij Thuiskompas schrijft dat het hier uitsluitend gaat om een advies en dat het bedoeld is om iets te doen tegen de armoede in ons land. Met andere woorden: zoals jij het zegt zou het moeten kloppen.
Als ik een huis huur van 600 euro per maand, krijg ik volgens de Belastingdienst nog 300 euro huurtoeslag. Daarbij is ook mijn zorgtoeslag niet berekend bij het inkomen en ook het bedrag dat ik terug krijg van de Verzilveringsregeling telt niet mee. Logisch, want daar betaal je geen belasting over.
Ik vulde de tool van het Nibud in waarbij ik de zorgtoeslag en huurtoeslag wel heb meegenomen. Die is een stuk optimistischer: met mijn inkomsten en uitgaven zou ik fictief zelfs 300 euro overhouden. Wat dan weer in een spaarpotje zou komen voor onverwachte uitgaven.
Lijkt me dus minder zorgwekkend dan het lijkt.
Voor nieuwe toewijzingen zijn minimumeisen en maximumeisen.quote:Op maandag 4 juli 2022 20:26 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik denk dat het in het geval van TS wel meevalt. Misschien als je echt 0 inkomen hebt, dat ze je wel mogen weigeren. Maar voor zover ik weet is er geen wettelijke basis om mensen te weigeren. Je kunt toch ook 100k spaargeld hebben ofzo?
Dat passend toewijzen kan wel degelijk consequenties hebben voor TS.quote:Passend toewijzen
Per 1 januari 2016 zijn er door de overheid ook minimum inkomenseisen ingevoerd. Woningcorporaties mogen aan huishoudens met een inkomen onder de huurtoeslaggrens geen duurdere sociale huurwoningen meer toewijzen. Dit noemen we ‘Passend toewijzen’. De overheid wil hiermee voorkomen dat huishoudens met een laag inkomen in de problemen komen met betalingen. Wat men minimaal moet verdienen hangt af van de netto huurprijs van de woning en hoeveel personen er gaan wonen. De inkomensregels zijn alleen van toepassing op nieuwe verhuringen. Als u al een sociale huurwoning huurt, verandert er voor u niets.
Van de huurtoeslag betaal je je huur, dit is geen inkomen dat meetelt voor de IB aangifte. Bovendien loopt dit via Toeslagen, niet via de reguliere Belastingdienst. Let overigens wel op dat je bij de berekening van de huurtoeslag alleen de rekenhuur meeneemt. Dit is de huur plus servicekosten die je mag meetellen. Niet alle servicekosten tel je mee namelijk. (En let ook op de vermogensgrens, kom je er boven dan mag je het hele jaar terugbetalen, ook al zat je er maar 1 maand lang overheen).quote:Op maandag 4 juli 2022 20:24 schreef Dennisweb het volgende:
[..]
Dit is precies mijn gedachte. Ik ga er morgen eens achteraan bellen, maar ik denk dat me duidelijk is waar de verwarring vandaan komt. Eén van de verhuurders die is aangesloten bij Thuiskompas schrijft dat het hier uitsluitend gaat om een advies en dat het bedoeld is om iets te doen tegen de armoede in ons land. Met andere woorden: zoals jij het zegt zou het moeten kloppen.
Als ik een huis huur van 600 euro per maand, krijg ik volgens de Belastingdienst nog 300 euro huurtoeslag. Daarbij is ook mijn zorgtoeslag niet berekend bij het inkomen en ook het bedrag dat ik terug krijg van de Verzilveringsregeling telt niet mee. Logisch, want daar betaal je geen belasting over.
Ik vulde de tool van het Nibud in waarbij ik de zorgtoeslag en huurtoeslag wel heb meegenomen. Die is een stuk optimistischer: met mijn inkomsten en uitgaven zou ik fictief zelfs 300 euro overhouden. Wat dan weer in een spaarpotje zou komen voor onverwachte uitgaven.
Lijkt me dus minder zorgwekkend dan het lijkt.
Klopt, daar had ik al naar gekeken en daar was ik van op de hoogte.quote:Op maandag 4 juli 2022 20:31 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Van de huurtoeslag betaal je je huur, dit is geen inkomen dat meetelt voor de IB aangifte. Bovendien loopt dit via Toeslagen, niet via de reguliere Belastingdienst. Let overigens wel op dat je bij de berekening van de huurtoeslag alleen de rekenhuur meeneemt. Dit is de huur plus servicekosten die je mag meetellen. Niet alle servicekosten tel je mee namelijk. (En let ook op de vermogensgrens, kom je er boven dan mag je het hele jaar terugbetalen, ook al zat je er maar 1 maand lang overheen).
Er is inderdaad geen minimum. Dus dat klopt ja, alleen ze willen natuurlijk niet dat iemand de huur mogelijk niet kan betalen.quote:Op maandag 4 juli 2022 20:41 schreef Dennisweb het volgende:
[..]
Klopt, daar had ik al naar gekeken en daar was ik van op de hoogte.Dit is inderdaad ook volgens mij waar het misgaat bij het 'advies' dat je krijgt.
Ik weet ook dat er zoiets is als 'passend toewijzen' sinds 2016 zoals @:Lienekien zegt. Het is mij alleen niet duidelijk wat de minimumbedragen zijn. Die kan ik ook nergens bij Lefier noch Thuiskompas terugvinden. Ik zie wel een maximumbedrag, afhankelijk van je gezinssituatie. Maar minimumbedragen zie ik hier: https://www.lefier.nl/med(...)2-schema-website.pdf niet terug.
Overigens heb ik een paar jaar geleden ook met Lefier te maken gehad. Ik regelde de afwikkeling van de huur toen mijn opa overleed. Daarbij kwam er een nieuwe huurster - een jongedame van begin 20 - wiens moeder was overleden. Zij had dus helemaal geen inkomen. Uiteindelijk is toen besloten dat ze zou gaan samenwonen met haar vriend. Maar ze hebben de dame zeker niet de woning ontzegd, ook al was deze bijna 500 euro per maand. Het enige wat er toen gezegd is, is dat ze "op gesprek zou komen" om "te bespreken wat er mogelijk is met de huur."
Dus blijkbaar staan ze wel open voor dialoog. Ik heb zeker niet 'nul' inkomen en daar ben ik als chronisch zieke al heel trots op.
Verder heeft Lefier een FAQ omtrent inkomensregels:
https://www.lefier.nl/ik-zoek/sociale-huurwoning/inkomensregels/
"Als u inlogt op Thuiskompas kunt u alleen reageren op woningen die passend zijn." --> En daar staan dus ook prima woningen bij die volgens het advies 'te duur' zijn. Dus het wordt je volgens mij niet verboden om erop te reageren.
Het is vrij simpel: als het inkomen op jouw inkomensverklaring over 2021 lager is dan de grens die volgens Passend Toewijzen geldt, dan val jij dus onder die regeling. Zie deze link: https://www.woonbond.nl/wat-kost-huren-2022-0. De grens voor een alleenstaande ligt op EUR 24.075. Zit je hier onder, dan kom je juist in aanmerking voor woningen met een lage huur. Als er Passend Toewijzen in de advertentie staat zou ik dus juist wel reageren!quote:Op maandag 4 juli 2022 21:00 schreef Dennisweb het volgende:
Dankje, @:DoubleDip! Goede informatie. Ik zie inderdaad bij de advertenties dat er sprake is van passend toewijzen. Daar staat ook gewoon een reactieknop bij. Betekent dit dan dat je er wel op kan reageren, of dat het juist geen zin heeft om dat te doen? Je krijgt volgens Thuiskompas alleen de woningen te zien die 'passend' zijn.
Het probleem lijkt vooral te zijn dat ik van de overheid meer geld terug krijg dan waar de woningbouw van uitgaat. De woningbouw weet natuurlijk niet of je chronisch ziek bent en wat je ervan terug krijgt. Tot een paar jaar geleden kreeg ik elk jaar 500 euro van het CAK als tegemoetkoming voor alle kosten die ik maakte. Dat bestaat nu niet meer en is volgens mij omgezet naar Verzilveringsregeling. In ieder geval heb ik dus iets meer 'inkomen' dan wat er nu staat.
Ik neem aan dat bij het reageren er wel naar gevraagd zal worden. Er staat ook bij dat er dan aanvullende documenten worden gevraagd. Het komt vast goed.Ik bel morgen nog wel even, maar jouw uitleg lijkt me het meest aannemelijk.
Dank voor al je info! Ja, het staat nog niet onmiddellijk op de planning. Heeft vooral te maken met de situatie nu in de wereld. Ik ken genoeg mensen die jarenlang alleen hebben gewoond, maar nu toch weer wonen met vrienden of familie. Het is momenteel natuurlijk niet helemaal normaal qua prijzen. Ik heb geen auto, dat scheelt. Maar bij een nieuw energiecontract betaal je véél meer dan gebruikelijk is door de Oekraïne-Rusland-oorlog. Dus ik wacht nog (heel even, niet al te lang) even af.quote:Op maandag 4 juli 2022 21:20 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Het is vrij simpel: als het inkomen op jouw inkomensverklaring over 2021 lager is dan de grens die volgens Passend Toewijzen geldt, dan val jij dus onder die regeling. Zie deze link: https://www.woonbond.nl/wat-kost-huren-2022-0. De grens voor een alleenstaande ligt op EUR 24.075. Zit je hier onder, dan kom je juist in aanmerking voor woningen met een lage huur. Als er Passend Toewijzen in de advertentie staat zou ik dus juist wel reageren!
Er wordt bij acceptatie gevraagd naar een inkomensverklaring over 2021 en eventueel salarisstroken of een uitkeringsspecificatie over de laatste drie maanden. Dat laatste is van je kan verwachten bij aanvullende documenten. Vergeet ook niet dat je een uittreksel uit de basisadministratie moet hebben met je huidige adres en woonverleden. Deze mag vaak maximaal drie maanden oud zijn en kost geld, dus ik zou die pas aanvragen als je begint met reageren. Hou wel rekening met de verwerkingstijd, kan een week of langer duren. Mocht je dit allemaaal nog niet hebben natuurlijk.
Er zijn ook sociale huurwoningen zonder gasaansluiting. Daar zou je ook naar kunnen kijken. Zijn wel de nieuwere woningen van na 2010, de huurprijs zal dus wel iets hoger liggen. Anderzijds: je kunt veel huur betalen en minder voor warmte, of minder huur en veel voor warmte. Huur kun je niet verlagen, energiekosten wel. Het zegt overigens niet over wat jij gaat betalen qua voorbeelden die je noemt. Als dat oude vrouwtje in een woning met een houten vloer, enkel glas en zonder isolatie woont gaat het hard met de kosten. Als jij in een beter geïsoleerde woning zit hoef je echt geen 400 euro te betalen voor gas. Appels en peren, het hangt echt van de woning af (isolatie, energielabel, je eigen gebruik).quote:Op maandag 4 juli 2022 21:34 schreef Dennisweb het volgende:
[..]
Dank voor al je info! Ja, het staat nog niet onmiddellijk op de planning. Heeft vooral te maken met de situatie nu in de wereld. Ik ken genoeg mensen die jarenlang alleen hebben gewoond, maar nu toch weer wonen met vrienden of familie. Het is momenteel natuurlijk niet helemaal normaal qua prijzen. Ik heb geen auto, dat scheelt. Maar bij een nieuw energiecontract betaal je véél meer dan gebruikelijk is door de Oekraïne-Rusland-oorlog. Dus ik wacht nog (heel even, niet al te lang) even af.
Maar ik vind het belangrijk om altijd vooruit te kijken en rekening te houden met de toekomst. Zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je iets wilt. Het is mij nu volgens mij redelijk duidelijk hoe het werkt. Dat scheelt behoorlijk.Als de gas- en energieprijzen wat gezakt zijn maar eens verder kijken. In ieder geval wanneer het voor de meeste mensen weer een beetje te doen is. Een oud vrouwtje woont in haar eentje, heeft amper de kachel aan en doucht twee keer per week. Die is al bijna 400 euro per maand kwijt. Dat is wel wat gortig.
Dat hebben ze mij nog nooit gevraagd.quote:Op maandag 4 juli 2022 21:20 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Het is vrij simpel: als het inkomen op jouw inkomensverklaring over 2021 lager is dan de grens die volgens Passend Toewijzen geldt, dan val jij dus onder die regeling. Zie deze link: https://www.woonbond.nl/wat-kost-huren-2022-0. De grens voor een alleenstaande ligt op EUR 24.075. Zit je hier onder, dan kom je juist in aanmerking voor woningen met een lage huur. Als er Passend Toewijzen in de advertentie staat zou ik dus juist wel reageren!
Er wordt bij acceptatie gevraagd naar een inkomensverklaring over 2021 en eventueel salarisstroken of een uitkeringsspecificatie over de laatste drie maanden. Dat laatste is van je kan verwachten bij aanvullende documenten. Vergeet ook niet dat je een uittreksel uit de basisadministratie moet hebben met je huidige adres en woonverleden. Deze mag vaak maximaal drie maanden oud zijn en kost geld, dus ik zou die pas aanvragen als je begint met reageren. Hou wel rekening met de verwerkingstijd, kan een week of langer duren. Mocht je dit allemaaal nog niet hebben natuurlijk.
quote:
https://www.woningnetgron(...)gevensWordenGetoetstquote:Veelgestelde vragen
Welke gegevens worden getoetst voordat een woning wordt toegewezen?
Voordat een woning definitief wordt toegewezen, controleert de corporatie in ieder geval de volgende zaken:
• Inkomensgegevens
• Een goede verhuurdersverklaring, mogelijk aangevuld met een Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
• Uittreksel BRP als u op dit moment geen woning huurt. (Of als u nu geen woning van één van de vijf Groninger corporaties huurt én geen verhuurdersverklaring(en) tot minimaal 5 jaar terug kunt aanleveren)
• Eventuele ingevulde woonduur van de huidige woonsituatie op uw inschrijving moet correct zijn
• Geldig legitimatiebewijs
• Als u onder bewindvoering of curatele staat een akkoordverklaring van uw bewindvoerder/curator
Even voor mijn beeldvorming; voer jij deze kosten op als bedrijfskosten of voer je deze kosten op als specifieke zorgkosten?quote:Op maandag 4 juli 2022 17:52 schreef Dennisweb het volgende:
Ik ben chronisch ziek en moet dus veel kosten maken. Een ritje van een uur naar een ziekenhuis omdat daar de enige specialist in Nederland werkt die mijn ziekte (Ménière) serieus neemt en begrijpt. Dat betekent kosten voor de brandstof, kosten voor het parkeren. Sommige medicijnen zitten niet in het basispakket en die moet ik dus apart aanschaffen. Deze breng ik uiteraard terug in bij de jaarlijkse inkomstenbelasting.
Nee, ik doe dat zeker niet zelf. Ik heb er een belastingconsulent voor. Dat gedoe met regelingen voor chronisch zieken vind ik te ingewikkeld. Een foutje is zo gemaakt. Voor 50 euro doet iemand die er al 30 jaar mee bezig is het voor me.quote:Op maandag 4 juli 2022 23:22 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Even voor mijn beeldvorming; voer jij deze kosten op als bedrijfskosten of voer je deze kosten op als specifieke zorgkosten?
Zoiets zal voor die andere woningbouw zut ook wel van toepassing zijn.quote:Tijdens het gesprek bij Lefier kunt u uw toekomstige situatie uitleggen. Bent u ZZP'er en kunt u geen inkomensverklaring opvragen, dan moet u een accountantsverklaring of definitieve aanslag van de Belastingdienst aanleveren.
De hele sociale huursector is toch "ontworpen" voor mensen met lage(re) inkomens?quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:11 schreef Dennisweb het volgende:
Je mag een inkomen hebben tussen de 0 en 24.000 nogwat euro. Dat betekent dat je dan een huis mag huren tot maximaal 633 euro per maand. Alleen voor de huizen met een hogere prijs kom je niet in aanmerking. Maar alle huizen tot aan 633 euro per maand zijn in principe 'passend' voor je inkomen. Natuurlijk is het wel goed als je een inkomen hebt waarmee je de huur ook echt kunt betalen. Maar in principe word je dus niet uitgesloten als je inkomen iets minder hoog is.
Precies. Daarom klonk het mij ook wat gek in de oren dat je met een laag inkomen ook geen sociale huurwoning zou kunnen krijgen. In ieder geval is er nu een hoop duidelijk. Plus ik heb een mooi vooruitzicht voor de komende belastingaangifte. Waar anderen blij zijn als ze zo weinig mogelijk belasting betalen, ben ik er trots op dat het inkomen ieder jaar nog steeds groeit. Het al sinds begin dit jaar lekker met de zaken. Als ik dat voort kan zetten, weet ik zeker dat ik op een redelijk normaal niveau voor sociale huurders uitkom.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 19:12 schreef blomke het volgende:
[..]
De hele sociale huursector is toch "ontworpen" voor mensen met lage(re) inkomens?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |